newsmill-logo
Georg Sessler om krigets asymmetriska bildjournalistik:

Därför förlorar Israel mediekriget

Publicerad: 2009-01-13, Uppdaterad: 2011-11-02

Om författaren:

 

Georg Sessler är fotograf och författare.

 

Tidningsredaktionen underskattar läsaren, tidningsköparen, när man låter journalisten Emma Löfgren i SvD knäppa sina bilder och få dem publicerde. Tidningen har tydligen inte råd att anlita en professionell fotograf som aldrig skulle manipulera sina intervjuoffer. Ofta glömmer redaktionen bort maggropskänslan - det är inte bara genom att en bild har god skärpa eller genom att vara ett bevis på att "jag var där" som den berör och talar till oss. Att med ett stort leende titta in i Löfgrens kamera och låta dem rättfärdiga anfallet och bombningarna är en förolämpning. Om hennes eller redaktionens tanke är att framställa israelerna som okänsliga och utan empati så har hon/de valt rätt bilder. Löfgren har förmodligen inte tillgång till Getty Images hemska bilder på raketdödade i Israel, men det hade redaktionen. Att publicera intetsägande amatörbilder är ett hån mot alla dem som dör i konflikten och ett underkännande av en yrkeskår. Men tanken är kanske att manipulera och styra människors uppfattning med hjälp av dessa bilder från Israel, då förstärker de ett syfte som redaktionen inte vill skriva om.

Fotografierna från den israeliska sidan är oftast arrangerade situationer, chockerande i sin aningslöshet och naivitet där dramatiken helt saknas på bilderna. En bild av leende soldater avfyrar raketer med lasersikte "dokumenterar" en total okänslighet inför stundens allvar, såväl av fotografen och den avbildade och visar förmodligen ett arrangerat fotograferingstillfälle för pressfotografer eller ett kamratporträtt, lika naivt som bilderna från Abu Ghurayb. I pressetiska sammanhang talas det om manipulerade bilder, men sällan om manipulerade motiv och arrangerade bilder.

Det verkar ibland som om redaktörerna, som väljer ut bilderna inte förstår eller tänker på att bildspråket, precis som det skrivna språket, har sina sofistikerade koder och nyanser. Bildmaterialet redovisas inte neutralt, utan är precis som text en spegling av redaktörernas sympatier.

Det råder en total obalans av antal fotografier som har rullat ut från nyhetsbyråerna AP, EPA, Getty och Reuters under de senaste dagarna, omkring ca 1000 bilder om dagen från Gazakonflikten. Endast knappt 3-5 procent kommer från Israel och det är inte lätt att vaska fram några intressanta bilder från den israeliska sidan - jag har bara hittat ett fåtal, samtliga opublicerade.

Bildutbudet från Gaza håller överlag en mycket hög klass och domineras av många dramatiska, spektakulära fotografier på massakrerade människor, massbegravningar, där människor skriker ut sin förtvivlan. De palestinska fotograferna arbetar under mycket svåra förhållanden. Deras rörelsefrihet är begränsad, framför allt av överlevnadsinstinkten. Fotograferna försöker hålla sig till "säkra platser" där bombningen redan är avslutad och redan har skördat sina offer. Bilderna visar brinnande raserade hus, och bland rasmassorna syns halvt begravda blodiga och döda män. En förtvivlad man står över någon dödad anförvant, skakande närbilder. Framför sjukhusen står fotograferna som paparazzi och väntar på ambulanser med skadade.

Fotograferna som lever i Gazasektorn lever på sina dramatiska bilder och de har just nu inga större svårigheter att hitta sådana motiv. Ju värre, desto större möjligheter till försäljning, "den enes död..." Många fotografer är stringers med en inkomst på ca 75 dollar för varje publicerad bild. Samtidigt som den samlade världspressen sitter på den israeliska sidan, nästan sysslolösa i närheten av krigszonen. De släpps inte in i Gaza eller ens i närheten av händelsernas centrum."

Och vad kan de göra?

På den israeliska sidan är fotografernas rörelsefrihet kraftigt begränsad av militära restriktioner och de fåtal bilder som tillåts är urvalet intetsägande. I bästa fall kan de producera någon efterhandskonstruktion av ett raketanfall som har skadat något hus och intervjua kvinnor som gömmer sig för de ständigt hotande raketerna. Dramatiken saknas helt.

Det blir bilder på stridsfordon i solnedgången som väntar på anfall, en makt- och styrkedemonstration. En bild för hemmaopinionen, en led i skrämselpropagandan, som förmodligen inte fungerar på en europeisk läsekrets. Många bilder arrangeras för att likna en krigssituation, "sanningen" sänds hem till läsarna som kommer att uppfatta dem som äkta nyhetsbilder. GPO (Goverment Press Office) som övervakar journalisternas rörelser verkar snarare vara anställda av palestinska presstjänsten eller Hamas PR-avdelning, eftersom dessa bilder bara speglar överlägsenhet och arrogans till skillnad från dem från den palestinska sidan av förtvivlan och underlägsenhet.

Fotografier ska spegla verkligheten, men vems är den verkliga verkligheten? Som fotograf ska man inte inbilla sig att man är sanningsbärare. Kameran ljuger inte, hette det förr. Det är sedan länge helt förlegat. En av våra främsta filmfotografer, Lasse Svanberg, skrev en gång: "Skulle någon fråga mig om vad jag anser vara den viktigaste förändringen när det gäller bild under de senaste tjugo åren skulle jag tveklöst svara: fotografins förlust av sin roll som sanningsvittne. Min generation är nämligen uppfostrad med en stor tilltro till den fotografiska sanningen, med att 'kameran inte ljuger'. En fotografisk bild skall vara ett oantastligt verklighetsdokument. Och därmed basta."

Qassamraketerna har gjort människor förtvivlade och rädda och är en av huvudorsakerna till det israeliska anfallet, men var är bilderna? Varför publiceras inte bilderna från Magen David Adom där en dog och fyra skadades, eller från Ashod eller från alla de andra platser? Var är de skadade, var är de döda? Var är de raserade hus och skolor som har träffats (kunde ha blivit katastrofal om inte alla befann sig i skyddsrum som i FN-skolan)? Finns det inga mobilkameror eller duktiga amatörfotografer i Israel, någon som var där? Visst finns bilderna, de är inte många, men de censureras av tidningarna. Bilder som möjligtvis skulle kunna förklara anledningen till den israeliska arméns våldsamma anfall. För fotografier med döda och alvarligt skadade förekommer endast från Gaza, där de publicerade bilderna visar ofta skadade barn, vilket samtliga mediekunniga vet skapar avsedd effekt hos betraktaren. Därför kan jag inte förstå att israeliska soldaterna väljer att anfalla FN-skolan där många barn fanns, oavsett eventuella avskjutningsramper eller alla de barn som tillåts springa runt på gatorna av sina palestinska föräldrar. Barn som inte har en kunskap om hur de ska undvika livsfarliga situationer.

Varför visas inte bilderna på maskerade palestinska militanta män som visar upp sina raketer och makt? Raketer vars effekt aldrig kan jämföras med bombningar utförda av F15-plan i Gaza City.

Det är bara att inse att det pågår ett propagandakrig också, vid sidan om all mänskligt lidande på båda sidorna.

Varför är fotografer och medier förbjudna att agera utanför de officiella militära organisationerna? Varför är nyhetssändningar och medier farliga för den israeliska administrationen och armén?

För det finns autencitet, intensitet och sanning i materialet som är farlig eftersom inga av parterna följer Haagkonventionerna om folkrätten och krigets regler.

Kriget kan kanske vinnas av armén, men mediekriget är redan förlorat av israelerna.

Georg Sessler



53 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Själv tror jag Israel förlorar media"kriget" på grund av att folk inte är idioter utan kan se hur oproportionerligt våldet är mot de palestinska civila. Ganska enkelt.

Permalänk | Anmäl #51 Henrik Bergdahl, 2009-01-13, 11:18

Artikelförfattaren har rätt. Om man dessutom påminde om att de palistinska ledarna efter ha förlorat krigen 1949,1967 och 1973 valde den civila terrorns väg, där en av komponenterna är att offra sina egna, så kanske gemene man förstod att Israel tvingats tilll de åtgärder som det vidtar. Utan palistinska självmordsbombningar - ingen mur, inga avspärrningar osv. Det är detta som är så tragiskt. Offret har man lyckats utmåla som förövaren.

Permalänk | Anmäl #52 Volthär, 2009-01-13, 13:29

Att det är fler bilder på dödade och sårade palestinier kan ju bero på att det ca 100 ggr fler dödade och sårade att fotografera. Av de 13 döda israelerna är dessutom 3 omkomna genom "friendly fire" och det är bilder som aldrig kommer att visas.

Permalänk | Anmäl #53 Jan Grönholm, 2009-01-13, 13:47

Israel felorar medie-kriget för att folk okritiska. De tror på studs att de människor som är skadade på bilden är civila, och skadan har utförts utav den store och starke, och denne ska ta ansvar för det. De kollar aldrig källor. "Journalisten" vrider på bilden och artikeln till dennes tycken och tro. Gammelmedia idag är sjuk och smittad. Tro inte på något!
Hamas är hemska på denna biten. Troligtvis är minst hälften av de som kallas civila på bilden paramilitärer och terrorister.

Permalänk | Anmäl #54 Henrik C, 2009-01-13, 14:11

Vi vet ännu inte hur många barn som dött. Men en sak vet vi: att klichén av juden som blodtörstig barnamördare nu återigen tycks gångbar.

Permalänk | Anmäl #55 Anna Lindner, 2009-01-13, 15:13

Vi vet ännu inte hur många barn som dött. Men en sak vet vi: att klichén av juden som blodtörstig barnamördare nu återigen tycks gångbar.

Permalänk | Anmäl #56 Anna Lindner, 2009-01-13, 15:13

Jag är journalist, jobbar dock inrikes. Dom bilder jag publicerar visar dom som påverkas mest av en händelse. Med gällande medialogik blir "påverkas mest" samma sak som "påverkas värst".

Självklart påverkas gazaborna mest och värst av kriget. Alltså är det självklart att deras situation visas upp betydligt mer än israelernas.

Permalänk | Anmäl #57 Håkan, 2009-01-13, 15:53

Jag är journalist, jobbar dock inrikes. Dom bilder jag publicerar visar dom som påverkas mest av en händelse. Med gällande medialogik blir "påverkas mest" samma sak som "påverkas värst".

Självklart påverkas gazaborna mest och värst av kriget. Alltså är det självklart att deras situation visas upp betydligt mer än israelernas.

Permalänk | Anmäl #58 Håkan, 2009-01-13, 15:54

Författaren skriver följande: "...eftersom dessa bilder bara speglar överlägsenhet och arrogans till skillnad från dem från den palestinska sidan av förtvivlan och underlägsenhet." Jag förstår inte varför författaren har problem med den här bilden av verkligheten? Palestinier är förtvivlade och de är i underläge och israeler är överlägsna både ekonomiskt, politiskt och militärt. Därtill vill jag även hävda att de är arroganta om de tror att dödandet av 1000 palestinier kommer medföra att färre palestinier kommer begå självmordsbombningar och raketskjutningar? Ty, Hamas "aktiverades" och kom till i dess nuvariga form efter första intifadan (upproret), Hezbullah aktiverades och kom till som en konsekvens av Israelisk ockupation av Libanesisk mark. Israel hävdar att man vill sätta stopp för "terrorister", men fattar dom inte att deras agerande enbart kommer medföra att fler personer tar till metoder som är terroriststämplade. Och nej, dessa personer är inte terrorister, de är förtvivlade, desperata, ser ingen annan utväg, de har förlorat föräldrar, syskon, kamrater, mängder av landsmän, deras hjärta svider, deras hjärna blöder, visst de tänker kanske inte klart men vi kan inte sitta här och påstå att vi inte skulle agera likadant; ty vi vet inte hur det känns att stå ut med en ockupation i över 60 år, att aldrig ha fått självbestämmanderätt, att aldrig ha fått upprätta en stat, att ständigt vara kontrollerad av ett annat land, vi vet inte hur det känns att bli 'kollektivt bestraffad', att bli trakasserad på kontrollstationer, att ständigt vara rädd för de israeliska soldater som skuttar omrking på gatorna i PALESTINSKA OMRÅDEN; ty majoriteten av gasabor kommer från västbanken, de har redan flytt en gång, vart ska de fly nu, de kan inte fly för Gaza är ett fängelse? Föreställ er att leva i ett område som även Israel "erkänner" är palestinsk territorium men där det dock finns ett antal bosättningar såsom Herot, därtill finns det nästan lika många soldater stationerade där för att "vakta och skydda" de israeler som bor där. Palestinier blir sporadiskt tvungna att stänga sina affärer och utrymma gatorna när Israeliska bosättare ska ta sig från den ena sidan av staden till den andra. Detta skes med hjälp av Israeliska soldater. Vilket underbart liv!

Permalänk | Anmäl #59 Peyman Razaghi, 2009-01-13, 16:14

Okej, artikelförfattaren verkar helt ha missat att dödssiffran på den palestinska sidan är ungefär 80 gånger större än på den israeliska. Skulle detta möjligtvis kunna vara en förklaringsorsak? Att över, 800 massakrerats i Gaza på bara några dagar, varav ungefär en tredjedel är barn?

Permalänk | Anmäl #60 v, 2009-01-13, 16:50

Nej jag tror heller inte att Irael är ute för att vinna något medie krig mvh

Permalänk | Anmäl #61 dodegevan, 2009-01-13, 17:07

Nazist-Hamas kan inte vinna kriget på moraliska eller militära meriter. Alltså återstår bara media. Och med tanke på att media kontrolleras av kommunistäckel i palestinasjalar, så vet man ju hur resultatet blir.

Permalänk | Anmäl #62 David Jacobsson, 2009-01-13, 18:00

Frågan är berättigad. Just nu känns Israels kamp om att få tolka sanningen närmast desperat. Ändå åker de på pisk i den allmäna opinionen. I själva verkert är det enkelt - den överlägsne kan aldrig få sympatier på den underlägsnes beskostnad. Detta följer vad man idag kallar Medialogik. Och det gäller oavsett historik, oavsett civila dödsoffer, oavsett starka lobbygrupper (titta t ex på hur Bonnierägda Newsmills varvar kioskvältaren Marklund med Israels problemformulerngar för att få dem lästa). För Israel återstår att tillsammans med USAs nya administration arbeta fram en lösning som kan accepteras av motparten. En sådan lösning omfattar ett tydligt tillbakadragande, samt uthärdande av efterkommande slängskott. Något som kan bli svårt. Men - lösningen finns hos Israel.

Permalänk | Anmäl #63 Peter, 2009-01-13, 18:16

1-2% av förlusterna är israeliska.
3-5% av bilderna är enligt artikelförfattaren från Israel.

Permalänk | Anmäl #64 Per. A, 2009-01-13, 18:18

Jag håller inte alls med artikelförfattaren. På Dn.se kunde man i början av januari se väldigt talande bilder från den israeliska sidan, bl.a. en bild på en mamma som skyddar sitt barn med sin kropp under ett raketanfall och en bild på en skola som förstörts av en raket. Personligen blev jag påverkad av dessa bilder och kunde sympatisera med de berörda personerna. Måste alla bilder vara "dramatiska" för att förmedla förtvivlan och rädsla? Det är väl självklart hur dessa människor känner sig när man på DN:s framsida ser en bild av en kvinnas söndersprängda tak? Det är bara att inse att eftersom det israeliska anfallet hittills har skördat 900 offer i Gaza finns det fler "photo ops" där och att det därför är helt naturligt att rapporteringen därifrån är mer intensiv och enligt min mening inte alls snedvriden.

Permalänk | Anmäl #65 Shirin, 2009-01-13, 18:39

Man tappar ju hakan. Hur kan den här karln påstå att mediebilden är snedvriden till Israels nackdel? Han måste ha en skruv lös.
Vad är rättvist? Lika många bilder på Israeliska offer som på Palestinska 1/1 eller lika många bilder som antalet offer på respektive sida 1/100? Det senare förstås. Men då skulle de Israeliska bilderna drunkna i verklighetens ljus.
Det är ju en orättvis mediebild han efterlyser.
En rättvis mediebild skulle bli slutet för Israel.

Permalänk | Anmäl #66 Olof Lindberg, 2009-01-13, 19:02

Olof Lindberg. Dödstal som jämförts gäller ett par veckor. De ~7000 raketer som Hamas rätt länge skjutit in i israeliska städer har väl dödat hundratals israeler (inkl. israeliska araber) och skadat fler. Ska de inte räknas trots att ett syfte och inriktning på denna aktion var att slå ut Hamasraketer (vilka tyvärr ofta låg nära samlingar av civila)?
.
Totalt bör alltså Hamas ha dödat en långt större andel civila, och deras uttryckta mål är att det är legitimt att döda alla civila israeler. Israel har tvärtom sökt att undvika civila offer, bl a genom att låta marktrupperna utrymma byggnader (sjukhus och skolor) alldeles intilliggande militära bombmål.

-
-
Håkan. Vad är din åsikt om Pallywood (reportaget i 60 minutes) och Hezbollywood (de konstruerade fotografier som avslöjades under Libanonkriget).

Permalänk | Anmäl #67 Magnus Andersson, 2009-01-13, 19:23

Jo, vi vet faktiskt hur många barn som har dött - 1/3 av 910 personer, enligty röda korset. Det gäller bara att man väljer ta till sig det - eller inte.

Permalänk | Anmäl #68 THE Banana, 2009-01-13, 19:41

Svensk media och den så kallade journalistkåren har återigen blåst i propagandatrumpeten. Ingen saklig bild av kriget och dess förspel har getts. Israel anklagas hela tiden både i ord och bild. Skamlöst att svenska media så oförbehällslöst sluter upp bakom Iran och Hamas och alla antisemitiska krafter som vill utplåna Israel. Skamligt och tragiskt.

Permalänk | Anmäl #69 Michael Rosendahl, 2009-01-13, 19:58

...och många är de palestinska offer (helst barn enligt Hamas PR-strategi) som av Hamas har kommenderats till platser med förväntat missilnedslag. Detta rapporteras det i princip inte om alls i svenska medier. Allt tal om "100 gånger fler offer" får en helt annan dimension.

Permalänk | Anmäl #70 Magnus, 2009-01-13, 20:18

Hej!
Tänkte bara komma med en liten återkoppling eftersom det är mina bilder som avses. Jag är absolut inte en professionell fotograf, men manipulerat någon har jag inte gjort. Flera gånger frågade jag till och med till intervjupersonerna om de verkligen ville se så himla glada ut på bild, bland annat i Nahariya i norra Israel där jag pratade med kaféägare om hur deras verksamhet påverkas av raketerna. ”Vi är glada. Det är i Libanon och Gaza de har anledning att gråta”, var ett av svaren jag fick.

Vore det för övrigt inte mer manipulerande om jag vägrade låta folk se ut som de ville på bilderna, när jag påpekat att det kan se märkligt ut med glädje i samband med ämnet?

Permalänk | Anmäl #71 Emma Löfgren, 2009-01-13, 21:09

Nu handlar ju inte den här förvrängda artikeln om vem som är skurken i striden. den handlar ju om mediebilden. Och artikeln är osann.
Läste ni SVD 9 januari?

Brännpunkt helsida: 2 arabhatare försvarar Israels krigsförbrytelser och skyller på offren.
Utrikes: Helt uppslag, jättebild: Raket från Libanon träffade träffade äldreboende i Nahariya, ingen dog, åldringar upprörda och rädda. massor av text och medlidande för allt grus på golvet.
Svenskar fick lämna Gaza, helsida. Oj så snällt av Israelerna.
Bildt lägger ansvaret på båda parter, Tre spalter. Bild på bekymrad Bildt.

Sedan motbilden, Israel hindrade räddning av utsvultna barn som satt i fyra dagar bredvid sina döda mammor i hus man bombat. Israel har också bombat och förstört biståndsbetalade skolor, kliniker och kraftverk. Tre spalter, en knapp halvsida. Arkivbild utan blod,

Man måste vara fullständigt blind eller besatt för att få det till att den uppenbarligt skeva mediabilden favoriserar palestinierna.
Kanske borde det där om barnen bredvid sina döda mammor inte publicerats alls? Det är väl själva sanningen som anses orättvis i en Israelkramares ögon.

Permalänk | Anmäl #72 Olof Lindberg, 2009-01-13, 21:22

Vilken konstig artikel. Fotografier är fotografier, det händer verkligen.
Så har vi det här med snedvridning.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3561&a=873432
Ja, naturligtvis. Det var Hamas' fel alltihop. Sköt Hamas från kliniken? Det vet vi inte. Alltför många sväljer alltför aningslöst den ständiga israeliska schablonförklaringen, som i ett och annat fall då närmare granskning faktiskt gjorts, visar sig minst sagt tvivelaktig. Misstanken är att vi har att göra med en centralt orkestrerad desinformationskampanj från israelisk sida. Också det globala, blodlösa propagandakriget har sina "dåliga förlorare", om vi säger så.

Permalänk | Anmäl #73 Peter Ingestad, 2009-01-13, 21:30

Emma Löfgren. Det är möjligt att israeler som just träffats av en av de officiellt 7000 Hamas-bomberna ser glada ut, men Mona Sahlin såg ju inte särskilt glad ut när hon var några kilometer från att träffas av en av de bomberna. Tror du att fotografen frågade henne om hon ville se så skärrad ut?
.
F ö har jag sett bilder från där bomberna slagit ned, och ingen av dem har liknat det du beskriver.

Permalänk | Anmäl #74 Magnus Andersson, 2009-01-13, 22:14

Vi har en fanatisk Israellobby som hatar palestinier... Ni försvarar den etniska rensningen på Västbanken och i Israel, ni försvarar skapandet av Ghettot Gaza som stängts av från omvärlden...

Ni beskjuter ambulanser, sjukvårdskliniker och dödar ca 100 ggr fler Palestinier än de Israeler som dött... Folk är inte okritiska, folk börjar vakna...

Det faktum att Hitler, Tyskland med benäget bistånd av Österrikare, holländare, Fransmän, Norrmän, Svenskar, Polacker, Balter, Schweizare, Engelsmän, Bulgarer, Rumäner, Ukrainare mfl mördade 6 milj judar ger inte er rätt att mörda palestinier...

Det faktum att arabvärlden är odemokratisk, till stor del fanatisk och intolerant ger inte er rätt att mörda palestinier... Driva bort dom från deras land för att bygga ut era jävla bosättningar...

Er ideologi från de mest hatiska delarna av gamla testamentet där er hatiska intoleranta gud hyllar folkmord på andra folk... Ni har fått Israel av den guden tycker ni... Därför är ni i er fulla rätt att fortsätta med er Blut und Boden ideologi... Palestinierna har ni rätt att driva bort, internationell lag gäller inte er...

Hamas är inte guds bästa barn... Det är inte Saudi Arabien heller...
Det ger er fortfarande inte rätt...

Ni mördade Folke Bernadotte som hjälpte en del av er från koncentrationsläger... NI straffade inte någon, en blev senare er älskade premiärminister...

Ni bekämpade britterna på samma sätt som ni blir bekämpade idag... Fast det är naturligtvis en helt annan sak... Människor i Gaza saknar mat, vatten, el och sjukvård... Ni bombar sjukvårdskliniker och ambulanser...

Det är krigsförbrytelser...

Amnesty, Human Rights Watch, FN och Röda Korset har mycket hård kritik mot Israel... Den enda som stödjer era krigsförbrytelser är dessvärre USA... Frågan är hur länge...

Inga internationella journalister släpps heller in i Gaza... Lika litet som dom släpptes in till Treblinka eller andra ställen där ondskan triumferat...

Historiens dom blir hård... Mycket hård...

Kasta skit kan ni... Nedanstående artikel är mycket bra...
Helle Klein är kanske också antisemit? Det tricket fungerar inte längre...

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/helleklein/

Permalänk | Anmäl #75 Jonas Melander, 2009-01-13, 23:17

Helle Schwein är en rabiat, ökänd antisemit. Hon hatar verkligen judar och älskar massmördande muslimer, kommunister och annan avföring.

Permalänk | Anmäl #76 David Jacobsson, 2009-01-13, 23:27

Att rabbla styrkeförhållandet eller antal döda på endera sida är meningslöst och visar bara på analytisk och retorisk inkompetens. De moralisk kommandohöjderna kan aldrig erövras genom att först provocera en överlägsen fiende genom upprepade mord och massmordförsök för att sen förskansa sig i skolor och sjukhus med civila som sköldar. Israel måste givetvis kritiseras om man inte följer krigets lagar, men bodycountlogiken är lika huvudlös i den svenska debatten som den var i Vietnams djungler.

Permalänk | Anmäl #77 Anaximander, 2009-01-14, 11:27

David Jacobsson. Efter det uttalandet framstår du verkligen som en balanserad objektiv betraktare i jämförelse med henne. ; )

Permalänk | Anmäl #78 Erik Hartelius, 2009-01-14, 13:45

Ja ,,, sant till viss del. Men huvud orsaken är att medias jornalister är på vänster kanten och de är emot Israel emot judar Kvasi anti semititer, bevis på detta är att de bara raporterar från Gaza och inte från raket beskutningarna mot israel och att Hamas faktist ställer upp sina raket moduler vid skolor sjukhus osv....

de anser att israel började kriget och inte Hamas , fastän det är tvärtom. De benämner Hamas raketer som fåtal extremister och inte att de agerar med oder från ledningen i gasa . Men Israels agerande lägger de skulden på staten.

De genomskådar inte att Hamas använder dem som en del i kriget mot israel.

På samma sätt som regeringen i Sarajevo riktade sina kanoner mot en marknads plats i Sarajevo för att få media att skylla på Serberna och provoser fram ett nato ingripande. och tvinga Serberna att underkasta sig det muslimska syret i Bosnien, fast än seberna inte ville det.... så fick de media att ta deras ställning,
det har blivit en tavlan att via upp mest blod ,,, den vinner.
Utom då det gällerAfganistan där media stöder talibanerna och anser att nato är en invations arme. De skiter i kvinnors röster och vad de får utstå från Talibanerna....

Lars-Ove Gavelin

Permalänk | Anmäl #80 larsove gavelin, 2009-01-14, 20:10

Vill inte vara alltför generaliserande men här kommer det iaf.

Antalet israeler dödade av raketattacker: 5
Antalet barn dödade av israelisk militär: Slutgiltig siffra ges inte än men överstiger hundratalet.

Slutsats: Israel är inte offer i den här konflikten.
Mvh

Permalänk | Anmäl #81 Carl, 2009-01-14, 21:19

Palestinierna är mer offer för Hamas, än offer för Israel.

Permalänk | Anmäl #82 A, 2009-01-15, 09:32

Hade något annat land bombat sjukhus så hade det tagit hus i helvete...

Det är svårt att dra någon annan slutsats än att de så kallade Israelvännerna hatar araber och palestinier så till den grad att alla metoder är ok...

Det var precis så tyskland fungerade under 12 år...

Citat på i min revionistiskt uttalande

"Vi vet ännu inte hur många barn som dött. Men en sak vet vi: att klichén av juden som blodtörstig barnamördare nu återigen tycks gångbar.

Anmäl Av: Anna Lindner, 2009-01-13, 15:13"

En av dom personer som uppenbarligen struntar i att hundratals palestinska barn har dött... Det är vidrigt! Det visar också den rasism som Israelvännerna besitter...

Permalänk | Anmäl #83 Jonas Melander, 2009-01-15, 12:55

Mycket islamistisk/nazistisk propaganda om de onda Israelerna och goda palestinierna nu om dagarna. hamas skjuter raketer in i Israel för att mörda så många civila som möjligt. Ännu så länge har dom inte lyckats nåt vidare med detta men varför skulle Israel sitta och vänta på att en raket träffar ett dagis eller en skola? Som alla andra länder har dom rätt till självförsvar. Att hamas dessutom placerar sina raketramper nära skolor och FN-förläggningar ger ju inte heller mer sympati för deras sak.

Sen undrar man ju också lite var protesterna är från exempelvis muslimer och vänsterflygeln när civila massmördas av självmordsbomber i irak? civila massmördas av terrorbomber i USA, London, Madrid, Bali, Indien? När kristna, kurder och andra minoriteter förföljs i de arabiska länderna? Etniska utrensningar i muslimska länder i nordafrika? Kvinnor som piskas och stenas? Mord och upplopp pga några teckningar av en gubbe som levde för 2000 år sedan?

Sen är det en annan sak att det finns en hel del att kritisera hos Israel också. Därom är jag enig

Permalänk | Anmäl #84 Zacharias, 2009-01-15, 21:24

Mycket underhållande, men det ser faktiskt ut som om Georg Sessler tror att Magen David Adom är en plats! Det är det inte. Det är Röda davidsstjärnan, motsvarigheten till Röda korset. Hur står det till med geografikunskaperna?

Permalänk | Anmäl #85 Avinor, 2009-01-16, 00:26

Jag såg Janne Josefssons debatt om mellanöstern. Jag undrar hur det kan bli fred i regionen där palestinier inte klarar av att se på sin debattmotståndare i en svensk tv-studio och klarar inte av att svara på frågan om Israels fortsatta existens. Att fördömma Israels överreaktion och bomber gör inte situationen lättare.

Permalänk | Anmäl #86 Gurra, 2009-01-16, 09:57

Varför de förlora, ja kan ju vara antalet döda.. en sån här offensiv är ju knappast bra PR eller humanitärt direkt, påstå något annat är ju snedvridet. Fast jag kan hålla med om att det är det mesta Svenska medierna fokuserat på är själva lidandet i Gaza.

Permalänk | Anmäl #87 fibz, 2009-01-16, 19:52

Hamas har skjutit i månader - när Israel anser måttet rågat klagar världen på Israel!
När Israel håller vapenvila för att palestinier ska kunna proviantera då passar Hamas på att skjuta raketer på Israel.
Gazas befolkning har valt Hamas, då står de sitt kast. Tyskarna valde Hitler och betalade priset.
Hamas stödjer sig på Iran. Iran flyttar fram positionerna.
Hamas vill ha vapenvila för att kunna förnya vapenförrådet.
Jag kan inte se att Israel har något val annat än att fortsätta, jobbet är inte klart förrän Hamas är avväpnat.
Man kan inte ha grannar som skjuter raketer på en och sedan förväntar favörer.
Den svenska opinionen går Irans ärenden.

Permalänk | Anmäl #88 Per K, 2009-01-16, 23:52

Nyhetsflödet blir stadigt allt pinsammare för Israel. Jag tror det kan vara dags för föregripande avdom. Krigets vinnare är Hamas.

Permalänk | Anmäl #89 Peter Ingestad, 2009-01-17, 02:02

Vi får inte glömma att också media är förlorare i mediakriget. Våra redaktioners stenhårda skråanda och antiisraeliska likriktning luckras upp av att medelsvensson nu via webben från andra länder har tillgång till nyheter som inte hämmas av den svenska journalistiska kulturen.

Varför läsa Svenska Dagbladets med flera tafatta artiklar när vi kan få samma perspektiv i original från palestine-info? Vi kan numera balansera det med Jerusalem Post eller rena nätnyheter som http://www.ynetnews.com/ eller http://www.israellycool.com/ eller denna sida. Vi har tillgång till en direkt partsinlaga från http://dover.idf.il/IDF/English/ eller http://idfspokesperson.com/ och kan lättjefullt ta del av balanserad nyhetsvideo från http://www.foxnews.com/video/index.html med flera oberoende kanaler varav somliga har källor inne i Gaza.

Varför skall vi läsa Hammargrens med kollegor nyhetsplatspolemik? De talar inte hebreiska, de talar inte arabiska, de kan inte läsa en lokal dagstidning eller förstå ett politiskt tal eller ens relatera till stämningarna hos en israelisk allmänhet de valt att inte umgås med. De förstår inte vad som händer och räknar med och behöver den gamla journalistikens skyddsnät - att de svenska läsarna inte har någon annan källa att jämföra med.

Jag har inte känt mig det minsta lockad av att läsa den svenska dagspressens trams om kriget i Gaza. Det fins så mycket bättre källor. Som nyhetsförmedlare från Israel sjunger dagspressen på den sista versen efter decennier av antiisraelisk hårdvinkling. De har helt enkelt förbrukat sin trovärdighet.

Den som värdesätter det svenska perspektivet på nyhetsflödet kan prenumerera på Dick Haas insiktsfulla nyhetsbrev. Det kan man göra på http://www.dickhaas.com/ där man också kan sponsra.
.

Permalänk | Anmäl #90 Arthur, 2009-01-17, 18:54

Kanske är det så att Israelerna inte vill sina bilder då de beskriver deras egna handlingar. Någonting måste det väl vara eller hur, ingen kan påstå att Israel inte ha bra fotografer.
snofla1

Permalänk | Anmäl #91 Harald Alfons, 2009-01-17, 21:50

Ja, Arthur, varför skall vi läsa och se svenska medier, som ju trots sin zionistvänliga vinkling, något så när håller sig till sanningen, när man kan läsa ren ZIONISTPROPAGANDA....sen har vi ju:

http://english.aljazeera.net/

....alldeles för mycket sanning och för lite propaganda, håll er borta från Aljazeera!!!

Permalänk | Anmäl #92 T.S., 2009-01-17, 23:38

Medan vi är inne på Godwins lag. Det är intressant att gå till biblioteket och läsa tidningar från 1930-talet och se hur alla som anklagade Hitler för att vara något slags monster avfärdades som konspirationsteoretiker. På samma sätt avfärdas alla som påstår att dagens USA, Israel och Storbritannien har ett lukrativt samarbete som konspirationsteoretiker.

Israelerna måste inse att deras förtroendekapital inte är oändligt. Judarnas lidande under AVK innebar enormt inflöde på debetkontot för förtroendekapitalet. Men efter 60 års uttag har det börja sina. När förtroendet är slut är det dags att ändra taktik och bygga nytt förtroende; och förtroende bygger man inte med fosforbomber.

שלום

Permalänk | Anmäl #93 Lars J., 2009-01-17, 23:54

Arthur, som ju har i hög grad rätt och berömligen ger alternativa källor, må beakta den antipalestinska svenska folkopinionens än långt värre enögdhet. Också Israel för propagandakrig, med en centraldirigerad svärm av lejda skribenter som ständigt framhåller Hamas' ruttna taktik, vilket inte för den skull behöver vara helt fel i sak, men bör granskas förutsättningslöts med kritisk skepsis liksom svenska gammslmedia tyckare, som ingen borde imponeras av. Ingendera sidan i konflikten skall lastas för sin kamp på alla plan, för krig är trots allt krig, och artikeln får därmed någon biton med oavsedd komik: menar vi att Hamas FUSKAR...? "Dåliga förlorare"?

Permalänk | Anmäl #94 Peter Ingestad, 2009-01-18, 03:15

Fox är en TV kanal som inte skulle tolereras i Sverige... Den är extremt osaklig och högeretremistisk...

Att som Peter Ingestad gör kritisera Hamas är ju inte så svårt... Det klarar en 2 åring...

Hamas har dock isolerats av Väst i 3 år... Man har en blockad mot Gaza i strid med internationell lag och ägnar sig åt riktade mord mot Hamas... Vad får man ut av det? Jo mer hat...

Det faktum att arabvärlden styrs av odemokratiska, korrumperade och mer eller mindre blodbesudlade härskare ger inte Israel rätt att mörda hundratals barn...

Israelvännerna utnyttjar förintelsen till sista droppen för att försvara sin blut und boden ideologi... Ni skall ha all mark för den fick ni av er gud... Den israeliska ideologin är inte speciellt vacker... Shas partiet är ett utmärkt exempel på det... Ett annat exempel är mordet på Folke Bernadotte 1948... Eller Israels etniska rensning på Västbanken...

Ingen så kallad Israelvän har kommenterat det....

Sanningen svider, då är lögner och halvsanningar enklare.... Samt givetvis kritisera Islam och araber... Där behöver man inte ljuga lika mycket... Det finns ganska gott om osympatiska saker i arabvärlden att kritisera utan att behöva ljuga det minsta...

Det vore dock intressant om något annat land bombade röda korset ambulanser, sjukhus, FN skolor, civila, spärrade in 1,5 milj civila och sedan bombade dom...

Vore det ok om det var Serber som utförde illdåden, eller Sydafrika, eller Sudan, eller Iran, eller Nordkorea, eller Kina, eller Pakistan etc....

Naturligtvis inte...

Israel står uppenbart över oss andra som Guds egendoms folk... En död Israel är värd minst 100 döda civila palestinier...

Eller?

Permalänk | Anmäl #95 Jonas Melander, 2009-01-18, 12:51

Får jag spamma lite om programmet Konflikt i P1 från igår om Gazakriget och om vad som händer sen?
-
http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?programID=1300

Permalänk | Anmäl #96 Niclas Kuoppa, 2009-01-18, 13:13

Aljazeera har ofta blivit utsatta för rena terrordåd av såväl USA som zionisterna, endast för att de publicerar sanningen, även då den missgynnar USA och zionister. Flera av deras kontor har bombats. Flera av deras journalister har mördats och skadats av regimer som hävdar att de försvarar yttrandefrihet och demokrati...

http://english.aljazeera.net/

Permalänk | Anmäl #97 T.S., 2009-01-18, 18:53

Lars J, Men vad bra att du har lärt dig leta upp artiklar på biblioteket, du verkar jättekunnig så jag tar ditt ord nu och kan bara konstatera att den världsomspännande konspirationen exponeras hela tiden av genier som du. Kan bara gratulera, för någon vidare eftertanke behövs inte.

Hitler's First Speech in Power w. Goebbels Intro 1933 10min
http://www.youtube.com/watch?v=UkMeGOYVqZ4&feature=channel_page

Permalänk | Anmäl #98 fibz, 2009-01-19, 21:27

Försök inte att likställa de båda sidorna bara för att det inte finns bildbevis på den enes ondska eller den andres lidande. Det är fortfarande 1000 döda mot 20. Försök inte heller rättfärdiga Israels anfall av Gaza med Hamas raketskjutningar, du vet mycket väl att dessa raketskjutningar beror på Israels blockad av Gaza och hur de beter sig mot Palestinierna. Det är inte rätt att Palestina väljer terrorismen som väg, men det är fan inte konstigt när de har blivit behandlade som de blivit, förtryckta av Israel och Nonchalerade av väst.

Permalänk | Anmäl #99 skote, 2009-01-30, 09:37

Israel tog organ – utan tillstånd
Vad ska Israel säga om ett land gör samma sak mot (judar)????????
AVSLÖJAR ”Symboliken i att ta hud från den befolkning som uppfattas som fienden, och använda huden för den egna militären ... det är något som just på grund av dess symbolik är värt att fundera över”, säger professor Nancy Sheppard-Hughes.Aftonbladet 22 12 2009...
Läs mer:
Israel Harvested Organs in '90s Without Permission Läs nyhetsbyrån AP:s artikel (extern länk)
Se det israeliska tv-inslaget (Extern länk)
Tidigare artiklar
Palestinier: ”Våra söner plundras på sina organ” Anklagar Israels armé för att stjäla kroppsdelar från sina offer
JERUSALEM. Israelisk militär medgav i helgen att man tagit organ från kroppar utan medgivande från anhöriga.
Amerikanska nyhetsbyrån AP lade i går kväll ut nyheten om att läkare på Israels rättsmedicinska institut Abu Kabir tagit hornhinnor, hjärtklaffar, hud och bendelar utan tillstånd i samband med obduktioner under 80- och 90-talet.
Nyheten publicerades via AP av flera internationella medier i går. Ursprunget till nyheten är ett tv-reportage som sändes i israeliska TV 2 i fredags kväll med professor Nancy Sheppard-Hughes vid Berkeley-universitetet i Kalifornien. Hon är medicinsk antropolog och en internationell auktoritet på illegal organhandel.
Till den israeliska tv-kanalen hade Nancy Sheppard-Hughes släppt bandupptagningar av intervjuer hon gjort 1998 med Yehuda Hiss, överläkaren för Israels rättsmedicinska institut Abu Kabir.
”Familjen tillfrågades inte”
Israeliska TV 2 sände i ett långt inslag för första gången de intervjuerna.
– Vi började samla in hornhinnor ... Allt som gjordes var högst informellt. Familjen tillfrågades inte om tillstånd, säger Hiss i intervjun.
Hiss beskiver hur avlägsnandet av hornhinnor mörkades:
– Vi limmade ihop ögonen. Vi tog inte hornhinnor från familjer som vi visste skulle öppna ögonlocken, säger han.
Kanalen rapporterade att läkarna även opererade bort hud, hjärtklaffar och bendelar. Kropparna tillhörde palestinier, men också israeliska soldater och civila och utländska arbetare.
Dödsorsakerna var sjukdomar, olyckor och våld i den israelisk-palestinska konflikten. Ofta togs organen utan tillstånd från anhöriga.
Pågick i över ett decennium
Hiss betonar att institutet inte sålde mänskliga organ.
Institutet försåg också sjukhus och den israeliska krigsmakten med hud för transplantationer.
– Det här pågick under tolv eller tretton år, säger Hiss. Varje vecka kom en kirurg som gjorde sin repetitionsövning i armén för att fylla på hudbanken.
Också den här verksamheten pågick utan att offrens anhöriga kopplades in ”så vi tog bara skinn från ryggen ...”.
Banden med intervjuerna låg i ett tiotal år på professor Sheppard-Hughes kontor i Berkeley.
Anledningen till att hon valt att nu göra bandinspelningarna med intervjuerna offentliga är den uppmärksamhet som följde på Aftonbladets kulturartikel där palestinier förde fram anklagelser om att organ stulits från deras dödade söner, sedan de återfått kropparna ihopsydda från mage till hals.
Kallades antisemitisk
Israeliska myndigheter förnekade kraftfullt anklagelserna och israeliska befattningshavare kallade artikeln för ”antisemitisk”.
Många som hörde talas om artikeln uppfattade det, enligt Sheppard-Hughes, felaktigt som att israeliska armén dödade palestinier för att komma åt deras organ. Det som hände på Kabirinstitutet var illa nog som det var och drabbade alla slags människor, inte bara palestinier, säger hon:
– Men symboliken i att ta hud från den befolkning som uppfattas som fienden, och använda huden för den egna militären ... det är något som just på grund av dess symbolik är värt att fundera över, säger Nancy Sheppard-Hughes.
Militären bekräftar
Som svar på tv-reportaget i fredags bekräftade israelisk militär att organ tagits från kroppar utan tillstånd. Man uppger dock för kanalen: ”Dessa aktiviteter avslutades för ett decennium sedan och äger inte längre rum”.
Hiss avskedades som chef 2004 i samband med att släktingar till israeliska soldater och civila, såväl som palestinier, riktade anklagelser om organstöld mot institutet.
Israels justitiekansler lade ner åtalet mot Hiss, som fortfarande jobbar som chefspatolog vid institutet. Han har ännu inte kommenterat tv-inslaget.
Israeliska hälsodepartementet vidhåller för israeliska TV 2 att all organanvändning skedde med tillstånd, men uppger att ”riktlinjerna var inte tydliga vid den tiden” och ”sedan tio år tillbaka har Kabirinstitutet jobbat etiskt och enligt judisk lag”.
Lisa Röstlund
Mats Gezelius ..Aftonbladet 22 12 2009.

Permalänk | Anmäl #100 Amer Al-bayya, 2009-12-23, 10:11