Förstår inte Garthon att det är retoriskt självmål att jämföra Hägglund med Goebbels? Klantigt...
Permalänk | Anmäl
pierre, 2009-09-17, 21:03
Hr. Garthon kommer att hjälpa SD in i riksdagen och att rädda kvar KD . Både med debattinlägg som detta och i debatter där Israel kritiseras och Palestinska terrorister hyllas.
Så låt honom hålla på att skriva - det gynnar Jimmy Åkessons väg in i riksdagen och göran häggkunds fortsatta post i regeringen.
Hr. Garthons syn på demokrati lämnar fö. en hel del att önska.
Han ser inget dåligt i de Palestinska myndigheternas arbete, men har alltid något att anmärka på om Israel....
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-09-17, 21:10
Ja, det är onekligen intressant detta. Jag trodde att Hägglunds utspel i samma linje under Almedalsveckan var en isolerad händelse, men icke.
Även om jag har väldigt lite till övers för KD så tycker jag nästan lite synd om dem att de är så trängda att de måste ta till detta. För det är ju ganska klart att de är och fiskar i samma grumliga (men tyvärr ganska omfattande) vatten som FP gjorde under förra valet. Kanske kan det finnas något positivt i detta om det innebär att KD kan hålla SD utanför riksdagen genom att ta (tillbaka?) väljare från dem. För oavsett hur lite jag tycker bra om KD så ser jag hellre att de tar hand om den grupp väljare som ligger i (det smala?) gränslandet mellan KD och SD.
Jag läste Hägglund på DN-debatt idag och hoppas sannerligen få se honom debattera och utveckla detta i Radio eller TV. Vad är det egentligen han vill säga? På vilket sätt inskränker den (liberala) "elit" hans "vanlig" liv? För visst måste det väl handla om att han anser att "kultureliten" förtrycker de som vill vara "vanliga"? Hans syfte är väl att öka friheten för människor som en sann socialliberal? Eller? Eller är det så att Hägglund helt enkelt har fått nog av det liberala och sekulära samhället? Anser han att det förfallit moraliskt med homosexuella äktenskap och allmänliberal livsstil? Vill han tysta dessa åsikter? Vill han tysta de som jobbar för att människor ska få leva sin liv precis som de vill (så länge de inte skadar andra)?
Ja, vem vet. Tiden får utvisa vad svenska folket egentligen tycker om Hägglunds åsikter.
Det märks ju dock att det närmare sig val. KD positionerar sig som sagt, som mer konservativt än något annat parti i Alliansen. Frågan är hur de andra partierna i Alliansen väljer att förhålla sig till Hägglunds utspel. Jag bävar (som nybliven medlem i FP) för att FP hakar på sitt framgångsrecept från förra valet och gör gemensam sak med KD. Eller får vi se en mer värdedifferentierad Allians i detta val? Med en större bredd mellan de mest liberala och konservativa krafterna?
Permalänk | Anmäl
Mats Tjernkvist, 2009-09-17, 21:35
Jag kan inte säga att jag håller med Hägglund om allt han säger och KD är sannerligen inget parti jag sympatiserar med - tvärtom. Men när Gahrton avvänder ord som främlingshatare, mansgrisar och annat reaktionärt patrask och dessutom jämför Hägglund med Goebbels, ja då skiter han ju bort sig totalt.
För övrigt kan jag hålla med Hägglund om en sak, och det är att vi i Sverige i det närmsta terroriseras av en elit av politiker, mediefolk och proffstyckare som tvingar på den stora massan sina extremistiska, rabiata och moraliserande åsikter om praktiskt taget allt. Individer som anser sig ha rätten att inkräkta i våra liv, att döma ut den stora massans livsval och att sätta sig själva på piedestaler.
Det, om något, tror jag retar vanligt folk till vansinne. När individer som på inget sätt är duktigare, smartare, mer utbildade eller bättre än mig ska tala om för mig vad som är rätt eller fel och hur jag ska leva mitt liv. Ja, då känner jag hat.
Permalänk | Anmäl
Joakim Johansson, 2009-09-17, 21:36
Hägglund har ett antal gånger varit ute och halkat i plumpa försök att vädja till "vanligt folk". Och hans definition av vanligt folk är inte smickrande.
Det är ganska typiskt för kommentarerna i Newsmill, och förresten i de flesta nätmedier att man torgför sina nattståndna fördomar och hellre skjuter budbäraren med hjälp av en massa fjolligheter än försöker ta del av innehållet.
Permalänk | Anmäl
Åke S, 2009-09-17, 21:38
viva israel,den enda demokratin i mellanöstern,viva israel!!!nej till islamisk terrorism!!! nej till gröna kommunister..!!!! latinos för israel..!!!
Permalänk | Anmäl
LATINO AMERIKAN, 2009-09-17, 21:49
Många har väl ingen aning idag om Per Gahrton har sitt förflutna i Folkpartiet. Något hände väl eftersom han flyttade till Miljöpartiet. Han fick väl inte den stora roll i Fp som han ansåg att han borde ha haft. Det nybildade Miljöpartiet tog emot honom med öppna armar och gav honom det han ville ha. Inflytande och påverkan på politiken.
Hela hans inlägg andas den bitterheten han måste känna idag över den tiden. Mångordigt. Övertydligt. Slår in öppna dörrar när han kan. Och gnälligt. Inte roligt att se tiden gå i från en. Och andra ta över.
Permalänk | Anmäl
Ulf Paulsson, 2009-09-17, 21:49
Gahrtons MP lika farligt hot som Hägglunds KD mot våra medborgerliga rättigheter - rösta på Piratpartiet!
Jag håller med dig om, Per Gahrton, att Hägglund är farlig - men jag menar att hans farlighet mera handlar om den moralpanik som KD hjälper till att sprida i landet tillsammans med de feministiska partierna, dit jag räknar MP.
Den 1 juli 2009 infördes den nya groominglagen i Sverige. När Thomas Bodström var justitieminister beslutade han att utreda en lagändring som ECPAT drev. Denna lagändring ses som helt naturlig i den stämning av panik i moralfabriken som ECPAT, KD, MP, S, V, FI med flera drivit fram.
Groominglagen gör det olagligt prata med barn om man har sex i tankarna. Nu får vi alltså inte ens längre tänka som vi vill. Att det är olagligt att ha sex med barn eller föreslå sex med barn tror jag alla ställer upp på. Men att införa ett tankeförbud verkar ju helt vansinnigt - iaf utanför kungariket Sverige. Alla jurister sågade lagen eftersom det helt strider emot västerländsk rättstradition att införa förbud emot orena tankar. Och lite svårbevisat. BRÅ tyckte dessutom att förslaget var onödigt.
Tack storebror MP, KD och ECPAT för att ni hjälper oss att hålla båda händerna på täcket och inte tänka dåliga tankar. Alla är jämlika, men våra storebröder och storasystrar, Göran, Per och Carola är lite mera jämlika.
De partier som inte värnar våra medborgerliga friheter har inget att gör i riksdagen - det gäller KD så väl som MP.
Freda våra medborgerliga rättigheter - rösta på Piratpartiet!
Permalänk | Anmäl
Tommy Sandström, 2009-09-17, 22:07
Välskriven artikel av Per - men inte särskilt ärlig. Per Gahrton framställer det som om Göran Hägglund i sin artikel är på offensiven och t ex angriper "nonfigurativ konst". Detta ger intrycket att Hägglund skulle vara någon sentida kritiker av 'entartete kunst'. Men det Hägglund faktiskt talar om är att viss konst har kritiserats just för att den är figurativ. "Den som exempelvis råkar gilla tavlor som föreställer något bör till exempel göra avbön direkt; då har man nämligen nazistiska böjelser, har det meddelats från flera håll i sommarens kulturdebatt", skriver Göran. Och han har inte gripit detta i luften - det är ju en väl känd debatt som perfekt illustrerar vad Göran vill ha sagt.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-09-17, 22:11
Det är bara synd att många av er har inte förståt att vänster, social demokrati har inget och med livstillen izlam och göra,annars skulle ni vara på rätt väg!
De som kallar sig för kommunister och Marxist har fördärvat för Den Där Marx ,Richard Marx!!
Han vänder sig i graven varenda gång kommunister talar här i Väst!
Och det vore önskvärt att stoppa just Kristdemokraters agerande Om olika sak frågor!
Man SKA inte blanda in religion med politik! Herre GUD, lär man sig Aldrig?!!!
Mullorna vid makt i mitt Modersland och bara tanken på den måste
Avskräcka hela Svenska folket och sätta STOP på den!
Det blir farligare också för höger makter vill ha 1500-talet tillbaka!
Jag önskar faktiskt fred och harmoni för befolkningen i Sverige och Hoppas att man är smart nog och sätta stop (inte munkavle) men Sätta de på sin plats!
Präster och sådana som han talar vackert först men sedan visar de Sitt riktiga ansikte! 4 år till då har ni medel tiden tillbaka,lol!
Permalänk | Anmäl
Mina, 2009-09-17, 22:28
Mycket rolig och välskriven artikel. Tack!
Permalänk | Anmäl
Philip Granqvist, 2009-09-17, 22:30
Per,
Det är en sak jag länge undrat. Är det sant att du försökte skjuta en flyende råbock i röven eller är det bara ont förtal? (av numera framlidne Per Lorentzon)
I vilket fall som helst; ta det lungt med spånken och rondellerna. Jag känner en kille som åkte dit för rattfylla en hel vecka efter att han druckit en folköl, så det där kan sitta i länge vettu.
Och förresten, bra artikel, som alltid!
Permalänk | Anmäl
jur.stud.Erik, 2009-09-17, 22:39
Ledsen Gharton, men jag känner mig mer och mer övertygad om att det är artiklar av din sort som är orsaken till att SD kommer in. Bara för att etablissemanget lyckats hålla SD utanför hittills är detta inte en naturlag. Inte när Sverige halkar ner på välfärdstrap´pan, arbetslösheten är hög och många arbetare inte längre käner igen sig i folkhemmet. Jag tror tvärt om att Göran har en poäng, även om jag inte håller med hans åsikter. Vi har en spricka mellan en politisk vänstgerelit som inte trampat itakt. Jag är åtminstone moprlaiskt övertygad om att GÖrans artikel minskar strömningar mot SD och dina artikelnökar. Att KD sedan ligger farligt nära 4 % spärren är en helt annan sak. klart jag skulle vara orolig som patiledare, men att kalla Görans artikel för populism är tveksamt, snarare att han faktiskt har ett öra mot marken. Görans problem är dock att hans partibas inte är samma människor som attraheras av SD och känner sig övergivna av SAP. Så Göran vinner med 2 - 0.
Det är vänstern so sitter på problemet, så länge man hkar i det egentliga problemet, segregation pga 20 års obefintlig bostadspolitik, för stor invandring och hexkonster för att dölja arbetslöshet så brister bubblan till slut i den egna väljarbasen. Det är mer ert problem, inte Görans.
Permalänk | Anmäl
Sven Svensk, 2009-09-17, 23:01
"Över en öl - eller en kopp kaffe - kan även vettiga och toleranta människor ibland tillåta sig att vräka ur sig ganska inskränkta och aggressiva kommentarer,"
Alltså... nä, Det går inte att ta Per Gahrton på allvar längre. Parodi.
Permalänk | Anmäl
Peppe, 2009-09-18, 00:17
Snälla Gahrton! När har du flummat färdigt? Göran Hägglund är, en till skillnad från dig, seriös politiker som jobbar realpolitiskt för nå viktiga och i svensk politik saknade mål. Du däremot, en stackars förvirrad idealist. Jösses, pinsamt är ordet!
Permalänk | Anmäl
ErikWog, 2009-09-18, 00:18
Garthon har tydligen varit på lyset när han skrivit den här artikeln. Ett gott råd: kör inte bil i morgon!
Permalänk | Anmäl
Hvergang, 2009-09-18, 00:41
Per Garthon är likt en knippe selleri blek och inte särskilt god i ensamt gemak. Tillsammans med andra grönsaker kan det dock bli en mustig soppa.
Per Garthon är en gnällspik som borde cyklat förbi politikens dörrar, hängt på låset och tagit farväl. TIll om och med Mp hade varit själaglada men inte vågat yttra det, därför gör jag det: Snälla
Per Gahrton hoppa upp på cykeln och ta en lång tur, varför inte till Kualalumpur, det ligger tillräckligt långt borta för att han inte hinner tillbaka i tid för 2010 års val och vem kommer att sakna honom? Inte jag heller...
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2009-09-18, 01:01
Per Gahrton är Sveriges Roger Walsh.
Notera att jag på intet sätt vill nedvärdera Pia Kjaersgaard, utan snarare bygger vidare på Gahrtons resonemang, baserat på min uppfattning om hur den mannen "tänker".
För de som känner för att läsa mer om Roger Walsh: http://www.msnbc.msn.com/id/32761202/
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2009-09-18, 01:03
EU-parlamentet. Som sagt var: en avstjälpningsplats för bortskämda oduglingar man inte kan ha någon annanstans. Där kan de vältra sig i lyx. Klantighet belönas rikligen.
.
SVERIGE UT UR EU!
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-09-18, 01:10
Per Garthon,
dra en filt över dig och fortsätt sova. Natti natti.
Permalänk | Anmäl
Helena G, 2009-09-18, 05:49
Kan vi vara säkra på att du är nykter när du skriver det här?
Permalänk | Anmäl
Kryckan, 2009-09-18, 07:07
Många verkar vara rädda för alla sanningar herr Garthon levererar.
Istället för att bemöta artikeln med motargument så går man till personangrepp.
Det bevisar att Garthon har helt rätt.
Permalänk | Anmäl
Per, 2009-09-18, 07:10
Per Gharton politikebns största wannabe. Miljöpartister gör allt för makten. I Tyskland gjorde de också det la sig platt för sossarna men väljarna genomskådade det och nu är de totalt marginaliserade. Efter den osmakliga smutskampanjen mt Affe hoppar han nu på Häggis.Jag håller med om att Häggis är ett nerköpt visavi Affe, men han är i alla fall nykter och särskilt i trafiken
Permalänk | Anmäl
Allan Stahre, 2009-09-18, 07:46
Gahrton är en idiot som borde hålla käft. Fattar han inte att hans förtroendekapital är föbrukat för länge sedan? Denne alkoliserade miljömupp borte öppna en ny starköl och slappna av istället för att då och då krypa fram från under sin sten och bräka ur sig diverse svador.
Permalänk | Anmäl
Robert, 2009-09-18, 07:48
Gattis SD! Med Per Garthon har ni fått en ny valarbetare.
Permalänk | Anmäl
Leonardo Svensson, 2009-09-18, 08:07
Gahrton är en skogstokig vänstertomte som inom en snar framtid kommer att köra ihjäl någon.
Permalänk | Anmäl
Tomas, 2009-09-18, 08:21
Stackars Gahrton. Det enda goda med detta är att Gahrton visar att Hägglund har rätt. I vart fall mer rätt. Gahrton tillhör den typ av politiker som skapat politikerföraktet genom sitt parasiterande som EU politiker där han satte upp sig på möten han aldrig gick till för att få ersättningen. Hans förfall syns på att detta är vad han kan åstadkomma. Ett inlägg på samma nivå som klottret på offentliga avträden.
Permalänk | Anmäl
Surgubben, 2009-09-18, 08:45
Per, somna om.
Permalänk | Anmäl
Hippie Tanten, 2009-09-18, 08:57
Hur i herrans namn kan Hägglunds insändare kopplas till Kjaersgaard (och hur kunde Åsa Lindeborg koppla hans sommartal till nazism)? Kultureliten är intellektuellt ohederlig (eller dum). Lars Leijonborg gjorde väl förresten ett mycket bra jobb som partiledare, inte behöver han vara skamsen. Historiens soptunna - vilket trams Gahrton!
Permalänk | Anmäl
Stig O Moberg, 2009-09-18, 14:49
En allt högljuddare och argare lätt-fascistisk rörelse går att skönja genom kommentatorsfält i svensk media. Plötsligt måste man inte vara kvalificerad för att nå ut med sina raljanta åsikter, och plötsligt måste man inte stå för dem med namn.
Internet ger extremister oproportionellt stor publicitet och deras enkla retorik är tyvärr mer lockande än den akademiska och den sakliga debatten. I gengäld dränks allt som inte kan formuleras med löpsedelsvenska.
Ner med kulturen. Ner med konsten. Ner med Invandrare, Ner med bidrag, Ner med skatter, Ner med elit-politiker. Ner med utbildning. Ner med folk som kan nått. Ner med folk som behöver hjälp.
Det enda som ska upp är JAG.
Historien har redan visat var denna sortens populism leder.
(Förresten så det stor humor att folk tror att MP och liberalism står i något slags motsatsförhållande. Ni har uppenbarligen ingen aning om vad liberalism står för. Nej, sitt-ner-i-bänken-folkpartiet är inte synonymt med liberalism).
Permalänk | Anmäl
default persson, 2009-09-18, 15:18
Hej
Liten upplysning till er alla som kanske inte har varit med och följt Gahrtons bravader inom den svenska intellektuella eliten (vänstereliten som numera har konverterat delvis till miljömuppism och är den rådande inom mainstream media) sedan 70 talet så som jag har gjort.
Gahrton har alltid varit:
1) Rabiat Israelhatare
2) Haft extrema vänsteråsikter.
MEN det han skriver är INTE satir för det går över hans och också den intellektuella vänsterelitens förmåga.
Permalänk | Anmäl
39 år med i svensk politik, 2009-09-18, 19:06
@30 Persson. Det ligger en hel del i det du skriver. Men de offentliga debattörerna sätter nivån och Gahrtons nivå här ovan är bedrövlig. Det heter "Som man ropar i skogen får man svar". Gahrton satte nivån själv och får stå ut med svaren.
Permalänk | Anmäl
Surgubben, 2009-09-18, 19:18
"Faktum är ju att vi alla normala människor, både eliten och de s.k. vanliga människorna ..." - skriver Per Garthon. Hans inlägg speglar nog väldigt lite vad "normala" människor tänker, vare sig de benämns medelsvensson eller s.k. vanliga. En alltigenom pinsam attack, där egentligen inget av det Hägglund skrev bemöts. Frågan är vem som fastnat i dasstunnan.
Permalänk | Anmäl
Wadis, 2009-09-18, 19:38
Har Pia Kjaersgard förpassats till historiens soptunna?
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-09-18, 20:56
Hahaha Per Garthon gör bort sig varje gång han visar sig i media.
Känns rätt självklart att de som faktiskt VILL prata med Per Garthon i sitt privatliv inte väljer att prata om sitt privatliv utan om just sådana frågor som PG brukar prata om i media och som de förmodligen sympatiserar med. De har väl sett hans flertalet aggressiva utbrott i svts Debatt riktat mot människor med andra åsikter.
Sen att han betraktar vanligt folks åsikter som gnäll och dessutom oetiskt och förkastligt gnäll säger en del. Även om han inte använde exakt de orden.
Som jag ser det gör den liberal eliten och vänstereliten inte mycket annat än att just GNÄLLA på hur vanligt folk lever och vad dessa tycker.
Permalänk | Anmäl
Johan Nilsson Svensson, 2009-09-18, 21:14
#22 Per, 2009-09-18, 08:10
Haha du är rolig. Med samma logik har ju även Anna Anka helt otroligt rätt eftersom mer än halva Sverige har gått till personangrepp på henne.
Permalänk | Anmäl
Johan Nilsson Svensson, 2009-09-18, 21:19
"Plötsligt måste man inte vara kvalificerad för att nå ut med sina raljanta åsikter..."
Hehe, Persson...jag tänkte först skriva en "aningens" syrlig text som du antagligen inte hade uppskattat (du gav så mycket att bygga på, inte bara citatet ovan). Men klockan är halv två, du skulle inte uppskatta mina fyndigheter och jag har saker att gå igenom imorgon. Jag väljer istället att le, småskratta lite och skaka på huvudet åt din kommentar. Trots allt krävs det en del för att få så mycket fel på en gång och dessutom få in en oxymoron som "elit-politiker".
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2009-09-19, 00:39
Göran Hägglund och KD driver ett parti baserat på värderingar som är flera tusen år gamla. Deras idé om den "vanliga människan" representerar enbart deras egen syn på
den "vanliga människan". Alltså runt 4% av befolkningen delar deras uppfattning om hur den "vanliga människan" är. Övriga befolkningen, som borde representera normen för de vanliga människorna, bryr sig faktiskt om genusfrågor och jämställdhet. De flesta tycker t.o.m att homosexuella ska få gifta sig. Vilket KD är ganska ensamma att tycka, förutom SD då såklart.
Permalänk | Anmäl
Ultramagnus, 2009-09-19, 07:50
Ok, läste hela första halvan av artikeln utan att hitta någon form av konkret kritik mot något kd gjort eller sagt. Faktiskt, jag blir inte klok på vad, konkret, som upprör Garthon något så enormt. Allt är retorik, slagord och personangrepp. Tror denna artikel säger mer om Garthon än KD. Den är en studie i hur man INTE bör föra en politisk debatt.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-09-19, 10:19
Per Gahrton, en politisk miljökatastrof för MP! Liksom Schlaug och Eriksson. Varför dess feministiska gnällgubbar, som skämmer ut och skrämmer bort oss män, i ett parti som skall värna om miljön?
Permalänk | Anmäl
Joakim Steneberg, 2009-09-19, 11:30
#30 default persson, 2009-09-18, 16:18,
Vad hindrar dig från att skriva ditt riktiga namn? eller är du ännu en sån där miljömuppist med gammal bil utan katalysator i garaget ochsom åker taxi på statens bekostnad och klagar på att det körs för mycket dyra bilar?
Liberalism handlar om yttrandefrihet, individualism och ekonomisk frihet. Det första tyckte du inte gällde alla och resten står mp långt ifrån, de står däremot väldigt nära kollektivism och socialism.
Bra försök i alla fall.
Permalänk | Anmäl
Mike Nilson, 2009-09-19, 11:36
Per Garthon har totalt missat poängen. Hägglund är en riktig pastor Jansson han har "Inga bestämda åsikter om någonting". De kristna värden är bortkompromissade för länge sen. KD under Hägglund tar emot alla röster även från islamister. Pia Kjaersgaard är raka motsatsen med fast förankrade värderingar som hon inte kompromissar bort
Permalänk | Anmäl
realdemokrat, 2009-09-19, 12:22
En nestor har talat! Dock tycks vi gilla Hägglund. Det gör jag. Tänker på att han blev moderlös när han var tre. Mitt hjärta ömmar för honom men jag skulle aldrig rösta på KD.
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2009-09-19, 13:22
Varför är det så tyst från Miljöpartiet när de gäller de binnande bilarna i förorten? Har ni ingen koll på hur mycket gifter som släpps ut när en bil bränns upp? En normal bilförare släpper inte ut tillnärmelssevis lika mycket föroreningar under åratal av bilkörning och dem tvekar ni ju inte att jaga med blåslampa. Givetvis borde gärningsmännen föreläggas med miljöbot på hundratusentals kroner som de och deras föräldrar ska betala in till staten.
Vi förväntar oss att Miljöpartiet driver denna fråga i nästa valrörelse för ni tänker väl på miljön, Gahrton?
Permalänk | Anmäl
Erland, 2009-09-19, 15:30
Per Gahrton har tydligen fastnat i hat-träsket. Finns det ingen som kan hjälpa honom?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-09-20, 13:52
Svenska kyrkans tidningar Spira samt Amos (region Västerbotten), som två exempel, skall en gång för alla granskas av DM eller annan relevant nämnd. Kyrka och stat ÄR åskillda och just därför skall Spira reklamen skall INTE längre få ingå inom "samhällsinformations"-kriterien. Befängt som detta är, finner inte endast jag att det är dags att avskaffa denna oetiska regel, genom att ställa de som står för detta beslut mot väggen.
Min "ingen reklam" skylt på brevlådan har sällskap av "ingen spira-tidning", trots detta dumpar ändå brevbärare samt SK:s egna drönar denna propaganda (utan moraliskt eller juridiskt berättigande) i våra brevlådor. Bortsett från den oetiska moral/juridiska aspekten av denna "marknadsföring", finns här också ett miljö-förstörelse perspektiv att uppmärksamma. Nedskräpningen av dessa tidningar, bara i mitt område och fastighet, är ett problem (men också övrig direkt-reklam). Detta relevanta grundade arument skall ni politiker också sluta ignorera.
Sluta snacka (tomma ord) och börja göra något åt allt det här!
www.uturkyrkan.se
Permalänk | Anmäl
Idefix, 2009-09-21, 12:31
"skamset förpassas till historiens soptunna"
"ställer sitt framtidshopp till främlingshatare, mansgrisar och annat reaktionärt patrask"
"fastnat i dasstunnans sörja"
"gammal möglig och fantasilös konservatism, typisk för gubbar som känner sig hotade av förändring och förnyelse"
"gubbe som sitter och gnäller "vid köksbordet""
"stormtrupperna i alla fascistiska hatoffensiver"
Per Garthon når ständigt nya retoriska höjder. Är du alltid så dålig eller var det här bara allmänt ogenomtänkt?
Permalänk | Anmäl
Tompa, 2009-09-22, 14:10
Vi har svårt att se skillnad på moralkonservativa och liberala, det som i USA representerar höger och vänster, för vi tror att liberalism är "höger".
KD hör till tredje blocket, det Sverige glömt bort, det som återuppväckts i SD.
Permalänk | Anmäl
JemyM, 2009-09-23, 08:37
Per Gharton får ursäkta,
Göran Hägglund citerade Ulf Lundell
”En och annan som sitter där
På sina höga hästar och vet
Hur det är
Jag menar ni som vet så bestämt
Hur allting ligger till
Vad ni vet är bara hur ni vill
Att det ska ligga till”
och tilllägger
”Vi i alliansen talar mycket och gärna om frihet från höga skatter och regleringar, och det ska vi göra. Men riktig frihet innefattar också rätten att slippa få sitt privata liv påpassat och tillrättalagt av finskrittande ideologer. Om detta talar vi alltför sällan. Det börjar bli hög tid att återupprätta det sunda förnuftet i svensk politisk debatt. Och inte minst respektera vanligt folks rätt att vara precis som de är.”
Vad är det som är konstigt med det?
I Tractatus skrev Wittgenstien att "en sats sann om den överensstämmer med verkligheten. Att förstå är att veta hur en sats eller ett ord används. Wittgenstein ansåg att språket inte kan kopplas samman med fakta ur världen utan ingår i olika språkliga sammanhang. Han kallar dessa sammanhang för 'språkspel'. Per Gharton har synpunkter om vad menas med "vanlig folk", men
missar poängen!
Permalänk | Anmäl
Ramesh Chibba, 2009-09-24, 22:00
52 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Förstår inte Garthon att det är retoriskt självmål att jämföra Hägglund med Goebbels? Klantigt...
Hr. Garthon kommer att hjälpa SD in i riksdagen och att rädda kvar KD . Både med debattinlägg som detta och i debatter där Israel kritiseras och Palestinska terrorister hyllas.
Så låt honom hålla på att skriva - det gynnar Jimmy Åkessons väg in i riksdagen och göran häggkunds fortsatta post i regeringen.
Hr. Garthons syn på demokrati lämnar fö. en hel del att önska.
Han ser inget dåligt i de Palestinska myndigheternas arbete, men har alltid något att anmärka på om Israel....
Ja, det är onekligen intressant detta. Jag trodde att Hägglunds utspel i samma linje under Almedalsveckan var en isolerad händelse, men icke.
Även om jag har väldigt lite till övers för KD så tycker jag nästan lite synd om dem att de är så trängda att de måste ta till detta. För det är ju ganska klart att de är och fiskar i samma grumliga (men tyvärr ganska omfattande) vatten som FP gjorde under förra valet. Kanske kan det finnas något positivt i detta om det innebär att KD kan hålla SD utanför riksdagen genom att ta (tillbaka?) väljare från dem. För oavsett hur lite jag tycker bra om KD så ser jag hellre att de tar hand om den grupp väljare som ligger i (det smala?) gränslandet mellan KD och SD.
Jag läste Hägglund på DN-debatt idag och hoppas sannerligen få se honom debattera och utveckla detta i Radio eller TV. Vad är det egentligen han vill säga? På vilket sätt inskränker den (liberala) "elit" hans "vanlig" liv? För visst måste det väl handla om att han anser att "kultureliten" förtrycker de som vill vara "vanliga"? Hans syfte är väl att öka friheten för människor som en sann socialliberal? Eller? Eller är det så att Hägglund helt enkelt har fått nog av det liberala och sekulära samhället? Anser han att det förfallit moraliskt med homosexuella äktenskap och allmänliberal livsstil? Vill han tysta dessa åsikter? Vill han tysta de som jobbar för att människor ska få leva sin liv precis som de vill (så länge de inte skadar andra)?
Ja, vem vet. Tiden får utvisa vad svenska folket egentligen tycker om Hägglunds åsikter.
Det märks ju dock att det närmare sig val. KD positionerar sig som sagt, som mer konservativt än något annat parti i Alliansen. Frågan är hur de andra partierna i Alliansen väljer att förhålla sig till Hägglunds utspel. Jag bävar (som nybliven medlem i FP) för att FP hakar på sitt framgångsrecept från förra valet och gör gemensam sak med KD. Eller får vi se en mer värdedifferentierad Allians i detta val? Med en större bredd mellan de mest liberala och konservativa krafterna?
Jag kan inte säga att jag håller med Hägglund om allt han säger och KD är sannerligen inget parti jag sympatiserar med - tvärtom. Men när Gahrton avvänder ord som främlingshatare, mansgrisar och annat reaktionärt patrask och dessutom jämför Hägglund med Goebbels, ja då skiter han ju bort sig totalt.
För övrigt kan jag hålla med Hägglund om en sak, och det är att vi i Sverige i det närmsta terroriseras av en elit av politiker, mediefolk och proffstyckare som tvingar på den stora massan sina extremistiska, rabiata och moraliserande åsikter om praktiskt taget allt. Individer som anser sig ha rätten att inkräkta i våra liv, att döma ut den stora massans livsval och att sätta sig själva på piedestaler.
Det, om något, tror jag retar vanligt folk till vansinne. När individer som på inget sätt är duktigare, smartare, mer utbildade eller bättre än mig ska tala om för mig vad som är rätt eller fel och hur jag ska leva mitt liv. Ja, då känner jag hat.
Hägglund har ett antal gånger varit ute och halkat i plumpa försök att vädja till "vanligt folk". Och hans definition av vanligt folk är inte smickrande.
Det är ganska typiskt för kommentarerna i Newsmill, och förresten i de flesta nätmedier att man torgför sina nattståndna fördomar och hellre skjuter budbäraren med hjälp av en massa fjolligheter än försöker ta del av innehållet.
viva israel,den enda demokratin i mellanöstern,viva israel!!!nej till islamisk terrorism!!! nej till gröna kommunister..!!!! latinos för israel..!!!
Många har väl ingen aning idag om Per Gahrton har sitt förflutna i Folkpartiet. Något hände väl eftersom han flyttade till Miljöpartiet. Han fick väl inte den stora roll i Fp som han ansåg att han borde ha haft. Det nybildade Miljöpartiet tog emot honom med öppna armar och gav honom det han ville ha. Inflytande och påverkan på politiken.
Hela hans inlägg andas den bitterheten han måste känna idag över den tiden. Mångordigt. Övertydligt. Slår in öppna dörrar när han kan. Och gnälligt. Inte roligt att se tiden gå i från en. Och andra ta över.
Gahrtons MP lika farligt hot som Hägglunds KD mot våra medborgerliga rättigheter - rösta på Piratpartiet!
Jag håller med dig om, Per Gahrton, att Hägglund är farlig - men jag menar att hans farlighet mera handlar om den moralpanik som KD hjälper till att sprida i landet tillsammans med de feministiska partierna, dit jag räknar MP.
Den 1 juli 2009 infördes den nya groominglagen i Sverige. När Thomas Bodström var justitieminister beslutade han att utreda en lagändring som ECPAT drev. Denna lagändring ses som helt naturlig i den stämning av panik i moralfabriken som ECPAT, KD, MP, S, V, FI med flera drivit fram.
Groominglagen gör det olagligt prata med barn om man har sex i tankarna. Nu får vi alltså inte ens längre tänka som vi vill. Att det är olagligt att ha sex med barn eller föreslå sex med barn tror jag alla ställer upp på. Men att införa ett tankeförbud verkar ju helt vansinnigt - iaf utanför kungariket Sverige. Alla jurister sågade lagen eftersom det helt strider emot västerländsk rättstradition att införa förbud emot orena tankar. Och lite svårbevisat. BRÅ tyckte dessutom att förslaget var onödigt.
Tack storebror MP, KD och ECPAT för att ni hjälper oss att hålla båda händerna på täcket och inte tänka dåliga tankar. Alla är jämlika, men våra storebröder och storasystrar, Göran, Per och Carola är lite mera jämlika.
De partier som inte värnar våra medborgerliga friheter har inget att gör i riksdagen - det gäller KD så väl som MP.
Freda våra medborgerliga rättigheter - rösta på Piratpartiet!
Välskriven artikel av Per - men inte särskilt ärlig. Per Gahrton framställer det som om Göran Hägglund i sin artikel är på offensiven och t ex angriper "nonfigurativ konst". Detta ger intrycket att Hägglund skulle vara någon sentida kritiker av 'entartete kunst'. Men det Hägglund faktiskt talar om är att viss konst har kritiserats just för att den är figurativ. "Den som exempelvis råkar gilla tavlor som föreställer något bör till exempel göra avbön direkt; då har man nämligen nazistiska böjelser, har det meddelats från flera håll i sommarens kulturdebatt", skriver Göran. Och han har inte gripit detta i luften - det är ju en väl känd debatt som perfekt illustrerar vad Göran vill ha sagt.
Det är bara synd att många av er har inte förståt att vänster, social demokrati har inget och med livstillen izlam och göra,annars skulle ni vara på rätt väg!
De som kallar sig för kommunister och Marxist har fördärvat för Den Där Marx ,Richard Marx!!
Han vänder sig i graven varenda gång kommunister talar här i Väst!
Och det vore önskvärt att stoppa just Kristdemokraters agerande Om olika sak frågor!
Man SKA inte blanda in religion med politik! Herre GUD, lär man sig Aldrig?!!!
Mullorna vid makt i mitt Modersland och bara tanken på den måste
Avskräcka hela Svenska folket och sätta STOP på den!
Det blir farligare också för höger makter vill ha 1500-talet tillbaka!
Jag önskar faktiskt fred och harmoni för befolkningen i Sverige och Hoppas att man är smart nog och sätta stop (inte munkavle) men Sätta de på sin plats!
Präster och sådana som han talar vackert först men sedan visar de Sitt riktiga ansikte! 4 år till då har ni medel tiden tillbaka,lol!
Mycket rolig och välskriven artikel. Tack!
Per,
Det är en sak jag länge undrat. Är det sant att du försökte skjuta en flyende råbock i röven eller är det bara ont förtal? (av numera framlidne Per Lorentzon)
I vilket fall som helst; ta det lungt med spånken och rondellerna. Jag känner en kille som åkte dit för rattfylla en hel vecka efter att han druckit en folköl, så det där kan sitta i länge vettu.
Och förresten, bra artikel, som alltid!
Ledsen Gharton, men jag känner mig mer och mer övertygad om att det är artiklar av din sort som är orsaken till att SD kommer in. Bara för att etablissemanget lyckats hålla SD utanför hittills är detta inte en naturlag. Inte när Sverige halkar ner på välfärdstrap´pan, arbetslösheten är hög och många arbetare inte längre käner igen sig i folkhemmet. Jag tror tvärt om att Göran har en poäng, även om jag inte håller med hans åsikter. Vi har en spricka mellan en politisk vänstgerelit som inte trampat itakt. Jag är åtminstone moprlaiskt övertygad om att GÖrans artikel minskar strömningar mot SD och dina artikelnökar. Att KD sedan ligger farligt nära 4 % spärren är en helt annan sak. klart jag skulle vara orolig som patiledare, men att kalla Görans artikel för populism är tveksamt, snarare att han faktiskt har ett öra mot marken. Görans problem är dock att hans partibas inte är samma människor som attraheras av SD och känner sig övergivna av SAP. Så Göran vinner med 2 - 0.
Det är vänstern so sitter på problemet, så länge man hkar i det egentliga problemet, segregation pga 20 års obefintlig bostadspolitik, för stor invandring och hexkonster för att dölja arbetslöshet så brister bubblan till slut i den egna väljarbasen. Det är mer ert problem, inte Görans.
"Över en öl - eller en kopp kaffe - kan även vettiga och toleranta människor ibland tillåta sig att vräka ur sig ganska inskränkta och aggressiva kommentarer,"
Alltså... nä, Det går inte att ta Per Gahrton på allvar längre. Parodi.
Snälla Gahrton! När har du flummat färdigt? Göran Hägglund är, en till skillnad från dig, seriös politiker som jobbar realpolitiskt för nå viktiga och i svensk politik saknade mål. Du däremot, en stackars förvirrad idealist. Jösses, pinsamt är ordet!
Garthon har tydligen varit på lyset när han skrivit den här artikeln. Ett gott råd: kör inte bil i morgon!
Per Garthon är likt en knippe selleri blek och inte särskilt god i ensamt gemak. Tillsammans med andra grönsaker kan det dock bli en mustig soppa.
Per Garthon är en gnällspik som borde cyklat förbi politikens dörrar, hängt på låset och tagit farväl. TIll om och med Mp hade varit själaglada men inte vågat yttra det, därför gör jag det: Snälla
Per Gahrton hoppa upp på cykeln och ta en lång tur, varför inte till Kualalumpur, det ligger tillräckligt långt borta för att han inte hinner tillbaka i tid för 2010 års val och vem kommer att sakna honom? Inte jag heller...
Per Gahrton är Sveriges Roger Walsh.
Notera att jag på intet sätt vill nedvärdera Pia Kjaersgaard, utan snarare bygger vidare på Gahrtons resonemang, baserat på min uppfattning om hur den mannen "tänker".
För de som känner för att läsa mer om Roger Walsh: http://www.msnbc.msn.com/id/32761202/
EU-parlamentet. Som sagt var: en avstjälpningsplats för bortskämda oduglingar man inte kan ha någon annanstans. Där kan de vältra sig i lyx. Klantighet belönas rikligen.
.
SVERIGE UT UR EU!
Per Garthon,
dra en filt över dig och fortsätt sova. Natti natti.
Kan vi vara säkra på att du är nykter när du skriver det här?
Många verkar vara rädda för alla sanningar herr Garthon levererar.
Istället för att bemöta artikeln med motargument så går man till personangrepp.
Det bevisar att Garthon har helt rätt.
Per Gharton politikebns största wannabe. Miljöpartister gör allt för makten. I Tyskland gjorde de också det la sig platt för sossarna men väljarna genomskådade det och nu är de totalt marginaliserade. Efter den osmakliga smutskampanjen mt Affe hoppar han nu på Häggis.Jag håller med om att Häggis är ett nerköpt visavi Affe, men han är i alla fall nykter och särskilt i trafiken
Gahrton är en idiot som borde hålla käft. Fattar han inte att hans förtroendekapital är föbrukat för länge sedan? Denne alkoliserade miljömupp borte öppna en ny starköl och slappna av istället för att då och då krypa fram från under sin sten och bräka ur sig diverse svador.
Gattis SD! Med Per Garthon har ni fått en ny valarbetare.
Gahrton är en skogstokig vänstertomte som inom en snar framtid kommer att köra ihjäl någon.
Stackars Gahrton. Det enda goda med detta är att Gahrton visar att Hägglund har rätt. I vart fall mer rätt. Gahrton tillhör den typ av politiker som skapat politikerföraktet genom sitt parasiterande som EU politiker där han satte upp sig på möten han aldrig gick till för att få ersättningen. Hans förfall syns på att detta är vad han kan åstadkomma. Ett inlägg på samma nivå som klottret på offentliga avträden.
Per, somna om.
Hur i herrans namn kan Hägglunds insändare kopplas till Kjaersgaard (och hur kunde Åsa Lindeborg koppla hans sommartal till nazism)? Kultureliten är intellektuellt ohederlig (eller dum). Lars Leijonborg gjorde väl förresten ett mycket bra jobb som partiledare, inte behöver han vara skamsen. Historiens soptunna - vilket trams Gahrton!
En allt högljuddare och argare lätt-fascistisk rörelse går att skönja genom kommentatorsfält i svensk media. Plötsligt måste man inte vara kvalificerad för att nå ut med sina raljanta åsikter, och plötsligt måste man inte stå för dem med namn.
Internet ger extremister oproportionellt stor publicitet och deras enkla retorik är tyvärr mer lockande än den akademiska och den sakliga debatten. I gengäld dränks allt som inte kan formuleras med löpsedelsvenska.
Ner med kulturen. Ner med konsten. Ner med Invandrare, Ner med bidrag, Ner med skatter, Ner med elit-politiker. Ner med utbildning. Ner med folk som kan nått. Ner med folk som behöver hjälp.
Det enda som ska upp är JAG.
Historien har redan visat var denna sortens populism leder.
(Förresten så det stor humor att folk tror att MP och liberalism står i något slags motsatsförhållande. Ni har uppenbarligen ingen aning om vad liberalism står för. Nej, sitt-ner-i-bänken-folkpartiet är inte synonymt med liberalism).
Hej
Liten upplysning till er alla som kanske inte har varit med och följt Gahrtons bravader inom den svenska intellektuella eliten (vänstereliten som numera har konverterat delvis till miljömuppism och är den rådande inom mainstream media) sedan 70 talet så som jag har gjort.
Gahrton har alltid varit:
1) Rabiat Israelhatare
2) Haft extrema vänsteråsikter.
MEN det han skriver är INTE satir för det går över hans och också den intellektuella vänsterelitens förmåga.
@30 Persson. Det ligger en hel del i det du skriver. Men de offentliga debattörerna sätter nivån och Gahrtons nivå här ovan är bedrövlig. Det heter "Som man ropar i skogen får man svar". Gahrton satte nivån själv och får stå ut med svaren.
"Faktum är ju att vi alla normala människor, både eliten och de s.k. vanliga människorna ..." - skriver Per Garthon. Hans inlägg speglar nog väldigt lite vad "normala" människor tänker, vare sig de benämns medelsvensson eller s.k. vanliga. En alltigenom pinsam attack, där egentligen inget av det Hägglund skrev bemöts. Frågan är vem som fastnat i dasstunnan.
Har Pia Kjaersgard förpassats till historiens soptunna?
Hahaha Per Garthon gör bort sig varje gång han visar sig i media.
Känns rätt självklart att de som faktiskt VILL prata med Per Garthon i sitt privatliv inte väljer att prata om sitt privatliv utan om just sådana frågor som PG brukar prata om i media och som de förmodligen sympatiserar med. De har väl sett hans flertalet aggressiva utbrott i svts Debatt riktat mot människor med andra åsikter.
Sen att han betraktar vanligt folks åsikter som gnäll och dessutom oetiskt och förkastligt gnäll säger en del. Även om han inte använde exakt de orden.
Som jag ser det gör den liberal eliten och vänstereliten inte mycket annat än att just GNÄLLA på hur vanligt folk lever och vad dessa tycker.
#22 Per, 2009-09-18, 08:10
Haha du är rolig. Med samma logik har ju även Anna Anka helt otroligt rätt eftersom mer än halva Sverige har gått till personangrepp på henne.
"Plötsligt måste man inte vara kvalificerad för att nå ut med sina raljanta åsikter..."
Hehe, Persson...jag tänkte först skriva en "aningens" syrlig text som du antagligen inte hade uppskattat (du gav så mycket att bygga på, inte bara citatet ovan). Men klockan är halv två, du skulle inte uppskatta mina fyndigheter och jag har saker att gå igenom imorgon. Jag väljer istället att le, småskratta lite och skaka på huvudet åt din kommentar. Trots allt krävs det en del för att få så mycket fel på en gång och dessutom få in en oxymoron som "elit-politiker".
Göran Hägglund och KD driver ett parti baserat på värderingar som är flera tusen år gamla. Deras idé om den "vanliga människan" representerar enbart deras egen syn på
den "vanliga människan". Alltså runt 4% av befolkningen delar deras uppfattning om hur den "vanliga människan" är. Övriga befolkningen, som borde representera normen för de vanliga människorna, bryr sig faktiskt om genusfrågor och jämställdhet. De flesta tycker t.o.m att homosexuella ska få gifta sig. Vilket KD är ganska ensamma att tycka, förutom SD då såklart.
Ok, läste hela första halvan av artikeln utan att hitta någon form av konkret kritik mot något kd gjort eller sagt. Faktiskt, jag blir inte klok på vad, konkret, som upprör Garthon något så enormt. Allt är retorik, slagord och personangrepp. Tror denna artikel säger mer om Garthon än KD. Den är en studie i hur man INTE bör föra en politisk debatt.
Per Gahrton, en politisk miljökatastrof för MP! Liksom Schlaug och Eriksson. Varför dess feministiska gnällgubbar, som skämmer ut och skrämmer bort oss män, i ett parti som skall värna om miljön?
#30 default persson, 2009-09-18, 16:18,
Vad hindrar dig från att skriva ditt riktiga namn? eller är du ännu en sån där miljömuppist med gammal bil utan katalysator i garaget ochsom åker taxi på statens bekostnad och klagar på att det körs för mycket dyra bilar?
Liberalism handlar om yttrandefrihet, individualism och ekonomisk frihet. Det första tyckte du inte gällde alla och resten står mp långt ifrån, de står däremot väldigt nära kollektivism och socialism.
Bra försök i alla fall.
Per Garthon har totalt missat poängen. Hägglund är en riktig pastor Jansson han har "Inga bestämda åsikter om någonting". De kristna värden är bortkompromissade för länge sen. KD under Hägglund tar emot alla röster även från islamister. Pia Kjaersgaard är raka motsatsen med fast förankrade värderingar som hon inte kompromissar bort
En nestor har talat! Dock tycks vi gilla Hägglund. Det gör jag. Tänker på att han blev moderlös när han var tre. Mitt hjärta ömmar för honom men jag skulle aldrig rösta på KD.
Varför är det så tyst från Miljöpartiet när de gäller de binnande bilarna i förorten? Har ni ingen koll på hur mycket gifter som släpps ut när en bil bränns upp? En normal bilförare släpper inte ut tillnärmelssevis lika mycket föroreningar under åratal av bilkörning och dem tvekar ni ju inte att jaga med blåslampa. Givetvis borde gärningsmännen föreläggas med miljöbot på hundratusentals kroner som de och deras föräldrar ska betala in till staten.
Vi förväntar oss att Miljöpartiet driver denna fråga i nästa valrörelse för ni tänker väl på miljön, Gahrton?
Per Gahrton har tydligen fastnat i hat-träsket. Finns det ingen som kan hjälpa honom?
Svenska kyrkans tidningar Spira samt Amos (region Västerbotten), som två exempel, skall en gång för alla granskas av DM eller annan relevant nämnd. Kyrka och stat ÄR åskillda och just därför skall Spira reklamen skall INTE längre få ingå inom "samhällsinformations"-kriterien. Befängt som detta är, finner inte endast jag att det är dags att avskaffa denna oetiska regel, genom att ställa de som står för detta beslut mot väggen.
Min "ingen reklam" skylt på brevlådan har sällskap av "ingen spira-tidning", trots detta dumpar ändå brevbärare samt SK:s egna drönar denna propaganda (utan moraliskt eller juridiskt berättigande) i våra brevlådor. Bortsett från den oetiska moral/juridiska aspekten av denna "marknadsföring", finns här också ett miljö-förstörelse perspektiv att uppmärksamma. Nedskräpningen av dessa tidningar, bara i mitt område och fastighet, är ett problem (men också övrig direkt-reklam). Detta relevanta grundade arument skall ni politiker också sluta ignorera.
Sluta snacka (tomma ord) och börja göra något åt allt det här!
www.uturkyrkan.se
"skamset förpassas till historiens soptunna"
"ställer sitt framtidshopp till främlingshatare, mansgrisar och annat reaktionärt patrask"
"fastnat i dasstunnans sörja"
"gammal möglig och fantasilös konservatism, typisk för gubbar som känner sig hotade av förändring och förnyelse"
"gubbe som sitter och gnäller "vid köksbordet""
"stormtrupperna i alla fascistiska hatoffensiver"
Per Garthon når ständigt nya retoriska höjder. Är du alltid så dålig eller var det här bara allmänt ogenomtänkt?
Vi har svårt att se skillnad på moralkonservativa och liberala, det som i USA representerar höger och vänster, för vi tror att liberalism är "höger".
KD hör till tredje blocket, det Sverige glömt bort, det som återuppväckts i SD.
Per Gharton får ursäkta,
Göran Hägglund citerade Ulf Lundell
”En och annan som sitter där
På sina höga hästar och vet
Hur det är
Jag menar ni som vet så bestämt
Hur allting ligger till Vad ni vet är bara hur ni vill
Att det ska ligga till”
och tilllägger
”Vi i alliansen talar mycket och gärna om frihet från höga skatter och regleringar, och det ska vi göra. Men riktig frihet innefattar också rätten att slippa få sitt privata liv påpassat och tillrättalagt av finskrittande ideologer. Om detta talar vi alltför sällan. Det börjar bli hög tid att återupprätta det sunda förnuftet i svensk politisk debatt. Och inte minst respektera vanligt folks rätt att vara precis som de är.”
Vad är det som är konstigt med det?
I Tractatus skrev Wittgenstien att "en sats sann om den överensstämmer med verkligheten. Att förstå är att veta hur en sats eller ett ord används. Wittgenstein ansåg att språket inte kan kopplas samman med fakta ur världen utan ingår i olika språkliga sammanhang. Han kallar dessa sammanhang för 'språkspel'. Per Gharton har synpunkter om vad menas med "vanlig folk", men
missar poängen!