newsmill-logo
Anna Jonsson, mamma till en av de omkomna soldaterna i Afghanistan:

Vi anhöriga måste stå upp för våra soldater och inte ge vika

Publicerad: 2008-11-09, Uppdaterad: 2011-11-02

Om författaren:

Anna Jonsson är egen företagare och bor i Skövde. Hon är mamma till Jesper Lindblom som 2005 dog av en fjärrutlöst vägbomb. Vid attentatet dog även Tomas Bergqvist. Anna Jonsson driver Stiftelsen Jesper Lindbloms minne som belönar gott ledarskap i specialförbanden. Stiftelsens nästa seminarium är den 26 november på Försvarshögskolan.

Under helgen har svenska soldater varit inblandade i strider i Mazar-e-Sharif i norra Afghanistan. Det är samma område som min son Jesper Lindblom dödades i när hans transportfordon utsattes för ett sprängattentat 2005. Jesper var löjtnant, tillhörde specialstyrkan SSG och hade befälet för gruppen i fordonet.
Jag kan inte bedöma situationen för den svenska styrkan i Afghanistan idag, men en sak vet jag väldigt väl: de ungdomar som arbetar där nere löser en svår och mycket viktig uppgift.

Det är en bra utveckling att även Sverige gör som andra länder och hjälper till i krigshärjade regioner. Och det är en bra utveckling att även svenska ungdomar får möjlighet att göra insatser för andra om har det svårt.

Jag är stolt över min son och jag tycker att andra anhöriga till soldater utomlands också ska vara stolta. Min erfarenhet av personer som åker iväg på den här typen av uppdrag är att de inte drivs av överdriven eller omogen äventyrslängtan. De drivs framför allt av idealism, en vilja att göra något väsentligt av sina liv och en längtan att ställa upp för andra. Det är i grunden fint och bra att ungdomar vill göra detta, trots svåra omständigheter och trots riskerna.

Idag är det många som åker iväg på militära uppdrag utomlands och ännu fler som funderar på att göra det. Jag skulle inte vilja gå så långt att jag uppmanar ungdomar att åka iväg, men vi anhöriga och alla andra måste respektera deras vilja och inse att den starka viljan är en bra drivkraft. Många ungdomar klättrar i berg och utsätter sig för andra stora risker, men detta handlar trots allt om att hjälpa andra människor. Det finns större likheter med dem som åker med Räddningsverket för att hjälpa till vid stora katastrofer.
Dessutom är de ju vuxna och gör som de vill.

Att soldaterna i trängda lägen måste använda vapenmakt anser jag är nödvändigt, annars skulle de inte kunna fullgöra sina uppgifter. De måste kunna försvara sig och de måste kunna försvara andra, så incidenter som de under helgen är på intet sätt ett argument för att trupperna ska åka hem. Däremot kan man komma i ett läge där man måste retirera och dra sig tillbaka, men där tycks man inte vara nu.

En viktig uppgift när situationen blir farlig är att sköta relationerna med de anhöriga på hemmafronten. Man känner sig aldrig trygg som anhörig. Det är viktigt med information - vilket jag fick dagligen under min sons uppdrag - och det är extremt viktigt att Försvarsmakten ställer upp vid olyckor och dödsfall.

Vi fick bra bemötande av Försvarsmakten efter det som hände Jesper. Alla praktiska saker vid hemkomsten fick vi hjälp med, liksom begravningen. Vi fick också psykologhjälp. Två saker betydde väldigt mycket. Det ena var kontakten med min sons kollegor. Soldater bygger ju sitt arbete på en nära kamratskap och den blev vi en del av och fick fantastisk kontakt. De har också känt att de har anhöriga att prata med om sin vän som dog.

Det andra var Försvarsmaktens öppenhet och ÖB:s personliga kontakter. SSG är ju så hemligt och ingen känner till deras verksamhet men efter dödsfallet fick vi full insyn och information. Vikten av att ÖB Håkan Syrén visade stor medkänsla och personlig omsorg kan inte nog betonas. Jesper och hans kollegor var inte bara soldater utan personer som gjort viktiga insatser för Sverige och det visade den högsta militärledningen på ett föredömligt sätt. ÖB var också med första seminariet med vår minnesstiftelse och jag fick tillfälle att prata länge med honom.

Även om Sveriges engagemang utomlands innebär att fler drabbas av tragedier som jag drabbades av så är det en god utveckling att personer kan åka iväg och hjälpa till. Man kan förlora anhöriga när som helst och varsom helst, som i en trafikolycka. Man kan aldrig veta. Det viktiga är att man inte utsätter sig för riskerna i ett stridsområde av en slump, utan av viktiga och djupt idealistiska skäl.

Länk till Jespers minne.

Anna Jonsson



31 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Det där tyckte jag var fint, och har ingenting att tillägga, förutom ett: min djupaste medkänsla. Över din son är du med rätta stolt.

Permalänk | Anmäl #32 Peter Ingestad, 2008-11-09, 20:06

En viktig sak som många glömmer är Försvarsmaktens onyanserade rekrytering till Utlandsstyrkan. Det togs upp under debatten om NBG men har sedan dess (som de allra flesta debatter) ebbat ut. Redan under soldatens grundutbildning matas dom från dag ett "utlandspropaganda" och lite vikt läggs vid de eventuella risker som kommer med tjänsten. Till skillnad från ovanstående (vederbörande var medveten om riskerna och arbetade professionellt som operatör vid specialförbanden) är det ofta "nymuckade" tjugoåringar som inte hittat jobb eller avser plugga efter sin värnplikt som blir rekryterade till Utlandsstyrkan.
Jag tycker Sveriges antagande utomlands är en bra sak, Svesnka soldater är duktiga, arbetar med en öppen och korrekt inställning och är väldigt väl ansedda utomlands. Jag hade dock gärna sett att FM lägger mer vikt vid att förmedla riskerna och inte bara de positiva aspekterna av en utlandsvistelse.

Permalänk | Anmäl #33 Martin Nilsson, 2008-11-09, 20:35

Tänk att man har fel..Vad ska man göra då??..Varför ska USAs soldater betala för orättvist politik som ntänker bara på krig och brott??.

Vad är och vem är Al-Qaida,USA-CIA-AIPAC????
De politikerna Bush,Blair,Rice, Israels ledare, eller AIPAC, Obama, USAskongress eller EUs ledare kommer aldrig att erkänna något brott eller orättvist krig-Blair har rättegång nu för Irak-kriget-..Kanske erkänner de om 20 år när de skriver en bok och skaffa mer pengar på dålig politik och på dåliga brott med fega krig.....De politikerna ska stoppas och straffas och ersättas..
Vad och vem är kristna sionister??..israelister,israelism,judextremister,sionism
osv..Vad är det??..Är det högerextremism??.Är Bush kristen sionist??Vad och vem är AIPAC??vem är USAs kongress??.Vem styr USAs politik i Mellanöstern??.Vet USAs folk om allt detta???..Var är alla FN:s resolutioner mot Israel,USA??.Varför Irak men inte Israel??.Vem ger stöd till Israels kärnvapen och förbjudna vapen-fosfor och DIME bomber m.m.??..
Vem hjälpte Al-Qaida i Afghanistan mot Rysslands ockupation av Afghanistan??
Fick Al-Qaida vapen från USA,CIA???.Vad hände mellan USA och Al-Qaida före 11/9 i USA,CIA??..
Varför var 11/9 i USA??..Har USA lovat Al-Qaida att befria Palestina efter Afghanistan??..
Vill CIA säga något till oss .??..Vi måste veta alla fakta och sanningen,USA och FN…..
Befria Palestina nu..nu…,USA..Vem betalar USAs stöd till Israel??.Varför försvarar USA Israel orättvist??..Stoppa USA,världen.

Permalänk | Anmäl #34 Amer Al-bayya, 2010-01-21, 23:52

Jag är emot Afghanistan eftersom vi inte gör nån långvarig nytta, visst vi hjälper och bygger hus och bråkar med skurkar men kriget kommer inte avgöras i norra Afghanistan det avgörs av Amerika och ska jag vara helt ärlig så tror jag inte att dom kommer vara där så fasligt mycket längre och deras insats har inte varit för demokrati eller kvinnors rättigheter(som om det vore ett skäl att invadera ett land för) politiken har blivit mer korrupt och männen har fått utökade rättigheter att våldta sina frugor. Tycker det är väldigt synd men om nån ska lösa Afghanistans problem så blir det Afganerna själva. a

Permalänk | Anmäl #35 Johnhenry, 2010-02-07, 18:30

I alla länder som har soldater i Afghanistan ökar nu trycket på att ta hem soldaterna. Varför ska svenska soldater dö till ingen nytta i Afghanistan? Kriget gynnar inte Sverige på något sätt. Det enda de åstadkommer är att öka risken för ett terroristattentat mot Sverige. Inte en enda svensk soldat till ska behöva dö för politikernas lögner. Inte i vårat namn. Ta hem soldaterna NU!

Permalänk | Anmäl #36 Lars J., 2010-02-07, 19:16

Jag beklagar djupt att din son fick sätta livet till i Afghanistan. Själv tycker jag inte att det är rätt att vi har soldater där. Jag tycker att vi kan göra bättre nytta på andra håll i andra sammanhang eller här hemma. Fast jag själv har haft krigare i min släkt, så skulle jag bli "galen" om någon av mina söner ville bli soldat.

Alltså självklart är det större risk att dö som soldat i främmande och krigshärjat land än det är här hemma i en trafikolycka. Det där har du rationaliserat, för att du måste finna dig i att din son är död. Jag tycker du blundar för att din son faktiskt kunde ha varit vid liv om han inte hade åkt dit.

Samtidigt förstår jag att du har en annan inställning till det här än jag. Om jag hade varit man så hade jag blivit värnpliktsvägrare (är så gammal så det hade blivit nödvändigt). Jag hade manliga kompisar som blev det och de led av att sitta i fängelse, men de gjorde det också för de efterkommandes skull.

Min äldste son gjorde grundutbildning i lumpen, men mina båda andra söner fick välja hur de skulle göra och de avstod från lumpen. Och det tycker jag är alldeles rätt och riktigt.

Jag tycker dock det är fint att du bearbetar sorgen genom din stiftelse, även om jag helst skulle se att detta inte heller behövdes.

Jag blev inte mindre djupt kritiskt inställd till försvaret när min brorson var med om en bilolycka i lumpen, där deras fordon var så usla vid en enkel olycka, att motorn trycktes in i kupén och en klämdes fast och dog och den andre fick de efterföljande männen hugga av benet på, för att få ut snabbt som sjutton innan bilen exploderade.

Detta skedde på Gotland i Sverige. Varför skulle sånt överhuvudtaget behöva hända unga killar?

Permalänk | Anmäl #37 Ann Helena Rudberg, 2010-02-07, 19:18

Varför ska Sverige delta i USA imperialistiska krig i fjärran länder?
Varför ska Sverige ställa upp på rättsvidriga anfallskrig och ockupationer?
Varför ska Svenska skattebetalare ösa pengar in i ett krig som redan är förlorat?

Detta handlar INTE om kvinnors "frihet" eller talibaners "hot mot Sverige" något annat av de genomskinliga och falska argument som politikerna och de USA-betalda tankesmedjorna gör gällande.

Varje dag i Afghanistan är en förlorad dag för Sverige.

Inga mer svenska och afghanska offer för USA:s oljekrig!

Ta tillbaka de svenska trupperna NU!

Permalänk | Anmäl #38 JN, 2010-02-07, 19:21

Det här är ett känsligt ämne. Största sympati och medlidande till de som berörs av skadade och döda nära. Men, allvarligt. Afgahnistans regering kan aldrig på egen hand ha råd att hålla de trupper/polis som behövs i landet. Det bästa och mest långsiktigt hållbara är att utbilda alla människor i landet. Folk behöver kunna läsa och skriva. SAK, som med ärligt uppsåt verkat i landet länge, håller sig på mils avstånd från Isaf, för att kunna uträtta sitt. Vad gör Sverige därborta egentligen? Inte ha då jag fått nåt bra svar. Vilka skolor har de byggt? Hur många lärare har de anställt? Har vi några sjukvårdsresurser där? Har det byggts några vägar? Vad??

Permalänk | Anmäl #39 Morgan Löfstedt, 2010-02-07, 19:33

Allvarligt! vad fan har vi i afghanistan att göra!? När började vi bli en aktiv part i ett krig? Vilka sanktionerade det och på vilka grunder!?

Ta hem alla svenska soldater omedelbart.

Permalänk | Anmäl #40 Andreas, 2010-02-07, 19:44

Vi har ingenting att göra, som nation, i ett land där vi inte kan göra någon nytta. Att, som försvarsmakten gör, skicka ut soldater in i döden är ett arbetsmiljöbrott. Man kan ju inte anställas med utsikten att dö för 17000kr/mån. Det är något ruttet med den statliga retoriken. Fegt, men klokt, är nog att: Bättre fly än ILLA fäkta.

Permalänk | Anmäl #41 Morgan Löfstedt, 2010-02-07, 20:10

Varför är vi ens där? De flesta afghaner vill inte ens ha våra trupper där. Låt dom leva som dom vill.
Allt började med 11:e september, kanske vettigt att gå tillbaka o undersöka om det var ett insider jobb vilket det finns starka bevis för.

Permalänk | Anmäl #42 Tompatomp, 2010-02-07, 20:30

Nu har vi ju 500 st där. Lite mer kanonmat för idioter att skicka dit. Jag själv har då sett till att alla mina söner har fått intyg att inte delta i "lumpen". Ja, dom lever. Men vi har ju för all del ett ganska stort överskott på riksdagsledamöter och deras barn är ju naturligtvis givna i Afghanistan. Låt oss räkna!

Permalänk | Anmäl #43 Morgan Löfstedt, 2010-02-07, 21:14

Din son är en hjälte som stupat i kampen för mänskliga rättigheter och alla mäniskors rätt att få uppleva demokrati och frihet. Heder och ära vare hans minne.
Oavsett ugången av detta krig är de soldater som offrat sin hälsa och liv i denna strid värda vår uppskattning och beundran.
För er som tror att dessa soldaters insats är utan betydelse för era egna liv känner jag bara sorg. Ni har levt alltför skyddade.

Permalänk | Anmäl #44 Al Khabith, 2010-02-07, 21:21

Av vissa inlägg att döma lever en och annan kvar i den fega ideologi Sverige intagit alltsedan 2:a världskriget. Låt andras unga män ta riskerna bara Sverige därefter kan slå sig för bröstet och tala om vad andra nationer ska göra och vilka fel de begått. Man räknar naturligtvis med att de även ingriper om Sverige skulle råka i knipa.

Permalänk | Anmäl #46 Jake the snake, 2010-02-07, 21:41

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga till dig, du har förlorat så mycket. Jag vill bara uttrycka en stilla beundran för dig, stiftelsen och din son. Ni är bra.

Permalänk | Anmäl #47 Martin A, 2010-02-07, 21:58

Nearly seven in 10 Afghans support the presence of U.S. forces in their country, and 61 percent favor the military buildup of 37,000 U.S. and NATO reinforcements now deploying, according to a poll released Monday.

http://www.huffingtonpost.com/2010/01/11/poll-7-in-10-afghans-supp_n_418...

Permalänk | Anmäl #48 Tacksam, 2010-02-07, 22:42

@#15 Jake the snake,

Instämmer till 100%.

Permalänk | Anmäl #49 Tacksam, 2010-02-07, 22:44

Min son ingår som kapten med egen pluton i FS18.
Just idag har han fölorat två fina kamrater, en kaptenskollega sedan sju år och hans närmaste man.
Jag vill tacka dig för din styrka att stå rak för det som din son trodde på, och min son fortfarande tror på.
Jag beundrar dig.
Själv är jag idag bara så fruktansvärt rädd.
Så långt ifrån den stolta, tappra och stöttande mor som jag ville vara.
http://soldatmamma.blogspot.com

Permalänk | Anmäl #50 Carina Nordén Åkerlund, 2010-02-07, 23:49

Alltså, om man nu tvunget ger sig ut i krig får man räkna med att man kan dö. Egentligen kan man väl inte hindra folk som vill åka till Afghanistan och slåss. Vill de kriga för sina ideal kommer de göra det vad vi andra än säger. Och dör de får de skylla sig själva. Ingen tvingar dem att åka dit.

Men Sverige ska absolut inte betala för att skicka dit någon. Vare sig det handlar om idealister (imperialister eller islamister spelar ju ingen roll) eller stridspittar som bara tycker det är roligt att skjuta på folk. Varje krona vi pumpar in i kriget kommer bara göra det längre och blodigare.

Permalänk | Anmäl #51 Andreas, 2010-02-08, 02:46

Jag stödjer de trupper som frivilligt åker ner och verkligen vill göra en skillnad i Afghanistan och andra ställen och jag gillade din text. Det är alltid hemskt när någon nära försvinner...

Men Afghanistan är ett land totalt förstört av Sovjet och Amerika som har kastat pengar på diverse grupper bara för de inte gillade varandras ideologier. Afghanistan var en fungerande kommunistisk stat, vet jag inget om deras syn på männskligarättigheter och dylikt på den tiden men när USA började kasta pengar på de extrema grupper som nu kriget förs emot så dödas civila och maktskifte sker... Det är inte okej att hjälpa USA fortsätta sitt smutsiga agerande i andra länder genom att hjälpa dem med krigsmaterial.

Jag betalar gärna skatt för att skicka ner material och kanske kunnande för uppbyggnad av landet men jag personligen skulle aldrig ställa upp. Detta är inte för Afganerna bett oss om hjälp utan för att USA bett oss om hjälp när de har förstört detta land också.

Men till de som är där nere nu, lycka till och ta hand om er och de Afghaner som behöver hjälp. Men detta är inte rätt väg att gå...

Permalänk | Anmäl #52 HenrikSultan, 2010-02-08, 07:18

Beroende vilken undersökning man går efter, har de som stödjer talibanerna och deras handgångna män ca 5- 15% stöd i Afghanistan. Ni som vill att FN-styrkorna ska lämna vill alltså att 5-15% av Afghanistans befolkning ska styra vad de övriga ska tycka, tänka och göra? Kan inte låta bli att dra paraleller till Sverige. SD har ca 5% stöd i Sverige. Enligt era argument skall deras krav tillmötesgås om de skjuter några och spränger några bomber. Invandrare, ja de som är mörkhyade, ska slängas ut och våra gränser stängas.

Några skriver att Svenskarna gör det för pengar och äventyr. Snälla, återigen kolla fakta!!! Personligen tjänar jag 2200 kronor mer hemma i Sverige och betalar mindre i skatt om jag stannar i Sverige. Jag är inte ensam, en mycket god kamrat tjänade 3500 mer hemma i Sverige på sitt hantverksjobb. Han gjorde samma sak i Afghanistan för mindre pengar. Jobbade gjorde vi 14-18 timmar varje dygn, 7 dagar i veckan.

Personligen så har jag gjort 3 missioner med en förhoppning om att jag kanske har gjort vardagen lite bättre för dom som inte har Svenskt skyddsnät att vila mot.

Vad jag önskar att människor tänker innan de skriver!

Permalänk | Anmäl #54 Niclas, 2010-02-08, 19:51

Hela 60 % av Afghanistans befolkning stödjer den internationella insatsen (källa: BBC). Samtidigt så är det en minoritet som stödjer talibanerna, ca 5-10 %.

Ni som vill att Sverige drar tillbaka soldaterna, vill alltså att en liten extrem minoritet, som saknar folkligt stöd, ska kunna ta över landet med vapenmakt. Är demokrati bara något som vi i Västeuropa ska kunna få?

Jag är stolt över att vi har svenska soldater i Afghanistan. De hjälper till att göra vår värld bättre och tränga undan ondskan.

Permalänk | Anmäl #55 Ingemar, 2010-02-09, 11:39

Vilka ideella skäl är det som ligger bakom att soldaterna åker ner?

Känner de så starkt för en regim som gör våldtäkt inom äktenskapet till en rättighet? Är det dödsstraff för homosexuella gärningar som lockar så starkt att man är beredd att slåss för det? Är det möjligheten att tvinga barn så små som 12 år till giftermål som är det man känner stark ideologisk övertygelse för?
Eller är det allt detta och mer därtill?
Är det kanske att slåss för en regim som som använder spöstraff, att slåss för sharialagar, att slåss för heroinproduktion?
VAD är den ideella föresatsen för att slåss för den Afghanska regimen?

Tiotusentals mammor har förlorat döttrar och söner till följd av den ockupation som de svenska koloniala trupperna deltar i.

Ingmar:
Om talibanerna har så litet stöd så lär de knappast ta makten.

Permalänk | Anmäl #56 profanum_vulgus, 2010-02-10, 18:29

Du kunde lika gärna skriva det är bra att Sverige krigar i andra länder, och bra att blanda in våra ungdomar i det. För det är ju precis vad du skrev, egentligen. Fast det är ju inte så bra att Sverige krigar i andra länder eller att våra ungdomar krigar i andra länder, egentligen.

Permalänk | Anmäl #57 Klementinen, 2010-02-11, 00:09

Till #2 Martin Nilsson.

Vill bara rätta dej angående dina mycket felaktiga uppgifter: "...är det ofta "nymuckade" tjugoåringar som inte hittat jobb eller avser plugga efter sin värnplikt som blir rekryterade till Utlandsstyrkan."

Om detta handlade om Kosovo missionerna stämmer detta i dagsläget, men jag tror inte du inser hur svårt det är att komma med en FS mission.

Jag hade själv turen att åka till Afghanistan som nymuckad tjugoettåring. Jag hade möjlighet till både jobb och akademisk utbildning hemma, men jag valde istället FS15.
Jag var en av få nymuckade på min mission. Majoriteten hade antingen erfarenhet av tidigare missioner eller annan erfrarenhet och högre ålder.

Jag har sedan dess sökt flera missioner, men eftersom det är tusentals som söker, är det mycket mycket svårt att komma med. Som nymuckad är det näst intill omöjligt, utan att ha tjänstgjort med en chef i sverige.

För övrigt får vi ingen tillrättalagd bild av missionsorådet innan vi åker ner. Alla är ytterst medventa om riskerna.

Permalänk | Anmäl #58 Fred, 2010-02-11, 03:56

Till #2 Martin Nilsson.

Vill bara rätta dej angående dina mycket felaktiga uppgifter: "...är det ofta "nymuckade" tjugoåringar som inte hittat jobb eller avser plugga efter sin värnplikt som blir rekryterade till Utlandsstyrkan."

Om detta handlade om Kosovo missionerna stämmer detta i dagsläget, men jag tror inte du inser hur svårt det är att komma med en FS mission.

Jag hade själv turen att åka till Afghanistan som nymuckad tjugoettåring. Jag hade möjlighet till både jobb och akademisk utbildning hemma, men jag valde istället FS15.
Jag var en av få nymuckade på min mission. Majoriteten hade antingen erfarenhet av tidigare missioner eller annan erfrarenhet och högre ålder.

Jag har sedan dess sökt flera missioner, men eftersom det är tusentals som söker, är det mycket mycket svårt att komma med. Som nymuckad är det näst intill omöjligt, utan att ha tjänstgjort med en chef i sverige.

För övrigt får vi ingen tillrättalagd bild av missionsorådet innan vi åker ner. Alla är ytterst medventa om riskerna.

Permalänk | Anmäl #59 Fred, 2010-02-11, 03:57

#25
Har det fullständigt undgått dig att talibanerna i praktiken hade en överväldigande makt över landet, innan de internationella styrkorna kom dit? Att man har lågt folkligt stöd har aldrig bekymrat beväpnade extremister.

Permalänk | Anmäl #60 Ingemar, 2010-02-14, 19:23

U. S. kongressen att välsigna Israels angrepp på Gaza

Den U. S. kongressen meddelade fredag backas två grenar av den israeliska angrepp på GazaremsanOch utfärdat ett beslut om vad han kallade "Israels rätt att försvara sig mot attacker från Gazaremsan", antogs med 390 röster mot fem.

Rådet godkände U. S. senaten aggression som förts av Israel i Gazaremsan på torsdag och representanthuset följde på fredagen.

Senatens resolution för Israel "orubbligt åtagande", enligt en resolution, och efterlyste "en vapenvila för att förhindra den islamiska motståndsrörelsen (Hamas) Från avfyra raketer mot Israel. "

Trots hänvisningen resolutionen till den humanitära situationen i Gaza har accentuerats undvek all kritik mot Israel.

Siding permanent
Men beslutet fredag inte är en ny typ av amerikanska lagstiftande rutinmässigt utfärda icke-bindande resolutioner stödde Israel i krisen i Mellanöstern, och styrelsen certifierade under de senaste åren på liknande resolutioner med stor majoritet.
Även lagstiftare som har sympati med palestinierna tycks vara så ovilliga att klassificera sig som lojala mot palestinierna och samtidigt uttryckte starkt stöd för Israels säkerhet är fortfarande engagerade i decennier av nära band mellan Israel och USA.
De få motståndare av dessa beslut är ofta de amerikanska lagstiftarna för arabisk härkomst eller berör områden där arabiska amerikaner eller vice visste demokratisk kontroll, såsom unika Kocnch Dennis från Ohio, eller republikanernas Ron Paul från Texas.
Ally
, "Said Rep Nick Rahal, en amerikansk med libanesiskt ursprung som röstade mot ett antal rutiner, när sådana händelser inträffar snabbt kongressen och skakade knäna nästan reaktion stöder antagandet av 1000% allt vad Israel gör."

"Israel är våra allierade och har alltid varit bra och jag håller med om detta helt och hållet men jag tror inte att jag skulle göra denna oss blinda för våra intressen och vi håller med knäna skaka allt vad Israel gör, gör inte detta med några allierade."

Över Leader Harry Reid, demokratisk majoritet i U. S. senaten på djupet av denna relation när han sa torsdag: "Vårt beslut återspeglar viljan hos staten Israel och det kommer det amerikanska folket."
Rick säger Stoll - professor i statskunskap vid Rice University - Beslutet ligger i linje mycket nära med uttalanden av president GeorgeGeorge W. Bush Om krisen, men ifrågasatte huruvida ett sådant beslut skulle hjälpa amerikanska diplomater för att nå en vapenvila.

Stoll sa, "du behöver inte säga att Hamas-medlemmar är goda människor, men hur ska övertyga anhängarna till palestinierna genom att trycka på Hamas att acceptera en vapenvila om uppgifterna visade sig ofta kraftigt mot Israel."
Ignorera
Kocnch åtalade - som försökte vinna den demokratiska nomineringen inför presidentvalet förra året - Förenta staterna att ignorera den nuvarande humanitära krisen i Gaza, samtidigt underlätta besök i Israel genom att förse dem med vapen värd miljarder dollar.
Han sa att "Washington pluggas hennes näsa för slakt av oskyldiga människor i Gaza och den amerikanska skattepengar och amerikanska jetplan och helikoptrar, amerikanska stödet till Israel bränslepåfyllning pågående blodbad i Gaza."
Säger James Zogby - ordförande i Arabiska American Institute - Det israeliska påtryckningsgrupper ofta kraften bakom att göra pro-Israel, men han trodde inte att det är så enkelt är det.

Och finner att vissa amerikaner inte känner till historien om palestinierna och tillade att lagstiftarna leddes utrikespolitik president, men det kan bli någon förändring med Rysslands nyvalde president Barack Obama- Vem har inte sagt mycket om krisen hittills - om makt

Permalänk | Anmäl #61 Caroline Palmqvist, 2010-02-23, 15:25

Our product is to be DVD Ripper reckoned with blu-ray ripper the speed of DVD to AVI development,DVD to iPod We are the DVD to MP3 first developer of DVD to MP4 DVD Ripper software Blu-ray Ripper in the world.Alone, Blu-ray Cloner I forget things DVD Cloner a person can only blu-ray converter remember a happy, convert blu-ray but forget blu-ray to ipod the small 7. rip blu-ray Along the way Mac DVD Ripper it used to mac video converter that aimless walk. mac dvd to ipod Looked at the sunVideo Converter through the clouds, mac video to apple tv and then recall mac video to apple tv converter the color of mac avi to iphone dyed golden. mac avi to ipod And smallvideo to avi, like a warm smile 7blu-ray to avi. Suddenly one dayblu-ray to hd, large flowers witherblu-ray to mp3, I watched the blu-ray to mp4 birds flying blu-ray to mpeg southblu-ray to psp,but could blu-ray to wmv not remember mac dvd to apple tv how all the mac dvd to avi photos on mac dvd to flv the sub-group mac dvd to gphone of girls mac dvd to iphone wearing pink mac dvd to mp3 What is mac dvd to mp4 the namemac dvd to mpeg,Memories of mac dvd to psp growing oldmp3 cutter. I look forward to mp3 splitter the dawn in the corner late at night.

Permalänk | Anmäl #62 xiangxian, 2010-07-21, 10:25