Du snärjer in dig i bistaser i sån mängd att du tappar själva frågan; De artister som vi vill lyssna på , som är populära, hur skall de få betalt för sitt jobb om de inte får sälja skivor? Får de inte betalt lär de knappast fortsätta i sitt värv.
Permalänk | Anmäl
Bengt Nordund, 2008-10-27, 10:11
Du snärjer in dig i bistaser i sån mängd att du tappar själva frågan; De artister som vi vill lyssna på , som är populära, hur skall de få betalt för sitt jobb om de inte får sälja skivor? Får de inte betalt lär de knappast fortsätta i sitt värv.
Permalänk | Anmäl
Bengt Nordund, 2008-10-27, 10:11
Men snälla vän. Det förklarade jag i min artikel. Läs den.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-10-27, 11:04
Men snälla vän. Det förklarade jag i min artikel. Läs den.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-10-27, 11:04
Men snälla vän. Det förklarade jag i min artikel. Läs den.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-10-27, 11:04
Ja, det är lite strul med sidans teknik, så det blir kommentardubbleringar. Beta. Barnsjukdom.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-10-27, 11:06
Pirater tar ryska fartyg i beslag, fartyg utrustade med krigsvapen. Skulle det vara positivt? Ett uruselt recept, som jag alltid kallat kommunismen i allmänhet och Marx i synnerhet, fungerar inte i praktiken. Inse detta någon gång. Du skriver, att mindre kända artister, borde avstå upphovsrätten, för att bli kända, jaha, och när de är kända ska de ta tillbaka den då? Dina teorier om hur saker och ting ska lösas är lika illa som Marxs.
En idé som lagts som förslag är att personer/familjer med höga bredbandshastigheter, ska få betala en större avgift, till bredbandsbolagen. Som i sin tur betalar en avgift till staten, som i sin tur poritonerar ut detta till artisten.
Alla måste samarbeta i den här frågan, precis som i alla andra frågor som berör många människor .
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2008-10-27, 11:07
"Givetvis måste upphovsmännen ges ersättning. Det är samhällsekonomiskt optimalt att det sker på annat sätt, t ex genom avlöning genom en kompetent statsmakt."
Att upphovsmännen ges ersättning är inte alls så självklart som du får det att låta. Det bygger på en (väldigt vanligt förekommande) tankekedja om att kultur, det är något som skapas av heltidsarbetande proffs, dessa proffs gör det för att få ekonomisk ersättning, och den stora massan är konsumenter som betalar för exemplar - t ex skivor eller film. Vad vi ser är ju att det tvärtom går åt ett helt annat håll: trösklarna för kulturskapande och spridning sänks, vi håller på att få en deltagarkultur där plötsligt sammanhang och tillhörighet är viktigare än det fysiska exemplaret. Teknologin har minskat värdet på cd-skivor och dvd-filmer, det är bara att köpa läget och gå vidare, och det vi är ute efter nu är upplevelsen, anknytningen, sammanhanget. Det är så lätt att bli historielös: vi har haft drygt 50 år av skivförsäljning då vi vant oss vid att det här fungerar på ett visst sätt. Någon skapar, någon publicerar, och någon skall därför ha betalt. Framtiden är mer komplex än så!
Vad gäller statligt avlönade konstnärer - vem lägger ribban? Vem, i dagens Youtube- och selfpublishingsamhälle skall avgöra vad som är värt att belönas och inte? Det är ett omöjligt uppdrag och det är bättre att låta affärsmodeller bena ut sig själva. Det enda vi kan göra är att sätta spelreglerna för upphovsrätten, precis som alltid. Upphovsrätten är ingen naturlag, den kan inte se likadan ut efter bredbandets och det digitala smörgåsbordets intåg - det vi kan konstatera idag är att helt enkelt att den är trasig och måste lagas inför en ny och spännande framtid. Jag håller med om att privata torpeder på internationella företag med statens tvångsmedel i ryggen INTE att laga den, tvärtom, men att släpa in Marx köksvägen och skapa en privilegierad konstnärsadel är inte heller rätt väg att gå och vad jag förstått av piratpartiets program är det inte heller deras mål.
Permalänk | Anmäl
Jay, 2008-10-27, 12:12
Ramona:
Enligt vilken modell skall staten "portionera ut" dessa pengar? Enligt samma modell som STIM, det vill säga det radiostationerna säger att de spelar, helt oavsett vad som faktiskt låter i högtalarna, eller för den delen vad folk lyssnar på för radio. Nedladdningsdata och internetradio ignoreras fullständigt, trots att en "privatlagringsavgift" tas ut för lagringsmedia.
Vidare, vilken parallell drar du till de somaliska sjöpirater som du nämner i första meningen? Samma parallell som branchorganisationerna för bokutgivare (inte författare) och skivbolag (inte musiker)? Det var inte piratpartiet som började kalla fildelare pirater.
Vad gäller att mindre kända artister "borde avstå upphovsrätten, för att bli kända", så är det inte något som de tvingas till, utan något som fler och fler faktiskt gör själva, och tycker är en bra idé.
Permalänk | Anmäl
Petter Ericson, 2008-10-27, 12:58
Den idé som framlagts, och som du anger, är just ett konstruktivt förslag till alternativt betalningssystem, som tar hänsyn till de ekonomiska aspekter jag anfört, nämligen i första hand fildelningens nollkostnad.
Piratpartiet rasar häremot, men jag la in en länk till den här artikel på en pp-blogg som sa nåt med rubriken att antipiraterna hetsar mot barn familjerna. Se det var nog en riktig dumskalle! Pinsamt, piiiinsamt.
Piratpartiet är inte seriöst, man röstar på det som ett uttryck för brutal kraft. Det är det som ger resultat i politiken.
Det angivna förslaget är blandekonomiskt, och därmed liiite marxistiskt i alla fall. Om vi säger så.
Alla måste samarbeta i den här frågan.
Jag får tacka Ramona för en intelligent och konstruktiv kommentar som förde debatten framåt.
(I och för sig var kommentarens inledningen orättvis, för jag sa klart ifrån att upphovsmännen ska ha betalt, gjorde jag inte?)
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-10-27, 14:01
Whoops, mittåt. Detdär förslaget är en betydande förbättring men fortfarande inte bra, då fildelning fortfarande kostar, fastän uttunnat.
Jag tar tillbaka lite grann av min elakhet mot Piratpartiet i föregående kommentar.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-10-27, 14:17
Internetfolket är egentligen en ny, väsentligen proletär och progressiv samhällsklass, som skapats just av IT-teknologin, alltså produktivkrafternas utveckling.
Ledande inom denna samhällsklass är Newsmilldebattörerna och bloggsfären. De verkar för samma sak i en mäktig allians.
Själv är jag som politisk debattör huvusakligën newmillare. Inom bloggsfären drivs samma fråga med kraft av t ex mina gamla kompisar Rick Falkvinge och Henrik Alexandersson på respektive bloggar. Jag vill passa på att önska dem lycka till.
Det är nämligen så, att det finns inget motsatsförhållande mellan Newsmill och Bloggsfären, såsom påstods i en fullständigt idiotisk artikel här på Newsmill av Mästerjournalisten Dan Josefsson, som själv tillhör Etablissemanget och därför är fullständigt livrädd för konkurrens; sålunda sedvanlig skamgrepp från antidemokraterna; demokraterna påstås minsann hota demokratin! Ja, härska genom söndring. Ingen tarvlighet är Maktens Herrar främmande! Och det är därför vår frihetsrörelse väsentligen måste vara r-e-v-o-l-u-t-i-o-n-ä-r.
Man får nämligen inte inbilla sig att Förtryckarklassen kommer att släppa ifrån sig Makten och Profiten frivilligt; det är en farlig reformistisk illusion.
Det är rätt att göra uppror! Oblodig sådan. Vi är inga barbarer, till skillnad från Dan Josefsson och hans gelikar.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-10-27, 17:31
Med anledning Jays inlägg får vi helt enkelt konstatera att han stöder rådande system, alltså att att låta affärsvärlden bena ut saken själva, vilket som vi ser leder till att affärsvärlden gör raka motsatsen, nämligen kallar in statens våldsmakt till försvar för sitt eget privilegium och särintresse, vilket förlamar hela IT-samhället, såsom jag försökte förklara i min artikel; det är konstnärsadel det, och det är precis vad jag vill avskaffa.
Vad Piratpartiets mål beträffar konstaterar jag att detta parti objektivt tjänar revolutionens sak. Vad de tjänar subjektivt, alltså enligt egen medveten uppattning, är fullständigt ointressant
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-10-27, 18:56
Ramona Fransson!
Skilj på pirater på havet och pirater i Piratpartiet.
Piraterna i piratpartiet vill bevara integriteten och rättssäkerheten för svenska medborgare.
Piraterna på havet jämförs bäst med upphovsrättslobbyn (upphovsmännen till IPRED) som vill skicka hotbrev till och utpressa svenska barnfamiljer.
Permalänk | Anmäl
Audi A3 Sportback 2.0T Q, 2008-11-09, 11:52
Bilen har rätt. Piratpartiets talesman Rick Falkvinge har ännu en gång framhållit att upphovs-"rätten" inte alls följer av äganderätten, utan tvärtom står i käpprak motsats härtill. Det är huvudet på spiken, och förtjänar all respekt.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-11-09, 16:10
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=569
Stjärnartister, ja. Det här är en klassfråga. De etablerade vill till varje pris slå vakt om sina priviligiegier, stoppa utvecklingen och skydda sig mot all konkurrens. Dags för allmän ekonomisk bojkott.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-11-13, 01:27
Stjärnartister?
Vad ger dessa en särskild rätt att uttala sig? Bara för att någon kan göra en hyffsad "låt" (eller rättare medverkar till det - Det är numera i sjtärnartisternas värld - ETT LAGARBETE)
Varför ska "artister" uttala sig om allt mellan himmel och jord? Penningpolitik, näringslära, matlagning, idrottspolitik? ? ?
Björn Borg vet inte mer än jag vet om upphovsrätt!
Carola Häggkvist vet inte mer än jag vet om datateknik!
Stjärnartister är bara de som "historiskt" har lyckats att klättra ifrån alla de andra duktiga artister som vi har. Genom att via STIM m fl stjäla det ekonomiska resultatet av det musik- och konstskapande som sker varje dag. Dessa personer gynnas otillbörligt på bekostnad av bredden av sådant skapande med hjälp av TV, Radio och vinstdrivande skivbolag - inte genom duktighet.
Dessa "artister" - en liten rännil av alla duktiga kulturskapare - roffar åt sig en väldigt stor del av det totala utrymmet. Sedan går i fallet musikproduktion en otroligt stor del i skivbolagsdirektörernas fickor. Sony, Philips, Hollywood fungerar idag mer som maffia, med kartellbildningar, med hot, än som understödjare av kultur.
"Äras den som äras bör" - låt oss ha kvar UPPHOVSrätten!
Men låt inte detta innebära att ingen annan kan ta del av någonting utan att hålla fram plånboken!
Annars får vi snart betala för att andas vår gemensamma luft, vårt gemensamma vatten. Vi får betala inträde till naturen. Detta har redan påbörjats. Naturen privatiseras genom golfklubbar och stängsel, vatten säljs i flaskor i affärerna och den som vill ha en nypa frisk luft kan köpa sådant på burk!
- För övrigt anser jag att FRA ska avskaffas!
Permalänk | Anmäl
Hans J, 2008-11-13, 10:06
Hans J har tänkvärda synpunkter. Vi behöver ett ersättningssystem som motsvarar de effektivitetskrav jag redogör för i min artikel.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-11-13, 13:48
Opinionen mot antipirateriet behöver bli mer exakt och mer analytisk.
Jag tror man måste förstå den enorma spänningen i denna konflikt. Nätsfärens engagerade del drivs av en relativt bildad och utsatt medelklass, hetsig, strävsam och labil. Accepterar inte att utestängas av en stelnad maktelit. Här finns massor av politisk sprängkraft.
Alliansregeringen gör MYCKET klokt i att ge efter i denna fråga. Annars finns risken att man tappar det häng man skaffat sig på de rödgröna, och sjunker tillbaka igen.
Då blir det Sahlin & gänget 2010, och det ser faktiskt inte JAG fram emot.
Monopolkapitalet lever mycket, mycket farligt. Min prognos är att man offrar medeklassen för profiten, varför mellanskikten drivs åt vänster.
Det blir synnerligen hårda tag. Den som lever får se, och jag är oerhört nyfiken på hur det går. Hur det ser ut om låt oss säga tio år. Jag befarar det värsta.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-11-14, 10:05
Se på fan:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2087119.svd
Alla ungdomar uppmanas hämed att gå med i MUF!
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-11-24, 10:06
Detdär artistupproret var ju sämsta tänkbara reklam, vilket självmål! Nu bojkottar vi dom allihop, vi laddar inte ens NER dom, ingen fildelning här! och så får de som de vill och snart nog existerar de inte ens en gång, totalt borta.
:oD
*skamlöst bubblande skadeglädje*
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-11-25, 12:24
"Kultureliten", yrvaken och förskrämd:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ipred/article3861256.ab
SKITPRAT! såsom jag ovan klargort. Bojkott utlyst. Total bojkott. Inga köp. Ingen nerladdning. Ingen fildelning. Vak upp, svenska folk, till frihetens dag, korossa monopolet, låt MARKNADSKRAFTERNA äntligen tala!
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-11-26, 15:33
Jag tror på en allemansrätt på kulturens område. Kultur kan inte ÄGAS av ensklda individer och följaktligen inte stjälas. Kultur skapas, omskapas och tolkas av människor tillsammans. För övrigt anser jag att man kunde ha kommunala cyklar.
Permalänk | Anmäl
Sofia, 2008-12-02, 22:03
Sofia... jag bugar och bockar för ditt inlägg, kunde inte sagt det bättre själv...!!!
Permalänk | Anmäl
Yksi, 2009-01-03, 10:56
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3854350.ab
Ojojojojoj. Vilken marknadsföring. Hur kommer hans egna produkter att sälja efter dethär?? lär någon ens behaga "stjäla" dem?
Människan är hysteriskt uppjagad och då blir man garanterat dum. Tankefelet är ju stenklart: JG sätter Lag och Rätt synonymer vilket de ju inte är, nog sagt. IPRED är en klasslag, mot denna må man bryta.
Artisterna skall självklart inte jobba gratis. De ska ha betalt för produktion och ej per exemplar. Fildelning drar nollkostnad och därför SKALL den vara fri och gratis. Det är samhällsekonomisk elementum.
Genom nerladdning ocgh fildelning tar folket tillsvidare tillbaka vad som stulits från dem efter orättfärdig lag.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-01-16, 07:55
Smarta Sofia slår, som så många kvinnor, huvet på spiken med en respektlös enrading. Allemansrätt! Just det. Fan att jag inte kom på det själv. *grämer sig i manlig fåfänga* :o/ - Kommunala cyklar har prövats men funkar inte, folk snor dem såklart, men ställ bara ut tillräckligt många, så! :o)
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-01-20, 02:03
http://www.dn.se/opinion/debatt/tre-av-fyra-struntar-i-lagen-mot-fildeln...
.
Just det. Skiljelinjen är mycket klar. Folket är progressivt, Makten reaktionär. Vi står inför en kulturrevolution. Den blir ingen tebjudning. Den gamla kulturöverklassen mister sin skyddade verkstad och klarar inte konkurrensen och försvarar sig allt vad den kan, inte med produktion och kreativitet, utan med förtryck, spioneri och juridiskt övervåld. Bojkotta detta pack med Jan Guillou* på toppen av ingenting, det är rätt att göra uppror, bombardera högkvarteret! Piratpartiet är den givna rösten i nästa val för alla progressiva människor. Skillnaden mellan de gängse blocken och ändå så liten, och de står BÅDA för en framstegsfientlig politik i ungefär samma grad.
.
*Jag har läst 1 bok av karln och det var våldspornografisk smörja av det pinsammaste slag. Marknaden, sådan vi känner den, fungerar inte: det är skiten som kommer fram, insiders och fifflare med de rätta kontakterna i Maktens kretsar. De förtjänar inte sina inkomster. Genom fildelning tar folket tillbaka vad tyrannerna har stulit från oss! Konsten tillhör folket, INTE upphovsmännen, och passar inte denna korrekta upplysta rättsordning, så går det hur bra som helst att ge fan i att ge upphov, då. Leve den digitala kulturrevolutionen och den kulturella allemansrätten! Endas SÅ kan den verkliga excellensen slå igenom, och överflygla den arida och privilegierade oförmögenhet, som i kraft av den borgerliga ideologins människofientliga äganderättsuppfattning sitter på sina skansar och stoppar all verkligt levande konst bara för att de inte tål att bli överglänsta. Dumskallarnas sammansvärjning måste krossas, och så enkelt är det; rätt ska bara vara rätt och riktigt, förbanne mig!
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-02-23, 12:08
Dumskallemaktens åberopande av "äganderätt" till stöd för sina förmedelst den reaktionära senborgerlighetens orättsväsende trakasserier av folket speglar densammas perverterade moralbegrepp. Saken är mycket enkel. Det som ingenting kostar, har man ingen rätt att ta betalt för. Det är naturlig ALLMÄNNING, vilket som jag i min artikel framhållit är samhällsekonomiskt optimalt. Fildelning drar nollkostnad, och skall således vara gratis. De som lägger rabarber på ALLMÄNNING plundrar folket. Dedär JG, AB och BU som likt förorättade oskulder fladdrar med kjolarna & skriar mot himmelens sky TA FAST TJUVEN! TA FAST TJUVEN! är alltså SJÄLVA tjuvarna här, och kan vi inte ta fast dem, och det kan vi inte, eftersom rådande orättsordning legitimerar och effektuerar deras stölder, skall vi åtminstone som tjuvar stämpla dem, brännmärka dem, frysa ut dem och bojkotta dem. Rätt ska vara RÄTT, fanimej, och det är inget snack om saken bara!
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-02-24, 06:20
Kamrater, motståndaren är välorganiserad! - Här hjälper inga argument, här fungerar inga väluppfostrade metoder. Frihet och framsteg måste slå sig igenom med brutal kraft.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-02-26, 10:47
Hej igen! Aktuell kommentar. Inget ont som inte har något gott med sig. IPREDlagen har trätt i kraft med kraftig trafikminskning som följd. Jag hade alltså fel: fildelning dxrar inte nollkostnad, den drar låg kostnad, som sammanlagt blir avsevärd, och må därefter prissättas. Nu har svenska internet kurerats från åtskillig vammalmedial förstoppning, och resurser därmed frigjorts för produktivt bruk. Det är FÖRLORARNA som glor på porr, film, hör talböcker och spelar dataspel! Sån skit är ingenting att ladda ner, och självfallet skall man inte heller köpa varor från en bransch som systematiskt förnedrar och tyranniserar sin kundkrets. Uppsving i försäljning från dessa producenter må nu utebli, så att dessa med näsan vriden varvet runt får klart för sig vad fildenlingen kostat dem: INGET ALLS och vad de har tjänat på Ipredlagen: PLATT INGENTING. Vilken seger. Hur dum får Jan Gullou bli! Somliga har föga hum om eget bästa, men har man kunnat lata sig i lyx i skydd av gammalmedialitetens monopol och sinekur i alltför många år, så blir förmögenheten därefter. Ack, vilket sorgligt intellektuellt förfall.
.
*skakar bedrövad på huvudet*
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-04-05, 15:14
Först Wanja och nu det här.
.
http://www.politikerbloggen.se/2009/04/09/15107/
.
Det är så att man håller en viss STIL och KLASS i politiken. Annars har man inte i politiken att göra.
.
Det blir sofflocket för min del.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-04-11, 01:12
Jajaja, OK. Piratpartiet rymmer åtskillig fånighet, men vilket parti gör inte det.
Jag får säga, att Piratpartiet är det bästa alternatiovet i såväl EU-val som nationella val.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-05-01, 08:47
In i EU-parlementet. Härligt! Riksdagen nästa, hoppas vi!
.
Det här var ett stort framsteg för den svenska frihetsrörelset. Stort grattis till Piratpartiet, Christian Engström och Rick Falkvinge, och till hela svenska folket.
.
Piratpartiet är vårt enda verkligt progressiva parti för närvarande. Som nationalekonomiskt sakkunnig rekommenderar jag detta parti. PP visar hur den immateriella äganderätten stryper vår frihet - och vår ekonomiska tillväxt. Även som konstnär ger jag partiet min röst. Den immateriella ägande rätten stryper ju tillgången på konst och förstör sålunda samhällsestetiken. Den immateriella äganderätten gagnar endast monopolen, och de i regel mer eller mindre medelmåttiga konstnärer monopolen behagar släppa fram, dvs. de som inte hotar Makten och därför tiger om sakernas verkliga förhållanden.
.
Sedan bör man gå vidare. Också den materiella äganderätten, och därmed hela äganderätten, är politiskt och ekonomiskt av ondo.
.
Mammon är oandlighetens Gud, och äganderätten hans lära.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-06-08, 04:38
"Marxistiska idéer", var det. Nå, tempora mutantur, nos et mutamus in illis, och himlens tecken vänds med historiens allt snabbare framåtgång. Språkets sakliga budskap skall noggrant skiljas från emotionellt betingad slentrian. Det gamla liberala honnörsordet "äganderätt" står i dagens läge falltmer bestämt för monopolkapitalistisk plundring, vilket per definition är motsatsen till liberalism och i sak socialism fastän det inte kallar sig så. Den oheliga" allians mellan monopolkapital och statsmakt vi nu ser tydligt växa fram över hela världen i en hotfull slagskugga borde dock stämma till ny och produktiv eftertanke. Jag tycker den allmänna utvärderingen av Piratpartiets seger förefaller ganska klar: den svenska medelklassen har visat Styrka. Detta är utomordentligt!
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-06-13, 13:46
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_3089937.svd
.
Vi ser vad det handlar om. Övervåldet växlar i svårighet, men principen är densamma. Samma kamp här som där! Vad har upphovsgangstrarna Jan Guillou, Björn Ulfvaeus och Alexander Bard att säga om detta barbari? Ingenting! De är bara värda förakt, och varje medborgare med ett uns av självkänsla bör se det som en personlig hederssak att bojkotta dessas produkter. Politiskt gäller det att se till att Alliansregeringen förlorar makten vid nästa val. Den har genom sitt tidigare agerande irreparabelt definierat sig själv som folkets och frihetens värsta fiender och hejdukar åt ett alltmer människovidrigt tyranniskt Monopolkapital. Då är rögröna rötan mindre dålig. Hellre kolera än pest. Folkets befrielsekamp måste fortsätta!
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-06-19, 10:31
Ja, jag hetsade upp mig, vilket man ju inte skall göra, men man känner sån vanmakt inför skamligheten. Att den amerikanska upphovsmaffian kränker grundläggande mänskliga rättigheter är ju alldeles uppenbart av länken jag gav, men ändå tiger alla Monopolets anhängare. Detta ÄR avskyvärt, och så länge sånthär får äga rum opåkallat, finns ingen som helst anledning att visa minsta försonlighet eller tillm ötesgående. Man måste sätta hårt mot hårt, för det är av allt att döma det ENDA språk Tyranniet förstår.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-06-19, 11:58
Mammons ödmjuke tjänare Göran Hägglund går envist och entusiastiskt Monopolets ärenden. Att det inte alls är artisterna som gagnas, utan Monopolet som tagit över dem, såsom ju gång på gång påtalats, har Göran Hägglund givetvis klart för sig, och han tycker detta är bra. Ut med fariséerna ur riksdagen!
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-06-25, 22:33
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1624826/filmade-porr-far-toppjobb-i-eu
.
Jisses.
.
Sånt här känns sjaskigt. Inte för att man för den skull tar avstånd från Piratpartiet, men man tappar på nåt sätt intresset för alltihop.
.
I politiken behövs ett mått av värdighet, lyft och resning. Hur skall man annars kunna öva verkligt ledarskap?
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-07-01, 05:41
För bara tio år sedan fanns det marknad, konkurrens och mångald. Inte minst musiken blommade som den aldrig gjort. På nätet. Frihet fanns, och det var en lust att leva. Nu är mörkret över oss, miljardärernas och monopolets terror, uppbackad av stats- och våldsmakten, och den råa girigheten tyranni förhärskar. Allting likriktas, utarmas, töms på blod och asfalteras. Allting låter likadant: dvs. som på radio. Det går snabbt. Upphovsterrorn löper över världen. Dödar all valfrihet och levande kultur. Vi måste vinna åter friheten, vi måste göra uppror. Leve fildeningen!
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-07-06, 16:18
Som fildelningskriget klargör, är integriteten i dag ett konkret politisk grundvärde. Det är alltid så i tyranniets tillstånd. Likafullt skall man ge sakerna dess rätta ordning och inbördes vikt.
.
Piratpartiet är omoget, saknar genomtänkt ideologi och har inte klart definierat sin värdegrund. Integritet? Uppriktigt sagt: det är ett ickevärde. Varför beskydda dem som inte har rent mjöl i påsen? Barnporrskonnässörer, slödderungdom, psykopater, allsköns pack? Det kan jag inte förstå! Fildelare skall däremot beskyddas. Rätten står över Lagen! (Auschwitzdrängar följde minsann sitt lands lags bokstav. Så gjorde Stalins mördarkompanier.)
.
Integritet är inget egenvärde. FRIHET är.
.
Likafullt är det rätt att i dagens läge försvara integriteten, varför? Därför att Rätten står över Lagen, och vi befinner oss under tyranni. Det är iofs inte värre i Sverige än på andra håll, tvärtom, men i alla fall. All politik är felbar, demokratin har oifrånkomligen sina brister, och så uppstår realt tyranni. Det är av DETTA skäl integriteten måste värnas.
.
Piratpartiet är ett provisoriskt namn på ett provisoriskt parti. (Falkvinge springer lite grann i förväg när han yttrar sig, vilket inte är helt fel.) När det har rett ut sig själv , vilket det säkert kommer att göra på ena eller andra sättet, skall det ha Friheten som värdegrund, och inte "integriteten", den skall främjas till förmån för friheten men inte annars, och anta namnet Frihetspartiet. Integritetsnarkomanerna skall lämpligen då fösas undan, för de kan ju alltid grunda eget. Skumraskpartiet! De kan nog också komma in i EU-parlamentet osv. men det vill inte jag då medverka till. Piratpartiet har mitt fortsatta stöd.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-07-08, 11:49
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3202861.svd
.
:o)
.
Ser man på! Det är en härlig utveckling, som är mycket hedrande för Sverige.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-07-15, 06:58
http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/kriget-om-den-oppna-kallkoden-1.915955
.
Ni ser, kapitalismen blir på nuvarande stadium ett hinder för den ekonomiska utvecklingen, precis som Marx sa. Egendom är stöld! som Proudhon sa. Allt tillhör Gud. Spiritual communism är Vattumannens framtid. Jag förklarar alltihop i mina övriga artiklar också. Harekrishna på er.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-07-29, 07:53
@Peter Ingestad
Ang din referens till HAX - http://www.expressen.se/Nyheter/1.1624826/filmade-porr-far-toppjobb-i-eu
...så hoppas jag du också tänker på att det var han som för femton år sedan var ansvarig för att sätta dit porrkungen. Han blev hjälteförklarad då, så hur skall vi ha det?
I sak anser jag att mannen verkar ha förnuftiga synpunkter, just på grund av att han har bevisat sig att både vara liberal men även att han tar sitt ansvar.
Då sneglar jag snarare med fasa och förfäran på några av de övriga partierna som uppenbarligen valt arbetet som EU-parlamentariker för det nya sättet att skicka inkompetenta och/eller omöjliga kollegor snett uppåt...
Vad sedan angår Göran Hägglund...ärligt talat, är det inte dags snart att Göran och Åkesson talas vid om sina värderingar? Skumt verkar det ju att SD och KD ställer sig och kräver exakt samma politik på vart sitt håll utan att ens talas vid...Båda är för mindre frihet, säkerhet för Svensson och en tillbakavridning av klockan till någonstans runt 1930.
Permalänk | Anmäl
Scary Devil Monastery, 2009-07-29, 09:50
Jo, jag har tänkt på det.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-07-29, 09:59
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5592865.ab
.
http://www.newsmill.se/artikel/2009/07/28/skandaldomen-mot-hakan-lans-i-...
.
SJÄLVKLART måste upphovsmännen få bra betalt. Men det ju precis DEt vårt nuvarande system INTE garanterar.Det utgör i ställer USA-imperialismens redskap för det amerikanska monopolkapitalets plundring. Lag och Rätt är INTE samma sak, TVÄRTOM! Som det visar sig. Och rätten står över lagen.
.
En röst på Piratpartiet är en röst för Sverige.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-08-02, 19:19
I och med den nu aktuella aftonbladetaffären har ett NYTT och mycket starkt argument framkommit.
http://newsmill.se/artikel/2008/09/03/storebror-ser-dig#comment-76128
Vi står in för en nationell politisk kris utan motsvarighet. Alla frihetsvänner måste vända Alliansen ryggen och rösta på Piratpartiet i stället!
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-08-21, 19:37
61 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Du snärjer in dig i bistaser i sån mängd att du tappar själva frågan; De artister som vi vill lyssna på , som är populära, hur skall de få betalt för sitt jobb om de inte får sälja skivor? Får de inte betalt lär de knappast fortsätta i sitt värv.
Du snärjer in dig i bistaser i sån mängd att du tappar själva frågan; De artister som vi vill lyssna på , som är populära, hur skall de få betalt för sitt jobb om de inte får sälja skivor? Får de inte betalt lär de knappast fortsätta i sitt värv.
Men snälla vän. Det förklarade jag i min artikel. Läs den.
Men snälla vän. Det förklarade jag i min artikel. Läs den.
Men snälla vän. Det förklarade jag i min artikel. Läs den.
Ja, det är lite strul med sidans teknik, så det blir kommentardubbleringar. Beta. Barnsjukdom.
Pirater tar ryska fartyg i beslag, fartyg utrustade med krigsvapen. Skulle det vara positivt? Ett uruselt recept, som jag alltid kallat kommunismen i allmänhet och Marx i synnerhet, fungerar inte i praktiken. Inse detta någon gång. Du skriver, att mindre kända artister, borde avstå upphovsrätten, för att bli kända, jaha, och när de är kända ska de ta tillbaka den då? Dina teorier om hur saker och ting ska lösas är lika illa som Marxs.
En idé som lagts som förslag är att personer/familjer med höga bredbandshastigheter, ska få betala en större avgift, till bredbandsbolagen. Som i sin tur betalar en avgift till staten, som i sin tur poritonerar ut detta till artisten.
Alla måste samarbeta i den här frågan, precis som i alla andra frågor som berör många människor .
"Givetvis måste upphovsmännen ges ersättning. Det är samhällsekonomiskt optimalt att det sker på annat sätt, t ex genom avlöning genom en kompetent statsmakt."
Att upphovsmännen ges ersättning är inte alls så självklart som du får det att låta. Det bygger på en (väldigt vanligt förekommande) tankekedja om att kultur, det är något som skapas av heltidsarbetande proffs, dessa proffs gör det för att få ekonomisk ersättning, och den stora massan är konsumenter som betalar för exemplar - t ex skivor eller film. Vad vi ser är ju att det tvärtom går åt ett helt annat håll: trösklarna för kulturskapande och spridning sänks, vi håller på att få en deltagarkultur där plötsligt sammanhang och tillhörighet är viktigare än det fysiska exemplaret. Teknologin har minskat värdet på cd-skivor och dvd-filmer, det är bara att köpa läget och gå vidare, och det vi är ute efter nu är upplevelsen, anknytningen, sammanhanget. Det är så lätt att bli historielös: vi har haft drygt 50 år av skivförsäljning då vi vant oss vid att det här fungerar på ett visst sätt. Någon skapar, någon publicerar, och någon skall därför ha betalt. Framtiden är mer komplex än så!
Vad gäller statligt avlönade konstnärer - vem lägger ribban? Vem, i dagens Youtube- och selfpublishingsamhälle skall avgöra vad som är värt att belönas och inte? Det är ett omöjligt uppdrag och det är bättre att låta affärsmodeller bena ut sig själva. Det enda vi kan göra är att sätta spelreglerna för upphovsrätten, precis som alltid. Upphovsrätten är ingen naturlag, den kan inte se likadan ut efter bredbandets och det digitala smörgåsbordets intåg - det vi kan konstatera idag är att helt enkelt att den är trasig och måste lagas inför en ny och spännande framtid. Jag håller med om att privata torpeder på internationella företag med statens tvångsmedel i ryggen INTE att laga den, tvärtom, men att släpa in Marx köksvägen och skapa en privilegierad konstnärsadel är inte heller rätt väg att gå och vad jag förstått av piratpartiets program är det inte heller deras mål.
Ramona:
Enligt vilken modell skall staten "portionera ut" dessa pengar? Enligt samma modell som STIM, det vill säga det radiostationerna säger att de spelar, helt oavsett vad som faktiskt låter i högtalarna, eller för den delen vad folk lyssnar på för radio. Nedladdningsdata och internetradio ignoreras fullständigt, trots att en "privatlagringsavgift" tas ut för lagringsmedia.
Vidare, vilken parallell drar du till de somaliska sjöpirater som du nämner i första meningen? Samma parallell som branchorganisationerna för bokutgivare (inte författare) och skivbolag (inte musiker)? Det var inte piratpartiet som började kalla fildelare pirater.
Vad gäller att mindre kända artister "borde avstå upphovsrätten, för att bli kända", så är det inte något som de tvingas till, utan något som fler och fler faktiskt gör själva, och tycker är en bra idé.
Den idé som framlagts, och som du anger, är just ett konstruktivt förslag till alternativt betalningssystem, som tar hänsyn till de ekonomiska aspekter jag anfört, nämligen i första hand fildelningens nollkostnad.
Piratpartiet rasar häremot, men jag la in en länk till den här artikel på en pp-blogg som sa nåt med rubriken att antipiraterna hetsar mot barn familjerna. Se det var nog en riktig dumskalle! Pinsamt, piiiinsamt.
Piratpartiet är inte seriöst, man röstar på det som ett uttryck för brutal kraft. Det är det som ger resultat i politiken.
Det angivna förslaget är blandekonomiskt, och därmed liiite marxistiskt i alla fall. Om vi säger så.
Alla måste samarbeta i den här frågan.
Jag får tacka Ramona för en intelligent och konstruktiv kommentar som förde debatten framåt.
(I och för sig var kommentarens inledningen orättvis, för jag sa klart ifrån att upphovsmännen ska ha betalt, gjorde jag inte?)
Whoops, mittåt. Detdär förslaget är en betydande förbättring men fortfarande inte bra, då fildelning fortfarande kostar, fastän uttunnat.
Jag tar tillbaka lite grann av min elakhet mot Piratpartiet i föregående kommentar.
Internetfolket är egentligen en ny, väsentligen proletär och progressiv samhällsklass, som skapats just av IT-teknologin, alltså produktivkrafternas utveckling.
Ledande inom denna samhällsklass är Newsmilldebattörerna och bloggsfären. De verkar för samma sak i en mäktig allians.
Själv är jag som politisk debattör huvusakligën newmillare. Inom bloggsfären drivs samma fråga med kraft av t ex mina gamla kompisar Rick Falkvinge och Henrik Alexandersson på respektive bloggar. Jag vill passa på att önska dem lycka till.
Det är nämligen så, att det finns inget motsatsförhållande mellan Newsmill och Bloggsfären, såsom påstods i en fullständigt idiotisk artikel här på Newsmill av Mästerjournalisten Dan Josefsson, som själv tillhör Etablissemanget och därför är fullständigt livrädd för konkurrens; sålunda sedvanlig skamgrepp från antidemokraterna; demokraterna påstås minsann hota demokratin! Ja, härska genom söndring. Ingen tarvlighet är Maktens Herrar främmande! Och det är därför vår frihetsrörelse väsentligen måste vara r-e-v-o-l-u-t-i-o-n-ä-r.
Man får nämligen inte inbilla sig att Förtryckarklassen kommer att släppa ifrån sig Makten och Profiten frivilligt; det är en farlig reformistisk illusion.
Det är rätt att göra uppror! Oblodig sådan. Vi är inga barbarer, till skillnad från Dan Josefsson och hans gelikar.
Med anledning Jays inlägg får vi helt enkelt konstatera att han stöder rådande system, alltså att att låta affärsvärlden bena ut saken själva, vilket som vi ser leder till att affärsvärlden gör raka motsatsen, nämligen kallar in statens våldsmakt till försvar för sitt eget privilegium och särintresse, vilket förlamar hela IT-samhället, såsom jag försökte förklara i min artikel; det är konstnärsadel det, och det är precis vad jag vill avskaffa.
Vad Piratpartiets mål beträffar konstaterar jag att detta parti objektivt tjänar revolutionens sak. Vad de tjänar subjektivt, alltså enligt egen medveten uppattning, är fullständigt ointressant
Ramona Fransson!
Skilj på pirater på havet och pirater i Piratpartiet.
Piraterna i piratpartiet vill bevara integriteten och rättssäkerheten för svenska medborgare.
Piraterna på havet jämförs bäst med upphovsrättslobbyn (upphovsmännen till IPRED) som vill skicka hotbrev till och utpressa svenska barnfamiljer.
Bilen har rätt. Piratpartiets talesman Rick Falkvinge har ännu en gång framhållit att upphovs-"rätten" inte alls följer av äganderätten, utan tvärtom står i käpprak motsats härtill. Det är huvudet på spiken, och förtjänar all respekt.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=569
Stjärnartister, ja. Det här är en klassfråga. De etablerade vill till varje pris slå vakt om sina priviligiegier, stoppa utvecklingen och skydda sig mot all konkurrens. Dags för allmän ekonomisk bojkott.
Stjärnartister?
Vad ger dessa en särskild rätt att uttala sig? Bara för att någon kan göra en hyffsad "låt" (eller rättare medverkar till det - Det är numera i sjtärnartisternas värld - ETT LAGARBETE)
Varför ska "artister" uttala sig om allt mellan himmel och jord? Penningpolitik, näringslära, matlagning, idrottspolitik? ? ?
Björn Borg vet inte mer än jag vet om upphovsrätt!
Carola Häggkvist vet inte mer än jag vet om datateknik!
Stjärnartister är bara de som "historiskt" har lyckats att klättra ifrån alla de andra duktiga artister som vi har. Genom att via STIM m fl stjäla det ekonomiska resultatet av det musik- och konstskapande som sker varje dag. Dessa personer gynnas otillbörligt på bekostnad av bredden av sådant skapande med hjälp av TV, Radio och vinstdrivande skivbolag - inte genom duktighet.
Dessa "artister" - en liten rännil av alla duktiga kulturskapare - roffar åt sig en väldigt stor del av det totala utrymmet. Sedan går i fallet musikproduktion en otroligt stor del i skivbolagsdirektörernas fickor. Sony, Philips, Hollywood fungerar idag mer som maffia, med kartellbildningar, med hot, än som understödjare av kultur.
"Äras den som äras bör" - låt oss ha kvar UPPHOVSrätten!
Men låt inte detta innebära att ingen annan kan ta del av någonting utan att hålla fram plånboken!
Annars får vi snart betala för att andas vår gemensamma luft, vårt gemensamma vatten. Vi får betala inträde till naturen. Detta har redan påbörjats. Naturen privatiseras genom golfklubbar och stängsel, vatten säljs i flaskor i affärerna och den som vill ha en nypa frisk luft kan köpa sådant på burk!
- För övrigt anser jag att FRA ska avskaffas!
Hans J har tänkvärda synpunkter. Vi behöver ett ersättningssystem som motsvarar de effektivitetskrav jag redogör för i min artikel.
Opinionen mot antipirateriet behöver bli mer exakt och mer analytisk.
Jag tror man måste förstå den enorma spänningen i denna konflikt. Nätsfärens engagerade del drivs av en relativt bildad och utsatt medelklass, hetsig, strävsam och labil. Accepterar inte att utestängas av en stelnad maktelit. Här finns massor av politisk sprängkraft.
Alliansregeringen gör MYCKET klokt i att ge efter i denna fråga. Annars finns risken att man tappar det häng man skaffat sig på de rödgröna, och sjunker tillbaka igen.
Då blir det Sahlin & gänget 2010, och det ser faktiskt inte JAG fram emot.
Monopolkapitalet lever mycket, mycket farligt. Min prognos är att man offrar medeklassen för profiten, varför mellanskikten drivs åt vänster.
Det blir synnerligen hårda tag. Den som lever får se, och jag är oerhört nyfiken på hur det går. Hur det ser ut om låt oss säga tio år. Jag befarar det värsta.
Se på fan:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2087119.svd
Alla ungdomar uppmanas hämed att gå med i MUF!
Detdär artistupproret var ju sämsta tänkbara reklam, vilket självmål! Nu bojkottar vi dom allihop, vi laddar inte ens NER dom, ingen fildelning här! och så får de som de vill och snart nog existerar de inte ens en gång, totalt borta.
:oD
*skamlöst bubblande skadeglädje*
"Kultureliten", yrvaken och förskrämd:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ipred/article3861256.ab
SKITPRAT! såsom jag ovan klargort. Bojkott utlyst. Total bojkott. Inga köp. Ingen nerladdning. Ingen fildelning. Vak upp, svenska folk, till frihetens dag, korossa monopolet, låt MARKNADSKRAFTERNA äntligen tala!
Jag tror på en allemansrätt på kulturens område. Kultur kan inte ÄGAS av ensklda individer och följaktligen inte stjälas. Kultur skapas, omskapas och tolkas av människor tillsammans. För övrigt anser jag att man kunde ha kommunala cyklar.
Sofia... jag bugar och bockar för ditt inlägg, kunde inte sagt det bättre själv...!!!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3854350.ab
Ojojojojoj. Vilken marknadsföring. Hur kommer hans egna produkter att sälja efter dethär?? lär någon ens behaga "stjäla" dem?
Människan är hysteriskt uppjagad och då blir man garanterat dum. Tankefelet är ju stenklart: JG sätter Lag och Rätt synonymer vilket de ju inte är, nog sagt. IPRED är en klasslag, mot denna må man bryta.
Artisterna skall självklart inte jobba gratis. De ska ha betalt för produktion och ej per exemplar. Fildelning drar nollkostnad och därför SKALL den vara fri och gratis. Det är samhällsekonomisk elementum.
Genom nerladdning ocgh fildelning tar folket tillsvidare tillbaka vad som stulits från dem efter orättfärdig lag.
Smarta Sofia slår, som så många kvinnor, huvet på spiken med en respektlös enrading. Allemansrätt! Just det. Fan att jag inte kom på det själv. *grämer sig i manlig fåfänga* :o/ - Kommunala cyklar har prövats men funkar inte, folk snor dem såklart, men ställ bara ut tillräckligt många, så! :o)
http://www.dn.se/opinion/debatt/tre-av-fyra-struntar-i-lagen-mot-fildeln...
.
Just det. Skiljelinjen är mycket klar. Folket är progressivt, Makten reaktionär. Vi står inför en kulturrevolution. Den blir ingen tebjudning. Den gamla kulturöverklassen mister sin skyddade verkstad och klarar inte konkurrensen och försvarar sig allt vad den kan, inte med produktion och kreativitet, utan med förtryck, spioneri och juridiskt övervåld. Bojkotta detta pack med Jan Guillou* på toppen av ingenting, det är rätt att göra uppror, bombardera högkvarteret! Piratpartiet är den givna rösten i nästa val för alla progressiva människor. Skillnaden mellan de gängse blocken och ändå så liten, och de står BÅDA för en framstegsfientlig politik i ungefär samma grad.
.
*Jag har läst 1 bok av karln och det var våldspornografisk smörja av det pinsammaste slag. Marknaden, sådan vi känner den, fungerar inte: det är skiten som kommer fram, insiders och fifflare med de rätta kontakterna i Maktens kretsar. De förtjänar inte sina inkomster. Genom fildelning tar folket tillbaka vad tyrannerna har stulit från oss! Konsten tillhör folket, INTE upphovsmännen, och passar inte denna korrekta upplysta rättsordning, så går det hur bra som helst att ge fan i att ge upphov, då. Leve den digitala kulturrevolutionen och den kulturella allemansrätten! Endas SÅ kan den verkliga excellensen slå igenom, och överflygla den arida och privilegierade oförmögenhet, som i kraft av den borgerliga ideologins människofientliga äganderättsuppfattning sitter på sina skansar och stoppar all verkligt levande konst bara för att de inte tål att bli överglänsta. Dumskallarnas sammansvärjning måste krossas, och så enkelt är det; rätt ska bara vara rätt och riktigt, förbanne mig!
Dumskallemaktens åberopande av "äganderätt" till stöd för sina förmedelst den reaktionära senborgerlighetens orättsväsende trakasserier av folket speglar densammas perverterade moralbegrepp. Saken är mycket enkel. Det som ingenting kostar, har man ingen rätt att ta betalt för. Det är naturlig ALLMÄNNING, vilket som jag i min artikel framhållit är samhällsekonomiskt optimalt. Fildelning drar nollkostnad, och skall således vara gratis. De som lägger rabarber på ALLMÄNNING plundrar folket. Dedär JG, AB och BU som likt förorättade oskulder fladdrar med kjolarna & skriar mot himmelens sky TA FAST TJUVEN! TA FAST TJUVEN! är alltså SJÄLVA tjuvarna här, och kan vi inte ta fast dem, och det kan vi inte, eftersom rådande orättsordning legitimerar och effektuerar deras stölder, skall vi åtminstone som tjuvar stämpla dem, brännmärka dem, frysa ut dem och bojkotta dem. Rätt ska vara RÄTT, fanimej, och det är inget snack om saken bara!
Kamrater, motståndaren är välorganiserad! - Här hjälper inga argument, här fungerar inga väluppfostrade metoder. Frihet och framsteg måste slå sig igenom med brutal kraft.
Hej igen! Aktuell kommentar. Inget ont som inte har något gott med sig. IPREDlagen har trätt i kraft med kraftig trafikminskning som följd. Jag hade alltså fel: fildelning dxrar inte nollkostnad, den drar låg kostnad, som sammanlagt blir avsevärd, och må därefter prissättas. Nu har svenska internet kurerats från åtskillig vammalmedial förstoppning, och resurser därmed frigjorts för produktivt bruk. Det är FÖRLORARNA som glor på porr, film, hör talböcker och spelar dataspel! Sån skit är ingenting att ladda ner, och självfallet skall man inte heller köpa varor från en bransch som systematiskt förnedrar och tyranniserar sin kundkrets. Uppsving i försäljning från dessa producenter må nu utebli, så att dessa med näsan vriden varvet runt får klart för sig vad fildenlingen kostat dem: INGET ALLS och vad de har tjänat på Ipredlagen: PLATT INGENTING. Vilken seger. Hur dum får Jan Gullou bli! Somliga har föga hum om eget bästa, men har man kunnat lata sig i lyx i skydd av gammalmedialitetens monopol och sinekur i alltför många år, så blir förmögenheten därefter. Ack, vilket sorgligt intellektuellt förfall.
.
*skakar bedrövad på huvudet*
Först Wanja och nu det här.
.
http://www.politikerbloggen.se/2009/04/09/15107/
.
Det är så att man håller en viss STIL och KLASS i politiken. Annars har man inte i politiken att göra.
.
Det blir sofflocket för min del.
Jajaja, OK. Piratpartiet rymmer åtskillig fånighet, men vilket parti gör inte det.
Jag får säga, att Piratpartiet är det bästa alternatiovet i såväl EU-val som nationella val.
In i EU-parlementet. Härligt! Riksdagen nästa, hoppas vi!
.
Det här var ett stort framsteg för den svenska frihetsrörelset. Stort grattis till Piratpartiet, Christian Engström och Rick Falkvinge, och till hela svenska folket.
.
Piratpartiet är vårt enda verkligt progressiva parti för närvarande. Som nationalekonomiskt sakkunnig rekommenderar jag detta parti. PP visar hur den immateriella äganderätten stryper vår frihet - och vår ekonomiska tillväxt. Även som konstnär ger jag partiet min röst. Den immateriella ägande rätten stryper ju tillgången på konst och förstör sålunda samhällsestetiken. Den immateriella äganderätten gagnar endast monopolen, och de i regel mer eller mindre medelmåttiga konstnärer monopolen behagar släppa fram, dvs. de som inte hotar Makten och därför tiger om sakernas verkliga förhållanden.
.
Sedan bör man gå vidare. Också den materiella äganderätten, och därmed hela äganderätten, är politiskt och ekonomiskt av ondo.
.
Mammon är oandlighetens Gud, och äganderätten hans lära.
"Marxistiska idéer", var det. Nå, tempora mutantur, nos et mutamus in illis, och himlens tecken vänds med historiens allt snabbare framåtgång. Språkets sakliga budskap skall noggrant skiljas från emotionellt betingad slentrian. Det gamla liberala honnörsordet "äganderätt" står i dagens läge falltmer bestämt för monopolkapitalistisk plundring, vilket per definition är motsatsen till liberalism och i sak socialism fastän det inte kallar sig så. Den oheliga" allians mellan monopolkapital och statsmakt vi nu ser tydligt växa fram över hela världen i en hotfull slagskugga borde dock stämma till ny och produktiv eftertanke. Jag tycker den allmänna utvärderingen av Piratpartiets seger förefaller ganska klar: den svenska medelklassen har visat Styrka. Detta är utomordentligt!
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_3089937.svd
.
Vi ser vad det handlar om. Övervåldet växlar i svårighet, men principen är densamma. Samma kamp här som där! Vad har upphovsgangstrarna Jan Guillou, Björn Ulfvaeus och Alexander Bard att säga om detta barbari? Ingenting! De är bara värda förakt, och varje medborgare med ett uns av självkänsla bör se det som en personlig hederssak att bojkotta dessas produkter. Politiskt gäller det att se till att Alliansregeringen förlorar makten vid nästa val. Den har genom sitt tidigare agerande irreparabelt definierat sig själv som folkets och frihetens värsta fiender och hejdukar åt ett alltmer människovidrigt tyranniskt Monopolkapital. Då är rögröna rötan mindre dålig. Hellre kolera än pest. Folkets befrielsekamp måste fortsätta!
Ja, jag hetsade upp mig, vilket man ju inte skall göra, men man känner sån vanmakt inför skamligheten. Att den amerikanska upphovsmaffian kränker grundläggande mänskliga rättigheter är ju alldeles uppenbart av länken jag gav, men ändå tiger alla Monopolets anhängare. Detta ÄR avskyvärt, och så länge sånthär får äga rum opåkallat, finns ingen som helst anledning att visa minsta försonlighet eller tillm ötesgående. Man måste sätta hårt mot hårt, för det är av allt att döma det ENDA språk Tyranniet förstår.
Mammons ödmjuke tjänare Göran Hägglund går envist och entusiastiskt Monopolets ärenden. Att det inte alls är artisterna som gagnas, utan Monopolet som tagit över dem, såsom ju gång på gång påtalats, har Göran Hägglund givetvis klart för sig, och han tycker detta är bra. Ut med fariséerna ur riksdagen!
http://www.dn.se/nyheter/politik/hagglund-fortsatt-hard-mot-fildelning-1...
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1624826/filmade-porr-far-toppjobb-i-eu
.
Jisses.
.
Sånt här känns sjaskigt. Inte för att man för den skull tar avstånd från Piratpartiet, men man tappar på nåt sätt intresset för alltihop.
.
I politiken behövs ett mått av värdighet, lyft och resning. Hur skall man annars kunna öva verkligt ledarskap?
För bara tio år sedan fanns det marknad, konkurrens och mångald. Inte minst musiken blommade som den aldrig gjort. På nätet. Frihet fanns, och det var en lust att leva. Nu är mörkret över oss, miljardärernas och monopolets terror, uppbackad av stats- och våldsmakten, och den råa girigheten tyranni förhärskar. Allting likriktas, utarmas, töms på blod och asfalteras. Allting låter likadant: dvs. som på radio. Det går snabbt. Upphovsterrorn löper över världen. Dödar all valfrihet och levande kultur. Vi måste vinna åter friheten, vi måste göra uppror. Leve fildeningen!
Som fildelningskriget klargör, är integriteten i dag ett konkret politisk grundvärde. Det är alltid så i tyranniets tillstånd. Likafullt skall man ge sakerna dess rätta ordning och inbördes vikt.
.
Piratpartiet är omoget, saknar genomtänkt ideologi och har inte klart definierat sin värdegrund. Integritet? Uppriktigt sagt: det är ett ickevärde. Varför beskydda dem som inte har rent mjöl i påsen? Barnporrskonnässörer, slödderungdom, psykopater, allsköns pack? Det kan jag inte förstå! Fildelare skall däremot beskyddas. Rätten står över Lagen! (Auschwitzdrängar följde minsann sitt lands lags bokstav. Så gjorde Stalins mördarkompanier.)
.
Integritet är inget egenvärde. FRIHET är.
.
Likafullt är det rätt att i dagens läge försvara integriteten, varför? Därför att Rätten står över Lagen, och vi befinner oss under tyranni. Det är iofs inte värre i Sverige än på andra håll, tvärtom, men i alla fall. All politik är felbar, demokratin har oifrånkomligen sina brister, och så uppstår realt tyranni. Det är av DETTA skäl integriteten måste värnas.
.
Piratpartiet är ett provisoriskt namn på ett provisoriskt parti. (Falkvinge springer lite grann i förväg när han yttrar sig, vilket inte är helt fel.) När det har rett ut sig själv , vilket det säkert kommer att göra på ena eller andra sättet, skall det ha Friheten som värdegrund, och inte "integriteten", den skall främjas till förmån för friheten men inte annars, och anta namnet Frihetspartiet. Integritetsnarkomanerna skall lämpligen då fösas undan, för de kan ju alltid grunda eget. Skumraskpartiet! De kan nog också komma in i EU-parlamentet osv. men det vill inte jag då medverka till. Piratpartiet har mitt fortsatta stöd.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3202861.svd
.
:o)
.
Ser man på! Det är en härlig utveckling, som är mycket hedrande för Sverige.
http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/kriget-om-den-oppna-kallkoden-1.915955
.
Ni ser, kapitalismen blir på nuvarande stadium ett hinder för den ekonomiska utvecklingen, precis som Marx sa. Egendom är stöld! som Proudhon sa. Allt tillhör Gud. Spiritual communism är Vattumannens framtid. Jag förklarar alltihop i mina övriga artiklar också. Harekrishna på er.
@Peter Ingestad
Ang din referens till HAX - http://www.expressen.se/Nyheter/1.1624826/filmade-porr-far-toppjobb-i-eu
...så hoppas jag du också tänker på att det var han som för femton år sedan var ansvarig för att sätta dit porrkungen. Han blev hjälteförklarad då, så hur skall vi ha det?
I sak anser jag att mannen verkar ha förnuftiga synpunkter, just på grund av att han har bevisat sig att både vara liberal men även att han tar sitt ansvar.
Då sneglar jag snarare med fasa och förfäran på några av de övriga partierna som uppenbarligen valt arbetet som EU-parlamentariker för det nya sättet att skicka inkompetenta och/eller omöjliga kollegor snett uppåt...
Vad sedan angår Göran Hägglund...ärligt talat, är det inte dags snart att Göran och Åkesson talas vid om sina värderingar? Skumt verkar det ju att SD och KD ställer sig och kräver exakt samma politik på vart sitt håll utan att ens talas vid...Båda är för mindre frihet, säkerhet för Svensson och en tillbakavridning av klockan till någonstans runt 1930.
Jo, jag har tänkt på det.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5592865.ab
.
http://www.newsmill.se/artikel/2009/07/28/skandaldomen-mot-hakan-lans-i-...
.
SJÄLVKLART måste upphovsmännen få bra betalt. Men det ju precis DEt vårt nuvarande system INTE garanterar.Det utgör i ställer USA-imperialismens redskap för det amerikanska monopolkapitalets plundring. Lag och Rätt är INTE samma sak, TVÄRTOM! Som det visar sig. Och rätten står över lagen.
.
En röst på Piratpartiet är en röst för Sverige.
I och med den nu aktuella aftonbladetaffären har ett NYTT och mycket starkt argument framkommit.
http://newsmill.se/artikel/2008/09/03/storebror-ser-dig#comment-76128
Vi står in för en nationell politisk kris utan motsvarighet. Alla frihetsvänner måste vända Alliansen ryggen och rösta på Piratpartiet i stället!
http://www.aftonbladet.se/bokmassan/article5687230.ab
.
Upphovsrätt, halleluja.