Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Israeliska arméns påstådda organhandel

Philip Wendahl om Israeliska arméns påstådda organhandel

Yttrandefrihet går hand i hand med yttrandeansvar

Att yttrandefriheten är viktig är nog de allra flesta svenskar överens om. Förhoppningsvis är de flesta av oss även överens om att vi har ett ansvar för det vi säger och skriver - att med yttrandefrihet kommer yttrandeansvar och att friheten inte får missbrukas för att sprida hat.      


Om författaren

Författaren är förbundssekreterare i Liberal Mångfald (FP), styrelseaktiv i HBT-rörelsen och föreläsare i mänskliga rättigheter. 

Har man alltid en absolut rätt att säga och trycka precis vad man vill? 
Svarar man ja på den frågan blir man svaret skyldig angående förtal, mobbning, barnpornografi och hattal. Min frihet att veva armen i luften slutar där ditt käkben börjar.

Ofta får man höra att det inte går att kritisera invandringen i Sverige. Tydligen går det inte heller att kritisera prideparader eller kvinnorörelsen. Detta förbryllar mig, för det går nämligen inte en dag utan att jag läser i kommentatarsfält, insändare och bloggar om den så kallade homomaffian, om feministhäxor eller om alla invandrare som tar jobben och samtidigt, ironiskt nog påstås leva på bidrag. Jag sätter några spänn på att jag i kommentarerna efter denna artikel kan läsa mer eller mindre genomtänkta och "väl valda" ord. Så visst får vi skriva och trycka vårt hjärtas mening.

Vi har både Sverige- och Nationaldemokrater som i allmänna val profiterar på fördomar om invandrare och vi har ingen statlig censur där staten genom förhandsgranskning hindrar information att nå allmänheten. Så visst får vi tala vårt hjärtas mening.

Sedan är det som bekant skillnad på information och propaganda. I Tyskland skapade nazistpartiets hetspropaganda legitimitet för misshandel av judar, förstörelse av judisk egendom och slutligen till den fullständiga katastrofen i och med Förintelsen.

I Rwanda använde den hutuiska gerillan radion för att med hatbudskap påskynda folkmordet av tutsier och i Palestina använder myndigheterna grundskolan för att sprida förakt för det judiska folket.

När Aftonbladet väljer att publicera antisemitiskt medeltidsskrock om judar som sprättar upp icke-judar i jakt på organ och ett skålpund kött gör man sig dels skyldig till taskig journalistik - men det är ju upp till dem. Vad värre är, är att man avhumaniserar judar och genom detta ger legitimitet till det hat och våld som så ofta riktas mot judar och Synagoger världen över.

Folkpartiet hade en gång en valknapp med budskapet "frihet under ansvar". Denna liberala tes är grunden för det västerländsk-humanistiska samhällets existens. Att var och en är född fri och ska få göra det hon vill - men också bär ett personligt ansvar för sina handlingar. Vi kan inte som små barn skrika vad skit som helst- utan att också ta konsekvenserna.

Vi kan inte tolerera intoleransen. Retorisk, teologisk eller redaktionell
 avhumaniseringen av människor har lett till hatbrott, förföljelse och död. Vi förfasas över varför människor inte agerade när Hitler avhumaniserade, förföljde och avrättade judar, oliktänkande och homosexuella. Men varför är vi då så passiva när det sker i våra dagar? Det är inte staten som ska ta ansvar och be om ursäkt. Det måste vi göra själva.

Med yttrandefrihet, kommer yttrandeansvar. Rasism och relaterad intolerans har fått sätta agendan förr med fruktansvärda resultat. Vi har ett ansvar för att vår mörkaste historia inte upprepar sig.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/9970

11 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

"Vi har både Sverige- och Nationaldemokrater som i allmänna val profiterar på fördomar om invandrare och vi har ingen statlig censur där staten genom förhandsgranskning hindrar information att nå allmänheten."

Vadå "profiterar på fördomar"? Kan det inte vara så att ovan nämnda partier baserar sig på fakta?

Det förefaller som om du själv har fördomar mot vissa partier.

Permalänk | Anmäl #1 Bo T, 2009-08-21, 13:51

Yttrandefrihet betyder att du har rätt att säga vad du vill. Tryckfrihet att du har rätt att publicera det, båda utan att någon kan stoppa dig. Du kan naturligtvis få konsekvenser av vad du säger, dels legala och dels sociala.

Legala inskränkningar i din yttrandefrihet handlar (utanför krigstid) om att du inte får 1) spä på eller uppmuntra till våld i en riskabel situation, 2) förtala människor, eller 3) offentligt mana till hat eller våld mot människor baserat på kön, religion eller andra sådana faktorer.

2) ovan är intressant, eftersom du själv då måste driva processen, utan ersättning för juristhjälp. Anser du dig förtalad, lycka till, men staten gör inget särskilt för att hjälpa dig annat än ordnar en bedömning av händelsen i rättegång.

Kvar är uppvigling, vilket är rätt rimligt så som samhället ser ut idag, och hets mot folkgrupp. Detta sista är en "breaker", ett ganska nymodigt förslag som användes för att bräcka upp och ifrågasätta principen om yttrandefrihet. När du vill förstöra en princip, hittar du värsta tänkbara fall, och med människors stöd för detta, gör du ett första undantag i principen. Sedan kan du alltid hänvisa till detta undantag när du driver processen vidare och gör fler undantag. Till slut betyder principen om yttrandefrihet ingenting.

Så, jo, hetslagstiftningen är vansinne. Beviskraven är störande låga, och gör en rättslöshet i landet. Bort med den.

"Men skall man då få skriva vad som helst om vem som helst????????"
Legalt, ja. Vill folk klaga på det, då får de driva förtalsmål själva.

Det innebär inte att folk inte straffas. Anonyma kommentarer tas aldrig på särskilt stort allvar. Därför blir de som är identifierbara i sina kommentarer den relevanta frågan. Dessa går ut offentligt med vad de tycker - samhället kommer reagera på vad de säger. Om någon visar att han är en inkrökt rasist eller liknande, kommer självklart folk att ta avstånd från det han säger.

Nej, vad vi behöver idag är yttrande- och tryckfrihet, inte fler idiotiska inskränkningar av vad vi får och inte får säga.

Permalänk | Anmäl #2 Svempa, 2009-08-21, 15:27

Det finns två typer av människor som säger sig vara för yttrandefrihet: Människor som är "för yttrandefrihet" och människor som är "för yttrandefrihet, men...". Jag tillhör första gruppen. Jag tar mig rätten att uttrycka mitt förakt för andra gruppen. Fegskit.

Permalänk | Anmäl #3 John Nyzell, 2009-08-21, 20:38

Jag har hittat ett allvarligt faktafel i Philip Wendahls artikel. Han skriver om "antisemitiskt medeltidsskrock om judar som sprättar upp icke-judar i jakt på organ ". Men detta kan helt enkelt inte vara sant, eftersom det inte fanns någon organhandel på den tiden. Denna finns endast tack vare modern medicin, och det är i år och inte på medeltiden som judar har arresterats för att bedriva illegal organhandel. Detta är ett faktum och inte skrock.
Kanske Philip kunde vara så vänlig och rätta detta.

Permalänk | Anmäl #4 Mats Forssblad, 2009-08-21, 23:19

Mats Forssblad: Han syftar på detta: http://en.wikipedia.org/wiki/Blood_libel_against_Jews

Philip, jag är ledsen att säga det, men jag kan inte hålla med dig.
Yttrandefriheten kan inte inskränkas av rädsla för att kränka andra.

Permalänk | Anmäl #5 Will, 2009-08-22, 16:32

Du har en del poäng i det du säger, upprepa gärna dessa för dina partikamrater, speciellt Fredrik Malm och Gulan Avci. Avci har valt, på den första dagen av ramadan, att gå ut med en provokation för att på ett sjukligt sätt hävda att den svenska politiska skalan har delat upp judar och muslimer mellan varandra.

Permalänk | Anmäl #6 THE Banana, 2009-08-23, 14:53

John, organhandel finns bakom låsta dörrar vilket det gjorde då också. Den urgamla hat propagandan mot judar säger att vid påsk dödade judar kristna barn och åt deras organ. Det finns fler exempel på urgammal antisemitism i denna form. Så det "faktafel" du grundrar din teori på handlar inte om egentlig illegal organhandel utan mer den propaganda som förts allt för länge som återkommer om och om igen.
Det Philip syftar på är just denna gamla sed om judar och organ. Inte att man säljer organ kors och tvärs över klotet men att organ användes under t.ex. påsken som mat.
Detta är en sjuk skrämsel propaganda som ej bör vara acceptabel vilken Philip påpekar i sin artikel.

Permalänk | Anmäl #7 Douglas Mörth, 2009-08-23, 16:15

Man ska ha yttrandefrihet...
Fast bara under vissa villkor.
De villkor jag sätter upp närmare bestämt, för att jag har utsett mig själv censor för hela Sverige. I fortsättningen, varför emailar ni inte mig utkast på alla artiklar som rör Israel, så att jag kan utvärdera om det kanske föreligger lite smyg-antisemitism?
Förresten, för att öka chansen att jag godkänner era artiklar, så borde ni veta till exempel att allt annat än totalt dyrkande av Israel är antisemitism.
Jag har dessutom nedtecknat en lång radda medeltida fördomar här som ingen nu levande människa förutom kanske professorer i historia har hört talas om, och ifall era påståenden liknar någon av dessa fördomar, och med liknar menar jag liknar på samma sätt som ett äpple och en kokosnöt liknar varandra (de kommer ju bägge från växtriket), så borde ni kanske undvika att skriva detta, oavsett om ni har övertygande bevisföring att backa upp era påståenden med.

Till exempel vet ju alla att Helge Fossmo inte mördade sin första fru, för han har ju aldrig blivit dömd för det i en domstol.

Tack på förhand

Permalänk | Anmäl #8 Arken, 2009-08-31, 12:43

Vill du tala lögner om Islam då är det yttrandefrihet..Vill du tala om fakta om lsraels brott, ockupation och krigsbrott då är det tabu man får inte göra.
Israel erkänner att organ stöld

Vad ska Israel säga om ett land gör likadan mot ( judar)??????.
Skördas organ påstods ha använts av militären och på offentliga sjukhus [File: AFP]
Israel har erkänt att det skördats organ från döda palestinier och israeler på 1990-talet, utan tillstånd från sina familjer.
Upptagande följer frisläppandet av en intervju med Jehuda Hiss, den förre chefen för Israels rättsmedicinska institutet, där han sade att arbetstagare vid institutet hade skördats hud, hornhinnor, hjärtklaffar samt ben från israeler, palestinier och utländska arbetare.
I intervjun, som gjordes 2000 när Hiss var chef Tel Avivs Abu Kabir rättsmedicinska institutet, sade han: "Vi började skörda hornhinnor ... Oavsett vad var mycket informellt. Inga tillstånd ombads från familjen."
Nancy Scheper-Hughes, som genomförde intervjun, berättade Al Jazeera på måndagen att Hiss hade sagt att "kroppsdelar användes som sjukhus för transplantation - hornhinnetransplantationer. De sändes till de offentliga sjukhusen [för användning på medborgare].
Riktlinjer "oklart"
Och huden gick till en speciell hud bank, som grundades av militären, för deras användning, t.ex. för brännskador.
Bruket sägs ha upphört år 2000.
Intervjun rapporterades också Israel's Channel 2 TV, som citerade en israelisk militär uttalande som sade: "Denna verksamhet upphörde för tio år sedan och händer inte längre."
Israels hälsoministeriet sa i Kanal 2 rapport som vid den tidpunkt då riktlinjerna för transplantation "var inte klar" och att de senaste 10 åren "Abu Kabir har arbetat enligt etik och judisk lag".
Scheper-Hughes, som är professor i antropologi vid University of California-Berkeley, sa att hon gjorde intervjun allmänheten på grund av kontroversen förra sommaren på anklagelserna om organstölder från en svenska tidningen.
I augusti Aftonbladet Tidningen sprang en artikel hävdade att den israeliska armén hade stulit kroppens organ från palestinska män efter att ha dödat dem.
Israel förnekade påståenden, att kalla dem antisemitiska, och händelsen upp spänningar när Sverige vägrade att be om ursäkt för artikeln, säger att pressfriheten hindrade den från att ingripa.
"Conflict dödsfall"
Donald Boström, journalisten som bröt historien i Aftonbladet, Berättade Al Jazeera: "FN-anställda kom till mig och sa att man måste titta på detta mycket allvarliga problem. Palestinska ungdomarna försvinner i de områden och fem dagar senare de visas igen i byarna med en obduktion görs på dem mot kommer från familjer.
"Vi måste veta vem som är offer. Mödrarna måste veta vad som hände med deras söner."
Boström säger att det inte finns några bevis för att människor dödats för sina organ, men att en utredning behövs för att ta reda på om det var en politik på plats eller om de använda organen var slumpmässiga.
Boström tillade att Hiss är den "viktigaste nyckeln" för att lösa dessa obesvarade frågor, men det skulle också vara andra personer inblandade som kan hjälpa avslöja sanningen.
Scheper-Hughes sade att några av de döda palestinier från vilka organ skördades dödades under militära räder.
"Några av de organ var definitivt palestinier som dödades i konflikter, säger hon till Al Jazeera.
"Deras organ togs utan samtycke av familjer och användes för att möta behoven i landet i form av sjukhus och arméns behov."
"Tekniskt olaglig"
Hon sade att Hiss berättade för henne "att de människor som gjorde skörd sändes av militären. De var ofta medicinstuderande".
"Han gjorde det informellt och utan tillåtelse, och det var tekniskt olagligt, säger hon.
Det militära etablissemanget gav sitt "påföljd och godkännande" de förfaranden, enligt Scheper-Hughes.
Under sin intervju med Scheper-Hughes, Hiss sa att ögonlocken av kroppar limmade stängas för att förhindra att avlägsna hornhinnor för upptäckt.
Hiss avslogs som chef för Abu Kabir 2004 över oegentligheter vid användning av organ, men anklagelserna mot honom lades ner så småningom. Han håller fortfarande positionen som högste rättsläkare vid institutet.

Al Jazeera och byråer..www.aljazeera.net största och bästa arabiska tv nyheter i världen....

Permalänk | Anmäl #9 Amer Al-bayya, 2009-12-23, 13:26

Var är alla poltikerna??Tala om Israels brott,ockupation och krigsbrott,politikerna.
7 Frågor till politiker i västvärlden!!
Makt är makt, Pengar är pengar, Mördare är mördare.Irak är förstört som land.kriget var på Israels order till Bush och Blair.USA krigar för Israels skull.Mot Libanon,Syriena,Gaza och Palestina.Varför besöker varje USA:s president AIPAC org.först??Vem är AIPAC??Har ISRAEL makt över USA:s politik??.
Jag vill tala om USA, UK, Frankrike,EU , FN och Israel:s ockupation och brott mot folkrätten, mänskliga rättigheter och internationell rätt men jag vill veta var rättvisan är och hur man kan skapa såna orättvisor mot Palestina i de demokratiska länder som försvarar människans liv och rättigheter.Arabvärlden kommer attkräva alla ersättningar för politikernas brott mot alla lagar och regler i vårt liv och vår värld.
Jag frågar alla politiker :-
1- Vem stödjer och hjälper Israels ockupation och alla brott?
2- Vem stödjer och hjälper Israels kärnvapen och förbjudna vapen??
3- Vem ger stöd och hjälp till Israel i FN??
4- Varför försvarar USA,UK Israel orättvist??
5- Var är alla FN:s resolutioner mot Israel??
6- Varför går Israels ockupation, brott vidare??
7- Vem kan stoppa Israel??
Politikerna i västvärlden begår brott och de är skyldiga och olagliga.
Denna politik skapar mer orättvisor,hat, rasism, brott och terror..
Jag väntar på ett svar och ett stopp och ett straff mot alla som begår såna brott och ockupation.Nu är det nog noch stopp..Befria Palestina nu..Det är bättre för alla,USA.

Permalänk | Anmäl #10 Amer Al-bayya, 2009-12-23, 13:29

Har du någonsin varit i Gaza eller i palestinska områden?
Har du läst palestinsk historia? Har du ens läst Israelisk historia?
Har du varit insatt i konflikten överhuvudtaget?

Permalänk | Anmäl #11 Ok, 2010-01-05, 17:14


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.