[...] även: Ingen skillnad mellan Aftonbladets och Nazitysklands hetspropaganda, Israels reaktioner beror på såren från Förintelsen, Linderborg piskar upp naziststämningar, [...]
Blogg: Svar på tal – Kim Milrell.se, 2009-08-28, 20:55
[...] * * Gunnar Hökmark. Av Newsmill omnämns han bara som moderat europaparlamentariker, det faktum att han också är [...]
Blogg: » Israel-lobbyn: The Usual Suspects : Motbilder :, 2009-08-22, 21:11
[...] även: Ingen skillnad mellan Aftonbladets och Nazitysklands hetspropaganda, Israels reaktioner beror på såren från Förintelsen, Linderborg piskar upp naziststämningar, [...]
Blogg: Svar på tal – Kim Milrell.se, 2009-08-22, 20:34
[...] även: Ingen skillnad mellan Aftonbladets och Nazitysklands hetspropaganda, Israels reaktioner beror på såren från Förintelsen, Linderborg piskar upp naziststämningar, [...]
Blogg: Svar på tal – Kim Milrell.se, 2009-08-22, 20:34
[...] Gunnar Hökmark. Av Newsmill omnämns han bara som moderat europaparlamentariker, det faktum att han också är ordförande i den israeliska lobby-organisationen Samfundet Sverige-Israel förtigs. Som ordförande i organisationen har han tidigare anklagat Rädda Barnen för antisemitism då organisationen protesterat mot israelisk tortyr av barn. [...]
Blogg: Israel-lobbyn: The Usual Suspects : Motbilder, 2009-08-22, 11:46
Jag håller med Gunnar Hökmark till hundra procent. Aftonbladet har varit på ett sluttande plan länge.
Permalänk | Anmäl
Ingemar, 2009-08-21, 15:52
Gunnar Hökmark tar priset i skamlighet. Han har ingentiíng att anföra i sak, utan hänger sig åt hysteriskt hetsande. Poängen är att Israel aldrig får kritiseras, för då är man nazist. Det är direkt svagsint, jag saknar ord, och drar skutsatsen att man omöjligt kan rösta på något annat än Piratpartiet i nästa val, eftersom även Sverigedemokraterna är besmittade av Hökmarks anda.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-08-21, 15:53
Ok, detta börjar blir löjligt Newsmill. Vi ser vart det lutar.
Permalänk | Anmäl
Sven, 2009-08-21, 15:56
Jag önskar att Gunnar Hökmark hade samma passion för svenska medborgare som han har för judar. Tänk om den glöden fanns när ungdomsarbetslösheten ska bekämpas.
Ingen skillnad mellan Aftonbladets och Nazitysklands hetspropaganda... Man blir ju mörkrädd.
Det är heller ingen skillnad mellan Israels och Nazitysklands utrotningar av befolkningar, men det tycker inte herr Hökmark är lika intressant.
Själv tycker jag att det är värre att mörda småbarn och oskyldiga än att skriva en artikel, trodde faktiskt att alla riksdagsmän och kvinnor i Sverige tyckte det, men ack så fel man kan ha.
Permalänk | Anmäl
Mada_, 2009-08-21, 16:01
Så all kritik av Israel är nazipropaganda? Herregud, Godwinfaktorn på hela den här debatten är ju maximal.
Permalänk | Anmäl
Lakarn, 2009-08-21, 16:04
Tack för denna utmärkta artikel Gunnar Hökmark.
Ytterligare en skribent som har förmåga att se sambanden och vad allt det här egentligen handlar om.
Jag håller med om allt du skriver och kunde inte sagt det bättre själv:-).
Permalänk | Anmäl
Seven_of_Nine, 2009-08-21, 16:08
Sans och vett är det väl ingen som längre törs hoppas på när det gäller israelkramarnas reaktion på dessa, högst sannolika misstankar.
De har i och med Boströms artikel i AB, ett utmärkt tillfällem att göra bruk av det gamla pålitliga antisemitvapnet. Gissa om de uitnyttjar det?
Permalänk | Anmäl
Fredrik Strid, 2009-08-21, 16:14
Klockrent skrivet Gunnar!
Permalänk | Anmäl
Michaelk, 2009-08-21, 16:15
Ta inte i så, Hökmark. Det är en dålig, populistisk och illa underbyggd artikel av en av sveriges värsta blaskor. Det innebär inte att den är antisemitisk.
Boström använder sig av fula knep, och svävar med sina lösa kopplingar mellan judiska rabbiner i NY och israels soldater på marken farligt NÄRA antisemitismen, men det är en gräns han aldrig går över. Hans artikel vänder sig mot IDF och maffiaorganisationer, inte mot någon illa definierad "judendom".
Så var inte så snabb med att göra snabba poänger: att Aftonbladet inte är seriösa (duh) innebär inte att DU har licens att inte vara det.
Permalänk | Anmäl
Peter, 2009-08-21, 16:15
"Så all kritik av Israel är nazipropaganda?"
Lakarn. Allt stöd till den arabiska kampen för Israels utplåning är en del av den globala antisemitismen, rent definitionsmässigt, det spelar ingen roll om du är medveten om att du deltar i kriget eller inte.
Om kritiken är konstruktiv och respekterar judarnas rätt till självförsvar är den naturligtvis inte antisemitisk.
Att kalla Israel för en illegal ockupationsmakt förnekar judarnas rätt att försvara sig och det sker varje dag i svenska media.
Araberna kan vilken dag som helst ta hem sina palestinier och ge dem medborgarskap i befintliga arabländer med gigantiska arealer och ovärderliga naturresurser.
Judarna har ett enda litet område i Mellanöstern, motsvarar 0,3% av arabvärldens yta. Varför ska de som har lite bli plundrade medan de som har överflöd få ännu mer?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-08-21, 16:18
Peter. Artikeln är bara droppen ...
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-08-21, 16:20
Gunnar Hökmark skrev:
.
"...Och så kom Nazityskland att lägga skulden för depression och arbetslöshet på judarna, som i en internationell konspiration saboterat ekonomin och bidragit till att förgifta det tyska samhället..."
.
och sen
.
"...Och så fick vi en återuppståndelse av antisemitism i arabvärlden, präglad av den europeiska antisemitismen med Sions vises protokoll som en grund, nazismens doktrin och gammalt förakt för judarna i med stöd i Koranen...."
.
Du missade en punkt där Gunnar.
Du missade den Svenska Samlingsregeringen under andra världskriget (Regringen Hansson III) - där även gamla Högern ingick - dina partikamrater
Du missade eftergifterna för NaziTyskland
Den stora affärsverksamheten Sverige-NaziTyskland (Wennergen, Wallenberg mfl) - som gav dig och de andra råg i ryggen för att ligga på ekonomisk topp efter Krigsslutet
Du missade det fega underhandlandet för att hålla Sverige utanför, medan broderfolken i grannländerna förblödde
Du missade Transittrafiken
Du missade en hel del - och det som du allra mest missade är följande:
.
FÖRINTELSEN var ett verk på Europeisk mark, utförd av Europeer och där dina Höger-vänner (+ Sossar+ Liberaler+ Bondeförbundare etc) bidrog starkt genom ovanstående nämnt indirekt a stöd
.
Det var inte Palestinierna som såg till att Förintelsen kunde utföras. Inte Mellan-Österns Muslimer. Inte Araberna.
.
Glöm inte detta är du snäll, nästa gång du försöker skriva ihop en historisk rapsodi i ämnet
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-08-21, 16:22
Känner inte till dessa gamla skrönor om judar. Men jag tycker det är väldigt konstigt att Israeliska armen sprättar upp sina offer och syr ihop dom igen. Varför gör dom det? Det har ju faktiskt ett väldigt stort nyhetsvärde måste jag säga.
Permalänk | Anmäl
Mathias, 2009-08-21, 16:28
#6 Lakarn: Saken var ju den att det inte är kritik av Israel utan bara mer av samma skvaller, påståenden, rykten och konspirationsteorier som judar varit föremål för och som lett till pogromer sedan många hundra år, därav upprördheten. Så svårt är det väl inte att läsa innantill?
Permalänk | Anmäl
David_A, 2009-08-21, 16:28
Tillåt mig le! Ja vad ska man annars göra åt detta löjliga inlägg! Ännu mer löjligt blir det när man kombinerar bilden på Hökmark och inlägget! Symbios!
Permalänk | Anmäl
Charlotte T., 2009-08-21, 16:28
Och så kommer ännu en och ropar högt av fasa...
Gunnar Hökmark har mist alla proportioner. Han skriker i falsett och somliga rader får jag läsa fler gånger för att förstå:
"Det är en skam för alla inblandade. Men framförallt för tidningens ansvarige utgivare. Aftonbladet tar med sin nuvarande redaktionella och politiska ledning steget in i en krets av tidningar och publikationer som tillhört och tillhör mörkrets krafter. Är det förresten inte judarna som sprider den nya influensan? Hur var det med Aids? Är det inte judarna som styr den internationella filmindustrin?"
Men det är klart. Den israeliska regimen har reagerat. De har sänt protester till den svenska regeringen. Och då kommer de rusande. Israelvännerna. Såsom Gunnar Hökmark.
Och han gör som alla andra. Är tyst i den akuta frågan. Han har inget att säga om det. De palestinska mödrarna som undrar vad som har hänt med deras söner får inget svar. Inte från Gunnar Hökmark heller. Han är fullt upptagen med att försvara någonting annat. Han är upptagen med att springa den israeliska regimens ärenden.
Hur länge ska den här tystnaden få fortgå?
Permalänk | Anmäl
Micke, 2009-08-21, 16:36
Gunnar Hökmark, du fick några PK-poäng där. Säkert flera tusen svenskar som sitter och tänker "oh, vilken fin pk-kille Gunnar är".
Resten av oss tycker du är en nolla som borde fråntas samtliga politiska uppdrag, snarast. Jag vet att du förväntar dig att vår media lyder riksdagspartierna och inte skriver något som inte är politiskt korrekt och godkänt. Men nu har Sverige en grundlag (jag vet att du inte gillar den, det gör inga politiker trots allt) och sådana som du ska inte ha någon som helst makt över pressen. Du har bevisat varför.
I ett land som vårt (var) har man rätt att kritisera, argumentera, undersöka och även ibland uppröra. Vi vill ha det så.
Dock gissar jag att det är Newsmill som kommit på "Ingen skillnad mellan Aftonbladets och Nazitysklands hetspropaganda", för inte kan du vara så infernaliskt korkad? Vad i h-ve har hänt med Sverige? Har jag så dåligt minne...för jag kommer ihåg att det fanns intelligenta människor i detta land förut. Fast de flesta har väl flytt från "Nya Sverige" vid det här laget.
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2009-08-21, 16:39
Osmakligt inlägg i debatten Herr Hökmark. Artikeln må vara tveksam och frågan om det skulle ha publicerats alls är på sin plats.
Men allt detta du rapar ur dig...pinsamt.
Permalänk | Anmäl
Patrick Arkley, 2009-08-21, 16:39
Bo T: För dig måste det framstå så, eftersom du inte kan skilja på legitim kritik av Israel som stat, och antisemitism. Även om aftonbladet publicerar populistiskt skräp, så underminerar det inte de legitima kraven på att israel börjar uppföra sig som en demokratisk stat med respekt för mänskliga rättigheter och de stora regelrätta palestinska flyktingskaror som finns i och runt deras territorium.
Kritik av Israel är inte antisemitism: det är lika befängt som att påstå att man "anti-amerikan" om man inte gillar USA:s utrikespolitik, och ett eld i en ensidig och enfaldig svartmålning av den svenska vänstern.
Permalänk | Anmäl
Peter, 2009-08-21, 16:39
Bo_T:
Jag vet inte när du lever, men jag lever idag. Idag ockuperar Israel Palestina, idag mördar israeliska soldater oskyldiga palestinier.
Idag tycker Israels regering att den svenska regeringen är antisemitisk eftersom de är en demokrati.
Idag uppvisar Israel sidor som INTE är förenliga med demokrati.
Idag.
Permalänk | Anmäl
Mada_, 2009-08-21, 16:50
En till debattör har presenterat det historiska sammanhanget, inte nytt egentligen (nå, det är nytt i Sverige eftersom det inte gås igenom i skolan).
Jag finner resten av medierna -- som inte berättar om den historiska bakgrunden -- lika upprörande som själva Aftonbladet, med sina (medvetna?) glidningar på antisemitisk hatpropaganda.
Permalänk | Anmäl
Bernt, 2009-08-21, 16:54
Hökmark är en del av den Israeliska lobbyn och därmed ointressant eftersom han är så förutsägbar. Det han säger kommer levererat direkt från det Israeliska propagandministeriet.
Läs gärna boken "The Israel lobby and US foreign policy" så kommer ni att förstå varför den amerikanska mellanösternpolitiken ser ut som den gör.
Boken gav mig dessutom en annorlunda bild av George Bush, Colin Powell mfl. En mycket läsvärd och tänkvärd bok.
Permalänk | Anmäl
Klas Bengtsson, 2009-08-21, 16:54
Gunnars artikel hade vart mer trovärdig om inte Gunnar ingick i Samfundet Sverige-Israel. En org som lobbar stenhårt för Israels intresse.
Signaturen borde väl ha varit ordförande i Samfundet Sverige-Israel och Europaparlamentariker.
Permalänk | Anmäl
Claude, 2009-08-21, 16:55
"Kritik av Israel är inte antisemitism."
Att ta sida mot den judiska staten Israel i kriget med araberna är så mycket antisemitism det kan bli i våra dagar, Peter. Definitionsmässigt.
Det spelar ingen roll om du själv inser att du går antisemitismens vägar eller inte.
En balanserad kritik där arabsidan kritiseras enligt samma normer är däremot inte antisemitisk.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-08-21, 16:57
Det finns vissa personer som man helt enkelt inte ska bry sig om vad de skriver när det handlar om Israel/Palestina eftersom de är så totalt ensidiga och färgade att de blir irrelevanta. Per Ahlmark är en av dem och så även Hökmark.
Aldrig någonsin kan de tänka sig att kritisera Israel, vad än landet har gjort. Nu är ju Hökmark minst lika god kålsupare som han anser att Boström är. Hans text här på Newsmill är så sliskig som det oftast blir när någon vill smeta antisemitanklagelse på någon.
Skulle vara mycket intressant om det någon gång kunde vara en debatt om Israel utan att det obligatoriska antisemitkortet slängs fram på en gång. Det ordet är så urvattnat att ingen egentligen bryr sig snart om man blir kallad för det, för i princip kan alla vara det som yttrar sig om Israel.
Permalänk | Anmäl
Anestis Antoniou, 2009-08-21, 16:58
Aftonbladet återvänder bara till sina historiska rötter
Permalänk | Anmäl
algoriker, 2009-08-21, 17:01
Bo T, menar du att det är helt OK att sprida fördomar om folkgruppen araber och religionen islam (vilket tycks vara din stora passion, eftersom du ägnar sida upp och sida ner på Newsmill åt att göra just det), medan det är förkastligt att kritisera Israel, som är en stat och ett land?
Är dubbelmoralister trovärdiga?
Permalänk | Anmäl
Magnus Orest, 2009-08-21, 17:05
"Gunnars artikel hade vart mer trovärdig om inte Gunnar ingick i Samfundet Sverige-Israel. En org som lobbar stenhårt för Israels intresse."
Du som verkar veta kan ju berätta vad som är Israels intresse? Samtidigt kan du berätta vad som är arabernas intresse. Vad sympatiserar du med och varför?
Permalänk | Anmäl
David_A, 2009-08-21, 17:08
Aftonbladet borde skriva om organhandeln i Kina istället. Där är det inte fråga om OM det sker, det vet vi redan att det gör och det i oehört mycket större utsträckning! Och inte heller handlar det där om organ som tas från redan döda, eller om folk som säljer sin ena njure - utan om vanliga och oftast unga och friska kineser vars enda "brott" är att de genom falun gong läran vill bli bättre människor. Dessa fängslas utan några rättigheter och förs till koncentrationsläger där inga kommer ut levandes. De bestjäls på alla sina organ, ögon osv medan de fortfarande lever och bränns sedan i specialbyggda kremeringsugnar i all hemlighet. Detta är en stor industri och har varit så i många år utan att media brytt sej om att skriva speciellt mycket om det. Läs mer om detta på min blogg.
SKRIV OM DETTA ISTÄLLET, FÖRBANNADE REPORTRAR!!
Permalänk | Anmäl
Shimmeringblade, 2009-08-21, 17:11
Mörkrets krafter? Men snälla....
Permalänk | Anmäl
mike, 2009-08-21, 17:20
"ingen skillnad" Ingen skillnad!? Som jag skrattade.
Permalänk | Anmäl
Nils, 2009-08-21, 17:19
Bo T: Sluta sprida islamofobi, annars skriver jag till Carl Bildt!
Var kommer din paranoia ifrån? Du har ju uppmålat Den Evige Araben på samma sätt som nazisterna uppmålade Den Evige Juden. Antisemtismen har två ansikten: ett som är judehat och ett som är islamofobi. Varför skulle Syrien, Egypten eller Jordanien automatiskt gå Palestiniernas ärenden: visst, de är alla araber, men det betyder inte att palestinierna är medborgare i någon av dessa stater. Du förutsätter en panarabisk identitet som helt enkelt inte finns.
Permalänk | Anmäl
Peter, 2009-08-21, 17:21
Ja vad ska man säga dumt publicerat. Men innebär det att Israels utrikesminister, försvarsminister etc. ska få säga vad som helst. Du borde nog allt fördöma deras uttalanden lika starkt Gunnar Hökmark. Detta är landet som Raul Wallenberg kommer ifrån. Vidare som Folke Bernadotte kommer ifrån. Vi kanske skulle utröna möjligheterna att åtala hans mördare precis på samma sätt som man nu skramlar med vapnen för att stämma aftonbladet. Nej sjukt är det. Bojkotta Israel nu.
Permalänk | Anmäl
spöket laban, 2009-08-21, 17:23
Bo T - för mig den största Antisemiten på hela Newsmill, är även här och sprider sin rasistiska dynga !
.
Bo T vill gärna se en framtida militär konfrontation i MellanÖstern, jag kan inte tolka hans krigshetsande rader på annat sätt.
.
Han vill ha mer Apartheid, mer hat, mer konfrontation. Han vill driva både Israel och Arabstaterna mot ett framtida Harmageddon, detta i paritet med ansträngningarna från Israels hökar och vettlösa personer som Avigdor Liebermann.
.
Om du har minsta omtanke om både Judar och Araber, kort sagt om mänskligt liv, frid och fred i Mellanöstern, tycker jag du ska lägga om stilen.
.
Men du vill så gäääääärna driva in Israel i en konfrontationspolitik igen ? Ett nytt storkrig ? Kanske engagera både Egypten och Jordanien nästa gång ? Så det blir riktigt smaskigt med stora mängder dödsoffer och sårade på båda sidor ?
.
Skulle passa dig utmärkt hemma i Sverige, där du kan sitta på kammaren och kommentera på Newsmill - men kanske inte alls så passande för någon av oss andra, både Judar och Araber som har släktingar, vänner och bekanta på plats !
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-08-21, 17:26
Shimmeringblade
Ursäktar dock ej Israels dagliga förbrytelser...
Permalänk | Anmäl
Salladin Svensson, 2009-08-21, 17:27
Sverige har världens äldsta pressfrihetslagar. Gunnar har all rätt att skriva vad han vill. Men han som varit med så länge - varför ger han sig in i denna soppa?
Boström skriver artikel. Helt ok! (påminnelse: lagen från 1734)
Israel kräver att Sveriges regering skall ta avstånd. Inte ok!
Sveriges ambassadör tar avstånd å svenska folkets vägnar. Inte ok!
Bildt (Gunnars partikamrat!) säger att han inte bryr sig om vad Israel begär. Väldigt ok!
Så var börjar Gunnar nysta? Jo, i Aftonbladets redaktionella val att publicera Boströms kulturartikel(sic!). Har man så lång politisk erfarenhet som Gunnar borde man förstå när man springer andras politiska ärenden?
Att gå på Aftonbladet, när Israel med utpressningsmetoder kräver att Sveriges regering skall trampa på den grundlagsskyddade yttrandefriheten är ytterst märkligt. (Det säger faktiskt också mycket om hur det demokratiska Israels media faktiskt fungerar.)
Låt Israel tala för sig själva nu när de gjort bort sig. Israel har också access till media. De kan garanterat få in ett genmäle i Aftonbladet därför att svensk pressetik ger dem den möjligheten. Speciellt i det här läget. Media älskar när konflikter exponeras på deras sidor. De kan också använda den svenska lagstiftningen om hets mot folkgrupp.
Men vi skall nog förstå det hela som ett politiskt spel där man vill flytta fram positionerna. Man söker helt enkelt skäl att lyfta fram sin politiska agenda. Boströms artikel passade som hand i handske på propagandamakarna i Israel. Man slog på den riktigt stora gonggongen.
Men min känsla är att det här har slagit helt fel för Israel. I alla fall i Sverige. De flesta svenskar (utom möjligen gapiga islamofobiska "politiskt inkorrekta" män på Internetforum) känner ändå på sig att det är något konstigt att en främmande makt skall kunna påverka vad som sägs i svenska media.
Permalänk | Anmäl
Mr Suck!, 2009-08-21, 17:29
Bo T är lika enfaldig som fru "råbiff"
.
http://www.youtube.com/watch?v=Xwd7E4VZwv0
.
:):)
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-08-21, 17:29
Hoppas farbror inte får en hjärtinfarkt när han tar i så där.
Skamligt av lilla gubben! Whiips så likställer han en kvällstidning med nazister. Hur tänkte han då? Hetspropaganda?!?? Försöker lilla gubben att få lite uppmärksamhet eller?
Där höll moderaterna på att förlora min röst, men som tur är så är det ju bara lilla gubben som har uttalat sig- inte någon vettig människa.
Kan regeringen inte hålla sina byrackor i styvare koppel? Israels ambassadör och lilla gubben gör uttalanden som andra kan tro att regeringen står bakom. De kan ju inte sjunka till samma låga nivå som sossarna, som har en partiledare som hos Farc uttalar sig för HELA svenska folket- tanten har hybris.
Permalänk | Anmäl
Maddie, 2009-08-21, 17:30
Nu kan någon vara upprörd över vad AFTONBLADET skriver?
Den tidningen förlorade sin trovärdighet för 25-30 år sedan. De som köper den tidningen är lika korkade som de som trodde på det som stod i En Ding Ding Värld.
Permalänk | Anmäl
HEXor, 2009-08-21, 17:34
Oj! Farc? Jag menade SJÄLVKLART Fatah
Permalänk | Anmäl
Maddie, 2009-08-21, 17:39
dessa kommentarer fran ledande moderater ar trista. for andra gangen tvingas jag nog protestrosta pa annat parti
Permalänk | Anmäl
mats, 2009-08-21, 17:41
När man läser kommentarerna så får man ännu en gång bekräftat att ju längre till vänster man är ju dummar är man.
Permalänk | Anmäl
Tom, 2009-08-21, 17:46
Ingen skillnad mellan Aftonbladets och Gunnar Hökmarks hetspropaganda.
Permalänk | Anmäl
Arabnazi, 2009-08-21, 17:48
Nu har en av Israels ekotrumpeter i Sverige stämt upp i gormandet om antisemitism m m. Hökmark är inte ett dugg bättre än apartheidregimens talesmän i Sydafrika på sin tid. Hökmark borde verkligen inte låta sig utnyttjas så ohämmat av ett annat lands regim och gå andra länders ärenden. Var solidarisk med Sverige Hökmark! Visa att du åtminstone är värnar mer om svenska intressen än Israels!
Permalänk | Anmäl
Våga värna Sverige, 2009-08-21, 17:48
Ooo... snälla Hökmark. Tro det eller ej, men jag har faktiskt ganska höga tankar om dig, men det här får mig att omvärdera det. Ibland är det bättre att vara tyst, käre Gunnar. All publicitet är inte bra publicitet.
Permalänk | Anmäl
Måns, 2009-08-21, 17:48
Enligt Hökmark har nu Aftonbladet tagit steget i bland "mörkrets krafter". Jaha. Då är väl Boström Mörkrets furste då? Man blir smått full i skratt när man ser hur Hökmark försöker mana fram gamla unkna fördomar mot judar medelst medeltida språkbruk och exempel.
Är det inte, i och med detta, Hökmark själv som har "ryktena, påståendena, skvallret och viskningarna" som sina pålitligaste bundsförvanter? Man tar sig för pannan när man läser Hökmarks artikel, så full av brösttoner och ödestiger zionistsymbolik.
Inte ens ett försök att kommentera sakfrågan utan bara nattsvarta
anklagelser mot svenskarna och deras media. Han kunde lika gärna ha skrikit rakt ut: "Fan ta den som törs kritisera israel" ty det är det han menar.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Strid, 2009-08-21, 17:50
Jag är inte speciellt insatt i Israel/palestina-tjaffset. Men jag kan tycka att eftersom Israelerna har befunnit sig i Israel lång tid så borde de i praktiken ha rätt till det landet även om man säkert kan ha åsikter om hur det gick till. Det kanske inte va något supersmart beslut att dumpa en hel befolkning på en plats bara sådär utan att kolla vad de som var där innan tyckte.
Angående det här debaklet:
1. Om Israeliska soldater sprättar upp de döda och säljer organ så är det extremt illa. Vi vet inte om det är sant eller inte i dagsläget.
2. Israel har en absurd syn på pressfrihet. Politiker ska inte lägga sig i pressfriheten. Israelerna har möjlighet att anmäla aftonbladet för förtal om de vill.
I slutändan är det Israel som går förlorande ur detta slag. Pga att Israel har försökt att med politik tysta tidningar så har i alla fall jag fått en mer negativ syn på dem.
Jag är på aftonbladets sida helt klart.
Permalänk | Anmäl
Markus, 2009-08-21, 17:50
Bra skrivet, Gunnar Hökmark! Mycket bra!
Permalänk | Anmäl
prog, 2009-08-21, 17:52
Såja, duktig marionett, skrik så högt du kan.
Svart eller vitt och en total avsaknad av nyanser. Ännu en intellektuellt handikappat har fått säga sitt.
Permalänk | Anmäl
Saman Akbarian, 2009-08-21, 17:58
361 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Jag håller med Gunnar Hökmark till hundra procent. Aftonbladet har varit på ett sluttande plan länge.
Gunnar Hökmark tar priset i skamlighet. Han har ingentiíng att anföra i sak, utan hänger sig åt hysteriskt hetsande. Poängen är att Israel aldrig får kritiseras, för då är man nazist. Det är direkt svagsint, jag saknar ord, och drar skutsatsen att man omöjligt kan rösta på något annat än Piratpartiet i nästa val, eftersom även Sverigedemokraterna är besmittade av Hökmarks anda.
Ok, detta börjar blir löjligt Newsmill. Vi ser vart det lutar.
Jag önskar att Gunnar Hökmark hade samma passion för svenska medborgare som han har för judar. Tänk om den glöden fanns när ungdomsarbetslösheten ska bekämpas.
Ingen skillnad mellan Aftonbladets och Nazitysklands hetspropaganda... Man blir ju mörkrädd.
Det är heller ingen skillnad mellan Israels och Nazitysklands utrotningar av befolkningar, men det tycker inte herr Hökmark är lika intressant.
Själv tycker jag att det är värre att mörda småbarn och oskyldiga än att skriva en artikel, trodde faktiskt att alla riksdagsmän och kvinnor i Sverige tyckte det, men ack så fel man kan ha.
Så all kritik av Israel är nazipropaganda? Herregud, Godwinfaktorn på hela den här debatten är ju maximal.
Tack för denna utmärkta artikel Gunnar Hökmark.
Ytterligare en skribent som har förmåga att se sambanden och vad allt det här egentligen handlar om.
Jag håller med om allt du skriver och kunde inte sagt det bättre själv:-).
Sans och vett är det väl ingen som längre törs hoppas på när det gäller israelkramarnas reaktion på dessa, högst sannolika misstankar.
De har i och med Boströms artikel i AB, ett utmärkt tillfällem att göra bruk av det gamla pålitliga antisemitvapnet. Gissa om de uitnyttjar det?
Klockrent skrivet Gunnar!
Ta inte i så, Hökmark. Det är en dålig, populistisk och illa underbyggd artikel av en av sveriges värsta blaskor. Det innebär inte att den är antisemitisk.
Boström använder sig av fula knep, och svävar med sina lösa kopplingar mellan judiska rabbiner i NY och israels soldater på marken farligt NÄRA antisemitismen, men det är en gräns han aldrig går över. Hans artikel vänder sig mot IDF och maffiaorganisationer, inte mot någon illa definierad "judendom".
Så var inte så snabb med att göra snabba poänger: att Aftonbladet inte är seriösa (duh) innebär inte att DU har licens att inte vara det.
"Så all kritik av Israel är nazipropaganda?"
Lakarn. Allt stöd till den arabiska kampen för Israels utplåning är en del av den globala antisemitismen, rent definitionsmässigt, det spelar ingen roll om du är medveten om att du deltar i kriget eller inte.
Om kritiken är konstruktiv och respekterar judarnas rätt till självförsvar är den naturligtvis inte antisemitisk.
Att kalla Israel för en illegal ockupationsmakt förnekar judarnas rätt att försvara sig och det sker varje dag i svenska media.
Araberna kan vilken dag som helst ta hem sina palestinier och ge dem medborgarskap i befintliga arabländer med gigantiska arealer och ovärderliga naturresurser.
Judarna har ett enda litet område i Mellanöstern, motsvarar 0,3% av arabvärldens yta. Varför ska de som har lite bli plundrade medan de som har överflöd få ännu mer?
Peter. Artikeln är bara droppen ...
Gunnar Hökmark skrev:
.
"...Och så kom Nazityskland att lägga skulden för depression och arbetslöshet på judarna, som i en internationell konspiration saboterat ekonomin och bidragit till att förgifta det tyska samhället..."
.
och sen
.
"...Och så fick vi en återuppståndelse av antisemitism i arabvärlden, präglad av den europeiska antisemitismen med Sions vises protokoll som en grund, nazismens doktrin och gammalt förakt för judarna i med stöd i Koranen...."
.
Du missade en punkt där Gunnar.
Du missade den Svenska Samlingsregeringen under andra världskriget (Regringen Hansson III) - där även gamla Högern ingick - dina partikamrater
Du missade eftergifterna för NaziTyskland
Den stora affärsverksamheten Sverige-NaziTyskland (Wennergen, Wallenberg mfl) - som gav dig och de andra råg i ryggen för att ligga på ekonomisk topp efter Krigsslutet
Du missade det fega underhandlandet för att hålla Sverige utanför, medan broderfolken i grannländerna förblödde
Du missade Transittrafiken
Du missade en hel del - och det som du allra mest missade är följande:
.
FÖRINTELSEN var ett verk på Europeisk mark, utförd av Europeer och där dina Höger-vänner (+ Sossar+ Liberaler+ Bondeförbundare etc) bidrog starkt genom ovanstående nämnt indirekt a stöd
.
Det var inte Palestinierna som såg till att Förintelsen kunde utföras. Inte Mellan-Österns Muslimer. Inte Araberna.
.
Glöm inte detta är du snäll, nästa gång du försöker skriva ihop en historisk rapsodi i ämnet
Känner inte till dessa gamla skrönor om judar. Men jag tycker det är väldigt konstigt att Israeliska armen sprättar upp sina offer och syr ihop dom igen. Varför gör dom det? Det har ju faktiskt ett väldigt stort nyhetsvärde måste jag säga.
#6 Lakarn: Saken var ju den att det inte är kritik av Israel utan bara mer av samma skvaller, påståenden, rykten och konspirationsteorier som judar varit föremål för och som lett till pogromer sedan många hundra år, därav upprördheten. Så svårt är det väl inte att läsa innantill?
Tillåt mig le! Ja vad ska man annars göra åt detta löjliga inlägg! Ännu mer löjligt blir det när man kombinerar bilden på Hökmark och inlägget! Symbios!
Och så kommer ännu en och ropar högt av fasa...
Gunnar Hökmark har mist alla proportioner. Han skriker i falsett och somliga rader får jag läsa fler gånger för att förstå:
"Det är en skam för alla inblandade. Men framförallt för tidningens ansvarige utgivare. Aftonbladet tar med sin nuvarande redaktionella och politiska ledning steget in i en krets av tidningar och publikationer som tillhört och tillhör mörkrets krafter. Är det förresten inte judarna som sprider den nya influensan? Hur var det med Aids? Är det inte judarna som styr den internationella filmindustrin?"
Men det är klart. Den israeliska regimen har reagerat. De har sänt protester till den svenska regeringen. Och då kommer de rusande. Israelvännerna. Såsom Gunnar Hökmark.
Och han gör som alla andra. Är tyst i den akuta frågan. Han har inget att säga om det. De palestinska mödrarna som undrar vad som har hänt med deras söner får inget svar. Inte från Gunnar Hökmark heller. Han är fullt upptagen med att försvara någonting annat. Han är upptagen med att springa den israeliska regimens ärenden.
Hur länge ska den här tystnaden få fortgå?
Gunnar Hökmark, du fick några PK-poäng där. Säkert flera tusen svenskar som sitter och tänker "oh, vilken fin pk-kille Gunnar är".
Resten av oss tycker du är en nolla som borde fråntas samtliga politiska uppdrag, snarast. Jag vet att du förväntar dig att vår media lyder riksdagspartierna och inte skriver något som inte är politiskt korrekt och godkänt. Men nu har Sverige en grundlag (jag vet att du inte gillar den, det gör inga politiker trots allt) och sådana som du ska inte ha någon som helst makt över pressen. Du har bevisat varför.
I ett land som vårt (var) har man rätt att kritisera, argumentera, undersöka och även ibland uppröra. Vi vill ha det så.
Dock gissar jag att det är Newsmill som kommit på "Ingen skillnad mellan Aftonbladets och Nazitysklands hetspropaganda", för inte kan du vara så infernaliskt korkad? Vad i h-ve har hänt med Sverige? Har jag så dåligt minne...för jag kommer ihåg att det fanns intelligenta människor i detta land förut. Fast de flesta har väl flytt från "Nya Sverige" vid det här laget.
Osmakligt inlägg i debatten Herr Hökmark. Artikeln må vara tveksam och frågan om det skulle ha publicerats alls är på sin plats.
Men allt detta du rapar ur dig...pinsamt.
Bo T: För dig måste det framstå så, eftersom du inte kan skilja på legitim kritik av Israel som stat, och antisemitism. Även om aftonbladet publicerar populistiskt skräp, så underminerar det inte de legitima kraven på att israel börjar uppföra sig som en demokratisk stat med respekt för mänskliga rättigheter och de stora regelrätta palestinska flyktingskaror som finns i och runt deras territorium.
Kritik av Israel är inte antisemitism: det är lika befängt som att påstå att man "anti-amerikan" om man inte gillar USA:s utrikespolitik, och ett eld i en ensidig och enfaldig svartmålning av den svenska vänstern.
undrar om detta har samband med:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/jattelik-brottsharva-i-new-jersey-1.917411
?
Bo_T:
Jag vet inte när du lever, men jag lever idag. Idag ockuperar Israel Palestina, idag mördar israeliska soldater oskyldiga palestinier.
Idag tycker Israels regering att den svenska regeringen är antisemitisk eftersom de är en demokrati.
Idag uppvisar Israel sidor som INTE är förenliga med demokrati.
Idag.
En till debattör har presenterat det historiska sammanhanget, inte nytt egentligen (nå, det är nytt i Sverige eftersom det inte gås igenom i skolan).
Jag finner resten av medierna -- som inte berättar om den historiska bakgrunden -- lika upprörande som själva Aftonbladet, med sina (medvetna?) glidningar på antisemitisk hatpropaganda.
Hökmark är en del av den Israeliska lobbyn och därmed ointressant eftersom han är så förutsägbar. Det han säger kommer levererat direkt från det Israeliska propagandministeriet.
Läs gärna boken "The Israel lobby and US foreign policy" så kommer ni att förstå varför den amerikanska mellanösternpolitiken ser ut som den gör.
Boken gav mig dessutom en annorlunda bild av George Bush, Colin Powell mfl. En mycket läsvärd och tänkvärd bok.
Gunnars artikel hade vart mer trovärdig om inte Gunnar ingick i Samfundet Sverige-Israel. En org som lobbar stenhårt för Israels intresse.
Signaturen borde väl ha varit ordförande i Samfundet Sverige-Israel och Europaparlamentariker.
"Kritik av Israel är inte antisemitism."
Att ta sida mot den judiska staten Israel i kriget med araberna är så mycket antisemitism det kan bli i våra dagar, Peter. Definitionsmässigt.
Det spelar ingen roll om du själv inser att du går antisemitismens vägar eller inte.
En balanserad kritik där arabsidan kritiseras enligt samma normer är däremot inte antisemitisk.
Det finns vissa personer som man helt enkelt inte ska bry sig om vad de skriver när det handlar om Israel/Palestina eftersom de är så totalt ensidiga och färgade att de blir irrelevanta. Per Ahlmark är en av dem och så även Hökmark.
Aldrig någonsin kan de tänka sig att kritisera Israel, vad än landet har gjort. Nu är ju Hökmark minst lika god kålsupare som han anser att Boström är. Hans text här på Newsmill är så sliskig som det oftast blir när någon vill smeta antisemitanklagelse på någon.
Skulle vara mycket intressant om det någon gång kunde vara en debatt om Israel utan att det obligatoriska antisemitkortet slängs fram på en gång. Det ordet är så urvattnat att ingen egentligen bryr sig snart om man blir kallad för det, för i princip kan alla vara det som yttrar sig om Israel.
Aftonbladet återvänder bara till sina historiska rötter
Bo T, menar du att det är helt OK att sprida fördomar om folkgruppen araber och religionen islam (vilket tycks vara din stora passion, eftersom du ägnar sida upp och sida ner på Newsmill åt att göra just det), medan det är förkastligt att kritisera Israel, som är en stat och ett land?
Är dubbelmoralister trovärdiga?
"Gunnars artikel hade vart mer trovärdig om inte Gunnar ingick i Samfundet Sverige-Israel. En org som lobbar stenhårt för Israels intresse."
Du som verkar veta kan ju berätta vad som är Israels intresse? Samtidigt kan du berätta vad som är arabernas intresse. Vad sympatiserar du med och varför?
Aftonbladet borde skriva om organhandeln i Kina istället. Där är det inte fråga om OM det sker, det vet vi redan att det gör och det i oehört mycket större utsträckning! Och inte heller handlar det där om organ som tas från redan döda, eller om folk som säljer sin ena njure - utan om vanliga och oftast unga och friska kineser vars enda "brott" är att de genom falun gong läran vill bli bättre människor. Dessa fängslas utan några rättigheter och förs till koncentrationsläger där inga kommer ut levandes. De bestjäls på alla sina organ, ögon osv medan de fortfarande lever och bränns sedan i specialbyggda kremeringsugnar i all hemlighet. Detta är en stor industri och har varit så i många år utan att media brytt sej om att skriva speciellt mycket om det. Läs mer om detta på min blogg.
SKRIV OM DETTA ISTÄLLET, FÖRBANNADE REPORTRAR!!
Mörkrets krafter? Men snälla....
"ingen skillnad" Ingen skillnad!? Som jag skrattade.
Bo T: Sluta sprida islamofobi, annars skriver jag till Carl Bildt!
Var kommer din paranoia ifrån? Du har ju uppmålat Den Evige Araben på samma sätt som nazisterna uppmålade Den Evige Juden. Antisemtismen har två ansikten: ett som är judehat och ett som är islamofobi. Varför skulle Syrien, Egypten eller Jordanien automatiskt gå Palestiniernas ärenden: visst, de är alla araber, men det betyder inte att palestinierna är medborgare i någon av dessa stater. Du förutsätter en panarabisk identitet som helt enkelt inte finns.
Ja vad ska man säga dumt publicerat. Men innebär det att Israels utrikesminister, försvarsminister etc. ska få säga vad som helst. Du borde nog allt fördöma deras uttalanden lika starkt Gunnar Hökmark. Detta är landet som Raul Wallenberg kommer ifrån. Vidare som Folke Bernadotte kommer ifrån. Vi kanske skulle utröna möjligheterna att åtala hans mördare precis på samma sätt som man nu skramlar med vapnen för att stämma aftonbladet. Nej sjukt är det. Bojkotta Israel nu.
Bo T - för mig den största Antisemiten på hela Newsmill, är även här och sprider sin rasistiska dynga !
.
Bo T vill gärna se en framtida militär konfrontation i MellanÖstern, jag kan inte tolka hans krigshetsande rader på annat sätt.
.
Han vill ha mer Apartheid, mer hat, mer konfrontation. Han vill driva både Israel och Arabstaterna mot ett framtida Harmageddon, detta i paritet med ansträngningarna från Israels hökar och vettlösa personer som Avigdor Liebermann.
.
Om du har minsta omtanke om både Judar och Araber, kort sagt om mänskligt liv, frid och fred i Mellanöstern, tycker jag du ska lägga om stilen.
.
Men du vill så gäääääärna driva in Israel i en konfrontationspolitik igen ? Ett nytt storkrig ? Kanske engagera både Egypten och Jordanien nästa gång ? Så det blir riktigt smaskigt med stora mängder dödsoffer och sårade på båda sidor ?
.
Skulle passa dig utmärkt hemma i Sverige, där du kan sitta på kammaren och kommentera på Newsmill - men kanske inte alls så passande för någon av oss andra, både Judar och Araber som har släktingar, vänner och bekanta på plats !
Shimmeringblade
Ursäktar dock ej Israels dagliga förbrytelser...
Sverige har världens äldsta pressfrihetslagar. Gunnar har all rätt att skriva vad han vill. Men han som varit med så länge - varför ger han sig in i denna soppa?
Boström skriver artikel. Helt ok! (påminnelse: lagen från 1734)
Israel kräver att Sveriges regering skall ta avstånd. Inte ok!
Sveriges ambassadör tar avstånd å svenska folkets vägnar. Inte ok!
Bildt (Gunnars partikamrat!) säger att han inte bryr sig om vad Israel begär. Väldigt ok!
Så var börjar Gunnar nysta? Jo, i Aftonbladets redaktionella val att publicera Boströms kulturartikel(sic!). Har man så lång politisk erfarenhet som Gunnar borde man förstå när man springer andras politiska ärenden?
Att gå på Aftonbladet, när Israel med utpressningsmetoder kräver att Sveriges regering skall trampa på den grundlagsskyddade yttrandefriheten är ytterst märkligt. (Det säger faktiskt också mycket om hur det demokratiska Israels media faktiskt fungerar.)
Låt Israel tala för sig själva nu när de gjort bort sig. Israel har också access till media. De kan garanterat få in ett genmäle i Aftonbladet därför att svensk pressetik ger dem den möjligheten. Speciellt i det här läget. Media älskar när konflikter exponeras på deras sidor. De kan också använda den svenska lagstiftningen om hets mot folkgrupp.
Men vi skall nog förstå det hela som ett politiskt spel där man vill flytta fram positionerna. Man söker helt enkelt skäl att lyfta fram sin politiska agenda. Boströms artikel passade som hand i handske på propagandamakarna i Israel. Man slog på den riktigt stora gonggongen.
Men min känsla är att det här har slagit helt fel för Israel. I alla fall i Sverige. De flesta svenskar (utom möjligen gapiga islamofobiska "politiskt inkorrekta" män på Internetforum) känner ändå på sig att det är något konstigt att en främmande makt skall kunna påverka vad som sägs i svenska media.
Bo T är lika enfaldig som fru "råbiff"
.
http://www.youtube.com/watch?v=Xwd7E4VZwv0
.
:):)
Hoppas farbror inte får en hjärtinfarkt när han tar i så där.
Skamligt av lilla gubben! Whiips så likställer han en kvällstidning med nazister. Hur tänkte han då? Hetspropaganda?!?? Försöker lilla gubben att få lite uppmärksamhet eller?
Där höll moderaterna på att förlora min röst, men som tur är så är det ju bara lilla gubben som har uttalat sig- inte någon vettig människa.
Kan regeringen inte hålla sina byrackor i styvare koppel? Israels ambassadör och lilla gubben gör uttalanden som andra kan tro att regeringen står bakom. De kan ju inte sjunka till samma låga nivå som sossarna, som har en partiledare som hos Farc uttalar sig för HELA svenska folket- tanten har hybris.
Nu kan någon vara upprörd över vad AFTONBLADET skriver?
Den tidningen förlorade sin trovärdighet för 25-30 år sedan. De som köper den tidningen är lika korkade som de som trodde på det som stod i En Ding Ding Värld.
Oj! Farc? Jag menade SJÄLVKLART Fatah
dessa kommentarer fran ledande moderater ar trista. for andra gangen tvingas jag nog protestrosta pa annat parti
När man läser kommentarerna så får man ännu en gång bekräftat att ju längre till vänster man är ju dummar är man.
Ingen skillnad mellan Aftonbladets och Gunnar Hökmarks hetspropaganda.
Nu har en av Israels ekotrumpeter i Sverige stämt upp i gormandet om antisemitism m m. Hökmark är inte ett dugg bättre än apartheidregimens talesmän i Sydafrika på sin tid. Hökmark borde verkligen inte låta sig utnyttjas så ohämmat av ett annat lands regim och gå andra länders ärenden. Var solidarisk med Sverige Hökmark! Visa att du åtminstone är värnar mer om svenska intressen än Israels!
Ooo... snälla Hökmark. Tro det eller ej, men jag har faktiskt ganska höga tankar om dig, men det här får mig att omvärdera det. Ibland är det bättre att vara tyst, käre Gunnar. All publicitet är inte bra publicitet.
Enligt Hökmark har nu Aftonbladet tagit steget i bland "mörkrets krafter". Jaha. Då är väl Boström Mörkrets furste då? Man blir smått full i skratt när man ser hur Hökmark försöker mana fram gamla unkna fördomar mot judar medelst medeltida språkbruk och exempel.
Är det inte, i och med detta, Hökmark själv som har "ryktena, påståendena, skvallret och viskningarna" som sina pålitligaste bundsförvanter? Man tar sig för pannan när man läser Hökmarks artikel, så full av brösttoner och ödestiger zionistsymbolik.
Inte ens ett försök att kommentera sakfrågan utan bara nattsvarta
anklagelser mot svenskarna och deras media. Han kunde lika gärna ha skrikit rakt ut: "Fan ta den som törs kritisera israel" ty det är det han menar.
Jag är inte speciellt insatt i Israel/palestina-tjaffset. Men jag kan tycka att eftersom Israelerna har befunnit sig i Israel lång tid så borde de i praktiken ha rätt till det landet även om man säkert kan ha åsikter om hur det gick till. Det kanske inte va något supersmart beslut att dumpa en hel befolkning på en plats bara sådär utan att kolla vad de som var där innan tyckte.
Angående det här debaklet:
1. Om Israeliska soldater sprättar upp de döda och säljer organ så är det extremt illa. Vi vet inte om det är sant eller inte i dagsläget.
2. Israel har en absurd syn på pressfrihet. Politiker ska inte lägga sig i pressfriheten. Israelerna har möjlighet att anmäla aftonbladet för förtal om de vill.
I slutändan är det Israel som går förlorande ur detta slag. Pga att Israel har försökt att med politik tysta tidningar så har i alla fall jag fått en mer negativ syn på dem.
Jag är på aftonbladets sida helt klart.
Bra skrivet, Gunnar Hökmark! Mycket bra!
Såja, duktig marionett, skrik så högt du kan.
Svart eller vitt och en total avsaknad av nyanser. Ännu en intellektuellt handikappat har fått säga sitt.