Hur svenskar i allmänhet och kristdemokrater i synnerhet förhåller sig till könsneutrala lekar på dagis är väl alldeles avhängigt deras utformning och syfte.
.
Risken är ju att övernitiska genuspedagoger med en uttalad målsättning att bevisa det som politiskt korrekt ska bevisas - nämligen att könsrollerna är helt och hållet inlärda - att de i stället för att lätta på barnens stereotypa kravbörda ersätter den med en än större kravbörda där pojkar tvingas leka med dockor och flickor med bilar.
.
Går vi sedan ytterligare ett steg längre och antar att könsneutrala lekar på dagis inte bara ska utplåna könsrollerna utan även heteronormativiteten så att det ska lekas mamma-mamma-barn och pappa-pappa-barn och den unge som vill leka den konservativa mamma-pappa-barn-leken får stå i skamvrån, då blir Hägglunds och allas vår skepsis än tydligare.
.
I lite högre åldrar ska väl barnen inte heller få lära sig att de kommer till genom att pappa stoppar in sin snopp i mammas snippa utan att det går lika bra att pappa a stoppar in sin snopp i stjärten på pappa b.
.
Kan vi inte låta Tiina Rosenberg ta över Hägglunds ministeruppdrag på en gång och skriva in i lagen att det är könsförräderi att ha sex med någon av motsatt kön?
Permalänk | Anmäl
Mats Dagerlind, 2009-07-03, 14:46
Håller fullständigt med "Mats Dagerlind". Att tillåta tillfälliga teorier inom barnomsorgen är förödande och barnen kan drabbas hårt.
Att bekämpa barns trygghet inom kärnfamiljen tyder på förakt mot barnen.
Mamma-mamma-barn och pappa-pappa-barn inblandning i barnomsorg och skola gör de små förvirrade och de får fel mål i sina fortsatta liv.
Ska vi inte skydda barn mot det som skadar dem?
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-07-03, 14:59
Sofia
Det finns ett stort problem med din argumentation.
Du tror att du står för något neutralt. Känn dig blåst.
Den diskurs du själv företräder är exakt lika normerande som tidigare diskurser.
Hur man än vänder sig så är ändan bar.
"Att göra kön" (sexuell selektion) är näst efter överlevnadsinstinkten den starkaste biologiska driften för alla tvåkönade varelser.
Själva motorn för det primära: Partnervalet.
Läs Darwin!
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2009-07-03, 15:10
Manshatarlobbyn slår till igen. Pojkar ska förbjudas att leka med bilar för att trafficking ska stoppas.
Genus-"vetenskapens" logik är glasklar, om alla pojkfoster aborteras så blir världen jämställd.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-07-03, 15:15
"Att fostra barn på dagis i könsstereotypa lekar är ett förtryck mot barnens rättigheter och ett hot mot människan. Att låta barn delta i könsneutrala lekar på dagis är däremot en framgång för barnets rättigheter."
Detta skriver du, och jag får verkligen inte ihop det. Både sätten innebär att vuxna tvingar in barnen i en roll - kanske mot deras vilja - oavsett om detta är en könsstereotyp eller könsneutral roll!
Nej, ge barnen möjlighet att själva - utan tvång eller påtryckningar - välja de leker de vill leka. Oavsett om dessa är könsstereotypa eller könsneutrala, och oavsett det fysiska könet på barnen.
Endast detta är fritt från tvång och påtryckningar och ger barnen en möjlighet att själv skapa sin identitet utifrån egna val.
Permalänk | Anmäl
Lisa Olsson, 2009-07-03, 15:16
Rädda barnen, en annan av alla dessa vänsterinfiltrerade organisationer. En organisation att rädda barnen ifrån.
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2009-07-03, 15:19
RE: #6 Lisa Olsson, 2009-07-03, 16:16
För många år sedan var det ganska många föräldrar som vägrade att ge sina barn leksaksvapen. Detta i syfte att göra barnen till bättre och moraliskt högre varelser. Ofta blev effekten tidvis tvärtom. Barnen blev senare mycket intresserade av vapen. Kanske samma lika när det gäller genuspolitruckeriet?
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2009-07-03, 15:23
Vad har hänt med Rädda Barnen? Har jag missat något? När blev de radikalfeminister?
Permalänk | Anmäl
klas, 2009-07-03, 15:32
Jag håller med Hägglund. "Vi" håller på att förstöra en hel generation. Jag sätter "vi" inom citationstecken, för mig veterligen så har det aldrig varit en folkomröstning i Sverige om vi vill ha genuspedagogiken eller inte. Den har smygits in i våra barns daghem och skolor utan att vi har haft en chans att säga ifrån.
Jag tycker att män ska vara män och kvinnor ska vara kvinnor. Som vi är skapta till att vara. Lika mycket värda just för att vi är OLIKA och därför fyller OLIKA roller i både familjen och i samhället i stort. Oundgängliga för varandras existens.
En annan sak: hur ska män och kvinnor kunna tända på varandra och bli kära, om alla skillnader mellan könen suddas ut..? Vi är ju programmerade att bli förälskade i det motsatta könet.
Och sedan det där argumentet, att man måste sudda ut könsskillnaderna av hänsyn till det fåtal individer som har en oklar könsidentitet. Det är ett mycket märkligt argument.
Det finns ju tusentals olika avvikelser - ska vi då ta hänsyn till alla dessa, genom att fostra in våra barn även i dessa avvikelser, så att de avvikande inte ska behöva känna sig så ensamma..? Det finns ju t.ex. människor som går och pratar för sig själva på allmän plats. Ska vi då lära våra barn att de måste prata för sig själva de också, för att den som gör det ska flyta in..? Eller..?
Det är fullkomligt absurt!
Permalänk | Anmäl
Catharina, 2009-07-03, 15:53
Jag håller med Hägglund. "Vi" håller på att förstöra en hel generation. Jag sätter "vi" inom citationstecken, för mig veterligen så har det aldrig varit en folkomröstning i Sverige om vi vill ha genuspedagogiken eller inte. Den har smygits in i våra barns daghem och skolor utan att vi har haft en chans att säga ifrån.
Jag tycker att män ska vara män och kvinnor ska vara kvinnor. Som vi är skapta till att vara. Lika mycket värda just för att vi är OLIKA och därför fyller OLIKA roller i både familjen och i samhället i stort. Oundgängliga för varandras existens.
En annan sak: hur ska män och kvinnor kunna tända på varandra och bli kära, om alla skillnader mellan könen suddas ut..? Vi är ju programmerade att bli förälskade i det motsatta könet.
Och sedan det där argumentet, att man måste sudda ut könsskillnaderna av hänsyn till det fåtal individer som har en oklar könsidentitet. Det är ett mycket märkligt argument.
Det finns ju tusentals olika avvikelser - ska vi då ta hänsyn till alla dessa, genom att fostra in våra barn även i dessa avvikelser, så att de avvikande inte ska behöva känna sig så ensamma..? Det finns ju t.ex. människor som går och pratar för sig själva på allmän plats. Ska vi då lära våra barn att de måste prata för sig själva de också, för att den som gör det ska flyta in..? Eller..?
Det är fullkomligt absurt!
Permalänk | Anmäl
Catharina, 2009-07-03, 15:54
Uppmuntra barnen att leka vilka lekar de själva vill. Barn ska få leka med dockor och klä sig i klänningar om de själva vill det. Barn ska få leka med bilar och tåg och bygga lego om de själva vill det. Oavsett kön. Men de måste alltid själva få välja - om en kille vill leka med bilar ska inte någon komma och pusha med en klänning, och en tjej som vill leka med dockor ska inte motvilligt bli satt vid bilbanan. Förutsättningarna bör vara könsneutrala, varje barn ska få leka "könsneutralt" om de själva vill, men barn måste även få leka "könsstereotypt" om DE SJÄLVA väljer det. Och vad är egentligen könsneutrala lekar - finns det? Det är ju inte lekarna i sig utan hur man påverkar barnen att leka som är frågan. Lek med bilar/dockor blir ju könsneutrala om alla barn oavsett kön tillåts/uppmuntras att leka med bilar/dockor lika mycket. :)
Permalänk | Anmäl
Olle Burvall, 2009-07-03, 15:57
Pojkar och flickor ÄR annorlunda, reagerar på olika stimuli och väljer olika leksaker nästan från födseln. Det finns gott om forskning som bevisar detta, samt åtminståne ett misslyckat "försök" med att köna om ett barn. Det sistnämnda slutade med att barnet tog livet av sig.
Har Sofia Zachrisson gjort minsta försök att sätta sig in i forskningen?
Jag tycker det är fullständigt VIDRIGT att styra barnens beteende enligt sina egna politiska visioner!
Permalänk | Anmäl
Jinn, 2009-07-03, 15:58
Catharina: "En annan sak: hur ska män och kvinnor kunna tända på varandra och bli kära, om alla skillnader mellan könen suddas ut"..? Vi är ju programmerade att bli förälskade i det motsatta könet."
Om alla skillnader suddas ut krävs kirurgiska operationer i en mycket stor skala och det tror jag knappast att någon eftersträvar. ^^ Det handlar nog snarare om att låta människor vara den människa de vill vara, utan att försöka påverka hur den människan beter sig beroende på könet. Fortplantningen löser sig med största sannolikhet ändå, om det är det du är orolig över. :)
Permalänk | Anmäl
Olle Burvall, 2009-07-03, 16:00
"Det handlar nog snarare om att låta människor vara den människa de vill vara, utan att försöka påverka hur den människan beter sig beroende på könet."
Precis!
Om ett barn vill ha klänning och leka med bilar bör den få det, oavsett kön. Könsneutrala lekar kan vara skadliga om de försöker tvinga på barnet något som inte passar individen, precis som med könsroller.
Skäms på Hägglund om han verkligen tycker att könsneutrala lekar överlag är något att kritisera.
Permalänk | Anmäl
Mio, 2009-07-03, 16:30
Konstigt att de mest biologistiska, som verkligen tror att pojkar och flickor är fundamentalt olika i allt vad de är och vill, samtidigt är de som verkar övertygade om att deras små söner kommer fastna i dockskåpen med prinsessklänning om de får hålla en barbie utan att få snea blickar av fröken...
Permalänk | Anmäl
Hjalmar Den Onde, 2009-07-03, 16:52
Jag är förresten ett varnande exempel mot att låta barn leka överhuvudtaget.
Jag gillade att leka med både bilar, leksakspistoler och barbie, och följaktligen blev jag ju bisexuell, rånare och biltjuv i tonåren....Och jag gillar fortfarande rosa.
Permalänk | Anmäl
Hjalmar Den Onde, 2009-07-03, 16:57
Varför inte låta barnen peta sig i näsan och kissa på golvet som de vill också?
De flesta är nog tacksamma över att ha socialiserats så att deras könsbeteende förstärktes, för på grund av detta fick de sin nuvarande partner, i stället för att konkurreras ut av någon "manligare" eller "kvinnligare".
Om barnen behöver de vuxnas "hjälp" för att leka könsneutralt är det något fel, låt dem leka hur fan de vill!
Även om det vore så att vi vuxna "programmerade" barn till kön , från ett biologiskt vakuum, så är det könsbeteenden de flesta i befolkningen gillar. Vad är poängen med en "neutral" könsidentitet? Vad är riskerna?
Permalänk | Anmäl
Jinn, 2009-07-03, 17:03
Jinn, vissa saker låter vi våra barn göra, andra inte. Var gränsen går är olika för alla, problemet som diskuteras här är när man sätter olika gränser för olika kön.
Jag hoppas att ingen fått sin partner utifrån sitt kön, utan utifrån vem den är. Vi uppkommer inte i ett biologiskt vakuum, och kön är en del av vem man är. Så är även musiksmak, matlagningsvana, umgängeskrets, politisk åskådning, morgonvanor o.s.v. Våra val av partner är en ekvation av så otroligt många faktorer, och oftast är det viktigare att de är en egen individ än att de uppfyller en könsroll.
Däremot håller jag helt med dig om det här
"Om barnen behöver de vuxnas "hjälp" för att leka könsneutralt är det något fel, låt dem leka hur fan de vill!"
Något är verkligen fel. Personal, lärare, föräldrar och kompisar borde inte döma den som väljer att gå emot eller med könsrollerna, utan låta den leka hur fan den vill.
Permalänk | Anmäl
Mio, 2009-07-03, 17:29
Jag hänger upp mig på flera saker:
-Varför är det självklart att det är bra för barn att tvinga in dem i ett "könsneutralt" lekand?
-Varför är "jämställdhet" automatiskt bra?
Jämställdhetstänkare m.fl. hör till de kloka människor som utan att tänka efter köper tankar som "det finns inga dåliga sidor med parlamentarism" och "demokrati är bra" samt "det är rasistiskt att diskutera migrationspolitiken".
Nej, jag har inte fördomar.
Permalänk | Anmäl
Mikael A, 2009-07-03, 17:37
Jag hänger upp mig på flera saker:
-Varför är det självklart att det är bra för barn att tvinga in dem i ett "könsneutralt" lekand?
-Varför är "jämställdhet" automatiskt bra?
Jämställdhetstänkare m.fl. hör till de kloka människor som utan att tänka efter köper tankar som "det finns inga dåliga sidor med parlamentarism" och "demokrati är bra" samt "det är rasistiskt att diskutera migrationspolitiken".
Nej, jag har inte fördomar.
Permalänk | Anmäl
Mikael A, 2009-07-03, 17:38
"Jinn, vissa saker låter vi våra barn göra, andra inte. Var gränsen går är olika för alla, problemet som diskuteras här är när man sätter olika gränser för olika kön."
Jag förstår inte vilka "man" är i stycket ovan. Dagispersonalen? Går någon in och hindrar flickor från att leka med bilar, pojkar från att leka med dockor? Är det inte snarare så att flickor och pojkar har olika preferenser, i snitt, redan när de kommer till förskolan?
Varför är det så? En del gör vetenskapliga undersökningar och lutar åt att den finns en stark medfödd faktor till könsbeteendet. Andra ignorerar forskningen och försöker lura folk att deras egen "forskning" säger att barn är oskrivna blad, men den forskningen har varken tester eller statistik på sin sida, bara postmodernistiskt filosoferande.
"Jag hoppas att ingen fått sin partner utifrån sitt kön, utan utifrån vem den är."
Tja en totalt bisexuell värld kanske vore trevlig, fast jag förstår inte hur vi skulle komma dit. De exklusivt heterosexuella borde väl få 50% fler barn och därmed bli fler än de bisexuella.
Håller för övrigt med om att ingen "borde" bedömmas efter sin könsidentitet.
Permalänk | Anmäl
Jinn, 2009-07-03, 18:46
Vänstern menar att barn inte är sig själva när de påverkas eller styrs av könsroller. Könsroller består bland annat av normer och värderingar. Man vill istället att barnen ska vara sig själva. Dock har man missat en väldigt väsentlig aspekt. Om vänstern mot all förmodan skulle lyckas eliminera könsrollerna skulle barnen fortfarande styras av alla andra normer och värderingar och eventuellt nya normer och värderingar som ersätter könsrollerna. Detta innebär alltså att barnen fortfarande, enligt vänsterns definition, inte kommer vara sig själva efter att könsrollerna är borttagna eftersom de då styrs av en annan uppsättning normer och värderingar.
Ovanstående innebär att att vänsterns argument om att barnen ska få vara sig själva i grunden äör felaktigt.
Permalänk | Anmäl
Johan Nilsson Svensson, 2009-07-03, 19:25
Jag har inte hört Göran Hägglunds tal och borde därför inte uttala mig om vad han sagt eller inte. Däremot borde han förstå att "vanligheten" förändras. Dagens småbarnsföräldrar (i Sverige) är de mest jämställda hittills och 80-talisterna är uppvuxna med synen att kvinnor och män inte ska delas upp i grupper efter föråldrade könsnormer. Att dagis uppgift inte är att lära barnen vad som är kvinnligt respektive manligt borde därför vara en självklarhet.
Det handlar inte om att till exempel förbjuda småflickor att leka med dockor, utan att det inte ska vara en självklarhet vad en pojke respektive flicka tycker om.
Permalänk | Anmäl
ÄRRHÅ, 2009-07-03, 20:39
Nu tänkte jag mest på dagispersonal, men man skulle kunna vara vem som helst. Problemet är inte vem som sätter olika gränser för olika kön, utan att det görs överhuvudtaget. Sen när man tittar på lösningar är det såklart intressant vem som gör det, och varför. Om t.ex. far- och morföräldrar kommer med dockor till flickan utan att egentligen veta 1-åringen föredrar det eller en bil, eller om det är svårt att hitta kläder som inte definierar barnet som pojke eller flicka.
Jag tror att det finns biologiska skillnader, men att de är betydligt mindre än de skillnader som vi ser idag. Något i vårt samhälle bekräftar dem och förstärker dem. Det är inte bra. Det innebär samhällsförluster eftersom en irrelevant faktor räknas med i ekvationen. Som om vi skulle dela upp folk efter näsbredd och säga till de brednästa att de är bra på tankearbete och de smalnästa att de är bra på kroppsarbete. Många smalnästa kommer onekligen vara bättre än majoriteten brednästa på just kroppsarbete, men vi kommer också ha många av båda kategorierna mer eller mindre medvetet väljer yrke mer efter sin näsbredd än efter sin förmåga och vilja.
Ber om ursäkt att det där stycket blev lite svårläst, jag skyller på febern ;)
Beträffande det här med val av partner tror jag du missförstod mig, kön är absolut en del av valet för många. Det jag menar är att det inte är hela valet, det finns så mycket mer, och det är därför inte relevant att fostra barnen till kvinnor eller män, utan till individer.
"Håller för övrigt med om att ingen "borde" bedömmas efter sin könsidentitet."
Då är vi överens om det viktigaste. Sen är vi kanske oeniga om i vilken utsträckning folk ändå bedöms efter sin könsidentitet? Jag tycker det är ointressant med en mått, eller att köra någon slags tävling om vilket kön det är mest synd om, istället säger jag att så länge som könstillhörigheten är en del av bedömningen av en person har vi något att arbeta med.
Permalänk | Anmäl
Mio, 2009-07-03, 20:42
Vi kan inte tillåta att barnen själva väljer sina lekar. De kunde ju ha roligt istället för att tänka på genus och könsroller.
Permalänk | Anmäl
Nurmela, 2009-07-03, 20:48
Tack för klargörandet. Nu stryper jag mina bidrag till Rädda barnen. I min enfald har jag alltid trott att pengarna går till att hjälpa utsatta barn, men nu vet jag att de går till att stödja en extrem feministisk politik och sociala experiment där oskyldiga barn används som försöksdjur. Usch
Permalänk | Anmäl
S, 2009-07-03, 21:05
Blir verkligen mörkrädd av at läsa kommentarerna här. På riktigt. Att det finns så många inskränkta och rädda bakåtsträvare som tycker att det är så viktigt att pojkar ska få hållas undan från att visa sina känslor, vara del av sina barns uppväxt med mera. Som vill att flickor och kvinnor i första hand ska finnas till för att glädja pojkarna/männen. Eller har ni helt enkelt inte tänkt på vad könsrollerna innebär? Att det inte bara handlar om vem som diskar, utan kanske främst om våldtäkt, hustrumisshandel med mera. Människor som Hägglund får mig att skämmas över att kalla mig kristen.
Permalänk | Anmäl
sthlmdoh, 2009-07-03, 22:40
Det är skrämmande att ta del av dina åsikter, hur kan en ung tjej vara så totalt insnöad? Tror du att vi vill ha ett samhälle där det inte är någon skillnad på män och kvinnor eller pojkar och flickor. Vi består av två kön, och för vår framtids skull bör du nog inse att att vi kommer att vara det framgent också. Hur ska vi kunna fortplanta oss om det inte finns en av varje sort, då blir det inga barn heller. Att tro att vi blir jämlikare av att låta pojkar gå i klänning och bli döpta till Margareta och klä flickor i blåkläder och sätta dem på en traktor det får vi inga lyckligare barn av, var så säkert. Rädda Barnen borde ta sig en funderare på vem de har anställt att föra deras talan i media!
Permalänk | Anmäl
Gun Svahn, 2009-07-03, 23:00
Rädda.Barnen företräder en gammal politik där samhället vet att fostra barnen till allmänhetens fromma. Det måste dock vara föräldrarna som bestämmer vad som är det enskilda barnets bästa. Varje barn och förälder torde vara unikt och olika pedagogiker passar olika individer. Kanske dax för Rädda Barnen att starta daghem och skolor för de föräldrar och barn som efterlyser just denna pedagogik. I det fall föräldrarna efterfrågar Rädda Barnens ideer bör verksamheten bli populär. Lycka till.
Permalänk | Anmäl
Matsi, 2009-07-03, 23:03
Jag skäms!
Jag trodde inte att de åsikter som kommit fram i tidigare inlägg existerade längre. Jag trodde att dessa stereotypa, trångsynta och fördömmande åsikter gått i graven, där de hör hemma och istället ersatts med öppenhet, förståelse och respekt.
Genusfrågor är ingen modenyck som kommer att försvinna - det är fakta och bör vara en självklarhet. För detta finns det också forskningsbelägg för den som känner att normalt vett inte räcker.
Jag tycker att alla har rätt att vara på det sätt som de själva vill. Det gäller även barn, framförallt barn. De ska själva få välja på vilket sätt de vill leka utan att någon ska förmana dem om de väljer fel. Kön är inget man föds med, utan något man lär sig.
Världen behöver mer kärlek och förståelse - inte hat och trångsynthet! Låt oss börja med barnen.
Permalänk | Anmäl
Viveca Missler, 2009-07-03, 23:03
OJ!
Tänk att det finns så många tankar om genus och barn. Men ack så det ser ut. Vi kan inte använda barn som verktyg för att slussa in de i en värld där kön har betydelse för vad du har för möjligheter och förutsättningar.
Det förtrycket som vi idag genomför på barn genom att ge en pratstund till flickorna på dagis medan vi ger korta kommandon till killarna gör att vi sätter prägeln på hur man ska vara som tjej, respektive kille. Kalla mig gärna feminist, ännu hellre barnist, eller barnrättskämpe.
Jag vill poöngtera att jag är förbundsordförande för RÄDDA BARNENS UNGDOMSFÖRBUND, inget annat. Vi är en självständig organisation med egen kravlista och agenda.
Permalänk | Anmäl
Sofia Zackrisson, 2009-07-03, 23:16
Viveka Missler:............
Alla nya påfund behöver inte vara bra.
Alla som skriker högst har inte alltid rätt.
Visst behöver världen kärlek och förståelse. Kärleken hittar vi till som vuxna när vi träffar någon av det andra könet som då är olikt det egna och därför väcker våran nyfikenhet.
Förståelse bör vi också ha för våra medmänniskor, men inte för alla dumheter de hittar på.......
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-07-03, 23:24
Och nu dök det upp en debatt om sexuell läggning? Nej, du, "Skogstokig", det låter jättekonstigt att kärlek väcks enbart i ett heterosexuellt par. Skogstokigt.
Snart släpper Rädda Barnens Ungdomsförbund och Rädda Barnen en rapport tillsammans utifrån erfarenheterna av allan-projektet. Rapporten belyser hur dålig skolan är på att ta hbtq-frågor med eleverna.
Håll utkik på www.rbuf.se !
Permalänk | Anmäl
Sofia Zackrisson, 2009-07-03, 23:32
Sofia Zackrisson:...........
Ni får väl starta med att kräva att alla barn i alla skolor i Sverige får tillgång till/krav på att medverka i sexualundervisning och simundervisning.
Dit är nog vägen låång.....
Sedan kan ni ta hbtq och allt annat........
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-07-04, 00:08
Jag vill tacka Sofia Zackrissons för hennes tydliga klargörande. Nu behöver ingen tveka att Rädda barnen, trots alla deras välgärningar, är en likhetsfeministisk organisation. Inte en spänn mer till dem från mig. Det är underbart att Sverige åtminstonde har 1 partiledare som lyckas se klart i frågan, utan att vara totalt förblindad av 00-talets patetiska genusdiskurs. Kristdemokraterna profilerar sig som konservativa. Det kommer stärka dem och locka många väljare. Jag är en av dem.
Permalänk | Anmäl
ErikWog, 2009-07-04, 00:29
Nu blir det inga bidrag till Rädda Barnen mer. Göran Hägglund kommer att få många nya röster om han fortsätter angripa statsfeminismen. Dagis används, precis som i gamla DDR, för att uppfostra våra barn enligt politikernas normer och slå sönder familjen. Genom att slå sönder familjen + äktenskapet och propagera för att pappa-pappa barn är det normala vill vänstern få svenskarna att bli lallande hjon. Nästa steg blir väl att vänstern vill att barn skapas på enbart konstgjord väg. Statens makt blir då total precis som i den Orwellska världen.
Permalänk | Anmäl
Per, 2009-07-04, 05:19
@Sofia Zackrisson
I senaste inlägget påstår du att barn "förtrycks" när flickor får lov att vara flickor och pojkar får lov att vara pojkar.
Känner du för att utveckla lite vari detta förtryck består av?
Permalänk | Anmäl
Paul Zamecnik, 2009-07-04, 06:40
Göran Hägglund är knappast min idol, men just HÄR står jag definitivt på hans sida. Låta barn vara barn? Det är precis vad Zackrisson INTE vill göra; de skall påprackas Politisk Korrekthet, befaller Hon.
.
Men nu är det faktiskt så, att det FINNS biologiska skillnader mellan män och kvinnor, alldeles oavsett om Zackrisson tillåter detta eller ej, och vi människor skall ha rätt att vara oss själva utan tillstånd av den rödgröna rötans allestädes närvarande tankepolis och andliga tonton macoutes. Det gäller särskilt våra barn, som bör skyddas mot detta tyranni. Det är starkt av Göran Hägglund att stå upp mot dessa Maktens övergrepp. Han skall fortsätta i samma stil.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-07-04, 07:40
Rädda barnens ungdomsförbund verkar vara infiltrerade av vänstern. Allt detta "genus"-trams tyder på det.
Det är upp till dem att bevisa motsatsen.......
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-07-04, 08:07
Det fanns barn innan det fanns genuspedagoger. Nu verkar den yngre generationen på allvar tro att utan genuspedagoger på dagis får barn inte vara barn. Jag dristar mig till att påstå att barn fick vara barn i högre grad innan genuspedagogerna och dagis/fritids slog klorna i barndomen. Det fanns en tid när man trodde på "den nya människan", Homo Sovjeticus, i ett något annorlunda system än vårt. Jag tycker att detta påminner mycket om vad som nu pågår, man tror att man kan fostra fram "den genuslösa människan". Varför i hela världen ska man öda tid och pengar på denna hopplösa och meningslösa uppgift?
Medan andra fostrar bort sina barns starka sidor som är förankrade i deras könsuppfattning såväl som i deras personlighet, så kör jag den mer amerikanska stilen. Märk väl att näringslivet i USA i mycket högre grad än i Sverige befolkas av båda könen.
Permalänk | Anmäl
Moder till tre gossar, 2009-07-04, 09:11
Ett utdrag från Rädda Barnens Ungdomsförbunds hemsida
http://www.rbuf.se/Genus__.html
"Heteronormativitet
Vi lever i ett heteronormativt samhälle som bygger på föreställningen att det endast finns två kön, man och kvinna, som lever i heterosexuella parrelationer."
Det är väl klart att det normala för det mänskliga släktet är två kön i en heterosexuell parrelation. För att tala klarspråk så finns det ca 5-6% av befolkningen med sexuella preferenser mot homo, bi eller trans vilket ska egentligen ses som en avvikelse till det normala (dvs.en genetisk felinkodning i samband med befruktning).
Vidare fortsätter man på hemsidan:
"Rädda Barnens Ungdomsförbund kräver:
• att skolans undervisning och läromedel ska förespråka mångfald och ifrågasätta den rådande heterosexuella normen."
Så RBUF vill att man ska ifrågasätta sexuella preferenser hos 94-95% av befolkningen?
Permalänk | Anmäl
Paul Zamecnik, 2009-07-04, 09:59
Rädda Barnen? Det får väl dom göra som har skrämt dom. Jag har aldrig sett värre smörja i skrift. Om dagis hade funkat så som Sofia Zackrisson påstår att det ska göra hade jag aldrig vågat låta mina barn gå där. Då skulle de ha fått något som liknade en sektuppfostran. Vad är det för snack att inte killarna har någon som pratar med dem? Har du någonsin varit ute i verkliga livet Sofia eller har du lärt dig allt från Uppsala Universitets indoktrineringsanstalt? Röda Korset, Rädda Barnen och UNICEF (Röda Korset har lurats på miljoner av korrupt anställd och UNICEF har boven Persbrandt och lögnaren Marklund i sitt stall). Finns inte en enda organisation som man kan skänka en krona med gott samvete. Tror jag ger mina pengar direkt till mina egna barn istället. Då vet jag att dom kommer till nytta.
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2009-07-04, 10:44
Helena Rudberg:....Det är nog tyvärr så som du skriver. Våra egna barn och de i vår omgivning som har det svårt kan och ska vi lägga tid och omsorg om.
Då tar inte fel personer våra pengar och styr dem in på fel väg.
Tyvärr kommer många oskyldiga barn drabbas av mina ord, men hur många barn kommer inte att få psykiska men av "genustramset" och pappa-pappa, mamma-mamma tramset....
"Homo Sovjeticus" människan som "Moder till tre gossar" så klokt varnar för kan bli verklighet trots att det imperiet imploderat.......
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-07-04, 11:31
Tänk att så många här inte över huvud taget verkar bry sig om barnen. Det handlar inte om att tvinga pojkar att leka med dockor eller tjejer att leka med action man, det handlar om att låta dom göra det om dom vill.
Ni föräldrar som skriver här och tycker att det är en sådan katastrof. Jag kan inte annat än vara ledsen för döttrars skull. Genusarbetet syftar till att ge dem en likvärdig chans som männens. Vill ni ta det ifrån dem?
Jag är snart färdigutbildad gymnasielärare. Så jag förstår att mitt egenintresse av ämnet genus kan vara annat än t.ex. en medelålders person som växte upp med gamla traditioner. Mitt fokus ligger på eleverna. För att eleverna ska kunna må bra är det viktigt att det ska vara okej för dem att vara sig själva. Så som det ser ut idag så är det inte helt enkelt att komma med kjol till skolan om man är kille. Därför tycker jag att det är bra att man på dagis jobbar med att låta barn vara barn, utan att tvinga killarna att spela fotboll istället för att leka barbiedockor.
Permalänk | Anmäl
Erik MS, 2009-07-04, 11:40
Efter att ha läst igenom kommentarerna kan jag konstatera att det finns gott hopp för att våra framtida svenskar slipper dras med HBTQB-oket.
En gnutta heder dock till Sofia Zackrisson för att hon i en kommentar till sist medger att hon har en annan agenda än hon först förespeglat och alltså inte företräder Rädda Barnen.
Permalänk | Anmäl
Olle, 2009-07-04, 11:40
Peter Ingestad (med flera): Dagens hyffsat jämställda Sverige är knappast något som uppkommit över en natt. Hur långt tycker ni vi ska vrida tillbaka klockan för att det ska bli tillräckligt politiskt inkorrekt för er smak?
De biologiska skillnader du pratar om kanske är synliga i statistiken, men varför ska det vara en mall för hur vi ska behandla kvinnor respektive män. Det är idén om särart som är grunden till att kvinnor och män behandlats olika och fortfarande gör det i världen. Jag hoppas verkligen att världen kommer bli mer jämställd, inte tvärt om!
Permalänk | Anmäl
ÄRRHÅ, 2009-07-04, 11:50
Erik MS..........
Kommer en liten kille i kjol till skolan hoppas jag att någon vuxen i skolan reagerar....
Du skriver också att "låta barn vara barn", bra! Då slipper vi förhoppningsvis mycket dumt i fortsättningen och föräldrar kan lugnt skicka sina små till dagis och skola......
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-07-04, 12:04
Skogstokig, på vilket sätt hoppas du vuxna i skolan skulle reagera om en kille kom dit i kjol?
Permalänk | Anmäl
Emma, 2009-07-04, 12:37
Jag känner inte igen mig i den verklighet som beskrivs av såväl Sofia som Erik (gymnasielärare). Är era erfarenheter av barns uppfostran och miljö enbart teoretiska? Jag fruktar det.
Pojkar har erbjudits lek med dockor sedan 70-talet och flickor har lärt sig slåss och ta för sig minst lika länge. Ni slår in öppna dörrar och presenterar en nidbild av verkligheten som närmast motsvarar ett inskränkt 50-tal. Men det är klart, vad ska ni annars ta avstamp ifrån när verkligheten inte motiverar de radikala tag som är så viktiga för er.
Om Erik i sin gärning som gymnasielärare (16-19 år) väljer att fokusera på att alla elever ska må bra snarare än det ämnesmässiga så står det illa till med lärarutbildningen.
Erik skriver att genusarbetet syftar till att ge flickorna en likvärdig chans. Men dagens skola missgynnar pojkar kraftigt. När är flickornas övertag tillräckligt stort för att chanserna ska anses likvärdiga, Erik? När alla pojkar går i kjol?
Permalänk | Anmäl
Moder till tre gossar, 2009-07-04, 12:52
86 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Hur svenskar i allmänhet och kristdemokrater i synnerhet förhåller sig till könsneutrala lekar på dagis är väl alldeles avhängigt deras utformning och syfte.
.
Risken är ju att övernitiska genuspedagoger med en uttalad målsättning att bevisa det som politiskt korrekt ska bevisas - nämligen att könsrollerna är helt och hållet inlärda - att de i stället för att lätta på barnens stereotypa kravbörda ersätter den med en än större kravbörda där pojkar tvingas leka med dockor och flickor med bilar.
.
Går vi sedan ytterligare ett steg längre och antar att könsneutrala lekar på dagis inte bara ska utplåna könsrollerna utan även heteronormativiteten så att det ska lekas mamma-mamma-barn och pappa-pappa-barn och den unge som vill leka den konservativa mamma-pappa-barn-leken får stå i skamvrån, då blir Hägglunds och allas vår skepsis än tydligare.
.
I lite högre åldrar ska väl barnen inte heller få lära sig att de kommer till genom att pappa stoppar in sin snopp i mammas snippa utan att det går lika bra att pappa a stoppar in sin snopp i stjärten på pappa b.
.
Kan vi inte låta Tiina Rosenberg ta över Hägglunds ministeruppdrag på en gång och skriva in i lagen att det är könsförräderi att ha sex med någon av motsatt kön?
Håller fullständigt med "Mats Dagerlind". Att tillåta tillfälliga teorier inom barnomsorgen är förödande och barnen kan drabbas hårt.
Att bekämpa barns trygghet inom kärnfamiljen tyder på förakt mot barnen.
Mamma-mamma-barn och pappa-pappa-barn inblandning i barnomsorg och skola gör de små förvirrade och de får fel mål i sina fortsatta liv.
Ska vi inte skydda barn mot det som skadar dem?
Sofia
Det finns ett stort problem med din argumentation.
Du tror att du står för något neutralt. Känn dig blåst.
Den diskurs du själv företräder är exakt lika normerande som tidigare diskurser.
Hur man än vänder sig så är ändan bar.
"Att göra kön" (sexuell selektion) är näst efter överlevnadsinstinkten den starkaste biologiska driften för alla tvåkönade varelser.
Själva motorn för det primära: Partnervalet.
Läs Darwin!
Manshatarlobbyn slår till igen. Pojkar ska förbjudas att leka med bilar för att trafficking ska stoppas.
Genus-"vetenskapens" logik är glasklar, om alla pojkfoster aborteras så blir världen jämställd.
"Att fostra barn på dagis i könsstereotypa lekar är ett förtryck mot barnens rättigheter och ett hot mot människan. Att låta barn delta i könsneutrala lekar på dagis är däremot en framgång för barnets rättigheter."
Detta skriver du, och jag får verkligen inte ihop det. Både sätten innebär att vuxna tvingar in barnen i en roll - kanske mot deras vilja - oavsett om detta är en könsstereotyp eller könsneutral roll!
Nej, ge barnen möjlighet att själva - utan tvång eller påtryckningar - välja de leker de vill leka. Oavsett om dessa är könsstereotypa eller könsneutrala, och oavsett det fysiska könet på barnen.
Endast detta är fritt från tvång och påtryckningar och ger barnen en möjlighet att själv skapa sin identitet utifrån egna val.
Rädda barnen, en annan av alla dessa vänsterinfiltrerade organisationer. En organisation att rädda barnen ifrån.
RE: #6 Lisa Olsson, 2009-07-03, 16:16
För många år sedan var det ganska många föräldrar som vägrade att ge sina barn leksaksvapen. Detta i syfte att göra barnen till bättre och moraliskt högre varelser. Ofta blev effekten tidvis tvärtom. Barnen blev senare mycket intresserade av vapen. Kanske samma lika när det gäller genuspolitruckeriet?
Vad har hänt med Rädda Barnen? Har jag missat något? När blev de radikalfeminister?
Jag håller med Hägglund. "Vi" håller på att förstöra en hel generation. Jag sätter "vi" inom citationstecken, för mig veterligen så har det aldrig varit en folkomröstning i Sverige om vi vill ha genuspedagogiken eller inte. Den har smygits in i våra barns daghem och skolor utan att vi har haft en chans att säga ifrån.
Jag tycker att män ska vara män och kvinnor ska vara kvinnor. Som vi är skapta till att vara. Lika mycket värda just för att vi är OLIKA och därför fyller OLIKA roller i både familjen och i samhället i stort. Oundgängliga för varandras existens.
En annan sak: hur ska män och kvinnor kunna tända på varandra och bli kära, om alla skillnader mellan könen suddas ut..? Vi är ju programmerade att bli förälskade i det motsatta könet.
Och sedan det där argumentet, att man måste sudda ut könsskillnaderna av hänsyn till det fåtal individer som har en oklar könsidentitet. Det är ett mycket märkligt argument.
Det finns ju tusentals olika avvikelser - ska vi då ta hänsyn till alla dessa, genom att fostra in våra barn även i dessa avvikelser, så att de avvikande inte ska behöva känna sig så ensamma..? Det finns ju t.ex. människor som går och pratar för sig själva på allmän plats. Ska vi då lära våra barn att de måste prata för sig själva de också, för att den som gör det ska flyta in..? Eller..?
Det är fullkomligt absurt!
Jag håller med Hägglund. "Vi" håller på att förstöra en hel generation. Jag sätter "vi" inom citationstecken, för mig veterligen så har det aldrig varit en folkomröstning i Sverige om vi vill ha genuspedagogiken eller inte. Den har smygits in i våra barns daghem och skolor utan att vi har haft en chans att säga ifrån.
Jag tycker att män ska vara män och kvinnor ska vara kvinnor. Som vi är skapta till att vara. Lika mycket värda just för att vi är OLIKA och därför fyller OLIKA roller i både familjen och i samhället i stort. Oundgängliga för varandras existens.
En annan sak: hur ska män och kvinnor kunna tända på varandra och bli kära, om alla skillnader mellan könen suddas ut..? Vi är ju programmerade att bli förälskade i det motsatta könet.
Och sedan det där argumentet, att man måste sudda ut könsskillnaderna av hänsyn till det fåtal individer som har en oklar könsidentitet. Det är ett mycket märkligt argument.
Det finns ju tusentals olika avvikelser - ska vi då ta hänsyn till alla dessa, genom att fostra in våra barn även i dessa avvikelser, så att de avvikande inte ska behöva känna sig så ensamma..? Det finns ju t.ex. människor som går och pratar för sig själva på allmän plats. Ska vi då lära våra barn att de måste prata för sig själva de också, för att den som gör det ska flyta in..? Eller..?
Det är fullkomligt absurt!
Uppmuntra barnen att leka vilka lekar de själva vill. Barn ska få leka med dockor och klä sig i klänningar om de själva vill det. Barn ska få leka med bilar och tåg och bygga lego om de själva vill det. Oavsett kön. Men de måste alltid själva få välja - om en kille vill leka med bilar ska inte någon komma och pusha med en klänning, och en tjej som vill leka med dockor ska inte motvilligt bli satt vid bilbanan. Förutsättningarna bör vara könsneutrala, varje barn ska få leka "könsneutralt" om de själva vill, men barn måste även få leka "könsstereotypt" om DE SJÄLVA väljer det. Och vad är egentligen könsneutrala lekar - finns det? Det är ju inte lekarna i sig utan hur man påverkar barnen att leka som är frågan. Lek med bilar/dockor blir ju könsneutrala om alla barn oavsett kön tillåts/uppmuntras att leka med bilar/dockor lika mycket. :)
Pojkar och flickor ÄR annorlunda, reagerar på olika stimuli och väljer olika leksaker nästan från födseln. Det finns gott om forskning som bevisar detta, samt åtminståne ett misslyckat "försök" med att köna om ett barn. Det sistnämnda slutade med att barnet tog livet av sig.
Har Sofia Zachrisson gjort minsta försök att sätta sig in i forskningen?
Jag tycker det är fullständigt VIDRIGT att styra barnens beteende enligt sina egna politiska visioner!
Catharina: "En annan sak: hur ska män och kvinnor kunna tända på varandra och bli kära, om alla skillnader mellan könen suddas ut"..? Vi är ju programmerade att bli förälskade i det motsatta könet."
Om alla skillnader suddas ut krävs kirurgiska operationer i en mycket stor skala och det tror jag knappast att någon eftersträvar. ^^ Det handlar nog snarare om att låta människor vara den människa de vill vara, utan att försöka påverka hur den människan beter sig beroende på könet. Fortplantningen löser sig med största sannolikhet ändå, om det är det du är orolig över. :)
"Det handlar nog snarare om att låta människor vara den människa de vill vara, utan att försöka påverka hur den människan beter sig beroende på könet."
Precis!
Om ett barn vill ha klänning och leka med bilar bör den få det, oavsett kön. Könsneutrala lekar kan vara skadliga om de försöker tvinga på barnet något som inte passar individen, precis som med könsroller.
Skäms på Hägglund om han verkligen tycker att könsneutrala lekar överlag är något att kritisera.
Konstigt att de mest biologistiska, som verkligen tror att pojkar och flickor är fundamentalt olika i allt vad de är och vill, samtidigt är de som verkar övertygade om att deras små söner kommer fastna i dockskåpen med prinsessklänning om de får hålla en barbie utan att få snea blickar av fröken...
Jag är förresten ett varnande exempel mot att låta barn leka överhuvudtaget.
Jag gillade att leka med både bilar, leksakspistoler och barbie, och följaktligen blev jag ju bisexuell, rånare och biltjuv i tonåren....Och jag gillar fortfarande rosa.
Varför inte låta barnen peta sig i näsan och kissa på golvet som de vill också?
De flesta är nog tacksamma över att ha socialiserats så att deras könsbeteende förstärktes, för på grund av detta fick de sin nuvarande partner, i stället för att konkurreras ut av någon "manligare" eller "kvinnligare".
Om barnen behöver de vuxnas "hjälp" för att leka könsneutralt är det något fel, låt dem leka hur fan de vill!
Även om det vore så att vi vuxna "programmerade" barn till kön , från ett biologiskt vakuum, så är det könsbeteenden de flesta i befolkningen gillar. Vad är poängen med en "neutral" könsidentitet? Vad är riskerna?
Jinn, vissa saker låter vi våra barn göra, andra inte. Var gränsen går är olika för alla, problemet som diskuteras här är när man sätter olika gränser för olika kön.
Jag hoppas att ingen fått sin partner utifrån sitt kön, utan utifrån vem den är. Vi uppkommer inte i ett biologiskt vakuum, och kön är en del av vem man är. Så är även musiksmak, matlagningsvana, umgängeskrets, politisk åskådning, morgonvanor o.s.v. Våra val av partner är en ekvation av så otroligt många faktorer, och oftast är det viktigare att de är en egen individ än att de uppfyller en könsroll.
Däremot håller jag helt med dig om det här
"Om barnen behöver de vuxnas "hjälp" för att leka könsneutralt är det något fel, låt dem leka hur fan de vill!"
Något är verkligen fel. Personal, lärare, föräldrar och kompisar borde inte döma den som väljer att gå emot eller med könsrollerna, utan låta den leka hur fan den vill.
Jag hänger upp mig på flera saker:
-Varför är det självklart att det är bra för barn att tvinga in dem i ett "könsneutralt" lekand?
-Varför är "jämställdhet" automatiskt bra?
Jämställdhetstänkare m.fl. hör till de kloka människor som utan att tänka efter köper tankar som "det finns inga dåliga sidor med parlamentarism" och "demokrati är bra" samt "det är rasistiskt att diskutera migrationspolitiken".
Nej, jag har inte fördomar.
Jag hänger upp mig på flera saker:
-Varför är det självklart att det är bra för barn att tvinga in dem i ett "könsneutralt" lekand?
-Varför är "jämställdhet" automatiskt bra?
Jämställdhetstänkare m.fl. hör till de kloka människor som utan att tänka efter köper tankar som "det finns inga dåliga sidor med parlamentarism" och "demokrati är bra" samt "det är rasistiskt att diskutera migrationspolitiken".
Nej, jag har inte fördomar.
"Jinn, vissa saker låter vi våra barn göra, andra inte. Var gränsen går är olika för alla, problemet som diskuteras här är när man sätter olika gränser för olika kön."
Jag förstår inte vilka "man" är i stycket ovan. Dagispersonalen? Går någon in och hindrar flickor från att leka med bilar, pojkar från att leka med dockor? Är det inte snarare så att flickor och pojkar har olika preferenser, i snitt, redan när de kommer till förskolan?
Varför är det så? En del gör vetenskapliga undersökningar och lutar åt att den finns en stark medfödd faktor till könsbeteendet. Andra ignorerar forskningen och försöker lura folk att deras egen "forskning" säger att barn är oskrivna blad, men den forskningen har varken tester eller statistik på sin sida, bara postmodernistiskt filosoferande.
"Jag hoppas att ingen fått sin partner utifrån sitt kön, utan utifrån vem den är."
Tja en totalt bisexuell värld kanske vore trevlig, fast jag förstår inte hur vi skulle komma dit. De exklusivt heterosexuella borde väl få 50% fler barn och därmed bli fler än de bisexuella.
Håller för övrigt med om att ingen "borde" bedömmas efter sin könsidentitet.
Vänstern menar att barn inte är sig själva när de påverkas eller styrs av könsroller. Könsroller består bland annat av normer och värderingar. Man vill istället att barnen ska vara sig själva. Dock har man missat en väldigt väsentlig aspekt. Om vänstern mot all förmodan skulle lyckas eliminera könsrollerna skulle barnen fortfarande styras av alla andra normer och värderingar och eventuellt nya normer och värderingar som ersätter könsrollerna. Detta innebär alltså att barnen fortfarande, enligt vänsterns definition, inte kommer vara sig själva efter att könsrollerna är borttagna eftersom de då styrs av en annan uppsättning normer och värderingar.
Ovanstående innebär att att vänsterns argument om att barnen ska få vara sig själva i grunden äör felaktigt.
Jag har inte hört Göran Hägglunds tal och borde därför inte uttala mig om vad han sagt eller inte. Däremot borde han förstå att "vanligheten" förändras. Dagens småbarnsföräldrar (i Sverige) är de mest jämställda hittills och 80-talisterna är uppvuxna med synen att kvinnor och män inte ska delas upp i grupper efter föråldrade könsnormer. Att dagis uppgift inte är att lära barnen vad som är kvinnligt respektive manligt borde därför vara en självklarhet.
Det handlar inte om att till exempel förbjuda småflickor att leka med dockor, utan att det inte ska vara en självklarhet vad en pojke respektive flicka tycker om.
Nu tänkte jag mest på dagispersonal, men man skulle kunna vara vem som helst. Problemet är inte vem som sätter olika gränser för olika kön, utan att det görs överhuvudtaget. Sen när man tittar på lösningar är det såklart intressant vem som gör det, och varför. Om t.ex. far- och morföräldrar kommer med dockor till flickan utan att egentligen veta 1-åringen föredrar det eller en bil, eller om det är svårt att hitta kläder som inte definierar barnet som pojke eller flicka.
Jag tror att det finns biologiska skillnader, men att de är betydligt mindre än de skillnader som vi ser idag. Något i vårt samhälle bekräftar dem och förstärker dem. Det är inte bra. Det innebär samhällsförluster eftersom en irrelevant faktor räknas med i ekvationen. Som om vi skulle dela upp folk efter näsbredd och säga till de brednästa att de är bra på tankearbete och de smalnästa att de är bra på kroppsarbete. Många smalnästa kommer onekligen vara bättre än majoriteten brednästa på just kroppsarbete, men vi kommer också ha många av båda kategorierna mer eller mindre medvetet väljer yrke mer efter sin näsbredd än efter sin förmåga och vilja.
Ber om ursäkt att det där stycket blev lite svårläst, jag skyller på febern ;)
Beträffande det här med val av partner tror jag du missförstod mig, kön är absolut en del av valet för många. Det jag menar är att det inte är hela valet, det finns så mycket mer, och det är därför inte relevant att fostra barnen till kvinnor eller män, utan till individer.
"Håller för övrigt med om att ingen "borde" bedömmas efter sin könsidentitet."
Då är vi överens om det viktigaste. Sen är vi kanske oeniga om i vilken utsträckning folk ändå bedöms efter sin könsidentitet? Jag tycker det är ointressant med en mått, eller att köra någon slags tävling om vilket kön det är mest synd om, istället säger jag att så länge som könstillhörigheten är en del av bedömningen av en person har vi något att arbeta med.
Vi kan inte tillåta att barnen själva väljer sina lekar. De kunde ju ha roligt istället för att tänka på genus och könsroller.
Tack för klargörandet. Nu stryper jag mina bidrag till Rädda barnen. I min enfald har jag alltid trott att pengarna går till att hjälpa utsatta barn, men nu vet jag att de går till att stödja en extrem feministisk politik och sociala experiment där oskyldiga barn används som försöksdjur. Usch
Blir verkligen mörkrädd av at läsa kommentarerna här. På riktigt. Att det finns så många inskränkta och rädda bakåtsträvare som tycker att det är så viktigt att pojkar ska få hållas undan från att visa sina känslor, vara del av sina barns uppväxt med mera. Som vill att flickor och kvinnor i första hand ska finnas till för att glädja pojkarna/männen. Eller har ni helt enkelt inte tänkt på vad könsrollerna innebär? Att det inte bara handlar om vem som diskar, utan kanske främst om våldtäkt, hustrumisshandel med mera. Människor som Hägglund får mig att skämmas över att kalla mig kristen.
Det är skrämmande att ta del av dina åsikter, hur kan en ung tjej vara så totalt insnöad? Tror du att vi vill ha ett samhälle där det inte är någon skillnad på män och kvinnor eller pojkar och flickor. Vi består av två kön, och för vår framtids skull bör du nog inse att att vi kommer att vara det framgent också. Hur ska vi kunna fortplanta oss om det inte finns en av varje sort, då blir det inga barn heller. Att tro att vi blir jämlikare av att låta pojkar gå i klänning och bli döpta till Margareta och klä flickor i blåkläder och sätta dem på en traktor det får vi inga lyckligare barn av, var så säkert. Rädda Barnen borde ta sig en funderare på vem de har anställt att föra deras talan i media!
Rädda.Barnen företräder en gammal politik där samhället vet att fostra barnen till allmänhetens fromma. Det måste dock vara föräldrarna som bestämmer vad som är det enskilda barnets bästa. Varje barn och förälder torde vara unikt och olika pedagogiker passar olika individer. Kanske dax för Rädda Barnen att starta daghem och skolor för de föräldrar och barn som efterlyser just denna pedagogik. I det fall föräldrarna efterfrågar Rädda Barnens ideer bör verksamheten bli populär. Lycka till.
Jag skäms!
Jag trodde inte att de åsikter som kommit fram i tidigare inlägg existerade längre. Jag trodde att dessa stereotypa, trångsynta och fördömmande åsikter gått i graven, där de hör hemma och istället ersatts med öppenhet, förståelse och respekt.
Genusfrågor är ingen modenyck som kommer att försvinna - det är fakta och bör vara en självklarhet. För detta finns det också forskningsbelägg för den som känner att normalt vett inte räcker.
Jag tycker att alla har rätt att vara på det sätt som de själva vill. Det gäller även barn, framförallt barn. De ska själva få välja på vilket sätt de vill leka utan att någon ska förmana dem om de väljer fel. Kön är inget man föds med, utan något man lär sig.
Världen behöver mer kärlek och förståelse - inte hat och trångsynthet! Låt oss börja med barnen.
OJ!
Tänk att det finns så många tankar om genus och barn. Men ack så det ser ut. Vi kan inte använda barn som verktyg för att slussa in de i en värld där kön har betydelse för vad du har för möjligheter och förutsättningar.
Det förtrycket som vi idag genomför på barn genom att ge en pratstund till flickorna på dagis medan vi ger korta kommandon till killarna gör att vi sätter prägeln på hur man ska vara som tjej, respektive kille. Kalla mig gärna feminist, ännu hellre barnist, eller barnrättskämpe.
Jag vill poöngtera att jag är förbundsordförande för RÄDDA BARNENS UNGDOMSFÖRBUND, inget annat. Vi är en självständig organisation med egen kravlista och agenda.
Viveka Missler:............
Alla nya påfund behöver inte vara bra.
Alla som skriker högst har inte alltid rätt.
Visst behöver världen kärlek och förståelse. Kärleken hittar vi till som vuxna när vi träffar någon av det andra könet som då är olikt det egna och därför väcker våran nyfikenhet.
Förståelse bör vi också ha för våra medmänniskor, men inte för alla dumheter de hittar på.......
Och nu dök det upp en debatt om sexuell läggning? Nej, du, "Skogstokig", det låter jättekonstigt att kärlek väcks enbart i ett heterosexuellt par. Skogstokigt.
Snart släpper Rädda Barnens Ungdomsförbund och Rädda Barnen en rapport tillsammans utifrån erfarenheterna av allan-projektet. Rapporten belyser hur dålig skolan är på att ta hbtq-frågor med eleverna.
Håll utkik på www.rbuf.se !
Sofia Zackrisson:...........
Ni får väl starta med att kräva att alla barn i alla skolor i Sverige får tillgång till/krav på att medverka i sexualundervisning och simundervisning.
Dit är nog vägen låång.....
Sedan kan ni ta hbtq och allt annat........
Jag vill tacka Sofia Zackrissons för hennes tydliga klargörande. Nu behöver ingen tveka att Rädda barnen, trots alla deras välgärningar, är en likhetsfeministisk organisation. Inte en spänn mer till dem från mig. Det är underbart att Sverige åtminstonde har 1 partiledare som lyckas se klart i frågan, utan att vara totalt förblindad av 00-talets patetiska genusdiskurs. Kristdemokraterna profilerar sig som konservativa. Det kommer stärka dem och locka många väljare. Jag är en av dem.
Nu blir det inga bidrag till Rädda Barnen mer. Göran Hägglund kommer att få många nya röster om han fortsätter angripa statsfeminismen. Dagis används, precis som i gamla DDR, för att uppfostra våra barn enligt politikernas normer och slå sönder familjen. Genom att slå sönder familjen + äktenskapet och propagera för att pappa-pappa barn är det normala vill vänstern få svenskarna att bli lallande hjon. Nästa steg blir väl att vänstern vill att barn skapas på enbart konstgjord väg. Statens makt blir då total precis som i den Orwellska världen.
@Sofia Zackrisson
I senaste inlägget påstår du att barn "förtrycks" när flickor får lov att vara flickor och pojkar får lov att vara pojkar.
Känner du för att utveckla lite vari detta förtryck består av?
Göran Hägglund är knappast min idol, men just HÄR står jag definitivt på hans sida. Låta barn vara barn? Det är precis vad Zackrisson INTE vill göra; de skall påprackas Politisk Korrekthet, befaller Hon.
.
Men nu är det faktiskt så, att det FINNS biologiska skillnader mellan män och kvinnor, alldeles oavsett om Zackrisson tillåter detta eller ej, och vi människor skall ha rätt att vara oss själva utan tillstånd av den rödgröna rötans allestädes närvarande tankepolis och andliga tonton macoutes. Det gäller särskilt våra barn, som bör skyddas mot detta tyranni. Det är starkt av Göran Hägglund att stå upp mot dessa Maktens övergrepp. Han skall fortsätta i samma stil.
Rädda barnens ungdomsförbund verkar vara infiltrerade av vänstern. Allt detta "genus"-trams tyder på det.
Det är upp till dem att bevisa motsatsen.......
Det fanns barn innan det fanns genuspedagoger. Nu verkar den yngre generationen på allvar tro att utan genuspedagoger på dagis får barn inte vara barn. Jag dristar mig till att påstå att barn fick vara barn i högre grad innan genuspedagogerna och dagis/fritids slog klorna i barndomen. Det fanns en tid när man trodde på "den nya människan", Homo Sovjeticus, i ett något annorlunda system än vårt. Jag tycker att detta påminner mycket om vad som nu pågår, man tror att man kan fostra fram "den genuslösa människan". Varför i hela världen ska man öda tid och pengar på denna hopplösa och meningslösa uppgift?
Medan andra fostrar bort sina barns starka sidor som är förankrade i deras könsuppfattning såväl som i deras personlighet, så kör jag den mer amerikanska stilen. Märk väl att näringslivet i USA i mycket högre grad än i Sverige befolkas av båda könen.
Ett utdrag från Rädda Barnens Ungdomsförbunds hemsida
http://www.rbuf.se/Genus__.html
"Heteronormativitet
Vi lever i ett heteronormativt samhälle som bygger på föreställningen att det endast finns två kön, man och kvinna, som lever i heterosexuella parrelationer."
Det är väl klart att det normala för det mänskliga släktet är två kön i en heterosexuell parrelation. För att tala klarspråk så finns det ca 5-6% av befolkningen med sexuella preferenser mot homo, bi eller trans vilket ska egentligen ses som en avvikelse till det normala (dvs.en genetisk felinkodning i samband med befruktning).
Vidare fortsätter man på hemsidan:
"Rädda Barnens Ungdomsförbund kräver:
• att skolans undervisning och läromedel ska förespråka mångfald och ifrågasätta den rådande heterosexuella normen."
Så RBUF vill att man ska ifrågasätta sexuella preferenser hos 94-95% av befolkningen?
Rädda Barnen? Det får väl dom göra som har skrämt dom. Jag har aldrig sett värre smörja i skrift. Om dagis hade funkat så som Sofia Zackrisson påstår att det ska göra hade jag aldrig vågat låta mina barn gå där. Då skulle de ha fått något som liknade en sektuppfostran. Vad är det för snack att inte killarna har någon som pratar med dem? Har du någonsin varit ute i verkliga livet Sofia eller har du lärt dig allt från Uppsala Universitets indoktrineringsanstalt? Röda Korset, Rädda Barnen och UNICEF (Röda Korset har lurats på miljoner av korrupt anställd och UNICEF har boven Persbrandt och lögnaren Marklund i sitt stall). Finns inte en enda organisation som man kan skänka en krona med gott samvete. Tror jag ger mina pengar direkt till mina egna barn istället. Då vet jag att dom kommer till nytta.
Helena Rudberg:....Det är nog tyvärr så som du skriver. Våra egna barn och de i vår omgivning som har det svårt kan och ska vi lägga tid och omsorg om.
Då tar inte fel personer våra pengar och styr dem in på fel väg.
Tyvärr kommer många oskyldiga barn drabbas av mina ord, men hur många barn kommer inte att få psykiska men av "genustramset" och pappa-pappa, mamma-mamma tramset....
"Homo Sovjeticus" människan som "Moder till tre gossar" så klokt varnar för kan bli verklighet trots att det imperiet imploderat.......
Tänk att så många här inte över huvud taget verkar bry sig om barnen. Det handlar inte om att tvinga pojkar att leka med dockor eller tjejer att leka med action man, det handlar om att låta dom göra det om dom vill.
Ni föräldrar som skriver här och tycker att det är en sådan katastrof. Jag kan inte annat än vara ledsen för döttrars skull. Genusarbetet syftar till att ge dem en likvärdig chans som männens. Vill ni ta det ifrån dem?
Jag är snart färdigutbildad gymnasielärare. Så jag förstår att mitt egenintresse av ämnet genus kan vara annat än t.ex. en medelålders person som växte upp med gamla traditioner. Mitt fokus ligger på eleverna. För att eleverna ska kunna må bra är det viktigt att det ska vara okej för dem att vara sig själva. Så som det ser ut idag så är det inte helt enkelt att komma med kjol till skolan om man är kille. Därför tycker jag att det är bra att man på dagis jobbar med att låta barn vara barn, utan att tvinga killarna att spela fotboll istället för att leka barbiedockor.
Efter att ha läst igenom kommentarerna kan jag konstatera att det finns gott hopp för att våra framtida svenskar slipper dras med HBTQB-oket.
En gnutta heder dock till Sofia Zackrisson för att hon i en kommentar till sist medger att hon har en annan agenda än hon först förespeglat och alltså inte företräder Rädda Barnen.
Peter Ingestad (med flera): Dagens hyffsat jämställda Sverige är knappast något som uppkommit över en natt. Hur långt tycker ni vi ska vrida tillbaka klockan för att det ska bli tillräckligt politiskt inkorrekt för er smak?
De biologiska skillnader du pratar om kanske är synliga i statistiken, men varför ska det vara en mall för hur vi ska behandla kvinnor respektive män. Det är idén om särart som är grunden till att kvinnor och män behandlats olika och fortfarande gör det i världen. Jag hoppas verkligen att världen kommer bli mer jämställd, inte tvärt om!
Erik MS..........
Kommer en liten kille i kjol till skolan hoppas jag att någon vuxen i skolan reagerar....
Du skriver också att "låta barn vara barn", bra! Då slipper vi förhoppningsvis mycket dumt i fortsättningen och föräldrar kan lugnt skicka sina små till dagis och skola......
Skogstokig, på vilket sätt hoppas du vuxna i skolan skulle reagera om en kille kom dit i kjol?
Jag känner inte igen mig i den verklighet som beskrivs av såväl Sofia som Erik (gymnasielärare). Är era erfarenheter av barns uppfostran och miljö enbart teoretiska? Jag fruktar det.
Pojkar har erbjudits lek med dockor sedan 70-talet och flickor har lärt sig slåss och ta för sig minst lika länge. Ni slår in öppna dörrar och presenterar en nidbild av verkligheten som närmast motsvarar ett inskränkt 50-tal. Men det är klart, vad ska ni annars ta avstamp ifrån när verkligheten inte motiverar de radikala tag som är så viktiga för er.
Om Erik i sin gärning som gymnasielärare (16-19 år) väljer att fokusera på att alla elever ska må bra snarare än det ämnesmässiga så står det illa till med lärarutbildningen.
Erik skriver att genusarbetet syftar till att ge flickorna en likvärdig chans. Men dagens skola missgynnar pojkar kraftigt. När är flickornas övertag tillräckligt stort för att chanserna ska anses likvärdiga, Erik? När alla pojkar går i kjol?