newsmill-logo
Thomas Bodström kräver att vi går till botten med polisens oacceptabla språkbruk:

Jag har själv erfarenhet av rasistiska poliser

Publicerad: 2009-02-13, Uppdaterad: 2011-11-02

Om författaren:

Thomas Bodström är ordförande i Riksdagens justitieutskott (S)

I slutet av 1990-talet mötte jag som advokat en skrämmande attityd från poliser i rättssalen. Jag hade en klient som under en hel rättegång i Stockholms tingsrätt kallades för "negern" av polisvittnet från narkotikaroteln. I var och varannan mening pekade polisen på min klient och sa "negern". Både min klient och jag reagerade starkt och jag bad därför rättens ordförande att säga till vittnet att språkbruket var oacceptabelt vilket domaren också gjorde. Polisvittnet hade sedan svårt att fortsättningsvis hitta någon synonym för sitt tidigare sätt att uttrycka sig under resten av rättegången.

Ungefär samtidigt framkom det att Uppsala polisen på sin polisradio i jakten på en gärningsman använt uttryck som "blånegern" och "den ljusare negern". Jag reagerade och skrev ett inlägg på DN debatt. Till min stora förvåning gick bland annat en kriminalinspektör från Citypolisens spaningsrotels fackliga sektion ut i en replik och försvarade språkbruket. Polischefer var också ute i media och tyckte att jag som advokat inte skulle lägga mig i hur polisen uttryckte sig.

Jag kan inte låta bli att tänka på den debatten idag, det är trots allt bara några år sedan. För även om polischefer idag tar avstånd från den senaste tidens händelser, jag syftar förstås på de poliser i Skåne som fångades på band när de hotar unga människor med misshandel och kallar dem för apor och blattar, eller det oacceptabla språkbruket vid en polisutbildning där exempel på allmänheten benämns som "Neger Niggersson" eller den självklarhet med vilken ett polisbefäl i Landskrona i ett mejl till andra poliser hänvisade till "negern" när han beskrev en man på ett fotografi. Detta är inte bara grova övertramp av enskilda poliser. Det finns en kultur och ett strukturellt problem inom polisen när dessa attityder inte får ett omedelbart och tydligt bemötande av medarbetare och chefer.

I den debatt som har följt dessa uttalanden har många kloka saker sagts. Men justitieminister Beatrice Asks kommentar om att detta bara är några enskilda poliser som gör fel är lamt och svagt. Om det finns en enda polis som kallar våra ungdomar för apor är det en katastrof. Inte minst för de poliser som arbetar och gör ett bra jobb i t ex Rosengård och som lagt ner år av arbete på att vinna ungdomars förtroende och alla poliser som aldrig skulle drömma om att uttrycka sig på det här nedlåtande sättet. Det är en katastrof att det finns chefer vid polismyndigheten, åklagare i tingsrätten med flera som låter en inspelning som den vi nu hört många gånger citeras i media passera hela vägen genom förundersökning, åtal och rättegång utan att någon reagerar på språket och attityderna. Vidare är det en katastrof att en ledare vid en polisutbildning låter hela lektionen gå utan att drämma näven i bordet och säga att det är förkastligt att ta exempel som "Neger Niggersson" utan väntar till alla har gått därifrån. Hur ska man då få bukt med problemet?

Vi måste gå till botten med detta och en gång för alla rensa ut dessa ord och attityder från svensk polis. Hur ska vi annars kunna jobba brottsförebyggande? Hur ska vi annars hindra våra ungdomar att hamna snett om deras första möte med rättsväsendet låter så här?

Beatrice Ask säger som vanligt att detta inte är en fråga för regeringen och att hon inte kan göra något. Det är fel. Det finns flera saker du kan göra omedelbart för att fortsätta förbättra attityden inom svensk polis.

Gör polisutbildningen till en treårig akademisk utbildning som vi socialdemokrater länge förespråkat. Då odlas inte en egen kultur på polishögskolorna utan poliser under utbildning studerar på universitet tillsammans med andra studenter som läser psykologi, beteendevetenskap och samhällsvetenskapliga ämnen mm.

Överväg noga var en fjärde och femte polishögskola ska placeras för att kunna integreras i samhället på ett sådant sätt som kan vara av nytta för rekryteringen av framtida poliser.

Se över rekryteringen till polishögskolan så att vi verkligen får de bästa poliser möjliga. Idag är det tusentals som söker till polishögskolan i hård konkurrens varje år, är det verkligen de bästa som kommer in.

Tillsätt en utredning som ser över brottet tjänstefel, för att vi i framtiden ska kunna lagföra poliser som missköter sig i uniform även om de inte just då arbetar med myndighetsutövning mot enskilda. Poliser i uniform måste alltid föregå med gott exempel, ta ansvar, visa respekt och kunna ställas till svars för hur de agerar och uttalar sig mot medborgare och allmänhet.

I polisförordningen regleras hur polisen ska uppträda, bland annat på ett sätt som inger förtroende och aktning. Polisen ska uppträda hövligt, hänsynsfullt och med fasthet och iaktta självbehärskning. Det behöver tydliggöras att värdegrunden ska gälla i alla situationer, också när poliser talar sinsemellan. Därför behövs polisförordningen ses över.

Thomas Bodström



34 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Jag tror inte att det är så många som vill skriva för newsmill längre med tanke på hur kommentatorsfälten fylls med kräkningar över de som skriver. Jag skulle inte göra det, med mindre än att jag hade ett behov av att misshandla mig själv.

Permalänk | Anmäl #35 Lennart Andersson, 2009-02-13, 15:50

sten malmlund, du skrev precis vad jag känner.

Permalänk | Anmäl #36 Bo Jensen, 2009-02-13, 15:49

Varför får man intrycket av att Tomas Bodström vill tysta ner allt som indikerar att det skulle finnas problem i Rosengård?

Permalänk | Anmäl #37 Bo T, 2009-02-13, 15:53

"Gör polisutbildningen till en treårig akademisk utbildning som vi socialdemokrater länge förespråkat. "

Hur länge är länge? Jag menar... ni satt ju vid makten inte allt för länge sedan. Borde socialdemokraterna inte ha lyckats genomföra dessa förändringar redan? Borde inte socialdemokraterna ha sett detta redan på nittiotalet när du arbetade som advokat och fick höra neger i Stockholms tingsrätt?

Själv blev jag som ungdom trött på att höra "svenne" och bli misshandlad och tullad av invandrarungdomar som trodde jag var helsvensk. Vilka insatser kommer socialdemokraterna göra för att skydda mig från fördomsfulla våldsamma invandrare? Jag kan inte hjälpa att jag talar svenska och inte är mörkare än svenskar.
Mellan 1996-2003 blev jag misshandlad tre gånger av invandrare. Inget anmäldes (killar gör ju inte sånt). Men jag ångrar mig nu. Lägg till det i din borststatistik.

Permalänk | Anmäl #38 P.O., 2009-02-13, 15:58

Sten Marklund-
Vilken vidrig kommentar du skriver!!
SKÅRP DIG,
Håll dig till sakfrågan eller låt bli att kommentera.
Det är sådanna som du som drar ner ryktet för hela
bloggsfären! Och förstör för dem som är seiösa.
LÅGT.
Lennart

Permalänk | Anmäl #39 lennart, 2009-02-13, 16:10

Samma vecka som Palme mördades hade Palme kallat ett antal svenska bankdirektörer för "BABIANHANNAR".
Dagen efter mordet gick dessa direktörer i svaromål med en undran om Palme ville ta tillbaka tillmälet. (babianer till apsläktet).

Permalänk | Anmäl #40 Lasse Hallberg, 2009-02-13, 16:21

En utmärkt beskrivande artikel av hur det ser ut inom polisväsendet idag. Jag håller med Thomas Bodström i allt det
han skriver.
Det måste gå att "skilja agnarna från vetet" redan vid uttagningen till Polishögskolan. Som polisaspirant bör man kunna redogöra för vilken människosyn man har, och också vilken respekt man har för människoliv. Sedan borde "Empati" vara något väsentligt att lära ut, hur ska man annars kunna möta människor av alla kategorier och förstå varför de beter sig som de gör om man inte har förmågan att känna empati?

Vad som också är viktigt är att aldrig använda mer våld än nöden kräver, den devisen borde väl också gälla poliser!
Jag trodde att det skulle vara bra med fler kvinnliga poliser, för att jag tror att de har en större förmåga till emati, men nu visade det sig att en av de tre i piketbussen var kvinna och det har fått mig att misströsta, tyckte hon också att de skulle "spöa skiten" ur "apajäveln"?

Permalänk | Anmäl #41 Gun Svahn, 2009-02-13, 16:28

Hur kommer det sig att Bodström inte drev igenom förslag som Socialdemokraterna "länge förespråkat" under sin tid som justitieminister? Lågt att försöka vinna politiska poäng på det här sättet. Bodström är väl en orsak till hur polisen arbetar idag?

Permalänk | Anmäl #42 Anderz Olsson, 2009-02-13, 16:52

men för i helvete väx upp Sten! Det är en sak om du tycker att Bodströms artikel är kass, en helt annan att gå till personangrepp mot honom och hans syster (?!). Tragiskt att du påstår att Bodström inte är "seriös" efter en sån där kommetar. (Och nej, jag är inte sosse)

Permalänk | Anmäl #43 Arvid Isaksson, 2009-02-13, 18:38

Bodström ÄR populist med maktbegär. Han ser hur Månas stjärna (nåja..) dalar och att han snart ödmjukt (faan trot.) måste tacka ja för att "rädda" såssarna ur "en djup kris". Att problemet Rosengård till största delen dessutom är deras eget, är det väl ingen som betvivlar!

Permalänk | Anmäl #44 Johan, 2009-02-13, 18:54

Kan hålla med om detta "Samma vecka som Palme mördades hade Palme kallat ett antal svenska bankdirektörer för "BABIANHANNAR". So What?...Vad är nytt...??? Ingenting...
Dagen efter mordet gick dessa direktörer i svaromål med en undran om Palme ville ta tillbaka tillmälet. (babianer till apsläktet).

Palme tyckte jag om, MEN det var helt andra sossar än IDAG...
De som funnits de senaste 20 åren, är fega krakar enligt mig...de kan flytta till MellanÖstern!
Det tycks som hela samhället (nåja inte alla) och politiker springer och gömmer sig "bakom mammas förkläde", när det blåser hårt Vågar INTE ta till sig FOLKET, och de röster vi/de visar på
Jag tycker Boström, att du ska sänka dig ner, till oss "vanliga" svenskar..inte svansa runt i din hemisfär av hyckleri! Sorry

Permalänk | Anmäl #45 Kristina, 2009-02-13, 19:00

Johan, om det skulle ligga i närheten kommer deodorantens bravader på Riche att detonera som en försåtlig toblerone.

Permalänk | Anmäl #46 Tom Croker, 2009-02-13, 19:25

Jo, vad Sverige behöver för att tackla kriminalitet och invandrartäta problemområden är akademiker och invanda teoretiker. Logiken är bekant. Samma tänk som får socialdemokraterna att tycka att företag och ekonomi bäst sköts genom politisk ideologi och enorm offentlig byråkrati.

Vad som saknas i Sverige är en stor mängd simpla gatupoliser. Mångdubbelt fler än vi har idag. Män och kvinnor som vandrar runt i patrullområdet, hälsar på allt och alla, blir bekanta med småbarn, föräldrar, bus och ungdomar. Personer med insikt i områdens problem och vilka som kan ställa till strul. Poliser som känner föräldrar till dem som håller på att hamna på kant, deras vänner och vet mycket om dem.

För sådant krävs kanske ett halvårs simpel grundutbildning. Låt dem som har intresse ta vidare steg när så behövs. Tre års tid vid högskola knuffar bara poliserna bort från vad de verkligen behöver kunna. Älta lagparagrafer och veta vårdat språkbruk betyder inte ett vitten jämfört med att känna Kalle eller Hassan som langar och gör inbrott, känna hans bekanta och kunna tala med hans gamla farmor.

Och sedan har vi det som sossarna aldrig vill röra eller erkänna – den vansinniga byråkrati de själva byggt upp. För visst finns det gatupoliser idag. Problemet är bara att efter dagens inledande genomgång gjorts, man haft obligatorisk morgonfika, tagit lunch (då man fackligt korrekt stänger av radio och inte gör utryck), rapporterat in igen och sedan haft avslutande fika så snittpolisen spenderat högst 3-4 timmar de facto utförande sitt jobb. Addera restid och det kan bli än mindre. Fast det är klart, högskoleutbildade polisteoretiker lär väl vara supereffektiva de timmarna och lösa alla problem årtionden av socialdemokratiskt vanstyre har skapat.

Sedan har vi det eviga ältandet om rasism medan roten till problemet – vad som faktiskt hänt i Rosengård tack vare samhället Bodström med anhang byggt – sopas under mattan. Ja, nedlåtande uttryck, fördomar och annat är en del av samhället. Alla tar till och från och säger eller agerar på sätt som tydligt, eller otydligt, kan stämplas som fel enligt dagens vansinniga PK-normer. Inte minst under stressande situationer kommer kraftuttryck fram. Hur skulle Bodström själv ha låtit efter några år av tjänst i Rosengården eller motsvarande, utmynnande i kravallerna där ett flertal maskerade ungdomar kastar sten mot honom?

Åtgärda problemen vår massiva invandring och fullständigt havererade integrationspolitik som sossarna är orsaken till. Sedan kan vi ta itu med rasistiska uttryck hos polisen. Den omvända prioriteringen är lika sjuk och skev som det mesta annat planekonomins förespråkare Bodström et al står för.

Permalänk | Anmäl #47 SåJävlaTrött, 2009-02-13, 20:09

Är det verkligen så farligt att kalla stenkastare och Afa huliganer för
Apedjävel? Din djävla apa var ett normalt invektiv "vänner" emellan på Malmös skolgårdar för 30 år sedan. Förväntar ni er verkligen att personal i en semi-stridzon (se o-klippt variant på sydnytt) skall sitta o säga saker som, "om vi kramar dom så blir dom säkert snälla"? Undrar varför kommentaren "kunde man inte bara släppa jyckar på dom" inte skapat några vågor?

Permalänk | Anmäl #48 Sture, 2009-02-13, 22:00

Har majoriteten av skötsamma invandrare dåliga erfarenheter av polisen? Finns det någon slags motsättning mellan uppgiften att svenska svenskar skall skyddas mot personrån, gäng, maffia etc och att behandla skötsamma invandrare på ett vettigt sätt? Varför det?

Skötsamma invandrare, tex arbetskraftinvandrare från 1960-talet, få inte de hjälp av polisen när de behöver det?

Finns det svenska svenskar som har dåliga erfarenheter av polisen?

För övrigt vill jag påminna om att det enda sätt som ordningsmakten kan utöva en perfekt makt, där varje individ behandlas helt efter som det begav sig är ett perfekt kontrollsamhälle där polisen verkligen vet exakt vad som försigick och varför.

Är det någon som påstår att svenska svenskar skall få mindre skydd mot brott och övergrep nu när det finns invandrare i landet? Hur ser det argumentet ut?

Är det viktigare att kriminella med invandrarbakgrund behandlas "korrekt" än att skydda andra från deras brott? Varför, på vilket sätt? Hur menar du då?

Är det ok att ha fördomar om personer med vitt skinn då? Är det värre att ha fördomar mot personer med mörkt skinn än mot personer med vitt skinn? Varför det?

Var poängen med invandringen att personer som var utsatta för förtryck, stenkastning, bilbränder, förföljelse, våld, brott, övergrepp, extremism, klankrig etc skulle få komma till Sverige för att slippa just det eller var poängen att flytta hit problemen hit också?

Är det på något sätt tveksamt eller problematiskt att anse att de problem och de som står för problemen jag nämnde nyss inte är det minsta välkomna i Sverige? En person vars föräldrar flyttat runt i världen och som känner ett stort intresse för att driva klankrig, vad hindrar honom från att följa sina föräldrars exempel och flytta runt i världen? Varför skall han tillåtas driva klankrig mot svenskar? De enda som kan tänkas ha intresse av det är personer som ogillade att Sverige var en fridsam plats som gick den tredje vägen, eller personer som verkligen vill oss illa, typ globala knarkligor eller västhatare. Jo, det förstås, personer som gör karriär på att vara halalhippies.

Vad är skillnaden mellan "strukturell rasism" och att nykomlingar tar seden dit man kommer?

För övrigt noterar jag varifrån Bodströms exempel är hämtat, rent geografiskt.

Permalänk | Anmäl #49 Hmm, 2009-02-14, 00:45

En annan grej med Bodström är att han är jävligt gapig i media, men inte särskilt aktiv i riksdagen. Men han har tid att skriva romaner och lyfta lite skattemedel. Om sossarna vinner valet med Mona och Bodström vid rodret så bevisar ju det bara hur pantade Sveriges befolkning är. Okej att snyltarna röstar på dem i ren självbevarelsedrift. I Rinkeby, t.ex., fick de rödgröna 83% eller nåt sånt.

Permalänk | Anmäl #50 Anderz Olsson, 2009-02-14, 01:18

Jag tycker att Sten Malmlund och flera andra här har en viktig poäng. Det handlar inte om ett personangrepp, det handlar om helt vanlig källkritik. Denna källkritik kan helt enkelt baseras på dels att Bodströms egen erfarenhet som enligt egen utsago är har några år på nacken (det vill säga innan Bodström var minister för just den här typen av frågor) samt att han själv har intresse av att smutskasta den sittande regeringen. Texten har alltså en tydlig tendens och faktavärdet i den är tveksamt.

För övrigt tycker jag att det är synd att Bodström är så desperat efter massmedias uppmärksamhet att han dristar sig till att kommentera allt, så länge han får ha namn och bild publicerad, vilket jag medger kan vara något av ett personangrepp.

Permalänk | Anmäl #51 Richard Jansson, 2009-02-14, 06:42

Bodström påstår sig redan på 90-talet uppmärksammat problemet med rasism inom polisen. Varför gjorde han då inget åt det när han var justitieminister? Den underlåten är av samma kaliber som den han beskyller att antal polischefer i Malmö för.

"Vidare är det en katastrof att en ledare vid en polisutbildning låter hela lektionen gå utan att drämma näven i bordet och säga att det är förkastligt att ta exempel som "Neger Niggersson" utan väntar till alla har gått därifrån" skriver Bodström. Han hade mycket större makt än denna lärare . Bodström hade makten som justitieminister att ändra polislagen och polisförordningen men gjorde inte ett dyft. Som ordförande justieutskottet har han inte heller gjort något åt rasism problemet inom polisen. Han är verkligen med sina egna ord en verklig katastrof. Låt oss komma ihåg det vid nästa val till vår riksdag.

Hans förslag att göra polisutbildningen 3-årigt akademisk för att bli av med rasism är bara trams. De värsta rasisterna har ju funnits vid universiteten!!!!

Permalänk | Anmäl #52 Volthär, 2009-02-14, 09:04

Minska invandringen radikalt nu. Se den som ett miljöhot. Naturen kan inte ta emot hur stora mängder växthusgaser som helst utan mycket negativa konsekvenser. Sverige kan inte ta emot fler invandrare nu. Detta första steg kan inte gräsrötter eller beslutsfattare inom socialtjänsten, polisen eller skolan ta. Det vi kan göra är försöka få politikerna i de etablerade partierna, bl.a. Bodström, att fatta att invandringen måste stoppas nu - så att de som bor i Sverige får en rimlig chans att rätta till fel och tokigheter. Det tjänar alla på.

För övrigt tycker jag Newsmill nu blivit en helt vanlig dyngblogg. Redaktörerna skiter i anmälningarna.

Permalänk | Anmäl #53 Lars Hellman, 2009-02-14, 10:45

Radikala kontroversiella hyooteser och teorier styr praktisk politik i dagens Sverige?
-
I Bodströms artikel anas grund i flera av de mest kontroversiella akademiska teorierna som vänstern uppfann på hans tid och som idag är sedan länge testade och har visat sig inte hålla annat än som diskussionsämnen i skolan.
Vi kan börja med hans insisterande att språkbruket skall ändras. Varför är detta så viktigt?
-
Jo för enbart några ordentligt kritiserade professorer (som dessutom aldrig empiriskt bevisat sina påståenden) så styr våra ord vår hjärna och inte tvärtom. Därmed skulle alltså vissa ord per automatik leda till vissa handlingar och det är inte handlingar i sig som skall ändras utan ord, vilket i sin tur automatiskt skall ändra tankesätt och skapa nya perspektivt ENLIGT TEORIN!
-
Problemet är att detta synsätt är så långt från en liberal demokrati som det kan komma. Det är ett totalitärt polisstatperspektiv att tro man kan dressera medborgares hjärnor via deras språkbruk.I praktiken handlar detta alltså inte om nåt empiriskt resultat utan det handlar om hur väl de personer som har denna åsikt (istället för att bevisa den) kan mobba ut alla som inte håller med om den, Därmed behöver man aldrig bevisa att den språkkontroll som förespråkas av dessa teorier är bra till någonting praktiskt.
-
Och det är tur för de som förespråkar denna teori för de flesta av dem har väldigt dålig kontroll på andra språk än de mest kända och om nån kom på den eminenta idén att testa om länder där ord som neger (dvs svart "negro" på spanska, inte att förväxla med amerikanska skällsordet) inte är tillåtna så bevtvivlas starkt att Bodström trots all sin utbildning och erfarenhet kan bevisa att dylik språkkontroll leder till nåt som helst empiriskt resultat.
-
Detta av en väldigt enkel anledning. Det finns massor av länder i världen och dessa länder har massor av språk och de flesta av de förändringar av svenska/engelska språken som personerna med de teorier Boström verkar stå för vill ha har i andra språk redan inträffat. Vidare är frågan hur långt vi skall gå. Räcker det verkligen med att förbjuda negerboll, måste vi inte också ta bort alla referenser i samtliga språk som exempelvis film noir (genre); Pata negra (skinka) eller Gordon Negro (vin) osv osv....
-
Skall vi slakta andra språk också eller är det kanska bara vårt egna språk som vi får misshandla medan att exempelvis kräva spanskan avskaffar alla sådana ord skulle vara etnocentriskt och rasistiskt av svensk/engelsktalande ex-ministrar?

Permalänk | Anmäl #54 Erik, 2009-02-14, 12:19

Det är väldigt svårt att försöka sig på att förstå ett beteende när man inte har något konkret att utgå ifrån, när man själv inte upplevt det. Då blir det helt felaktiga slutsatser som dras och det stannar vid löst tyckande. Att folk angriper Thomas Bodström som person visar verkligen på att människor inte hittar motargument. Personligen så gillar jag inte Bodström men det påverkar inte min bedömning om huruvida det han säger stämmer eller ej.

Permalänk | Anmäl #55 Danilo Romero, 2009-02-14, 15:33

Poliser har ett påfrestande arbete där de gång på gång möter kontrasten mellan det politiska hyckleriet och en brutal verklighet, och de utvecklar en cynisk jargong man inte skall överdramatisera på det sätt som Bodström gör. De har att bekämpa verkligt bus och ska rimligen slippa att själva släpas inför domstol för rena skitsaker. Bodströms artikel är dussinvara och bara ännu ett uttryck för makthavarnas skenhelighet, och för övrigt är makthavarna själva värsta rasisterna under ytan. Nog fan ser Bodström till att bo i etniskt rensad överklassmiljö och nog fan går hans barn i vita skolor, ingen torde inbilla sig något annat. - Erfarenhet av poliser har minnsann jag också, för den delen. I stundens hetta ilsknar de till och kallar en för både det ena och det andra, och visst får man lite stryk, men när man skickar sig och blir lugn och fin är de hur korrekta som helst, lite fyrkantiga ibland, kanske. Ärligt talat vet jag just inget osmakligare än den politiskt-mediala överklassens ständiga smutskastning av den polismakt som har att skapa ordning och reda i det kaos som dessa hycklare själva ställer till med för oss allihop.

Permalänk | Anmäl #56 Peter Ingestad, 2009-02-15, 04:41

Peter Ingestad har en poäng när han talar om bostadssegregrationen/bostadsrasismen.
För hur kan det vara att Vellinge kommun i Skåne samt Danderyd i Stockholms län "sluppit" ta emot flyktingar respektive endast tagit emot ett fåtal? Vem har stiftat de(n) lag(ar) som möjliggör att två av de allra rikaste kommunerna i Sverige slipper ta samhällsansvar för flyktingar? När vi besvarat dessa frågor vet vi också var roten till detta onda finns, ty visar de ”ledande” i samhället så uppenbart sin rasism/främlingsfientlighet så följer ju resten av samhället bara med.
Och det är sossarna med hjälp av miljöpartiet och vänsterpartiet. som skapat detta samhälle.

Permalänk | Anmäl #57 Volthär, 2009-02-15, 08:32

Du har fel när du skyller på de röd/gröna! Volthär!

Både Danderyd och Vellinge kommuner styrs av moderater och de är i deras kommunfullmäktige som besluten fattas att inte ta emot flyktingar! Bara så du vet!

Permalänk | Anmäl #58 Gun Svahn, 2009-02-16, 20:00

Men snälla Gun Svahn. Sossarna har haft makten sedan 1982 med undantag för 91-94. De har stiftat lagen som Vellinge o Danderyd utnyttjat. De har inte ändrat lagen när de märkte hur den utnyttjades. Det är precis, som när sossarna gav fribrev till de allra rikaste i Sverige från förmögenhetsskatt. Så hyckleriet o skulden är deras. Alla vet väl ,att egoister som moderraterna är, genast skulle utnyttja en lag som går att utnyttja. Det har vi ju sett inom hela skattesektorn.
Så de med lagstiftningsmakten, dvs sossarna o deras stödpartier är de som låtit bostadsrasismen växa upp och frodas.

Permalänk | Anmäl #59 Volthär, 2009-02-16, 23:42

Jag tror inte att det är lagen det är fel på "Volthär"!
Det är moderaternas "Människosyn" som är problemet.
I det moderatstyrda samhället ska man inte vara; invandrare, arbetslös, deltidsarbetande, sjukskriven, sjukpensinonär eller vanlig pensionär.

Permalänk | Anmäl #60 Gun Svahn, 2009-02-17, 11:17

Svahn du är ute o reser eller kanske flyger. "Land ska med lag byggas" heter det. Och det har sossarna gjort. Det har stiftat lagar om jämlikhet, antidiskriminering osv. De har även via lag sett till att medeldelklassen i Sverige är världens högst beskattade. De allra rika såg de dock till att befria från förmögenhetsskat t ex. Precis som de sett till att de rikas kommuner slipper att ta emot flyktingar. Jämlikhets och antidiskriminerings lagarna är verklingslösa där.

Varför undrar man. Därför sosarnas ledning drömt om att vara som de superrika. Det är därför som Göran Persson och Björn Rosengren köpt stora gårdar. Det därför Messing fått ihop det med en milliadär. Och det är därför som de tillåtet bostadsrasism. De vill ju inte bli ovänner med dem de vill likna.

Permalänk | Anmäl #61 Volthär, 2009-02-17, 23:07

They are good replica watches and low price. It must be the best choose for everyone. replica Omega is very popular today with its cheap watches design. Many people like to wear watches for sale for it shows ones status and elegant and replica watches uk appearance.

Permalänk | Anmäl #62 cc., 2010-07-08, 15:45

Wholesale handbags, replica handbags, replica louis vuitton from bagsvillage.com online store, free shipping and accept paypal.Louis Vuitton replica
lv
vitton
replica handbags

Permalänk | Anmäl #63 liumang, 2010-07-21, 12:18

The Nike Air Max 90 current model is not a Moire we see every jwes. We see from time to time, so it is very important to some people. Well, the Air Max 90 Current will Moire another later this year in an eye catching Red / White colorway.
running shoes
air force ones Hurley International LLC,
jordan shoes Leather Will it end up being upstaged?
cheap nike marketing and distribution of shoes.

Permalänk | Anmäl #64 liumang, 2010-07-22, 10:52

chanel copy mirror best watch phone products. Buy vertu manufacture mirror vertu ferrari nero from global louis vuitton copy mirror copy manufacturers, suppliers, chinese vertu mirror copy exporters, wholesalers and ...

Permalänk | Anmäl #65 liumang, 2010-07-27, 13:44

Replica Watches online for sale store.We supply all kinds of famous brands replica wathes,replica rolex wathes,replica watch,fake watches.Such as Replica Rolex Watches, Replica Omega Watches,Replica Breitling Watches,Replica Tag Heuer Watches,Replica Cartier Watches and so on.We focus on to do the cheap replica watches with the best quality all over the world.

Permalänk | Anmäl #66 repica watches, 2010-07-31, 06:22

ed hardy clothing
Ed Hardy Women clothing

ed hardy men accessories
ed hardy belts
ed hardy caps
ed hardy jewelry
ed hardy scarves
ed hardy shoes
ed hardy socks
ed hardy sunglasses
ed hardy ties
ed hardy wallets
ed hardy luggage
ed hardy watches
ed hardy wristbands

ed hardy men apparel
ed hardy 3xl tees
ed hardy 4xl tees
ed hardy denim
ed hardy hoodies outerwear
ed hardy sweaters
ed hardy swim trunks
ed hardy tops
ed hardy underwear loungewear
ed hardy t-shirts

ed hardy women accessories
ed hardy bags purses
ed hardy woman caps
ed hardy woman jewelry
ed hardy woman scarves
ed hardy woman shoes
ed hardy woman socks
ed hardy woman sunglasses
ed hardy woman waches
ed hardy woman wallets
ed hardy woman wristbands
ed hardy women belts

ed hardy women apparel
ed hardy hoodies outerwear
ed hardy knits tops
ed hardy bottoms
ed hardy dresses
ed hardy intimates lingerie
ed hardy swimwear
ed hardy tanks
ed hardy woman denim
ed hardy woman t-shirts

Michael Jackson Memorial
CA Mens Hoodies
CA Mens Shirts
CA Mens Tops
CA Mens T-Shirts
CA Womens Tracksuits
CA Womens Hoodies
CA Womens Tops
CA Womens Pants
CA Womens Swimwear
CA Jewelry
CA Womens T-Shirts
Ed Hardy
Ed Hardy Active
Ed Hardy Hoodies
Ed Hardy Long Shirts
Ed Hardy Long Sleeve
Ed Hardy Trousers
Ed Hady Jeans
Ed Hardy Short T-shirts
Ed Hardy Swimwear
Ed Hardy Shorts
Ed Hardy Swim Trunks
ED Hardy Hangbags
ED Hardy Flip-Flop
Women ED Hardy Boots
ED Hardy Belts
ED Hardy Caps
ED Hardy Shoes
ED Hardy Sunglasses

Women Ed Hardy
Women Ed Hardy Active
Women Ed Hardy Long Sleeve
Women Ed Hardy Dresses
Women Ed Hardy Shorts
Women Ed Hardy Bikini
Women Ed Hardy Tee
Women Ed Hardy Suits
Women Ed Hardy Tanks
Women Ed Hardy Short Skirt
Women Ed Hardy Jeans
Women Ed Hardy Trousers
Women Ed Hardy Underwear Suits
Women Ed Hardy Pants
Women Ed Hardy Hoody
Ed Hardy Intimates
Ed Hardy Lingerie

Ed Hardy Accessories
Ed Hardy Basic Caps
Ed Hardy Rhinestone Caps
Ed Hardy Specialty Caps
Ed Hardy Kids Caps
Ed Hardy Beanies

Kids Ed Hardy
GHD Benefit
GHD RARE styler
GHD IV styler
GHD MK4 IV Black
GHD MK4 IV Dark
GHD MK4 IV Gold
GHD MK4 IV Kiss
GHD MK4 IV Pure
GHD MK4 IV Purple
GHD MK4 Pink
InStyler Curling Irons
GHD IV Styling Set
CHI Black
CHI Blue Nano
CHI Camo
CHI Pink
CHI Pink Dazzle
CHI Turbo 2
GHD Precious Gift Set
GHD IV mini styler
GHD MK4 IV Salon
Babyliss Straightener

Permalänk | Anmäl #67 tonih071, 2010-08-09, 07:33

Sålänge fransmän som Sarkozy och engelsmän som Rowan Atkinson (Mr Bean) blir kallade för svartskallar och blattar, får nog Bodström räkna med att afrikaner som Dr Alban blir kallade för negrer.

Man kan inte ändra den gamla hederliga svenska traditionen att döma folk efter utseendet hur som helst. Först får vi lära oss att respektera européernas utseende, sedan kan vi så sakteliga vänja oss vid afrikanernas anletsdrag. - Verkligheten först, Thomas !

Permalänk | Anmäl #68 Gustaf Bautzenfeldt, 2011-01-22, 20:18