newsmill-logo
Gunnar Hökmark om Sverigedemokraterna:

Sverige bör massvaccineras mot fördumningen

Publicerad: 2009-12-11, Uppdaterad: 2011-11-02

Om författaren:

Gunnar Hökmark är Europaparlamentariker för moderaterna.

Politik handlar i grunden om idéer och ideal. Det är när människor har omfattat och bejakat idéerna om varje människas värdighet, toleransen och öppenheten liksom därmed individens rätt som fria och civiliserade samhällen har vuxit fram. Varje gång det avgörande i dessa idéer har avfärdats som självklarheter eller ideologiska hårklyverier har andra ideal kunnat växa sig starka, ideal som lagt grunden för barbariets återkomst. Därför det var där vi i grunden började med våra samhällen en gång i tiden.

Styrkans och våldets makt över tanken och rätten, antingen den baserat sig på traditioner, makt av guds nåde, makten som sådan, tron på kollektivet som något annat än just bara summan av individer eller tron på övermänniskan gestaltad som kommunismens eller nazismens ledare och folktro.

Med idéer är det så att det alltid är någon idé som styr politikens handling och beslut. Antingen de idéer som sätter den enskilde individen i högsätet, med allt vad det innebär med krav på rättsamhälle, välfärdens utformning och synen på maktens räckvidd eller de idéer som reducerar oss alla från individer till grupper av vi och dom.

De allra första stammarna. Klanerna och hövdingarna. Den inskränkta nationalismen. Ståndssamhället och skråväsende. Kommunismen. Fascismen. Alla byggde de på den fördummande tanken att vi i först och främst definieras av om vi tillhör det odefinierade vi eller dom. Definierande därför att det är så enkelt exkluderande och odefinierat eftersom vi och dom som begrepp ständigt kan anpassas.

Arbetare och kapitalister; och vad var nu arbetare och kapitalister? Fransmän och tyskar; men vad var de som levde på den andra sidan gränsen? Danskar och svenskar, men vad var skåningarna. Och varför skulle det vara någon skillnad?

Vi stöter alla på det i vårt arbetsliv eller när vi diskuterar fotboll. De på den tråkiga avdelningen eller de på den spännande som vi själva tillhör. Det andra fotbollslaget eller till och med de från den andra staden. Så älskar vi att skoja om norrmän och de om oss. Och det är inte så farligt så länge vi inte låter dessa kollektiva tillhörigheter eller alla andra kollektiva tillhörigheter ta överhanden över vår egen individuella identitet och att vi själva avgör vår tillhörighet.

Det var så frihetliga samhällen har vuxit fram. Den individuella identiteten har fått gå före de kollektiva. Senast i Sverige var det när vi bröt upp från bysamhällets kollektiva identiteter och lät människor vara individer istället för delar av ett stånd eller ett skrå. Vi fick vår identitet som individer och bara individer och kunde söka vår lycka och framtid genom att bryta upp från det gamla och söka det nya. I staden, i studierna och i yrken som var upp till oss själva att välja liksom ett familjeliv som var det vi sökte.

Och i Europa handlar det europeiska moderniseringsprojektet om detta, att ingen ska vara vare sig vad i antiken hette grek eller jude men i dag innebär att varje grek, svensk, dansk eller tysk har samma rättigheter inom hela unionen, med rätten till fri rörlighet och öppna gränser.

Den moderna marknadsekonomin har formats kring dessa idéer. Tron på den enskildes rätt och förmåga och misstron på den enda monolitiska makten.

Inget av detta har skett av en slump, Det har varit frihetens idéer som trängt undan det gamla samhällets traditioner och i grunden barbariets fasoner. Och då får människor välja, besluta och leva sina egna liv. Det ger en mängd av värderingar som håller samman oss med toleransen som en grund. Och det ger civilisation, kultursamhälle och välstånd. Så enkelt och så svårt. Civilisationen har aldrig vuxit fram genom teknokratins och förvaltarnas styre över kultur eller ekonomi.

När vi i dag ser Sverigedemokraterna få ett växande stöd i opinionen handlar det i grunden om en kamp mellan olika ideal. Det handlar om ett växande utrymme för dem som vill reducera enskilda människors värde till fördel för föreställningar och fördomar på bekostnad av vår respekt för idéer som tolerans och varje individs unika värde.

Sverigedemokraternas framväxt beror inte främst på de idéer som deras egen politik bottnar i - idéer som deras är i praktiken aldrig särskilt vinnande utan mer skamliga när de når offentligheten. Det är därför ingen tillfällighet att rörelser som Sverigedemokraterna och liknande gör allt för att skyla över det man faktiskt står för eftersom det mer leder till skam än frimodighet i det offentliga rummet. Deras utrymme skapas inte av dem själva utan genom frånvaron av idéer i den etablerade politikens debatt. När utgångspunkten för politiken mer handlar om spelteori, teknik och förvaltning än den enskilda människans rätt minskar vårt samhälles motståndskraft mot det öppna samhällets fiender.

Det är vår syn på den enskildes frihet och rätt, varje människas rätt till respekt och integritet och värdet av mångfald och öppenhet som motverkar en rörelse som Sverigedemokraterna, inte för att demokratiska värden i sig skapar opinionsrörelser utan för att det illustrerar hur skamlig tanken på att reducera människor till antingen vi eller dom egentligen är och hur den kan skada oss alla. Demokratins värden är inget finlir eller navelskåderi utan handlar om vårt samhälles grund.

Sverigedemokraterna definieras som politiskt parti inte genom de uppfattningar som de har i olika sakfrågor utan genom att deras uppfattningar tar sin utgångspunkt i att vi alla först och främst är vi och dom, inte du och jag. Genom att de ifrågasätter den idé som är ett civiliserat samhälles viktigaste gemensamma nämnare, att det är den enskilde som räknas, att föreställningen om en samhällsnytta inte får överordnas den enskildes rätt och frihet.

Det är därför inte genom att ta debatten med dem om deras sjukvårdspolitik, pensionsärspolitik eller ens flyktingpolitik som de kan trängas tillbaka till att vara den lilla sekt som varje samhälle alltid kommer att ha.

Det är genom att attackera och avslöja dem för deras syn på oss alla att vi bara är vi och dom och inte du och jag, som vi tar strid mot dem i det som är fundamentala värden och den stora, stora merparten av svenska folket kan se dem för vad de är. Ett politiskt parti som föraktar dem som definieras som dom och som vill reducera deras värde som människor.

Den debatten måste ta sin grund i en förståelse för att debatten om idéer inte är något som rör sig ovanför molnen utan förankring i verkligheten utan handlar om just grunden för de liv vi lever och vårt samhälle. Därmed faller ansvaret på alla att visa det som är politiskt ledarskap. Ledarskap som handlar om visioner och om försvaret för våra grundläggande värden.

De som gjort det till ett självändamål att diskutera Sverigedemokraternas roll som vågmästare skymmer inte bara debatten om vilka de är utan gör dem också till en relevant parlamentarisk kraft innan de ens har fått några väljare.

När den politiska debatten stannar vid det tekniskt bästa eller på det till synes mest effektiva bortser vi från de värden som gör vårt samhälle till det bästa och som den effektivitet som följer av mångfald och förnyelse.

Så länge dolda föreställningar och fördomar om andra kan döljas bakom förmenta praktiska förslag utan att deras ideologiska konsekvenser för hur vi ser på den enskilda människan får Sverigedemokraterna en drivkraft av det enkla skälet att vi alla bär på fördomar och föreställningar om andra. Det är först när vi tvingas ställa dem mot de värden som civiliserar oss som vårt samhälle vaccineras mot fördumningen.

Gunnar Hökmark (28 artiklar)



160 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Hökmarks inlägg är som vanligt fylld till brädden av luft och intet innehåll. Inse att vi inte vill ha denna invandringspolitik. Inse att ni har förlorat på den, och kommer att förlora ännu större. Inse att invandrarna förlorat ännu mer. Gör om, gör rätt!!

Permalänk | Anmäl #51 jalle, 2009-12-11, 14:36

Suck... ytterligare dravel ifrån samhällets styrande som har nollkoll på verkligheten ute i förorterna. Erkänn problemen och gör något åt dem istället för att bara dumförklara den befolkning du säger dig representera! Bara i Sverige kan sådan här oikofobi få förekomma öppet. Sanningen är att ni är så rädda för att lilla SD kommer med ett trumfkort som är starkare än allt annat - sanningen, som ni så länge blundat för.

Permalänk | Anmäl #52 Horvath, 2009-12-11, 14:42

kommer du att ta den första sprutan gunnar?

Permalänk | Anmäl #53 robban, 2009-12-11, 14:46


Hmmm... - kommer det här vaccinet att också vara "spetsat" med Skvalen och Etylkvicksilver ? - undrar Josef B.

Permalänk | Anmäl #54 Josef Boberg, 2009-12-11, 14:51

Hej! Om det är något som vi behöver massvaccineras mot så är det Moderat skattesänkarpolitik. Tyvärr så sitter många av våra politiker i sina rum långt bort från den "riktiga" verkligheten. Många av dem har "hittat på" sin egen verklighet som de försöker lura på folket. De flesta inser att massinvandringen inte fungerar längre. Vi som rör oss ute i samhället och som umgås med andra människor ser hur det ser ut i våra förorter. Det har inget med rasism och främlingsfientlighet att göra. Att regeringen inte förstår och inte vill förstå, är därför att de vill ha fler pigor som kan sköta och ta han dom deras "överklass brats" till barn. Fler pigor och mer hushållsnära tjänster....så tror regeringen Sverige löser arbetslöshetsproblemet.

Problemet är i Sig att vi har en DUM politikerkår som gjort politiken till deras livsuppdrag. De har aldrig varit ute i verkligheten. Många av dem har ju aldrig haft ett riktigt jobb. De vill försöka utplåna det genuint svenska och det är verkligen oikofobi så det står härliga till.

Vi behöver folk från verkligheten som förstår hur det ser ut. Folk som förstår hur det är att leva som fattig, hur det är att vara långtidsarbetslös osv. Det är dags att plocka bort den politiska adeln på ett demokratiskt sätt genom att rösta bort dem.

Tänk om man kunde ha ett system där man kunde stryka bort alla nämn man inte vill ha på valsedeln istället för som idag där man kryssar för en kandidat.

Politikerna skiter i vanligt folk. Politikerna skiter i de fattiga, och politikerna skiter i de arbetslösa. De bara låtsas bry sig som när regeringen nu gång på gång har fått backa vad gäller förändringarna i sjukförsäkringen.

Var är sunt förnuft. Jo, inte i Regeringskansliet och inte i Riksdagen.

Makten till folket. Låt oss göra som i Schweiz där man faktiskt har riktig demokrati...nämligen direkt demokrati. Folket är ju alltid klokare än dessa parlamentariker som försöker tala om för oss vad vi får tycka och vad som är rätt.

Permalänk | Anmäl #55 Mikael Drakenberg, 2009-12-11, 15:01

@#3: Hahaha, bra där... en befogad fråga också för den delen...

Permalänk | Anmäl #56 Horvath, 2009-12-11, 15:03

skräp artikel, alla inser endå att SD står för den verkliga politiken i Sverige.

Permalänk | Anmäl #57 Sava Petrovic, 2009-12-11, 15:11

DEN SISTE UR DET S.K. BUNKERGÄNGET HAR TALAT
Nu har också den siste kvarlevande i det så kallade bunkergänget talat. Hökmark är unik, han höll ut längst och blev bunkergängets allra mest lojale medlem.
Varken i bunkern eller hos någon av riksdagspartierna har man insett det som svenska folket sedan länge har förstått; INVANDRINGSPOLITIKEN HAR HAVERERAT. Riksdagspartiernas ledamöter tror att vårt största samällsproblem är Sverigedemokraterna.

Det finns bara en lösning på Sveriges gigantiska problem:
SVERIGEDEMOKRATERNA TILL RIKSDAGEN!

Permalänk | Anmäl #58 Ulla Svensson, 2009-12-11, 15:13

Bra av Gunnar att belysa grundproblemet med kollektivismen som SD står för. "Vi och dom"-politik har ingen framtid.

Permalänk | Anmäl #59 Mr President, 2009-12-11, 15:13

Vilken rappakalja av Hökmark.
Vi som stödjer sd vill stoppa massinvandringen och skicka hem de invandrare som inte följer svenskar lagar eller vägrar anpassa sig till svenskarnas sätt att leva. Svårare än så behöver det inte vara att förklara sd:s enorma ökning sista halvåret.

Permalänk | Anmäl #60 hagbard, 2009-12-11, 15:13

Vad Hökmark säger, inlindat i miljoner ord, är i stort att Sverigedemokrater är elaka och alla vi andra är snälla. I princip säger han att Maud Olofssons strategi mot Åkesson i morgonsoffan är den rätta. Vi ska undvika sakfrågor och prata "värden". Lycka till Gunnar! Det gick ju så väldigt bra för Maud.

Tips till Gunnar. Om du nödvändigtvis måste svänga dig med långa meningar som i sista stycket. Läs igenom meningen noga innan du publicerar.

Till Newsmill
Varför kan vi inte få "milla" Hökmarks artikel istället? Jag är övertygad om att det finns moderater som tycker artikeln är pinsam. Hur ska dom milla?

Permalänk | Anmäl #61 Affe, 2009-12-11, 15:24

Vi i sverige tar alltså in invandrare av medmänsklighet. Av medmänsklighet hamnar de i ghetton, av medmänsklighet hamnar de i bidragsberoende, av medmänsklighet ser vi till att de inte får några jobb, av medmänsklighet ser vi till att livet i det rasistiska sverige är nästan värre än där de kom i från.

Så hökmark och moderaterna tycker att de som finns här redan har det så bra att vi kan ta emot ännu fler?

Det enda som behöver vaccineras mot fördumningen är politiker som tycker så. Som jag skrivit tidigare så är Sverigedemokraterna inte någon bot mot problemet med invandringen - de är ett symptom.
Det enda rätta är att göra någonting åt grundproblemet.

Permalänk | Anmäl #62 Pentti Heikkinen, 2009-12-11, 15:23

Sådana här verklighetsfrånvända pajasaktiklar fyllda till bredden av moderat PKism gör ju knappast att Moderaterna får fler röster, men det märkliga är ändock att Moderaterna tror de får det. De lever i en så verklighetsfrånvänd tillvaro att de inte ens förstår det mest fundamentala i svenskens åsikter.

Men demonisering och svammel i kombination med massiv åsiktslikriktning i elitistisk skendemokratisk "media" håller ej hur länge som helst. Det märker ni hösten 2010.

Jag hoppas innerligt att dessa landsförrädare någon gång ställs till svars inför folket!

Permalänk | Anmäl #63 Stefan Jacobsson, 2009-12-11, 15:31

En dåre kan ju begripa att det är bra för oss rika att få hit obildade analfabeter. Då kan man hålla ner lönenivån för okvalificerad arbetskraft.

Permalänk | Anmäl #64 Af Stråhle, 2009-12-11, 15:40

De som borde vaccineras först är de politiker och massmediekretiner som med sitt korrekt politiska synsätt lett landet in i det mångkriminella moraset.'
Att vägra att inse att De nu står vid vägs ände för sitt oförskämda beteende mot sitt eget folk,är typiskt för dessa generösa Dogooders,som med sina helgonglorior på sned, slösar med folkets tillgångar på människor som aldrig bidragit med ett
dagsverke eller en skattekrona.
Utan att skämmas har de lämnat någor slags global allemansrätt till vårt fäderneärvda land,som just dessa fäder brutit ur orörd mark i sina anletens svett!
Att Hökmark inte kan förstå att snart är dagen här ,när notan skall göras upp. Detta är den verkliga fördumningen,på vilken förvisso ingen vaccinering rår på.
I detta land bestämmer folket som allt för länge har fått bära de ekonomiska bördorna,den sk, "generositeten" och de stölder från oss som gjort detta möjligt.
De sista tio åren har man som svensk upplevt sin tillvaro i det här prisgivna landet som oändliga dagar av gränslös förtvivlan.
Sd är nu ett ljus i tunneln och markerandet av detta är alla mätningar som kommer slag i slag och som visar på folkets missnöje med de nu styrande partierna.
Det är alla politikers plikt i demokratiska sammanhang att se till sina egna förts och främst.
Hökmarks uttalande får mig bara att tänka på den store amerikanske presidenten Abraham Lincoln uttalande efter att ha åhört en debattörs inlägg i senaten,att
"Det nog är bättre att tiga och ev,bli tagen för dåre,än att öppna munnen och undanrörja alla tvivel".

Permalänk | Anmäl #65 katinka glahd, 2009-12-11, 15:42

Jag håller med Stefan Jacobsson, med ett undantag. De är inte landsförrädare, utan högförrädare (Sverige må vara under invasion, men vi är inte officiellt i krig...vilket är ett grundkrav för landsförräderi).

Min favorit i hela artikeln är annars "Det är först när vi tvingas ställa dem mot de värden som civiliserar oss som vårt samhälle vaccineras mot fördumningen."

Alltså, detta spån till högförrädare idiotförklarar 5-10% av Sverige befolkning (minst) för att de ser vad de andra inte ser. Att Gunnar Hökmark bor på Östermalm (när han är i Sverige) långt ifrån berikare är ju en anledning, att han är så frånkopplad verkligheten att han tror att mångkultur är något positivt däremot, det är inte acceptabelt. Jag kan glädja dig, Gunnar, med att jag är betydligt smartare än du, och jag skulle gissa att det gäller de flesta som tänkt rösta på SD. Vi ser verkligheten och har inte den extremt begränsade lilla syn du har. Går dina barn i kommunal skola, eller har du stoppar in dem i någon privatskola där de inte behöver bli misshandlade, rånade, hotade och kallade för "hora"? Om så, håll käft för allas skull.

Men jag ser gärna att ni tar debatten med SD, gärna du själv. Gunnar Hökmark mot Jimmie Åkesson, debatt i direktsänd TV (så SVT inte kan censurera)...oj oj, många gratisröster från M till SD då.

En sak jag finner intressant dock...Gunnar, om du nu är så positiv att sälja ut Sverige, försämra landet och byta ut dess befolkning...hur kan du vara med i en grupp som EPP i EU? Konservativa och religiösa freaks brukar ju inte vilja böja sig framåt för muslimer/sälja ut gamla traditioner. Hur får du ihop ditt självhat med detta?

Permalänk | Anmäl #66 Illwill, 2009-12-11, 15:45

Du delar ju själv in folk i vi/dom.

För övrigt finns skyldigheter som är minst lika viktiga som alla dessa rättigheter.

Permalänk | Anmäl #67 Ja, 2009-12-11, 15:52

SD,s framgångar ruskar verkligen om i den politiska Svenska ankdammen!
Att indirekt kalla de minst 5,1% som stödjer SD för dumma var otroligt lågt.
Läs istället igenom SD,s hemsida och andra sidor i ämnet så kanske okunskapen minskar........

Permalänk | Anmäl #68 Skogstokig, 2009-12-11, 15:54

Det som egentligen händer är att de etablerade partierna har skapat en ny adel med i det närmaste ärftlig successionsordning. Hur många politikerbarn finner man inte på poster de aldrig skulle varit i närheten av om inte ena eller båda föräldrarna varit politiska pampar.
För dagens politiker är befolkningen är det material som ska hanteras av politikerna medan dessa politiker tar sig allt större friheter och konsumerar allt mer resurser av de resurser befolkningar arbetar ihop.
Det märks på den säkerhetsapparat de omger sig med. Per Albin tog spårvagnen under brinnande krig medan dagens politiker knappast vågar sig utanför sina pansarfordon.
De etablerade partierna har länge haft ett förtroendeproblem att hantera och de gör saken värre för sig hela tiden. Den enkla sanningen är att de inte längre arbetar för sina väljare, de arbetar för att stärka sina partiledningar.

Permalänk | Anmäl #69 Surgubben, 2009-12-11, 15:54

Det är skrämmande att man som Gunnar Hökmark kan vara riksdagsledamot och medlem i ett av landets största partier och ändå ha så enormt dålig koll på dagens verklighet.

Har karln överhuvudtaget aldrig varit utanför sitt rikemans-reservat ?

Ideer och ideologier i all ära, men är de inte förankrade i dagens verklighet är de till föga nytta. Sen får de vara hur fina och sofistikerade som helst. Kan de inte appliceras i verkligheten faller de platt.

Permalänk | Anmäl #70 O.Karlsson, 2009-12-11, 15:55

Hoppas inte den här artikeln av Hökmark får för stor spridning, för då försvinner ytterligare 3% av M:s väljare till SD.

Permalänk | Anmäl #71 Raoul G, 2009-12-11, 15:54

Politik från spelteori...

...ja arkitektkontoret bakom den idén heter väl Schlingman, Borg och Reinfeldt...

Idébaserad politik övergav (M) ungefär när Schlingman upptäckte orden "De nya..."

Permalänk | Anmäl #72 Lövet, 2009-12-11, 15:55

trodde aldrig att jag skulle skriva detta om Mr Hökmark:
- mycket väl analyserat innehåll och jag håller med i vartenda ord!

De som ropar och skriker i kommentarerna ovan må göra det - de är det givna ekot av vad som togs upp- ut med DOM!!!! . Artikeln är uppenbarligen laddad här på SD:s högkvarter NM. Det förändrar inte riktigheten i artikeln.

Permalänk | Anmäl #73 Hn, 2009-12-11, 15:59

Vad våldet må skapa är vanskligt och kort. Det dör som en stormvind i öknen bort... så fick jag lära mig utantill i min ungdom. Det var Esaias Tegnérs dikt Det Eviga, som han skrev för nästan exakt 200 år sedan. Han var biskop och brukade predika.

Och samma slags tongångar går igen i Gunnar Hökmarks artikel. Det är nog bra ord och bra tankar, men hur ser det ut i verkligheten?

Hur ser den konkreta vardagsrealistiska politiken ut i ett land, som länge dignat under många problem, som inte längre riksdagspolitiker och regering begriper, för de sitter så långt från vanligt folks verklighet.

Det är inte roligt när Kjell-Olof Feldt och andra börjar räkna valtekniska resultat och hur man ska hålla nya partier utanför riksdagen, när det är massor av månader kvar till valet. Nej det håller jag med om.

Men det är också ett utttryck för att ingen i politikerkretsar begriper längre hur det känns att bli arbetslös, hur det känns att bli sjuk, hur det känns att bli fråntagen sin försörjning och utskuffad i kylan.

För dessa människor, som sitter i riksdagen eller i EU ingår i en särskild utvald människosort, som för det mesta aldrig kommer att råka ut för något dylikt.

Dessa äldre herrar och damer har krisen under 90-talet gått alldeles förbi, rent personligt, liksom att krisen är här nu igen och det går inte att ropa 30-tal hur många gånger som helst. För då blir det samma reaktion, som när pojken ropade att vargen kommer...

Världen har nämligen inte backat 70 år. Det gör den aldrig. Tiden går inte åt det hållet. Det är en omöjlighet. Fast vissa ser en ny führer framför sig så fort det inte går som de etablerade partierna tycker att det ska gå.

Kära nån den situation som uppkom då på 30-talet kommer aldrig mer igen. Lita på mig. Då brakade allt. Och ett folk, som fick ta med sig skottkärror med pengar när de skulle gå och köpa en brödbit fick en syndabock att skylla på. När judarna försvann, forslades bort, så lade de andra människorna beslag på deras ägodelar. Men maktens goda minne.

Det var en samtidigt kollaps av både politik och ekonomi, som är fullkomligt ofattbar nu i en tid, då vi har insyn i vad som görs i världen omedelbart. När vi kan se Nobelfesten från Oslo och Stockholm i våra vardagsrum. Och vi följer exakt vad som försiggår i Köpenhamn inte minst genom internet. Eller vår vanliga TV.

Demokrati är ingenting att vara rädd för. Men det verkar som om politikerna själva har blivit rädda för folket. Dock förstår jag ifall Gunnar Hökmark känner sig en smula hotad, där han sitter i EU, för därifrån måste vad som försiggår i Sverige verka obegripligt för en gammal politisk räv.

Permalänk | Anmäl #74 Ann Helena Rudberg, 2009-12-11, 16:02

Den oförliknelige Hökmark talar om barbariets återkomst, och får väl antagas därmed mena Sverigedemokraternas förslag till en rimligare invandringspolitik än den idag förda. Om denna finns att läsa på Merit Wagers blogg. Men barbariet är redan här. Det försiggår i våra förorter, där svenska arbetare inte längre vill bo kvar. Det tar sig uttryck i bilbränder, stenkastning, kvinnoförtryck, intoleranta religiösa påbud, kvinnofridens avskaffande och barnäktenskap. (en förskönande omskrivning för pedofili.)

Om allt detta vet tydligen Herr Hökmark intet. Uppenbarligen är luften ganska tunn på höjden i maktens torn. Och mot den sortens dumhet hjälper inga vaccin.

Permalänk | Anmäl #75 Sune Svensk, 2009-12-11, 16:03

Gunnar Hökmark,
Med tanke på att era arbetsgivare (vi skattebetalare) ger er ganska bra betalt. Vad tror du svenska folket helst vill att ni politiker ska diskutera och engagera er i?

1. Att vi har 450 000 arbetslösa samtidigt som vi importerar tidningsbud och städpersonal från Irak och Uzbekistan som arbetskraft.
http://affes.wordpress.com/2009/07/20/tidningsbud-fran-uzbekistan/

2. Att vi slog rekord i butiksrån i november med 134 butiksrån på en månad och att i stort sett varenda våldsbrottskategori bara ökar och ökar.
http://affes.wordpress.com/2009/12/06/butiksran-1975-2009-prognos/

3. Att personal på migrationsverket använder en blogg för att anonymt kunna ventilera sin frustration över hur fullkomligt absurd situationen är.
http://meritwager.wordpress.com/2009/12/10/nar-migrationsverket-rapporte...

4. Att Sverigedemokraterna är elaka och inte har en bra värdegrund.

Permalänk | Anmäl #76 Affe, 2009-12-11, 16:06

Utrymmet för SverigeDemokraterna har de etablerade partierna med god hjälp av media skapat.
Politikerna genom en helt vansinnig invandringspolitik, media genom att hjälpa till att ljuga bort konsekvenserna av denna invanndringspolitik.

Folk är inte dummare än att dom förstås vad som menas med en våldtäcktsman eller rånare som det särskillt framhålles att han är Svensk. Då kommer väljarna till SverigeDemokraterna.

När man inte längre kan kalla en neger för neger i en polisrapport
utan måste hitta godkända omskrivningar för att tala om att det är en neger man letar efter har det gått långt! Då kommer väljarna till SverigeDemokraterna.

När samma poliser vid upplopp i invandrartäta områden trots stor insats inte gripit en enda av vandalerna och sedan Svensson får reda på att dom fått order av chefen att inte gripa nån, Då kommer väljarna till SverigeDemokraterna.

När dom på nätet läser sanningen om "de stackars ensamkommande barnen". Då kommer väljarna till SverigeDemokraterna.

Vad inte Svenska politiker och press inte fattat är att tack vare internet och den fria nyhetsförmedling som finns där inte längre går att ljuga bort eller låssas som problemen inte existerar, varje sånt försök medför att det blir fler som röstar på SverigeDemokraterna.

Permalänk | Anmäl #77 Tgvara, 2009-12-11, 16:09

"Det är genom att attackera och avslöja dem för deras syn på oss alla att vi bara är vi och dom och inte du och jag, som vi tar strid mot dem i det som är fundamentala värden och den stora, stora merparten av svenska folket kan se dem för vad de är. Ett politiskt parti som föraktar dem som definieras som dom och som vill reducera deras värde som människor."

-Gunnar Hökmark

Det här tycker jag mer låter som om vi pratar om moderaterna och deras välfärdspolitik.

Permalänk | Anmäl #78 Andreas, 2009-12-11, 16:12

Vem är egentligen DUM Högmark?. Stoppa tillbaks huvudet i sanden.
Det är ju vad ni gjort de senaste åren.

Permalänk | Anmäl #79 KarinAndersson, 2009-12-11, 16:14

Vem är egentligen DUM Hökmark?. Stoppa tillbaks huvudet i sanden.
Det är ju vad ni gjort de senaste åren.

Permalänk | Anmäl #80 KarinAndersson, 2009-12-11, 16:14

Vet inte hur många artilkar som publicerats om just detta ämne på Newsmill.
Många står på rad - en efter en kommer dom fram efter många timmars klurande för att till slut få ihop den absoluta sanningen, den spetsigaste och mest avslöjande artikeln om anledningen till Sverigedemokraternas framgångar.

Det som kommer ut ur dessa försök till intellektualiserande är som mald köttfärs med kort bäst föredatum - det luktar unket samma dag som det kommer ut ur köttkvarnen. Oätligt.

Detta malande från än den ene och än den andre, står i total kontrast till Sverigedemokraternas enkla och raka budskap angående invandringspolitiken, vilket delas av allt fler medborgare.

Svårare än så är det inte, Gunnar Hökmark!

Permalänk | Anmäl #81 Imagine, 2009-12-11, 16:16

Bra Hökmark!

Precis som jag ser på SD!

Ett parti för dom som inte har tänkt riktigt klart!

Permalänk | Anmäl #82 Bruno , 2009-12-11, 16:15

Direkt pinsamt inlägg av Hökmark. (M) gör sitt bästa för att sänka båten de sitter i.
Jag har röstat (m) tidigare men anser inte att Sverige har råd att försörja världens 2 miljarder fattiga. Allra minst genom att sätta dom i svenska förorter.
Endast Sverige svenska bidrag har! (och det är mina skattepengar som stjäls av staten).

Permalänk | Anmäl #83 LArs, 2009-12-11, 16:21

Lyssna nu noga Gunnar Hökmark!
Nu talar en av moderaternas tidigare kärnväljare.
´
Hur ska jag kunna ge min röst till moderaterna när ni sviker era grundläggande värderingar? Det går inte.

´
Ett lands första och främsta uppgift är att kunna försvara sitt land och sina medborgare. Det kan inte Sverige längre då ni sett till att montera ner vårt svenska försvar. Det kan man med ett annat ord kalla landsförräderi.
´
Den massinvandring som ni fortsätter i samma stil som era företrädare är likaledes ett förräderi mot alla svenska skattebetalare, pensionärer och kommande generationer. Ni kör ner Sverige i botten.
´
Den moderatstyrda regeringen fortsätter också enligt den socialdemokratiska traditionen att med öppna ögon gå mot ett islamiststyrt Sverige styrt enligt sharialagar.
´
Den nymoderata visionen är inte min. Därför kommer jag att i protest lägga min röst på Sverigedemokraterna. Märk väl att jag gör det under motstånd då det inte finns någon annan utväg.

Permalänk | Anmäl #84 fd moderat, 2009-12-11, 16:24

Ja men det är ju Hökmark!... Inte varken Bildt eller Borg. Har alltid funderat över varför han får vara kvar i Moderaterna. Maken till frånstötande människa står icke att hitta någonstans! Totalt världsfrånvänd.. ja han tror ju t.o.m på gud! Och nu tror han på: "du o jag". Bjud hem Helena Benaouda och hennes ljuvliga familj till jul Gunnar! så kan du leka "du o jag". Vi andra medvetna svenskar väljer vem vi är "du" med!

Permalänk | Anmäl #85 Charlotte T., 2009-12-11, 16:25

Jaha, så jag är dum och obildad för att jag röstar på SD. Tja, inte vet jag. Gunnar Hökmark är inte korkad, så mycket vet jag. Så jag undrar varför han skriver ytterligare en artikel som bara ger än mer ammo åt SD. För du ska ju inte inbilla dig att den här artikeln får någon att avstå från att rösta på SD, eller att den ger fler röster åt M eller någota annat parti i sjuklövern. Är artikeln bara ett försåtligt sätt att få SD att sänka garden? Låt du i själva verket någon påläggskalv skriva den åt dig eller beställde du den från Expo eller Liberala Nyhetsbyrån? Jag har bara så svårt att tro att du skrivit den själv, för jag har för mig att du är en vassare skribent än vad som framgår i den här artikeln. Men om det nu verkligen är du Hökmark som skrivit den och du verkligen tycker som det står så får du väl helt enkelt acceptera att det finns dumma människor och de också röstar. Jag tänker dock inte gå så långt som att säga att 97% av de som röstade i riksdagsvalet 2006 är korkade.

Permalänk | Anmäl #86 Wifebeater, 2009-12-11, 16:28

Hökmark sa i valrörelsen att Turkiet politiskt, kulturellt och historiskt tillhör Europa. Nu arbetar han för att få med Turkiet i Europa så att svenska företag ska kunna anställa billig arbetskraft från Turkiet .

Permalänk | Anmäl #87 Tim, 2009-12-11, 16:31

Jag har inga speciella föreställningar om ”den andre”, varken i etniskt eller biologiskt avseende. Jag kan emellertid räkna ut, ur en ekonomiskt neutral synpunkt, att om våra kollektivt finansierade försäkringssystem skall försörja allt fler, samtidigt som de som finansierar försäkringarna (alltså betalar försäkringspremierna) relativt sett blir allt färre, så påverkar det till exempel pensionernas storlek och sjuk- och åldringsvårdens kvalitet. Så som jag uppfattar det så säger SD att det är dumt om du kan teckna din försäkring (=PUT) efter det att olyckan (=den ekonomiska situationen) inträffat. Om mitt bilförsäkringsföretag skulle meddela mig, att samtidigt som jag måste betala mer i premie får jag en höjd självrisk och lägre skadeersättning, med hänvisning till att man börjat låta personer, som redan råkat ut för en skada, få teckna försäkringsavtal och få ut skadeersättning för den redan inträffade skadan, så skulle jag tycka detta försäkringsbolag vara dumt. Kanske till och med lika dumt som Hökmark.

Permalänk | Anmäl #88 Observatör, 2009-12-11, 16:33

Tänk vad många fd ena och andra partitillhörigheten det finns på NM och dessutom inte sällan lite småfina status jobb/utbildningar och som "fått nog" och nu minsann skall lägga sin röst på SD.

Hur många är det som går på sådan billiga trick, men det är förstås klart kunde Mann made trick lyckas med att hide the decline kanske detta också går. :-)

Permalänk | Anmäl #89 Klerken, 2009-12-11, 16:34

#23 Hn,
"De som ropar och skriker i kommentarerna ovan må göra det - de är det givna ekot av vad som togs upp- ut med DOM!!!!"

Vilken dom vill du ut med?????? Domen mot vem???

Permalänk | Anmäl #90 Kryckan, 2009-12-11, 16:40

Liten realitycheck;
95 % av Sveriges befolkning tänker INTE RÖSTA PÅ SD!

Sluta snacka om att "vi" inte vill ha den ena eller andra politiken, sluta snacka som att SD´s presumtiva väljarkår består av någonting mer än en bråkdel av svenskarna, sluta slå er för bröstet som om ni har åstadkommit någonting mer än en lite pinsam passus i svensk inrikespolitik.

Permalänk | Anmäl #91 karlsson, 2009-12-11, 16:46

Ja,nu börjar högern få byxångest inför de rackarnas sverigedemokraterna - de skickar ut en av de stora elefanterna. De är väl medvetna om att SD:s budskap lockar de egna kärnväljarna. Vi och dom (moderaterna och övrig politisk elit tillhör ju även "dom"), en dos nationalism, hembygd, svensk kultur och värderingar, motstånd mot Sveriges islamisering, en synnerligen befogad rädsla vad elitens massinvandringspolitik innebär för Sverige, hårda tag mot brottslingar osv.osv. Det lockar och suger även moderatväljare. Varför inte komma ut ur garderoben, herr Hökmark, sök medlemsskap i SD...

Permalänk | Anmäl #92 Kalle, 2009-12-11, 16:44

"Det är genom att attackera och avslöja dem för deras syn på oss alla att vi bara är vi och dom och inte du och jag, som vi tar strid mot dem i det som är fundamentala värden och den stora, stora merparten av svenska folket kan se dem för vad de är. Ett politiskt parti som föraktar dem som definieras som dom och som vill reducera deras värde som människor."

Helt rätt Gunnar Hökmark, och bra skrivet. Uppenbarligen blir många SD-anhängare upprörda, så du träffar en nerv. Jag tycker att de som debatterar mot SD-folket här på Newsmill också kan visa det ganska ofta, att det handlar om just rasism och att man talar om stora grupper på ett statistiskt sätt istället för att fundera över att det faktiskt är människor det handlar om. Empati och humanism är ersatt med egoism och statistik, förenklingar och fördomar. Dessutom skriver man inte under sina inlägg med sitt egna namn, fegt nog.

Permalänk | Anmäl #93 David Tingsgård, 2009-12-11, 16:47

Problemet är väl värre än så, fördummning är allmänt utbredd bland våra politiker som i stort sett helt har tappat kontakten med verkligheten.
Inkvoterade tanter som Mona o Maud eller de andra "proffs" politikerna
tillsammans med likaledes inkvoterade invandrare ger ett ansikte åt
fördummningen i svensk politik.

Oviljan att tala om och göra något åt problemen i sammhället utan att i stället ägna sig åt fånigheter som att försöka styra jordens temperatur gör att många väljare kommer att rösta på SverigeDemokraterna.

Permalänk | Anmäl #94 Tgvara, 2009-12-11, 16:51

Med chefsideologer som hökmark är det Inte konstigt att moderaterna har varit kroniska losers.

Det är inte bara svenskar ni inte förstår, utan även era egna väljare.

Permalänk | Anmäl #95 Ante abel, 2009-12-11, 16:56

#47 David Tingsgård,
"Dessutom skriver man inte under sina inlägg med sitt egna namn, fegt nog."

Fegt eller icke så finns inget krav på Newsmill att du skriver ditt riktiga namn. Det är som vanligt, vad du tycker är rätt, vad andra tycker är fegt.

Permalänk | Anmäl #96 Kryckan, 2009-12-11, 17:03

Hökmark vet uppenbarligen ingenting från sitt elfenbenstorn som han delar med samtliga partföreträdare i vårt lande. Man vet ingenting om den invnadrignspolitik man själv förespråkar. exempel: Migrationsverket ålderstestar tex inte "flyktingbarn" överhuvudtaget. I Norge har man noterat att 92,3% är lögn om ålder, I USA har man DNA testat alla påstådda anhöriga från Somalia. 80% var lögn. Inte en enda person har blivit åtalad och dömd eller mindre dömd för stenskastning mot brandkåren i Malmö eller bilbränder..

Jag föreslår att Hökmark själv kastar en sten på en ambulans nästa gång han är på semster i valfritt land och kollar vad som händer.

- Ingen normalt funtat människa kan ta dagens asylpolitk på allvar. SDs invandrings och integrationspolitiska program är dessutom mindre radikalt än tex de danska soialdemokraternas. SDs övriga politik ligger till vänster om moderaternas.

Permalänk | Anmäl #97 Malmöbo, 2009-12-11, 17:10

Önskar att vi kunde vaccinera oss mot invandring och dom politiker som står för den.

Permalänk | Anmäl #98 Sandra, 2009-12-11, 17:10

Det var länge sen jag läste nåt så totalt intetsägande här på Newsmill! Lite pinsamt att en toppolitiker som Hökmark inte kan uttrycka sig bättre i skrift. Det enda jag fick ut av detta långa stycke är G. Hökmarks åsikt att vi inte längre får dela in vår omgivning i vi och dom. Jag vet inte vad Hökmark vill ha sagt med detta? Menar han som stora delar av etablissemanget av VI inte finns längre? Har svenska folket upphört att existera Hökmark?
En annan sak som är slående är Hökmarks översittarattityd som är minst sagt skrämmande. Den som inte har samma åsikt som Gunnar Hökmark SKALL VACCINERAS! När jag läser sånt här får jag rysningar och mina tankar går onekligen åt håll som "1984" "Kallocain" eller kanske "Brave new world". Snälla Gunnar försök inse att det tack vare internet kanske inte längre fungerar att massvaccinindoktrinera människor i Sverige längre. Såvida ni inte återigen lyckas strypa det fria ordet som vi nu till viss del återfått tack vare internet. Ni är ju på god väg åt det hållet med era FRA och IPRED lagar.
Förhoppningsvis är politiker som G Hökmark utrotningshotade och kommer gå åt samma håll som dinosaurierna.

Permalänk | Anmäl #99 sillen, 2009-12-11, 17:25

Det var länge sen jag läste nåt så totalt intetsägande här på Newsmill! Lite pinsamt att en toppolitiker som Hökmark inte kan uttrycka sig bättre i skrift. Det enda jag fick ut av detta långa stycke är G. Hökmarks åsikt att vi inte längre får dela in vår omgivning i vi och dom. Jag vet inte vad Hökmark vill ha sagt med detta? Menar han som stora delar av etablissemanget av VI inte finns längre? Har svenska folket upphört att existera Hökmark?
En annan sak som är slående är Hökmarks översittarattityd som är minst sagt skrämmande. Den som inte har samma åsikt som Gunnar Hökmark SKALL VACCINERAS! När jag läser sånt här får jag rysningar och mina tankar går onekligen åt håll som "1984" "Kallocain" eller kanske "Brave new world". Snälla Gunnar försök inse att det tack vare internet kanske inte längre fungerar att massvaccinindoktrinera människor i Sverige längre. Såvida ni inte återigen lyckas strypa det fria ordet som vi nu till viss del återfått tack vare internet. Ni är ju på god väg åt det hållet med era FRA och IPRED lagar.
Förhoppningsvis är politiker som G Hökmark utrotningshotade och kommer gå åt samma håll som dinosaurierna.

Permalänk | Anmäl #100 sillen, 2009-12-11, 17:26