[...] Gahrtons sinne för proportioner Per Gahrton skriver på Newsmill om Israel och den famösa artiklen i Aftonbladet där Israel anklagades för att ägna sig åt att [...]
Blogg:Per Gahrtons sinne för proportioner « Liberala ung, 2009-08-21, 10:59
Gahrton är så otroligt färgad och rabiat i Israel/Palestina frågan att inget han säger kan tas på allvar!
Permalänk | Anmäl
Johan, 2009-08-19, 17:31
Tack Per Gahrton for en ypperlig artikel. Jag halle helt med dej; en underbyggd anklagelse ska sjalvklart bemotas med en utredning inte anklagelser om rasism foljt av en pudel fran Sveriges ambassador. Det ar det skamliga i den har affaren!
Permalänk | Anmäl
Goran Bockman, 2009-08-19, 17:39
Skicka hem Ambassadör Elizabeth Bonnier! Hur kan man uttala sig som hon gör!? Och på alla svenskars vägnar. Jag är verkligen inte ångerfull över Boströms artikel....
Permalänk | Anmäl
Viktor Abdulal, 2009-08-19, 17:46
Johan#1
Pehr Gahrton, liksom alla anstandiga manniskor, som har kunskap om bakgrunden till Israels tillkomst ar mycket kritisk till Israel.
Vi bor vara kritiska mot landstold, mot massmord, mot fordrivande och terrror, om vi vill kalla oss anstandiga manniskor.
Annars forvandlas vi till medbrottslingar och medlopare. Vilket ar du?
Permalänk | Anmäl
Goran Bockman, 2009-08-19, 17:46
Det är besvärande att se Israel med frenesi angripa allt som kan påverka deras förmåga att begå vilka övergrepp som helst.
På svd.se avslutar Carina Stensson sin artikel följande "Det har genom åren varit svårt att diskutera Palestina-frågan överhuvudtaget. Ingen har velat bli beskylld för att vara antisemistisk eller rasistisk.".
Tyvärr är detta något Israel utnyttjar helt utan att skämmas för att slippa svara på besvärande frågor angående sitt eget agerande i rasistiska/antipalistinska ageranden.
Svenska regeringen bör besvara Jerusalems protest, med att helt sonika för hela EU, i egenskap av EU ordförande, kräva svar på de frågor som ställs i aftonbladet.
Permalänk | Anmäl
Johan Löthman, 2009-08-19, 18:05
Jag har skrivit det förut, tål jämt att upprepas: Per vet mest, Per vet best, Per vet allt. Alltid.
(se min webbsida: Besserwissers låter inte..."
Permalänk | Anmäl
Pertti Johannes, 2009-08-19, 18:09
Jag har svårt att ta Per Gahrton på allvar längre. Oavsett var man står i denna konflikt ska man vara väldigt försiktig med att hänvisa till något som han säger då han spelat ut sin trovärdighet för länge sedan. Vad lösningen på denna konflikt än må vara så är jag tämligen säker på att det inte är fler ensidiga agitatorer av Garhtons kaliber.
Permalänk | Anmäl
Carl Åström, 2009-08-19, 18:20
Vanisnnet från Mellanöstern verkar smittsamt. Saken är ju i all enkelhet den här:
Aftonbladet (fasc.) publicerar medeltida antisemitism i modern tappning.
Israel kräver och får en ursäkt av fega Sverige, som ju ingenting har att göra med vad Aftobladet (fasc.) skriver.
Gahrton förlorar kontrollen över sig sjäv och talar om Israel som en storinkvisitor om judarna.
Och hur var det nu med mohammedkarikatyrerna? Gjorde inte Fogh Rasmussen rätt som vägrade befatta sig med vad dansk press skrev (och ritade). Så lät det minsann inte från vänsterhåll den gången...
För den som har en gnutta sunt förnuft kvar är situationen uppenbar:
1) Israel har begått åtskilliga brott mot palestinierna, men någon organstöld har inte ens tillnärmelsevis bevisats. Däremot nog att man mördat oskyldiga palestinier och det ska Israel inte komma undan med - åtminstone om man vill kalla sig demokrati.
2) Palestinierna och deras arabiska grannar är oresonliga och kommer aldrig att prestera något vettigt så länge de insisterar på att hålla sig med otidsenliga religiösa vanföreställningar.
3) Sverige ska inte ensidigt stöda någondera, men inte heller ensidigt beskylla bara den ena parten.
4) Att Aftonbladet (fasc.) inte klarar av att lägga fram några som helst vettiga bevis för sin tes är bara ett bevis på att tidningen inte längre hör hemma i det civiliserade samtalet.
Permalänk | Anmäl
Rick, 2009-08-19, 18:27
Jaha? Ni som har svårt att ta skribenten på allvar, tar ni Israels antisemit anklagelser på allvar?
Permalänk | Anmäl
Ibrahim Al-Breft, 2009-08-19, 18:33
Och så var Garthon igång igen. Hans hat vet inga gränser när det gäller judar. De skjuter på barn, de våldtar och nu senast själ de organ som njurar, lever osv.
Gahrton beskyller inte någon enstaka individ. Nej det är staten Israel som sådan som utför dåden.
Men våldtäkterna har inte kunnat bevisas och det har inte organ stölderna heller. Säger han dock. Men det beror minsann på den speciella kultur som palestinierna har(sic)!
Tror någon att Fatah eller Hamas skulle ha missat en sådan propaganda triumf. Hamas placerar ju med berått mod sina raketavfyrningsramper i befolkningstäta områden så att deras egna barn ska dödas vid vedergällningsattacker från Israel. Så varför denna pietetsfullhet i dessa fall? Jo, fallen existerar inte!!!
Garthon skriver också på tal om handel med avrättade dödsdömdas organ i Kina: "Kineser kan man beskylla för vad som helst! Men om man antyder att en israel inte är världens mest humana människa kommer anklagelsen för antisemitism som på posten. Märkligt att detta spel inte genomskådas av fler."
Det märkliga är att det finns bevis för att Kineserna gör det. Men än märkligare är väl dock att det inte fördöms av Garhton. Han insinuerar tvärtom att det inte förekommer. Och här kräver han inte någon utredning. Nej naturligtvis inte: kineserna är ju inte judar.
Slutligen: Ambassaden borde hållit sig utanför det här. Aftonbladet(AB) har rätt att skriva vad de vill. Det vi, som inte gillar vad de skriver, kan göra är att argumentera emot eller inte läsa AB:
Permalänk | Anmäl
Andreas, 2009-08-19, 18:48
"...som jag visar i min bok Palestinas frihetskamp (Carlssons) Israel tveklöst är världsmästare i människorättsbrott."
Per Gahrton gör vad han kan för att bli den ledande antisemiten i Sverige. Imponerande.
Det är naturligtvis ett enkelt sätt att boosta karriären, av kommentarerna på NewsMill att döma är judehatet utbrett i Sverige, men frågan är om det håller i längden.
Historien har inte varit skonsam för politiker som satsat hårt på judehat. Många har försökt men hittills har ingen lyckats utrota judarna.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-08-19, 18:59
Givetvis handlar all kritik av staten Israel om dold antisemitism. Det är glädjande att skarpsynta analytiker som Rick, Andreas och Artur har ork och vilja att göra de blåögda newsmill-läsarna uppmärksamma på detta. Vars kommentarer bör tas på ungefär lika stort allvar som denna.
Permalänk | Anmäl
Magnus Orest, 2009-08-19, 19:05
Bo T, var i Garthons artikel hittar du judehatet?
Permalänk | Anmäl
Magnus Orest, 2009-08-19, 19:08
Att israeler håller på med organhandel är inget nytt utan det varit ett känt faktum sedan länge lika så att judiska staten Israel innehaver kärnvapen men förneka detta.
Igår såg jag någonting så ovanligt som en ”Hollywoodrulle” från mellanöstern. Det har blivit en hel del rabalder kring filmen Valley of the Wolves, filmen beskylls för att spä på nationalism samt antisemitism. I Tyskland drog man in distributionsrättigheterna av dem som företräder den så kallade förintelse industrin och i Sverige har bara biografen Zita vågat ta sig an den.
Det var en märklig syn att se amerikanerna är de onda, de hänsynslösa, frossande i tortyr och mord på oskyldiga där judar gärna sålde organ till rika amerikaner innan dem dödade araberna. Filmen berättar en riktig händelse där en turksk stridande grupp i Irak, blir förnedrade och dåligt behandlade av sina allierade amerikanerna. En agent bestämmer sig för hämnd och blir filmens Rambo och hjälte, som till slut dödar skurkarna, amerikanerna.
För mig är diskussionen kring antiamerikanismen inte i närheten så intressant som det faktum att man, i rättvisans namn, äntligen får se en film med fördomar mot Väst. Filmen borde distruberas på SF för att nå ut till fler. För filmen berörde, fina bilder och vacker musik berättade om tortyren i Abu Ghraibfängelset, bombandet av ett bröllop, organhandel med irakiska fångar, det godtyckliga dödandet á la skjut först och tänk sedan. Känns händelserna bekanta? Allt detta har vi nämligen fått läsa om i tidningarna sedan Irakinvasionen Mars 2003. Men ändå är kriget igång, demonstrationerna för få. Varför då inte försöka få fram budskapet med en rulle? Klart att händelserna var aningen vinklade i filmen, precis som i alla actionrullar, men denna film är inte mer antiväst än alla de filmer, speciellt om man slår ihop dem, som är antimellanöstern, antiafrika och mot alla de som inte råkat födas i de rikare länderna.
Därför förstår jag inte censuren kring denna film, jag förstår den verkligen inte! Jag gick in i biosalongen med kritiska ögon, beredd på att inte hålla med filmen. Istället fan jag mig bli väldigt berörd av filmen.
Mycket av vår verklighet kommuniceras via bio och film i dessa tider. Därför tycker jag att det är viktigt att händelserna som Abu Ghraib och andra aktuella händelser Hollywoodiseras. Antingen ska alla dåliga filmer som sprider fördomar bannlysas, eller så ska de få finnas från alla håll för att skadan ska bli så minimal som möjligt. Det är enklare att inse hur skeva bilder Hollywoodfilmer sprider av de ”andra” om vi i väst blir förlöjligade också då och då.
På 30-talet var det "juden raus raus" och numera är det "palestin raus raus".
Samma skit mer eller mindre bara det att tredje rikets uniform är utbytt mot judiska armens, snacka om hycklare.
Permalänk | Anmäl
Anders Strusmann, 2009-08-19, 19:08
TACK Boström och Gahrton för Era moraliska stöd till de utsatta men glöm inte att Ni inte kan ändra någonting, vilka äger vad ? vem styr vilka ? ...det har alltid varit så här i historien, ,,,den judiska girigheten...den kristna lättsinnigheten och den islamiska aggresiviteten skriver våra historier nu, vi är alla någon sorts offer.
Permalänk | Anmäl
iransson, 2009-08-19, 19:09
Andreas: Att den israeliska staten har gjort sig skyldig till en rad brott, det måste väl ändå anses bevisat.
Men du och andra vill ändå göra glidningen över till "judarna" i ditt försvar av densamma. På samma sätt glider du över till den etniska kategorin "Kineserna" i ditt försåtliga resonemang.
Det är märkligt att staten Israels försvarare i Sverige måste ta till alla dessa knep. Kan inte staten Israel få stå för sina egna handlingar utan att gömmas i antisemitismdimman?
http://spanbinge.wordpress.com/2009/08/19/omma-tar-hos-israelvanner/
Permalänk | Anmäl
Charlie, 2009-08-19, 19:09
@#9 Artur
Att vara emot Israel och Ziorasism har blivit liktydigt med Anti-Semitism i den Zionistiska hasbaran vilket har skapat den vettlosa surrealistiska situationen att passionerade antirasister och t.o.m. judar attackeras som antisemiter om de kritiserar Israel aldrig sa litet.
Denna taktik ar sedan lange nednott till benet och vi narmar oss snabbt gransen dar ordet Antisemit blir ett arenamn for de mest anstandiga av manniskor, de som kampar mot rasism och Fascism och for rattvisa och manskliga rattigheter.
Men Zionister har ett starkt egenintresse av att lognaktigt utmala omvarlden som Antisemitisk och hatisk mot Judarna hur skulle skulle de annars kunna stoppa manniskor med samvete fran att emigrera fran ett olagligt Apartheidland som dagligen, och ostraffbart, begar brott mot interationell lag.
Varsagod gapa Antisemit nu bara!
Sjalv ar jag inte saker pa att alla dessa blonda Zionister med Tyskklingande efternamn, och med tanke pa deras Modus Operandi (saa Nazi-likt!), verkligenAR Judar och inte forrymda nazister som gommer sej mitt ibland sina offer och deras avkomlingar. Inget vore lattare nar allt kommer omkring.
Permalänk | Anmäl
Goran Bockman, 2009-08-19, 19:11
Bo T, en liten fundering. Känner du dig inte som en tvättäkta dubbelmoralist när du å ena sidan skriver sida upp och sida ner med tradiga och ologiska artiklar som alla har andemeningen att muslimer och araber är onda, och sedan försöker du växla spår och anklaga andra debattörer för att vara antisemiter?
Permalänk | Anmäl
Magnus Orest, 2009-08-19, 19:13
Fel av mig i min senaste kommentar. Jag menade inte att Bo T skriver tradiga och ologiska artiklar. Utan att Bo T skriver tradiga och ologiska artikelkommentarer. Rätt ska vara rätt, för några artiklar har du väl inte skrivit, Bo?
Permalänk | Anmäl
Magnus Orest, 2009-08-19, 19:14
Garthon har lika stor moralisk vikt som ledarna för terrororganisationerna Hamas och Hezbollah. Strunta i honom!
Permalänk | Anmäl
Micke i Småland, 2009-08-19, 19:17
Man måste undersöka Sverige först! Vi lever i ett apartheidland med tydligt etniskt hirarki, där etniska svenskar i toppen och invandrarne i botten. man borde undersöka varför ger svenska domstolar hårdare straff till invandrare, varför i polisens övningar använder man namnet neger negersson, man borde undersöka varför diskriminerar man invandrare på arbetsmarknaden? varför folk med utländs bakgrund har som examinerade i Sverige har mindre chans att få ett jobb? Kanske man kan undersöka varför fortsätter ockuperationen av Samisk mark och varför i Sverige finns det så stora skillnader mellan svenskabarn och invandrarbarn på betyg. Varför har man i Sverige en bild på rasbiologinsfadern på hundra kronorssedeln?
Permalänk | Anmäl
Undrar, 2009-08-19, 19:21
Intressanta försök att polarisera. Antingen handlar det om antisemitism, eller en judisk världsomsfattande konspiration? Det senare allternativet känns ju klart rimligt. För svensk massmedia är ju verkligen känd för sin pro-israeliska hållning.
Det ser ut att kunna bli en riktigt nyanserad och givande debatt av den här artikeln. Vi har redan lyckats styra bort från den tråkiga sakfrågan, nämligen om det ligger någon sanning i de anklagelser om organstöld som Aftonbladet fört fram, samt Israels ifrågasättande av yttrandefriheten i Sverige, uppbackade av vår ambassadör i landet.
Permalänk | Anmäl
Magnus Orest, 2009-08-19, 19:24
@Kenneth#16
Du ma ha ratt i sak, men din ton overtygar mej om att du ar ett av tva onda ting, antingen ar du en klassisk Nazist eller mer troligt ar du en Zionistisk provokator.
Lar dej att skilja pa Judar och Zionister!!
Permalänk | Anmäl
Goran Bockman, 2009-08-19, 19:29
"Israel borde för sin egen skull se till att göra en neutral och opartisk undersökning om ifall organstölder från dödade palestinier förekommer."
Vad finns det egentligen för fakta detta bygger på.
Brukar man inte först undersöka potentiella organdatorer?
Detta är argumentation av typen "Jag har hört att du slutat slå din fru, stämmer det ? "
Permalänk | Anmäl
Mats Carlsson, 2009-08-19, 19:31
Gahrton tycker att Israel borde "göra en neutral och opartisk undersökning om ifall organstölder från dödade palestinier förekommer". Varför stanna där? Varför inte göra en "opartisk" undersökning om ifall judarna bakar in barnblod i påskbrödet och om de konspirerar för att ta över världen? Det har ju påståtts att judarna låg bakom 11 september så om detta måste förstås också en opartisk utredning göras. "Sådana anklagelser bör undersökas, inte fördömas."
Permalänk | Anmäl
Germund, 2009-08-19, 19:43
Tack Per Gharton för den fian artikeln. Det här har ingenting med semitism att göra. Regering i Israel måste först svara de frågor , Varför obduktion? Varför döda palestiner tas tillbaka obducerad?
Permalänk | Anmäl
Fesar, 2009-08-19, 19:46
”Man bör dock komma ihåg att misstankar om att israeliska soldater stjäl organ och begår våldtäkter inte bygger på föreställningen att de skulle vara särskilt grymma, utan tvärtom på föreställningen att de är precis som andra soldater i krig. Krigsvåldtäkter är tyvärr ganska vanliga i alla arméer. Organstöld är säkert mycket ovanligt, men förekommer.”
Jag håller med helt och hållet, det var bra skrivet och jag är tillräckligt mycket misantrop för att kunna tänka mig att misstankarna i artikeln har grund. Tyvärr är det också så att antisemiter kommer att utnyttja sådan här artiklar, om det nu skulle vissa sig att det bara är rycktesspridning, bara bygger på misstankar från en familj vars son sköts 1992, kommer Aftonbladets insatts i det här fallet enbart vara att ha spätt på antisemitismen. Nu har antisemiter fått vatten på sin kvarn, och det kan också vara farligt.
Permalänk | Anmäl
Anders E, 2009-08-19, 19:47
Donald Boströms artikel har publicerats på Aftonbladet
Kultur. Vem är chefredaktör där? Jo, Åsa Linderborg.
Hon beskyllde nyligen Göran Hägglund för att likt nazisterna på 30-talet försöka strypa det fria kulturlivet.
Nu har hon fattat det redaktionella beslutet att publicera en artikel som snuddar vid de mest infernaliska anti-semitiska och nazistiska myterna om juden, nämligen hur han slaktar icke-judar för egen vinnings skull.
Vem är det som går nazisternas ärenden, Åsa Linderborg? Eller är det Hamas och Hizbollahs ärenden du går?
Permalänk | Anmäl
Elin Eriksson, 2009-08-19, 19:49
Vad ska man säga, Kenneth? Judarna inte bara kontrollerar medierna, utan de dominerar även PORRBRANSCHEN (huu så läskiga de är!).
Den här var faktiskt ny. Jag har redan fått veta att judarna käkar småbarn till frukost, så Aftonbladets artikel var förstås ganska mesig. Det behövs kärnfullare avslöjanden och den här porrhistorien är utmärkt. Kanske du Kenneth rentav kan bevisa att de kvinnliga skådespelarna är minderåriga, så att vi säkert får folk att ytterligare avsky judarna (annars kan ju någon tro att de hemska judiska porrfilmerna spelats in frivilligt...).
Allvarligt talat: Det brukar heta att någon politiker fiskar i grumliga vatten. På basen av flera inlägg här fiskar Gahrton i ett stinkande träsk.
Permalänk | Anmäl
Rick, 2009-08-19, 19:49
Charlie
Jag citerade Garhton. För egen del: det är inte kinesen som sådan som håller på med organhandel. Det är det statsbärande partiet som tillåter det.
Jag har många goda vänner i Kina. De bekräftar detta.
När det gäller staten Israel så gäller väl följande. Efter att Israels grannar förlorat ett antal krig mot Israel så ändrades taktiken (utom i Jordanien och Egypten som slöt en varaktig fred) till bl. a självmordsbombning, raketbeskjutning där förövaren gömmer sig i folkhavet. Israel har rätt att försvara sig. Resultatet ser vi dagligen. Hemskt, förfärligt men skulden ligger till stor del på dem som vill förgöra Israel. Utan dem skulle inte Israel kunna eller behöva uppföra sig som det nu gör.
Och det är just här det försåtliga ligger hos Gahrton. Han nämner mycket sällan varför Israel känner sig hotat, han tar inte avstånd från raketbeskjutningarna osv. osv. Han nämner heller aldrig att Israelerna, Tyskarna, Finnarna, Polackerna m.fl. tog hand om sina flyktingar efter andra världskriget.
Arabstaterna håller palestinierna i läger alltsedan dess. De räknar kallt med att hatet ska blomstra och på så vis kan man använda Israel som hatobjekt istället för att genomföra nödvändiga reformer i de egna länderna.
Permalänk | Anmäl
Andreas, 2009-08-19, 19:53
till #16 Kenneth
Visst får man påpeka detta och det görs ofta också. Men jag undrar varför det är intressant? Framför allt undrar jag varför du utgår från att alla judar som äger medier av olika slag skulle ha en gemensam agenda?
Judar är ett mycket, kanske med tanke på sin relativt lilla mängd, framgångsrikt folk om man ser generellt.
Dessutom är det ett ganska dåligt exempel att dra upp Helle Klein. Även om hon har judiskt påbrå är hon faktiskt prästvigd i svenska kyrkan och dessutom är hon en uttalad palestinavän som inte tvekar en sekund att ensidigt kritisera Israel.
Men om man tror att alla judar genom sitt blod ingår i samma sammansvärjning så är det klart att man tror att även en protestantisk präst och tillika palestinavän är sionist och en del av den stora judiska konspirationen enbart för att hon har judar i släkten. Det är dock just detta som är den mest klara definitionen av antisemitism.
Vill poängtera att jag inte med detta inlägg tar sida för någon av parterna. Men jag antar att jag trots det i dina ögon är en blodtörstig sionist.
Permalänk | Anmäl
Carl Åström, 2009-08-19, 19:57
Det är trist att man i sverige kan häva ur sig vad som helst om judar och sedan kräva att det är judarna som ska bevisa sin oskuld och inte de rasister som hittar på allt mellan himmel och jord.
Permalänk | Anmäl
Achilles Viggen, 2009-08-19, 20:04
P Gahrton hade aldrig skivit om undersökning om dessa anklagelser hade gällt Hamas eller Fatah.
Då hade det varit "lögnaktig sionist och USA-propaganda"..........
Gahrton är en Israel-hatare av stora mått och blundar för terrorbrotten mot regionens enda demokrati.
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-08-19, 20:08
Kan inte våran sketna Ambassadör strunta i att missbruka yttrandefriheten och istället göra sitt jobb och värna om svenska medborgers rättigheter. Tillexempel som USA gör...http://www.haaretz.com/hasen/spages/1108644.html
Permalänk | Anmäl
Viktor Abdulal, 2009-08-19, 20:11
Är det inte just de rutinmässiga beskyllningarna om antisemitism som mest av allt definierar oss judar mot andra grupper? Om rasism skall upphöra måste vi sluta med dela upp människor i raser och tilldela varandra egenskaper därefter. Särskilt probelmatiskt, och särkert också kontraproduktivt, blir det om man återkommande spelar på ett kollektivt dåligt samvete.
Ner med kapitalets cyniska tyranni.
Permalänk | Anmäl
Cilla, 2009-08-19, 20:14
censur censur när moderator finns med. *usch*
Permalänk | Anmäl
Kenneth, 2009-08-19, 20:21
@Goran Bockman
"Elin du bor inse att man har ratt mycket pa fotterna innan man gar ut med en artikel som Donald Boströms. Anklagelserna om Antisemitism kommer s.a.s. med vandande post och sa var den renommen kord", skriver du.
Har du läst artikeln? Donald Boström lägger aldrig fram några bevis för den påstådda handeln med döda palestiniers organ. Istället fabulerar han fritt för att knyta ihop sin historia. Det är här hans historia börjar hämta näring från myterna om den blodtörstiga juden som dödar icke-judar.
Permalänk | Anmäl
Elin Eriksson, 2009-08-19, 20:24
Ett sansat och redigt inlägg av Per Gahrton, i kontrast mot israels obetänksamma utfall mot den svenska yttrande. och pressfriheten.
Gahrton har rätt när han påpekar att israel har ett svårsleget världsrekord när det gäller brott mot mänskligheten.
Det är tur att vi har Gahrton i EU. Han verkar vara den enda som strävar efter sanning och rättvisa för palestinier i denna sippa församling.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Strid, 2009-08-19, 20:25
Tack för en saklig och nyanserad artikel. Det är
precis så här kontroversiella anklagelser ska behandlas. Förutsättningslöst , och inte trosvisst åt vare sig det negativa eller positiva hållet.
Permalänk | Anmäl
Kiremaj, 2009-08-19, 20:32
Mycket bra rutet av herr Garthon.
Israel måste få mycket mera kritik av västvärlden.
Det landet är tyvärr inte rumsrent.
Permalänk | Anmäl
EPelle, 2009-08-19, 20:36
Hur snabbt ruttnar en kropp?
Går det fortfarande att gräva upp kropen och låta en ansedd rättsmedicinsk expert kolla om några organ stulits?
Aftonbladet/Shibsted har ju definitivt ha råd (det skulle också bli århudradets scoop för dem om det visade sig att organ verkligen hadde stulits)
Glöm dom politiska konsekvenserna, killens annhöriga förtjänar ju klarhet om hans öde!
Permalänk | Anmäl
Alexander, 2009-08-19, 20:47
Judar har föklarat sig i två tusen år mot vansinniga anklagelser, herr Gahrton, men det har föga hjälpt. Nu är det dags att antisemiter inom journalistkåren, blaskor med nazisympatiserande traditioner samt somliga islamofasistiska gröna politruker ställer sig framför en stor spegel och börjar noga begrunda bilden, ända in i den bruna benmärgen.
Permalänk | Anmäl
Aber Kadaber, 2009-08-19, 20:52
Jag antar att det är möjligt någon mutats för att man ska kunna "skörda" organ ur döda (det är mycket pengar i organ, så det är fullt möjigt det är inte direkt ovanligt över hela världen).
Artikeln i Aftonbladet gör dock dessutom otroliga påståenden om försvinnanden, att infångas var en säker död, etc, etc.
HRW verkar bättre än Amnesty (som gått ner sig även internationellt), men jag tror inte det finns stöd för de teserna någonstans.
Artikeln verkar således vara en samling otroliga påståenden och angrepp utan bas i verkligheten.
Utan att vara en expert på ämnet:
Att påstå att judar slaktar kristna barn för att använda blodet i religiösa riter är en gammal traditionell entisemitisk anklagelse. Det är svårt att inte se Donald Boströms Aftonbladet-artikel som en modernisering av den antisemitiska synvinkeln (utom för Gahrton naturligtvis).
Men vad vet jag, det kanske presenteras en ny artikel i morgon med gott stöd för alla anklagelser? Det är nog lite mindre sannolikt än att jag vinner miljoner på tipset till helgen.
(Det jag inte förstår är hur så många till vänster kan bry sig om ämnet. Jag följer det mest för att det ger en bra bild av svenska medier om man samtidigt läser NY Times.)
Permalänk | Anmäl
Bernt, 2009-08-19, 20:55
Intressant att diskussionen slutade med judar och antisemitism, det händer ju alltid...
Många kallar Israel för en judisk stat. Jag vill gärna protestera. Det finns inte så mycket som är judiskt med Israel, bortsett ifrån att många israeliska politiker gärna drar sådana paralleller. Israel är snarare en ideologisk baserad stat, nämligen baserad på sionism. Vad sionism är att den fokuserar på rasskillnader, exakt som nazism gör. Nazister ser arier som den högsta rasen, medan sionister ser judar som Guds utvalda folk. Different words, same shit.
Israel är en fascistisk stat som ignorerar internationella regler och lagar, dödar barn och oskyldiga människor "i självförsvar"...varje dag. Dessutom brukar israeliska domstolar ge rätt till israeler att stjäla mark och egendom från palestinier, då de åberopar 2000 år gamla historier. Vad sionister gärna inte talar om att innan den moderna sionismens tid (1897-idag) bodde redan många judar i Palestina, de var nämligen araber och hebréer. Men sionisterna var så illa tvungna att skicka dit européer som kallar sig judar. Modern sionism handlar om att kolonisera mellanöstern, och många sionister har talat om "Storisrael", som sträcker sig från Egypten till Irak. En urgammal nationalistisk ideologi som hör hemma på 1800-talet.
Jag vet många judar som tar avstånd från sionisternas våldsamma ideologi. Det glädjer mig. Det visar att fascisterna har fel om allt. Jag tycker att man ska undersöka Boströms anklagelser mot den israeliska armén, nu när man ändå ska dra den inför krigsrätt.
Permalänk | Anmäl
Ibrahim Al-Breft, 2009-08-19, 20:58
Det är tragikomiskt att kommentatorerna här beskyller Gahrton för antisemitism när han kritiserar staten Israels brott mot mänskliga rättigheter. Sluta urlaka begreppet antisemitism!
Vad gäller Boströms artikel, liksom misstankarna om kinesisk organhandel: en journalist ska belysa angelägna samhällsfrågor, inte presentera "bevis". I Boströms artikel står det klart att det är palestinierna som misstänker organstöld, inte att organstölderna är ett obestridligt faktum. Varför ska inte detta undersökas och belysas, precis som andra misstänkta brott mot mänskliga rättigheter? Är det falska beskyllningar, kommer det ju att visa sig. Men att en journalist inte kan skriva om misstankarna utan att Sveriges ambassadör beklagar sig, det övergår mitt förstånd.
Att det finns idioter som passar på att smutskasta judar i allmänhet när sådana här frågor dyker upp, det verkar tyvärr oundvikligt. Men vi behöver inte anpassa oss efter antisemiterna och lägga munkavel på journalistkåren.
Permalänk | Anmäl
medvind, 2009-08-19, 20:59
Den enda fråga arabvärlden hittils har kunnat enas kring är israelhatet. Kan inte du Garthon med flera försöka se att det finns andra aktörer i den här regionen som bär skuld till situationen. Eller är hatet mot Israel så blint?
Om du vill förbättra livet för palestinierna så belys kvinnoförtrycket, kämpa för demokrati i de palestinska områdena, sätt press på arabstaterna. Och för all del lyft fram den orättvisa behandlingen men blanda inte ihop känslor (hat?) med fakta för en gångs skull!!
Jag har tyvärr tvingats följa din propaganda hela mitt vuxna liv och den blir bara bittrare och bittrare. Var vänlig stämpla ut någon gång!. Det är inte med hjälp av såna som dig man löser en konflikt eftersom du alltid bara kan se att det är ena partens fel när man träter.
Permalänk | Anmäl
Schindler, 2009-08-19, 20:58
Detta är nog första gången jag hållit med Per Gahrton, brukar alltid vara på direkt kontrakurs med vederbörande. Tycker att Israel och den statens utövande av statsmakt bör granskas och fördömas enligt samma normer som andra staters. Så verkar inte ske. Följande kommentar kopplad till vissa satiriska teckningar innehållande ett flertal stympade kroppar inklusive kvinnor och barn: "En sån tur att det var en israelisk motattack och inte en palestinsk självmordsbombare" verkar ha stor förankring i verkligheten
Permalänk | Anmäl
BAPPEN, 2009-08-19, 21:00
Tack Gahrton
Jag bara undrar vad det är som får den svenska ambassadören att agera så partisk o utan att vara lite eftertänksam. Hur kan man även ha förtroendet kvara för en sån ambassadör.
Dina sista ord säger nog allt, ställ Israel i samma rättvishets våg som de själva var med o skapade.
Tack för denna inlägg i en debatt som nu borde köras o tömmas
Permalänk | Anmäl
gobezu, 2009-08-19, 21:06
97 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Gahrton är så otroligt färgad och rabiat i Israel/Palestina frågan att inget han säger kan tas på allvar!
Tack Per Gahrton for en ypperlig artikel. Jag halle helt med dej; en underbyggd anklagelse ska sjalvklart bemotas med en utredning inte anklagelser om rasism foljt av en pudel fran Sveriges ambassador. Det ar det skamliga i den har affaren!
Skicka hem Ambassadör Elizabeth Bonnier! Hur kan man uttala sig som hon gör!? Och på alla svenskars vägnar. Jag är verkligen inte ångerfull över Boströms artikel....
Johan#1
Pehr Gahrton, liksom alla anstandiga manniskor, som har kunskap om bakgrunden till Israels tillkomst ar mycket kritisk till Israel.
Vi bor vara kritiska mot landstold, mot massmord, mot fordrivande och terrror, om vi vill kalla oss anstandiga manniskor.
Annars forvandlas vi till medbrottslingar och medlopare. Vilket ar du?
Det är besvärande att se Israel med frenesi angripa allt som kan påverka deras förmåga att begå vilka övergrepp som helst.
På svd.se avslutar Carina Stensson sin artikel följande "Det har genom åren varit svårt att diskutera Palestina-frågan överhuvudtaget. Ingen har velat bli beskylld för att vara antisemistisk eller rasistisk.".
Tyvärr är detta något Israel utnyttjar helt utan att skämmas för att slippa svara på besvärande frågor angående sitt eget agerande i rasistiska/antipalistinska ageranden.
Svenska regeringen bör besvara Jerusalems protest, med att helt sonika för hela EU, i egenskap av EU ordförande, kräva svar på de frågor som ställs i aftonbladet.
Jag har skrivit det förut, tål jämt att upprepas: Per vet mest, Per vet best, Per vet allt. Alltid.
(se min webbsida: Besserwissers låter inte..."
Jag har svårt att ta Per Gahrton på allvar längre. Oavsett var man står i denna konflikt ska man vara väldigt försiktig med att hänvisa till något som han säger då han spelat ut sin trovärdighet för länge sedan. Vad lösningen på denna konflikt än må vara så är jag tämligen säker på att det inte är fler ensidiga agitatorer av Garhtons kaliber.
Vanisnnet från Mellanöstern verkar smittsamt. Saken är ju i all enkelhet den här:
Aftonbladet (fasc.) publicerar medeltida antisemitism i modern tappning.
Israel kräver och får en ursäkt av fega Sverige, som ju ingenting har att göra med vad Aftobladet (fasc.) skriver.
Gahrton förlorar kontrollen över sig sjäv och talar om Israel som en storinkvisitor om judarna.
Och hur var det nu med mohammedkarikatyrerna? Gjorde inte Fogh Rasmussen rätt som vägrade befatta sig med vad dansk press skrev (och ritade). Så lät det minsann inte från vänsterhåll den gången...
För den som har en gnutta sunt förnuft kvar är situationen uppenbar:
1) Israel har begått åtskilliga brott mot palestinierna, men någon organstöld har inte ens tillnärmelsevis bevisats. Däremot nog att man mördat oskyldiga palestinier och det ska Israel inte komma undan med - åtminstone om man vill kalla sig demokrati.
2) Palestinierna och deras arabiska grannar är oresonliga och kommer aldrig att prestera något vettigt så länge de insisterar på att hålla sig med otidsenliga religiösa vanföreställningar.
3) Sverige ska inte ensidigt stöda någondera, men inte heller ensidigt beskylla bara den ena parten.
4) Att Aftonbladet (fasc.) inte klarar av att lägga fram några som helst vettiga bevis för sin tes är bara ett bevis på att tidningen inte längre hör hemma i det civiliserade samtalet.
Jaha? Ni som har svårt att ta skribenten på allvar, tar ni Israels antisemit anklagelser på allvar?
Och så var Garthon igång igen. Hans hat vet inga gränser när det gäller judar. De skjuter på barn, de våldtar och nu senast själ de organ som njurar, lever osv.
Gahrton beskyller inte någon enstaka individ. Nej det är staten Israel som sådan som utför dåden.
Men våldtäkterna har inte kunnat bevisas och det har inte organ stölderna heller. Säger han dock. Men det beror minsann på den speciella kultur som palestinierna har(sic)!
Tror någon att Fatah eller Hamas skulle ha missat en sådan propaganda triumf. Hamas placerar ju med berått mod sina raketavfyrningsramper i befolkningstäta områden så att deras egna barn ska dödas vid vedergällningsattacker från Israel. Så varför denna pietetsfullhet i dessa fall? Jo, fallen existerar inte!!!
Garthon skriver också på tal om handel med avrättade dödsdömdas organ i Kina: "Kineser kan man beskylla för vad som helst! Men om man antyder att en israel inte är världens mest humana människa kommer anklagelsen för antisemitism som på posten. Märkligt att detta spel inte genomskådas av fler."
Det märkliga är att det finns bevis för att Kineserna gör det. Men än märkligare är väl dock att det inte fördöms av Garhton. Han insinuerar tvärtom att det inte förekommer. Och här kräver han inte någon utredning. Nej naturligtvis inte: kineserna är ju inte judar.
Slutligen: Ambassaden borde hållit sig utanför det här. Aftonbladet(AB) har rätt att skriva vad de vill. Det vi, som inte gillar vad de skriver, kan göra är att argumentera emot eller inte läsa AB:
"...som jag visar i min bok Palestinas frihetskamp (Carlssons) Israel tveklöst är världsmästare i människorättsbrott."
Per Gahrton gör vad han kan för att bli den ledande antisemiten i Sverige. Imponerande.
Det är naturligtvis ett enkelt sätt att boosta karriären, av kommentarerna på NewsMill att döma är judehatet utbrett i Sverige, men frågan är om det håller i längden.
Historien har inte varit skonsam för politiker som satsat hårt på judehat. Många har försökt men hittills har ingen lyckats utrota judarna.
Givetvis handlar all kritik av staten Israel om dold antisemitism. Det är glädjande att skarpsynta analytiker som Rick, Andreas och Artur har ork och vilja att göra de blåögda newsmill-läsarna uppmärksamma på detta. Vars kommentarer bör tas på ungefär lika stort allvar som denna.
Bo T, var i Garthons artikel hittar du judehatet?
Att israeler håller på med organhandel är inget nytt utan det varit ett känt faktum sedan länge lika så att judiska staten Israel innehaver kärnvapen men förneka detta.
Igår såg jag någonting så ovanligt som en ”Hollywoodrulle” från mellanöstern. Det har blivit en hel del rabalder kring filmen Valley of the Wolves, filmen beskylls för att spä på nationalism samt antisemitism. I Tyskland drog man in distributionsrättigheterna av dem som företräder den så kallade förintelse industrin och i Sverige har bara biografen Zita vågat ta sig an den.
Det var en märklig syn att se amerikanerna är de onda, de hänsynslösa, frossande i tortyr och mord på oskyldiga där judar gärna sålde organ till rika amerikaner innan dem dödade araberna. Filmen berättar en riktig händelse där en turksk stridande grupp i Irak, blir förnedrade och dåligt behandlade av sina allierade amerikanerna. En agent bestämmer sig för hämnd och blir filmens Rambo och hjälte, som till slut dödar skurkarna, amerikanerna.
För mig är diskussionen kring antiamerikanismen inte i närheten så intressant som det faktum att man, i rättvisans namn, äntligen får se en film med fördomar mot Väst. Filmen borde distruberas på SF för att nå ut till fler. För filmen berörde, fina bilder och vacker musik berättade om tortyren i Abu Ghraibfängelset, bombandet av ett bröllop, organhandel med irakiska fångar, det godtyckliga dödandet á la skjut först och tänk sedan. Känns händelserna bekanta? Allt detta har vi nämligen fått läsa om i tidningarna sedan Irakinvasionen Mars 2003. Men ändå är kriget igång, demonstrationerna för få. Varför då inte försöka få fram budskapet med en rulle? Klart att händelserna var aningen vinklade i filmen, precis som i alla actionrullar, men denna film är inte mer antiväst än alla de filmer, speciellt om man slår ihop dem, som är antimellanöstern, antiafrika och mot alla de som inte råkat födas i de rikare länderna.
Därför förstår jag inte censuren kring denna film, jag förstår den verkligen inte! Jag gick in i biosalongen med kritiska ögon, beredd på att inte hålla med filmen. Istället fan jag mig bli väldigt berörd av filmen.
Mycket av vår verklighet kommuniceras via bio och film i dessa tider. Därför tycker jag att det är viktigt att händelserna som Abu Ghraib och andra aktuella händelser Hollywoodiseras. Antingen ska alla dåliga filmer som sprider fördomar bannlysas, eller så ska de få finnas från alla håll för att skadan ska bli så minimal som möjligt. Det är enklare att inse hur skeva bilder Hollywoodfilmer sprider av de ”andra” om vi i väst blir förlöjligade också då och då.
På 30-talet var det "juden raus raus" och numera är det "palestin raus raus".
Samma skit mer eller mindre bara det att tredje rikets uniform är utbytt mot judiska armens, snacka om hycklare.
TACK Boström och Gahrton för Era moraliska stöd till de utsatta men glöm inte att Ni inte kan ändra någonting, vilka äger vad ? vem styr vilka ? ...det har alltid varit så här i historien, ,,,den judiska girigheten...den kristna lättsinnigheten och den islamiska aggresiviteten skriver våra historier nu, vi är alla någon sorts offer.
Andreas: Att den israeliska staten har gjort sig skyldig till en rad brott, det måste väl ändå anses bevisat.
Men du och andra vill ändå göra glidningen över till "judarna" i ditt försvar av densamma. På samma sätt glider du över till den etniska kategorin "Kineserna" i ditt försåtliga resonemang.
Det är märkligt att staten Israels försvarare i Sverige måste ta till alla dessa knep. Kan inte staten Israel få stå för sina egna handlingar utan att gömmas i antisemitismdimman?
http://spanbinge.wordpress.com/2009/08/19/omma-tar-hos-israelvanner/
@#9 Artur
Att vara emot Israel och Ziorasism har blivit liktydigt med Anti-Semitism i den Zionistiska hasbaran vilket har skapat den vettlosa surrealistiska situationen att passionerade antirasister och t.o.m. judar attackeras som antisemiter om de kritiserar Israel aldrig sa litet.
Denna taktik ar sedan lange nednott till benet och vi narmar oss snabbt gransen dar ordet Antisemit blir ett arenamn for de mest anstandiga av manniskor, de som kampar mot rasism och Fascism och for rattvisa och manskliga rattigheter.
Men Zionister har ett starkt egenintresse av att lognaktigt utmala omvarlden som Antisemitisk och hatisk mot Judarna hur skulle skulle de annars kunna stoppa manniskor med samvete fran att emigrera fran ett olagligt Apartheidland som dagligen, och ostraffbart, begar brott mot interationell lag.
Varsagod gapa Antisemit nu bara!
Sjalv ar jag inte saker pa att alla dessa blonda Zionister med Tyskklingande efternamn, och med tanke pa deras Modus Operandi (saa Nazi-likt!), verkligenAR Judar och inte forrymda nazister som gommer sej mitt ibland sina offer och deras avkomlingar. Inget vore lattare nar allt kommer omkring.
Bo T, en liten fundering. Känner du dig inte som en tvättäkta dubbelmoralist när du å ena sidan skriver sida upp och sida ner med tradiga och ologiska artiklar som alla har andemeningen att muslimer och araber är onda, och sedan försöker du växla spår och anklaga andra debattörer för att vara antisemiter?
Fel av mig i min senaste kommentar. Jag menade inte att Bo T skriver tradiga och ologiska artiklar. Utan att Bo T skriver tradiga och ologiska artikelkommentarer. Rätt ska vara rätt, för några artiklar har du väl inte skrivit, Bo?
Garthon har lika stor moralisk vikt som ledarna för terrororganisationerna Hamas och Hezbollah. Strunta i honom!
Man måste undersöka Sverige först! Vi lever i ett apartheidland med tydligt etniskt hirarki, där etniska svenskar i toppen och invandrarne i botten. man borde undersöka varför ger svenska domstolar hårdare straff till invandrare, varför i polisens övningar använder man namnet neger negersson, man borde undersöka varför diskriminerar man invandrare på arbetsmarknaden? varför folk med utländs bakgrund har som examinerade i Sverige har mindre chans att få ett jobb? Kanske man kan undersöka varför fortsätter ockuperationen av Samisk mark och varför i Sverige finns det så stora skillnader mellan svenskabarn och invandrarbarn på betyg. Varför har man i Sverige en bild på rasbiologinsfadern på hundra kronorssedeln?
Intressanta försök att polarisera. Antingen handlar det om antisemitism, eller en judisk världsomsfattande konspiration? Det senare allternativet känns ju klart rimligt. För svensk massmedia är ju verkligen känd för sin pro-israeliska hållning.
Det ser ut att kunna bli en riktigt nyanserad och givande debatt av den här artikeln. Vi har redan lyckats styra bort från den tråkiga sakfrågan, nämligen om det ligger någon sanning i de anklagelser om organstöld som Aftonbladet fört fram, samt Israels ifrågasättande av yttrandefriheten i Sverige, uppbackade av vår ambassadör i landet.
@Kenneth#16
Du ma ha ratt i sak, men din ton overtygar mej om att du ar ett av tva onda ting, antingen ar du en klassisk Nazist eller mer troligt ar du en Zionistisk provokator.
Lar dej att skilja pa Judar och Zionister!!
"Israel borde för sin egen skull se till att göra en neutral och opartisk undersökning om ifall organstölder från dödade palestinier förekommer."
Vad finns det egentligen för fakta detta bygger på.
Brukar man inte först undersöka potentiella organdatorer?
Detta är argumentation av typen "Jag har hört att du slutat slå din fru, stämmer det ? "
Gahrton tycker att Israel borde "göra en neutral och opartisk undersökning om ifall organstölder från dödade palestinier förekommer". Varför stanna där? Varför inte göra en "opartisk" undersökning om ifall judarna bakar in barnblod i påskbrödet och om de konspirerar för att ta över världen? Det har ju påståtts att judarna låg bakom 11 september så om detta måste förstås också en opartisk utredning göras. "Sådana anklagelser bör undersökas, inte fördömas."
Tack Per Gharton för den fian artikeln. Det här har ingenting med semitism att göra. Regering i Israel måste först svara de frågor , Varför obduktion? Varför döda palestiner tas tillbaka obducerad?
”Man bör dock komma ihåg att misstankar om att israeliska soldater stjäl organ och begår våldtäkter inte bygger på föreställningen att de skulle vara särskilt grymma, utan tvärtom på föreställningen att de är precis som andra soldater i krig. Krigsvåldtäkter är tyvärr ganska vanliga i alla arméer. Organstöld är säkert mycket ovanligt, men förekommer.”
Jag håller med helt och hållet, det var bra skrivet och jag är tillräckligt mycket misantrop för att kunna tänka mig att misstankarna i artikeln har grund. Tyvärr är det också så att antisemiter kommer att utnyttja sådan här artiklar, om det nu skulle vissa sig att det bara är rycktesspridning, bara bygger på misstankar från en familj vars son sköts 1992, kommer Aftonbladets insatts i det här fallet enbart vara att ha spätt på antisemitismen. Nu har antisemiter fått vatten på sin kvarn, och det kan också vara farligt.
Donald Boströms artikel har publicerats på Aftonbladet
Kultur. Vem är chefredaktör där? Jo, Åsa Linderborg.
Hon beskyllde nyligen Göran Hägglund för att likt nazisterna på 30-talet försöka strypa det fria kulturlivet.
Nu har hon fattat det redaktionella beslutet att publicera en artikel som snuddar vid de mest infernaliska anti-semitiska och nazistiska myterna om juden, nämligen hur han slaktar icke-judar för egen vinnings skull.
Vem är det som går nazisternas ärenden, Åsa Linderborg? Eller är det Hamas och Hizbollahs ärenden du går?
Vad ska man säga, Kenneth? Judarna inte bara kontrollerar medierna, utan de dominerar även PORRBRANSCHEN (huu så läskiga de är!).
Den här var faktiskt ny. Jag har redan fått veta att judarna käkar småbarn till frukost, så Aftonbladets artikel var förstås ganska mesig. Det behövs kärnfullare avslöjanden och den här porrhistorien är utmärkt. Kanske du Kenneth rentav kan bevisa att de kvinnliga skådespelarna är minderåriga, så att vi säkert får folk att ytterligare avsky judarna (annars kan ju någon tro att de hemska judiska porrfilmerna spelats in frivilligt...).
Allvarligt talat: Det brukar heta att någon politiker fiskar i grumliga vatten. På basen av flera inlägg här fiskar Gahrton i ett stinkande träsk.
Charlie
Jag citerade Garhton. För egen del: det är inte kinesen som sådan som håller på med organhandel. Det är det statsbärande partiet som tillåter det.
Jag har många goda vänner i Kina. De bekräftar detta.
När det gäller staten Israel så gäller väl följande. Efter att Israels grannar förlorat ett antal krig mot Israel så ändrades taktiken (utom i Jordanien och Egypten som slöt en varaktig fred) till bl. a självmordsbombning, raketbeskjutning där förövaren gömmer sig i folkhavet. Israel har rätt att försvara sig. Resultatet ser vi dagligen. Hemskt, förfärligt men skulden ligger till stor del på dem som vill förgöra Israel. Utan dem skulle inte Israel kunna eller behöva uppföra sig som det nu gör.
Och det är just här det försåtliga ligger hos Gahrton. Han nämner mycket sällan varför Israel känner sig hotat, han tar inte avstånd från raketbeskjutningarna osv. osv. Han nämner heller aldrig att Israelerna, Tyskarna, Finnarna, Polackerna m.fl. tog hand om sina flyktingar efter andra världskriget.
Arabstaterna håller palestinierna i läger alltsedan dess. De räknar kallt med att hatet ska blomstra och på så vis kan man använda Israel som hatobjekt istället för att genomföra nödvändiga reformer i de egna länderna.
till #16 Kenneth
Visst får man påpeka detta och det görs ofta också. Men jag undrar varför det är intressant? Framför allt undrar jag varför du utgår från att alla judar som äger medier av olika slag skulle ha en gemensam agenda?
Judar är ett mycket, kanske med tanke på sin relativt lilla mängd, framgångsrikt folk om man ser generellt.
Dessutom är det ett ganska dåligt exempel att dra upp Helle Klein. Även om hon har judiskt påbrå är hon faktiskt prästvigd i svenska kyrkan och dessutom är hon en uttalad palestinavän som inte tvekar en sekund att ensidigt kritisera Israel.
Men om man tror att alla judar genom sitt blod ingår i samma sammansvärjning så är det klart att man tror att även en protestantisk präst och tillika palestinavän är sionist och en del av den stora judiska konspirationen enbart för att hon har judar i släkten. Det är dock just detta som är den mest klara definitionen av antisemitism.
Vill poängtera att jag inte med detta inlägg tar sida för någon av parterna. Men jag antar att jag trots det i dina ögon är en blodtörstig sionist.
Det är trist att man i sverige kan häva ur sig vad som helst om judar och sedan kräva att det är judarna som ska bevisa sin oskuld och inte de rasister som hittar på allt mellan himmel och jord.
P Gahrton hade aldrig skivit om undersökning om dessa anklagelser hade gällt Hamas eller Fatah.
Då hade det varit "lögnaktig sionist och USA-propaganda"..........
Gahrton är en Israel-hatare av stora mått och blundar för terrorbrotten mot regionens enda demokrati.
Lite fakta om Israel.
http://www.youtube.com/watch?v=VdDGBkJtRq4
Kan inte våran sketna Ambassadör strunta i att missbruka yttrandefriheten och istället göra sitt jobb och värna om svenska medborgers rättigheter. Tillexempel som USA gör...http://www.haaretz.com/hasen/spages/1108644.html
Är det inte just de rutinmässiga beskyllningarna om antisemitism som mest av allt definierar oss judar mot andra grupper? Om rasism skall upphöra måste vi sluta med dela upp människor i raser och tilldela varandra egenskaper därefter. Särskilt probelmatiskt, och särkert också kontraproduktivt, blir det om man återkommande spelar på ett kollektivt dåligt samvete.
Ner med kapitalets cyniska tyranni.
censur censur när moderator finns med. *usch*
@Goran Bockman
"Elin du bor inse att man har ratt mycket pa fotterna innan man gar ut med en artikel som Donald Boströms. Anklagelserna om Antisemitism kommer s.a.s. med vandande post och sa var den renommen kord", skriver du.
Har du läst artikeln? Donald Boström lägger aldrig fram några bevis för den påstådda handeln med döda palestiniers organ. Istället fabulerar han fritt för att knyta ihop sin historia. Det är här hans historia börjar hämta näring från myterna om den blodtörstiga juden som dödar icke-judar.
Ett sansat och redigt inlägg av Per Gahrton, i kontrast mot israels obetänksamma utfall mot den svenska yttrande. och pressfriheten.
Gahrton har rätt när han påpekar att israel har ett svårsleget världsrekord när det gäller brott mot mänskligheten.
Det är tur att vi har Gahrton i EU. Han verkar vara den enda som strävar efter sanning och rättvisa för palestinier i denna sippa församling.
Tack för en saklig och nyanserad artikel. Det är
precis så här kontroversiella anklagelser ska behandlas. Förutsättningslöst , och inte trosvisst åt vare sig det negativa eller positiva hållet.
Mycket bra rutet av herr Garthon.
Israel måste få mycket mera kritik av västvärlden.
Det landet är tyvärr inte rumsrent.
Hur snabbt ruttnar en kropp?
Går det fortfarande att gräva upp kropen och låta en ansedd rättsmedicinsk expert kolla om några organ stulits?
Aftonbladet/Shibsted har ju definitivt ha råd (det skulle också bli århudradets scoop för dem om det visade sig att organ verkligen hadde stulits)
Glöm dom politiska konsekvenserna, killens annhöriga förtjänar ju klarhet om hans öde!
Judar har föklarat sig i två tusen år mot vansinniga anklagelser, herr Gahrton, men det har föga hjälpt. Nu är det dags att antisemiter inom journalistkåren, blaskor med nazisympatiserande traditioner samt somliga islamofasistiska gröna politruker ställer sig framför en stor spegel och börjar noga begrunda bilden, ända in i den bruna benmärgen.
Jag antar att det är möjligt någon mutats för att man ska kunna "skörda" organ ur döda (det är mycket pengar i organ, så det är fullt möjigt det är inte direkt ovanligt över hela världen).
Artikeln i Aftonbladet gör dock dessutom otroliga påståenden om försvinnanden, att infångas var en säker död, etc, etc.
HRW verkar bättre än Amnesty (som gått ner sig även internationellt), men jag tror inte det finns stöd för de teserna någonstans.
Artikeln verkar således vara en samling otroliga påståenden och angrepp utan bas i verkligheten.
Utan att vara en expert på ämnet:
Att påstå att judar slaktar kristna barn för att använda blodet i religiösa riter är en gammal traditionell entisemitisk anklagelse. Det är svårt att inte se Donald Boströms Aftonbladet-artikel som en modernisering av den antisemitiska synvinkeln (utom för Gahrton naturligtvis).
Men vad vet jag, det kanske presenteras en ny artikel i morgon med gott stöd för alla anklagelser? Det är nog lite mindre sannolikt än att jag vinner miljoner på tipset till helgen.
(Det jag inte förstår är hur så många till vänster kan bry sig om ämnet. Jag följer det mest för att det ger en bra bild av svenska medier om man samtidigt läser NY Times.)
Intressant att diskussionen slutade med judar och antisemitism, det händer ju alltid...
Många kallar Israel för en judisk stat. Jag vill gärna protestera. Det finns inte så mycket som är judiskt med Israel, bortsett ifrån att många israeliska politiker gärna drar sådana paralleller. Israel är snarare en ideologisk baserad stat, nämligen baserad på sionism. Vad sionism är att den fokuserar på rasskillnader, exakt som nazism gör. Nazister ser arier som den högsta rasen, medan sionister ser judar som Guds utvalda folk. Different words, same shit.
Israel är en fascistisk stat som ignorerar internationella regler och lagar, dödar barn och oskyldiga människor "i självförsvar"...varje dag. Dessutom brukar israeliska domstolar ge rätt till israeler att stjäla mark och egendom från palestinier, då de åberopar 2000 år gamla historier. Vad sionister gärna inte talar om att innan den moderna sionismens tid (1897-idag) bodde redan många judar i Palestina, de var nämligen araber och hebréer. Men sionisterna var så illa tvungna att skicka dit européer som kallar sig judar. Modern sionism handlar om att kolonisera mellanöstern, och många sionister har talat om "Storisrael", som sträcker sig från Egypten till Irak. En urgammal nationalistisk ideologi som hör hemma på 1800-talet.
Jag vet många judar som tar avstånd från sionisternas våldsamma ideologi. Det glädjer mig. Det visar att fascisterna har fel om allt. Jag tycker att man ska undersöka Boströms anklagelser mot den israeliska armén, nu när man ändå ska dra den inför krigsrätt.
Det är tragikomiskt att kommentatorerna här beskyller Gahrton för antisemitism när han kritiserar staten Israels brott mot mänskliga rättigheter. Sluta urlaka begreppet antisemitism!
Vad gäller Boströms artikel, liksom misstankarna om kinesisk organhandel: en journalist ska belysa angelägna samhällsfrågor, inte presentera "bevis". I Boströms artikel står det klart att det är palestinierna som misstänker organstöld, inte att organstölderna är ett obestridligt faktum. Varför ska inte detta undersökas och belysas, precis som andra misstänkta brott mot mänskliga rättigheter? Är det falska beskyllningar, kommer det ju att visa sig. Men att en journalist inte kan skriva om misstankarna utan att Sveriges ambassadör beklagar sig, det övergår mitt förstånd.
Att det finns idioter som passar på att smutskasta judar i allmänhet när sådana här frågor dyker upp, det verkar tyvärr oundvikligt. Men vi behöver inte anpassa oss efter antisemiterna och lägga munkavel på journalistkåren.
Den enda fråga arabvärlden hittils har kunnat enas kring är israelhatet. Kan inte du Garthon med flera försöka se att det finns andra aktörer i den här regionen som bär skuld till situationen. Eller är hatet mot Israel så blint?
Om du vill förbättra livet för palestinierna så belys kvinnoförtrycket, kämpa för demokrati i de palestinska områdena, sätt press på arabstaterna. Och för all del lyft fram den orättvisa behandlingen men blanda inte ihop känslor (hat?) med fakta för en gångs skull!!
Jag har tyvärr tvingats följa din propaganda hela mitt vuxna liv och den blir bara bittrare och bittrare. Var vänlig stämpla ut någon gång!. Det är inte med hjälp av såna som dig man löser en konflikt eftersom du alltid bara kan se att det är ena partens fel när man träter.
Detta är nog första gången jag hållit med Per Gahrton, brukar alltid vara på direkt kontrakurs med vederbörande. Tycker att Israel och den statens utövande av statsmakt bör granskas och fördömas enligt samma normer som andra staters. Så verkar inte ske. Följande kommentar kopplad till vissa satiriska teckningar innehållande ett flertal stympade kroppar inklusive kvinnor och barn: "En sån tur att det var en israelisk motattack och inte en palestinsk självmordsbombare" verkar ha stor förankring i verkligheten
Tack Gahrton
Jag bara undrar vad det är som får den svenska ambassadören att agera så partisk o utan att vara lite eftertänksam. Hur kan man även ha förtroendet kvara för en sån ambassadör.
Dina sista ord säger nog allt, ställ Israel i samma rättvishets våg som de själva var med o skapade.
Tack för denna inlägg i en debatt som nu borde köras o tömmas