newsmill-logo
Bengt-Ove Andersson om Antisemitismen i Skåne

Ligger Malmö och Trelleborg i Syrien?


Publicerad: 2009-02-25, Uppdaterad: 2009-02-25

Om författaren:

Jag har engagerat mig för den judiska staten sedan jag medvetandegjordes om Förintelsens fasor.

Vi i Sverige har länge odlat en självbild av vårt land som moralens och frihetens hemvist på jorden. Ett land som står upp för allas rättigheter oavsett kön, religion, eller ras. Ett land som minsann inte viker sig för någon. Det är nog många som dåsat trygga i den förvissningen, och som nu yrvaket märker att Sverige anno 2009 i vissa avseenden har betydligt mer gemensamt med Syrien och Iran än, säg Tyskland.

Det är inte helt lätt att ta till sig bilden av det nya Sverige som tonar fram. Fast egentligen var det nog snarare vår moraliska självbild som var en illusion. Ty Sverige har ändå sedan transiteringen av nazityska soldater till Norge uppvisat en skrämmande servilitet mot diktaturer i vår närhet, och en nästan brottslig godtrogenhet mot rörelser och ideologier som utsläcker friheten närhelst de har makt till det.

Så därför borde egentligen inte judarna i Sverige vara förvånade över att vårt land tillhör de där antisemitismen växer snabbast i Europa. De borde inte vara förvånade över att deras församlingshus brandhärjas och förses med burkar märkta Cyklon B; att de knappast längre vågar visa sin Davidsstjärna offentligt; att man inte längre kan samlas till stöd för den judiska statens rätt att existera utan att hotas av mobbar som kastar raketer och stenar och skanderar "Hitler, Hitler".

De bör kanske heller inte vara förvånade över att moraliskt elastiska politiker i Malmö lägger sig platt för dessa grupper genom att låta en Davis Cup-match mot Israel spelas inför tomma läktare. Att det var ett politiskt beslut som togs erkändes villigt av en V-ledamot i fritidsnämnden. Den mycket ihåliga hänvisningen till polisen har redan tillbakavisats som bluff av polisen själv. Malmös politiska majoritet vill helt enkelt föra egen utrikespolitik och markera sin avsky mot Israel. Säkert vinner man en hel del röster i nästa val genom denna flört med gatans parlament. Det hela blir så mycket tydligare när man minns att Malmös kommunalråd för några år sedan på frågan om vem han avskydde mest i världen svarade "Ariel Sharon". Inte blodiga diktatorer som Saddam Hussein eller Nordkoreas Kim Jong Il, inte Irans Hitlerbeundrare Ahmadinejad - utan förre premiärministern i Israel, Mellanösterns enda demokrati. Nu har kommunalrådet chansen att leka utrikesminister och förolämpa Israel, och han tänker inte missa den.

Nu har också ett israeliskt taekwondolag tvingats ställa in sitt deltagande i en turnering i Trelleborg, eftersom en grupp per mejl och telefon hotat att "göra upp räkningen med er med anledning av kriget i Gaza". Givetvis är kriget i Gaza inte en anledning utan en förevändning. Vissa grupper vädrar helt enkelt morgonluft; man hatar Israel och man ser att våld och hot om våld är ett utmärkt effektivt sätt att få som man vill i Sverige. Precis som man gör i diktaturer överallt.

Kommunledningens agerande är givetvis förödande för Malmös anseende som spelplats för framtida internationella evenemang och även för Sveriges anseende i stort. Även de som inte bryr sig om Israel eller judarna har anledning att känna oro över att Sveriges dagar som en rättsstat med trygghet för alla dessvärre är över.

Bengt-Ove Andersson (3 artiklar)



35 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Till den obildade och obereste Bengt-Ove Andersson.
Har du någonsin varit i Syrien ???
Titta i vilken kartbok du vill, men varken Malmö eller Trelleborg ligger i Syrien.

Permalänk | Anmäl #36 Amir , 2009-02-25, 11:00

Så oerhört insiktsfullt av dig Amir; vilken tur att du så vänligt tillrättavisar Bengt-Ove och upplyser denna så uppenbart obildade man om att de båda städerna Malmö och Trelleborg inte har sin geografiska hemvist i Syrien.
Bengt-Ove; jag håller fullständigt med dig i dina synpunkter. Vi tvingas se hur de ständigt ökande antisemitiska stämningarna i Sverige gör vårt land till en plats man nästan skäms för att bo i. Vad värre är; denna skam är inte längre bara intern, utan de handlingar som nu utförts i Malmö i samband med Davis Cup-matchen ger även omvärlden en bild av Sverige man inte kan annat än skämmas för.

Permalänk | Anmäl #37 David P, 2009-02-25, 12:51

David P !

Antisemitism i alla dess former bör bekämpas. Det finns inget i Islam som berättigar antisemitism eller antijudiskt beteende. De antisionister som lierar sig med med antisemiter och Nazister gör ett stort misstag och bör skämmas. Det är helt mot Islam att ge sig på Bokens folk, och man MÅSTE skilja mellan genuin anti-Israel-kritik och antisemitism. Förutom att samhället och de svenska judarna har stenkoll på den växande antisemitismen, förordar jag att Sveriges Muslimer har samma koll på dylika tendenser. Vi ska INTE lieras med den sortens grova rasism !

Däremot tycker jag det är en OERHÖRD överdrift att försöka påskina att Malmö och Trelleborg skulle kunna liknas vid orter liggandes i diktaturstaten Syrien. Sorry, men den liknelsen går inte hem.

Permalänk | Anmäl #38 Amir , 2009-02-25, 13:45

Visst måste man skilja mellan Israelkritik och antisemitism. Problemet är dock att det i nuläget har slagit över helt. Först och främst är diverse uttalanden och ställningstaganden (tex tennisincidenten i Malmö) i viss mån öppna för tolkning. Olika parter har olika syn på huruvida denna typ av händelser har antisemitisk grund eller antiisraelisk. I mitt tycke, liksom i många andras, visar socialisternas oerhörda brist på konsekvens (exempelvis bristande kritik mot Islamismens oerhörda faror, Iran mfl mfl mfl), en tydlig tendens av antisemitisk grund i deras uttalanden och agerande. Det är ju med en faslig styrka som den antiisraeliska kritiken framförs, medan det är oerhört tyst om andra frågor.

Vad jag menar med att det har slagit över helt, är det faktum att det numera har blivit så att det knappt går att yttra ett ord till kritik mot denna vänsterns ondska, utan att argumentet "det är skillnad på antisemitism och antiisraelisk kritik" förs fram. Det är ju nästan löjeväckande.
Som Israelvän eller jude tvingas man å ena sidan utstå spott och spe bara för att man tillhör den judiska religionen eller har en viss uppfattning i Israel-Palestinafrågan, och å andra sidan möts man när man yttrar sina åsikter av samma trötta argument om att det är skillnad på antisemitism och antiisraelisk kritik. Vad värre och mer skrämmande är, såsom vissa skribenter på exempelvis Newsmill visat, att vissa individer menar att man som jude förtjänar och ska förvänta sig att utstå spott och spe (milt uttryckt) om man stödjer "förtryckarstaten" Israel.
Detta är ju fullständigt horribelt!

Permalänk | Anmäl #39 David P, 2009-02-25, 15:42

Jag kan bara konsterara en gång till att kriget om judarnas existens nu förs på svenska gator och att regeringen låtsas som om det regnar.
|
Vi får väl se hur länge vänsterns strategi att alliera sig med muslimerna i en ny Molotov-Ribbentrop-pakt kommer att hålla. Skulle inte tro att småsossarna gillar att det kommer en invandrad underklass och snor bidragen i längden.
|
Manegen är därmed krattad för sverigedemokraterna.

Permalänk | Anmäl #40 Bo T, 2009-02-25, 15:44

Detta eviga prat om att det inte finns något i Islam som uppmuntrar det ena och än det andra som utförs.

Ändå så finns det en fobi för judar. En acceptans för terrorism. En acceptans för attacker mot civila. En tradition av kvinnoförtryck.
--
Alla dessa otrevligheter är saker som förknipas med religionen Islam.
--
Detta pga. man inte kan rensa ut extremisterna. Förmodligen är de i majoritet.
--

Permalänk | Anmäl #41 seekstromd, 2009-02-25, 15:46

F.ö. är det nog ingen slump att sossarnas nya partisekreterare Ibrahim Baylan kommer från Turkiet.

Permalänk | Anmäl #42 Bo T, 2009-02-25, 15:53

Visst är det så att bilden vi har av Sverige är att vi står upp för allas rättigheter. Därför är det ju helt logiskt att man i Sverige protesterar mot dom massakrer på civila som den israeliska armen nyligen utförde i Gaza genom att t ex låta tennismatchen spelas utan publik. Den israeliska regeringen måste helt enkelt få klart för sig att deras agerande inte accepteras av en internationell opinion, t ex genom idrottsliga protester. Om nu den israeliska regeringen tog sitt förnuft til fånga och samverkade med amnesty international och andra organisationer som utreder begångna krigsförbrytelser samt betalade skadestånd samt bidrog ekonomiskt till återuppbyggnaden av Gaza och så skulle dom vara mer än välkomna i internationella arrangemang. Det är alltså Israel som mäste tänka om rejält.

Permalänk | Anmäl #43 Ässet, 2009-02-25, 15:57

David P !

Jag tycker du argumenterar väl för din sak. Håller inte med om allt till 100 %, men i stora drag tror jag att även du önskar en mer nyanserad debatt.
Däremot har jag svårt för Bo Ts argument, vad menar du egentligen med:

"F.ö. är det nog ingen slump att sossarnas nya partisekreterare Ibrahim Baylan kommer från Turkiet."

Verkligen - vad menar du ??
Baylan är kristen Syrian/Assyrier - inte muslim som du kanske trodde...kan du andas ut nu ?

Liknelsen med Moltov-Ribbentrop-pakten förstår jag inte heller. Jag vidhåller (och det är bara att läsa historieböckerna innantill) att det var Européerna som stod bakom förintelsen. Godstågen till förintelselägren gick inte från de muslimska länderna i mellan-östern, och dessa länder bär ingen skuld till Nazisternas illdåd.

Kollektiv skuld för Stormuftins närmande till Hitler-Tyskland, kan inte hller pådyvlas araber eller muslimer i allmänhet.

Så vad menar du ?

Permalänk | Anmäl #44 Amir , 2009-02-25, 16:25

"Det finns inget i Islam som berättigar antisemitism eller antijudiskt beteende."
-
Allah transformed Jews of the past into apes and pigs
Surah 005.060
PICKTHAL: Shall I tell thee of a worse (case) than theirs for retribution with Allah? (Worse is the case of him) whom Allah hath cursed, him on whom His wrath hath fallen and of whose sort Allah hath turned some to apes and swine, and who serveth idols. Such are in worse plight and further astray from the plain road.
-
Hadith Volume 4, Book 54, Number 524:
Narrated Abu Huraira:
-
The Prophet said, "A group of Israelites were lost. Nobody knows what they did. But I do not see them except that they were cursed and changed into rats, for if you put the milk of a she-camel in front of a rat, it will not drink it, but if the milk of a sheep is put in front of it, it will drink it." I told this to Ka'b who asked me, "Did you hear it from the Prophet ?" I said, "Yes." Ka'b asked me the same question several times.; I said to Ka'b. "Do I read the Torah? (i.e. I tell you this from the Prophet.)"
-
Surah 005.051
PICKTHAL: O ye who believe! Take not the Jews and the Christians for friends. They are friends one to another. He among you who taketh them for friends is (one) of them. Lo! Allah guideth not wrongdoing folk.
-
Surah 004.160
PICKTHAL: Because of the wrongdoing of the Jews We forbade them good things which were (before) made lawful unto them, and because of their much hindering from Allah's way,
-
Jag tog allt ur sitt sammanhang såklart.. någon muslim får försöka föklara hur detta egentligen ska tolkas..

Permalänk | Anmäl #45 Punkten, 2009-02-25, 18:02

Micke Nilson

"Allah transformed Jews of the past into apes and pigs
Surah 005.060
PICKTHAL: Shall I tell thee of a worse (case) than theirs for retribution with Allah? (Worse is the case of him) whom Allah hath cursed, him on whom His wrath hath fallen and of whose sort Allah hath turned some to apes and swine, and who serveth idols. Such are in worse plight and further astray from the plain road.
-
Hadith Volume 4, Book 54, Number 524:
Narrated Abu Huraira:
-
The Prophet said, "A group of Israelites were lost. Nobody knows what they did. But I do not see them except that they were cursed and changed into rats"

Faktum är att det finns en hel tolkningar av dessa rader som går ut på att de Judar som ej omvandlades till apor, grisar eller råttor, alltså är de som fortfarande är människor. VARVID surorna inte kan användas mot NÅGRA som helst Judar. Med andra ord, "de onda" förvandlades" medan de goda är stamfäder och stammödrar till dagens Judar.
Logiken är ju solklar, och jag brukar själv använda just det argumentet mot mina egna trosfränder som försöker använda surorna mot dagens judar.

Permalänk | Anmäl #46 Amir , 2009-02-25, 18:39

Uhm, Amir...?
" ... jag brukar själv använda just det argumentet mot mina egna trosfränder som försöker använda surorna mot dagens judar."
.
Hur MÅNGA av dina muslimska trosfränder tror på de surorna? Hur ofta citeras de i Iran och den arabiska världens media?
.
Därmed inte sagt att andra religioner (med möjligt undantag av Buddhism) är humana och toleranta. Vi har t.ex. glömt rätt mycket om hur kristendom traditionellt predikats under de sista hundra åren.
.
Lycka till med humaniserings-processen och hoppas det går snabbare än det gick för Väst med kristendomen.

Permalänk | Anmäl #47 Bernt, 2009-02-26, 03:25

Bernt !
Jag har ingen aning om hur många som tror på detta, men det är tyvärr så att det finns en ökad mängd aggressiva och antisemitiska "muslimska predikanter" som använder dessa suror både I fria TV-kanaler och i pressen. Det är lika inadekvat som när de använder Suror som beskriver Mohameds initala problem med vissa Judiska stammar i Medina-trakten i samband med Islams begynnelse. De surorna beskriver faktiska händelser på en definierad plats under en kort tidsperiod, och det var aldrig menat att de skulle användas tusentals år senare för generella antisemitiska angrepp på ALLA Judar. Sådana tolkningar är helt inacceptable, men återfinns ALLTSOMOFTAST i dessa dagar. Det är lika galet som när Extremsionisterna använder delar av Gamla testamentet (Exodus) där man beskriver Judarnas vandring i Sinaiöknen - deras kamp mot AMALEK, och sedan tusentals år senare jämställs detta med kampen mot ALLA araber. Vissa extremsionister anser de anvisningar som man där får från G-D, att alltid ha rätt att i profylaktiskt självförsvar få utrota Amalek - är det gudomliga argumentet för att angripa Araber i ALLA tider och i ALLA lägen.

Permalänk | Anmäl #48 Amir , 2009-02-26, 06:37

Ett exempel avseende Amalek och önskan att utrota Amalek

En avståndstagande Shulamit Aloni skriver i en artikel från 2007:

"Many of our children are being indoctrinated, in religious schools, that the Arabs are Amalek, and the bible teaches us that Amalek must be destroyed. There was already a rabbi (Israel Hess) who wrote in the newspaper of Bar Ilan University that we all must commit genocide, and that is because his research showed that the Palestinians are Amalek."

Ref: http://www.counterpunch.org/aloni03072003.html

Grundvalen för ett sådant tänkande återfinns alltså i Gamla Testamentet:

"Därför, när HERREN, din Gud, har låtit dig få ro för alla dina fiender runt omkring, i det land som HERREN, din Gud, vill giva dig till besittning såsom din arvedel, skall du så utplåna minnet av Amalek, att det icke mer skall finnas under himmelen. Förgät icke detta."
Femte Moseboken 25:17-19.

Permalänk | Anmäl #49 Amir , 2009-02-26, 13:40

Det är glädjande att höra Amir, tyvärr finns det många andra verser som är svårare att tolka annorlunda (bestraffningar m.m.) och ger en bild av Islam som inget annat än en medeltida härskarmanual som många muslimer dessutom anser ska följas fullt ut så långt som möjligt, det gör det hela en smula problematiskt..
-
Sen tycker jag att ni Bosnier super alldeles för mycket, tänk för fan på hälsan..!

Permalänk | Anmäl #50 Punkten, 2009-02-26, 18:40

Micke Nilson

Bosnier ? Vem är Bosnier ?
Super ? Vem är det som super ?

Ditt senaste inlägg började så bra, sen drabbades du tydligen av en hjärnblödning när du skrev sista meningen ?!

Permalänk | Anmäl #51 Amir , 2009-02-26, 19:45

Skål på dig i alla fall!

Permalänk | Anmäl #52 Punkten, 2009-02-26, 20:35

Micke Nilson !

Kolla in vad som sägs här !
www.memri.org
video-clip nr 1112

Här kan du lyssna på en mycket öppen och trevlig intervju med
Hassan Al-Turabi, den Sudanesiske Islamisten. Jag tror att många av er (anti-muslimer såväl som pro-muslimer) kommer att bli ordentligt förvånade !

Permalänk | Anmäl #53 Amir , 2009-03-04, 16:24

Det är väl allmänt känt att Nazister som David Duke samarbetar med Islamister (David Duke och Ahmed Rami samarbetar exempelvis sedan många år).
Islamister samarbetar dessutom med anarkister och Kommunister.
S samarbetar med Islamister och Kommunister.
Anarkister vill alltid vara med om det vankas bråk och vandalism.
Någon som blev förvånad över S+V+MP:s smutsiga och skamliga
hantering av frågan?

Permalänk | Anmäl #54 Pär Brumark, 2009-03-05, 12:15

Återigen spårar diskussionen ut. Håll er till sakfrågan som i detta fall rör huruvida man skall ge vika för de krav som framförts för att stoppa DC matchen i helgen.

Att den självutnämnde teologen och exegetikern Micke Nilsson drar fram utdrag från muslimska källor som han varken förstår eller ens är i stånd kunna kontextualisera. Verkligheten är att man kan inte sätta sig ned en eftermiddag och läsa Koranen eller Gamla Testamentet och tro sig hitta svar på kvinnoförtryck ellerantisemtism eller etnisk rensning som faktiskt är ett återkommande tema i Bibeln. Med det sagt kanske man bör utelämna skrifterna och komma till insikt om att konflikten mellan judar och araber är strikt politiskt och aldrig teologisk.

Permalänk | Anmäl #55 Mohamad T, 2009-03-05, 13:00

Om några årtionden är väl rokaden fullbordad: då är arabländerländer som Dubai, Quatar och Bahrain lugna, öppna och rika, medan Sverige, till följd av att ha importerat planetens alla ociviliserade idioter och kombinerat det med våra hemmagjorda lyxprotestanter, är farligt, fattigt och intolerant.

Permalänk | Anmäl #56 Gonzo, 2009-03-05, 15:59

Mohamad T

Alltså Micke Nilsson är ju ett kapitel för sig. Han skulle likaväl kunna sätta sig med en bunt Tarzan-magasin och börja tolka orden i dessa för att utröna sanningar om kolonialismen i Afrika - med andra ord, ingen vettig människa kan ta honom på riktigt allvar

Permalänk | Anmäl #57 Amir , 2009-03-05, 16:57

Amir - brinn i helvetet. Där passar du och de andra islamistsvinen bra.

Permalänk | Anmäl #58 David Jacobsson, 2009-03-05, 21:45

??
Någons som missat att partier i syrien främst bärs upp av unga på gatan - ungefär som sverige börjar bli.

Att en grupp i syrien har en "tromb" eller annan symbol som påminner lite om en svastika i struktur.

Han jämför malmö och trelleborg med syrien för att våldet bestämmer där.

Permalänk | Anmäl #59 hm, 2009-03-05, 22:52

Jag har definitivt inte läst hela koranen och kommer inte göra så, inte värt att spendera tid på sånt skit, så jag kollar hellre upp andra tolkar det. Sen bristen av saklig förklaring och sandlåde argument från muslimer ger inte direkt en positivare bild av er fantastiskt fredliga Islam och tyder på stort systemfel i religionen vi ska ta förgivet som rumsren.
-
Ingen behöver tro eller ta mitt ord på något jag skrivit och en vettig människa kan kolla upp allt själv och bli klokare, medan en idiot kan ta muhammedanernas ord och sen fortsätta låtsas som ingenting.

Permalänk | Anmäl #60 Punkten, 2009-03-06, 11:41

bump

Permalänk | Anmäl #61 Punkten, 2009-03-06, 13:10

Jag vill att Micke Nilson tolkar en årgång av gamla SERIEMAGASINET från 1972, som jag har sparat hemma. Hur ska vi göra ? Vart ska jag skicka dem ? Ska jag scanna in alla numren och e-maila dem till dig ?

Permalänk | Anmäl #62 Amir , 2009-03-06, 20:57

JihadistDavid skrev

"Amir - brinn i helvetet. Där passar du och de andra islamistsvinen bra."

...och det är TACKEN för att jag välkomnat dig tillbaka från din veckolånga frånvaro ! Jag är BESTÖRT !

Permalänk | Anmäl #63 Amir , 2009-03-06, 20:59

Det som "hm" nämner är det Syriska Nationalsocialistiska Partiet, som dessutom är mycket starkt i delar av Libanon. Mycket talar för att det är ett äkta Nazistparti som överlevt sen 30-talet. Sorgligt, men sant...

http://en.wikipedia.org/wiki/Syrian_Social_Nationalist_Party

Permalänk | Anmäl #64 Amir , 2009-03-06, 22:15

Det är lugnt Amir men jag ritar hellre bilder av Muhammed och bränner koranen sen ser på medan fredens religion får hybris och visar sitt rätta ansikte, mycket roligare hobby.

Permalänk | Anmäl #65 Punkten, 2009-03-07, 00:34

Sveriges "nya" image är ledarstoff i välrenommerade Wall Street Journal.... http://online.wsj.com/article/SB123663456334076141.html

Heja Mona! ;)

Permalänk | Anmäl #66 Den Teknokratiske Patrioten, 2009-03-11, 14:52

Många hävdar att judehatet eller antisemitismen var - och alltjämt är - sionismens grogrund och förutsättning: utan antisemitism ingen sionism. För sionisterna är den judiska assimileringen den huvudfiende som främst måste bekämpas, eftersom assimilerade judar upphör att vara judiska nationalister och därmed kan de inte bli sionister eller värvas för sionismen. Den judiska sammanhållningen över nationsgränserna och myten om ett enat judiskt folk som skiljer sig från alla andra folk är ju sionismens förutsättning. Denna judiska sammanhållning kräver ett gemensamt hot: judehatet, antisemitismen. Utan ett sådant hot från omvärlden underlättas och påskyndas i de sekulariserade moderna samhällena judisk assimilering, och sionismen blir bara en generalstab utan soldater, ett huvud utan kropp. Därför blir antisemitismen nödvändig, räddaren i nöden. Här några uttalanden av framstående sionister:
Theodor Herzl, sionismens grundare, skriver i sin efterlämnade dagbok:
"Antisemiterna kommer att vara våra mest pålitliga vänner och de antisemitiska länderna kommer att vara våra allierade."
(Patai, 1960, band I, s.84)
Dr Arthur Ruppin:
"Man kan väl inte säga att endast antisemitismen har satt sionismen till världen, men åtminstone i Västeuropa är antisemitismen den starkaste agitatorn för sionismen, och antisemitismens undergång skulle också leda till sionismens undergång."
(A Ruppin: Die Juden der Gegenwart, Jüdischer Verlag, Köln, 1911, s. 278)
Dr Leo Wertheimer säger i sin bok "Der Judenhass und die Juden", som utkom 1918:
"Antisemitismen är judarnas räddande ängel, som kraftfullt sörjer för att judarna förblir judar... Antisemiterna har skapat det judiska medvetandet hos många judar som inte vill vara judar."
(citerad av dr Franz Scheidl: "Israel - Traum und Wirklichkeit", Wien, 1962, s. 18)
Den store sionistledaren dr Nahum Goldmann sade i sitt inledningsanförande vid Judiska Världskongressens möte i Géneve den 23 juli 1958:
"När antisemitismen i dess klassiska mening försvinner medför detta visserligen en förbättring materiellt och politiskt för de judiska samfunden överallt i världen, men det har också en negativ inverkan på vårt interna liv... Vårt (judiska) folk vet att kämpa heroiskt i dåliga tider men har ännu inte lärt sig att leva skapande i goda tider."
( N.Y. Times, 24 juli 1958)
Och i sin bok Den judiska paradoxen (Tiden, Sthlm, 1978, s. 182) säger Nahum Goldmann:
"En fullständig assimilation skulle vara en sannskyldig katastrof för hela det judiska livet."
Och prof Jeshua Goldmann förklarade vid den 26:e Världssionistiska Organisationens möte i Israel den 30 december 1964:
"Den största faran för judendomen och den judiska enigheten är den bristande antisemitismen."
(citat från Franz Scheidl, ibid. s. 18)
Det står utom allt tvivel att sionismen är oupplösligt förbunden med antisemitismen och inte kan leva den förutan. Sionisterna framhåller ständigt sin fruktan och avksy för antisemiter - men man vill inte bli av med dem utan ständigt väcka den till liv. Antisemitismens död blir sionismens död.

Permalänk | Anmäl #67 Frihet Palestina FN, 2010-03-08, 02:23

#10 Punkten,,, Läs hela bibeln,Punkten..

Jesus har talat och bevisat..Jesus kom och som bäbis talade till folkt: Jag kom från Gud , sa Islam ..Jesus och Maria har en hel sidor i Islam..Marias familj och araber är släkt-Mariam Bent Aumran -heter maria i Islam..
I Kristendom står så här att Jesus Talar om de som vill ändra Guds ord -Satan och Satans barn-
Så här står det i Matteusevangeliet, 27:e kapitlet, verserna 22 till 25 - och jag citerar:
"Då frågade Pilatus dem: - Vad skall jag då göra med Jesus, som kallas Messias? De judiska översteprästerna och de äldste svarade alla: - Låt korsfästa honom. Men Pilatus frågade: - Vad ont har han då gjort? Då skriade hela den judiska folkförsamlingen ännu ivrigare: - Låt korsfästa honom. När Pilatus såg att han ingenting kunde uträtta, utan att larmet blev ännu starkare, lät han hämta vatten och tvådde sina händer i folkets åsyn och sade:
- Jag är oskyldig till denne mans blod. Ni får själva bära ansvaret för detta. Och allt folket svarade och sade: Hans blod kommer över oss och över våra efterkommande."
Alltså, enligt kristendomens heligaste text, evangeliet, var det de styrande judarna och det judiska folket som krävde att Jesus skulle dödas genom korsfästelse och att judarna själva tog på sig ansvaret för hans död också för sina efterkommande. Det är här som den kristna så kallade judefientligheten har sitt upphov!
De tål inte att höra sanningen, när den går dem emot. Åtminstone Krister Stendahl, såsom varande biskop, borde veta vad Jesus säger till judarna i Johannesevangeliet, 8 kapitlet, vers 44:
"Ni har djävulen till eder fader och vad eder fader har begär till, det vill ni göra. Han har varit en mördare från början, och i sanning står han icke, ty sanning finns icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader."
Var är Jesus nu???..Tänk,tänk och du bör tänka

Permalänk | Anmäl #68 Frihet Palestina FN, 2010-03-08, 02:42

Inga krigförande länder bör inte hyllas med publikstöd vid sportevanemang, enkelt, svårt att genomföra?
Något för FN att bojkotta om?

Permalänk | Anmäl #69 Ebbe Cederblad, 2010-03-19, 08:29

#36
-Aj, aj-,
-jag fick en dubbelnegation där, det sista "inte" skall bort.
-Tack!

Permalänk | Anmäl #70 Ebbe Cederblad, 2010-03-19, 08:39