Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Utrikesdeklarationen 2012

Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

asylpolitiken

Foto: Scanpix
Merit Wager, före detta Medborgarnas flyktingombudsman

Som första tidning har Svenska Dagbladet talat klarspråk om asylpolitiken

"Det skulle gagna Sverige på många plan om vi alla talade klarspråk om asylpolitiken. Det finns inget rasistiskt eller främlingsfientligt i att presentera fakta!" Det skriver MERIT WAGER  som under många år varit engagerad som ideellt flyktingombud. Hon anser att svenska medier förtigit sanningen om de asylsökande och att ett olycklgt "tycka synd om" - perspektiv varit allenarådande.


Om författaren

 

Merit Wager är tidigare ideellt ombud för asylsökande under 15 år. Hon bloggar på www.meritwager.wordpress.com


 

För första gången...

...ser jag den 17 juli att ett traditionellt medium tar upp något av det som jag har skrivit om på min blogg under samlingsrubriken Asyl&Migration och i diverse tidningar, i åratal! Hittills har nämligen svenska medier ytterst sällan tagit upp något av det jag skrivit och som miggor (Migrationsverksanställda) berättat om på min blogg.

Traditionella medier har aldrig velat beskriva asyleriet från en mer verklighetsbaserad sida, den som jag valt att skildra. Jag brukar tala om att det inte är svart eller vitt, det är svart och vitt. Men traditionella medier har så gott som enbart kört med ett enda stort "tycka synd om"-perspektiv och med vinklingar som gått ut på att i princip alla, varenda terrorist, folkmordsmisstänkt, och bara generellt asylskälsaknande individ som lyckas sätta sina fötter på svensk mark och som presenterar en historia som inkluderar ord som "tortyr", "dödas", "desertering ur armén" etc samt uttalar: "Jag har inga id-handlingar för att 1) smugglaren tog dem eller 2) det går inte att få några handlingar i mitt land eller 3) jag har tappat dem eller 4) någon har stulit dem" - alla dessa ska alltid få permanent uppehållstillstånd och livslång försörjning i Sverige.

Men, som sagt: den 17 juli ser jag äntligen en text som kunde ha varit skriven av mig själv, på ledarsidan i Svenska Dagbladet. Rubriken är: På väg mot en human invandringspolitik och i texten sägs bland annat:

Enbart fyra procent av dem som sökte asyl i Sverige under 2008 uppvisade giltig passhandling vid ansökningstillfället. Under behandlingen av de 30447 asylärendena valde blott 21 procent att uppvisa någon form av identitetshandling före avgörandet.

Det är svårt att tro att alla dessa asylsökande förlorat sina identitetshandlingar i inbördeskrig eller naturkatastrofer. Ett rimligare antagande är att beteendet anpassats efter det specifikt svenska och förment välvilliga migrationssystemet, som gjort det enklare att få tillträde till landet som papperslös än med hjälp av sitt cv.

Den, som går in och läser under Asyl&Migration på min blogg kan se att detta har såväl jag som olika miggor framhållit otaliga gånger men ingen - utom möjligen sådana som, i motsats till mig, inte vill se några utomeuropeiska invandrare här överhuvudtaget - har plockat upp det, ingen har velat ta i det eftersom det tycks vara en het potatis i Sverige att tala om lögnerna och utnyttjandet på asylområdet. Här ska man köra med strutsvarianten och borra huvudena långt ner i sanden medan samhället luras och bedras så det står härliga till. Och rwespekten för det svenska samhället som låter sig bedras är lika med noll hos dem som tar sig in på lögnaktiga grunder. Svenskarna tycks tro att sanningen, verkligheten är "rasistisk" eller "främlingsfientlig" om den inkluderar utomeuropeiska asylsökande, vilket för mig alltid har tett sig bisarrt.

Jag har varit ideellt ombud åt otaliga asylsökande under drygt 15 år. Under den tiden har jag varit engagerad i vitt skilda ärenden, och jag är den första att framhålla att mycket kring asyl- och annan invandring är ett mycket, mycket komplicerat . Jag har hjälpt två adopterade barn att återförenas med sina svenska familjer i Sverige när myndigheterna vägrade dem detta, trots att de var lagligt adopterade och tingsrätten i båda fallen hade stadfäst adoptionerna. Jag har varit engagerad i ett fall där en person påstods vara "en risk för rikets säkerhet" och jagades ut ur landet medan hans familj var kvar i Sverige med permanenta uppehållstillstånd. Mannen fick komma tillbaka och var plötsligt inte längre en risk för någons säkerhet - en mycket märklig historia. Jag har varit ombud åt människor som haft starka skäl att lämna sina länder men inte tillräckligt starka skäl enligt svensk utlänningslag att få uppehållstillstånd här. Det har rört statslösa människor som inget land tagit emot, det har alltså förelegat vad som på lagspråk kallas verkställighetshinder. Trots att det helt enkelt inte på något sätt gått, inte ens efter mängder av försök att utvisa dem har myndigheterna av någon anledning velat straffa dem och låtit dem vänta i Ingenmansland i fem, sex år eller längre innan de beviljats uppehållstillstånd. Jag har, under alla mina år som ombud åt asylsökande, endast haft två klienter där det förelegat så klara och tydliga flyktingskäl att de beviljats uppehållstillstånd med flyktingstatus i första instans, det vill säga Migrationsverket. Många som genom åren sökt min hjälp har jag inte tagit mig an eftersom de vägrat visa vilka de är och jag inte ens vetat säkert vilka länder de kommit ifrån. Dessutom har jag inte trott på deras historier som innehållit stora glapp och som, efter några kontrollfrågor, visat sig inte hålla för gem öre. Jag har inte velat vara ombud i fall där det för mig tett sig uppenbart att det inte är många stavelser som är sanna.

Följande citat ur ledarartikeln i Svenska Dagbladet fångar i ett nötskal det jag själv skrivit hundratals gånger:

Men viktigast av allt är att minska det tryck på asylsystemet som kommer från alla sökande som saknar asylskäl, och som tränger ut de riktigt skyddsbehövande.

Det skulle gagna Sverige på många plan om vi alla talade klarspråk. Det finns inget rasistiskt eller främlingsfientligt i att presentera fakta! Och det skulle gagna dem som kommer hit med faktiska skyddsskäl (även om de faktiskt inte är så väldigt många) att svenska folket visste att dessa människor har fått uppehållstillstånd på grund av att de verkligen behövt det och inte på grund av lögner och bedrägligt förfarande. En rejäl skärpning måste ske också på Migrationsverket som uppenbart inte klarat sin uppgift hittills.

Jag är glad om andra medier nu äntligen också börjar bemöda sig om att vara mer objektiva och se saker och ting med vanliga vardagsglasögon på nästippen i stället för de rosa missriktat välvilliga finglasögon de tar på sig varje gång de ska skriva om asylinvandringen. Det är på tiden!






Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/9030

74 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

"Jag har, under alla mina år som ombud åt asylsökande, endast haft två klienter där det förelegat så klara och tydliga flyktingskäl att de beviljats uppehållstillstånd med flyktingstatus i första instans, det vill säga Migrationsverket."

Om migrationsverkets uppgift är att avgöra om vilka människor som ska beviljas asyl så känns det ju som ett ganska stort systemfel. Om Migrationsverket inte klarar av detta utan behöver gå vidare med en majoritet av fallen till andra instanser så är det kanske dags för en omstrukturering av myndigheten?

Permalänk | Anmäl #1 Olle Burvall, 2009-07-20, 09:48

Tack Merit Wager för din klargörande artikel.
Vi (jag och mina kollegor inom socialtjänsten) som yrkesmässigt kommit i kontakt med många av de människor som av ekonomiska skäl tagit sig in i Sverige och fått problem för att de inte är beredda att hugga i och jobba för brödfödan, ställer oss frågande till hur vår aslypolitik egentligen är utformad. Väldigt många av de människor som tagit sig hit till Sverige har inga som helst asylskäl, förutom fattigdom. Såvitt jag vet är inte fattigdom ett asylskäl.

Permalänk | Anmäl #2 Stina, 2009-07-20, 10:06

Tack Merit Wager för din klargörande artikel.
Vi (jag och mina kollegor inom socialtjänsten) som yrkesmässigt kommit i kontakt med många av de människor som av ekonomiska skäl tagit sig in i Sverige och fått problem för att de inte är beredda att hugga i och jobba för brödfödan, ställer oss frågande till hur vår aslypolitik egentligen är utformad. Väldigt många av de människor som tagit sig hit till Sverige har inga som helst asylskäl, förutom fattigdom. Såvitt jag vet är inte fattigdom ett asylskäl.

Permalänk | Anmäl #3 Stina, 2009-07-20, 10:08

Bra artikel, även om det (vid detta laget borde vara) öppna dörrar som slås in. Inga nyheter här, men ingen politiker vill röra i denna soppa som de själva ryggradslöst skapat. Det behövs en ny generation politiker, mindre befläckade av tidigare misstag och handlingsförlamning. Det finns en klok röst på SvD opinion, och det är Per Gudmundsson. De andra är samma garde av mestadels nyliberala PK- tomtar.

Permalänk | Anmäl #4 Calle Bengtsson, 2009-07-20, 10:17

Jag har tappat räkningen över hur många gånger jag censurerats och mitt inlägg snabbt raderats från SvD:s kommentatorsfält.

Jag har då framfört kritik mot Islam samt kulturerna i mellanöstern vilka starkt präglas av hedersvåld, kvinnoförtryck, äktenskap inom familj (inavel), klantänkande, fientlighet mot västerländsk vetenskap och humanism, könsåtskillnad, diskriminering (tanken att västerlänningar är otrogna vilka man inte ska umgås med även fast man bor i deras länder och åtnutjer deras ekonomiska skydd) samt muslimsk fanatism som tillsammans med kulturen bibehåller mellanösterns efterblivenhet och våldsamhet.

Allt detta är vedertagna fakta och problem som är vida kända. Det strider inte mot någon lag (ännu) att påtala dessa faktorer eller konsekvenserna för ett samhälle där de får frodas. Trots detta har SvD varit mycket nog med att inte låta detta omtalas i sina kommentatorsfält. Resultatet är falsk yttrandefrihet. Demokratin är en skimär.

Permalänk | Anmäl #5 grom, 2009-07-20, 10:41

KRITIK AV SVENSKA POLITIKER OCH SVENSKA BYRÅKRATER . . .

. . . kan aldrig få kallas främligsfientlighet. Inte heller kritik av svenska medier som ljuger för folket.

Vi måste begära av våra politiker att de skall våga tala klartext: Fattigdom, sjukdom eller handikapp kan aldrig bli asylskäl.

Det finns ju ett par miljarder människor, som då skulle kvalificera till asyl. Några miljoner bor inom tre veckors cykelfärd från oss.

Sen är det inte heller rimligt att vi garanterar "vem-som-helst" från "var-som-helst" advokatassistens för tiotals tusen kronor, när en svensk medborgare inte kan för det för att få rätt äldrevård.

Mest vansinnigt är att vi tar på oss att härifrån fastställa identiteten på människor, som lärt sig att deras bästa chans att få PUT, värt miljoner i deras ögon, är att göra det så besvärligt som möjligt att fastställa den.

Skämtet med de"borttappade" passen i asylmottagningen måste upphöra. Byråkraterna bör ersättas med erfarna förhörsledare från polisen. Alla som ljuger bör avvisas direkt.

Permalänk | Anmäl #6 Erik i Lund, 2009-07-20, 10:54

Samma ledarastick som refereras ovan skriver: "Sverige har med Tobias Billström som migrationsminister styrt bort från den gamla släpphänta asylpolitiken och i stället öppnat för arbetskraftsinvandring. Det är rätt väg." Detta är ju en direkt lögn. Sverige har aldrig tidigare tagit emot fler invandrare än nu under den borgerliga regeringen, både i fråga om asylanter och anhöriginvandrare och övrigt. Skillnaden är nu att en asylsökande numera kan vinna första pris genom att byta spår till ekonomisk arbetskraftsinvandring istället.

Jag skulle nog vara försiktig att prisa SvD och moderaterna, som endast är intresserade att skapa lönekonkurens genom slapp okontrollerad ekonomisk invandring från ett löneproleteriat (undantaget vissa nödvändiga specialister som redan med tidigare regler hade att bosätta sig i Sverige). Den nya arbetskraftsinvandringen är möjligen snäppet bättre och ärligare än asylinvandringen, men för den vanlige svensken blir förmodligen slutresultatet likartat, det vill säga en fortsatt enklavisering, fragmentarisering och islamisering av landet.

Permalänk | Anmäl #7 Calle Bengtsson, 2009-07-20, 10:55

Jag håller med Calle! Statistiken talar sitt tydliga språk, som sagt var.

Permalänk | Anmäl #8 Peter Ingestad, 2009-07-20, 11:09

Sätt er in i problemen i Rosengård och multiplicerad dem med 100 och ni kan få en aning om storleken och svårighetsgraderna att lösa de samhällsproblem vi skaffat oss genom okritisk och vettlös invandring.

Permalänk | Anmäl #9 Annie, 2009-07-20, 11:15

Hej Peter! Inget att anmärka på Merits statistik, antar jag?

Permalänk | Anmäl #10 Calle Bengtsson, 2009-07-20, 11:44

Det finns en del anledningar till varför tänkande människor i Sverige mer eller mindre bojkottar regimkontrollerad media. Visst läser jag DN/AB/SvD och även ibland Metro men jag läser också alternativ media där jag får information och inte bara politisk korrekt propaganda. Fria Nyheter, Flashback, Info14...alla må inte vara objektiva men till skillnad mot ovan nämnda så försöker de heller inte låtsas som om deras subjektiva inlägg är objektiva och man kan få information där. DN etc inte bara ljuger, de framställer också sina lögner och propaganda som rena fakta. Fullständigt motbjudande och det är inte så konstigt att vissa mer extrema grupper har åsikter om Bonnier. Notera också att Bonnier äger TV4, den TV-kanal som faktiskt är värst (pest eller kolera?) när det gäller att bara spy ut propaganda. Jag efterfrågar objektivitet från de svenska s.k "journalisterna", både i tidningar och tv. Svenska debattprogram som tar upp ämnet "invandring" och bjuder sedan in Expo och tre muslimer att sitta och diskutera alla fördelar med mångkultur (blir iof väldigt kort program, men var bara ett exempel).

SvD släppte igenom ett inlägg, DN har gjort det någon gång med...de kommer inte ändra sig ett dugg. När ett generationsskifte sker och de gamla kommunisterna (68) pensionerar sig, då kanske vi kan få fri media i Sverige. Tills dess får vi som vill ha information söka den på andra ställen. Informationen finns tillgänglig (oavsett ämne, allt handlar lyckligtvis inte om berikarna).

Permalänk | Anmäl #11 Illwill, 2009-07-20, 12:09

Uppvisar du inte identitetsstyrkande papper åker du på första plan hem. Punkt.

60% av problemen lösta.

Permalänk | Anmäl #12 Simon, 2009-07-20, 12:41

Jag hoppas verkligen vi får balans i den här debatten. Att vi har ett tryck mot hela Europa från den mindre bemedlade delen av världen är ett faktum. Människor försöker med alla medel till buds stående medel att söka sig till ställen där de kan ha bättre framtidsmöjligheter än i det land de blivit födda i. Och då har vi lika självklart ett problem. Europa och heller inte Sverige kan genom migration lösa fattigdomsproblemet. Samtidigt har vi i Europa och också i Sverige ett problem med en åldrande befolkning och med ett stigande behov av arbetskraft. Titta till exempel på den svenska vården och omsorgen. Den skulle stå still utan invandrare.

De våldsama utfall mot islam som alltid kommer upp när den här typen av diskussion börjar måste vi kunna markera rejält mot. Den religionen skiljer sig inte från andra och lika väl som det finns fundamentalistiska kristna och hinduer så finns det fundamentalistiska muslimer. Om vi ska börja ta religion som riktmärke så bör vi stänga gränsen för alla som påstår sig ha en tro - oberoende av vilken.

Att det sedan är svårt att bland alla som kommer sortera ut vilka som har rimliga skäl til asyl och vilka som inte har det kan inte förringas. Och det "synd om"-syndrom som finns i media och de många gråtreportagen gagnar knappast asylhanteringen. Vad gäller papperslösa människor så måste arbetet med att få fram en riktig identitet vara topp prio för Migrationsverket. Det arbetet kräver också en känslighet som kanske många tjänstemän idag saknar - att papperslösheten lika väl kan vara förklarad av att man som hotad och jagad faktiskt inte kan ha vare sig pass eller ID-kort eftersom de som hade kunnat utfärda det är just de som hotar som att man kastat allt i förhopningen att kunna ljuga sig fram. Ofta kan det kanske till och med vara så att de som har papper som pass och ID-kort är de som man ska vara mest misstänksam mot och ställa frågan hur kommer det sig att den har fått pass - trots hotet.

Summan av mitt resonemang är: 1:Gråtreportagen gagnar inte asylfrågan. 2: Handläggningen av asylärenden kräver noggranhet och rejäl känsla för vem man har framför sig då beslut ska tas. Och i det sammanhanget har religion ingen relevans - men väl fundamentalism (oberoende av vilken).

Permalänk | Anmäl #13 Fritänkare, 2009-07-20, 12:53

Vad skall vi göra nu då?
Att det har gjorts många fel av tidigare ansvariga politiker och tjänstemän är det väl ingen som betvivlar längre.
Och vilket enormt ansvar media har tagit på sig genom att förtiga och förljuga allt som har haft med invandring och asyl-politik att göra!
Där kan det bli svårt att utkräva ansvar...

Permalänk | Anmäl #14 Johan, 2009-07-20, 12:54

Efter att ha läst Merit Wagers sajt några år så tycker jag det är underligt att inte hon har inbjudits att sitta i några av TV-sofferna och diskuterat asylpolitik.

Permalänk | Anmäl #15 js, 2009-07-20, 13:33

Tyvärr tror jag att Merit Wager drar för stora växlar på denna artikel. I själva verket finns det väldigt få tecken på att etablerade media i Sverige skulle vara beredda att börja problematisera begreppen invandring och mångkultur.

I den svenske journalistens ögon är asylanten "the underdog" vars intressen (av att få asyl) man alltid ska vara lojal med. De samhälleliga konsekvenserna av alla dessa permanenta uppehållstillstånd underrapporteras däremot på ett konsekvent sätt, ofta med hänvisning till "pressetiska regler".

Mångkultur skildras vidare fortfarande reservationslöst i svenska medier som något modernt och positivt som är ödesbestämt att ersätta de kristna nationalstaterna i Europa. Att de flesta mångkulturella samhällen är konfliktfyllda och våldsamma samhällen är helt frånvarande i denna rosenröda världsbild.

Dessutom får man inte underskatta den enskilde journalistens omtanke om sin karriär. Att få på sig rasiststämpeln skulle vara förödande och stänga dörren till alla de stora redaktionerna för varje ambitiös och karriärsugen journalist. Bättre då att spela med enligt gällande regler.

Förändring innefrån detta system är osannolik. Iställt behövs yttre chcker av typ nya media, t ex bloggar, som vinner marknadsandelar. En valframgång för SD 2010 skulle också vara en riktig jordbävning för systemet!

Permalänk | Anmäl #16 Elin Eriksson, 2009-07-20, 13:36

Man kan inte klandra den enskilde asylsökande för att han med lögner och annat försöker skaffa sig ett bättre liv någon annanstans. Det är alltså inte den asylsökande som det är något fel på utan vårt asylsystem som beviljar PUT på löpande band av humanitära skäl. Problemet är nu att Sverige börjar hamna i ett läge där statsapparaten knakar i fogarna p.g.a det stora antalet asylsökande och anhöriga. Se: http://www.newsmill.se/artikel/2009/02/19/integrationen-en-svensk-odesfraga. De kommer ofta från fattiga länder och deras behov är ofta mycket stora vad gäller utbildning, försörjning, hälsovård etc. I brist på vilja att på allvar diskutera dessa frågor så skjuter vi över detta till SD och det är anser jag mycket olyckligt då det inom det partiet finns en hel del mörkermän med djupt ljusskygga åsikter.

Permalänk | Anmäl #17 Christoffer Majstrovic, 2009-07-20, 13:52

Man kan inte klandra den enskilde asylsökande för att han med lögner och annat försöker skaffa sig ett bättre liv någon annanstans. Det är alltså inte den asylsökande som det är något fel på utan vårt asylsystem som beviljar PUT på löpande band av humanitära skäl. Problemet är nu att Sverige börjar hamna i ett läge där statsapparaten knakar i fogarna p.g.a det stora antalet asylsökande och anhöriga. Se: http://www.newsmill.se/artikel/2009/02/19/integrationen-en-svensk-odesfraga.

De kommer ofta från fattiga länder och deras behov är ofta mycket stora vad gäller utbildning, försörjning, hälsovård etc. I brist på vilja att på allvar diskutera dessa frågor så skjuter vi över detta till SD och det är anser jag mycket olyckligt då det inom det partiet finns en hel del mörkermän med djupt ljusskygga åsikter.

Permalänk | Anmäl #18 Christoffer Majstrovic, 2009-07-20, 13:53

Man kan inte klandra den enskilde asylsökande för att han med lögner och annat försöker skaffa sig ett bättre liv någon annanstans. Det är alltså inte den asylsökande som det är något fel på utan vårt asylsystem som beviljar PUT på löpande band av humanitära skäl. Problemet är nu att Sverige börjar hamna i ett läge där statsapparaten knakar i fogarna p.g.a det stora antalet asylsökande och anhöriga. Se: http://www.newsmill.se/artikel/2009/02/19/integrationen-en-svensk-odesfraga.

De kommer ofta från fattiga länder och deras behov är ofta mycket stora vad gäller utbildning, försörjning, hälsovård etc. I brist på vilja att på allvar diskutera dessa frågor så skjuter vi över detta till SD och det är anser jag mycket olyckligt då det inom det partiet finns en hel del mörkermän med djupt ljusskygga åsikter.

Permalänk | Anmäl #19 Christoffer Majstrovic, 2009-07-20, 13:53

@Christoffer Majstrovic
"Man kan inte klandra den enskilde asylsökande för att han med lögner och annat försöker skaffa sig ett bättre liv någon annanstans."
Är de bättre att vem som helst ska kunna komma hit och livnära sig som parasiter på riktiga svenskar? Vi måste lära oss att ta hand oss själva först. Ni får de bara i nacken nu.

"Problemet är nu att Sverige börjar hamna i ett läge där statsapparaten knakar i fogarna p.g.a det stora antalet asylsökande och anhöriga."
Nu börjar? Det har varit ett problem sen 1990-talet.

Permalänk | Anmäl #20 Henrik C, 2009-07-20, 14:47

Merit Wager har tydligen inte förstått att den släpphänta asylpolitiken i kombination med massiv anhöriginvandring hela tiden syftat till att bygga upp vänsterblockets framtida maktbas.

Ju fler bidragsberoende personer ju fler röster på vänstern: http://www.val.se/val/val2006/slutlig/R/valdistrikt/12/80/0902/roster.html

Det är en gåta hur eländet som skapats av den felaktiga politiken ska kunna rättas till utan stora påfrestningar. Att bli av med alla som kommit hit på orätta grunder är inte lika lätt som att släppa in dem och pumpa dem fulla med bidrag för att de ska skaffa så många barn som det bara är möjligt.

Ni självgoda och naiva liberaler som trott att ni gjort rätt när ni röstat igenom asylpolitiken borde ompröva hela er politiska verksamhet för det enda ni lyckats skapa är en kronisk demografisk katastrof som kommer att belasta Sverige för generationer framåt.

Permalänk | Anmäl #21 Bo T, 2009-07-20, 14:58

Den stora invandringen tycker jag inte har så mycket med liberalism att göra. För att ta emot denna mängd invandrare hade det krävts att socialbidraget låg på 0:-, folk som då kommit hit hade inte varit några parasiter utan folk som tvingats att arbeta samt skaffa sig förutsättningar för det innan man anländer.

Problemen vi ser nu är p.g.a socialism/bidragssamhälle och "tycka synd om" mentaliteten, vi har trots allt 7 socialistiska partier i riksdagen idag.

Permalänk | Anmäl #22 Daniel123, 2009-07-20, 15:19

Varför har vi låtit så många komma in i vårt land och leva på våra skattepengar? Det är helt orimligt. Den ekonomiska och sociopolitiska ekvationen går inte ihop!

Permalänk | Anmäl #23 Annie, 2009-07-20, 16:02

Någon skrev att om fattigdom berättigar asyl så finns det två miljarder människor som skulle kunna komma till Sverige. Jag undrar om det inte är att överskatta landets attraktionskraft.

Inte för att det är exakt samma sak, men kommer ni ihåg hotet om social turism? Hur många var det då som "utnyttjade" det svenska systemet? Titta här tex: http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=485516

Om vi ska tala klarspråk så kanske vi även ska tillägga att:
1. Sverige har, i motsats mot vad som antyds här, en restriktiv invandringspolitik. Med detta menar jag att man måste uppfylla specifika krav för att få rätt att bo och arbeta i Sverige.
2. Att människor då ljuger för att ändå komma in är inte konstigt. Hade jag varit tvungen att ljuga för att komma in i ett särskilt land dit jag ville komma så hade jag gjort det jag med. Innan dessa människor fördöms så kanske ni ska fråga er samma fråga själva?
3. Svenskar borde kunna vara stolta och glada över att andra människor vill komma och bo i deras land. Trots kyla och konstigt språk.
4. Sverige har en väldigt liten befolkning. Utan invandringen skulle den minska.
5. Man kan fråga sig varför man ska bekosta invandring när man kunde lägga pengar på bättre ålderdomshem. Man kan också istället fråga sig varför man ska lägga pengar på jordbruksstöd. Inte så lite heller; runt hälften av EU:s budget. Inte många driver den frågan dock.
6. Slutligen skulle jag vilja yttra en säkerligen impopulär åsikt. Jag tycker inte att "människosmugglare" gör något fel. Alla är överens om att de är "onda" och uttnyttjar människor i desperation, samtidigt som de ökar på invandringen och därigenom samhällskostnaden. Men har ni frågat er hur man annars ska göra som flykting för att komma till Sverige? Gå till vår ambassad? De säger att man måste söka asyl inom landets gränser. Ta ett flyg? Flygbolagen är ytterst restriktiva eftersom det själva måste stå för kostnaden för returflyg om asylansökan avslås.

Själv tycker jag att frågan "hur mycket invandring ska vi ha?"
är ganska ointressant. Fråga istället, "hur kan Sverige som land dra störst fördel av att fler människor vill komma dit?". Då kan bidragssystem säkerligen bli en aktuell debatt.

Permalänk | Anmäl #24 Olof Nordenstam, 2009-07-20, 16:09

Ja. Invandringsfrågan är knepig. Och jag tror det sticker folk i ögonen att se uppenbara lögner och mygel.

Sanningen är den här - Svenska folket vill gärna hjälpa den som behöver men ännu mer än vi vill hjälpa *HATAR* vi att bli uttnyttjade.

Själv jobbade jag en tid på vårdcentral och man träffar många människor där. Skillnaden mellan en invandrare som varit i sverige ett par år, talar redan hyffsad till bra svenska och pluggar seriöst eller arbetar är enorm då man jämför med dem som varit här i tio år, behöver tolk och vill sjukskriva sig från Svenska För Invandrare för oklar yrsel alternativt otydliga värksymtom.

Den första är en välkommen samhällsmedborgare som kommer att vara en tillgång för sverige och jag önskar dem allt gott.
Det tror jag att alla sunda infödda svenskar också gör. Han eller hon talar svenska och intresserar sig för människor runt omkring sig. En potentiel vän och kollega helt enkelt. Om man i förväg kunde veta vilka dessa invandrare är så skulle jag säga 'Låt dem komma hit allihopa, för de är fina människor'.

Den andra sorten kommer aldrig att bidra med någonting. Det finns en tydlig tendens till att vilja isolera sig med andra från det gamla landet eller bara med familjen.
Om man efter tio år inte talar svenska och vill smita från SFI... Jag slår nedåt nu, det vet jag, men fy fan!
Om det beror på oförmåga eller ointresse är svårt att veta. Beror det på oförmåga är det tragiskt och då önskar jag att vi kunde hjälpa dem bättre. Är det ointresse? Då har vår godtrogenhet blivit uttnyttjad på ganska hänsynslöst sätt.

Jo, vi har infödda svenskar som bär sig åt på samma sätt och vi som är födda här i sverige är inte bättre. 'Tyck synd om'-principen har gått för långt. Det är skönt att bli ursäktad för allt eget ansvar och om man i sitt eget sinne tror att 'jag kan inte, för jag mår ju dåligt' så försöker man aldrig.

Permalänk | Anmäl #25 Johannes Ek, 2009-07-20, 16:12

Så går det när man lämnar över ett så viktigt (men uppenbarligen karriärmässigt livsfarligt) område inom politiken till utomstående - hur ofta ser man etniska svenskar i Tv:s soffor frejdigt och ärligt diskuterande integrations- och invandringspolitiken? Den enda jag kan komma på är den bleksiktige socialnyliberalen Billström.

Merit har suttit i några Tv-soffor (med anledning av någons kommentar ovan) , men har då som framstått som en ganska vanlig PK-tomte. Hon gör ett betydligt bättre jobb som skrivande debattör.

Permalänk | Anmäl #26 Calle Bengtsson, 2009-07-20, 16:23

"Inte så konstigt att asylpolitiken har tystats ner i judeägda Sverige."

Anders Håkansson. På vilket sätt har det gynnat judarna att hundratusentals muslimer, varav många är uttalat antisemitiska, har flyttat hit?

Frågan är varför liberala media har hjälpt till att islamisera Sverige och därmed förstöra för liberalismen.

Permalänk | Anmäl #27 Bo T, 2009-07-20, 16:33

Olof Nordenstam är för övrigt i sin retorik urtypen för dagens inskolade politiker som inte fattar att allt han säger i bästa fall var aktuellt för 20 år sedan. Att Sverige skulle lida av demografisk puckel har för övrigt inget med asylpolitiken att göra (eller borde inte ha det). Att det sen är en lögn på mycket svaga, för att inte säga obefintliga (http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=588554,00.html) vetenskapliga grunder (invandrare tar tid att skola in och blir utan tvekan äldre och resurskrävande även de), men vad Olof Sällström propagerar för är kanske en exponentiell befolkningstillväxt enligt u-landsmodell? Och hade vi svenskar det verkligen det så mycket sämre när vi var 7-8 miljoner än nu? Och tillfälliga arbetstillstånd kan mycket väl ta Sverige över besvärliga perioder. Man tröttnar verkligen på att höra alla myter upprepas i det oändliga, utan att priset för en demografisk utbyte av svenskar mot utlänningar och därtill hörande extremsamhälle beaktas.

Permalänk | Anmäl #28 Calle Bengtsson, 2009-07-20, 16:34

Judehatet som kommer till uttryck i den här debatten är rent vidrig. Det är rasism och kvalificerad hets mot folkgrupp på ett vis som är både oacceptabelt och ovärdigt. De generaliseringar som några av debattörerna slänger ur sig används på samma hatiska vis mot muslimer, färgade, romer ... och från andra grupper mot kristna och europeer ... eller mot koreaner eller kineser (allt beroende på vilken stol man själv sitter på). Och det saknar hela tiden relevans.

Så skärpning. Asylfrågan är vär en seriös diskussion och inte den form av meningslös SD-inhspirerad pajkastning som några tycks vilja ägna sig åt.

Permalänk | Anmäl #29 Fritänkare, 2009-07-20, 16:43

Fritänkare, precisera dig bättre med vad du menar är oseriös SD-inspirerad pajkastning. Eller är det för att du inte håller med som det blir "pajkastning"?

Permalänk | Anmäl #30 Calle Bengtsson, 2009-07-20, 16:51

Varför känns det som om det är försent? Jag är normalt sett en hysterisk optimist men tyvärr har jag gett upp när det gäller regeringens (oavsett vilken färg) och andra politikers vilja att ta i denna glödheta potatis och just därför kommer vi snart att höra stöveltramp som i Ungerns Budapest.

Och i Budapest hyllades stöveltrampen!

Alldeles, alldeles försent!

Permalänk | Anmäl #31 Ramona Fransson, 2009-07-20, 16:51

Fritänkare,

Dur är ingen fritänkare utan en inskränkare, tycker vore bättre om du knep igen med ditt förbudsiver och låt alla komma till tals, det är mycket sundare och manar till debatt och gör inte konspirationsidioterna till självutnämnda martyrer, om de har fel så kommer det fram så länge vi har yttrandefrihet vilken du vill begränsa till *rätt* tal, det borde inte vara förbjudet att känna sig kränkt men nu har vi ju jantelagen och den totalitära synen på yttrandefriheten...

P.S. TV4 rapporterade att Uigurer blev attackerade av Han kineser det är per din och PKidioternas definition hets mot folkgrupp och rasism.

Permalänk | Anmäl #32 Mike Nilson, 2009-07-20, 18:08

@ut

Jag tror alla har listat ut att du hatar Judar eller "Khasarer" som du verkar föredra att kalla dem.

Du vinner inga sympatier med att bete dig som du gör, att spamma den här tråden med dina konstiga påståenden motverkar garanterat ditt syfte.

Tror du på allvar att Judar som Jan Scherman, och Helle Klein går på hemliga möten där de sitter och planerar för hur de ska störta värden ner i avgrunden.

Om nu Judiska bankmän satt och konspirerade så borde det vara om hur de ska få hela världen på fötter igen så att folk kan fortsätta bygga sina hus köpa sin mat och fortsätta vara goda bankkunder med fasta jobb och/eller ha framgångsrika företag att driva, det är mer lönsamt än att störta värden.

Permalänk | Anmäl #33 Robert, 2009-07-20, 18:12

@Ramona Fransson 09-07-20, 17:51

Vad är det som är för sent?
Som jag ser det är det aldrig för sent. Det gäller att anpassa sig och göra det bästa möjliga av en besvärlig situation. Självklart kan vi göra mycket och förbättra möjligheterna för alla de som lever i Sverige.

Permalänk | Anmäl #34 Stina, 2009-07-20, 18:12

Bengtsson kan ta sig tid att studera SDs syn på invandrare och vad en del företrädare för SD öst ur sig om muslimer och om moskeer. Om Bengtsson inte förstår vad jag menar så kan jag bara uppmana Bengtsson att läsa saken en gång till och en gång till och en gång till och begrunda ... så småningom finns det nog en god chans att Bengtsson förstår vad jag menar...

Permalänk | Anmäl #35 Fritänkare, 2009-07-20, 18:28

Oj, det låter allvarligt. Då ber jag herr sk Fritänkare att genast ge mig de referenserna. Att tycka att det finns problem med islam och massinvandringen är inte begränsat till företrädare för SD (om herr Fritänkare följt debatten). Det är snarare herr Fritänkare som är marinerad i statspropaganda. Sd finns, inte för att de särdeles sympatiska, men för att de behövs. SD:s framväxt är ett monumentalt misslyckande för etablissemanget som fortfarande öppet talar i termer om hur SD ska stoppas genom olika "strategier" och "kampanjer" (alternativt, ett kopiöst utösande av extra bidragspengar), som om politikernas misslyckanden kan döljas med än mer trixande och propaganda, istället för att konkret göra något åt det som främjar SD:s framväxt och berättigar deras existens. Till syvende och sist handlar det om: för många på för på kort tid på för lösa boliner. Varför ska svenska folket behöva lida för att majoriteten av politikerna saknar ryggrad och har mer gemensamt med varandra oberoende av partifärg, än de väljare de förväntas representera?

Permalänk | Anmäl #36 Calle Bengtsson, 2009-07-20, 19:08

@ UT

Snälla sluta spamma, byt strategi eller något, folk kommer förmodligen bara tycka du är dum i huvet eller irriterande ...

Permalänk | Anmäl #37 Dan, 2009-07-20, 19:29

Micke Nilsson

För mig är det självklart att man får tycka och tänka vad man vill. Men samtidigt som jag menar att man får det så menar jag att jag har rätten att kritisera och ha en från den jag kritiserar avvikande synpunkt.

Sedan kan man ju alltid med hjälp av till exempel logisk analys gjord av t.ex en teoretisk filosof få fram i vad mån det ena eller det andra resonemanget håller för logisk prövning och om de postulat man utgår från håller för kritisk granskning.

Nilssons uttalande om mig som fientlig mot yttrandefriheten är i det närmaste en oförskämdhet som jag betraktar som en förlöpning i stundens hetta. Det skulle inte falla mig in att vilja stoppa någons åsikt - men det betyder inte att jag måste låta bli att faktiskt konstatera att någon gör sig skyldig till hets mot folkgrupp.

Och vad gäller att låta alla debatter flöda fritt så håller jag med om att det visst kan det ligga mycket i att det bara är bra om stollarna får avslöja sig. Det trista i sammanhanget är dock att de genom sina inlägg ofta förvrider en debatt så att sakligheten försvinner i en dimma av halvsaningar, obevisade beskyllningar och mer eller mindre obskyra generella påståenden om än den ena eller än den andra religionen eller befolkningsgruppen.

Permalänk | Anmäl #38 Fritänkare, 2009-07-20, 21:16

Bakom signaturen "ut" döljer sig en notorisk judehatare med initialerna T.L bosatt i Örebro. Han har ägnat stor kraft åt att försöka spamma sönder varje debattforum med sin hjärndöda smörja under signaturer som t.ex "Heg" och "Jan Banan". Om gubben envisas kan jag publicera både namn, bild och adress.

Permalänk | Anmäl #39 Nisse Hult, 2009-07-20, 21:17

Man får säga att många judar fått Nobelpris. Man
får tala om att enskilda skådespelare är judar.
Men man får inte tala om att judar dominerar
ägandet av medier över hela Västvärlden. Man får
inte tala om situationen i Sverige i judeägd och
varannan producent är jude i Hollywood. Man får
inte tala om att de flesta större musikbolagen ägs
och styrs av judar. Man får absolut inte tala om
att judar dominerar de produktionsbolag som spelar
in porrfilmer. Hade man kritiserat eller
ifrågasatt varför judarna få begå övergrepp på
araber i mellanösten är det hysh hysh i judemedier
men så fort några ungar kastar lite sten
protesterna mot tennismatcher i söder vart det
rubriker i hela landet Man kan tala om
den misslyckade integrationspolitiken och dess konsekvenser online men absolut inte om vilka som ligger bakom situationen
i dagens Sverige o världen…judarna (PK judeägd
media). För dem som kan ta bort skygglapparna och se HELA sanningen om vem som ligger bakom " Sveriges enda sant anti-rasistiska hemsida - då den tar ställning mot alla former av rasism, inklusive den judiska rasismen och judarnas ockupation av Palestina.
Den mest utövade formen av rasism och apartheid idag är sionismen, judendomens förlängda arm. Den judiska rasismen är riktad - inte enbart mot palestinierna - men mot oss alla icke-judar, "goyim" som de kallar oss.
Sionismens förespråkare besitter toppmaktpositioner inom västvärldens massmedia, finanskretsar, och politiska etablissemang. Ett inflytande som används för att säkra det internationella socialfallet Israels fortsatta existens som ockupationsmakt. "

www.radioislam.org/islam/svenska/svensk.htm
www.radioislam.org/islam/svenska/svensk.htm
www.radioislam.org/islam/svenska/svensk.htm

Permalänk | Anmäl #40 Anders Håkansson, 2009-07-20, 21:54

Fritänkare, 2009-07-20, 22:16
”För mig är det självklart att man får tycka och tänka vad man vill.”

Det lät inte precis så direkt i din kommentar men ok, ska vi vara fortsatt kryptiska så säger vi att självklart får alla tänka och tycka precis vad de vill så länge de inte uttrycker dessa ”vidriga” ”oacceptabla” åsikter offentligt. Men du har rätt givetvis rätt gällande hur lagen ser ut i den frågan, så det var väldigt omtänksamt av dig och påpeka att de bryter nog mot den flumlagen.

Att lagen delar in personer i folkgrupper sen kräver att man inte talar illa om dem eftersom alla är lika värda och sen tillhörighet till någon av dessa *utsatta* folkgrupper absolut inte får nämnas i media motsäger sig självt. Men i PK-land där är socialister och sätter normen för vilka åsikter som är acceptabla för någon annan att framföra offentligt så är det så gott som en grundlag att tysta de som inte passar in i deras åsiktsvärld istället för att bemöta dem med sina moraliska überargument, men det är ju givetvis så hjärndött mycket lättare och effektivare att ropa efter censur.

Det lustigaste mest absurda jag har läst gällande ämnet folkgrupp var någon förvirrad vänsterPKit som tyckte att förlolämpning av fetton skulle stämplas som hets mot genetisk folkgrupp eftersom 30% av svenskarna påstås ha anlag för fetma. Alltså 30% av alla svenskarna blir indelade i en ny folkgrupp och stämplas som fetton. Fettsug på den ni.

Permalänk | Anmäl #41 Mike Nilson, 2009-07-20, 23:46

bra skrivet!
hoppas media tar tag i debatten och skapar ett intresse för frågan som gör att vi som samhälle kan arbeta för att lösa problemen som finns!

Permalänk | Anmäl #42 Fredrika, 2009-07-21, 00:18

Det som i Sverige kallas "högerextremism" kallas i andra länder för sunt förnuft.
Kommer man till Sverige och får tillgång till gratis sjukvård, gratis universell utbildning, möjlighet att lära sig både svenska och sitt eget språk, försörjning garanterad av skattebetalarna samt alla andra rättigheter och friheter som är möjliga tack vare de institutioner svenskarna byggt upp utan att vilja göra de anpassningar som krävs för att kunna leva ett laglydigt liv är man fel person på fel plats.
Man lämnar sitt hemland för att förhållandena där är outhärdliga.

Man väljer att flytta till Sverige, för att det är mycket, oftast väldigt mycket, bättre här.

Då bör alla som kommer hit få förklarat för sig att orsaken till att det är bättre här, är inte att vi på något sätt vunnit högsta vinsten, utan vi har arbetat ihop det som finns här. Det är alltså vårt sätt att vara och vårt sätt att göra saker på som är överlägsna de som de erfarit i sina hemländer.

Och landet förblir bra, och värt att flytta till, bara om alla som kommer hit faktiskt anstränger sig att förstå hur vi gör, och sedan försöka göra likadant.

Alla invandrare som anstänger sig mera med att här hitta "fel", sådant de inte gillar eller inte är vana vid, kan bara göra Sverige mer lika landet de kom från, d.v.s. sämre.Om de som drömmer om att "ta över" Sverige lyckas, kommer de att ruinera både vår tillvaro och deras egen.
Att vi i Sverige (fortfarande) har ett välfärdssamhälle beror självfallet på generationers trägna arbete. Sverige har aldrig (åtminstone i modern tid) haft kolonier i andra världsdelar vars naturresurser kunnat exploateras; det är snarare svensk ingenjörskonst, samförståndsanda och stark arbetarrörelse som i symbios byggt upp vårt välfärdssamhälle. Därför finner jag det mycket märkligt att många av dem som valt att invandra till Sverige inte tycks reflektera över detta förhållande; uppenbarligen har samhällssytemet i deras hemländer fungerat dåligt eftersom de tagit steget att lämna sitt land. Att då vilja införa de religiösa och/eller kulturella värderingar som fanns i hemlandet (och som uppenbarligen inte fungerade) i Sverige är för mig ett jävla hån,och som ett friskt land hade straffat med utvisning direkt.

Permalänk | Anmäl #43 jens, 2009-07-21, 00:39

Det som i Sverige kallas "högerextremism" kallas i andra länder för sunt förnuft.
Kommer man till Sverige och får tillgång till gratis sjukvård, gratis universell utbildning, möjlighet att lära sig både svenska och sitt eget språk, försörjning garanterad av skattebetalarna samt alla andra rättigheter och friheter som är möjliga tack vare de institutioner svenskarna byggt upp utan att vilja göra de anpassningar som krävs för att kunna leva ett laglydigt liv är man fel person på fel plats.
Man lämnar sitt hemland för att förhållandena där är outhärdliga.

Man väljer att flytta till Sverige, för att det är mycket, oftast väldigt mycket, bättre här.

Då bör alla som kommer hit få förklarat för sig att orsaken till att det är bättre här, är inte att vi på något sätt vunnit högsta vinsten, utan vi har arbetat ihop det som finns här. Det är alltså vårt sätt att vara och vårt sätt att göra saker på som är överlägsna de som de erfarit i sina hemländer.

Och landet förblir bra, och värt att flytta till, bara om alla som kommer hit faktiskt anstränger sig att förstå hur vi gör, och sedan försöka göra likadant.

Alla invandrare som anstänger sig mera med att här hitta "fel", sådant de inte gillar eller inte är vana vid, kan bara göra Sverige mer lika landet de kom från, d.v.s. sämre.Om de som drömmer om att "ta över" Sverige lyckas, kommer de att ruinera både vår tillvaro och deras egen.
Att vi i Sverige (fortfarande) har ett välfärdssamhälle beror självfallet på generationers trägna arbete. Sverige har aldrig (åtminstone i modern tid) haft kolonier i andra världsdelar vars naturresurser kunnat exploateras; det är snarare svensk ingenjörskonst, samförståndsanda och stark arbetarrörelse som i symbios byggt upp vårt välfärdssamhälle. Därför finner jag det mycket märkligt att många av dem som valt att invandra till Sverige inte tycks reflektera över detta förhållande; uppenbarligen har samhällssytemet i deras hemländer fungerat dåligt eftersom de tagit steget att lämna sitt land. Att då vilja införa de religiösa och/eller kulturella värderingar som fanns i hemlandet (och som uppenbarligen inte fungerade) i Sverige är för mig ett jävla hån,och som ett friskt land hade straffat med utvisning direkt.

Permalänk | Anmäl #44 jens, 2009-07-21, 00:42

Jag tycker man kan sammanfatta det hela på följande sätt:

Politikerna och journalisterna har under en längre tid pinkat på varandras byxor så att det blivit varmt och skönt, men folk har nu börjat upptäcka den otäcka lukt sådant beteende medför; Politikerna och jornalisterna gör allt de kan för att dölja lukten genom allehanda billiga "parfymer" men det är bara en tidsfråga innan "parfymerna" istället förstärker den otäcka lukten. Ja det är onekligen ganska kallt och otäckt att befinna sig i dessa byxor och inte kan man ta av sig dessa heller för då skulle man ju visa sig i all sin nakenhet! Vad göra? Jo man fortsätter och pinkar på för då blir det åtminstone fortsatt varmt och skönt.

Permalänk | Anmäl #45 nobody, 2009-07-21, 00:59

Hej Calle Bengtsson, och angående befolkningsfrågan. Artikeln som du länkar till kanske är riktig. Jag är mottaglig för möjligheter att vi har målat upp en för stor fara av olika saker, inklusive "befolkningsbomb".

Nu skrev jag i ju för sig ingenting om befolkningsbomber. Det jag skrev var helt enkelt "Sverige har en väldigt liten befolkning. Utan invandringen skulle den minska." Det tror jag fortfarande är sant. Det finns länder där vissa invånare argumenterar emot invandring av befolkningssjäl, såsom Storbrittanien och Holland. Det argumentet är i alla fall inte så trovärdigt ur Sveriges perspektiv.

Hur Sveriges invandringspolitik ser ut är ett val som fattas demokratiskt och det förändras över tiden. När vi bestämmer oss är det bra att ha ett antal fakta på bordet. Migrationsverkets synpunkter spelar givetvis en roll, och även andra argument som framförts här. Jag ville utöka listan.

Permalänk | Anmäl #46 Olof Nordenstam, 2009-07-21, 02:07

En medkännande,genomhederlig, erfaren och skarpsinnig person som Merit Wager har viktig information till vårt samhälle. Men vårt samhälle är infångat i en samling politiskt korrekta lögner och förmår inte ta till sig den viktiga kunskap Wager har att förmedla. Det är olyckligt för oss alla och vårt samhälle.
Journalister och övrigt massmediafolk! Börja lyssna på Merit Wager och ni kan tillföras kunskaper som samhället har stor nytta av.

Permalänk | Anmäl #47 Birgitta Ulvfot, 2009-07-21, 05:14

Det är faktiskt rätt otroliga siffror som presenteras i SvD. Visst kunde jag tänka mig att en del slipper igenom utan pass/identifikation, men så pass många?
Om det stämmer, hur fan kan det få fortgå? Ta emot flyktingar i all ära, men ska vi inte veta vilka de är innan de får asyl? Om de har gjort sig skyldiga till brott i hemlandet, är efterlysta och så vidare...
Det är inte konstigt att man hör om internationellt efterlysta brottslingar som vistas/grips i Sverige. Det här måste helt klart ändras, genast!

Permalänk | Anmäl #48 Stefan Siverud, 2009-07-21, 06:54

Tack till Merit Wager som ständigt förmedlar bra information, sprid hennes blogg till så många som möjligt.

Permalänk | Anmäl #49 Rågge, 2009-07-21, 07:19

Det är intressant att studera reaktionerna när fakta och sanning, om än väldigt skonsamt, äntligen börjar publiceras i svensk press. Vänsterfolk som i stort varit ansvariga för den oansvariga integrationspolitiken kan inte längre reflexmässigt avfärda förfallet och fortfarande hävda anständighet och värdet av mänskliga rättigheter. Integrationen har hanterats ovärdigt och människofientligt när lycksökande horder utan kontroll besatt landet med krav på livstidsförsörjning.
Att vår svenska överbetalda journalistkår inte gjort sitt jobb är uppenbart för alla så nu när vissa vågar tala klarspråk är det långt kvar till en anständigt självklar nivå där pk-direktivet förpassats till historiens sophög. Förljugenheten och förmynderiet tar sig fortfarande till tragiska nivåer.
Tyvärr har våra politiker försatt svenska folket i en sådan allvarlig situation att hela vår ekonomiska, demokratiska, frihetliga och moraliska framtid står på spel när vi hittills inte varit tillåtna att fostra alla nyanlända till demokratiska och kritiskt tänkande individer i imbecill hänsyn till Intoleransens ideologi och hatfylld vidskepelse.
Att tala om problemen och hänvisa till vedertagen s.k. "främlingsfientlig" brottsstatistik är idag en rasistisk handling i Sverige enligt Socialdemokratin och vänstern. Ur denna infantila nivå kommer inga lösningar utan bara ytterligare våld, fattigdom och förtryck, men det är tydligen den framtid som pk-mobben vill se.
Tack och lov verkar svenska folket nu ha vaknat när information om integrationshaveriet flödar på Internet och konsekvenserna inte längre kan tystas som tidigare.

Permalänk | Anmäl #50 Tomas Fischer, 2009-07-21, 07:56

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.