Om författaren:
Anna Veeder är ekonomiansvarig på ett israeliskt hitechföretag samt frilansskribent med hjärtat (och en hel del av fritiden) i den israeliska fredsrörelsen. Bosatt i Israel sedan 1992.
En självmordsbombning? I Stockholm? Förlåt en luttrad israel, men är det inte hopplöst ute? Känns så...Netanya 2003. Till och med palestinierna på Västbanken skrotade konceptet för flera år sedan och ägnar sig istället åt att bygga en ekonomiskt spirande rättsstat, med amerikanskt stöd och visst hopp om självständighet inom en överskådlig tid. Jenin, självmordsbombarnas före detta inofficiella huvudstad, driver numera ett ambitiöst turistprogram tillsammans med sin israeliska grannkommun och planerar för 100 000 utländska besökare under 2011.
Förutsatt att det inte handlar om ett orginellt självmordsförsök medelst rörbomber fastspända på ryggen så framstår den svenske självmordsbombaren dessutom som en inkompetent amatör. Hur komplicerat är det att få sprängladdningen att detonera på rätt sätt och vid rätt tidpunkt för att åsamka maximal skada? I nuläget är det väl det mest beklagansvärda att självmordsbombaren inte överlevde och därmed inte kunnat ge SÄPO lite värdefull information om sin umgängeskrets, kontakter och eventuella finansiärer.
Var självmordsbombaren en ensam fanatiker? Jag hoppas det. Jag hoppas att svenskarna inte ska behöva nå den grad av luttrad cynism som de flesta israeler uppvisar när de konfronteras med terrorattacker. När Hamasanhängare sprängde sig på bussar 1996 mådde jag fysiskt illa, kunde inte slita mig från de löpande sändningarna i TV-rutan och grät ohejdat över vad jag upplevde som en nationell katastrof. Under den andra intifadan och dess i det närmaste dagliga självmordsattacker övergick jag till modus vivendi: jag avstod från att åka buss om det inte var helt nödvändigt, kollade uppmärksamt vem som närmade sig vakten vid ingången till ett köpcentrum, lade märke till personer med stora bylsiga jackor eller stora väskor och placerade mig så att jag hade utkik över ingången när jag satt på ett café eller en restaurang. Några år senare, när sekreteraren på mitt jobb frågade om jag hade ringt mina svärföräldrar i Netanya eftersom radion just rapporterat om en självmordsbombning på köpcentret där, konstaterade jag bara att "det är där de brukar explodera" och gick och skickade ett fax. Man vänjer sig.
Däremot hoppas jag att självmordsattacken i Stockholm slutgiltigt slår hål på den naiva och i grunden människoföraktande myt som påstår att självmordsbombare enbart är förtvivlade offer som inte kan hållas ansvariga för sina handlingar.
En som tydligt gett uttryck för denna uppfattning är den Wikileaksaktuelle svenske journalisten Johannes Wahlström, som i bloggartikeln "Våra sinnens mur" (2006) i samband med ett besök på en bar i Tel Aviv skriver "Med jämna mellanrum briserar en uppgiven själ och färgar en intet ont anande kafévägg och dess gäster med sina inälvor". Så poetiskt och lidelsefullt! Men faktum är att den "uppgivne själen" inte bara avsåg att färga kaféväggen och dess gäster med blodet från sina egna inälvor, utan snarare att medvetet bomba dem i småbitar med hjälp av spikar, skruvar och annan metallskrot.
Bombbälten ligger inte heller och skräpar i dikena, inte ens i Mellanöstern. De må vara enkla och billiga att tillverka, men att utföra en självmordsbombning kräver inte bara en beredvillig "uppgiven själ", utan också planering, logistik, finansiering, smuggling eller stöld av sprängämnen samt några turer till närmaste järnvaruhandel. Hjärnorna bakom detta agerar inte i förtvivlan, utan helt enligt sina egna (fanatiska konservativa) politiska intressen i syfte att få ökad politisk makt och inflytande. Hamas bussbombningar våren 1996 fick den israeliska opinionen att svänga högerut, till förmån för höken Binyamin Netanyahu istället för den mer fredsvillige Shimon Peres. Nästa gång jag möter en svensk studiegrupp i Haifa för ett samtal så hoppas jag att denna enkla insikt inte längre ligger som en avgrund mellan oss.
Det viktiga är nu att vi i Sverige kan samlas kring vårt engagemang för mångkulturen och dess frukter.
Vi är så bortskämda av alla rikedomar som vi har fått från utlandet att jag skäms att man nu drar så många över en kam bara för att en förvirrad själ skred till verket i en överilad handling.
Nu behövs en landsmoder som vi kan samlas kring, greppa varandras händer och be en bön för de goda krafterna i vårt fina samhälle.
Själv är jag socialsekreterare från Lidingö, men sedan en tid tillbaka lyckligt gift med en nigerian. Så nu försöker vi att få igång förberedelserna för en islamsk jul här hemma, som en kulturkompromiss och ett firande i mångkulturell anda.
Vi får försöka se det positiva i allt och vända blad, gå vidare.
Vi lever i ett mångkulturellt samhälle och får acceptera att vi konfronteras med olika kulturyttringar i vardagen.
Varma kramar till alla.
MVH Berit von Gyllencreützer af Björkesund och Helgö - al Abdulhassis Socialsekreterare på Lidingö & Debattör http://batikhaxanberit.blogspot.com
Permalänk | Anmäl
Berit von Gyllencreützer af Björkesund och Helgö - al Abdulhassis, 2010-12-12, 18:03
Nej,naturligtvis är inte självmordsbombare oskyldiga offer för omständigheterna. Dom lika skyldiga till sina illdåd som stater som använder sina arméer att mörda oskyldiga civila. Det märkliga är att de förra ska vi förakta och de senare ska vi solidarisera oss med, om jag förstår skribentens åsikt rätt.
För mig är mördare lika föraktliga oavsett vilka argument dom döljer sina illgärningar med.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2010-12-12, 18:09
Instämmer med 1# Olof Lindberg. Dom som iklädda stridsflyg och pansar sprider 100-falt större död och förintelse omkring sig är väl inte bättre? Och sämst är väl den västerländska demokrati som stjäl ett helt land och skänker bort det till sina egna medborgare? Man får kämpa rejält för att hålla åtminstone näsan ovanför detta fascistiska träsk.
Permalänk | Anmäl
Gösta Lilja, 2010-12-12, 18:54
Det verkar inte på den ljudinspelning som förmodas vara mannens uttalande innan självmordet att denne var vid sina sinnens fulla bruk.
Om nu denne man hade överlevt och åtalats, borde inte den rimliga påföljden ha blivit rättspsykiatrisk vård?
Permalänk | Anmäl
Pelle, 2010-12-12, 19:22
#2
Det är inte stater som dödar - det är människor som dödar. Hur ställer du en stat till svars för krigsförbrytelser?
Permalänk | Anmäl
Erika Svensson, 2010-12-12, 20:56
"Batikhäxan" är en fejkblogg, troligen skriven av en Sverigedemokrat.
Permalänk | Anmäl
Jon Weman, 2010-12-12, 21:31
Johan Pappila, hur ofta var du själv du ute och demonstrerade?
Själv var jag för ung då, vad Olof och Gösta gjorde får de själva svara på. Men jag tror i alla fall inte de skickade vapen och stöd till Saddam, vilket var vad USA gjorde under 80-talet.
Permalänk | Anmäl
Jon Weman, 2010-12-12, 21:33
Utmärkt artikel Anna Veeder.
Till O Lindberg.
Jag tycker att du skall säga åt dina "mördade oskyldiga civila" att inte härbärgera sjävmordsbombare och andra terrorister i sina led. De senare lever ju ändå bara ut sina egna frustrationer över att inte med annan makt (läs:kunskaper) kunna föra ut sina människofientliga, våldsbenägna böjelser.
Det är över 60 år sedan armé stod mot armé.
Till Johan Pappila: Tack.
Permalänk | Anmäl
Bengt Mona, 2010-12-12, 22:24
Mycket bra, Anna!
Olof och Gösta, er reaktion är lika ute som självmordsbombare i Jennin! Artikeln handlade bl.a. om att den så vanliga svenska attityden att självmordsbombare agerar från vanmakt och förtvivlan inte håller. Som exempel på en som har denna attityd gavs Johannes Wahlström. Ni verkar hålla med Anna om att fattigdom och misär i sig inte skapar en självmordsbombare men kunde inte göra det utan att dra politiserade jämförelser. Och det är ute, kan man säga. Var modiga och fördöm reservationslöst agerandet.
Permalänk | Anmäl
A-K Roth, 2010-12-13, 03:05
Artikelforfattaren skriver att man implementerar en god ekonomi och en rattsstat pa Vastbanken. Jag skulle vilja se mer respekt for fakta. Vastbanken ar ockuperat palestinskt territorium och har inga mojligheter till en spirande ekonomi forran ockupationen upphor enligt internationell ratt. 80 procent av vattentillgangarna har bestulits av illegala israeliska bosattare och apartheidmuren innefattar 10 procent av ockuperat territorium. Abu Mazen bedriver terror mot den egna befolkningen med sina USA finansierade miliser enligt Israels onskan. Det finns mycket mer jag skulle kunna tillagga, men detta far racka. Som sagt, jag skulle vilja se mer respekt for de faktiska skeendet pa Vastbanken.
Permalänk | Anmäl
Terry K, 2010-12-13, 09:59
Hej Anna, mycket bra artikel, som vanligt!
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2010-12-14, 09:50
Tack alla. Apropå fakta angående ekonomin på Västbanken: http://www.bloomberg.com/news/2010-09-14/west-bank-economy-grows-9-in-fi...
"The Gaza economy expanded about 16 percent during the same period, boosted by Israel’s relaxation of restrictions on imports, Oussama Kanaan, the organization’s chief of mission in the West Bank and Gaza, said today. The West Bank and Gaza are heading for 8 percent growth this year, up from 7.2 percent in the West Bank in 2009, and 5.4 percent in Gaza, Kanaan said."
Jag beskriver detta som att palestinierna på Västbanken ägnar sig åt att bygga en "ekonomiskt spirande rättsstat", och står faktiskt för det. Saker jag inte påstått i artikeln avstår jag från att gå in på. De som är intresserade vad jag anser om ockupationen, bosättningarna osv kan googla lite eller titta på min blogg.
Permalänk | Anmäl
Anna Veeder, 2010-12-14, 11:03
12 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Det viktiga är nu att vi i Sverige kan samlas kring vårt engagemang för mångkulturen och dess frukter.
Vi är så bortskämda av alla rikedomar som vi har fått från utlandet att jag skäms att man nu drar så många över en kam bara för att en förvirrad själ skred till verket i en överilad handling.
Nu behövs en landsmoder som vi kan samlas kring, greppa varandras händer och be en bön för de goda krafterna i vårt fina samhälle.
Själv är jag socialsekreterare från Lidingö, men sedan en tid tillbaka lyckligt gift med en nigerian. Så nu försöker vi att få igång förberedelserna för en islamsk jul här hemma, som en kulturkompromiss och ett firande i mångkulturell anda.
Vi får försöka se det positiva i allt och vända blad, gå vidare.
Vi lever i ett mångkulturellt samhälle och får acceptera att vi konfronteras med olika kulturyttringar i vardagen.
Varma kramar till alla.
MVH Berit von Gyllencreützer af Björkesund och Helgö - al Abdulhassis Socialsekreterare på Lidingö & Debattör http://batikhaxanberit.blogspot.com
Nej,naturligtvis är inte självmordsbombare oskyldiga offer för omständigheterna. Dom lika skyldiga till sina illdåd som stater som använder sina arméer att mörda oskyldiga civila. Det märkliga är att de förra ska vi förakta och de senare ska vi solidarisera oss med, om jag förstår skribentens åsikt rätt.
För mig är mördare lika föraktliga oavsett vilka argument dom döljer sina illgärningar med.
Instämmer med 1# Olof Lindberg. Dom som iklädda stridsflyg och pansar sprider 100-falt större död och förintelse omkring sig är väl inte bättre? Och sämst är väl den västerländska demokrati som stjäl ett helt land och skänker bort det till sina egna medborgare? Man får kämpa rejält för att hålla åtminstone näsan ovanför detta fascistiska träsk.
Det verkar inte på den ljudinspelning som förmodas vara mannens uttalande innan självmordet att denne var vid sina sinnens fulla bruk.
Om nu denne man hade överlevt och åtalats, borde inte den rimliga påföljden ha blivit rättspsykiatrisk vård?
#2
Det är inte stater som dödar - det är människor som dödar. Hur ställer du en stat till svars för krigsförbrytelser?
"Batikhäxan" är en fejkblogg, troligen skriven av en Sverigedemokrat.
Johan Pappila, hur ofta var du själv du ute och demonstrerade?
Själv var jag för ung då, vad Olof och Gösta gjorde får de själva svara på. Men jag tror i alla fall inte de skickade vapen och stöd till Saddam, vilket var vad USA gjorde under 80-talet.
Utmärkt artikel Anna Veeder.
Till O Lindberg.
Jag tycker att du skall säga åt dina "mördade oskyldiga civila" att inte härbärgera sjävmordsbombare och andra terrorister i sina led. De senare lever ju ändå bara ut sina egna frustrationer över att inte med annan makt (läs:kunskaper) kunna föra ut sina människofientliga, våldsbenägna böjelser.
Det är över 60 år sedan armé stod mot armé.
Till Johan Pappila: Tack.
Mycket bra, Anna!
Olof och Gösta, er reaktion är lika ute som självmordsbombare i Jennin! Artikeln handlade bl.a. om att den så vanliga svenska attityden att självmordsbombare agerar från vanmakt och förtvivlan inte håller. Som exempel på en som har denna attityd gavs Johannes Wahlström. Ni verkar hålla med Anna om att fattigdom och misär i sig inte skapar en självmordsbombare men kunde inte göra det utan att dra politiserade jämförelser. Och det är ute, kan man säga. Var modiga och fördöm reservationslöst agerandet.
Artikelforfattaren skriver att man implementerar en god ekonomi och en rattsstat pa Vastbanken. Jag skulle vilja se mer respekt for fakta. Vastbanken ar ockuperat palestinskt territorium och har inga mojligheter till en spirande ekonomi forran ockupationen upphor enligt internationell ratt. 80 procent av vattentillgangarna har bestulits av illegala israeliska bosattare och apartheidmuren innefattar 10 procent av ockuperat territorium. Abu Mazen bedriver terror mot den egna befolkningen med sina USA finansierade miliser enligt Israels onskan. Det finns mycket mer jag skulle kunna tillagga, men detta far racka. Som sagt, jag skulle vilja se mer respekt for de faktiska skeendet pa Vastbanken.
Hej Anna, mycket bra artikel, som vanligt!
Tack alla. Apropå fakta angående ekonomin på Västbanken: http://www.bloomberg.com/news/2010-09-14/west-bank-economy-grows-9-in-fi...
"The Gaza economy expanded about 16 percent during the same period, boosted by Israel’s relaxation of restrictions on imports, Oussama Kanaan, the organization’s chief of mission in the West Bank and Gaza, said today. The West Bank and Gaza are heading for 8 percent growth this year, up from 7.2 percent in the West Bank in 2009, and 5.4 percent in Gaza, Kanaan said."
Jag beskriver detta som att palestinierna på Västbanken ägnar sig åt att bygga en "ekonomiskt spirande rättsstat", och står faktiskt för det. Saker jag inte påstått i artikeln avstår jag från att gå in på. De som är intresserade vad jag anser om ockupationen, bosättningarna osv kan googla lite eller titta på min blogg.