Politiskt korrekt

Hanna Marie Björklund om Politiskt korrekt

Politiskt korrekt och stolt!

Nu när man allt oftare hör uttrycket "Politiskt inkorrekt" som något bra och meriterande tycker jag det börjar bli dags att vi startar en motrörelse, vi som är politiskt korrekta, och stolta!


Om författaren

Hanna Marie Björklund, bloggare, student/akademiker och modell som tröttnat på delar av bloggvärldens kärleksförhållandet till "politiskt inkorrekt"

Politiskt inkorrekt, smaka på orden, är det inte ett av de uttryck som just nu väcker mest associationer? På newsmill är det ett riktigt favoritord skulle jag mena. På bloggar också för den delen. Två på listan över de största bloggarna på wordpress (för att ta ett exempel) heter, just det, politiskt inkorrekt.

Som bloggare känner jag att man kan göra en riktig grej av att komma ut som, Politiskt KORREKT. Hell yeh, jag är inte bara politiskt korrekt ut i fingerspetsarna, jag är stolt över det!

Att man är politiskt inkorrekt brukar i de här kretsarna stå för någon slags coolhetsfaktor. "Jag är så inkorrekt, jag är så medveten, jag vet hur det egentligen ligger till"! Feminism är typsikt så korrekt grej. Jag hade aldrig trott att det är genom att skriva som jag gör som man var kontroversiell, men tydligen är det så. Att stå upp och säga att man tycker att ALLA ska ha samma rättigheter, vara lika inför lagen och få leva sina liv ifred är upprörande, och det är politiskt korrekt.


Låt mig ta några exempel då man är så där politiskt korrekt;

Att om vi ska lagstifta för att homosexuella inte ska få gifta sig på samma villkor som heterosexuella med argumentet; De kan inte få biologiska barn, då måste vi rimligtvis också förbjuda infertila och sterila personer att gifta sig. Lika lag för alla. När man menar att det aldrig får vara sexuell läggning som gör att man särbehandlas, då är politiskt korrekt.

När man säger att det faktiskt inte finns några människoraser, att det är A kurs i biologi, antropologi och etnologi att människor skapar kulturer socialt främst, eftersom vi delar allt genetiskt material till 99.9% ungefär, det som varierar mellan grupper är snarare förekomsten av vissa proteiner så som förmåga att bryta ner mjölk, vilket vi i Skandinavien delar med bland annat massajer, beduiner och mongoler. Man kan alltså inte tala om raser eftersom vi inte är tillräckligt olika ren genetiskt för att gå under definitionen "ras" rent biologiskt. Detta är också något fruktansvärt politiskt korrekt att säga.

Att feminismen och genusforskningen har relevans eftersom män och kvinnor inte kan påvisas vara helt olika medfött och genetiskt. Hormoner påverkar båda könen med grundegenskaper så som att visa mycket tävlingsinsikt och bygga muskler, men det är inte genetiskt i oss att kvinnor inte kan leda börsföretag och att män inte gillar smink. Förutom det absurda i att vi skulle vara medfödda med något som inte förekom vid människans ursprung (intresse för skor och läppglans) kan genetiken enbart omöjligt förklara varför mans och kvinnorollen i så fall varierat så mycket i olika tider och olika kulturer. Även det som är medfött, så som hormonproduktion, varierar från individ till individ. Alla kvinnor har inte en likadan hormonutsöndring och vice versa. När man påpekar att allt det som vi idag här i Sverige definierar som kvinnligt inte kan vara medfött utan också socialt konstruerat, då är man helt fruktansvärt politiskt korrekt.

Så till sist får man på sätt och vis ta ett beslut att tusanemej, då är jag väl politiskt korrekt då! Jag bryr mig nämligen inte om huruvida man är politiskt korrekt eller inte, så länge det är KORREKT enligt en majoritet av forskningen som faktiskt finns. Jag bryr mig inte om ifall SD är coolt politiskt inkorrekta eller inte, det de serverar är fortfarande argument som inte stämmer. (det finns ingen svenskhet som man kan kapsla in och definiera och artbestämma)
Men visst är det ett härligt uttryck, politiskt korrekt, man kan alltid slänga ut det när man inte vet vad man ska säga, för att man inte har argument.

"Vi ska inte ha mosker och specialkost i skolan, för det är Islam, och det är inte svenskt!"

"Jaså minsann, men om jag nu bestämmer mig själv för att jag ska konvertera till Islam, på samma sätt som det står mig fritt som medborgare att konvertera till Kristendom, Judendom eller Hare Krishna om jag så vill, har jag upphört att vara svensk i och med detta?"

"Nu är du så där politiskt korrekt!"

Klassisk teknik för att droppa uttrycket politiskt korrekt som skällsord för att man inte har vad vi kan kalla "riktiga argument". Jag väntar fortfarande med stor spänning på den dagen på någon definierar för mig vad det är som är så coolt med att vara politiskt inkorrekt, vad som är grejen... Varför man blir lite smart och "jag knäcker konspirationen" ala Fox Mulder i X- files så fort man använder "politiskt inkorrekt" om sig själv, gärna i samband med ord som SANNINGEN, och likande. Även om man aldrig tagit en enda av de där genuskurserna man hatar så mycket, även om man aldrig producerar argument som baseras på forskning, fakta och siffror. Men vad gör det när man är politiskt inkorrekt, behöver man vara något annat liksom?

Nej ny folkrörelse (som motargument till "nätverk mot politiskt korrekthet" på internet och i bloggvärlden) behövs! Vi som är så politiskt korrekta så det står ur öronen på oss! Och väldigt stolta för det! Lika rätt till alla, och alltid underbyggda argument med fakta, Kärlek!

Så, fritt fram nu alla haters på Newsmill, flamma på bara! Den här bjuder jag på!





Vad är milla?

Vad är att Milla?



Milla är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger.



Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.






Trackback URL:

Trackback URL for this post:

http://www.newsmill.se/trackback/9462

129 kommentarerSkriv kommentar
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Ja, ja, ja -
jag vill inte vara en fördomsfull, okunnig och dum flamsa.
Min önskan är atl vara en hygglig typ som är politiskt klok,politiskt insatt och så politiskt korrekt som det bara går,

Permalänk | Anmäl #2 kanel, 2009-08-04, 21:17

Du hade säkert varit stolt att vara politiskt korrekt i Sovjet också. Jag väntar med spänning på dian referenser "..så länge det är KORREKT enligt en majoritet av forskningen som faktiskt finns." Som om inte samhällsvetenskaplig, ekonomisk och till och med naturvetenskapligforskning skulle kunna vara politisk korrekt (i sin negativa bemärkelse) - se bara på Lytjenko. Jag undrar också vad HMB anser om Putnam, är inte det forskning? Den endimensionella politiska korrektheten är visst lika farlig som den alltid varit. Så fort det uppstår ett mer eller mindre konsensus i en fråga bland majoriteten av etablerade politiker (och i samklang eller påpiskad av etablerad media) bör man bli misstänksam. Endast på ett område på den politiska arenan finner man en sådan konsensus.. Nu verkar dock hegemonin vara på väg att brytas, gudskelov. För frågan är ju fortfarande vad det är vi betalar våra politiker för – att de ska vara politiskt korrekta (enligt en standard som godkänns av det etablissemanget självt) eller representera folket (inte fullt så politiskt korrekta åsikter) på bästa möjliga sätt?

Permalänk | Anmäl #3 Calle Bengtsson, 2009-08-04, 21:32

Tack, Hanna Marie! Det är verkligen dags att sluta bli imponerade av folk bara för att de uttrycker misogyna, homofoba, allmänt reaktionära och samhällsförstörande åsikter! Dessa "politiskt inkorrekta" människor sågar av den gren de själva sitter på och sågar av andra människors sittpinnar också. Varför ska vi applådera dem för det?

Permalänk | Anmäl #4 Ann sidbrant, 2009-08-04, 21:36

Är kvinnor (om man törs generalisera) mer politiskt korrekta än män, och vill gärna ha konsensustanken högt prioriterad i det mesta av det politiska arbetet? Visst skulle det kunna bli så att det blir "politiskt korrekt" att vara politiskt inkorrekt, men då måste ju det trots allt kunna visas upp någon diversitet av åsikter - och det gör det väl knappast, varken i kammaren och i gammelmedia - och hur representativt är det? Är det demokrati?

Permalänk | Anmäl #5 Calle Bengtsson, 2009-08-04, 21:54

Det kanske är min världsbild som är väldigt inskränkt, men det här är faktiskt första gången jag snubblar över termen 'politisk inkorrekt' som något man skulle vilja förknippas med. I min värld är det snarare personer som använder ogenomtänkta argument för särbehandlande åtgärder som stämplas som politisk inkorrekta utan att det var deras ursprungliga ambition.

Permalänk | Anmäl #6 Daniel, 2009-08-04, 21:59

Hur kan det komma sig tex att det är helt i sin ordning, och mycket politiskt korrekt och trendigt att, som tex fb:s ungdomsordförande MF, propagera föe en helt fri invandring, trots att en sådan politik i sina konsekvenser med största sannolikhet skulle vara otroligt mycket för samhällsförstörande (på det svenska samhället, "as we know it") jämfört med Sd:s modesta förslag på ändringar på inom samma politiska område? Det går inte ihop.

Permalänk | Anmäl #7 Calle Bengtsson, 2009-08-04, 22:01

Jaså, jaha men slår du ändå inte in öppna dörrar i alla fall?

Permalänk | Anmäl #8 Uno Hansson, 2009-08-04, 22:02

Nu väntar vi bara på svaret på den enda riktigt intressanta fråga - vilket parti ska denna strömlinjeformade varelse förgylla med sin närvaro? Här gäller det att HMB tänker efter ordentligt, en hel del pengar och fina pensioner står på spel. Men hon är i vilket fall som helst redan åsiktsförsäkrad för vilken av de sju som helst, så vad kan gå fel?

Permalänk | Anmäl #9 Calle Bengtsson, 2009-08-04, 22:06

"Att feminismen och genusforskningen har relevans eftersom män och kvinnor inte kan påvisas vara helt olika medfött och genetiskt. " HMB

Kvinnor har under årtusenden haft i stort sett monopol på uppfostran av blivande vuxna. Detta monopol har kvinnan över hela världen tydligen utnyttjat till att skapa den sociala konstruktionen kön och gett sig själv en underordnad roll långt före världens folk på olika kontinenter ens kände till varandras existens. Nej, huvudförklaringen är biologiska skillnader. Se också på djurvärlden.

Permalänk | Anmäl #10 Kung och Fosterland, 2009-08-04, 22:13

Vad du säger är att massan alltid har rätt? Vilken tur att du inte levde på medeltiden när det var politiskt korrekt att elda upp häxor. En del människor saknar förmågan att tänka själva, kallas fårskalle.

Permalänk | Anmäl #11 Erik Blatte, 2009-08-04, 22:13

"Vad du säger är att massan alltid har rätt?" Ser man på, bockfoten tittar fram. Lite diktatur kanske skulle smaka mumma? Visst har du rätt, men vi kan lika bra vända på det, vad är det som säger att orepresentiva politiker alltid har rätt? I vissa falll skulle man väl snarare kunna kalla det medklassens tyranni? För övrigt var eldandet av häxor religöst och framför allt kungligt sanktionerat och lagenligen stadfäst, förmodligen som ett sätt att hålla "politiskt inkorrekta" på mattan.

Permalänk | Anmäl #12 Calle Bengtsson, 2009-08-04, 22:18

Låter väldigt menlöst att göra en stor grej av att vara "politiskt korrekt och stolt". Frågan är vad man då står för? Att alltid följa med och godta gängse uppfattningar?

Av de frågor du tar upp: rasskillnader, adoptionsrätt för homosexuella, feminism, så kan du räkna med att få mothugg från många, som angriper dig från olika håll. I bästa fall med bra argument, i sämre fall genom att nedgradera dig till "poitiskt korrekt".

Några snabbkommentarer från mig om dina frågor:

1) Homosexuella giftermål. Jag är för. Är alltså poltiskt KORREKT.

2) Människoraser. Jag är inte alls politiskt KORREKT.
Visst finns människoraser! Det är grundkurs i biologi om något. Om vi med raser menar hudfärg, speicifika ansiktsdrag, kroppslängd med mera. Mera intressant är väl i så fall att diskutera om det finns någon koppling ras/kultur. Om det finns någon inneboende egenskap som gör raser till hinder för samexistens. Här är jag politiskt KORREKT såtillvida att jag vet att adopterade barn från "främmande raser" kan bli fullständigt kulturellt oskiljbara från den mijljö de kommer till. Likaså många immigranter som kommer till ett nytt land i vuxen ålder, men inte alla, långt ifrån..Just det gör frågan mycket mer komplicerad än så. Just där ligger den politiskt INKORREKTA bomben och tickar. Det "läskiga" är att det finns en del av SD:s (och andra liknande grupperingars) budskap om t ex islam och kulturpåverkan som inte går att ignorera. Och det är att inflytande från religiösa krafter, exempelvis i form av kraftig invandring av muslimer (som vi inte har än, invandringen är överdriven av SD m fl) skulle få omvälvande effekter på vårt rättssystem (lagar stiftas av Sveriges Riksdag). Och det i sin tur beror på vår representativa demokrati (Alla myndiga medborgare har rösträtt). Det är en svår paradox att lösa för alla demokratiskt sinnade personer, politiskt korrekta eller ej.

3) Genusskillnader. På ett sätt har du rätt, men jag ger dig en politiskt INKORREKT hästspark och hävdar att genusskillnader bara är en av många strukturella problem vi har i samhället. Vi kan se diskriminering av många kategorier, handikappade, psykiskt sjuka, korta män, överviktiga, invandrare m fl m fl. Jag vågar påstå att problematiseringen är mycket STÖRRE än gängse "vedertagen" genusforskning har i sitt synfält.

Så om du hade tänkt att debattera mot andra än sverigedemokrater (t ex undertecknad) så behöver du mer på fötterna än att köra med "politiskt korrekt och stolt" som någon slags argumentation. För du kommer tvingas till att arbeta dig igenom fråga efter fråga och tvingas till en debatt på många fronter.

Avslutningsvis kommer jag märka lite ord i din text. Du skriver

"en MAJORITET av forskningen som faktiskt finns".

Vadå majoritet? En majoritet av de böcker du läst eller? Jag lovar dig att du alltid kan massvis med relevant och giltig forskning som kommer skaka rejält på dina förutfattade "politiskt korrekta" uppfattningar. Det gäller bara att vara öppen och behålla något som är mycket viktigare än inbillad tro på politiskt korrekthet (eller inkorrekthet) och det är förmågan till KRITISKT TÄNKANDE.

Permalänk | Anmäl #13 August Linnman, 2009-08-04, 22:25

Jag tycker det är ett intressant område, så jag måste utveckla en aning. Det är ju egentligen inte fel att ha artikelförfattarens åsikter, men kan det verkligen vara så att 100 % av riksdagsmännen tycker lika? Det är förmodligen omöjligt - så om de inte gör de, varför hör vi aldrig något ifrån dem som tycker annorlunda i dessa de (nu för tiden) känsligaste av frågor? Vi har förmodligen ett enormt sanningsunderskott på alla nivåer, och en hycklerifaktor som i många fall börjar närma sig 100 DET är essensen av den svenska politiska korrektheten. Förr när riksdagsmännen skötte sitt arbete på deltid (och alltså inte var ekonomiskt beroende på samma sätt av den statliga inkomsten) vågade nog enskilda ledamöter på ett helt annat sätt stå för sina åsikter. Så vad tycker ni, har det verkligen gått framåt?

Permalänk | Anmäl #14 Calle Bengtsson, 2009-08-04, 22:30

Att pk-stämpla sina meningsmotståndare är en härskarteknik som nazister, sverigedemokrater och andra reaktionärer tillgriper när sakargumenten tryter.

Permalänk | Anmäl #15 Bess R Wisser, 2009-08-04, 22:40

Är det allt du har att komma med i argumentationsväg är du snart stekt, Herr Messerschmidt.

Permalänk | Anmäl #16 Calle Bengtsson, 2009-08-04, 22:42

Det politiskt korrekta är de åsikter som kulturelit, journalister, politiker m.fl. dyvlar på folket utan att fråga folket. Nu verkar även HMB vilja tillhöra den gruppen.

Folket svarar med att att förlöjliga dessa åsikter som varande PK. En mycket sund reaktion.

Permalänk | Anmäl #17 goran, 2009-08-04, 22:47

Att rasiststämpla sina meningsmotståndare är en härskarteknik som PKister dvs nyliberala, liberala, socialdemokrater, konservativa, kommunister och andra etablerade desperat tillgriper när sakargumenten tryter.

Permalänk | Anmäl #18 Calle Bengtsson, 2009-08-04, 22:46

Håller helt med Hanna! Politiskt korrekt i Sverige idag är att stå för jämlika, humanistiska ideal. Det är mycket modigare än att arbeta för status quo, vilket i praktiken är alternativet. Att fortsätta ösa ut växthusgaser och diskriminera alla som inte är vita, medelålders heterosexuella män är politiskt inkorrekt för att det är fel och orättvist. Att omhulda ekologiska, jämställda och humanistiska ideal är inte att stryka makten medhårs. Det är att bjuda motstånd mot det som är lätt och bekvämt.

Permalänk | Anmäl #19 PK, 2009-08-04, 22:56

Inlägget avspeglar ett visst hat mot politisk inkorrekta...Problemet är bara att politisk korrekthet har avsmalat debatten och språkets avsikt att beskriva distinktioner. T.ex var ordet ras inte menat för diskriminering från början, utan för att beskriva att människor faktisk ser olika ut i olika världsdelar. Eftersom ordet har misbrukats, har vi egentlig inget bra ersättningsord. Ok att samma kön gifter sig, men varför är politisk korrekta så hatiska mot människor som forsynt tycker att äktenskap inom samma kön och äktenskap med motsatt kön inte är riktig samma sak och därför skulle ha olika namn? Jag har arbetat många år i muslimska länder och upplevd mycket förtryck och dikriminering av icke muslimer. Om någon svensk vill behålla traditionell religion i skolan, bör han/hon få tycka det utan att därför bli uthängd som något reaktionärt SD fascist svin. Nej, politisk inkorrekthet behövs i ett demokratisk samhälle. Leser man din och andra politisk korrekta artiklar så känns det som ni behöver politisk inkorrekta att hata, så då fyller dom ju en funktion...

Permalänk | Anmäl #20 Dan Inkorrekt, 2009-08-04, 23:03

Usch, slutate läsa när du skrev om raser,
Till skillnad ifrån dig så ser inte jag olika människo-RASER som ett problem, utan som en tillgång.
Men du kanske även tycker att en åsna är en häst.
En schimpans och en människas DNA sekvens är 98.5 % lik, är vi då samma ras som en scimpans?
Kom igen tänk lite innan du försöker vara politiskt korrekt

PS. Det är din typ åsikter som bromsar utvecklingen isf ökar densamma. Och allt bara för vara korrekt

Usch

Permalänk | Anmäl #21 etnisk blandning, 2009-08-04, 23:12

"Till skillnad ifrån dig så ser inte jag olika människo-RASER som ett problem, utan som en tillgång." Vem här har påstått något annorlunda?

"Politiskt korrekt i Sverige idag är att stå för jämlika, humanistiska ideal. " Och alla medel är tillåtna, uppenbarligen även att fara med osanning och utnyttja diktatoriska medel. Hur var det nu, började inte nazisterna som ett gäng idealister, där ändamålet helgade medlen..?

Permalänk | Anmäl #22 Calle Bengtsson, 2009-08-04, 23:17

Att gnälla på att politisk korrekthet blivit impopulärt är tyvärr lite som när vita rika män bara ser omvänd diskriminering i samhället (dvs de fall då svarta är rasistiska mot vita, lönesammanhang då män diskrimineras jämfört med kvinnor etc.).

Resonemanget är alltså inte nödvändigtvis fel, men den politiskt korrekta åsikten, liksom den vita rika mannen som samhällsgrupp, är inte den parten som riskerar lämnas utan röst och möjlighet att påverka samhället. .. därför är försvaret av de båda mindre viktigt än försvaret av svaga grupper i diskrimineringssammanhang och möjligheten för impopulära åsikter att komma fram.

Permalänk | Anmäl #23 Henry, 2009-08-04, 23:20

Att gnälla på att politisk korrekthet blivit impopulärt är tyvärr lite som när vita rika män bara ser omvänd diskriminering i samhället (dvs de fall då svarta är rasistiska mot vita, lönesammanhang då män diskrimineras jämfört med kvinnor etc.).

Resonemanget är alltså inte nödvändigtvis fel, men den politiskt korrekta åsikten, liksom den vita rika mannen som samhällsgrupp, är inte den parten som riskerar lämnas utan röst och möjlighet att påverka samhället. .. därför är försvaret av de båda mindre viktigt än försvaret av svaga grupper i diskrimineringssammanhang och möjligheten för impopulära åsikter att komma fram.

Permalänk | Anmäl #24 Henry, 2009-08-04, 23:24

EN sådan inbilskhet. Den vita mannens röst, om vi nu ska dra det till sin spets, kanske betyder kanske något (även om de förmodligen just nu är de mest förföljda av alla folkgrupper) för att det är de som bär upp jordens förnärvarande mest utvecklade samhälle och civilisation? Men stenåldern eller ett muslimsk samhälle kanske är att föredra för PKister? Är PKisterna dumskallarnas sammansvärjning, en sorts gigantisk jantelag?

Permalänk | Anmäl #25 Calle Bengtsson, 2009-08-04, 23:26

Felet med politisk korrekt är såklart att det är ett resonemang som ger innehavaren en konceptuell frisedel från att erkänna de rella problem som verkligheten bär med sig. Syftet med politisk korrekt är att dölja verkligheten för stakeholders i syfte att agera på deras bekostnad, eller mer vanligt, att _underlåta_ att göra vad som typiskt faller på en ansvarigs lott.

Typiskt för politisk korrekt är att man förväxlar det centrala med det perfiera, att man låtsas att undantaget är regeln och att man därmed undviker svåra problem.

Det finns säkert goda skäl till detta men som du har märkt har rätt mångas tålamod med att de personer som gör anspråk på att utgöra något slags ledarskap istället för att utöva just ett sådant ledarskap håller sig med en lång rad ... politiskt korrekta.. åsikter. Den som struttar runt och försöker demonstrera att de är en _god person_ som iiiiingen kan klandra på något sääätt, istället för att ta ansvar för det som behöver göras får göra det hur mycket de vill, men ingen kommer att rösta på dem. Ingen bör rösta på dem.

Den politiskt korrekte bidrar aldrig till en vital demokrati eller till ett aktivt medborgarsamhälle, den bidrar på sin höjd till att dölja samhällsproblem och skapa missämja, olust och splittring.

Om det finns goda skäl att dölja samhällsproblem har den politisk korrekte en funktion att fylla, vilka är skälen tycker du?

Permalänk | Anmäl #26 politik är inte en tävling i godhet, 2009-08-04, 23:29

RE: #4 Ann sidbrant, 2009-08-04, 22:36

Du har aldrig funderat på om det är ett tecken på ett demokratiskt underskott? Förmodligen inte!

Permalänk | Anmäl #27 BluePrint, 2009-08-04, 23:38

Hanna Marie har en poäng. Att vara politiskt inkorrekt kräver något slags engagemang i sakfrågorna. Att vara politiskt korrekt kräver det inte, eftersom det räcker med att nicka instämmande i församlingen. Men det känns som att hon missar hela poängen med den demokratiska ordningen. Om alla är politiskt korrekta finns rimligen ingen anledning att ha någon demokratisk ordning överhuvudtaget. Hanna Marie hittar enkelt flera lämpliga exempel på den typen av samhällsordningar i biblioteket. Prova sökord som Kampuchea, Sovjetunionen eller Tredje Riket.

Permalänk | Anmäl #28 Munin, 2009-08-04, 23:39

Jag väljer sanningen och logik. Det är politiskt inkorrekt. Därför är det bra att vara politiskt inkorrekt. Se där, var inte så svårt att reda ut?

Du vill skapa en MOTRÖRELSE? Röker du på, lilla snuttan? Ska vi se...de politiskt inkorrekta är den handfull människor i Sverige som förstår saker och vågar stå för sina åsikter. En minoritet.

De politiskt korrekta är alla kommunanställda (de har iaf order om att vara det), alla politiker som jobbar för något av riksdagspartierna, svensk media (varenda större tidning och tv-kanal är så motbjudande PK att man kunde spy för mindre).

Men det räcker inte för dig? Fast du radar ju upp lögn efter lögn, så nog är du politiskt korrekt så det står ut ur öronen på dig. När de icke-PK får slut på argument, då...tja, har inte riktigt sett det hända än, men nog blir de beskyllda för det iaf. Men när PK inte har några argument, då är alla andra "rasister", "nazister", "kvinnohatare" och så vidare.

Som sagt, jag väljer sanningen och logik. Nu råkar det bara vara politiskt inkorrekt, på samma sätt som kompetens, kunskap och vetenskap är...men jag kan leva med att vara politiskt inkorrekt. Och jag vill varken ha kyrkor eller moskéer i Sverige, eller världen.

Permalänk | Anmäl #29 Illwill, 2009-08-04, 23:43

Det måste vara skönt att som författaren känna sig så rättskaffens och bra som bara de "goda" kan känna sig. Att inte lyssna på andra som har en annan åsikt är tydligen ingen idé eftersom de har "fel" och är "onda", fint och demokratiskt så det förslår.Jag fasar för skörden efter den sådden.

Permalänk | Anmäl #30 BluePrint, 2009-08-04, 23:44

Problemet med denna författares hippa artikel är att när man resonerar att "allt och alla är lika", så resulterar detta i att gränsen mellan gott och ont, eller rätt och fel, suddas ut.

Om man på grund av ett politiskt korrekt klimat som genomsyrar samhället, inte tillåts resonera att A är överlägset B så är något fel. Jag förstår inte varför denna tolerans för intoleranta människor eller kulturer fortsätter frodas.

Slutligen så har politisk korrekthet inget att göra med den ”majoritet av forskning som faktiskt finns”. Politisk korrekthet är att undvika ämnen (och fakta) som är ”obekväma”. Så hoppa ner i soffan, var stolt, sätt på SVT och låt myndigheterna mata dig med information och nyheter.

Permalänk | Anmäl #31 Eriksson, 2009-08-05, 00:16

Det här är totalt okunnigt nonsens. Att det finns raser är självklart, det syns ju för fan. Att raser skulle vara distinkt åtskilda, är det ingen som påstår. Att påstå att raser inte finns är lika korkat som att påstå att den enda fär som existerar är Grått. Osv. Största procvent gemensamt genetiskt material har vi för övrigt med råttor också i så fall. Det är sorgligt att dylikt slapptyckeri ska få breda ut sig oinom politiken.

Permalänk | Anmäl #32 Peter Ingestad, 2009-08-05, 00:55

Bara en politiskt korrekt feminizthona hade kunnat skriva en så infantilt idiotisk artikel och sen ha mage över att vara stolt över sin egen idioti. Hah. Die dumme schwede.

Permalänk | Anmäl #33 ivanovici, 2009-08-05, 05:18

helt stört att förväxla politiskt korrekthet med fakta och väl underbyggda argument.

Permalänk | Anmäl #34 Johan Åkesson, 2009-08-05, 06:12

Politiskt korrekthet är inget att vara stolt över. Politiskt korrekthet är ett medel för den som på något sätt "äger makten" att skydda sin egen ställning.

Politiskt korrekthet har troligen alltid funnits och leder sällan till något gott för ett samhälle i stort. Först leder den till stagnation och senare till förfall. När den politiska korrektheten fått stort grepp om ett samhälle blir människor rädda att ta egna initiativ som ofta skulle ha varit till fördel för de flesta. Problem som betraktas som "känsliga" blir inte åtgärdade utan bullen på den berömda matta dit alla problem sopas blir till sist så stor att t.o.m den politiskt korrekte snubblar.

Hela denna artikel visar tydligt varför "PK" är skadligt. Björklunds väl valda åsikter blir inte mera värda för att hon anser sig vara en god människa. Snarare tvärtom då hon (för egen vinning naturligtvis) på andras bekostnad reflexmässigt försöker gynna de som för tillfället skall gynnas.

Som slutsats kan man ju också konstatera att i sovjet var det politiskt korrekt att vara kommunist och tredje riket var det nog bäst att tycka som nazisterna. En usel debattartikel som borde få oss alla att inse alla de skadeverkningar som dagens politiskt korrekta makthavare orsakar i sina försök att strypa åsikts och yttrandefriheten.

Permalänk | Anmäl #35 8008, 2009-08-05, 07:03

Fräck grej att försöka likställa politisk korrekthet med humanistiska åsikter och politisk inkorrekthet med Sverigedemokraterna.

Alla politruker genom historien har resonerat precis som du. Grattis till att ha sällat dig till ett så illustert sällskap.

Tyvärr är det att vara politiskt inkorrekt idag att säga saker som:
Staten skall inte kunna totalövervaka människor utan brottsmisstanke.
Rättssäkerhet måste gälla även i sexualbrottsmål.
Polisen skall bekämpa den "internationella grova brottsligheten", men utan att för den skull få göra allt de vill och sedan gömma sig bakom sekretess.
Det måste finnas frihet i det ekonomiska systemet, vilket kommer avskaffas med mer bankkontroll, avskaffande av "skatteparadis" och avskaffande av kontanter.
Även impopulära partier måste få försöka uppnå representation, annars har vi ingen demokrati.

Det är lätt att kalla sig politiskt korrekt om man bortser från alla svåra frågor.

Permalänk | Anmäl #36 Svempa, 2009-08-05, 07:11

De som på led efter led står och hyllar sina ledare i div. diktaturer i vår galna värld är också politiskt korrekta.
Nej, inte skulle jag vara stolt om jag vore politiskt korrekt!!
Att bräka som de andra fåren i hagen - är det verkligen smart...?

Permalänk | Anmäl #37 Skogstokig, 2009-08-05, 07:19

Helt rätt. Du ska lika lite skämmas som alla som "är" islamofober, homofober, främlingsfientliga och rasistiska.
Dessa ord har hittats på och används i samma syfte som PK - för att undvika att tala i sakfrågan. Istället riktar man in sig på den som vågar yttra sig.

Detta med "fobi" är särskilt intressant då det är en erkänd diagnostiserad psykologisk sjukdom, men inte homo- och islamofobi, de är bara påhitt för att man inte vågar ta debatten.
Det är enklare att kalla någon för fobiker än att argumentera sakligt.

Tänk om vi slapp alla dessa ointelligenta tillmälen och diskuterade som vuxna människor. Då skulle resultat kunna åstadkommas.

Permalänk | Anmäl #38 suka, 2009-08-05, 07:20

suka:..........
Håller med dig om fobier. detta med att kalla alla motståndare som tex. homo-fober är att sjukdomsklassa de som inte "bräker som de andra fåren i hagen".
I gamla Sovjetstaten kunde man klassas som sinnesjuk och tvångsvårdas på mentalsjukhus om man tänkte "fel"....
Hur det är i Nordkorea nu vet inte jag men det är inte omöjligt att det är så tom. idag......

Permalänk | Anmäl #39 Skogstokig, 2009-08-05, 07:29

Jag är politiskt korrekt för jag kan inte tänka själv och det är jag stolt över.

Eftersom jag har samma åsikt som eliten i samhället så vet jag att jag alltid har rätt. Det är jag stolt över.

Min uppgift är att hindra folk som kan tänka själva att yttra sig offentligt. Jag är stolt över att vara politruk.

Permalänk | Anmäl #40 Bo T, 2009-08-05, 07:32

Det är stor skillnad emellan att vara invandrarvänlig och att försöka förbjuda svarta glassar bara för att de heter Nogger...

Permalänk | Anmäl #41 Nummerupplysaren, 2009-08-05, 07:40

Säg mig vem bestämmer vad som är politiskt korrekt? Regeringen? Vänsterpartiet? Eller SEB direktörer? Skandias VD?

Personligen bryr jag mig inte vad som är vilket. Jag försöker använda sunt förnuft och medmänsklighet.

Permalänk | Anmäl #42 Ramona Fransson, 2009-08-05, 07:41

#17 Calle Bengtsson

Det var ingen argumentation. Det var bara ett konstaterande av faktum.

#19 Calle Bengtsson

Det är tyvärr också ett faktum. Det går till exempel inte att säga att Hitler eller Stalin gjorde en del bra saker. Då reagerar etablerade politiker precis som den dumma hopen och börjar tävla om vem som är bäst på att fördöma och visa sin avsky.

Permalänk | Anmäl #43 Bess R Wisser, 2009-08-05, 07:59

"Att feminismen och genusforskningen har relevans eftersom män och kvinnor inte kan påvisas vara helt olika medfött och genetiskt. "

Helt olika? Så jag hade rätt, politiskt korrekta lever i en svart-vit värld, där man antingen är helt olika, eller helt lika. Hurra för avskaffandet av gråskalan!

Permalänk | Anmäl #44 Okunnig, 2009-08-05, 08:01

Bess R Wisser: "Det var bara ett konstaterande av faktum." Vad du gör är att du uttrycker en obildad åsikt och därefter på ett ganska korkat sätt försöker rättfärdiga det hela utan att behöva ge dig in i en diskussion - precis som så många andra hjärntvättade PKiter.

Permalänk | Anmäl #45 Calle Bengtsson, 2009-08-05, 08:31

#42 Nummerupplysaren

Vad jag vet har ingen försökt att förbjuda svarta glassar. Däremot hotade Centrum mot rasism att DO-anmäla GB Glace på grund av hur deras reklam utformades i samband med lanseringen av Nogger Black.

Om det var något som var politisk inkorrekt så var det väl i detta fall Centrum mot rasism som stod för det politiskt inkorrekta. Det politiska etablissemanget ställde sig på GB Glaces sida.

Permalänk | Anmäl #46 Bess R Wisser, 2009-08-05, 08:33

Så i din beskrivning är PK vetenskapligt och socialt helt fel? Eftersom de finns människoraser, precis som när vi delar in hundar el. dyl. Det är genetiskt att pojkar gillar grabb-saker och flickor gillar tjej-saker. Feminism och genusforskning kan bara kombineras i PK-kulturen, eftersom feminism ÄR alltid partiskt.
Jag är så trött på dessa patetiska pk-hjon som inte har vett nog att se igenom pk/multikulti/-bubblorna. Alla röstboskap ska gödas. Utan er hade svenska folket blomstart och varit glada. Nu är vi på randen av inbördeskrig.

Permalänk | Anmäl #47 Henrik C, 2009-08-05, 08:40

Ni som tycker att Sverige är en diktatur där den politiskt korrekta eliten kör över alla oliktänkande: ni glömmer att verkligheten inte är politiskt korrekt. Kvinnor, barn, invandrare och HBT-personer förfördelas dagligen. Mänskliga aktiviteter håller på att rubba hela naturen. Att påpeka detta och försöka arbeta för förbättringar kan kallas politiskt korrekt. Bevarandet av nuvarande ordning är politiskt inkorrekt helt enkelt för att det är orättvist och farligt.

Permalänk | Anmäl #48 PK, 2009-08-05, 08:39

Utan rådande samhällsklimat och stasunderstött trams hade det aldrig behövt bli något överhuvudtaget från den helt onödiga myndigheten "centrum mot rasism". "Det politiska etablissemanget ställde sig på GB Glaces sida." är naturligtvis ännu ett av dina faktum, men så enkelt var det ju faktiskt inte. Och trots sin uppenbara inkomptens får centrum mot rasism" fortsätta att existera och uppbära statsbidrag (naturligtvis även under en borgerlig regering) - ett direkt resultat av den härskande PKismen.

Permalänk | Anmäl #49 Calle Bengtsson, 2009-08-05, 08:42

Feta och dumma och korta och fula förfördelas också dagligen, bland annat av andra invandrare, långa kvinnor etc. Verkligheten är lite mer komplex än du försöker påskina.

Permalänk | Anmäl #50 Calle Bengtsson, 2009-08-05, 08:44

Allmänhetens Pressombudsman

Yrsa Stenius har förlorat sin trovärdighet och måste avgå

"PO:s - Yrsa Stenius - rekommendation till Pressens Opinionsnämnd att klandra Expressen är inte okej. Faktum är att...

Roland Poirier Martinsson, 2010-03-17 14:57197 11 

Bröllopsbesvär

Inte konstigt att bröllopsgåvan utlöst rosornas krig

"Socialdemokratiska Arbetarepartiet (SAP) brottas med ett delikat "rosornas krig", nämligen om - och i så fall vad -...

Henrik S Järrel, 2010-03-17 11:09137 15 

Sanningen bakom Aftonbladets lögner om vårt bröllop

 "Vi försöker, precis som alla människor, få så bra pris som möjligt på sakerna vi köper och har självklart...

Niclas Wahlgren och Laila Bagge Wahlgren, 2010-03-09 19:49335 38 

Alla kvinnor som ska stå brud gråter på grund av släkten

"Jag har inte haft en enda brud som inte gråtit över släktdramatik inför sitt bröllop. Inte en enda, det är...

Karolina Hedberg, 2010-03-09 18:5598 29 

Högskolan

Vi kommer att gynna universitet med flitiga studenter

"Det nya kvalitetsutvärderingssystemet kommer att vara kopplat till pengar. Universitet och högskolor med goda...

Tobias Krantz, 2010-03-17 15:3445 9 

Klaustrofobisk debatt om högskolan

Debatten om ersättningen för högskola och universitet är så intern att den blir klaustrofobisk. Nu är det hög...

Ulf Lindberg, 2010-03-17 16:304 0 
annons:

Mest millat


Alla    Arg    Uttråkad    Nyfiken    Glad
  1. Israel
  2. Alliansens logga
  3. Turkiet
  4. Yrsa Stenius
  5. Monarkin
  6. Svensk trupp i Afghanistan
  7. Vänsterpartiet
  8. Rondellhunden
  9. Religion
  10. Carl Bildt
  1. Israel
  2. Turkiet
  3. Socialdemokraterna
  4. Rondellhunden
  5. Svensk trupp i Afghanistan
  6. Religion
  7. Carl Bildt
  8. Sveriges riksdag
  9. Svenska Fotbollsförbundet
  10. Statligt stöd till privata företag
  1. Israel
  2. RUT-avdraget
  3. Svensk trupp i Afghanistan
  4. Cannabis
  5. Mona Sahlin
  6. Moderaterna
  7. Turkiet
  8. Ilmar Reepalu
  9. Carl Bildt
  10. Flyget
  1. Israel
  2. Mona Sahlin
  3. Piratpartiet
  4. Svensk trupp i Afghanistan
  5. Moderaterna
  6. Hemmafrun
  7. Pirate Bay
  8. IPRED
  9. Fredrik Reinfeldt
  10. Islam
  1. Yrsa Stenius
  2. Svensk trupp i Afghanistan
  3. Vänsterpartiet
  4. Religion
  5. Carl Bildt
  6. Högskolepolitiken
  7. RUT-avdraget
  8. Pehrson Folkpartiet
  9. Svenska Fotbollsförbundet
  10. Sjukskrivningsreglerna
  1. Turkiet
  2. Svensk trupp i Afghanistan
  3. Religion
  4. Carl Bildt
  5. Sveriges riksdag
  6. Svenska Fotbollsförbundet
  7. Statligt stöd till privata företag
  8. RUT-avdraget
  9. Gulan och compani
  10. Moderaterna
  1. Svensk trupp i Afghanistan
  2. Mona Sahlin
  3. Moderaterna
  4. Turkiet
  5. Ilmar Reepalu
  6. Carl Bildt
  7. Socialdemokraterna
  8. Tito Beltran
  9. Handskakningsdomen
  10. Religion
  1. Mona Sahlin
  2. Moderaterna
  3. IPRED
  4. Fredrik Reinfeldt
  5. Islam
  6. Aftonbladet
  7. Jan Guillou
  8. Slöjan
  9. Ilmar Reepalu
  10. Socialdemokraterna
  1. Alliansens logga
  2. Arbetsmarknadsutbildning
  3. Moderaterna Folkpartiet
  4. Nya Slussen
  5. Klimatdebatten
  6. Malmös kommunledning
  7. Fler träd
  8. Svensk antidiskrimineringspolitik
  9. Svenska kyrkan
  1. Alliansens logga
  2. Armenien och Turkiet
  3. Klimatdebatten
  4. Arbetsmarknadsutbildning
  5. Ockuperat Gaza
  6. Dan Eliasson
  7. begreppet folkmord
  8. Jämställdhet
  9. greklands kris
  10. Moderate och socialdemokrater
  1. Gud
  2. Klimatdebatten
  3. Spöken
  4. Digitala infödingar
  5. Skvaller
  6. Alliansens logga
  7. Carola
  8. Teatermännen
  9. Anna Wahlgren
  10. pojkflickan
  1. Feministisk porr
  2. Michael Jackson
  3. Konspirationsteorier
  4. Alex Schulman
  5. Twitter
  6. Åttiotalisterna
  7. Tiger Woods
  8. Spöken
  9. Växthuseffekten
  10. Carola
  1. politisk undfallenhet
  2. Moderaterna Folkpartiet
  3. Hemmafrun
  4. Muhamed Omar
  5. livet efter döden
  6. Parapsykologi
  1. politisk undfallenhet
  2. Jämställdhet
  3. statsfeminismen
  4. tvångsmässiga drogtester
  5. Estoniautredningarna
  6. undefined
  7. Moderaterna Folkpartiet
  8. Folkmordet 1915
  9. Hemmafrun
  10. Asylrätten
  1. Istid
  2. Trafikantkompetens
  3. Den nya istiden
  4. Afghanistan
  5. Biståndspolitik
  6. Nyfikna på främmande länder
  7. Zamenhof
  8. Provval
  9. Föreläsare Talarbyråer
  10. politisk undfallenhet
  1. Köpet av Pirate Bay
  2. Andra världskriget
  3. Istid
  4. Thomas Quick
  5. Nya Slussen
  6. Libertas
  7. Bo Baldersson
  8. nya musiktjänster
  9. Herman van Rompuy
  10. Den nya istiden
  1. Israel
  2. Turkiet
  3. Monarkin
  4. Rondellhunden
  5. Globaliseringen
  6. Sveriges lärare
  7. Privatisering av arbetsförmedlingen
  8. Åsa Linderborg
  9. Statligt stöd till privata företag
  10. KD-män
  1. Israel
  2. Socialdemokraterna
  3. Rondellhunden
  4. vilks
  5. KD-män
  6. Camilla Lindberg
  7. Monarkin
  8. Nobelmuseet
  9. Mona Sahlin
  10. drogliberalism
  1. Israel
  2. RUT-avdraget
  3. Cannabis
  4. Flyget
  5. Rondellhunden
  6. Darwin
  7. Fosterlandskärlek
  8. KD-män
  9. vilks
  10. Nyamko Sabuni
  1. Israel
  2. Piratpartiet
  3. Svensk trupp i Afghanistan
  4. Hemmafrun
  5. Pirate Bay
  6. RUT-avdraget
  7. Gud
  8. Fildelning
  9. Sanningsrörelsen
  10. Maria Wetterstrand

Newsmill seminarier


  1. Bluffen om sjukskrivningsexplosionen skymmer fortfarande den viktiga frågan
  2. Sveriges största bidrag till miljön kräver att staten är med
  3. Därför ska staten inte stödja enskilda företag
  4. Mycket tveksamt om staten ska stödja vissa branscher
  5. Absolut viktigast är en ny politik för företagande
  6. Tydligt att moderaterna inte tar ansvar för kvalificerad industri
  7. Historiskt har staten spelat en avgörande roll för svensk industri
  8. Myten om industrins minskande roll
  9. Till skillnad från konkurrentländerna saknar Sverige en innovationspolitik
  10. Norberg gör det för enkelt för sig
  1. Absolut viktigast är en ny politik för företagande
  2. Bluffen om sjukskrivningsexplosionen skymmer fortfarande den viktiga frågan
  3. Därför ska staten inte stödja enskilda företag
  4. Mycket tveksamt om staten ska stödja vissa branscher
  5. Tydligt att moderaterna inte tar ansvar för kvalificerad industri
  6. Till skillnad från konkurrentländerna saknar Sverige en innovationspolitik
  7. Sveriges största bidrag till miljön kräver att staten är med
  8. Myten om industrins minskande roll
  9. Fackföreningsekonom: Dags för en riktig flexibilitet på svensk arbetsmarknad
  10. Norberg gör det för enkelt för sig
  1. Därför ska staten inte stödja enskilda företag
  2. Bluffen om sjukskrivningsexplosionen skymmer fortfarande den viktiga frågan
  3. Absolut viktigast är en ny politik för företagande
  4. Sveriges största bidrag till miljön kräver att staten är med
  5. Tydligt att moderaterna inte tar ansvar för kvalificerad industri
  6. Mycket tveksamt om staten ska stödja vissa branscher
  7. Historiskt har staten spelat en avgörande roll för svensk industri
  8. Myten om industrins minskande roll
  9. Vi behöver Sveriges hjälp för att minska flygets miljöpåverkan
  10. Norberg gör det för enkelt för sig

Karin, PM och Leos blogg

Newsmill ökar

Veckan som snart är slut kommer att bli en av Newsmills bästa trafikveckor, en bit över ...

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Karin, PM och Leos blogg

Newsmill ökar

Veckan som snart är slut kommer att bli en av Newsmills bästa trafikveckor, en bit över ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.