newsmill-logo
Jakop Dalunde om Opinionsundersökningar

Därför är vi rödgröna överlägsna bland unga väljare


Publicerad: 2010-06-10, Uppdaterad: 2011-11-02

Unga väljer rödgrönt framför blått. Och de väljer i synnerhet grönt. SCB:s opinionssiffror som kom idag bör naturligtvis tas med en stor nyp salt, men de säger ändå något om hur vindarna blåser.

18,4 procent av förstagångsväljarna är gröna i SCB:s undersökning. Bland andragångsväljarna är hela 20,3 procent gröna. De rödgröna är överlägsna alliansen i båda grupperna. 57 mot 34 procent bland förstagångsväljarna och 58 mot 31 procent bland andragångsväljarna.

Vi är inte förvånade. Skillnaden mellan de två blockens syn på de unga är fundamental. Högerpartierna och deras ungdomsförbund lägger just nu fram förslag efter förslag som går ut på sänka lönerna och försämra villkoren för unga. De partier som profilerat sig hårdast på att sänka löner och försämra villkoren för unga är också minst populära i SCB-undersökningen.

Gemensamt för de borgerliga är att unga som en problemgrupp. De ska in i en särskild låglönesektor. De måste ges sämre villkor. Vi rödgröna menar tvärtom att unga är lösningen – inte problemet.

Vi befinner oss i en paradoxal situation. Sverige står inför en enorm utmaning: att på kort tid ställa om samhället och göra infrastrukturen, energisystemen och ekonomin långsiktigt hållbar. Det är dagens ungdomsgeneration som kommer att behöva lösa dessa utmaningar. Politikens uppgift är att ge unga verktyg för att kunna ta framtidens jobb.

Men det vansinniga är att samtidigt som behovet av högutbildad arbetskraft är större än någonsin så ökar antalet arbetslösa unga kraftigt. Ungdomsarbetslösheten uppgår nu till 30 procent. Företagen uppger att var femte rekrytering går om intet för att man inte hittar kompetent arbetskraft. Att regeringen i detta läge inte ökar resurserna till den höga utbildningen är fullständigt obegripligt.

Vid ett maktskifte i höst sjösätts omedelbart en historisk satsning på utbildning, praktik och gröna jobb. Med tiotusentals nya utbildnings- och praktikplatser rustar vi dagens unga för att kunna ta de högkvalificerade jobb som företagen just nu efterlyser.

Vi inför ett nytt stöd för billiga klimatsmarta hyresrätter som unga har råd att bo i. Dubbelt så många hyresrätter som idag ska byggas.

Vi gröna kommer utöver detta att driva en rad andra viktiga ungdomsfrågor. Vi vill höja studiebidraget med 900 kronor. Ingen ska behöva tacka nej till studier för att den inte har råd.

Vi gröna vill också sänka skatten för tjänsteföretag som restauranger och skomakare. En middag på restaurang ska vara billigare än fem linnen på H&M. Att laga skorna ska vara billigare än att köpa nya. När folk lägger pengarna på tjänster istället för prylar minskar utsläppen – och fler jobb skapas, särskilt för unga som ofta arbetar inom tjänstesektorn.

Regeringen för en konsekvent ungdomsfientlig politik. Resurserna till högskolan har prioriterats ner. Man har tagit bort stödet till hyresrätter och sett till att nästan inga studentbostäder byggs.

Istället för att satsa på utbildning, nya jobb och bostäder för unga vill två regeringspartier, folkpartiet och centerpartiet, sänka lönerna kraftigt för unga. Unga ska skyfflas in i låglönesektorn.

Minimilönerna för 19-åringar inom restaurang, handel och kommunsektorn ligger idag runt 15-17 000 kronor i månaden. Med centerns lönesänkning på en tredjedel återstår endast cirka 8 500 – 9 500 kronor i månaden efter skatt. Om Folkpartiet får bestämma får unga ut ännu mindre.

Med så låga löner måste unga antingen ha två jobb för att klara sig eller bo kvar hemma hos föräldrarna. Kanske är det så man vill lösa bostadsbristen – genom att sänka lönerna så mycket att unga ändå inte har råd att flytta hemifrån.

Det vore självklart förhastat att dra alltför långtgående slutsatser av en opinionsundersökning. Det som spelar roll är vad väljarna säger på valdagen. Men det är tydligt att valet står mellan ett rödgrönt alternativ där unga ses som lösningen och ett borgerligt alternativ där unga ses som ett problem.

Jakop Dalunde (14 artiklar)



20 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Håller helt med, partierna borde satsa på de unga. T.ex. borde studie och barnbidraget höjas rejält. För 1050kr får man kanske ett par jeans och två tröjor om du handlar lågpris på ex. H&M. Sen är alla dina pengar slut, och det är inte mycket. Barn/studiebidraget måste höjas allteftersom saker blir dyrare.
Inte heller borde folk med hög inkomst få ta del av barn/studiebidrag då det inte fyller någon funktion hos dem. Meningen med det är ju att få det rättvist bland familjer så att fattiga familjers barn också ska ha råd att ex. gå på bio och ha ordentliga kläder.

Permalänk | Anmäl #21 Alex Lautner Olson, 2010-06-10, 17:06

Nej du Jakop:-) Tror jag inte alls på. Har fyra nyligen vuxna ungdomar/barn mellan 20-25 och dessa + deras kompisar tänker INTE alls rösta på den grönbruna sörjan. De är klokare än så. Underskatta inte de ungas intelligens vad du än gör.

Permalänk | Anmäl #22 KarinAndersson, 2010-06-10, 18:36

Det finns faktiskt unga väljare med utvecklat huvud som analyserar och kritiskt granskar.
Som studerar inte bara politiskt valfläsk utan hela partiprogram och kollar bakåt

OCH bäst av allt, det som jag själv alltid påtvingar mina barn när dom vill tro dessa politiker och den rimliga eller orimliga "politiska sagan" vid val....kolla hur de lever själva!
Liknar det inte den politik de framför för andra att leva efter, då är det bara spel för galleriet och dessa politiker kunde lika gärna blivit mässande präst (Göran Persson) eller skådespelare.

Titta bara på Ohly....hahaaaa..större moderatlevare i vänsterkläder finns inte....men så har det alltid varit i kommunistleden...

Permalänk | Anmäl #23 Pia "Vilda" Nordin, 2010-06-10, 19:27

Det ni lyckats med är att lura massor av ungdommar att tro att om dom bara röstar på er så ska ni se till att stoppa en förestående klimatkatastrof... den kommer naturligtvis aldrig komma men ni kommertrots allt att ta cred för att ni stoppade den i alla fall.

Miljöpartiet är som en vattenmelon.
Grön på utsidan Röd på insidan och är full av Bruna kärnor.

Permalänk | Anmäl #24 Lee Bertin, 2010-06-10, 20:03

Varför unga röstar på ekologiska er ? Dom har inte levt tillräckligt länge för att genomskåda alarmisternas cynism ... MP kom in i Riksdagen på lögnerna om säl och skogsdöden ...Bilarnas fel ! Tjena mellan träna och trädkramare .. Öresundsbron .. Fel igen ... Stormen Gudrun , Katrina och torskarna i Östersjön hade inte med klimatförändringar att göra ... MP lever på rädslan och har oron och komposten som sina altare.. Krav-journalister som gräver ... ex varför svenska krav-grisbönder säljer sina grisar i England ??

Permalänk | Anmäl #25 erik satir, 2010-06-10, 20:55

Jovisst Jakop, helt rätt. Ungdomar ska ha samma lön omedelbart som den som har 30 års yrkeserfarenhet. Självklart inser företagen att ungdomarna kan så mycket mer att de är värda det. Trygghet är också det viktigaste för ungdomar, faktiskt viktigare än att överhuvudtaget få ett arbete....

Nej Jakop, jag tror att du tänker helt fel. Det är nämligen så att "ungdomar" inte är någon statisk grupp. Alla "ungdomar" blir ju så småningom "icke-ungdomar".

Jag står själv i begrepp att investera i en högteknologisk verksamhet i Öresundsregionen. Vi kommer att anställa mellan 5 och 10 personer inom 2 år. Var tycker du att vi ska lägga företaget, i Sverige eller i Danmark? Vi måste ha flexibel personal och vi måste förbehålla oss rätten att göra oss av med anställda som inte håller måttet. Annars blir det inget. Om det lyckas kommer vi att anställa 200 högutbildade inom 10 år men det är nu det är kritiskt.

Vad skulle du göra? Investera i Sverige med risken att få någon som blir långtidssjukskriven meddetsamma men som du måste betala för eller i Danmark där du kan avskeda anställda lätt?

Låter hemskt va? Är jag en läskig gammal kapitalist? Jovisst men om jag lyckas så kommer jag att fixa försörjning åt 200 pers och en massa sköna skattemiljoner till den kommun som vill ha min firma.

Jag tror att det är så här: Den bästa tryggheten är att det är lätt att få ett nytt jobb om man blir av med det gamla. Jag har bott i Schweiz, där funkar det så. Unga människor som tröttnar på sitt jobb eller en korkad chef, säger upp sig innan de fått ett nytt jobb för att de känner sig trygga i att det går att få ett nytt!

Tänk om Jakop. Du och dina socialdemokratiska och kommunistiska kompisar gör ungdomar en björntjänst.

Permalänk | Anmäl #26 Kurt Myrhagen, 2010-06-10, 21:28

Jag glädjer mig :-)

Det här är inget nytt, ungefär såhär har siffrorna sett ut i två år. I synnerhet bland universitetsstuderande. 1/3 blått, 2/3 röd-rosa-grönt ungefär. På 80/90-talet var den politiska trenden den motsatta *satsa-på-dig-själv-generationen*

Men jag håller inte med artikelförfattaren om att de unga röstar efter plånboken, rädda för lönesänkningar och råtthål till bostäder. Jag tror att de röstar efter medvetenhet om hur världen gestaltar sig, i medvetenhet om framtida behov.

Miljön i fokus, vetskapen att de i framtiden ska kunna klara både sig själva, barn och gamla föräldrar ekonomiskt. De unga förstår att att kollektiva lösningar är nödvändiga, inte privatistiska. Jag tror att de slår vakt om de skattebaserade transfereringssystemen mellan människor i olika åldrar och livssituationer.

Och de unga inser att stora nyinvesteringar för miljön måste göras framöver. Det kommer att vara nödvändigt att finansiera dem kollektivt.

Permalänk | Anmäl #27 Gunnel Gomér, 2010-06-10, 21:33

Jag tror att de unga (de flesta utan jobb) vill ha positiva framtidsbilder. Att det offentliga kan konkret erbjuda positiva framtidsbilder.
Alliansregeringens ideologi tillhör det förflutna; att det är det egna, privata, omgärdade, ska bilda basen för var Sverige är på väg.
Miljöpartiets framgångar är välförtjänta. De har tydliga alternativ till det gamla industrisamhället som betyder tillbakagång till gammaltraditionell teknik, industri och sociala sammanhang.
De unga vill det nya, oprövade. Där finns framtiden, jobben och de gemensamma målen för landet och världen.

Permalänk | Anmäl #28 Ivar Johansson, 2010-06-10, 21:37

Vem behöver ett nyliberalt parti (för synens skull insmort med lite kobajs) som knappt vet vilka de är och med en beskäftig och okunnig partiledare som aldrig haft ett hederligt arbete och vars stöd i större städer är begränsat till balettdansörer?

Permalänk | Anmäl #29 Calle Bengtsson, 2010-06-10, 21:41

#9

*fniss* Vem är det du talar om? Balettdansöser?

Permalänk | Anmäl #30 Gunnel Gomér, 2010-06-10, 21:58

Klart att det är lättare att rösta rött när man själv fortfarande har minimalt ansvar och knappt börjat tjäna sina egna pengar ännu. Folk med längre erfarenhet, dvs, äldre människor tenderar istället att rösta blått i större utsträckning. Jag skulle inte vara allt för nöjd över detta faktum om jag var röd/grön.
/blå trots ung.

Permalänk | Anmäl #31 Carl Åström, 2010-06-10, 22:14

Artikeln har en poäng att om unga röstar efter arbetsmarknaden så borde de inte rösta på Moderaterna -- och inte heller på S/V/Mp.

Det är inte de partierna som vill införa flexicurity i Sverige, vilket hjälper unga att få en fot på arbetsmarknaden.

Sen, Miljöpartiet?
Sveriges s.k. "gröna" partier ersatte reaktorer med "miljövänlig" kolkraft, som dessutom var importerad till stora ekonomiska förluster (förlorade skatter på kärnkraftsel). Under en period när elbehovet ökade.

Naturen har uppenbarligen inte råd med miljövänner. :-(

Permalänk | Anmäl #32 Bernt, 2010-06-10, 23:28

"Vi rödgröna är överlägsna alliansen bland första- och andragångsväljare. Det är inte konstigt. Vi ser unga som lösningen"

Det är snarare så att unga inte har sett så mycket av livet och världen ännu och ännu inte fått lära sig (den ofta hårda vägen) hur saker och ting fungerar.
Välfärd skapas inte av politikerna, särskilt inte dom till vänster. Dom Röda partiernas politk är tvärtom inriktad på att hindra eller åtmionstone försvåra skapande av välstånd. Det har man lyckats ganska bra med.

Jag minns hur jag själv resonerade i unga år, trodde på enkla lösningar. med tiden har jag lärt mig att smahället och ekonmin är mycket mer kompelx. Och framför allt (något som till i vänstern heöt missat): Någon måste arbeta ihop välfärden. Och om det inte är lönsamt att ordna arbetsplatser i sverige så blir det inga.
Som det är idag är sverige itne ett attraktivt land att arbeta i. Det måste ändras. Saktterna måste ned. Bidragen måste ned. Folk måste ges möjligheter att bygga sina egna liv, inte vara helt livegna i händerna på politkerna, som ni i vänstern vill.

Permalänk | Anmäl #33 Leif D, 2010-06-10, 23:58

Leif D igen här, jag glömde en grej:

"Minimilönerna för 19-åringar inom restaurang, handel och kommunsektorn ligger idag runt 15-17 000 kronor i månaden. Med centerns lönesänkning på en tredjedel återstår endast cirka 8 500 – 9 500 kronor i månaden efter skatt. Om Folkpartiet får bestämma får unga ut ännu mindre."

Med eran politk får dom inga jobb alls. Lön = noll noll noll. Istälelt får dom gå på soc. OCh blir idragsberoende. Men det gillar ju ni i vänstern. Då kan ni skräammas med "vinner inte vi valet så blir ni av med bidragen och tvingas börja jobba".

Det är inte en slump att sverige har hög ungdomsarbetslöshet.
arbetslösheten är alltid ett resultat av det system som man har (skatter, anställnigsregler etc). Med nuvande system (LAS + höga insgångslöner) så är det inte attraktivt att anställa. Eller ens starta något företag i sverige.

Permalänk | Anmäl #34 Leif D, 2010-06-11, 00:05

Leif D: Utmärkt inlägg. Det är den stora svenska trygghetsmyten som tittar fram. Myten om att staten kan rädda dig från onda ting. Myten om att allt ska vara som det alltid varit. Så är det inte. Den bästa tryggheten är känslan av att man kan klara sig själv. Detta är också bra för samhället. Då behöver man nämligen aldrig ligga någon annan till last.

Jag tror inte att man behöver besluta om lönesänkningar. Avskaffa LAS så inträder flera fenomen. Man anstränger sig lite extra eftersom det alltid finns ett litet hot om att man annars kan få sparken. När man gör det, ökar tillfredsställelsen på arbetet. Man får uppskattning och självförtroendet ökar. Då kan man också söka ett bättre betalt jobb!

Gud va hemskt att man ska behöva anstränga sig säger kanske någon nu. Men så är det i denna hemska värld. Och så har det alltid varit.

LAS ligger som ett våtvarmt omslag över den svenska arbetsmarknaden. Den kväver allt. Ett kassaskåpssäkert sätt att försvåra inträdet på arbetsmarknaden för unga. Jag har träffat hantverkare och småföretagare som jobbar häcken av sig för att få det att gå runt. På frågan om varför de inte anställer någon och expanderar får jag alltid samma svar: LAS gör det omöjligt. Man vågar inte.

Nej miljöpartiet skulle vara mycket hederligare om de sa som det är: Vi ställer upp för dem som redan har ett jobb. De andra skiter vi i.

Permalänk | Anmäl #35 Kurt Myrhagen, 2010-06-11, 07:21

Höj rösträttsåldern. Hur kan det vara möjligt att ha rösträtt utan att ha fullt straffansvar? Idioti i kubik.

Permalänk | Anmäl #36 Erik S Lund, 2010-06-11, 10:32

Är detta inlägg ett skämt? Unga ska alltså enligt politkern Jakob Dalunge välja antingen grön eller röd socialism genom att rösta på det röda blocket? What? I don't think so Jakob. Unga vet att socialism och kommunism må den vara i grön eller röd förpackning , funkar liksom inte. Jakob, känns Nord Korea skönt och grönt för dig?

Permalänk | Anmäl #37 Björn Nyans Andersson, 2010-06-11, 18:27

SD vill införa den danska modellen med "flexicurity", hundra gångers bättre än centerns sydamerikanska linje i frågan.

Permalänk | Anmäl #38 Calle Bengtsson, 2010-06-12, 10:56

The
replica watches
rolex
rolex watches
omega watches
fake rolex
rolex replica suit all needs of people from different walks of life, be it students, professionals, businessmen or homemakers. Wear one of these at your work place and you do not have to try hard to impress your boss. Very soon, you will be given all plum offers and your path for success will be paved. You will attain success in all phases of life. These watches will become an integral part of your life and you will not be able to get apart from them. Since these are reasonably priced, you can have many of these without burning a hole in your pocket. This will ensure that you have different watches which suit your numerous clothes.

Permalänk | Anmäl #39 liumang, 2010-07-21, 13:17

replica chanel replica chanel
replica gucci replica gucci
replica hermes replica hermes
replica louis vuitton replica louis vuitton
discount handbags discount handbags
designer handbags designer handbags

Permalänk | Anmäl #40 k247br, 2010-07-31, 04:12