Moderaterna har en politik som gynnar de som framförallt. Trots detta är de starkast bland pensionärer, som inte fått någon skattesänkning.
Men vad gäller ungdomar:
Miljö och integritet på nätet är visserligen viktiga frågor. Noterbart är dock också att människor i åldern 18-30 ofta studerar och därmed knappast tagit del av alliansens skattesänkningar. Därför är det fullt rimligt att de av rent egenintresse inte attraheras av M.
För övrigt anser jag att begreppet "sistagångsväljare" är något nedvärderande mot våra äldre. Är det finare att vara gammal än ung? Jag tycker alla bör respekteras.
Permalänk | Anmäl
bengt, 2009-08-28, 20:48
"Moderaterna har en politik som gynnar de som JOBBAR framförallt." ska det stå!
Permalänk | Anmäl
bengt, 2009-08-28, 21:13
Jag tycker du är sansad och klok Maria. Mycket av det du brukar säga kan jag nog ställa upp på. I varje fall när det gäller integritetsfrågor och andra fri- och rättighetsfrågor.
M har svikit rejält. Och inget tyder än så länge på någon bättring.
Men, Maria, du säger kloka saker om Wykmans och MUF:s verkliga inflytande.
Fast, hur är det för dig och ditt eget parti? Har du och partiet någon verklig möjlighet, mer än MUF, att påverka det uppenbara integritets- och rättighetsförakt som finns hos samarbetspartnern S?
Och hur klimatvänliga är det partiet i praktiken?
Chansen för dig och MP är väl att växa så det knakar fram till valet. Men även om ni skulle göra det, hur mycket är bortkompromissat under den resans gång?
Permalänk | Anmäl
pr1vat3, 2009-08-28, 21:55
Det finns en uppenbar orsak att miljövänner är större bland förstagångsväljare som är miljövänner. De kommier inte ihåg när Miljöpartiet var med och ersatte kärnreaktorer med importerad kolkraft.
Det kostar fortfarande miljarder i förlorade skatteintäkter varje år -- OCH naturskador som stora koldioxidutsläpp.
Miljöpartiet är skadligt både för miljön och ekonomin.
Permalänk | Anmäl
Bernt, 2009-08-29, 02:15
Sigh, första meningen:
Det finns en uppenbar orsak att miljöpartiet är större bland förstagångsväljare som är miljövänner.
Permalänk | Anmäl
Bernt, 2009-08-29, 02:18
Jag är själv moderat(eller i alla fall liberal) och ung - strax över 18. Ändå har ni rätt. Reinfeldt är en knähund för EU. Alla möjliga repressiva åtgärder för han in för att få lite kredd och inflytande bland de stora pojkarna. Han kallade för övrigt människor som inte tyckte om ipred för "människor med anarkistiska åsikter". Snacka om att blivit en gubbe. Hade inte han på sig typ skinnbrallor som ung? Man blir rädd för hur snabbt folk förändras(eller om det bara var ett spel för galleriorna)
Och det du säger är sant om de moderata arbetsgrupperna. Jag reagerade själv. Moderaterna är ett parti för de allt äldre. Nästan ingen bland mina kompisar känner igen sig bland deras politik, fast de är mer liberaler så är många möjliga att rösta på just er, för ni driver ett starkt miljötänkande för hela Sverige men också en arbetslinje som är förenlig med människor som har drivkraft över sin egen situation.
Jag föredrar en (m) regering före (s) men det bästa vore en (mp)-regering som majoritet med (c) och (m) som stödpartiet. Men man kan inte få allt...
Permalänk | Anmäl
Adam, 2009-08-29, 07:42
Det tar längre tid att nå visdom än unga människor vill erkänna. Ferms inlägg bygger helt på missnöje med IPRED men ger inga analyser om vad som skulle gjorts. Klimatbluffen går nog inte att uppehålla mer än någon enstaka sommar till.
Detta med sistagångsväljare kommer ur den unga människans irritation över att gammal ändå är klokast och kan ge perspektiv på ungas oförståndiga prat.
Permalänk | Anmäl
Surgubben, 2009-08-29, 08:02
Surgubbe.
Ditt namn passar verkligen överens med din kommentar, du låter som en gammal sur gubbe som alltid vet bäst.
För övrigt finns det reella klimatproblem och klimathot i världen!
Framförallt städer och floder i Kina, Indien som har stora klimatproblem.
Permalänk | Anmäl
..., 2009-08-29, 08:46
"Dagens unga är inte intresserade av betongpolitik från förra århundradet. "
.
Nej, de är förstås mycket mer intresserade av en politik som går ut på att till varje pris slicka röv på galningar vars ideologi hade passat bäst på medeltiden.
Permalänk | Anmäl
David Jacobsson, 2009-08-29, 11:15
Surgubbe du säger att du är liberal kanske borde hämta ett uppslagsverk så du vet vad det innebär att vara "liberal". Att bara säga att man är för liberalism för att det låter bra duger inte sann liberalism innebär personlig frihet från statlig inblandning inte bara i ekonomiska frågor. Moderaternas politik har nog gett de större företag mer frihet men det motsatta gäller för enskilda medborgare. Om du verkligen vore liberal så skulle du insett att man inte kan vara både Moderat och liberal med tanke på hur Nya Moderaternas politik utvecklat sig.
Permalänk | Anmäl
Tor, 2009-08-29, 12:04
Jag tillhör väl kanske inte sistagångsväljarna men tillhör ändå de äldre. Jag anser att upphovsrätten behöver reformeras, det är inte rimligt att ljud och bild skall ha ett mer långtgående skydd än det som uppfinnare har. Utan uppfinningar skulle musiker få spela på krogen eller stå i ett gathörn. Det är uppfinnarna som har möjliggjort vissa upphovsrättshavares astronomiska inkomster. Jag gillar datorer och har ett antal både servrar och datorer. Internet använder jag dagligen och mer än TV.
Jag har dock upplevt det kommunistiska hotet och har därför svårt att förstå hur miljöpartiet kan tänka sig att samarbeta med kommunisten Ohly.
Vi i Sverige måste skydda oss mot fascism oavsett om det rör kommunism, nazism, islamism eller någon anna fundamenatlism. Det finns alltid grupper av människor, religiösa eller profana, som anser sig ha skådat ljuset och som i kraft av detta anser sig ha rätt att föreskriva hur andra människor skall leva sina liv och som dessutom anser sig ha rätt att bli försörjda av dessa. Att du i Grön Ungdom inte ser dessa hot beror väl på den historielöshet som har präglat den socialdemokratiska flumskolan.
Permalänk | Anmäl
goran, 2009-08-29, 13:45
Dessbättre är det så i en demokrati att allas röster räknas, inte bara ungdomens. Så föraktet mot de äldre får stå för Maria Ferm själv. För de hon kritiserar är egentligen inte moderaterna utan deras väljare...
Historien visar att det är ungdomens roll är att vara radikala och pådrivande. Samma historia visar att när dessa ungdomar blir äldre ändrar de i stor utsträckning uppfattning. De inser de komplicerade sambanden mellan olika frågor och att det inte finns några enkla och självklara lösningar. För med tanke på de frågor som ungdomen drev på 70-talet skulle Sverige varit en radikal kommuniststat nu - om de tyckt likadant när de blev äldre...
Så utläggningen om de föraktliga "sistagångsväljarna" är irrelevant. Det är inte bara samhället som förändras, människor gör det också.
Permalänk | Anmäl
Arne, 2009-08-29, 13:57
MP har varit starka bland unga väljare sen partiet bildades. Det är en egenhet de delar med V och SD och gäller oavsett vilka frågor som för tillfället ligger på löpsedlarna.
Vanligtvis blir gemene person lite tryggare med åldern och släpper taget om naivitet samt om ideologisk idealism. Då tenderar man också omvärdera sina politiska ståndpunkter. Jag uppmanar Grön Ungdoms medlemmar att beakta detta för att undivka en alltför hård landning någon gång i framtiden.
Permalänk | Anmäl
Olofs, 2009-08-29, 14:01
Det enda rimliga för ungdomsförbunden i alliansen vore att starta en egen allians, och ställa upp i valet som ett alternativ till moderpartierna.
Som det ser ut är vårt politiska system ruttet, övermoget och korrupt. Politiken skall in överallt och detaljstyra, oftast bara med motivation som "det måste ju bli lite ordning" (=vi kan ju inte hålla på och tjafsa med rättssäkerhet och annat trams), "det är bara snorungar som tycker så" (=själv har jag ingen aning, men de gamla korrupta politikerna gillar inte unga människor som faktiskt bryr sig om sakfrågor och inte bara ser politik som en karriär för de med lindriga samveten) och "Tänk på vad som hände i New York och London" (=varför skall inte vi kunna införa en totalitär övervakningsstat här, som USA och England gör?).
Ungdomsförbunden är ett symtom på en omfattande sjukdom i vår politik, och det är vid det här laget uppenbart för alla att inget de gör får några som helst resultat.
Permalänk | Anmäl
Svempa, 2009-08-29, 14:15
"Vi gröna har nämligen mer gemensamt med ungdomar än med politiker. "
Nu är det väl sällan något bra att ha något gemensamt med politiker, men jag vet inte om jag vill leva i ett land styrt av barn heller.
Men visst, Maria, jag kan delvis hålla med dig. Att ni kallar er "gröna" är väl lite fel dock, då ni i bästa fall är Grön-Röda? Likt PP för ni en politik som kanske inte stinker kommunism, men viss lukt har den. Så, varför tycker barn/ungdomar om Vpk/Mpk/PP då? Är det för att de hatar välfärd och säkerhet? Det tror jag inte faktiskt. Det är nog mer så att barnen är okunniga och det som är viktigt när man är 18 är inte alltid lika viktigt när man är 40. Att kunna kopiera musik är "döviktigt ba typ liksom" när man är en tonåring men vid 40 kanske man bryr sig mer om att ens föräldrar får bra vård, att barnen får en bra utbildning och att ens partner kan gå hem på kvällen utan att bli nedslagen.
Maria Ferm vill ha "queerterad" föräldraförsäkring och ökad invandring. Det vill inte jag.
Men man kan vrida allting till sin fördel. Maria Ferm väljer att se på denna sak som att Mpk är något för framtiden, jag väljer att se på det som att bara barn är villiga att rösta på Mpk och så fort barnen växt upp lite så kommer de lägga sina röster på mer seriösa partier. Förhoppningsvis inget av de nuvarande riksdagspartierna dock, eller PP (som är mer likt Mpk och Vpk än något annat). Varför jag tycker det? För att jag delar inte riksdagspartiernas syn på invandring, kultur eller samhällsbyggande och jag prioriterar helt annorlunda än de gör. Valet mellan att se till att svenska Bertil, 86, får bra vård eller att Khamil, 17, får lämna Afghanistan är både för mig och våra riksdagspolitiker ett lätt val, dock blir det inte samma val. Jag värdesätter kunskap och logik, inte "tro" på någon gud eller ideologi eller något annat tokigt.
Då Maria inriktade sitt inlägg på ålder får jag väl tillägga att i USA kan man inte bli president om man inte är minst 35 år gammal. Tydligen så finns det fler som inte anser att ungdomar/barn har den förståelse som krävs för viktiga beslut. Är det fortfarande lika positivt att det är barn som röstar på er, Maria?
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2009-08-29, 14:21
Till 10 Tor. Hur fick du till att jag var liberal? En sådan skymf kräver kaffe och pistoler för upprättelse. Till 8; du blandar ihop miljö- och klimathot. Sådan sammanblandning gör att man skapar problem snarare än löser dem.
Permalänk | Anmäl
Surgubben, 2009-08-29, 14:26
Folk under 30 är svaga för socialt tryck och vad som är politiskt korrekt. Och vanligtvis är det för dåligt insatta för att tänka själva - informationen är alldeles för knapp för räcka till en egen självständig analys värd namnet.
Permalänk | Anmäl
Johan Nilsson Svensson, 2009-08-29, 14:41
Maria Ferm har redan visat vilken politisk streber hon är, och att hon tar vilket tillfälle som helst för att försöka få publicitet. Inte minst försökte hon hysteriskt dra uppmärksamheten till sig genom att angripa en av Sveriges mest välskötta kommuner, Vellinge, för att de tog emot för få asylanter och ensamkommande män. Jag tycker istället att Maria Ferm ska hjälpa till att betala den utökade massinvandringen med sina egna medel och miljöpartiets partikassa. Varför ska resten av Sveriges befolkning behöva lida för att stollar likt Maria Ferm helt tappat verklighetskontakten och lider av ett svårartat dåligt medkelassamvete? Till att börja med kan vi väl enas om att politiker bör hålla sig borta från kokain, eller hur? De nya moderaterna må främst vara en samling HBT-pajaser, men de är ändå tusenfalt att föredra vid taburetterna framför miljöpartiets kamikazestollar.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2009-08-29, 14:58
Snart kommer det s.k "miljöpartiet" avslöja hur nakna de är, när de tillsammans med makalösa-Mååna och kommunisten Ohly är tvungna att faktiskt beskriva sin undergångspolitik för Svenska folket, med alla skattehöjningar och företagsnedläggelse er politik faktiskt innebär..
Permalänk | Anmäl
Johan, 2009-08-29, 15:05
> Dagens unga är inte intresserade av betongpolitik
> från förra århundradet...
...
> Det är inte särskilt sommarfräscht satsa miljarder på nya
> motorvägar istället för höghastighetståg...
Jag tror att Ferm kommer ihåg att medan motorvägarna var förra århundradets landvinning i vad avser effektiv och bekväm kommunikation så var järnvägen det förr-förra århundradets.
Det förr-förr-förras var kanalerna. De länders som hade ett bra kanalnät för stora båtar när järnvägen tog över fortsätter att ha god nytta av det men det skulle naturligtvis krävas synnerliga skäl för kapitalägare att investera i en ny kanal nu. Kanaler för små båtar har, i den mån de bevarats, reducerats till dyra semesterleksaker.
Samma sak kommer hända med järnvägen och en gång med motorvägarna när någonting bättre uppfunnits. Detta har emellertid ännu inte skett.
Jag har aldrig uppfattat miljöpartiet som någonting framåtblickande. Är man mycket ung kanske man helt enkelt inte sett partiet under tillräckligt lång tid. I europavalet vanns ungdomens hjärnan med en förnuftig hållning i fråga om FRA, cyberrättigheter och fildelning men i det stora hela är det ett bakåt
strävande i-landsparti för mer politikerkontroll och mindre frihet.
Istället för individuella persontransporter skulle vi låsas fast i gamla kollektiva politikerstyrda trafiklösningar, atomkärnans möjligheter skulle fortsätta att vara stängda för oss och vi skulle fortsätta vara hänvisade till att elda saker som vi gjort de senaste 100'000 åren, DNA-tekniken skulle förbjudas och de som av ödet fått lidande och för tidig död på sin lott skulle få lida och dö medan vi andra tvingas titta på i ointresse, de svältande i världen skulle nekas lindring genom nya grödor och avancerat jordbruk för det fanns ju i miljöpartiets ögon för många människor i alla fall med många fler exempel som tydligt definierar miljöpartiet och dess företrädare.
Det är inte så att miljöpartiet är någonting nytt. Ideologin har bara varit ur bruk under framtidsoptimismens era. Miljöpartiet är Sveriges Fysiokratiska Parti med en stark dragning åt Malthus.
Miljöpartiets ideologi är alltså från det förr-förr-förra århundradet så kanske skulle Miljöpartiet fundera på höghastighetskanaler istället.
Permalänk | Anmäl
Arthur, 2009-08-29, 16:03
När jag gick på mellanstadiet fick miljöpartiet egen majoritet i skolvalet. Själv röstade jag på V. Jag kan inte påstå att jag har full koll på vad som hänt med alla andra sedan dess. Men de flesta av oss har tagit rejäla kliv till höger i takt med att vi sett mer av verkligheten.
Permalänk | Anmäl
Jonas, 2009-08-29, 17:29
Jag tror att det gäller i de flesta partier att de som är äldst kan påverka mest och så även i MP.
Bl a beroende på större list och erfarenhet. Dock är det oftast klokt att som varandes med större erfarenhet ha unga rådgivare och låta ungas röster komma fram för att få ett parti som kan attrahera alla åldersgrupper!
MatsRG
Permalänk | Anmäl
Mats Andersson, 2009-08-29, 19:55
Jag är verkligen anhängare av M, men denna artikel är verkligen kass och helt utan substans. Att unga röstar på MP och PP tyder mest på förvirring och okunskap hos de unga.
Permalänk | Anmäl
Axel, 2009-08-29, 20:47
Reagerar på artikelförfattarens ordval "sistagångsväljare", men inser att det är ett barnsligt försök att provocera. Tyvärr tyder det också på en viss ignorans och otrevlig attityd från artikelförfattarens sida mot de väljare som är "över 25 någonting".
Vad får dig att tro att vi som är medelålders är för "betongpolitik från förra århundradet"? Och tror du inte att vi vill hejda klimatförändringarna för våra barn och barnbarns skull?
Väx upp, lär dig se hur alla människor utvecklas och förändras. Därefter kan du förhoppningsvis se sammanhanget. Världen består inte bara av ungdomar. Om du tror det kommer du en dag - ganska snart - att bli smärtsamt medveten om att någon som är ännu yngre än vad du är, kommer att anse att du är ganska mossig och att du är på god väg att bli "sistagångsväljare".
Permalänk | Anmäl
Eva, 2009-08-29, 21:14
Även om MP:s ungdomar önskar livet av oss äldre "sistagångsväljare" så kanske vi hänger med ett antal valår framöver. Dessutom blir vi "sistagångsväljare" fler medan tyvärr de som är 18-30 år blir färre.
Ungdomlig optimism och framåtanda är inte fel, men Maria Ferm tillhör inte den första generationen som trodde sig ha alla svar och lösningar.
Permalänk | Anmäl
Bokfens, 2009-08-29, 22:09
Nej, men med tanke på den stundande stängningen av det svenska samhället och avskaffandet av varje form av demokratiskt inflytande som betongpartierna och sossarna nu driver, så kan hon mycket väl vara av den sista generationen som har möjlighet att kämpa för att förändra samhället.
Ordet sistagångsväljare kan också vara mycket mer sant än ni vågar föreställa er...
Permalänk | Anmäl
Svempa, 2009-08-31, 14:31
29 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Moderaterna har en politik som gynnar de som framförallt. Trots detta är de starkast bland pensionärer, som inte fått någon skattesänkning.
Men vad gäller ungdomar:
Miljö och integritet på nätet är visserligen viktiga frågor. Noterbart är dock också att människor i åldern 18-30 ofta studerar och därmed knappast tagit del av alliansens skattesänkningar. Därför är det fullt rimligt att de av rent egenintresse inte attraheras av M.
För övrigt anser jag att begreppet "sistagångsväljare" är något nedvärderande mot våra äldre. Är det finare att vara gammal än ung? Jag tycker alla bör respekteras.
"Moderaterna har en politik som gynnar de som JOBBAR framförallt." ska det stå!
Jag tycker du är sansad och klok Maria. Mycket av det du brukar säga kan jag nog ställa upp på. I varje fall när det gäller integritetsfrågor och andra fri- och rättighetsfrågor.
M har svikit rejält. Och inget tyder än så länge på någon bättring.
Men, Maria, du säger kloka saker om Wykmans och MUF:s verkliga inflytande.
Fast, hur är det för dig och ditt eget parti? Har du och partiet någon verklig möjlighet, mer än MUF, att påverka det uppenbara integritets- och rättighetsförakt som finns hos samarbetspartnern S?
Och hur klimatvänliga är det partiet i praktiken?
Chansen för dig och MP är väl att växa så det knakar fram till valet. Men även om ni skulle göra det, hur mycket är bortkompromissat under den resans gång?
Det finns en uppenbar orsak att miljövänner är större bland förstagångsväljare som är miljövänner. De kommier inte ihåg när Miljöpartiet var med och ersatte kärnreaktorer med importerad kolkraft.
Det kostar fortfarande miljarder i förlorade skatteintäkter varje år -- OCH naturskador som stora koldioxidutsläpp.
Miljöpartiet är skadligt både för miljön och ekonomin.
Sigh, första meningen:
Det finns en uppenbar orsak att miljöpartiet är större bland förstagångsväljare som är miljövänner.
Jag är själv moderat(eller i alla fall liberal) och ung - strax över 18. Ändå har ni rätt. Reinfeldt är en knähund för EU. Alla möjliga repressiva åtgärder för han in för att få lite kredd och inflytande bland de stora pojkarna. Han kallade för övrigt människor som inte tyckte om ipred för "människor med anarkistiska åsikter". Snacka om att blivit en gubbe. Hade inte han på sig typ skinnbrallor som ung? Man blir rädd för hur snabbt folk förändras(eller om det bara var ett spel för galleriorna)
Och det du säger är sant om de moderata arbetsgrupperna. Jag reagerade själv. Moderaterna är ett parti för de allt äldre. Nästan ingen bland mina kompisar känner igen sig bland deras politik, fast de är mer liberaler så är många möjliga att rösta på just er, för ni driver ett starkt miljötänkande för hela Sverige men också en arbetslinje som är förenlig med människor som har drivkraft över sin egen situation.
Jag föredrar en (m) regering före (s) men det bästa vore en (mp)-regering som majoritet med (c) och (m) som stödpartiet. Men man kan inte få allt...
Det tar längre tid att nå visdom än unga människor vill erkänna. Ferms inlägg bygger helt på missnöje med IPRED men ger inga analyser om vad som skulle gjorts. Klimatbluffen går nog inte att uppehålla mer än någon enstaka sommar till.
Detta med sistagångsväljare kommer ur den unga människans irritation över att gammal ändå är klokast och kan ge perspektiv på ungas oförståndiga prat.
Surgubbe.
Ditt namn passar verkligen överens med din kommentar, du låter som en gammal sur gubbe som alltid vet bäst.
För övrigt finns det reella klimatproblem och klimathot i världen!
Framförallt städer och floder i Kina, Indien som har stora klimatproblem.
"Dagens unga är inte intresserade av betongpolitik från förra århundradet. "
.
Nej, de är förstås mycket mer intresserade av en politik som går ut på att till varje pris slicka röv på galningar vars ideologi hade passat bäst på medeltiden.
Surgubbe du säger att du är liberal kanske borde hämta ett uppslagsverk så du vet vad det innebär att vara "liberal". Att bara säga att man är för liberalism för att det låter bra duger inte sann liberalism innebär personlig frihet från statlig inblandning inte bara i ekonomiska frågor. Moderaternas politik har nog gett de större företag mer frihet men det motsatta gäller för enskilda medborgare. Om du verkligen vore liberal så skulle du insett att man inte kan vara både Moderat och liberal med tanke på hur Nya Moderaternas politik utvecklat sig.
Jag tillhör väl kanske inte sistagångsväljarna men tillhör ändå de äldre. Jag anser att upphovsrätten behöver reformeras, det är inte rimligt att ljud och bild skall ha ett mer långtgående skydd än det som uppfinnare har. Utan uppfinningar skulle musiker få spela på krogen eller stå i ett gathörn. Det är uppfinnarna som har möjliggjort vissa upphovsrättshavares astronomiska inkomster. Jag gillar datorer och har ett antal både servrar och datorer. Internet använder jag dagligen och mer än TV.
Jag har dock upplevt det kommunistiska hotet och har därför svårt att förstå hur miljöpartiet kan tänka sig att samarbeta med kommunisten Ohly.
Vi i Sverige måste skydda oss mot fascism oavsett om det rör kommunism, nazism, islamism eller någon anna fundamenatlism. Det finns alltid grupper av människor, religiösa eller profana, som anser sig ha skådat ljuset och som i kraft av detta anser sig ha rätt att föreskriva hur andra människor skall leva sina liv och som dessutom anser sig ha rätt att bli försörjda av dessa. Att du i Grön Ungdom inte ser dessa hot beror väl på den historielöshet som har präglat den socialdemokratiska flumskolan.
Dessbättre är det så i en demokrati att allas röster räknas, inte bara ungdomens. Så föraktet mot de äldre får stå för Maria Ferm själv. För de hon kritiserar är egentligen inte moderaterna utan deras väljare...
Historien visar att det är ungdomens roll är att vara radikala och pådrivande. Samma historia visar att när dessa ungdomar blir äldre ändrar de i stor utsträckning uppfattning. De inser de komplicerade sambanden mellan olika frågor och att det inte finns några enkla och självklara lösningar. För med tanke på de frågor som ungdomen drev på 70-talet skulle Sverige varit en radikal kommuniststat nu - om de tyckt likadant när de blev äldre...
Så utläggningen om de föraktliga "sistagångsväljarna" är irrelevant. Det är inte bara samhället som förändras, människor gör det också.
MP har varit starka bland unga väljare sen partiet bildades. Det är en egenhet de delar med V och SD och gäller oavsett vilka frågor som för tillfället ligger på löpsedlarna.
Vanligtvis blir gemene person lite tryggare med åldern och släpper taget om naivitet samt om ideologisk idealism. Då tenderar man också omvärdera sina politiska ståndpunkter. Jag uppmanar Grön Ungdoms medlemmar att beakta detta för att undivka en alltför hård landning någon gång i framtiden.
.
Det enda rimliga för ungdomsförbunden i alliansen vore att starta en egen allians, och ställa upp i valet som ett alternativ till moderpartierna.
Som det ser ut är vårt politiska system ruttet, övermoget och korrupt. Politiken skall in överallt och detaljstyra, oftast bara med motivation som "det måste ju bli lite ordning" (=vi kan ju inte hålla på och tjafsa med rättssäkerhet och annat trams), "det är bara snorungar som tycker så" (=själv har jag ingen aning, men de gamla korrupta politikerna gillar inte unga människor som faktiskt bryr sig om sakfrågor och inte bara ser politik som en karriär för de med lindriga samveten) och "Tänk på vad som hände i New York och London" (=varför skall inte vi kunna införa en totalitär övervakningsstat här, som USA och England gör?).
Ungdomsförbunden är ett symtom på en omfattande sjukdom i vår politik, och det är vid det här laget uppenbart för alla att inget de gör får några som helst resultat.
"Vi gröna har nämligen mer gemensamt med ungdomar än med politiker. "
Nu är det väl sällan något bra att ha något gemensamt med politiker, men jag vet inte om jag vill leva i ett land styrt av barn heller.
Men visst, Maria, jag kan delvis hålla med dig. Att ni kallar er "gröna" är väl lite fel dock, då ni i bästa fall är Grön-Röda? Likt PP för ni en politik som kanske inte stinker kommunism, men viss lukt har den. Så, varför tycker barn/ungdomar om Vpk/Mpk/PP då? Är det för att de hatar välfärd och säkerhet? Det tror jag inte faktiskt. Det är nog mer så att barnen är okunniga och det som är viktigt när man är 18 är inte alltid lika viktigt när man är 40. Att kunna kopiera musik är "döviktigt ba typ liksom" när man är en tonåring men vid 40 kanske man bryr sig mer om att ens föräldrar får bra vård, att barnen får en bra utbildning och att ens partner kan gå hem på kvällen utan att bli nedslagen.
Maria Ferm vill ha "queerterad" föräldraförsäkring och ökad invandring. Det vill inte jag.
Men man kan vrida allting till sin fördel. Maria Ferm väljer att se på denna sak som att Mpk är något för framtiden, jag väljer att se på det som att bara barn är villiga att rösta på Mpk och så fort barnen växt upp lite så kommer de lägga sina röster på mer seriösa partier. Förhoppningsvis inget av de nuvarande riksdagspartierna dock, eller PP (som är mer likt Mpk och Vpk än något annat). Varför jag tycker det? För att jag delar inte riksdagspartiernas syn på invandring, kultur eller samhällsbyggande och jag prioriterar helt annorlunda än de gör. Valet mellan att se till att svenska Bertil, 86, får bra vård eller att Khamil, 17, får lämna Afghanistan är både för mig och våra riksdagspolitiker ett lätt val, dock blir det inte samma val. Jag värdesätter kunskap och logik, inte "tro" på någon gud eller ideologi eller något annat tokigt.
Då Maria inriktade sitt inlägg på ålder får jag väl tillägga att i USA kan man inte bli president om man inte är minst 35 år gammal. Tydligen så finns det fler som inte anser att ungdomar/barn har den förståelse som krävs för viktiga beslut. Är det fortfarande lika positivt att det är barn som röstar på er, Maria?
Till 10 Tor. Hur fick du till att jag var liberal? En sådan skymf kräver kaffe och pistoler för upprättelse. Till 8; du blandar ihop miljö- och klimathot. Sådan sammanblandning gör att man skapar problem snarare än löser dem.
Folk under 30 är svaga för socialt tryck och vad som är politiskt korrekt. Och vanligtvis är det för dåligt insatta för att tänka själva - informationen är alldeles för knapp för räcka till en egen självständig analys värd namnet.
Maria Ferm har redan visat vilken politisk streber hon är, och att hon tar vilket tillfälle som helst för att försöka få publicitet. Inte minst försökte hon hysteriskt dra uppmärksamheten till sig genom att angripa en av Sveriges mest välskötta kommuner, Vellinge, för att de tog emot för få asylanter och ensamkommande män. Jag tycker istället att Maria Ferm ska hjälpa till att betala den utökade massinvandringen med sina egna medel och miljöpartiets partikassa. Varför ska resten av Sveriges befolkning behöva lida för att stollar likt Maria Ferm helt tappat verklighetskontakten och lider av ett svårartat dåligt medkelassamvete? Till att börja med kan vi väl enas om att politiker bör hålla sig borta från kokain, eller hur? De nya moderaterna må främst vara en samling HBT-pajaser, men de är ändå tusenfalt att föredra vid taburetterna framför miljöpartiets kamikazestollar.
Snart kommer det s.k "miljöpartiet" avslöja hur nakna de är, när de tillsammans med makalösa-Mååna och kommunisten Ohly är tvungna att faktiskt beskriva sin undergångspolitik för Svenska folket, med alla skattehöjningar och företagsnedläggelse er politik faktiskt innebär..
> Dagens unga är inte intresserade av betongpolitik
> från förra århundradet...
...
> Det är inte särskilt sommarfräscht satsa miljarder på nya
> motorvägar istället för höghastighetståg...
Jag tror att Ferm kommer ihåg att medan motorvägarna var förra århundradets landvinning i vad avser effektiv och bekväm kommunikation så var järnvägen det förr-förra århundradets.
Det förr-förr-förras var kanalerna. De länders som hade ett bra kanalnät för stora båtar när järnvägen tog över fortsätter att ha god nytta av det men det skulle naturligtvis krävas synnerliga skäl för kapitalägare att investera i en ny kanal nu. Kanaler för små båtar har, i den mån de bevarats, reducerats till dyra semesterleksaker.
Samma sak kommer hända med järnvägen och en gång med motorvägarna när någonting bättre uppfunnits. Detta har emellertid ännu inte skett.
Jag har aldrig uppfattat miljöpartiet som någonting framåtblickande. Är man mycket ung kanske man helt enkelt inte sett partiet under tillräckligt lång tid. I europavalet vanns ungdomens hjärnan med en förnuftig hållning i fråga om FRA, cyberrättigheter och fildelning men i det stora hela är det ett bakåt
strävande i-landsparti för mer politikerkontroll och mindre frihet.
Istället för individuella persontransporter skulle vi låsas fast i gamla kollektiva politikerstyrda trafiklösningar, atomkärnans möjligheter skulle fortsätta att vara stängda för oss och vi skulle fortsätta vara hänvisade till att elda saker som vi gjort de senaste 100'000 åren, DNA-tekniken skulle förbjudas och de som av ödet fått lidande och för tidig död på sin lott skulle få lida och dö medan vi andra tvingas titta på i ointresse, de svältande i världen skulle nekas lindring genom nya grödor och avancerat jordbruk för det fanns ju i miljöpartiets ögon för många människor i alla fall med många fler exempel som tydligt definierar miljöpartiet och dess företrädare.
Det är inte så att miljöpartiet är någonting nytt. Ideologin har bara varit ur bruk under framtidsoptimismens era. Miljöpartiet är Sveriges Fysiokratiska Parti med en stark dragning åt Malthus.
Miljöpartiets ideologi är alltså från det förr-förr-förra århundradet så kanske skulle Miljöpartiet fundera på höghastighetskanaler istället.
När jag gick på mellanstadiet fick miljöpartiet egen majoritet i skolvalet. Själv röstade jag på V. Jag kan inte påstå att jag har full koll på vad som hänt med alla andra sedan dess. Men de flesta av oss har tagit rejäla kliv till höger i takt med att vi sett mer av verkligheten.
Jag tror att det gäller i de flesta partier att de som är äldst kan påverka mest och så även i MP.
Bl a beroende på större list och erfarenhet. Dock är det oftast klokt att som varandes med större erfarenhet ha unga rådgivare och låta ungas röster komma fram för att få ett parti som kan attrahera alla åldersgrupper!
MatsRG
Jag är verkligen anhängare av M, men denna artikel är verkligen kass och helt utan substans. Att unga röstar på MP och PP tyder mest på förvirring och okunskap hos de unga.
Reagerar på artikelförfattarens ordval "sistagångsväljare", men inser att det är ett barnsligt försök att provocera. Tyvärr tyder det också på en viss ignorans och otrevlig attityd från artikelförfattarens sida mot de väljare som är "över 25 någonting".
Vad får dig att tro att vi som är medelålders är för "betongpolitik från förra århundradet"? Och tror du inte att vi vill hejda klimatförändringarna för våra barn och barnbarns skull?
Väx upp, lär dig se hur alla människor utvecklas och förändras. Därefter kan du förhoppningsvis se sammanhanget. Världen består inte bara av ungdomar. Om du tror det kommer du en dag - ganska snart - att bli smärtsamt medveten om att någon som är ännu yngre än vad du är, kommer att anse att du är ganska mossig och att du är på god väg att bli "sistagångsväljare".
Även om MP:s ungdomar önskar livet av oss äldre "sistagångsväljare" så kanske vi hänger med ett antal valår framöver. Dessutom blir vi "sistagångsväljare" fler medan tyvärr de som är 18-30 år blir färre.
Ungdomlig optimism och framåtanda är inte fel, men Maria Ferm tillhör inte den första generationen som trodde sig ha alla svar och lösningar.
Nej, men med tanke på den stundande stängningen av det svenska samhället och avskaffandet av varje form av demokratiskt inflytande som betongpartierna och sossarna nu driver, så kan hon mycket väl vara av den sista generationen som har möjlighet att kämpa för att förändra samhället.
Ordet sistagångsväljare kan också vara mycket mer sant än ni vågar föreställa er...