Tack Ernst för ditt viktiga inlägg. Jag har länge förvånats över den nonchalans Timbrohögern och nyliberalismens förespråkare visar mot kulturen.
Kulturen - när den är som bäst - utvecklar oss, tröstar oss och utmanar oss och då är det självfallet viktigt att också staten ger sitt bidrag till detta viktiga samhällsområde.
Men Idergard och Co vill att i huvudsak privata krafter ska vägleda medborgarna och då blir det enbart penningen/vinsten som styr. Och då vet vi - om vi är uppriktiga i debatten - att det är våldet, porren och förnedringen som tar för sig.
Och argumentet från Idergard och Co lyder då: ja, men ge folket vad folket vill ha, staten ska inte lägga sig i medborgarnas smak.
Låter enkelt, men ack så naivt.
Sune Olofson
Permalänk | Anmäl
Sune Olofson, 2009-08-06, 14:39
Inte mycket att tillägga över det Sune Olofson kommenterat utom möjligen att hur ska Idergard och Timbrohögern kunna veta vad folk vill ha när man lever så fjärran från vanligt folk som de gör?
Permalänk | Anmäl
Berndt Eriksson, 2009-08-06, 17:54
Klockrent!
Till vems förmån ska vi hela tiden skära ned budgeten till det minimala? Vilka är det som ska få äran att njuta av pengarna då? Pengar ska sparas, men vem är det som ska få del av det sparade? Någon gång måste vi också våga definiera vad ett samhälle ska ha sina pengar till. Några allmäna utgifter måste vi ha.
Förstår inte varför det är så sjukt svårt för högern att ta att vissa värden kan bara försvaras effektivt om de försvaras gemensamt. Och utan sådana försvarade värden, som förvisso ibland inte kan mätas eller räknas direkt, så blir det ett märkligt utarmat och livstrött samhälle.
Dessa ungmuffar är inte mogna uppgiften att styra mediedebatten. Ändå gör de det hela tiden till förmån för verkligt ansvarstagande människor. (märk väl att jag själv räknas som hyfsat ung).
Permalänk | Anmäl
Anonym, 2009-08-06, 18:27
Rimligtvis ska kommunen precis som staten och landstingen ägna sig åt sin kärnverksamhet, inte finansiera allehanda kring verksamhet. Dessutom så påkar Timbro att man inte ska stoppa kultur och fritidssatsningen helt och hållet.
Permalänk | Anmäl
Nykter, 2009-08-06, 19:51
Hmm en politiker som yttrar sig om något oväsentligt ... desinformation nu försöker de ta uppmärksamheten från något viktigt...
M Gren
Permalänk | Anmäl
M gren, 2009-08-06, 20:43
Som jag tolkat det som Idegran skivit så värnar han kärnverksamheten och ifrågsätter orimliga höga kostnader för kommunala satsningar i sånt som inte är kärnverksamhet. Vad är viktigast! Att det byggs jättehäftiga äventyrsbad eller att kommunen fokuserar på att sköta kärnversamhet såsom skola, vård och omsorg. Om frågan ställs till kommuninevånarna så är jag övertygad om att det finns en överväldigande majoritet för att kärnverksamheten ska prioriteras. Sunt förnuft bör råda även i kommuner. Varför genomföra dyra satsningar just nu när Sverige och världen befinner sig i en finnanskris. Sunt förnuft måste också råda i våra kommuner.
Permalänk | Anmäl
Per Martinsson, 2009-08-06, 22:34
Det här var bland det löjligaste jag har hört. Hur enkelt är det inte att döda en diskussion genom att ta upp snyfthistorier om de stackars barnen etc. Hur illa är det inte att myndigheter slösar bort pengar på allt uttom det som den är satt att göra. Varför inte diskutera vad pengarna används till? Då kanske det finns pengar pengar som medborgare verkligen behöver. Varför inte börja titta på vad det offentliga lägger sina slantar på. Det slösas bort ofantligt mycket pengar inom det offentliga som borde komma medborgarna till nytta. Den diskussionen kan dessa löjliga politiker inte ta. Kompetensbrist , brist på vilja eller vill de vara alla till lags i en aldrig slutande kravmaskin?
Jättebra att Timbro tar upp en viktig debatt som de flesta lobbyister och politiker inte kan ta!
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2009-08-06, 22:53
Äntligen en äkta (social)liberal! Tack Ernst Klein - nu känner jag igen Folkpartiet igen! Ultranyliberaler som Idergaard har för länge talat i alla liberalers namn. Du kan inte förstå hur glad jag är att höra någon från det blå laget som står upp och säger ifrån. Återigen - stort tack herr Klein!
Permalänk | Anmäl
Oscar Ekdorff, 2009-08-06, 23:59
Denna otroliga replik till försvar för det oförsvarliga, att som folkets representant medvetet låta omsorgen förfalla medan man själv med lite dimridåer om skolbibliotek i själva verket leker bort pengarna, långt mer än vad som behöver sparas, på privata favoritprojekt och rena slipsförlängare.
Det är totalt oansvarigt.
Man kan undra om att Klein använder ordet nyliberal som skällsord kan vara relaterat till hans tid i FPU-styrelsen när stadgarnas portalparagraf ändrades till "FPU är ett socialistiskt ungdomsförbund". Kanske skulle han vara sosse om det inte vore för Palme.
Kanske skall vi inte bekymra oss onödigt mycket över vad lämningar från vårt lands allra rödaste epok skriver men det kan vara representativt för den kommunalpolitiska klassen, dess ansvarslöshet och dess girighet.
Permalänk | Anmäl
Arthur, 2009-08-07, 00:14
Vad har staten för uppgifter att sköta, och hur mycket penningar finns det och vilka prioriteringar skall ske, är väl en frågor som borde tas upp på dagordningen? Vad som kommer i första hand är väl de uppgifter som måste till för att sämhället skall kunna rulla på i någorlunda ordnade former. Kultur, ehuru viktig i sig, kommer ganska långt ner på listan och får lämna företräde för annat som är mera angeläget . Kultur och idrott kan genomföras genom frivilligt arbete och donationer, inte generellt betalas med skattepengar. Klumpeklossprojekt skall normalt inte få förekomma, då endast politiker och andra med en egen agenda har något att vinna med att visa upp dessa projekt - och spela på allmänhetens okunnighet med falska kort. Undantag som bilblotek m m finns.
Syvvende och sist – vad vill medborgarna spendera skattemedlen på, om de fick välja utan falsk-och taskspel från politikernas sida? Det torde inte vara så svårt att finna ut.
Permalänk | Anmäl
socrates, 2009-08-07, 07:44
Här har verkligen bisarriteterna och vantolkningarna överträffat varandra, både hos Klein och en del andra kommentatorer.
Gå tillbaka och läs min DN Debatt igår och ägna några minuter åt kontemplation över vad jag faktiskt har skrivit (och inte). Ta ett djupt andetag, lugna ner känslorna och bestäm därefter om det jag säger är bra eller dåligt. Inte för vad du tror att jag skriver utan för vad jag faktiskt skriver. Här nedan följer en liten lathund:
Jag säger tre enkla saker:
1. Kommunerna har massor med pengar – inte obegränsat men stora summor att röra sig med.
2. P g a att resurserna inte är, eller ska vara, obegränsade måste kommunerna dock förmå prioritera: det finns utgifter som är viktiga men det finns utgifter som är viktigaRE. Särskilt i kristider gäller det att prioritera de viktigare framför de viktiga. Och där är en värdig äldreomsorg och en skola som fungerar viktigare än anslag till kultur och fritid. Det betyder inte att kultur och fritid är oviktigt, bara att det som KOMMUNAL utgift i sammanhanget inte är lika viktigt som utgifterna för äldreomsorgen och skolan. Klarar kommunen inte välfärden får den spara in på annat för att klara det. Än så länge har nämligen de flesta inte ngn annan än det offentliga att lita till för sin omsorg.
3. Vi har i vår rapport granskat kommuner (se rapporten ”Långt ifrån lagom” på www.timbro.se) som skär ner på välfärden samtidigt som man satsar mer på kultur- och fritidsprojekt. Det kritiserar jag givet punkt 2 ovan. Dessa kommuner får stå för vad de gör, får acceptera kritik för sina prioriteringar - och framförallt: de ska absolut inte kräva mer pengar av staten "för att klara välfärden", bara p g a att de själva inte kan prioritera rätt enligt punkt 2 ovan.
Den ökning av kultur- och fritidsbudgeten som sker i Karlstad motsvarar mer än dubbelt det antal lärare som varslas i kommunen. Bara en halvering av ökningen hade gjort att lärarna inte behövt varslas. De 25 miljoner extra som Skellefteå kommun ska lägga på sina badhus fram till 2013 motsvarar 70 platser i korttidsboendet på äldreomsorgen. Kommunen ska spara 20 sådana boendeplatser nästa år. Bara en halvering av ökningen av badhusbudgeten skulle räcka för att både behålla de 20 platserna och t o m satsa på 15 nya.
Man kan säkert tycka att badhus är viktigare än äldreboenden men då får man står för det. Personligen tycker jag precis tvärtom. Att göra som Skellefteå och många andra kommuner nu gör är, med socialdemokraten Gustav Möllers ord, inget annat än en "stöld från de fattiga".
Därmed välkomnar jag nu alla nya inlägg som blir rasande för att jag, en högermänniska, för de svagas talan.
Permalänk | Anmäl
Thomas Idergard, 2009-08-07, 08:27
Vissa är uppenbarligen för insnöade för att förstå kritik eller så förstår han inte vad han har skrivit.
Sedan undrar jag vad "Välfärdens kärna" betyder?
Är det någon inom högern som kan definiera välfärdens kärna?
Vad ingår i det?
Skolor? Sjukhus? Bibliotek? Förebyggande hälsa? infrastruktur? Polis? Förebyggande brottslighet? Att locka till sig invånare och att få befintliga att stanna så att man säkrar framtida skatteintäkter?
Permalänk | Anmäl
Daniel, 2009-08-07, 09:32
Thomas Idergard låtsas inte om att han uttryckligen velat förbjuda kommunerna att inrätta särskilda kultur- och frtidisnämder. Med utgångspunkt från några få extrema exemepel vill han ge intrycket att all satsning på idrott,bibliotek och annan kultur är onödig lyx. Jag tror inte väljharna delar hans uppfattning.
Ernst Klein
Permalänk | Anmäl
Ernst Klein, 2009-08-07, 09:54
För Timbro handlar allt om pengar och framför allt vinst!!
Människovärde och samhällsutveckling för alla har aldrig funnits med på deras agenda.
Milton F är stolt i graven över sina svenska lärjungar!!!
Tyvärr verkar de lyckas allt mer, där samhället snart har klyftor likt 1800-talet. Att döma av opp-mätningar tror svenskarna att detta är bra för deras EGNA hälsa o utveckling. Usch vilken misär det månde bliva?!!
Permalänk | Anmäl
roger, 2009-08-07, 11:29
Håller med Idergaard om att fritids- och kulturförvaltningar bör läggas ner. Särskilt när det gäller idrottsarenor och annat skryt så bör inte skattemedel betala sånt. Det är inte alltför många som ägnar sig åt t.ex. friidrott. En bråkdel av befolkningen, inte mer. Och vill man spela fotboll så finns det klubbar i stan som står till tjänst med fotbollsplaner. Om det inte räcker med dom grusplaner och parkeringsplatser som står tomma. Särskilt nu på sommaren.
Och fotboll tycker jag ska förbjudas helt. Skattebetalarna ska inte medverka till den människohandel som fotbollsindustrin numera är. Låt Zlatan och hans polare pröjsa fotbollsplaner om det nu ska vara så nödvändigt att slita ut sig genom att springa efter en boll och sparka och slita motståndarna i tröjan. Fotboll är en överklassport liksom f.ö. all idrott. Skattebetalarna ska inte subventionera överklassens barn med sånt.
När det gäller kultur så kan folk köpa sina böcker och sina ritblock själva. Vill man se teater så kan man gå till riksdagshuset och kolla. Eller se på TV. Eller gå på bio. Skattebetalarna ska inte betala för sånt. Och även här så är det bara överklassen som ägnar sig åt sånt.
Mat och bostad är viktigare än kultur och fotboll. Bra Idergaard!
Permalänk | Anmäl
lunchdröm, 2009-08-07, 11:57
#13 Ernst Klein, 2009-08-07, 10:54
"Med utgångspunkt från några få extrema exemepel vill han ge intrycket att all satsning på idrott,bibliotek och annan kultur är onödig lyx."
Det är precis vad det är - en LYX!
"Jag tror inte väljharna delar hans uppfattning."
Även om jag för länge sen slutat rösta så tror jag att dom flesta "väljare" (höhöhö) tycker att mat och väsentligheter är viktigare än LYX!
Permalänk | Anmäl
lunchdröm, 2009-08-07, 12:01
Kulturen är något som vi kan skära ner ofantligt på. Ni vänstertomtar är pinsamma! Att skära ner på skolan är det bättre än att skära i kulturen? Tillåt mig skratta åt er okunskap. Men det är klart ni är väl kulturkoftor hela bunten!
Permalänk | Anmäl
Roberth, 2009-08-07, 14:28
I en valsituation föredrar jag vård, omsorg och skola istället för kultur och fritid.
Vi begärde dock vid senaste KF i Österåker en återremiss av förslaget om utmanarrätt (privatisering) av bibliotek, fritidsgårdar och bollplaner, som vi fick stöd för enl. gällande återremissregler enl. KN .
Jag tror inte alls till skillnad på ide´n om att "knacka dörr och prata med folket och få dem att skriva på protestlistor" mot utmanarrätt av bibliotek, fritidsgårdar och bollplaner.
Alliansen har majoritet och får stöd för sin ideologi i fullmäktige oavsett vad vi andra tycker och vi kan endast begära votering, som vi då alltid förlorar och/eller begära återremiss, men skjuter då endast upp ärendet inom gällande mandatperiod.
Hur många av våra väljare som bor i hyresrättslgh. besöker eller är intresserade av biblioteket, fritidsgårdarna och bollplanerna?
Hur många hyresgäster öppnar dörren och om de gör det inte blir irriterade av främmande personer med främmande utse´ende, som vill att de ska protestera mot något de inte alls äger kännedom eller hört talas om tidigare?
Permalänk | Anmäl
Eddie Vivenius, 2009-08-07, 14:51
Intressant debatt. Ämnet om var de kommunala skattemedlen ska gå till kan inte nog dryftas, särskilt inte i kristider.
Genom det kommunala självstyret är kommunerna satta i konkurrens med varandra (vilket troligen var meningen...). Det gör att de allra flesta kommuner måste konkurrera om de inkomstbringande invånarna, eftersom stora delar av Sverige är en avfolkningsbygd. Få flyttar in, trycket är stort på några få kommuner. Resten kämpar för att behålla det folk som bor där. Alla kämpar på sitt sätt för att borga för en levande företagsmiljö. Industrin är död. Turismen på frammarsch.... men turister åker inte till döda hålor, tyvärr. Ingen vill heller bo i en miljö där ungar och vuxna måste slå på teven klockan fem på kvällen.... Då är det inte så konstigt att kommunerna satsar på fritids- och kultur.
Fritids- och kulturaktiviteter ger:
- arbetstillfällen (skattekronor in till kommunen i det långa loppet)
- en meningsfull fritid (en attraktiv kommun att bo i - folk stannar kvar eller till och med flyttar in = skattekronor)
- möjligheter att locka folk utifrån för dagen eller ännu bättre, i flera dygn (turister som ger företag inkomster, vilket i sin tur ger än fler arbetstillfällen, håller butikerna levande och genererar inkomster åt kommunen).
Det beror väl på om man vill se saken kortsiktigt och klara årets budget, eller om man som kommun vill överleva i framtiden, Så visst handlar det om prioriteringar. Det kommer finnas många som behöver åldrignsvård om tio år i orterna också. Men kommer det att finnas skattebetalare om orten i övrigt är död?
Permalänk | Anmäl
HN, 2009-08-07, 14:54
T. Idergard:
Det hemska badhuset i Sundsvall började ju byggas i en tid då helt andra ekonomiska förutsättningar rådde. Detta i en stad som på senare tid börjat få en begynnande besöksnäring med bl a norrlands största handelscentrum. Ska kommunen begå kontraktsbrott med entrepenörerna och hänvisa till tibro eller hur ska omprioriteringen gå till? bygget pågår ju för fullt.
är det inte lite väl enkelspårig retorik att "glömma" att nämna detta? det är lätt att stava till LÄGG NER men svårt att överskåda konsekvenserna. Jag känner inte till de andra exemplen men man kan ju misstänka att det föreligger liknande situationer och inte socialistiskt blodtörst i kombination med storhetsvansinne.
(givetvis går det att debattera om det var klokt att bygga badhuset eller inte, men Idergard är ju bara ute efter billiga ideologiska poänger och inte någon reell förändring)
Permalänk | Anmäl
default persson, 2009-08-07, 15:24
Vem har definierat order "kommunal kärnverksamhet"? Vad är kommunens kärnverksamhet egentligen. Är det som vissa påstår enbart grundtryggheter eller är det mer? I kommunens kärnverksamhet måste väl i rimlighetens namn vara att utveckla näringslivet och där spelar ju kultur och fritid väldigt stor roll. Vem vill bo i en kommun där barnens alla fritidsaktiviteter kostar skjortan eller där kultur är liktydig med en videobutik och en halvtaskig pizzera? Timbro verkar inte förstå grunderna i varför folk vill bo och verka i en viss kommun eller vad det är som gör invånarna i en stad stolta över sin bostadstort. Att ungdomar flyttar till storstäder beror inte bara på jobbsituationen utan också att man vill leva ett kvalitetsmässigt aktivt liv.
Det måste vars svårt för Timbro att vara nyliberalisternas sista utpost. Man är lika patetiskt som KPLM(r) på första maj - en historisk rest av gamla fanatiker som inte klarar av att inse att verkligheten krossat, dödat och förlöjligat deras ideologiska fantasier till den mest glömda delen av historiens stinkande soptipp.
Permalänk | Anmäl
Lennart Andersson, 2009-08-07, 16:18
Kommunerna skär ned på utbildning, vård och polis samtidigt som de slösar enorma summor på prestigeprojekt som inte är någonting annat än monument över politikernas egen förträfflighet, och sedan när budgeten springer springer man till staten och gnölar om mer, Mer, MER! pengar. Dessa pengar har skapats av medborgarnas svett och ska nu förslösas av en inavlad politikerelit som aldrig gjort ett skapandes grand i hela sina liv. Och detta försvaras av en man som har mage att kalla sig liberal! Liberalismens fäder, de som kämpade för vår frihet och vårt välstånd, vrider sig i sina gravar!
Idag skäms jag över att vara med i Folkpartiet!
Permalänk | Anmäl
jojjo, 2009-08-07, 16:20
jojjo:
"Kommunerna skär ned på utbildning, vård och polis samtidigt som de slösar enorma summor på prestigeprojekt "
Det bevisar att det finns mkt pengar. Och det bevisar att politikerna inte är särskilt mkt för kärnan i välfärden.
Politiker är fattiga människors värsta fiender.
Permalänk | Anmäl
lunchdröm, 2009-08-07, 17:11
Det verkar som du tror att nyliberalism är något dåligt, vilket det naturligtvis inte är.
Permalänk | Anmäl
Grrblt, 2009-08-07, 17:16
lunchdröm:
Kanske inte värsta, men i grunden håller jag med.
Permalänk | Anmäl
jojjo, 2009-08-08, 11:00
Här var det inte många rätt...
jojo: "Kommunerna skär ned på utbildning, vård och polis..."
Okej, grundskola, gymnasium och komvux är kommunalt. Men högskolan är statlig.
Vården sköts av regioner/landsting.
Polisen är statlig.
Tror faktiskt inte jojo är medlem i folkpartiet heller.
Och vederbörande är nog inte ens liberal. Knappast i John Stuart Mills anda.
Visst kan man diskutera politkerarvoden. Men de allra flesta kommunpolitker är fritidspolitiker som knappast blir rika på att sitta på torra nämndemöten.
Och vem har bestämt vad som är "kärnverksamhet"?
Ärligt talat vad är poängen med att leva utan kultur (i vid bemärkelse)?
Nej, sänk skatten så jag kan välja själv. Jag kan "välja" att bygga mitt eget bibliotek, min egen tunnelbana, mitt eget badhus, min egen idrottsanläggning, men egen fritidsgård. Låter jättesmart.
Permalänk | Anmäl
abe, 2009-08-08, 17:54
abe/
Jag misstänker att du aldrig har bott i dalarna.. Men visst, jag borde ha skrivit "kommunerna, landstingen och staten" det gick lite fort, som det ju kan göra. Och jo jag är med i folkpartiet och jag är liberal, riktig liberal med den tydligen kontroversiella åsikten att staten bara ska sno våra pengar om den kan motivera det mycket, mycket bra.
Permalänk | Anmäl
jojjo, 2009-08-09, 14:01
Med tanke på hur liten budgeten är för just kulur och fritid är i kommunerna så lär det inte bli många pengar sparade om man "avskaffar utgifterna".
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2009-08-09, 20:13
Alla som sett Idergard tugga fradga i Gomorron Sveriges soffa tycker nog att det är lite löjligt att höra Tompa vädja till eftertanke. Finns det en arrogantare tyckare i Sverige? Jag tror inte det.
Jag anser dessutom att Ernst Klein fullständigt korrekt analyserat Idergards artikel. Idergard försvarar lågskatteideal och struntar helt i de svaga i samhället.
Permalänk | Anmäl
Björn, 2009-08-09, 22:01
"Rapporten" som Idergards artikel i DN lär bygga på påstås vara författad av två studenter. Dålig research skulle möjligen förklara varför Timbro bland annat utgjuter sig över slöseriet i Sandviken - när den arenan man ogillar är donerad av näringslivet i staden.
Näringslivssponsring och entrepenörskap är ju annars något som högern brukar peka när det gäller hur exempelvis kulturlivet och fritidssektorn skulle kunna finansieras med minskat kommunalt stöd. Men jag gissar att det bara har varit dimridåer för att dölja att man egentligen inte vill ha någon kultur och fritidssektor alls.
Permalänk | Anmäl
Eva Berglund, 2009-08-10, 08:16
The story comes with a young man.chat siteleriHe comes from a small town.chatHe goes to the prosperous city New York.güzel sözler He is ambitious to own a big house,yonja a luxurious car. He has the confidence that one daysohbet/adana sohbet/netlog sohbetnetlog his dream will come true. He imagines the daykızlarla sohbet sohbet ethis wife enjoy the happiness together with him.He seeks and charity every opportunity to win the economic trade.mirc indir He tries his best to. One day,flip chatchat roulettechat roulet his entire dream comes true. He comes back home.He picksdini sohbet up his wife to the big city. He was invited to the party.muhabbetsohbet He brings his wife to take part in the partyHis workmates were disappointed for hisseviyeli sohbet old wife.His wife was also very sad thatgüncel haberler she want to go back to the town.Chat/sohbet He knows that today hesohbet odaları owns so much fortunate is from his tender and kind wife from many aspects. The reason why she looks old is because of him. He do not want his wife go back. He wants her live with him together. He want her suffer so much miserable life as before. While, he was so handsome is totally different from his wife. He wonders chat siteleriislami sohbetsohbet odalariand considers one day after one day. Soon, the day is drawing near. iyinet frmtr trkygnclr webmaster seo yarışmasıHe doesn’t know what he could do to leave his wife. Suddenly, an ideaforumforum siteleri toplist eklecomes into mind.He goes to the .the price of the jewelry, then he puts his money film izle - dizi izle - mp3 indir -mp3 dinle - dizi izle - yabancı dizi - lig tv izle - on the counter with the twice price./chat/burmeh yaza lida fx15 biber hapı ile formda girin//zayıflama lida fx15 ve biber hapı zlfvbh/travesti
Permalänk | Anmäl
MuratCann, 2010-07-13, 18:28
Things that really impressed me in this article.video izle We develop these things ourselves as we learn to read, teach.. mp3 dinle Some things maybe we'll stay ahead of these articles and describing them children living in the future. porno izle I would like everyone, but everyone in the world you read, you read that mentality developing. Could think of. youtube Admin gives us things like thank you very contribution.video izle / porno izle
Permalänk | Anmäl
semihs, 2010-07-14, 20:41
med en större befolkning kan bli förödande. Inflation kan göra chanel chanel
länga det i papperskorgen. En minskad världshandel utöver detta kan gucci gucci
änder som har naturresurser och inte dela med sig i onödan till hermes hermes
länder söderut. Den svenska militära louis vuitton louis vuitton
militär betydelse. Att driva en lekstuga lån discount handbags discount handbags
slösaktiga och aggressiva designer handbags designer handbags
Permalänk | Anmäl
k247br, 2010-07-26, 02:50
The time during which people think it is ugly to wear a pair of glasses on their faces has gone away from today's fashion trends. Because everyone has a different opinion and style,many different eyeglasses or sunglasses need to be designed in order to supply the market with affordable and appealing spectacles. Firmoo.com is such a online store to provide you the most satisfying inexpensive glasses, like, cheap eyeglasses online, rimless eyeglass frames, discount perscription eyeglasses, $20 eyeglass frames, titanium eyeglass frames, no line bifocal sunglassesetc. they are with super quality, attractive exterior and low price. They can enhance your reading and your charm at low cost. Shopping eyeglasses and sunglasses here, you can enjoy the warmest customer services as well. More info: http://blog.palungjit.com/?w=daianna
Permalänk | Anmäl
kohee, 2010-07-29, 08:02
34 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Tack Ernst för ditt viktiga inlägg. Jag har länge förvånats över den nonchalans Timbrohögern och nyliberalismens förespråkare visar mot kulturen.
Kulturen - när den är som bäst - utvecklar oss, tröstar oss och utmanar oss och då är det självfallet viktigt att också staten ger sitt bidrag till detta viktiga samhällsområde.
Men Idergard och Co vill att i huvudsak privata krafter ska vägleda medborgarna och då blir det enbart penningen/vinsten som styr. Och då vet vi - om vi är uppriktiga i debatten - att det är våldet, porren och förnedringen som tar för sig.
Och argumentet från Idergard och Co lyder då: ja, men ge folket vad folket vill ha, staten ska inte lägga sig i medborgarnas smak.
Låter enkelt, men ack så naivt.
Sune Olofson
Inte mycket att tillägga över det Sune Olofson kommenterat utom möjligen att hur ska Idergard och Timbrohögern kunna veta vad folk vill ha när man lever så fjärran från vanligt folk som de gör?
Klockrent!
Till vems förmån ska vi hela tiden skära ned budgeten till det minimala? Vilka är det som ska få äran att njuta av pengarna då? Pengar ska sparas, men vem är det som ska få del av det sparade? Någon gång måste vi också våga definiera vad ett samhälle ska ha sina pengar till. Några allmäna utgifter måste vi ha.
Förstår inte varför det är så sjukt svårt för högern att ta att vissa värden kan bara försvaras effektivt om de försvaras gemensamt. Och utan sådana försvarade värden, som förvisso ibland inte kan mätas eller räknas direkt, så blir det ett märkligt utarmat och livstrött samhälle.
Dessa ungmuffar är inte mogna uppgiften att styra mediedebatten. Ändå gör de det hela tiden till förmån för verkligt ansvarstagande människor. (märk väl att jag själv räknas som hyfsat ung).
Rimligtvis ska kommunen precis som staten och landstingen ägna sig åt sin kärnverksamhet, inte finansiera allehanda kring verksamhet. Dessutom så påkar Timbro att man inte ska stoppa kultur och fritidssatsningen helt och hållet.
Hmm en politiker som yttrar sig om något oväsentligt ... desinformation nu försöker de ta uppmärksamheten från något viktigt...
M Gren
Som jag tolkat det som Idegran skivit så värnar han kärnverksamheten och ifrågsätter orimliga höga kostnader för kommunala satsningar i sånt som inte är kärnverksamhet. Vad är viktigast! Att det byggs jättehäftiga äventyrsbad eller att kommunen fokuserar på att sköta kärnversamhet såsom skola, vård och omsorg. Om frågan ställs till kommuninevånarna så är jag övertygad om att det finns en överväldigande majoritet för att kärnverksamheten ska prioriteras. Sunt förnuft bör råda även i kommuner. Varför genomföra dyra satsningar just nu när Sverige och världen befinner sig i en finnanskris. Sunt förnuft måste också råda i våra kommuner.
Det här var bland det löjligaste jag har hört. Hur enkelt är det inte att döda en diskussion genom att ta upp snyfthistorier om de stackars barnen etc. Hur illa är det inte att myndigheter slösar bort pengar på allt uttom det som den är satt att göra. Varför inte diskutera vad pengarna används till? Då kanske det finns pengar pengar som medborgare verkligen behöver. Varför inte börja titta på vad det offentliga lägger sina slantar på. Det slösas bort ofantligt mycket pengar inom det offentliga som borde komma medborgarna till nytta. Den diskussionen kan dessa löjliga politiker inte ta. Kompetensbrist , brist på vilja eller vill de vara alla till lags i en aldrig slutande kravmaskin?
Jättebra att Timbro tar upp en viktig debatt som de flesta lobbyister och politiker inte kan ta!
Äntligen en äkta (social)liberal! Tack Ernst Klein - nu känner jag igen Folkpartiet igen! Ultranyliberaler som Idergaard har för länge talat i alla liberalers namn. Du kan inte förstå hur glad jag är att höra någon från det blå laget som står upp och säger ifrån. Återigen - stort tack herr Klein!
Denna otroliga replik till försvar för det oförsvarliga, att som folkets representant medvetet låta omsorgen förfalla medan man själv med lite dimridåer om skolbibliotek i själva verket leker bort pengarna, långt mer än vad som behöver sparas, på privata favoritprojekt och rena slipsförlängare.
Det är totalt oansvarigt.
Man kan undra om att Klein använder ordet nyliberal som skällsord kan vara relaterat till hans tid i FPU-styrelsen när stadgarnas portalparagraf ändrades till "FPU är ett socialistiskt ungdomsförbund". Kanske skulle han vara sosse om det inte vore för Palme.
Kanske skall vi inte bekymra oss onödigt mycket över vad lämningar från vårt lands allra rödaste epok skriver men det kan vara representativt för den kommunalpolitiska klassen, dess ansvarslöshet och dess girighet.
Vad har staten för uppgifter att sköta, och hur mycket penningar finns det och vilka prioriteringar skall ske, är väl en frågor som borde tas upp på dagordningen? Vad som kommer i första hand är väl de uppgifter som måste till för att sämhället skall kunna rulla på i någorlunda ordnade former. Kultur, ehuru viktig i sig, kommer ganska långt ner på listan och får lämna företräde för annat som är mera angeläget . Kultur och idrott kan genomföras genom frivilligt arbete och donationer, inte generellt betalas med skattepengar. Klumpeklossprojekt skall normalt inte få förekomma, då endast politiker och andra med en egen agenda har något att vinna med att visa upp dessa projekt - och spela på allmänhetens okunnighet med falska kort. Undantag som bilblotek m m finns.
Syvvende och sist – vad vill medborgarna spendera skattemedlen på, om de fick välja utan falsk-och taskspel från politikernas sida? Det torde inte vara så svårt att finna ut.
Här har verkligen bisarriteterna och vantolkningarna överträffat varandra, både hos Klein och en del andra kommentatorer.
Gå tillbaka och läs min DN Debatt igår och ägna några minuter åt kontemplation över vad jag faktiskt har skrivit (och inte). Ta ett djupt andetag, lugna ner känslorna och bestäm därefter om det jag säger är bra eller dåligt. Inte för vad du tror att jag skriver utan för vad jag faktiskt skriver. Här nedan följer en liten lathund:
Jag säger tre enkla saker:
1. Kommunerna har massor med pengar – inte obegränsat men stora summor att röra sig med.
2. P g a att resurserna inte är, eller ska vara, obegränsade måste kommunerna dock förmå prioritera: det finns utgifter som är viktiga men det finns utgifter som är viktigaRE. Särskilt i kristider gäller det att prioritera de viktigare framför de viktiga. Och där är en värdig äldreomsorg och en skola som fungerar viktigare än anslag till kultur och fritid. Det betyder inte att kultur och fritid är oviktigt, bara att det som KOMMUNAL utgift i sammanhanget inte är lika viktigt som utgifterna för äldreomsorgen och skolan. Klarar kommunen inte välfärden får den spara in på annat för att klara det. Än så länge har nämligen de flesta inte ngn annan än det offentliga att lita till för sin omsorg.
3. Vi har i vår rapport granskat kommuner (se rapporten ”Långt ifrån lagom” på www.timbro.se) som skär ner på välfärden samtidigt som man satsar mer på kultur- och fritidsprojekt. Det kritiserar jag givet punkt 2 ovan. Dessa kommuner får stå för vad de gör, får acceptera kritik för sina prioriteringar - och framförallt: de ska absolut inte kräva mer pengar av staten "för att klara välfärden", bara p g a att de själva inte kan prioritera rätt enligt punkt 2 ovan.
Den ökning av kultur- och fritidsbudgeten som sker i Karlstad motsvarar mer än dubbelt det antal lärare som varslas i kommunen. Bara en halvering av ökningen hade gjort att lärarna inte behövt varslas. De 25 miljoner extra som Skellefteå kommun ska lägga på sina badhus fram till 2013 motsvarar 70 platser i korttidsboendet på äldreomsorgen. Kommunen ska spara 20 sådana boendeplatser nästa år. Bara en halvering av ökningen av badhusbudgeten skulle räcka för att både behålla de 20 platserna och t o m satsa på 15 nya.
Man kan säkert tycka att badhus är viktigare än äldreboenden men då får man står för det. Personligen tycker jag precis tvärtom. Att göra som Skellefteå och många andra kommuner nu gör är, med socialdemokraten Gustav Möllers ord, inget annat än en "stöld från de fattiga".
Därmed välkomnar jag nu alla nya inlägg som blir rasande för att jag, en högermänniska, för de svagas talan.
Vissa är uppenbarligen för insnöade för att förstå kritik eller så förstår han inte vad han har skrivit.
Sedan undrar jag vad "Välfärdens kärna" betyder?
Är det någon inom högern som kan definiera välfärdens kärna?
Vad ingår i det?
Skolor? Sjukhus? Bibliotek? Förebyggande hälsa? infrastruktur? Polis? Förebyggande brottslighet? Att locka till sig invånare och att få befintliga att stanna så att man säkrar framtida skatteintäkter?
Thomas Idergard låtsas inte om att han uttryckligen velat förbjuda kommunerna att inrätta särskilda kultur- och frtidisnämder. Med utgångspunkt från några få extrema exemepel vill han ge intrycket att all satsning på idrott,bibliotek och annan kultur är onödig lyx. Jag tror inte väljharna delar hans uppfattning.
Ernst Klein
För Timbro handlar allt om pengar och framför allt vinst!!
Människovärde och samhällsutveckling för alla har aldrig funnits med på deras agenda.
Milton F är stolt i graven över sina svenska lärjungar!!!
Tyvärr verkar de lyckas allt mer, där samhället snart har klyftor likt 1800-talet. Att döma av opp-mätningar tror svenskarna att detta är bra för deras EGNA hälsa o utveckling. Usch vilken misär det månde bliva?!!
Håller med Idergaard om att fritids- och kulturförvaltningar bör läggas ner. Särskilt när det gäller idrottsarenor och annat skryt så bör inte skattemedel betala sånt. Det är inte alltför många som ägnar sig åt t.ex. friidrott. En bråkdel av befolkningen, inte mer. Och vill man spela fotboll så finns det klubbar i stan som står till tjänst med fotbollsplaner. Om det inte räcker med dom grusplaner och parkeringsplatser som står tomma. Särskilt nu på sommaren.
Och fotboll tycker jag ska förbjudas helt. Skattebetalarna ska inte medverka till den människohandel som fotbollsindustrin numera är. Låt Zlatan och hans polare pröjsa fotbollsplaner om det nu ska vara så nödvändigt att slita ut sig genom att springa efter en boll och sparka och slita motståndarna i tröjan. Fotboll är en överklassport liksom f.ö. all idrott. Skattebetalarna ska inte subventionera överklassens barn med sånt.
När det gäller kultur så kan folk köpa sina böcker och sina ritblock själva. Vill man se teater så kan man gå till riksdagshuset och kolla. Eller se på TV. Eller gå på bio. Skattebetalarna ska inte betala för sånt. Och även här så är det bara överklassen som ägnar sig åt sånt.
Mat och bostad är viktigare än kultur och fotboll. Bra Idergaard!
#13 Ernst Klein, 2009-08-07, 10:54
"Med utgångspunkt från några få extrema exemepel vill han ge intrycket att all satsning på idrott,bibliotek och annan kultur är onödig lyx."
Det är precis vad det är - en LYX!
"Jag tror inte väljharna delar hans uppfattning."
Även om jag för länge sen slutat rösta så tror jag att dom flesta "väljare" (höhöhö) tycker att mat och väsentligheter är viktigare än LYX!
Kulturen är något som vi kan skära ner ofantligt på. Ni vänstertomtar är pinsamma! Att skära ner på skolan är det bättre än att skära i kulturen? Tillåt mig skratta åt er okunskap. Men det är klart ni är väl kulturkoftor hela bunten!
I en valsituation föredrar jag vård, omsorg och skola istället för kultur och fritid.
Vi begärde dock vid senaste KF i Österåker en återremiss av förslaget om utmanarrätt (privatisering) av bibliotek, fritidsgårdar och bollplaner, som vi fick stöd för enl. gällande återremissregler enl. KN .
Jag tror inte alls till skillnad på ide´n om att "knacka dörr och prata med folket och få dem att skriva på protestlistor" mot utmanarrätt av bibliotek, fritidsgårdar och bollplaner.
Alliansen har majoritet och får stöd för sin ideologi i fullmäktige oavsett vad vi andra tycker och vi kan endast begära votering, som vi då alltid förlorar och/eller begära återremiss, men skjuter då endast upp ärendet inom gällande mandatperiod.
Hur många av våra väljare som bor i hyresrättslgh. besöker eller är intresserade av biblioteket, fritidsgårdarna och bollplanerna?
Hur många hyresgäster öppnar dörren och om de gör det inte blir irriterade av främmande personer med främmande utse´ende, som vill att de ska protestera mot något de inte alls äger kännedom eller hört talas om tidigare?
Intressant debatt. Ämnet om var de kommunala skattemedlen ska gå till kan inte nog dryftas, särskilt inte i kristider.
Genom det kommunala självstyret är kommunerna satta i konkurrens med varandra (vilket troligen var meningen...). Det gör att de allra flesta kommuner måste konkurrera om de inkomstbringande invånarna, eftersom stora delar av Sverige är en avfolkningsbygd. Få flyttar in, trycket är stort på några få kommuner. Resten kämpar för att behålla det folk som bor där. Alla kämpar på sitt sätt för att borga för en levande företagsmiljö. Industrin är död. Turismen på frammarsch.... men turister åker inte till döda hålor, tyvärr. Ingen vill heller bo i en miljö där ungar och vuxna måste slå på teven klockan fem på kvällen.... Då är det inte så konstigt att kommunerna satsar på fritids- och kultur.
Fritids- och kulturaktiviteter ger:
- arbetstillfällen (skattekronor in till kommunen i det långa loppet)
- en meningsfull fritid (en attraktiv kommun att bo i - folk stannar kvar eller till och med flyttar in = skattekronor)
- möjligheter att locka folk utifrån för dagen eller ännu bättre, i flera dygn (turister som ger företag inkomster, vilket i sin tur ger än fler arbetstillfällen, håller butikerna levande och genererar inkomster åt kommunen).
Det beror väl på om man vill se saken kortsiktigt och klara årets budget, eller om man som kommun vill överleva i framtiden, Så visst handlar det om prioriteringar. Det kommer finnas många som behöver åldrignsvård om tio år i orterna också. Men kommer det att finnas skattebetalare om orten i övrigt är död?
T. Idergard:
Det hemska badhuset i Sundsvall började ju byggas i en tid då helt andra ekonomiska förutsättningar rådde. Detta i en stad som på senare tid börjat få en begynnande besöksnäring med bl a norrlands största handelscentrum. Ska kommunen begå kontraktsbrott med entrepenörerna och hänvisa till tibro eller hur ska omprioriteringen gå till? bygget pågår ju för fullt.
är det inte lite väl enkelspårig retorik att "glömma" att nämna detta? det är lätt att stava till LÄGG NER men svårt att överskåda konsekvenserna. Jag känner inte till de andra exemplen men man kan ju misstänka att det föreligger liknande situationer och inte socialistiskt blodtörst i kombination med storhetsvansinne.
(givetvis går det att debattera om det var klokt att bygga badhuset eller inte, men Idergard är ju bara ute efter billiga ideologiska poänger och inte någon reell förändring)
Vem har definierat order "kommunal kärnverksamhet"? Vad är kommunens kärnverksamhet egentligen. Är det som vissa påstår enbart grundtryggheter eller är det mer? I kommunens kärnverksamhet måste väl i rimlighetens namn vara att utveckla näringslivet och där spelar ju kultur och fritid väldigt stor roll. Vem vill bo i en kommun där barnens alla fritidsaktiviteter kostar skjortan eller där kultur är liktydig med en videobutik och en halvtaskig pizzera? Timbro verkar inte förstå grunderna i varför folk vill bo och verka i en viss kommun eller vad det är som gör invånarna i en stad stolta över sin bostadstort. Att ungdomar flyttar till storstäder beror inte bara på jobbsituationen utan också att man vill leva ett kvalitetsmässigt aktivt liv.
Det måste vars svårt för Timbro att vara nyliberalisternas sista utpost. Man är lika patetiskt som KPLM(r) på första maj - en historisk rest av gamla fanatiker som inte klarar av att inse att verkligheten krossat, dödat och förlöjligat deras ideologiska fantasier till den mest glömda delen av historiens stinkande soptipp.
Kommunerna skär ned på utbildning, vård och polis samtidigt som de slösar enorma summor på prestigeprojekt som inte är någonting annat än monument över politikernas egen förträfflighet, och sedan när budgeten springer springer man till staten och gnölar om mer, Mer, MER! pengar. Dessa pengar har skapats av medborgarnas svett och ska nu förslösas av en inavlad politikerelit som aldrig gjort ett skapandes grand i hela sina liv. Och detta försvaras av en man som har mage att kalla sig liberal! Liberalismens fäder, de som kämpade för vår frihet och vårt välstånd, vrider sig i sina gravar!
Idag skäms jag över att vara med i Folkpartiet!
jojjo:
"Kommunerna skär ned på utbildning, vård och polis samtidigt som de slösar enorma summor på prestigeprojekt "
Det bevisar att det finns mkt pengar. Och det bevisar att politikerna inte är särskilt mkt för kärnan i välfärden.
Politiker är fattiga människors värsta fiender.
Det verkar som du tror att nyliberalism är något dåligt, vilket det naturligtvis inte är.
lunchdröm:
Kanske inte värsta, men i grunden håller jag med.
Här var det inte många rätt...
jojo: "Kommunerna skär ned på utbildning, vård och polis..."
Okej, grundskola, gymnasium och komvux är kommunalt. Men högskolan är statlig.
Vården sköts av regioner/landsting.
Polisen är statlig.
Tror faktiskt inte jojo är medlem i folkpartiet heller.
Och vederbörande är nog inte ens liberal. Knappast i John Stuart Mills anda.
Visst kan man diskutera politkerarvoden. Men de allra flesta kommunpolitker är fritidspolitiker som knappast blir rika på att sitta på torra nämndemöten.
Och vem har bestämt vad som är "kärnverksamhet"?
Ärligt talat vad är poängen med att leva utan kultur (i vid bemärkelse)?
Nej, sänk skatten så jag kan välja själv. Jag kan "välja" att bygga mitt eget bibliotek, min egen tunnelbana, mitt eget badhus, min egen idrottsanläggning, men egen fritidsgård. Låter jättesmart.
abe/
Jag misstänker att du aldrig har bott i dalarna.. Men visst, jag borde ha skrivit "kommunerna, landstingen och staten" det gick lite fort, som det ju kan göra. Och jo jag är med i folkpartiet och jag är liberal, riktig liberal med den tydligen kontroversiella åsikten att staten bara ska sno våra pengar om den kan motivera det mycket, mycket bra.
Med tanke på hur liten budgeten är för just kulur och fritid är i kommunerna så lär det inte bli många pengar sparade om man "avskaffar utgifterna".
Alla som sett Idergard tugga fradga i Gomorron Sveriges soffa tycker nog att det är lite löjligt att höra Tompa vädja till eftertanke. Finns det en arrogantare tyckare i Sverige? Jag tror inte det.
Jag anser dessutom att Ernst Klein fullständigt korrekt analyserat Idergards artikel. Idergard försvarar lågskatteideal och struntar helt i de svaga i samhället.
"Rapporten" som Idergards artikel i DN lär bygga på påstås vara författad av två studenter. Dålig research skulle möjligen förklara varför Timbro bland annat utgjuter sig över slöseriet i Sandviken - när den arenan man ogillar är donerad av näringslivet i staden.
Näringslivssponsring och entrepenörskap är ju annars något som högern brukar peka när det gäller hur exempelvis kulturlivet och fritidssektorn skulle kunna finansieras med minskat kommunalt stöd. Men jag gissar att det bara har varit dimridåer för att dölja att man egentligen inte vill ha någon kultur och fritidssektor alls.
The story comes with a young man.chat siteleriHe comes from a small town.chatHe goes to the prosperous city New York.güzel sözler He is ambitious to own a big house,yonja a luxurious car. He has the confidence that one daysohbet/adana sohbet/netlog sohbetnetlog his dream will come true. He imagines the daykızlarla sohbet sohbet ethis wife enjoy the happiness together with him.He seeks and charity every opportunity to win the economic trade.mirc indir He tries his best to. One day,flip chatchat roulettechat roulet his entire dream comes true. He comes back home.He picksdini sohbet up his wife to the big city. He was invited to the party.muhabbetsohbet He brings his wife to take part in the partyHis workmates were disappointed for hisseviyeli sohbet old wife.His wife was also very sad thatgüncel haberler she want to go back to the town.Chat/sohbet He knows that today hesohbet odaları owns so much fortunate is from his tender and kind wife from many aspects. The reason why she looks old is because of him. He do not want his wife go back. He wants her live with him together. He want her suffer so much miserable life as before. While, he was so handsome is totally different from his wife. He wonders chat siteleriislami sohbetsohbet odalariand considers one day after one day. Soon, the day is drawing near. iyinet frmtr trkygnclr webmaster seo yarışmasıHe doesn’t know what he could do to leave his wife. Suddenly, an ideaforumforum siteleri toplist eklecomes into mind.He goes to the .the price of the jewelry, then he puts his money film izle - dizi izle - mp3 indir -mp3 dinle - dizi izle - yabancı dizi - lig tv izle - on the counter with the twice price./chat/burmeh yaza lida fx15 biber hapı ile formda girin//zayıflama lida fx15 ve biber hapı zlfvbh/travesti
Things that really impressed me in this article.video izle We develop these things ourselves as we learn to read, teach.. mp3 dinle Some things maybe we'll stay ahead of these articles and describing them children living in the future. porno izle I would like everyone, but everyone in the world you read, you read that mentality developing. Could think of. youtube Admin gives us things like thank you very contribution.video izle / porno izle
med en större befolkning kan bli förödande. Inflation kan göra chanel chanel
länga det i papperskorgen. En minskad världshandel utöver detta kan gucci gucci
änder som har naturresurser och inte dela med sig i onödan till hermes hermes
länder söderut. Den svenska militära louis vuitton louis vuitton
militär betydelse. Att driva en lekstuga lån discount handbags discount handbags
slösaktiga och aggressiva designer handbags designer handbags
The time during which people think it is ugly to wear a pair of glasses on their faces has gone away from today's fashion trends. Because everyone has a different opinion and style,many different eyeglasses or sunglasses need to be designed in order to supply the market with affordable and appealing spectacles. Firmoo.com is such a online store to provide you the most satisfying inexpensive glasses, like, cheap eyeglasses online, rimless eyeglass frames, discount perscription eyeglasses, $20 eyeglass frames, titanium eyeglass frames, no line bifocal sunglassesetc. they are with super quality, attractive exterior and low price. They can enhance your reading and your charm at low cost. Shopping eyeglasses and sunglasses here, you can enjoy the warmest customer services as well. More info: http://blog.palungjit.com/?w=daianna