Den stora skillnaden i disponibel inkomst ligger mellan dem som har jobb och de som står utanför.
Den splittring som en bussresa försöker skapa med att visa upp Solsidan hjälper få som står utanför arbetsmarknaden.
Att visa upp riskkapitalister som suspekta individer i samhället och påvisa skillnader mellan olika klasser med tandstatus hos 19 åringar visar på problemen med förståelse av samhällets svårigheter.
Riskkapital skapar framtida jobb.
Tänderna sköter vi själv med hjälp av allmän tandvård solidariskt betald till 19 års ålder!
Permalänk | Anmäl
Lars Kronqvist, 2012-02-01, 11:56
Ja och rätt väg är kommunismen eller hur? verkligen.
Permalänk | Anmäl
Patrik T, 2012-02-01, 12:01
Klasshat/Rashat vad är skillnaden? Sprungna ur samma perverterade människosyn där andra än du är ansvarig för din upplevda situation.
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2012-02-01, 12:18
Apropå skattesänkningar och de fördelningspolitiska effekterna av desamma kan jag rekommendera följande länk:
http://www.dn.se/ledare/signerat/sedelarande-historia-om-elandet-med-ska...
DN's ledare är visserligen från 2007 men innehållet är lika aktuellt idag som då.
Läs och begrunda.
Permalänk | Anmäl
Mats Anderson, 2012-02-01, 12:30
@4 Falsk matematik, läs igenom ledaren igen och tänk igenom vad som påstås!
Permalänk | Anmäl
Frank Lindbeck, 2012-02-01, 12:36
Ung vänster kanske bör fundera över varför det är bemanningsföretag som anställer och inte arbetsgivarna?
Billigare blir det inte per arbetad timme.
Är det de ovilliga arbetsgivarnas fel?
Permalänk | Anmäl
Lars Kronqvist, 2012-02-01, 12:39
#1 Lars Kronqvist, 2012-02-01
"Riskkapital skapar framtida jobb."
Riskkapitalister lägger inte ut en krona om de inte tror att de kan tjäna tiofalt tillbaka. De värnar inte om anställda eller människor rent generellt. De värna om sina pengar. Mycke vill ha mer.
"Är det de ovilliga arbetsgivarnas fel?"
Ja.
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2012-02-01, 12:43
#7
Anställ hur många du vill, vem hindrar dig?
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2012-02-01, 12:48
Vad är det som är så orättvist? Vi har gratis skola, gratis läxhjälp för den som vill ha, speciallärare och extra resurser till utsatta områden.
Alla chanser finns där för den som vill ta den. Men man måste ta chansen själv, utan att anstränga sig kommer man ingen vart det faktum kommer man inte ifrån. Allt åt alla blottar absurditeten själva gannska galant när de pekar på (klass)killnaderna i tandhälsa mellan rikt området och Rinkeby. Vi har ju gratis tandvård, massiva informationsinsatser för att motverka detta, till och med bussar som åker runt och lagar tänderna för att de inte ska behöva ta sig till tandläkaren för egen maskin. Vill ni att staten ska börja tvångsborsta tänderna på fullt friska människor?
Den största bristvaran i Sverige är inte fler ursäkter utan mer egenansvar, jobba för det istället.
Permalänk | Anmäl
Dag Heidenstam, 2012-02-01, 12:49
Klasser finns och kommer alltid att finnas så länge vi inte kan påverka
vilken familj vi föds in i.
Priset för en villa på "Solsidan" är sju dagars arbete/vecka, 80 tim arbetsvecka.
Har du lust att arbeta så hårt? I så fall kommer du också med tiden att kunna köpa dig en sådan villa.
Tyvärr går det inte om man föredrar att sitta på bidrag över en latte och filosofera över livet, tycka "Allt åt alla" och fylla sig med hat och avundsjuka inför de som är ambitiösa och anstränger sig..
Klassamhället är inte heller cementerat i en stöpt form utan det görs klassresor upp och ner över tid. Here today, gone tomorrow.
Kavla upp ärmarna och sätt igång. Villan kan bli din, men det krävs hårt arbete för att lyckas och hårt arbete verkar inte stå högt på vänsterpartisternas dagordning. Bara krav på tillgång till andras pengar.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2012-02-01, 12:56
Jag upprörs inte av någondera...
Permalänk | Anmäl
Förståsigpåare, 2012-02-01, 12:59
Det viktiga är att vi ser klassklyftorna, det är lika viktigt som jämlikhet och lika lön för lika arbetsinsatser.
I snart sagt varje ort i Sverige pågår klassmanipulationer för att ge fördelar åt den egna familjen. Familjer flyttar över gatan för att det kvarteret anses finare och gör att huspriserna ökar, ingår i ett upptagningsområde till en "fin" skola som har barn till välsituerade familjer.
En skolgång där elever träffar alla samhällsklasser blir allt mer avlägsen. Klass träffar de sina från vaggan, via daghem, skola, hus, sommarstugor och semesterorter till arbetsplatser, pensionärföreningar till begravningsplatser. Skilda världar.
Permalänk | Anmäl
Sten O Andersson, 2012-02-01, 13:02
#8 Tom Croker, 2012-02-01
Precis! Just vad jag menar. De villiga arbetsgivarna anställer för de är villiga att göra rätt för sig, det finns inget som hindrar dem (eller mig). De ovilliga arbetsgivarna vill helst ha bemanningsfirmor. Alltså är det de ovilliga arbetsgivarnas fel.
#9 Dag Heidenstam,
"Sverige är inte fler ursäkter utan mer egenansvar"
Precis! Alla borde ha samma medel, chans och förutsättningar att lyckas. Jag tycker vi lagstagar att alla ska ha en rik pappa (eller mamma).
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2012-02-01, 13:02
#10 Christina Lundqvist,
"Klasser finns och kommer alltid att finnas så länge vi inte kan påverka
vilken familj vi föds in i."
Har du hux flux förvandlats till sierskan Saida?
"Priset för en villa på "Solsidan" är sju dagars arbete/vecka, 80 tim arbetsvecka."
Hur kommer det sig att det bor så få ensamstående dubbelarbetande mammor där då?
"Kavla upp ärmarna och sätt igång. Villan kan bli din, men det krävs hårt arbete..."
Oj! Råkade du komma åt knappen till floskelgeneratorn? Du tror inte på det där själv va?
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2012-02-01, 13:10
Spännande artikel, men de på höger'n jag känner, umgängeskrets som via arbete rent generellt, anser inte att de "upprörs mer över bussresa än av klassamhället". Allt har två sidor, och det är DET som många stör sig på.
Flera av dem vill betala mer i skatt, för de tjänar mer. Det får de inte. Ett par har sagt att de inte vill ha betalt barnbidrag (tror jag det var, kan inte det där) för de har inte behov av det. De bor flott och äter gott. För de kan det. Samtidigt skänker de enorma mängder pengar (i mina ögon) till välgörande ändamål.
Låt oss vända på det. Ska vi införa "Ghettosafari" där vem som helst för 50:- får en bussresa betald genom Rosengård där man får höra statistik över brottsligheten ("- Och här sköts förra vekcan två personer ihjäl...")? Kanske lite gullande statistik över vem som bor i vilka hur i de fattigaste områdena i Sverige och förklara hur misslyckade de är?
För att nämna ett fåtal exempel. Prata om klassklyftan, men gör det vettigt. Inte som Schymans bränning av 100 papp för att pådyvla ojämnstäldhet...
Permalänk | Anmäl
Thomasson, 2012-02-01, 13:10
#13
Sorry, jag misstog dig för att vara allvarlig, nu förstår jag att du är en trollande ung-muffare.
my bad
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2012-02-01, 13:06
Lux interior
Riskkapitalister satsar i alla fall en krona!
Vill de få tiofalt igen så lär de satsa på något som utvecklas bra.
Det är inte så att de går omkring och rånar folk på gatorna-om du tror det!
Vi behöver mer jobb och fler som lyckas.
Arbetsgivarnas ovilja att anställa och i stället anlita olika bemanningsföretag får du nog fundera lite mer på!
Permalänk | Anmäl
Lars Kronqvist, 2012-02-01, 13:11
Tycker inte man kan tala om klassamhälle när man idag har väldiga problem att definiera de olika samhällsklasserna markera deras skillnad. Hela begreppet är 100-år gammalt och ganska förlegad , vilket gör att man inte heller kan komma med något bra lösning som minskar skillnaderna mellan något som inte är definierbart. Det blir mest gnäll om orättvisor men ingen kan komma på hur man ska få bukt med dem eftersom ingen vet vad som orsakar dem. Man behöver en ny modell som beskriver skillnaderna i samhället och vilka mekanismer som styr dem. De är först då man kan lösa problemet med skillnaderna. En bättre modell än klassamhället presenteras här: http://blog.qruiser.com/cigarbear/131136/inget-vansterflum-eller-hogertjafs
Permalänk | Anmäl
Mikael Antonsson, 2012-02-01, 13:15
Ett annat ord för "höginkomsttagare" är "en som jobbar mycket".
"Nedskärningspolitiken ger färre lärare i skolan och stängda fritidsgårdar.". Det gäller väl rimligtvis också höginkomsttagarna. Om man inte gör som vänstern i Grekland, låta andra länder betala.
Om man tar alla inkomster från alla svenska miljonärer så räcker det säkert till en hel gratismiddag åt alla svenskar. Tyvärr sticker miljonärerna då, om de får. Fast det fanns vänsterländer som både tog de rikas pengar och låste in dem i sitt land. "Rättvisa åt alla" kan genomföras på många sätt.
Just Överklassafarin tycker jag verkar bra. Är man priviligierad ska man visserligen inte behöva bli uttittad, men man kan iallafall stå för sitt privilegium.
Permalänk | Anmäl
Thomas Eliasson, 2012-02-01, 13:18
Ni som vill se en bild av Rosengård-utan klasskampsklamp:
Samhällets insatser kan anas men uttalas inte helt klart.
http://www.malmo.se/Kommun--politik/Om-oss/Stadsdelar/Rosengard/Studiebe...
Permalänk | Anmäl
Lars Kronqvist, 2012-02-01, 13:25
#17 Lars Kronqvist,
"Det är inte så att de går omkring och rånar folk på gatorna-om du tror det!"
Inte bokstavligt, men väl bildligt. Det är mao en definitionsfråga.
"Vi behöver mer jobb och fler som lyckas."
Ja.
"Arbetsgivarnas ovilja att anställa och i stället anlita olika bemanningsföretag får du nog fundera lite mer på!"
Det behövs inte funderas mer. Arbetsgivaren vill inte ta sitt ansvar. Kvartalsekonomin i sitt nötskal. Korta vinster för att tillfredställa aktieägare/riskkapitalister.
#16 Tom Croker,
Jag är varken ung eller muffare, och inte kan jag trolla heller.
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2012-02-01, 13:26
Jag har hört att (V) skall förlägga sin 1:a majdemonstration till Solsidan men tidpunkten har ändrats till den 1:a april och den enda tillåtna parollen i tåget är "Med glimten i ögat".
Loaklbefolkningen kantar förundrad tåget.
Permalänk | Anmäl
Stig Bergman, 2012-02-01, 13:33
Lux Interior
Varför vill inte arbetsgivaren "ta sitt ansvar"
Varför kostar det MER att anställa i stället för att anlita dyra bemanningsbolag?
Du menar att man vinner något på det-vad?
Varför finns det aktieägare som vill ha del av vinsten?
Varför är inte personalägda bolag som drivs av personalen mer vanliga.
Tom kommuner anlitar bemanningsbolag.
Permalänk | Anmäl
Lars Kronqvist, 2012-02-01, 13:40
#23 Lars Kronqvist,
Du har många frågor. Du gör nog bäst i att läsa på lite så att du bättre kan förstå dessa samband. Börja med att ta reda på vad kortsiktighet och långsiktighet är för något. Det hörs nästan på namnet om du tänker efter.
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2012-02-01, 13:54
#23 Lars Kronqvist,
Jag ska svara på dina frågor för att hjälpa dig lite på traven.
"Varför vill inte arbetsgivaren "ta sitt ansvar""
Girighet.
"Varför kostar det MER att anställa i stället för att anlita dyra bemanningsbolag?"
Bemaningsföretag betalar inte en rimlig lön.
"Du menar att man vinner något på det-vad?"
Förstår inte frågan. Vilka är det som vinner? Är det en tävling?
"Varför finns det aktieägare som vill ha del av vinsten?"
Girighet. Samma princip som att sattsa pengar på lotto. Förhoppningen om att satsa lite men att vinna mycket.
"Varför är inte personalägda bolag som drivs av personalen mer vanliga."
De blir utkonkonkurrerade av bemanningsbolag.
"Tom kommuner anlitar bemanningsbolag."
Komuner är tyvärr långt ifrån ett rättesnöre efter hur man bör bedriva företag. Bedrevs privata företag som komunal verksamhet så skulle det inte finnas några privata företag öht.
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2012-02-01, 14:03
Låt mig försöka:
Kortsigtigt så kan ett lands tillgångar delas lika av alla.
Långsiktigt kan vi stötta och uppmuntra alla så samhällets tillgångar växer och fler får det bättre.
Hur lyckades jag?
Permalänk | Anmäl
Lars Kronqvist, 2012-02-01, 14:05
Klass är inte deterministiskt, dvs det är möjligt med mobilitet åtminstone när man ser på den ekonomiska aspekten. Klass handlar också om kultur vilket är svårare att ändra. Under min uppväxt räknades inte den som inte kunde göra något med händerna. Alla förstod att läkaren och rektorn var "finare" människor, men föraktet för utbildning var påtagligt. Ingenjörer och arkitekter var idioter för det de lärde sig i skolan var inget att ha. Alla som har gjort klassresan vet att klasshatet bara går åt ett håll - uppåt. Det är nämligen inte överklassen som håller de andre nede, det är de själva.
Permalänk | Anmäl
Kerstin Dahl, 2012-02-01, 14:04
#27 Lars Kronqvist,
"Hur lyckades jag?"
Frågan är vad du försöker lyckas med.
Att kortsiktigt fördela alla tillgångar rättvist och att på lång sikt uppmuntra och se till att den gemensamma välfärden höjs låter som en bra lösning tycker jag.
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2012-02-01, 14:24
#28 Kerstin Dahl
Att folk av "finare" sort rynkar på näsan för pöbeln då?
Att komma upp sig innebär väl att man kan se ner på de mindre bemedlade. Att rynka på näsan åt de som inte har märkeskläder. De som inte bor på rätt adress. Etc, etc. Slicka uppåt och sparka nedåt heter det ju.
Jag tycker nog det är dubbelriktat.
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2012-02-01, 14:29
Lux Interior
Noterar att vi är överens om att inte dela allt lika utan dela det rättvist!
Vad är då rättvist?
Räcker det att dela det enligt Svensk rätt-dvs förlja de lagar vi har?
Permalänk | Anmäl
Lars Kronqvist, 2012-02-01, 14:37
Alla vill inte bo i miljonärshus för alla är inte intresserade av att jobba så de blir miljonärer. En del som ärver sina miljoner vill inte heller bo i 20-miljonershus eller ha den makt som pengar medför. Människor är olika. Men i yttersta vänstern är man alltid förfördelad och har alltid fått för lite, både av makt och pengar. Och detta ska man ta från de andra.
Varför då? Vi har i Sverige inga klasskillnader att tala om. Var och en har möjlighet att skaffa sig miljoner om den vill, men för många betyder inte pengar så mycket utan mer då det sociala med familj och barn (de kostar någon miljon per styck att uppfostra). Var och en kan välja fritt i vårt land.
http://annhelenarudberg1.blogspot.com/2012/01/att-bese-overklassen.html
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2012-02-01, 14:37
Lux Interior (ang floskelgenerator) och Allt åt allas fans: varför inte starta egna företag eller arbetarkooperativ som fördelar alla tillgångar rättvist, med rättvisa löner etc. Det är väl bara att köra igång, i en demokrati är det inte förbjudet med personalägande vad jag vet. Det skulle vara betydligt mer konstruktivt än att bara hata giriga riskkapitalister på en busstur som tar en timma av ert liv. Gör något på riktigt i stället för löjliga hatdemonstrationer. Men det är klart ni blir ju tvungna att riskera och satsa något själv, er egen bekvämlighet samt många, många timmars hårt arbete krävs förstås. (Av någon anledning blir det alltid väldigt tyst när jag föreslagit detta på andra liknande typer av kommentarsfält..;-)
Permalänk | Anmäl
Björn Bergström, 2012-02-01, 14:51
#31 Lars Kronqvist,
"Vad är då rättvist?"
Det är en filosofisk fråga. Att vissa föds till ett arv som kan placeras som innebär de inte behöver arbeta alls samtidigt som andra föds till att torka sina alkoliseradeföräldrars spyor. Är det rättvist?
Att man kan starta vårdföretag som för allmänna skattemedel ur sverige till skatteparadis. Är det rättvist?
Att de som arbetar hårt ska kunna få det bra, visst. Men behöver verkligen någon människa en privat förmögenhet på mer än 100 miljoner? Är det rättvist att 2% av världens befolkning äger över 90% av jordens tillgångar?
Vad är rättvist, Lars?
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2012-02-01, 15:11
Saknas kapital till dessa personalkollektiv så kan ni ju vända er till riskkapitalister eller hoppas att landstinget släpper nån verksamhet till rimligt pris.
Permalänk | Anmäl
Lars Kronqvist, 2012-02-01, 15:11
#33 Björn Bergström,
Känner jag dig? Vad vet du vad jag gör?
Du tror inte det finns väldigt många drivna människor som jobbar ideelt dygnet runt för att försöka uppnå en bättre värld (enligt dem) i organisationer av olika slag. Vars mål är andra än att tillskansa sig själv så mycke tillgångar och pengar som möjligt. I din värld mäts frangång endast i pengar. Din självgoda attityd avslöjar dig. Du vet nog inte ens hur altruism stavas, än mindre vad det betyder. Sådant är bara misstänksamt i din materialistiska värld. Är jag tyst nog nu?
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2012-02-01, 15:22
#35 Lars Kronqvist,
Eller så kan man göra som Robin Hood. Av någon anledning så är det inte Little John som är hjälte i den sagan.
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2012-02-01, 15:25
Jag tycker det är rätt roligt med likheten SD och V. Båda partierna försöker få röster på att skapa konflikter mellan samhällsgrupper.
Den viktiga aspekten som V konsekvent ignorerar är: vad fungerar?
Om V nu verkligen _ville_ arbeta mot klassklyftorna borde de mycket pragmatiskt försöka få skolan att fungera i förorterna. Med benchmarking mot andra länder (Finland, Asien, etc) för att finna goda lösningar istället för att predika ideologi ("bort med betygen").
Men ju fler fattiga i underklassen, ju fler säkra röster till Vänster...
Permalänk | Anmäl
u_1620, 2012-02-01, 15:26
Lux Interior
Skatteåterbäring-modell Robin Hood.
Då stjäl du de pengar vi frivilligt avstår för samhällsbygget!
Rättvisa är väl att vi följer en rätt och är vis.
Vi alla strävar efter att få det bättre och målet för många mäts i ekonomiska termer.
Permalänk | Anmäl
Lars Kronqvist, 2012-02-01, 15:33
Nej du är inte tyst men det verkar inte som du förstod vad jag skrev. Vet inte om du sympatiserar med V, men i partiprogrammet står: "De gemensamt ägda företagens andel av ekonomin skall öka. Arbetarägande och konsumentkooperation skall stimuleras..." Om du anser att ideelt anordnande av överklassafari på en timme är ett bättre sätt att motverka orättvisor än att starta arbetarkooperativ så får det stå för dig. Om du har kapacitet att jobba dygnet runt verkar du annars vara rätt man att verkligen kunna åstadkomma något på riktigt, alltså tillgångar och pengar att altruistiskt fördela som just du och dina kompisar tycker är bäst.
Permalänk | Anmäl
Björn Bergström, 2012-02-01, 15:36
"Eller så kan man göra som Robin Hood. Av någon anledning så är det inte Little John som är hjälte i den sagan.
Permalänk | Anmäl
#37 Lux Interior"
Jättebra idé. Det Robin Hood gjorde var att ta tillbaka den skatt staten hade stulit av folket.
Det är kanske där roten till det onda ligger, att fattiga betalar mer i skatt än rika proportionellt sätt. Staten är som alla tjuvar; man stjäl från dem det är lättast att stjäla från.
Permalänk | Anmäl
Göran Axelsson, 2012-02-01, 15:41
Klassamhället är en nödvändighet för utveckling, vare sig man vill eller inte. Men sådana som artikelförfattaren blir inte nöjda förrän alla är helt utfattiga. När alla har inget, då är det rättvist.
Finns det något, om än så lite, så kommer driftiga personer att handla så att dom kan få fördelar. T.ex. genom att byta till sig något genom arbete.
"Sverige sticker ut genom att vi är ett av de länder där ökningen är allra snabbast. "
Så bra! Det tyder ju på att många får det bättre och det snabbt. Men för Stefan Lindborg är det ju inte bra att folk får det bättre. Då ökar klyftorna. Det viktiga för honnom är att det är så lika som möjligt.
Sovjet, Kuba, Nord korea. Det är där vi har Stefan Lindborgs drömsamhällen. Man kan undra varför han hänger här i ojämlikhetens missär, nära paradiet finns i Nord Korea.
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2012-02-01, 15:39
#39 Lars Kronqvist,
Du vet mycket väl att Robin Hoods devis, precis som Karl-Bertil Johnssons, är "Att ta från de rika och ge till de fattiga".
Jag tycker det låter som du förepråkar det motsatta.
"Vi alla strävar efter att få det bättre och målet för många mäts i ekonomiska termer."
Och för att många gör det måste alla? Är inte välbefinnande ett bättre mått? En miljardär med dödlig canser skulle nog ge en hel del för att slippa den. Klyftor skapar friktion och det är väldigt lätt att sitta och säga att det är ju bara att kavla upp ärmarna och börja jobba så blir du miljardär så småningom och kan då själv köpa ett land om du vill. Blir klyftorna för stora så blir det förr eller senare revolution, det har historien visat med all tydlighet. Se bara på mellanöstern just nu. Om det är riskkapitalister eller diktatoriska presidenter spelar ingen större roll.
Jag svarar på dina frågor men du hoppar över mina. Jag gissar att det är för du inte har några svar utan endast vill lobba för riskkapitalister.
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2012-02-01, 15:45
#40 Björn Bergström,
Jag är inte Vänsterpartist. Jag sympatiserar med vissa av deras synsätt. Andra tycker jag är helt åt helvete.
"Om du anser att ideelt anordnande av överklassafari på en timme är ett bättre sätt att motverka orättvisor än att starta arbetarkooperativ så får det stå för dig."
Var i ligger motsättningen. Kan det inte vara ett arbetskooperativ som anordnar resorna?
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2012-02-01, 15:50
"Margaret Thatcher once said, “The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.” During my week in Cuba, I saw firsthand the truth of her case."
http://www.nypost.com/p/news/national/wanna_buy_revolution_AOQI2ZbtBdLH9...
Permalänk | Anmäl
Virginia Langley, 2012-02-01, 15:53
Jag missade denna info: #40 är svar på #36 Lux Interior (Jag saknar verkligen redigerafunktion på Newsmill)
Permalänk | Anmäl
Björn Bergström, 2012-02-01, 15:49
#41 Göran Axelsson,
Om du vill likställa en kung med en stat så visst. Jag ser mer att Little John tog pengar för att berika sig själv (som en riskkapitalist) än att han representerar en ond stat som suger ut sina medborgare. Men visst kan jag hålla med om att politiker som höjer sina egna löner kan kännas som en parallell. Andemeningen är att ta från de rika och ge till de fattiga.
Har vi inte en progressiv skatteskala? Dvs de som tjänar mer betalar mer, både procentuellt och i faktiska siffror. Alltså ska väl hög och låginkomsttagare betala proportionellt lika mycket ungefär.
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2012-02-01, 16:00
#44 Lux I
Du vägrar fortfarande förstå vad jag skriver. Om du ska kunna skapa tillgångar och pengar att altruistiskt fördela räcker det nog inte med en bussafari i månaden, tjugo safaris om dagen är väl mera realistiskt i så fall. Och det finns väl mera riktiga företagsideer att fundera ut än överklassafaris får jag hoppas. Men som sagt det kräver många, många timmars hårt arbete. Eller som texten lyder i kampsången Internationalen "och lättingen ej råda får" ;-) Två fikaraster om dagen och sex veckors betald semester kan du, i likhet med nästan alla andra småföretagare, bara glömma.
Permalänk | Anmäl
Björn Bergström, 2012-02-01, 16:01
#43
Lux Interior
Du ställer inga frågor vad jag kan se!
Vi har ett av världens mest jämlika samhällen med omfattande skatter som överför resurser från rika till fattiga.
Vi tar numera skatten när folk tjänar pengar i första hand och som del i kaptialvinster. Vi tar där 30%.
Det är rättvisa.
Men vi har olika villkor genom födsel och kulturella skillnader.
Ett bra samhälle lyfter då dem som har sämre förutsättningar.
Men det kräver att de som lyfts vill bli lyfta.
Permalänk | Anmäl
Lars Kronqvist, 2012-02-01, 16:06
#44: Det kan givetvis vara ett kooperativ som ligger bakom bussresan. Men det gör det ju inte till en meningsfull eller vettig verksamhet?
Om man nu har något emot riskkapitalbolagen så är det ju deras verksamheter som man får slå sig på och konkurrera med i kooperativform. Men det är givetvis lättare att anordna posörpolitiskt trams och låtsas som man gjort någonting bra än att faktiskt göra någonting.
Permalänk | Anmäl
Förståsigpåare, 2012-02-01, 16:02
Stefan tycker att det är alldeles galet att hälften av den totala skattesänkningen i Jobbskatteavdraget gynnade "de högavlönade". Så därför ville han och Vänsterpartiet skrota Jobbskatteavdraget helt och hållet i valrörelsen. Aldrig har jag hört Vänstern tala för sänkta skatter för de lågavlönade, bara höjda skatter för alla. Kommer höjda skatter för alla att fixa jobb åt de unga i Fisksätra? Självklart inte. Hur fixar man jobb om man är ung i Fisksätra? Först och främst jobbar man som bara f-n med sina studier. Sedan struntar man i Ung Vänster, för helt sedan jag började hålla koll på den organisationen en gång i tiden, har de enbart drivits av klasshat. Deras recept för att öka jämlikeheten är att dra ner de som växer uppåt, och inte göra ett dugg för de som befinner sig långt ner.
Permalänk | Anmäl
Knut Berg, 2012-02-01, 16:26
106 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Den stora skillnaden i disponibel inkomst ligger mellan dem som har jobb och de som står utanför.
Den splittring som en bussresa försöker skapa med att visa upp Solsidan hjälper få som står utanför arbetsmarknaden.
Att visa upp riskkapitalister som suspekta individer i samhället och påvisa skillnader mellan olika klasser med tandstatus hos 19 åringar visar på problemen med förståelse av samhällets svårigheter.
Riskkapital skapar framtida jobb.
Tänderna sköter vi själv med hjälp av allmän tandvård solidariskt betald till 19 års ålder!
Ja och rätt väg är kommunismen eller hur? verkligen.
Klasshat/Rashat vad är skillnaden? Sprungna ur samma perverterade människosyn där andra än du är ansvarig för din upplevda situation.
Apropå skattesänkningar och de fördelningspolitiska effekterna av desamma kan jag rekommendera följande länk:
http://www.dn.se/ledare/signerat/sedelarande-historia-om-elandet-med-ska...
DN's ledare är visserligen från 2007 men innehållet är lika aktuellt idag som då.
Läs och begrunda.
@4 Falsk matematik, läs igenom ledaren igen och tänk igenom vad som påstås!
Ung vänster kanske bör fundera över varför det är bemanningsföretag som anställer och inte arbetsgivarna?
Billigare blir det inte per arbetad timme.
Är det de ovilliga arbetsgivarnas fel?
#1 Lars Kronqvist, 2012-02-01
"Riskkapital skapar framtida jobb."
Riskkapitalister lägger inte ut en krona om de inte tror att de kan tjäna tiofalt tillbaka. De värnar inte om anställda eller människor rent generellt. De värna om sina pengar. Mycke vill ha mer.
"Är det de ovilliga arbetsgivarnas fel?"
Ja.
#7
Anställ hur många du vill, vem hindrar dig?
Vad är det som är så orättvist? Vi har gratis skola, gratis läxhjälp för den som vill ha, speciallärare och extra resurser till utsatta områden.
Alla chanser finns där för den som vill ta den. Men man måste ta chansen själv, utan att anstränga sig kommer man ingen vart det faktum kommer man inte ifrån. Allt åt alla blottar absurditeten själva gannska galant när de pekar på (klass)killnaderna i tandhälsa mellan rikt området och Rinkeby. Vi har ju gratis tandvård, massiva informationsinsatser för att motverka detta, till och med bussar som åker runt och lagar tänderna för att de inte ska behöva ta sig till tandläkaren för egen maskin. Vill ni att staten ska börja tvångsborsta tänderna på fullt friska människor?
Den största bristvaran i Sverige är inte fler ursäkter utan mer egenansvar, jobba för det istället.
Klasser finns och kommer alltid att finnas så länge vi inte kan påverka
vilken familj vi föds in i.
Priset för en villa på "Solsidan" är sju dagars arbete/vecka, 80 tim arbetsvecka.
Har du lust att arbeta så hårt? I så fall kommer du också med tiden att kunna köpa dig en sådan villa.
Tyvärr går det inte om man föredrar att sitta på bidrag över en latte och filosofera över livet, tycka "Allt åt alla" och fylla sig med hat och avundsjuka inför de som är ambitiösa och anstränger sig..
Klassamhället är inte heller cementerat i en stöpt form utan det görs klassresor upp och ner över tid. Here today, gone tomorrow.
Kavla upp ärmarna och sätt igång. Villan kan bli din, men det krävs hårt arbete för att lyckas och hårt arbete verkar inte stå högt på vänsterpartisternas dagordning. Bara krav på tillgång till andras pengar.
Jag upprörs inte av någondera...
Det viktiga är att vi ser klassklyftorna, det är lika viktigt som jämlikhet och lika lön för lika arbetsinsatser.
I snart sagt varje ort i Sverige pågår klassmanipulationer för att ge fördelar åt den egna familjen. Familjer flyttar över gatan för att det kvarteret anses finare och gör att huspriserna ökar, ingår i ett upptagningsområde till en "fin" skola som har barn till välsituerade familjer.
En skolgång där elever träffar alla samhällsklasser blir allt mer avlägsen. Klass träffar de sina från vaggan, via daghem, skola, hus, sommarstugor och semesterorter till arbetsplatser, pensionärföreningar till begravningsplatser. Skilda världar.
#8 Tom Croker, 2012-02-01
Precis! Just vad jag menar. De villiga arbetsgivarna anställer för de är villiga att göra rätt för sig, det finns inget som hindrar dem (eller mig). De ovilliga arbetsgivarna vill helst ha bemanningsfirmor. Alltså är det de ovilliga arbetsgivarnas fel.
#9 Dag Heidenstam,
"Sverige är inte fler ursäkter utan mer egenansvar"
Precis! Alla borde ha samma medel, chans och förutsättningar att lyckas. Jag tycker vi lagstagar att alla ska ha en rik pappa (eller mamma).
#10 Christina Lundqvist,
"Klasser finns och kommer alltid att finnas så länge vi inte kan påverka
vilken familj vi föds in i."
Har du hux flux förvandlats till sierskan Saida?
"Priset för en villa på "Solsidan" är sju dagars arbete/vecka, 80 tim arbetsvecka."
Hur kommer det sig att det bor så få ensamstående dubbelarbetande mammor där då?
"Kavla upp ärmarna och sätt igång. Villan kan bli din, men det krävs hårt arbete..."
Oj! Råkade du komma åt knappen till floskelgeneratorn? Du tror inte på det där själv va?
Spännande artikel, men de på höger'n jag känner, umgängeskrets som via arbete rent generellt, anser inte att de "upprörs mer över bussresa än av klassamhället". Allt har två sidor, och det är DET som många stör sig på.
Flera av dem vill betala mer i skatt, för de tjänar mer. Det får de inte. Ett par har sagt att de inte vill ha betalt barnbidrag (tror jag det var, kan inte det där) för de har inte behov av det. De bor flott och äter gott. För de kan det. Samtidigt skänker de enorma mängder pengar (i mina ögon) till välgörande ändamål.
Låt oss vända på det. Ska vi införa "Ghettosafari" där vem som helst för 50:- får en bussresa betald genom Rosengård där man får höra statistik över brottsligheten ("- Och här sköts förra vekcan två personer ihjäl...")? Kanske lite gullande statistik över vem som bor i vilka hur i de fattigaste områdena i Sverige och förklara hur misslyckade de är?
För att nämna ett fåtal exempel. Prata om klassklyftan, men gör det vettigt. Inte som Schymans bränning av 100 papp för att pådyvla ojämnstäldhet...
#13
Sorry, jag misstog dig för att vara allvarlig, nu förstår jag att du är en trollande ung-muffare.
my bad
Lux interior
Riskkapitalister satsar i alla fall en krona!
Vill de få tiofalt igen så lär de satsa på något som utvecklas bra.
Det är inte så att de går omkring och rånar folk på gatorna-om du tror det!
Vi behöver mer jobb och fler som lyckas.
Arbetsgivarnas ovilja att anställa och i stället anlita olika bemanningsföretag får du nog fundera lite mer på!
Tycker inte man kan tala om klassamhälle när man idag har väldiga problem att definiera de olika samhällsklasserna markera deras skillnad. Hela begreppet är 100-år gammalt och ganska förlegad , vilket gör att man inte heller kan komma med något bra lösning som minskar skillnaderna mellan något som inte är definierbart. Det blir mest gnäll om orättvisor men ingen kan komma på hur man ska få bukt med dem eftersom ingen vet vad som orsakar dem. Man behöver en ny modell som beskriver skillnaderna i samhället och vilka mekanismer som styr dem. De är först då man kan lösa problemet med skillnaderna. En bättre modell än klassamhället presenteras här: http://blog.qruiser.com/cigarbear/131136/inget-vansterflum-eller-hogertjafs
Ett annat ord för "höginkomsttagare" är "en som jobbar mycket".
"Nedskärningspolitiken ger färre lärare i skolan och stängda fritidsgårdar.". Det gäller väl rimligtvis också höginkomsttagarna. Om man inte gör som vänstern i Grekland, låta andra länder betala.
Om man tar alla inkomster från alla svenska miljonärer så räcker det säkert till en hel gratismiddag åt alla svenskar. Tyvärr sticker miljonärerna då, om de får. Fast det fanns vänsterländer som både tog de rikas pengar och låste in dem i sitt land. "Rättvisa åt alla" kan genomföras på många sätt.
Just Överklassafarin tycker jag verkar bra. Är man priviligierad ska man visserligen inte behöva bli uttittad, men man kan iallafall stå för sitt privilegium.
Ni som vill se en bild av Rosengård-utan klasskampsklamp:
Samhällets insatser kan anas men uttalas inte helt klart.
http://www.malmo.se/Kommun--politik/Om-oss/Stadsdelar/Rosengard/Studiebe...
#17 Lars Kronqvist,
"Det är inte så att de går omkring och rånar folk på gatorna-om du tror det!"
Inte bokstavligt, men väl bildligt. Det är mao en definitionsfråga.
"Vi behöver mer jobb och fler som lyckas."
Ja.
"Arbetsgivarnas ovilja att anställa och i stället anlita olika bemanningsföretag får du nog fundera lite mer på!"
Det behövs inte funderas mer. Arbetsgivaren vill inte ta sitt ansvar. Kvartalsekonomin i sitt nötskal. Korta vinster för att tillfredställa aktieägare/riskkapitalister.
#16 Tom Croker,
Jag är varken ung eller muffare, och inte kan jag trolla heller.
Jag har hört att (V) skall förlägga sin 1:a majdemonstration till Solsidan men tidpunkten har ändrats till den 1:a april och den enda tillåtna parollen i tåget är "Med glimten i ögat".
Loaklbefolkningen kantar förundrad tåget.
Lux Interior
Varför vill inte arbetsgivaren "ta sitt ansvar"
Varför kostar det MER att anställa i stället för att anlita dyra bemanningsbolag?
Du menar att man vinner något på det-vad?
Varför finns det aktieägare som vill ha del av vinsten?
Varför är inte personalägda bolag som drivs av personalen mer vanliga.
Tom kommuner anlitar bemanningsbolag.
#23 Lars Kronqvist,
Du har många frågor. Du gör nog bäst i att läsa på lite så att du bättre kan förstå dessa samband. Börja med att ta reda på vad kortsiktighet och långsiktighet är för något. Det hörs nästan på namnet om du tänker efter.
#23 Lars Kronqvist,
Jag ska svara på dina frågor för att hjälpa dig lite på traven.
"Varför vill inte arbetsgivaren "ta sitt ansvar""
Girighet.
"Varför kostar det MER att anställa i stället för att anlita dyra bemanningsbolag?"
Bemaningsföretag betalar inte en rimlig lön.
"Du menar att man vinner något på det-vad?"
Förstår inte frågan. Vilka är det som vinner? Är det en tävling?
"Varför finns det aktieägare som vill ha del av vinsten?"
Girighet. Samma princip som att sattsa pengar på lotto. Förhoppningen om att satsa lite men att vinna mycket.
"Varför är inte personalägda bolag som drivs av personalen mer vanliga."
De blir utkonkonkurrerade av bemanningsbolag.
"Tom kommuner anlitar bemanningsbolag."
Komuner är tyvärr långt ifrån ett rättesnöre efter hur man bör bedriva företag. Bedrevs privata företag som komunal verksamhet så skulle det inte finnas några privata företag öht.
Låt mig försöka:
Kortsigtigt så kan ett lands tillgångar delas lika av alla.
Långsiktigt kan vi stötta och uppmuntra alla så samhällets tillgångar växer och fler får det bättre.
Hur lyckades jag?
Klass är inte deterministiskt, dvs det är möjligt med mobilitet åtminstone när man ser på den ekonomiska aspekten. Klass handlar också om kultur vilket är svårare att ändra. Under min uppväxt räknades inte den som inte kunde göra något med händerna. Alla förstod att läkaren och rektorn var "finare" människor, men föraktet för utbildning var påtagligt. Ingenjörer och arkitekter var idioter för det de lärde sig i skolan var inget att ha. Alla som har gjort klassresan vet att klasshatet bara går åt ett håll - uppåt. Det är nämligen inte överklassen som håller de andre nede, det är de själva.
#27 Lars Kronqvist,
"Hur lyckades jag?"
Frågan är vad du försöker lyckas med.
Att kortsiktigt fördela alla tillgångar rättvist och att på lång sikt uppmuntra och se till att den gemensamma välfärden höjs låter som en bra lösning tycker jag.
#28 Kerstin Dahl
Att folk av "finare" sort rynkar på näsan för pöbeln då?
Att komma upp sig innebär väl att man kan se ner på de mindre bemedlade. Att rynka på näsan åt de som inte har märkeskläder. De som inte bor på rätt adress. Etc, etc. Slicka uppåt och sparka nedåt heter det ju.
Jag tycker nog det är dubbelriktat.
Lux Interior
Noterar att vi är överens om att inte dela allt lika utan dela det rättvist!
Vad är då rättvist?
Räcker det att dela det enligt Svensk rätt-dvs förlja de lagar vi har?
Alla vill inte bo i miljonärshus för alla är inte intresserade av att jobba så de blir miljonärer. En del som ärver sina miljoner vill inte heller bo i 20-miljonershus eller ha den makt som pengar medför. Människor är olika. Men i yttersta vänstern är man alltid förfördelad och har alltid fått för lite, både av makt och pengar. Och detta ska man ta från de andra.
Varför då? Vi har i Sverige inga klasskillnader att tala om. Var och en har möjlighet att skaffa sig miljoner om den vill, men för många betyder inte pengar så mycket utan mer då det sociala med familj och barn (de kostar någon miljon per styck att uppfostra). Var och en kan välja fritt i vårt land.
http://annhelenarudberg1.blogspot.com/2012/01/att-bese-overklassen.html
Lux Interior (ang floskelgenerator) och Allt åt allas fans: varför inte starta egna företag eller arbetarkooperativ som fördelar alla tillgångar rättvist, med rättvisa löner etc. Det är väl bara att köra igång, i en demokrati är det inte förbjudet med personalägande vad jag vet. Det skulle vara betydligt mer konstruktivt än att bara hata giriga riskkapitalister på en busstur som tar en timma av ert liv. Gör något på riktigt i stället för löjliga hatdemonstrationer. Men det är klart ni blir ju tvungna att riskera och satsa något själv, er egen bekvämlighet samt många, många timmars hårt arbete krävs förstås. (Av någon anledning blir det alltid väldigt tyst när jag föreslagit detta på andra liknande typer av kommentarsfält..;-)
#31 Lars Kronqvist,
"Vad är då rättvist?"
Det är en filosofisk fråga. Att vissa föds till ett arv som kan placeras som innebär de inte behöver arbeta alls samtidigt som andra föds till att torka sina alkoliseradeföräldrars spyor. Är det rättvist?
Att man kan starta vårdföretag som för allmänna skattemedel ur sverige till skatteparadis. Är det rättvist?
Att de som arbetar hårt ska kunna få det bra, visst. Men behöver verkligen någon människa en privat förmögenhet på mer än 100 miljoner? Är det rättvist att 2% av världens befolkning äger över 90% av jordens tillgångar?
Vad är rättvist, Lars?
Saknas kapital till dessa personalkollektiv så kan ni ju vända er till riskkapitalister eller hoppas att landstinget släpper nån verksamhet till rimligt pris.
#33 Björn Bergström,
Känner jag dig? Vad vet du vad jag gör?
Du tror inte det finns väldigt många drivna människor som jobbar ideelt dygnet runt för att försöka uppnå en bättre värld (enligt dem) i organisationer av olika slag. Vars mål är andra än att tillskansa sig själv så mycke tillgångar och pengar som möjligt. I din värld mäts frangång endast i pengar. Din självgoda attityd avslöjar dig. Du vet nog inte ens hur altruism stavas, än mindre vad det betyder. Sådant är bara misstänksamt i din materialistiska värld. Är jag tyst nog nu?
#35 Lars Kronqvist,
Eller så kan man göra som Robin Hood. Av någon anledning så är det inte Little John som är hjälte i den sagan.
Jag tycker det är rätt roligt med likheten SD och V. Båda partierna försöker få röster på att skapa konflikter mellan samhällsgrupper.
Den viktiga aspekten som V konsekvent ignorerar är: vad fungerar?
Om V nu verkligen _ville_ arbeta mot klassklyftorna borde de mycket pragmatiskt försöka få skolan att fungera i förorterna. Med benchmarking mot andra länder (Finland, Asien, etc) för att finna goda lösningar istället för att predika ideologi ("bort med betygen").
Men ju fler fattiga i underklassen, ju fler säkra röster till Vänster...
Lux Interior
Skatteåterbäring-modell Robin Hood.
Då stjäl du de pengar vi frivilligt avstår för samhällsbygget!
Rättvisa är väl att vi följer en rätt och är vis.
Vi alla strävar efter att få det bättre och målet för många mäts i ekonomiska termer.
Nej du är inte tyst men det verkar inte som du förstod vad jag skrev. Vet inte om du sympatiserar med V, men i partiprogrammet står: "De gemensamt ägda företagens andel av ekonomin skall öka. Arbetarägande och konsumentkooperation skall stimuleras..." Om du anser att ideelt anordnande av överklassafari på en timme är ett bättre sätt att motverka orättvisor än att starta arbetarkooperativ så får det stå för dig. Om du har kapacitet att jobba dygnet runt verkar du annars vara rätt man att verkligen kunna åstadkomma något på riktigt, alltså tillgångar och pengar att altruistiskt fördela som just du och dina kompisar tycker är bäst.
"Eller så kan man göra som Robin Hood. Av någon anledning så är det inte Little John som är hjälte i den sagan.
Permalänk | Anmäl
#37 Lux Interior"
Jättebra idé. Det Robin Hood gjorde var att ta tillbaka den skatt staten hade stulit av folket.
Det är kanske där roten till det onda ligger, att fattiga betalar mer i skatt än rika proportionellt sätt. Staten är som alla tjuvar; man stjäl från dem det är lättast att stjäla från.
Klassamhället är en nödvändighet för utveckling, vare sig man vill eller inte. Men sådana som artikelförfattaren blir inte nöjda förrän alla är helt utfattiga. När alla har inget, då är det rättvist.
Finns det något, om än så lite, så kommer driftiga personer att handla så att dom kan få fördelar. T.ex. genom att byta till sig något genom arbete.
"Sverige sticker ut genom att vi är ett av de länder där ökningen är allra snabbast. "
Så bra! Det tyder ju på att många får det bättre och det snabbt. Men för Stefan Lindborg är det ju inte bra att folk får det bättre. Då ökar klyftorna. Det viktiga för honnom är att det är så lika som möjligt.
Sovjet, Kuba, Nord korea. Det är där vi har Stefan Lindborgs drömsamhällen. Man kan undra varför han hänger här i ojämlikhetens missär, nära paradiet finns i Nord Korea.
#39 Lars Kronqvist,
Du vet mycket väl att Robin Hoods devis, precis som Karl-Bertil Johnssons, är "Att ta från de rika och ge till de fattiga".
Jag tycker det låter som du förepråkar det motsatta.
"Vi alla strävar efter att få det bättre och målet för många mäts i ekonomiska termer."
Och för att många gör det måste alla? Är inte välbefinnande ett bättre mått? En miljardär med dödlig canser skulle nog ge en hel del för att slippa den. Klyftor skapar friktion och det är väldigt lätt att sitta och säga att det är ju bara att kavla upp ärmarna och börja jobba så blir du miljardär så småningom och kan då själv köpa ett land om du vill. Blir klyftorna för stora så blir det förr eller senare revolution, det har historien visat med all tydlighet. Se bara på mellanöstern just nu. Om det är riskkapitalister eller diktatoriska presidenter spelar ingen större roll.
Jag svarar på dina frågor men du hoppar över mina. Jag gissar att det är för du inte har några svar utan endast vill lobba för riskkapitalister.
#40 Björn Bergström,
Jag är inte Vänsterpartist. Jag sympatiserar med vissa av deras synsätt. Andra tycker jag är helt åt helvete.
"Om du anser att ideelt anordnande av överklassafari på en timme är ett bättre sätt att motverka orättvisor än att starta arbetarkooperativ så får det stå för dig."
Var i ligger motsättningen. Kan det inte vara ett arbetskooperativ som anordnar resorna?
"Margaret Thatcher once said, “The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.” During my week in Cuba, I saw firsthand the truth of her case."
http://www.nypost.com/p/news/national/wanna_buy_revolution_AOQI2ZbtBdLH9...
Jag missade denna info: #40 är svar på #36 Lux Interior (Jag saknar verkligen redigerafunktion på Newsmill)
#41 Göran Axelsson,
Om du vill likställa en kung med en stat så visst. Jag ser mer att Little John tog pengar för att berika sig själv (som en riskkapitalist) än att han representerar en ond stat som suger ut sina medborgare. Men visst kan jag hålla med om att politiker som höjer sina egna löner kan kännas som en parallell. Andemeningen är att ta från de rika och ge till de fattiga.
Har vi inte en progressiv skatteskala? Dvs de som tjänar mer betalar mer, både procentuellt och i faktiska siffror. Alltså ska väl hög och låginkomsttagare betala proportionellt lika mycket ungefär.
#44 Lux I
Du vägrar fortfarande förstå vad jag skriver. Om du ska kunna skapa tillgångar och pengar att altruistiskt fördela räcker det nog inte med en bussafari i månaden, tjugo safaris om dagen är väl mera realistiskt i så fall. Och det finns väl mera riktiga företagsideer att fundera ut än överklassafaris får jag hoppas. Men som sagt det kräver många, många timmars hårt arbete. Eller som texten lyder i kampsången Internationalen "och lättingen ej råda får" ;-) Två fikaraster om dagen och sex veckors betald semester kan du, i likhet med nästan alla andra småföretagare, bara glömma.
#43
Lux Interior
Du ställer inga frågor vad jag kan se!
Vi har ett av världens mest jämlika samhällen med omfattande skatter som överför resurser från rika till fattiga.
Vi tar numera skatten när folk tjänar pengar i första hand och som del i kaptialvinster. Vi tar där 30%.
Det är rättvisa.
Men vi har olika villkor genom födsel och kulturella skillnader.
Ett bra samhälle lyfter då dem som har sämre förutsättningar.
Men det kräver att de som lyfts vill bli lyfta.
#44: Det kan givetvis vara ett kooperativ som ligger bakom bussresan. Men det gör det ju inte till en meningsfull eller vettig verksamhet?
Om man nu har något emot riskkapitalbolagen så är det ju deras verksamheter som man får slå sig på och konkurrera med i kooperativform. Men det är givetvis lättare att anordna posörpolitiskt trams och låtsas som man gjort någonting bra än att faktiskt göra någonting.
Stefan tycker att det är alldeles galet att hälften av den totala skattesänkningen i Jobbskatteavdraget gynnade "de högavlönade". Så därför ville han och Vänsterpartiet skrota Jobbskatteavdraget helt och hållet i valrörelsen. Aldrig har jag hört Vänstern tala för sänkta skatter för de lågavlönade, bara höjda skatter för alla. Kommer höjda skatter för alla att fixa jobb åt de unga i Fisksätra? Självklart inte. Hur fixar man jobb om man är ung i Fisksätra? Först och främst jobbar man som bara f-n med sina studier. Sedan struntar man i Ung Vänster, för helt sedan jag började hålla koll på den organisationen en gång i tiden, har de enbart drivits av klasshat. Deras recept för att öka jämlikeheten är att dra ner de som växer uppåt, och inte göra ett dugg för de som befinner sig långt ner.