Är det inte bättre att vi tar i tu med den ytterst existerande våldtäktsvåg som nu går i Norge med specifikt Oslo som epicentrum istället för att inrikta oss på den lilla promille utav falska anklagelser?
Idag har flera hundra etniska norskor blivt våldtagna av invandrare. Många svenskor har även de blivit våldtagna av invandrare. Dock så är norsk media öppen med detta och så även den norska polisen. Här har vi något att ta i tu med istället för att dölja detta bakom en pseudo-debatt. Fast invandrares våld, svenskfientlighet, är ju något som ingen journalist kommer befatta sig med...
Permalänk | Anmäl
Eric Tidlund, 2011-07-01, 18:24
Tack Ingrid Carlqvist. Så jevla bra beskrivet.
Nu har vi Assangefallet om en vecka. Då tas det fallet upp igen., en liknande historia till Strauss-Kahn. Hoppas svensk rättvisa visar sig på framfötterna, juridiskt korrekt.
Jag har en väninna inom polisen, nyligen berättade hon om ett fall där en kvinna gått hem med en kollega på lunchen och haft sex. Mannen kom oväntades hem och fann dem bägge i akten i sovrummet. Kvinnan anmälde kollegan för våldtäkt för att rädda äktenskapet.
Så här kan det inte fortsätta. Vi kvinnor måste inse att vi har ett ansvar. Vi förstör vår relation till männen med detta beteende.Vi måste istället inse att ett visst försiktighetsmått i valet av vem vi har sex med borde vara självklar. Plus att vi måste ta konsekvenserna av vårt eget beteende.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-07-01, 18:35
Ingen vet hur många av anmälningar som är falska, och därefter påstå att de flesta är det?
Om de flesta av anmälningarna är falska och de flesta inte heller leder till åtal, vad är då problemet?
Kvinnor som upplever att de blivit utsatta för ett brott måste väl ändå tillåtas anmäla händelsen för vidare utredning? Eller ska polis och åklagarmyndigheten göra grundantagandet att de allra flesta kvinnor som kommer för att göra en anmälan har fel? Märklig syn på hur systemet ska fungera i så fall.
Ingrid, vad har du för praktiskt förlslag för att lösa det problem du beskriver?
Permalänk | Anmäl
Johan Wedenfelt, 2011-07-01, 18:40
Min bild är en annan! Att allt för många män kommer undan! Gillar inte alls de du skriver!
Permalänk | Anmäl
Lisbeth Pipping, 2011-07-01, 18:53
Falska anklagelser är inte bara ett stort problem i Sverige som vi ser. Tänkvärt är hur lätt hela livet förstörs för de som blir falsk anklagade och ofta dömda.
Spilld mjölk tycker feministerna!
Ingrid skriver alltid mycket bra i ämnet.
Permalänk | Anmäl
Michael Östlund, 2011-07-01, 18:54
"Det som ändå är hoppfullt är att en man som Strauss-Kahn ställs inför rätta, att händelsen uppmärksammas i media och att han ser sig under sådan press att han avgår. Trots att våldet mot kvinnor har epidemiska proportioner och sexslavhandeln med kvinnor ökar, så är det ändå att betrakta som ett framsteg att en av världens mäktigaste män ställs till svars för ett övergrepp."
Citat Eva-Britt Svensson (EU-parlamentsledamot för V) i den angränsande Newsmill-artikeln
"Våldtäktsepidemin finns även bland maktens män",
http://www.newsmill.se/artikel/2011/05/19/v-ldt-ktsepidemin-finns-ven-bl...
Permalänk | Anmäl
Anders Lindfors, 2011-07-01, 19:01
#8 Magnus:
Genom vilka kriterier ska polisen på direkten avgöra att en anmälan är trams? Hur avgör man om ett brott verkligen begåtts utan att göra någon form av utredning?
Man kan väl knappast säga till kvinnan som gör anmälan att: "Nej, vi har inte tid med sånt här och dessutom är de flesta av den typen av anmälningar som du kommer med här falska."
Permalänk | Anmäl
Johan Wedenfelt, 2011-07-01, 19:19
Det är bra för rättvisan att en kvinna vågar gå mot strömmen och visa sitt tvivelsmål mot orättfärdiga våldtäktsanklagelser. Hur lätt är det inte att skada en mans framtid så fort en kvinna piper. Den som anmäler någon för våldtäkt måste också tåla en ingående rättvis utredning. En kvinna som är helt utan skador men ändå anmäler våldtäkt borde utredas fullständigt eftersom konsekvenserna för mannen är helt orimliga. En kvinnas ord kan inte stå över lagen. Hur kan vi då annars påstå att vi har ett rättssamhälle och dessutom ett jämställt sådant? Falska anklagelser borde få en påföljd som är likvärdig med den som den falskt anklagade annars skulle ha fått.
Permalänk | Anmäl
Björn Boström, 2011-07-01, 20:02
Anklagelserna mot Assange var i alla fall skandalösa och utan substans, visade det sig! Man undrar om motiven var politiska eller om kvinnorna bara kände sig försmådda inför den andra. De har ju själva mildrat sina vittnesmål, men åklagaren driver ändå saken vidare!
Permalänk | Anmäl
Ina Höst, 2011-07-01, 20:05
En viktig debatt som få vågar ta. Vi måste sluta betrakta alla män som potentiella förövare (arvssynden) och alla kvinnor som offer (för "patriarkatet"). I synnerhet innan vi har alla papper på bordet. Varför? Jo, för att det flyttar fokus från de sanna offren: de som VERKLIGEN blivit utsatta för övergrepp. Kvinnor är i detta ämne högst jämställda männen, alltså kan vi också ljuga och manipulera för egen vinnings skull! Att på allvar tro att det i alla lägen är män med makt som också i alla lägen har den sexuella makten är oerhört naivt.
Permalänk | Anmäl
Carina Glenning, 2011-07-01, 20:10
Kan Sydsvenskans artikel verkligen avspegla vad som faktiskt anmäls som "våldtäkt" idag? En riktig våldtäkt är en fruktansvärd kränkning varför den som bli utpekad som våldtäktsman därför oftast med rätta blir socialt stigmatiserad.
Titta igenom listan i Sydsvenskans artikel i länken ovan över samtliga 41 våldtäktsanmälningarna I Lund år 2010. Ytterligare exempel från denna lista till de redan nämnda exemplen av Ingrid Carlqvist ovan:
"13-årig flicka blir påhoppad av två pojkar på väg till skolan, de puttar henne. Rubricerades som våldtäkt eftersom ”snopparna stod upp” på killarna, enligt anmälan.
Nedlagt. "
"16-åring anmäler att skolkamrat tagit henne innanför trosorna. Flickan vill inte medverka.
Nedlagt. Brott kan ej styrkas. "
"Pappa anmäler att äldre pojke rört 6-åriga dotterns könsorgan och att dagisfröken pillat henne i rumpan. Inget framkommer dock i dialogförhöret på Barnahuset.
Nedlagt. Ej anledning att misstänka att brott har förövats."
"Socialförvaltningen anmäler, efter mammans uppgifter, att pappan ”eventuellt pillat på dottern”. Den rättsmedicinska undersökningen visar ingenting.
Nedlagt. "
"10-åring anmäler att jämnårig dragit ned hennes byxor och lurat med henne ut i skogen och genomfört samlag (två anmälningar gjorda). Fyra förhör hölls men inget gick att styrka.
Nedlagt. "
"Under en nationsfest hamnar en 20-årig kvinna på rygg i en säng och en man tar på henne, det blir kamp och hans skjorta går sönder innan hon kan fly. Nedlagt."
Det är detta som av Eva-Britt Svensson rubriceras som den svenska "våldtäktsepidemin".
Med reservation för att Sydsvenskans artikel inte är ett rent falsifikat eller återger starkt felaktiga förvrängningar av anmälningarna måste jag säga att ovanstående beskrivningar var inte vad jag trodde om "våldtäktsanmälningar".
Det är väl inte undra på att våldtäktsstatistiken blir som den blir när ovanstående ges rubriceringen våldtäkt. Feministerna (läs t.ex. Eva-Britt Svensson) och Amnesty vill ju ha upp andelen fällande våldtäktsdomar, då dessa är för låga. Skall åklagarna alltså pressa fram "våldtäkter" ur ovanstående material?
Det känns oerhört tråkigt att som vanlig svensk man i artikel efter artikel från feminister få höra att Sverige är världens värsta våldtäktsnation.
Permalänk | Anmäl
Anders Lindfors, 2011-07-01, 20:15
Vi får ALDRIG ifrågasätta en utsatt och drabbad kvinna. I övriga brott kan vi gärna ifrågasätta de drabbade, men vi måste tänka på hur en redan drabbad person tvingas uppleva samma situation i repris igen genom detaljerade förhör. Ingen förnekar de gamla förutfattade meningarna, att män är alltid kåtare än kvinnor, kvinnor ljuger inte om sådana här saker för det klarar dom inte av, och kvinnor kan inte fälla tårar av ren vilja. Vi måste se över begreppet "Hellre fria än fälla". Då jag själv inte vill bli felaktigt misstänkt för våldtäkt, så tar jag det säkra för det osäkra. Att inte vistas nära kvinnor. Då är man (nästan) säker. Sedan har vi ju fått in kaniner i floran, som juckar som f-n. Dom får stå sitt kast. Antagligen hotar dom med spö om polisen kontaktas.
Låter detta som en skräckfilm? Vi lever i en verklig skräckfilm. De som begår våldtäkt får inte kritiseras, och de som inte begår våldtäkt, hamnar på kåken för att någon tjackhora vill ha lite stålar.
(Ingen nämnd här, så jag tror inte jag brutit mot Newsmills regler).
Jag har själv tänkt sälja sexuella tjänster - eftersom det är lagligt. Jag kan lätt simulera tårar. Och sex med EN person för 100000 är bättre än sex med hundra á 1000 kr. Vän av ordning... Jag har TÄNKT tanken. Det är ju lagligt att sälja sex. Varför inte? Jag skulle inte ens dömas för medhjälp till sexköp eftersom lagen är skriven med endast kvinnor i åtanke. Tack Sverige för våra jämlika kön.
Permalänk | Anmäl
Janne Berggren, 2011-07-01, 20:41
Eftersom Ingrid nämner "feministiska" krafter som en potentiell bakgrundsfigur så vill jag bjuda på lite mer understöd till hennes påståenden om rättssystemet... bedöm själva:
http://www.pappamanualen.se/rattvisa/
Permalänk | Anmäl
Markus Ollikainen, 2011-07-01, 20:42
Vilken tramsartikel!
Vad har Kahn med alla våldtäkter som begås i Sverige att göra?
Dessutom begås ett stort antal våldtäkter av flyktingar, som säger
sig behöva en fristad i Sverige, och sen snabbt glömmer bort
varför de fick fristad.
Jobbar Ingrid Carlqvist på Expo möjligen?
Permalänk | Anmäl
per svensson, 2011-07-01, 20:44
Men varför blanda ihop det med Strauss-Khan? Det fallet är ju ännu inte avskrivet. Och kvinnans version om våld bestyrks av kliniska fotografier av kroppsskador bl. a. i vaginan. Att hon kanske har velat slå mynt av överfallet utesluter inte att ett våldförande faktiskt kan ha skett.
Permalänk | Anmäl
Pjotr Lesr, 2011-07-01, 20:51
Ingrid din artikel är ett mycket bra inlägg i debatten. Däremot så ter sig ju artiklarna av högt satta politiker i samma artikelserie i Newsmill ytterst tveksamma, i bakgrund av dagens ljus. Undrar om någon av dem ber om "ursäkt".
Det tyder ju också på att USA och staten New York visar i praktiken vad som menas att vara ett rättsstat.
Det vore också intressant att få läsa någon uppsatt partikamrat inom sossarna i Sverige kommentera kring detta. DSK är ju från samma politiska hemvist.
Permalänk | Anmäl
Cuben, 2011-07-01, 20:55
Som sagt: Så fort någon sticker ut hakan och menar att våldtäktsstatistiken är humbug, så går vänster-PK-drevet. Detta torde inte förvåna någon människa i Sverige längre. Det är heller inte särskilt intressant att det gör det, vi har hört det så många gånger förut.
Konkreta åtgärder för att lösa detta:
1) Beviskrav. Ingen människa skall kunna dömas enbart på att målsägandes historia "verkar trovärdig", oavsett brott. Det är det som "hellre fria än fälla" betyder.
2) Brottet våldtäkt skall återgå till tidigare definition. Sedan brottsbalken skrevs om för att kalla alla former av sexuella brott för våldtäkt har antalet våldtäkter ökat. Wow. Kunde ingen ha förutsett, eller hur? Och folk utomlands är upprörda över antalet våldtäkter i Sverige... ända tills man förklarar för dem att numera kallas ALLA sexuella brott i Sverige för våldtäkt. Då fortsätter de vara arga över antalet våldtäkter, för ingen tror att något sådant vansinnigt kan vara sant.
3) Inga fler "specialåklagare" eller automatiskt lyckta dörrar i sexualmål. Vi behöver ingen stängd värld utan insyn där politikernas agenda kan frodas i mörkret. Vi behöver heller ingen arena där politikerna kan avgöra mål som de driver av andra skäl och därför inte vill ha insyn.
4) Avskaffa genuspolitrukerna inom rättsväsendet, universitetsvärlden, sjukvården, skolan, och så vidare. Detta görs lämpligast genom en sanningskommission där människor kan berätta om allt som genusvansinnet lett till utan att behöva vara rädda för repressalier.
Konkret nog? Visst, en del är inte så kul, men förmodligen nödvändigt. Lyckta dörrar har missbrukats nog. Det är dags att släppa in ljuset i de "specialutbildades" lilla värld och se gråsuggorna fly undan. Att de tillåts fortsätta är en ren skamfläck, och i framtiden kommer Sveriges genushysteriska period anses vara en mycket mörk avart av samhällsutvecklingen.
Permalänk | Anmäl
Sven P Andersson, 2011-07-01, 21:01
@Ingrid Carlqvist
"Men då har ni inte hängt med. Amnesty har de senaste åren bytt inriktning och är numera bara en i den långa raden av radikalfeministiska organisationer som ständigt framställer män som förövare och kvinnor som offer."
Du har fel. 9 artiklar innan din förklarar Amnesty att detta inte gäller om mannen inte är Europe...
Permalänk | Anmäl
Kjell Olofsson, 2011-07-01, 21:04
Toleransen har skärpts till noll.
När den svenske mannen fattar att kvinnans kropp inte längre är patriakatets leksak för penetrerande godtycke då kommer också antalet anmälningar att minska i samma takt.
Att Ingrid Carlqvist saknar både juridisk kompetens och erfarenhet är uppenbart - att i fråga om justitiemord gräva i nerlagda ärenden istället för de som lett till åtal och fällande dom är smått anmärkningsvärt.
Ingrid Carlqvist har tidigare satt ut hakan i saken och kommit att äventyra Bonnier satsningen Villa liv - då satsade och förlorade hon jobbet som chefsredaktör - nu spelar hon enbart med den egna trovärdighet men inte gör det argumenten tyngre utan tvärtom.
Lisbeth Pipping har rätt - allt för många män kommer undan - om inte männen klarar att respektera kvinnans integritet och självbestämmande får vi dra åt slipsknuten ordentlgt - hårdare straff och offentligt sexbrottsregister blir då min rekommendation.
Det är andra tiderna nu gubbar...!
Permalänk | Anmäl
gunnar mohammad, 2011-07-01, 21:25
Först och främst, bra skrivet Anders Lindfors! Och sen till Ingrid Carlqvist, jag vet inte var du har växt upp eller bott, men jag känner en stark känsla av brist på empati hos dig. Du har uppenbarligen inte arbetat kring eller varit närstående till kvinnor som utsatts för denna kränkning. Oavsett om våldtäktsbegreppet rymmer mycket som inte endast gäller penetrering, är sexuellt övergepp så stigmatiserande, förnedrande och påverkar en kvinnas liv och får konsekvenser som sträcker sig långt långt in i framtiden. Det är ingen slump att myndigheter är försiktiga att ifrågasätta en kvinna som anmäler en våldtäkt. Att gå igenom en sådan process efter en våldtäkt, där man kanske dessutom blir mer ifrågasatt än nu, vilket du ju förespråkar, kommer leda till att kvinnor inte anmäler övergrepp alls och tvingar sig själva att leva i tystnad och plåga hellre än att bli anklagad för det som hänt. Trots att du har 30 års erfarenhet som journalist verkar det som att jag vet mer än du när det kommer till vad du beskriver ovan. Merdmänsklighet kanske?
Permalänk | Anmäl
Natalie Medic, 2011-07-01, 21:31
Först och främst, bra skrivet Anders Lindfors! Och sen till Ingrid Carlqvist, jag vet inte var du har växt upp eller bott, men jag känner en stark känsla av brist på empati hos dig. Du har uppenbarligen inte arbetat kring eller varit närstående till kvinnor som utsatts för denna kränkning. Oavsett om våldtäktsbegreppet rymmer mycket som inte endast gäller penetrering, är sexuellt övergepp så stigmatiserande, förnedrande och påverkar en kvinnas liv och får konsekvenser som sträcker sig långt långt in i framtiden. Det är ingen slump att myndigheter är försiktiga att ifrågasätta en kvinna som anmäler en våldtäkt. Att gå igenom en sådan process efter en våldtäkt, där man kanske dessutom blir mer ifrågasatt än nu, vilket du ju förespråkar, kommer leda till att kvinnor inte anmäler övergrepp alls och tvingar sig själva att leva i tystnad och plåga hellre än att bli anklagad för det som hänt. Trots att du har 30 års erfarenhet som journalist verkar det som att jag vet mer än du när det kommer till vad du beskriver ovan. Merdmänsklighet kanske?
Permalänk | Anmäl
Natalie Medic, 2011-07-01, 21:31
Ingrid!
Bra skrivet. Det är verkligen på tiden att de falska våldtäktsanklagelserna börjar diskuteras i samhället. Tyvärr bidrar inte bara feministerna till att sprida bilden att kvinnor per automatik är offer och män per automatik är förövare. Även landets journalister och de största nyhetsredaktionerna gör det.
Dagens Juridik har ett par intressanta artiklar om fallet “Åsa” som TV4 har gjort ett antal reportage om under de senaste åren. Dagen Juridiks genomgång av fallet ger en helt annan bild än den som förmedlades av TV4 och som skapade en hel del debatt om att polisen håller kollegor som misstänks för våldtäkt och misshandel om ryggen.
Så här inleder Dagens Juridik sitt reportage:
”Fyra år av hot och slag. Grov misshandel och grova våldtäkter. Varvat med perioder av gråt och ånger. Ett klassiskt mönster. Kulmen nåddes i början av augusti förra året”.
Så påannonserade Lennart Ekdal det första inslaget i september 2009 i TV4:s ”Kvällsöppet” om ”Åsa” och hennes anmälningar mot polismannen ”Leif” . En beskrivning som trots många förhör och efterforskningar saknar stöd i den 1 200 sidor långa polisutredningen.
Det uppmärksammade TV-programmet fick stort genomslag och när utredningen mot polismannen ”Leif” i april i år blev nerlagd för andra gången gjordes ett nytt inslag i TV4-Nyheterna med samma vinkel, att utredningen var riggad och att Leif hölls om ryggen av sina kolleger.
Resten kan man läsa här:
http://www.dagensjuridik.se/2011/06/tv4-kontrollerade-inte-asas-berattelse
http://www.dagensjuridik.se/2011/06/lennart-ekdal-det-har-gatt-lang-tid
http://www.dagensjuridik.se/2011/06/darfor-blev-fallet-asa-nerlagt
http://www.dagensjuridik.se/2011/06/kommissarie-darfor-lackte-jag-ur-val...
http://www.dagensjuridik.se/2011/06/bjorn-hurtig-vill-inskranka-polisers...
Permalänk | Anmäl
Medborgare X, 2011-07-01, 21:42
Problemet är den svaga rättssäkerheten som råder i Sverige.
Som man känner jag att man saknar skydd från samhället. Blev själv i ett vårdnadsmål anklagad för diverse obehagligheter. Utan några som helst bevis blev jag först dömd i tingsrätten, men frikändes i hovrätten. Där konstaterades det att allting var påhitt. Men då var redan min dotter borta för alltid. Dessutom förlorade jag mitt arbete, vänner och bostad. Vad tjänar samhället på detta ?
Permalänk | Anmäl
Alf Bengtsson, 2011-07-01, 21:55
Jag tycker det har framkommit för lite information för att man skall säga bu eller bä om detta fall.
Permalänk | Anmäl
Gunnar Arnkvist, 2011-07-01, 22:08
"Åklagarna har upptäckt att hotellstäderskan kan ha haft koppling till brottslig verksamhet som knarkhandel och penningtvätt, skriver New York Times.
Hon ska i ett telefonsamtal med en häktad man dagen efter mötet med Strauss-Kahn ha diskuterat fördelarna med att driva anklagelserna mot IMF-chefen. Samtalet spelades in.
Mannen, som gripits för innehav av 180 kilo marijuana, var en av flera som satt in pengar på kvinnans konto de senaste två åren, totalt runt 100 000 dollar (cirka 630 000 kronor).
Enligt en av New York Times källor fanns det även oklarheten gällande kvinnans, en 32-årig invandrare från Guinea, asylansökan. Hon ska tidigare ha uppgett att en våldtäkt nämndes i ansökan, men någon sådan angivelse fanns inte i dokumentet. Hon har även sagt att hon blivit utsatt för könsstympning men de uppgifter hon gett till utredarna stämde inte överens med vad som stod i asylansökan"
Citerat ur Svd
Permalänk | Anmäl
Michael Östlund, 2011-07-01, 22:42
Svar till Natalie Medic
Så du tycker att vi ska ha sympati med lögnare?
Saknar man empati om man inte köper feministiska lögner och dömer oskyldiga?
Permalänk | Anmäl
Michael Östlund, 2011-07-01, 22:45
#27 Natalie Medic
Du tycks ju fullständigt emptatilös själv. Att bli felaktigt anklagad/dömd för våldtäkt är fårstås något som bara förgyller tillvaron? Bra historia att dra på fest med grabbarna?
Permalänk | Anmäl
Erik S. Andersson, 2011-07-01, 22:49
Lite intressant att de mest negativa till artikeln är män. Man kan undra varför---? Inte undra på att vi fick en extra usel feminism i detta land. Den fick ju nästan inget som helst manligt mothugg! Platt fall!
"Kvinnors ansvar" är att acceptera kvinnor som likvärdiga, plus att inse kvinnors makt, och givetvis även maktlöshet , i sådana här fall.
Ger man sig i lag med en man så har man ett ansvar, och vice versa.
Men för att anknyta till Sverige, hela detta elementära är här nedmoterat, genom sexköpslagen!
Kvinnor kan visst inte avkrävas ansvar!?
Permalänk | Anmäl
Joakim Steneberg, 2011-07-01, 23:32
Som sagt, drevet går. Feministerna känner sig naturligtvis hotade så fort någon ifrågasätter deras vansinne.
Permalänk | Anmäl
Sven P Andersson, 2011-07-01, 23:41
"...Tyvärr har det på senare år utkristalliserat sig en grupp åklagare med samma feministiska agenda som Roks, Amnesty m fl. ..."
Exakt, ja. Och en i det gänget tyckte att hon var alldeles rätt person att värma upp Assange-målet -- sedan "fallet" först lagts ner av en annan, hederlig, åklagare. Resten är en Kafka-artad absurditet.
Permalänk | Anmäl
Kai Virihaur, 2011-07-02, 00:20
#37 Stiina Englund
Så, 'snuskpellen' har 'judeeliten' bakom sig? Vad exakt menar du med det? Låter som du dömt honom på förhand, och de faktiska förhållandena är närmast irrelevanta i sammanhanget, eftersom du enbart utgår från de bilder du målar upp i ditt eget inre.
Permalänk | Anmäl
Erik S. Andersson, 2011-07-02, 02:53
#14 Carina Glenning,
Utan att förringa kvinnor som anmäler våldtäkt - du ger en annan vinkling på problemet.
En vinkling som inte ska förringas heller.
Men en vinkling som också måste tas upp och inspekteras innan juridisk dom faller.
Finns det någon här som skulle ge Strauss-Kahn ett jobb om han nu frikänns? Förmodligen inte - han är för evigt dömd som en våldtäktsman även om han kanske inte är det.
Han kanske klarar sig genom lönerna han har fått genom åren via sin post.... men "den vanlige mannen" som genom lögner fått en stämpel som våldtäktsman från omvärlden - hur klarar han sig?
Finns det kvinnor som går så lågt att dom anklagar en man för detta vidriga brott? Ja, med all säkerhet så finns det såna kvinnor.
Varför kan man alltid fråga sig.
Pengar hägrar oftast i andra ändan... hämnd i några fall....
Men man ska aldrig förringa en våldtäktsanklagelse oavsett kön som anmäler det. Men innan man vet sanningen - ska människan som är anklagad hängas ut i media?
För även om det nu visar sig att Strauss-Kahn är oskyldig till våldtäkt - kommer du, jag, vi alla, när vi möter honom i framtiden se honom utan denna stämpel i pannan? Nej, det kan vi inte - han är och förblir en våldtäktsman i våra ögon bara för att han blivit anklagad. Och detta gäller alla som hängs ut innan en domstol har dömt honom. Han är redan dömd i våra ögon.
Eller hur?
Permalänk | Anmäl
Mialian, 2011-07-02, 04:55
Intressant att "judeeliten" skyddar DSK... är detta något du vill utveckla, Stiina Englund? Menar du att det här är något slags stor judisk komplott?
Permalänk | Anmäl
Sven P Andersson, 2011-07-02, 05:42
Utan att uttala mig om vem som gjort vad i våldtäktsmålet i NY måste jag säga att det roade mig att läsa en artikel med så många logiska felslut som i denna.
Till att börja med ondgör sig Ingrid Carlqvist över att alltför många har uttalat sig om Strauss-Kahns skuld innan dom har fallit, varpå hon själv gör exakt samma sak när hon, innan någon dömts, antyder att kvinnan målet är en lögnare.
Efter denna öppning använder hon detta amerikanska våldtäktsmål som helt irrelevant avstamp för en debatt om en svensk epidemi i våldtäktsanklagelser och "hundratals oskyldigt dömda" i svenska fängelser.
Jag vet inte om det föreligger en sådan epidemi, men jag vill nog ha lite mer att bygga på än endast en artikel i Sydsvenskan och anekdoktisk bevisning från "30 år som journalist".
Det finns gott om människor med 30 års erfarenhet som journalist, akademiker, polis eller vad du vill, som har befängda åsikter om allehanda ting så detta duger inte som argument.
Vilka är dessa hundratals oskyldigt dömda och på vilka grunder förutsätter Ingrid att var och en av dessa gärningsmän är oskyldiga?
Ingen utom Ingrid vet.
Våldtäktsmål är bland de svåraste som finns att döma och handlar alltid om minst två människor och deras omständigheter i varje enskilt fall.
Om du Ingrid vill lyfta fram något om falska våldtäktsanklagelser ber jag dig i så fall peka på mer konkreta bevis som talar för din sak än lättköpta köksbordsargument utan grund.
Antalet anklagelser och nedlagda utredningar i Sverige och hur dessa skiljer sig från övriga Europa är en intressant fråga som bör belysas och debatteras. Tyvärr leder artiklar som din bara till att underblåsa motsättningar och uppmuntra mörkermänniskor att vräka ur sig allehanda idiotier, som kommentarerna till artikeln vittnar om.
Om du verkligen vill gräva i den här frågan ser jag fram emot mer väl underbyggda artiklar.
Mvh,
P-M
Permalänk | Anmäl
P-M Heinemann, 2011-07-02, 07:21
#26 Natalie Medic: Här har vi ett typiskt exempel på "snäll"-tänkande, där empati kommer före rättssäkerhet och medlidande kommer före fakta. Natalie Medic behöver aldrig konfronteras med sådana besvärliga koncept, hon är ju god.
Jag tål inte goda människor.
Permalänk | Anmäl
John Nyzell, 2011-07-02, 08:33
P-M Heineman Jag har följt Carlqvists artiklar i det här ämnet under några år och kan garantera dig att hon har betydligt fler fall än mannen i New York och artiklarna i sydsvenskan som bakgrund i sin förförståelse. Hade hon refererat till alla fall hon känner till så hade hennes artikel blivit så lång att ingen skulle orka läsa. Har du läst kommentar 28 och de länkar som finns i den kommentaren. Hur mycket tror du inte den kvinnans okynnesanmälningar kostat skattebetalarna i onödiga utredningsresurser?
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2011-07-02, 08:42
#19 Pjotr Lesr! Du missar en sak som vi inte tar hänsyn till i Sverige. Skador i vaginan säger inte VEM som gjort skadorna. Vad hände med "hellre fria än fälla"?. Menar du på allvar att din (hypotetiska) brorska kan skära dig i halsen så du får ett djupt sår, och att du därefter kan anmäla någon annan för knivöverfall? Ditt knivsår bekräftar ju din historia... Märkligt tankesätt...
Permalänk | Anmäl
Janne Berggren, 2011-07-02, 09:00
#19 Pjotr Lesr! Förlåt. Jag skrev brorska, men menade brorsa. En del kanske tar anstöt av ordet brorska då det låter otrevligt. Det var inte meningen. Om jag knäar dig i magen (vilket inte kommer att ske) och du får skador. Tycker du då att du kan anmäla din pappa? Ska han dömas eftersom du har bevis i form av skador i magen?
Permalänk | Anmäl
Janne Berggren, 2011-07-02, 09:03
TILL MERPARTEN AV SVERIGES FEMINISTER:
TRO inte en massa om rättsfall ni inte vet något om - låt inte initial upphetsning förstöra en kritisk och realistisk (normal) bedömningsförmåga.
Lär er differentiera mellan bevisbara verkliga handlingar och fantasier. Vi ser gång på gång att det är mycket stora skillnader.
Förutsätt inte saker bara för att ni klivit på ett kraftfullt dumt politiskt korrekt tåg. Bli inte naiva tjattrande medlöperskor som bidrar till skada. Som er rörelse idag ser ut gör ni klokast i att utveckla ett eget sansat tänkande på individnivå. När ni twittrar och bloggar - använd hjärnan först och fingrarna sedan.
Sök stöd för era uppfattningar hos sansat folk - sök inte bara stöd hos andra feminister som HELLER inte har kontrollerat fakta. Sluta hetsa upp varandra och uppvigla varandra till dumma och snabba uttalanden.
Uttala er inte om personer som misstänks förrän ni vet FAKTA - alltför ofta gör t.o.m. kända kvinnoprofiler snabba uttalanden om män innan det vet något - de utnyttjar den period som ofta förekommer mellan att någon blir misstänkt till att fakta kommer fram. Under denna tid är feministerna snabba att föra politisk propaganda. Sluta med det.
Sluta använd rättsväsendet som politiskt propagandaverktyg. Visa istället att ni vill att rättsväsendet ska vara så öppet och så professionellt och ofrägat som möjligt.
Motsätt er att poliser, åklagare och domare engagerar sig i feministiska rörelser. De ska hållas sig utanför politiken.
BEVISA att ni är för demokrati - den nuvarande utvecklingen går nämligen i andra riktningen.
KRÄV att era feministiska medsystrar beter sig vettigt och sakligt - annars får ni ingen respekt. Det finns alltför många exempel från kvinnorörelsen som utstrålar pinsamhet och dumhet.
SLUTA att söndra och såra män och barn - verka istället för harmoni och kärlek. Verka för en utveckling i samförstånd och inse att män ALDRIG kommer att bli era partners med den hatiska inställning som alltför ofta nu basuneras ut.
Alltså, kära feminister: bete er lite bättre. Håll er till saken. Respektera fakta och vetenskap. Verka för harmoniskt samspel.
Mvh
Johan
Permalänk | Anmäl
Johan E. Andersson, 2011-07-02, 10:07
Så ovanligt många bra och kunniga kommentarer - kul!
Till Gunnar Mohammad vill jag säga att toleransen inte är noll, den är på minus hundra. I en rättsstat kan man aldrig tolerera att falska anmälningar leder till domar och att oskyldiga sätts i fängelse. Misstag kommer man aldrig helt undan, men att sätta det i system så som vi gjort är helt oacceptabelt. Man hör ofta feminister säga att det är ett pris vi får betala för att kunna sätta dit alla skyldiga. Vilket horribelt resonemang, så totalt ovärdigt ett rättssamhälle.
Jag har skaffat mig ganska bra juridisk kompetens under mina år som journalist med fokus på oskyldigt dömda. Du verkar inte förstå att bara själva anklagelsen om våldtäkt är stigmatiserande. I många fall räcker det för att förlora jobb, familj och anseende.
Du har också fel om Villaliv. Den ägs inte av Bonnier och jag äventyrade ingenting. Att jag fick sparken för att jag skriver om rättssäkerhet säger mer om uppdragsgivaren och om de fanatiska, anonyma dumskallarna som ville få bort mig, än om mig.
Till Natalie Medic, jag tror det är uppenbart för var och en vem av oss två som har empati.
Till Lisbeth Pipping, synd att du inte förstår att rättssäkerhet måste komma före målet att alla skyldiga ska sättas dit. Ett rättssamhälle ska hellre fria än fälla, annars är vi ute på farligt vatten. Och det är vi i de här frågorna. Om din son blir falskt anklagad för våldtäkt, tycker du att hans tid i fängelse är ett pris vi måste betala för att inte riskera att någon skyldig slinker igenom nätet?
Permalänk | Anmäl
Ingrid Carlqvist, 2011-07-02, 11:33
Jaha, mitt inlägg togs bort, skitsamma. Vi som skriver här har som utgångspunkt pressen, det som skrivs i tidningarna. Sen gäller vår inställning hur vi ser på män och kvinnor och kanske till svarta och muslimska kvinnor i synnerhet.
Den judiska lobbyn AIPAC är fruktansvärt stark i USA och framförallt i New York. Det är klart att dom har arbetat frenetiskt. Sen finns kanske den mest extrema organisationen ADL som dammsuger allt och det minsta lilla blåses upp till katastrofnivå. Det är klart att dom har arbetat frenetiskt. Det är ju inget nytt precis att judar avskyr araber/muslimer. Men nu är det en otroligt mäktig jude som har förgripit sig på en fattig svart hotellstäderska som också är muslim. Det finns mycket om detta på nätet och inte för så länge sedan gick en dokumentär på TV om både AIPAC men främst om ADL.
Vem är domaren, vem är åklagaren, vem är Kahns försvarare, vi måste också se till vilka som finns bakom Kahn.
"Så ska Strauss-Kahn knäcka städerskan
Före detta CIA-spioner, erfarna utredare från New York-polisen och Frankrikes bästa PR-experter.
Dominique Strauss-Kahn håller på att samla ihop ett superteam för att slå tillbaka – och ”gräva upp skit” om kvinnan som anmält den tidigare IMF-chefen. För miljonnotan står sannolikt hans hustru, arvtagerskan Anne Sinclair."
http://www.expressen.se/nyheter/1.2453351/sa-ska-strauss-kahn-knacka-sta...
Dessutom försökte han redan vid gripandet blåsa upp sig till diplomat på uppdrag och skrämma bort poliserna som grep honom.
http://www.svd.se/naringsliv/imf-chef-havdade-immunitet_6251760.svd
"När Kahn greps gick den franska journalisten Tristane Banon, 31, ut och anklagade Dominique Strauss-Kahn för att försökt våldta henne under en intervju 2002. Jag kom till en lägenhet som var nästan helt tom. Det slutade med att vi låg på golvet och slogs. Han lyckades knäppa upp min bh, sa hon i fransk tv.
Strauss-Kahns nuvarande och tredje hustru, tv-profilen Anne Sinclair, gick i går ut och stöttade sin make:
Inte för en sekund tror jag på anklagelserna mot min man."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13032067.ab
http://www.svd.se/naringsliv/imf-chef-havdade-immunitet_6251760.svd
"Inte första sexskandalen"
http://www.expressen.se/nyheter/1.2436318/fransk-toppolitiker-gripen-for...
Vem ska vi tro på? För min del är det solklart, den som blev våldtagen såklart.
Hur ska vi förklara blodet och sperman? Det är redan konstaterat att det kommer från Kahn och städerskan. Det blir alltid så hysteriskt när det gäller dom övergrepp judar gör och då är man både det ena och det andra.
Sen detta att dra upp alla möjliga och omöjliga fall om falska anklagelse om våldtäkter för att flytta fokus från vad det egentligen handlar om, om Kahn.
Eftersom jag inte har den ringaste tilltro till amerikanskt rättssystem så frias han säkert. I USA är allt möjligt om du har tillräckligt med pengar och har en maktposition och tillhör rätt grupp.
Till sist så försökte han att ragga upp en kvinna från receptionen och ville bjuda henne på skumpa. Inga kvinnliga städerskor ville städa hans rum. Den våldtagna städerskan trodde att rummet var tomt.
Är det verkligen någon som tror på att han är oskyldig? Dessutom gick han ut på en av dom finaste krogarna efter det han hade släppts. Man kan ju bli illamående för mindre. Han har nog en extremt manipulativ förmåga. På dom klipp jag har sett kan man se på hans kroppsspråk, ansiktsuttryck och det säger en hel del.
Permalänk | Anmäl
Stiina Englund, 2011-07-02, 14:22
Tack för en upplysande och upplyftande artikel Ingrid Carlqvist.
Man kan bara konstatera att det moralistiska Sverige fjärmar sig allt mer från allt vad rättsstat heter.
På en annan tråd på NM uttrycker den socialdemokratiske feministen Lars Pålsson Syll, med välkänd feministvetenskaplig stringens, också uppfattningen att en oskyldigt utpekad man inte kan vara ett offer - när det gäller sexualmål är kvinnan per definition ALLTID offret.
Permalänk | Anmäl
Jörgen Trauner, 2011-07-02, 15:08
#25 gunnar muhammad
Det är intressant att du tar upp Bonniers - sossarnas egen lilla onkel Tom. Se på TV4 och Scherman, en före detta anarkist. Se på NM och den före detta chefredaktören Leo Lagerkrantz och socialist.
Man behöver bara se på det journalistiska utbudet av TV4 och NMs under Leo för att förstå vem som ligger bakom definitionen av PK. Att det finns andra villiga vapendragare som bl.a. SVT gör ju inte saken bättre.
Och sedan skall väl alla motståndare till hysterifeminismen sättas på sinnessjukhus enligt beprövad mönster från andra "toleranta" samhällen.
Permalänk | Anmäl
Jörgen Trauner, 2011-07-02, 15:38
Det var mycket på en gång som var fel, Strass-Kahn är vare sig fälld eller frikänd, utredningen pågår fortsatt. Våldtäktsstatistik går inte att jmf rakt av mellan länder. Bl.a så räknas i Sverige samtliga enskilda våldtäkter, även om det är mot samma man/kvinna av samma förövare. T.ex blir en person dömd för att ha begått våldtäkt under 5 år och detta har gjorts 1 gång i veckan under dessa 5 år så räknas det i statistiken som 260 våldtäkter det året som denne döms. Rätt eller fel vet jag inte, men alla länder räknar inte statistik på samma vis.
Sen kan man misstänka att vi inte har en genusneutral rättsskipning i Sverige, lagarna är inte heller helt genusneutrala, men tror det finns "vinnare och förlorare" på båda sidorna.
Permalänk | Anmäl
Helge Kneese, 2011-07-02, 16:05
Jag tycker Stina Englunds resonemangslogik är torftig men den är tyvärr inte ovanlig. Därför förtjänar den att kommenteras:
Stina Englund: ...Vi som skriver här har som utgångspunkt pressen, det som skrivs i tidningarna.
Johan: Ja, och pressen generellt sett utför inte den pro-demokratiska granskning av myndigheter som är pressens främsta uppgift. Pressen ska nyfiket nosa upp rättsosäkerhet och myndighetsövergrepp. Svensk press är i detta avseende tandlös, inkompetent och feg. Svensk press idag - generellt sett - utgör inte den säkerhetsfunktion som folket behöver.
Stina Englund: Sen gäller vår inställning hur vi ser på män och kvinnor och kanske till svarta och muslimska kvinnor i synnerhet.
Johan: Vad har detta med Strauss-Kahn att göra? Jo möjligtvis att pga att det är en svart och muslimsk kvinna så tror man att hon talar sanning? Det vore sorgligt om vi automatiskt tror på individer pga att det är svarta och muslimer. En person som begår brott - exempelvis en svart städerska - ska inte ostraffat kunna komma undan bara för att hon är svart och muslim.
Stina Englund: Den judiska lobbyn AIPAC är fruktansvärt stark i USA och framförallt i New York. Det är klart att dom har arbetat frenetiskt.
Johan: Det rör sig om en konkret anklagelse. Se till sakfrågan! Skönjer jag rasistiska tendenser här från Stina EnNglund?
Stina Englund: Sen finns kanske den mest extrema organisationen ADL som dammsuger allt och det minsta lilla blåses upp till katastrofnivå. Det är klart att dom har arbetat frenetiskt. Det är ju inget nytt precis att judar avskyr araber/muslimer.
Johan: Släpp dina rasistiska fördomar nu. Alla som anklagas för något - inklusive anklagelser som är falska SKA få göra ALLT i deras makt att försvara sig utan att personer som t.ex. du ska smutskasta dem. Det är en mänsklig rättighet att försvara sig när man blir anklagad.
Stina Englund: Men nu är det en otroligt mäktig jude som har förgripit sig på en fattig svart hotellstäderska som också är muslim. Det finns mycket om detta på nätet och inte för så länge sedan gick en dokumentär på TV om både AIPAC men främst om ADL.
Johan: Du vet väl ingenting alls om han har "förgripit sig" på någon överhuvudtaget? Fattiga svarta hotellstäderskor kan mycket väl begå brott. Falska sexuella anklagelser till exempel. Försök släppa dina fördomar och se till verkligheten. Du begår en omoralisk handling genom att tillskriva Strauss-Kahn brott som du inte vet något om!
Stina Englund: Vem är domaren, vem är åklagaren, vem är Kahns försvarare, vi måste också se till vilka som finns bakom Kahn.
Johan: Det vi måste se till är verkligheten och objektiva bevis.
Stina ENglund: "Så ska Strauss-Kahn knäcka städerskan
Före detta CIA-spioner, erfarna utredare från New York-polisen och Frankrikes bästa PR-experter.
Dominique Strauss-Kahn håller på att samla ihop ett superteam för att slå tillbaka – och ”gräva upp skit” om kvinnan som anmält den tidigare IMF-chefen. För miljonnotan står sannolikt hans hustru, arvtagerskan Anne Sinclair."
Johan: Om Strauss-Kahn anser sig falskt anklagad - menar du att han inte ska försvara sig?
...
Stina Englund: Hur ska vi förklara blodet och sperman? Det är redan konstaterat att det kommer från Kahn och städerskan. Det blir alltid så hysteriskt när det gäller dom övergrepp judar gör och då är man både det ena och det andra.
Johan: Vad har judar resp muslimer med denna fråga att göra? Biologiska fynd av det slag du nämner skulle du kunna finna i miljontals fall av sexuella kontakter mellan gifta par där sex förekommit fullständigt frivilligt.
Stina Englund: Sen detta att dra upp alla möjliga och omöjliga fall om falska anklagelse om våldtäkter för att flytta fokus från vad det egentligen handlar om, om Kahn.
Johan: Svårt att förstå vad du egentligen menar här?
Stina Englund: Eftersom jag inte har den ringaste tilltro till amerikanskt rättssystem så frias han säkert. I USA är allt möjligt om du har tillräckligt med pengar och har en maktposition och tillhör rätt grupp.
Johan: Phil Spector i Kalifornien fängslades häromåret för mord. Han är jude. Han är mångmiljonär. Det du säger stämmer inte. Självklart är det så att om myndigheterna inte gör tillräckliga utredningar i ett ärende och en tilltalad person ansers sig falskt anklagad kan han - om han har mycket pengar - själv få fram uppgifter som visar att han är just FALSKT anklagad. Men att han då frias beror faktiskt inte på en social orättvisa utan på att MYNDIGHETERNA inte utrett tillräckligt professionellt. Alltså: För att rättssystemet ska bli rättvist och inte beroende av om du är en rik person så måste MYNDIGHETERNA utreda omständigheter bättre. På så sätt tillvaratas både fattiga och rikas rättssäkerhet. Vilket är mycket viktigt. Självklart riktas falska anklagelser oftare mot rika personer eftersom de kan betala högre skadestånd.
Stina Englund: Till sist så försökte han att ragga upp en kvinna från receptionen och ville bjuda henne på skumpa. Inga kvinnliga städerskor ville städa hans rum. Den våldtagna städerskan trodde att rummet var tomt.
Johan: Att flirta och erbjuda champagnedrickning är inte olagligt i USA. Däremot i en del muslimska länder som t.ex. Saudi Arabien. Det låter som att du hyser negativa känslor mot flirt och champagne?
Stina Englund: Är det verkligen någon som tror på att han är oskyldig?
Johan: Ja självklart! Det tror jag absolut att många tycker. Just nu verkar det som att fler och fler tror att han är oskyldig. De som tänker och värderar de fakta som kommer fram. Städerskans bekräftade lögner gör att hennes berättelser om Strauss-Kahn inte blir så trovärdiga. Och det är ju enbart ord som gäller här - ingen människa har ju sett om detta varit en våldtäkt eller hur. Inte du heller förmodar jag?
Stina Englund: Dessutom gick han ut på en av dom finaste krogarna efter det han hade släppts.
Johan: Oj oj! Men Stina, om man har pengar att gå på en fin krog är detta inget dåligt alls. Tänk på den höga restaurangnotan och på de pengar som gick tillbaks till samhället i form av skatt/moms. Han gjorde kanske det allmänna en ekonomisk tjänst genom att välja en riktigt dyr restaurang?
Stina Englund: Man kan ju bli illamående för mindre.
Johan: Jaså du mår illa va detta? Är du avundsjuk på Strauss-Kahn? Vad för slags krog han går på har väl verkligen inte med sakfrågan att göra? Och det är väl heller inget DU behöver fundera över? Eller kan du förklara hur du tänker här?
Stina: Han har nog en extremt manipulativ förmåga. På dom klipp jag har sett kan man se på hans kroppsspråk, ansiktsuttryck och det säger en hel del.
Johan: Han lyckades inte med att manipulera sig ur häktet när han annhölls. Han fick deponera miljontals dollar. Och för övrigt - på vilket sätt har en eventuellt manipulativ förmåga med sakfrågan att göra här? Innehar du någon slags psykiatrisk / forensisk kompetens i att koppla hans ansiktsuttryck på bilder du sett till huruvida han är skyldig eller ej i sakfrågan? Har du också frågar dig om städerskan har gjort sig skyldig till ett grovt brott? Har du studerat hennes ansiktsuttryck på olika bilder och kan garantera hennes oskuld i denna fråga?
Avslutsningsvis hoppas jag att du inte innehar någon tjänst inom rättsväsendet eller hos någon myndighet där din uppfattning om ansiktsuttryck och val av restaurang kan få betydelse för bedömning av enskilda individer.
Johan
Permalänk | Anmäl
Johan E. Andersson, 2011-07-02, 16:12
Åklagarnas plötsliga helomvändning i Strauss-Kahnmålet luktar pengar lång väg. Strauss-Kahn är sannolikt skyldig men bör naturligtvis inte dömas förrän rättegången mot honom nåtts vägs ände. Dock har han ett brokigt register av sexuella konstigheter skramlande efter sig likt konservburkarna bakom de nygiftas bil.
Hur kan man så snabbt och ivrigt från åklagarhåll döma ut den våldtagna genom att säga att hon "ljugiit om flera saker". Tja - hon kanske är mytoman? Annars säger erfarenheter att just våldtäktsoffer har en benägenhet att ändra sin story omsider. Men det är en konstig undanflykt. Även en njursjuk, mytoman, psykotisk, bipolär eller kleptoman som våldtas ska ha upprättelse.
Åtala den rike Strauss-Kahn och låt rättegången fälla avgörandet. Sluta upp med att avfärda våldtäktsoffret. Det finns DNA-bevis och andra spår som kan leda domstolen rätt.
Permalänk | Anmäl
Volfram Ax, 2011-07-02, 19:53
Med tanke på att vi inte huruvida DSK är skyldig eller ej, är jag inte säker på att det är ett väl valt exempel av artikelförfattaren för att bevisa sin tes.
Oavsett vilket så har hon absolut några poänger. Det ÄR beklagligt att det finns människor i Sverige som tycker att människor ska fällas utan bevisning, oavsett vilket brott vi pratar om.
Våldtäkt är möjligen den värsta handling man kan utsätta en annan människa för och en överbevisad förövare SKALL bestraffas HÅRT. Men att sätta en oskyldig människa inom lås och bom är också att begå ett svårt övergrepp.
Man kan alltid diskutera vilket övergrepp som är värst, men för den som blir utsatt är alla jämförelser omöjliga.
Permalänk | Anmäl
Ola Hellman Nielsen, 2011-07-02, 20:08
@Volfram. Varför ska det hållas rättegång om inte ens åklagaren tror att bevisen räcker för fällande dom? I Sverige är det förbjudet för åklagaren att väcka åtal om han/hon inte förväntar sig en fällande dom.
Och vadå "avfärda våldtäktsoffret"? Med det vi nu vet är städerskan troligen INTE något våldtäktsoffer så varför skriver du så?
Permalänk | Anmäl
Ingrid Carlqvist, 2011-07-02, 20:30
Exakt vad är det i åklagarens arbete som du känner till som "luktar pengar lång väg" ?
Påstår du att åklagarna i New York är mutade?
Något som "luktar pengar lång väg" tycker *jag* är väl städerskans samtal med en manlig god vän som är intern på ett fängelse. Städerskan ringde till internen och diskuterade de ekonomiska möjligheterna våldtäktsanmälan skulle kunna innebära. Tycker du inte detta "luktar pengar"?
Varför ska Strauss-Kahn åtalas?
Permalänk | Anmäl
Johan E. Andersson, 2011-07-02, 21:16
En snuskgubbe tas med byxorna nere härom är nog det flesta överens, frågan är dock om den "utnyttjade" verkligen är kränkt,
Permalänk | Anmäl
Jonas Öhström, 2011-07-02, 21:24
144 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Är det inte bättre att vi tar i tu med den ytterst existerande våldtäktsvåg som nu går i Norge med specifikt Oslo som epicentrum istället för att inrikta oss på den lilla promille utav falska anklagelser?
Idag har flera hundra etniska norskor blivt våldtagna av invandrare. Många svenskor har även de blivit våldtagna av invandrare. Dock så är norsk media öppen med detta och så även den norska polisen. Här har vi något att ta i tu med istället för att dölja detta bakom en pseudo-debatt. Fast invandrares våld, svenskfientlighet, är ju något som ingen journalist kommer befatta sig med...
Tack Ingrid Carlqvist. Så jevla bra beskrivet.
Nu har vi Assangefallet om en vecka. Då tas det fallet upp igen., en liknande historia till Strauss-Kahn. Hoppas svensk rättvisa visar sig på framfötterna, juridiskt korrekt.
Jag har en väninna inom polisen, nyligen berättade hon om ett fall där en kvinna gått hem med en kollega på lunchen och haft sex. Mannen kom oväntades hem och fann dem bägge i akten i sovrummet. Kvinnan anmälde kollegan för våldtäkt för att rädda äktenskapet.
Så här kan det inte fortsätta. Vi kvinnor måste inse att vi har ett ansvar. Vi förstör vår relation till männen med detta beteende.Vi måste istället inse att ett visst försiktighetsmått i valet av vem vi har sex med borde vara självklar. Plus att vi måste ta konsekvenserna av vårt eget beteende.
Ingen vet hur många av anmälningar som är falska, och därefter påstå att de flesta är det?
Om de flesta av anmälningarna är falska och de flesta inte heller leder till åtal, vad är då problemet?
Kvinnor som upplever att de blivit utsatta för ett brott måste väl ändå tillåtas anmäla händelsen för vidare utredning? Eller ska polis och åklagarmyndigheten göra grundantagandet att de allra flesta kvinnor som kommer för att göra en anmälan har fel? Märklig syn på hur systemet ska fungera i så fall.
Ingrid, vad har du för praktiskt förlslag för att lösa det problem du beskriver?
Min bild är en annan! Att allt för många män kommer undan! Gillar inte alls de du skriver!
Falska anklagelser är inte bara ett stort problem i Sverige som vi ser. Tänkvärt är hur lätt hela livet förstörs för de som blir falsk anklagade och ofta dömda.
Spilld mjölk tycker feministerna!
Ingrid skriver alltid mycket bra i ämnet.
"Det som ändå är hoppfullt är att en man som Strauss-Kahn ställs inför rätta, att händelsen uppmärksammas i media och att han ser sig under sådan press att han avgår. Trots att våldet mot kvinnor har epidemiska proportioner och sexslavhandeln med kvinnor ökar, så är det ändå att betrakta som ett framsteg att en av världens mäktigaste män ställs till svars för ett övergrepp."
Citat Eva-Britt Svensson (EU-parlamentsledamot för V) i den angränsande Newsmill-artikeln
"Våldtäktsepidemin finns även bland maktens män",
http://www.newsmill.se/artikel/2011/05/19/v-ldt-ktsepidemin-finns-ven-bl...
#8 Magnus:
Genom vilka kriterier ska polisen på direkten avgöra att en anmälan är trams? Hur avgör man om ett brott verkligen begåtts utan att göra någon form av utredning?
Man kan väl knappast säga till kvinnan som gör anmälan att: "Nej, vi har inte tid med sånt här och dessutom är de flesta av den typen av anmälningar som du kommer med här falska."
Det är bra för rättvisan att en kvinna vågar gå mot strömmen och visa sitt tvivelsmål mot orättfärdiga våldtäktsanklagelser. Hur lätt är det inte att skada en mans framtid så fort en kvinna piper. Den som anmäler någon för våldtäkt måste också tåla en ingående rättvis utredning. En kvinna som är helt utan skador men ändå anmäler våldtäkt borde utredas fullständigt eftersom konsekvenserna för mannen är helt orimliga. En kvinnas ord kan inte stå över lagen. Hur kan vi då annars påstå att vi har ett rättssamhälle och dessutom ett jämställt sådant? Falska anklagelser borde få en påföljd som är likvärdig med den som den falskt anklagade annars skulle ha fått.
Anklagelserna mot Assange var i alla fall skandalösa och utan substans, visade det sig! Man undrar om motiven var politiska eller om kvinnorna bara kände sig försmådda inför den andra. De har ju själva mildrat sina vittnesmål, men åklagaren driver ändå saken vidare!
En viktig debatt som få vågar ta. Vi måste sluta betrakta alla män som potentiella förövare (arvssynden) och alla kvinnor som offer (för "patriarkatet"). I synnerhet innan vi har alla papper på bordet. Varför? Jo, för att det flyttar fokus från de sanna offren: de som VERKLIGEN blivit utsatta för övergrepp. Kvinnor är i detta ämne högst jämställda männen, alltså kan vi också ljuga och manipulera för egen vinnings skull! Att på allvar tro att det i alla lägen är män med makt som också i alla lägen har den sexuella makten är oerhört naivt.
Kan Sydsvenskans artikel verkligen avspegla vad som faktiskt anmäls som "våldtäkt" idag? En riktig våldtäkt är en fruktansvärd kränkning varför den som bli utpekad som våldtäktsman därför oftast med rätta blir socialt stigmatiserad.
Titta igenom listan i Sydsvenskans artikel i länken ovan över samtliga 41 våldtäktsanmälningarna I Lund år 2010. Ytterligare exempel från denna lista till de redan nämnda exemplen av Ingrid Carlqvist ovan:
"13-årig flicka blir påhoppad av två pojkar på väg till skolan, de puttar henne. Rubricerades som våldtäkt eftersom ”snopparna stod upp” på killarna, enligt anmälan.
Nedlagt. "
"16-åring anmäler att skolkamrat tagit henne innanför trosorna. Flickan vill inte medverka.
Nedlagt. Brott kan ej styrkas. "
"Pappa anmäler att äldre pojke rört 6-åriga dotterns könsorgan och att dagisfröken pillat henne i rumpan. Inget framkommer dock i dialogförhöret på Barnahuset.
Nedlagt. Ej anledning att misstänka att brott har förövats."
"Socialförvaltningen anmäler, efter mammans uppgifter, att pappan ”eventuellt pillat på dottern”. Den rättsmedicinska undersökningen visar ingenting.
Nedlagt. "
"10-åring anmäler att jämnårig dragit ned hennes byxor och lurat med henne ut i skogen och genomfört samlag (två anmälningar gjorda). Fyra förhör hölls men inget gick att styrka.
Nedlagt. "
"Under en nationsfest hamnar en 20-årig kvinna på rygg i en säng och en man tar på henne, det blir kamp och hans skjorta går sönder innan hon kan fly. Nedlagt."
Det är detta som av Eva-Britt Svensson rubriceras som den svenska "våldtäktsepidemin".
Med reservation för att Sydsvenskans artikel inte är ett rent falsifikat eller återger starkt felaktiga förvrängningar av anmälningarna måste jag säga att ovanstående beskrivningar var inte vad jag trodde om "våldtäktsanmälningar".
Det är väl inte undra på att våldtäktsstatistiken blir som den blir när ovanstående ges rubriceringen våldtäkt. Feministerna (läs t.ex. Eva-Britt Svensson) och Amnesty vill ju ha upp andelen fällande våldtäktsdomar, då dessa är för låga. Skall åklagarna alltså pressa fram "våldtäkter" ur ovanstående material?
Det känns oerhört tråkigt att som vanlig svensk man i artikel efter artikel från feminister få höra att Sverige är världens värsta våldtäktsnation.
Vi får ALDRIG ifrågasätta en utsatt och drabbad kvinna. I övriga brott kan vi gärna ifrågasätta de drabbade, men vi måste tänka på hur en redan drabbad person tvingas uppleva samma situation i repris igen genom detaljerade förhör. Ingen förnekar de gamla förutfattade meningarna, att män är alltid kåtare än kvinnor, kvinnor ljuger inte om sådana här saker för det klarar dom inte av, och kvinnor kan inte fälla tårar av ren vilja. Vi måste se över begreppet "Hellre fria än fälla". Då jag själv inte vill bli felaktigt misstänkt för våldtäkt, så tar jag det säkra för det osäkra. Att inte vistas nära kvinnor. Då är man (nästan) säker. Sedan har vi ju fått in kaniner i floran, som juckar som f-n. Dom får stå sitt kast. Antagligen hotar dom med spö om polisen kontaktas.
Låter detta som en skräckfilm? Vi lever i en verklig skräckfilm. De som begår våldtäkt får inte kritiseras, och de som inte begår våldtäkt, hamnar på kåken för att någon tjackhora vill ha lite stålar.
(Ingen nämnd här, så jag tror inte jag brutit mot Newsmills regler).
Jag har själv tänkt sälja sexuella tjänster - eftersom det är lagligt. Jag kan lätt simulera tårar. Och sex med EN person för 100000 är bättre än sex med hundra á 1000 kr. Vän av ordning... Jag har TÄNKT tanken. Det är ju lagligt att sälja sex. Varför inte? Jag skulle inte ens dömas för medhjälp till sexköp eftersom lagen är skriven med endast kvinnor i åtanke. Tack Sverige för våra jämlika kön.
Eftersom Ingrid nämner "feministiska" krafter som en potentiell bakgrundsfigur så vill jag bjuda på lite mer understöd till hennes påståenden om rättssystemet... bedöm själva:
http://www.pappamanualen.se/rattvisa/
Vilken tramsartikel!
Vad har Kahn med alla våldtäkter som begås i Sverige att göra?
Dessutom begås ett stort antal våldtäkter av flyktingar, som säger
sig behöva en fristad i Sverige, och sen snabbt glömmer bort
varför de fick fristad.
Jobbar Ingrid Carlqvist på Expo möjligen?
Men varför blanda ihop det med Strauss-Khan? Det fallet är ju ännu inte avskrivet. Och kvinnans version om våld bestyrks av kliniska fotografier av kroppsskador bl. a. i vaginan. Att hon kanske har velat slå mynt av överfallet utesluter inte att ett våldförande faktiskt kan ha skett.
Ingrid din artikel är ett mycket bra inlägg i debatten. Däremot så ter sig ju artiklarna av högt satta politiker i samma artikelserie i Newsmill ytterst tveksamma, i bakgrund av dagens ljus. Undrar om någon av dem ber om "ursäkt".
Det tyder ju också på att USA och staten New York visar i praktiken vad som menas att vara ett rättsstat.
Det vore också intressant att få läsa någon uppsatt partikamrat inom sossarna i Sverige kommentera kring detta. DSK är ju från samma politiska hemvist.
Som sagt: Så fort någon sticker ut hakan och menar att våldtäktsstatistiken är humbug, så går vänster-PK-drevet. Detta torde inte förvåna någon människa i Sverige längre. Det är heller inte särskilt intressant att det gör det, vi har hört det så många gånger förut.
Konkreta åtgärder för att lösa detta:
1) Beviskrav. Ingen människa skall kunna dömas enbart på att målsägandes historia "verkar trovärdig", oavsett brott. Det är det som "hellre fria än fälla" betyder.
2) Brottet våldtäkt skall återgå till tidigare definition. Sedan brottsbalken skrevs om för att kalla alla former av sexuella brott för våldtäkt har antalet våldtäkter ökat. Wow. Kunde ingen ha förutsett, eller hur? Och folk utomlands är upprörda över antalet våldtäkter i Sverige... ända tills man förklarar för dem att numera kallas ALLA sexuella brott i Sverige för våldtäkt. Då fortsätter de vara arga över antalet våldtäkter, för ingen tror att något sådant vansinnigt kan vara sant.
3) Inga fler "specialåklagare" eller automatiskt lyckta dörrar i sexualmål. Vi behöver ingen stängd värld utan insyn där politikernas agenda kan frodas i mörkret. Vi behöver heller ingen arena där politikerna kan avgöra mål som de driver av andra skäl och därför inte vill ha insyn.
4) Avskaffa genuspolitrukerna inom rättsväsendet, universitetsvärlden, sjukvården, skolan, och så vidare. Detta görs lämpligast genom en sanningskommission där människor kan berätta om allt som genusvansinnet lett till utan att behöva vara rädda för repressalier.
Konkret nog? Visst, en del är inte så kul, men förmodligen nödvändigt. Lyckta dörrar har missbrukats nog. Det är dags att släppa in ljuset i de "specialutbildades" lilla värld och se gråsuggorna fly undan. Att de tillåts fortsätta är en ren skamfläck, och i framtiden kommer Sveriges genushysteriska period anses vara en mycket mörk avart av samhällsutvecklingen.
@Ingrid Carlqvist
"Men då har ni inte hängt med. Amnesty har de senaste åren bytt inriktning och är numera bara en i den långa raden av radikalfeministiska organisationer som ständigt framställer män som förövare och kvinnor som offer."
Du har fel. 9 artiklar innan din förklarar Amnesty att detta inte gäller om mannen inte är Europe...
Toleransen har skärpts till noll.
När den svenske mannen fattar att kvinnans kropp inte längre är patriakatets leksak för penetrerande godtycke då kommer också antalet anmälningar att minska i samma takt.
Att Ingrid Carlqvist saknar både juridisk kompetens och erfarenhet är uppenbart - att i fråga om justitiemord gräva i nerlagda ärenden istället för de som lett till åtal och fällande dom är smått anmärkningsvärt.
Ingrid Carlqvist har tidigare satt ut hakan i saken och kommit att äventyra Bonnier satsningen Villa liv - då satsade och förlorade hon jobbet som chefsredaktör - nu spelar hon enbart med den egna trovärdighet men inte gör det argumenten tyngre utan tvärtom.
Lisbeth Pipping har rätt - allt för många män kommer undan - om inte männen klarar att respektera kvinnans integritet och självbestämmande får vi dra åt slipsknuten ordentlgt - hårdare straff och offentligt sexbrottsregister blir då min rekommendation.
Det är andra tiderna nu gubbar...!
Först och främst, bra skrivet Anders Lindfors! Och sen till Ingrid Carlqvist, jag vet inte var du har växt upp eller bott, men jag känner en stark känsla av brist på empati hos dig. Du har uppenbarligen inte arbetat kring eller varit närstående till kvinnor som utsatts för denna kränkning. Oavsett om våldtäktsbegreppet rymmer mycket som inte endast gäller penetrering, är sexuellt övergepp så stigmatiserande, förnedrande och påverkar en kvinnas liv och får konsekvenser som sträcker sig långt långt in i framtiden. Det är ingen slump att myndigheter är försiktiga att ifrågasätta en kvinna som anmäler en våldtäkt. Att gå igenom en sådan process efter en våldtäkt, där man kanske dessutom blir mer ifrågasatt än nu, vilket du ju förespråkar, kommer leda till att kvinnor inte anmäler övergrepp alls och tvingar sig själva att leva i tystnad och plåga hellre än att bli anklagad för det som hänt. Trots att du har 30 års erfarenhet som journalist verkar det som att jag vet mer än du när det kommer till vad du beskriver ovan. Merdmänsklighet kanske?
Först och främst, bra skrivet Anders Lindfors! Och sen till Ingrid Carlqvist, jag vet inte var du har växt upp eller bott, men jag känner en stark känsla av brist på empati hos dig. Du har uppenbarligen inte arbetat kring eller varit närstående till kvinnor som utsatts för denna kränkning. Oavsett om våldtäktsbegreppet rymmer mycket som inte endast gäller penetrering, är sexuellt övergepp så stigmatiserande, förnedrande och påverkar en kvinnas liv och får konsekvenser som sträcker sig långt långt in i framtiden. Det är ingen slump att myndigheter är försiktiga att ifrågasätta en kvinna som anmäler en våldtäkt. Att gå igenom en sådan process efter en våldtäkt, där man kanske dessutom blir mer ifrågasatt än nu, vilket du ju förespråkar, kommer leda till att kvinnor inte anmäler övergrepp alls och tvingar sig själva att leva i tystnad och plåga hellre än att bli anklagad för det som hänt. Trots att du har 30 års erfarenhet som journalist verkar det som att jag vet mer än du när det kommer till vad du beskriver ovan. Merdmänsklighet kanske?
Ingrid!
Bra skrivet. Det är verkligen på tiden att de falska våldtäktsanklagelserna börjar diskuteras i samhället. Tyvärr bidrar inte bara feministerna till att sprida bilden att kvinnor per automatik är offer och män per automatik är förövare. Även landets journalister och de största nyhetsredaktionerna gör det.
Dagens Juridik har ett par intressanta artiklar om fallet “Åsa” som TV4 har gjort ett antal reportage om under de senaste åren. Dagen Juridiks genomgång av fallet ger en helt annan bild än den som förmedlades av TV4 och som skapade en hel del debatt om att polisen håller kollegor som misstänks för våldtäkt och misshandel om ryggen.
Så här inleder Dagens Juridik sitt reportage:
”Fyra år av hot och slag. Grov misshandel och grova våldtäkter. Varvat med perioder av gråt och ånger. Ett klassiskt mönster. Kulmen nåddes i början av augusti förra året”.
Så påannonserade Lennart Ekdal det första inslaget i september 2009 i TV4:s ”Kvällsöppet” om ”Åsa” och hennes anmälningar mot polismannen ”Leif” . En beskrivning som trots många förhör och efterforskningar saknar stöd i den 1 200 sidor långa polisutredningen.
Det uppmärksammade TV-programmet fick stort genomslag och när utredningen mot polismannen ”Leif” i april i år blev nerlagd för andra gången gjordes ett nytt inslag i TV4-Nyheterna med samma vinkel, att utredningen var riggad och att Leif hölls om ryggen av sina kolleger.
Resten kan man läsa här:
http://www.dagensjuridik.se/2011/06/tv4-kontrollerade-inte-asas-berattelse
http://www.dagensjuridik.se/2011/06/lennart-ekdal-det-har-gatt-lang-tid
http://www.dagensjuridik.se/2011/06/darfor-blev-fallet-asa-nerlagt
http://www.dagensjuridik.se/2011/06/kommissarie-darfor-lackte-jag-ur-val...
http://www.dagensjuridik.se/2011/06/bjorn-hurtig-vill-inskranka-polisers...
Problemet är den svaga rättssäkerheten som råder i Sverige.
Som man känner jag att man saknar skydd från samhället. Blev själv i ett vårdnadsmål anklagad för diverse obehagligheter. Utan några som helst bevis blev jag först dömd i tingsrätten, men frikändes i hovrätten. Där konstaterades det att allting var påhitt. Men då var redan min dotter borta för alltid. Dessutom förlorade jag mitt arbete, vänner och bostad. Vad tjänar samhället på detta ?
Jag tycker det har framkommit för lite information för att man skall säga bu eller bä om detta fall.
"Åklagarna har upptäckt att hotellstäderskan kan ha haft koppling till brottslig verksamhet som knarkhandel och penningtvätt, skriver New York Times.
Hon ska i ett telefonsamtal med en häktad man dagen efter mötet med Strauss-Kahn ha diskuterat fördelarna med att driva anklagelserna mot IMF-chefen. Samtalet spelades in.
Mannen, som gripits för innehav av 180 kilo marijuana, var en av flera som satt in pengar på kvinnans konto de senaste två åren, totalt runt 100 000 dollar (cirka 630 000 kronor).
Enligt en av New York Times källor fanns det även oklarheten gällande kvinnans, en 32-årig invandrare från Guinea, asylansökan. Hon ska tidigare ha uppgett att en våldtäkt nämndes i ansökan, men någon sådan angivelse fanns inte i dokumentet. Hon har även sagt att hon blivit utsatt för könsstympning men de uppgifter hon gett till utredarna stämde inte överens med vad som stod i asylansökan"
Citerat ur Svd
Svar till Natalie Medic
Så du tycker att vi ska ha sympati med lögnare?
Saknar man empati om man inte köper feministiska lögner och dömer oskyldiga?
#27 Natalie Medic
Du tycks ju fullständigt emptatilös själv. Att bli felaktigt anklagad/dömd för våldtäkt är fårstås något som bara förgyller tillvaron? Bra historia att dra på fest med grabbarna?
Lite intressant att de mest negativa till artikeln är män. Man kan undra varför---? Inte undra på att vi fick en extra usel feminism i detta land. Den fick ju nästan inget som helst manligt mothugg! Platt fall!
"Kvinnors ansvar" är att acceptera kvinnor som likvärdiga, plus att inse kvinnors makt, och givetvis även maktlöshet , i sådana här fall.
Ger man sig i lag med en man så har man ett ansvar, och vice versa.
Men för att anknyta till Sverige, hela detta elementära är här nedmoterat, genom sexköpslagen!
Kvinnor kan visst inte avkrävas ansvar!?
Som sagt, drevet går. Feministerna känner sig naturligtvis hotade så fort någon ifrågasätter deras vansinne.
"...Tyvärr har det på senare år utkristalliserat sig en grupp åklagare med samma feministiska agenda som Roks, Amnesty m fl. ..."
Exakt, ja. Och en i det gänget tyckte att hon var alldeles rätt person att värma upp Assange-målet -- sedan "fallet" först lagts ner av en annan, hederlig, åklagare. Resten är en Kafka-artad absurditet.
#37 Stiina Englund
Så, 'snuskpellen' har 'judeeliten' bakom sig? Vad exakt menar du med det? Låter som du dömt honom på förhand, och de faktiska förhållandena är närmast irrelevanta i sammanhanget, eftersom du enbart utgår från de bilder du målar upp i ditt eget inre.
#14 Carina Glenning,
Utan att förringa kvinnor som anmäler våldtäkt - du ger en annan vinkling på problemet.
En vinkling som inte ska förringas heller.
Men en vinkling som också måste tas upp och inspekteras innan juridisk dom faller.
Finns det någon här som skulle ge Strauss-Kahn ett jobb om han nu frikänns? Förmodligen inte - han är för evigt dömd som en våldtäktsman även om han kanske inte är det.
Han kanske klarar sig genom lönerna han har fått genom åren via sin post.... men "den vanlige mannen" som genom lögner fått en stämpel som våldtäktsman från omvärlden - hur klarar han sig?
Finns det kvinnor som går så lågt att dom anklagar en man för detta vidriga brott? Ja, med all säkerhet så finns det såna kvinnor.
Varför kan man alltid fråga sig.
Pengar hägrar oftast i andra ändan... hämnd i några fall....
Men man ska aldrig förringa en våldtäktsanklagelse oavsett kön som anmäler det. Men innan man vet sanningen - ska människan som är anklagad hängas ut i media?
För även om det nu visar sig att Strauss-Kahn är oskyldig till våldtäkt - kommer du, jag, vi alla, när vi möter honom i framtiden se honom utan denna stämpel i pannan? Nej, det kan vi inte - han är och förblir en våldtäktsman i våra ögon bara för att han blivit anklagad. Och detta gäller alla som hängs ut innan en domstol har dömt honom. Han är redan dömd i våra ögon.
Eller hur?
Intressant att "judeeliten" skyddar DSK... är detta något du vill utveckla, Stiina Englund? Menar du att det här är något slags stor judisk komplott?
Utan att uttala mig om vem som gjort vad i våldtäktsmålet i NY måste jag säga att det roade mig att läsa en artikel med så många logiska felslut som i denna.
Till att börja med ondgör sig Ingrid Carlqvist över att alltför många har uttalat sig om Strauss-Kahns skuld innan dom har fallit, varpå hon själv gör exakt samma sak när hon, innan någon dömts, antyder att kvinnan målet är en lögnare.
Efter denna öppning använder hon detta amerikanska våldtäktsmål som helt irrelevant avstamp för en debatt om en svensk epidemi i våldtäktsanklagelser och "hundratals oskyldigt dömda" i svenska fängelser.
Jag vet inte om det föreligger en sådan epidemi, men jag vill nog ha lite mer att bygga på än endast en artikel i Sydsvenskan och anekdoktisk bevisning från "30 år som journalist".
Det finns gott om människor med 30 års erfarenhet som journalist, akademiker, polis eller vad du vill, som har befängda åsikter om allehanda ting så detta duger inte som argument.
Vilka är dessa hundratals oskyldigt dömda och på vilka grunder förutsätter Ingrid att var och en av dessa gärningsmän är oskyldiga?
Ingen utom Ingrid vet.
Våldtäktsmål är bland de svåraste som finns att döma och handlar alltid om minst två människor och deras omständigheter i varje enskilt fall.
Om du Ingrid vill lyfta fram något om falska våldtäktsanklagelser ber jag dig i så fall peka på mer konkreta bevis som talar för din sak än lättköpta köksbordsargument utan grund.
Antalet anklagelser och nedlagda utredningar i Sverige och hur dessa skiljer sig från övriga Europa är en intressant fråga som bör belysas och debatteras. Tyvärr leder artiklar som din bara till att underblåsa motsättningar och uppmuntra mörkermänniskor att vräka ur sig allehanda idiotier, som kommentarerna till artikeln vittnar om.
Om du verkligen vill gräva i den här frågan ser jag fram emot mer väl underbyggda artiklar.
Mvh,
P-M
#26 Natalie Medic: Här har vi ett typiskt exempel på "snäll"-tänkande, där empati kommer före rättssäkerhet och medlidande kommer före fakta. Natalie Medic behöver aldrig konfronteras med sådana besvärliga koncept, hon är ju god.
Jag tål inte goda människor.
P-M Heineman Jag har följt Carlqvists artiklar i det här ämnet under några år och kan garantera dig att hon har betydligt fler fall än mannen i New York och artiklarna i sydsvenskan som bakgrund i sin förförståelse. Hade hon refererat till alla fall hon känner till så hade hennes artikel blivit så lång att ingen skulle orka läsa. Har du läst kommentar 28 och de länkar som finns i den kommentaren. Hur mycket tror du inte den kvinnans okynnesanmälningar kostat skattebetalarna i onödiga utredningsresurser?
#19 Pjotr Lesr! Du missar en sak som vi inte tar hänsyn till i Sverige. Skador i vaginan säger inte VEM som gjort skadorna. Vad hände med "hellre fria än fälla"?. Menar du på allvar att din (hypotetiska) brorska kan skära dig i halsen så du får ett djupt sår, och att du därefter kan anmäla någon annan för knivöverfall? Ditt knivsår bekräftar ju din historia... Märkligt tankesätt...
#19 Pjotr Lesr! Förlåt. Jag skrev brorska, men menade brorsa. En del kanske tar anstöt av ordet brorska då det låter otrevligt. Det var inte meningen. Om jag knäar dig i magen (vilket inte kommer att ske) och du får skador. Tycker du då att du kan anmäla din pappa? Ska han dömas eftersom du har bevis i form av skador i magen?
TILL MERPARTEN AV SVERIGES FEMINISTER:
TRO inte en massa om rättsfall ni inte vet något om - låt inte initial upphetsning förstöra en kritisk och realistisk (normal) bedömningsförmåga.
Lär er differentiera mellan bevisbara verkliga handlingar och fantasier. Vi ser gång på gång att det är mycket stora skillnader.
Förutsätt inte saker bara för att ni klivit på ett kraftfullt dumt politiskt korrekt tåg. Bli inte naiva tjattrande medlöperskor som bidrar till skada. Som er rörelse idag ser ut gör ni klokast i att utveckla ett eget sansat tänkande på individnivå. När ni twittrar och bloggar - använd hjärnan först och fingrarna sedan.
Sök stöd för era uppfattningar hos sansat folk - sök inte bara stöd hos andra feminister som HELLER inte har kontrollerat fakta. Sluta hetsa upp varandra och uppvigla varandra till dumma och snabba uttalanden.
Uttala er inte om personer som misstänks förrän ni vet FAKTA - alltför ofta gör t.o.m. kända kvinnoprofiler snabba uttalanden om män innan det vet något - de utnyttjar den period som ofta förekommer mellan att någon blir misstänkt till att fakta kommer fram. Under denna tid är feministerna snabba att föra politisk propaganda. Sluta med det.
Sluta använd rättsväsendet som politiskt propagandaverktyg. Visa istället att ni vill att rättsväsendet ska vara så öppet och så professionellt och ofrägat som möjligt.
Motsätt er att poliser, åklagare och domare engagerar sig i feministiska rörelser. De ska hållas sig utanför politiken.
BEVISA att ni är för demokrati - den nuvarande utvecklingen går nämligen i andra riktningen.
KRÄV att era feministiska medsystrar beter sig vettigt och sakligt - annars får ni ingen respekt. Det finns alltför många exempel från kvinnorörelsen som utstrålar pinsamhet och dumhet.
SLUTA att söndra och såra män och barn - verka istället för harmoni och kärlek. Verka för en utveckling i samförstånd och inse att män ALDRIG kommer att bli era partners med den hatiska inställning som alltför ofta nu basuneras ut.
Alltså, kära feminister: bete er lite bättre. Håll er till saken. Respektera fakta och vetenskap. Verka för harmoniskt samspel.
Mvh
Johan
Så ovanligt många bra och kunniga kommentarer - kul!
Till Gunnar Mohammad vill jag säga att toleransen inte är noll, den är på minus hundra. I en rättsstat kan man aldrig tolerera att falska anmälningar leder till domar och att oskyldiga sätts i fängelse. Misstag kommer man aldrig helt undan, men att sätta det i system så som vi gjort är helt oacceptabelt. Man hör ofta feminister säga att det är ett pris vi får betala för att kunna sätta dit alla skyldiga. Vilket horribelt resonemang, så totalt ovärdigt ett rättssamhälle.
Jag har skaffat mig ganska bra juridisk kompetens under mina år som journalist med fokus på oskyldigt dömda. Du verkar inte förstå att bara själva anklagelsen om våldtäkt är stigmatiserande. I många fall räcker det för att förlora jobb, familj och anseende.
Du har också fel om Villaliv. Den ägs inte av Bonnier och jag äventyrade ingenting. Att jag fick sparken för att jag skriver om rättssäkerhet säger mer om uppdragsgivaren och om de fanatiska, anonyma dumskallarna som ville få bort mig, än om mig.
Till Natalie Medic, jag tror det är uppenbart för var och en vem av oss två som har empati.
Till Lisbeth Pipping, synd att du inte förstår att rättssäkerhet måste komma före målet att alla skyldiga ska sättas dit. Ett rättssamhälle ska hellre fria än fälla, annars är vi ute på farligt vatten. Och det är vi i de här frågorna. Om din son blir falskt anklagad för våldtäkt, tycker du att hans tid i fängelse är ett pris vi måste betala för att inte riskera att någon skyldig slinker igenom nätet?
Jaha, mitt inlägg togs bort, skitsamma. Vi som skriver här har som utgångspunkt pressen, det som skrivs i tidningarna. Sen gäller vår inställning hur vi ser på män och kvinnor och kanske till svarta och muslimska kvinnor i synnerhet.
Den judiska lobbyn AIPAC är fruktansvärt stark i USA och framförallt i New York. Det är klart att dom har arbetat frenetiskt. Sen finns kanske den mest extrema organisationen ADL som dammsuger allt och det minsta lilla blåses upp till katastrofnivå. Det är klart att dom har arbetat frenetiskt. Det är ju inget nytt precis att judar avskyr araber/muslimer. Men nu är det en otroligt mäktig jude som har förgripit sig på en fattig svart hotellstäderska som också är muslim. Det finns mycket om detta på nätet och inte för så länge sedan gick en dokumentär på TV om både AIPAC men främst om ADL.
Vem är domaren, vem är åklagaren, vem är Kahns försvarare, vi måste också se till vilka som finns bakom Kahn.
"Så ska Strauss-Kahn knäcka städerskan
Före detta CIA-spioner, erfarna utredare från New York-polisen och Frankrikes bästa PR-experter.
Dominique Strauss-Kahn håller på att samla ihop ett superteam för att slå tillbaka – och ”gräva upp skit” om kvinnan som anmält den tidigare IMF-chefen. För miljonnotan står sannolikt hans hustru, arvtagerskan Anne Sinclair."
http://www.expressen.se/nyheter/1.2453351/sa-ska-strauss-kahn-knacka-sta...
Dessutom försökte han redan vid gripandet blåsa upp sig till diplomat på uppdrag och skrämma bort poliserna som grep honom.
http://www.svd.se/naringsliv/imf-chef-havdade-immunitet_6251760.svd
"När Kahn greps gick den franska journalisten Tristane Banon, 31, ut och anklagade Dominique Strauss-Kahn för att försökt våldta henne under en intervju 2002. Jag kom till en lägenhet som var nästan helt tom. Det slutade med att vi låg på golvet och slogs. Han lyckades knäppa upp min bh, sa hon i fransk tv.
Strauss-Kahns nuvarande och tredje hustru, tv-profilen Anne Sinclair, gick i går ut och stöttade sin make:
Inte för en sekund tror jag på anklagelserna mot min man."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13032067.ab
http://www.svd.se/naringsliv/imf-chef-havdade-immunitet_6251760.svd
"Inte första sexskandalen"
http://www.expressen.se/nyheter/1.2436318/fransk-toppolitiker-gripen-for...
Vem ska vi tro på? För min del är det solklart, den som blev våldtagen såklart.
Hur ska vi förklara blodet och sperman? Det är redan konstaterat att det kommer från Kahn och städerskan. Det blir alltid så hysteriskt när det gäller dom övergrepp judar gör och då är man både det ena och det andra.
Sen detta att dra upp alla möjliga och omöjliga fall om falska anklagelse om våldtäkter för att flytta fokus från vad det egentligen handlar om, om Kahn.
Eftersom jag inte har den ringaste tilltro till amerikanskt rättssystem så frias han säkert. I USA är allt möjligt om du har tillräckligt med pengar och har en maktposition och tillhör rätt grupp.
Till sist så försökte han att ragga upp en kvinna från receptionen och ville bjuda henne på skumpa. Inga kvinnliga städerskor ville städa hans rum. Den våldtagna städerskan trodde att rummet var tomt.
Är det verkligen någon som tror på att han är oskyldig? Dessutom gick han ut på en av dom finaste krogarna efter det han hade släppts. Man kan ju bli illamående för mindre. Han har nog en extremt manipulativ förmåga. På dom klipp jag har sett kan man se på hans kroppsspråk, ansiktsuttryck och det säger en hel del.
Tack för en upplysande och upplyftande artikel Ingrid Carlqvist.
Man kan bara konstatera att det moralistiska Sverige fjärmar sig allt mer från allt vad rättsstat heter.
På en annan tråd på NM uttrycker den socialdemokratiske feministen Lars Pålsson Syll, med välkänd feministvetenskaplig stringens, också uppfattningen att en oskyldigt utpekad man inte kan vara ett offer - när det gäller sexualmål är kvinnan per definition ALLTID offret.
#25 gunnar muhammad
Det är intressant att du tar upp Bonniers - sossarnas egen lilla onkel Tom. Se på TV4 och Scherman, en före detta anarkist. Se på NM och den före detta chefredaktören Leo Lagerkrantz och socialist.
Man behöver bara se på det journalistiska utbudet av TV4 och NMs under Leo för att förstå vem som ligger bakom definitionen av PK. Att det finns andra villiga vapendragare som bl.a. SVT gör ju inte saken bättre.
Och sedan skall väl alla motståndare till hysterifeminismen sättas på sinnessjukhus enligt beprövad mönster från andra "toleranta" samhällen.
Det var mycket på en gång som var fel, Strass-Kahn är vare sig fälld eller frikänd, utredningen pågår fortsatt. Våldtäktsstatistik går inte att jmf rakt av mellan länder. Bl.a så räknas i Sverige samtliga enskilda våldtäkter, även om det är mot samma man/kvinna av samma förövare. T.ex blir en person dömd för att ha begått våldtäkt under 5 år och detta har gjorts 1 gång i veckan under dessa 5 år så räknas det i statistiken som 260 våldtäkter det året som denne döms. Rätt eller fel vet jag inte, men alla länder räknar inte statistik på samma vis.
Sen kan man misstänka att vi inte har en genusneutral rättsskipning i Sverige, lagarna är inte heller helt genusneutrala, men tror det finns "vinnare och förlorare" på båda sidorna.
Jag tycker Stina Englunds resonemangslogik är torftig men den är tyvärr inte ovanlig. Därför förtjänar den att kommenteras:
Stina Englund: ...Vi som skriver här har som utgångspunkt pressen, det som skrivs i tidningarna.
Johan: Ja, och pressen generellt sett utför inte den pro-demokratiska granskning av myndigheter som är pressens främsta uppgift. Pressen ska nyfiket nosa upp rättsosäkerhet och myndighetsövergrepp. Svensk press är i detta avseende tandlös, inkompetent och feg. Svensk press idag - generellt sett - utgör inte den säkerhetsfunktion som folket behöver.
Stina Englund: Sen gäller vår inställning hur vi ser på män och kvinnor och kanske till svarta och muslimska kvinnor i synnerhet.
Johan: Vad har detta med Strauss-Kahn att göra? Jo möjligtvis att pga att det är en svart och muslimsk kvinna så tror man att hon talar sanning? Det vore sorgligt om vi automatiskt tror på individer pga att det är svarta och muslimer. En person som begår brott - exempelvis en svart städerska - ska inte ostraffat kunna komma undan bara för att hon är svart och muslim.
Stina Englund: Den judiska lobbyn AIPAC är fruktansvärt stark i USA och framförallt i New York. Det är klart att dom har arbetat frenetiskt.
Johan: Det rör sig om en konkret anklagelse. Se till sakfrågan! Skönjer jag rasistiska tendenser här från Stina EnNglund?
Stina Englund: Sen finns kanske den mest extrema organisationen ADL som dammsuger allt och det minsta lilla blåses upp till katastrofnivå. Det är klart att dom har arbetat frenetiskt. Det är ju inget nytt precis att judar avskyr araber/muslimer.
Johan: Släpp dina rasistiska fördomar nu. Alla som anklagas för något - inklusive anklagelser som är falska SKA få göra ALLT i deras makt att försvara sig utan att personer som t.ex. du ska smutskasta dem. Det är en mänsklig rättighet att försvara sig när man blir anklagad.
Stina Englund: Men nu är det en otroligt mäktig jude som har förgripit sig på en fattig svart hotellstäderska som också är muslim. Det finns mycket om detta på nätet och inte för så länge sedan gick en dokumentär på TV om både AIPAC men främst om ADL.
Johan: Du vet väl ingenting alls om han har "förgripit sig" på någon överhuvudtaget? Fattiga svarta hotellstäderskor kan mycket väl begå brott. Falska sexuella anklagelser till exempel. Försök släppa dina fördomar och se till verkligheten. Du begår en omoralisk handling genom att tillskriva Strauss-Kahn brott som du inte vet något om!
Stina Englund: Vem är domaren, vem är åklagaren, vem är Kahns försvarare, vi måste också se till vilka som finns bakom Kahn.
Johan: Det vi måste se till är verkligheten och objektiva bevis.
Stina ENglund: "Så ska Strauss-Kahn knäcka städerskan
Före detta CIA-spioner, erfarna utredare från New York-polisen och Frankrikes bästa PR-experter.
Dominique Strauss-Kahn håller på att samla ihop ett superteam för att slå tillbaka – och ”gräva upp skit” om kvinnan som anmält den tidigare IMF-chefen. För miljonnotan står sannolikt hans hustru, arvtagerskan Anne Sinclair."
Johan: Om Strauss-Kahn anser sig falskt anklagad - menar du att han inte ska försvara sig?
...
Stina Englund: Hur ska vi förklara blodet och sperman? Det är redan konstaterat att det kommer från Kahn och städerskan. Det blir alltid så hysteriskt när det gäller dom övergrepp judar gör och då är man både det ena och det andra.
Johan: Vad har judar resp muslimer med denna fråga att göra? Biologiska fynd av det slag du nämner skulle du kunna finna i miljontals fall av sexuella kontakter mellan gifta par där sex förekommit fullständigt frivilligt.
Stina Englund: Sen detta att dra upp alla möjliga och omöjliga fall om falska anklagelse om våldtäkter för att flytta fokus från vad det egentligen handlar om, om Kahn.
Johan: Svårt att förstå vad du egentligen menar här?
Stina Englund: Eftersom jag inte har den ringaste tilltro till amerikanskt rättssystem så frias han säkert. I USA är allt möjligt om du har tillräckligt med pengar och har en maktposition och tillhör rätt grupp.
Johan: Phil Spector i Kalifornien fängslades häromåret för mord. Han är jude. Han är mångmiljonär. Det du säger stämmer inte. Självklart är det så att om myndigheterna inte gör tillräckliga utredningar i ett ärende och en tilltalad person ansers sig falskt anklagad kan han - om han har mycket pengar - själv få fram uppgifter som visar att han är just FALSKT anklagad. Men att han då frias beror faktiskt inte på en social orättvisa utan på att MYNDIGHETERNA inte utrett tillräckligt professionellt. Alltså: För att rättssystemet ska bli rättvist och inte beroende av om du är en rik person så måste MYNDIGHETERNA utreda omständigheter bättre. På så sätt tillvaratas både fattiga och rikas rättssäkerhet. Vilket är mycket viktigt. Självklart riktas falska anklagelser oftare mot rika personer eftersom de kan betala högre skadestånd.
Stina Englund: Till sist så försökte han att ragga upp en kvinna från receptionen och ville bjuda henne på skumpa. Inga kvinnliga städerskor ville städa hans rum. Den våldtagna städerskan trodde att rummet var tomt.
Johan: Att flirta och erbjuda champagnedrickning är inte olagligt i USA. Däremot i en del muslimska länder som t.ex. Saudi Arabien. Det låter som att du hyser negativa känslor mot flirt och champagne?
Stina Englund: Är det verkligen någon som tror på att han är oskyldig?
Johan: Ja självklart! Det tror jag absolut att många tycker. Just nu verkar det som att fler och fler tror att han är oskyldig. De som tänker och värderar de fakta som kommer fram. Städerskans bekräftade lögner gör att hennes berättelser om Strauss-Kahn inte blir så trovärdiga. Och det är ju enbart ord som gäller här - ingen människa har ju sett om detta varit en våldtäkt eller hur. Inte du heller förmodar jag?
Stina Englund: Dessutom gick han ut på en av dom finaste krogarna efter det han hade släppts.
Johan: Oj oj! Men Stina, om man har pengar att gå på en fin krog är detta inget dåligt alls. Tänk på den höga restaurangnotan och på de pengar som gick tillbaks till samhället i form av skatt/moms. Han gjorde kanske det allmänna en ekonomisk tjänst genom att välja en riktigt dyr restaurang?
Stina Englund: Man kan ju bli illamående för mindre.
Johan: Jaså du mår illa va detta? Är du avundsjuk på Strauss-Kahn? Vad för slags krog han går på har väl verkligen inte med sakfrågan att göra? Och det är väl heller inget DU behöver fundera över? Eller kan du förklara hur du tänker här?
Stina: Han har nog en extremt manipulativ förmåga. På dom klipp jag har sett kan man se på hans kroppsspråk, ansiktsuttryck och det säger en hel del.
Johan: Han lyckades inte med att manipulera sig ur häktet när han annhölls. Han fick deponera miljontals dollar. Och för övrigt - på vilket sätt har en eventuellt manipulativ förmåga med sakfrågan att göra här? Innehar du någon slags psykiatrisk / forensisk kompetens i att koppla hans ansiktsuttryck på bilder du sett till huruvida han är skyldig eller ej i sakfrågan? Har du också frågar dig om städerskan har gjort sig skyldig till ett grovt brott? Har du studerat hennes ansiktsuttryck på olika bilder och kan garantera hennes oskuld i denna fråga?
Avslutsningsvis hoppas jag att du inte innehar någon tjänst inom rättsväsendet eller hos någon myndighet där din uppfattning om ansiktsuttryck och val av restaurang kan få betydelse för bedömning av enskilda individer.
Johan
Åklagarnas plötsliga helomvändning i Strauss-Kahnmålet luktar pengar lång väg. Strauss-Kahn är sannolikt skyldig men bör naturligtvis inte dömas förrän rättegången mot honom nåtts vägs ände. Dock har han ett brokigt register av sexuella konstigheter skramlande efter sig likt konservburkarna bakom de nygiftas bil.
Hur kan man så snabbt och ivrigt från åklagarhåll döma ut den våldtagna genom att säga att hon "ljugiit om flera saker". Tja - hon kanske är mytoman? Annars säger erfarenheter att just våldtäktsoffer har en benägenhet att ändra sin story omsider. Men det är en konstig undanflykt. Även en njursjuk, mytoman, psykotisk, bipolär eller kleptoman som våldtas ska ha upprättelse.
Åtala den rike Strauss-Kahn och låt rättegången fälla avgörandet. Sluta upp med att avfärda våldtäktsoffret. Det finns DNA-bevis och andra spår som kan leda domstolen rätt.
Med tanke på att vi inte huruvida DSK är skyldig eller ej, är jag inte säker på att det är ett väl valt exempel av artikelförfattaren för att bevisa sin tes.
Oavsett vilket så har hon absolut några poänger. Det ÄR beklagligt att det finns människor i Sverige som tycker att människor ska fällas utan bevisning, oavsett vilket brott vi pratar om.
Våldtäkt är möjligen den värsta handling man kan utsätta en annan människa för och en överbevisad förövare SKALL bestraffas HÅRT. Men att sätta en oskyldig människa inom lås och bom är också att begå ett svårt övergrepp.
Man kan alltid diskutera vilket övergrepp som är värst, men för den som blir utsatt är alla jämförelser omöjliga.
@Volfram. Varför ska det hållas rättegång om inte ens åklagaren tror att bevisen räcker för fällande dom? I Sverige är det förbjudet för åklagaren att väcka åtal om han/hon inte förväntar sig en fällande dom.
Och vadå "avfärda våldtäktsoffret"? Med det vi nu vet är städerskan troligen INTE något våldtäktsoffer så varför skriver du så?
Exakt vad är det i åklagarens arbete som du känner till som "luktar pengar lång väg" ?
Påstår du att åklagarna i New York är mutade?
Något som "luktar pengar lång väg" tycker *jag* är väl städerskans samtal med en manlig god vän som är intern på ett fängelse. Städerskan ringde till internen och diskuterade de ekonomiska möjligheterna våldtäktsanmälan skulle kunna innebära. Tycker du inte detta "luktar pengar"?
Varför ska Strauss-Kahn åtalas?
En snuskgubbe tas med byxorna nere härom är nog det flesta överens, frågan är dock om den "utnyttjade" verkligen är kränkt,