newsmill-logo
Monica Green om Nästa s-ledare

Varannan herrarnas, ja tack!


Publicerad: 2012-01-26, Uppdaterad: 2012-01-27

Om författaren:

Monika Green, riksdagsledamot (S)

Vi måste börja med att gratulera oss själva till att utse en bra ledare. Stefan Löfven kan samla, ena och ingjuta hopp i ett sargat parti. Löfven kan de socialdemokratiska hjärtefrågorna som ett rinnande vatten. Han är duktig på att förhandla, ta ansvar i svåra situationer, lösa konflikter och han är pragmatiskt. Det bådar mycket gott för framtiden i vårt parti. 

Men jag vill med en gång slå fast att vi är ett feministiskt parti. Det är upp till bevis att visa omvärlden vad vi menar med det. Det får inte råda något som helst tvivel om att vi ska fortsätta kampen för ett jämställt samhälle. Ett välfärdsamhälle med hög kvalité i förskolan, skolan, på fritidshemmen och i äldrevården gör det möjligt för män och kvinnor att arbeta utan att behöva oroa sig för sina barn eller sina äldre anhöriga. I ett jämställt samhälle jobbar män och kvinnor lika mycket och delar på hemuppgifterna. I ett jämställt samhälle tjänar män och kvinnor lika mycket och båda kan göra karriär inom sina yrken. I ett jämställt samhälle har vi nolltollerans mot sexuella övergrepp och våld i hemmen.

I ett jämställt samhälle delar vi på uppdragen i politiken och i näringslivet. Vi lever inte i ett jämställt samhälle utan måste tyvärr ta fajten varje dag. Så fort vi slår oss till ro i tron att vi har kommit en bit, så ramlar vi bakåt igen. 

Socialdemokraterna bestämde sig redan 1993 för att ta vara på kompetensen hos både män och kvinnor. Det skulle bli slut på den rutinmässiga kvoteringen av män bara för att det alltid hade varit så. Det blev stort rabalder både inom partiet och utanför. Vi fick höra nedlåtande uttalanden från borgerliga partier som fnös. 

Men tiderna förändras och numera accepterar alla partier i riksdagen (utom Sverigedemokraterna) att kvinnor och män har fullvärdiga kompetenser som måste tas tillvara, genom att vi delar på uppdragen mellan könen. Jag är stolt över att vi var så tidigt ute. Att vi gick i täten för ett mer jämställt samhälle. Jag förutsätter att vi socialdemokrater fortsätter med varvade listor och utser lika många män som kvinnor på ledande positioner. Nu är det klart att vi har en man och en kvinna som partiledare och partisekreterare - det vill säga Stefan och Carin, vilket är bra. Vi har en kvinna som gruppledare, Carina Moberg, och en man som gruppsekreterare, Urban Ahlin. 

Men hur blir det med resten? Idag har vi 9 män och 7 kvinnor som gruppledare i riksdagens utskott. Det får inte bli fler män i ledande positioner nu, som talespersoner eller utsedda att ta riksdagsdebatter, om det inte görs andra förändringar. 

Inte för sakens skull, utan för att det blir den allra bästa kombinationen om både män och kvinnor är lika mycket representerade. Vi kompletterar varandra och går hem hos olika väljargrupper genom att vi är de vi är. Några ska vara akademiker, några gamla, några unga, arbetare, tjänstemän, forskare, studenter. Andra ska ha lång facklig erfarenhet, vara från söder, från norr osv. Allt detta sammantaget utgör en enorm kunskap i olika politiska frågor. 

Vi förutsätter att jämställdhet är bra för hela samhället. Därför ska vi ha ett jämställt lag i riksdagen. Så måste det fortsätta att vara. Varannan herrarnas, ja tack! 

Monica Green (8 artiklar)



21 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Var det inte meningen att feminism att skulle leda till att vi skulle se förbi könet? Att vi skulle se till individens kompetens?

Permalänk | Anmäl #22 Robert Johansson, 2012-01-27, 07:57

Om bara Jämtin eller Wallström klev fram så skulle de få partiledarposten direkt! Men de vågar ju inte! Sluta tramsa med denna millimeterrättvisa och inse att bollen ligger hos er kvinnor. Vill ni spela så får ni allt komma in i matchen!

Permalänk | Anmäl #23 Robert Engström, 2012-01-27, 08:04

Instämmer med Robert! Författaren tramsar med argument som mer liknar F! än S. Det är sådana socialdemokrater som författaren som splittrar partiet och gör att S aldrig kommer att kunna enas. Länge leve kompetens som urvalskriterium, inte kön!

Permalänk | Anmäl #24 Mikael, 2012-01-27, 08:20

Måste inflika att jag dock inte tror att Jämtin gjort ett bra jobb som patiledare, dock Wallström!

Permalänk | Anmäl #25 Mikael, 2012-01-27, 08:21

...men män kan väl vara lika goda feminister som kvinnor?

Permalänk | Anmäl #26 Stig Bergman, 2012-01-27, 08:23

"I ett jämställt samhälle jobbar män och kvinnor lika mycket och delar på hemuppgifterna. I ett jämställt samhälle tjänar män och kvinnor lika mycket och båda kan göra karriär inom sina yrken."

Vad gäller dessa saker så lever vi redan i ett jämställt samhälle.
Fördelningen mellan förvärvsarbete och hemarbete blir i slutändan väldigt jämn enligt den senaste undersökningen från SCB. Män och kvinnor får i dag lika mycket betalt för samma utförda arbete och det finns inga hinder att göra karriär.

"I ett jämställt samhälle har vi nolltollerans mot sexuella övergrepp och våld i hemmen."

Här har vi ännu lite att arbeta med. Mansjourer kan i dagsläget inte få statligt bidrag för att hjälpa våldsutsatta män. Staten diskriminerar alltså enbart på grund av kön när det kommer till våld.
Så kan vi inte ha det i ett jämställt samhälle, vi måste hjälpa våldsutsatta personer oavsett kön. Jag förutsätter att det är just våld mot män i hemmet du pratar om när du tar upp frågan eftersom vi redan spenderar miljonbelopp på att skydda kvinnor mot våld, så i den frågan kan du ju uppenbarligen inte ha något att klaga på.

"Det skulle bli slut på den rutinmässiga kvoteringen av män bara för att det alltid hade varit så. "

Vad har du för bevis för att det skett en kvotering utav män? Är det inte fullt möjligt att fler män varit intresserade av posterna och ett högre antal sökande män resulterat i ett högre antal tillsatta män?

Permalänk | Anmäl #27 Joel Bergqvist, 2012-01-27, 08:31

Det är bra att (s) är öppet feministiskt (dvs favoriserar kvinnor på alla poster bara för att de är kvinnor). För då kan vi i fria val tala om vad vi tycker om det. Farligt blir det först när alla partier tvingas vara feministiska. Men det är på väg bort.

Permalänk | Anmäl #28 Thomas Eliasson, 2012-01-27, 09:12

Rätt person på rätt plats. Om det sedan innebär att det blir för många av ett kön så får det vara så, det ska inte kvoteras in människor bara för att vara politisk korrekt.

Permalänk | Anmäl #29 Anestis Antoniou, 2012-01-27, 09:30

Om någon missade så kommer min åsikt på nytt i debatten:

Pannkaksrecept
För fyra* personer behöver du
2½ dl vetemjöl
½ tsk salt
6 dl mjölk
3 ägg
3 msk smör
Gör så här
Blanda mjöl och salt i en bunke. Vispa i hälften av mjölken och vispa till en slät smet.
Vispa i resten av mjölken och äggen. Låt gärna svälla i cirka 30 minuter.
Smält hälften av smöret i en stekpanna och vispa ner det i smeten. Använd resten av smöret till att steka tunna pannkakor.

* Hur många personer receptet räcker till varierar naturligtvis - alla äter olika mycket! Receptet räcker till att steka cirka 16 stycken tunna pannkakor av normalstorlek (cirka 0,5 dl smet per pannkaka). Alltså 4 pannkakor per person.

Observera! Många upplever det som svårt att laga pannkakor, det är lätt att misslyckas med pannkakor innan man får in snitsen. Är du nybörjare kan du testa att ta mindre mjölk och/eller mer mjöl för att pannkakorna skall hålla ihop bättre. Ett viktigt tips är att verkligen låta smeten svälla ett tag innan ni steker pannkakorna, det gör dem lättare att hantera. Var noga med att värma stekpannan så den är riktigt varm innan ni börjar, smeten skall omedelbart reagera på att hällas i pannan. Och missa inte våra övriga tips - tips för dig som lagar pannkakor!

Permalänk | Anmäl #30 u_17715, 2012-01-27, 09:56

S kommer fortsätta rasa med personer som Monica Green i partiet. Jag är glad att dessa människor avslöjar sitt hyckleri så vi väljare får det lättare. Journalister gör inte sitt arbete då personer som Monica inte bör sitta varken i riksdag eller kommunfullmäktige. Vissa vill bara att könet finns när de anser sig missfördelade! Vårt samhälle är helt jämlik idag, förutom i ideologin islam. När Monica och hennes "feministpoolare" insett deras hyckleri så kanske det finns hopp för Sverige, innan dess...ridå

Permalänk | Anmäl #31 Micael Johnsson, 2012-01-27, 10:18

Monica Green inser inte att feminismen är död och att hon därför är helt ute med sina åsikter.
Svenska folket vill inte ha feminism. Vi vill ha starka kvinnor och män som tar sig dit de själva vill, med samma skyldigheter, rättigheter och möjligheter. Vi vill inte ha kvoterad föräldraförsäkring, eller kvotering in i vare sig näringslivet eller politiken.

Däremot anser vi att den kvinna som av egen kraft tar sig in i maktens korridorer har all rätt att befinna sig där.Acceptera däremot att inte alla kvinnor vill.Många, de flesta av oss prioriterar närheten till barnen.
Sossarnas tvingande plan med varannan damernas och Mona Sahlin i spetsen för genusvansinnet fick henne på fall. Tvinga nu inte den till synes förnuftige Löfven att gå samma öde till mötes.

Permalänk | Anmäl #32 Christina Lundqvist, 2012-01-27, 10:39

Det här är ett av huvudskälen till att socialdemokraterna backar så kraftig – det vill säga den mycket osunda feminismen som frodas inom partiet och håller det tillbaka. Man kan inte inbilla sig att det ska gå att vinna några val genom att anamma en politik som är fientlig mot 50 procent av väljarbasen och som ständigt pekar ut män som problem.

Dagens feminism står heller inte för någon jämställdhet, vilket de flesta av oss har förstått sedan länge. Den svenska statsfeminismen står för en konstruerad och fejkad jämställdhet som är sjukligt fixerad vid 50/50-fördelning i samhället. Problemet är bara att den typen av ”jämställdhet” knappast är bra för oss och det är heller inte något som folk efterfrågar och vill ha. Inte ens kvinnorna som snarare vill slippa pekpinnar och påtvingade offerkoftor av ledande feminister.

Att socialdemokraterna öppet kallar sig för ett feministiskt parti gör det dessutom omöjligt för många män att rösta på. Det vore som att rösta mot sig själv. Det går helt enkelt inte hur bra partiets övriga politik än må vara. Feminismen är helt enkelt ett sänke för socialdemokratin.

Permalänk | Anmäl #33 Joakim Johansson, 2012-01-27, 10:40

#18
Bra skrivet!

Kvinnor och män ska ha möjligheten till fria val och själva kunna välja hur de vill leva sina liv.

Permalänk | Anmäl #34 Mikael, 2012-01-27, 10:40

För mig som varandes varken Geggist eller Alliansare är detta en sorgen dag. En inkrökt fackpamp, som t o m i det yttre ser ut som en sån, blev partiets nye ledare.
Hur fräscht hade det inte varit med en parrelation som Ledare, Carina Hägg+ Monica Green ?
Med dessas moderna, i tiden liggande åsikter, ffa inom det feminstiska området hade detta varit en kanonlösning! Är övertygad om att vårt (m)issleda svenska folka hade som en kvinna stått upp och jublat åt mer jämställdhet, feminism och inkvotering av fler kvinnor på ledande poster, något dessa starka kvinnor hade stött.

Permalänk | Anmäl #35 Stig E-k, 2012-01-27, 11:18

Saknar fortfarande svar på varför man ska kvotera in vita, svenska heterokvinnor på bekostnad av invandrare, handikappade eller alternativsexuella människor? Är det Monica Green själv som anmäler mina inlägg för att hon inte vill ha onödig konkurrens vid köttgrytorna? Pannkaksrecepten verkar dock duga eftersom de får stå kvar? Säger ju allt om samtalsklimatet i svensk debatt...

Permalänk | Anmäl #36 u_17715, 2012-01-27, 11:18

Jag kan bara hoppas att Stefan Löfven nu inte ägnar tid åt att prata om feminism, hbt, mångkultur, klimathot och annat löjligt tjafs, utan att han fortsätter att utveckla politik för ett växande näringsliv med fler riktiga jobb i privat sektor som försörjer den offentliga sektorn som är världens största och dyraste men långt i från den bästa, som slukar nästan 50% av BNP. (S) måste rationalisera och effektivisera den offentliga sektorn så att utgifterna kan minskas och prioriteras till medborgarnas behov av välfärd till rimliga kostnader, för att kunna sänka skatter för arbetstagare och företagare för att förbättra konkurenskraft, lönsamhet, investeringar, expansion, fler företag och fler jobb. Att Löfven är för utbyggnad av kärnkraft för att säkra industrins energiförsörjning av billig, stabil och säker energi, nya generationen kärnkraftverk är också mycket säkrare. Det är bättre än att frysa eller svälta i hjäl.

Permalänk | Anmäl #37 Johnny Andersson, 2012-01-27, 11:38

Jag håller med Monica Green, varannan herrarnas!

Nu ska jag gå å söka jobb som bikinivaxare! Jag har nämligen alltid vart intresserad av det kvinnliga könsorganet (som även kan ses som en hobby) så jag är nog kvalificerad för jobbet. Om inte ska jag ha det endå för annars är det könsdiskriminering! Hurra för feminismen!

Permalänk | Anmäl #38 Greg Aptekman, 2012-01-27, 12:08

Varför kräva varannan herrarnas???
Om de mest kompetenta är kvinnor struntar jag helt i om det blir 100% kvinnor i ledningen.
Vill inte ha någon j-la kvotering av gnälliga gubbar som inte är kompetenta nog att klara konkurrens!
Hur skulle de någonsin kunna staka ut några riktlinjer för hur arbetsmarknaden ska återhämta sig med sådana gräddfiler och specialregler?
Givetvis gäller detta åt andra hållet också.

Permalänk | Anmäl #39 Jonas Karlsson, 2012-01-27, 15:45

Den nye s ledaren var ju tredje valet. Och visst verkade det som första valet var en kvinna. Hon sa Nej! för att hon trivs med sitt nuvarande jobb. Skall kvinnor bli ledare måste de lära sig säga Ja! oftare.

Permalänk | Anmäl #40 Joakim Nilsson1, 2012-01-27, 16:43

Hej Monica!
Du redogör mycket träffande för hur Ni är ett toppstyrt parti utan tanke på hur Ni skall förändra botten.
Här har Du min kommentar.
"Återigen en gammal gubbe som jag inte vet vem det är" så kan det låta från unga tjejer när en reporter går på sta'n och visar bild av socialdemokraternas nyvalde partiledare. Men han är ju feminist upplyser reportern. Jahaja och hur vet Du det och förresten är jag inte intresserad av politik?

Hur stort är det demokratiska underskottet bland folk i allmänhet? Nja säger någon men när politiker gör bort sig visar det sig snabbt i opinionsiffrorna. Jag vågar påstå att underlaget för opinionssiffrorna är kvällspressens löpsedlar. På så lös grund vilar demokratin.

Socialdemokraterna har 100 000 medlemmar. Svenska innebandyförbundet 130 000.

Jag har blivit uppsökt genom dörrknackning av mormoner och pingstvänner samt någon ytterligare religös sekt men aldrig har någon representant för ett politiskt part ringt på dörren. Inte heller har jag blivit inbjude till något partimöte i mitt distrikt.

Jag tror det hänger samman med att lokala partifolk är så rädda för att beblanda sig med folk eller bjuda in dem till möten för då kan det bli konkurrens om positionerna eller så kan det bli besvärligt när alltför radikala argument utanför den vanliga dagordningen måste hanteras.

Det räcker inte med att vart fjärde år visa upp sig framför valstugorna. Sätt upp permanenta valstugor i bostadsområdena. Först då kan medborgare få en chans att lufta sina argument när det passar mig och andra och inte bara en gång vart fjärde år.

För att inte tala om den organisation som Stefan Löfven kommer ifrån. Trots möten på betald arbetstid är det få medlemmar som besöker mötena annat än när jobbet är i fara men då är det försent.

Det är inte bara socialdemokraterna som är i kris även svensk facklig verksamhet tappar tempo. Beroende på att den är toppstyrd och syns när det är förhandlingar om centrala kollektiv avtal

Permalänk | Anmäl #41 Inge Johansson, 2012-01-27, 18:39

Tycker man skall tillsätta personer efter kompetens. Kön är ingen kompetens.
Du får inte speciellt mycket stöd här på newsmill.
Det får du inte heller ute bland folk.
Du sitter i riksdagen för att representera folket.

Jag vill inte ha rikdagsledamöter oberoende av parti som representerar halva befolkning.

Hoppas att du kan perspektiv ty annars får du göra annat efter 2014.

Du riskerar också ditt partis återhämtning genom ditt endimensionella seende och brist på förankring i valjarkåren.

Permalänk | Anmäl #42 jan-olov holm, 2012-01-28, 21:00