Om författaren:
Bengt Pohjanen är författare och filosofie doktor.
"Våld mot författare och journalister är alltid dubbelmord", sade Björn Linnell i ett TV-inslag (07-01-23).
Mord, oavsett vem som begår det, är alltid ett dubbelmord. Raskolnikov i Dostojevskijs roman Brott och straff mördade både en procenterska och mänskligheten.
Men journalister och författare är dock inte bara offer: de har också tjänat diktaturer och diktatorer i alla tider. Även i Sverige har de alltför ofta troget tjänat statsbärande partier och politisk korrekthet. Journalister och författare har hyllat Stalin, Hitler, Pol Pot, Castro, Mugabe, Saddam Hussein och många fler. Norrländska Socialdemokraten lyckades till och med en gång föreslå Hitler till Nobels fredspris (året var 1938 och förslaget kom från tidningens chefredaktör Löfgren).
Svenska journalisters rapporter från Saddam Husseins fängelser, där luftkonditioneringen påstods vara mycket bättre än på svenska fängelser, är ytterligare exempel på journalisters dubbelsidiga självmord: på det fria ordet och på Journalisten (läs journalistiken!).
Det var mycket länge sedan jag hade fullt förtroende för våra journalister.
Jag har själv sedan debuten 1979 upprepade gånger varit utsatt för hot, trakasserier och fysiska övergrepp för mina romaner, pjäser, analyser av totalitära ideologier och filmer. Det hade aldrig kunnat ske om inte våldverkarna vetat att de har journalister på sin sida.
Min pjäs "Dagning röd" blev bombhotad när den 1993 hade premiär på Norrbottensteatern, som genomsöktes av polis med hundar medan mina barn tog skydd bakom möbler hemma i Överkalix, där polis bevakade vägen till min bostad. Vad sade journalisterna? Ingenting. Hotet kom även den gången från rätt håll!
2002 hade jag äran att bli angiven för dåvarande kulturministern, Marita Ulvskog, utbildad på Malmfältens Folkhögskola i Kiruna, där angivaren i många år varit lärare i journalistik. Jag har läst angivarbrevet. Det luktar Stasi långa vägar.
Den 12 februari 2003 hade jag premiär på min film "Fylla moppe". I salen fanns tiotals barn och unga människor, filmarbetare, skådespelare, vänner och bekanta. Jag, publiken och framför allt den grundlagsskyddade yttrandefriheten blev utsatta för ett ovanligt rått överfall. Gärningsman: författaren Mikael Niemi.
Allt detta har journalister applåderat.
Journalister som kastar saker i ansiktet på andra har svikit journalistiken, vars vapen och verktyg är ordet. Journalister skall söka sanning och med ordet föra den vidare. Författare skall - som Rushdie hävdar - säga det folk inte vill höra.
En journalist som kastar en sko på en annan människa, begår självmord på det fria ordet och på journalistiken. En journalist som sprutar vatten i ansiktet på en statsminister, eller vem som helst, begår också dubbelsjälvmord. En författare eller journalist som inte tror på ordet utan tar till fysiskt våld har begått självmord och borde också hanteras som självspillning, pietetsfullt i kretsen av de närmast sörjande, inte hyllas av kolleger. Håller journalistkåren på att begå gruppsjälvmord? Ibland har jag en känsla av att befinna mig i en roman av Arto Paasilinna!
Blir det du som härnäst kommer att får en sko i ansiktet? Av en journalist som inte delar dina åsikter, eller bara annars vill demonstrera sin makt?
En av journalisterna på Nord-Nytt gick nyligen i pension. Han hade då i 40 år varit på lönelistorna i 68:ornas Argentina: SVT. Han sade att han under sina 40 år som journalist på SVT aldrig haft så roligt som när Bengt Pohjanen hade sin filmpremiär och blev överfallen. Även SR hade roligt. Man sände live från Stockholm och journalisterna skrattade sig nästan fördärvade åt överfallet på det fria ordet.
Ibland tycks yttrandefriheten var en Schrödingers katt. Man vet inte om den lever eller är död; det beror på vem som öppnar lådan och kikar in i den. Ibland är vi inte lika inför lagen heller. När den svenske kungens ansikte skändades blev förbrytaren åtalad. För åklagaren i Haparanda är exakt samma slags brott acceptabelt, vilket visade sig när jag blev överfallen. Journalisterna reagerar inte.
Det är allvarligt när den tredje statsmakten - som alltmer liknar den första - använder våld och skyddar våldsverkare genom den makt den skaffat sig.
"Våld mot författare och journalister är alltid dubbelmord." Våld av journalister och författare är både självmord och mord. Gränsen mellan diktatorer och skribenter borde vara absolut, men är det inte, ty skribenter söker alltför ofta makt och diktatorer har i alla tider förverkligat sig som författare. Var inte Saddam Hussein också deckarförfattare?
För mig är yttrandefriheten en helig sak. Var hamnar vi om vi tillåter vattenslangar, tårtor, skor och till sist - ? Jo, i samma kärr, där nazister, kommunister, national- och internationalsocialister, teokrater och fascister tillsammans i alla tider har dansat sin jenka i bottenlös dy. Där är många tappade skor. I den dyn börjar det vara livsfarligt att vara normal, som Peter Esterhazy skriver i sin roman om den ungerska kommunistdiktaturen, även den uppbackad av journalister - och författare.
Journalister i alla länder: på med skorna och behåll dem på fötterna!
Du har såklart helt rätt, ska man behöva vara beredd på fysiskt våld för att man för fram en åsikt? Nej. Folk är så vana vid förnedrings-TV att de ser verkliga människor (till skillnad från rollpersoner i en komedi) som ett rent underhållningsverktyg. Empatin är död.
Permalänk | Anmäl
trof, 2008-12-23, 14:18
Snart kommer det kommentarer av typen "En sko är väl ändå bättre än bomber" och "en tårta i ansiktet är väl ändå ganska harmlöst om man ställer det i relation till alla som befinner sig i utanförskap på grund av ..."
Att förringa det egna brottet genom att dra in någon annan företeelse är lika gammalt som diskussionskonsten.
Permalänk | Anmäl
Parvus, 2008-12-23, 14:59
Jag tycker att det är fel att man kastar skor på andra, kastar tårtor eller andra saker på folk. Detsamma gäller fysiskt våld mot andra som framför sin åsikt. Det kan aldrig godkännas eller accepteras överhuvudtaget eftersom det är ett brott mot demokratin, men också skapar otrygghet - oacceptabelt! Sedan tycker jag att man skall förbjuda förnedrings-TV för den skadar mer än man tror... Vi människor är inga underhållningsverktyg eller något slags drift-kuku av något slag. Det krävs strängare straff för dumheter av det slaget.
Permalänk | Anmäl
Janne J, 2008-12-23, 15:36
finns mycket större problem med journalistiken än huruvida de kastar skorna eller inte. Att journalister och författare inte ens vågar fördöma eller uppmärksamma:
1. USA:s ockupation av Irak som pågått i flera år (att man OCKUPERADE landet, nej det kan inte vara inbördeskrig i ett ockuperat land enligt FNs regler)
2. att USA bröt mot Iraks suveränitet enligt FNs regler när man invaderade landet 2003
3. Att USA haft Guantanmo Bay aktiv och låst människor som blivit bestulna på sin frihet bara för att USAs underrättelseorganisationer misstänker att de personerna kanske är attentatsmän..
Klaga på att journalisterna inte lejonparten av journalisterna inte längre vågar göra sitt jobb!
Permalänk | Anmäl
nc, 2008-12-23, 15:54
Jag farstar inte hur en forfattare som Mikael Niemi kan bete sig likadant som en 15-arig vanster aktivist som har hamnat i fel gang och inte riktigt vet vad det ar han tror pa.
Jag forstar inte varfor man vill fornedra en manniska pa detta satt. Det ar verkligen hemskt. Jag lider med dig Bengt Pohjanen och ska forsoka se din film sa snart som mojligt.
Permalänk | Anmäl
Ida, 2008-12-23, 16:38
Herregud vilket snömos. Så du fick en tårta i ansiktet för några år sedan? Kom över det. Vi pratar här om en man som är personligt ansvarig för mord på hundratusentals irakier. Vi pratar om ett land som är under ockupation och allt annat än demokratiskt. Att kasta skor på bush måste anses som en tämligen mild, men modig, symbolhandling. Det är ett motstånd som ger åtminstone en gnutta hopp om att ordet kan vara fritt även i irak någon gång i framtiden.
Permalänk | Anmäl
Emanuel, 2008-12-23, 17:24
Var har Pohjanen befunnit sig de senaste tio åren? Såvitt jag kan erinra mig framförde Bush ett antal felaktiga (eventuellt lögnaktiga) åsikter och följe upp dessas framförande med bomber och ockupation. Hade Bush nöjt sig med att framföra sina åsikter hade nog inte journalisten kastat några skor på honom.
Permalänk | Anmäl
Observer, 2008-12-23, 18:19
En journalist som kastar saker på dem han ska granska har gett upp sin roll i demokratin. Han borde lägga energi på pennvässning istället för tårtkastning, skokastning och annat.
Permalänk | Anmäl
Johan Eriksson, 2008-12-23, 19:19
NC. Vems suveränitet bröt inte Irak mot när man invaderade Kuwait 91 då?
Alla inser att det är en komplicerad värld med mycket orättvisor och övergrepp till höger och vänster. Men jag är helt övertygad om att det i västländer som USA, England, Frankrike och t.o.m Israel, i alla fall pågår en sorts granskning och utvärdering av dess handlingar. Något som helt saknas i stora delar av Afrika, Asien och inte det allra minsta i mellanöstern, Kina, Ryssland eller Kaukasus.
Jag vet i alla fall vilka vänner jag litar på, vet du?
Permalänk | Anmäl
Johan, 2008-12-23, 19:57
Jag blir bara trött. Bush är en massmördare, och det är viktigare att diskutera än om det är rätt att kasta skor eller inte. Lyssna gärna på http://www.youtube.com/watch?v=M-pGR64Y15U&feature=related och inse att den här diskussionen är gammal. Utmärkt sång för övrigt.
Permalänk | Anmäl
Erik Rodenborg, 2008-12-23, 20:02
Låten jag länkade till, Glanshammarvisa, gavs ut av Fria Proteatern 1971, men gjordes av FNL-gruppernas sånggrupper redan året innan (jag hörde den redan hösten 1970), Den handlade om en händelse våren 1970, då demonstranter kastade ägg på USA:s ambassadör Jerome Holland, vilket de senare ställdes inför rätta för.
Permalänk | Anmäl
Erik Rodenborg, 2008-12-23, 20:09
För att undvika alla missförstånd, jag försvarar inte på något sätt några överfall på Pohjanen, men vad har det att göra med att kasta skor på en massmördare. Irak är ockuperat av USA, om det så hade varit en granat hade det varit försvarbart. Folkrätten get ockuperade länder rätt att försvara sig. Att då bli upprörd över skor är löjligt.
Permalänk | Anmäl
Erik Rodenborg, 2008-12-23, 20:16
En norrlännning bråkar med en annan norrläning. Den ena drar stooora växlar på att hans halvkassa pjäser och skriverier retar upp nån annan norrlänning. Han skriver en obegriplig drapa. Måste vara nåt i vattnet i Överkalix.
Permalänk | Anmäl
Mike Rossi, 2008-12-23, 21:21
"C. Vems suveränitet bröt inte Irak mot när man invaderade Kuwait 91 då?"
Ett fel ursäktar inte ett annat brukar det heta?
Permalänk | Anmäl
häpnadsmannen, 2008-12-23, 21:47
Härligt att få höra yttranden av karaktären "jag försvarar inte .... men.." (det kommer alltid ett "men" som följs av just ett försvar för det som vederbörande inte ville försvara).
Sådan ursäktande argumentation var vanlig under den senaste friluftsveckan i Malmö: "Jag försvarar inte stenkastning men man måste förstå e t c...."
Kanske är det i alla fall ett sundhetstecken att den svenska vänstern känner att man måste ursäkta sin fascination för våld.
Permalänk | Anmäl
Parvus, 2008-12-23, 21:47
Hur absurd är det att en skoskastare riskerar 15 års fängelse för "tilltaget" att slänga en sko mot en krigsförbrytare? Hade Bush tillhört den förlorade sidan av Irakkriget (förrästen, vem är vinnaren?) hade han riskerat dödsstraff, för alla vidrigheter han tillåtet. Fy, hur den satans mördaren har fått graserat under sina presidentår. Skicka honom, Rumsfelt och Cheney till Haags krigstribuanal. Dom passar in där tillsamans med dom andra som varit där..te x Milanovic.
Permalänk | Anmäl
stefan wedin, 2008-12-23, 22:03
Parvus
Brist på logik?
Vad är det för konstigt att inte försvara attacker mot privatpersoner men att försvara dito mot befälhavaren föe en ockupationsmakt?
Permalänk | Anmäl
Erik Rodenborg, 2008-12-23, 22:10
Det verkar som mediafolket inte förstått konsekvenserna av sitt eget agerande.
Det enda sättet att överhuvudtaget få utrymme i media idag är att chocka folk.
Därefter så börjar de lyssna på dig.
Det är bara att se på alla dokusåpa kändisar som sitter i alla debattprogram mm och utrycker sina egna åsikter.
Denna skokastare är enligt mig en hjälte som på sitt eget sätt får fram sitt budskap inte minst i amerikansk media.
Permalänk | Anmäl
Pelle, 2008-12-23, 22:27
Lika rätt som det var att kasta ägg på ambassadör Holland under Vietnamkriget är det att kasta skor på krigshetsaren Bush nu. Fast Bush borde dessutom ställas inför Internationella domstolen i Haag för brott mot mänskligheten.
Permalänk | Anmäl
Christer S, 2008-12-23, 22:47
Svenska journalister är "nyttiga idioter"
En stor del av den svenska journalistkåren har länge fungerat som "nyttiga idioter". Förr agerade man för Sovjetkommunismen idag är det den fascistiska islamismens ärenden man springer.
Detta syns tydligt när man tar del av de ledande svenska mediernas okunniga och usla bevakning av USA och Israel.
Den slutsats jag drar är att detta beror på ett primitivt USA-hat och antisemitism bland många svenska journalister.
Jag skäms ofta för att tillhöra denna yrkeskår
Fredrik Dhejne, journalist
Permalänk | Anmäl
Fredrik Dhejne, 2008-12-23, 22:54
Kan man verkligen jämföra två författares interna polemik och käbbel, som inte berör någon annan än de själva och sina närmaste med Bushs medvetna lögner och dolda fascism som berör inte bara Irak utan genom USAs imperialistiska politik också mer eller mindre människor i hela världen?
Jag ställer mig helt förundrad till människors brist på perspektiv och helhetssyn.
Jag undrar också hur denna debatt hade tagit form och om den överhuvud hade uppstått om Sverige i Iraks ställe hade blivit invaderat och sen ockuperat av USA.
Tål att tänkas på...
Permalänk | Anmäl
Ralph, 2008-12-23, 22:56
Emanuel, tror du det hade varit närmare till yttrandefrihet i Irak om Sadamm hade varit kvar som Sunnimuslimsk diktator?
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2008-12-23, 23:28
Yttrandefriheten dog for lange sedan om den nagonsin funnits. Hur manga journalister vagar egentligen skriva det 'folk inte vill hora'?
Permalänk | Anmäl
sphincter, 2008-12-24, 03:22
Tom Croker, det handlar inte om yttrandefrihet. För vissa handlar det bara om USA. När USA är inblandat så rycker det i den svenska vänstern som i en finsk lapphund som hör en älgtjur prassla i buskarna fem kilometer längre bort.
Man minns de ärorika dagarna på 60- och 70-talet där t o m statsministern demonstrerade mot "USA-imperialismen" och då den svenska vänsterns världsbild formades.
Tyvärr har "motståndsmännen" i Irak visat sig vara sekteristiska mördare och inte riktiga socialister men man tager vad man haver och lite Vietnamkänsla kan man väl få unna sig så här på gamla dar? Och lite romantisk Glanshammarsvisa?
Permalänk | Anmäl
Parvus, 2008-12-24, 08:58
Nej, det heter inte så... det heter: "Bush är ett svek mot demonkratin"!!!
D minus 27
Permalänk | Anmäl
Jeery, 2008-12-24, 10:23
Ja tänk vad hemskt om alla började kasta tårtor på varann. Dagens seriösa jounalistik verkar ju mest gå ut på att klippa & klistra nyheter från TT. Resten ägnar sig åt viktiga saker som Stureplansnytt med Gynning/Rosing/Blondinbella m.m. Finns det inga riktiga grävande journalister längre?
Permalänk | Anmäl
Nasse, 2008-12-24, 13:06
Visst; ett svek mot demokratin. Men vilken demokrati?
Bush kunde lura stora delar av västvärlden att det fanns massförstörelsevapen i Irak; något som amerikansk media godtog blint så att amerikanarna kunde ställa sig i favör för ett krig där huvuddelen av de dödade var civila.
Sviker man en sådan "demokrati" så gör man helt rätt.
Permalänk | Anmäl
Duttle, 2008-12-24, 13:18
Det är till att överdramatisera.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-12-24, 17:19
Eller, rättare sagt: kategoriseparation. Hot och trakasserier mot oppositionella är en sak, en sko i plytet på Busch en annan.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-12-24, 17:21
I sak håller jag med, men. En kastad tårta kan knappast klassas som våld. Visst, tekniskt sett kanske man kan komma undan med det men i vardagligt tal är det inget som folk tänker på som våld.
Det är en "kul grej" med tårtningar. Lite självdistans får man ha. Sedan kan man naturligtvis ifråga sätta journalisten ifråga som gör sådant, men det är konsekvenser han själv dras med. Ett hot mot demokratin? Knappast.
Förresten, att tala om "svek mot demokratin" i dessa dagar med ipred, fra med mera. Det, Bengt, det är ett svek mot det sunda förnuftet. Vi har allvarliga svek mot demokratin som gör att man verkligen kan ifrågasätta om Sverige kan kallas för en sådan.
Permalänk | Anmäl
Fredrik, 2008-12-25, 00:49
Ska journalister kasta skor eller ägna sig åt journalistik?
Ska författare skriva böcker eller ägna sig åt överfall?
Ska inte både författare och journalister söka sanningen isället för att hylla diktaturer?
Krönikören försvarar varken Bush eller kriget i Irak. Han försvarar det fria ordet.
Det är ett hinder för demokratin när man pådyvlar människor åsikter de inte företräder.
Det är ynkligt när journalister köper information utan att kolla fakta.
Permalänk | Anmäl
Läskunnig, 2008-12-25, 08:39
Erik Roderberg: Innan invasionen av Irak mördades fler människor per månad av Saddams välde än vid någon annan månad efter invasionen. Är det inte bra att färre dör?
Innan invasionen fanns inga fria medier; nu finns hundratals fria tidningar, radiokanaler och TV-kanaler. Internet är på plats. Innan du avfärdar Bush som en massmördare tycker jag du ska ta in dessa fakta.
Dessutom: Vad tror du hade hänt med skokastaren om måltavlan vore Saddam?
Permalänk | Anmäl
Tina, 2008-12-25, 16:59
Ok, det kanske inte är det bäst tänkbara argumentet att kasta en sko på en meningsmotståndare. I den bästa av världar hade det antagligen inte heller skett, men nu lever vi i en värld där ledaren för den största supermakten är arrogant och utan att tveka bombar fattiga människor i fjärran länder. Att då kritisera att en av dem kastar en sko när han får chansen, är tämligen perspektivlöst. Desperata människor gör det som de kan göra när de förlorat familjemedlemmar. Men skillnaden är att Bush inte förlorat ngn familjemedlem. Utan att vara desperat bär han ansvaret för att ha mördat, torterat och fängslat oerhörda mängder av människor.
Det tycker jag är oerhört mycket allvarligare än att en människa kastar en sko...
Permalänk | Anmäl
Tommielee, 2008-12-26, 11:09
Jo, det är slut med den grävande journalistiken i svenska myndigheters förvaranden. Nu när moderaterna har regeringsmakten och alla stora svenska dagstidningar är konservativa
Permalänk | Anmäl
Sneakguest, 2008-12-26, 13:23
Emanuel, hur fritt var Irak under Saddams styre? Tycker att Bush är ett skämt men utan USA´s ingripande så skulle Irak´s folk fortfarande leva under Saddams diktatur. Jag tycker att USA omedelbart ska dra tillbaka sina trupper, frågan är bara hur det kommer att gå. Risken för inbördeskrig är ju överhängande. På vilket sätt hjälpte journalistens skokastande de fattiga och krigströtta irakierna kan man undra?
Permalänk | Anmäl
BellaSvedese, 2008-12-26, 23:45
Jag tycker inte om tårtning, därför att det är förnedrande för den utsatte.
Problemet är dock att många journalister/media inte förstår att de ska vara objektiva så så långt det bara går och inte vinkla sin rapportering hit eller dit och alla drar alltid åt samma håll det är inte journalistik, det är "följa John"
Att däremot kasta sina skor på den person som ställt till så mycket elände i Irak var en handling från hjärtat och där behöver man inte blanda in demokrati.
BellaSvedese: Frågan är hur det gick i Irak tack vare Usa:s "ingripande", hundratusentals irakier är döda, sårade,på flykt, känner sig förnedrade av Usa. På vilket sätt har Usa´s bomkastande hjälpt irakiska folket?
Det är alltid bättre att kasta skor än att kasta bomber.
Permalänk | Anmäl
Eva Lisen, 2008-12-27, 17:19
Tom och BellaSvedese: Försök att ha lite längre minne. Saddam var USA:s kompis så länge det gynnade dem. Precis som man hjälper andra odemokratiska stater som Saudiarabien, Turkiet och Israel idag. USA har inte kommit med demokrati, utan med död, våld och sammanfall. Hundratusentals döda civila kan ni, på bekvämt avstånd, rycka på axlarna åt. Irakierna utsätts dagligen för övergrepp av ockupationsmakten USA. Tack och lov för skokastare som visar en gnutta motstånd.
Permalänk | Anmäl
Emanuel, 2009-01-03, 12:50
38 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Du har såklart helt rätt, ska man behöva vara beredd på fysiskt våld för att man för fram en åsikt? Nej. Folk är så vana vid förnedrings-TV att de ser verkliga människor (till skillnad från rollpersoner i en komedi) som ett rent underhållningsverktyg. Empatin är död.
Snart kommer det kommentarer av typen "En sko är väl ändå bättre än bomber" och "en tårta i ansiktet är väl ändå ganska harmlöst om man ställer det i relation till alla som befinner sig i utanförskap på grund av ..."
Att förringa det egna brottet genom att dra in någon annan företeelse är lika gammalt som diskussionskonsten.
Jag tycker att det är fel att man kastar skor på andra, kastar tårtor eller andra saker på folk. Detsamma gäller fysiskt våld mot andra som framför sin åsikt. Det kan aldrig godkännas eller accepteras överhuvudtaget eftersom det är ett brott mot demokratin, men också skapar otrygghet - oacceptabelt! Sedan tycker jag att man skall förbjuda förnedrings-TV för den skadar mer än man tror... Vi människor är inga underhållningsverktyg eller något slags drift-kuku av något slag. Det krävs strängare straff för dumheter av det slaget.
finns mycket större problem med journalistiken än huruvida de kastar skorna eller inte. Att journalister och författare inte ens vågar fördöma eller uppmärksamma:
1. USA:s ockupation av Irak som pågått i flera år (att man OCKUPERADE landet, nej det kan inte vara inbördeskrig i ett ockuperat land enligt FNs regler)
2. att USA bröt mot Iraks suveränitet enligt FNs regler när man invaderade landet 2003
3. Att USA haft Guantanmo Bay aktiv och låst människor som blivit bestulna på sin frihet bara för att USAs underrättelseorganisationer misstänker att de personerna kanske är attentatsmän..
Klaga på att journalisterna inte lejonparten av journalisterna inte längre vågar göra sitt jobb!
Jag farstar inte hur en forfattare som Mikael Niemi kan bete sig likadant som en 15-arig vanster aktivist som har hamnat i fel gang och inte riktigt vet vad det ar han tror pa.
Jag forstar inte varfor man vill fornedra en manniska pa detta satt. Det ar verkligen hemskt. Jag lider med dig Bengt Pohjanen och ska forsoka se din film sa snart som mojligt.
Herregud vilket snömos. Så du fick en tårta i ansiktet för några år sedan? Kom över det. Vi pratar här om en man som är personligt ansvarig för mord på hundratusentals irakier. Vi pratar om ett land som är under ockupation och allt annat än demokratiskt. Att kasta skor på bush måste anses som en tämligen mild, men modig, symbolhandling. Det är ett motstånd som ger åtminstone en gnutta hopp om att ordet kan vara fritt även i irak någon gång i framtiden.
Var har Pohjanen befunnit sig de senaste tio åren? Såvitt jag kan erinra mig framförde Bush ett antal felaktiga (eventuellt lögnaktiga) åsikter och följe upp dessas framförande med bomber och ockupation. Hade Bush nöjt sig med att framföra sina åsikter hade nog inte journalisten kastat några skor på honom.
En journalist som kastar saker på dem han ska granska har gett upp sin roll i demokratin. Han borde lägga energi på pennvässning istället för tårtkastning, skokastning och annat.
NC. Vems suveränitet bröt inte Irak mot när man invaderade Kuwait 91 då?
Alla inser att det är en komplicerad värld med mycket orättvisor och övergrepp till höger och vänster. Men jag är helt övertygad om att det i västländer som USA, England, Frankrike och t.o.m Israel, i alla fall pågår en sorts granskning och utvärdering av dess handlingar. Något som helt saknas i stora delar av Afrika, Asien och inte det allra minsta i mellanöstern, Kina, Ryssland eller Kaukasus.
Jag vet i alla fall vilka vänner jag litar på, vet du?
Jag blir bara trött. Bush är en massmördare, och det är viktigare att diskutera än om det är rätt att kasta skor eller inte. Lyssna gärna på http://www.youtube.com/watch?v=M-pGR64Y15U&feature=related och inse att den här diskussionen är gammal. Utmärkt sång för övrigt.
Låten jag länkade till, Glanshammarvisa, gavs ut av Fria Proteatern 1971, men gjordes av FNL-gruppernas sånggrupper redan året innan (jag hörde den redan hösten 1970), Den handlade om en händelse våren 1970, då demonstranter kastade ägg på USA:s ambassadör Jerome Holland, vilket de senare ställdes inför rätta för.
För att undvika alla missförstånd, jag försvarar inte på något sätt några överfall på Pohjanen, men vad har det att göra med att kasta skor på en massmördare. Irak är ockuperat av USA, om det så hade varit en granat hade det varit försvarbart. Folkrätten get ockuperade länder rätt att försvara sig. Att då bli upprörd över skor är löjligt.
En norrlännning bråkar med en annan norrläning. Den ena drar stooora växlar på att hans halvkassa pjäser och skriverier retar upp nån annan norrlänning. Han skriver en obegriplig drapa. Måste vara nåt i vattnet i Överkalix.
"C. Vems suveränitet bröt inte Irak mot när man invaderade Kuwait 91 då?"
Ett fel ursäktar inte ett annat brukar det heta?
Härligt att få höra yttranden av karaktären "jag försvarar inte .... men.." (det kommer alltid ett "men" som följs av just ett försvar för det som vederbörande inte ville försvara).
Sådan ursäktande argumentation var vanlig under den senaste friluftsveckan i Malmö: "Jag försvarar inte stenkastning men man måste förstå e t c...."
Kanske är det i alla fall ett sundhetstecken att den svenska vänstern känner att man måste ursäkta sin fascination för våld.
Hur absurd är det att en skoskastare riskerar 15 års fängelse för "tilltaget" att slänga en sko mot en krigsförbrytare? Hade Bush tillhört den förlorade sidan av Irakkriget (förrästen, vem är vinnaren?) hade han riskerat dödsstraff, för alla vidrigheter han tillåtet. Fy, hur den satans mördaren har fått graserat under sina presidentår. Skicka honom, Rumsfelt och Cheney till Haags krigstribuanal. Dom passar in där tillsamans med dom andra som varit där..te x Milanovic.
Parvus
Brist på logik?
Vad är det för konstigt att inte försvara attacker mot privatpersoner men att försvara dito mot befälhavaren föe en ockupationsmakt?
Det verkar som mediafolket inte förstått konsekvenserna av sitt eget agerande.
Det enda sättet att överhuvudtaget få utrymme i media idag är att chocka folk.
Därefter så börjar de lyssna på dig.
Det är bara att se på alla dokusåpa kändisar som sitter i alla debattprogram mm och utrycker sina egna åsikter.
Denna skokastare är enligt mig en hjälte som på sitt eget sätt får fram sitt budskap inte minst i amerikansk media.
Lika rätt som det var att kasta ägg på ambassadör Holland under Vietnamkriget är det att kasta skor på krigshetsaren Bush nu. Fast Bush borde dessutom ställas inför Internationella domstolen i Haag för brott mot mänskligheten.
Svenska journalister är "nyttiga idioter"
En stor del av den svenska journalistkåren har länge fungerat som "nyttiga idioter". Förr agerade man för Sovjetkommunismen idag är det den fascistiska islamismens ärenden man springer.
Detta syns tydligt när man tar del av de ledande svenska mediernas okunniga och usla bevakning av USA och Israel.
Den slutsats jag drar är att detta beror på ett primitivt USA-hat och antisemitism bland många svenska journalister.
Jag skäms ofta för att tillhöra denna yrkeskår
Fredrik Dhejne, journalist
Kan man verkligen jämföra två författares interna polemik och käbbel, som inte berör någon annan än de själva och sina närmaste med Bushs medvetna lögner och dolda fascism som berör inte bara Irak utan genom USAs imperialistiska politik också mer eller mindre människor i hela världen?
Jag ställer mig helt förundrad till människors brist på perspektiv och helhetssyn.
Jag undrar också hur denna debatt hade tagit form och om den överhuvud hade uppstått om Sverige i Iraks ställe hade blivit invaderat och sen ockuperat av USA.
Tål att tänkas på...
Emanuel, tror du det hade varit närmare till yttrandefrihet i Irak om Sadamm hade varit kvar som Sunnimuslimsk diktator?
Yttrandefriheten dog for lange sedan om den nagonsin funnits. Hur manga journalister vagar egentligen skriva det 'folk inte vill hora'?
Tom Croker, det handlar inte om yttrandefrihet. För vissa handlar det bara om USA. När USA är inblandat så rycker det i den svenska vänstern som i en finsk lapphund som hör en älgtjur prassla i buskarna fem kilometer längre bort.
Man minns de ärorika dagarna på 60- och 70-talet där t o m statsministern demonstrerade mot "USA-imperialismen" och då den svenska vänsterns världsbild formades.
Tyvärr har "motståndsmännen" i Irak visat sig vara sekteristiska mördare och inte riktiga socialister men man tager vad man haver och lite Vietnamkänsla kan man väl få unna sig så här på gamla dar? Och lite romantisk Glanshammarsvisa?
Nej, det heter inte så... det heter: "Bush är ett svek mot demonkratin"!!!
D minus 27
Ja tänk vad hemskt om alla började kasta tårtor på varann. Dagens seriösa jounalistik verkar ju mest gå ut på att klippa & klistra nyheter från TT. Resten ägnar sig åt viktiga saker som Stureplansnytt med Gynning/Rosing/Blondinbella m.m. Finns det inga riktiga grävande journalister längre?
Visst; ett svek mot demokratin. Men vilken demokrati?
Bush kunde lura stora delar av västvärlden att det fanns massförstörelsevapen i Irak; något som amerikansk media godtog blint så att amerikanarna kunde ställa sig i favör för ett krig där huvuddelen av de dödade var civila.
Sviker man en sådan "demokrati" så gör man helt rätt.
Det är till att överdramatisera.
Eller, rättare sagt: kategoriseparation. Hot och trakasserier mot oppositionella är en sak, en sko i plytet på Busch en annan.
I sak håller jag med, men. En kastad tårta kan knappast klassas som våld. Visst, tekniskt sett kanske man kan komma undan med det men i vardagligt tal är det inget som folk tänker på som våld.
Det är en "kul grej" med tårtningar. Lite självdistans får man ha. Sedan kan man naturligtvis ifråga sätta journalisten ifråga som gör sådant, men det är konsekvenser han själv dras med. Ett hot mot demokratin? Knappast.
Förresten, att tala om "svek mot demokratin" i dessa dagar med ipred, fra med mera. Det, Bengt, det är ett svek mot det sunda förnuftet. Vi har allvarliga svek mot demokratin som gör att man verkligen kan ifrågasätta om Sverige kan kallas för en sådan.
Ska journalister kasta skor eller ägna sig åt journalistik?
Ska författare skriva böcker eller ägna sig åt överfall?
Ska inte både författare och journalister söka sanningen isället för att hylla diktaturer?
Krönikören försvarar varken Bush eller kriget i Irak. Han försvarar det fria ordet.
Det är ett hinder för demokratin när man pådyvlar människor åsikter de inte företräder.
Det är ynkligt när journalister köper information utan att kolla fakta.
Erik Roderberg: Innan invasionen av Irak mördades fler människor per månad av Saddams välde än vid någon annan månad efter invasionen. Är det inte bra att färre dör?
Innan invasionen fanns inga fria medier; nu finns hundratals fria tidningar, radiokanaler och TV-kanaler. Internet är på plats. Innan du avfärdar Bush som en massmördare tycker jag du ska ta in dessa fakta.
Dessutom: Vad tror du hade hänt med skokastaren om måltavlan vore Saddam?
Ok, det kanske inte är det bäst tänkbara argumentet att kasta en sko på en meningsmotståndare. I den bästa av världar hade det antagligen inte heller skett, men nu lever vi i en värld där ledaren för den största supermakten är arrogant och utan att tveka bombar fattiga människor i fjärran länder. Att då kritisera att en av dem kastar en sko när han får chansen, är tämligen perspektivlöst. Desperata människor gör det som de kan göra när de förlorat familjemedlemmar. Men skillnaden är att Bush inte förlorat ngn familjemedlem. Utan att vara desperat bär han ansvaret för att ha mördat, torterat och fängslat oerhörda mängder av människor.
Det tycker jag är oerhört mycket allvarligare än att en människa kastar en sko...
Jo, det är slut med den grävande journalistiken i svenska myndigheters förvaranden. Nu när moderaterna har regeringsmakten och alla stora svenska dagstidningar är konservativa
Emanuel, hur fritt var Irak under Saddams styre? Tycker att Bush är ett skämt men utan USA´s ingripande så skulle Irak´s folk fortfarande leva under Saddams diktatur. Jag tycker att USA omedelbart ska dra tillbaka sina trupper, frågan är bara hur det kommer att gå. Risken för inbördeskrig är ju överhängande. På vilket sätt hjälpte journalistens skokastande de fattiga och krigströtta irakierna kan man undra?
Jag tycker inte om tårtning, därför att det är förnedrande för den utsatte.
Problemet är dock att många journalister/media inte förstår att de ska vara objektiva så så långt det bara går och inte vinkla sin rapportering hit eller dit och alla drar alltid åt samma håll det är inte journalistik, det är "följa John"
Att däremot kasta sina skor på den person som ställt till så mycket elände i Irak var en handling från hjärtat och där behöver man inte blanda in demokrati.
BellaSvedese: Frågan är hur det gick i Irak tack vare Usa:s "ingripande", hundratusentals irakier är döda, sårade,på flykt, känner sig förnedrade av Usa. På vilket sätt har Usa´s bomkastande hjälpt irakiska folket?
Det är alltid bättre att kasta skor än att kasta bomber.
Tom och BellaSvedese: Försök att ha lite längre minne. Saddam var USA:s kompis så länge det gynnade dem. Precis som man hjälper andra odemokratiska stater som Saudiarabien, Turkiet och Israel idag. USA har inte kommit med demokrati, utan med död, våld och sammanfall. Hundratusentals döda civila kan ni, på bekvämt avstånd, rycka på axlarna åt. Irakierna utsätts dagligen för övergrepp av ockupationsmakten USA. Tack och lov för skokastare som visar en gnutta motstånd.