"Jag har, under alla mina år som ombud åt asylsökande, endast haft två klienter där det förelegat så klara och tydliga flyktingskäl att de beviljats uppehållstillstånd med flyktingstatus i första instans, det vill säga Migrationsverket."
Om migrationsverkets uppgift är att avgöra om vilka människor som ska beviljas asyl så känns det ju som ett ganska stort systemfel. Om Migrationsverket inte klarar av detta utan behöver gå vidare med en majoritet av fallen till andra instanser så är det kanske dags för en omstrukturering av myndigheten?
Permalänk | Anmäl
Olle Burvall, 2009-07-20, 09:48
Tack Merit Wager för din klargörande artikel.
Vi (jag och mina kollegor inom socialtjänsten) som yrkesmässigt kommit i kontakt med många av de människor som av ekonomiska skäl tagit sig in i Sverige och fått problem för att de inte är beredda att hugga i och jobba för brödfödan, ställer oss frågande till hur vår aslypolitik egentligen är utformad. Väldigt många av de människor som tagit sig hit till Sverige har inga som helst asylskäl, förutom fattigdom. Såvitt jag vet är inte fattigdom ett asylskäl.
Permalänk | Anmäl
Stina, 2009-07-20, 10:06
Tack Merit Wager för din klargörande artikel.
Vi (jag och mina kollegor inom socialtjänsten) som yrkesmässigt kommit i kontakt med många av de människor som av ekonomiska skäl tagit sig in i Sverige och fått problem för att de inte är beredda att hugga i och jobba för brödfödan, ställer oss frågande till hur vår aslypolitik egentligen är utformad. Väldigt många av de människor som tagit sig hit till Sverige har inga som helst asylskäl, förutom fattigdom. Såvitt jag vet är inte fattigdom ett asylskäl.
Permalänk | Anmäl
Stina, 2009-07-20, 10:08
Bra artikel, även om det (vid detta laget borde vara) öppna dörrar som slås in. Inga nyheter här, men ingen politiker vill röra i denna soppa som de själva ryggradslöst skapat. Det behövs en ny generation politiker, mindre befläckade av tidigare misstag och handlingsförlamning. Det finns en klok röst på SvD opinion, och det är Per Gudmundsson. De andra är samma garde av mestadels nyliberala PK- tomtar.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2009-07-20, 10:17
Jag har tappat räkningen över hur många gånger jag censurerats och mitt inlägg snabbt raderats från SvD:s kommentatorsfält.
Jag har då framfört kritik mot Islam samt kulturerna i mellanöstern vilka starkt präglas av hedersvåld, kvinnoförtryck, äktenskap inom familj (inavel), klantänkande, fientlighet mot västerländsk vetenskap och humanism, könsåtskillnad, diskriminering (tanken att västerlänningar är otrogna vilka man inte ska umgås med även fast man bor i deras länder och åtnutjer deras ekonomiska skydd) samt muslimsk fanatism som tillsammans med kulturen bibehåller mellanösterns efterblivenhet och våldsamhet.
Allt detta är vedertagna fakta och problem som är vida kända. Det strider inte mot någon lag (ännu) att påtala dessa faktorer eller konsekvenserna för ett samhälle där de får frodas. Trots detta har SvD varit mycket nog med att inte låta detta omtalas i sina kommentatorsfält. Resultatet är falsk yttrandefrihet. Demokratin är en skimär.
Permalänk | Anmäl
grom, 2009-07-20, 10:41
KRITIK AV SVENSKA POLITIKER OCH SVENSKA BYRÅKRATER . . .
. . . kan aldrig få kallas främligsfientlighet. Inte heller kritik av svenska medier som ljuger för folket.
Vi måste begära av våra politiker att de skall våga tala klartext: Fattigdom, sjukdom eller handikapp kan aldrig bli asylskäl.
Det finns ju ett par miljarder människor, som då skulle kvalificera till asyl. Några miljoner bor inom tre veckors cykelfärd från oss.
Sen är det inte heller rimligt att vi garanterar "vem-som-helst" från "var-som-helst" advokatassistens för tiotals tusen kronor, när en svensk medborgare inte kan för det för att få rätt äldrevård.
Mest vansinnigt är att vi tar på oss att härifrån fastställa identiteten på människor, som lärt sig att deras bästa chans att få PUT, värt miljoner i deras ögon, är att göra det så besvärligt som möjligt att fastställa den.
Skämtet med de"borttappade" passen i asylmottagningen måste upphöra. Byråkraterna bör ersättas med erfarna förhörsledare från polisen. Alla som ljuger bör avvisas direkt.
Permalänk | Anmäl
Erik i Lund, 2009-07-20, 10:54
Samma ledarastick som refereras ovan skriver: "Sverige har med Tobias Billström som migrationsminister styrt bort från den gamla släpphänta asylpolitiken och i stället öppnat för arbetskraftsinvandring. Det är rätt väg." Detta är ju en direkt lögn. Sverige har aldrig tidigare tagit emot fler invandrare än nu under den borgerliga regeringen, både i fråga om asylanter och anhöriginvandrare och övrigt. Skillnaden är nu att en asylsökande numera kan vinna första pris genom att byta spår till ekonomisk arbetskraftsinvandring istället.
Jag skulle nog vara försiktig att prisa SvD och moderaterna, som endast är intresserade att skapa lönekonkurens genom slapp okontrollerad ekonomisk invandring från ett löneproleteriat (undantaget vissa nödvändiga specialister som redan med tidigare regler hade att bosätta sig i Sverige). Den nya arbetskraftsinvandringen är möjligen snäppet bättre och ärligare än asylinvandringen, men för den vanlige svensken blir förmodligen slutresultatet likartat, det vill säga en fortsatt enklavisering, fragmentarisering och islamisering av landet.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2009-07-20, 10:55
Jag håller med Calle! Statistiken talar sitt tydliga språk, som sagt var.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-07-20, 11:09
Sätt er in i problemen i Rosengård och multiplicerad dem med 100 och ni kan få en aning om storleken och svårighetsgraderna att lösa de samhällsproblem vi skaffat oss genom okritisk och vettlös invandring.
Permalänk | Anmäl
Annie, 2009-07-20, 11:15
Hej Peter! Inget att anmärka på Merits statistik, antar jag?
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2009-07-20, 11:44
Det finns en del anledningar till varför tänkande människor i Sverige mer eller mindre bojkottar regimkontrollerad media. Visst läser jag DN/AB/SvD och även ibland Metro men jag läser också alternativ media där jag får information och inte bara politisk korrekt propaganda. Fria Nyheter, Flashback, Info14...alla må inte vara objektiva men till skillnad mot ovan nämnda så försöker de heller inte låtsas som om deras subjektiva inlägg är objektiva och man kan få information där. DN etc inte bara ljuger, de framställer också sina lögner och propaganda som rena fakta. Fullständigt motbjudande och det är inte så konstigt att vissa mer extrema grupper har åsikter om Bonnier. Notera också att Bonnier äger TV4, den TV-kanal som faktiskt är värst (pest eller kolera?) när det gäller att bara spy ut propaganda. Jag efterfrågar objektivitet från de svenska s.k "journalisterna", både i tidningar och tv. Svenska debattprogram som tar upp ämnet "invandring" och bjuder sedan in Expo och tre muslimer att sitta och diskutera alla fördelar med mångkultur (blir iof väldigt kort program, men var bara ett exempel).
SvD släppte igenom ett inlägg, DN har gjort det någon gång med...de kommer inte ändra sig ett dugg. När ett generationsskifte sker och de gamla kommunisterna (68) pensionerar sig, då kanske vi kan få fri media i Sverige. Tills dess får vi som vill ha information söka den på andra ställen. Informationen finns tillgänglig (oavsett ämne, allt handlar lyckligtvis inte om berikarna).
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2009-07-20, 12:09
Uppvisar du inte identitetsstyrkande papper åker du på första plan hem. Punkt.
60% av problemen lösta.
Permalänk | Anmäl
Simon, 2009-07-20, 12:41
Jag hoppas verkligen vi får balans i den här debatten. Att vi har ett tryck mot hela Europa från den mindre bemedlade delen av världen är ett faktum. Människor försöker med alla medel till buds stående medel att söka sig till ställen där de kan ha bättre framtidsmöjligheter än i det land de blivit födda i. Och då har vi lika självklart ett problem. Europa och heller inte Sverige kan genom migration lösa fattigdomsproblemet. Samtidigt har vi i Europa och också i Sverige ett problem med en åldrande befolkning och med ett stigande behov av arbetskraft. Titta till exempel på den svenska vården och omsorgen. Den skulle stå still utan invandrare.
De våldsama utfall mot islam som alltid kommer upp när den här typen av diskussion börjar måste vi kunna markera rejält mot. Den religionen skiljer sig inte från andra och lika väl som det finns fundamentalistiska kristna och hinduer så finns det fundamentalistiska muslimer. Om vi ska börja ta religion som riktmärke så bör vi stänga gränsen för alla som påstår sig ha en tro - oberoende av vilken.
Att det sedan är svårt att bland alla som kommer sortera ut vilka som har rimliga skäl til asyl och vilka som inte har det kan inte förringas. Och det "synd om"-syndrom som finns i media och de många gråtreportagen gagnar knappast asylhanteringen. Vad gäller papperslösa människor så måste arbetet med att få fram en riktig identitet vara topp prio för Migrationsverket. Det arbetet kräver också en känslighet som kanske många tjänstemän idag saknar - att papperslösheten lika väl kan vara förklarad av att man som hotad och jagad faktiskt inte kan ha vare sig pass eller ID-kort eftersom de som hade kunnat utfärda det är just de som hotar som att man kastat allt i förhopningen att kunna ljuga sig fram. Ofta kan det kanske till och med vara så att de som har papper som pass och ID-kort är de som man ska vara mest misstänksam mot och ställa frågan hur kommer det sig att den har fått pass - trots hotet.
Summan av mitt resonemang är: 1:Gråtreportagen gagnar inte asylfrågan. 2: Handläggningen av asylärenden kräver noggranhet och rejäl känsla för vem man har framför sig då beslut ska tas. Och i det sammanhanget har religion ingen relevans - men väl fundamentalism (oberoende av vilken).
Permalänk | Anmäl
Fritänkare, 2009-07-20, 12:53
Vad skall vi göra nu då?
Att det har gjorts många fel av tidigare ansvariga politiker och tjänstemän är det väl ingen som betvivlar längre.
Och vilket enormt ansvar media har tagit på sig genom att förtiga och förljuga allt som har haft med invandring och asyl-politik att göra!
Där kan det bli svårt att utkräva ansvar...
Permalänk | Anmäl
Johan, 2009-07-20, 12:54
Efter att ha läst Merit Wagers sajt några år så tycker jag det är underligt att inte hon har inbjudits att sitta i några av TV-sofferna och diskuterat asylpolitik.
Permalänk | Anmäl
js, 2009-07-20, 13:33
Tyvärr tror jag att Merit Wager drar för stora växlar på denna artikel. I själva verket finns det väldigt få tecken på att etablerade media i Sverige skulle vara beredda att börja problematisera begreppen invandring och mångkultur.
I den svenske journalistens ögon är asylanten "the underdog" vars intressen (av att få asyl) man alltid ska vara lojal med. De samhälleliga konsekvenserna av alla dessa permanenta uppehållstillstånd underrapporteras däremot på ett konsekvent sätt, ofta med hänvisning till "pressetiska regler".
Mångkultur skildras vidare fortfarande reservationslöst i svenska medier som något modernt och positivt som är ödesbestämt att ersätta de kristna nationalstaterna i Europa. Att de flesta mångkulturella samhällen är konfliktfyllda och våldsamma samhällen är helt frånvarande i denna rosenröda världsbild.
Dessutom får man inte underskatta den enskilde journalistens omtanke om sin karriär. Att få på sig rasiststämpeln skulle vara förödande och stänga dörren till alla de stora redaktionerna för varje ambitiös och karriärsugen journalist. Bättre då att spela med enligt gällande regler.
Förändring innefrån detta system är osannolik. Iställt behövs yttre chcker av typ nya media, t ex bloggar, som vinner marknadsandelar. En valframgång för SD 2010 skulle också vara en riktig jordbävning för systemet!
Permalänk | Anmäl
Elin Eriksson, 2009-07-20, 13:36
Man kan inte klandra den enskilde asylsökande för att han med lögner och annat försöker skaffa sig ett bättre liv någon annanstans. Det är alltså inte den asylsökande som det är något fel på utan vårt asylsystem som beviljar PUT på löpande band av humanitära skäl. Problemet är nu att Sverige börjar hamna i ett läge där statsapparaten knakar i fogarna p.g.a det stora antalet asylsökande och anhöriga. Se: http://www.newsmill.se/artikel/2009/02/19/integrationen-en-svensk-odesfraga. De kommer ofta från fattiga länder och deras behov är ofta mycket stora vad gäller utbildning, försörjning, hälsovård etc. I brist på vilja att på allvar diskutera dessa frågor så skjuter vi över detta till SD och det är anser jag mycket olyckligt då det inom det partiet finns en hel del mörkermän med djupt ljusskygga åsikter.
Permalänk | Anmäl
Christoffer Majstrovic, 2009-07-20, 13:52
Man kan inte klandra den enskilde asylsökande för att han med lögner och annat försöker skaffa sig ett bättre liv någon annanstans. Det är alltså inte den asylsökande som det är något fel på utan vårt asylsystem som beviljar PUT på löpande band av humanitära skäl. Problemet är nu att Sverige börjar hamna i ett läge där statsapparaten knakar i fogarna p.g.a det stora antalet asylsökande och anhöriga. Se: http://www.newsmill.se/artikel/2009/02/19/integrationen-en-svensk-odesfraga.
De kommer ofta från fattiga länder och deras behov är ofta mycket stora vad gäller utbildning, försörjning, hälsovård etc. I brist på vilja att på allvar diskutera dessa frågor så skjuter vi över detta till SD och det är anser jag mycket olyckligt då det inom det partiet finns en hel del mörkermän med djupt ljusskygga åsikter.
Permalänk | Anmäl
Christoffer Majstrovic, 2009-07-20, 13:53
Man kan inte klandra den enskilde asylsökande för att han med lögner och annat försöker skaffa sig ett bättre liv någon annanstans. Det är alltså inte den asylsökande som det är något fel på utan vårt asylsystem som beviljar PUT på löpande band av humanitära skäl. Problemet är nu att Sverige börjar hamna i ett läge där statsapparaten knakar i fogarna p.g.a det stora antalet asylsökande och anhöriga. Se: http://www.newsmill.se/artikel/2009/02/19/integrationen-en-svensk-odesfraga.
De kommer ofta från fattiga länder och deras behov är ofta mycket stora vad gäller utbildning, försörjning, hälsovård etc. I brist på vilja att på allvar diskutera dessa frågor så skjuter vi över detta till SD och det är anser jag mycket olyckligt då det inom det partiet finns en hel del mörkermän med djupt ljusskygga åsikter.
Permalänk | Anmäl
Christoffer Majstrovic, 2009-07-20, 13:53
@Christoffer Majstrovic
"Man kan inte klandra den enskilde asylsökande för att han med lögner och annat försöker skaffa sig ett bättre liv någon annanstans."
Är de bättre att vem som helst ska kunna komma hit och livnära sig som parasiter på riktiga svenskar? Vi måste lära oss att ta hand oss själva först. Ni får de bara i nacken nu.
"Problemet är nu att Sverige börjar hamna i ett läge där statsapparaten knakar i fogarna p.g.a det stora antalet asylsökande och anhöriga."
Nu börjar? Det har varit ett problem sen 1990-talet.
Permalänk | Anmäl
Henrik C, 2009-07-20, 14:47
Merit Wager har tydligen inte förstått att den släpphänta asylpolitiken i kombination med massiv anhöriginvandring hela tiden syftat till att bygga upp vänsterblockets framtida maktbas.
Ju fler bidragsberoende personer ju fler röster på vänstern: http://www.val.se/val/val2006/slutlig/R/valdistrikt/12/80/0902/roster.html
Det är en gåta hur eländet som skapats av den felaktiga politiken ska kunna rättas till utan stora påfrestningar. Att bli av med alla som kommit hit på orätta grunder är inte lika lätt som att släppa in dem och pumpa dem fulla med bidrag för att de ska skaffa så många barn som det bara är möjligt.
Ni självgoda och naiva liberaler som trott att ni gjort rätt när ni röstat igenom asylpolitiken borde ompröva hela er politiska verksamhet för det enda ni lyckats skapa är en kronisk demografisk katastrof som kommer att belasta Sverige för generationer framåt.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-07-20, 14:58
Den stora invandringen tycker jag inte har så mycket med liberalism att göra. För att ta emot denna mängd invandrare hade det krävts att socialbidraget låg på 0:-, folk som då kommit hit hade inte varit några parasiter utan folk som tvingats att arbeta samt skaffa sig förutsättningar för det innan man anländer.
Problemen vi ser nu är p.g.a socialism/bidragssamhälle och "tycka synd om" mentaliteten, vi har trots allt 7 socialistiska partier i riksdagen idag.
Permalänk | Anmäl
Daniel123, 2009-07-20, 15:19
Varför har vi låtit så många komma in i vårt land och leva på våra skattepengar? Det är helt orimligt. Den ekonomiska och sociopolitiska ekvationen går inte ihop!
Permalänk | Anmäl
Annie, 2009-07-20, 16:02
Någon skrev att om fattigdom berättigar asyl så finns det två miljarder människor som skulle kunna komma till Sverige. Jag undrar om det inte är att överskatta landets attraktionskraft.
Inte för att det är exakt samma sak, men kommer ni ihåg hotet om social turism? Hur många var det då som "utnyttjade" det svenska systemet? Titta här tex: http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=485516
Om vi ska tala klarspråk så kanske vi även ska tillägga att:
1. Sverige har, i motsats mot vad som antyds här, en restriktiv invandringspolitik. Med detta menar jag att man måste uppfylla specifika krav för att få rätt att bo och arbeta i Sverige.
2. Att människor då ljuger för att ändå komma in är inte konstigt. Hade jag varit tvungen att ljuga för att komma in i ett särskilt land dit jag ville komma så hade jag gjort det jag med. Innan dessa människor fördöms så kanske ni ska fråga er samma fråga själva?
3. Svenskar borde kunna vara stolta och glada över att andra människor vill komma och bo i deras land. Trots kyla och konstigt språk.
4. Sverige har en väldigt liten befolkning. Utan invandringen skulle den minska.
5. Man kan fråga sig varför man ska bekosta invandring när man kunde lägga pengar på bättre ålderdomshem. Man kan också istället fråga sig varför man ska lägga pengar på jordbruksstöd. Inte så lite heller; runt hälften av EU:s budget. Inte många driver den frågan dock.
6. Slutligen skulle jag vilja yttra en säkerligen impopulär åsikt. Jag tycker inte att "människosmugglare" gör något fel. Alla är överens om att de är "onda" och uttnyttjar människor i desperation, samtidigt som de ökar på invandringen och därigenom samhällskostnaden. Men har ni frågat er hur man annars ska göra som flykting för att komma till Sverige? Gå till vår ambassad? De säger att man måste söka asyl inom landets gränser. Ta ett flyg? Flygbolagen är ytterst restriktiva eftersom det själva måste stå för kostnaden för returflyg om asylansökan avslås.
Själv tycker jag att frågan "hur mycket invandring ska vi ha?"
är ganska ointressant. Fråga istället, "hur kan Sverige som land dra störst fördel av att fler människor vill komma dit?". Då kan bidragssystem säkerligen bli en aktuell debatt.
Permalänk | Anmäl
Olof Nordenstam, 2009-07-20, 16:09
Ja. Invandringsfrågan är knepig. Och jag tror det sticker folk i ögonen att se uppenbara lögner och mygel.
Sanningen är den här - Svenska folket vill gärna hjälpa den som behöver men ännu mer än vi vill hjälpa *HATAR* vi att bli uttnyttjade.
Själv jobbade jag en tid på vårdcentral och man träffar många människor där. Skillnaden mellan en invandrare som varit i sverige ett par år, talar redan hyffsad till bra svenska och pluggar seriöst eller arbetar är enorm då man jämför med dem som varit här i tio år, behöver tolk och vill sjukskriva sig från Svenska För Invandrare för oklar yrsel alternativt otydliga värksymtom.
Den första är en välkommen samhällsmedborgare som kommer att vara en tillgång för sverige och jag önskar dem allt gott.
Det tror jag att alla sunda infödda svenskar också gör. Han eller hon talar svenska och intresserar sig för människor runt omkring sig. En potentiel vän och kollega helt enkelt. Om man i förväg kunde veta vilka dessa invandrare är så skulle jag säga 'Låt dem komma hit allihopa, för de är fina människor'.
Den andra sorten kommer aldrig att bidra med någonting. Det finns en tydlig tendens till att vilja isolera sig med andra från det gamla landet eller bara med familjen.
Om man efter tio år inte talar svenska och vill smita från SFI... Jag slår nedåt nu, det vet jag, men fy fan!
Om det beror på oförmåga eller ointresse är svårt att veta. Beror det på oförmåga är det tragiskt och då önskar jag att vi kunde hjälpa dem bättre. Är det ointresse? Då har vår godtrogenhet blivit uttnyttjad på ganska hänsynslöst sätt.
Jo, vi har infödda svenskar som bär sig åt på samma sätt och vi som är födda här i sverige är inte bättre. 'Tyck synd om'-principen har gått för långt. Det är skönt att bli ursäktad för allt eget ansvar och om man i sitt eget sinne tror att 'jag kan inte, för jag mår ju dåligt' så försöker man aldrig.
Permalänk | Anmäl
Johannes Ek, 2009-07-20, 16:12
Så går det när man lämnar över ett så viktigt (men uppenbarligen karriärmässigt livsfarligt) område inom politiken till utomstående - hur ofta ser man etniska svenskar i Tv:s soffor frejdigt och ärligt diskuterande integrations- och invandringspolitiken? Den enda jag kan komma på är den bleksiktige socialnyliberalen Billström.
Merit har suttit i några Tv-soffor (med anledning av någons kommentar ovan) , men har då som framstått som en ganska vanlig PK-tomte. Hon gör ett betydligt bättre jobb som skrivande debattör.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2009-07-20, 16:23
"Inte så konstigt att asylpolitiken har tystats ner i judeägda Sverige."
Anders Håkansson. På vilket sätt har det gynnat judarna att hundratusentals muslimer, varav många är uttalat antisemitiska, har flyttat hit?
Frågan är varför liberala media har hjälpt till att islamisera Sverige och därmed förstöra för liberalismen.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-07-20, 16:33
Olof Nordenstam är för övrigt i sin retorik urtypen för dagens inskolade politiker som inte fattar att allt han säger i bästa fall var aktuellt för 20 år sedan. Att Sverige skulle lida av demografisk puckel har för övrigt inget med asylpolitiken att göra (eller borde inte ha det). Att det sen är en lögn på mycket svaga, för att inte säga obefintliga (http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=588554,00.html) vetenskapliga grunder (invandrare tar tid att skola in och blir utan tvekan äldre och resurskrävande även de), men vad Olof Sällström propagerar för är kanske en exponentiell befolkningstillväxt enligt u-landsmodell? Och hade vi svenskar det verkligen det så mycket sämre när vi var 7-8 miljoner än nu? Och tillfälliga arbetstillstånd kan mycket väl ta Sverige över besvärliga perioder. Man tröttnar verkligen på att höra alla myter upprepas i det oändliga, utan att priset för en demografisk utbyte av svenskar mot utlänningar och därtill hörande extremsamhälle beaktas.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2009-07-20, 16:34
Judehatet som kommer till uttryck i den här debatten är rent vidrig. Det är rasism och kvalificerad hets mot folkgrupp på ett vis som är både oacceptabelt och ovärdigt. De generaliseringar som några av debattörerna slänger ur sig används på samma hatiska vis mot muslimer, färgade, romer ... och från andra grupper mot kristna och europeer ... eller mot koreaner eller kineser (allt beroende på vilken stol man själv sitter på). Och det saknar hela tiden relevans.
Så skärpning. Asylfrågan är vär en seriös diskussion och inte den form av meningslös SD-inhspirerad pajkastning som några tycks vilja ägna sig åt.
Permalänk | Anmäl
Fritänkare, 2009-07-20, 16:43
Fritänkare, precisera dig bättre med vad du menar är oseriös SD-inspirerad pajkastning. Eller är det för att du inte håller med som det blir "pajkastning"?
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2009-07-20, 16:51
Varför känns det som om det är försent? Jag är normalt sett en hysterisk optimist men tyvärr har jag gett upp när det gäller regeringens (oavsett vilken färg) och andra politikers vilja att ta i denna glödheta potatis och just därför kommer vi snart att höra stöveltramp som i Ungerns Budapest.
Och i Budapest hyllades stöveltrampen!
Alldeles, alldeles försent!
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2009-07-20, 16:51
Fritänkare,
Dur är ingen fritänkare utan en inskränkare, tycker vore bättre om du knep igen med ditt förbudsiver och låt alla komma till tals, det är mycket sundare och manar till debatt och gör inte konspirationsidioterna till självutnämnda martyrer, om de har fel så kommer det fram så länge vi har yttrandefrihet vilken du vill begränsa till *rätt* tal, det borde inte vara förbjudet att känna sig kränkt men nu har vi ju jantelagen och den totalitära synen på yttrandefriheten...
P.S. TV4 rapporterade att Uigurer blev attackerade av Han kineser det är per din och PKidioternas definition hets mot folkgrupp och rasism.
Permalänk | Anmäl
Mike Nilson, 2009-07-20, 18:08
@ut
Jag tror alla har listat ut att du hatar Judar eller "Khasarer" som du verkar föredra att kalla dem.
Du vinner inga sympatier med att bete dig som du gör, att spamma den här tråden med dina konstiga påståenden motverkar garanterat ditt syfte.
Tror du på allvar att Judar som Jan Scherman, och Helle Klein går på hemliga möten där de sitter och planerar för hur de ska störta värden ner i avgrunden.
Om nu Judiska bankmän satt och konspirerade så borde det vara om hur de ska få hela världen på fötter igen så att folk kan fortsätta bygga sina hus köpa sin mat och fortsätta vara goda bankkunder med fasta jobb och/eller ha framgångsrika företag att driva, det är mer lönsamt än att störta värden.
Permalänk | Anmäl
Robert, 2009-07-20, 18:12
@Ramona Fransson 09-07-20, 17:51
Vad är det som är för sent?
Som jag ser det är det aldrig för sent. Det gäller att anpassa sig och göra det bästa möjliga av en besvärlig situation. Självklart kan vi göra mycket och förbättra möjligheterna för alla de som lever i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Stina, 2009-07-20, 18:12
Bengtsson kan ta sig tid att studera SDs syn på invandrare och vad en del företrädare för SD öst ur sig om muslimer och om moskeer. Om Bengtsson inte förstår vad jag menar så kan jag bara uppmana Bengtsson att läsa saken en gång till och en gång till och en gång till och begrunda ... så småningom finns det nog en god chans att Bengtsson förstår vad jag menar...
Permalänk | Anmäl
Fritänkare, 2009-07-20, 18:28
Oj, det låter allvarligt. Då ber jag herr sk Fritänkare att genast ge mig de referenserna. Att tycka att det finns problem med islam och massinvandringen är inte begränsat till företrädare för SD (om herr Fritänkare följt debatten). Det är snarare herr Fritänkare som är marinerad i statspropaganda. Sd finns, inte för att de särdeles sympatiska, men för att de behövs. SD:s framväxt är ett monumentalt misslyckande för etablissemanget som fortfarande öppet talar i termer om hur SD ska stoppas genom olika "strategier" och "kampanjer" (alternativt, ett kopiöst utösande av extra bidragspengar), som om politikernas misslyckanden kan döljas med än mer trixande och propaganda, istället för att konkret göra något åt det som främjar SD:s framväxt och berättigar deras existens. Till syvende och sist handlar det om: för många på för på kort tid på för lösa boliner. Varför ska svenska folket behöva lida för att majoriteten av politikerna saknar ryggrad och har mer gemensamt med varandra oberoende av partifärg, än de väljare de förväntas representera?
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2009-07-20, 19:08
@ UT
Snälla sluta spamma, byt strategi eller något, folk kommer förmodligen bara tycka du är dum i huvet eller irriterande ...
Permalänk | Anmäl
Dan, 2009-07-20, 19:29
Micke Nilsson
För mig är det självklart att man får tycka och tänka vad man vill. Men samtidigt som jag menar att man får det så menar jag att jag har rätten att kritisera och ha en från den jag kritiserar avvikande synpunkt.
Sedan kan man ju alltid med hjälp av till exempel logisk analys gjord av t.ex en teoretisk filosof få fram i vad mån det ena eller det andra resonemanget håller för logisk prövning och om de postulat man utgår från håller för kritisk granskning.
Nilssons uttalande om mig som fientlig mot yttrandefriheten är i det närmaste en oförskämdhet som jag betraktar som en förlöpning i stundens hetta. Det skulle inte falla mig in att vilja stoppa någons åsikt - men det betyder inte att jag måste låta bli att faktiskt konstatera att någon gör sig skyldig till hets mot folkgrupp.
Och vad gäller att låta alla debatter flöda fritt så håller jag med om att det visst kan det ligga mycket i att det bara är bra om stollarna får avslöja sig. Det trista i sammanhanget är dock att de genom sina inlägg ofta förvrider en debatt så att sakligheten försvinner i en dimma av halvsaningar, obevisade beskyllningar och mer eller mindre obskyra generella påståenden om än den ena eller än den andra religionen eller befolkningsgruppen.
Permalänk | Anmäl
Fritänkare, 2009-07-20, 21:16
Bakom signaturen "ut" döljer sig en notorisk judehatare med initialerna T.L bosatt i Örebro. Han har ägnat stor kraft åt att försöka spamma sönder varje debattforum med sin hjärndöda smörja under signaturer som t.ex "Heg" och "Jan Banan". Om gubben envisas kan jag publicera både namn, bild och adress.
Permalänk | Anmäl
Nisse Hult, 2009-07-20, 21:17
Man får säga att många judar fått Nobelpris. Man
får tala om att enskilda skådespelare är judar.
Men man får inte tala om att judar dominerar
ägandet av medier över hela Västvärlden. Man får
inte tala om situationen i Sverige i judeägd och
varannan producent är jude i Hollywood. Man får
inte tala om att de flesta större musikbolagen ägs
och styrs av judar. Man får absolut inte tala om
att judar dominerar de produktionsbolag som spelar
in porrfilmer. Hade man kritiserat eller
ifrågasatt varför judarna få begå övergrepp på
araber i mellanösten är det hysh hysh i judemedier
men så fort några ungar kastar lite sten
protesterna mot tennismatcher i söder vart det
rubriker i hela landet Man kan tala om
den misslyckade integrationspolitiken och dess konsekvenser online men absolut inte om vilka som ligger bakom situationen
i dagens Sverige o världen…judarna (PK judeägd
media). För dem som kan ta bort skygglapparna och se HELA sanningen om vem som ligger bakom " Sveriges enda sant anti-rasistiska hemsida - då den tar ställning mot alla former av rasism, inklusive den judiska rasismen och judarnas ockupation av Palestina.
Den mest utövade formen av rasism och apartheid idag är sionismen, judendomens förlängda arm. Den judiska rasismen är riktad - inte enbart mot palestinierna - men mot oss alla icke-judar, "goyim" som de kallar oss.
Sionismens förespråkare besitter toppmaktpositioner inom västvärldens massmedia, finanskretsar, och politiska etablissemang. Ett inflytande som används för att säkra det internationella socialfallet Israels fortsatta existens som ockupationsmakt. "
www.radioislam.org/islam/svenska/svensk.htm
www.radioislam.org/islam/svenska/svensk.htm
www.radioislam.org/islam/svenska/svensk.htm
Permalänk | Anmäl
Anders Håkansson, 2009-07-20, 21:54
Fritänkare, 2009-07-20, 22:16
”För mig är det självklart att man får tycka och tänka vad man vill.”
Det lät inte precis så direkt i din kommentar men ok, ska vi vara fortsatt kryptiska så säger vi att självklart får alla tänka och tycka precis vad de vill så länge de inte uttrycker dessa ”vidriga” ”oacceptabla” åsikter offentligt. Men du har rätt givetvis rätt gällande hur lagen ser ut i den frågan, så det var väldigt omtänksamt av dig och påpeka att de bryter nog mot den flumlagen.
Att lagen delar in personer i folkgrupper sen kräver att man inte talar illa om dem eftersom alla är lika värda och sen tillhörighet till någon av dessa *utsatta* folkgrupper absolut inte får nämnas i media motsäger sig självt. Men i PK-land där är socialister och sätter normen för vilka åsikter som är acceptabla för någon annan att framföra offentligt så är det så gott som en grundlag att tysta de som inte passar in i deras åsiktsvärld istället för att bemöta dem med sina moraliska überargument, men det är ju givetvis så hjärndött mycket lättare och effektivare att ropa efter censur.
Det lustigaste mest absurda jag har läst gällande ämnet folkgrupp var någon förvirrad vänsterPKit som tyckte att förlolämpning av fetton skulle stämplas som hets mot genetisk folkgrupp eftersom 30% av svenskarna påstås ha anlag för fetma. Alltså 30% av alla svenskarna blir indelade i en ny folkgrupp och stämplas som fetton. Fettsug på den ni.
Permalänk | Anmäl
Mike Nilson, 2009-07-20, 23:46
bra skrivet!
hoppas media tar tag i debatten och skapar ett intresse för frågan som gör att vi som samhälle kan arbeta för att lösa problemen som finns!
Permalänk | Anmäl
Fredrika, 2009-07-21, 00:18
Det som i Sverige kallas "högerextremism" kallas i andra länder för sunt förnuft.
Kommer man till Sverige och får tillgång till gratis sjukvård, gratis universell utbildning, möjlighet att lära sig både svenska och sitt eget språk, försörjning garanterad av skattebetalarna samt alla andra rättigheter och friheter som är möjliga tack vare de institutioner svenskarna byggt upp utan att vilja göra de anpassningar som krävs för att kunna leva ett laglydigt liv är man fel person på fel plats.
Man lämnar sitt hemland för att förhållandena där är outhärdliga.
Man väljer att flytta till Sverige, för att det är mycket, oftast väldigt mycket, bättre här.
Då bör alla som kommer hit få förklarat för sig att orsaken till att det är bättre här, är inte att vi på något sätt vunnit högsta vinsten, utan vi har arbetat ihop det som finns här. Det är alltså vårt sätt att vara och vårt sätt att göra saker på som är överlägsna de som de erfarit i sina hemländer.
Och landet förblir bra, och värt att flytta till, bara om alla som kommer hit faktiskt anstränger sig att förstå hur vi gör, och sedan försöka göra likadant.
Alla invandrare som anstänger sig mera med att här hitta "fel", sådant de inte gillar eller inte är vana vid, kan bara göra Sverige mer lika landet de kom från, d.v.s. sämre.Om de som drömmer om att "ta över" Sverige lyckas, kommer de att ruinera både vår tillvaro och deras egen.
Att vi i Sverige (fortfarande) har ett välfärdssamhälle beror självfallet på generationers trägna arbete. Sverige har aldrig (åtminstone i modern tid) haft kolonier i andra världsdelar vars naturresurser kunnat exploateras; det är snarare svensk ingenjörskonst, samförståndsanda och stark arbetarrörelse som i symbios byggt upp vårt välfärdssamhälle. Därför finner jag det mycket märkligt att många av dem som valt att invandra till Sverige inte tycks reflektera över detta förhållande; uppenbarligen har samhällssytemet i deras hemländer fungerat dåligt eftersom de tagit steget att lämna sitt land. Att då vilja införa de religiösa och/eller kulturella värderingar som fanns i hemlandet (och som uppenbarligen inte fungerade) i Sverige är för mig ett jävla hån,och som ett friskt land hade straffat med utvisning direkt.
Permalänk | Anmäl
jens, 2009-07-21, 00:39
Det som i Sverige kallas "högerextremism" kallas i andra länder för sunt förnuft.
Kommer man till Sverige och får tillgång till gratis sjukvård, gratis universell utbildning, möjlighet att lära sig både svenska och sitt eget språk, försörjning garanterad av skattebetalarna samt alla andra rättigheter och friheter som är möjliga tack vare de institutioner svenskarna byggt upp utan att vilja göra de anpassningar som krävs för att kunna leva ett laglydigt liv är man fel person på fel plats.
Man lämnar sitt hemland för att förhållandena där är outhärdliga.
Man väljer att flytta till Sverige, för att det är mycket, oftast väldigt mycket, bättre här.
Då bör alla som kommer hit få förklarat för sig att orsaken till att det är bättre här, är inte att vi på något sätt vunnit högsta vinsten, utan vi har arbetat ihop det som finns här. Det är alltså vårt sätt att vara och vårt sätt att göra saker på som är överlägsna de som de erfarit i sina hemländer.
Och landet förblir bra, och värt att flytta till, bara om alla som kommer hit faktiskt anstränger sig att förstå hur vi gör, och sedan försöka göra likadant.
Alla invandrare som anstänger sig mera med att här hitta "fel", sådant de inte gillar eller inte är vana vid, kan bara göra Sverige mer lika landet de kom från, d.v.s. sämre.Om de som drömmer om att "ta över" Sverige lyckas, kommer de att ruinera både vår tillvaro och deras egen.
Att vi i Sverige (fortfarande) har ett välfärdssamhälle beror självfallet på generationers trägna arbete. Sverige har aldrig (åtminstone i modern tid) haft kolonier i andra världsdelar vars naturresurser kunnat exploateras; det är snarare svensk ingenjörskonst, samförståndsanda och stark arbetarrörelse som i symbios byggt upp vårt välfärdssamhälle. Därför finner jag det mycket märkligt att många av dem som valt att invandra till Sverige inte tycks reflektera över detta förhållande; uppenbarligen har samhällssytemet i deras hemländer fungerat dåligt eftersom de tagit steget att lämna sitt land. Att då vilja införa de religiösa och/eller kulturella värderingar som fanns i hemlandet (och som uppenbarligen inte fungerade) i Sverige är för mig ett jävla hån,och som ett friskt land hade straffat med utvisning direkt.
Permalänk | Anmäl
jens, 2009-07-21, 00:42
Jag tycker man kan sammanfatta det hela på följande sätt:
Politikerna och journalisterna har under en längre tid pinkat på varandras byxor så att det blivit varmt och skönt, men folk har nu börjat upptäcka den otäcka lukt sådant beteende medför; Politikerna och jornalisterna gör allt de kan för att dölja lukten genom allehanda billiga "parfymer" men det är bara en tidsfråga innan "parfymerna" istället förstärker den otäcka lukten. Ja det är onekligen ganska kallt och otäckt att befinna sig i dessa byxor och inte kan man ta av sig dessa heller för då skulle man ju visa sig i all sin nakenhet! Vad göra? Jo man fortsätter och pinkar på för då blir det åtminstone fortsatt varmt och skönt.
Permalänk | Anmäl
nobody, 2009-07-21, 00:59
Hej Calle Bengtsson, och angående befolkningsfrågan. Artikeln som du länkar till kanske är riktig. Jag är mottaglig för möjligheter att vi har målat upp en för stor fara av olika saker, inklusive "befolkningsbomb".
Nu skrev jag i ju för sig ingenting om befolkningsbomber. Det jag skrev var helt enkelt "Sverige har en väldigt liten befolkning. Utan invandringen skulle den minska." Det tror jag fortfarande är sant. Det finns länder där vissa invånare argumenterar emot invandring av befolkningssjäl, såsom Storbrittanien och Holland. Det argumentet är i alla fall inte så trovärdigt ur Sveriges perspektiv.
Hur Sveriges invandringspolitik ser ut är ett val som fattas demokratiskt och det förändras över tiden. När vi bestämmer oss är det bra att ha ett antal fakta på bordet. Migrationsverkets synpunkter spelar givetvis en roll, och även andra argument som framförts här. Jag ville utöka listan.
Permalänk | Anmäl
Olof Nordenstam, 2009-07-21, 02:07
En medkännande,genomhederlig, erfaren och skarpsinnig person som Merit Wager har viktig information till vårt samhälle. Men vårt samhälle är infångat i en samling politiskt korrekta lögner och förmår inte ta till sig den viktiga kunskap Wager har att förmedla. Det är olyckligt för oss alla och vårt samhälle.
Journalister och övrigt massmediafolk! Börja lyssna på Merit Wager och ni kan tillföras kunskaper som samhället har stor nytta av.
Permalänk | Anmäl
Birgitta Ulvfot, 2009-07-21, 05:14
Det är faktiskt rätt otroliga siffror som presenteras i SvD. Visst kunde jag tänka mig att en del slipper igenom utan pass/identifikation, men så pass många?
Om det stämmer, hur fan kan det få fortgå? Ta emot flyktingar i all ära, men ska vi inte veta vilka de är innan de får asyl? Om de har gjort sig skyldiga till brott i hemlandet, är efterlysta och så vidare...
Det är inte konstigt att man hör om internationellt efterlysta brottslingar som vistas/grips i Sverige. Det här måste helt klart ändras, genast!
Permalänk | Anmäl
Stefan Siverud, 2009-07-21, 06:54
Tack till Merit Wager som ständigt förmedlar bra information, sprid hennes blogg till så många som möjligt.
Permalänk | Anmäl
Rågge, 2009-07-21, 07:19
Det är intressant att studera reaktionerna när fakta och sanning, om än väldigt skonsamt, äntligen börjar publiceras i svensk press. Vänsterfolk som i stort varit ansvariga för den oansvariga integrationspolitiken kan inte längre reflexmässigt avfärda förfallet och fortfarande hävda anständighet och värdet av mänskliga rättigheter. Integrationen har hanterats ovärdigt och människofientligt när lycksökande horder utan kontroll besatt landet med krav på livstidsförsörjning.
Att vår svenska överbetalda journalistkår inte gjort sitt jobb är uppenbart för alla så nu när vissa vågar tala klarspråk är det långt kvar till en anständigt självklar nivå där pk-direktivet förpassats till historiens sophög. Förljugenheten och förmynderiet tar sig fortfarande till tragiska nivåer.
Tyvärr har våra politiker försatt svenska folket i en sådan allvarlig situation att hela vår ekonomiska, demokratiska, frihetliga och moraliska framtid står på spel när vi hittills inte varit tillåtna att fostra alla nyanlända till demokratiska och kritiskt tänkande individer i imbecill hänsyn till Intoleransens ideologi och hatfylld vidskepelse.
Att tala om problemen och hänvisa till vedertagen s.k. "främlingsfientlig" brottsstatistik är idag en rasistisk handling i Sverige enligt Socialdemokratin och vänstern. Ur denna infantila nivå kommer inga lösningar utan bara ytterligare våld, fattigdom och förtryck, men det är tydligen den framtid som pk-mobben vill se.
Tack och lov verkar svenska folket nu ha vaknat när information om integrationshaveriet flödar på Internet och konsekvenserna inte längre kan tystas som tidigare.
Permalänk | Anmäl
Tomas Fischer, 2009-07-21, 07:56
70 kommentarerSkriv kommentar
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
"Jag har, under alla mina år som ombud åt asylsökande, endast haft två klienter där det förelegat så klara och tydliga flyktingskäl att de beviljats uppehållstillstånd med flyktingstatus i första instans, det vill säga Migrationsverket."
Om migrationsverkets uppgift är att avgöra om vilka människor som ska beviljas asyl så känns det ju som ett ganska stort systemfel. Om Migrationsverket inte klarar av detta utan behöver gå vidare med en majoritet av fallen till andra instanser så är det kanske dags för en omstrukturering av myndigheten?
Tack Merit Wager för din klargörande artikel.
Vi (jag och mina kollegor inom socialtjänsten) som yrkesmässigt kommit i kontakt med många av de människor som av ekonomiska skäl tagit sig in i Sverige och fått problem för att de inte är beredda att hugga i och jobba för brödfödan, ställer oss frågande till hur vår aslypolitik egentligen är utformad. Väldigt många av de människor som tagit sig hit till Sverige har inga som helst asylskäl, förutom fattigdom. Såvitt jag vet är inte fattigdom ett asylskäl.
Tack Merit Wager för din klargörande artikel.
Vi (jag och mina kollegor inom socialtjänsten) som yrkesmässigt kommit i kontakt med många av de människor som av ekonomiska skäl tagit sig in i Sverige och fått problem för att de inte är beredda att hugga i och jobba för brödfödan, ställer oss frågande till hur vår aslypolitik egentligen är utformad. Väldigt många av de människor som tagit sig hit till Sverige har inga som helst asylskäl, förutom fattigdom. Såvitt jag vet är inte fattigdom ett asylskäl.
Bra artikel, även om det (vid detta laget borde vara) öppna dörrar som slås in. Inga nyheter här, men ingen politiker vill röra i denna soppa som de själva ryggradslöst skapat. Det behövs en ny generation politiker, mindre befläckade av tidigare misstag och handlingsförlamning. Det finns en klok röst på SvD opinion, och det är Per Gudmundsson. De andra är samma garde av mestadels nyliberala PK- tomtar.
Jag har tappat räkningen över hur många gånger jag censurerats och mitt inlägg snabbt raderats från SvD:s kommentatorsfält.
Jag har då framfört kritik mot Islam samt kulturerna i mellanöstern vilka starkt präglas av hedersvåld, kvinnoförtryck, äktenskap inom familj (inavel), klantänkande, fientlighet mot västerländsk vetenskap och humanism, könsåtskillnad, diskriminering (tanken att västerlänningar är otrogna vilka man inte ska umgås med även fast man bor i deras länder och åtnutjer deras ekonomiska skydd) samt muslimsk fanatism som tillsammans med kulturen bibehåller mellanösterns efterblivenhet och våldsamhet.
Allt detta är vedertagna fakta och problem som är vida kända. Det strider inte mot någon lag (ännu) att påtala dessa faktorer eller konsekvenserna för ett samhälle där de får frodas. Trots detta har SvD varit mycket nog med att inte låta detta omtalas i sina kommentatorsfält. Resultatet är falsk yttrandefrihet. Demokratin är en skimär.
KRITIK AV SVENSKA POLITIKER OCH SVENSKA BYRÅKRATER . . .
. . . kan aldrig få kallas främligsfientlighet. Inte heller kritik av svenska medier som ljuger för folket.
Vi måste begära av våra politiker att de skall våga tala klartext: Fattigdom, sjukdom eller handikapp kan aldrig bli asylskäl.
Det finns ju ett par miljarder människor, som då skulle kvalificera till asyl. Några miljoner bor inom tre veckors cykelfärd från oss.
Sen är det inte heller rimligt att vi garanterar "vem-som-helst" från "var-som-helst" advokatassistens för tiotals tusen kronor, när en svensk medborgare inte kan för det för att få rätt äldrevård.
Mest vansinnigt är att vi tar på oss att härifrån fastställa identiteten på människor, som lärt sig att deras bästa chans att få PUT, värt miljoner i deras ögon, är att göra det så besvärligt som möjligt att fastställa den.
Skämtet med de"borttappade" passen i asylmottagningen måste upphöra. Byråkraterna bör ersättas med erfarna förhörsledare från polisen. Alla som ljuger bör avvisas direkt.
Samma ledarastick som refereras ovan skriver: "Sverige har med Tobias Billström som migrationsminister styrt bort från den gamla släpphänta asylpolitiken och i stället öppnat för arbetskraftsinvandring. Det är rätt väg." Detta är ju en direkt lögn. Sverige har aldrig tidigare tagit emot fler invandrare än nu under den borgerliga regeringen, både i fråga om asylanter och anhöriginvandrare och övrigt. Skillnaden är nu att en asylsökande numera kan vinna första pris genom att byta spår till ekonomisk arbetskraftsinvandring istället.
Jag skulle nog vara försiktig att prisa SvD och moderaterna, som endast är intresserade att skapa lönekonkurens genom slapp okontrollerad ekonomisk invandring från ett löneproleteriat (undantaget vissa nödvändiga specialister som redan med tidigare regler hade att bosätta sig i Sverige). Den nya arbetskraftsinvandringen är möjligen snäppet bättre och ärligare än asylinvandringen, men för den vanlige svensken blir förmodligen slutresultatet likartat, det vill säga en fortsatt enklavisering, fragmentarisering och islamisering av landet.
Jag håller med Calle! Statistiken talar sitt tydliga språk, som sagt var.
Sätt er in i problemen i Rosengård och multiplicerad dem med 100 och ni kan få en aning om storleken och svårighetsgraderna att lösa de samhällsproblem vi skaffat oss genom okritisk och vettlös invandring.
Hej Peter! Inget att anmärka på Merits statistik, antar jag?
Det finns en del anledningar till varför tänkande människor i Sverige mer eller mindre bojkottar regimkontrollerad media. Visst läser jag DN/AB/SvD och även ibland Metro men jag läser också alternativ media där jag får information och inte bara politisk korrekt propaganda. Fria Nyheter, Flashback, Info14...alla må inte vara objektiva men till skillnad mot ovan nämnda så försöker de heller inte låtsas som om deras subjektiva inlägg är objektiva och man kan få information där. DN etc inte bara ljuger, de framställer också sina lögner och propaganda som rena fakta. Fullständigt motbjudande och det är inte så konstigt att vissa mer extrema grupper har åsikter om Bonnier. Notera också att Bonnier äger TV4, den TV-kanal som faktiskt är värst (pest eller kolera?) när det gäller att bara spy ut propaganda. Jag efterfrågar objektivitet från de svenska s.k "journalisterna", både i tidningar och tv. Svenska debattprogram som tar upp ämnet "invandring" och bjuder sedan in Expo och tre muslimer att sitta och diskutera alla fördelar med mångkultur (blir iof väldigt kort program, men var bara ett exempel).
SvD släppte igenom ett inlägg, DN har gjort det någon gång med...de kommer inte ändra sig ett dugg. När ett generationsskifte sker och de gamla kommunisterna (68) pensionerar sig, då kanske vi kan få fri media i Sverige. Tills dess får vi som vill ha information söka den på andra ställen. Informationen finns tillgänglig (oavsett ämne, allt handlar lyckligtvis inte om berikarna).
Uppvisar du inte identitetsstyrkande papper åker du på första plan hem. Punkt.
60% av problemen lösta.
Jag hoppas verkligen vi får balans i den här debatten. Att vi har ett tryck mot hela Europa från den mindre bemedlade delen av världen är ett faktum. Människor försöker med alla medel till buds stående medel att söka sig till ställen där de kan ha bättre framtidsmöjligheter än i det land de blivit födda i. Och då har vi lika självklart ett problem. Europa och heller inte Sverige kan genom migration lösa fattigdomsproblemet. Samtidigt har vi i Europa och också i Sverige ett problem med en åldrande befolkning och med ett stigande behov av arbetskraft. Titta till exempel på den svenska vården och omsorgen. Den skulle stå still utan invandrare.
De våldsama utfall mot islam som alltid kommer upp när den här typen av diskussion börjar måste vi kunna markera rejält mot. Den religionen skiljer sig inte från andra och lika väl som det finns fundamentalistiska kristna och hinduer så finns det fundamentalistiska muslimer. Om vi ska börja ta religion som riktmärke så bör vi stänga gränsen för alla som påstår sig ha en tro - oberoende av vilken.
Att det sedan är svårt att bland alla som kommer sortera ut vilka som har rimliga skäl til asyl och vilka som inte har det kan inte förringas. Och det "synd om"-syndrom som finns i media och de många gråtreportagen gagnar knappast asylhanteringen. Vad gäller papperslösa människor så måste arbetet med att få fram en riktig identitet vara topp prio för Migrationsverket. Det arbetet kräver också en känslighet som kanske många tjänstemän idag saknar - att papperslösheten lika väl kan vara förklarad av att man som hotad och jagad faktiskt inte kan ha vare sig pass eller ID-kort eftersom de som hade kunnat utfärda det är just de som hotar som att man kastat allt i förhopningen att kunna ljuga sig fram. Ofta kan det kanske till och med vara så att de som har papper som pass och ID-kort är de som man ska vara mest misstänksam mot och ställa frågan hur kommer det sig att den har fått pass - trots hotet.
Summan av mitt resonemang är: 1:Gråtreportagen gagnar inte asylfrågan. 2: Handläggningen av asylärenden kräver noggranhet och rejäl känsla för vem man har framför sig då beslut ska tas. Och i det sammanhanget har religion ingen relevans - men väl fundamentalism (oberoende av vilken).
Vad skall vi göra nu då?
Att det har gjorts många fel av tidigare ansvariga politiker och tjänstemän är det väl ingen som betvivlar längre.
Och vilket enormt ansvar media har tagit på sig genom att förtiga och förljuga allt som har haft med invandring och asyl-politik att göra!
Där kan det bli svårt att utkräva ansvar...
Efter att ha läst Merit Wagers sajt några år så tycker jag det är underligt att inte hon har inbjudits att sitta i några av TV-sofferna och diskuterat asylpolitik.
Tyvärr tror jag att Merit Wager drar för stora växlar på denna artikel. I själva verket finns det väldigt få tecken på att etablerade media i Sverige skulle vara beredda att börja problematisera begreppen invandring och mångkultur.
I den svenske journalistens ögon är asylanten "the underdog" vars intressen (av att få asyl) man alltid ska vara lojal med. De samhälleliga konsekvenserna av alla dessa permanenta uppehållstillstånd underrapporteras däremot på ett konsekvent sätt, ofta med hänvisning till "pressetiska regler".
Mångkultur skildras vidare fortfarande reservationslöst i svenska medier som något modernt och positivt som är ödesbestämt att ersätta de kristna nationalstaterna i Europa. Att de flesta mångkulturella samhällen är konfliktfyllda och våldsamma samhällen är helt frånvarande i denna rosenröda världsbild.
Dessutom får man inte underskatta den enskilde journalistens omtanke om sin karriär. Att få på sig rasiststämpeln skulle vara förödande och stänga dörren till alla de stora redaktionerna för varje ambitiös och karriärsugen journalist. Bättre då att spela med enligt gällande regler.
Förändring innefrån detta system är osannolik. Iställt behövs yttre chcker av typ nya media, t ex bloggar, som vinner marknadsandelar. En valframgång för SD 2010 skulle också vara en riktig jordbävning för systemet!
Man kan inte klandra den enskilde asylsökande för att han med lögner och annat försöker skaffa sig ett bättre liv någon annanstans. Det är alltså inte den asylsökande som det är något fel på utan vårt asylsystem som beviljar PUT på löpande band av humanitära skäl. Problemet är nu att Sverige börjar hamna i ett läge där statsapparaten knakar i fogarna p.g.a det stora antalet asylsökande och anhöriga. Se: http://www.newsmill.se/artikel/2009/02/19/integrationen-en-svensk-odesfraga. De kommer ofta från fattiga länder och deras behov är ofta mycket stora vad gäller utbildning, försörjning, hälsovård etc. I brist på vilja att på allvar diskutera dessa frågor så skjuter vi över detta till SD och det är anser jag mycket olyckligt då det inom det partiet finns en hel del mörkermän med djupt ljusskygga åsikter.
Man kan inte klandra den enskilde asylsökande för att han med lögner och annat försöker skaffa sig ett bättre liv någon annanstans. Det är alltså inte den asylsökande som det är något fel på utan vårt asylsystem som beviljar PUT på löpande band av humanitära skäl. Problemet är nu att Sverige börjar hamna i ett läge där statsapparaten knakar i fogarna p.g.a det stora antalet asylsökande och anhöriga. Se: http://www.newsmill.se/artikel/2009/02/19/integrationen-en-svensk-odesfraga.
De kommer ofta från fattiga länder och deras behov är ofta mycket stora vad gäller utbildning, försörjning, hälsovård etc. I brist på vilja att på allvar diskutera dessa frågor så skjuter vi över detta till SD och det är anser jag mycket olyckligt då det inom det partiet finns en hel del mörkermän med djupt ljusskygga åsikter.
Man kan inte klandra den enskilde asylsökande för att han med lögner och annat försöker skaffa sig ett bättre liv någon annanstans. Det är alltså inte den asylsökande som det är något fel på utan vårt asylsystem som beviljar PUT på löpande band av humanitära skäl. Problemet är nu att Sverige börjar hamna i ett läge där statsapparaten knakar i fogarna p.g.a det stora antalet asylsökande och anhöriga. Se: http://www.newsmill.se/artikel/2009/02/19/integrationen-en-svensk-odesfraga.
De kommer ofta från fattiga länder och deras behov är ofta mycket stora vad gäller utbildning, försörjning, hälsovård etc. I brist på vilja att på allvar diskutera dessa frågor så skjuter vi över detta till SD och det är anser jag mycket olyckligt då det inom det partiet finns en hel del mörkermän med djupt ljusskygga åsikter.
@Christoffer Majstrovic
"Man kan inte klandra den enskilde asylsökande för att han med lögner och annat försöker skaffa sig ett bättre liv någon annanstans."
Är de bättre att vem som helst ska kunna komma hit och livnära sig som parasiter på riktiga svenskar? Vi måste lära oss att ta hand oss själva först. Ni får de bara i nacken nu.
"Problemet är nu att Sverige börjar hamna i ett läge där statsapparaten knakar i fogarna p.g.a det stora antalet asylsökande och anhöriga."
Nu börjar? Det har varit ett problem sen 1990-talet.
Merit Wager har tydligen inte förstått att den släpphänta asylpolitiken i kombination med massiv anhöriginvandring hela tiden syftat till att bygga upp vänsterblockets framtida maktbas.
Ju fler bidragsberoende personer ju fler röster på vänstern: http://www.val.se/val/val2006/slutlig/R/valdistrikt/12/80/0902/roster.html
Det är en gåta hur eländet som skapats av den felaktiga politiken ska kunna rättas till utan stora påfrestningar. Att bli av med alla som kommit hit på orätta grunder är inte lika lätt som att släppa in dem och pumpa dem fulla med bidrag för att de ska skaffa så många barn som det bara är möjligt.
Ni självgoda och naiva liberaler som trott att ni gjort rätt när ni röstat igenom asylpolitiken borde ompröva hela er politiska verksamhet för det enda ni lyckats skapa är en kronisk demografisk katastrof som kommer att belasta Sverige för generationer framåt.
Den stora invandringen tycker jag inte har så mycket med liberalism att göra. För att ta emot denna mängd invandrare hade det krävts att socialbidraget låg på 0:-, folk som då kommit hit hade inte varit några parasiter utan folk som tvingats att arbeta samt skaffa sig förutsättningar för det innan man anländer.
Problemen vi ser nu är p.g.a socialism/bidragssamhälle och "tycka synd om" mentaliteten, vi har trots allt 7 socialistiska partier i riksdagen idag.
Varför har vi låtit så många komma in i vårt land och leva på våra skattepengar? Det är helt orimligt. Den ekonomiska och sociopolitiska ekvationen går inte ihop!
Någon skrev att om fattigdom berättigar asyl så finns det två miljarder människor som skulle kunna komma till Sverige. Jag undrar om det inte är att överskatta landets attraktionskraft.
Inte för att det är exakt samma sak, men kommer ni ihåg hotet om social turism? Hur många var det då som "utnyttjade" det svenska systemet? Titta här tex: http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=485516
Om vi ska tala klarspråk så kanske vi även ska tillägga att:
1. Sverige har, i motsats mot vad som antyds här, en restriktiv invandringspolitik. Med detta menar jag att man måste uppfylla specifika krav för att få rätt att bo och arbeta i Sverige.
2. Att människor då ljuger för att ändå komma in är inte konstigt. Hade jag varit tvungen att ljuga för att komma in i ett särskilt land dit jag ville komma så hade jag gjort det jag med. Innan dessa människor fördöms så kanske ni ska fråga er samma fråga själva?
3. Svenskar borde kunna vara stolta och glada över att andra människor vill komma och bo i deras land. Trots kyla och konstigt språk.
4. Sverige har en väldigt liten befolkning. Utan invandringen skulle den minska.
5. Man kan fråga sig varför man ska bekosta invandring när man kunde lägga pengar på bättre ålderdomshem. Man kan också istället fråga sig varför man ska lägga pengar på jordbruksstöd. Inte så lite heller; runt hälften av EU:s budget. Inte många driver den frågan dock.
6. Slutligen skulle jag vilja yttra en säkerligen impopulär åsikt. Jag tycker inte att "människosmugglare" gör något fel. Alla är överens om att de är "onda" och uttnyttjar människor i desperation, samtidigt som de ökar på invandringen och därigenom samhällskostnaden. Men har ni frågat er hur man annars ska göra som flykting för att komma till Sverige? Gå till vår ambassad? De säger att man måste söka asyl inom landets gränser. Ta ett flyg? Flygbolagen är ytterst restriktiva eftersom det själva måste stå för kostnaden för returflyg om asylansökan avslås.
Själv tycker jag att frågan "hur mycket invandring ska vi ha?"
är ganska ointressant. Fråga istället, "hur kan Sverige som land dra störst fördel av att fler människor vill komma dit?". Då kan bidragssystem säkerligen bli en aktuell debatt.
Ja. Invandringsfrågan är knepig. Och jag tror det sticker folk i ögonen att se uppenbara lögner och mygel.
Sanningen är den här - Svenska folket vill gärna hjälpa den som behöver men ännu mer än vi vill hjälpa *HATAR* vi att bli uttnyttjade.
Själv jobbade jag en tid på vårdcentral och man träffar många människor där. Skillnaden mellan en invandrare som varit i sverige ett par år, talar redan hyffsad till bra svenska och pluggar seriöst eller arbetar är enorm då man jämför med dem som varit här i tio år, behöver tolk och vill sjukskriva sig från Svenska För Invandrare för oklar yrsel alternativt otydliga värksymtom.
Den första är en välkommen samhällsmedborgare som kommer att vara en tillgång för sverige och jag önskar dem allt gott.
Det tror jag att alla sunda infödda svenskar också gör. Han eller hon talar svenska och intresserar sig för människor runt omkring sig. En potentiel vän och kollega helt enkelt. Om man i förväg kunde veta vilka dessa invandrare är så skulle jag säga 'Låt dem komma hit allihopa, för de är fina människor'.
Den andra sorten kommer aldrig att bidra med någonting. Det finns en tydlig tendens till att vilja isolera sig med andra från det gamla landet eller bara med familjen.
Om man efter tio år inte talar svenska och vill smita från SFI... Jag slår nedåt nu, det vet jag, men fy fan!
Om det beror på oförmåga eller ointresse är svårt att veta. Beror det på oförmåga är det tragiskt och då önskar jag att vi kunde hjälpa dem bättre. Är det ointresse? Då har vår godtrogenhet blivit uttnyttjad på ganska hänsynslöst sätt.
Jo, vi har infödda svenskar som bär sig åt på samma sätt och vi som är födda här i sverige är inte bättre. 'Tyck synd om'-principen har gått för långt. Det är skönt att bli ursäktad för allt eget ansvar och om man i sitt eget sinne tror att 'jag kan inte, för jag mår ju dåligt' så försöker man aldrig.
Så går det när man lämnar över ett så viktigt (men uppenbarligen karriärmässigt livsfarligt) område inom politiken till utomstående - hur ofta ser man etniska svenskar i Tv:s soffor frejdigt och ärligt diskuterande integrations- och invandringspolitiken? Den enda jag kan komma på är den bleksiktige socialnyliberalen Billström.
Merit har suttit i några Tv-soffor (med anledning av någons kommentar ovan) , men har då som framstått som en ganska vanlig PK-tomte. Hon gör ett betydligt bättre jobb som skrivande debattör.
"Inte så konstigt att asylpolitiken har tystats ner i judeägda Sverige."
Anders Håkansson. På vilket sätt har det gynnat judarna att hundratusentals muslimer, varav många är uttalat antisemitiska, har flyttat hit?
Frågan är varför liberala media har hjälpt till att islamisera Sverige och därmed förstöra för liberalismen.
Olof Nordenstam är för övrigt i sin retorik urtypen för dagens inskolade politiker som inte fattar att allt han säger i bästa fall var aktuellt för 20 år sedan. Att Sverige skulle lida av demografisk puckel har för övrigt inget med asylpolitiken att göra (eller borde inte ha det). Att det sen är en lögn på mycket svaga, för att inte säga obefintliga (http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=588554,00.html) vetenskapliga grunder (invandrare tar tid att skola in och blir utan tvekan äldre och resurskrävande även de), men vad Olof Sällström propagerar för är kanske en exponentiell befolkningstillväxt enligt u-landsmodell? Och hade vi svenskar det verkligen det så mycket sämre när vi var 7-8 miljoner än nu? Och tillfälliga arbetstillstånd kan mycket väl ta Sverige över besvärliga perioder. Man tröttnar verkligen på att höra alla myter upprepas i det oändliga, utan att priset för en demografisk utbyte av svenskar mot utlänningar och därtill hörande extremsamhälle beaktas.
Judehatet som kommer till uttryck i den här debatten är rent vidrig. Det är rasism och kvalificerad hets mot folkgrupp på ett vis som är både oacceptabelt och ovärdigt. De generaliseringar som några av debattörerna slänger ur sig används på samma hatiska vis mot muslimer, färgade, romer ... och från andra grupper mot kristna och europeer ... eller mot koreaner eller kineser (allt beroende på vilken stol man själv sitter på). Och det saknar hela tiden relevans.
Så skärpning. Asylfrågan är vär en seriös diskussion och inte den form av meningslös SD-inhspirerad pajkastning som några tycks vilja ägna sig åt.
Fritänkare, precisera dig bättre med vad du menar är oseriös SD-inspirerad pajkastning. Eller är det för att du inte håller med som det blir "pajkastning"?
Varför känns det som om det är försent? Jag är normalt sett en hysterisk optimist men tyvärr har jag gett upp när det gäller regeringens (oavsett vilken färg) och andra politikers vilja att ta i denna glödheta potatis och just därför kommer vi snart att höra stöveltramp som i Ungerns Budapest.
Och i Budapest hyllades stöveltrampen!
Alldeles, alldeles försent!
Fritänkare,
Dur är ingen fritänkare utan en inskränkare, tycker vore bättre om du knep igen med ditt förbudsiver och låt alla komma till tals, det är mycket sundare och manar till debatt och gör inte konspirationsidioterna till självutnämnda martyrer, om de har fel så kommer det fram så länge vi har yttrandefrihet vilken du vill begränsa till *rätt* tal, det borde inte vara förbjudet att känna sig kränkt men nu har vi ju jantelagen och den totalitära synen på yttrandefriheten...
P.S. TV4 rapporterade att Uigurer blev attackerade av Han kineser det är per din och PKidioternas definition hets mot folkgrupp och rasism.
@ut
Jag tror alla har listat ut att du hatar Judar eller "Khasarer" som du verkar föredra att kalla dem.
Du vinner inga sympatier med att bete dig som du gör, att spamma den här tråden med dina konstiga påståenden motverkar garanterat ditt syfte.
Tror du på allvar att Judar som Jan Scherman, och Helle Klein går på hemliga möten där de sitter och planerar för hur de ska störta värden ner i avgrunden.
Om nu Judiska bankmän satt och konspirerade så borde det vara om hur de ska få hela världen på fötter igen så att folk kan fortsätta bygga sina hus köpa sin mat och fortsätta vara goda bankkunder med fasta jobb och/eller ha framgångsrika företag att driva, det är mer lönsamt än att störta värden.
@Ramona Fransson 09-07-20, 17:51
Vad är det som är för sent?
Som jag ser det är det aldrig för sent. Det gäller att anpassa sig och göra det bästa möjliga av en besvärlig situation. Självklart kan vi göra mycket och förbättra möjligheterna för alla de som lever i Sverige.
Bengtsson kan ta sig tid att studera SDs syn på invandrare och vad en del företrädare för SD öst ur sig om muslimer och om moskeer. Om Bengtsson inte förstår vad jag menar så kan jag bara uppmana Bengtsson att läsa saken en gång till och en gång till och en gång till och begrunda ... så småningom finns det nog en god chans att Bengtsson förstår vad jag menar...
Oj, det låter allvarligt. Då ber jag herr sk Fritänkare att genast ge mig de referenserna. Att tycka att det finns problem med islam och massinvandringen är inte begränsat till företrädare för SD (om herr Fritänkare följt debatten). Det är snarare herr Fritänkare som är marinerad i statspropaganda. Sd finns, inte för att de särdeles sympatiska, men för att de behövs. SD:s framväxt är ett monumentalt misslyckande för etablissemanget som fortfarande öppet talar i termer om hur SD ska stoppas genom olika "strategier" och "kampanjer" (alternativt, ett kopiöst utösande av extra bidragspengar), som om politikernas misslyckanden kan döljas med än mer trixande och propaganda, istället för att konkret göra något åt det som främjar SD:s framväxt och berättigar deras existens. Till syvende och sist handlar det om: för många på för på kort tid på för lösa boliner. Varför ska svenska folket behöva lida för att majoriteten av politikerna saknar ryggrad och har mer gemensamt med varandra oberoende av partifärg, än de väljare de förväntas representera?
@ UT
Snälla sluta spamma, byt strategi eller något, folk kommer förmodligen bara tycka du är dum i huvet eller irriterande ...
Micke Nilsson
För mig är det självklart att man får tycka och tänka vad man vill. Men samtidigt som jag menar att man får det så menar jag att jag har rätten att kritisera och ha en från den jag kritiserar avvikande synpunkt.
Sedan kan man ju alltid med hjälp av till exempel logisk analys gjord av t.ex en teoretisk filosof få fram i vad mån det ena eller det andra resonemanget håller för logisk prövning och om de postulat man utgår från håller för kritisk granskning.
Nilssons uttalande om mig som fientlig mot yttrandefriheten är i det närmaste en oförskämdhet som jag betraktar som en förlöpning i stundens hetta. Det skulle inte falla mig in att vilja stoppa någons åsikt - men det betyder inte att jag måste låta bli att faktiskt konstatera att någon gör sig skyldig till hets mot folkgrupp.
Och vad gäller att låta alla debatter flöda fritt så håller jag med om att det visst kan det ligga mycket i att det bara är bra om stollarna får avslöja sig. Det trista i sammanhanget är dock att de genom sina inlägg ofta förvrider en debatt så att sakligheten försvinner i en dimma av halvsaningar, obevisade beskyllningar och mer eller mindre obskyra generella påståenden om än den ena eller än den andra religionen eller befolkningsgruppen.
Bakom signaturen "ut" döljer sig en notorisk judehatare med initialerna T.L bosatt i Örebro. Han har ägnat stor kraft åt att försöka spamma sönder varje debattforum med sin hjärndöda smörja under signaturer som t.ex "Heg" och "Jan Banan". Om gubben envisas kan jag publicera både namn, bild och adress.
Man får säga att många judar fått Nobelpris. Man
får tala om att enskilda skådespelare är judar.
Men man får inte tala om att judar dominerar
ägandet av medier över hela Västvärlden. Man får
inte tala om situationen i Sverige i judeägd och
varannan producent är jude i Hollywood. Man får
inte tala om att de flesta större musikbolagen ägs
och styrs av judar. Man får absolut inte tala om
att judar dominerar de produktionsbolag som spelar
in porrfilmer. Hade man kritiserat eller
ifrågasatt varför judarna få begå övergrepp på
araber i mellanösten är det hysh hysh i judemedier
men så fort några ungar kastar lite sten
protesterna mot tennismatcher i söder vart det
rubriker i hela landet Man kan tala om
den misslyckade integrationspolitiken och dess konsekvenser online men absolut inte om vilka som ligger bakom situationen
i dagens Sverige o världen…judarna (PK judeägd
media). För dem som kan ta bort skygglapparna och se HELA sanningen om vem som ligger bakom " Sveriges enda sant anti-rasistiska hemsida - då den tar ställning mot alla former av rasism, inklusive den judiska rasismen och judarnas ockupation av Palestina.
Den mest utövade formen av rasism och apartheid idag är sionismen, judendomens förlängda arm. Den judiska rasismen är riktad - inte enbart mot palestinierna - men mot oss alla icke-judar, "goyim" som de kallar oss.
Sionismens förespråkare besitter toppmaktpositioner inom västvärldens massmedia, finanskretsar, och politiska etablissemang. Ett inflytande som används för att säkra det internationella socialfallet Israels fortsatta existens som ockupationsmakt. "
www.radioislam.org/islam/svenska/svensk.htm
www.radioislam.org/islam/svenska/svensk.htm
www.radioislam.org/islam/svenska/svensk.htm
Fritänkare, 2009-07-20, 22:16
”För mig är det självklart att man får tycka och tänka vad man vill.”
Det lät inte precis så direkt i din kommentar men ok, ska vi vara fortsatt kryptiska så säger vi att självklart får alla tänka och tycka precis vad de vill så länge de inte uttrycker dessa ”vidriga” ”oacceptabla” åsikter offentligt. Men du har rätt givetvis rätt gällande hur lagen ser ut i den frågan, så det var väldigt omtänksamt av dig och påpeka att de bryter nog mot den flumlagen.
Att lagen delar in personer i folkgrupper sen kräver att man inte talar illa om dem eftersom alla är lika värda och sen tillhörighet till någon av dessa *utsatta* folkgrupper absolut inte får nämnas i media motsäger sig självt. Men i PK-land där är socialister och sätter normen för vilka åsikter som är acceptabla för någon annan att framföra offentligt så är det så gott som en grundlag att tysta de som inte passar in i deras åsiktsvärld istället för att bemöta dem med sina moraliska überargument, men det är ju givetvis så hjärndött mycket lättare och effektivare att ropa efter censur.
Det lustigaste mest absurda jag har läst gällande ämnet folkgrupp var någon förvirrad vänsterPKit som tyckte att förlolämpning av fetton skulle stämplas som hets mot genetisk folkgrupp eftersom 30% av svenskarna påstås ha anlag för fetma. Alltså 30% av alla svenskarna blir indelade i en ny folkgrupp och stämplas som fetton. Fettsug på den ni.
bra skrivet!
hoppas media tar tag i debatten och skapar ett intresse för frågan som gör att vi som samhälle kan arbeta för att lösa problemen som finns!
Det som i Sverige kallas "högerextremism" kallas i andra länder för sunt förnuft.
Kommer man till Sverige och får tillgång till gratis sjukvård, gratis universell utbildning, möjlighet att lära sig både svenska och sitt eget språk, försörjning garanterad av skattebetalarna samt alla andra rättigheter och friheter som är möjliga tack vare de institutioner svenskarna byggt upp utan att vilja göra de anpassningar som krävs för att kunna leva ett laglydigt liv är man fel person på fel plats.
Man lämnar sitt hemland för att förhållandena där är outhärdliga.
Man väljer att flytta till Sverige, för att det är mycket, oftast väldigt mycket, bättre här.
Då bör alla som kommer hit få förklarat för sig att orsaken till att det är bättre här, är inte att vi på något sätt vunnit högsta vinsten, utan vi har arbetat ihop det som finns här. Det är alltså vårt sätt att vara och vårt sätt att göra saker på som är överlägsna de som de erfarit i sina hemländer.
Och landet förblir bra, och värt att flytta till, bara om alla som kommer hit faktiskt anstränger sig att förstå hur vi gör, och sedan försöka göra likadant.
Alla invandrare som anstänger sig mera med att här hitta "fel", sådant de inte gillar eller inte är vana vid, kan bara göra Sverige mer lika landet de kom från, d.v.s. sämre.Om de som drömmer om att "ta över" Sverige lyckas, kommer de att ruinera både vår tillvaro och deras egen.
Att vi i Sverige (fortfarande) har ett välfärdssamhälle beror självfallet på generationers trägna arbete. Sverige har aldrig (åtminstone i modern tid) haft kolonier i andra världsdelar vars naturresurser kunnat exploateras; det är snarare svensk ingenjörskonst, samförståndsanda och stark arbetarrörelse som i symbios byggt upp vårt välfärdssamhälle. Därför finner jag det mycket märkligt att många av dem som valt att invandra till Sverige inte tycks reflektera över detta förhållande; uppenbarligen har samhällssytemet i deras hemländer fungerat dåligt eftersom de tagit steget att lämna sitt land. Att då vilja införa de religiösa och/eller kulturella värderingar som fanns i hemlandet (och som uppenbarligen inte fungerade) i Sverige är för mig ett jävla hån,och som ett friskt land hade straffat med utvisning direkt.
Det som i Sverige kallas "högerextremism" kallas i andra länder för sunt förnuft.
Kommer man till Sverige och får tillgång till gratis sjukvård, gratis universell utbildning, möjlighet att lära sig både svenska och sitt eget språk, försörjning garanterad av skattebetalarna samt alla andra rättigheter och friheter som är möjliga tack vare de institutioner svenskarna byggt upp utan att vilja göra de anpassningar som krävs för att kunna leva ett laglydigt liv är man fel person på fel plats.
Man lämnar sitt hemland för att förhållandena där är outhärdliga.
Man väljer att flytta till Sverige, för att det är mycket, oftast väldigt mycket, bättre här.
Då bör alla som kommer hit få förklarat för sig att orsaken till att det är bättre här, är inte att vi på något sätt vunnit högsta vinsten, utan vi har arbetat ihop det som finns här. Det är alltså vårt sätt att vara och vårt sätt att göra saker på som är överlägsna de som de erfarit i sina hemländer.
Och landet förblir bra, och värt att flytta till, bara om alla som kommer hit faktiskt anstränger sig att förstå hur vi gör, och sedan försöka göra likadant.
Alla invandrare som anstänger sig mera med att här hitta "fel", sådant de inte gillar eller inte är vana vid, kan bara göra Sverige mer lika landet de kom från, d.v.s. sämre.Om de som drömmer om att "ta över" Sverige lyckas, kommer de att ruinera både vår tillvaro och deras egen.
Att vi i Sverige (fortfarande) har ett välfärdssamhälle beror självfallet på generationers trägna arbete. Sverige har aldrig (åtminstone i modern tid) haft kolonier i andra världsdelar vars naturresurser kunnat exploateras; det är snarare svensk ingenjörskonst, samförståndsanda och stark arbetarrörelse som i symbios byggt upp vårt välfärdssamhälle. Därför finner jag det mycket märkligt att många av dem som valt att invandra till Sverige inte tycks reflektera över detta förhållande; uppenbarligen har samhällssytemet i deras hemländer fungerat dåligt eftersom de tagit steget att lämna sitt land. Att då vilja införa de religiösa och/eller kulturella värderingar som fanns i hemlandet (och som uppenbarligen inte fungerade) i Sverige är för mig ett jävla hån,och som ett friskt land hade straffat med utvisning direkt.
Jag tycker man kan sammanfatta det hela på följande sätt:
Politikerna och journalisterna har under en längre tid pinkat på varandras byxor så att det blivit varmt och skönt, men folk har nu börjat upptäcka den otäcka lukt sådant beteende medför; Politikerna och jornalisterna gör allt de kan för att dölja lukten genom allehanda billiga "parfymer" men det är bara en tidsfråga innan "parfymerna" istället förstärker den otäcka lukten. Ja det är onekligen ganska kallt och otäckt att befinna sig i dessa byxor och inte kan man ta av sig dessa heller för då skulle man ju visa sig i all sin nakenhet! Vad göra? Jo man fortsätter och pinkar på för då blir det åtminstone fortsatt varmt och skönt.
Hej Calle Bengtsson, och angående befolkningsfrågan. Artikeln som du länkar till kanske är riktig. Jag är mottaglig för möjligheter att vi har målat upp en för stor fara av olika saker, inklusive "befolkningsbomb".
Nu skrev jag i ju för sig ingenting om befolkningsbomber. Det jag skrev var helt enkelt "Sverige har en väldigt liten befolkning. Utan invandringen skulle den minska." Det tror jag fortfarande är sant. Det finns länder där vissa invånare argumenterar emot invandring av befolkningssjäl, såsom Storbrittanien och Holland. Det argumentet är i alla fall inte så trovärdigt ur Sveriges perspektiv.
Hur Sveriges invandringspolitik ser ut är ett val som fattas demokratiskt och det förändras över tiden. När vi bestämmer oss är det bra att ha ett antal fakta på bordet. Migrationsverkets synpunkter spelar givetvis en roll, och även andra argument som framförts här. Jag ville utöka listan.
En medkännande,genomhederlig, erfaren och skarpsinnig person som Merit Wager har viktig information till vårt samhälle. Men vårt samhälle är infångat i en samling politiskt korrekta lögner och förmår inte ta till sig den viktiga kunskap Wager har att förmedla. Det är olyckligt för oss alla och vårt samhälle.
Journalister och övrigt massmediafolk! Börja lyssna på Merit Wager och ni kan tillföras kunskaper som samhället har stor nytta av.
Det är faktiskt rätt otroliga siffror som presenteras i SvD. Visst kunde jag tänka mig att en del slipper igenom utan pass/identifikation, men så pass många?
Om det stämmer, hur fan kan det få fortgå? Ta emot flyktingar i all ära, men ska vi inte veta vilka de är innan de får asyl? Om de har gjort sig skyldiga till brott i hemlandet, är efterlysta och så vidare...
Det är inte konstigt att man hör om internationellt efterlysta brottslingar som vistas/grips i Sverige. Det här måste helt klart ändras, genast!
Tack till Merit Wager som ständigt förmedlar bra information, sprid hennes blogg till så många som möjligt.
Det är intressant att studera reaktionerna när fakta och sanning, om än väldigt skonsamt, äntligen börjar publiceras i svensk press. Vänsterfolk som i stort varit ansvariga för den oansvariga integrationspolitiken kan inte längre reflexmässigt avfärda förfallet och fortfarande hävda anständighet och värdet av mänskliga rättigheter. Integrationen har hanterats ovärdigt och människofientligt när lycksökande horder utan kontroll besatt landet med krav på livstidsförsörjning.
Att vår svenska överbetalda journalistkår inte gjort sitt jobb är uppenbart för alla så nu när vissa vågar tala klarspråk är det långt kvar till en anständigt självklar nivå där pk-direktivet förpassats till historiens sophög. Förljugenheten och förmynderiet tar sig fortfarande till tragiska nivåer.
Tyvärr har våra politiker försatt svenska folket i en sådan allvarlig situation att hela vår ekonomiska, demokratiska, frihetliga och moraliska framtid står på spel när vi hittills inte varit tillåtna att fostra alla nyanlända till demokratiska och kritiskt tänkande individer i imbecill hänsyn till Intoleransens ideologi och hatfylld vidskepelse.
Att tala om problemen och hänvisa till vedertagen s.k. "främlingsfientlig" brottsstatistik är idag en rasistisk handling i Sverige enligt Socialdemokratin och vänstern. Ur denna infantila nivå kommer inga lösningar utan bara ytterligare våld, fattigdom och förtryck, men det är tydligen den framtid som pk-mobben vill se.
Tack och lov verkar svenska folket nu ha vaknat när information om integrationshaveriet flödar på Internet och konsekvenserna inte längre kan tystas som tidigare.