Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Utrikesdeklarationen 2012

Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

Israeliska arméns påstådda organhandel

Anna Veeder om Israeliska arméns påstådda organhandel

Sant att unga palestinier obducerats vårdslöst men det finns inget stöd för organstöld

Att unga palestinier dödats, obducerats och lämnats tillbaka till sina familjer mitt i natten står utom allt tvivel; likaså att det israeliska rättsmedicinska institutet Abu Kabir handskats mer än vårdslöst med både palestinska och israeliska dödsoffer. Men anklagelsen som Boström tar upp i artikeln i Aftonbladet - att israeliska soldater skulle fångat in unga palestinier som "ofrivilligt fått agera organreserv innan de dödats" - doftar inte bara av klassisk antisemitisk konspirationsteori utan avvisas också av israeliska människorättsaktivister. Det skriver Anna Veeder, aktiv i den israeliska fredsrörelsen.


Om författaren

Anna Veeder är ekonomiansvarig på ett israeliskt hitechföretag samt frilansskribent med hjärtat (och en hel del av fritiden) i den israeliska fredsrörelsen. Bosatt i Israel sedan 1992.

Förutsåg Donald Boström och Åsa Linderborg att artikeln "Våra söner plundras på sina organ" skulle ge upphov till ett sådant medialt ramaskri? Förmodligen inte. Ingenting i Boströms artikel är nämligen speciellt nytt - varken palestiniernas anklagelser om att döda anhöriga återlämnats utan vitala organ, organbristen i Israel eller den illegala organhandeln.

Men det hopkok som Boström gör av dessa i sig faktiska händelser - inklusive anklagelsen om att israeliska soldater avsiktligt skulle fångat in unga palestinska män som "ofrivilligt fått agera organreserv innan de dödats" - doftar inte bara tydligt av klassisk antisemitisk konspirationsteori, där de onda judarna tjänar pengar på att skada icke-judar, utan avvisas också av israeliska människorättsaktivister.

"Trots all min kritik mot den israeliska militären och ockupationen - det finns en gräns", säger Maskit Bendel, som åren 2000-2007 jobbade för israeliska Physicians for Human Rights (www.phr.org.il). Idag är hon jurist på Association for Civil Rights in Israel.

"Att palestinier har misstankar gentemot IDF är jag helt medveten om", säger hon. "Det är också förståeligt. Men inte alla misstankar är korrekta. Till exempel går det rykten om att genomlysningsapparaterna som används vid övergångarna vid Erez och Rafah (till Gazaremsan, AV) egentligen är röntgenapparater, som skadar gravida kvinnors foster. Vi kollade det och det är helt enkelt inte sant. Likadant går det rykten om att Israel dumpar radioaktivt avfall på Västbanken och att detta är en av orsakerna till den ökade cancerfrekvensen hos palestinierna. Det finns inga bevis för det heller."

Däremot känner hon väl till den självsvådliga och skarpt kritiserade verksamhet som var legio under professor Yehuda Hiss på Israels rättsmedicinska institution i Abu Kabir på 90-talet och i början av 2000-talet.

"Det handlade om att döda återlämnades till sina anhöriga utan vissa organ, som använts för medicinska studier eller helt enkelt slarvats bort", säger Maskit. "Det hände även med dödade israeliska soldater. Såvitt jag minns tillsattes en undersökningskommission som uttryckligen satte stopp för de här procedurerna."

Statsåklagare Elyakim Rubinstein tillsatte 2002 en utredning, med resultatet att professor Hiss avskedades 2004.

Maskit säger att hon under sitt arbete på Physicians for Human Rights varit inblandad i ett enda fall av organstöld. "Det handlade om en palestinsk självmordsbombare, och den israeliska militären vägrade lämna tillbaka huvudet till familjen", berättar hon. "Vi skrev till dem å familjens vägnar. Jag minns inte exakt vad de svarade, men det handlade inte om ett misstag utan om ett medvetet beslut. Någon organhandel vad det däremot definitivt inte frågan om."

Yonathan Mizrachi, mångårig vänsteraktivist och grundare av den israeliska organisationen Emek Shaveh (www.alt-arch.org) känner också till händelserna i Abu Kabir. Anklagelserna om att israeliska soldater medvetet skulle fångat in unga palestinier för organstöld och organförsäljning håller han för osannolik.

"Sådana påståenden, som i sin tur triggar anklagelser om antisemitism, skadar vårt arbete och stärker istället den israeliska högern", säger han. "Israeliska människorättsorganisationer gör stora ansträngningar att föra fram legitim kritik emot ockupationen och att uppmärksamma brott mot mänskliga rättigheter, ofta under hård press från israeliska myndigheter. Men för att kritiken ska ha avsedd effekt så måste den vara välgrundad."

Ett aktuellt och angeläget exempel är de soldatvittnesmål angående övergrepp mot civila palestinier under krigföringen i Gaza i januari 2009 som publicerades av organisationen "Breaking the Silence", där myndigheterna även kontaktade utländska ambassader som finansierar människorättsorganisationer och inledde en smutskastningskampanj i syfte att diskreditera rapporten. Yehuda Shaul som leder "Breaking the Silence" avfärdar kategoriskt Boströms misstankar om att israeliska soldater skulle varit inblandade i organstöld eller organhandel.

"Jag har aldrig hört talas om något sådant", säger Yehuda Shaul. "Det låter precis som en av de lögner som vi hela tiden kämpar emot".

Hösten 1992, samma år som Boström vistades på Västbanken, jobbade jag själv en tid som frivillig i arkivet på den israeliska människorättsorganisationen Btselem i Jerusalem. Ansvarig för att ta upp vittnesmål från palestinier för Btselems rapporter var Bassem Eid, idag direktor för Palestinian Human Rights Monitoring Group (www.phrmg.org). Btselem dokumenterade, analyserade och rapporterade dagligen om övergrepp mot palestinier, från skövlade olivodlingar till den israeliska säkerhetstjänstens tortyr av palestinska fångar i Russian Compound.

Kontaktade Boström Bassem Eid på Btselem eller  andra israeliska eller palestinska människorättsorganisationer och berättade om sina misstankar? Vilken respons fick han i så fall? Det framgår inte av artikeln.

Om Boström vill ha en utredning - varför vänder han sig inte till dem idag, innan han ropar på en internationell rättsundersökning angående israeliska krigsförbrytelser? Anser Boström att israeliska och palestinska människorättsorganisationer inte har kompetens eller mod nog att konfrontera den israeliska militären med just denna anklagelse, och inte har haft det sedan 1992 - trots publiciteten i israeliska media angående skandalerna kring det rättsmedicinska institutet i Abu Kabir?

Hur kritisk är Boström till sina egna källor? Är det journalistiskt försvarbart att publicera egna teorier som innehåller så grava anklagelser emot den israeliska militären utan att först kontrollera dem, även på en "kultursida"?

Skillnaden mellan att påpeka missförhållandena på Abu Kabir, inklusive den brutala och respektlösa behandlingen av palestinska dödsoffer, och anklagelsen att israeliska soldater avsiktligt dödat palestinier i syfte att stjäla deras organ för den illegala organhandeln är inte hårfin. Det är skillnaden mellan verifierbara fakta och egenhändigt tillrättalagd fiktion.

Ockupationen har haft och har fortfarande förhärande konsekvenser, både för palestinier som individer och för det palestinska samhället som helhet. Den är enligt min åsikt också den huvudsakliga orsaken till att Israel idag visserligen är ett välmående, men också tilltagande våldsamt och hänsynslöst samhälle.

Att kritisera israeliska övergrepp mot palestinier är både legitimt och nödvändigt - men skulle vara mer effektivt om det gjordes i samarbete eller med stöd av israeliska och palestinska människorättsorganisationer. Boströms spekulativa artikel och uppståndelsen kring den bidrar dock varken till någon undersökning om påstådda krigsförbrytelse eller upprättelse för de drabbade palestinierna, utan enbart till ytterligare demonisering och polarisering.






Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/9898

123 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

"Det handlade om att döda återlämnades till sina anhöriga utan vissa organ, som använts för medicinska studier eller helt enkelt slarvats bort"

Jaha okej, så den israeliska militären bara kidnappade folk, torterade dem till döds och plockade ut deras organ innan de lämnade tillbaka kroppen.

Att från dessa fakta härleda att de sedan skulle ANVÄNT organen, det är ju antisemitism å det grövsta.

Permalänk | Anmäl #1 Arken, 2009-08-20, 09:36

Perfekt Anna

Då har ni inget att dölja. Kan du vara så snäll och se till att detta utreds på sedvanligt sätt?
Utöver det har jag bara en fråga: VARFÖR OBDUCERAS LIKEN? Speciellt när det är hyfsat tabubelagt av Palestiner att rota i döda kroppar? Är det för att retas lite eller är den israeliska armen inte säker på hur dom dog? Palestinas föräldrar skiter nog högaktiligen i vilket organ som skottet har gått igenom och som har lett till döden...

Kör på Anna. har du fel är du bortgjord förevigt

Permalänk | Anmäl #2 Bagsnatcher, 2009-08-20, 09:35

Bra att sanningen kommer fram.
Arabförbundets medlemsstaters totala yta är ju gigantiska och att nu judar bor på en yta kallad Israel och som i storlek inte är större än Jokkmokks kommun, ett litet municipalsamhälle i Lappland, borde inte innebära något problem.
Slut fred och lös problemen nu. Vi börjar tröttna på eran nu 60 åriga konflikt. Katoliker och protestenter klarade av att rensa luften på 30 år och tempot ska ju va så mycket högre idag

Permalänk | Anmäl #3 Lars-Johan, 2009-08-20, 09:42

Är ni tre här ovan på riktigt eller är ni bara beviset på att Göran Person lyckades i sitt strategiska uppsåt att genom kommunaliseringen av skolan sänka intellektet hos den svenska befolkninge?

Permalänk | Anmäl #4 Tom Croker, 2009-08-20, 09:44

Vårdslösa obduceringar? Hur dåliga nödlögner tror du vi går på? Motivera varför judar skulle vara skyldiga att obducera en palestinier de just mördat? Otroligt att du ens försöker!
Liknar lite de emfana nödlögner Israel bajsade ur sig när man misslyckades med "false flag-tricket" att sänka det amerikanska skeppet USS Liberthy 1967 och att skylla detta på Egypten. Den varbölden börjar ju sakta spricka nu, sen den dåvarande besättningen numera struntar i hemligstämpeln.

Permalänk | Anmäl #5 Sverker, 2009-08-20, 09:45

Snart kommer säkert lika falska rykten om att Israeliska soldater äter Palestinska barn till frukost...

Permalänk | Anmäl #6 Skogstokig, 2009-08-20, 09:46

Detta var den absolut bästa och mest nyanserade artikeln i detta ämne, på hela Newsmill !
.
Det är oerhört viktigt att kritiken är saklig och dokumenterad, och det är just detta som AV lyfter fram, jag citerar:
.
"Att kritisera israeliska övergrepp mot palestinier är både legitimt och nödvändigt - men skulle vara mer effektivt om det gjordes i samarbete eller med stöd av israeliska och palestinska människorättsorganisationer."
.
Sen en kommentar till # 1. Charlotte T. Vad jag minns var ligan stationerad i New Jersey och inte Long Island - det är ett helt annat ställe. I ligan fanns även personer från andra trossamfund. Det finns ingen bevisad koppling mellan ligans verksamhet och det som påstås i Aftonbladets artikel avseende IDF.

Permalänk | Anmäl #7 Amir , 2009-08-20, 09:46

Starka interesen som ligger bakom den ilegala organhandel som omsätter 400 miljoner $ om året är dem som försvankar uppgifterna

Permalänk | Anmäl #8 Jano, 2009-08-20, 10:49

Man kan säga att Amerikanerna är antisemiter pga att dem grep Levy Izhak Rosenbaum för ilegala organhandel

Permalänk | Anmäl #9 Jano, 2009-08-20, 11:24

Att det här måste utredas i grunden är självklart. Och den utredningen ska inte göras av vare sig israeler eller paleastinier utan av helt utomstående jurister och läkare. Beskyllningen är allvarlig och dessvärre - med tanke på vad Israel tidigare tillåtit sig göra på palestins mark och gentemot palestinier och med tanke på att man talar om slarvigt genomförda obduktioner - inte utan möjlig grund. Det finns internationell organhandel - och det finns alltid de som i lägen där man kan tjäna pengar försöker göra det.

Om det förekommit här är därför något som måste klaras ut i grunden. Israel förtjänar inte att behöva ta på sig mer last än det som redan är påtagligt påvisat i form av uppenbara brott mot Genevekonventionen och mot internationell rätt och andra former av övergrepp mot mänskliga rättigheter som landet är behängt med.

Sedan finns det en andra del i den här historien. Det är den svenska ambassören i Jerusalem som gått in och bett Israel om ursäkt för en artikel i Aftonbladet om den misstänkta organhandeln.

Tilltaget från ambassadörens sida är så pass anmärkningsvärd så Sverige borde kalla hem henne med omedelbar verkan och se till att någon annan tar över ambassadörsposten i Jerusalem. Hon har med sitt agerande inte förmått hålla måttet - lika lite som Samuelsson hött måttet på Gotland. Vi har en grundlag med tryckfrihetsförordning och det är den och beslut från Sveriges regeing som ska styra hur vi ser på medieuppgifter som av någon anledning blivit kontroversiella för en främmande makt - inte en ambassadörs privata åsikter och sympatier. Och den ambassadör som inte klarar av att följa det ska inte representera Sverige. Här bör UD med omedelbar verkan leta fram något lämpligt skrivbord i Arvfurstens palats - det finns väl alltid något som behöver sorteras.

Permalänk | Anmäl #10 Fritänkare, 2009-08-20, 11:35

Det allmänna försvaret om organhandel i Israel och ev stöld av organ från palestinska döda, är märkligt. Alla skriver att något sådant kan inte Israel eller dess arme medverka till eller andra heller för den delen i staten Israel. Ändå röstade en betryggande grupp för den regim som finns nu som eldar under den antisemitiska debatten.
Men när samma sak händer i Asien dock inte via krig utan kidnappningar och i bästa fall löften om pengar, rycker försvarstalarna till israels heder på axlarna. Det är ju indier och andra lågt stående varelser det handlar om. inte invandrade ryssar, engelsmän, svenskar, tyskar till Israel med judisk bakgrund.
Inte heller diskuterar man att det i USA är belagt att högt stående rabbiner har deltagit i försäljning av organ. Varför är det så himla farligt att våga prata om saker som de är utan att man blir rasist. Jag har många indiska vänner, men det innebär väl inte att alla rika medelålders och snika indier är det samma som befolkningen i stort. Sluta o lägg andra världskriget på mina axlar så fort jag andas kritik, men jag måste fråga igen alla okritiska vänner av statsskicket i Israel, VAR STOD ISRAEL UNDER BOJKOTTEN MOT SYDAFRIKA UNDER APTARTHEIDSYSTEMET. ISRAEL VAR ENDA LAND INOM FN SOM ÖPPET BEDREV HANDel MED DEN VITA REGIMEN I SYDAFRIKA, ISRAEL HAR I SÅ FALL HAR DET GÅTT FÖRBI MIG, INTE DELTAGIT I NÅGON FORM AV AKTIONER MOT FÖRTRYCK I AFRIKA, AFGANISTAN ELLER ANDRA LÄNDER I SAMMA SITUATION. Rätta mig om jag har fel och ge mig bevisen i så fall på motsatsen.

Permalänk | Anmäl #11 Anne Skåner, 2009-08-20, 12:15

Anne Skåner. Arabvärlden har i princip utrotats från judar. Varför anser du att det är OK men inte att Israel försvarar sig mot sina fiender.

Permalänk | Anmäl #12 Bo T, 2009-08-20, 12:21

Hej Anna,

tack och lov för en nyanserad röst i denna så sjuka debatt.

Permalänk | Anmäl #13 Ramona Fransson, 2009-08-20, 12:32

Hej Anna
Din svarsartikel var utmärkt, i och för sig inget att förvåna sig över.

Synd att du slutat skriva i Al HaMatzav Du behövdes där.

Permalänk | Anmäl #14 Arieh Fürth, 2009-08-20, 13:23

Vilken lättnad att få lyssna till den sakliga, nyanserade, välinformerade och välskrivande Anna Veeder.

Permalänk | Anmäl #15 Claes Samson, 2009-08-20, 14:39

Det är viktigt att kontra och nyansera artiklar som publiceras i en så oseriös tidning som Aftonbladet. Det är väldigt bra att Newsmill finns så att man alltid kan få lite balans i saker man läser.

Detta låter ju högst osannolikt men likväl finns det ju en omfattande illegal organhandel i världen och nyligen i USA greps ju bl.a. en judisk läkare med starka israeliska kopplingar misstänkt för illegal organhandel så visst finns det och visst förekommer det med all sannolikhet även i Israel. Sen bör man ju förstå att det kanske inte är organiserat av den israeliska armén. Men det kan ju finnas enskilda soldater som deltar i det och det måste utredas på allvar.

Permalänk | Anmäl #16 Flåsa, 2009-08-20, 15:13

Befogad kritik i välskriven artikel, som alltid från kunnige Anna Veeder.

Tack Anna!

Permalänk | Anmäl #17 Frederico, 2009-08-20, 15:19

Hur länge ska Aftonbladet kunna fortsätta med öppet antisemitiska inlägg? Borde inte detta vara ett fall för hets mot folkgrupp-lagen?

Permalänk | Anmäl #18 anders svensson, 2009-08-20, 15:35

Anna Veeder är alltid sansad och skriver om saker hon är insatt i.

Jag vet inte om det finns något mer att säga i den här diskussionen.

Permalänk | Anmäl #19 Bernt, 2009-08-20, 16:03

enligt tidningen auroradigital ,Mubarack kommer att stämma journalisten Donald Boström ; han kommer att bli känd utanför gränserna och hans bok kommer att sälja i tusentals

http://www.aurora-israel.co.il/

Permalänk | Anmäl #20 Jano, 2009-08-20, 18:42

Hmmm..PLZ!
Skriv ett "omfattande" artikel från stackars SERBISKA medborgare i Kriget mot albanier,bosnier(som hade STÖDD från saudiarabia) när De drog så kallade organer av helt friska människor som hade inget Med kriget och göra!

Deras enda "fel"!!!!? De var Serber!
Skriv om arabermuzslimer Som mördar och plockar upp "organer" av folk och sedan säljer Man vidare för att kunna köpa ytterligare vapen att bruka mot de "OTROGNA"!

Skriv om maffia izlam som håller att ta koll på vanliga människor Even bland vanliga "araber"..EX muzslimer eller icke muslimer!

Varför ingen vågar och kritisera de eller helt enkelt visa deras rätta
Ansikte är en gåta för mig!

Israel,här och Israel där!

You people Make me sick!

ISrael kommer aldrig göra dessa fruktansvärda gärningar som 100% troende muszlimer gör!

Det som händer i Iransk fängelse är utfärda av JUST dessa Underbara hamas,hizbullah från palestine och libanon!

Stackars arabsmuszlimzs,förtjänar all respect!

Gå till Iransk Fängelse IDAG och se hur fruktansvärd de massslaktar unga Iranier bara för att de vill leva i ett fritt och demokratiskt land!

PS;Mullah morons har också Taazi (arabsmuslims)blood!

Permalänk | Anmäl #21 Mina, 2009-08-20, 21:01

Hej,
Jag vill först säga att det här är en av de bästa artiklar jag läst i detta ämne. Den lider inte av den vanliga mantran att Israel aldrig gör fel och gör de det så är det antisemitism att påpeka detta.

Det har sagts att Boströms artikel inte innehåller några bevis eller fakta. Fakta är ju att Palestinierna i artikeln misstänker organstöld, därmed inte sagt att detta har ägt rum. Det tar inte Boström ställning till. Fakta är att kroppar skändas och sprättas upp (varför?). Fakta är att Rabbiner står åklagade i New Jersey för organhandel. Dessa fakta är beklämmande nog men varför ska alla oskyldiga judar ta illa vid sig.

Om någon HA medlem skulle vara etniskt svensk så skulle det knappast vara rasistiskt att påpeka om han gör dåliga saker. Eller när SAAB säljer vapen till tveksamma länder genom mutor. På samma sätt så kan vi naturligtvis inte dra alla judar över en kam.

Apartheid har gått till historien som något absurt och barockt, det kommer även Israels styre att göra och delar av den Judiska religionen.

Anledningen att Hitlers koncentrationsläger inte togs på allvar var ju att ingen kunde tro att det kunde vara så illa. När Annas källor hänvisar till att det inte är troligt att det förekommer organhandel så är det just så det är, inte troligt alltså. Men å andra sidan så var inte koncentrationslägren heller troliga.

När Israel börjar betrakta sina innevånare som jämlikar in jude ickejude och religionen trängs tillbaka så finns det hopp.

När däremot en artikel i svensk press (om än partiskt) får detta gensvar så undrar man ju hur mycket som Israels regering vet om detta? När argumenten tryter så skriker man på antisemitism! Hur länge ska världen lägga sig platt för detta?

I min släkt så tror vi att vi fått Kungsholmen av gud och att vi är det utvalda folken (eller inte).

För övrigt:
När ska vi få ett ord som beskriver etniska judar utan att blanda in Judendomen? Att vara Europé (eller skåning) och kristen är ju inte synonymt av många anledningar ...

Permalänk | Anmäl #22 Dr Anders, 2009-08-20, 23:49

Hela tanken med den artikel av D. Boström är ju att demonisera Israel, anspela på gamla anti-semitiska vandringshistorier.

Men tänk till lite här, om man nu har för avsikt att skaffa fram organdonatorer genom att använda sig av unga palestinier, så är ju det beskrivna tillvägagångssättet otroligt korkat.

Först skjuter de honom i bröstet, sedan en gång i vardera ben, för att avsluta med ett skott i magen! Jag menar vore det inte bättra att nöja sig med att skjuta honom i benen och sedan skylla på blodförlust när dom lämnar tillbaks den döda kroppen istället för att med rätt stor risk förstöra organen med att skjuta honom i bröstet och magen? Bara det beskrivna tillvägagångssättet gör ju att historien faller i bitar.

Att det sedan är en helt absurd tanke att det skulle kunna försigå utan att det kommit fram tidigare, med faktiska bevis säger sig ju självt! Med alla de personer som är helt klart emot Israel, och inte en enda har kommit fram med handfasta bevis?

Den här artikeln har bara ett enda mål, och det är att smutskasta Israel och att underblåsa anti-semitiska strömningar, den som inte ser det, måste ju vara bra jävla naiv.

Permalänk | Anmäl #23 PerA, 2009-08-21, 00:16

Dr Anders skrev:
.
"...Fakta är att Rabbiner står åklagade i New Jersey för organhandel..."
.
Det finns ingen bevisad koppling mellan dessa Rabbiner och den uppgivna händelsen.
.
Detta är inget annat än Guilt-by-association.
Inte acceptabelt. Lika lite som muslimer som grupp eller individer kan skyllas för den höga andel av brottslingar med muslimska namn som återfinns i Svenska fängelser.
.
Det är dålig journalistik att rapa upp en massa lösa trådar, utan att påvisa eller bevisa sammanhangen

Permalänk | Anmäl #24 Amir , 2009-08-21, 05:34

Så om rabbiner stjäl organ, och dessa så bestämt inte kommer från palestinier, varifrån stjäl de dem?

Permalänk | Anmäl #25 Mats Forssblad, 2009-08-21, 05:57

Mats !
.
Man kan inte prata generellt om "...rabbiner som stjäl organ..." - DET om något är antisemitism. En grupp personer i New Yersey, Judar, Katoliker, ateister, organiserad brottslighet - höll på med illegal organhantering. Vad har resten av världens Rabbiner med detta att göra ? Vad har resten av världens Judar med detta att göra ? Inte ett skvatt.
.
Samtliga självmordsbombare i Palestina/Israel är Palestinier - betyder det att samtliga Palestinier är självmordsbombare ???

Permalänk | Anmäl #26 Amir , 2009-08-21, 08:13

Det mest besvärande med den här historien är inte artikeln i Aftonbladdret utan den israeliska sidans konsekventa ovilja att diskutera sakfrågan. Istället dras en massiv antisemit-kampanj igång - frågan styrs in på nya marker och vips blir det än mer problematiskt att diskutera sakfrågan. Jag tror det är få som inte tolkar detta som annat än att det finns en viss sanningshalt i den ursprungliga artikelns påståenden.

Permalänk | Anmäl #27 Munin, 2009-08-21, 08:16

Munin
.
Jag håller med dig till stora delar
.
a) Det har blivit en "antisemit"-debatt utan normala proportioner.
.
b) Avigdor Liebermann saknar sans och vett, när han vill påverka tryck- och yttrandefriheten i Sverige
.
http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1249418658365&pagename=JPost%...
.
b) DÄREMOT - kan man inte säga "ingen rök utan eld", som ju du faktiskt gör. Det finns inga bevis för att IDF utstuderat och sanktionerat från högre ort utövar organjakt på Palestinier och det finns definitivt ingen bevisad koppling mellan de påstådda ursprungshändelserna i AB-artikeln och den organiserade ligan (bestående av människor med olika trosuppfattning) i New Jersey som har sysslat med illegal organhantering.

Permalänk | Anmäl #28 Amir , 2009-08-21, 09:08

Antisemitism- ett ord vi tydligen kastar till höger och vänster när det passar oss. Att diskutera någonting som människor faktiskt påstår att de har blivit utsatta för har INGENTING med det att göra, jag blir så less! Israel är ett politiskt varningsexempel. Oss får man inte klaga på, då är man antisemit! Vilket snack. Det här kan vara sant, det kan vara mindre sant eller total lögn, vad vet jag. Huvudsaken är att man måste kunna diskutera saker utan att försvaret ska vara en anklagelse om antisemitism, har man inget sakligt att komma med? Det är ungefär som om jag skulle anklaga alla som kritiserade mig för att syssla med kvinnohat och antifeminism, eftersom jag är kvinna, kan jag uppenbarligen inte bli anklagad för nåt. ELLER, kanske, bara kanske, är det inte det pga. det faktum att jag är kvinna jag blir anklagad, utan det kan vara någonting jag har gjort, om ni fattar paralellen.

Permalänk | Anmäl #29 Troria, 2009-08-21, 09:47

VARGEN KOMMER, VARGEN KOMMER!
Eller, nää, det gjorde den inte..
VARGEN KOMMER, VARGEN KOMMER!
Nähä, inte nu heller..
Jaja, skit samma då, vem bryr sig om vargen..

Du är antisemit!
Jaha, och vem bryr sig längre om att bli kallad antisemit?

Ordet kastas så snabbt fram att utvecklingen tyvärr leder till att ordet devalveras och snart inte kommer att betyda mer än att någon är kritisk till israelisk politik.
DET är en farlig utveckling!

Permalänk | Anmäl #30 Vuxen Man, 2009-08-21, 09:51

Det är ställt bortom alla tvivel att palestiniern i aftonbladets artikel

"Palestinier: ”Våra söner plundras på sina organ”"

Inte har varit föremål för ofrivillig organdonation.

Han har nämligen blivit skuten i magen och bröstkorgen med gevärskulor. Såsen av tarmsaft, magsyra, blod och luft och tjocktarmsbakterier som kalasar på den gör ett eventuellt sådant uppsåt till en medicinsk omöjlighet.

Kolla med vilken läkare du vill.

Permalänk | Anmäl #31 Börje, 2009-08-21, 09:51

Om man ropar 'varg' utan grund tillräckligt ofta blir man inte trodd när vargen verkligen kommer...

Permalänk | Anmäl #32 Lennart Keisu, 2009-08-21, 09:56

det spelar ingen roll!!!!!

man kan lätt misstänka israel för ngt sådant, det räcker. o dom har sig själva att skylla för att man kan misstänka det!! om dom bara kunde lugna ner sig mot palestinier osv. dom gräver ju sina egna gravar med o orka hålla på. o vad gäller antisemitismen så blir den ju ännu starkare med sådana protester från israel, spelar ingen roll hur dom gör dom är i ett sånt läge nu där det bara blir värre hur dem än gör. ung som för det iranska styret. enda dom kan göra är att lägga ner!!

Permalänk | Anmäl #33 johann1, 2009-08-21, 10:02

Varför skriver DN "doftar" anti-semitism. Det borde väl heta "luktar" anti-semitism som är ett värdeneutralt ord. Slarv som jag anar bottnar i något mer allvarligt. Kanske just antisemitism. Likadant med Niklas Ekdals analys som gick till angrepp mot den svenska ambassadörens kommentar genom insinuationer om att hon inte förstod vad svensk pressfrihet innebär. Som om Israel inte har pressfrihet. Dessutom hade ambassadören faktiskt beaktat den aspekten och resonerat kring det ansvar pressfrihet innebär, något som Ekdal helt bortsåg från trots att just det resonemanget upptog nästan en tredjedel av kommentaren. Det var ett exempel på ytterst dåligt analyserande från Ekdals sida. Läser gärna DN på nätet men kommer aldrig mer att köpa den. Den "doftar" antisemitism.

Permalänk | Anmäl #34 henry tilt, 2009-08-21, 10:16

"Obduceras vårdslöst" påstår skribenten. Det var en intressant nödlögn. Var vänlig påvisa de regler/paragrafer som påbjuder att judar skall obducera den dom just mördat. Vad är det dom skall undersöka, dom fattar väl varför han dog? Måste väl vara en sån där "chutspah" judar kallar det när man är så in i he..vete fräck att ingen tror att man kan vara så fräck, och därför går på vilka amsagor som helst. Det gick förr, men inte nu längre.

Permalänk | Anmäl #35 Sverker, 2009-08-21, 10:16

Samtliga självmordsbombare i Palestina/Israel är Palestinier - betyder det att samtliga Palestinier är självmordsbombare ???

Då man väljer att straffa alla palestinier för dessa brott så........ja betyder det att man ser samtliga palestinier som självmordsbombare!!!

Permalänk | Anmäl #36 Fredrik, 2009-08-21, 10:34

SWEDES MUST STOP MAKING MEATBALLS FROM SAMI KIDS!

http://www.youtube.com/watch?v=FJbiT9nF01Q

Permalänk | Anmäl #37 American, 2009-08-21, 10:39

Det viktiga att ropa så det hörs och det är tydligt att media fungerar.
Att döma av Israels reaktion har man trampat på en öm tå. Sanningen?

Permalänk | Anmäl #38 catherine, 2009-08-21, 10:40

Till PerA. Smart analys. Tror inte heller ett skvatt på Boströms hjärnspöken, men dina anmärkningar mot den är verkligen bestickande. Avslöjar honom som den antisemit han måste vara.

Permalänk | Anmäl #39 henry tilt, 2009-08-21, 10:41

Vem som helst med lite kunskap om organtransplantationer kan ju lätt se skillnad mellan seriösa anklagelser om organhandel (vilka inkluderar den livsnödvändiga matchningen mellan donator och receptor) och vandringssägner.

Idéen att man kan ta ett organ från vem som helst och ge till vem som helst är absurd. Ännu mer absurd om personen i fråga skulle vara i traumatiskt tillstånd (skjuten, död, etc.).

Organhandel är ett stort problem i världen. Vore det för mycket att begära av Aftonbladet att bemöda sig om lite vettig grävande journalistik i stället för detta se-och-hör båg?

Och tack Anna för ett sansat inlägg.

Permalänk | Anmäl #40 Tilde K, 2009-08-21, 10:44

Hela denna hantering är lika bizarr som monty python lång väg. (Donera lever sketchen).

Ska man döda folk i krig så är det väl ändå bättre att det kan hjälpa oskyldiga att leva längre liv än att det inte gör det? Är det verkligen bättre om organen bränns, sprängs eller ruttnar bort? I ett krig är alternativet inte att personerna tillåts leva. Det är att de mördas _utan_ att ta tillvara på organen.

Permalänk | Anmäl #41 gastlind, 2009-08-21, 10:48

Så fort någon kritiserar israel är man antisemist. Aftonbladet är en skittidning som har skitig journalistik. Men bespara oss antisemit-tugget!

Jag är ingen antisemit, men Israel och dess agerade i stort gör det väldigt enkelt för många att tycka illa om det...

Permalänk | Anmäl #42 Foilan, 2009-08-21, 10:50

Varför kommer alltid ordet "antisemitisk" fram när kritik mot staten Israel skall bemötas? Är det det enda försvar som finns?

Permalänk | Anmäl #43 Jonas Ericsson, 2009-08-21, 10:52

Stor tack för aftonbladet som kommit till sanningen även om tagit så långtid att skriva om organ handel.

Permalänk | Anmäl #44 karim Alwan, 2009-08-21, 10:53

#46
Rasbiologins fadern finns på hundrakronors sedeln!

Permalänk | Anmäl #45 Björn, 2009-08-21, 11:00

"...att israeliska soldater avsiktligt skulle fångat in unga palestinska män som "ofrivilligt fått agera organreserv innan de dödats" - doftar inte bara tydligt av klassisk antisemitisk konspirationsteori, där de onda judarna tjänar pengar på att skada icke-judar..."

"Btselem dokumenterade, analyserade och rapporterade dagligen om övergrepp mot palestinier, från skövlade olivodlingar till den israeliska säkerhetstjänstens tortyr av palestinska fångar i Russian Compound."

Det som är antisemitiskt i aftonbladets artikel är alltså att "de onda judarna" tjänar pengar på att skada ickejudar?

Eller menas det att Btselem också är en antisemitisk propagandamaskin? De rapporterade ju uppenbarligen om att "de onda judarna" skadat ickejudar utan att ha tjänat pengar på det.

Det är väll inte mer acceptabelt att skada någon utan att tjäna pengar på det än det är att skada någon _och_ tjäna pengar på det.

Även om organhandeln kanske inte verkar så sannolik så vet man ju aldrig. Israeliska armén slutar aldrig förväna mig.

Permalänk | Anmäl #46 fredrik w, 2009-08-21, 11:28

#46
Karl Von Linné var ju svensk!

Permalänk | Anmäl #47 björn, 2009-08-21, 11:30

@11 anne skåner ,

Var stod de flesta länder under apartheid, jo de levererade allt, men genom inofficiella källor. Bl.a England sålde reservdelar från en blomsteraffär o.s.v. När du ingen aning har utan bara skriker(versaler),
så tycker jag att du skall tänka till innan du skriker.

Permalänk | Anmäl #48 Kryckan, 2009-08-21, 11:33

Den första institutionen för RASBIOLOGIN öppnades i....Sverige!

Permalänk | Anmäl #49 micky, 2009-08-21, 11:35

Kan bara hålla med #43 och #44. Det är bra att folk reagerar mot Aftonbladets bristfälliga journalistik, men att sätta likhetstecken mellan Israeliska staten och den judiska etniciteten är att spela högerextrema i händerna. Möjligen kan man utläsa att Donald Boström förmodligen inte har mycket övers för Israeliska regeringen, men att han skulle ha något emot judar som folkgrupp kan jag bara inte förstå hur man kan komma fram till. Att ropa "antisemitism" var och varannan minut urvattnar begreppets innebörd, och förstör debatten.

Permalänk | Anmäl #50 EH, 2009-08-21, 11:36


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.