[...] Kultur och idrott tillhör kommunens kärnverksamheter. Jag utvecklar varför i dagens artikel på Newsmill. Kultur och idrottens roll för Stockholms attraktivitet och utveckling är mycket stor. Se den [...]
Blogg:Idegaards blå dunster « Från huvudstad till världs, 2009-11-04, 14:36
Thomas Idegaard är en extremist och nyliberal taliban. Hans åsikter har ingen anknytning till verkligheten.
Permalänk | Anmäl
Tor Svensson, 2009-08-07, 12:42
I stort sett all ekonomisk, politisk och kulturell makt är centraliserad till huvudstaden - om det nu råkar finnas en större kulturell händelse utanför huvudstaden så bör enligt artikeln omgående centraliseras dit. Att ytterligare förstärka huvudstadens dominans gynnar varken Stockholm eller övriga landet
Permalänk | Anmäl
Mats, 2009-08-07, 12:46
Vilket floskulöst dravel!
Permalänk | Anmäl
torrkorven, 2009-08-07, 12:52
Stockholms problem är inte att det är för få arrangemang, problemet är att det är för många arrangemang.
Det resulterar i att stockholmarna inte går och ser någonting "live" utom möjligtvis Madonna, om hon nu skulle ha vägarna förbi.
Finnkampen i friidrott flyttades till Göteborg för några år sedan, inte för att Stockholm saknar arenor utan för att stockholmarna inte vill se idrott live.
På sommrarna åker stockholmarna bort från staden, dom få som är kvar klagar över lantisar som invaderar deras älskade stad.
Permalänk | Anmäl
Hasse, 2009-08-07, 13:18
Mycket bra artikel!
Det är verkligen dags att Stockholm stad agerar nu. Steg 1 är att låta bygga om Stockholms Stadion till en renodlad fotbolls- och konsertarena. Bort med de hemska löparbanorna som bara nyttjas en och en halv gång per år och låt den vackra Stadion återigen få blomstra!
Permalänk | Anmäl
Charles Gann, 2009-08-07, 13:30
Självklart ska alla stora kulturevenemang äga plats i Stockholm.
Stockholmare är smartare än lantisar och har därför rätt att se alla evenemang live.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-08-07, 13:39
För det första vad har sopning av gator och nybyggnation med kultur och fritid att göra? Och för det andra var i sin debattartikel på DN säger Idergard att vi ska lägga ner satsningar på kultur? Det enda han säger i den är att det i en period av kris kanske är rimligare att dra ner på kultur och fritid än vård/skola/omsorg....vilket är ganska svårt att argumentera mot. Om Madeleine tycker det är viktigare att hon slipper åka tåg ett par timmar för att titta på Madonna än att barnen får ordentlig utbildning i sthlm kan hon ju gärna försöka gå på val med de åsikterna....
Permalänk | Anmäl
Johan_k, 2009-08-07, 13:47
Jag instämmer med Bo T. ÄNTLIGEN ett vettigt ord i denna jämrans... öh... OSERIÖSA DISKETION!
.
:o)
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-08-07, 14:02
Herrej.... vilket pseudoproblem.
Permalänk | Anmäl
Bo Jensen, 2009-08-07, 17:11
Först hysterin kring Michael Jackson. Och nu upphöjs nästa pop ikon till den kulturella eliten.
Det här är inte kultur det är ren business. Musikaliskt sett kan ni lika gärna satsa på Calle Jularbo.
Låt mig höra en enda musikaiskt inttressant sekvens av Madonna eller Jackson.
Permalänk | Anmäl
loveforsale, 2009-08-07, 17:54
Nästa låt blir "Livet i finnskogarna" ,ed Calle Jularbo. Sen kommer
Snoddas med "Flottarkärlek". Sen blir det Madonna med " Im a Virgin",
Svenska politikers musiksmak kan skrämma vilda hästar i sken.
Permalänk | Anmäl
loveforsale, 2009-08-07, 18:00
Hur orkar man.
Jesus omformad till Madonna.
Lyssnar just på ett radioprogram i P1.
Knappt ett ord om musiken. Bara ikonen och sexet.
Vad har det tagit år kvinnorna. Kan de inte skilja på serietidningsvärlden och den verkliga verkligheten.
Hänt i Veckan i nya format!
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2009-08-07, 18:02
#5 Charles Gann, 2009-08-07, 14:30
"Det är verkligen dags att Stockholm stad agerar nu. Steg 1 är att låta bygga om Stockholms Stadion till en renodlad fotbolls- och konsertarena."
Fotbollshuliganer och påtända popsnören vid Östra Station?! Nänänä, aldrig i livet! Vi vill kunna åka hem och till stan utan att störas och antastas av såna, Nån måtta får det vara.
Fotboll och rockmusik borde i lag förbjudas.
"Bort med de hemska löparbanorna som bara nyttjas en och en halv gång per år och låt den vackra Stadion återigen få blomstra!"
Riv Stadion och bygg enklare hyresbostäder åt dom hemlösa där istället. Friidrott är inkörsport till dopning och drogmissbruk.
Permalänk | Anmäl
lunchdröm, 2009-08-07, 18:52
En ovanligt inskränkt artikel som dessbättre tydligt visar hur man resonerar i Tjockhult: allt skall dit, och resten av landet kan stängas ner. Har inte tanten några viktigare problem att ta itu med?
Permalänk | Anmäl
Mikael, 2009-08-07, 19:12
Tyvärr får vi vänta ett par år. Göteborg är sommarkonsertstaden nummer 1 just nu. Bara att inse trots att jag bor närmare Stockholm. Ullevi tar ju nästan 60.000 och det gör ju inte sthlms stadion. För arenaartister kommer framtiden se dystrare ut. Tyvärr så är de gamla gubbarna och någon gumma som kan sälja ut arenorna. Ac/DC, Rolling stones, Iron maiden och bruce springsteen
Permalänk | Anmäl
Andreas, 2009-08-07, 19:59
Madeleine Sjöstedt gör rätt i att försvara att kultur och idrott ingår kommunernas kärverksamheter. Det gäller för övrigt staten också. Tyvärr är Sjötedts argument om varför inte det bästa. Hon menar at kultur bidrar till kommunens attraktivitet, och att den därigenom får intäkter som kan gå till sjukvård och skola etc. Det kan nappast vara kulturens uppgift i samhället att dra in pengar och locka världsstjärnor. Kulturen är mycket bättre på att stå för skönhet, bidra till demokratins och offentlighetens samtal om vilka vi är och vill vara som ett samhälle, yttrandefrihet, ja grundläggande diskussioner om vad det är att vara människa och att ingå i en gemenskap. Sådana diskussioner är nödvändiga för det demokratiska samhället. Madonna kanske kan bidra en del hon med men det är knappast tillräckligt.
Andra som formulerat detta bättre:
http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/nina-bjork-kreativitet-varde-gener...
http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/stefan-jonsson-konstfacks-elever-f...
http://www.eurozine.com/articles/2007-06-28-peck-sv.html
Permalänk | Anmäl
Katarina, 2009-08-07, 20:24
Åh, herregud. Madonna kommer till Göteborg. Inte till Stockholm. Katastrof.
-
För ett antal år sen var Stockholm kulturhuvudstad i Europa. Jisses vad stockholmarna jäste. Varje dag under sommaren gick det ett kvällsprogram från Stockholm, som alltid presenterades så här:
-
"Någonstans måste världens centrum ligga. Kanske ligger det i Stockholm, kulturhuvudstad i hela Europa." Ja jisses.
-
Vi kan väl lägga ner resten av Sverige och skicka pengarna till Stockholm. Resten av Sverige är ju bara fula förorter till Stockholm i alla fall.
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2009-08-07, 20:50
Sååå tråkigt, Zzzz, orka!
Att jag ens själv orkar kommentera, jag fattar ingenting.
Permalänk | Anmäl
HesaPesa, 2009-08-07, 21:00
Det kan val inte vara nagon storre forlust
Permalänk | Anmäl
Yvonne Dafgard, 2009-08-08, 02:42
Det kan val inte vara nagon storre forlust
Permalänk | Anmäl
Yvonne Dafgard, 2009-08-08, 02:42
“Det borde vara självklart för Madonna att spela i Stockholm” säger Madeleine Sjöstedt. Varför då - om jag får ställa frågan på sin spetts? Det är väl upp till henne om hon vill komma eller ej. Tycker hon inte att det är värt det får hon väl låta bli. ”Att Kultur och idrott är strategiska utvecklingsfaktorer och har en lika viktig plats i en kommunal budget som skola, socialtjänst och äldreomsorggod”, är bara skitsnack. Vet du, Madeleine, vad du talar om. Är du en av de inkompetenta politiker som Marianne Samuelsson, som vi behöver bli av med fortast möjligt. Det nya näringlivet villkor är också tvärtom vad Sjöstedt säger. Näringslivet får givetvis själv betala sina kommersiella jippon och aktiviteter som går ut på att tjäna pengar. Politiker skall givetvis inte stödja detta.
Varför allt vurmande om klumpeklossprojekt? Är det så, att näringslivet och vissa politiker går hand i hand och har en agenda som är oförenlig med arbetet för allmänhetens bästa
Permalänk | Anmäl
socrates, 2009-08-08, 05:35
"Den regionala utvecklingsplanen för Stockholmsregionen fastslår att ett levande och aktivt kulturliv är ett av de främsta kännetecknen för en dynamisk region."
Ja är det "fastslaget" i en regional utvecklingsplan, då måste det ju vara så.
Snälla folkpartiet, sparka denna människa!
Permalänk | Anmäl
JInn, 2009-08-08, 06:49
Ann Sidbrant: du skrev fel...det skulle vara "...skicka TILLBAKA pengarna till Stockholm".
Ärligt kunde jag inte bry mig mindre om Madonna och skiter högaktningsfullt i om hon har en konsert i Stockholm eller inte. Men rätt ska vara rätt, och Stockholm (likt Sverige i EU) betalar för alla andra.
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2009-08-08, 08:54
Det kan väl inte vara meningen att lägga ned äldreboenden för att satsa på idrottsarenor.
Permalänk | Anmäl
tidosss44, 2009-08-08, 09:01
Vad är ditt problem? Klarar tanten inte av att Madonna (som om hon är kultur verkligen befinner sig i det lägre skiktet) är i Göteborg? va fan, dom kan gott få ha henne. Läste någonstans att Elton John var i Borås i sommar. Är det fel det med då? Snacka om kvasidiskussion
Permalänk | Anmäl
Bagsnatcher, 2009-08-08, 11:11
Göteborg eller stockholm, spelar väl ingen roll. Var glad att hon överhuvudtaget bryr sig om att resa så långt upp i de norra ödemarkerna.
Illwill. Myndighetsjobb, och annat pappersvändande som föregår i stockholm, genererar inte pengar åt staten, det är bara pengar från produktionen i övriga Sverige som cirkulerar. Att sthlm skulle betala för övriga EU är lika löjligt som när sthlm, en ganska medelmåttig kommun i europeiska mått mätt, framställs som en storstad.
Permalänk | Anmäl
Antropos, 2009-08-08, 11:28
Ett ännu större politiskt problem är att Madonna inte spelar i Haparanda. Världen är full av stora politiska problem, man kan bli deprimerad och mörkrädd för mindre.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2009-08-08, 12:59
Otroligt. När Centerpartiet dissar Saab -- som förvisso kan ha spelat sina kort lite fel, men inte ska styras politiskt eller tagit emot en enda skattekrona -- eller detta kulturborgarråd säger att det att Madonna inte spelar i politikerns hemstad är ett politiskt problem så känner jag hur Lars Ohly, Mao och Sovjet segrat. Totalt!
Permalänk | Anmäl
Orolig bracka, 2009-08-08, 14:38
Stockholm har Pride, Göteborg Madonna.........
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-08-08, 15:27
Med tanke på att alla ungdomar från alla landsortshålor runt om i landet redan nu flyttar till Stockholm och bidrar till överbefolkning och höjda hyror, inte p.g.a jobb, inte p.g.a studier, utan bara för att de vill flytta och tycker det är spännande att bo i stora stan, så är det väl bara bra om det sker nån form av utjämning och inget roligt händer i Stockholm.
Förlägg alla mega-händelser till trötta småkommuner! Madonna i Finspång, Pride-festival i Grums, Melodifestival-final i Sveg!
Permalänk | Anmäl
Gusten, 2009-08-08, 18:39
Sluta betala socialt understöd och bostadsbidrag till flyktingar och lägg pengarna i stället på kultur och kvalificerad utbildning.
Permalänk | Anmäl
Victor F., 2009-08-08, 19:11
Sno Leif Nilsson från Göteborg & co. Där har ni anledningen till att Göteborg är evenemangsstaden nr. 1 i Norden. Jag var på en föreläsning av honom som han gjorde för ett (då) nystartat evenemangsbolag i Borås och en mer karesmatisk person har jag aldrig sett. Tydligen som omsätter evenemang i Göteborg 3 gånger mer än vad en stad av dess storlek skall göra (mycket tack vare Liseberg visserligen). Stockholm har antagligen en siffra som är lägre än 1...
Permalänk | Anmäl
Marcus Johansson, 2009-08-08, 19:50
Jag är inte förvånad över att Madonna och liknande artister inte uppträder i Stockholm. Stockholms politiker saknar ett verkligt intresse för kultur och idrott. Det som verkligen förvånar mig mer är att vi har 4 fotbollslag i allsvenskan. Deras möjlighet att träna är verkligen inget att yvas över. I Malmö har man 7 gräsplaner för träning utanför sin spelarena. En av dessa planer är för A-laget. Var finns denna möjlighet i Stockholm?
Skäms Stockholmspolitiker!
Permalänk | Anmäl
Taxifilosofen, 2009-08-08, 19:56
Även om jag efter tre år i huvudstaden älskar Stockholm och stockholmarna måste jag komma med det smärtsamma beskedet att staden är både befolkningsmässigt och geografiskt illa beläget i riket. Sökordet "befolkningstäthet" på wikipedia ger klara besked på vidstående karta. Min morfar från göingebygden har alltid hävdat att Stockholm är "en avkrok halvvägs till Ryssland". Jag är benägen att hålla med. Att satsa skattepengar i huvudstaden är en förolämpning mot alla oss som bor i götalandskapen, Sveriges verkliga tyngdpunkt. Stockholmare! Åk till Helsingfors! Om Sjöstedt också kollar Madonnas turnelista ser hon att det finns en logistisk logik som också gynnar Göteborg. Stockholmare! Jag är ledsen. Er stad är verkligen en avkrok!
Permalänk | Anmäl
Sven Persson, 2009-08-08, 20:16
Ingen Stockholmare har uppenbarligen förstått att Stockholm kommer att ha mindre och mindra betydelse i framtiden. Framtiden tillhör Malmö och Göteborgsregionerna, nära europa och med broar snart hela vägen söder ut. Stockholm är och kommer i farmtiden ännu mer att vara en avkrok av Sverige. Tyvärr.
ts
Permalänk | Anmäl
Tommy S, 2009-08-08, 21:11
Det beror naturligtvis på att göteborgarna är så mycket öppnare, trevligare och roligare än stockholmarna. Göteborg är Sveriges Rio de Janeiro och Stockholm är Sveriges Leningrad under belägringen på andra världskriget. Det är som natt och dag,
Permalänk | Anmäl
Johnny, 2009-08-08, 21:12
He he , nog dags för stockholmarna att se sej akterseglade,
västkusten och skåne tar över det mesta snart.
Permalänk | Anmäl
Kaptenen, 2009-08-08, 21:29
Att överhuvudtaget lägga ett politiskt perspektiv på det hela visar ju att man inte förstått ett dugg.
Det handlar om att arrangören (Live Nation) placerar evenemangen där det fungerar bäst. Göteborg har inte bara betydligt bättre läge geografiskt, utan även en riktigt bra konsertarena i Ullevi. Dessutom så fyller man den ofta två gånger, vilket är ovanligt förutom i riktigt stora städer som New York och liknande. U2 spelade två dagar. Madonna spelar två dagar. Uppenbarligen så levererar Göteborg, till skillnad från Stockholm.
Istället för att reagera med något snedvridet lillebrorskomplex och vilja "ta över" saker från andra så får man väl från Stockholms håll satsa på något som man själva är bra på. Göteborg har hittat sin grej, vilket är evenemang och konserter. Stockholm behöver hitta sin grej... förutom världsfrånvända politiker förstås.
Permalänk | Anmäl
ChX, 2009-08-08, 21:38
Live nation lägger evenmangen där det drar in mest pengar till artisten. MS har helt rätt och med nya Stockholmsarenan kommer vi dominera även på detta område tids nog. Göteborg: njut medan ni kan! ;-)
Permalänk | Anmäl
clas, 2009-08-08, 22:40
clas,
Stockholmsarenan kommer väl bara att ta 30 000 åskådare samt att dess innerplan är mindre än Ullevis. Således förblir Ullevi den största konsertarenan i Norden, vilket talar för att evenemangen kommer att hållas där även fortsättningsvis. Den nya fotbollsarenan i Solna kanske dock kan ta över arrangemangen eftersom den kommer ha så pass stor publikkapacitet, men det som kanske talar emot detta är att den ligger i Solna och därmed lite avsides.
Permalänk | Anmäl
Buffon, 2009-08-09, 00:13
Det finns tre skäl, varför nästan alla stora rockkonserter arrangeras i Göteborg.
1. Göteborg & Co, som med brett politiskt stöd under många år arbetat med att sätta Göteborg på världskartan genom att få hit så många mässor, konserter, evenemang som möjligt.
2.Evenemangsstråket med Liseberg - Svenska Mässan - Scandinavium - Bergakungens salar och Ullevi (en promenad som avverkas på mindre än 10 minuter!) Närheten mellan arenorna, hotellen och nöjeslivet. Efter en konsert på Ullevi eller Scandinavium promenerar man på fem minuter till Avenyområdet. Inga pendeltåg, inga bussar eller tunnelbanor behövs för att transportera sig.
3. Det geografiska läget: de stora artisterna gör en, max två spelningar i Skandinavien. Då är det vikltigt, att nå så många åskådare som möjligt. Det är ungefär samma avstånd till Göteborg från Stockholm, Oslo och Köpenhamn/Malmö.
Permalänk | Anmäl
Christian Schickhardt, 2009-08-09, 07:47
Anders B Westin: Det låter ju skitkul att bo i den stad som du beskriver. Sen tycker jag att du själv borde se upp vara lite mer försiktig. Alla vet ju hur fullkomligt livsfarliga popsnören brukar vara. Jag tänker inte ens gå in på alla gäng av anabolastinta friidrottare som bara väntar på att få sätta spikskona i någon!
Permalänk | Anmäl
olle, 2009-08-09, 08:07
Artister som Madonna spelar sällan i flera svenska städer. Fru Fp bör glädjas åt att "resurser för vård och välfärd" skapas i eftersatta Gbg istället.
Permalänk | Anmäl
Claes, 2009-08-09, 09:40
Varför bara rikta in sig på popbesökare som kommer under 1-3 dagar om året för att lyssna på någon pop-ikon? Då är det bättre att förvalta och utveckla de värden som finns om Sverige utomlands för att dra hit turister 365 dagar om året.
Sverige är känt som syndens stat här i världen. De penningstinna turisterna från Asien kommer hit och en hel del blir väldigt dystra över att det är synd det inte finns någon svensk synd mer. Satsa på att öppna strippklubbar och bordeller på löpande band. Vi har i dag massor av lediga lokaler, finns massor med exhibitionistiska kvinnor som gärna visar upp sina gyllene behag. Det finns kvinnor som villigt utför kroppsarbete mot pengar och inte drar sig för att tjäna en extra hacka.
Men först måste folkpartiet liberaliseras innan dessa tankegångar kan gå in i gemene folkpartists huvud. det är ingen idé att förneka att sexualdriften finns. Det är ingen idé att förneka att drigften att tjäna pengar finns också. Så rädda den svenska välfärden med striptease och skökor. Dessutom kan många svenska kvinnor slippa ångesten och förnedringen över att besöka socialförvaltningens kränkande tjänstemän/kvinnor.
Permalänk | Anmäl
Gunnar Arnkvist, 2009-08-09, 10:53
Med tanke på ovanstående kommentarer: Det är skrämmande, hur lågt debattnivån har sjunkit på Newsmill. ;(
Permalänk | Anmäl
Christian Schickhardt, 2009-08-10, 14:37
Sjöstedt en nolla. Sjöstedt vet inget om idrott och Stockholm. Stockholm är väl en av världens sämsta idrottsstäder som knappt fostrat någon idrottare av klass. I stort sätt alla idrottare av klass kommer från andra städer i sverige. Gör en jämförelse mellan Växjös bästa manliga och kvinnliga Wilander/Kluft vidrottare med Stockholms, pinsamt för Stockholm. Stockholm saknar alla adekvata anläggningar för elitverksamhet. Ta Minsk en jämförbar stad med Stockholm de har ven helt annan klass på sin idrottsinfrastruktur med nybyggd skridskohall och velodrom. Det vär skandal att det inte byggs såväl en velodrom som skridskohall i Stockholm under lågkonjunkturen. Varför kommer så många pajasar fram i FP.
Permalänk | Anmäl
Allan Stahre, 2009-08-12, 11:14
Nice post! Very rational! And the government should take culture and eduction, these two important things into careful consideration. classifieds |ads|memory foam mattress
Permalänk | Anmäl
Susancai, 2010-07-06, 11:04
ailable at Links of London a much lower price. cheap Juicy Couture Bangles These expert and detailed replica Pandora Rings replica dealers provide amazing replica Pandora Bangles quality at a fraction replica Pandora Earring for sale of the cost. Some cheap Christian Dior wholesale people shy away from jewelry designer replica jewelry because it cheap Tiffany Necklaces wholesale calls up images of replica Gucci Necklace trench-coated shysters selling them designer jewelry store in back alleys. It doesn't have to be that way. There are many compa
Permalänk | Anmäl
echo, 2010-07-17, 03:37
contrary, alike fine jewelry someone who's applicable infant fine jewelry foreign from family albatross fashion jewelry potentially seal a copious fine jewelry benefit from this business. silver jewelry Quartz mechanism Case train wholesale silver jewelry appeal : 947.933.04/0373 In cheap silver jewelry greater survey on influence wholesale fashion jewelry also control done on silver jewelry of Chilean companies, Anderson Chanel Brooches Jewelry further Reeb (2003) plunge into
Permalänk | Anmäl
laiji, 2010-07-22, 04:56
51 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Thomas Idegaard är en extremist och nyliberal taliban. Hans åsikter har ingen anknytning till verkligheten.
I stort sett all ekonomisk, politisk och kulturell makt är centraliserad till huvudstaden - om det nu råkar finnas en större kulturell händelse utanför huvudstaden så bör enligt artikeln omgående centraliseras dit. Att ytterligare förstärka huvudstadens dominans gynnar varken Stockholm eller övriga landet
Vilket floskulöst dravel!
Stockholms problem är inte att det är för få arrangemang, problemet är att det är för många arrangemang.
Det resulterar i att stockholmarna inte går och ser någonting "live" utom möjligtvis Madonna, om hon nu skulle ha vägarna förbi.
Finnkampen i friidrott flyttades till Göteborg för några år sedan, inte för att Stockholm saknar arenor utan för att stockholmarna inte vill se idrott live.
På sommrarna åker stockholmarna bort från staden, dom få som är kvar klagar över lantisar som invaderar deras älskade stad.
Mycket bra artikel!
Det är verkligen dags att Stockholm stad agerar nu. Steg 1 är att låta bygga om Stockholms Stadion till en renodlad fotbolls- och konsertarena. Bort med de hemska löparbanorna som bara nyttjas en och en halv gång per år och låt den vackra Stadion återigen få blomstra!
Självklart ska alla stora kulturevenemang äga plats i Stockholm.
Stockholmare är smartare än lantisar och har därför rätt att se alla evenemang live.
För det första vad har sopning av gator och nybyggnation med kultur och fritid att göra? Och för det andra var i sin debattartikel på DN säger Idergard att vi ska lägga ner satsningar på kultur? Det enda han säger i den är att det i en period av kris kanske är rimligare att dra ner på kultur och fritid än vård/skola/omsorg....vilket är ganska svårt att argumentera mot. Om Madeleine tycker det är viktigare att hon slipper åka tåg ett par timmar för att titta på Madonna än att barnen får ordentlig utbildning i sthlm kan hon ju gärna försöka gå på val med de åsikterna....
Jag instämmer med Bo T. ÄNTLIGEN ett vettigt ord i denna jämrans... öh... OSERIÖSA DISKETION!
.
:o)
Herrej.... vilket pseudoproblem.
Först hysterin kring Michael Jackson. Och nu upphöjs nästa pop ikon till den kulturella eliten.
Det här är inte kultur det är ren business. Musikaliskt sett kan ni lika gärna satsa på Calle Jularbo.
Låt mig höra en enda musikaiskt inttressant sekvens av Madonna eller Jackson.
Nästa låt blir "Livet i finnskogarna" ,ed Calle Jularbo. Sen kommer
Snoddas med "Flottarkärlek". Sen blir det Madonna med " Im a Virgin",
Svenska politikers musiksmak kan skrämma vilda hästar i sken.
Hur orkar man.
Jesus omformad till Madonna.
Lyssnar just på ett radioprogram i P1.
Knappt ett ord om musiken. Bara ikonen och sexet.
Vad har det tagit år kvinnorna. Kan de inte skilja på serietidningsvärlden och den verkliga verkligheten.
Hänt i Veckan i nya format!
#5 Charles Gann, 2009-08-07, 14:30
"Det är verkligen dags att Stockholm stad agerar nu. Steg 1 är att låta bygga om Stockholms Stadion till en renodlad fotbolls- och konsertarena."
Fotbollshuliganer och påtända popsnören vid Östra Station?! Nänänä, aldrig i livet! Vi vill kunna åka hem och till stan utan att störas och antastas av såna, Nån måtta får det vara.
Fotboll och rockmusik borde i lag förbjudas.
"Bort med de hemska löparbanorna som bara nyttjas en och en halv gång per år och låt den vackra Stadion återigen få blomstra!"
Riv Stadion och bygg enklare hyresbostäder åt dom hemlösa där istället. Friidrott är inkörsport till dopning och drogmissbruk.
En ovanligt inskränkt artikel som dessbättre tydligt visar hur man resonerar i Tjockhult: allt skall dit, och resten av landet kan stängas ner. Har inte tanten några viktigare problem att ta itu med?
Tyvärr får vi vänta ett par år. Göteborg är sommarkonsertstaden nummer 1 just nu. Bara att inse trots att jag bor närmare Stockholm. Ullevi tar ju nästan 60.000 och det gör ju inte sthlms stadion. För arenaartister kommer framtiden se dystrare ut. Tyvärr så är de gamla gubbarna och någon gumma som kan sälja ut arenorna. Ac/DC, Rolling stones, Iron maiden och bruce springsteen
Madeleine Sjöstedt gör rätt i att försvara att kultur och idrott ingår kommunernas kärverksamheter. Det gäller för övrigt staten också. Tyvärr är Sjötedts argument om varför inte det bästa. Hon menar at kultur bidrar till kommunens attraktivitet, och att den därigenom får intäkter som kan gå till sjukvård och skola etc. Det kan nappast vara kulturens uppgift i samhället att dra in pengar och locka världsstjärnor. Kulturen är mycket bättre på att stå för skönhet, bidra till demokratins och offentlighetens samtal om vilka vi är och vill vara som ett samhälle, yttrandefrihet, ja grundläggande diskussioner om vad det är att vara människa och att ingå i en gemenskap. Sådana diskussioner är nödvändiga för det demokratiska samhället. Madonna kanske kan bidra en del hon med men det är knappast tillräckligt.
Andra som formulerat detta bättre:
http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/nina-bjork-kreativitet-varde-gener...
http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/stefan-jonsson-konstfacks-elever-f...
http://www.eurozine.com/articles/2007-06-28-peck-sv.html
Åh, herregud. Madonna kommer till Göteborg. Inte till Stockholm. Katastrof.
-
För ett antal år sen var Stockholm kulturhuvudstad i Europa. Jisses vad stockholmarna jäste. Varje dag under sommaren gick det ett kvällsprogram från Stockholm, som alltid presenterades så här:
-
"Någonstans måste världens centrum ligga. Kanske ligger det i Stockholm, kulturhuvudstad i hela Europa." Ja jisses.
-
Vi kan väl lägga ner resten av Sverige och skicka pengarna till Stockholm. Resten av Sverige är ju bara fula förorter till Stockholm i alla fall.
Sååå tråkigt, Zzzz, orka!
Att jag ens själv orkar kommentera, jag fattar ingenting.
Det kan val inte vara nagon storre forlust
Det kan val inte vara nagon storre forlust
“Det borde vara självklart för Madonna att spela i Stockholm” säger Madeleine Sjöstedt. Varför då - om jag får ställa frågan på sin spetts? Det är väl upp till henne om hon vill komma eller ej. Tycker hon inte att det är värt det får hon väl låta bli. ”Att Kultur och idrott är strategiska utvecklingsfaktorer och har en lika viktig plats i en kommunal budget som skola, socialtjänst och äldreomsorggod”, är bara skitsnack. Vet du, Madeleine, vad du talar om. Är du en av de inkompetenta politiker som Marianne Samuelsson, som vi behöver bli av med fortast möjligt. Det nya näringlivet villkor är också tvärtom vad Sjöstedt säger. Näringslivet får givetvis själv betala sina kommersiella jippon och aktiviteter som går ut på att tjäna pengar. Politiker skall givetvis inte stödja detta.
Varför allt vurmande om klumpeklossprojekt? Är det så, att näringslivet och vissa politiker går hand i hand och har en agenda som är oförenlig med arbetet för allmänhetens bästa
"Den regionala utvecklingsplanen för Stockholmsregionen fastslår att ett levande och aktivt kulturliv är ett av de främsta kännetecknen för en dynamisk region."
Ja är det "fastslaget" i en regional utvecklingsplan, då måste det ju vara så.
Snälla folkpartiet, sparka denna människa!
Ann Sidbrant: du skrev fel...det skulle vara "...skicka TILLBAKA pengarna till Stockholm".
Ärligt kunde jag inte bry mig mindre om Madonna och skiter högaktningsfullt i om hon har en konsert i Stockholm eller inte. Men rätt ska vara rätt, och Stockholm (likt Sverige i EU) betalar för alla andra.
Det kan väl inte vara meningen att lägga ned äldreboenden för att satsa på idrottsarenor.
Vad är ditt problem? Klarar tanten inte av att Madonna (som om hon är kultur verkligen befinner sig i det lägre skiktet) är i Göteborg? va fan, dom kan gott få ha henne. Läste någonstans att Elton John var i Borås i sommar. Är det fel det med då? Snacka om kvasidiskussion
Göteborg eller stockholm, spelar väl ingen roll. Var glad att hon överhuvudtaget bryr sig om att resa så långt upp i de norra ödemarkerna.
Illwill. Myndighetsjobb, och annat pappersvändande som föregår i stockholm, genererar inte pengar åt staten, det är bara pengar från produktionen i övriga Sverige som cirkulerar. Att sthlm skulle betala för övriga EU är lika löjligt som när sthlm, en ganska medelmåttig kommun i europeiska mått mätt, framställs som en storstad.
Ett ännu större politiskt problem är att Madonna inte spelar i Haparanda. Världen är full av stora politiska problem, man kan bli deprimerad och mörkrädd för mindre.
Otroligt. När Centerpartiet dissar Saab -- som förvisso kan ha spelat sina kort lite fel, men inte ska styras politiskt eller tagit emot en enda skattekrona -- eller detta kulturborgarråd säger att det att Madonna inte spelar i politikerns hemstad är ett politiskt problem så känner jag hur Lars Ohly, Mao och Sovjet segrat. Totalt!
Stockholm har Pride, Göteborg Madonna.........
Med tanke på att alla ungdomar från alla landsortshålor runt om i landet redan nu flyttar till Stockholm och bidrar till överbefolkning och höjda hyror, inte p.g.a jobb, inte p.g.a studier, utan bara för att de vill flytta och tycker det är spännande att bo i stora stan, så är det väl bara bra om det sker nån form av utjämning och inget roligt händer i Stockholm.
Förlägg alla mega-händelser till trötta småkommuner! Madonna i Finspång, Pride-festival i Grums, Melodifestival-final i Sveg!
Sluta betala socialt understöd och bostadsbidrag till flyktingar och lägg pengarna i stället på kultur och kvalificerad utbildning.
Sno Leif Nilsson från Göteborg & co. Där har ni anledningen till att Göteborg är evenemangsstaden nr. 1 i Norden. Jag var på en föreläsning av honom som han gjorde för ett (då) nystartat evenemangsbolag i Borås och en mer karesmatisk person har jag aldrig sett. Tydligen som omsätter evenemang i Göteborg 3 gånger mer än vad en stad av dess storlek skall göra (mycket tack vare Liseberg visserligen). Stockholm har antagligen en siffra som är lägre än 1...
Jag är inte förvånad över att Madonna och liknande artister inte uppträder i Stockholm. Stockholms politiker saknar ett verkligt intresse för kultur och idrott. Det som verkligen förvånar mig mer är att vi har 4 fotbollslag i allsvenskan. Deras möjlighet att träna är verkligen inget att yvas över. I Malmö har man 7 gräsplaner för träning utanför sin spelarena. En av dessa planer är för A-laget. Var finns denna möjlighet i Stockholm?
Skäms Stockholmspolitiker!
Även om jag efter tre år i huvudstaden älskar Stockholm och stockholmarna måste jag komma med det smärtsamma beskedet att staden är både befolkningsmässigt och geografiskt illa beläget i riket. Sökordet "befolkningstäthet" på wikipedia ger klara besked på vidstående karta. Min morfar från göingebygden har alltid hävdat att Stockholm är "en avkrok halvvägs till Ryssland". Jag är benägen att hålla med. Att satsa skattepengar i huvudstaden är en förolämpning mot alla oss som bor i götalandskapen, Sveriges verkliga tyngdpunkt. Stockholmare! Åk till Helsingfors! Om Sjöstedt också kollar Madonnas turnelista ser hon att det finns en logistisk logik som också gynnar Göteborg. Stockholmare! Jag är ledsen. Er stad är verkligen en avkrok!
Ingen Stockholmare har uppenbarligen förstått att Stockholm kommer att ha mindre och mindra betydelse i framtiden. Framtiden tillhör Malmö och Göteborgsregionerna, nära europa och med broar snart hela vägen söder ut. Stockholm är och kommer i farmtiden ännu mer att vara en avkrok av Sverige. Tyvärr.
ts
Det beror naturligtvis på att göteborgarna är så mycket öppnare, trevligare och roligare än stockholmarna. Göteborg är Sveriges Rio de Janeiro och Stockholm är Sveriges Leningrad under belägringen på andra världskriget. Det är som natt och dag,
He he , nog dags för stockholmarna att se sej akterseglade,
västkusten och skåne tar över det mesta snart.
Att överhuvudtaget lägga ett politiskt perspektiv på det hela visar ju att man inte förstått ett dugg.
Det handlar om att arrangören (Live Nation) placerar evenemangen där det fungerar bäst. Göteborg har inte bara betydligt bättre läge geografiskt, utan även en riktigt bra konsertarena i Ullevi. Dessutom så fyller man den ofta två gånger, vilket är ovanligt förutom i riktigt stora städer som New York och liknande. U2 spelade två dagar. Madonna spelar två dagar. Uppenbarligen så levererar Göteborg, till skillnad från Stockholm.
Istället för att reagera med något snedvridet lillebrorskomplex och vilja "ta över" saker från andra så får man väl från Stockholms håll satsa på något som man själva är bra på. Göteborg har hittat sin grej, vilket är evenemang och konserter. Stockholm behöver hitta sin grej... förutom världsfrånvända politiker förstås.
Live nation lägger evenmangen där det drar in mest pengar till artisten. MS har helt rätt och med nya Stockholmsarenan kommer vi dominera även på detta område tids nog. Göteborg: njut medan ni kan! ;-)
clas,
Stockholmsarenan kommer väl bara att ta 30 000 åskådare samt att dess innerplan är mindre än Ullevis. Således förblir Ullevi den största konsertarenan i Norden, vilket talar för att evenemangen kommer att hållas där även fortsättningsvis. Den nya fotbollsarenan i Solna kanske dock kan ta över arrangemangen eftersom den kommer ha så pass stor publikkapacitet, men det som kanske talar emot detta är att den ligger i Solna och därmed lite avsides.
Det finns tre skäl, varför nästan alla stora rockkonserter arrangeras i Göteborg.
1. Göteborg & Co, som med brett politiskt stöd under många år arbetat med att sätta Göteborg på världskartan genom att få hit så många mässor, konserter, evenemang som möjligt.
2.Evenemangsstråket med Liseberg - Svenska Mässan - Scandinavium - Bergakungens salar och Ullevi (en promenad som avverkas på mindre än 10 minuter!) Närheten mellan arenorna, hotellen och nöjeslivet. Efter en konsert på Ullevi eller Scandinavium promenerar man på fem minuter till Avenyområdet. Inga pendeltåg, inga bussar eller tunnelbanor behövs för att transportera sig.
3. Det geografiska läget: de stora artisterna gör en, max två spelningar i Skandinavien. Då är det vikltigt, att nå så många åskådare som möjligt. Det är ungefär samma avstånd till Göteborg från Stockholm, Oslo och Köpenhamn/Malmö.
Anders B Westin: Det låter ju skitkul att bo i den stad som du beskriver. Sen tycker jag att du själv borde se upp vara lite mer försiktig. Alla vet ju hur fullkomligt livsfarliga popsnören brukar vara. Jag tänker inte ens gå in på alla gäng av anabolastinta friidrottare som bara väntar på att få sätta spikskona i någon!
Artister som Madonna spelar sällan i flera svenska städer. Fru Fp bör glädjas åt att "resurser för vård och välfärd" skapas i eftersatta Gbg istället.
Varför bara rikta in sig på popbesökare som kommer under 1-3 dagar om året för att lyssna på någon pop-ikon? Då är det bättre att förvalta och utveckla de värden som finns om Sverige utomlands för att dra hit turister 365 dagar om året.
Sverige är känt som syndens stat här i världen. De penningstinna turisterna från Asien kommer hit och en hel del blir väldigt dystra över att det är synd det inte finns någon svensk synd mer. Satsa på att öppna strippklubbar och bordeller på löpande band. Vi har i dag massor av lediga lokaler, finns massor med exhibitionistiska kvinnor som gärna visar upp sina gyllene behag. Det finns kvinnor som villigt utför kroppsarbete mot pengar och inte drar sig för att tjäna en extra hacka.
Men först måste folkpartiet liberaliseras innan dessa tankegångar kan gå in i gemene folkpartists huvud. det är ingen idé att förneka att sexualdriften finns. Det är ingen idé att förneka att drigften att tjäna pengar finns också. Så rädda den svenska välfärden med striptease och skökor. Dessutom kan många svenska kvinnor slippa ångesten och förnedringen över att besöka socialförvaltningens kränkande tjänstemän/kvinnor.
Med tanke på ovanstående kommentarer: Det är skrämmande, hur lågt debattnivån har sjunkit på Newsmill. ;(
Sjöstedt en nolla. Sjöstedt vet inget om idrott och Stockholm. Stockholm är väl en av världens sämsta idrottsstäder som knappt fostrat någon idrottare av klass. I stort sätt alla idrottare av klass kommer från andra städer i sverige. Gör en jämförelse mellan Växjös bästa manliga och kvinnliga Wilander/Kluft vidrottare med Stockholms, pinsamt för Stockholm. Stockholm saknar alla adekvata anläggningar för elitverksamhet. Ta Minsk en jämförbar stad med Stockholm de har ven helt annan klass på sin idrottsinfrastruktur med nybyggd skridskohall och velodrom. Det vär skandal att det inte byggs såväl en velodrom som skridskohall i Stockholm under lågkonjunkturen. Varför kommer så många pajasar fram i FP.
Nice post! Very rational! And the government should take culture and eduction, these two important things into careful consideration. classifieds |ads|memory foam mattress
ailable at Links of London a much lower price. cheap Juicy Couture Bangles These expert and detailed replica Pandora Rings replica dealers provide amazing replica Pandora Bangles quality at a fraction replica Pandora Earring for sale of the cost. Some cheap Christian Dior wholesale people shy away from jewelry designer replica jewelry because it cheap Tiffany Necklaces wholesale calls up images of replica Gucci Necklace trench-coated shysters selling them designer jewelry store in back alleys. It doesn't have to be that way. There are many compa
contrary, alike fine jewelry someone who's applicable infant fine jewelry foreign from family albatross fashion jewelry potentially seal a copious fine jewelry benefit from this business. silver jewelry Quartz mechanism Case train wholesale silver jewelry appeal : 947.933.04/0373 In cheap silver jewelry greater survey on influence wholesale fashion jewelry also control done on silver jewelry of Chilean companies, Anderson Chanel Brooches Jewelry further Reeb (2003) plunge into