Det tar en professor att blanda in tron på flygande tefat och månlandningen med en ev förfalskad historia om 9/11.
WOW vilket bottennapp. Du borde verkligen få din "legitimation" återkallad.
Permalänk | Anmäl
B. Anker., 2009-11-01, 17:07
Jag håller med artikelförfattaren att det är förtroendet som saknas hos ungdomarna. Då blir det så här tokigt. Nu har de exempel som tas upp i artikeln inte särskilt samhällsomstörtande potential. Värre är då ryktesspridningen och vidskepelserna bland ungdomarna i marginaliserade invandrargrupper. T.ex så tror många danska invandrarungdomar att välfärden de får del av kommer från FN och att danska staten tar hälften av pengarna och delar ut resten. Så mottagarna känner sig lurade, otacksamma och hatiska. Samma gäller ryktesspridningen via SMS vid kravaller.
Permalänk | Anmäl
Lars H, 2009-11-01, 17:32
Eller så kan man ju fortsätta blunda och avfärda allt utan att ens försöka sätta sig in vad konspirationsteorierna grundar sig på.
Det klassiska som görs här av skribenten är att blanda ihop alla konspirationsteorier, man tar lite 9/11, lite tefat, och månlandning och därmed förlöjligar rörelsen. Det finns massor med belägg och hade skribeten kunnat tänka lite utanför ramarna addera 9/11, med irak , afghanistan , polisstat, så förstår man hur mycket 9/11 har betytt för världen, inte minst USA. Likt hur Hitler tuttade fyr på sina egna regeringsbyggnader, eller klädde döda soldater i polska uniformer för att bilda opinion emot fienden. Har USA redan på 60 talet under Kuba krisen, planer på att anfalla sitt eget folk , spränga egna civilplan och anfalla egna baser i kubanska färger. (se operation northwood dokumenten). Det är ett klassiskt faschism knep och det används gång på gång , att man därmed inte ens vill ta till sig trots alla tvivelaktiga händelser under 9/11, så som den sjunde byggnadens platt fall, är att lura sig själva och kanske borde man se sig själv i spegeln och fråga ifall man inte är lite "tokig".
Permalänk | Anmäl
B, 2009-11-01, 17:51
tur är väl det, att de flesta tror på USA då, så att inte vapen- och oljeindustrin presterar sämre än miljardvinst.
Permalänk | Anmäl
Jöns, 2009-11-01, 18:09
Du målar upp en sagovärld av svart och vitt, cowboys och indianer, USA vs. USSR - precis som att inget hänt sedan kalla kriget.
Är det en konspirationsteori när de enda existerande bevisen pekar på att det faktiskt är sant? Var finns underlaget för denna artikel? Vad vet du som inte jag vet?
Permalänk | Anmäl
Sonoman, 2009-11-01, 18:09
Jag vägrar skylla på någon part men hela 9/11 historien stinker. Om något stort händer så brukar det ta lång tid med en utredning som tar reda på vad fan som gick snett. Bevisen för att den officiella utredningen är ett skämt sitter starkt kvar.
Jag hänvisar till www.ae911truth.org
Där finns all fakta som slår sönder den officiella utredningen.
Permalänk | Anmäl
J, 2009-11-01, 18:10
Snurrbollarna har tagit över tråden, godnatt.
Permalänk | Anmäl
Lars H, 2009-11-01, 18:13
Kommer ihåg den första nyhetssädningen en kort notis på nyherterna 15 00 slutade tidigare den dagen för att jag skulle med sonen till tandläkaren. Var på väg från jobbet stod vid sväpelklockan. Det rapporterades om att ett cessnaplan flygit in i world tradecenter. Konspirationen är nog den att det först försökte tystas ner som en vanlig olycka, men det blev lite för stort för det.
Bästa försvaret mot terrorister är egentligen att se till att de inte får uppmärksamhet i media. Att ignorera dom.
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2009-11-01, 18:23
För att inte tala om alla snälla människor som tror att Gud vet och ser allt och att hans son Jesus utförde underverk. Hela denna medeltida sägnen strider mot all vetenskap och sunt tänkande, ändå tror de. Inga bevis finns, ändå tror de. I jämförlese framstår 9/11-tokarna som hyfsat trovärdiga, deras saga skulle åtminstonde teoretiskt ha kunnat inträffa.
Permalänk | Anmäl
Peter Lindkvist, 2009-11-01, 18:26
Anledningen till att yngre människor är mer skeptiska till de officiella versionerna är att det faktiskt har betydligt mer erfarenhet av källkritik än generationen ovan.
Jag har redan sen högstadiet behövt ifrågasätta den fakta jag inhämtar. Enligt en tidigare artikel på DN så har flera stora företag ändrat informationen om dem på Wikipedia (vilket många använder som informationskälla), genom att helt enkelt ta bort sådant de inte vill att andra ska veta (Exxon t.ex.)
Vi har behövt lära oss att allt man läser inte nödvändigtvis är sant, och gång på gång kommer det fram att regeringar ljuger för befolkningen för att gynna vissa intressen.
T.ex.
Pearl Harbour, där de officiella dokumenten nu visar att USA aktivt provocerade fram situationen, och visste om att attacken var påväg, men ville ha en ursäkt att få befolkningens stöd för en invasion av japan.
"Gulf of Tonkin", ursäkten för USA att gå in i Vietnam visar officiella dokument var helt fakead.
Att Saddam hade massförstörelsevapen, och stödde Al-Quida. Rent hittepå visade det sig.
I mina ögon måste man vara naiv bortom allt förstånd för att INTE ifrågasätta de officiella historierna.
Se bara på tsunamikatastrofen. Svenska regeringens version av hur de hanterade situationen visade sig vara helt fel, efter att journalister uppvisat en "häpnadsväckande okunnighet" genom att ifrågasätta den officiella historien.
Gång på gång ljuger våra kära ledare för oss för att gyna sina egna mål, och om någon ifrågasätter så tror man på "tokiga idéer".
Det säger mycket om ens position när ens främsta argument mot sin meningsmotståndare är att vara nedlåtande, eller jämnföra dess ståndpunkt med helt irrelevanta påståenden (vad har ifrågasättandet av politiska motiv med flygande tefat att göra?).
Permalänk | Anmäl
Per Holmgren, 2009-11-01, 18:33
@Peter Lindkvist
:) haha, roligt sagt, true true
@konspirations teoretikerna
Tror ni ärligt att ett gäng gubbar med helt genomsvarta själar sitter och tänker "hm, hur skall vi kunna skapa lidande och hat, pengar och makt idag?" Varpå samtliga dessa lyckas hålla käft om sina genomruttna planer att förstöra planeten och sedan gå ut och utföra dom....
Själv är jag säker på att vår käre Bush junior, precis som alla politiker, gör det SOM HAN TROR ÄR BÄST OCH MED GODA AVSIKTER. Sen att det sket sig rätt ofta och att hans goda avsikter inte var så goda ur våra (även mitt) perspektiv, det är en annan sak...
Precis som att Mona Sahlin faktiskt på riktigt tror att det är bra för svenskarna att inte få ta eget ansvar, hon tror det och har goda avskter, säkert... men jag håller fan inte med henne...
Permalänk | Anmäl
Johan1230, 2009-11-01, 18:36
KGB/GRU ligger nog bakom konspirationen med konspirationsidioterna, de vet hur man drar nytta av idioter!
Permalänk | Anmäl
Mike Nilson, 2009-11-01, 18:37
Det finns en bra artikel som heter: 'The 9/11 Commission Doesn't Believe It: Why Do You?', där det finns samlade länkar till mainstream media där majoriteten av kommissionärerna själva säger att dom blivit matade med lögner. Men dom är väll galna foljehattar som man lätt kan avfärda dom också!? ;) http://georgewashington.blogspot.com/2007/12/they-dont-believe-it-why-do...
Permalänk | Anmäl
Tobbe, 2009-11-01, 18:45
För att vara professor och dessutom specialiserad på USA är det märkbart klent med argumentationen. Lyssnade härförleden på Sören Holmberg som tillsammans med Jörgen Weibull publicerat lång statistiska serier om svenskars attityder i olika frågor. En av få avvikelser av betydelse verkar vara en stadigt nedåtgående förtroende för din egen yrkesgrupp.
Det kan man mycket väl förstå med tanke på din egen argumentationsteknik. ”Tokerier” och ”flygande tefat”. Jag anser mig inte tokig och har inte sett några flygande tefat. Rörande 9/11 så finns det fortfarande en rad frågetecken. Någon väldigt klar och entydlig bild av hela planeringen och de skyldiga har jag inte sett till. Det faktum att al-Qaida först inte tog på sig ansvaret kan ju vara en taktisk fråga men är ändå ett frågetecken.
Det finns dessutom, vilket du säkert känner till exempel på regimer och organisationer som skadat egna intressen för att uppnå andra politiska mål. Så helt tagen ur luften är frågan inte.
Det är också rätt ovetenskapligt att vispa bort allt som inte passar som konspiratonsteorier.
Jag tror nog snarare att svensk medias notoriska drift och brist på saklighet visavi George W Bush och hans regering, har sin grund i att de som styr svensk media med få undantag har någon slags flummig antiamerikanism i ryggmärgen sedan 70-talet. Allt USA gör underledning av en republikansk president är per definition ifrågasatt. Bush är en galen krigshetsare och om media tillåter sig själv att driva den typen av kampanjer så kan ju de ungdomar du oroar dig för få för sig att Bush ligger bakom all jävelskap i världen.
Att Obama ökat det militära biståndet till Israel och ökar trupperna i Afghanistan bombar civila vinklas på ett helt annat sätt än ifall Bush hållit i rodret
När det gäller 9/11 tror jag att det fattas några bitar fortfarande. En sund skepsis mot auktoriteter är i själva verket själva grunden för samhälligt framåtskridande. Det trodde jag man fick lära sig på ditt universitet. Det är inte heller det minsta tokigt professorn!
Permalänk | Anmäl
Stefan Hagberg, 2009-11-01, 18:45
Ja mycket ska man höra innan öronen till slut ramlar av... och alla lär vi dö den 21 dec 2012 så vad spelar det för roll?
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2009-11-01, 18:46
Jag vill först säga att jag alls inte tror att 9/11 attackerna utfördes av den amerikanska staten.
Med det sagt vill jag också säga att många etablerade sanningar om USA är mycket motsägelsefulla. USA står för fred, demokrati och frihet, är en sådan sanning som skall accepteras. Detta är en sanning som kan vara svår att svälja. Särskilt när det samtidigt är så att USA är det land som har varit inblandade i flest militära konflikter sedan andra världskrigets slut. Detta är en motsägelse som bara SvD:s ledarredaktion med gott samvete förlåter.
Om man inte accepterar den motsägelsen, är steget kanske inte alltför långt till den mer extrema konspirationsteorin. Det låter på mig som om Åsard står på barrikaderna med Arvidsson, Erixon och allt vad de heter. De kan bara inte se att det finns legitim kritik mot våra vänner i väst. När den kritiken förlöjligas så gror också vänsterextremism och konspirationsteorier.
Permalänk | Anmäl
nafetS, 2009-11-01, 18:49
Det har skrivits:´Teorierna skiljer de onda från de goda och skänker en känsla av ordning och sammanhang i en alltmer kaotisk tid, skriver Erik Åsard, professor och specialist på amerikansk politik.´
Jag har läst och fått veta att de som är ONDA ÄR SJÄLVISKA TÄNKER BARA PÅ SIG SJÄLVA medans de som är GODA TÄNKER PÅ ANDRA OCKSÅ! Alltså onska är = själviskhet och godhet = demokrati!
Vad tycker ni?
Permalänk | Anmäl
Läste din artikel!, 2009-11-01, 18:50
"tokiga idéer"
Och vad bygger du det på Erik?
Permalänk | Anmäl
Pål Bergström, 2009-11-01, 19:11
@ Per Holmgren: Väl talat.
@ Johan1230:
Jag förutsätter att du har tillbörlig kunskap i politisk historia. Ägna följande frågor en tanke:
1. Vem sitter inne med information om en stundande ekonomisk kris?
2. Vem sitter inne med resurserna att förebygga denna kris?
3. Hur skulle du själv göra för att förebygga krisen?
Även om jag tror att 9/11 var ett insider job så ändrar det inte det faktum att händelsen gagnat västvärlden och dess agenda - dvs. både dig och mig. Men lyckan är bara tillfällig. Snart är resurserna slut. Nästa kris kan inte repareras av ett krig.
Permalänk | Anmäl
Sonoman, 2009-11-01, 19:20
Jag tycker det är kul med alla "truthers" i denna tråd som säger att det finns belägg för konspirationsteorierna. Det finns inga bevis som stödjer dem.
http://www.debunking911.com
Alla som tror på de löjliga konspirationsteorierna borde ta sig en titt på sidan och ta sig en funderare.
Permalänk | Anmäl
Danielfdsgretdfsdf, 2009-11-01, 19:28
Att det finns ett starkt misstroende gentemot överheten och de som har makten från ungdomar/vanliga människor.
Det är det som är det otäcka i den här läsningen och framväxten av dessa konspirations teorier.
Permalänk | Anmäl
Petter, 2009-11-01, 19:31
Har man läst Stieg Larssons böcker vet man att de mest osannolika konspirationer från maktens sida är möjliga. Det här är helt klart en ny konspiration för Lisbeth Salander att gå till botten med........
Permalänk | Anmäl
Michiban, 2009-11-01, 19:41
"Inte så få tror även på existensen av flygande tefat och utomjordingar medan andra är övertygade om att månlandningen 1969 var en bluff. Den typen av åsikter bemöts effektivast med fakta och rationella argument, inte med ängslan eller veklagan."
Och då är ändå 11/9, flygande tefat, utomjordingar, månlandningen etc bra mycket mer verklighetsnära och rationellt än de stora konspirationsteorierna om att det finns övernaturliga väsen som har inflytande på den här planeten. Det finns bevisligen en rad historiska fakta där regeringar och makthavare fört folket bakom ljuset, att det skulle finnas mer liv i universum än här på jorden är ingen ovederhäftig spekulation. Men att de heliga böckerna skulle ha något att göra med övernaturliga väsens direktiv till människan är med förlov sagt rena stolligheterna som ingen vettig människa kan tro på. Att en mytisk figur som Jesus skulle var son till ett övernaturligt väsen eller att en annan mytisk figur som Mohammed skulle ha snackat med en ängel är så pass stolligt att det med lätthet övertrumfar idéer om 11/9 etc.
Det märkliga är att de senare stolligheterna helst skall bemötas med största respekt, deras shamaner får stå och mässa vid riksdagens öppnade och åtnjuta betydande subventioner från skattebetalarna, shamanerna är aktade medborgare som åtnjuter pondus medan någon som tror på 11/9 konspirationer eller utomjordingar behandlas och betraktas som idioter. Tänk vad orättvis världen är.
Det är naturligtvis inte alls otroligt att makthavare skulle kunna ha fört folk bakom ljuset vad gäller 11/9. Att de skulle ha iscensatt det hela rent praktiskt faller förstås på sin egen orimlighet, riskerna för upptäckt är oerhörda, ingen skulle ta den risken, och för att vinna vad då skulle man kunna fråga sig. Som om inte USA skulle kunna rumla omkring som de ville ändå. Dessutom hade Bushgänget kompetensen, frågan är om de ens kan knyta skorna själva, gänget klampade omkring som elefanter i en porslinsbutik. Vad som däremot kan spekuleras i är att alla varningar och signaler om en attack ignorerades, inkompetens eller medvetet för att om det hände något så skulle det kunna användas politiskt.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2009-11-01, 19:43
Alla som tror på konspirationsteorier förtjänar att omyndigförklaras.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2009-11-01, 19:46
Naturligvis har Erik Å, professorn helt rätt. JFK blev skjuten av Oswald, allt annat är konspiration...
Permalänk | Anmäl
Quantrill, 2009-11-01, 19:46
Jag vet inte vilka som var inblandade men det var INTE flygplanen som fick tornen att rasa. De pannkakade rakt nedåt, något som endast händer när de spränger hus. Söndersprängda skelett hittades på hustaken flera 100 meter bort. Finns en väldigt bra presentation som en Kanadensisk professor har gjort. Den kan ni se på http://www.esoterictube.com/911-blueprint-for-truth-the-architecture-of-...
Permalänk | Anmäl
Steffen, 2009-11-01, 19:56
Den som inte tror det förekommer konspirationer är mer än lovligt godtrogen, makthavarnas idealundersåte.
Självklart förekommer det konspirationer, 11/9 var en konspiration, ett antal islamska extremister konspirerade. De flesta förnuftiga människor sluter sig samman, organiserar sig för att konspirera för att gemensamt nå fördelar.
Den som inte tror att de rika och mäktiga här i välden inte konspirerar för att se om sina intressen är som nämnts ovan.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2009-11-01, 20:16
Per Holmgren: Det är stor skillnad på de incidenter du nämner och "sanningsrörelsens" version av 9/11. T.ex. både Pearl Harbour och Gulf of Tonkin så rörde det sig om äkta skärmytslingar med fienden. Som sedan kan ha överdrivits, eller tillåtits hända, för att gagna egna politiska syften. I fallet med 9/11 så påstås det att det att allt var iscensatt av USA själva. Vilket är en radikal skillnad.
(Det skulle inte förvåna mig om någon någonstans i USA hade en föraning om att någonting var på gång, men av politiska skäl undlät att varna. Men det är fortfarande väsenskilt från att aktivt själv spränga tornen, som "sanningsrörelsen" ser utt att påstå.)
Att USA sedan utnyttjar händelsen för sina egna syften då den väl har hänt är knappast något att förvånas eller uppröras över - sådana är spelets regler, och så har det alltid gått till, som dina exempel tydligt visar.
Permalänk | Anmäl
Anon, 2009-11-01, 20:16
haha vilket skräpartikel. vad skriver han egentligen?
"konspirationsteorierna är dumheter"
jaså det tycker han! då vet vi det.
Permalänk | Anmäl
folie, 2009-11-01, 20:18
Steffen: Hur rasar ett hus som brinner om inte rakt ner? Några exempel ur historien? (Det finns exempel på hus som vält åt sidan, men de är alla då man försökt spränga dem...)
Permalänk | Anmäl
Anon, 2009-11-01, 20:26
#27 Karl Popper II. Hmm.. glöm inte bort att när man står och pekar med fingret mot någon så har man samtidigt tre fingrar som pekar rätt tillbaka mot en själv. Den officiella teorin ÄR en konspirationsteori per definition också!. Så var försiktig med vad du önskar :)
Permalänk | Anmäl
Tobbe, 2009-11-01, 20:29
Jag beklagar de naiva människor som alltid betraktar den offentliga ,politiskt korrekta, versionen av historiska händelser som sanna.
Som om etablissemanget aldrig mörkade sina avsikter.
Verkligheten talar ett annat språk: "Krigets första offer är sanningen" och USA befinner sig som vi vet i flera krig. I Afghanistan, i Irak, Mot Al Qaida och terrorismen,.
De har också flera krig "på gång", nämligen kriget mot Iran , kriget i Pakistan, kriget mot Nordkorea. Tidigare hade de "kalla kriget" mot Ryssland o Kina. De har alltid "kriget mot kommunismen" på agendan ....
USA har militärbaser i mer än 100 länder över hela världen och alltid en massa krig i gång eller på gång.
Om det finns den minsta sanning i devisen att "Krigets första offer är sanningen" så finns det utomordentliga skäl att betvivla amerikanska statens version av sanningen.
USA ligger bakom de flesta myter i världen där de som söker sanningen benämns konspiratörer.
Nu antyder professor Erik Åsard att vi inte ska tvivla på dessa "sanningar" som framförs av USA eller dess allierade i FN. (Även svenska staten är defacto allierat med USA .)
Ytterst naivt, professorn !
Permalänk | Anmäl
Börje Lundberg, 2009-11-01, 20:29
Problemet med hela debatten för mej är att ledande Neocons (Cheney tex) i en skrift om USAs framtida utrikespolitik publicerad inom Project for the new american century (PNAC) under slutet av 1990 talet slog fast att gruppen politik skulle bli svår att genomföra om inte ett nytt Pearl Harbour skedde. En sådan händelse skulle skaka om det politiska systemet på ett sådant sätt att saker som normalt var omöjliga helt plötsligt blev möjliga. Att sedan tex Opertion Northwoods var ytterst nära att genomföras (Kennedy stoppade det personligen om jag minns rätt) . Denna operation gick ut på att terrordåd (utförda av USAs "militär" ) skulle skyllas på Cuba i syfte att få en förevändning att angripa Castro.
Att sedan det har varit ungefär samma gäng som var med om Watergate, Iran Contras, mm mm gör ju att åtminstonde jag inte är övertygad om Neocons kompletta oskuld.
Permalänk | Anmäl
Greup, 2009-11-01, 20:32
Karl Popper II,
De som tror på den officiella versionen borde tvingas gå en kurs i kritsikt tänkande och demokrati.
Hur känns det när man säger det?
Permalänk | Anmäl
Pål Bergström, 2009-11-01, 20:33
Ett viktigt faktum har ej nämnts i pågående debatt.
Det borde väl vara allmänt bekant att al Qaida har tagit på sig ansvaret för denna skamliga handling.
Permalänk | Anmäl
Bir, 2009-11-01, 20:35
den som läst OÄ och sett följande: http://www.esoterictube.com/911-blueprint-for-truth-the-architecture-of-... bör åtminstone inse att saker kan utredas igen utan att det är bortkastat.
Det är dessutom mystiskt att TV4 väljer att angripa den danske professorn som faktiskt gick att svartmåla, men inte ovanstående undersökning som är mer djupgående.
(Jo jag är Civ.Ing, nej jag tror int att en professur i statsvetenskap ger någon särskild kompetens på det här området.)
Permalänk | Anmäl
default persson, 2009-11-01, 20:51
Frågan har tagits upp i Japanska Parlamentet och starkt ifrågastts av parlamentsledamot Yukihisa Fujita: http://search.japantimes.co.jp/cgi-bin/fl20080617zg.html
Närmare ettusen arkitekter och ingenjörer ställer sig bakom en ny undersökning på grund av bevis för kontrollerad nedtagning av de TRE skyskraporna: www.ae911truth.org
Elfte September-kommissionens egna medlemmar tror inte på sin egen utredning: http://georgewashington.blogspot.com/2007/12/they-dont-believe-it-why-do...
Käre "Professor" Åsard, du bör nog genomföra mer grundläggande research innan du kallar folk galningar. Det är inte speciellt smickrande.
Permalänk | Anmäl
DA, 2009-11-01, 21:02
Du skriver:
"Den typen av åsikter bemöts effektivast med fakta och rationella argument, inte med ängslan eller veklagan."
Just avsaknad av fakta och argument är ju grunden till att det finns så mycket utrymme för det du kallar konspirationsteorier. Sanningsrörelsen talar inte om vem som ligger bakom 9/11 utan varför man inte utreder så dåligt underbyggd "fakta" som den som nämns i den officiella versionen. I det extrema informationsflöde som vi har idag är det inte lika lätt för "vinnarna" att skriva historien.
Som så ofta kidnappas begrepp och man etiketterar de som inte tänker som en själv. Tyvärr ser vi att till och med journalister och professorer i Sverige idag flitigt använder ord som konspirationsteorier & utanförskap. Begrepp som myntats av politiker med agendor. Påståenden och teorier måste som du säger bemötas med fakta, men det är ju detta som inte sker. Jag tror att sanningsrörelsen förhoppningsvis inte går att tiga ihjäl.
Permalänk | Anmäl
Adrian Engström, 2009-11-01, 21:04
Larvigt namn: Sanningsrörelsen!
Permalänk | Anmäl
Ingemar, 2009-11-01, 21:08
Erik Asard må vara specialist på amerikansk politik. Men han är ingen fysiker. Finns väldigt många outredda spår och aspekter som pekar mot att allting inte står rätt till i hur tornen rasade. För mer info kan man tex kolla http://www.censurmedveten.se/.
Vidare, att som Erik Asard hävda att dessa opinionssiffror beror på okunnighet bland unga är naivt:
Visst finns det nog många unga som vill se ett samband där USA ville skaffa sig en anledning att gå in i Afghanistan och Irak. Detta är dock bara spekulationer och personligen tror jag inte på dem. De flesta av dem som hävdar detta är nog inte jätteinsatta i ämnet heller, det är en lätt förklaring. Det är nog dessa Erik syftar på och här ger jag honom rätt. Jag har själv bott i Usa under Bush-tiden och vad man än tror och tycker om honom så hade han ändå goda avsikter. Att döma hans resultat är sen upp till varje individ att göra och bilda sig en egen uppfattning.
Nej, den intressanta aspekten är att om man gräver under ytan så ser man att den förklaring och utredning som finns angående 9/11 inte är tillräkligt bra och noggrant genomförd. Jag tror inte Erik Asard själv är medveten om all den information som finns och som pekar mot att allt inte gick till som i den officiella utredningen. Denna information har inte publicerats i de "gamla" medierana utan finns via de ny kanalerna. Följaktligen kan det faktum att unga står ut i undersökningen bero på att de är MER insatta en den äldre generationen som i större utsträckning förlitar sig på de "gamla" klassiska medierna och följaktligen förlitar sig på den officiella versionen och sen inte kritiskt har funderat kring om denna verkligen är rimlig?
Dagens välutbildade unga är mer kritiska till den information man får. Detta bådar gott.
Permalänk | Anmäl
Jonas, 2009-11-01, 21:16
Du har så rätt Klerken:-)
*Självklart förekommer det konspirationer, 11/9 var en konspiration, ett antal islamska extremister konspirerade. *
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2009-11-01, 21:27
Det ända opinionsundersökningen visar är att liten andel av befolkningen har uppenbara problem med "tänket"
Här i kommentarsfältet verkar problemet vara större. En del tänker inte alls, en del tänker det de vill tro och en del drivs av en egen agenda. Även om de inte tror på det de säger så stämmer det med den hatbild de drivs av mot USA och även övriga väst. Vänsterexkrementerna, förlåt extremerna, tycks vara i majoritet här, men många kommentarer verkar vara skickade av samma person, om än under olika namn. Ingen kan må bra av att drivas av så mycket frustration och hat. Vänstern behöver ingen religion, de har sin politiska åsikt. De starkt religiöst troende behöver ingen politik, de har sin religion. Enligt Dagens Eko idag den 1/11 verkar nu dessa förenas i ett politiskt parti. Fast åter till opinionsundersökningen, den visar ju trots allt att majoriteten fortfarande inte är hjärndöda.
Permalänk | Anmäl
Bokfens, 2009-11-01, 21:32
RE: #4 yan birch, 2009-11-01, 17:54
Hoppsan, en konspitrationstönt till!
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2009-11-01, 21:57
Ja, suck. Vad ska man säga? Den här sortens människor har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Paranoida borderlinepersonligheter som gillar konspirationer och syndabockar, bara det är RÄTT syndabockar.
Vänsterextremer och högerextremer har gemensamma syndabockar, precis som de är lika i så mycket annat. Det är judarna som är de onda bockarna som alltid försöker ta över världen. Judekonspirationen har överlevt i tusentals år utan att det för den skull ha något med sanning att göra.
I 9/11-händelsen gick det ju bara inte att skylla på islamisterna för de är ju som vanligt bara hjälplösa offer som judarna utnyttjar,
förtrycker och dödar.
Usch, jag mår verkligen illa av dessa stinkande judehatare! Gå till en psykiater!
Permalänk | Anmäl
Maj Grandmo, 2009-11-01, 22:47
Det här var den mest innehållslösa och intetsägande artikel jag läst, någonstans. Den har ju inte ens några argument, och hur kan man jämföra konspirationsteorier med tron på ufon?
Permalänk | Anmäl
Per W, 2009-11-01, 22:52
Det är väl inte för mycket begärt att få tillstånd en oberoende utredning av vad som egentligen hände 11:e September 2001.
Ett logiskt fel som många gör är att de pekar ut den ena eller den andra som skyldig för attentaten när vi inte har en aning om vem det var. En oberoende utredning skulle kunna hjälpa till genom att först och främst visa att tornen revs med hjälp av sprängmedel. När detta väl är bevisat bortom rimligt tvivel kan en seriös polisutredning starta som försöker klarlägga vilka som låg bakom.
Sen får detta även politiska konsekvenser om det visar sig att Usama bin Laden inte låg bakom, eller om det visar sig att Usama bin Laden samarbetade med någon insider. Vad gör då Sverige med flera i Afghanistan?!
Permalänk | Anmäl
Lars J., 2009-11-01, 23:18
Konspirationsteorier uppstår när politiker inte kan eller vill förklara sitt agerande för folket.
Permalänk | Anmäl
Jens, 2009-11-01, 23:21
Jag vill tro att världen fungerar som det sägs att den gör, det vill jag verkligen, men vafan, kan inte någon ge övertygande motbevis eller åtmindstone vettiga svar på de påståenden och bevis som den sk sanningsrörelsen lägger fram.... Varenda gång någon professor eller någon annan politiskt "sakkunnig" yttrar sig så är det alltid utifån synvinkeln att alla som ens ifrågasätter 9/11 är galna tefatsvänner, något som är mycket mycket ärligt. dessutom oakademiskt herr Åsard.
Permalänk | Anmäl
Pierre, 2009-11-02, 00:06
Man behöver inte vara så stensäker hela tiden. Fundera lite i stället över hur USA har agerat tidigare igenom historien. Minns hur den amerikanska regeringen gång efter annan har visat sig villig att bryta mot lagar och regler, mot internationella överenskommelser, etik och vanligt sunt förnuft. Hur man offrat och använt sig av sina medborgare i andra sammanhang (ex. testa radioaktiv strålning och kemiska stridsmedel på sina egna soldater). Efter en kort fundering kan man fråga sig om det verkligen är helt omöjligt att tänka sig att de även skulle kunnat få för sig att göra detta.
Naturligtvis är det inte otänkbart eller omöjligt, snarare är det ett tecken på en enorm naivitet att inte kunna medge att det finns en god chans att det faktiskt är så att det var en "insider affair".
Hur det verkligen ligger till.... kommer vi dock aldrig att få veta.
PS:
När man använder sig av en professor för att diskreditera kritiken (och denne inte lyckas producera något bättre än detta) verkar det lite desperat.
Permalänk | Anmäl
lille, 2009-11-02, 00:12
Har Herr proffessorn aldrig slagits av tanken att staten USA och dess statliga intitutioner kan vara en icke tillförlitlig källa för "kunskap" omnutida händelser? Allra helst händelser på dess eget territorium som inte har kontrollerats av en oberoende stat? Jag blir förvånad av att en proffessor i AMERIKANSK politik inte inser att lögner är vanligt förekommade både i Vita huset och hos CIA.
Den verkliga Konspirationsteorin går ut på att 19 utlänningar från en muslimsk sekt skulle ha lyckats genomföra historiens största terrordåd på Nord-Amerikansk mark, utan USA´s dåvarande regims aktiva eller indirekta medverkan.. detta är en förbluffande Konspirationsteori!
Permalänk | Anmäl
Marco1985, 2009-11-02, 00:44
166 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Det tar en professor att blanda in tron på flygande tefat och månlandningen med en ev förfalskad historia om 9/11.
WOW vilket bottennapp. Du borde verkligen få din "legitimation" återkallad.
Jag håller med artikelförfattaren att det är förtroendet som saknas hos ungdomarna. Då blir det så här tokigt. Nu har de exempel som tas upp i artikeln inte särskilt samhällsomstörtande potential. Värre är då ryktesspridningen och vidskepelserna bland ungdomarna i marginaliserade invandrargrupper. T.ex så tror många danska invandrarungdomar att välfärden de får del av kommer från FN och att danska staten tar hälften av pengarna och delar ut resten. Så mottagarna känner sig lurade, otacksamma och hatiska. Samma gäller ryktesspridningen via SMS vid kravaller.
Eller så kan man ju fortsätta blunda och avfärda allt utan att ens försöka sätta sig in vad konspirationsteorierna grundar sig på.
Det klassiska som görs här av skribenten är att blanda ihop alla konspirationsteorier, man tar lite 9/11, lite tefat, och månlandning och därmed förlöjligar rörelsen. Det finns massor med belägg och hade skribeten kunnat tänka lite utanför ramarna addera 9/11, med irak , afghanistan , polisstat, så förstår man hur mycket 9/11 har betytt för världen, inte minst USA. Likt hur Hitler tuttade fyr på sina egna regeringsbyggnader, eller klädde döda soldater i polska uniformer för att bilda opinion emot fienden. Har USA redan på 60 talet under Kuba krisen, planer på att anfalla sitt eget folk , spränga egna civilplan och anfalla egna baser i kubanska färger. (se operation northwood dokumenten). Det är ett klassiskt faschism knep och det används gång på gång , att man därmed inte ens vill ta till sig trots alla tvivelaktiga händelser under 9/11, så som den sjunde byggnadens platt fall, är att lura sig själva och kanske borde man se sig själv i spegeln och fråga ifall man inte är lite "tokig".
tur är väl det, att de flesta tror på USA då, så att inte vapen- och oljeindustrin presterar sämre än miljardvinst.
Du målar upp en sagovärld av svart och vitt, cowboys och indianer, USA vs. USSR - precis som att inget hänt sedan kalla kriget.
Är det en konspirationsteori när de enda existerande bevisen pekar på att det faktiskt är sant? Var finns underlaget för denna artikel? Vad vet du som inte jag vet?
Jag vägrar skylla på någon part men hela 9/11 historien stinker. Om något stort händer så brukar det ta lång tid med en utredning som tar reda på vad fan som gick snett. Bevisen för att den officiella utredningen är ett skämt sitter starkt kvar.
Jag hänvisar till www.ae911truth.org
Där finns all fakta som slår sönder den officiella utredningen.
Snurrbollarna har tagit över tråden, godnatt.
Kommer ihåg den första nyhetssädningen en kort notis på nyherterna 15 00 slutade tidigare den dagen för att jag skulle med sonen till tandläkaren. Var på väg från jobbet stod vid sväpelklockan. Det rapporterades om att ett cessnaplan flygit in i world tradecenter. Konspirationen är nog den att det först försökte tystas ner som en vanlig olycka, men det blev lite för stort för det.
Bästa försvaret mot terrorister är egentligen att se till att de inte får uppmärksamhet i media. Att ignorera dom.
För att inte tala om alla snälla människor som tror att Gud vet och ser allt och att hans son Jesus utförde underverk. Hela denna medeltida sägnen strider mot all vetenskap och sunt tänkande, ändå tror de. Inga bevis finns, ändå tror de. I jämförlese framstår 9/11-tokarna som hyfsat trovärdiga, deras saga skulle åtminstonde teoretiskt ha kunnat inträffa.
Anledningen till att yngre människor är mer skeptiska till de officiella versionerna är att det faktiskt har betydligt mer erfarenhet av källkritik än generationen ovan.
Jag har redan sen högstadiet behövt ifrågasätta den fakta jag inhämtar. Enligt en tidigare artikel på DN så har flera stora företag ändrat informationen om dem på Wikipedia (vilket många använder som informationskälla), genom att helt enkelt ta bort sådant de inte vill att andra ska veta (Exxon t.ex.)
Vi har behövt lära oss att allt man läser inte nödvändigtvis är sant, och gång på gång kommer det fram att regeringar ljuger för befolkningen för att gynna vissa intressen.
T.ex.
Pearl Harbour, där de officiella dokumenten nu visar att USA aktivt provocerade fram situationen, och visste om att attacken var påväg, men ville ha en ursäkt att få befolkningens stöd för en invasion av japan.
"Gulf of Tonkin", ursäkten för USA att gå in i Vietnam visar officiella dokument var helt fakead.
Att Saddam hade massförstörelsevapen, och stödde Al-Quida. Rent hittepå visade det sig.
I mina ögon måste man vara naiv bortom allt förstånd för att INTE ifrågasätta de officiella historierna.
Se bara på tsunamikatastrofen. Svenska regeringens version av hur de hanterade situationen visade sig vara helt fel, efter att journalister uppvisat en "häpnadsväckande okunnighet" genom att ifrågasätta den officiella historien.
Gång på gång ljuger våra kära ledare för oss för att gyna sina egna mål, och om någon ifrågasätter så tror man på "tokiga idéer".
Det säger mycket om ens position när ens främsta argument mot sin meningsmotståndare är att vara nedlåtande, eller jämnföra dess ståndpunkt med helt irrelevanta påståenden (vad har ifrågasättandet av politiska motiv med flygande tefat att göra?).
@Peter Lindkvist
:) haha, roligt sagt, true true
@konspirations teoretikerna
Tror ni ärligt att ett gäng gubbar med helt genomsvarta själar sitter och tänker "hm, hur skall vi kunna skapa lidande och hat, pengar och makt idag?" Varpå samtliga dessa lyckas hålla käft om sina genomruttna planer att förstöra planeten och sedan gå ut och utföra dom....
Själv är jag säker på att vår käre Bush junior, precis som alla politiker, gör det SOM HAN TROR ÄR BÄST OCH MED GODA AVSIKTER. Sen att det sket sig rätt ofta och att hans goda avsikter inte var så goda ur våra (även mitt) perspektiv, det är en annan sak...
Precis som att Mona Sahlin faktiskt på riktigt tror att det är bra för svenskarna att inte få ta eget ansvar, hon tror det och har goda avskter, säkert... men jag håller fan inte med henne...
KGB/GRU ligger nog bakom konspirationen med konspirationsidioterna, de vet hur man drar nytta av idioter!
Det finns en bra artikel som heter: 'The 9/11 Commission Doesn't Believe It: Why Do You?', där det finns samlade länkar till mainstream media där majoriteten av kommissionärerna själva säger att dom blivit matade med lögner. Men dom är väll galna foljehattar som man lätt kan avfärda dom också!? ;) http://georgewashington.blogspot.com/2007/12/they-dont-believe-it-why-do...
För att vara professor och dessutom specialiserad på USA är det märkbart klent med argumentationen. Lyssnade härförleden på Sören Holmberg som tillsammans med Jörgen Weibull publicerat lång statistiska serier om svenskars attityder i olika frågor. En av få avvikelser av betydelse verkar vara en stadigt nedåtgående förtroende för din egen yrkesgrupp.
Det kan man mycket väl förstå med tanke på din egen argumentationsteknik. ”Tokerier” och ”flygande tefat”. Jag anser mig inte tokig och har inte sett några flygande tefat. Rörande 9/11 så finns det fortfarande en rad frågetecken. Någon väldigt klar och entydlig bild av hela planeringen och de skyldiga har jag inte sett till. Det faktum att al-Qaida först inte tog på sig ansvaret kan ju vara en taktisk fråga men är ändå ett frågetecken.
Det finns dessutom, vilket du säkert känner till exempel på regimer och organisationer som skadat egna intressen för att uppnå andra politiska mål. Så helt tagen ur luften är frågan inte.
Det är också rätt ovetenskapligt att vispa bort allt som inte passar som konspiratonsteorier.
Jag tror nog snarare att svensk medias notoriska drift och brist på saklighet visavi George W Bush och hans regering, har sin grund i att de som styr svensk media med få undantag har någon slags flummig antiamerikanism i ryggmärgen sedan 70-talet. Allt USA gör underledning av en republikansk president är per definition ifrågasatt. Bush är en galen krigshetsare och om media tillåter sig själv att driva den typen av kampanjer så kan ju de ungdomar du oroar dig för få för sig att Bush ligger bakom all jävelskap i världen.
Att Obama ökat det militära biståndet till Israel och ökar trupperna i Afghanistan bombar civila vinklas på ett helt annat sätt än ifall Bush hållit i rodret
När det gäller 9/11 tror jag att det fattas några bitar fortfarande. En sund skepsis mot auktoriteter är i själva verket själva grunden för samhälligt framåtskridande. Det trodde jag man fick lära sig på ditt universitet. Det är inte heller det minsta tokigt professorn!
Ja mycket ska man höra innan öronen till slut ramlar av... och alla lär vi dö den 21 dec 2012 så vad spelar det för roll?
Jag vill först säga att jag alls inte tror att 9/11 attackerna utfördes av den amerikanska staten.
Med det sagt vill jag också säga att många etablerade sanningar om USA är mycket motsägelsefulla. USA står för fred, demokrati och frihet, är en sådan sanning som skall accepteras. Detta är en sanning som kan vara svår att svälja. Särskilt när det samtidigt är så att USA är det land som har varit inblandade i flest militära konflikter sedan andra världskrigets slut. Detta är en motsägelse som bara SvD:s ledarredaktion med gott samvete förlåter.
Om man inte accepterar den motsägelsen, är steget kanske inte alltför långt till den mer extrema konspirationsteorin. Det låter på mig som om Åsard står på barrikaderna med Arvidsson, Erixon och allt vad de heter. De kan bara inte se att det finns legitim kritik mot våra vänner i väst. När den kritiken förlöjligas så gror också vänsterextremism och konspirationsteorier.
Det har skrivits:´Teorierna skiljer de onda från de goda och skänker en känsla av ordning och sammanhang i en alltmer kaotisk tid, skriver Erik Åsard, professor och specialist på amerikansk politik.´
Jag har läst och fått veta att de som är ONDA ÄR SJÄLVISKA TÄNKER BARA PÅ SIG SJÄLVA medans de som är GODA TÄNKER PÅ ANDRA OCKSÅ! Alltså onska är = själviskhet och godhet = demokrati!
Vad tycker ni?
"tokiga idéer"
Och vad bygger du det på Erik?
@ Per Holmgren: Väl talat.
@ Johan1230:
Jag förutsätter att du har tillbörlig kunskap i politisk historia. Ägna följande frågor en tanke:
1. Vem sitter inne med information om en stundande ekonomisk kris?
2. Vem sitter inne med resurserna att förebygga denna kris?
3. Hur skulle du själv göra för att förebygga krisen?
Även om jag tror att 9/11 var ett insider job så ändrar det inte det faktum att händelsen gagnat västvärlden och dess agenda - dvs. både dig och mig. Men lyckan är bara tillfällig. Snart är resurserna slut. Nästa kris kan inte repareras av ett krig.
Jag tycker det är kul med alla "truthers" i denna tråd som säger att det finns belägg för konspirationsteorierna. Det finns inga bevis som stödjer dem.
http://www.debunking911.com
Alla som tror på de löjliga konspirationsteorierna borde ta sig en titt på sidan och ta sig en funderare.
Att det finns ett starkt misstroende gentemot överheten och de som har makten från ungdomar/vanliga människor.
Det är det som är det otäcka i den här läsningen och framväxten av dessa konspirations teorier.
Har man läst Stieg Larssons böcker vet man att de mest osannolika konspirationer från maktens sida är möjliga. Det här är helt klart en ny konspiration för Lisbeth Salander att gå till botten med........
"Inte så få tror även på existensen av flygande tefat och utomjordingar medan andra är övertygade om att månlandningen 1969 var en bluff. Den typen av åsikter bemöts effektivast med fakta och rationella argument, inte med ängslan eller veklagan."
Och då är ändå 11/9, flygande tefat, utomjordingar, månlandningen etc bra mycket mer verklighetsnära och rationellt än de stora konspirationsteorierna om att det finns övernaturliga väsen som har inflytande på den här planeten. Det finns bevisligen en rad historiska fakta där regeringar och makthavare fört folket bakom ljuset, att det skulle finnas mer liv i universum än här på jorden är ingen ovederhäftig spekulation. Men att de heliga böckerna skulle ha något att göra med övernaturliga väsens direktiv till människan är med förlov sagt rena stolligheterna som ingen vettig människa kan tro på. Att en mytisk figur som Jesus skulle var son till ett övernaturligt väsen eller att en annan mytisk figur som Mohammed skulle ha snackat med en ängel är så pass stolligt att det med lätthet övertrumfar idéer om 11/9 etc.
Det märkliga är att de senare stolligheterna helst skall bemötas med största respekt, deras shamaner får stå och mässa vid riksdagens öppnade och åtnjuta betydande subventioner från skattebetalarna, shamanerna är aktade medborgare som åtnjuter pondus medan någon som tror på 11/9 konspirationer eller utomjordingar behandlas och betraktas som idioter. Tänk vad orättvis världen är.
Det är naturligtvis inte alls otroligt att makthavare skulle kunna ha fört folk bakom ljuset vad gäller 11/9. Att de skulle ha iscensatt det hela rent praktiskt faller förstås på sin egen orimlighet, riskerna för upptäckt är oerhörda, ingen skulle ta den risken, och för att vinna vad då skulle man kunna fråga sig. Som om inte USA skulle kunna rumla omkring som de ville ändå. Dessutom hade Bushgänget kompetensen, frågan är om de ens kan knyta skorna själva, gänget klampade omkring som elefanter i en porslinsbutik. Vad som däremot kan spekuleras i är att alla varningar och signaler om en attack ignorerades, inkompetens eller medvetet för att om det hände något så skulle det kunna användas politiskt.
Alla som tror på konspirationsteorier förtjänar att omyndigförklaras.
Naturligvis har Erik Å, professorn helt rätt. JFK blev skjuten av Oswald, allt annat är konspiration...
Jag vet inte vilka som var inblandade men det var INTE flygplanen som fick tornen att rasa. De pannkakade rakt nedåt, något som endast händer när de spränger hus. Söndersprängda skelett hittades på hustaken flera 100 meter bort. Finns en väldigt bra presentation som en Kanadensisk professor har gjort. Den kan ni se på http://www.esoterictube.com/911-blueprint-for-truth-the-architecture-of-...
Den som inte tror det förekommer konspirationer är mer än lovligt godtrogen, makthavarnas idealundersåte.
Självklart förekommer det konspirationer, 11/9 var en konspiration, ett antal islamska extremister konspirerade. De flesta förnuftiga människor sluter sig samman, organiserar sig för att konspirera för att gemensamt nå fördelar.
Den som inte tror att de rika och mäktiga här i välden inte konspirerar för att se om sina intressen är som nämnts ovan.
Per Holmgren: Det är stor skillnad på de incidenter du nämner och "sanningsrörelsens" version av 9/11. T.ex. både Pearl Harbour och Gulf of Tonkin så rörde det sig om äkta skärmytslingar med fienden. Som sedan kan ha överdrivits, eller tillåtits hända, för att gagna egna politiska syften. I fallet med 9/11 så påstås det att det att allt var iscensatt av USA själva. Vilket är en radikal skillnad.
(Det skulle inte förvåna mig om någon någonstans i USA hade en föraning om att någonting var på gång, men av politiska skäl undlät att varna. Men det är fortfarande väsenskilt från att aktivt själv spränga tornen, som "sanningsrörelsen" ser utt att påstå.)
Att USA sedan utnyttjar händelsen för sina egna syften då den väl har hänt är knappast något att förvånas eller uppröras över - sådana är spelets regler, och så har det alltid gått till, som dina exempel tydligt visar.
haha vilket skräpartikel. vad skriver han egentligen?
"konspirationsteorierna är dumheter"
jaså det tycker han! då vet vi det.
Steffen: Hur rasar ett hus som brinner om inte rakt ner? Några exempel ur historien? (Det finns exempel på hus som vält åt sidan, men de är alla då man försökt spränga dem...)
#27 Karl Popper II. Hmm.. glöm inte bort att när man står och pekar med fingret mot någon så har man samtidigt tre fingrar som pekar rätt tillbaka mot en själv. Den officiella teorin ÄR en konspirationsteori per definition också!. Så var försiktig med vad du önskar :)
Jag beklagar de naiva människor som alltid betraktar den offentliga ,politiskt korrekta, versionen av historiska händelser som sanna.
Som om etablissemanget aldrig mörkade sina avsikter.
Verkligheten talar ett annat språk: "Krigets första offer är sanningen" och USA befinner sig som vi vet i flera krig. I Afghanistan, i Irak, Mot Al Qaida och terrorismen,.
De har också flera krig "på gång", nämligen kriget mot Iran , kriget i Pakistan, kriget mot Nordkorea. Tidigare hade de "kalla kriget" mot Ryssland o Kina. De har alltid "kriget mot kommunismen" på agendan ....
USA har militärbaser i mer än 100 länder över hela världen och alltid en massa krig i gång eller på gång.
Om det finns den minsta sanning i devisen att "Krigets första offer är sanningen" så finns det utomordentliga skäl att betvivla amerikanska statens version av sanningen.
USA ligger bakom de flesta myter i världen där de som söker sanningen benämns konspiratörer.
Nu antyder professor Erik Åsard att vi inte ska tvivla på dessa "sanningar" som framförs av USA eller dess allierade i FN. (Även svenska staten är defacto allierat med USA .)
Ytterst naivt, professorn !
Problemet med hela debatten för mej är att ledande Neocons (Cheney tex) i en skrift om USAs framtida utrikespolitik publicerad inom Project for the new american century (PNAC) under slutet av 1990 talet slog fast att gruppen politik skulle bli svår att genomföra om inte ett nytt Pearl Harbour skedde. En sådan händelse skulle skaka om det politiska systemet på ett sådant sätt att saker som normalt var omöjliga helt plötsligt blev möjliga. Att sedan tex Opertion Northwoods var ytterst nära att genomföras (Kennedy stoppade det personligen om jag minns rätt) . Denna operation gick ut på att terrordåd (utförda av USAs "militär" ) skulle skyllas på Cuba i syfte att få en förevändning att angripa Castro.
Att sedan det har varit ungefär samma gäng som var med om Watergate, Iran Contras, mm mm gör ju att åtminstonde jag inte är övertygad om Neocons kompletta oskuld.
Karl Popper II,
De som tror på den officiella versionen borde tvingas gå en kurs i kritsikt tänkande och demokrati.
Hur känns det när man säger det?
Ett viktigt faktum har ej nämnts i pågående debatt.
Det borde väl vara allmänt bekant att al Qaida har tagit på sig ansvaret för denna skamliga handling.
den som läst OÄ och sett följande: http://www.esoterictube.com/911-blueprint-for-truth-the-architecture-of-... bör åtminstone inse att saker kan utredas igen utan att det är bortkastat.
Det är dessutom mystiskt att TV4 väljer att angripa den danske professorn som faktiskt gick att svartmåla, men inte ovanstående undersökning som är mer djupgående.
(Jo jag är Civ.Ing, nej jag tror int att en professur i statsvetenskap ger någon särskild kompetens på det här området.)
Frågan har tagits upp i Japanska Parlamentet och starkt ifrågastts av parlamentsledamot Yukihisa Fujita: http://search.japantimes.co.jp/cgi-bin/fl20080617zg.html
Närmare ettusen arkitekter och ingenjörer ställer sig bakom en ny undersökning på grund av bevis för kontrollerad nedtagning av de TRE skyskraporna: www.ae911truth.org
Elfte September-kommissionens egna medlemmar tror inte på sin egen utredning: http://georgewashington.blogspot.com/2007/12/they-dont-believe-it-why-do...
Käre "Professor" Åsard, du bör nog genomföra mer grundläggande research innan du kallar folk galningar. Det är inte speciellt smickrande.
Du skriver:
"Den typen av åsikter bemöts effektivast med fakta och rationella argument, inte med ängslan eller veklagan."
Just avsaknad av fakta och argument är ju grunden till att det finns så mycket utrymme för det du kallar konspirationsteorier. Sanningsrörelsen talar inte om vem som ligger bakom 9/11 utan varför man inte utreder så dåligt underbyggd "fakta" som den som nämns i den officiella versionen. I det extrema informationsflöde som vi har idag är det inte lika lätt för "vinnarna" att skriva historien.
Som så ofta kidnappas begrepp och man etiketterar de som inte tänker som en själv. Tyvärr ser vi att till och med journalister och professorer i Sverige idag flitigt använder ord som konspirationsteorier & utanförskap. Begrepp som myntats av politiker med agendor. Påståenden och teorier måste som du säger bemötas med fakta, men det är ju detta som inte sker. Jag tror att sanningsrörelsen förhoppningsvis inte går att tiga ihjäl.
Larvigt namn: Sanningsrörelsen!
Erik Asard må vara specialist på amerikansk politik. Men han är ingen fysiker. Finns väldigt många outredda spår och aspekter som pekar mot att allting inte står rätt till i hur tornen rasade. För mer info kan man tex kolla http://www.censurmedveten.se/.
Vidare, att som Erik Asard hävda att dessa opinionssiffror beror på okunnighet bland unga är naivt:
Visst finns det nog många unga som vill se ett samband där USA ville skaffa sig en anledning att gå in i Afghanistan och Irak. Detta är dock bara spekulationer och personligen tror jag inte på dem. De flesta av dem som hävdar detta är nog inte jätteinsatta i ämnet heller, det är en lätt förklaring. Det är nog dessa Erik syftar på och här ger jag honom rätt. Jag har själv bott i Usa under Bush-tiden och vad man än tror och tycker om honom så hade han ändå goda avsikter. Att döma hans resultat är sen upp till varje individ att göra och bilda sig en egen uppfattning.
Nej, den intressanta aspekten är att om man gräver under ytan så ser man att den förklaring och utredning som finns angående 9/11 inte är tillräkligt bra och noggrant genomförd. Jag tror inte Erik Asard själv är medveten om all den information som finns och som pekar mot att allt inte gick till som i den officiella utredningen. Denna information har inte publicerats i de "gamla" medierana utan finns via de ny kanalerna. Följaktligen kan det faktum att unga står ut i undersökningen bero på att de är MER insatta en den äldre generationen som i större utsträckning förlitar sig på de "gamla" klassiska medierna och följaktligen förlitar sig på den officiella versionen och sen inte kritiskt har funderat kring om denna verkligen är rimlig?
Dagens välutbildade unga är mer kritiska till den information man får. Detta bådar gott.
Du har så rätt Klerken:-)
*Självklart förekommer det konspirationer, 11/9 var en konspiration, ett antal islamska extremister konspirerade. *
Det ända opinionsundersökningen visar är att liten andel av befolkningen har uppenbara problem med "tänket"
Här i kommentarsfältet verkar problemet vara större. En del tänker inte alls, en del tänker det de vill tro och en del drivs av en egen agenda. Även om de inte tror på det de säger så stämmer det med den hatbild de drivs av mot USA och även övriga väst. Vänsterexkrementerna, förlåt extremerna, tycks vara i majoritet här, men många kommentarer verkar vara skickade av samma person, om än under olika namn. Ingen kan må bra av att drivas av så mycket frustration och hat. Vänstern behöver ingen religion, de har sin politiska åsikt. De starkt religiöst troende behöver ingen politik, de har sin religion. Enligt Dagens Eko idag den 1/11 verkar nu dessa förenas i ett politiskt parti. Fast åter till opinionsundersökningen, den visar ju trots allt att majoriteten fortfarande inte är hjärndöda.
RE: #4 yan birch, 2009-11-01, 17:54
Hoppsan, en konspitrationstönt till!
Ja, suck. Vad ska man säga? Den här sortens människor har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Paranoida borderlinepersonligheter som gillar konspirationer och syndabockar, bara det är RÄTT syndabockar.
Vänsterextremer och högerextremer har gemensamma syndabockar, precis som de är lika i så mycket annat. Det är judarna som är de onda bockarna som alltid försöker ta över världen. Judekonspirationen har överlevt i tusentals år utan att det för den skull ha något med sanning att göra.
I 9/11-händelsen gick det ju bara inte att skylla på islamisterna för de är ju som vanligt bara hjälplösa offer som judarna utnyttjar,
förtrycker och dödar.
Usch, jag mår verkligen illa av dessa stinkande judehatare! Gå till en psykiater!
Det här var den mest innehållslösa och intetsägande artikel jag läst, någonstans. Den har ju inte ens några argument, och hur kan man jämföra konspirationsteorier med tron på ufon?
Det är väl inte för mycket begärt att få tillstånd en oberoende utredning av vad som egentligen hände 11:e September 2001.
Ett logiskt fel som många gör är att de pekar ut den ena eller den andra som skyldig för attentaten när vi inte har en aning om vem det var. En oberoende utredning skulle kunna hjälpa till genom att först och främst visa att tornen revs med hjälp av sprängmedel. När detta väl är bevisat bortom rimligt tvivel kan en seriös polisutredning starta som försöker klarlägga vilka som låg bakom.
Sen får detta även politiska konsekvenser om det visar sig att Usama bin Laden inte låg bakom, eller om det visar sig att Usama bin Laden samarbetade med någon insider. Vad gör då Sverige med flera i Afghanistan?!
Konspirationsteorier uppstår när politiker inte kan eller vill förklara sitt agerande för folket.
Jag vill tro att världen fungerar som det sägs att den gör, det vill jag verkligen, men vafan, kan inte någon ge övertygande motbevis eller åtmindstone vettiga svar på de påståenden och bevis som den sk sanningsrörelsen lägger fram.... Varenda gång någon professor eller någon annan politiskt "sakkunnig" yttrar sig så är det alltid utifån synvinkeln att alla som ens ifrågasätter 9/11 är galna tefatsvänner, något som är mycket mycket ärligt. dessutom oakademiskt herr Åsard.
Man behöver inte vara så stensäker hela tiden. Fundera lite i stället över hur USA har agerat tidigare igenom historien. Minns hur den amerikanska regeringen gång efter annan har visat sig villig att bryta mot lagar och regler, mot internationella överenskommelser, etik och vanligt sunt förnuft. Hur man offrat och använt sig av sina medborgare i andra sammanhang (ex. testa radioaktiv strålning och kemiska stridsmedel på sina egna soldater). Efter en kort fundering kan man fråga sig om det verkligen är helt omöjligt att tänka sig att de även skulle kunnat få för sig att göra detta.
Naturligtvis är det inte otänkbart eller omöjligt, snarare är det ett tecken på en enorm naivitet att inte kunna medge att det finns en god chans att det faktiskt är så att det var en "insider affair".
Hur det verkligen ligger till.... kommer vi dock aldrig att få veta.
PS:
När man använder sig av en professor för att diskreditera kritiken (och denne inte lyckas producera något bättre än detta) verkar det lite desperat.
Har Herr proffessorn aldrig slagits av tanken att staten USA och dess statliga intitutioner kan vara en icke tillförlitlig källa för "kunskap" omnutida händelser? Allra helst händelser på dess eget territorium som inte har kontrollerats av en oberoende stat? Jag blir förvånad av att en proffessor i AMERIKANSK politik inte inser att lögner är vanligt förekommade både i Vita huset och hos CIA.
Den verkliga Konspirationsteorin går ut på att 19 utlänningar från en muslimsk sekt skulle ha lyckats genomföra historiens största terrordåd på Nord-Amerikansk mark, utan USA´s dåvarande regims aktiva eller indirekta medverkan.. detta är en förbluffande Konspirationsteori!