Mycket bra skrivet. Vore väl själva den om vi inte kan ta tag i den här biten på ett nyktert sätt snart...
Permalänk | Anmäl
Johan, 2009-10-11, 09:31
Väldigt insiktsfull och välskriven artikel.
Permalänk | Anmäl
Paul, 2009-10-11, 09:39
Tack, Bo Lundberg, för en mycket viktig och tankeväckande artikel. Det känns fantastiskt att få ta del av så välformulerade och sansade åsikter om det ämne som nu borde vara det mest diskuterade i Sverige. Ett ämne som dock är praktiskt taget tabu att diskutera i ett Sverige som har åsiktsfrihet enbart i teorin. I praktiken gäller endast en åsikt, den av politiker och vänstermedia påbjudna.Den massimport av muslimer som de svenska regeringarna ägnat sig åt med sådan entusiasm de senaste åren är förödande för Sverige. Vårt lands befolkning håller på att bytas ut och vår kultur kommer att förintas. De uttalanden om landets kultur och dess medborgare som landets statsminister och utmanaren till den posten gjort är en förolämpning av svenska folket och Sverige. Det är ofattbart att inte folket protesterar kraftullt mot dessa uttalanden. Men visst ja, om man har kritiska åsikter om den misslyckade invandringspolitiken och speciellt om den totalitära religionen islam så är man ju rasist, främlingsfientlig och islamofob...Skulle inte Bo Lundberg kunna komma åter till Sverige och arbeta politiskt för att Sveriges politiker, vänsterfolk, media och politiskt korekta hjärntvättade medborgare skulle inse sanningen om vad som håller på att hända i Sverige och Europa? Vi är i desperat behov av modiga sanningsägare.
Permalänk | Anmäl
Maggan, 2009-10-11, 09:52
Klok och insiktsfull artikel men den sista hänvisningen till sd gör att Lundberg kan avfärdas som propagandist för partiet.
Eller också begriper jag inte vad "det finns ett parti som heter Sverigedemokraterna: go figure" betyder.
Permalänk | Anmäl
Nurmela, 2009-10-11, 10:01
NEJ; NATURLIGTVIIS INTE, OCH DET FÅR VI LÄRA OSS ATT LEVA MED.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-10-11, 10:05
Tack för ett mycket intressant inlägg. Utan tvekan är det nog så att de flesta svenskar är trötta på vår invandringspolitik och eftergivenhet av framförallt de muslimska invandrarna. Huruvida detta är riktigt kan endast mätas i ett demokratiskt val nästa år. Skulle det bli så att Sverigedemokraterna, det enda partiet som vill diskutera problematiken, inte får så värst hög procentandel av väljarkåren måste detta tolkas som att svenskarna i praktiken vill ha det som det är. Är motståndet stort som jag och många tror så bör SD erhålla minst en 15-20 procent av väljarnas stöd. Tyvärr är svenskarna uppfostrade att vara snälla och lojala medborgare och följa sina organisationer (facket med sin kollektivanslutning) och inte heller gärna vill sticka ut hakan så blir det nog så att SD inte får ens 4 procent. Dessutom kommer SD att negligeras av både massmedia och de etablerade partierna. Här blir det inte fråga om det är demokratiskt eller inte. Ifrågasätt inte vår invandringspolitik som sossar och vänstern satte igång och som följts upp av alliansen för då är du främlingsfientlig. Man får kalla kårar för det påminner mycket om tiderna i gamla öststaterna och Sovjet där man enkelt utmanövrerade de oliktänkande.
Permalänk | Anmäl
Lennart, 2009-10-11, 10:09
En mycket tänkvärd artikel, som tyvärr av många politiskt korrekta troligen kommer att klassas som rasistisk.
Europa är på väg att förändras i rel riktning. Odemokratiska krafter utnyttjar våra demokratiska rättigheter och det kommer i en framtid att totalt förändra Europas länder.
Men våra politiker och journalister låtsas att allting är bra, våra feminister tiger och minsta lilla kritik klassas omedelbart som "rasistisk".
Vi gräver själva vår grav.......
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-10-11, 10:17
Det skulle vara på sin plats om artikelförfattaren kunde vara mer specifik. Kan du lägga fram ett enda exempel på hur det svenska samhället har anpassat sig till islam? Kan du nämna ett enda europeiskt land där muslimer har politisk makt?
I mina ögon ingår artikeln i en fin gammal europeisk tradition där minoriteter påstås vara så mäktiga att de kan störta världen sönder och samman. Man kan bara föreställa sig vilken infernalisk rädsla som måste rasa inom dessa uppskrämda herrar.
Sanningen är att det är resten av världen som tvingas anpassa sig till västvärlden. Och denna process utmanas överallt i världen. Men när en konservativ muslim vill stoppa det västerländska inflytandet kallar vi vederbörande islamist. Frågan är vad vi ska kalla dessa arga, vita artikelförfattare som hatar muslimer?
De är minst lika reaktionära och farliga...
Permalänk | Anmäl
Walid, 2009-10-11, 10:18
bra skrivet, och själv vill jag lägga till; europas framtid är mer av upplysning, inte återgång till en ny form av medeltida vidskepelse i form av islam
Permalänk | Anmäl
linda, 2009-10-11, 10:40
#9 Wald:.....
Öppna dina ögon så ser du de förändringar som det Svenska samhället tyvärr har tagit.
Rejäla skadestånd för att man inte får bära religiös klädsel, tex......
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-10-11, 10:43
#5 peter: hur ska jag tolka detta - jag har bara scannat som hastigast och kom ner till din kommentar #5 - jag har alltså ej läst själva artikeln - men varför dessa stora bokstäver - frågan - denna - obesvarad ...
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-10-11, 10:55
Jag tror inte att resten av Europa kommer att acceptera en stark islamisering av sina länder. Det finns redan ett starkt motstånd mot islamiseringen ute i Europa. I de flesta länder som är medlemmar i EU har partier som liknar SD redan 20% av rösterna i parlamentet eller mer, eller också har de ledande partierna mer eller mindre gjort de islamkritiska partiernas politiska krav och program till sina egna.
-
Jag tror alltså inte att resten av Europa kommer att låta sig islamiseras. Frågan är hur islamiserat Sverige kommer att bli.
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2009-10-11, 11:09
Det enda som är bestående är förandringen . Så är det med Europa och hela mänsklighetens historia. Varför skulle Europa som har förändrat världen så mycket inte få bli annorlunda, speciellt när man inte tvekar med att kriga och förstöra till exempel Irak , Afghanistan Palestina just för att de ska bli annorlunda.
Det interessanta är hur hantera man förändringen så att den bli positiv för de flesta och inte genom att i god gammal kolonial styl framhäva västerländets förträfflighet och demonisera Islam och uppmuntra Iskamofobi genom kvasi filosofisk flosker..
Permalänk | Anmäl
Rashid Ahmed, 2009-10-11, 11:25
Otroligt välskriven artikel!
"Det skall genast sägas att termen “multikulturalism” i den allmänna debatten används i en speciell mening: anpassning till en monokulturell och - i flera av dess samhälleliga yttringar - intolerant religion, islam, en anpassning som med andra ord leder till multikulturalismens motsats. De nationella intressena må gå isär och de kulturella miljöerna i den muslimska världen må skifta från kärv ökenkultur till sydostasiatiska risodlare - islams dominans över individ och samhälle förblir orubbad. Talet om islams inbördes diversifierade kultur tycks mig - liksom för “mannen på gatan” - något överdrivet."
Otroligt träffsäker analys!
Permalänk | Anmäl
David Jacobsson, 2009-10-11, 11:30
Är det här du gömmer dig David Jacobsson alias David Mikaelsson ? :):)
Kommentarerna till dina tidgare "inlägg" har nu börjat ramla in på följande sida
http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/08/erkann-godstonerapporten-om-kr...
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-10-11, 11:44
Ju fler gruppvåldtäkter, personrån som begås mot barn, nattliga bilbränder och stenkastning mot utryckningspersonal, som begås av personer med invandrarbakgrund, ju svårare blir det för alla politiskt korrekta att motivera den generösa asylpolitiken.
Frågan är, hur har det kunnat gå så här långt ? Är hela det politiska etablissemanget oförmöget att tänka ?
Processen började för väldigt länge sedan, redan i början av 80-talet fick eleverna i svenska skolor lära sig att om man hade "fel" åsikt i invandrarfrågan fick man sänkt betyg i samhällskunskap.
Jag vet föräldrar som inte vågade debattera ämnet när barnen hörde på för då fick de höra att att "så får man inte säga".
Liknelsen med tankeklimatet i de forna öststaterna är helt korrekt.
Nu ser man glädjande tendenser till insikt som förhoppningsvis kan resultera i en ny politik i ämnet.
Permalänk | Anmäl
Lelle, 2009-10-11, 11:49
@ #9 Walid: Tecken på islam-eftergifter? Tja vad sägs om att man på olika håll har separata badtider i badhus för män och kvinnor.
Permalänk | Anmäl
Jack, 2009-10-11, 11:52
Räckte det inte med Sveriges allmänna antisemitiska hållning under 1930-talet och senare under 1940-talet påföljande indirekta medverkan till koncentrationslägrens och krigets förlängning tack vare relationerna med Tyskland. Skall vi nu börja i samma stil mot judarnas släktingar i den semitiska folkstammen nämligen araberna som oftast tillhör islam. Måste Sverige i vanlig ordning känna ovilja mot den semitiska delen av mänskligheten?
Permalänk | Anmäl
Carl Bergh, 2009-10-11, 11:59
Man kan snacka om att väst försöker styra den muslimska världen - det finns absolut exempel på det. Men de muslimer som flyr från "eländet" i de muslimska länderna - varför vill de inte ta till sig kultur, seder och bruk etc?
Det enda de verkar vilja ha, när de oombedda tar sig in över gränserna, bluffar till sig asyl och kräver likaberättigande är välfärdssamhällets frukter.
Betänk att det inte är väst som skickat ut sändebud för att locka folk från mellanöstern och centralasien till väst för att man i dessa regioner är så uppfinningsrika och flitiga. Hade man gjort det hade man nog sökt efter folk ännu längre österut.
Permalänk | Anmäl
Jack, 2009-10-11, 12:00
Rashid Ahmed: det går inte att ha en förändring som är bra för de flesta i Sverige med islam utan att göra som våra politiker och planera för totalt utbyte av befolkningen. Det svenska folket och vår kultur har inget gemensamt med en så extrem religion som Islam. Det är knappt så att kristendomens sjuka idéer accepteras av tillräckligt många.
Lelle, du missar delen att vår media och våra politiker döljer verkligheten för det svenska folket och de allra flesta svenskar vet inte vad som egentligen händer. Nu har det gått så långt att de flesta förstått att "det är lite problem", men du lär märka att en majoritet tror (likt Jerzy) att det är lite "pojkstreck" bara. De attackerade oss på två sätt, våra yngre nådde de genom en urusel "EU-anpassad" skola som lär ut PK och våra äldre genom att strypa informationen som en gång kom igenom media.
"Är hela det politiska etablissemanget oförmöget att tänka?"
Nej, jag tror inte det. Alternativet tror jag själv mer på, att de hatar det svenska folket och kulturen (alternativt fullständigt struntar i oss och bara vill ha bra jobb i EU). Men även om de alla vore som Mona (alltså, tänker inte) så är det illa.
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2009-10-11, 12:02
En väldigt bra och insiktsfullt skriven artikel. Du hjälper oss svenskar att se vårt land utifrån med främmande ögon på samma gång som du kan vårt samhällssystem och vår kultur.
Våra riksdagspartier förhåller sig verkligen "likgiltiga till vår egen nation" och visar som du mycket riktigt påpekar "förbluffande tolerans för att inte säga eftergivenhet...mot alla de immigranter som stannar för gott och som vägrar ta till sig våra grundläggande värden".
Det enda politiska alternativet idag är en röst på SD. Det är sk främlingsfientligt och populistiskt men borde kunna omstrukturera sig till ett vanligt svenskt riksdagsparti nu när SD kommer att få så många röster. Det går inte längre att hävda att SD bara har yngre obildade män från landsbygden balnd sina väljare. SD kommer att ta många röster från samtliga riksdagspartier pga de övriga partiernas nonchalans mot det svenska folket.
Permalänk | Anmäl
Anja , 2009-10-11, 12:10
Tack Bo för ett mycket välskrivet och angeläget inlägg i debatten som inte finns. Trots att detta är den största förändring som sker i Sverige under vår livstid tillåts vi inte ha någon debatt om den!!
Jag hoppas att svenskarna proteströstar på SD nästa år för att tvinga fram en disskussion.
Det tänker jag göra.
Permalänk | Anmäl
Jonas, 2009-10-11, 12:11
#14 Rashid Ahmed, 2009-10-11, 12:25
"""Så är det med Europa och hela mänsklighetens historia. Varför skulle Europa som har förändrat världen så mycket inte få bli annorlunda,"""
Europa förändras hela tiden utan multikulturen, tar man en individ från 1800-talet och para ihop den med en från 2000-talet så kommer dessa två har helt olika värderingar. Det intressant här är snarare vad du lägger i ordet "annorlunda".
"""speciellt när man inte tvekar med att kriga och förstöra till exempel Irak , Afghanistan Palestina just för att de ska bli annorlunda."""
Menar du att Europeiska länder som Ryssland, Sverige, Finland, Ungern, Spanien, Italien m.m. har någon form av arvsskuld till muslimer. Det sättet du vill att vi skall betala den skulden är att förneka vår kultur och våra värderingar?
"""Det interessanta är hur hantera man förändringen så att den bli positiv för de flesta och inte genom att i god gammal kolonial styl"""
Återigen det som är positivt i dina ögon är kanske inte positivt för oss. Du säger positivt för de flesta, för vilka blir den inte positivt? - kanske för bögar, före detta muslimer med mera
"""Framhäva västerländets förträfflighet och demonisera Islam och uppmuntra Iskamofobi genom kvasi filosofisk flosker.."""
kvasi filosofisk flosker = Säger en person som tror på sagor från bromsåldern
Framhäva västerländets förträfflighet = alla är lika mycket värda oavsett ras, kön och sexualitet. Du skall själv få bestämma vad du vill tro på, alltså är det ok för en muslim att avsäga sin tro. Det är riktigt fina värderingar det!
Demonisera Islam = Den biten sköter islam själv väldigt bra.
Permalänk | Anmäl
Paul, 2009-10-11, 12:16
Det finns en anledning till de ständigt pagaende väpnade konflikterna som muslimer är inblandade i, i stora delar av världen. De är som grupp inte intresserade av att leva i samförstand med andra grupper - oftast inte ens med varandra.
Innan de lär sig vad som gäller i ett demokratiskt land, finns det ingen anledning att släppa in dem. Jag rekommenderar snarare att det stora flertalet muslimer skickas tillbaka dit de kom fran, innan det är helt kört.
Permalänk | Anmäl
David Jacobsson, 2009-10-11, 12:18
Utan tvekan kommer det att bli allvarliga konflikter i hela Europa när muslimerna propsar på att få makt. Och med understöd från den muslimska världen, som vill "hjälpa" sina muslimska bröder, så kommer det att bli mycket blodspillande.
Det multikulturella drömsamhället som politikerna och journalisterna tror att dom ska leva i, är och förblir en utopi.
Islam går inte att kompromissa med.
Permalänk | Anmäl
Bahlool, 2009-10-11, 12:20
Kan Muslimerna som har så mycket problem "hemma" och som inte varit speciellt framgångsrika på något område (Undantagandes massmord o liknande) samt massinvandrar i Europa för att de inte står ut i sina hemländer bidra med något possitivt för det västerlänska sammhället?
Muslimska Nobel pris jämfört med Judiska http://www.jewishmag.com/99mag/nobel/nobel.htm
Värdens !00 top Universitet. http://www.ulinks.com/topuniversities.htm
The religion of peace ?? http://www.thereligionofpeace.com/
Permalänk | Anmäl
Torbjörn Frisk, 2009-10-11, 12:20
Paul:
"Demonisera Islam = Den biten sköter islam själv väldigt bra."
Exakt.
Permalänk | Anmäl
David Jacobsson, 2009-10-11, 12:20
bra skrivet...i latinoamerika så får dem fingret(muslimer)om de inte anpassar sig till våra seder.där är det inget snack om att inte skaka hand,då får dem sparken i arslet...det är bara i europa,som dem kör med det där om sitt religiösa babel.
Permalänk | Anmäl
latinoamerikan, 2009-10-11, 12:23
Ojsan, vilken pompös kanslisvenska, 83 ord typ i en enda mening.
Hur som helst; vad betyder "Sverigedemokraterna; go figure".
Någon som kan svara på det? Är det propaganda för SD eller vad?
Permalänk | Anmäl
Acke, 2009-10-11, 12:29
Det felaktiga med detta resonemang är att det bygger på tron att det finns ett alternativ där europa/sverige inte förändras. Världen förändras ständigt, och det har alltid funnits starka migrationsströmmar. Vi har inte levt med 500 år bullerby-sverige, och så plötsligt kom alla dessa invandrare.
Det finns inget noll-alternativ! Annars är det en bra artikel.
Permalänk | Anmäl
Johan Wallin, 2009-10-11, 12:47
#32 Acke, 2009-10-11, 13:29
Svårt att finna motargument? Fast det kanske går att avgöra om han har fel utifrån hans språkliga meningsuppbyggnad. Det vore sannerligen intressant.
Permalänk | Anmäl
Johan Nilsson Svensson, 2009-10-11, 12:56
En helt enastående artikel av Bo Lundberg.
Speciellt uppskattade jag denna insiktsfulla formulering:
"Det skall genast sägas att termen “multikulturalism” i den allmänna debatten används i en speciell mening: anpassning till en monokulturell och - i flera av dess samhälleliga yttringar - intolerant religion"
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-10-11, 12:56
Johan Wallin skrev: "Det felaktiga med detta resonemang är att det bygger på tron att det finns ett alternativ där europa/sverige inte förändras."
Det är väl ingen som skrivit att Europa och Sverige inte ska förändras? Det handlar om att välja bra förändringar istället för dåliga. Just nu förändras Sverige genom våra politikers beslut, som tas över huvudet på folket. Folket har aldrig blivit tillfrågat om vad de anser om islam och islamisering.
Artikeln är egentligen inget särskilt, då den bara beskriver det som alla människor borde ha förstått för länge sedan. Det speciella är att den publicerats. Medan Svenska Dagbladet och Dagens nyheter ALDRIG skulle låta någon skriva detta, så har Newsmill gått ett viktigt ärende i yttrandefrihetens namn. Tyvärr är det nog alldeles för få läsare här jämfört med vad de etablerade PK-tidningarna har. Men, en strimma hopp har i alla fall tänts. Kanske folk vaknar till slut.
Permalänk | Anmäl
Manur Huse, 2009-10-11, 12:56
Intressant artikel, de flesta som är kritiska till Islam eller den utomeuropeiska invandringen brukar ses som skinheads som säger något i stil med "de tar våra jobb". Verkar som det inte riktigt stämmer...
Intressant är även att denna artikel skulle fungera på vilken kultursida som helst i en svensk dagstidning men den aldrig skulle få chansen att bli publicerad. Det verkar som det finns ett synsätt bland folket och ett hos eliten (både inom kultur (t.ex journalister) och politik (artikelförfattaren tar upp både Sahlin och Reinfeldt som exempel)).
Permalänk | Anmäl
Magnus, 2009-10-11, 12:57
i latinoamerika så får muslimerna anpassa sig till sederna som alla andra medborgarna i kontinenten,där är det inget snack om att inte skaka hand,niqab osv.förstår inte riktigt varför dem beter sig så som dem gör här i europa..konstigt..dem vågar nog inte köra med det där att inte skaka hand för att på nåt sätt så känner dem på sig att latinoamerikarnerna har ett temperament som heter duga..det är en förolämning där nere...stolt latinoamerikan som ändå känner för sverige...tack!!!
Permalänk | Anmäl
latinoamerikan, 2009-10-11, 13:00
Mycket läsvard artikel! Bo Lundberg vågar också resonera fritt på ett helt annat sätt än vad företrädare för det officiella Sverige, t.ex inom UD, annars gör. Kanske beror detta på att han har en parallell tillvaro i Thailand och inte behöver frukta beskyllningar om att vara "främlingsfientlig" osv. från de svenska åsiktspoliserna. Att framföra "fel" idéer i Sverige kan nämligen vara karriärhotande...
Hans resonemang om asiaternas häpnad inför t.ex. de styrande svanskarnas hat mot den egna, historiskt sett så framgångsrika nationalstaten är tankeväckande. Även så beskrivningen av dessa ledares dyrkan av globaliseringstanken och föreställningen om Västerlandets historiska skuld. Att muslimska emigranter utnyttjar detta socialistiska och liberala tankegods för egna syften, utan att själva tro på det, blir också allt mer uppenbart.
Klyftan mellan eliterna och de europeiska folken växer dag för dag. Sanningssägare som Bo Lundberg fyller en viktig uppgift genom att uppmärksamma på detta.
Permalänk | Anmäl
Elin Eriksson, 2009-10-11, 13:00
#33 Johan Wallin, 2009-10-11, 13:47
Det finns abslut ingen motsättning mellan ständig förändring och artikelförfattarens tes(er).
Permalänk | Anmäl
Johan Nilsson Svensson, 2009-10-11, 13:05
Hur kommer det sig egentligen att riksdagen en gång bestämde sig för det mulitkulturella experiment som pågått i 30 års tid (eller något i den stilen)? Hur gick debatten inför detta beslut och vilka var argumenten?
Det vore intressant att veta lite mer om detta.
Permalänk | Anmäl
Curth med K, 2009-10-11, 13:06
Acke: Det betyder att det inte är speciellt konstigt att SD finns när vi lever i den åsiktsdiktatur vi gör och det samhälle många av oss växte upp i håller på att förvandlas till något helt annat.
Permalänk | Anmäl
Horvath, 2009-10-11, 13:19
Jag trodde att Newsmill var till för att få information från insatta personer. Här är det snarare skrämselpropaganda från någon som varit i ett land längre bort från Mellanöstern än vad Sverige är, och plötsligt blivit expert på islam.
Det är ren idioti att kalla invandring för ett "experiment" på multikultur. Det är inte så att någon europeisk regering direkt tvingar eller lockar människor från andra kulturer till Europa med syftet att blanda kulturer. Folk kommer hit för att de måste fly sina hemländer, av skäl som vi kan påverka mer eller mindre. De flesta flyktingströmmar går till grannländer, de som når ända till Sverige är bara en bråkdel. Knappast ett stort problem, om man inte gör det till just det. "Massinvandringen" är en myt. Det är väl fortfarande mer finnar än muslimer i Sverige? Akta så ni inte blir Kalevaliserade!
Permalänk | Anmäl
Erik Pihl, 2009-10-11, 13:45
Suck... ja, det finns en massa finnar i Sverige, men det är en j-a skillnad på folk som kommer ifrån snarliknande europeiska kulturer än människor från andra sidan jordklotet, ifrån kulturer och länder man knappt visste existerade i många fall - som också alltför ofta är fullständigt inkompatibla med vår moderna, västerländska och kraftigt sekulariserade kultur.
Permalänk | Anmäl
Horvath, 2009-10-11, 14:03
En väldigt bra och välformulerad artikel.
Men måstet vara medveten om att Islam är en intolerant och totalitär religion, som strävar efter att vara statsbärande. Detta till skillnad från de övriga världsreligionerna. Samtidigt skall man ju då också vara medveten om att alla muslimer inte är intolerant och totalitära, skilj på "sak och person".
Att bekämpa Islam som "ide´bärande" borde falla sig naturligt för en någorlunda upplyst person som ingår i den "västerländska" kultur sfären. Vi har redan, i mångt och mycket, lyckats bekämpa de Kristna vansinnigheterna, "indianer har ingen själ, alltså är det inte riktiga människor, och kan därför förslavas". Jag kan inte för mitt liv förstå varför vi ska återgå till att acceptera dessa tankegångar, i stort eller smått.
Det handlar i stort, som artikelförfattaren påpekar, om lojalitet, lojalitet gentemot en uppsättning idéer. som tex De mänskliga rättigheterna, de rättigheterna accepteras inte av den Islamska världen, så hur långt ska vi gå i vårt accepterande av de intoleranta och totalitära?
På 20 och 30-talet slogs demokratin mot andra totalitära rörelser, det gick inget vidare,demokratin vann till slut, men det kostade på. frågan är hur det ska gå nu.
Permalänk | Anmäl
PerA, 2009-10-11, 14:08
#41, Judar och Saudier :)
#20, Tjae, själv tycker jag det skulle vart betydligt mera allvarligt om vi hade stöttat Stalin. Stalin mördade betydligt mer människor än hitler, men samtidigt var han ju en mångkulturell folkmördare i det att han mördade folk av alla etniska grupper, det är förstås enligt din världsbild mindre fel.
Permalänk | Anmäl
Bugubugu, 2009-10-11, 14:10
Bo har förstås helt rätt. Varje folk är uppbärare av anrika kulturer och traditioner. Om man byter plats på eller förflyttar några så har man inte samma kultur kvar.
Japanerna är det folk som bär upp den japanska kulturen och grekerna är de som bär upp den grekiska. Om vi ersätter dom med andra folk så ersätter vi även kulturerna. I praktiken döda vi gamla anrika kulturer, oavsett vilka vi än talar om.
Det här är frågor som ofta diskuteras på Motpol och Nordisk.nu
Permalänk | Anmäl
Torbjörn, 2009-10-11, 14:22
#44 Erik Pihl,
Hallåååå, dags att vakna nu.
Permalänk | Anmäl
kryckan, 2009-10-11, 14:25
#3 Maggan
”Ett ämne som dock är praktiskt taget tabu att diskutera i ett Sverige som har åsiktsfrihet enbart i teorin. I praktiken gäller endast en åsikt, den av politiker och vänstermedia påbjudna.”
Du har all rätt att framför vilka åsikter du vill, att du vill att andra skall framföra andra åsikter än de gör är motsatsen till åsiktsfrihet.
Sen när blev definitionen på demokrati, yttrande och åsiktsfrihet att inget motstånd bjuds och kampen om den politiska tolkningen inte skulle utkämpas med alla tillgängliga medel som är lagliga. Kampen om politisk makt i en demokrati har aldrig utgetts för att vara en tebjudning där alla sitter och kramas och dunkar varandra i ryggen.
#6 Lennart
”Utan tvekan är det nog så att de flesta svenskar är trötta på vår invandringspolitik och eftergivenhet av framförallt de muslimska invandrarna. Huruvida detta är riktigt kan endast mätas i ett demokratiskt val nästa år.”
Problematiken är ingalunda ny, svensken har haft åtskilliga val att markera och säga ifrån om invandringen. Men hittills har så där en +96% av de röstberättigade som röstat röstat på de i riksdagen sittande partierna där ingen gör något som helst för att hindra den stora invandringen år efter år (till stor del en av världens mest generösa policys för anhöriginvandring), i praktiken importerar man arbetslöshet. Vi har som bekant demokrati om än i många avseenden bristfällig och när nu svensken år efter år röstar för att vi skall ha stor invandring så är det uppenbarligen det som majoriteten vill ha.
Vad svensken tycker är i och för sig svårt att veta, det kvittar vilka försämringar och neddragningar som gör så säger svensken varken bu eller bä. Till och med tysken går ut och protesterar när överheten vill försämra för dem. Svensken är fostrad till extrem lydighet och foglighet mot överheten oavsett om den är vänster eller höger. Sverige är ett land av försagda bonnläppar, urbaniseringen skedde sent i det här landet så sent att det på 70-talet var så att de flesta ”storstadsbor” hade en direkt koppling ut till bonnlandet.
Man kan spekulera varför de etablerade partierna är sådana varma anhängare av stor invandring. Nu tror jag inte som den enfaldige SD anhängaren BoT att vänstern (sossarna) importerar röstboskap. Mer troligt är att sen man övergav det arbetande folket för ca tre decennier sedan genom att ge upp ”klasskampen”, dvs full sysselsättning som ger vanligt folk makt i samhället och en jämlik del av produktivitetsutveckling och välståndsökning, så stod man utan något ”gott” att kämpa för då tog man efterhand till sig invandring, mikro management av medborgaren i olika pseudofrågor, klimat mm. Varför högern är anhängare av invandringen kan man fråga sig, till viss del vill väl de vara ”goda” men inte sällan hatar de in i märgen det välfärdssamhälle som skapades i västvärlden efter andra världskriget att de är beredda att offra nationen för att krossa denna.
Både vänster och höger är numera globala och har lämnat nationalstaten och folkhemmet (välfärdsamhället, mest en fråga om hur det skall avvecklas, pö om pö med vänstern eller ”chockterapi” alá nyliberalerna), de tror sig flyta ovanpå i sin artificiella tillvaro som inbillade globala medborgare . Vad förvånade de kommer att bli när de kommer att upptäcka att de är en produkt av den demokratiska staten/nationen/samhället och att ingen demokrati eller lag och rätt existerar utanför denna konstruktion.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2009-10-11, 14:27
Snacka om att göra en höna av en fjäder.
"Sverige har ingen kultur" -Nähe? Jag tycker att jag kan komma på mycket som är svenskt och som inte är motsatt eller under hot p.g.a. invandringen. Det är befängt att skylla avsaknaden av nationalistiska idéer och kultur på att PK-folk stryper försök till yttrande. Det är väl upp till var och en att vara stolt över sitt land. Man får väl ta diskussioner eller utfrysning när man står upp för sina idéer, likt niqabbärande kvinnor. Problemet dyker upp när man sätter likhetstecken mellan stolthet över sitt land och främlingsfientlighet. Om man lär sig skilja på dem, innan man kallar sig det ena eller andra har halva problemet lösts.
Sen kan man tycka att hela grejen med nationsideal är lite förgånget. I en alltmer slätstruken västerländsk media-atmosfär så är det inte mycket som är svenskt eller europeiskt etc. Det handlar nog mest om att vi inte tycker om att bevittna förändringen, som för en gångs skull går på vår bekostnad (om man väljer att se det så).
Jag försvarar inte islams intåg. Religion, vilken den än är, bör försvinna. Men jag vill inte ersätta den med någon "mediareligion" eller "bevara sverige svenskt"-religion, vilket vår tids utveckling pekar på. Inget hyckleri, från vardera sida. Ett samhälle i förändring har problem, det gäller att inte ge upp och försöka hitta enkla lösningar... som läget före ett visst världskrig för ett antal decennier sedan, i ett land inte alltför långt bort. Det är vi väl överens om att det var fel?
Permalänk | Anmäl
ThirdEye, 2009-10-11, 14:34
225 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Mycket bra skrivet. Vore väl själva den om vi inte kan ta tag i den här biten på ett nyktert sätt snart...
Väldigt insiktsfull och välskriven artikel.
Tack, Bo Lundberg, för en mycket viktig och tankeväckande artikel. Det känns fantastiskt att få ta del av så välformulerade och sansade åsikter om det ämne som nu borde vara det mest diskuterade i Sverige. Ett ämne som dock är praktiskt taget tabu att diskutera i ett Sverige som har åsiktsfrihet enbart i teorin. I praktiken gäller endast en åsikt, den av politiker och vänstermedia påbjudna.Den massimport av muslimer som de svenska regeringarna ägnat sig åt med sådan entusiasm de senaste åren är förödande för Sverige. Vårt lands befolkning håller på att bytas ut och vår kultur kommer att förintas. De uttalanden om landets kultur och dess medborgare som landets statsminister och utmanaren till den posten gjort är en förolämpning av svenska folket och Sverige. Det är ofattbart att inte folket protesterar kraftullt mot dessa uttalanden. Men visst ja, om man har kritiska åsikter om den misslyckade invandringspolitiken och speciellt om den totalitära religionen islam så är man ju rasist, främlingsfientlig och islamofob...Skulle inte Bo Lundberg kunna komma åter till Sverige och arbeta politiskt för att Sveriges politiker, vänsterfolk, media och politiskt korekta hjärntvättade medborgare skulle inse sanningen om vad som håller på att hända i Sverige och Europa? Vi är i desperat behov av modiga sanningsägare.
Klok och insiktsfull artikel men den sista hänvisningen till sd gör att Lundberg kan avfärdas som propagandist för partiet.
Eller också begriper jag inte vad "det finns ett parti som heter Sverigedemokraterna: go figure" betyder.
NEJ; NATURLIGTVIIS INTE, OCH DET FÅR VI LÄRA OSS ATT LEVA MED.
Tack för ett mycket intressant inlägg. Utan tvekan är det nog så att de flesta svenskar är trötta på vår invandringspolitik och eftergivenhet av framförallt de muslimska invandrarna. Huruvida detta är riktigt kan endast mätas i ett demokratiskt val nästa år. Skulle det bli så att Sverigedemokraterna, det enda partiet som vill diskutera problematiken, inte får så värst hög procentandel av väljarkåren måste detta tolkas som att svenskarna i praktiken vill ha det som det är. Är motståndet stort som jag och många tror så bör SD erhålla minst en 15-20 procent av väljarnas stöd. Tyvärr är svenskarna uppfostrade att vara snälla och lojala medborgare och följa sina organisationer (facket med sin kollektivanslutning) och inte heller gärna vill sticka ut hakan så blir det nog så att SD inte får ens 4 procent. Dessutom kommer SD att negligeras av både massmedia och de etablerade partierna. Här blir det inte fråga om det är demokratiskt eller inte. Ifrågasätt inte vår invandringspolitik som sossar och vänstern satte igång och som följts upp av alliansen för då är du främlingsfientlig. Man får kalla kårar för det påminner mycket om tiderna i gamla öststaterna och Sovjet där man enkelt utmanövrerade de oliktänkande.
En mycket tänkvärd artikel, som tyvärr av många politiskt korrekta troligen kommer att klassas som rasistisk.
Europa är på väg att förändras i rel riktning. Odemokratiska krafter utnyttjar våra demokratiska rättigheter och det kommer i en framtid att totalt förändra Europas länder.
Men våra politiker och journalister låtsas att allting är bra, våra feminister tiger och minsta lilla kritik klassas omedelbart som "rasistisk".
Vi gräver själva vår grav.......
Det skulle vara på sin plats om artikelförfattaren kunde vara mer specifik. Kan du lägga fram ett enda exempel på hur det svenska samhället har anpassat sig till islam? Kan du nämna ett enda europeiskt land där muslimer har politisk makt?
I mina ögon ingår artikeln i en fin gammal europeisk tradition där minoriteter påstås vara så mäktiga att de kan störta världen sönder och samman. Man kan bara föreställa sig vilken infernalisk rädsla som måste rasa inom dessa uppskrämda herrar.
Sanningen är att det är resten av världen som tvingas anpassa sig till västvärlden. Och denna process utmanas överallt i världen. Men när en konservativ muslim vill stoppa det västerländska inflytandet kallar vi vederbörande islamist. Frågan är vad vi ska kalla dessa arga, vita artikelförfattare som hatar muslimer?
De är minst lika reaktionära och farliga...
bra skrivet, och själv vill jag lägga till; europas framtid är mer av upplysning, inte återgång till en ny form av medeltida vidskepelse i form av islam
#9 Wald:.....
Öppna dina ögon så ser du de förändringar som det Svenska samhället tyvärr har tagit.
Rejäla skadestånd för att man inte får bära religiös klädsel, tex......
#5 peter: hur ska jag tolka detta - jag har bara scannat som hastigast och kom ner till din kommentar #5 - jag har alltså ej läst själva artikeln - men varför dessa stora bokstäver - frågan - denna - obesvarad ...
Jag tror inte att resten av Europa kommer att acceptera en stark islamisering av sina länder. Det finns redan ett starkt motstånd mot islamiseringen ute i Europa. I de flesta länder som är medlemmar i EU har partier som liknar SD redan 20% av rösterna i parlamentet eller mer, eller också har de ledande partierna mer eller mindre gjort de islamkritiska partiernas politiska krav och program till sina egna.
-
Jag tror alltså inte att resten av Europa kommer att låta sig islamiseras. Frågan är hur islamiserat Sverige kommer att bli.
Det enda som är bestående är förandringen . Så är det med Europa och hela mänsklighetens historia. Varför skulle Europa som har förändrat världen så mycket inte få bli annorlunda, speciellt när man inte tvekar med att kriga och förstöra till exempel Irak , Afghanistan Palestina just för att de ska bli annorlunda.
Det interessanta är hur hantera man förändringen så att den bli positiv för de flesta och inte genom att i god gammal kolonial styl framhäva västerländets förträfflighet och demonisera Islam och uppmuntra Iskamofobi genom kvasi filosofisk flosker..
Otroligt välskriven artikel!
"Det skall genast sägas att termen “multikulturalism” i den allmänna debatten används i en speciell mening: anpassning till en monokulturell och - i flera av dess samhälleliga yttringar - intolerant religion, islam, en anpassning som med andra ord leder till multikulturalismens motsats. De nationella intressena må gå isär och de kulturella miljöerna i den muslimska världen må skifta från kärv ökenkultur till sydostasiatiska risodlare - islams dominans över individ och samhälle förblir orubbad. Talet om islams inbördes diversifierade kultur tycks mig - liksom för “mannen på gatan” - något överdrivet."
Otroligt träffsäker analys!
Är det här du gömmer dig David Jacobsson alias David Mikaelsson ? :):)
Kommentarerna till dina tidgare "inlägg" har nu börjat ramla in på följande sida
http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/08/erkann-godstonerapporten-om-kr...
Ju fler gruppvåldtäkter, personrån som begås mot barn, nattliga bilbränder och stenkastning mot utryckningspersonal, som begås av personer med invandrarbakgrund, ju svårare blir det för alla politiskt korrekta att motivera den generösa asylpolitiken.
Frågan är, hur har det kunnat gå så här långt ? Är hela det politiska etablissemanget oförmöget att tänka ?
Processen började för väldigt länge sedan, redan i början av 80-talet fick eleverna i svenska skolor lära sig att om man hade "fel" åsikt i invandrarfrågan fick man sänkt betyg i samhällskunskap.
Jag vet föräldrar som inte vågade debattera ämnet när barnen hörde på för då fick de höra att att "så får man inte säga".
Liknelsen med tankeklimatet i de forna öststaterna är helt korrekt.
Nu ser man glädjande tendenser till insikt som förhoppningsvis kan resultera i en ny politik i ämnet.
@ #9 Walid: Tecken på islam-eftergifter? Tja vad sägs om att man på olika håll har separata badtider i badhus för män och kvinnor.
Räckte det inte med Sveriges allmänna antisemitiska hållning under 1930-talet och senare under 1940-talet påföljande indirekta medverkan till koncentrationslägrens och krigets förlängning tack vare relationerna med Tyskland. Skall vi nu börja i samma stil mot judarnas släktingar i den semitiska folkstammen nämligen araberna som oftast tillhör islam. Måste Sverige i vanlig ordning känna ovilja mot den semitiska delen av mänskligheten?
Man kan snacka om att väst försöker styra den muslimska världen - det finns absolut exempel på det. Men de muslimer som flyr från "eländet" i de muslimska länderna - varför vill de inte ta till sig kultur, seder och bruk etc?
Det enda de verkar vilja ha, när de oombedda tar sig in över gränserna, bluffar till sig asyl och kräver likaberättigande är välfärdssamhällets frukter.
Betänk att det inte är väst som skickat ut sändebud för att locka folk från mellanöstern och centralasien till väst för att man i dessa regioner är så uppfinningsrika och flitiga. Hade man gjort det hade man nog sökt efter folk ännu längre österut.
Rashid Ahmed: det går inte att ha en förändring som är bra för de flesta i Sverige med islam utan att göra som våra politiker och planera för totalt utbyte av befolkningen. Det svenska folket och vår kultur har inget gemensamt med en så extrem religion som Islam. Det är knappt så att kristendomens sjuka idéer accepteras av tillräckligt många.
Lelle, du missar delen att vår media och våra politiker döljer verkligheten för det svenska folket och de allra flesta svenskar vet inte vad som egentligen händer. Nu har det gått så långt att de flesta förstått att "det är lite problem", men du lär märka att en majoritet tror (likt Jerzy) att det är lite "pojkstreck" bara. De attackerade oss på två sätt, våra yngre nådde de genom en urusel "EU-anpassad" skola som lär ut PK och våra äldre genom att strypa informationen som en gång kom igenom media.
"Är hela det politiska etablissemanget oförmöget att tänka?"
Nej, jag tror inte det. Alternativet tror jag själv mer på, att de hatar det svenska folket och kulturen (alternativt fullständigt struntar i oss och bara vill ha bra jobb i EU). Men även om de alla vore som Mona (alltså, tänker inte) så är det illa.
En väldigt bra och insiktsfullt skriven artikel. Du hjälper oss svenskar att se vårt land utifrån med främmande ögon på samma gång som du kan vårt samhällssystem och vår kultur.
Våra riksdagspartier förhåller sig verkligen "likgiltiga till vår egen nation" och visar som du mycket riktigt påpekar "förbluffande tolerans för att inte säga eftergivenhet...mot alla de immigranter som stannar för gott och som vägrar ta till sig våra grundläggande värden".
Det enda politiska alternativet idag är en röst på SD. Det är sk främlingsfientligt och populistiskt men borde kunna omstrukturera sig till ett vanligt svenskt riksdagsparti nu när SD kommer att få så många röster. Det går inte längre att hävda att SD bara har yngre obildade män från landsbygden balnd sina väljare. SD kommer att ta många röster från samtliga riksdagspartier pga de övriga partiernas nonchalans mot det svenska folket.
Tack Bo för ett mycket välskrivet och angeläget inlägg i debatten som inte finns. Trots att detta är den största förändring som sker i Sverige under vår livstid tillåts vi inte ha någon debatt om den!!
Jag hoppas att svenskarna proteströstar på SD nästa år för att tvinga fram en disskussion.
Det tänker jag göra.
#14 Rashid Ahmed, 2009-10-11, 12:25
"""Så är det med Europa och hela mänsklighetens historia. Varför skulle Europa som har förändrat världen så mycket inte få bli annorlunda,"""
Europa förändras hela tiden utan multikulturen, tar man en individ från 1800-talet och para ihop den med en från 2000-talet så kommer dessa två har helt olika värderingar. Det intressant här är snarare vad du lägger i ordet "annorlunda".
"""speciellt när man inte tvekar med att kriga och förstöra till exempel Irak , Afghanistan Palestina just för att de ska bli annorlunda."""
Menar du att Europeiska länder som Ryssland, Sverige, Finland, Ungern, Spanien, Italien m.m. har någon form av arvsskuld till muslimer. Det sättet du vill att vi skall betala den skulden är att förneka vår kultur och våra värderingar?
"""Det interessanta är hur hantera man förändringen så att den bli positiv för de flesta och inte genom att i god gammal kolonial styl"""
Återigen det som är positivt i dina ögon är kanske inte positivt för oss. Du säger positivt för de flesta, för vilka blir den inte positivt? - kanske för bögar, före detta muslimer med mera
"""Framhäva västerländets förträfflighet och demonisera Islam och uppmuntra Iskamofobi genom kvasi filosofisk flosker.."""
kvasi filosofisk flosker = Säger en person som tror på sagor från bromsåldern
Framhäva västerländets förträfflighet = alla är lika mycket värda oavsett ras, kön och sexualitet. Du skall själv få bestämma vad du vill tro på, alltså är det ok för en muslim att avsäga sin tro. Det är riktigt fina värderingar det!
Demonisera Islam = Den biten sköter islam själv väldigt bra.
Det finns en anledning till de ständigt pagaende väpnade konflikterna som muslimer är inblandade i, i stora delar av världen. De är som grupp inte intresserade av att leva i samförstand med andra grupper - oftast inte ens med varandra.
Innan de lär sig vad som gäller i ett demokratiskt land, finns det ingen anledning att släppa in dem. Jag rekommenderar snarare att det stora flertalet muslimer skickas tillbaka dit de kom fran, innan det är helt kört.
Utan tvekan kommer det att bli allvarliga konflikter i hela Europa när muslimerna propsar på att få makt. Och med understöd från den muslimska världen, som vill "hjälpa" sina muslimska bröder, så kommer det att bli mycket blodspillande.
Det multikulturella drömsamhället som politikerna och journalisterna tror att dom ska leva i, är och förblir en utopi.
Islam går inte att kompromissa med.
Kan Muslimerna som har så mycket problem "hemma" och som inte varit speciellt framgångsrika på något område (Undantagandes massmord o liknande) samt massinvandrar i Europa för att de inte står ut i sina hemländer bidra med något possitivt för det västerlänska sammhället?
Muslimska Nobel pris jämfört med Judiska http://www.jewishmag.com/99mag/nobel/nobel.htm
Värdens !00 top Universitet. http://www.ulinks.com/topuniversities.htm
The religion of peace ?? http://www.thereligionofpeace.com/
Paul:
"Demonisera Islam = Den biten sköter islam själv väldigt bra."
Exakt.
bra skrivet...i latinoamerika så får dem fingret(muslimer)om de inte anpassar sig till våra seder.där är det inget snack om att inte skaka hand,då får dem sparken i arslet...det är bara i europa,som dem kör med det där om sitt religiösa babel.
Ojsan, vilken pompös kanslisvenska, 83 ord typ i en enda mening.
Hur som helst; vad betyder "Sverigedemokraterna; go figure".
Någon som kan svara på det? Är det propaganda för SD eller vad?
Det felaktiga med detta resonemang är att det bygger på tron att det finns ett alternativ där europa/sverige inte förändras. Världen förändras ständigt, och det har alltid funnits starka migrationsströmmar. Vi har inte levt med 500 år bullerby-sverige, och så plötsligt kom alla dessa invandrare.
Det finns inget noll-alternativ! Annars är det en bra artikel.
#32 Acke, 2009-10-11, 13:29
Svårt att finna motargument? Fast det kanske går att avgöra om han har fel utifrån hans språkliga meningsuppbyggnad. Det vore sannerligen intressant.
En helt enastående artikel av Bo Lundberg.
Speciellt uppskattade jag denna insiktsfulla formulering:
"Det skall genast sägas att termen “multikulturalism” i den allmänna debatten används i en speciell mening: anpassning till en monokulturell och - i flera av dess samhälleliga yttringar - intolerant religion"
Johan Wallin skrev: "Det felaktiga med detta resonemang är att det bygger på tron att det finns ett alternativ där europa/sverige inte förändras."
Det är väl ingen som skrivit att Europa och Sverige inte ska förändras? Det handlar om att välja bra förändringar istället för dåliga. Just nu förändras Sverige genom våra politikers beslut, som tas över huvudet på folket. Folket har aldrig blivit tillfrågat om vad de anser om islam och islamisering.
Artikeln är egentligen inget särskilt, då den bara beskriver det som alla människor borde ha förstått för länge sedan. Det speciella är att den publicerats. Medan Svenska Dagbladet och Dagens nyheter ALDRIG skulle låta någon skriva detta, så har Newsmill gått ett viktigt ärende i yttrandefrihetens namn. Tyvärr är det nog alldeles för få läsare här jämfört med vad de etablerade PK-tidningarna har. Men, en strimma hopp har i alla fall tänts. Kanske folk vaknar till slut.
Intressant artikel, de flesta som är kritiska till Islam eller den utomeuropeiska invandringen brukar ses som skinheads som säger något i stil med "de tar våra jobb". Verkar som det inte riktigt stämmer...
Intressant är även att denna artikel skulle fungera på vilken kultursida som helst i en svensk dagstidning men den aldrig skulle få chansen att bli publicerad. Det verkar som det finns ett synsätt bland folket och ett hos eliten (både inom kultur (t.ex journalister) och politik (artikelförfattaren tar upp både Sahlin och Reinfeldt som exempel)).
i latinoamerika så får muslimerna anpassa sig till sederna som alla andra medborgarna i kontinenten,där är det inget snack om att inte skaka hand,niqab osv.förstår inte riktigt varför dem beter sig så som dem gör här i europa..konstigt..dem vågar nog inte köra med det där att inte skaka hand för att på nåt sätt så känner dem på sig att latinoamerikarnerna har ett temperament som heter duga..det är en förolämning där nere...stolt latinoamerikan som ändå känner för sverige...tack!!!
Mycket läsvard artikel! Bo Lundberg vågar också resonera fritt på ett helt annat sätt än vad företrädare för det officiella Sverige, t.ex inom UD, annars gör. Kanske beror detta på att han har en parallell tillvaro i Thailand och inte behöver frukta beskyllningar om att vara "främlingsfientlig" osv. från de svenska åsiktspoliserna. Att framföra "fel" idéer i Sverige kan nämligen vara karriärhotande...
Hans resonemang om asiaternas häpnad inför t.ex. de styrande svanskarnas hat mot den egna, historiskt sett så framgångsrika nationalstaten är tankeväckande. Även så beskrivningen av dessa ledares dyrkan av globaliseringstanken och föreställningen om Västerlandets historiska skuld. Att muslimska emigranter utnyttjar detta socialistiska och liberala tankegods för egna syften, utan att själva tro på det, blir också allt mer uppenbart.
Klyftan mellan eliterna och de europeiska folken växer dag för dag. Sanningssägare som Bo Lundberg fyller en viktig uppgift genom att uppmärksamma på detta.
#33 Johan Wallin, 2009-10-11, 13:47
Det finns abslut ingen motsättning mellan ständig förändring och artikelförfattarens tes(er).
Hur kommer det sig egentligen att riksdagen en gång bestämde sig för det mulitkulturella experiment som pågått i 30 års tid (eller något i den stilen)? Hur gick debatten inför detta beslut och vilka var argumenten?
Det vore intressant att veta lite mer om detta.
Acke: Det betyder att det inte är speciellt konstigt att SD finns när vi lever i den åsiktsdiktatur vi gör och det samhälle många av oss växte upp i håller på att förvandlas till något helt annat.
Jag trodde att Newsmill var till för att få information från insatta personer. Här är det snarare skrämselpropaganda från någon som varit i ett land längre bort från Mellanöstern än vad Sverige är, och plötsligt blivit expert på islam.
Det är ren idioti att kalla invandring för ett "experiment" på multikultur. Det är inte så att någon europeisk regering direkt tvingar eller lockar människor från andra kulturer till Europa med syftet att blanda kulturer. Folk kommer hit för att de måste fly sina hemländer, av skäl som vi kan påverka mer eller mindre. De flesta flyktingströmmar går till grannländer, de som når ända till Sverige är bara en bråkdel. Knappast ett stort problem, om man inte gör det till just det. "Massinvandringen" är en myt. Det är väl fortfarande mer finnar än muslimer i Sverige? Akta så ni inte blir Kalevaliserade!
Suck... ja, det finns en massa finnar i Sverige, men det är en j-a skillnad på folk som kommer ifrån snarliknande europeiska kulturer än människor från andra sidan jordklotet, ifrån kulturer och länder man knappt visste existerade i många fall - som också alltför ofta är fullständigt inkompatibla med vår moderna, västerländska och kraftigt sekulariserade kultur.
En väldigt bra och välformulerad artikel.
Men måstet vara medveten om att Islam är en intolerant och totalitär religion, som strävar efter att vara statsbärande. Detta till skillnad från de övriga världsreligionerna. Samtidigt skall man ju då också vara medveten om att alla muslimer inte är intolerant och totalitära, skilj på "sak och person".
Att bekämpa Islam som "ide´bärande" borde falla sig naturligt för en någorlunda upplyst person som ingår i den "västerländska" kultur sfären. Vi har redan, i mångt och mycket, lyckats bekämpa de Kristna vansinnigheterna, "indianer har ingen själ, alltså är det inte riktiga människor, och kan därför förslavas". Jag kan inte för mitt liv förstå varför vi ska återgå till att acceptera dessa tankegångar, i stort eller smått.
Det handlar i stort, som artikelförfattaren påpekar, om lojalitet, lojalitet gentemot en uppsättning idéer. som tex De mänskliga rättigheterna, de rättigheterna accepteras inte av den Islamska världen, så hur långt ska vi gå i vårt accepterande av de intoleranta och totalitära?
På 20 och 30-talet slogs demokratin mot andra totalitära rörelser, det gick inget vidare,demokratin vann till slut, men det kostade på. frågan är hur det ska gå nu.
#41, Judar och Saudier :)
#20, Tjae, själv tycker jag det skulle vart betydligt mera allvarligt om vi hade stöttat Stalin. Stalin mördade betydligt mer människor än hitler, men samtidigt var han ju en mångkulturell folkmördare i det att han mördade folk av alla etniska grupper, det är förstås enligt din världsbild mindre fel.
Bo har förstås helt rätt. Varje folk är uppbärare av anrika kulturer och traditioner. Om man byter plats på eller förflyttar några så har man inte samma kultur kvar.
Japanerna är det folk som bär upp den japanska kulturen och grekerna är de som bär upp den grekiska. Om vi ersätter dom med andra folk så ersätter vi även kulturerna. I praktiken döda vi gamla anrika kulturer, oavsett vilka vi än talar om.
Det här är frågor som ofta diskuteras på Motpol och Nordisk.nu
#44 Erik Pihl,
Hallåååå, dags att vakna nu.
#3 Maggan
”Ett ämne som dock är praktiskt taget tabu att diskutera i ett Sverige som har åsiktsfrihet enbart i teorin. I praktiken gäller endast en åsikt, den av politiker och vänstermedia påbjudna.”
Du har all rätt att framför vilka åsikter du vill, att du vill att andra skall framföra andra åsikter än de gör är motsatsen till åsiktsfrihet.
Sen när blev definitionen på demokrati, yttrande och åsiktsfrihet att inget motstånd bjuds och kampen om den politiska tolkningen inte skulle utkämpas med alla tillgängliga medel som är lagliga. Kampen om politisk makt i en demokrati har aldrig utgetts för att vara en tebjudning där alla sitter och kramas och dunkar varandra i ryggen.
#6 Lennart
”Utan tvekan är det nog så att de flesta svenskar är trötta på vår invandringspolitik och eftergivenhet av framförallt de muslimska invandrarna. Huruvida detta är riktigt kan endast mätas i ett demokratiskt val nästa år.”
Problematiken är ingalunda ny, svensken har haft åtskilliga val att markera och säga ifrån om invandringen. Men hittills har så där en +96% av de röstberättigade som röstat röstat på de i riksdagen sittande partierna där ingen gör något som helst för att hindra den stora invandringen år efter år (till stor del en av världens mest generösa policys för anhöriginvandring), i praktiken importerar man arbetslöshet. Vi har som bekant demokrati om än i många avseenden bristfällig och när nu svensken år efter år röstar för att vi skall ha stor invandring så är det uppenbarligen det som majoriteten vill ha.
Vad svensken tycker är i och för sig svårt att veta, det kvittar vilka försämringar och neddragningar som gör så säger svensken varken bu eller bä. Till och med tysken går ut och protesterar när överheten vill försämra för dem. Svensken är fostrad till extrem lydighet och foglighet mot överheten oavsett om den är vänster eller höger. Sverige är ett land av försagda bonnläppar, urbaniseringen skedde sent i det här landet så sent att det på 70-talet var så att de flesta ”storstadsbor” hade en direkt koppling ut till bonnlandet.
Man kan spekulera varför de etablerade partierna är sådana varma anhängare av stor invandring. Nu tror jag inte som den enfaldige SD anhängaren BoT att vänstern (sossarna) importerar röstboskap. Mer troligt är att sen man övergav det arbetande folket för ca tre decennier sedan genom att ge upp ”klasskampen”, dvs full sysselsättning som ger vanligt folk makt i samhället och en jämlik del av produktivitetsutveckling och välståndsökning, så stod man utan något ”gott” att kämpa för då tog man efterhand till sig invandring, mikro management av medborgaren i olika pseudofrågor, klimat mm. Varför högern är anhängare av invandringen kan man fråga sig, till viss del vill väl de vara ”goda” men inte sällan hatar de in i märgen det välfärdssamhälle som skapades i västvärlden efter andra världskriget att de är beredda att offra nationen för att krossa denna.
Både vänster och höger är numera globala och har lämnat nationalstaten och folkhemmet (välfärdsamhället, mest en fråga om hur det skall avvecklas, pö om pö med vänstern eller ”chockterapi” alá nyliberalerna), de tror sig flyta ovanpå i sin artificiella tillvaro som inbillade globala medborgare . Vad förvånade de kommer att bli när de kommer att upptäcka att de är en produkt av den demokratiska staten/nationen/samhället och att ingen demokrati eller lag och rätt existerar utanför denna konstruktion.
Snacka om att göra en höna av en fjäder.
"Sverige har ingen kultur" -Nähe? Jag tycker att jag kan komma på mycket som är svenskt och som inte är motsatt eller under hot p.g.a. invandringen. Det är befängt att skylla avsaknaden av nationalistiska idéer och kultur på att PK-folk stryper försök till yttrande. Det är väl upp till var och en att vara stolt över sitt land. Man får väl ta diskussioner eller utfrysning när man står upp för sina idéer, likt niqabbärande kvinnor. Problemet dyker upp när man sätter likhetstecken mellan stolthet över sitt land och främlingsfientlighet. Om man lär sig skilja på dem, innan man kallar sig det ena eller andra har halva problemet lösts.
Sen kan man tycka att hela grejen med nationsideal är lite förgånget. I en alltmer slätstruken västerländsk media-atmosfär så är det inte mycket som är svenskt eller europeiskt etc. Det handlar nog mest om att vi inte tycker om att bevittna förändringen, som för en gångs skull går på vår bekostnad (om man väljer att se det så).
Jag försvarar inte islams intåg. Religion, vilken den än är, bör försvinna. Men jag vill inte ersätta den med någon "mediareligion" eller "bevara sverige svenskt"-religion, vilket vår tids utveckling pekar på. Inget hyckleri, från vardera sida. Ett samhälle i förändring har problem, det gäller att inte ge upp och försöka hitta enkla lösningar... som läget före ett visst världskrig för ett antal decennier sedan, i ett land inte alltför långt bort. Det är vi väl överens om att det var fel?