newsmill-logo
Före detta Volvoprinsessan i en svanesång över den svenska bilindustrin:

Cecilia Gyllenhammar: Volvo borde gjort som pappa ville

Publicerad: 2008-10-24, Uppdaterad: 2011-11-02

Om författaren:

Cecilia Gyllenhammar är författare. Hennes far PG Gyllenhammar styrde Volvo mellan åren 1970-1994.

Jag hatar principer. De tillhör Zeb Macahan och andra cowboysare, jenkare och fundamentalister. Men jag har haft en genom livet; Kommentera aldrig Volvo.

Men Volvo kanske inte rullar mer från Västsverige ut i Europa och världen.

Jag är byggd av Volvo, min kropp, mitt kött, hela min uppväxt, det är Volvo som skapat mig.
Berättelsen börjar 1927 med Jacob, den första bilen. Det var herrarna Larson och Gabrielsson. Min morfar blev chef. Gunnar Engellau åkte till USA och lanserade bilen där. Det blev början på en stor framgångssaga. Helgonet körde P1800. Men bilens signum var: den var svensk.

Ja, Volvo, Sveriges största industri på Hisingen i den älskade hamnstaden Göteborg, håller på att försvinna. Genom en räcka märkliga turer som fötts genom ett slags knepiga känslor gentemot en man, min far, med alltför stora visioner som till slut lämnade medarbetarna bakom sig. De vågade inte möta det franska. Men bilen skulle fortfarande vara svensk. Samarbete är något väsensskilt från att köpas upp, slukas, som ju skedde med Fords köp av PV. Men Renault står starka och USA ligger långt borta, är inte våra lierade och känner inget speciellt släktskap med det svenska.

Vi talar om Sveriges andra stad, om en del av vårt land som sett sin stolthet sjöfarten falla under en svart period på 70-talet och nu riskerar Volvo att kanske möta samma öde genom prestige och småaktighet, bindningar till Stockholm och brist på inlevelse och fantasi. Göteborg är beroende av sin stora industri. Genom alla underleverantörer är allt fler regioner omkring också beroende. Volvo har sjabblats bort av Stockholmsfolk. När Gustav den III svärmade kring Paris hade Göteborg kontakt med England. Över Nordsjön kom till och med romantikens engelska diktare just genom Göteborg och in i landet. Stockholm vänslades med Ryssland, i Göteborg såg man mot väst.

Min morfar såg ut som en filmstjärna och styrde Volvo genom 60-talet. Han hade stora fester i villan på Överås ovanför St. Sigfridsplan och min mormor som var sjukgymnast hade hand om alla direktionens damer, såg till att de hade fart, sportade och gjorde vettiga saker, helst att ha eget arbete. I början av 70-talet tog min pappa över, han var rekordung, bara 35 år. 

"Pappa, måste du hålla på med giftiga bilar, kan du inte jobba med hästar istället" minns jag att jag bad. Volvo är min familjs öde. Men Volvo hade några hörnstenar som skilde sig mot övrig maktstruktur i landet. Dess stolthet var att inte domineras av en privat ägare. Ägandet skulle vara fritt eller delvis statligt, därför intresset i Norge, Frankrike och svenska staten. Det finns flera anledningar. Det är inte sunt att några få dominerar med sin makt i ett land. Dessutom skulle lojaliteten alltid ligga i Volvos värde, ingen skulle slita det i stycken och sätta andra intressen före. Vi svenskar slickar Wallenbergare i arslet. De är en dominant makt, genom Krugerkraschen tillgodogjorde de sig enorma förmögenheter, så också i slakten av Volvo. Alla talade om att renodla och Wallenbergsfären slickade sig om munnen och käkade upp guldäggen. Tillgångar som var tänkta att hjälpa en konjunkturkänslig industri som bilindustrin. 

Min pappa hade rätt, men nu är det för sent. Han hade sitt hjärta bland arbetarna, de människor som lever av Volvo, de många tusen i Västra regionen. Det har inte Stockholmarna, det har inte Ford långt borta över atlanten. Gonatt Volvo. Bonjour Renault.

Cecilia Gyllenhammar (9 artiklar)



53 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Det är ju alltid tryggt att hålla pappa i handen, men detta var konstigt och febrigt försvar till den svenska (amerikanska) bilindstrin. Jag tror att Sverige klarar sig utan bilindustri. Jag tror att Göteborg är större än Volvo. Malmö skulle i princip gå under utan Kockums, men det verkar som det går bättre. Utveckling och nya kunskapsbaserade tjänsteföretag är bättre än varsvindustrin.
Och, ärligt talat, är det inte dags att lägga av med det irrelevanta och provinisiella bespottandet? Jag är skåning men bor sedan länge i Stockholm. Är jag en av de hemska stockholmarna som förstört Gbg, eler är jag ok?

Permalänk | Anmäl #51 Patrik Persson, 2008-10-24, 11:49

Jag undrade alltid över anledningen till att inte Volvo gjorde upp med Renault. Jag är nog benägen att hålla med dig Cecilia, det är godnatt Volvo. Men ingenting är beständigt, världen är konstant föränderlig. Det är alltid enkelt, med facit i hand, att döma vad som blev fel. Bilar är ett nödvändigt ont, och frågan är hur länge de ska rulla på bensin. Bilen är en frihet för alla, även för de som bor i storstäder. Men mest betyder den , för oss som bor på landet. Här finns inget som kan stavas till allmänna kommunikationsmedel.

Permalänk | Anmäl #52 Ramona Fransson, 2008-10-24, 13:57

Jag håller med Patrik.......febrigt och en tröttsam, oseriös ton.

Jag har också haft en närstående släkting som var VD i verkstadsindustrin...... näringslivet och världsmarknaden är lite mer komplicerad än författarinnan förmår greppa.

Jag tycker att denna typ av inlägg borde inte få förekomma om Newsmill vill leva vidare....jag börjar tappa förtroendet och intresset för site:en

Permalänk | Anmäl #53 trygve , 2008-10-24, 14:05

Det känns ju lite avlägset i dag men faktum är att om Norgeaffären gått igenom 1978 (eller var det 1979) så hade Volvo antagligen varit Europas rikaste biltillverkare idag. Norgeaffären innebar i korthet att Volvo skulle göra en bytesaffär med Norska staten som innebar att Volvo skulle erhålla tre gas- och oljefält i Nordsjön i utbyte mot en minoritetspost i bolaget.
En strukturaffär som hade varit sjukt rätt.
Jag tror att de som hårdast kampanjade mot denna affär som tex Håkan Gergils på aktiespararna, var Stockholmare.
Om den affären hade PV inte behövt bli Fordägt.
För mindre tillverkare som gör saker rätt kan bli framgångsrika Ett övertydligt exempel på detta är ju nischtillverkaren Porsche som gått och tagit kontrollen över Europas största och världens tredje största bilföretag Volkswagen. (Ford ligger numera på plats nummer 4 efter Toyota, GM och VW).

Patrik Persson
Visst klarar sig Sverige utan Volvo precis som vi klarar oss utan skogsindustrin. Men vi blir något fattigare. Kom ihåg att på 1970 talet så var Sverige alltid Europas rikaste land i alla undersökningar. Men vi har tappat placeringar sedan dess.
Exportföretagens viktigaste samhällsekonomiska roll är att det är exporten som finansierar importen om Volvo och Skogsföretagen slås ut så har vi inte råd med lika mycket import sedan.

Permalänk | Anmäl #54 Lars Johansson, 2008-10-24, 14:10

Artikeln borde egentligen inte kommenteras, då den är allt för oseriös. Men ett litet påpekande: Om jag inte minns fel så inledde Volvo under PG Gyllenhammars ledning ett samarbete med Wallenbergsfären i början av 1980-talet. Marcus Wallenberg såg väl PG som något av sin kronprins. Vem slickade vem i röven då, Cecilia? PG hade åtminstone inte då något emot ”Stockholmsfolk”. Samarbetet sprack efter det att Peter W tagit över som Wallenbergarnas överhuvud. Uppenbart delade inte Peter sin pappas åsikter om PG.

Permalänk | Anmäl #55 Pär Krause, 2008-10-24, 14:58

VOLVO HAR ETT MYCKET GOTT RYKTE INTERNATIONELLT.

Om Volvo PV är möjlig att förvärva bör regeringen överväga att ta hand om företaget. Om Ford nu ser sig tvingat att sälja bolaget.

För övrigt noterar jag då och då att stavfel förekommer på Newsmill.

Bland kommentarerna ser jag att vissa stavar stockholmare med versalt S. Stockholmare, göteborgare, örebroare och övriga inleds alltid med liten bokstav. Som bara ett exempel.

Permalänk | Anmäl #56 Stockholmare i fjärde generationen, 2008-10-24, 18:00

Volvo är bara så viktigt för Sverige. Förlorar vi Volvo så förlorar vi vår indusriella själ. Sverige har inte råd att förlora ett enda företag till. Svenska folket borde försöka köpa tillbaka Volvo Personvagnar och sedan kavla upp ärmarna och be en bön till Tor och Oden och ge gärnet och konkurrera framgångsrikt på världsmarkanden. Sedan kan jag bara hålla med om föraktet för Wallenberg som säljer ut det ena storföretaget efter det andra som byggts upp av generationer svenskar.

Vi måste förstå att Stockholm är östeuropeér och att Göteborg är anglo-saxiskt med frihandel och frihet som högsta värden. Eller som man sa för i tiden; "I Göteborg skriver man inte poesi, där skriver man fakturor.", med andra or i Göteborg arbetar vi och vill försörja oss själva i stället för att ägna åt oss politiskt mygel i Stockholm för att försöka snylta åt oss skattebetalarnas pengar.

Göteborg är Sveriges Rio de Janeiro och Stockholm är Sveriges Moskva. Göteborg måste bli självständigt från Stockholm och bestämma över sitt eget öde.

Permalänk | Anmäl #57 Johnny, 2008-10-25, 04:46

Cecila,

jag förstår att du beundrar din far och ser upp till honom. Men, är det inte dax att växa upp och bli stor ? Dax att inse att de som svikit volvo inte är regionala intressen utan snarare en bristande förståelse för omvärlden ? Att idag som biltillverkare stå med ett antal antika kolosser av dålig kvalité (se motormännens undersökning) med sviktande säkerhet och en bränsletörst utan like, utan en folklig pris/värdeförankring - ja, det är helt enkelt inkompetent.

Och det är ett val som produktledning och ingenjörer gör, det är förhoppningsvis inte något en styrelse egentligen lägger sig i - de får ett beslutsunderlag - och det beslutsunderlaget som tagits fram av produktledare och ingenjörer i Göteborg - det är helt enkelt varken i tiden eller korrekt.

Var är Volvos motsvarighet till Amazonen idag ? Var är folkbilen 245 kombi ? V70 är en premium livstilskombi, inte en bil för en stressad förortsmorsa med en barnskock på väg till fotbollsträning.

Permalänk | Anmäl #58 Angelven, 2008-10-25, 09:15

"De är en dominant makt, genom Krugerkraschen tillgodogjorde de sig enorma förmögenheter, så också i slakten av Volvo."

DET AR VART ATT LASA!!

Permalänk | Anmäl #59 SARA, 2008-10-25, 12:52

Hahahaha
Så urbota korkat - att försöka blanda in lokalpatriotism och familjeband i att epoken Volvo nu går i graven. Den vägen beträddes då Volvo såldes till Ford och i och med envisheten att producera osäljbara produkter - finns det ett fånigare fordon än en Volvo SUV?

Nu mera är Volvo bara en del i den förlusttyngda Fordkoncernen. Men bolaget har inte stått på egna ben på mycket mycket länge. Har ni helt glömt hur Volvo PV under Gyllenhammar helt slapp betala arbetsgivaravgifter under flera år och dessutom fick mark och faciliteter (vägbyggen) bekostade av samma svenska samhälle som nu dottern Gyllenhammar bespottar.

Det är lätt att driva företag i en skyddad verkstad. Men GBG har växt upp och är inte längre en förort till Volvo. Lycka till nu GBG att skaka av er dessa förlegade industrialistbolag som i stort är bidragstagare.

C Gyllenhammars artikel är lika genant som patetisk. Den borde kastats i samma träcklåda som den där förvirrade saken med två kåtdesperata kärringar som Newsmill publicerade för en tid sedan.

Nej Newsmill - nu är det dags för en skärpning. Ta inte in fler förvirrade kändisar bara på namnet, det är nästan elakt, inte bara mot oss den trogna läsekretsen ...
Så Cecilia med flera glöm inte att: det ibland är bättre att hålla käft och bli bertraktad som en idiot, än att öppna käften och undanröja varje tvivel.

Permalänk | Anmäl #61 Erik Mabe Malmberg, 2008-10-25, 14:55

Kul att Du bor i Stockholm nu, tyckte tidigare att Du hängde ut Din far
bra att Du nu med rätta tar honom i förvara och rättfärdigar rikets
viktigaste industriella Envoyén. US hade John Wayne Europa har
PG Gyllenhammar. Förutom att han var liberal (franska revolutionen)
tar jag honom i försvar som teknologie innovatör och person.
Kul att Du saknar principer vi hörs om 10 år.
Blixt Gordon
Chavalier Salute

Permalänk | Anmäl #62 Blixt Gordon, 2008-10-25, 15:39

Kul att Du bor i Stockholm nu, tyckte tidigare att Du hängde ut Din far
bra att Du nu med rätta tar honom i förvara och rättfärdigar rikets
viktigaste industriella Envoyén. US hade John Wayne Europa har
PG Gyllenhammar. Förutom att han var liberal (franska revolutionen) tar jag honom i försvar som teknologie innovatör och person. Kul att Du saknar principer vi hörs om 10 år.
Blixt Gordon

Permalänk | Anmäl #63 Blixt Gordon, 2008-10-25, 15:41

Tyvärr ville PG alltför gärna ha en affär med Renault så han sålde ut Volvo alldeles för billigt. Hade han inte gjort det så hade affären troligen gått igenom. Dom som påstår att Sverige klarar sig utan bilindustri vet inte vad dom talar om...

Det är klart av vi klarar oss, men bilindustrin är oerhört mycket viktigare för Sverige idag än vad Varvsindustrin var på 1970-talet. Samtidigt har Cecilia ett fel, en stark privat långsiktig ägare är guld värt för ett företag. Jämför Volvo och BMW de senaste 35 åren...

1970 var Volvo och BMW jämnstora på personbilar, fast Volvo hade en lastbilar och BMW hade motorcyklar! Idag är BMW ca 3 gggr större än Volvo på personbilar...

Det hade varit bättre för Volvo att köpas av Renault än att köpas av Ford. Norgeaffären hade också med facit i hand varit bra för Volvo och Sverige och Wallenbergarna har inte varit så framgångsrika de senaste 20 åren... Förutom på att dela ut bonusar till mindre lyckade chefer, tex Annika Falkengren på SEB... Högst bonus och sämst resultat av Storbankerna för några år (2-3?) sedan....

PM Nilsson skrev nyligen en artikel om den höga kvaliteten på kommentarerna på Newsmill. Tyvärr är allt fler kommentarer av Aftonbladet klass...

Permalänk | Anmäl #64 Jonas M, 2008-10-25, 20:04

Hon har rätt det var ett misstag att släppa in amrisarna i volvo, men samma misstag har många andra europeiska företag gjort. Amerikanska företag är så oerhört tungstyrda så de har inte en chans att lägga om tillverkningen i tid. När det gäller bilindustrin ser man det extra tydligt. Drivmedlen blir dyrare och dyrare det skapar efterfrågan på drivmedelsnåla bilar vad har amrisarna gjort sattsat på statsjeepar.

Permalänk | Anmäl #65 susanna svensson, 2008-10-25, 20:06

Det handlar inte bara om att kunna tillverka bra bilar. Det handlar om att du ska kunna sälja bilarna också. Å kan du inte sälja så spelar det fan ingen roll om du håller en fransman eller amerikan i handen. Kan du inte sälja så är det bara och packa ihop, samma enkla regel för alla tillverkande företag. Thats it
mr stone

Permalänk | Anmäl #66 Mr stone, 2008-10-25, 22:40

Det var litterärt, och en hel del bra synpunkter. Industrin har en känslomässig dimension. Pehr Gylenhammar åkte på "den gyllene aktien", jaha? Är Volvo mera självständigt nu då? Jag vågar mig på ett omdöme. Jag tror Cecilia har rätt i huvudsak.
Men skyll på Stockholm sen! Jag är alldes förbannat trött på de göteborgska och malmöitiska mindervärdeskomplexen. Man hävdar sig inte med att gnälla, utan genom att prestera. Ursäkta, men Stockholm ÄR landets huvudstad, och vi Stockholmare ÄR faktiskt Bäst. Vi klarar nämligen våra problem här i Metropolen. Det gör man inte hr Johnsons hemby, där vågorna komma & gå, så länge skutan kan gå
Sen var det kobbojsen. Zeb McAhan...!? Han är göteborgare. Nä, Blondie, den Gode, är en riktig Cowboy, och han är givetvis från Sockholm - så det så!

Permalänk | Anmäl #67 Peter Ingestad, 2008-10-25, 22:40

Cecilia, jag håller med.

Visionärer, och Pehr låg före allas tid, kunde se vad som nu sker. Vad behovet är för "vår" industri, för vårt arv.

Oftast blir dom stekta i helvetet, visionärererna. När dom dör får dom sitt erkännande.

Men vi som lever med Volvo i Göteborg, och tjänat företaget i 2-4 decennier, förstår innebörden i vad du säger. Det är vårt gemensamma kodord, det skriver jag under på.

Och det är en annan dimension . Vi vet.

Permalänk | Anmäl #68 Magnus, 2008-10-25, 23:04

Jag håller med dig Cecilia.

Visionärer bränns på bål, likaså Pehr.

Vi som jobbat i Volvo 2-4 decennier och upplevt alla furstars tid, vet om det kodspråket. ...Vad Volvo egentligen är gjort av.

Permalänk | Anmäl #69 Magnus, 2008-10-25, 23:28

Magnus har också en vettig synpunkt. Jag är nationalekonomiskt kompetent, och det här kan nog formuleras vetenskapligt. Det handlar om ett immateriellt kapitalvärde, en "anda", som stärker företagets produktivitet och därmed dess konkurrenskraft. Pehr G Gyllenhammar förstod detta. Hans vedersakare gjorde det inte. Och har det gått bra för Volvo, sedan PGG fick gå? Nej, det har det inte; motsatsen är fallet.
Cecilia Gyllenhammar har framfört sina synpunkter på det övegripande äömn et: den hotande svanesången för svensk bilindustri. Det är befogat här med en korsreferens i samma kontext. Jag syftar min egen, tionde, kommentar till min egen artikel Ekonomins elände. Läs gärna den. För den är i högsta grad intressant för vår krisande fordonsindustri. Och faktiskt: de jag där kritiserar är nog från Stockholm! Vi har våra ruttna ägg.
Så än en gång: jag instämmer med artikelskribenten.
Hög tid för svenskt näringsliv att vakna upp; och tänka om!
Annars slutar det här i tårar.

Permalänk | Anmäl #71 Peter Ingestad, 2008-10-26, 00:51

Jo en sak till. Det handlar om karisma. Det handlar om reklam. Det handlar om image. Också detta ett immateriellt värde; på marknadsföringssidan. Också häri hade PGG klar insikt. Hur är det nu med Volvos image? Jo den är alldeles förstörd.
Hög tid för svensk industri att reagera!
Det måste bli ett slut på Maktens Innersta Krets: dumskallarnas sammansvärjning.
Över den är vi stockholmare icke stolta.

Permalänk | Anmäl #72 Peter Ingestad, 2008-10-26, 01:00

Åh, för balansens skull. Cecilia har rätt i huvudsak. Den visionäre företagsledaren behövs. Men visionerna måste vara solida. PGG förlorade markkontakten. Han glömde detetaljerna, blev slarvig och grandios Själv hade han väl inte lust för sådant, och det får man respektera; oavsett vad man jobbar med, skall man jobba med sådant man är fallen för.
Men problemet var enkelt åtgärdat. PGG borde ha hållit sig med en stab av kompetenta underhuggare, som checkade upp de livsviktiga detaljerna. Doktorshattar och gyllene aktier. Detta försummade PGG. Det var en blind fläck; och en allvarlig svaghet.
Industrin behöver de Bästa ledarna. Annars klarar den sig inte.
Och det som är bra för industrin är bra för Sverige. En fras förvisso, en schablon; men den har stöd och täckning i verkligheten.
Så lär av PGG:s uppgång; och lär av hans fall.
Så kan svensk fordonsindustri komma tillbaka!
Det är nog även ett fackligt intresse; fråga Metall; här finns produktiv synergi.

Permalänk | Anmäl #73 Peter Ingestad, 2008-10-26, 01:31

Varför i hela fridens namn tar du bladet från munnen nu Cecilia? Om du inte kommenterat Volvo förrän nu tror och tycker du att vi skall lyssna på dig nu? Din far var VD för Volvo för 18 år sedan under en helt annan epok. Inget han gjorde då finns det spår av i det bolaget idag. Det är ett bolag, ett AB och inte någon jävla familjeklenod som din familj ägde. Hade det varit en målning (minns en vän vars familj ville sälja "grindslanten" till utlandet) hade jag skrivit under på din artikel. Att hävda din fars rätt (med backspegel i handen) verkar bara vara ett desperat försök att läka såren emellan en dotter och en far. Du schavotterade honom i din bok (tillsammans med en del andra) och nu skall allt bli bra igen?? Är det så vi ska tolka det?? Peter Ingestad förresten som skriver här, é inte han din kompis?

Permalänk | Anmäl #74 bagsnatcher, 2008-10-26, 08:16

Jag tycker du ska återgå till principen att inte kommentera Volvo, eftersom du uppenbarligen inte förstått särsilt mycket. Om du är emot maktkoncentration var ju det faktum att din pappa lämnade Volvo utmärkt - ingen efter honom, ägare eller ledning, har utövat en sådan absolut makt. Risken för maktmissbruk är dessutom betydligt större med tjänstaemannastyre än med ägarstyre. PG:s idé om att göra Volvo till ett konglomerat var helt enkelt inte särskilt begåvad och det är svårt att tro att inte personliga maktambitioner hade större betydelse än något slags samhälleligt patos.

Permalänk | Anmäl #75 tredjemannen, 2008-10-26, 10:02

Mona jag håller med dig. Jag är uppvuxen i en liten ort mitt ute på "vischan". Här går knappt några bussar, två om dagen om man vill ta sig till storstan 8 mil bort. Missar man bussen så får man stanna hemma. Vi behöver bilar tills våra kommuner och landsting beslutat sig för att satsa på bussarna, men när vi klarar ett vardagligt liv med allmän kommunikation så tycker jag att vi kan skrota bilarna. Trots att jag är en stor folkracefantast så är jag en ännu större naturfantast.

Permalänk | Anmäl #76 Monica Hansson, 2008-10-26, 10:03

Marcus W sidsteppade sin andre son sen Marc ramlat av pinnen och plockade in din farsa. Men Peter W kom hem och slängde ut honom. En son är alltid en son: Heja Peter W och heja Stockholm!

Permalänk | Anmäl #77 Helena Palén Olofsson, 2008-10-26, 11:46

Här kan ni läsa om Peter W - den försmådde sonen - som kom hem och räddade hela tillställningen:

http://parnassen.wordpress.com/2007/05/13/det-kostar-att-ligga-pa-topp-p...

Permalänk | Anmäl #78 Helena Palén Olofsson, 2008-10-26, 11:53

Dendär bagsnatcher tål inte att någon annan har en annan uppfattning än han själv. Nej, jag är inte Cecilia Gyllenhammars kompis, men skulle inte ha någonting emot att vara det. Nu är emellertid inte våra respektive personer som är ämnet här, utan fordonsindustrins kris. Den här sortens personfixerade insinuanta trams hör hemma på kafferep men inte här. bagsnatcher är med andra ord en käring. Cecilia är däremot en riktig karl.

Permalänk | Anmäl #79 Peter Ingestad, 2008-10-26, 13:45

Det är väl precis nu som det behövde skrivas. När vi alla kan se effekterna av varför det var så viktigt att statlig kontroll var tvunget att försvinna bort, så att kapitalet kunde göra som de ville, utan att behöva bry sig om medborgarna.
Sverige klarar sig utan bilundustri, visst, vi klarar oss utan allting. Men vem är då def. som vi. Kapitalet behöver inte några stora industrier, stora industrier ger bara starka arbetsrörelser, bättre med arbetslösa och små oorgniserade arbetsplatser.
Vi kommer att få gott om arbetslösa, Sverige har verkligen inga reserver längre.
Gillar ditt inlägg Cecilia.

Permalänk | Anmäl #80 cancerhaveris, 2008-10-26, 15:05

PGG är en av få riktiga strateger som jag upplevt i svenskt näringsliv. Självklart hade både hans tankar på Norgeaffären och ett samgående med framgångsrika Renault varit ljusår bättre är det man nu ställt till.

Permalänk | Anmäl #81 Lars Bern, 2008-10-26, 17:54

Göteborg kommer att överleva.
Staden grundades för att bli en en port till västerhavet och sedermera för att växa till att bli det enade Skandinaviens framtida huvudstad. Så ville Gustav II Adolf.
Vi är inte där än, men förr eller senare kommer visionen att bli verklighet. Till dess får var och en i möjligaste mån bidra till stadens välstånd med att till exempel serva turister eller producera exportvaror. I mitt fall försöker jag på fritiden skriva romaner som duger till annat än brasved.
"Jag har icke det skarpaste huvudet - men elden; min eld är den största i Sverige." Så sade Strindberg. Så säger jag också. Men det är kanske inte bra med en sådan eld då mina manus för närvarande inte tycks duga till annat än just brasved. Jag destruerar mycket av mitt skrivande, men kämpar ändå på för att åstadkomma något bra, och jag önskar alla andra lycka till i sitt kämpande också.

Permalänk | Anmäl #82 Håkan Tendell, 2008-10-26, 19:43

Göteborg kommer att överleva.
Staden grundades för att bli en en port till västerhavet och för att sedermera växa till att bli det enade Skandinaviens framtida huvudstad. Så ville Gustav II Adolf.
Vi är inte där än, men förr eller senare kommer visionen att bli verklighet. Till dess får var och en i möjligaste mån bidra till stadens välstånd med att till exempel serva turister eller producera exportvaror. I mitt fall försöker jag på fritiden skriva romaner som duger till annat än brasved.
"Jag har icke det skarpaste huvudet - men elden; min eld är den största i Sverige." Så sade Strindberg. Så säger jag också. Men det är kanske inte bra med en sådan eld då mina manus för närvarande inte tycks duga till annat än just brasved. Jag destruerar mycket av mitt skrivande, men kämpar ändå på för att åstadkomma något bra, och jag önskar alla andra lycka till i sitt kämpande också.

Permalänk | Anmäl #83 Håkan Tendell, 2008-10-26, 19:48

Cecilia har helt rätt. PG var djärv och spännande, han älskade Volvo och Sverige och inte för inte var han i åratal landets mest beundrade man. Dessutom var han till skillnad från svenska industripampar en oerhört kultiverad person.
I ett land där det angloamerikanska var allt som gällde efter andra världskrigets slut var det oerhört modigt att bygga framtiden med
fransk kvalitet i samarbete med Renault.
Det säger en hel del om PG:s förmåga att slå vakt om svenskheten i samarbete med Renault att Renault också tände på idén.
Det är en beklämmande påminnelse om det trånga klimat PG verkade i att han skulle avsättas med en dumskallarnas formidabla sammansvärjning.
Stå på dig Cecilia. Du har ett starkt arv.

Permalänk | Anmäl #84 manon buttan, 2008-10-27, 08:34

Cecilia har helt rätt. PG var djärv och spännande, han älskade Volvo och Sverige och inte för inte var han i åratal landets mest beundrade man. Dessutom var han till skillnad från svenska industripampar en oerhört kultiverad person.
I ett land där det angloamerikanska var allt som gällde efter andra världskrigets slut var det oerhört modigt att bygga framtiden med
fransk kvalitet i samarbete med Renault.
Det säger en hel del om PG:s förmåga att slå vakt om svenskheten i samarbete med Renault att Renault också tände på idén.
Det är en beklämmande påminnelse om det trånga klimat PG verkade i att han skulle avsättas med en dumskallarnas formidabla sammansvärjning.
Stå på dig Cecilia. Du har ett starkt arv.

Permalänk | Anmäl #85 manon buttan, 2008-10-27, 08:34

Min kommentar till alla txeter på NewMill: Den svenska skolan är en helt annan idag jämfört med förr.

Svenskarna verkar sämre på att stava.

För övrigt: L äste Svensk Tidskrift på 60-talet. Gunnar Engellau porträtterade här Gunnar Engellau, där framkom det att familjen kommer från Stockholm.

PG Gyllenhammars far var chef för Skandia - med huvudkontor i Stockholm.

Resonemanget om Gbg och Sthlm är helt irrelevant.

Permalänk | Anmäl #86 GAMLA STAN, 2008-10-27, 10:42

Min kommentar till alla texter på NewsMill: Den svenska skolan är en helt annan idag jämfört med förr.

Svenskarna verkar sämre på att stava.

För övrigt: Läste Svensk Tidskrift på 60-talet. Gunnar Engellau porträtterade här Gunnar Engellau, där framkom det att familjen kommer från Stockholm.

PG Gyllenhammars far var chef för Skandia - med huvudkontor i Stockholm.

Resonemanget om Gbg och Sthlm är helt irrelevant.

Permalänk | Anmäl #87 GAMLA STAN, 2008-10-27, 11:03

Något som alla som skrivit kommentar verkar glömt bort är bilar. Det är det Volvo bygger. Volvo har byggt bort sig från sig själva. Amerikanarna verkar ha förstört hela modellprogrammet. Ta en storsäljare som 940-serien som efterföljdes av S o V70. V70 har man klokt fortsatt med men har byggt en S60 som är för liten och en S80 som är för stor. O detta för flera år sedan. XC90 har Volvo tjänat pengar på inte tal om det men att vara så himla tokiga så de måste på alla vilkors vis bygga en V8 o klämma in. Det verkar mer än lovligt korkat. Sedan har vi modeller som är snarlika i storlek. S60 o S40. Och den där lilla löjliga C30. Man fattar ingenting. Varför inte bara stryka bort S80, S60 och bygga en modell som folk vill ha. Strunta i prestigemodeller o motorer. Satsa på hybriddrift i stället 6 o 8 cylindriga bensinslukande motorer. Helgalet i mina ögon. En kommentar måste till om den "nya" modellen av V70 som är en jättebra bil och som allt Volvofolk är stolta över. Varför gör man en ny modell som "vanligt" folk inte ser skillnad på från den gamla. Det är bara Volvonördar som tycker att det är så nytt. All utveckling och tillverkning måste ju kostat skjortan. Men bygg för hundra gubbar i första hand modeller som folk vill köpa och stoppa i motorer som ligger i tiden. Som sagt det behövs drastiska förändringar om Volvoskutan inte ska kantra.

Permalänk | Anmäl #88 Lasse K, 2008-10-27, 20:56

Svenskarna måste stava bättre. Vad är det som hänt ?

Please!

Innan ni skickar ett mail. Läs lugnt igenom det - högt för er själva - maila!
Kanske er rappakalja ibland också är för lång.

Permalänk | Anmäl #89 Göteborg i våra hjärtan, 2008-10-27, 22:43

Till Göteborg i våra hjärtan: hör och lyder. Nog kan jag stava, men det är buslätt att göra fingerfel när man skriver. Man klickar på knappen, och sedan kan man inte ändra. Så är Internet. Det är vad som hänt. Det är egentligen lätt att åtgärda. Man gör till vana att lugnt och grundligt läsa igenom postningen först, precis som föreslogs, det var en befogad anmärkning.

Permalänk | Anmäl #90 Peter Ingestad, 2008-10-28, 23:04

Tack Peter. Roligt att konstatera att det trots allt finns några förnuftiga människor inom internetvärlden. Personer som lugnt och sansat tittar igenom det man läst, och sedan skickar iväg kommentaren.

Min bild är annars att påfallande många bara drar iväg ett mail, reflexmässigt och slarvigt.

ÄN EN GÅNG TILL ALLA SOM SKICKAR IVÄG MAIL.
LÄS HÖGT IGENOM FÖR ER SJÄLVA VAD NI SKRIVIT!

Permalänk | Anmäl #91 Göteborg i våra hjärtan, 2008-10-29, 10:37

Bra skrivet av Cecilia. Men Volvos fall är nog lite mer komplext än så. På en grund av enögd lokalpatriotism (goa gubbar la!) och övertro på ett Volvo som varumärke skall hålla har man sen satt spiken i kistan i och med Fords uppköp. Att sen satsa på fel "segment" som Volvo gjort är bara lök på laxen. Sen tillkommer det lite pinsamma faktum att man INTE lyckats bygga bilar med tillräcklig kvalitet - man skulle kunna säga att alla på Volvo missade det enkla Kaizen budskapet. Vi är bra men vi kan bli bättre.

Synd om Göteborg men att skylla på nån annan, Stockholm eller USA eller vad det nu är håller inte. Ni har skapat ert läge själva - nu får ni lösa det själva.

Permalänk | Anmäl #92 Mike Rossi, 2008-10-30, 19:31

Återigen ett vilset inlägg av Cecilia som trots sin höga ålder fortfarande verkar söka efter sin identitet. Igår var hon en stark singelmamma som hela tiden vill skilja sig för att kunna få sex och kärlek. Idag är hon skapad av Volvo. I morgon vill hon kanske rövas bort av en prins till Saudiarabien trots sitt judiska ursprung. Denna förlorade och sexuellt frustrerade själ måste få hjälp med att klippa navelsträngen till sin bakgrund innan det är försent. Hon är en trasig produkt som skapades av en självupptagen maktgalen bilmagnat från Göteborg och staten Sverige. Det är vår skyldighet att skicka ner henne till solen och adonistyperna givetvis med rejäl medborgarlön som plåster på såren. Hon kan helt enkelt bli vår nya snusktant. Låt oss kröna en ny Kerstin Thorvall och förlåta henne för att vara en spillra från en svunnen tid.

Permalänk | Anmäl #93 Sofia Andersson, 2008-11-01, 00:26

Sluta och klaga på PGGhan var en av dom som ville att svenska staten skulle gå samman med Norge och hämta oljan i nordsjön
och har vi förverkliga dett så har vi som norrmännen varit skuldfria
av utlandslån som svenska staten kommer att få dras med många
desiennjer frammåt!!!!

Permalänk | Anmäl #94 martin uhlin, 2008-11-11, 01:58

Suck och stön. Hela inlägget föll pladask på svepande och irrelevanta fördomar om göteborgare och stockholmare. Är det inte utjatat med detta lillebrorskomplex? Sanningen är enkel. Världen är under ständig förändring. Det som är rätt, bra och aktuellt idag - det kan vara fel, dåligt och irrelevant i morgon. En gång i tiden hette sveriges största bolag Gränges. Halva värdet på stockholmsbörsen var en gång i tiden Gränges. Glöm Ericsson eller Volvo. Sverige var Gränges. Du har antagligen aldrig hört talas om bolaget. Det försvann - av samma anledning som Volvo antagligen kommer försvinna. Det är irrelevant. Världen behöver inte så många biltilverkare som det finns idag. Det är för dyrt och kostsamt att varenda nation ska hålla på att tillverka bilar. Tyvärr. Götet måste hitta på något nytt.

Permalänk | Anmäl #95 Benjamin Dodd, 2008-11-16, 01:42

Pehr G. Gyllenhammar har bidragit med mycket gott i sina dagar. Rätt skall vara rätt.

Men om man ser så sockersött på Pehr G. Gyllenhammars insatser som inlägget vill förmedla, så vill jag rekommendera läsning av Stig Ramels bok, Pojken i dörren.

Stig Ramels bild av Pehr G. Gyllenhammars agerande är inte smickrande. Ramel kan inte heller beskyllas för att vara "stockholmare" även om han bodde och arbetade där. Han var mer skåning än stockholmare. Han kan inte heller beskyllas för att ha varit lierad med familjen Wallenberg. Ramel var en av de mest självständiga och integritetsfyllda som någonsin figurerat i svenska storföretags styrelser.

Pehr G. Gyllenhammar skulle sannolikt vunnit en hel del på ett något större mått av ödmjukhet och lyhördhet under sin aktiva Volvoperiod. Och vem annan än PGG skall rätteligen bära ansvaret för sina tillkortakommanden?

Permalänk | Anmäl #98 Stefan, 2009-02-07, 09:14

Till Helena Palena som tycker det var jättebra att Wallenbergarna slängde ut icke-familjen/släkten ur Volvo, dvs Charlottes pappa Per. Det är väl så att Wallenbergarna är en enda familj/släkt som knappt släpper in någon annan i sin makt. Hur kan det komma sig att sverige har en liknande släkt som äger det mesta av media? Och Helena Palena tillhör släkten och försvarar klan- och familjestrukturer som nästan han monopol på makten verkar det som.

Permalänk | Anmäl #99 Barbara Eriksson, 2009-02-14, 17:41

Tyvärr ligger det mycket i artikeln. Har följt skeendet och gjort liknande analyser. Att förneka att det genom åren funnits regionala skillnader i näringslivsfilosofi är rätt enfaldigt. Varför skulle just detta område vara undantaget? Nu för tiden är skillnaderna klart mindre. Det är en tidsfråga innan vi också har ett stureplan. jippi.

Permalänk | Anmäl #100 Bengt Hermansson, 2009-08-23, 13:13