Tack! Kanske inte världens absolut bästa förslag men det är ett steg i rätt riktning! Debatten mellan fildelare och upphovsrättsägarna har för länge sedan slutat ge någonting men här kommer faktiskt ett förslag som i alla fall rent teoretiskt skulle kunna leda diskussionen framåt och det gillar jag!
Lite smolk i glädjebägaren att det kommer från (v) men det förändrar ju inte faktum: ett bra förslag är ett bra förslag...
Permalänk | Anmäl
Johan Billing, 2009-09-17, 07:58
Locktoner från Ohly! Men så länge Thomas Bodström sitter i en eventuell rödgrön regering klingar de extremt falskt. Sparka honom, så kan vi börja snacka.
Permalänk | Anmäl
Jay, 2009-09-17, 08:00
Tack!
Äntligen någon som kommer med lite fräscha lösningar istället för gammalt gnäll över att ingen köper cd-skivor och laghets från lobby och stat. Skönt att se att det finns någon som inte lever i det förgångna. Mer sånt!
Permalänk | Anmäl
Ann, 2009-09-17, 08:43
Låter bra. Ska bli spännade att se hur de tänker sig förslaget lite mer detaljerat.
Permalänk | Anmäl
Jonas, 2009-09-17, 08:52
Lars, du kan lova vad som helst, du vet att du inte behöver infria dina löften.
Jag skulle uppskatta om du lovade att måla månen röd.
Permalänk | Anmäl
Kryckan, 2009-09-17, 09:30
BRAVO!! Jag har försökt dra den här parallellen i flera fildelningsdiskussioner. Ett genomförande har potential att vara till gagn för flertalet författare, kompositörer, andra upphovsmän/kvinnor och musiker (däremot kanske inte för vissa högljudda förlag, skiv-/filmbolag och copyright-handlare). Hoppas att biblioteken är nyckeln till en KONSTRUKTIV fildelningsdebatt. Alla älskar bibliotek (eller!?). Bibliotek 2.0 är logiskt, önskvärt och genomförbart!!
Permalänk | Anmäl
Stefan M, 2009-09-17, 09:34
Sveriges nationalbibliotek Kungliga biblioteket har en ljud och bildavdelning (f.d. Statens ljud och bildarkiv) som har som uppdrag att samla in all svensk musik, film, radio och tv för att tillgängliggöra för forskning och bevara för eftervärlden. Denna enorma samling håller också på att digitaliseras i stor skala. Verksamheten finns alltså redan men kommer inte många till del. Återstår då en lagändring som gör allt detta material tillgängligt för alla svenska medborgare. Något att jobba på Ohly! Att låta bilbioteken bli centraler för dessa medier är rimligt. En mindre biblioteksersättning för det material man själv vill behålla som filer är också en bra lösning.
Permalänk | Anmäl
Jascha, 2009-09-17, 10:30
Tack Lars Ohly
Det var en intressant artikel. Men det finns några viktiga frågetecken kring dig och ditt partis medlöperi med de kommunistiska diktaturerna som vi måste räta ut innan vi kan bestämma oss för huruvida vi kan rösta på er eller ej.
År 2000 sa du följand till Aftonbladet:
”Jag har varit kommunist sedan jag gick med i Kommunistisk ungdom 1978 och aldrig förknippat det med diktatur eller förtryck.”
Mot bakgrund av tillståndet i de länder som styrdes av de kommunistpartier som ni brukade kalla ”broderpartier” hur kunde det komma sig att Du aldrig förknippat kommunismen med ”diktatur eller förtryck”?
När någon i ert parti framförde försiktig kritik mot den kommunistiska diktaturen Östtyska Demokratiska Republiken så svarade du följande:
”När vi skriver om de socialistiska länderna i Röd Press bör vi inrikta oss på att avslöja borgarnas myter.... inte sprida dem vidare.”
Men den borgeriga kritiken gentemot DDR och andra kommunistiska stater grundade sig på fakta, varför instämde ni inte istället i kritiken mot de kommunistiska diktaturerna?
Det finns en massa annat att ta upp men det skulle vara bra om Vänsterpartiet kunde svara på dessa frågor till att börja med.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2009-09-17, 10:34
I vanlig ordning har den gamle kommunisten inte begripit någonting i sitt försök att flörta med väljarna. Främsta fördelarna med fildelning: enormt utbud, snabbt, bekvämt. Först därefter kommer "gratis". På ca två till fem minuter kan jag välja och börja se vilken film som helst och samtidigt kolla på IMDB om den verkar bra. Jag skulle knappt ens hunnit påbörja promenaden till videobutiken på samma tid. Vad i hela världen ska jag krångla med biblioteket och dess öppettider för?
Permalänk | Anmäl
stalin var en elak man, 2009-09-17, 10:47
Det vore faktiskt den allra bästa lösningen, och jag har funderat på liknande sätt. Det skulle gynna både kulturarbetarna och allmänheten, och göra det mer accepterat att ladda ner bland vanligt folk. Skitbra att ni driver denna linje, fortsätt med det!
Permalänk | Anmäl
Frej, 2009-09-17, 10:49
Nu är det ju inte bara musiker och filmare som kommer att behöva ersättas. Även etablerade författare, översättare och fotografer kommer att behöva omfattas av ett statligt försörjningsprogram om rovkopieringen släpps fri. Det skulle kanske fungera, jag skulle själv inte ha något emot att vara statligt avlönad kulturarbetare, men man måste ju ordna en helhetslösning för alla kulturskapare som får benen undanslagna av en eventuell legalisering.
Permalänk | Anmäl
Friedrich, 2009-09-17, 11:08
ÄN-TLI-GEN!
Ohly får mycket skit i dagsläget, kanske framför allt för att de nyliberala vindarna blåser över hela det politiska spektrat och Ohly i mångt och mycket företräder en litet gammeldags socialistisk och medkännande syn på ekonomi och samhälle. Jag håller inte alltid med honom, men här tangerar han lösningar som jag i flera år förespråket: Utökat statligt stöd för kulturproducenter kombinerat med ett bättre system för fildelning.
Branschen själv har börjat stappla ut på arenan med lösningar som Spotify, men ännu så länge rör det sig om antingen dyra eller konsumentfientliga lösningar som knappast kommer att hålla i längden. Vad producenter och distributörer måste fatta är att fildelningen inte bara inneburit en förändring i hur kultur distribuerad, utan också i hur konsumenter upplever paketeringen: Vi har vant oss vid DRM-fria mp3:or, PDF:er som går att läsa på snart sagt vilken enhet eller plattform som helst och filmer som går att se, utan reklam, on-demand, och konverteras till det format som passar just den egna önskade plattformen och hårdvaran bäst. Då duger inte monolitiska monopollösningar med nästan-PDF:er, DRM-skyddad musik och filmer som bara kan streamas.
Permalänk | Anmäl
Mikael Bergström, 2009-09-17, 11:34
Jättebra förslag! Äntligen börjar debatten gå i rätt riktning.
Men ursäkta, vilken tid lever "stalin var en elak man" i? Gå till biblioteket, öppettider?! Vad sägs om digitalabiliotek.se?
Fri tillgång till musik och film online. Blixtsnabbt och med toppkvalitet. Varför skulle jag då ens starta DC eller liknande?
Permalänk | Anmäl
Tommy, 2009-09-17, 12:13
Stalin var en elak man: Det är du som inte begripit förslaget.
För övrigt mycket bra artikel!
Permalänk | Anmäl
Erik G, 2009-09-17, 12:16
#13. Det här handlar om DIGITALA bibliotek, på nätet förstås Öppettider och fysiska avstånd har inget med saken att göra. Jag antar att det för användaren skulle se ut ungefär som på en bättre fildelningssajt - men konsekvenserna för kulturarbetarna skulle ju se helt annorlunda ut.
Permalänk | Anmäl
Jonas, 2009-09-17, 12:28
300 miljoner?? Ska vi då snuva Lars Ohly`s fiender på inkomst? Man kan anta att 90% av omsättning inom dessa kulturområden kommer från Amerikansk eller utländsk nöjesindustri. Vad blir det då över för svensk kultur, 30 miljoner! inte mer än vad en större Svensk film produktion kostar att producera. Bra förslag för att ta död på Svensk kultur.
Permalänk | Anmäl
migo, 2009-09-17, 12:38
Ta bort det statliga stödet så är det en bra idé, varför ska vi stötta en industri som inte klarar att leva på marknadens villkor med statliga pengar?
Permalänk | Anmäl
Johan_k, 2009-09-17, 12:55
#13 - att även bibliotek kan ha webbsidor är tydligen något du missat?
Permalänk | Anmäl
Ralf, 2009-09-17, 13:03
Tack för alla vänliga ord om förslaget! Kika in på digitalabibliotek.se och förbättra det själva.
migo: Så skulle man förstås kunna göra, men dagens biblioteksersättning går bara till svenska författare, inte till utländska. Vi resonerar lite kring det i förslaget. Vår slutsats blev att givet dagens lagstiftning så får vi börja bygga biblioteken med svensk film och musik.
Permalänk | Anmäl
Micke vK, 2009-09-17, 13:11
@Micke vK. Gäller det bara svensk film och musik då applåderar jag förslaget.
Permalänk | Anmäl
migo, 2009-09-17, 13:43
Johan_k: Detta har verkligen inget med marknadsekonomi att göra. Hur kan du kalla stöld för "marknadens villkor"? Vilket företag skulle klara att producera utan att få betalt? Kulturarbetarnas dilemma är att de inte kan skydda sin upphovsrätt och få rättmätigt betalt. Kulturarbete och konstnärligt skapande är ingen hobby, som du verkar tro. Många konstnärer, musiker, författare har mer studielån än mången bankanställd civilekonom. Dessa lån ska betalas. Familjer ska försörjas. Många kulturarbetare skiter i fin bil och platteve, men när de berövas till och med möjligheterna till en basal levnadsstandard, då har det gått för långt.
En förutsättning för en fungerande marknad är att lagar upprätthålls och efterlevs; i det här fallet fungerar inte detta och då måste samhället finna en annan lösning för att rädda sig själv från undergång.
Permalänk | Anmäl
Friedrich, 2009-09-17, 13:54
*Host* populism *host* Som tur är kommer resten av den civiliserade västvärlden att sätta stopp för den sinnesförvirring som som just nu råder i denna avkrok. Så Ohly kan lugnt fortsätta att fiska i grumligt vatten, han kommer ändå aldrig att kunna förverkliga detta.
Permalänk | Anmäl
ElGuapo, 2009-09-17, 14:02
Till #12: Livet är inte lätt eller hur ? Förmodligen har du märkt det tidigare oxå. Vet inte riktigt hur jag skall förklara, men detta handlar om ett förslag rörande fildelning. Huruvida du skall rösta på v eller inte får du försöka reda ut själv. Även om jag förstår att det kan bli svårt, så det är nog lika bra att du låter bli.
Till #13: Du kan börja gå nu - till biblioteket alltså. Det är helt ok, frågan om vägen om du inte hittar. Försök inte läsa på skyltarna, eftersom du verkar ha lite svårt att förstå det du läser.
Permalänk | Anmäl
ulf r, 2009-09-17, 14:11
Det var ett bra initiativ. Förslaget har vissa brister, men det kan vi ta sen. Huvudsaken är att ännu ett parti är på rätt väg.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-09-17, 14:21
Det fungerar inte därför att det är helt andra summor.
Vi pratar om ett bilbliotek som skulle nyttjas kanske 1 miljoner gånger mer frekvent än dagens bibliotek. Det betyder 1 miljon gånger högre stimavgifter än dagens bibliotek. Det blir sinnesjukt höga kollaktiva skatter för detta bibliotek. Vi pratar om kanske 5000 kr per månad och invånare om alla kontinuerligt ska hämta hem sina filmer, böcker, musik, mjukvaror, etc. som de önskar.
Det måste vara bättre att de som nyttjar någonting betalar för det.
Permalänk | Anmäl
Nörden, 2009-09-17, 14:59
Det fungerar inte därför att det är helt andra summor.
Vi pratar om ett bilbliotek som skulle nyttjas kanske 1 miljoner gånger mer frekvent än dagens bibliotek. Det betyder 1 miljon gånger högre stimavgifter än dagens bibliotek. Det blir sinnesjukt höga kollaktiva skatter för detta bibliotek. Vi pratar om kanske 5000 kr per månad och invånare om alla kontinuerligt ska hämta hem sina filmer, böcker, musik, mjukvaror, etc. som de önskar.
Det måste vara bättre att de som nyttjar någonting betalar för det.
Permalänk | Anmäl
Nörden, 2009-09-17, 15:00
Vi betalar inte, vi betalar inte...
Permalänk | Anmäl
Johan, 2009-09-17, 16:03
Nörden: Stim behöver inte nödvändigtvis ha någon roll alls för biblioteken. De har inte rätt att tillåta en sånt här tillgängliggörande via licensavtalen. Vi tänker oss ett standardavtal som de artister och filmare som vill undertecknar, givet dagens lagstiftning. De som är med delar sedan på ersättningen utifrån nedladdningsstatistiken.
Jag tror det är ett misstag att tro att all kulturdistribution skulle gå genom biblioteken. Precis som fildelningen inte har inneburit att alla annan distribution försvunnit kommer knappast biblioteken göra det heller.
För övrigt motsvarar dagens privata kulturutgifter ungefär 200:- per person och månad, totalt. De offentliga är i samma storleksordning. För att göra av med 5000:- per person och månad skulle det alltså krävas ganska radikala refomer :)
Permalänk | Anmäl
Micke vK, 2009-09-17, 16:08
Är ni så otroligt naiva att bara ni tror att ni ska få "ladda ner gratis", så köper ni ett socialistiskt samhälle med kommunister vid rodret?!
Hur många micro-sekunder tror ni det tar innan precis ALL film och musik som inte är svenskt blockeras eller de handels embargon som kommer att drabba Sverige? Och det skall läggas till massarbetslöshet och förstatligandet av alla företag...
Kanske arkebusera några borgarbrackor offentligt också;)
Och bara för att ni tycker er ha rätten till "gratis" musik och film?!
Kom igen!
Permalänk | Anmäl
Johan, 2009-09-17, 16:11
#13, Det går redan idag att låna e-böcker och ljudböcker online: http://www.elib.se/bibliotek/
Permalänk | Anmäl
Bo Haest, 2009-09-17, 18:13
Härligt att vänstern hänger på, inte bara ungdomsförbundet, utan nu även moderpartiet. Nu är vi överens om, som ni skriver, åtminstone en sak. Och förhoppningsvis arbetar vi alla fram nya förslag som kan få lagstiftningen att hänga med tiden!
Permalänk | Anmäl
Hanna Dönsberg, 2009-09-17, 19:20
Äntligen!
Nu kan den offentliga diskussionen börja gå framåt igen.
Permalänk | Anmäl
wereo, 2009-09-18, 05:51
Hur skulle detta fungera med mjukvara? skulle man isf kunna låna en licens av Photoshop eller Windows 7 på biblioteket också? Låter mycket intressant!
Permalänk | Anmäl
Jonatan, 2009-09-19, 11:53
Tycker (v) har lite konstiga mål ibland. Nog för att detta kanske är ett bra förslag, men det var en formulering jag hakade upp mig på.
"Vi i Vänsterpartiet vill att fler ska arbeta på heltid med film och musik."
Man undrar ju då, varför då? Finns det nått egenvärde i att folk arbetar med film och musik? Eller är det så att de vill att det ska skapas mer film och musik och ett sätt att lyckas med detta är att fler jobbar med film och musik? (v) verkar blanda ihop målet och medlen till målet, som så många gånger förr.
Permalänk | Anmäl
Björn, 2009-09-22, 13:45
Lars Ohly´s inlägg stinker populism och ett dåligt försök till att ragga väljare från Piratpartiet.
Om nu fler skall KUNNA jobba med musik och film, måste någon betala deras löner. Ett samhälle där "allt" är fritt skapar knappast en ekonomisk grund som tillåter kulturarbetare att få verka i fri anda. Men en liten inkomstskattehöjning för oss andra kanske fixar problemet...
Men Lars Ohlys idealvärld kanske är Stalins Sovjet där goda fosterländska tonsättare och filmare fick bidrag - resten tvingades fly landet...
Permalänk | Anmäl
"Nej tack till en rödgrön röra", 2009-09-22, 15:45
Bra förslag, bra artikel! Är ej vänsterpartist, men man vet ju aldrig framöver...
www.uturkyrkan.se
Permalänk | Anmäl
Idefix, 2009-09-22, 16:28
Jonatan: Så skulle man kunna göra. Vi är nog iofs. snarare för att stödja en övergång till fri programvara. Där finns redan väl fungerande, biblioteksliknande lösning! Datorspel är en lite knepigare fråga som vi resonerar kort om i slutet av själva förslagstexten (finns på digitalabibliotek.se).
Björn: Det är nog inte så specifikt för oss. Vilket parti som helst kan säga "fler poliser", utan att för den skull mena att polisarbete har ett egenvärde.
Poängen med formuleringen är att göra debatten klarare: mer film skapas genom att vi ser till att fler kan arbeta med det. Därför är det ganska långsökt att motivera t ex IPRED med att det skulle ge mer filmproduktion. Det finns mycket bättre vägar att påverka den riktiga frågan - hur många som arbetar med film.
#43: Att musik släpps fri betyder inte att den inte har några intäkter. Vi ser inte biblioteksersättning som det stora svaret på hur musikerna ska få betalt, och håller helt med om att en sån hypotetisk situation skulle ge ett potentiellt allvarligt urvalsproblem. Digitala bibliotek är ett steg på rätt väg, inte mer.
Permalänk | Anmäl
Micke vK, 2009-09-23, 11:09
Biblioteken är tyvärr redan utrotningshotade i dagens Sverige...och utvecklingen av kulturella institutioner överlag är något som inte prioriteras längre, men att drömma är ju alltid fint.
Permalänk | Anmäl
leia marcuse, 2009-09-23, 23:20
Ohlys artikel här är ren populism. Till och med Nacka Skoglund hade sett det om han ännu varit i livet.
Om inte Ohly noga tänker igenom Karl Marx tillsammans med sina partikamrater och sedan inser att i dessa idéer i sig själva finns inbyggt totalitära tendenser. Och sedan tänker radikalt nytt från sina inpyrda gamla rigida och passé idéer. Ja då har de inget att göra för svenskarna och för svensk politik. Utan lägg ner ert parti så att en förnyelse kan växa fram underifrån.
Permalänk | Anmäl
Ping Lin Pong, 2009-09-24, 01:41
Låt fildelningscentraler bli bibliotek för musik, film och böcker.
Permalänk | Anmäl
Mike Nilson, 2009-09-30, 17:10
Man kan redan låna ljudböcker, e-böcker och musik hemifrån om man har ett lånekort, det verkar bara som om de flesta inte fattat det... för musik och film finns ju för övrigt redan spotify och voddler tror mer att de eller liknande företag kommer att lösa upphovsrättsfrågan. Det ska framför allt gå snabbt och enkelt att hämta film och musik, gratis är en bonus.
Permalänk | Anmäl
Katrin, 2009-12-11, 10:50
Det där var ett samarbetsvilligt och anpassligt förslag.
Ohly är knappast kommunist.
Permalänk | Anmäl
lunchdröm, 2010-01-04, 16:34
50 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Tack! Kanske inte världens absolut bästa förslag men det är ett steg i rätt riktning! Debatten mellan fildelare och upphovsrättsägarna har för länge sedan slutat ge någonting men här kommer faktiskt ett förslag som i alla fall rent teoretiskt skulle kunna leda diskussionen framåt och det gillar jag!
Lite smolk i glädjebägaren att det kommer från (v) men det förändrar ju inte faktum: ett bra förslag är ett bra förslag...
Locktoner från Ohly! Men så länge Thomas Bodström sitter i en eventuell rödgrön regering klingar de extremt falskt. Sparka honom, så kan vi börja snacka.
Tack!
Äntligen någon som kommer med lite fräscha lösningar istället för gammalt gnäll över att ingen köper cd-skivor och laghets från lobby och stat. Skönt att se att det finns någon som inte lever i det förgångna. Mer sånt!
Låter bra. Ska bli spännade att se hur de tänker sig förslaget lite mer detaljerat.
Lars, du kan lova vad som helst, du vet att du inte behöver infria dina löften.
Jag skulle uppskatta om du lovade att måla månen röd.
BRAVO!! Jag har försökt dra den här parallellen i flera fildelningsdiskussioner. Ett genomförande har potential att vara till gagn för flertalet författare, kompositörer, andra upphovsmän/kvinnor och musiker (däremot kanske inte för vissa högljudda förlag, skiv-/filmbolag och copyright-handlare). Hoppas att biblioteken är nyckeln till en KONSTRUKTIV fildelningsdebatt. Alla älskar bibliotek (eller!?). Bibliotek 2.0 är logiskt, önskvärt och genomförbart!!
Sveriges nationalbibliotek Kungliga biblioteket har en ljud och bildavdelning (f.d. Statens ljud och bildarkiv) som har som uppdrag att samla in all svensk musik, film, radio och tv för att tillgängliggöra för forskning och bevara för eftervärlden. Denna enorma samling håller också på att digitaliseras i stor skala. Verksamheten finns alltså redan men kommer inte många till del. Återstår då en lagändring som gör allt detta material tillgängligt för alla svenska medborgare. Något att jobba på Ohly! Att låta bilbioteken bli centraler för dessa medier är rimligt. En mindre biblioteksersättning för det material man själv vill behålla som filer är också en bra lösning.
Tack Lars Ohly
Det var en intressant artikel. Men det finns några viktiga frågetecken kring dig och ditt partis medlöperi med de kommunistiska diktaturerna som vi måste räta ut innan vi kan bestämma oss för huruvida vi kan rösta på er eller ej.
År 2000 sa du följand till Aftonbladet:
”Jag har varit kommunist sedan jag gick med i Kommunistisk ungdom 1978 och aldrig förknippat det med diktatur eller förtryck.”
Mot bakgrund av tillståndet i de länder som styrdes av de kommunistpartier som ni brukade kalla ”broderpartier” hur kunde det komma sig att Du aldrig förknippat kommunismen med ”diktatur eller förtryck”?
När någon i ert parti framförde försiktig kritik mot den kommunistiska diktaturen Östtyska Demokratiska Republiken så svarade du följande:
”När vi skriver om de socialistiska länderna i Röd Press bör vi inrikta oss på att avslöja borgarnas myter.... inte sprida dem vidare.”
Men den borgeriga kritiken gentemot DDR och andra kommunistiska stater grundade sig på fakta, varför instämde ni inte istället i kritiken mot de kommunistiska diktaturerna?
Det finns en massa annat att ta upp men det skulle vara bra om Vänsterpartiet kunde svara på dessa frågor till att börja med.
I vanlig ordning har den gamle kommunisten inte begripit någonting i sitt försök att flörta med väljarna. Främsta fördelarna med fildelning: enormt utbud, snabbt, bekvämt. Först därefter kommer "gratis". På ca två till fem minuter kan jag välja och börja se vilken film som helst och samtidigt kolla på IMDB om den verkar bra. Jag skulle knappt ens hunnit påbörja promenaden till videobutiken på samma tid. Vad i hela världen ska jag krångla med biblioteket och dess öppettider för?
Det vore faktiskt den allra bästa lösningen, och jag har funderat på liknande sätt. Det skulle gynna både kulturarbetarna och allmänheten, och göra det mer accepterat att ladda ner bland vanligt folk. Skitbra att ni driver denna linje, fortsätt med det!
Nu är det ju inte bara musiker och filmare som kommer att behöva ersättas. Även etablerade författare, översättare och fotografer kommer att behöva omfattas av ett statligt försörjningsprogram om rovkopieringen släpps fri. Det skulle kanske fungera, jag skulle själv inte ha något emot att vara statligt avlönad kulturarbetare, men man måste ju ordna en helhetslösning för alla kulturskapare som får benen undanslagna av en eventuell legalisering.
ÄN-TLI-GEN!
Ohly får mycket skit i dagsläget, kanske framför allt för att de nyliberala vindarna blåser över hela det politiska spektrat och Ohly i mångt och mycket företräder en litet gammeldags socialistisk och medkännande syn på ekonomi och samhälle. Jag håller inte alltid med honom, men här tangerar han lösningar som jag i flera år förespråket: Utökat statligt stöd för kulturproducenter kombinerat med ett bättre system för fildelning.
Branschen själv har börjat stappla ut på arenan med lösningar som Spotify, men ännu så länge rör det sig om antingen dyra eller konsumentfientliga lösningar som knappast kommer att hålla i längden. Vad producenter och distributörer måste fatta är att fildelningen inte bara inneburit en förändring i hur kultur distribuerad, utan också i hur konsumenter upplever paketeringen: Vi har vant oss vid DRM-fria mp3:or, PDF:er som går att läsa på snart sagt vilken enhet eller plattform som helst och filmer som går att se, utan reklam, on-demand, och konverteras till det format som passar just den egna önskade plattformen och hårdvaran bäst. Då duger inte monolitiska monopollösningar med nästan-PDF:er, DRM-skyddad musik och filmer som bara kan streamas.
Jättebra förslag! Äntligen börjar debatten gå i rätt riktning.
Men ursäkta, vilken tid lever "stalin var en elak man" i? Gå till biblioteket, öppettider?! Vad sägs om digitalabiliotek.se?
Fri tillgång till musik och film online. Blixtsnabbt och med toppkvalitet. Varför skulle jag då ens starta DC eller liknande?
Stalin var en elak man: Det är du som inte begripit förslaget.
För övrigt mycket bra artikel!
#13. Det här handlar om DIGITALA bibliotek, på nätet förstås Öppettider och fysiska avstånd har inget med saken att göra. Jag antar att det för användaren skulle se ut ungefär som på en bättre fildelningssajt - men konsekvenserna för kulturarbetarna skulle ju se helt annorlunda ut.
300 miljoner?? Ska vi då snuva Lars Ohly`s fiender på inkomst? Man kan anta att 90% av omsättning inom dessa kulturområden kommer från Amerikansk eller utländsk nöjesindustri. Vad blir det då över för svensk kultur, 30 miljoner! inte mer än vad en större Svensk film produktion kostar att producera. Bra förslag för att ta död på Svensk kultur.
Ta bort det statliga stödet så är det en bra idé, varför ska vi stötta en industri som inte klarar att leva på marknadens villkor med statliga pengar?
#13 - att även bibliotek kan ha webbsidor är tydligen något du missat?
Tack för alla vänliga ord om förslaget! Kika in på digitalabibliotek.se och förbättra det själva.
migo: Så skulle man förstås kunna göra, men dagens biblioteksersättning går bara till svenska författare, inte till utländska. Vi resonerar lite kring det i förslaget. Vår slutsats blev att givet dagens lagstiftning så får vi börja bygga biblioteken med svensk film och musik.
@Micke vK. Gäller det bara svensk film och musik då applåderar jag förslaget.
Johan_k: Detta har verkligen inget med marknadsekonomi att göra. Hur kan du kalla stöld för "marknadens villkor"? Vilket företag skulle klara att producera utan att få betalt? Kulturarbetarnas dilemma är att de inte kan skydda sin upphovsrätt och få rättmätigt betalt. Kulturarbete och konstnärligt skapande är ingen hobby, som du verkar tro. Många konstnärer, musiker, författare har mer studielån än mången bankanställd civilekonom. Dessa lån ska betalas. Familjer ska försörjas. Många kulturarbetare skiter i fin bil och platteve, men när de berövas till och med möjligheterna till en basal levnadsstandard, då har det gått för långt.
En förutsättning för en fungerande marknad är att lagar upprätthålls och efterlevs; i det här fallet fungerar inte detta och då måste samhället finna en annan lösning för att rädda sig själv från undergång.
*Host* populism *host* Som tur är kommer resten av den civiliserade västvärlden att sätta stopp för den sinnesförvirring som som just nu råder i denna avkrok. Så Ohly kan lugnt fortsätta att fiska i grumligt vatten, han kommer ändå aldrig att kunna förverkliga detta.
Till #12: Livet är inte lätt eller hur ? Förmodligen har du märkt det tidigare oxå. Vet inte riktigt hur jag skall förklara, men detta handlar om ett förslag rörande fildelning. Huruvida du skall rösta på v eller inte får du försöka reda ut själv. Även om jag förstår att det kan bli svårt, så det är nog lika bra att du låter bli.
Till #13: Du kan börja gå nu - till biblioteket alltså. Det är helt ok, frågan om vägen om du inte hittar. Försök inte läsa på skyltarna, eftersom du verkar ha lite svårt att förstå det du läser.
Det var ett bra initiativ. Förslaget har vissa brister, men det kan vi ta sen. Huvudsaken är att ännu ett parti är på rätt väg.
Det fungerar inte därför att det är helt andra summor.
Vi pratar om ett bilbliotek som skulle nyttjas kanske 1 miljoner gånger mer frekvent än dagens bibliotek. Det betyder 1 miljon gånger högre stimavgifter än dagens bibliotek. Det blir sinnesjukt höga kollaktiva skatter för detta bibliotek. Vi pratar om kanske 5000 kr per månad och invånare om alla kontinuerligt ska hämta hem sina filmer, böcker, musik, mjukvaror, etc. som de önskar.
Det måste vara bättre att de som nyttjar någonting betalar för det.
Det fungerar inte därför att det är helt andra summor.
Vi pratar om ett bilbliotek som skulle nyttjas kanske 1 miljoner gånger mer frekvent än dagens bibliotek. Det betyder 1 miljon gånger högre stimavgifter än dagens bibliotek. Det blir sinnesjukt höga kollaktiva skatter för detta bibliotek. Vi pratar om kanske 5000 kr per månad och invånare om alla kontinuerligt ska hämta hem sina filmer, böcker, musik, mjukvaror, etc. som de önskar.
Det måste vara bättre att de som nyttjar någonting betalar för det.
Vi betalar inte, vi betalar inte...
Nörden: Stim behöver inte nödvändigtvis ha någon roll alls för biblioteken. De har inte rätt att tillåta en sånt här tillgängliggörande via licensavtalen. Vi tänker oss ett standardavtal som de artister och filmare som vill undertecknar, givet dagens lagstiftning. De som är med delar sedan på ersättningen utifrån nedladdningsstatistiken.
Jag tror det är ett misstag att tro att all kulturdistribution skulle gå genom biblioteken. Precis som fildelningen inte har inneburit att alla annan distribution försvunnit kommer knappast biblioteken göra det heller.
För övrigt motsvarar dagens privata kulturutgifter ungefär 200:- per person och månad, totalt. De offentliga är i samma storleksordning. För att göra av med 5000:- per person och månad skulle det alltså krävas ganska radikala refomer :)
Är ni så otroligt naiva att bara ni tror att ni ska få "ladda ner gratis", så köper ni ett socialistiskt samhälle med kommunister vid rodret?!
Hur många micro-sekunder tror ni det tar innan precis ALL film och musik som inte är svenskt blockeras eller de handels embargon som kommer att drabba Sverige? Och det skall läggas till massarbetslöshet och förstatligandet av alla företag...
Kanske arkebusera några borgarbrackor offentligt också;)
Och bara för att ni tycker er ha rätten till "gratis" musik och film?!
Kom igen!
#13, Det går redan idag att låna e-böcker och ljudböcker online: http://www.elib.se/bibliotek/
Härligt att vänstern hänger på, inte bara ungdomsförbundet, utan nu även moderpartiet. Nu är vi överens om, som ni skriver, åtminstone en sak. Och förhoppningsvis arbetar vi alla fram nya förslag som kan få lagstiftningen att hänga med tiden!
Äntligen!
Nu kan den offentliga diskussionen börja gå framåt igen.
Hur skulle detta fungera med mjukvara? skulle man isf kunna låna en licens av Photoshop eller Windows 7 på biblioteket också? Låter mycket intressant!
Tycker (v) har lite konstiga mål ibland. Nog för att detta kanske är ett bra förslag, men det var en formulering jag hakade upp mig på.
"Vi i Vänsterpartiet vill att fler ska arbeta på heltid med film och musik."
Man undrar ju då, varför då? Finns det nått egenvärde i att folk arbetar med film och musik? Eller är det så att de vill att det ska skapas mer film och musik och ett sätt att lyckas med detta är att fler jobbar med film och musik? (v) verkar blanda ihop målet och medlen till målet, som så många gånger förr.
Lars Ohly´s inlägg stinker populism och ett dåligt försök till att ragga väljare från Piratpartiet.
Om nu fler skall KUNNA jobba med musik och film, måste någon betala deras löner. Ett samhälle där "allt" är fritt skapar knappast en ekonomisk grund som tillåter kulturarbetare att få verka i fri anda. Men en liten inkomstskattehöjning för oss andra kanske fixar problemet...
Men Lars Ohlys idealvärld kanske är Stalins Sovjet där goda fosterländska tonsättare och filmare fick bidrag - resten tvingades fly landet...
Bra förslag, bra artikel! Är ej vänsterpartist, men man vet ju aldrig framöver...
www.uturkyrkan.se
Jonatan: Så skulle man kunna göra. Vi är nog iofs. snarare för att stödja en övergång till fri programvara. Där finns redan väl fungerande, biblioteksliknande lösning! Datorspel är en lite knepigare fråga som vi resonerar kort om i slutet av själva förslagstexten (finns på digitalabibliotek.se).
Björn: Det är nog inte så specifikt för oss. Vilket parti som helst kan säga "fler poliser", utan att för den skull mena att polisarbete har ett egenvärde.
Poängen med formuleringen är att göra debatten klarare: mer film skapas genom att vi ser till att fler kan arbeta med det. Därför är det ganska långsökt att motivera t ex IPRED med att det skulle ge mer filmproduktion. Det finns mycket bättre vägar att påverka den riktiga frågan - hur många som arbetar med film.
#43: Att musik släpps fri betyder inte att den inte har några intäkter. Vi ser inte biblioteksersättning som det stora svaret på hur musikerna ska få betalt, och håller helt med om att en sån hypotetisk situation skulle ge ett potentiellt allvarligt urvalsproblem. Digitala bibliotek är ett steg på rätt väg, inte mer.
Biblioteken är tyvärr redan utrotningshotade i dagens Sverige...och utvecklingen av kulturella institutioner överlag är något som inte prioriteras längre, men att drömma är ju alltid fint.
Ohlys artikel här är ren populism. Till och med Nacka Skoglund hade sett det om han ännu varit i livet.
Om inte Ohly noga tänker igenom Karl Marx tillsammans med sina partikamrater och sedan inser att i dessa idéer i sig själva finns inbyggt totalitära tendenser. Och sedan tänker radikalt nytt från sina inpyrda gamla rigida och passé idéer. Ja då har de inget att göra för svenskarna och för svensk politik. Utan lägg ner ert parti så att en förnyelse kan växa fram underifrån.
Låt fildelningscentraler bli bibliotek för musik, film och böcker.
Man kan redan låna ljudböcker, e-böcker och musik hemifrån om man har ett lånekort, det verkar bara som om de flesta inte fattat det... för musik och film finns ju för övrigt redan spotify och voddler tror mer att de eller liknande företag kommer att lösa upphovsrättsfrågan. Det ska framför allt gå snabbt och enkelt att hämta film och musik, gratis är en bonus.
Det där var ett samarbetsvilligt och anpassligt förslag.
Ohly är knappast kommunist.