Sympatiskt och riktigt resonerat. Eftersom nu boken dök upp på the pirate bay så fort, och det verkar som du och ditt förlag inte kommer göra några större ansträningningar för att få bort den därifrån kan man i och för sig ställa frågan om någonting hade varit förlorat om förlaget självt lagt upp pdf:en? Om det varit så tillåtande tillgängligt kanske fler valt den vägen och färre exemplar sålts, men samtidigt kanske andra effekter lett boken till en större läsekrets.
Jag förstår inte heller varför en bok som förordar fildelning (om det är det den gör, jag har ju inte läst den än) ska vara gratis, mer än en bok om elementärpartiklar ska vara osynlig för det nakna ögat.
Permalänk | Anmäl
David Brax, 2009-09-30, 16:29
Alltså newsmill...era rubriker...skämtar ni eller?
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2009-09-30, 16:32
Att sätta rubrik är en stor konst, ibland svår att bemästra.
Permalänk | Anmäl
JKlutblad, 2009-09-30, 16:39
Bra skrivet, Rasmus.
Att man är för fri fildelning betyder inte att man är skyldig att dela ut sina verk själv, bara att man låter bli att jaga dem som gör det.
Permalänk | Anmäl
Mr President, 2009-09-30, 17:16
Jag ska erkänna att jag tänkte Idiot, Hycklare.... När jag såg titeln.
3% (2 personer) är ARGA på pappersboken :D
Permalänk | Anmäl
adam, 2009-09-30, 19:47
Rubriken var väl i högsta grad relevant? Jag har sett många märkliga rubriker på Newsmill de senaste 2-3 veckorna men den här beskriver ju vad han säger i artikeln.
Intressant åsikt att piratkopieringen sållar bort överflödet inom musiken. Det är ju ett elegant sätt att säga att endast det som Nisse i Hökarängen gillar kommer att klara sig i framtiden. Ett härligt elitistiskt sätt att sjunga populärkulturens lov och hylla de breda massornas val av musik och kultur! Lyckohjulet för alla!
Permalänk | Anmäl
Ingemar, 2009-09-30, 19:50
En mycket bra och välskriven artikel, om än utan något särskilt djupt resonemang. Men den lär vara svår att argumentera emot, just på grund av att resonemanget är enkelt.
Men, jag förstår inte riktigt varför du vill skilja på musik och litteratur. Samma sak gäller naturligtvis där. Det går att skriva, spela in och producera musik helt ensam. Och på samma sätt kommer fildelningen att öka musikerns/bandets lyssnarkrets, vilket ger fler spelningar (vilket är det som ger mest pengar), på samma sätt som det ökar dina chanser till föredrag och annat.
Permalänk | Anmäl
Musiker och fildelare, 2009-09-30, 20:03
Fan Rasmus har mött sin överman!
Kan Raoul PETE Joacim Parfalk EldRöd VARIT JDL författaren som födde mästerverket 'Äldreomsorgen i övrekågedalen' (uppföjlaren till Adolfs triologi) ur AFA Israel Bush? Laibach!
Permalänk | Anmäl
Ljubljana, 2009-09-30, 21:33
Jag är 77 år och har 3,0 när det gäller läsglasögon. Men det som är avgörande är ljusförhållandena. Jag har alltså numera ganska stora svårigheter när det gäller att läsa pappersböcker om det inte är de exakt rätta ljusförhållandena. Då det avgörande är att läslampan är exakt rätt inställd och riktad, och exakt rätt avstånd, så är det nästan endast på ett par platser i min egen lägenhet där jag enkelt och bekvämt kan sitta och läsa på pappersutskrifter.
Det är alltså för mig numera alltid mycket lättare att läsa på datorskärmen. I varje fall när det gäller min egen dator.
Det finns kanske en hel del som yngre människor med normal syn inte tänker på, när det gäller papparsböcker vs en noga anpassad datorskärm!
Permalänk | Anmäl
Uno Hansson, 2009-09-30, 22:58
Jag är 77 år och har 3,0 när det gäller läsglasögon. Men det som är avgörande är ljusförhållandena. Jag har alltså numera ganska stora svårigheter när det gäller att läsa pappersböcker om det inte är de exakt rätta ljusförhållandena. Då det avgörande är att läslampan är exakt rätt inställd och riktad, och exakt rätt avstånd, så är det nästan endast på ett par platser i min egen lägenhet där jag enkelt och bekvämt kan sitta och läsa på pappersutskrifter.
Det är alltså för mig numera alltid mycket lättare att läsa på datorskärmen. I varje fall när det gäller min egen dator.
Det finns kanske en hel del som yngre människor med normal syn inte tänker på, när det gäller pappersböcker vs en noga anpassad datorskärm!
Permalänk | Anmäl
Uno Hansson, 2009-09-30, 22:59
Ingemar, kan inte påstå att jag delar din uppfattning om vad som stod i artikeln.
Ljubljana, jag är rätt övertygad om att snubben har Tourettes...något mentalt fel är det på den i vilket fall. Påminner mig rätt mycket om en person som skriver under namnet "Mina" faktiskt, de lär vara samma person (hoppas jag...vore förskräckligt om det finns två sådana).
Uno, intressant. Själv har jag betydligt svårare att läsa på skärm (har en vanlig 22" platt, vet inte om du har någon av de dyrare specialvarianterna). Men det du säger är som sagt väldigt intressant och något förlagen borde tänka på. Våra yngre förmågor kan ju knappt läsa och skriva (tack Göran Persson för det), så det är väl de äldre som främst köper/läser böcker utan bilder.
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2009-09-30, 23:07
Angående läsplattor. Jag väntar med spänning till när apple och micorsoft lanserar sina mediaplattor. Där kommer många punkter du menar är till fördel för den fysiska boken att komma till korta eller vara tillgängliga.
googla/binga microsoft courier.
Just ja. En sak till. "Det postdigitala manifestet" Du skämtar väl? Menar du inte "Det postanaloga manifestet"?
Permalänk | Anmäl
Fabricio Moldez, 2009-10-01, 00:07
#13 Illwill, 2009-10-01, 00:07
Ja, jag har faktiskt successivt mer och mer ändrat uppfattning allteftersom jag behöver mer och bättre ljus utan reflexer för att läsa tryckt text. För ca 25 år sedan - då man började diskutera "det papperslösa kontoret" - så protesterade jag alltid eftersom jag ansåg att det inte fanns något bättre "read-only"-minne (ROM) än papper med tryck på. Men då tänkte jag ju inte på att jag successivt komma att se allt sämre och sämre. Det var frustrerande i början eftersom jag arbetade med att konstruera elektronisk hårdvara, där texttecknen på kretsarna ofta är mindre än en millimeter!
Den tidens dataskärmar hade ju dessutom mycket sämre skärpa och upplösning. Även numera så är det stor skillnand på olika skärmar. De relativt nya skärmar som vi använder i SeniorNets lokaler är betydligt sämre än min hemmaskärm.
Permalänk | Anmäl
Uno Hansson, 2009-10-01, 08:19
#14; Postdigitalt är just vad det är. Som jag tolkar det så är det postdigitala:
1: En "revolt" mot digitaliseringen som man ser i samhället, vi vill inte vara helt digitala, vi har gått från digitalhypen till att fult integrera det digitala i vår normala analoga värld.
2: Det som händer varje gång du lyssnar på en mp3 (flac, ogg eller wav osv..), läser en textfil eller kollar på en film, den analoga information som lagrats i digitala ettor och nollor återgår till de analoga vågor de en gång var, ie de är postdigitala.
Ja, det är lite flummigt. :)
Permalänk | Anmäl
Fahlström, 2009-10-01, 10:44
Alltså jag vet inte. Jag har 10+ års erfarenhet inom IT. Jag är för att man ska kunna tjäna på sitt skapande. Jag är tveksam till att många (någon statistik..?) -faktiskt- köper något de har i PDF-format.
Jag förstår och instämmer fullt i att dagens betalningsmöjligheter är förgångna.
Men... hur var det nu igen, varför släppte du/ni inte boken på förlagets hemsida som PDF? Gratis..
Permalänk | Anmäl
Jimmy, 2009-10-01, 16:13
En intressant aspekt på digital vs tryckt text som sällan tas upp är miljöfrågan. Jag har på sista tiden blivit alltmer irriterad på mina lärare som skriver ut diverse kompendier, kursplaneringar och dylikt då allt detta lika gärna kan distribueras via kursportaler på internet. Varför slösa på papper som ändå kommer slängas inom kort?
Nu är böcker självklart en annan sak en kompendier. De ger som nämns i artikeln helt andra möjligheter till organisering, anteckningar med mera. Dessutom tror jag att det för ännu friska ögon kan vara mycket mer påfrestande att läsa från en bildskärm än från papper. Därför hoppas jag på ökade utbud inom bibliotek, fler möjligheter till smakprov via e-böcker och inköp endast av de verk man vill läsa ordentligt, flera gånger om. Så kan vi spara på både miljö, utrymme i bokhyllan och ögonens ansträngning.
Permalänk | Anmäl
Paula Bieler, 2009-10-01, 17:24
Jag var på Åhléns för att köpa en CD häromdan. Det visade sig att Åhléns knappt har några CD-skivor längre. Topp tio, lite nyheter och en reaback.
I den mer specialiserade lilla skivbutiken i samma kvarter bara suckar man, ingenting säljer.
Det är över helt enkelt.
Tro inte att bokbranschen kommer att vara förskonad.
Bra för miljön, men den professionella författaren och den professionella kompositören kommer att vara utdöd inom högst tio år.
Permalänk | Anmäl
karlsson, 2009-10-02, 15:53
@karlsson
Åhléns har ju dock sig själva att skylla för priset sitt. Det är en klart bidragande orsak. Sen är det ju också bara Topp 10-20 listan som Åhléns har listat, utöver en taskigt sorterad back eller hyllrad med diverse blandade dansband och annat ointressant skräp (enligt mig).
Däremot så verkar det inte vara några problem för en nära skivbutik (Musica i Luleå) att gå runt. Det är då skenet jag får från den. Det är en liten trevlig LP-butik och kombinerat café. Självklart är de två lokala HiFi-butikerna bidragande till detta då det säljs en hel del LP-spelare därifrån, samt att det finns en hel del HiFi-intressenter i närområdet.
Den här butiken är väl iofs ganska nischad jämfört med en vanlig skivaffär. Men LP har ju då haft en rejäl uppsving i popularitet på sistone, har för mig att HiFi & Musik redovisade siffror på en fördubbling av nytillverkning och försäljning av LP mellan 2007-2008.
CD har väl av förklarliga skäl tappat lite (eller åtminstone minskat i sin procentuella ökning per år), detta då dels kvalitén blivit sämre i och med dynamisk komprimering och en allmän försämring av mastering samt utbudet. Onlineförsäljningen har ju också till slut börjat bli något, även om den fortfarande har en lång väg att gå för att locka mig. Än så länge finns bara B&W Music Club som intressant alternativ.
Övriga butiker går bort på grund av en kombination av saker:
- Bara mp3-encode med dålig bitrate (minimikrav borde vara 320kbps)
- Högt pris i förhållande till kvalité (10kr för skräp mp3? Nej tack)
- DRM (nog för att det börjar bli mindre sådant)
- Taskigt utbud (med vissa undantag)
- Dåligt mervärde (inga booklets eller andra bonusar)
Om det bara fanns en butik i stil med Spotify, med sitt ständigt utökande utbud, fast med bättre kvalité på låtarna då (jag vet, Spotify Premium har 320kbps) och release i valfritt format, typ FLAC. Eller om fler butiker anammade Bower & Wilkins koncept med sin B&W Music Club (även kallat Society of Sound), då skulle vi säkerligen se en ökad konsumtion samt ökad glädje bland konsumenterna.
Permalänk | Anmäl
Linus L, 2009-10-02, 23:59
@Jimmy
Jag håller med dig.
Jag förstår faktiskt inte riktigt argumentet heller. Om nu författaren tycker det är så bra att pdf-kopian finns där, varför inte lägga ut den själv på sin blogg?
Permalänk | Anmäl
Björn Högberg, 2010-01-04, 17:50
Om det är antalet läsare Fleischer är ute efter så hade det väl bara varit att spamma runt pdf-kopian till Pirate Bay och andra gratis sajter,samt lägga ut den på sin egen sida. Sedan är det bara att vänta på föredragserbjudandena och casha in, eller!?
Om det intressanta är det "gemensamma urval som sker i kopieringen som process och de gemenskaper som församlas när de digitala filer åter materialiserar sig. " Varför inte själv som producent medverka till dessa genom att främja den "maximala tillgång" som Fleischer säger sig vara emot, eller åtminstone inte för!?
Vad anser Fleischer om låtar som stulits och seda lagts ut på nätet? Det är ju fri fildening som blivit möjlig genom maximal tillgång. Maximal tillgång är ett måste för en helt fri fildelning.
Permalänk | Anmäl
Bången, 2010-01-05, 11:43
Ursäkta, trovärdigheten kräver att ni börjar att använda rätt nomenklatur, då ni försvarar era förehavanden angående fildelning. Fildelning är ju i de flesta fall kopiering. Delning på Internet är en interaktion där du kan dela tittande eller skrivande med andra. Om du däremot plockar ner en fil till egen eller andras hårddisk utan tillstånd så är det OLOVLIG KOPIERING. Ursprungsfilen delas inte vare sig du kopierar eller interakterar.
Skulle kunna tänka mig att Piratpartiet tycker att påståenden liknande mitt är snömos, då realpolitiken är den enda som kan vinna röster på falska påståenden
Permalänk | Anmäl
Leif E Ström, 2010-01-05, 15:25
Dina önskedrömamr om att du skulle anlitas som föreläsare och få beställningar på artiklar och tjäna grova pengar gick visst inte i uppfyllelse, din kalender är fortfarande tom :-)
Nu fattrar du kanske också varför författare vill ha betalt för sina böcker och inte se dom spridas runt bland piraterna helt gratis.
Permalänk | Anmäl
Gurra Säko, 2010-08-13, 13:13
@karlsson (22): Jag får tolka ditt inlägg som att du menar att den professionelle kompositörens existens är beroende av CD-skivan som medium. Eller existensen av inspelad musik. Utan inspelad musik (eller i värsta fall, utan specifikt CD-skivor) så finns heller inga professionella kompositörer.
Jag tycker det är ett något märkligt resonemang, eftersom det på det hela taget skulle innebära att Mozart, Bach och Beethoven inte är att betrakta som professionella kompositörer då det inte fanns någon skivindustri på deras tid.
På samma sätt skulle naturligtvis människor fortsätta komponera musik även om samtliga idag existerande skivbolag som genom ett trollslag skulle sluta existera samtidigt - och det skulle fortfarande finnas människor som hittade sätt att leva på det, även om man inte skulle ha ett skivbolag som talade om för en hur högt man skulle hoppa.
Skivbolagen finns ju kvar, men de börjar hitta andra sätta att dra in sina kulor på än på att mass-trycka plastskivor av olika format.
Permalänk | Anmäl
Mathias Hellsten, 2011-10-14, 05:43
Tack för en intressant artikel!
Permalänk | Anmäl
Ricard Nilsson, 2012-01-30, 17:59
30 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Sympatiskt och riktigt resonerat. Eftersom nu boken dök upp på the pirate bay så fort, och det verkar som du och ditt förlag inte kommer göra några större ansträningningar för att få bort den därifrån kan man i och för sig ställa frågan om någonting hade varit förlorat om förlaget självt lagt upp pdf:en? Om det varit så tillåtande tillgängligt kanske fler valt den vägen och färre exemplar sålts, men samtidigt kanske andra effekter lett boken till en större läsekrets.
Jag förstår inte heller varför en bok som förordar fildelning (om det är det den gör, jag har ju inte läst den än) ska vara gratis, mer än en bok om elementärpartiklar ska vara osynlig för det nakna ögat.
Alltså newsmill...era rubriker...skämtar ni eller?
Att sätta rubrik är en stor konst, ibland svår att bemästra.
Bra skrivet, Rasmus.
Att man är för fri fildelning betyder inte att man är skyldig att dela ut sina verk själv, bara att man låter bli att jaga dem som gör det.
Kolla in min kommentar här:
http://bookydarling.blogspot.com/2009/09/tala-ur-skagget-fleischer.html
Jag ska erkänna att jag tänkte Idiot, Hycklare.... När jag såg titeln.
3% (2 personer) är ARGA på pappersboken :D
Rubriken var väl i högsta grad relevant? Jag har sett många märkliga rubriker på Newsmill de senaste 2-3 veckorna men den här beskriver ju vad han säger i artikeln.
Intressant åsikt att piratkopieringen sållar bort överflödet inom musiken. Det är ju ett elegant sätt att säga att endast det som Nisse i Hökarängen gillar kommer att klara sig i framtiden. Ett härligt elitistiskt sätt att sjunga populärkulturens lov och hylla de breda massornas val av musik och kultur! Lyckohjulet för alla!
En mycket bra och välskriven artikel, om än utan något särskilt djupt resonemang. Men den lär vara svår att argumentera emot, just på grund av att resonemanget är enkelt.
Men, jag förstår inte riktigt varför du vill skilja på musik och litteratur. Samma sak gäller naturligtvis där. Det går att skriva, spela in och producera musik helt ensam. Och på samma sätt kommer fildelningen att öka musikerns/bandets lyssnarkrets, vilket ger fler spelningar (vilket är det som ger mest pengar), på samma sätt som det ökar dina chanser till föredrag och annat.
Fan Rasmus har mött sin överman!
Kan Raoul PETE Joacim Parfalk EldRöd VARIT JDL författaren som födde mästerverket 'Äldreomsorgen i övrekågedalen' (uppföjlaren till Adolfs triologi) ur AFA Israel Bush? Laibach!
Jag är 77 år och har 3,0 när det gäller läsglasögon. Men det som är avgörande är ljusförhållandena. Jag har alltså numera ganska stora svårigheter när det gäller att läsa pappersböcker om det inte är de exakt rätta ljusförhållandena. Då det avgörande är att läslampan är exakt rätt inställd och riktad, och exakt rätt avstånd, så är det nästan endast på ett par platser i min egen lägenhet där jag enkelt och bekvämt kan sitta och läsa på pappersutskrifter.
Det är alltså för mig numera alltid mycket lättare att läsa på datorskärmen. I varje fall när det gäller min egen dator.
Det finns kanske en hel del som yngre människor med normal syn inte tänker på, när det gäller papparsböcker vs en noga anpassad datorskärm!
Jag är 77 år och har 3,0 när det gäller läsglasögon. Men det som är avgörande är ljusförhållandena. Jag har alltså numera ganska stora svårigheter när det gäller att läsa pappersböcker om det inte är de exakt rätta ljusförhållandena. Då det avgörande är att läslampan är exakt rätt inställd och riktad, och exakt rätt avstånd, så är det nästan endast på ett par platser i min egen lägenhet där jag enkelt och bekvämt kan sitta och läsa på pappersutskrifter.
Det är alltså för mig numera alltid mycket lättare att läsa på datorskärmen. I varje fall när det gäller min egen dator.
Det finns kanske en hel del som yngre människor med normal syn inte tänker på, när det gäller pappersböcker vs en noga anpassad datorskärm!
Ingemar, kan inte påstå att jag delar din uppfattning om vad som stod i artikeln.
Ljubljana, jag är rätt övertygad om att snubben har Tourettes...något mentalt fel är det på den i vilket fall. Påminner mig rätt mycket om en person som skriver under namnet "Mina" faktiskt, de lär vara samma person (hoppas jag...vore förskräckligt om det finns två sådana).
Uno, intressant. Själv har jag betydligt svårare att läsa på skärm (har en vanlig 22" platt, vet inte om du har någon av de dyrare specialvarianterna). Men det du säger är som sagt väldigt intressant och något förlagen borde tänka på. Våra yngre förmågor kan ju knappt läsa och skriva (tack Göran Persson för det), så det är väl de äldre som främst köper/läser böcker utan bilder.
Angående läsplattor. Jag väntar med spänning till när apple och micorsoft lanserar sina mediaplattor. Där kommer många punkter du menar är till fördel för den fysiska boken att komma till korta eller vara tillgängliga.
googla/binga microsoft courier.
Just ja. En sak till. "Det postdigitala manifestet" Du skämtar väl? Menar du inte "Det postanaloga manifestet"?
#13 Illwill, 2009-10-01, 00:07
Ja, jag har faktiskt successivt mer och mer ändrat uppfattning allteftersom jag behöver mer och bättre ljus utan reflexer för att läsa tryckt text. För ca 25 år sedan - då man började diskutera "det papperslösa kontoret" - så protesterade jag alltid eftersom jag ansåg att det inte fanns något bättre "read-only"-minne (ROM) än papper med tryck på. Men då tänkte jag ju inte på att jag successivt komma att se allt sämre och sämre. Det var frustrerande i början eftersom jag arbetade med att konstruera elektronisk hårdvara, där texttecknen på kretsarna ofta är mindre än en millimeter!
Den tidens dataskärmar hade ju dessutom mycket sämre skärpa och upplösning. Även numera så är det stor skillnand på olika skärmar. De relativt nya skärmar som vi använder i SeniorNets lokaler är betydligt sämre än min hemmaskärm.
#14; Postdigitalt är just vad det är. Som jag tolkar det så är det postdigitala:
1: En "revolt" mot digitaliseringen som man ser i samhället, vi vill inte vara helt digitala, vi har gått från digitalhypen till att fult integrera det digitala i vår normala analoga värld.
2: Det som händer varje gång du lyssnar på en mp3 (flac, ogg eller wav osv..), läser en textfil eller kollar på en film, den analoga information som lagrats i digitala ettor och nollor återgår till de analoga vågor de en gång var, ie de är postdigitala.
Ja, det är lite flummigt. :)
Alltså jag vet inte. Jag har 10+ års erfarenhet inom IT. Jag är för att man ska kunna tjäna på sitt skapande. Jag är tveksam till att många (någon statistik..?) -faktiskt- köper något de har i PDF-format.
Jag förstår och instämmer fullt i att dagens betalningsmöjligheter är förgångna.
Men... hur var det nu igen, varför släppte du/ni inte boken på förlagets hemsida som PDF? Gratis..
En intressant aspekt på digital vs tryckt text som sällan tas upp är miljöfrågan. Jag har på sista tiden blivit alltmer irriterad på mina lärare som skriver ut diverse kompendier, kursplaneringar och dylikt då allt detta lika gärna kan distribueras via kursportaler på internet. Varför slösa på papper som ändå kommer slängas inom kort?
Nu är böcker självklart en annan sak en kompendier. De ger som nämns i artikeln helt andra möjligheter till organisering, anteckningar med mera. Dessutom tror jag att det för ännu friska ögon kan vara mycket mer påfrestande att läsa från en bildskärm än från papper. Därför hoppas jag på ökade utbud inom bibliotek, fler möjligheter till smakprov via e-böcker och inköp endast av de verk man vill läsa ordentligt, flera gånger om. Så kan vi spara på både miljö, utrymme i bokhyllan och ögonens ansträngning.
Jag var på Åhléns för att köpa en CD häromdan. Det visade sig att Åhléns knappt har några CD-skivor längre. Topp tio, lite nyheter och en reaback.
I den mer specialiserade lilla skivbutiken i samma kvarter bara suckar man, ingenting säljer.
Det är över helt enkelt.
Tro inte att bokbranschen kommer att vara förskonad.
Bra för miljön, men den professionella författaren och den professionella kompositören kommer att vara utdöd inom högst tio år.
@karlsson
Åhléns har ju dock sig själva att skylla för priset sitt. Det är en klart bidragande orsak. Sen är det ju också bara Topp 10-20 listan som Åhléns har listat, utöver en taskigt sorterad back eller hyllrad med diverse blandade dansband och annat ointressant skräp (enligt mig).
Däremot så verkar det inte vara några problem för en nära skivbutik (Musica i Luleå) att gå runt. Det är då skenet jag får från den. Det är en liten trevlig LP-butik och kombinerat café. Självklart är de två lokala HiFi-butikerna bidragande till detta då det säljs en hel del LP-spelare därifrån, samt att det finns en hel del HiFi-intressenter i närområdet.
Den här butiken är väl iofs ganska nischad jämfört med en vanlig skivaffär. Men LP har ju då haft en rejäl uppsving i popularitet på sistone, har för mig att HiFi & Musik redovisade siffror på en fördubbling av nytillverkning och försäljning av LP mellan 2007-2008.
CD har väl av förklarliga skäl tappat lite (eller åtminstone minskat i sin procentuella ökning per år), detta då dels kvalitén blivit sämre i och med dynamisk komprimering och en allmän försämring av mastering samt utbudet. Onlineförsäljningen har ju också till slut börjat bli något, även om den fortfarande har en lång väg att gå för att locka mig. Än så länge finns bara B&W Music Club som intressant alternativ.
Övriga butiker går bort på grund av en kombination av saker:
- Bara mp3-encode med dålig bitrate (minimikrav borde vara 320kbps)
- Högt pris i förhållande till kvalité (10kr för skräp mp3? Nej tack)
- DRM (nog för att det börjar bli mindre sådant)
- Taskigt utbud (med vissa undantag)
- Dåligt mervärde (inga booklets eller andra bonusar)
Om det bara fanns en butik i stil med Spotify, med sitt ständigt utökande utbud, fast med bättre kvalité på låtarna då (jag vet, Spotify Premium har 320kbps) och release i valfritt format, typ FLAC. Eller om fler butiker anammade Bower & Wilkins koncept med sin B&W Music Club (även kallat Society of Sound), då skulle vi säkerligen se en ökad konsumtion samt ökad glädje bland konsumenterna.
@Jimmy
Jag håller med dig.
Jag förstår faktiskt inte riktigt argumentet heller. Om nu författaren tycker det är så bra att pdf-kopian finns där, varför inte lägga ut den själv på sin blogg?
Om det är antalet läsare Fleischer är ute efter så hade det väl bara varit att spamma runt pdf-kopian till Pirate Bay och andra gratis sajter,samt lägga ut den på sin egen sida. Sedan är det bara att vänta på föredragserbjudandena och casha in, eller!?
Om det intressanta är det "gemensamma urval som sker i kopieringen som process och de gemenskaper som församlas när de digitala filer åter materialiserar sig. " Varför inte själv som producent medverka till dessa genom att främja den "maximala tillgång" som Fleischer säger sig vara emot, eller åtminstone inte för!?
Vad anser Fleischer om låtar som stulits och seda lagts ut på nätet? Det är ju fri fildening som blivit möjlig genom maximal tillgång. Maximal tillgång är ett måste för en helt fri fildelning.
Ursäkta, trovärdigheten kräver att ni börjar att använda rätt nomenklatur, då ni försvarar era förehavanden angående fildelning. Fildelning är ju i de flesta fall kopiering. Delning på Internet är en interaktion där du kan dela tittande eller skrivande med andra. Om du däremot plockar ner en fil till egen eller andras hårddisk utan tillstånd så är det OLOVLIG KOPIERING. Ursprungsfilen delas inte vare sig du kopierar eller interakterar.
Skulle kunna tänka mig att Piratpartiet tycker att påståenden liknande mitt är snömos, då realpolitiken är den enda som kan vinna röster på falska påståenden
Dina önskedrömamr om att du skulle anlitas som föreläsare och få beställningar på artiklar och tjäna grova pengar gick visst inte i uppfyllelse, din kalender är fortfarande tom :-)
Nu fattrar du kanske också varför författare vill ha betalt för sina böcker och inte se dom spridas runt bland piraterna helt gratis.
@karlsson (22): Jag får tolka ditt inlägg som att du menar att den professionelle kompositörens existens är beroende av CD-skivan som medium. Eller existensen av inspelad musik. Utan inspelad musik (eller i värsta fall, utan specifikt CD-skivor) så finns heller inga professionella kompositörer.
Jag tycker det är ett något märkligt resonemang, eftersom det på det hela taget skulle innebära att Mozart, Bach och Beethoven inte är att betrakta som professionella kompositörer då det inte fanns någon skivindustri på deras tid.
På samma sätt skulle naturligtvis människor fortsätta komponera musik även om samtliga idag existerande skivbolag som genom ett trollslag skulle sluta existera samtidigt - och det skulle fortfarande finnas människor som hittade sätt att leva på det, även om man inte skulle ha ett skivbolag som talade om för en hur högt man skulle hoppa.
Skivbolagen finns ju kvar, men de börjar hitta andra sätta att dra in sina kulor på än på att mass-trycka plastskivor av olika format.
Tack för en intressant artikel!