"Utförsäkringen gör att folk får jobb"
Wow, hela 2.8 % (374 personer) har vanliga jobb efter utförsäkringen. 5.4 % (683) har någon form av stödjobb. 44 % är sjukförsäkrade, och 34 % sitter kvar på Arbetsförmedlingen i olika program utan något jobb. Vilken succé!
Helena Rivière borde kanske hellre ha skrivit att utförsäkringen har gett en av tolv personer jobb. Men det ger ju ingen bra PR för Alliansen.
Permalänk | Anmäl
Erik Iversen, 2011-12-28, 21:36
Kära artikelförfattare – Vad är det som driver dig?
Så här ligger det till:
Staten och regeringen har genom försäkringskassan på ett orättmätigt och oetiskt sätt olovligen tagit tillbaka sjuka sjukförsäkringstagares reserverade medel vilka utgjorde ett tidigare redan utlovat skydd, och konfiskerat dem. Dådet har verkställts genom att staten/ regeringen genom försäkringskassan tagit tillbaka tidigare redan utlovat försäkringsskydd för gamla pågående (sjuk-) försäkringsfall som inträffat före den stora sjukförsäkrings reformen som inleddes år 2008 och fullt ut trädde ikraft år 2009/2010.
De nytillkomna ändringarna i (sjuk-) försäkringsvillkoren skulle naturligtvis som brukligt, gälla nytillkomna försäkringsfall framgent, t.ex. fr.o.m. årsskiftet 2009-2010. Inte gamla och pågående försäkringsfall som för flera år sedan redan godkänts av försäkringskassan.
Här på NEWSMILL har du en utförlig beskrivning. Läs och lär http://www.newsmill.se/artikel/2011/02/17/regeringen-stj-l-v-ra-pengar
På vilka kvalifikationsgrunder blev du vald till ledamot i socialförsäkringsutskottet?
Permalänk | Anmäl
Thomas Ek, 2011-12-28, 22:10
"6 090" återvände inte till sjukförsäkringen... Nä de hade väl inte cancer eller huvudet under armen och därför blev de frisk skrivna av de läkare som utför ERA order via lagstiftningen. Av de 6 090 som inte återvände var det bara 489 som hade ett sk "riktigt" arbete, resten var i "åtgärder" dvs borttagna ur arbetslöshetsstatistiken... blir ju bättre siffror på det sättet.
Att du även "antar" och tänker åt andra vad de skulle anta tycker jag är märkligt förfarande.
Efter ett felaktigt beslut av Försäkringskassan är jag själv utförsäkrad. Eftersom FK inte kan rätta till egna fel inom rimlig tid, dvs inom 2 år (!!!) är jag numera utförsäkrad. En nätt o fin besparing. Att jag genomgått 53 operationer efter totalt 6 bilolyckor (alltid passagerare), den senaste blev en dubbel. Utkastad ur en bil och sedan överkörd av bakomvarande bil... Jag har jobbat och rehabiliterats till gränsen för vad som är rimligt. Jag blev till slut för dyr i drift så jag ut försäkrades på felaktiga uppgifter och är så än idag.
INGEN anställer trasiga människor. har inte NI fattat det än så kanske du gör det nu... nä, det tror inte jag heller.
Det är DU som inte vet hur verkligheten ser uit. Du får din verklighet från några stapeldiagram och några sifferkolummer.
Kom ned från dina höga hästar och se hur det är...egentligen.
Permalänk | Anmäl
Roger J Lundkvist, 2011-12-28, 22:52
Du glömde att räkna upp alla de som tagit sina liv efter att ha kastats ut till ingenting. Du glömde att räkna upp alla som har försämrats i sin sjukdom efter att ha bollats runt i systemen med en försämrad inkomst. Du glömde att räkna upp alla anhöriga som drabbas av att en förälder blir utkastad och ifrågasatt när de mår som sämst. Du glömde att räkna alla de som fått en försäkringskasseutlöst depression. Du glömmer de som fått gå från sina hem eftersom de kastats ut ur en försäkring som gått med vinst under många år.
Du skriver: "Han låtsas inte om att systemet är så konstruerat att ingen som är sjuk blir utförsäkrad." Det är ju inte att hålla sig till sanningen att påstå att de blir kvar i sjukförsäkringen, Helena. Sanningen är att de kastas ut och får valsa runt i systemet och det dröjer flera månader innan de får komma tillbaka, och då är de oftast nollklassade, försämrade i sin sjukdom och får minimalt i ersättning. Allt detta för att ni ljugit ihop att det finns så mycket fuskare...!
Att påstå att du vill ha sanning är den största lögnen i ditt fåniga skriveri hittills. Att du har mage... sitter där på din häck och hånar sjuka människor. Kammar in ditt bidrag från oss skattebetalare och skiter i fläkten titt som tätt. Ta och ägna dig åt något annat istället!
Permalänk | Anmäl
u_8426, 2011-12-28, 23:12
Det hade varit jättebra om de utförsäkrade fick jobb. Dessa är dock väldigt få. Jag undrar vad som driver Dig Helena. Är det okunskap eller brist på empati. Att hjälpa de som är sjuka att få arbete om de är arbetsföra är väl självklart men vi kan bli bättre på detta. Men att tvinga ut människor som exvis har cancer och inte orkar mer än gå upp på morgonen visar på en cynism som inte borde få ta sig egendomliga uttryck. Att jaga sjuka, arbetslösa är skamligt av Alliansen. De borde istället jaga de riskkapitalister som för ut våra skattekronor ur landet eller andra som "fifflar" med att inte ta ut inkomst från sina bolag fortsätta att ta emot garantiarvode från oss skattebetalare. Här finns miljarder att hämta.
Permalänk | Anmäl
H Civic, 2011-12-28, 23:33
Att denna person säger att en Socialdemokrat åkt land och rike runt för att säga förlåt gör att personen i fråga visar att denne är en mycket oseriös politiker.
Jag kan inte mer än att små le åt hela artikeln då jag som lever i verkligheten vet att svälta folk inte skapar arbetstillfälle.
En annan moderat sade till mig för ett tag sedan att även FAS 3 skapar arbetstillfälle...
Moderater verkar tro att en åtgärd där personer svälts till utanförskap och tvingas arbeta under A-kasse liknande former är att skapa arbete. Det visa hur långt i från medmänsklighet och empati borgarna lever.
Nej, Turnén Juholt åkte på hette inte Förlåt mig turnén. Det var media och Borgarna som i samstämmigt drev sjöng dom orden i allsång...
Jag kan fortfarande inte förstå hur man kan anse att det är bättre att tvinga in folk i Socialbidragsberoende än att låta dom få sin A-Kassa (Som är en försäkring) som de betalat avgifter till när de arbetat.
Moderaterna har skapat en myt om att alla arbetslösa och sjukskrivna är fuskare, myglare och inte vill jobba. Ingen är sjuk egentligen.... I Moderaternas Sverige är alla friska, Cancer finns inte, Knäckta ryggar efter många års arbetande finns inte och alla läkare som skriver sjukintyg ljuger och det är enbart FKs läkare som vet att den som är sjuk, inte är sjuk...
Men dubbelmoralen i Borgarnas politik är slående, För den som gått på A-Kassa och sjukförsäkringar och blir utslagna går ju direkt över till att få Socialbidrag i stället... Det är ju bättre.. eller???
Permalänk | Anmäl
Mikael Karlsson, 2011-12-28, 23:43
Jag tycker det är skrämmande att en människa i maktposition har sådana skygglappar på och inte ser vad som faktiskt sker. Det är intressant med alla siffror, det verkar viktigt. Men det allra viktigaste har du kanske inte riktigt kläm på ändå, siffran över alla sjuka som inte får komma tillbaka till sjukförsäkringen utan tvingas ut i arbete. Jag förstår själva idén att få tag på fuskarna, men tyvärr fungerar inte modellen särskilt bra.
Jag är utförsäkrad, har gått via af där de ordnande en arbetsprövning som konstaterade att jag inte har någon som helst arbetsförmåga och borde kontakta läkare. Flera läkare har konstaterat att jag inte har någon som helst arbetsförmåga. Jag har även, via fk, varit på rehabcenter där samma sak konstaterades. Men, de enda som inte träffat mig, fk, säger att jag har det.
Hur ska detta gå ihop? Ska jag verkligen acceptera att fk inte lyssnar på af, rehabcentren, läkarna och gå på en tolkning av ord på i alla intyg jag skickat? För mig skulle det vara lika att bara skicka in en lapp med mitt namn på och hoppas på tur i fk:s lotteri om vem som får eller inte får sjukpenning.
Se till att få alla fakta, inte bara siffror. Vi sjuka är människor, även om det känns som om vi vore ett mindre värt släkte som politikerna kan bolla med som de vill. Det ser säkert bra ut i protokollet att få ut så många långtidssjukskrivna, men se då till att inte verkligt sjuka människor slinker bort i systemet. Som det är nu har ni en hel massa människor som mår fruktansvärt dåligt över detta och då har vi också en sjukdom, eller fler som i mitt fall, att leva med.
Permalänk | Anmäl
Ewy Hagberg, 2011-12-29, 01:00
Jag har förståelse för att det finns många i landet som hamnat i kläm eller slussas runt i byråkratin. Det var garanterat så också innan de borgarna gick makten i Sverige.
Men jag läser tyvärr mest klagomål och inga alternativa bra förslag. Att det görs en ordentlig bedömning efter tre år är väl rimligt? Ingen sjuk skall sitta bortglömd eller fast i byråkratin hur länge som helst. Kan bedömningarna och processerna förbättras? Säkerligen. Kan ersättningen höjas och särskilt för de som hamnar i särskilt ekonomiskt besvärliga situationer? Säkerligen. Men berätta "hur", inte bara att det är dåligt nu. För vad sossarna än vill få alla att tro så var systemet långt från problemfritt före 2006.
Och ni som klankar ner på att det bara är 2,6% som fått riktigt jobb. Skärp er. Det är väl fantastiskt för de hundratals människor som fått riktiga jobb! Med gamla systemet hade de fortfarande varit sjuka. Och utöver dem så är många på väg tillbaka, men det måste få ta tid efter en längre tids sjukskrivning. Och som Helena skriver är det en myt att alla kastas ur systemet efter tre år så sluta påstå att så är fallet.
Fram med konkreta förslag. Jag är säker på att jag och många andra är villiga att lägga vår röst på ett parti som kan vara konkreta med humana förbättringsförslag, men ointresserade av en vänster/höger-debatt baserat på sjukförsäkringen som inte leder till riktiga förändringar.
Permalänk | Anmäl
tjodolf sommestad, 2011-12-29, 01:51
Det var väl över 53000 människor det handlade om då för två år sedan? När utförsäkringarna började på allvar.. Så vad visar egentligen då Helenes siffror?
Permalänk | Anmäl
Torbjörn Alfredson, 2011-12-29, 07:50
Nio av tio får således lida med psykisk förnedring, utebliven sjukdomsrehabilitering och sänkt ekonomisk ersättning, för att en person eventuellt skall få jobb. Med andra ord tycker moderater och borgare det är ok med kollektiv bestraffning. Ren socialfascism kallar jag det!
Permalänk | Anmäl
Klas Wirholm, 2011-12-29, 10:20
Vad är det för människa som sitter dagarna kring jul och räknar på hur mycket pengar som sparats i sjukförsäkringen? Jo, Ebenezer Scrooge och Helena Riviére.
Permalänk | Anmäl
Per L, 2011-12-29, 11:19
Återigen: Många som blev permanent förtidspensionerade i början på 2000-talet, är mestadels personer som saknar en gedigen utbildning!! Där har vi det igen! Livet handlar mycket om att ta ansvar för sig själv och jobba sig framåt och sedan få en belöning.
Att bli sjukpensionär för att man är lite nedstämd för att man känner sig utanför eller inte orkar utbilda sig är inget skäl för att få förtdspension!! Det handlar i många fall om att ta ansvar för sitt eget liv, vilket många inte tycks förstå.
Permalänk | Anmäl
Sofia, 2011-12-29, 11:41
Vilket kvalificerat skitsnack!
För det första finns det ingen rehab-kedja, bara för att man upprepar något många gånger betyder inte att det är sant!
Allvarligt sjuka människor blir visst utkastade ur sjukförsäkringen, fråga socialsekreterare runt om i kommunerna så får du höra sanningen!
Själv har jag valt att lämna sjukförsäkringen inför en andra runda med Arbetsförmedlingens sk program för sjuka... Det innebär att jag nu måste klara mig på min deltidslön. AF's sk program innebär nämligen att jag måste fortsätta sköta mitt deltidsjobb (som ligger på den nivå som samtliga läkare samt jag själv bedömt är min maxkapacitet) PLUS delta i AF's aktiviteter = heltidssysselsättning och två timmars restid extra varje dag.
Förra vändan tog det nästan 9 månader innan jag var "tillbaka" och fungerade normalt igen, vilket alltså lett till att jag nu valt att lämna ekorrhjulet. För oavsett vad alla läkare sagt/säger tycker inte FK att det finns bevis för att jag inte kommer kunna arbeta mer i framtiden ergo jag ska springa runt i ekorrhjulet tills jag går i pension...
Nej, tack min hälsa är mer värd än så och ett års helvete för att få vara ifred i 6 månader innan det hela börjar om... det är sjukt!
Rehab? Nej, den har jag inte sett röken av. Kan väl ha med det faktum att samtliga läkare anser att det inte finns mer att göra, att jag ligger på det jag max klarar av, men eftersom FK dömer ut deras bedömning borde de väl hitta på något?
Permalänk | Anmäl
Camilla Ymer, 2011-12-29, 11:53
"Politiker har ansvar för hur de pratar om sjukförsäkringen."
No shit! Säg det till M-topparna som gått på val genom att framställa sjukersättningen som ett slags bidragsberoende. Sanningen är att fler har blivit beroende av socialbidrag, som till skillnad från sjukförsäkringen faktiskt är ett bidrag.
Permalänk | Anmäl
Kakan, 2011-12-29, 12:08
Gissa vem som har sagt detta Rivière : Välfärdsstaten är en omöjlig konstruktion - välfärdsstaten är 2000 - talets farligaste och dödligaste epidemi, fullt jämförbar med pest, aids eller smittkoppor!
Menas med att plockas välfärdsstaten bort så lär sig människor att klara sig själva. Välfärdssamhället skämmer bort vecklingarna. I högersamhället skaffar sig vecklingarna jobb och håller sig friska. Jobb finns det naturligtvis i en uppsjö och så kan man säkert vaccinera bort alla sjukdomar. Det är högersamhällets förväntningar på skröpliga människor, de ska bli supermänniskor. Skrotars välfärdsstaten så blir människor i högersamhället automatiska produktiva och friska. Konstigt att det finns fattiga, hemlösa, arbetslösa, sjuka tuffa vecklingar i USA och GB. De länderna borde gå på högvarv med 0 arbetslösa och sjuka med tanke på att marknadsekonomin har drivits till konkursranden.
Permalänk | Anmäl
Kerstin Haugli, 2011-12-29, 14:11
"Jag har aldrig hört talas om någon som personligen betalar för den allmänna sjukförsäkringen. Hur skulle det gå till? Allt jag vet är att den allmänna sjukförsäkringen betalas med arbetsgivaravgifter ovanpå lönesumman (5,2% av totalt 31,42%, reglerat i lag)."
Det är till att vara dåligt insatt Helena! Arbetsgivaravgift är den del av lönen som de anställda avstod till socialförsäkringssystemet. Dock valde politikerna att kalla det för arbetsgivaravgift. Anledningen till det var att politikerna insåg att de anställda skulle anse att de betalade vansinnigt mycket i skatt. Kalla det vad du vill, men i slutänden är det den anställde som PERSONLIGEN betalar.
Du skriver hela tiden om hur bra det är att piska folk som är sjuka och handikappade till arbete. Allt för att öka konkurrensen och pressa lönerna på arbetsmarknaden.
Det står att du suttit i riksdagens socialförsäkringsutskott fram till 2010. Hur ser du på arbetslinjen och riksdagspensioner? Vad gör du själv idag? Uppbär du någon form av riksdagspension?
Permalänk | Anmäl
Michael Jönsson, 2011-12-29, 15:06
På tal om att vara dåligt insatt så undrar jag om det du uppger på din egen blogg verkligen stämmer. Där skriver du att du sitter i riksdagen.
http://helenariviere.blogspot.com/
Permalänk | Anmäl
Michael Jönsson, 2011-12-29, 15:17
Man ska veta att av "alla" de som "fått" ett arbete så är det många som arbetar precis lika mycket nu som före utförsäkringen (var deltidssjuka). Jobben är från 25% och de flesta med "vanligt jobb" var enligt statistiken fortfarande inskrivna på AF, men med ex timvik.
Statistiken är extremt katastrofal, minst sagt. Sen vill jag inte ens tänka på alla de som tvingas arbeta trots arbetsoförmåga.
Sen är det ingen skräckpropaganda. Var inte Helena R med och röstade igenom reglerna med hjälp av applåder, trots att Husmark larmat att tusentals skulle nollklassas - något man mörkade. Sen visste man naturligtvis att svårt sjuka skulle utförsäkras. Bristerna i sjukförsäkringen har dessutom erkänts av regeringspartierna. Precis ALLT remissinstanser mm larmade om hände! Alla kritiska röster fick rätt.
Fiasko, är en bra beskrivning av sjukförsäkringen. Synd bara att man inte kan erkänna detta, utan kallar lapptäcket för "förbättringar".
Tål att upprepas: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/minister-larmade-om-nya-sjukregler_628...
Samtidigt känns det skönt att mina åsikter och erfarenheter stödjs av fackförbund, centralorganisationer, handikappförbund och många många fler!
Permalänk | Anmäl
P Larsson, 2011-12-29, 22:22
Jag hör fortfarande mest klagan om hur det är nu. Och jag köper att det finns många av er som drabbats av nya systemet. Var det bättre förr? Hamnade ingen i kläm hos FK före 2006? Ska vi låta de sjukskrivna vara i fred och inte ha tydliga krav på FK och andra myndigheter att ta ansvar för att undersöka om de kan hjälpa personer tillbaka från sjukskrivning?
Frågan är - hur ska vi ha det istället?
Permalänk | Anmäl
tjodolf sommestad, 2011-12-29, 22:44
Re #22
Nej, det du hör är inte klagan på hur det är nu. det du hör är klagan på att artikelförfattaren fortfarande framställer ett fiasko som ett lyckat genidrag. det är med henne som med de som rev klarakvarteren, de är fortfarande stolta och vägrar inse sitt misstag.
Du kommer fortsätta höra mig och andra säga emot varje gång artikelförfattaren kommer med ett nytt inlägg på samma tema. Vi tänker inte låta henne få rätt baa för att hon tjatar om samma sak gång på gång.
Permalänk | Anmäl
Michael Jönsson, 2011-12-29, 23:13
Spänningar i Alliansen:
"ARBETE. Det här kan bli en väldigt infekterad fråga i regeringen om allianssamarbetet fortsätter att bli allt mer gnissligt. Stockholms Fria intervjuar Folkpartiets ekonomisk-politiske talesperson:
Nu sitter Folkpartiet i en regering som rustar ned socialförsäkringarna.
[…]
Varför bytte Folkpartiet åsikt?
– Det är ju riktigt att vi slagits hårt för inkomstbortfallsprincipen. Men tills vidare har vi fått acceptera arbetslinjen och den majoritet i regeringen som helt enkelt tycker att det ska vara mer oattraktivt än tidigare att vara arbetslös.
Men Folkpartiet hävdade ju tidigare att generösa socialförsäkringar bidrog till ökad sysselsättning, inte minskad ...
– Ja, så är det ju. Det ger drivkrafter att delta i strukturomvandlingen, trygghet i förändring pratar man ju om.
Att Folkpartiet har fog för sin ståndpunkt råder det inget tvivel om. OECD har tidigare lyft upp forskning som visar att en generös a-kassa förvisso förlänger perioder av arbetslöshet, men leder till att människor tar mer kvalificerade och bättre betalda jobb istället för första bästa för att kunna ha råd med livets nödtorft."
Källa: alliansfritt
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-12-29, 23:34
Helena Rivière har rätt när hon säger att sjukförsäkringsreformen var lyckad.
Dock bara för folk som inte är sjuka.
Man måste förstå att alliansen VILL ha ett starkt klassamhälle med stora inkomstklyftor. De arbetslösa och sjuka ska vara desperata nog att acceptera lägre löner och försäkringsutbetalningar. De rika ska bli rikare på att inte behöva dela med sig.
Permalänk | Anmäl
Per L, 2011-12-30, 02:03
Är det här någon ny grej, att gamla moderat-politiker skriver utan att identifiera sig som just det?
"Var ledamot av riksdagens socialförsäkringsutskott 2006 till 2010"? Ja, gissa för vilket parti!
Permalänk | Anmäl
Jens Ohlson, 2011-12-30, 08:44
Som allians-väljare så tycker jag att rätten och skyldigheten till arbete är bra och rätt. Men när man gång på gång hör talas om hur människor hamnar i kläm blir jag frustrerad, ledsen och i vissa fall arg. Hur fasen ska vi få folk att acceptera ett system som i strävan att få folk i arbete offrar människors tillit till systemet? Det är fel att tvinga ut döds-sjuka människor ur försäkringen, det är fel att FK gång på gång klantar till det och när det väl ska fixas till så kan det i värsta fall ta år. Om systemet kunnat hantera felutfallen snabbt och effektivt hade troligtvis tilltron till systemet varit större. Om utredningen om den enskildes rätt till sjukförsäkring gjordes utefter förutsättningen att man har rätt till motsatsen bevisas hade troligtvis tilltron varit större. Att som artikelförfattaren enbart se till de lyckade fallen (som till viss del är redovisningstekniskt tillfixade siffror) samtidigt som hon ignorerar all den oro och allt lidande för den enskilde som döljer sig däri är näst intill kriminellt. Gör om, gör rätt!
Permalänk | Anmäl
Fredrik Larsson, 2011-12-30, 11:05
Reformen var nödvändig men innehåller svarta hål och brister. Åtgärder behövs, ett förslag på en ny försäkring från grunden kanske? Det var också fel att riva upp gamla beslut som försäkringstagare fått innan regeringsskiftet, nästan kriminellt. Dock var det väldigt ekonomiskt fördelaktigt för att lägga ny budget. Men knappast värdigt en rättsstat. I en privat försäkring hade man inte kunnat göra samma sak som försäkringsgivare som staten.
Jag instämmer också i att regeringen nu lagt kraft på fusket i det socialaförsäkringssystemet och nu bör lägga minst samma kraft på att jaga fuskande riskkapitalister och företagare för att hålla den svenska korruptionen låg.
Permalänk | Anmäl
Mikael, 2011-12-30, 12:56
Torbjörn Alfredson undrade över den stora siffran för antalet utförsäkrade som cirkulerar i debatten sedan länge och som socialdemokraterna brukar använda. Skälet till att jag inte valde antalet utförsäkrade för 2010 - 54 243 - var att den siffran inkluderade alla som fått slut på sin tid i försäkringen vid årsskiftet 2009/2010.
Det var ett stort uppdämt antal sjukskrivna sedan åratal tillbaka som då nådde slutgränsen, vilket egentligen inte speglar hur försäkringen fungerar nu. Det blir aldrig mer så många. Det blir möjligen hälften och sedan hälften av den hälften.
Jag tyckte att det berättar mer om sjukförsäkringen att undersöka vad som händer med dem som är i rehabiliteringskedjan från början. Därför valde jag kvartal ett och två från 2011, som är de senaste rapporterade siffrorna.
Permalänk | Anmäl
Helena Rivière, 2011-12-30, 17:37
Till Michael Jönsson om att de anställda avstod från lönen för att betala socialförsäkringen:
Om man tycker att en lagreglerad skatt har med den lön man borde ha fått ut att göra då säger man som socialdemokraterna och du.
Egenföretagare får betala sina sociala avgifter själva, men också deras avgifter är lagstadgade. De varken "äger" eller avstår.
Sedan en annan sak Michael: Jag har inte tänkt på att uppdatera huvudet i min blogg. Tack för att du påpekade att det står fel. Jag ska ändra omedelbart.
Permalänk | Anmäl
Helena Rivière, 2011-12-30, 17:51
Helena.
Arbetsgivaravgiften kallas skatt men är en uppskjuten lön till den anställde. En lön som den anställde, enligt fastställda regler avstår ifrån för insättning i de sociala försäkringssystemen. Det är därför det är möjligt att få ersättning vid sjukdom, föräldraledighet, pension mm, då erhåller nämligen den anställde återbetalning från sina tidigare insatta medel.
En sänkning av arbetsgivaravgiften är därför en sänkning av lönen. Sänkningen påverkar nämligen möjligheterna till och storleken på eventuell återbetalning.
Det är bara borgare som inte begriper kopplingen mellan uppskjuten lön och ex ålderspensionsavgift. Du skriver själv att avgiften är lagstadgad men du nämner inte att det även är lagstadgat vad avgiften skall gå till. Den skall gå till socialförsäkringssystemet. Alltså är det uppskjuten lön.
För inkomståret 2010 omfattar arbetsgivaravgiften 31,42 procent för de flesta anställda, och består av följande avgifter.
Ålderspensionsavgift 10,21%
Efterlevandepensionsavgift 1,70 %
Sjukförsäkringsavgift 5,95 %
Föräldraförsäkringsavgift 2,20 %
Arbetsskadeavgift 0,68 %
Arbetsmarknadsavgift 4,65 %
Allmän löneavgift 6,03 %
Totalt 31,42 %
Permalänk | Anmäl
Michael Jönsson, 2011-12-31, 12:50
Helena, jag skulle också gärna vilja ha svar på det Michael Jönsson frågar:
"Hur ser du på arbetslinjen och riksdagspensioner? Vad gör du själv idag? Uppbär du någon form av riksdagspension?"
Permalänk | Anmäl
E E, 2011-12-31, 15:46
Jag har jobbat som en "dåre" hela mitt liv men plötsligt åkte jag på en svår Akut hjärtinfarkt med medföljande by-pass, ett år efter då jag återhämtat mig hyfsat fick jag yttligare en som gjorde så att hjärtat fick bestående hjärtfel som de nu inte vågar operera så för att nyttan just nu är mindre än den stora risken som det heter i intygen, jag har massor med komplikationer av det som kärlkramp mm. och efter sju olika sorters mediciner, jag blev ändå helt plötsligt utkastad 10/12-09 från sjukersättningen och blev samtidigt uppmanad att söka försörjningsstöd direkt som jag gjorde samma dag då jul och nyår hägrade, soc meddelade efter två veckor att jag fick avslag då jag inte medverkar till min försörjning då jag hade ett fast jobb, det var bara det att FK, min arbetsgivare och AF utrett att det är helt olämpligt att återgå till men det struntade socI Fagersta blankt i!! efter nästan fem månader och anmälningar till alla granskande Myndigheter så fick jag försörjningsstöd i inväntan på att min a-.kassa skulle komma i gång då de ställt som krav att säga upp mig som min arbetsgivare då gjorde efter min påstötning, hyrorna jan-april -10 fick jag samtidigt besked om skulle betalas och skickas hem kvitton på det senare!!! tre månader senare sen stod kronofogden utanför dörren och jag skulle vräkas från mitt hus där jag bott sen -91 för Fagersta soc inte hade betalt mina hyror och meddelade mig då jag ringde direkt att jag fått avslag på dem och att de inte kunde hjälpa mig med något mer!! Mitt hus står sen dess med alla mina möbler och annat, själv har jag bott hos mina barn, syskon i småland och andra ställen, ja jag som enl. alla intyg om allt och inte ens ska stressa!! Det är precis så här det går till för hundratals 1000 tals hjärtpatienter och andra allvarligt sjuka, det är ingen slump utan planerat tillvägagångssätt att sänka så mycket det bara går, jag kommer igen men hur går det för flertalet? Mörkertalet är mördande!! Och mördande är rätta ordet när tex. psykvården har skrikit ut alarmerande ökning av självmord, ingen reagerar och förknippar det med deras utkastning från sjukkassa mm. Statistiken från samtliga som kommer from. denna perioden kan man bara gissa men kommer säkerligen att vara en rysare som tumlar om ordentligt och kräver att ansvariga politiker får ta sitt ansvar och ska jagas med blåslampa i all framtid till upprättelse skapats precis som till barn i familjehem och lobotomerade!!!
Du Helena Rivière, antingen förtränger och mörkar du precis som hela Allianen eller resonerar du mot mindre vetande!!!
Christer Nilsson
Ekenässjön
Permalänk | Anmäl
Christer Nilsson, 2012-01-03, 08:25
Det är ingen hemlighet att socialdemokraterna mörkat allt.
Betygen i grundskolan var alarmerande dåliga = då sänkte man kraven helt enkelt.
Samma sak här, Regeringen FÖRSÖKER åtminstone.
Flera personer i arbete = desto snabbare kommer välfärden.
Det är lätt att alltid gnälla,lova guld och grönska åt alla men hur?
Permalänk | Anmäl
Animal Skribbax, 2012-02-19, 17:55
Ja, man får ju vara tacksam att skribenten inte sitter i riksdagen längre.
Permalänk | Anmäl
Stefan Palmkvist, 2012-03-04, 15:39
32 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
"Utförsäkringen gör att folk får jobb"
Wow, hela 2.8 % (374 personer) har vanliga jobb efter utförsäkringen. 5.4 % (683) har någon form av stödjobb. 44 % är sjukförsäkrade, och 34 % sitter kvar på Arbetsförmedlingen i olika program utan något jobb. Vilken succé!
Helena Rivière borde kanske hellre ha skrivit att utförsäkringen har gett en av tolv personer jobb. Men det ger ju ingen bra PR för Alliansen.
Kära artikelförfattare – Vad är det som driver dig?
Så här ligger det till:
Staten och regeringen har genom försäkringskassan på ett orättmätigt och oetiskt sätt olovligen tagit tillbaka sjuka sjukförsäkringstagares reserverade medel vilka utgjorde ett tidigare redan utlovat skydd, och konfiskerat dem. Dådet har verkställts genom att staten/ regeringen genom försäkringskassan tagit tillbaka tidigare redan utlovat försäkringsskydd för gamla pågående (sjuk-) försäkringsfall som inträffat före den stora sjukförsäkrings reformen som inleddes år 2008 och fullt ut trädde ikraft år 2009/2010.
De nytillkomna ändringarna i (sjuk-) försäkringsvillkoren skulle naturligtvis som brukligt, gälla nytillkomna försäkringsfall framgent, t.ex. fr.o.m. årsskiftet 2009-2010. Inte gamla och pågående försäkringsfall som för flera år sedan redan godkänts av försäkringskassan.
Här på NEWSMILL har du en utförlig beskrivning. Läs och lär http://www.newsmill.se/artikel/2011/02/17/regeringen-stj-l-v-ra-pengar
På vilka kvalifikationsgrunder blev du vald till ledamot i socialförsäkringsutskottet?
"6 090" återvände inte till sjukförsäkringen... Nä de hade väl inte cancer eller huvudet under armen och därför blev de frisk skrivna av de läkare som utför ERA order via lagstiftningen. Av de 6 090 som inte återvände var det bara 489 som hade ett sk "riktigt" arbete, resten var i "åtgärder" dvs borttagna ur arbetslöshetsstatistiken... blir ju bättre siffror på det sättet.
Att du även "antar" och tänker åt andra vad de skulle anta tycker jag är märkligt förfarande.
Efter ett felaktigt beslut av Försäkringskassan är jag själv utförsäkrad. Eftersom FK inte kan rätta till egna fel inom rimlig tid, dvs inom 2 år (!!!) är jag numera utförsäkrad. En nätt o fin besparing. Att jag genomgått 53 operationer efter totalt 6 bilolyckor (alltid passagerare), den senaste blev en dubbel. Utkastad ur en bil och sedan överkörd av bakomvarande bil... Jag har jobbat och rehabiliterats till gränsen för vad som är rimligt. Jag blev till slut för dyr i drift så jag ut försäkrades på felaktiga uppgifter och är så än idag.
INGEN anställer trasiga människor. har inte NI fattat det än så kanske du gör det nu... nä, det tror inte jag heller.
Det är DU som inte vet hur verkligheten ser uit. Du får din verklighet från några stapeldiagram och några sifferkolummer.
Kom ned från dina höga hästar och se hur det är...egentligen.
Du glömde att räkna upp alla de som tagit sina liv efter att ha kastats ut till ingenting. Du glömde att räkna upp alla som har försämrats i sin sjukdom efter att ha bollats runt i systemen med en försämrad inkomst. Du glömde att räkna upp alla anhöriga som drabbas av att en förälder blir utkastad och ifrågasatt när de mår som sämst. Du glömde att räkna alla de som fått en försäkringskasseutlöst depression. Du glömmer de som fått gå från sina hem eftersom de kastats ut ur en försäkring som gått med vinst under många år.
Du skriver: "Han låtsas inte om att systemet är så konstruerat att ingen som är sjuk blir utförsäkrad." Det är ju inte att hålla sig till sanningen att påstå att de blir kvar i sjukförsäkringen, Helena. Sanningen är att de kastas ut och får valsa runt i systemet och det dröjer flera månader innan de får komma tillbaka, och då är de oftast nollklassade, försämrade i sin sjukdom och får minimalt i ersättning. Allt detta för att ni ljugit ihop att det finns så mycket fuskare...!
Att påstå att du vill ha sanning är den största lögnen i ditt fåniga skriveri hittills. Att du har mage... sitter där på din häck och hånar sjuka människor. Kammar in ditt bidrag från oss skattebetalare och skiter i fläkten titt som tätt. Ta och ägna dig åt något annat istället!
Det hade varit jättebra om de utförsäkrade fick jobb. Dessa är dock väldigt få. Jag undrar vad som driver Dig Helena. Är det okunskap eller brist på empati. Att hjälpa de som är sjuka att få arbete om de är arbetsföra är väl självklart men vi kan bli bättre på detta. Men att tvinga ut människor som exvis har cancer och inte orkar mer än gå upp på morgonen visar på en cynism som inte borde få ta sig egendomliga uttryck. Att jaga sjuka, arbetslösa är skamligt av Alliansen. De borde istället jaga de riskkapitalister som för ut våra skattekronor ur landet eller andra som "fifflar" med att inte ta ut inkomst från sina bolag fortsätta att ta emot garantiarvode från oss skattebetalare. Här finns miljarder att hämta.
Att denna person säger att en Socialdemokrat åkt land och rike runt för att säga förlåt gör att personen i fråga visar att denne är en mycket oseriös politiker.
Jag kan inte mer än att små le åt hela artikeln då jag som lever i verkligheten vet att svälta folk inte skapar arbetstillfälle.
En annan moderat sade till mig för ett tag sedan att även FAS 3 skapar arbetstillfälle...
Moderater verkar tro att en åtgärd där personer svälts till utanförskap och tvingas arbeta under A-kasse liknande former är att skapa arbete. Det visa hur långt i från medmänsklighet och empati borgarna lever.
Nej, Turnén Juholt åkte på hette inte Förlåt mig turnén. Det var media och Borgarna som i samstämmigt drev sjöng dom orden i allsång...
Jag kan fortfarande inte förstå hur man kan anse att det är bättre att tvinga in folk i Socialbidragsberoende än att låta dom få sin A-Kassa (Som är en försäkring) som de betalat avgifter till när de arbetat.
Moderaterna har skapat en myt om att alla arbetslösa och sjukskrivna är fuskare, myglare och inte vill jobba. Ingen är sjuk egentligen.... I Moderaternas Sverige är alla friska, Cancer finns inte, Knäckta ryggar efter många års arbetande finns inte och alla läkare som skriver sjukintyg ljuger och det är enbart FKs läkare som vet att den som är sjuk, inte är sjuk...
Men dubbelmoralen i Borgarnas politik är slående, För den som gått på A-Kassa och sjukförsäkringar och blir utslagna går ju direkt över till att få Socialbidrag i stället... Det är ju bättre.. eller???
Jag tycker det är skrämmande att en människa i maktposition har sådana skygglappar på och inte ser vad som faktiskt sker. Det är intressant med alla siffror, det verkar viktigt. Men det allra viktigaste har du kanske inte riktigt kläm på ändå, siffran över alla sjuka som inte får komma tillbaka till sjukförsäkringen utan tvingas ut i arbete. Jag förstår själva idén att få tag på fuskarna, men tyvärr fungerar inte modellen särskilt bra.
Jag är utförsäkrad, har gått via af där de ordnande en arbetsprövning som konstaterade att jag inte har någon som helst arbetsförmåga och borde kontakta läkare. Flera läkare har konstaterat att jag inte har någon som helst arbetsförmåga. Jag har även, via fk, varit på rehabcenter där samma sak konstaterades. Men, de enda som inte träffat mig, fk, säger att jag har det.
Hur ska detta gå ihop? Ska jag verkligen acceptera att fk inte lyssnar på af, rehabcentren, läkarna och gå på en tolkning av ord på i alla intyg jag skickat? För mig skulle det vara lika att bara skicka in en lapp med mitt namn på och hoppas på tur i fk:s lotteri om vem som får eller inte får sjukpenning.
Se till att få alla fakta, inte bara siffror. Vi sjuka är människor, även om det känns som om vi vore ett mindre värt släkte som politikerna kan bolla med som de vill. Det ser säkert bra ut i protokollet att få ut så många långtidssjukskrivna, men se då till att inte verkligt sjuka människor slinker bort i systemet. Som det är nu har ni en hel massa människor som mår fruktansvärt dåligt över detta och då har vi också en sjukdom, eller fler som i mitt fall, att leva med.
Jag har förståelse för att det finns många i landet som hamnat i kläm eller slussas runt i byråkratin. Det var garanterat så också innan de borgarna gick makten i Sverige.
Men jag läser tyvärr mest klagomål och inga alternativa bra förslag. Att det görs en ordentlig bedömning efter tre år är väl rimligt? Ingen sjuk skall sitta bortglömd eller fast i byråkratin hur länge som helst. Kan bedömningarna och processerna förbättras? Säkerligen. Kan ersättningen höjas och särskilt för de som hamnar i särskilt ekonomiskt besvärliga situationer? Säkerligen. Men berätta "hur", inte bara att det är dåligt nu. För vad sossarna än vill få alla att tro så var systemet långt från problemfritt före 2006.
Och ni som klankar ner på att det bara är 2,6% som fått riktigt jobb. Skärp er. Det är väl fantastiskt för de hundratals människor som fått riktiga jobb! Med gamla systemet hade de fortfarande varit sjuka. Och utöver dem så är många på väg tillbaka, men det måste få ta tid efter en längre tids sjukskrivning. Och som Helena skriver är det en myt att alla kastas ur systemet efter tre år så sluta påstå att så är fallet.
Fram med konkreta förslag. Jag är säker på att jag och många andra är villiga att lägga vår röst på ett parti som kan vara konkreta med humana förbättringsförslag, men ointresserade av en vänster/höger-debatt baserat på sjukförsäkringen som inte leder till riktiga förändringar.
Det var väl över 53000 människor det handlade om då för två år sedan? När utförsäkringarna började på allvar.. Så vad visar egentligen då Helenes siffror?
Nio av tio får således lida med psykisk förnedring, utebliven sjukdomsrehabilitering och sänkt ekonomisk ersättning, för att en person eventuellt skall få jobb. Med andra ord tycker moderater och borgare det är ok med kollektiv bestraffning. Ren socialfascism kallar jag det!
Vad är det för människa som sitter dagarna kring jul och räknar på hur mycket pengar som sparats i sjukförsäkringen? Jo, Ebenezer Scrooge och Helena Riviére.
Återigen: Många som blev permanent förtidspensionerade i början på 2000-talet, är mestadels personer som saknar en gedigen utbildning!! Där har vi det igen! Livet handlar mycket om att ta ansvar för sig själv och jobba sig framåt och sedan få en belöning.
Att bli sjukpensionär för att man är lite nedstämd för att man känner sig utanför eller inte orkar utbilda sig är inget skäl för att få förtdspension!! Det handlar i många fall om att ta ansvar för sitt eget liv, vilket många inte tycks förstå.
Vilket kvalificerat skitsnack!
För det första finns det ingen rehab-kedja, bara för att man upprepar något många gånger betyder inte att det är sant!
Allvarligt sjuka människor blir visst utkastade ur sjukförsäkringen, fråga socialsekreterare runt om i kommunerna så får du höra sanningen!
Själv har jag valt att lämna sjukförsäkringen inför en andra runda med Arbetsförmedlingens sk program för sjuka... Det innebär att jag nu måste klara mig på min deltidslön. AF's sk program innebär nämligen att jag måste fortsätta sköta mitt deltidsjobb (som ligger på den nivå som samtliga läkare samt jag själv bedömt är min maxkapacitet) PLUS delta i AF's aktiviteter = heltidssysselsättning och två timmars restid extra varje dag.
Förra vändan tog det nästan 9 månader innan jag var "tillbaka" och fungerade normalt igen, vilket alltså lett till att jag nu valt att lämna ekorrhjulet. För oavsett vad alla läkare sagt/säger tycker inte FK att det finns bevis för att jag inte kommer kunna arbeta mer i framtiden ergo jag ska springa runt i ekorrhjulet tills jag går i pension...
Nej, tack min hälsa är mer värd än så och ett års helvete för att få vara ifred i 6 månader innan det hela börjar om... det är sjukt!
Rehab? Nej, den har jag inte sett röken av. Kan väl ha med det faktum att samtliga läkare anser att det inte finns mer att göra, att jag ligger på det jag max klarar av, men eftersom FK dömer ut deras bedömning borde de väl hitta på något?
"Politiker har ansvar för hur de pratar om sjukförsäkringen."
No shit! Säg det till M-topparna som gått på val genom att framställa sjukersättningen som ett slags bidragsberoende. Sanningen är att fler har blivit beroende av socialbidrag, som till skillnad från sjukförsäkringen faktiskt är ett bidrag.
Gissa vem som har sagt detta Rivière : Välfärdsstaten är en omöjlig konstruktion - välfärdsstaten är 2000 - talets farligaste och dödligaste epidemi, fullt jämförbar med pest, aids eller smittkoppor!
Menas med att plockas välfärdsstaten bort så lär sig människor att klara sig själva. Välfärdssamhället skämmer bort vecklingarna. I högersamhället skaffar sig vecklingarna jobb och håller sig friska. Jobb finns det naturligtvis i en uppsjö och så kan man säkert vaccinera bort alla sjukdomar. Det är högersamhällets förväntningar på skröpliga människor, de ska bli supermänniskor. Skrotars välfärdsstaten så blir människor i högersamhället automatiska produktiva och friska. Konstigt att det finns fattiga, hemlösa, arbetslösa, sjuka tuffa vecklingar i USA och GB. De länderna borde gå på högvarv med 0 arbetslösa och sjuka med tanke på att marknadsekonomin har drivits till konkursranden.
"Jag har aldrig hört talas om någon som personligen betalar för den allmänna sjukförsäkringen. Hur skulle det gå till? Allt jag vet är att den allmänna sjukförsäkringen betalas med arbetsgivaravgifter ovanpå lönesumman (5,2% av totalt 31,42%, reglerat i lag)."
Det är till att vara dåligt insatt Helena! Arbetsgivaravgift är den del av lönen som de anställda avstod till socialförsäkringssystemet. Dock valde politikerna att kalla det för arbetsgivaravgift. Anledningen till det var att politikerna insåg att de anställda skulle anse att de betalade vansinnigt mycket i skatt. Kalla det vad du vill, men i slutänden är det den anställde som PERSONLIGEN betalar.
Du skriver hela tiden om hur bra det är att piska folk som är sjuka och handikappade till arbete. Allt för att öka konkurrensen och pressa lönerna på arbetsmarknaden.
Det står att du suttit i riksdagens socialförsäkringsutskott fram till 2010. Hur ser du på arbetslinjen och riksdagspensioner? Vad gör du själv idag? Uppbär du någon form av riksdagspension?
På tal om att vara dåligt insatt så undrar jag om det du uppger på din egen blogg verkligen stämmer. Där skriver du att du sitter i riksdagen.
http://helenariviere.blogspot.com/
Man ska veta att av "alla" de som "fått" ett arbete så är det många som arbetar precis lika mycket nu som före utförsäkringen (var deltidssjuka). Jobben är från 25% och de flesta med "vanligt jobb" var enligt statistiken fortfarande inskrivna på AF, men med ex timvik.
Statistiken är extremt katastrofal, minst sagt. Sen vill jag inte ens tänka på alla de som tvingas arbeta trots arbetsoförmåga.
Sen är det ingen skräckpropaganda. Var inte Helena R med och röstade igenom reglerna med hjälp av applåder, trots att Husmark larmat att tusentals skulle nollklassas - något man mörkade. Sen visste man naturligtvis att svårt sjuka skulle utförsäkras. Bristerna i sjukförsäkringen har dessutom erkänts av regeringspartierna. Precis ALLT remissinstanser mm larmade om hände! Alla kritiska röster fick rätt.
Fiasko, är en bra beskrivning av sjukförsäkringen. Synd bara att man inte kan erkänna detta, utan kallar lapptäcket för "förbättringar".
Tål att upprepas: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/minister-larmade-om-nya-sjukregler_628...
Samtidigt känns det skönt att mina åsikter och erfarenheter stödjs av fackförbund, centralorganisationer, handikappförbund och många många fler!
Jag hör fortfarande mest klagan om hur det är nu. Och jag köper att det finns många av er som drabbats av nya systemet. Var det bättre förr? Hamnade ingen i kläm hos FK före 2006? Ska vi låta de sjukskrivna vara i fred och inte ha tydliga krav på FK och andra myndigheter att ta ansvar för att undersöka om de kan hjälpa personer tillbaka från sjukskrivning?
Frågan är - hur ska vi ha det istället?
Re #22
Nej, det du hör är inte klagan på hur det är nu. det du hör är klagan på att artikelförfattaren fortfarande framställer ett fiasko som ett lyckat genidrag. det är med henne som med de som rev klarakvarteren, de är fortfarande stolta och vägrar inse sitt misstag.
Du kommer fortsätta höra mig och andra säga emot varje gång artikelförfattaren kommer med ett nytt inlägg på samma tema. Vi tänker inte låta henne få rätt baa för att hon tjatar om samma sak gång på gång.
Spänningar i Alliansen:
"ARBETE. Det här kan bli en väldigt infekterad fråga i regeringen om allianssamarbetet fortsätter att bli allt mer gnissligt. Stockholms Fria intervjuar Folkpartiets ekonomisk-politiske talesperson:
Nu sitter Folkpartiet i en regering som rustar ned socialförsäkringarna.
[…]
Varför bytte Folkpartiet åsikt?
– Det är ju riktigt att vi slagits hårt för inkomstbortfallsprincipen. Men tills vidare har vi fått acceptera arbetslinjen och den majoritet i regeringen som helt enkelt tycker att det ska vara mer oattraktivt än tidigare att vara arbetslös.
Men Folkpartiet hävdade ju tidigare att generösa socialförsäkringar bidrog till ökad sysselsättning, inte minskad ...
– Ja, så är det ju. Det ger drivkrafter att delta i strukturomvandlingen, trygghet i förändring pratar man ju om.
Att Folkpartiet har fog för sin ståndpunkt råder det inget tvivel om. OECD har tidigare lyft upp forskning som visar att en generös a-kassa förvisso förlänger perioder av arbetslöshet, men leder till att människor tar mer kvalificerade och bättre betalda jobb istället för första bästa för att kunna ha råd med livets nödtorft."
Källa: alliansfritt
Helena Rivière har rätt när hon säger att sjukförsäkringsreformen var lyckad.
Dock bara för folk som inte är sjuka.
Man måste förstå att alliansen VILL ha ett starkt klassamhälle med stora inkomstklyftor. De arbetslösa och sjuka ska vara desperata nog att acceptera lägre löner och försäkringsutbetalningar. De rika ska bli rikare på att inte behöva dela med sig.
Är det här någon ny grej, att gamla moderat-politiker skriver utan att identifiera sig som just det?
"Var ledamot av riksdagens socialförsäkringsutskott 2006 till 2010"? Ja, gissa för vilket parti!
Som allians-väljare så tycker jag att rätten och skyldigheten till arbete är bra och rätt. Men när man gång på gång hör talas om hur människor hamnar i kläm blir jag frustrerad, ledsen och i vissa fall arg. Hur fasen ska vi få folk att acceptera ett system som i strävan att få folk i arbete offrar människors tillit till systemet? Det är fel att tvinga ut döds-sjuka människor ur försäkringen, det är fel att FK gång på gång klantar till det och när det väl ska fixas till så kan det i värsta fall ta år. Om systemet kunnat hantera felutfallen snabbt och effektivt hade troligtvis tilltron till systemet varit större. Om utredningen om den enskildes rätt till sjukförsäkring gjordes utefter förutsättningen att man har rätt till motsatsen bevisas hade troligtvis tilltron varit större. Att som artikelförfattaren enbart se till de lyckade fallen (som till viss del är redovisningstekniskt tillfixade siffror) samtidigt som hon ignorerar all den oro och allt lidande för den enskilde som döljer sig däri är näst intill kriminellt. Gör om, gör rätt!
Reformen var nödvändig men innehåller svarta hål och brister. Åtgärder behövs, ett förslag på en ny försäkring från grunden kanske? Det var också fel att riva upp gamla beslut som försäkringstagare fått innan regeringsskiftet, nästan kriminellt. Dock var det väldigt ekonomiskt fördelaktigt för att lägga ny budget. Men knappast värdigt en rättsstat. I en privat försäkring hade man inte kunnat göra samma sak som försäkringsgivare som staten.
Jag instämmer också i att regeringen nu lagt kraft på fusket i det socialaförsäkringssystemet och nu bör lägga minst samma kraft på att jaga fuskande riskkapitalister och företagare för att hålla den svenska korruptionen låg.
Torbjörn Alfredson undrade över den stora siffran för antalet utförsäkrade som cirkulerar i debatten sedan länge och som socialdemokraterna brukar använda. Skälet till att jag inte valde antalet utförsäkrade för 2010 - 54 243 - var att den siffran inkluderade alla som fått slut på sin tid i försäkringen vid årsskiftet 2009/2010.
Det var ett stort uppdämt antal sjukskrivna sedan åratal tillbaka som då nådde slutgränsen, vilket egentligen inte speglar hur försäkringen fungerar nu. Det blir aldrig mer så många. Det blir möjligen hälften och sedan hälften av den hälften.
Jag tyckte att det berättar mer om sjukförsäkringen att undersöka vad som händer med dem som är i rehabiliteringskedjan från början. Därför valde jag kvartal ett och två från 2011, som är de senaste rapporterade siffrorna.
Till Michael Jönsson om att de anställda avstod från lönen för att betala socialförsäkringen:
Om man tycker att en lagreglerad skatt har med den lön man borde ha fått ut att göra då säger man som socialdemokraterna och du.
Egenföretagare får betala sina sociala avgifter själva, men också deras avgifter är lagstadgade. De varken "äger" eller avstår.
Sedan en annan sak Michael: Jag har inte tänkt på att uppdatera huvudet i min blogg. Tack för att du påpekade att det står fel. Jag ska ändra omedelbart.
Helena.
Arbetsgivaravgiften kallas skatt men är en uppskjuten lön till den anställde. En lön som den anställde, enligt fastställda regler avstår ifrån för insättning i de sociala försäkringssystemen. Det är därför det är möjligt att få ersättning vid sjukdom, föräldraledighet, pension mm, då erhåller nämligen den anställde återbetalning från sina tidigare insatta medel.
En sänkning av arbetsgivaravgiften är därför en sänkning av lönen. Sänkningen påverkar nämligen möjligheterna till och storleken på eventuell återbetalning.
Det är bara borgare som inte begriper kopplingen mellan uppskjuten lön och ex ålderspensionsavgift. Du skriver själv att avgiften är lagstadgad men du nämner inte att det även är lagstadgat vad avgiften skall gå till. Den skall gå till socialförsäkringssystemet. Alltså är det uppskjuten lön.
För inkomståret 2010 omfattar arbetsgivaravgiften 31,42 procent för de flesta anställda, och består av följande avgifter.
Ålderspensionsavgift 10,21%
Efterlevandepensionsavgift 1,70 %
Sjukförsäkringsavgift 5,95 %
Föräldraförsäkringsavgift 2,20 %
Arbetsskadeavgift 0,68 %
Arbetsmarknadsavgift 4,65 %
Allmän löneavgift 6,03 %
Totalt 31,42 %
Helena, jag skulle också gärna vilja ha svar på det Michael Jönsson frågar:
"Hur ser du på arbetslinjen och riksdagspensioner? Vad gör du själv idag? Uppbär du någon form av riksdagspension?"
Jag har jobbat som en "dåre" hela mitt liv men plötsligt åkte jag på en svår Akut hjärtinfarkt med medföljande by-pass, ett år efter då jag återhämtat mig hyfsat fick jag yttligare en som gjorde så att hjärtat fick bestående hjärtfel som de nu inte vågar operera så för att nyttan just nu är mindre än den stora risken som det heter i intygen, jag har massor med komplikationer av det som kärlkramp mm. och efter sju olika sorters mediciner, jag blev ändå helt plötsligt utkastad 10/12-09 från sjukersättningen och blev samtidigt uppmanad att söka försörjningsstöd direkt som jag gjorde samma dag då jul och nyår hägrade, soc meddelade efter två veckor att jag fick avslag då jag inte medverkar till min försörjning då jag hade ett fast jobb, det var bara det att FK, min arbetsgivare och AF utrett att det är helt olämpligt att återgå till men det struntade socI Fagersta blankt i!! efter nästan fem månader och anmälningar till alla granskande Myndigheter så fick jag försörjningsstöd i inväntan på att min a-.kassa skulle komma i gång då de ställt som krav att säga upp mig som min arbetsgivare då gjorde efter min påstötning, hyrorna jan-april -10 fick jag samtidigt besked om skulle betalas och skickas hem kvitton på det senare!!! tre månader senare sen stod kronofogden utanför dörren och jag skulle vräkas från mitt hus där jag bott sen -91 för Fagersta soc inte hade betalt mina hyror och meddelade mig då jag ringde direkt att jag fått avslag på dem och att de inte kunde hjälpa mig med något mer!! Mitt hus står sen dess med alla mina möbler och annat, själv har jag bott hos mina barn, syskon i småland och andra ställen, ja jag som enl. alla intyg om allt och inte ens ska stressa!! Det är precis så här det går till för hundratals 1000 tals hjärtpatienter och andra allvarligt sjuka, det är ingen slump utan planerat tillvägagångssätt att sänka så mycket det bara går, jag kommer igen men hur går det för flertalet? Mörkertalet är mördande!! Och mördande är rätta ordet när tex. psykvården har skrikit ut alarmerande ökning av självmord, ingen reagerar och förknippar det med deras utkastning från sjukkassa mm. Statistiken från samtliga som kommer from. denna perioden kan man bara gissa men kommer säkerligen att vara en rysare som tumlar om ordentligt och kräver att ansvariga politiker får ta sitt ansvar och ska jagas med blåslampa i all framtid till upprättelse skapats precis som till barn i familjehem och lobotomerade!!!
Du Helena Rivière, antingen förtränger och mörkar du precis som hela Allianen eller resonerar du mot mindre vetande!!!
Christer Nilsson
Ekenässjön
Det är ingen hemlighet att socialdemokraterna mörkat allt.
Betygen i grundskolan var alarmerande dåliga = då sänkte man kraven helt enkelt.
Samma sak här, Regeringen FÖRSÖKER åtminstone.
Flera personer i arbete = desto snabbare kommer välfärden.
Det är lätt att alltid gnälla,lova guld och grönska åt alla men hur?
Ja, man får ju vara tacksam att skribenten inte sitter i riksdagen längre.