newsmill-logo
Linda Skugge om Schulmans flirt med kulturkoftorna:

Gubbar som Alex klarar inte konkurrensen från de unga kvinnorna

Publicerad: 2009-07-05, Uppdaterad: 2011-11-02

Om författaren:

Linda Skugge är vd för vulkan.se och grundare av den nystartade kommunikationsbyrån Skugge & co. ”Hon anser att hon efter 20 år i mediernas centrum har jag en del att lära ut om hur man når ut och kommunicerar genom media.

Antingen driver Alex Schulman med oss eller så har han blivit gubbe redan vid 35 års ålder. En annan tänkbar teori till artikeln i lördagens DN kultur är att Alex boksläpp stigit honom åt huvudet, inlägget luktar ”snälla, jag vill in på fina kultursidan och bli respekterad”.  Det är inte svårt att tänka sig Alex sitta med sina kändispolare och diskutera sina respektive personliga varumärken och hur var och en bör agera för att stärka detta, i deras ögon, det mest värdefulla de har. Kanske Alex själv kom på idén att såga bloggare på DN kultur eller så fick han rådet av någon av pr-människa på Stureplan?

Bra Alex, du har fattat att man ska skriva det som publiken vill höra. Och kulturkoftorna på gammelmedia måste ha ryst av välbehag när du sågar bloggvärlden. Bloggare är ju inte professionella som kultureliten på DN, och där vill man så klart hålla distansen till populasen ute i stugorna. Att bloggar kan vara lika intressanta som avlönade skribenter vill man ju helst inte tänka på. Det andra som du lyckades med var att leverera ett oväntat budskap. Givetvis väcker det uppmärksamhet att den store bloggaren Alex Schulman skriver ner bloggarna, det gör ju dessutom många representanter för gammelmedia ännu gladare. Du gav ängsliga kulturjournalister precis vad de ville höra från just den de ville höra det från: bloggare är tramsiga och oviktiga medan kultursidorna står för seriositet och kvalitet.

Bra jobbat, men jag tror risken är stor att ditt liv blir begränsat och inskränkt om du skulle lyckas bli en figur i kultureliten. Jag hoppas att du inte är ute efter ett liv av poserande, det är ett liv för mer eller mindre skadade personer som inte lever för annat än att synas. Alex jag gillar dig, efter snart en livstid i media så tror jag mig kunna känna igen linslusar från personer med något att berätta. Jag hoppas du tillhör den senare kategorin. Döda inte kreativiteten genom att bli en poserade pretentiös författare. Det finns inget osexigare och mer intetsägande än bajsnödiga kulturgubbar med större ego än förmåga. Du är ju begåvad, du behöver inte anpassa dig efter mallen. Det finns många trevliga, chosefria och framgångsrika författare, se t ex på Peter Englund. Akta dig för kultureliten Alex, för din egen skull!

Grattis till din splitternya dotter, Alex! Jag hoppas hon slipper läsa sen att du just pissat på Sveriges samtliga tonårstjejer som lever sitt liv där ute bland bloggarna och msn.

Just nu dödar alla modebloggerskor magasin efter magasin i Sverige och resten av världen. De unga bloggande tjejerna utövar en enorm ekonomisk makt över medielandskapet. Du glömde tänka på ekonomin Alex!

Varför i jösse namn ska en ung brud köpa Vecko-Revyn eller någon annan modetidning när de får senaste nytt gratis inne på alla söta bloggtjejers bloggar?

Givetvis följer mediehusen bloggfenomenet noga, det handlar ju om att de konkurrerar med gratisskribenter samt även en konkurrens om annonspengar.

Du skriver att det finns 60 000 aktiva bloggar i Sverige. Jaha så alla bloggar hamnar automatiskt på bloggportalen, det var mer än jag visste.

Och Alex, de flesta bloggar om smala nischade ämnesområden och är fullständigt nöjda med sina tio läsare. Har du glömt bort Long tail?

Bloggar och nätet i stort utgör ett farligt hot mot hela gammelmedias affärsmodell. Ungdomar tillbringar mer och mer tid framför sin dator: bloggandes, kommunicerandes med vänner, laddar ner film och musik mm. Det blir helt enkelt allt mindre tid över till konsumtion av traditionell media. Och hitintills så är det där intäkterna finns för mediebolagen. Hur ska man kunna förhindra minskad lönsamhet när verkligheten inte passar med affärsmodellen?

Många av dagens bloggare är dessutom framtidens frilansskribenter. Med en avgörande skillnad dock, bloggarna gör jobbet gratis. Alex, du har ont om tid att hitta annan försörjning för din nya lilla familj nu när bloggarna kommer att ta ditt jobb och utföra det gratis.

Det finns ingen anledning att betala för texter längre när det finns tusentals überbegåvade bloggare som skriver gratis där ute.

Och författare kan du glömma att du någonsin kommer att kunna försörja dig som.

Att påstå att bloggare är betydelselösa är helt sanslöst. Förändringen har bara börjat.

Bara för att reklamintäkterna för bröderna Schulmans nätprojekt inte räckte till att föda alla 1000 aporna och zooet tvingades stänga (och hoppsan alla bajsnödiga ad-människor från Stureplan, tyvärr så betydde det inte ett skit att de gjorde om designen mot slutet och brände pengar på releasepartaj (!) för att fira detta) så hoppas jag att Alex inte blundar inför nätets förändringskraft.

Att gubbsen ratar Kenza betyder inte att hon är oviktig eller betydelselös. Det här fenomenet ser man i alla områden. Musik som unga tjejer gillar klassas alltid som skit medan Lundell blir geni.

Välkommen till flickvärlden, Alex. Nu väntar ett liv med dagens outfit, polly, petshops, och Lady Gaga och pyttesmå stringtrosor.

Jag hoppas att du inte kommer att se ner på dina döttrars framtida kulturkonsumtion.

 

LINDA SKUGGE



45 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Otroligt bra skrivet. Kunde inte sagt det bättre själv... :)

Permalänk | Anmäl #46 Elias Giertz, 2009-07-05, 19:20

Jag tycker det är mycket obehagligt och frustrerande med en så stor mängd persontilltal till en och samma person i en sådan här artikel.

"...det finns tusentals überbegåvade bloggare som skriver gratis där ute."

Nu har Skugge inte definierat überbegåvad men jag uppfattar det som en stor överdrift alternativt att HR-folket på mediaföretagen misslyckats med att anställa überbegåvade skribenter. Erfarenheten säger dock att det är högst troligt att det är HR-folket som misslyckats i kombination med alla kompisanställningar.

Permalänk | Anmäl #47 Johan Nilsson Svensson, 2009-07-05, 19:39

Håller med, Alex driver med oss.

Äntligen har Linda öppnat PR byrå, varför har hon väntat så länge? det kommer gå bra! Synd om alla klåpare bara som måste slåss både mot Linda och konjukturen.

Permalänk | Anmäl #48 Micke , 2009-07-05, 19:41

Äntligen har Linda Skugge startat PR byrå! Det ska bli spännande, undrar bara varför det dröjt så länge innan hon kom i gång. Stackars alla klåpare som nu ska fajtas mot både Linda och konjukturen.

Permalänk | Anmäl #49 Micke, 2009-07-05, 19:44

Om Linda nu startat PR-byrå så varför gör hon PR för Alex Schulman gratis? Eller är vi alla grundlurade?

Permalänk | Anmäl #50 klas, 2009-07-05, 20:13

Varför denna farsartade debatt om bloggar? Vill ingen läsa dem så kommer de ju att försvinna. Vill folk läsa dem så kommer de att finnas kvar. Så sluta tjafsa, bloggarna är bara det första lilla steget av det som är en revolution för möjligheten att föra ut ett budskap och få gehör för det. Det är bara att inse det. Det är ett faktum.

Jag tycker Linda har en poäng i det hon skriver om att de som bloggar är framtidens frilansskribenter. Det finns en kärna av bloggare som kommer att kunna göra storverk och andra saker i framtiden. Bloggen är ett första litet steg...

Minns att Alex själv började som bloggare. Han tog själv det där första lilla steget genom bloggen och istället för att ta ett steg -tillbaka- borde han fundera på vad som är -nästa- steg för den som bloggat. Nu verkar det ju som om han valt att ta ett steg tillbaka, eller två, eller kanske fler...

Permalänk | Anmäl #51 Stoffe, 2009-07-05, 20:38

Vad pratar hon om?

Permalänk | Anmäl #52 Martin A, 2009-07-05, 20:44

Men visst är det larvigt när Alex går ut och kritiserar unga tjejer som slår honom på fingrarna i hans egen paradgren. Samtidigt verkar han inte ta sig själv på så stort allvar, så kanske borde inte vi andra heller göra det

Permalänk | Anmäl #53 anders svensson, 2009-07-05, 20:59

Jag tycker den här formuleringen är intressant:

"Varför i jösse namn ska en ung brud köpa Vecko-Revyn eller någon annan modetidning när de får senaste nytt gratis inne på alla söta bloggtjejers bloggar?"

Varför väljer Skugge adjektivet "söta"? Varför inte något med mer substans? Kanske smarta bloggtjejer? Intressanta bloggtjejer? Kreativa bloggtjejer? Nej, till och med Linda Skugge väljer att använda ett utseendebaserat adjektiv för att beskriva tjejer som bloggar. Lysande.

Det är en sådan extrem utseendefixering på modebloggarna att det är löjligt. Jag har sagt det förut och jag säger det igen: bloggarna kommer snart vara största anledningen till ätstörningar och depression bland unga tjejer.

Permalänk | Anmäl #54 Martin Johannesson, 2009-07-05, 21:13

Läste ingressen och tänkte "nu jävlar får man såga" men du skriver intressant om affärsmodeller och tar in det ekonomiska perspektivet som jag inte hört någon annan lyfta fram så självklart. Där i sitter ju hela hotet och poängen vilket inte, som du påpekar, AS alls tar in i sin artikel. Men sen . haha, har du inte glömt det där med Lundell ännu, nog bara du som minns (och jag då) men med den här meningen "Musik som unga tjejer gillar klassas alltid som skit medan Lundell blir geni." visar du att du inte verkar hänga med inom den musikutveckling som skett och sker i Sverige. Lundell, haha, ja jävlar, haha.

I övrigt önskar jag dig allt gott!

Permalänk | Anmäl #55 Magnus Sandman, 2009-07-05, 21:36

Internet och bloggandet innebär en lika stor revolution för informationsflödet som när boktryckarkonsten uppfanns på 1400-talet.
Medielandskapet kommer förändras radikalt och i förlängningen även samhället.
För att använda en liknelse så har vi ännu bara läst första bokstaven i en tjock roman. Vem förkastar en roman efter att bara ha läst en bokstav? Ingen vet ännu hur denna roman kommer att sluta. Romanen är inte ens skriven. Romanen kommer att skrivas av folket. Inte etablissemanget. Till det sätter jag mitt hopp.

Permalänk | Anmäl #56 Fredrik Arvidsson, 2009-07-05, 21:55

Slappna av, Linda!
Alex Schulman tillhör själv ett utdöende släkte, och förtjänar verkligen inte såhär mycket uppmärksamhet. Han är knappast ett hot, utan är som du säger en gubbe.

Permalänk | Anmäl #57 Nummerupplysaren, 2009-07-06, 06:47

Jag är också 35, men vem fan är Alex Schulman och varför rasar inte feministerna över bloggvärlden där killar skriver politik och tjejer mode?

Permalänk | Anmäl #59 LArs, 2009-07-06, 09:17

Alex skriver ju själv en blogg. Han säger inte att de är oviktiga bara inte samhällsförändrande. Han har på intet sätt pissat på småflickor. Bloggar är väl lite som gamla fanzine, visst de kan väl ha en funktion och träna framtida skribenter men dagens outfit har ju knappast någon relevans när det gäller samhället i stort.

Permalänk | Anmäl #60 Frida, 2009-07-06, 09:24

Ja herregud ni är väl i samma liga? Alex har nyss startat en ny blogg på Aftonbladet och ska utnyttja att han har blivit pappa. Chefred hälsar honom välkommen. PR-verksamhet alltså att skriva ned bloggar... och du behöver väl också lite PR-uppmärksamhet. Så skönt att inte behöva ta några hänsyn....

Permalänk | Anmäl #61 Ann Helena Rudberg, 2009-07-06, 09:31

Men konkurrensen från de unga männen klarar han...? Åh, jag förstår. Genusdperspektiv! Allt skall vara Genusperspektiv. Å kvinnerna å kvinnerna å kvinnerna å männen. Så djävla tröttsamt.

Permalänk | Anmäl #62 Peter Ingestad, 2009-07-06, 09:46

Ja, som sagt var. Schulmann & Skugge, samma sak. Den Gmmalmediala Översittarklassen. Käringar som Gubbar.

Permalänk | Anmäl #63 Peter Ingestad, 2009-07-06, 09:49

För mig är den centrala frågan:

Varför får personlighetstyper likt Alex och Linda ett sådan ofattbart stort utrymme i mediavärlden.
För i tiden drog de vitsar på skolans roliga timma eller på kompisfesten.
I den stora världen kom dom aldrig fram.
Men nu kan man bevisligen vinna "mediala segrar" med vilket pubertalt syjuntesnack som helst.

Verkligheten har kantrat!

Linda:
Unga kvinnor med sina bloggar sysslar i första hand med sk "Självobjektifiering". Nu är det helt plötsligt ok!
Jag som alltid har trott att kvinnans sk underordning hade ett starkt samband med begreppet "självobjektifiering".

Vad går feminismen ut på om nu dessa beteenden är politiskt korrekta.
Det blir ju en än mer tydlig uppdelning i Venus o Mars.

Hur skall vi män agera och vad skall vi tro på: Genusteoretisk socialkonstruktivism eller din sk feminism?

Permalänk | Anmäl #64 Anders B Westin, 2009-07-06, 10:07

Linda Skugge är sosse, dvs en talanglös nolla, och såna har ju alltid ett visst underhållningsvärde.

Permalänk | Anmäl #65 Bo T, 2009-07-06, 12:38

#21 Bo T: För några år sedan kom Linda Skugge ut som moderat och inför EU-valet i år sa hon först att hon tänkte rösta på folkpartiet, men hakade sedan istället på piratvågen. Inte så mycket sosse där, om du frågar mig.

Permalänk | Anmäl #66 ÄRRHÅ, 2009-07-06, 13:01

Jag läser Alex Schulmans inlägg på DN.se och konstaterar att han ifrågasätter att bloggarna sätter agendan för samhällsdebatten. Skugge kontrar med att tjejer inte behöver köpa Vecko-Revyn när samma innehåll finns på nätet, gratis.
Goddag yxskaft Linda Skugge.

Permalänk | Anmäl #67 KLM, 2009-07-06, 13:23

Bo T är sosse, dvs en talanglös nolla, och såna har ju alltid ett visst underhållningsvärde.

Permalänk | Anmäl #68 Philip, 2009-07-06, 13:47

Om jag får fortsätt på samma höga debattnivå som Linda:
Gumman Linda har drabbats av gummsjukan.

Permalänk | Anmäl #69 nestor, 2009-07-06, 15:11

Jag fullkomligen älskar att media krossas! Äntligen slipper vi deraas jävla indoktrinering. Jag gillar att du också tycker det är bra skugge. Där gör unga tonårstjejer ett riktigt hjältedåd. Jag gillar alex men han det finns naturligtvis ekonomiska intressen i hans uttalande. Detta är demokrati och uppeggande anarki att vi folket får makten att skapa våra egna åsikter. Nu kanske vi kan rätta till en massa saker som media ställt till med dom senaste tio åren. Ner med all media! Bloggtjejer, blogga skiten ur media!

Permalänk | Anmäl #70 Robert Hårfager, 2009-07-06, 17:31

Jag är själv bloggare, men tycker att Schulman har en ganska vettig poäng i det han skriver.

Schulman skriver att bloggarna är onödiga. Självklart är de onödiga.
Om jag behöver skriva av mig och få ur mig mina tankar kan jag lika gärna skriva en dagbok, bloggen har jag bara för att jag skriver bättre med tangenter än penna.
Om en tonårsstjej vill visa upp sin klädstil kan hon lika gärna lämna datorn en timme och gå ut på stan bland folk.

Att bloggarna ska ha någon form av makt över samhällsdebatten är struntprat. Om gammelmedia struntar i att publicera artiklar om "blogguppror" och liknande, så skulle allting som bloggosfären protesterar emot glida obemärkt förbi allmänhetens ögon. Varje enskild blogg har alldeles för få läsare för att ha något makt, jämfört med gammelmedia.

Dessutom - finns det någon tyngd i det Kjell, 49 år och bibliotekarie, skriver om protesterna i Iran? Är det något som är viktigt för samhällsdebatten, är det något som är nödvändigt för mig att veta?

Jag vill inte veta vad Kjell tycker, jag vill veta vad experter som är insatta i ämnet tycker. Jag struntar fullständigt i om Kjell skriver att Iran är en diktatur och USA borde bomba dem, det är helt irrelevant för samhällsdebatten.

Jag vet, många kommer tjata om demokratiseringen som sker genom bloggarna - men det får ingen effekt om inte alla blogginlägg läses av hundratusentals personer, som Aftonbladet och DN gör.

Bloggen är onödig, det är bara att inse. Det är en elektronisk dagbok, och har vi och samhället klarat oss utan Blondinbella i tusentals år så tror jag att vi skulle göra det även i fortsättningen.

Permalänk | Anmäl #72 Daniel, 2009-07-06, 19:40

Linda Skugge är lika snygg som Rumer Moore.

Permalänk | Anmäl #73 Elias, 2009-07-06, 21:08

De som ska vara rädda för bloggarna är inte journalister, utan krönikörer, listredaktörer, recensenter och andra proffstyckare. Linda S blandar ihop hennes och Schulmanns texter med riktiga nyheter, det är ju inte alls samma sak. Om nånting händer i världen inte fan börjar men med att läsa bloggar!? (Förutom om ingen annan rapportering finns som i fallet Iran)

Permalänk | Anmäl #74 Karlsson, 2009-07-06, 21:45

#29
Rumer Moore ser ju ut som en karl.

Permalänk | Anmäl #75 Reza, 2009-07-07, 08:00

Just nu dödar alla modebloggerskor magasin efter magasin i Sverige... Vore kul om Linda Skugge kunde nämna några exempel på nyligen, på grund av modebloggerskor, nedlagda magasin?
Ett tydligt exempel på att bloggare gärna svänger sig med ogrundade påståenden.

Permalänk | Anmäl #76 Janne, 2009-07-07, 09:18

Är inte gubben Schulman yngre än kärringen Skugge?

Permalänk | Anmäl #77 Guran Hägglund, 2009-07-07, 09:55

Det skulle vara intressant att kunna få verklighetstrogna uppgifter om hur många personer, inte antal besökare, samt vilka åldersgrupper som engagerar sig i bloggningssfären.

Påminner om "striderna" mellan ett fåtal 1800-talsförfattare och är lika intressant.

Permalänk | Anmäl #78 Kim, 2009-07-07, 10:35

Go Linda! Jättebra skrivet, har läst det du skrivit sedan jag var "20 something" och hade likadan svart-snedluggsfrisyr med hårspänne som du hade...(nu är jag också förortsmamma...)

Permalänk | Anmäl #79 Bea, 2009-07-07, 12:08

Daniel: Det är du som pratar nonsens. Bloggarna handlar om alla möjliga ämnen och inte bara om någon random persons bakfylle tankar dagen efter eller någons tankar om vad som är snygga kläder. Och många av bloggarna är högst kompetenta och kunniga om sakerna som de tar upp. MINST lika kunniga som reportrarna på gammelmedias tidningar.

Det handlar, som också Linda är inne på, om en ny tid som vissa av det gamla "strukturerna" inte vet hur de ska anpassa sig till den.

Permalänk | Anmäl #80 Kaj, 2009-07-07, 16:33

Bea: Om du och Skugge också läser vad Alex Schulman skrivit och sagt i intervjuer efterså, så säger han att bloggar i allmänhet är onödiga men att han gärna ser fler bloggar som behandlar specifika och viktiga ämnen. Den typen av bloggar kan påverka, men drunknar i allt nonsens från andra bloggar.

Bara att kolla vilka bloggar som varit störst på senare år - det är tonåringar med modebloggar, kändisar, provokatörer typ Schulman och Skugge och så vidare.

Inga av de stora bloggarna har behandlat viktiga ämnen eller överhuvudtaget försökt att förändra någonting i världen. Alltså får man väl säga att det de gör är helt onödigt.

Permalänk | Anmäl #81 Daniel, 2009-07-07, 18:10

@Daniel
Det är väl samma fenomen som gör att de sk kvällspressen säljer mest fortfarande, ingen kvalitet men iögonfallande.
Tror dock att kvalitets bloggarna överlever längst och så småningom kommer att kunna ta ut en prenumerations avgift med de andra kommer att få leva på reklam intäkter.
Om 5-10år så kommer det växa fram en marknad med billiga prenumerationer på de bästa bloggarna, vilket i sin tur gör att de kan börja livnära sig på sitt bloggande.

Permalänk | Anmäl #82 Petter, 2009-07-07, 21:01

Linda Skugge som aldrig har skrivit något intressant. Som byggt sin karriär på att vara arg ung kvinna. Totalt substanslöst och fullt med plattityder. Unga tjejer inbillar sig att detta är något bra det är ju bara ordbajseri! Det finns få kvinnor och män som skriver bra och inte fan sitter de på Aftonbladet eller Expressen.

Permalänk | Anmäl #84 Robbe74, 2009-07-10, 09:49

William Gibson, han som myntade ordet "cyberspace" har ofta en kvinnlig hjältinna. Idag är Linda Skugge min.
Eric

Permalänk | Anmäl #86 Eric, 2009-07-11, 09:19

Klassiskt Gumslem från Linda Skugge. Hon har aldrig kunnat skriva man eller människa om män, det blir alltid gubbe. Ett evigt mantra likt ett Turettes syndrom. Hon kan inte hålla sig. Nej, unga och friska ska alla vara som har något att säga(var inte det en nasseslogan en gång när det begav sig?) Byt ut Gubbe i hennes texter mot jude eller färgad så ser ni hur illa det är ställt med hennes fördomar. Och ung förresten. Är hon inte bara en medelålders pr-kofta nu för tiden?

Permalänk | Anmäl #87 Kalsippen, 2009-07-11, 19:02

Du är så bara bäst Linda.Alltid rak och ärlig.Saknar dock Dig i papperstidningen.Snyft
Sköt om er i sommarvärmen(lol)
Kramen
Stefan i Umeå

Permalänk | Anmäl #89 Stefan W, 2009-07-12, 10:40

im really glad to read this post actually i am looking for some information about ccna wireless practice test thats why i am here but at this post i read an other real stuff that i like.thanks for the sharing nice views with us.

Permalänk | Anmäl #90 micheal, 2010-02-22, 11:26