Jag blir alltid lika förvånad då jag läser, ser eller hör något om den så kallade FRA-lagen. Att ingen någonsin ifrågasätter om FRA verkligen kan avlyssna vår datakommunikation? Med dagens teknik för t.ex. e-mail kan alla enkelt koppla in krypteringsalgoritmer som gör det omöjligt för FRA att ta del av meddelandena. De kan inte ens se vilka som kommunicerar med varandra eftersom det går att dölja med tillgänglig teknik. Så, storebror kan alls inte se dig, än mindre höra dig!
Permalänk | Anmäl
Thommy M. Malmström, 2008-09-03, 21:47
Inom EU är s k strikt kryptering FÖRBJUDEN.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-09-03, 22:05
Korrigering. Hård kryptering heter det visst. *pedant!*
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-09-04, 01:28
Det må så vara att kryptering är förbjuden*, men inte tror väl någon att det skulle hindra några terrorister att utnyttja det? Vad jag vet är terrorism också förbjudet...
*) Jag skulle gärna vilja ha en referens till detta förbud.
Permalänk | Anmäl
Thommy M. Malmström, 2008-09-04, 08:31
Referensen har jag också letat efter. Det rör sig om en minnesbild av en några år gammal tidningsuppgift. Jag är alltså inte tvärsäker, och skulle gärna vilja ha hjälp med undersökning om hur det verkligen förhåller sig.
Sen är det klart att inget förbud är 100%-igt effektivt, men det innebär inte att det är alldeles verkningslöst, så den logiken förstår jag inte riktigt.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-09-04, 12:22
Nu var väl argumenten från FRA och regering att man skulle jaga terrorister med den nya lagen, inte vanliga medborgare? Eftersom det är ovidkommande för en terrorist att följa lagen kommer denne att kryptera och dölja sin kommunikation och FRA står maktlösa. Således har FRA bara kvar vanliga Svenssons att avlyssna och det var jnu inte meningen. FRA-lagen är alltså verkningslös, dock håller jag med om att den är felaktig och odemokratisk men på mer komplexa grunder.
Fortfarande är jag lika förvånad över att debatten om verkningslösheten i den förmenta avlyssningen uteblir från journalistkåren.
Permalänk | Anmäl
Thommy M. Malmström, 2008-09-04, 20:40
Som framgår av vad jag sagt godkänner jag i och för sig en långt vidare legitimtunderrättelsedomän. Vad som sagts av politiska makthavare går, såsom visats, inte att lita på, och för övrigt kan de ju alltid ljuga skickligt, när de väl lärt sig konsten.
Också krypterat material ger viktig information. Man kan t ex spåra vem som laddar hem krypto ungefär samtidigt, och vips! har vi en misstänkt terroristgrupp.
Dessutom fordras att mottagaren har nyckel, vilket inskränker sändarens möjligheter.
Nån bloggare påstod att förbud inte gäller i EU, dock även denne utan referens. Jag får korrigera mig. Saken är okänd med bibehållen relevans..
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-09-04, 22:30
Thommy,
Vad anser du om det faktum som föreligger att FRA kan kartlägga allas kommunikation även om det är krypterat? Vem som skickar email till vem är självklart intressant för underrättelsetjänsten.
Läs debattartikeln i DN nyligen angående så kallade sociogram i analysdatabaserna hos FRA.
Permalänk | Anmäl
Rikard, 2008-09-04, 22:56
Thommy, jag är inte insatt, men spontant tycker jag det verkar naturligt att även krypterad kommunikation kan ge
underrättelsetjänsten värdefull information , just med social profilering och analys, så jag blev faktiskt inte alls förvånad när saken kom upp.. Jag ska vid tillfälle kika närmare på den där debattartikeln.
Just den här aspekten har bevakats såpass grundligt av andra debattörer, så jag tänkte jag skulle komplettera med ett lite eget perspektiv första hand.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-09-05, 08:16
Den som vill kan inte bara kryptera sin information utan också dölja att de kommunicerar genom så kallad "stealth" programvaror, också de lätt tillgängliga. Att plocka hem dem gör man snabbt och enkelt på ett internetcafe och sen kör man igång sin totalt dolda kommunikation genom att utnyttja grannens trådlösa nätverk. FRA kommer att tro att moster Greta pratar hemligheter med onkel Oskar via PGP när det egentligen är något helt annat som flyter i trådarna. Det jag hävdar är att den som vill enkelt kan skydda sig och därför är övervakningen och kartläggningen verkningslös.
Men exakt detta tas ju också upp i DN artikeln "Medan den kunnige terroristen vet hur man döljer sina spår står den vanlige medborgaren hjälplös inför en sådan kartläggning.", så jag behöver kanske inte banka så hårt på en redan öppen dörr. Det som kvarstår är att få politikerna att lägga ner hela projektet eftersom det är ogenomförbart, åtminståne under de framförda premisserna. Det är inte Dunderkarlsson och Blom vi har att göra med även om vi verkar ha satt Kling och Klang att jaga buset!
Fast FRA kan ju sälja sociogramen till hugade reklambyråer och dra in en slant till staten som kompensation för alla de pengar de slänger ut på meningslösheter.
Permalänk | Anmäl
Thommy M. Malmström, 2008-09-06, 10:54
Vi får tacka Thommy för intressanta upplysningar, som är av största intresse för ämnet.
Även om alla hinder kan kringgås, så har de ändå effekt eftersom de försvårar för den tilltänkte aktören, som därigenom försvagas till följd av ökade kostnader av olika slag. det får man inte glömma.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-09-06, 13:06
Kom nyss en debattartikel i DN som anknyter till vårt ämne.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=824875
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-09-07, 05:15
Peter, bara en avslutande korrigering. Det är inga kostnader förknippade med de metoder jag angivit. Vi pratar "open source" programvaror. Det är inte svårt heller, utan kan genomföras av vem som med hjälp av öppen information på Internet.
Permalänk | Anmäl
Thommy M. Malmström, 2008-09-07, 19:46
"Kostnader av skilda slag", skrev jag, syftande på risker, besvär, vadhelst ,som gäller även för open source. Poängen är helt enkelt att försvåra för Samhällets Fiender, och det är alltid en vinst.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-09-07, 20:42
Signalspaningsproblematiken behöver behandlas mycket mer preciserat än vad hittills skett. Oppositionen har varit känsloladdad och diffus, alltså kraftlös, varför lagen kunnat genomdrivas.
Som läget är, behöver lagen rivas upp, och det exakta skälet har jag förklarat. Sverige måste ha ett mycket exakt definierat förhållande till EU. Det är precis vad vi INTE har. Detta är i sig ett allvarligt problem för landets säkerhet.
Vad vi sedan kan hoppas på är en förbättrad opch preciserad signalspaningslag. Det finns nämligen ett klart behov av en sådan. Jag syftar på vår stora muslimska befolkningsandel. Där finns utan tvivel en grogrund för terrorism. Det är nödvändigt att denna befolkningsgrupp övervakas effektivt. Till de metoder som bör begagnas hör signalspaning. Svenskar måste skyddas till liv och lem! Jag tycker det väger tyngre än de flummiga "frihetsvärden" som framhållits av alltför många högröstade bloggare.
Riv alltså UPP FRA-lagen, reglera sedan äntligen vårt förhållande till EU ordentligt; och inför sedan en ny och förbättrad signalspaningslag. Det är min bestämda rekommendation.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-11-03, 18:29
Politiken bildar en helhet. Friheten är en klassfråga. Signalspaningsfrågan hängesamman med fildelningsfrågan. Helt klart är att det under rådande förhållanden inte finns någon som helst anledning till kompromissvilja, tvärtom måste ståndpunkterna drivas så entydigt och radikalt som möjligt. Signalspaningslagen skall rivas upp.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-11-13, 02:35
Varför pekar du ut muslimer som potentiella terrorister? Det är ju helt hårresande. Jag trodde du var demokrat men du är ju rasist så det skriker om det.
Permalänk | Anmäl
Mohammed, 2008-12-02, 22:30
Hej Mohammed. Islam är inte en ras. Att gå på muslimer som grupp har inget med rasism att göra, mer än om jag kritiserar kristna som grupp. Muslimer och kristna finns över hela världen.
Antingen spelar du dum, eller så är du det.
Och hur vi än vänder och vrider på problematiken så finns den allra största riskfaktorn för terrorism hemma i Sverige just i de muslimska enklaverna. Naturligtvis är inte alla muslimer en del av denna riskfaktor, men det finns en liten farlig minoritet som behöver bevakas, något vi redan har sett prov på i andra europeiska länder.
Förr eller senare kommer någon militant fanatisk muslim att skära halsen av någon offentlig person som vågar vara starkt islamkritisk. Och ingen kommer att bli förvånad.
Dock skulle alla bli extremt förvånade om en buddhist eller hindu dödar någon som är kritisk mot hinduism eller buddhism. Varför? För att hinduism eller buddhism i grunden är fredliga ideologier, medan islam inte är det.
Sanningen kan ibland vara svår att processa.
Permalänk | Anmäl
Calle Rehbinder, 2009-01-04, 13:56
Det här kanske låter lite som en konstig komplimang, typ "jag bryr mig inte om vad alla andra säger, jag tycker att du är jättetrevlig", men jag gillar att ge folk en chans till, och en chans till.
Det jag har läst som du har skrivit hittills, som t.ex. kommentarer till min artikel här på Newsmill -
http://www.newsmill.se/artikel/2009/01/03/hemma-porren-ar-den-nya-sexuel...
- har jag tyckt vara mer än lovligt fnattigt, och rätt bisarrt.
Så därför blir jag glatt överraskad när jag läser denna artikel, som jag upplever som både genomtänkt, faktagrundad och synnerligen insiktsfull och klok.
Det verkar alltså som att man faktiskt skulle kunna föra en vettig diskussion med dig.
Grattis!
Permalänk | Anmäl
Carl Johan Rehbinder, 2009-01-04, 14:02
Till Mohammed: terorrism ÄR nu en gång i hög grad de facto relaterat till Islam, inte sant. Det var MUSLIMER som sprängde hundratals oskyldiga människor till döds New York, London och Madrid. Så ÄR det, och då BÖR det också vara muslimers problem, och inte bara alla andras.
.
Till Carl Rehbinder: du är välkommen. Kategoriseparation! Är vi oense om det ena, så finns därmed inget hinder alls att om det andra vara helt på samma snöre. Det är sakfrågorna som räknas.
.
Jag försöker ta bestämt ställning på grundval av en differentierad eftertanke. Pudelns kärna här är förtroendefrågan som jag ser det.
.
Nu har ett halvår gått sedan Stormen, och jag frågar mig: finns anledning att byta ståndpunkt? Har vårt förtroende för Makten ökat? Bordfe den? INTE, vad jag kan se. Parollen lyder därför alltjämt klart och entydigt:
.
RIV UPP FRA-LAGEN!
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-03-04, 14:36
Samtidigt ska vi inte hysa några illusioner. Storebror ser oss redan. Kanske inte Sverige, men väl USA. De har ju monopol på all mail och all blogg inte sant. Integritet? GLÖM DET.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-03-29, 00:17
Det är nu tid att utfärda en varning med klar politisk tendens. Alliansregeringen har närmast ohjälpligt gjort bort sig i fråga om övervakningssamhället, men framstår ändå åtminstone för mig som ett bättre alternativ än det oppositionsblock, som på senare tid visat direkta urartningstendenser, inte minst genom Wanja Lundby-Wedins bedrövliga show plus Mona Sahlins obotliga omdömeslöshet. Den allmänna samhälleliga krisen förvärrar läget. Vad storebror beträffar måste vi ha fått nog av den förmyndartyranniska inkompetenskultur det rödgröna blocket utvecklat under decennier, men alltmer plågsamma inslag av sovjetiserande åsiktsförtryck. Pinsamma avslöjanden kommer nu slag i slag, vilket kan föranleda desperata reaktioner. Jag befarar uppriktigt att man från det rödgröna hållet kan i värsta fall förvänta sig - och jag väger mina ord mycket omsorgsfullt här - snart sagt vad nedrighet som helst.
.
Realism, hur svårt det än är! Vi HAR en allvarlig målkonflikt, precis som hag tog upp i min artikel. Vi måste behålla civilförsvarsaspekten i klar erinran.
.
http://www.newsmill.se/artikel/2008/11/04/forsvarspolitisk-u-svang
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-07-30, 09:52
En Mycket bra artikel, Peter. FRA är både skam och skandal - och för egen del kan jag inte se en enda anledning till att staten ens skulle behöva ett sådant maktmedel.
Skulle svensk säkerhetspolis hitta belägg för att sällsynt hårda Opus Dei-anhängare i knutby samverkar med marockanska Al-quaeda-agenter för att spränga RFSL's högkvarter i luften så anser jag för egen del att vad som då krävs är att polisen helt enkelt går till ISP och sätter vampyr på kabeln in - så har man en riktad och specifik övervakning som vilken domstol som helst skulle godkänna.
FRA, som har behandlats ovan, gör ingen sådan urskiljning. Alla övervakas, men som Tommy nämnde, den enda som kan spåras och avläsas blir Moster Ingegjerd, 65 år.
Kryptering och spoofing är de vanliga sätten att dölja sin trafik - och det är förvånansvärt lätt. Förutom att man enkelt kan kryptera sina e-mail, så kan man även generellt kryptera all utgående information och point-of-origin via VPN-service (Den här länken ger ett exempel på ett par sådana services inklusive beskrivning av hur enkelt de fungerar: http://ivacy.com/, http://www.perfect-privacy.com/).
I korthet kan nämnas att en stark kryptering på 256-bitars komplexitet (kommersiell standard) skulle ta världens samlade superdatorer ungefär 100 miljoner år att bruteforcea igenom. Om man inte redan från början kan eliminera ungefär 99.99% av de olika dechiffreringsmöjligheterna är en stark kryptering omöjlig att direktforcera. Man måste så att säga helt enkelt ha tilgång till en av datorerna på ena sidan eller andra av den krypterade länken för att kunna läsa metrialet som skickats överhuvudtaget.
Men vad menar man då med "svag" kryptering, som till exempel den som används som universell standard för trådlösa nätverk? Den kan en barnrumpa på 13 år slå sönder på två minuter?
En "svag" kryptering är en där själva algoritmen som genererar chiffret baseras på logiska förutsägbara regler. Om tanken är att man behöver en nyckel för at läsa ett brev men den nyckeln genereras av att man helt enkelt räknar upp fibonaccio-sekvensen eller en exponentiel serie, så knäcker man en nyckel i ett nafs, även om den är på 4096-bitars komplexitet.
Anledningen att ett trådlöst nätverk inte kan vara säkert är helt enkelt att tekniken utvecklades under den tiden när amerikansk vapenlag uttryckligen förbjöd chiffrering med stark algoritm, och export av sådan. Följdaktligen blev industristandarden - IEEE 802.11 - baserad på en klen algoritm och följdaktligen lättknäckt. Att så här i efterhand implementera stark algoritm skulle innebära att man måste övertyga konsumenterna att kasta sina gamla system och köpa nya...Övergången blir då en långsam protest vilket innebär att lagar som FRA och Ipred, fram tills dess att alla skaffar tillfredsställande kryptering, kommer att kunna sätta fast Moster Magda, men inte fulingen som 50 meter bort laddat ned tysk getporr via hennes trådlösa router.
Men om nyckeln baseras på 256-bitar av ologiskt nonsens så måste man om man inte har tillgång till ena sidan eller andra gissa sig till kombinationen genom att mödosamt traska sig igenom varenda möjlig kombination av ett tal som är 2 upphöjt till 256 siffror stort.
Permalänk | Anmäl
Scary Devil Monastery, 2009-07-31, 09:46
Det var ett kreativt inlägg som satte fart på min turingmaskin. Jag ska sova på saken under körningens gång! (Vem vet var ruta googolplex kan ligga nånstans, på Chandraloka kanske?)
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-07-31, 09:51
Glömde att bifoga...som gräde på moset kommer FRA, när folk använder sig av VPN, bara att kunna konstatera att en halv miljon svenskar kommunicerar tungt krypterat med ett hundratal adresser i Schweiz, Holland, Ryssland och USA. Även att kontrollera vem som har kommunicerat med vem blir omöjligt att hålla reda på.
Det hindrar tydligen inte att någon virrpanna fått för sig att man måste försöka - alltså är FRA mer eller mindre ett byråkratiskt skrytbygge till extremt dyra skattepengar bättre spenderade annorstädes. IPRED urholkar rättsprincipen och ser till att Moster Magda från exemplet ovan får stå som skyldig för andras ofog (http://arstechnica.com/tech-policy/news/2008/10/p2p-driftnet-fishing-ret...).
Datalagringsdirektivet är än mer pengar i sjön och kommer endast att tvinga Svensson att lära sig att leka med proxy illa kvickt, samt, om man får tro vad som skett i tyskland, ge folk akut obehag när de koplar på sin statliga GPS...err...mobiltelefon(http://www.kreativrauschen.com/blog/2008/06/04/data-retention-effectivel...)...
Permalänk | Anmäl
Scary Devil Monastery, 2009-07-31, 10:07
Krypteringsaspekten är redan behandlad i denna tråd, läs igenom de första kommentarerna. För övrigt ger även oläsligt informationsflöde viktig information genom d s k sociogrammen, dvs. kartläggning av personerna mellan vilka överföring sker. (Rick Falkvinge har särskilt framhållit detta i tidigare debatt.)
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-07-31, 10:41
Jo, men jag kanske borde förtydliga just ang. sociogrammen - den data man kan ta reda på är att okänd användare från Schweiz, ryssland, USA etc. har varit på följande nätsidor.
Från Sveriges håll kan man då endast se massiv mängd tungt krypterad trafik konsekvent och ihållande mellan svenska användare och samma fåtal ip-adresser (proxy-serverport för VPN-tjänsten). Det enda FRA kan säga om en krypterad proxytjänst är att si och så många svenskar gör bruk av proxy beläget i följande länder.
Samt en uppskattning av mängden överförd data.
En underhållande spinoff här är TOR/Privoxy, som mer eller mindre går ut på att alla som är uppkopplade på nätverket får agera "proxy" åt alla andra. m.a.o. blir den visade statistiken en totlt osammanhängande röra där samma trafik i skift hanteras av kanske ett hundratal privatpersoner.
Som tommy ovan sade om att banka på en öppen dörr är det mest meningen här att erbjuda mer information och vinkling om VARFÖR både FRA, Ipred, och Datalagringsdirektivet är vansinnigheter som förutom den rent generella vidrigheten i hur de urholkar frihet och rättsäkerhet dessutom ur rent teknisk synvinkel helt saknar verklighetsanknytning.
Det finns dock ett sätt att göra dessa tillgrepp praktiskt tillämpbara. Man avskaffar helt enkelt koncepten "mere conduit" och "net neutrality". Och den saken är väl värt att beakta att man kommer att försöka smyga igenom än en gång, kanske vid nästa omröstning för telekompaketet.
Permalänk | Anmäl
Scary Devil Monastery, 2009-07-31, 11:13
Tack SDM för intressanta synpunkter. Till huvudfrågan. Kravet ligger FAST! Säg det rent ut: vår alliansregering säljer ut vårt land till den monopolistiskt hungriga och alltmer desperata USA-imperialismen, och rödgröna rötans inkompetenskultur är bara inte att räkna med. BÅDA politiska maktblocken framstår alltmer som outhärdliga alternativ från ett frihetligt perspektiv, vårt land går mot avgörande politisk kris och det är NÖDVÄNDIGT för varje frihetsvän att söka sig något nytt och tredje
.
http://newsmill.se/artikel/2008/10/27/rosta-pa-piratpartiet
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-08-19, 12:29
Tack SDM för intressanta synpunkter. Till huvudfrågan. Kravet ligger FAST! Säg det rent ut: vår alliansregering säljer ut vårt land till den monopolistiskt hungriga och alltmer desperata USA-imperialismen, och rödgröna rötans inkompetenskultur är bara inte att räkna med. BÅDA politiska maktblocken framstår alltmer som outhärdliga alternativ från ett frihetligt perspektiv, vårt land går mot avgörande politisk kris och det är NÖDVÄNDIGT för varje frihetsvän att söka sig något nytt och tredje
.
http://newsmill.se/artikel/2008/10/27/rosta-pa-piratpartiet
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-08-19, 12:29
Min EHGEN integritet bryr jag mig inte om, jag är hur öppen som helst och har inga hemligheter överhuvud taget. Men det är unikt.
Vem ÄR egentlöigen Storebror?
Genom den aktuella Aftonbladetaffären har frågan ställts i en ny och SYNNERLIGEN obehaglig blixtbelysning.
Vet ni vad som inte är allmänt känt? Jag ska tala om för er vad som inte är allmänt känt: nämligen det systematiska underräättelsesamarbetet mellan EU och - ISRAEL! Jo, så är det faktiskt.
Där med har ett nytt mycket starkt argument tillkommit.
http://newsmill.se/artikel/2008/11/04/forsvarspolitisk-u-svang#comment-7...
Vår regering är nationellt och demokratiskt opålitlig.
RIV UPP FRA-LAGEN!!!
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-08-21, 19:32
Vad skall man säga om terrorism i detta sammanhang? Tja, efter vad som framkommit på senaste tid är huvudrisken att svensk underrättelsetjänst iförvår nationellt opålitliga regerings räkning får göra göra lakejtjänst åt den desperata främmande och alltmer uppenbart svenskfientliga makten Israels ledband; på det hållet är man ingalunda främmande för mortd och våldsdåd. På så sätt exponeras vi alla för en ny terrorism. RIV UPP FRA-LAGEN!
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-08-22, 17:52
Med tanke på den nakna israeliska aggressionen mot Sverige och dess yttrande rihet, och med tanke på det ohöljda medlöperi i främmande makts intresse som herrar Hökmark och Ekdahl exekverar med understöd av en grundligt idiotiserad och rasistiskt islamofob borgaropinion, och med tanke på det SAKLIGA UNDERLAG i fråga om organhandeln som jag börjat samla in och redan börjat presentera på annat håll och med tanke på det hemliga underrättelsesamarbetet mellan EU och Israel, är det sannerligen dags att öppna ögonen för en ny och skrämmande verklighet. Vårt folk är hotat! Det lär gå raka rör mellan SÄPO och Mossad framöver, om vi inte rycker upp oss och gör något åt eländet. Jag vill se en massflykt av väljare från båda politiska maktblocken, för dem kan vi inte lite på. FRA-LAGEN MÅSTE RIVAS UPP.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-08-23, 04:08
Kontextuellt om organhandelsskandalen. Jag har på andta ställen klargjort hur en ledande och pseudointellektuell kulturhöger av Niklas Ekdahls erbarmliga märke: under en täckmantel av svulstiga floskler som Farligt Historiskt Eko, Antisemitisk Konspiration, Sår I Den Judiska Själen, etc etc etc, blah blah blah blah, brännmärks utförliga och direkta palestinska vittnesbörd axiomatiskt och med sålunda postulerat nollbehov av saklig granskning. Det är ohöljd rasism i ledband av främmande mot Sverige fientligt inställd makt, Israel. Helt outhärdligt. Det är öppen skymf mot vår stora invandrarandel av befolkningen OCH mot infödda svenskar. Landet förvandlas sakta men säkert till en krutdurk under våra politikers vanstyre. Det är bakgrunden. FRA-LAGEN MÅSTE RIVAS UPP! Och Sverige bör lämna EU.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-08-26, 09:19
Vi får vara med och bestämma sa Ingvar Carlsson. Vilka vi?
.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3470945.svd
.
Surpriiiise? Not. SVERIGE UT UR EU!
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-09-04, 21:07
Det här är 100% förtroendefråga! I ett välordnat samhälle bör säkerhetstjänsten ha carte blanche, icke så i Sverige av i dag. Annars tror jag få har klart för sig hur liberal svensk säkerhetstjänst i själva verket har varit. Redan som aktiv vänsterist med åsikten att "kapitalismen skall krossas i en våldsam revolution" fick jag fullständigt lättvindigt en anställning med tillgång till militära hemligheter av rätt betydande dignitet, som marinens aktuella stationeringar. Det var nu ingen fara, jag var när det kom till kritan helt lojal och vidareförde plusminus noll av vad jag visste. Teg patriotiskt utan att någonsin bli tillsagd, vilket borde ha skett.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-09-13, 10:25
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3571979.svd
.
Så låt mig ställa en fråga, om blott retoriskt: vaFAAEN ska vi med FRA till i ett land vars regim tamejfan inte klarar någonting överhuvud taget när det gäller rikets säkerhet.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-09-28, 02:38
37 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Jag blir alltid lika förvånad då jag läser, ser eller hör något om den så kallade FRA-lagen. Att ingen någonsin ifrågasätter om FRA verkligen kan avlyssna vår datakommunikation? Med dagens teknik för t.ex. e-mail kan alla enkelt koppla in krypteringsalgoritmer som gör det omöjligt för FRA att ta del av meddelandena. De kan inte ens se vilka som kommunicerar med varandra eftersom det går att dölja med tillgänglig teknik. Så, storebror kan alls inte se dig, än mindre höra dig!
Inom EU är s k strikt kryptering FÖRBJUDEN.
Korrigering. Hård kryptering heter det visst. *pedant!*
Det må så vara att kryptering är förbjuden*, men inte tror väl någon att det skulle hindra några terrorister att utnyttja det? Vad jag vet är terrorism också förbjudet...
*) Jag skulle gärna vilja ha en referens till detta förbud.
Referensen har jag också letat efter. Det rör sig om en minnesbild av en några år gammal tidningsuppgift. Jag är alltså inte tvärsäker, och skulle gärna vilja ha hjälp med undersökning om hur det verkligen förhåller sig.
Sen är det klart att inget förbud är 100%-igt effektivt, men det innebär inte att det är alldeles verkningslöst, så den logiken förstår jag inte riktigt.
Nu var väl argumenten från FRA och regering att man skulle jaga terrorister med den nya lagen, inte vanliga medborgare? Eftersom det är ovidkommande för en terrorist att följa lagen kommer denne att kryptera och dölja sin kommunikation och FRA står maktlösa. Således har FRA bara kvar vanliga Svenssons att avlyssna och det var jnu inte meningen. FRA-lagen är alltså verkningslös, dock håller jag med om att den är felaktig och odemokratisk men på mer komplexa grunder.
Fortfarande är jag lika förvånad över att debatten om verkningslösheten i den förmenta avlyssningen uteblir från journalistkåren.
Som framgår av vad jag sagt godkänner jag i och för sig en långt vidare legitimtunderrättelsedomän. Vad som sagts av politiska makthavare går, såsom visats, inte att lita på, och för övrigt kan de ju alltid ljuga skickligt, när de väl lärt sig konsten.
Också krypterat material ger viktig information. Man kan t ex spåra vem som laddar hem krypto ungefär samtidigt, och vips! har vi en misstänkt terroristgrupp.
Dessutom fordras att mottagaren har nyckel, vilket inskränker sändarens möjligheter.
Nån bloggare påstod att förbud inte gäller i EU, dock även denne utan referens. Jag får korrigera mig. Saken är okänd med bibehållen relevans..
Thommy,
Vad anser du om det faktum som föreligger att FRA kan kartlägga allas kommunikation även om det är krypterat? Vem som skickar email till vem är självklart intressant för underrättelsetjänsten.
Läs debattartikeln i DN nyligen angående så kallade sociogram i analysdatabaserna hos FRA.
Thommy, jag är inte insatt, men spontant tycker jag det verkar naturligt att även krypterad kommunikation kan ge
underrättelsetjänsten värdefull information , just med social profilering och analys, så jag blev faktiskt inte alls förvånad när saken kom upp.. Jag ska vid tillfälle kika närmare på den där debattartikeln.
Just den här aspekten har bevakats såpass grundligt av andra debattörer, så jag tänkte jag skulle komplettera med ett lite eget perspektiv första hand.
Den som vill kan inte bara kryptera sin information utan också dölja att de kommunicerar genom så kallad "stealth" programvaror, också de lätt tillgängliga. Att plocka hem dem gör man snabbt och enkelt på ett internetcafe och sen kör man igång sin totalt dolda kommunikation genom att utnyttja grannens trådlösa nätverk. FRA kommer att tro att moster Greta pratar hemligheter med onkel Oskar via PGP när det egentligen är något helt annat som flyter i trådarna. Det jag hävdar är att den som vill enkelt kan skydda sig och därför är övervakningen och kartläggningen verkningslös.
Men exakt detta tas ju också upp i DN artikeln "Medan den kunnige terroristen vet hur man döljer sina spår står den vanlige medborgaren hjälplös inför en sådan kartläggning.", så jag behöver kanske inte banka så hårt på en redan öppen dörr. Det som kvarstår är att få politikerna att lägga ner hela projektet eftersom det är ogenomförbart, åtminståne under de framförda premisserna. Det är inte Dunderkarlsson och Blom vi har att göra med även om vi verkar ha satt Kling och Klang att jaga buset!
Fast FRA kan ju sälja sociogramen till hugade reklambyråer och dra in en slant till staten som kompensation för alla de pengar de slänger ut på meningslösheter.
Vi får tacka Thommy för intressanta upplysningar, som är av största intresse för ämnet.
Även om alla hinder kan kringgås, så har de ändå effekt eftersom de försvårar för den tilltänkte aktören, som därigenom försvagas till följd av ökade kostnader av olika slag. det får man inte glömma.
Kom nyss en debattartikel i DN som anknyter till vårt ämne.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=824875
Peter, bara en avslutande korrigering. Det är inga kostnader förknippade med de metoder jag angivit. Vi pratar "open source" programvaror. Det är inte svårt heller, utan kan genomföras av vem som med hjälp av öppen information på Internet.
"Kostnader av skilda slag", skrev jag, syftande på risker, besvär, vadhelst ,som gäller även för open source. Poängen är helt enkelt att försvåra för Samhällets Fiender, och det är alltid en vinst.
Signalspaningsproblematiken behöver behandlas mycket mer preciserat än vad hittills skett. Oppositionen har varit känsloladdad och diffus, alltså kraftlös, varför lagen kunnat genomdrivas.
Som läget är, behöver lagen rivas upp, och det exakta skälet har jag förklarat. Sverige måste ha ett mycket exakt definierat förhållande till EU. Det är precis vad vi INTE har. Detta är i sig ett allvarligt problem för landets säkerhet.
Vad vi sedan kan hoppas på är en förbättrad opch preciserad signalspaningslag. Det finns nämligen ett klart behov av en sådan. Jag syftar på vår stora muslimska befolkningsandel. Där finns utan tvivel en grogrund för terrorism. Det är nödvändigt att denna befolkningsgrupp övervakas effektivt. Till de metoder som bör begagnas hör signalspaning. Svenskar måste skyddas till liv och lem! Jag tycker det väger tyngre än de flummiga "frihetsvärden" som framhållits av alltför många högröstade bloggare.
Riv alltså UPP FRA-lagen, reglera sedan äntligen vårt förhållande till EU ordentligt; och inför sedan en ny och förbättrad signalspaningslag. Det är min bestämda rekommendation.
Politiken bildar en helhet. Friheten är en klassfråga. Signalspaningsfrågan hängesamman med fildelningsfrågan. Helt klart är att det under rådande förhållanden inte finns någon som helst anledning till kompromissvilja, tvärtom måste ståndpunkterna drivas så entydigt och radikalt som möjligt. Signalspaningslagen skall rivas upp.
Varför pekar du ut muslimer som potentiella terrorister? Det är ju helt hårresande. Jag trodde du var demokrat men du är ju rasist så det skriker om det.
Hej Mohammed. Islam är inte en ras. Att gå på muslimer som grupp har inget med rasism att göra, mer än om jag kritiserar kristna som grupp. Muslimer och kristna finns över hela världen.
Antingen spelar du dum, eller så är du det.
Och hur vi än vänder och vrider på problematiken så finns den allra största riskfaktorn för terrorism hemma i Sverige just i de muslimska enklaverna. Naturligtvis är inte alla muslimer en del av denna riskfaktor, men det finns en liten farlig minoritet som behöver bevakas, något vi redan har sett prov på i andra europeiska länder.
Förr eller senare kommer någon militant fanatisk muslim att skära halsen av någon offentlig person som vågar vara starkt islamkritisk. Och ingen kommer att bli förvånad.
Dock skulle alla bli extremt förvånade om en buddhist eller hindu dödar någon som är kritisk mot hinduism eller buddhism. Varför? För att hinduism eller buddhism i grunden är fredliga ideologier, medan islam inte är det.
Sanningen kan ibland vara svår att processa.
Det här kanske låter lite som en konstig komplimang, typ "jag bryr mig inte om vad alla andra säger, jag tycker att du är jättetrevlig", men jag gillar att ge folk en chans till, och en chans till.
Det jag har läst som du har skrivit hittills, som t.ex. kommentarer till min artikel här på Newsmill -
http://www.newsmill.se/artikel/2009/01/03/hemma-porren-ar-den-nya-sexuel...
- har jag tyckt vara mer än lovligt fnattigt, och rätt bisarrt.
Så därför blir jag glatt överraskad när jag läser denna artikel, som jag upplever som både genomtänkt, faktagrundad och synnerligen insiktsfull och klok.
Det verkar alltså som att man faktiskt skulle kunna föra en vettig diskussion med dig.
Grattis!
Till Mohammed: terorrism ÄR nu en gång i hög grad de facto relaterat till Islam, inte sant. Det var MUSLIMER som sprängde hundratals oskyldiga människor till döds New York, London och Madrid. Så ÄR det, och då BÖR det också vara muslimers problem, och inte bara alla andras.
.
Till Carl Rehbinder: du är välkommen. Kategoriseparation! Är vi oense om det ena, så finns därmed inget hinder alls att om det andra vara helt på samma snöre. Det är sakfrågorna som räknas.
.
Jag försöker ta bestämt ställning på grundval av en differentierad eftertanke. Pudelns kärna här är förtroendefrågan som jag ser det.
.
Nu har ett halvår gått sedan Stormen, och jag frågar mig: finns anledning att byta ståndpunkt? Har vårt förtroende för Makten ökat? Bordfe den? INTE, vad jag kan se. Parollen lyder därför alltjämt klart och entydigt:
.
RIV UPP FRA-LAGEN!
Samtidigt ska vi inte hysa några illusioner. Storebror ser oss redan. Kanske inte Sverige, men väl USA. De har ju monopol på all mail och all blogg inte sant. Integritet? GLÖM DET.
Det är nu tid att utfärda en varning med klar politisk tendens. Alliansregeringen har närmast ohjälpligt gjort bort sig i fråga om övervakningssamhället, men framstår ändå åtminstone för mig som ett bättre alternativ än det oppositionsblock, som på senare tid visat direkta urartningstendenser, inte minst genom Wanja Lundby-Wedins bedrövliga show plus Mona Sahlins obotliga omdömeslöshet. Den allmänna samhälleliga krisen förvärrar läget. Vad storebror beträffar måste vi ha fått nog av den förmyndartyranniska inkompetenskultur det rödgröna blocket utvecklat under decennier, men alltmer plågsamma inslag av sovjetiserande åsiktsförtryck. Pinsamma avslöjanden kommer nu slag i slag, vilket kan föranleda desperata reaktioner. Jag befarar uppriktigt att man från det rödgröna hållet kan i värsta fall förvänta sig - och jag väger mina ord mycket omsorgsfullt här - snart sagt vad nedrighet som helst.
.
Realism, hur svårt det än är! Vi HAR en allvarlig målkonflikt, precis som hag tog upp i min artikel. Vi måste behålla civilförsvarsaspekten i klar erinran.
.
http://www.newsmill.se/artikel/2008/11/04/forsvarspolitisk-u-svang
En Mycket bra artikel, Peter. FRA är både skam och skandal - och för egen del kan jag inte se en enda anledning till att staten ens skulle behöva ett sådant maktmedel.
Skulle svensk säkerhetspolis hitta belägg för att sällsynt hårda Opus Dei-anhängare i knutby samverkar med marockanska Al-quaeda-agenter för att spränga RFSL's högkvarter i luften så anser jag för egen del att vad som då krävs är att polisen helt enkelt går till ISP och sätter vampyr på kabeln in - så har man en riktad och specifik övervakning som vilken domstol som helst skulle godkänna.
FRA, som har behandlats ovan, gör ingen sådan urskiljning. Alla övervakas, men som Tommy nämnde, den enda som kan spåras och avläsas blir Moster Ingegjerd, 65 år.
Kryptering och spoofing är de vanliga sätten att dölja sin trafik - och det är förvånansvärt lätt. Förutom att man enkelt kan kryptera sina e-mail, så kan man även generellt kryptera all utgående information och point-of-origin via VPN-service (Den här länken ger ett exempel på ett par sådana services inklusive beskrivning av hur enkelt de fungerar: http://ivacy.com/, http://www.perfect-privacy.com/).
I korthet kan nämnas att en stark kryptering på 256-bitars komplexitet (kommersiell standard) skulle ta världens samlade superdatorer ungefär 100 miljoner år att bruteforcea igenom. Om man inte redan från början kan eliminera ungefär 99.99% av de olika dechiffreringsmöjligheterna är en stark kryptering omöjlig att direktforcera. Man måste så att säga helt enkelt ha tilgång till en av datorerna på ena sidan eller andra av den krypterade länken för att kunna läsa metrialet som skickats överhuvudtaget.
Men vad menar man då med "svag" kryptering, som till exempel den som används som universell standard för trådlösa nätverk? Den kan en barnrumpa på 13 år slå sönder på två minuter?
En "svag" kryptering är en där själva algoritmen som genererar chiffret baseras på logiska förutsägbara regler. Om tanken är att man behöver en nyckel för at läsa ett brev men den nyckeln genereras av att man helt enkelt räknar upp fibonaccio-sekvensen eller en exponentiel serie, så knäcker man en nyckel i ett nafs, även om den är på 4096-bitars komplexitet.
Anledningen att ett trådlöst nätverk inte kan vara säkert är helt enkelt att tekniken utvecklades under den tiden när amerikansk vapenlag uttryckligen förbjöd chiffrering med stark algoritm, och export av sådan. Följdaktligen blev industristandarden - IEEE 802.11 - baserad på en klen algoritm och följdaktligen lättknäckt. Att så här i efterhand implementera stark algoritm skulle innebära att man måste övertyga konsumenterna att kasta sina gamla system och köpa nya...Övergången blir då en långsam protest vilket innebär att lagar som FRA och Ipred, fram tills dess att alla skaffar tillfredsställande kryptering, kommer att kunna sätta fast Moster Magda, men inte fulingen som 50 meter bort laddat ned tysk getporr via hennes trådlösa router.
Men om nyckeln baseras på 256-bitar av ologiskt nonsens så måste man om man inte har tillgång till ena sidan eller andra gissa sig till kombinationen genom att mödosamt traska sig igenom varenda möjlig kombination av ett tal som är 2 upphöjt till 256 siffror stort.
Det var ett kreativt inlägg som satte fart på min turingmaskin. Jag ska sova på saken under körningens gång! (Vem vet var ruta googolplex kan ligga nånstans, på Chandraloka kanske?)
Glömde att bifoga...som gräde på moset kommer FRA, när folk använder sig av VPN, bara att kunna konstatera att en halv miljon svenskar kommunicerar tungt krypterat med ett hundratal adresser i Schweiz, Holland, Ryssland och USA. Även att kontrollera vem som har kommunicerat med vem blir omöjligt att hålla reda på.
Det hindrar tydligen inte att någon virrpanna fått för sig att man måste försöka - alltså är FRA mer eller mindre ett byråkratiskt skrytbygge till extremt dyra skattepengar bättre spenderade annorstädes. IPRED urholkar rättsprincipen och ser till att Moster Magda från exemplet ovan får stå som skyldig för andras ofog (http://arstechnica.com/tech-policy/news/2008/10/p2p-driftnet-fishing-ret...).
Datalagringsdirektivet är än mer pengar i sjön och kommer endast att tvinga Svensson att lära sig att leka med proxy illa kvickt, samt, om man får tro vad som skett i tyskland, ge folk akut obehag när de koplar på sin statliga GPS...err...mobiltelefon(http://www.kreativrauschen.com/blog/2008/06/04/data-retention-effectivel...)...
Krypteringsaspekten är redan behandlad i denna tråd, läs igenom de första kommentarerna. För övrigt ger även oläsligt informationsflöde viktig information genom d s k sociogrammen, dvs. kartläggning av personerna mellan vilka överföring sker. (Rick Falkvinge har särskilt framhållit detta i tidigare debatt.)
Jo, men jag kanske borde förtydliga just ang. sociogrammen - den data man kan ta reda på är att okänd användare från Schweiz, ryssland, USA etc. har varit på följande nätsidor.
Från Sveriges håll kan man då endast se massiv mängd tungt krypterad trafik konsekvent och ihållande mellan svenska användare och samma fåtal ip-adresser (proxy-serverport för VPN-tjänsten). Det enda FRA kan säga om en krypterad proxytjänst är att si och så många svenskar gör bruk av proxy beläget i följande länder.
Samt en uppskattning av mängden överförd data.
En underhållande spinoff här är TOR/Privoxy, som mer eller mindre går ut på att alla som är uppkopplade på nätverket får agera "proxy" åt alla andra. m.a.o. blir den visade statistiken en totlt osammanhängande röra där samma trafik i skift hanteras av kanske ett hundratal privatpersoner.
Som tommy ovan sade om att banka på en öppen dörr är det mest meningen här att erbjuda mer information och vinkling om VARFÖR både FRA, Ipred, och Datalagringsdirektivet är vansinnigheter som förutom den rent generella vidrigheten i hur de urholkar frihet och rättsäkerhet dessutom ur rent teknisk synvinkel helt saknar verklighetsanknytning.
Det finns dock ett sätt att göra dessa tillgrepp praktiskt tillämpbara. Man avskaffar helt enkelt koncepten "mere conduit" och "net neutrality". Och den saken är väl värt att beakta att man kommer att försöka smyga igenom än en gång, kanske vid nästa omröstning för telekompaketet.
Tack SDM för intressanta synpunkter. Till huvudfrågan. Kravet ligger FAST! Säg det rent ut: vår alliansregering säljer ut vårt land till den monopolistiskt hungriga och alltmer desperata USA-imperialismen, och rödgröna rötans inkompetenskultur är bara inte att räkna med. BÅDA politiska maktblocken framstår alltmer som outhärdliga alternativ från ett frihetligt perspektiv, vårt land går mot avgörande politisk kris och det är NÖDVÄNDIGT för varje frihetsvän att söka sig något nytt och tredje
.
http://newsmill.se/artikel/2008/10/27/rosta-pa-piratpartiet
Tack SDM för intressanta synpunkter. Till huvudfrågan. Kravet ligger FAST! Säg det rent ut: vår alliansregering säljer ut vårt land till den monopolistiskt hungriga och alltmer desperata USA-imperialismen, och rödgröna rötans inkompetenskultur är bara inte att räkna med. BÅDA politiska maktblocken framstår alltmer som outhärdliga alternativ från ett frihetligt perspektiv, vårt land går mot avgörande politisk kris och det är NÖDVÄNDIGT för varje frihetsvän att söka sig något nytt och tredje
.
http://newsmill.se/artikel/2008/10/27/rosta-pa-piratpartiet
Min EHGEN integritet bryr jag mig inte om, jag är hur öppen som helst och har inga hemligheter överhuvud taget. Men det är unikt.
Vem ÄR egentlöigen Storebror?
Genom den aktuella Aftonbladetaffären har frågan ställts i en ny och SYNNERLIGEN obehaglig blixtbelysning.
Vet ni vad som inte är allmänt känt? Jag ska tala om för er vad som inte är allmänt känt: nämligen det systematiska underräättelsesamarbetet mellan EU och - ISRAEL! Jo, så är det faktiskt.
Där med har ett nytt mycket starkt argument tillkommit.
http://newsmill.se/artikel/2008/11/04/forsvarspolitisk-u-svang#comment-7...
Vår regering är nationellt och demokratiskt opålitlig.
RIV UPP FRA-LAGEN!!!
Vad skall man säga om terrorism i detta sammanhang? Tja, efter vad som framkommit på senaste tid är huvudrisken att svensk underrättelsetjänst iförvår nationellt opålitliga regerings räkning får göra göra lakejtjänst åt den desperata främmande och alltmer uppenbart svenskfientliga makten Israels ledband; på det hållet är man ingalunda främmande för mortd och våldsdåd. På så sätt exponeras vi alla för en ny terrorism. RIV UPP FRA-LAGEN!
Med tanke på den nakna israeliska aggressionen mot Sverige och dess yttrande rihet, och med tanke på det ohöljda medlöperi i främmande makts intresse som herrar Hökmark och Ekdahl exekverar med understöd av en grundligt idiotiserad och rasistiskt islamofob borgaropinion, och med tanke på det SAKLIGA UNDERLAG i fråga om organhandeln som jag börjat samla in och redan börjat presentera på annat håll och med tanke på det hemliga underrättelsesamarbetet mellan EU och Israel, är det sannerligen dags att öppna ögonen för en ny och skrämmande verklighet. Vårt folk är hotat! Det lär gå raka rör mellan SÄPO och Mossad framöver, om vi inte rycker upp oss och gör något åt eländet. Jag vill se en massflykt av väljare från båda politiska maktblocken, för dem kan vi inte lite på. FRA-LAGEN MÅSTE RIVAS UPP.
Kontextuellt om organhandelsskandalen. Jag har på andta ställen klargjort hur en ledande och pseudointellektuell kulturhöger av Niklas Ekdahls erbarmliga märke: under en täckmantel av svulstiga floskler som Farligt Historiskt Eko, Antisemitisk Konspiration, Sår I Den Judiska Själen, etc etc etc, blah blah blah blah, brännmärks utförliga och direkta palestinska vittnesbörd axiomatiskt och med sålunda postulerat nollbehov av saklig granskning. Det är ohöljd rasism i ledband av främmande mot Sverige fientligt inställd makt, Israel. Helt outhärdligt. Det är öppen skymf mot vår stora invandrarandel av befolkningen OCH mot infödda svenskar. Landet förvandlas sakta men säkert till en krutdurk under våra politikers vanstyre. Det är bakgrunden. FRA-LAGEN MÅSTE RIVAS UPP! Och Sverige bör lämna EU.
Vi får vara med och bestämma sa Ingvar Carlsson. Vilka vi?
.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3470945.svd
.
Surpriiiise? Not. SVERIGE UT UR EU!
Det här är 100% förtroendefråga! I ett välordnat samhälle bör säkerhetstjänsten ha carte blanche, icke så i Sverige av i dag. Annars tror jag få har klart för sig hur liberal svensk säkerhetstjänst i själva verket har varit. Redan som aktiv vänsterist med åsikten att "kapitalismen skall krossas i en våldsam revolution" fick jag fullständigt lättvindigt en anställning med tillgång till militära hemligheter av rätt betydande dignitet, som marinens aktuella stationeringar. Det var nu ingen fara, jag var när det kom till kritan helt lojal och vidareförde plusminus noll av vad jag visste. Teg patriotiskt utan att någonsin bli tillsagd, vilket borde ha skett.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3571979.svd
.
Så låt mig ställa en fråga, om blott retoriskt: vaFAAEN ska vi med FRA till i ett land vars regim tamejfan inte klarar någonting överhuvud taget när det gäller rikets säkerhet.
http://www.newsmill.se/artikel/2009/11/06/anna-odell-gjorde-ratt