Om författaren
Viktor Barth-Kron, 23, är chefredaktör på nätbaserade nöjesmagasinet Stureplan.se, en av Sveriges ledande bloggportaler som bland andra lanserat Elin Kling, Alex Schulman och Carolina Gynning. När han inte jobbar läser han dock helst Johan Ingerö (i bloggsammanhang) eller Peter Englund (numera enbart på döda träd, tyvärr). Viktor bloggar själv på viktorbk.blogspot.com – ofta ganska internt, men också helt utan ambitioner att sätta agendan i samhällsdebatten.
Alex Schulman skrev en drapa och förklarade "bloggarna" som företeelse betydelselösa. Essän var knappast en bluff, som Isobel Hadley-Kamptz tolkade det, men däremot en hårddragen brandfackla för att skapa kontrovers och debatt. Den lät förstås inte vänta på sig - få grupper har så kort stubin som den svenska bloggarklauturan. Vilket Alex naturligtvis visste.
Vi kan bortse från den enkla poängen - att debatten på nätet började först sen Alex torgfört (den redan bloggade) åsikten i "gammelmedias" främsta utpost, DN - och istället gå på lite andra saker.
Blogghatarna har fel i mycket, men inte i allt. Om den svenska "bloggosfären" (vilket här avser de skribenter som de facto använder ordet om sig själva) vill bli tagen på allvar - och inte minst ha inflytande på riktigt - finns det några ganska enkla punkter att tänka över.
1. Sluta kalla er "bloggosfären"
Styrkan med den fria publicistiken på internet är pluralismen. Att den som vill kan hitta nya vinklar; att man kan få Maud Olofssons senaste utspel analyserat hela vägen från anarkoliberalhögern till politbyråvänstern. Det vet ni, och det missar ni sällan en chans att påtala. Med all rätt blir ni också irriterade när någon gammal kuf, typ Jan Guillou, klumpar ihop alla landets internetbaserade skribenter i ett svep och avfärdar oss som dynga.
Inse nu att ni själva till stor del är att skylla för det här. Det var inte Jan Guillou som uppfann ordet "bloggosfären", det var inte han som var först med att bunta ihop alla unika röster till en fårskock med ett larvigt samlingsnamn. Det var ni.
Det är då heller inte så konstigt om utomstående från Jan Guillou (som ju, vilket han så ofta påpekar, inte läser bloggar) till mannen och kvinnan på gatan (som med hög statistisk sannolikhet inte heller gör det) uppfattar denna "bloggosfär" som en lätt obehaglig sammanslutning med sekteristiska inslag. För varje "bloggbävning" och "bloggvärlden kräver ..." framstår det internetbaserade opinionsbildandet bara mer och mer suspekt.
Den öppna debatten på nätet borde ha kommit längre än att vi ska positionera oss som för eller mot "bloggar". Skit är inte gott för att det publiceras på en wordpress-domän, gott är inte skit för att det trycks på döda träd av en företrädare för "etablissemanget". Enkel insikt kan tyckas, men inte om man följer länkarna på irrfärd bland Sveriges internetfundamentalister.
Låt oss komma överens om detta. Om Jan Guillou med vänner sen inte kan komma till samma slutsats - men omvänt, naturligtvis - är det i första hand ett problem för Jan Guillou och inte för oss. Varför vi med fördel kan undvika att gå i kollektiv polemik varenda gång.
2. Släpp fixeringen vid "gammelmedia"
Att landets samhällsbloggare till större del är reaktiva än proaktiva är inte så konstigt - få har ju tid med att sköta heltidsarbete, eventuell familj och samtidigt vara nyhetsledande. Däremot blir det lätt hycklande när en blogg till 80 procent går ut på att kommentera vad som skrivs (och inte skrivs) i "gammelmedia", medan kvarvarande 20 procent går ut på att förkasta samma källor som fullständigt passé.
Det är inte fel att tala om en viss fixering vid "gammelmedia". Den så kallade "bloggbävningen" om Liza Marklunds bok Gömda är ett paradexempel - det rasades mer mot att "gammelmedia" inte tog upp fallet än mot Marklunds påstådda lögner, och "segern" utropades sedermera inte när Marklund bad om ursäkt (det har hon mig veterligen ännu inte gjort), utan när "gammelmedia" till slut över huvud taget tog upp frågan.
"... Och genom mitt och tusentals andras bloggande skapades en bloggtsunami som till slut välte omkull det som idag kallas 'gammelmedia'", skriver en Ramona Fransson här på Newsmill.
Tsunami. Välte omkull. Oh, really.
Den totala självupptagenheten och bristen på markkontakt är underhållande, men understryker ju också om något vilken enorm status de etablerade medierna alltjämt uppbär, inte minst i den nya medievärlden.
3. Lägg ner navelskåderiet
Det anses allmänt, i "bloggosfären" vill säga, att högst status är att ha flest inkommande länkar, inte flest besökare. Vilket naturligtvis borgar för en ganska exkluderande ryggdunkarkultur som inte direkt tilltalar den breda allmänheten. Det märks. Av samhällsbloggare registrerade på Bloggportalen (det vill säga; de allra flesta aktiva och ambitiösa) når den inte särskilt bloggosfär-orienterade eller länkade högermannen Dick Erixon högst, med omkring 13 000 besök den senaste veckan och en 95:e plats totalt bland landets bloggar. Snabbt avrundat bör detta innebära omkring 5 000 unika webläsare per vecka - en i sammanhanget ohyggligt liten siffra, det också.
Nu ska vi naturligtvis inte vara dumma nog att jämföra äpplen med päron och initierade samhällsbloggare med genomkommersiella Blondinbellor, men jämförelsen med de stora nyhetssajternas miljontals unika webläsare är svår att komma runt.
En ryggdunk från mäster "HAX" och en länk från Joakim Jardenberg kanske gör mer för det egna egot än 700 nya läsare, men då får man också anpassa anspråken därefter. Har man seriösa ambitioner att utgöra en maktfaktor i svensk samhällsdebatt får man faktiskt börja med att se till att folk läser. Inte miljoner. Kanske inte hundratals tusen. Men betydligt fler än idag.
Det spelar nämligen ingen roll hur många "RT" ni bombar iväg till era 600 followers på Twitter, eller hur många gånger ni länkar nya och gamla åsiktsfränders senaste drapor. Det blir ingen "massrörelse". Det blir bara ett evigt kretslopp av samma initierade läsare som får samma bevis på saker de redan visste att de trodde.
Låt oss avslutningsvis illustrera det här med "bloggosfärens" andra favoritexempel: FRA-debatten. I efterhand har många inblandade bloggare hyllat sin insats men beklagat att man inte lyckades övertyga politikerna (lagen drevs ju som bekant igenom, med några kosmetiska justeringar). Det här är ett intressant felslut.
Det stora problemet var att ett halvårs högintensiv opinionsbildning från en snart sagt samlad "bloggosfär" inte lyckades övertyga folket om att det där med massiv elektronisk avlyssning inte var någon vidare bra idé. I Aftonbladet/Sifo dagarna innan omröstningen (28/6-08), när debatten rasat vilt även i "gammelmedia" ett bra tag, var 47 procent mot lagen. 37 procent för, resten osäkra. Ytterst få (fem procent) fäste sån vikt vid frågan att de ens övervägde att byta parti på grund av den. Det var med andra ord möjligen en "bloggbävning", men inte i närheten av någon folkstorm. Därmed inte så konstigt heller att riksdagsmajoriteten körde på i tänkt spår.
En röst i valet är, trots allt, bara en röst. Oavsett hur många länkar den har på internet.
Pingbacks som länkar till denna artikeln
[...] dagligen läser bloggar. Viktor Barth-Kron, chefredaktör för Stureplan.se, var mer konstruktiv i en Newsmillartikel där han uppmanade bloggosfären att lägga ner navelskåderiet – ett tema jag kände igen från [...]
Blogg:emretsson.net » Blog Archive » Relevans, 2009-07-24, 23:00
[...] om “bloggdebatten”: 1, 2, 3, 4, 5, 6. Läs även andra bloggares intressanta åsikter om genus, bloggar, bloggosfären, [...]
Blogg:Bloggosfären är den nya kvinnofällan – del II &, 2009-07-10, 14:08
[...] "Bloggosfärens" självgodhet är underhållande – men totalt distanslös | Newsmill- Öppet brev från Stureplan till bloggosfären: 1) Sluta kalla er bloggosfären. 2) Släpp fixeringen vid gammelmedia. 3) Lägg ned navelskåderiet. [...]
Blogg:Beta Alfa » Blog Archive » Noterat 2009-, 2009-07-10, 05:02
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/8747
Tack för en bra artikel! Skönt med lite vett i vattenglaset.
Permalänk | Anmäl
Uffe, 2009-07-09, 09:30
Hear, hear! En välbehövlig och sansad röst i den annars oftast så hysteriska 'debatten'.
Och visst är ord som 'bloggosfär', 'bloggbävning' och 'gammelmedia' fruktansvärt plumpa och fula.
Permalänk | Anmäl
J H Schell, 2009-07-09, 09:52
Vem är Viktor Barth-Kron och vad är Stureplan.se?
Permalänk | Anmäl
Jakobsson, 2009-07-09, 10:05
Mycket bra artikel.
Nu väntar vi bara på reaktionen ifrån "bloggosfärens" självutvalda inkarnationer - för detta nesliga påhopp på Ljuset, Sanningen och Härligheten som äro Bloggen kan väl ändå inte stå oemotsagt.
Och jag får hålla med J H Schell om att terminologin blivit ful - även om jag för vissa kvällstidningar anser att "gammelmedia" är ett bra uttryck då de ofta luktar litet unket, surt och härsket i sin rapportering...
Permalänk | Anmäl
Scary Devil Monastery, 2009-07-09, 10:15
Gud, vad svart och vitt det var här då. Visst finns det problem med vissa som skriver dumma kommentarer och inlägg men det betyder ju´inte att alla gör det, långt ifrån. Idiotiskt.
Dessutom kan man väl bara skita i de som skriver dumma kommentarer och ta bort dem, svårare än så är det faktiskt inte. Bara för att några bloggare missköter sig betyder inte att alla gör det.
Permalänk | Anmäl
Amanda Svalin, 2009-07-09, 10:15
Heh. "Fårskock med ett larvigt samlingsnamn", va? Om jag hette Barth-Kron skulle jag akta mig för att prata om larviga namn. ( Detta är precis lika sakligt som att gnälla om vad man valt att kalla bloggandet och skälla dem som väljer att uttrycka sin åsikt på nätet för fårskock.)
Nåja. Vad rekommenderar du då? Tyst i ledet och ta passivt emot vad aftonbladet säger åt er, särskilt i de fall då mediapamparna har en egen agenda? Kanske till och med en statligt utfärdad licens innan man får uttrycka sin åsikt? Ditt förakt för medelsvensken skiner igenom, herr Stureplan.
Liza Marklund-historien var definitivt en seger då en av de riktigt stora gamla medie-drakarna misslyckades med att mörka en historia. Sällan har det varit så tydligt vilka ekonomiska intressen som kontrollerar "gammelmedia". Vill du vända dig mot ryggdunkar-kultur tycker jag du ska kritisera den förbrödring som råder i traditionella media istället.
Ditt exempel på slutet haltar också. Varken du eller jag vet hur många som hade varit för, emot eller osäkra utan bloggandet. Min uppfattning är att de flesta inte ens hade varit medvetna om FRA-lagens existens eller dess mer obehagliga konsekvenser utan bloggandet, för i traditionella media var det påtagligt tyst innan "bloggstormen" gick igång.
Status i bloggvärlden, räknat i inkommande länkar och inte i antal läsare? Var i hela friden får du de dumheterna ifrån? Försök skilja på seriöst samhällsbloggande, kommerciella skvallerbloggar och dagboksbloggande, tack. Det är oerhört lätt att göra, även om de räknas ihop i "bloggosfären". Den typ av bloggar som ni har på stureplan.se är till exempel i bästa fall lätt underhållning.
Ryggdunkandet är ett slags uppmuntran. Att posta på internet kan kännas som att skrika ut i ett svart hål och då är det gott att få veta att någon hört och uppskattat vad som sagts.
Till sin natur är bloggläsande en övning i källkritik. Som tur är kan man oftast lätt och överskådligt få klart för sig vad det är för person som skriver, vilken kultur som råder i kommentarerna och vilka åsikter de tidigare skrivit av sig. Och rör det sig om något viktigt kommer många andra bloggar att skriva om samma sak, från sitt perspektiv och med sina övertygelser.
Varför vill du jämföra de stora nyhetssidornas antal besök med bloggandets? Det är ingen som påstår att bloggvärlden skulle fylla samma funktion. Däremot är den ett utmärkt oberoende komplement när korruption sprider sig i samhället, som den definitivt gjorde i t.ex. Liza Marklund-historien.
Permalänk | Anmäl
Johannes Ek, 2009-07-09, 10:35
BRA SKRIVET! Äntligen lite vett och reson i debatten.
Permalänk | Anmäl
Jesus Kristus, 2009-07-09, 11:44
Tycker chefsredaktören för stureplan.se illa om ryggdunkande och mobbmentalitet? Då är han ju en total sellout!
Hans jobb går ju ut på att hylla folk med dessa beteenden.
Jag tycker inte en människa med detta "yrke" har någon trovärdighet när han kritiserar självupptagenhet, exkluderande ryggdunkande och brist på markkontakt.
Permalänk | Anmäl
Jinn, 2009-07-09, 11:48
Haahhahahha
"men totalt distanslös" skriver en som arbetar på stureplan.se. Det är däremot distanslöst.
Permalänk | Anmäl
Oscar, 2009-07-09, 14:12
"Bloggare är folk som skriver men läser aldrig" har någon sagt. Vi behöver bloggare som läser - alltså läser texter och inte bara drar snabba och felaktiga slutsatser om skribenterna - då kanske börjar bloggare räknas. (som number 8 och 9 här...ingen läser texten utan stirrar sig blinda på titlar...)
Fram med textläsande bloggare. Just nu är det bara en bloggklass som påverkar på samma sätt som huliganer gör på fotbollsmatcher. Det ger ingen långvarig effekt på samhället utan förmodligen förstärker det de försöker att motverka.
Viktor, du kan väl härbärgera en mångfald av bloggare på stureplan.se och göra sajten något som betyder något, där man läser och diskuterar istället för mobba, dräpa och tysta ned andra.
Permalänk | Anmäl
reality bites!, 2009-07-09, 15:18
Känns ju sådär slagkraftigt att använda Stureplansargumentet i försvar mot Barth-Krons artikel. Det vore ungefär lika sakligt att klaga på hans ögonfärg.
Permalänk | Anmäl
Ola Salo, 2009-07-09, 16:25
"göra upp med ryggdunkandet och mobb-mentaliteten"
"chefredaktör för Stureplan.se"
Sopa framför egen dörr, kanske?
Permalänk | Anmäl
Per A., 2009-07-09, 16:26
Även om han jobbar på Stureplan.se (vilket blir väldigt ironiskt i sammanhanget) har Viktor Barth-Kron väldigt rätt i vad han skriver. Blogginläggen handlar allt för ofta om att blogga eller om "bloggosfären" än om något med verklig substans. Vissa bloggarna ÄR utan tvekan en maktfaktor, men det innebär inte att varje enskild bloggare är med och innehar denna makt. Det påminner faktiskt lite om i slutet av 90-talet när var och varannan människa skulle ha en egen hemsida. Hemsidorna handlade egentligen inte om något speciellt, det var själva tekniken som var det viktiga.
Permalänk | Anmäl
ÄRRHÅ, 2009-07-09, 18:05
Skit samma var han jobbar, artikeln är mycket bra och full av poänger! Kritisera i sak istället för person..
Permalänk | Anmäl
Hanna Marie Björklund, 2009-07-09, 20:47
Det har gått för långt, döda hatarna!
Permalänk | Anmäl
Allan, 2009-07-09, 22:00
Kul att Alex' stureplanspolare sluter upp bakom honom. Men är det inte lite...ryggdunkande?
Permalänk | Anmäl
StefanJ, 2009-07-10, 06:09
Jag har i flera månader väntat på att "icke-bloggarna" ska ta till ton. Vi har än så länge bara fått höra och läsa om hur fantastiska alla bloggar är och hur snart den tiden är här då de har tagit över journalisternas roll. Nu äntligen börjar rösterna höras där man med kristiska ögon också granskar vad många bloggar egentligen innehåller. Absolut ingenting. Kejsarens nya kläder har äntligen upptäckts vara inget alls.
Äntligen - nu känner jag mig inte ensam längre.
Och nej, blogga på så mycket ni vill men inse också den begränsning som finns i att nå ut med ett budskap till några trogna läsare/familjemedlemmar/släkt/grannar/barn/närmast sörjande innebär.
Permalänk | Anmäl
Hedvig, 2009-07-10, 14:20
Tycker du gör för stor poäng av språkliga nybildningar. Påminner mig om en lärare jag en gång hade i Lund, som var oerhört förgrymmad på "nedsmutsningen" av svenskan med utländska låneord, som t ex ordet "baby", till råga på allt uttalat "bäbis". "Varför inte använda ordet "nyföding" istället", utropade den förgrymmade läraren. Förstår du att vi fnissade åt galenskapen?
Nej, ta och lyssna på programmet Språket i P1 och den kloke språkexperten professor Lars Göran Andersson, var inställning till språkutveckling och nybildningar är oerhört avslappnad och kunnig. Eller varför inte Fredrik Lindström, vars inställning till språkutveckling är fjärran från den moraliserande ton du anlägger.
Nya ord i språket kan inte styras. De överlever eller självdör. Inte på grund av pekpinnar utan på grund av användarfrekvens. Så enkelt är det.
Poängen med bloggosfären är förstärkt demokrati. Tillgången på artiklar en knapptryckning bort. Själv har jag fått ett återuppväckt intresse för rättssäkerhet. Inte dåligt med tanke på att jag har 8 mil t o r till bibliotek, Sparar tusentals kronor om året på att inte behöva prenumerera på DN o Sv. Till en försumbar kostnad av bredbandsuppkoppling kan jag läsa allt jag knappast hade tillgång till före bloggosfärens födelse.
Sen att ett ställningskrig mellan bloggare och Jag!Guillou samt nyblivna pappan Alex Schulman kan avläsas, det är väl knappast något allvarligt - sånt man kan notera och rycka på axlarna åt.
Permalänk | Anmäl
Agneta Lindhag, 2009-07-10, 14:35
Håller med artikelförfattaren till 100%: Blogg och bloggande är hypat! För även om det öppnar upp möjligheten för folk att uttrycka sig om allt mellan himmel och jord, så finns det ändå inget som säger att bloggare per automatik förmedlar några ”sanningar” om någonting som media av någon anledning ’missat’ eller ’sorterat bort’ kanske p.g.a ’en dold agenda?’
Denna missförtroendeförklaring mot etablissemanget, där den ena konspirationsteorin avlöser den andra, tyder snarare på mindervärdeskomplex och omognad än på att man faktiskt och alltid(?) sitter inne med information intressant för den stora massan.
Så att framställa sig själva som ärliga och insiktsfulla (det är bara dom som vet hur det verkligen ligger till. Inte journalister/media) där de med superhjältars mod och målmedvetenhet attackerar alla felaktigheter i sin heroiska, uppoffrande och självpåtagna roll som sanningssägare blir därmed löjligt!?
-
Bloggosfären utgör heller inget fullgott alternativ till ’gammelmedia’ som helhet, utan konkurrerar bara ”mano mot mano” — då särskilt mot tidningarnas krönikörer... För det finns ju ingen blogg som i likhet med dagstidningarnas nätupplagor förmedlar ett helhetsperspektiv genom att täcka in alla områden, utan det handlar vanligtvis om särintressen (t ex mode) och därför är det också enklare att besöka en eller flera väletablerade nyhetssiter i jakt på information än att hoppa runt mellan olika bloggar för att hitta något intressant.
-
Om bloggen ska överleva, såväl som fenomen som samhällskraft, krävs nytänkande. För bloggen har i dagsläget trots allt mer gemensamt med facebook där ’kaka söker maka’ än med det mediaimperie man påstår sig konkurrera- och även försöker ersätta i det långa loppet... Vilket gör det svårt att attrahera och engagera folk som p.g.a. ointresse eller andra orsaker befinner sig utanför sfären. Så frågan är hur man på ett enkelt och smidigt sätt kan locka dem till bloggvärlden?
Är det överhuvudtaget möjligt?
-
Väljer också att inkludera en icke fungerande länk (observera detta!) till en på NewsMill tidigare postad artikel som tar upp turerna runt nämnda ”Marklund/gömda” och även påtalar de brister inom bloggosfären vi diskuterar här.
Varför de plockat bort artikeln vet jag inte, och har heller inte frågat... Men väljer ändå att slänga in den som ett bevis på att kritiken mot bloggvärlden inte är ny, men att det troligvis krävs en ”initierad Alex” för att frågan ska uppmärksammas. :)
http://newsmill.se/artikel/2009/03/24/marklundaffaren-visar-pa-bloggosfa...
Permalänk | Anmäl
Citat, 2009-07-10, 17:24
Bloggar är ju en fantastisk rolig "uppfinning" som att få tillgång till andras dagböcker, i bästa fall eller lite roligt trams, roliga bilder eller elaka uppfostrare som tuffsar till sina läsare, tokigt roligt galet och ibland informativt ibland bara tjatigt.
Alla dessa bloggegon är en härlig läsning, jag hoppas att jag själv snart orkar Blogga up mig och hitta på lite hyss, så värst seriös om att tro att världen förändras av några ord eller bilder från Vilda mig har jag då rakt inte, men det vore kul att se om man blir tokhatad eller tokälskad eller fullständigt obeläst...
Permalänk | Anmäl
Pia "Vilda" Nordin, 2009-07-10, 20:25
Bloggosfär är visserligen en av alla de här förhatligt fula anglicismerna som vi drabbas av med allt kortare mellanrum. Men samtidigt är det ofantligt roligt att alla de här gnällspikarna tycks tro att blogg är ett nytt svenskt påfund och att någon piratpartist suttit och hittat på ordet "Bloggosfären".
http://en.wikipedia.org/wiki/Blogosphere
Permalänk | Anmäl
Bloggoskuben, 2009-07-10, 22:16
Vad nu då?
Vad är problemet med att människor skriver och läser bloggar? Naturligtvis är inte allt sant eller ens betydelsefullt som skrivs, trodde någon det?
Det finns i dag möjlighet för människor att skriva och nå en hur stor läsekrets som helst. Är det på något vis dåligt?
Många gillar att läsa bloggar. Är det inte OK?
Det borde vara uppenbart för alla att bloggandet och andra möjligheter till okontrollerad debatt som uppstått är ett nytt och oerhört positivt fenomen. Det ger till exempel mig möjlighet att skriva detta just nu och mina meddebattörer fick skriva sina inlägg före mig.
Om det handlar om obetydligheter - ja men sluta läs då. Problemet är väl snarare att det finns mycket samhälleligt sprängstoff ute på nätet just nu och att det inte faller alla i smaken. Se Liza Marklundskandalen, som någon nämnde ovan. Det var mycket som avslöjades där om hur media och samhället fungerar.
Och ni klagar på bloggosfären!
Stick iväg och skäms.
Permalänk | Anmäl
Egil, 2009-07-11, 21:11
Att påverka 47% att vara emot FRA är inte fy skam. Det är fler än de som röstade mot kärnkraft på den tiden det begav sig!
Du jämför miljoner träffar i en dagstidning med några tusen på en blogg. Det är intressantare att jämföra träffar per krönikör, en hel tidning skulle man kunna jämställa med kanske 100 bloggare. En million dividerat med 100 är 10.000 och då hamnar vi i samma storleksordning som en välbesökt blogg.
Låt mig citera skämttecknaren Berglin: "En vanlig tidning idag har en lokalvårdare och en nyhetschef. Resten är kolumnister".
I den kontexten utgör bloggosfären en nyttig och efterlängtad konkurrens, speciellt som majoriteten av bloggarna kan konsten att länka till källmaterialet något som sällan eller aldrig görs i dagstidningar.
Permalänk | Anmäl
Alexander, 2009-07-12, 10:31
Jodå, det stormar ibland i ankdammen.
Problemet eller utvecklingsmöjligheten om man så vill är att bloggvärlden i stort inte har någon struktur. Den spretar hit och dit. I de traditionella medierna är det lätt att följa och hitta det man vill läsa om, så icke i bloggvärlden.
Naturligtvis får du fler "klick" om du skriver något upprörande dagsaktuellt, eller bara förtalar, baktalar, skvallrar (stryk det som ej önskas) någon offentlig person.
Permalänk | Anmäl
lennarts, 2009-07-20, 14:44
Bra artikel, konstruktiv kritik är alltid bra
1 Bloggsfären
Ja, vad tusan är det. Jag är ingen bloggare. Jag är en vanlig kille som använder en kommunikationsplattform som heter blogg för att kunna säga vad jag tycker. I en tidning blir jag lättare selekterar eftersom det oftast får plats med en eller någon insändare.
2 Gammelmedia.
Ja, vem tusan kom på det ordet. Men jag har använt det och använder ännu hellre ordet "traditionell media!". Blogg är sociala medier tillsammans med twitter och bloggy.
3. Ryggdunk effekten.
Ja, den är fel. Flest länkar är bäst. Nä, det tycker inte jag. Bäst innehåll är den som är bäst men den kan få flest länkar. Men det är inte alltid det funkar eftersom fler läser blondinbella istället för Hax. Jag kommer dock inte på just nu något som är bättre och hur man ska katigorisera bloggar. Man får helt enkelt gå in i en kategori och bedömma läget och då är jag glad över att se Henrik Alexandersson, Christian Engström, opassande, badlands hyena, Carl Bild, Bloggelito mdfl på toppen.
Permalänk | Anmäl
Larenholtz, 2009-09-05, 21:15
It is known that cash can make people autonomous. But what to do if one has no money? The one way is to try to get the loans or credit loan.
Permalänk | Anmäl
PriscillaMccullough32, 2010-03-09, 18:08
If students are willing to find more information about this good post, they should order research papers or buy custom essay papers with the help of the paper writing services.
Permalänk | Anmäl
HollowayViola21, 2010-03-12, 19:32
The web is full with thesis writing service and writing thesis close to this good topic but to get really great dissertation writing, a lot of students would use someone’s help.
Permalänk | Anmäl
Randolph28Juana, 2010-03-12, 23:00
Some people do not trust that a dissertation service is able to complete supreme thesis topics, nevertheles I order the communication thesis of fantastic quality and I'm satisfied.
Permalänk | Anmäl
Concetta29Baker, 2010-03-14, 16:37
splendid exposition on how to maintain custom research paper hobby setup. I didn't know you could do this but you distinguish something new everyday.
Permalänk | Anmäl
TommieMcfarland30, 2010-03-15, 16:24
People all over the world buy the research papers or a href="http://www.exclusivepapers.com">custom writing at the custom writing services about this topic. They heard about the a href="http://www.exclusivepapers.com">essay writing from the writing service.
Permalänk | Anmäl
LauriJoseph28, 2010-03-16, 12:29
Viktor, du kan väl härbärgera en mångfald av bloggare på stureplan.se och göra sajten något som betyder något, där man läser och diskuterar istället för mobba, dräpa och tysta ned andra.
Generic Amoxicillin
Permalänk | Anmäl
u_19557, 2011-12-23, 00:12
35 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Tack för en bra artikel! Skönt med lite vett i vattenglaset.
Hear, hear! En välbehövlig och sansad röst i den annars oftast så hysteriska 'debatten'.
Och visst är ord som 'bloggosfär', 'bloggbävning' och 'gammelmedia' fruktansvärt plumpa och fula.
Vem är Viktor Barth-Kron och vad är Stureplan.se?
Mycket bra artikel.
Nu väntar vi bara på reaktionen ifrån "bloggosfärens" självutvalda inkarnationer - för detta nesliga påhopp på Ljuset, Sanningen och Härligheten som äro Bloggen kan väl ändå inte stå oemotsagt.
Och jag får hålla med J H Schell om att terminologin blivit ful - även om jag för vissa kvällstidningar anser att "gammelmedia" är ett bra uttryck då de ofta luktar litet unket, surt och härsket i sin rapportering...
Gud, vad svart och vitt det var här då. Visst finns det problem med vissa som skriver dumma kommentarer och inlägg men det betyder ju´inte att alla gör det, långt ifrån. Idiotiskt.
Dessutom kan man väl bara skita i de som skriver dumma kommentarer och ta bort dem, svårare än så är det faktiskt inte. Bara för att några bloggare missköter sig betyder inte att alla gör det.
Heh. "Fårskock med ett larvigt samlingsnamn", va? Om jag hette Barth-Kron skulle jag akta mig för att prata om larviga namn. ( Detta är precis lika sakligt som att gnälla om vad man valt att kalla bloggandet och skälla dem som väljer att uttrycka sin åsikt på nätet för fårskock.)
Nåja. Vad rekommenderar du då? Tyst i ledet och ta passivt emot vad aftonbladet säger åt er, särskilt i de fall då mediapamparna har en egen agenda? Kanske till och med en statligt utfärdad licens innan man får uttrycka sin åsikt? Ditt förakt för medelsvensken skiner igenom, herr Stureplan.
Liza Marklund-historien var definitivt en seger då en av de riktigt stora gamla medie-drakarna misslyckades med att mörka en historia. Sällan har det varit så tydligt vilka ekonomiska intressen som kontrollerar "gammelmedia". Vill du vända dig mot ryggdunkar-kultur tycker jag du ska kritisera den förbrödring som råder i traditionella media istället.
Ditt exempel på slutet haltar också. Varken du eller jag vet hur många som hade varit för, emot eller osäkra utan bloggandet. Min uppfattning är att de flesta inte ens hade varit medvetna om FRA-lagens existens eller dess mer obehagliga konsekvenser utan bloggandet, för i traditionella media var det påtagligt tyst innan "bloggstormen" gick igång.
Status i bloggvärlden, räknat i inkommande länkar och inte i antal läsare? Var i hela friden får du de dumheterna ifrån? Försök skilja på seriöst samhällsbloggande, kommerciella skvallerbloggar och dagboksbloggande, tack. Det är oerhört lätt att göra, även om de räknas ihop i "bloggosfären". Den typ av bloggar som ni har på stureplan.se är till exempel i bästa fall lätt underhållning.
Ryggdunkandet är ett slags uppmuntran. Att posta på internet kan kännas som att skrika ut i ett svart hål och då är det gott att få veta att någon hört och uppskattat vad som sagts.
Till sin natur är bloggläsande en övning i källkritik. Som tur är kan man oftast lätt och överskådligt få klart för sig vad det är för person som skriver, vilken kultur som råder i kommentarerna och vilka åsikter de tidigare skrivit av sig. Och rör det sig om något viktigt kommer många andra bloggar att skriva om samma sak, från sitt perspektiv och med sina övertygelser.
Varför vill du jämföra de stora nyhetssidornas antal besök med bloggandets? Det är ingen som påstår att bloggvärlden skulle fylla samma funktion. Däremot är den ett utmärkt oberoende komplement när korruption sprider sig i samhället, som den definitivt gjorde i t.ex. Liza Marklund-historien.
BRA SKRIVET! Äntligen lite vett och reson i debatten.
Tycker chefsredaktören för stureplan.se illa om ryggdunkande och mobbmentalitet? Då är han ju en total sellout!
Hans jobb går ju ut på att hylla folk med dessa beteenden.
Jag tycker inte en människa med detta "yrke" har någon trovärdighet när han kritiserar självupptagenhet, exkluderande ryggdunkande och brist på markkontakt.
Haahhahahha
"men totalt distanslös" skriver en som arbetar på stureplan.se. Det är däremot distanslöst.
"Bloggare är folk som skriver men läser aldrig" har någon sagt. Vi behöver bloggare som läser - alltså läser texter och inte bara drar snabba och felaktiga slutsatser om skribenterna - då kanske börjar bloggare räknas. (som number 8 och 9 här...ingen läser texten utan stirrar sig blinda på titlar...)
Fram med textläsande bloggare. Just nu är det bara en bloggklass som påverkar på samma sätt som huliganer gör på fotbollsmatcher. Det ger ingen långvarig effekt på samhället utan förmodligen förstärker det de försöker att motverka.
Viktor, du kan väl härbärgera en mångfald av bloggare på stureplan.se och göra sajten något som betyder något, där man läser och diskuterar istället för mobba, dräpa och tysta ned andra.
Känns ju sådär slagkraftigt att använda Stureplansargumentet i försvar mot Barth-Krons artikel. Det vore ungefär lika sakligt att klaga på hans ögonfärg.
"göra upp med ryggdunkandet och mobb-mentaliteten"
"chefredaktör för Stureplan.se"
Sopa framför egen dörr, kanske?
Även om han jobbar på Stureplan.se (vilket blir väldigt ironiskt i sammanhanget) har Viktor Barth-Kron väldigt rätt i vad han skriver. Blogginläggen handlar allt för ofta om att blogga eller om "bloggosfären" än om något med verklig substans. Vissa bloggarna ÄR utan tvekan en maktfaktor, men det innebär inte att varje enskild bloggare är med och innehar denna makt. Det påminner faktiskt lite om i slutet av 90-talet när var och varannan människa skulle ha en egen hemsida. Hemsidorna handlade egentligen inte om något speciellt, det var själva tekniken som var det viktiga.
Skit samma var han jobbar, artikeln är mycket bra och full av poänger! Kritisera i sak istället för person..
Det har gått för långt, döda hatarna!
Kul att Alex' stureplanspolare sluter upp bakom honom. Men är det inte lite...ryggdunkande?
Jag har i flera månader väntat på att "icke-bloggarna" ska ta till ton. Vi har än så länge bara fått höra och läsa om hur fantastiska alla bloggar är och hur snart den tiden är här då de har tagit över journalisternas roll. Nu äntligen börjar rösterna höras där man med kristiska ögon också granskar vad många bloggar egentligen innehåller. Absolut ingenting. Kejsarens nya kläder har äntligen upptäckts vara inget alls.
Äntligen - nu känner jag mig inte ensam längre.
Och nej, blogga på så mycket ni vill men inse också den begränsning som finns i att nå ut med ett budskap till några trogna läsare/familjemedlemmar/släkt/grannar/barn/närmast sörjande innebär.
Tycker du gör för stor poäng av språkliga nybildningar. Påminner mig om en lärare jag en gång hade i Lund, som var oerhört förgrymmad på "nedsmutsningen" av svenskan med utländska låneord, som t ex ordet "baby", till råga på allt uttalat "bäbis". "Varför inte använda ordet "nyföding" istället", utropade den förgrymmade läraren. Förstår du att vi fnissade åt galenskapen?
Nej, ta och lyssna på programmet Språket i P1 och den kloke språkexperten professor Lars Göran Andersson, var inställning till språkutveckling och nybildningar är oerhört avslappnad och kunnig. Eller varför inte Fredrik Lindström, vars inställning till språkutveckling är fjärran från den moraliserande ton du anlägger.
Nya ord i språket kan inte styras. De överlever eller självdör. Inte på grund av pekpinnar utan på grund av användarfrekvens. Så enkelt är det.
Poängen med bloggosfären är förstärkt demokrati. Tillgången på artiklar en knapptryckning bort. Själv har jag fått ett återuppväckt intresse för rättssäkerhet. Inte dåligt med tanke på att jag har 8 mil t o r till bibliotek, Sparar tusentals kronor om året på att inte behöva prenumerera på DN o Sv. Till en försumbar kostnad av bredbandsuppkoppling kan jag läsa allt jag knappast hade tillgång till före bloggosfärens födelse.
Sen att ett ställningskrig mellan bloggare och Jag!Guillou samt nyblivna pappan Alex Schulman kan avläsas, det är väl knappast något allvarligt - sånt man kan notera och rycka på axlarna åt.
Håller med artikelförfattaren till 100%: Blogg och bloggande är hypat! För även om det öppnar upp möjligheten för folk att uttrycka sig om allt mellan himmel och jord, så finns det ändå inget som säger att bloggare per automatik förmedlar några ”sanningar” om någonting som media av någon anledning ’missat’ eller ’sorterat bort’ kanske p.g.a ’en dold agenda?’
Denna missförtroendeförklaring mot etablissemanget, där den ena konspirationsteorin avlöser den andra, tyder snarare på mindervärdeskomplex och omognad än på att man faktiskt och alltid(?) sitter inne med information intressant för den stora massan.
Så att framställa sig själva som ärliga och insiktsfulla (det är bara dom som vet hur det verkligen ligger till. Inte journalister/media) där de med superhjältars mod och målmedvetenhet attackerar alla felaktigheter i sin heroiska, uppoffrande och självpåtagna roll som sanningssägare blir därmed löjligt!?
-
Bloggosfären utgör heller inget fullgott alternativ till ’gammelmedia’ som helhet, utan konkurrerar bara ”mano mot mano” — då särskilt mot tidningarnas krönikörer... För det finns ju ingen blogg som i likhet med dagstidningarnas nätupplagor förmedlar ett helhetsperspektiv genom att täcka in alla områden, utan det handlar vanligtvis om särintressen (t ex mode) och därför är det också enklare att besöka en eller flera väletablerade nyhetssiter i jakt på information än att hoppa runt mellan olika bloggar för att hitta något intressant.
-
Om bloggen ska överleva, såväl som fenomen som samhällskraft, krävs nytänkande. För bloggen har i dagsläget trots allt mer gemensamt med facebook där ’kaka söker maka’ än med det mediaimperie man påstår sig konkurrera- och även försöker ersätta i det långa loppet... Vilket gör det svårt att attrahera och engagera folk som p.g.a. ointresse eller andra orsaker befinner sig utanför sfären. Så frågan är hur man på ett enkelt och smidigt sätt kan locka dem till bloggvärlden?
Är det överhuvudtaget möjligt?
-
Väljer också att inkludera en icke fungerande länk (observera detta!) till en på NewsMill tidigare postad artikel som tar upp turerna runt nämnda ”Marklund/gömda” och även påtalar de brister inom bloggosfären vi diskuterar här.
Varför de plockat bort artikeln vet jag inte, och har heller inte frågat... Men väljer ändå att slänga in den som ett bevis på att kritiken mot bloggvärlden inte är ny, men att det troligvis krävs en ”initierad Alex” för att frågan ska uppmärksammas. :)
http://newsmill.se/artikel/2009/03/24/marklundaffaren-visar-pa-bloggosfa...
Bloggar är ju en fantastisk rolig "uppfinning" som att få tillgång till andras dagböcker, i bästa fall eller lite roligt trams, roliga bilder eller elaka uppfostrare som tuffsar till sina läsare, tokigt roligt galet och ibland informativt ibland bara tjatigt.
Alla dessa bloggegon är en härlig läsning, jag hoppas att jag själv snart orkar Blogga up mig och hitta på lite hyss, så värst seriös om att tro att världen förändras av några ord eller bilder från Vilda mig har jag då rakt inte, men det vore kul att se om man blir tokhatad eller tokälskad eller fullständigt obeläst...
Bloggosfär är visserligen en av alla de här förhatligt fula anglicismerna som vi drabbas av med allt kortare mellanrum. Men samtidigt är det ofantligt roligt att alla de här gnällspikarna tycks tro att blogg är ett nytt svenskt påfund och att någon piratpartist suttit och hittat på ordet "Bloggosfären".
http://en.wikipedia.org/wiki/Blogosphere
Vad nu då?
Vad är problemet med att människor skriver och läser bloggar? Naturligtvis är inte allt sant eller ens betydelsefullt som skrivs, trodde någon det?
Det finns i dag möjlighet för människor att skriva och nå en hur stor läsekrets som helst. Är det på något vis dåligt?
Många gillar att läsa bloggar. Är det inte OK?
Det borde vara uppenbart för alla att bloggandet och andra möjligheter till okontrollerad debatt som uppstått är ett nytt och oerhört positivt fenomen. Det ger till exempel mig möjlighet att skriva detta just nu och mina meddebattörer fick skriva sina inlägg före mig.
Om det handlar om obetydligheter - ja men sluta läs då. Problemet är väl snarare att det finns mycket samhälleligt sprängstoff ute på nätet just nu och att det inte faller alla i smaken. Se Liza Marklundskandalen, som någon nämnde ovan. Det var mycket som avslöjades där om hur media och samhället fungerar.
Och ni klagar på bloggosfären!
Stick iväg och skäms.
Att påverka 47% att vara emot FRA är inte fy skam. Det är fler än de som röstade mot kärnkraft på den tiden det begav sig!
Du jämför miljoner träffar i en dagstidning med några tusen på en blogg. Det är intressantare att jämföra träffar per krönikör, en hel tidning skulle man kunna jämställa med kanske 100 bloggare. En million dividerat med 100 är 10.000 och då hamnar vi i samma storleksordning som en välbesökt blogg.
Låt mig citera skämttecknaren Berglin: "En vanlig tidning idag har en lokalvårdare och en nyhetschef. Resten är kolumnister".
I den kontexten utgör bloggosfären en nyttig och efterlängtad konkurrens, speciellt som majoriteten av bloggarna kan konsten att länka till källmaterialet något som sällan eller aldrig görs i dagstidningar.
Jodå, det stormar ibland i ankdammen.
Problemet eller utvecklingsmöjligheten om man så vill är att bloggvärlden i stort inte har någon struktur. Den spretar hit och dit. I de traditionella medierna är det lätt att följa och hitta det man vill läsa om, så icke i bloggvärlden.
Naturligtvis får du fler "klick" om du skriver något upprörande dagsaktuellt, eller bara förtalar, baktalar, skvallrar (stryk det som ej önskas) någon offentlig person.
Bra artikel, konstruktiv kritik är alltid bra
1 Bloggsfären
Ja, vad tusan är det. Jag är ingen bloggare. Jag är en vanlig kille som använder en kommunikationsplattform som heter blogg för att kunna säga vad jag tycker. I en tidning blir jag lättare selekterar eftersom det oftast får plats med en eller någon insändare.
2 Gammelmedia.
Ja, vem tusan kom på det ordet. Men jag har använt det och använder ännu hellre ordet "traditionell media!". Blogg är sociala medier tillsammans med twitter och bloggy.
3. Ryggdunk effekten.
Ja, den är fel. Flest länkar är bäst. Nä, det tycker inte jag. Bäst innehåll är den som är bäst men den kan få flest länkar. Men det är inte alltid det funkar eftersom fler läser blondinbella istället för Hax. Jag kommer dock inte på just nu något som är bättre och hur man ska katigorisera bloggar. Man får helt enkelt gå in i en kategori och bedömma läget och då är jag glad över att se Henrik Alexandersson, Christian Engström, opassande, badlands hyena, Carl Bild, Bloggelito mdfl på toppen.
It is known that cash can make people autonomous. But what to do if one has no money? The one way is to try to get the loans or credit loan.
If students are willing to find more information about this good post, they should order research papers or buy custom essay papers with the help of the paper writing services.
The web is full with thesis writing service and writing thesis close to this good topic but to get really great dissertation writing, a lot of students would use someone’s help.
Some people do not trust that a dissertation service is able to complete supreme thesis topics, nevertheles I order the communication thesis of fantastic quality and I'm satisfied.
splendid exposition on how to maintain custom research paper hobby setup. I didn't know you could do this but you distinguish something new everyday.
People all over the world buy the research papers or a href="http://www.exclusivepapers.com">custom writing at the custom writing services about this topic. They heard about the a href="http://www.exclusivepapers.com">essay writing from the writing service.
Viktor, du kan väl härbärgera en mångfald av bloggare på stureplan.se och göra sajten något som betyder något, där man läser och diskuterar istället för mobba, dräpa och tysta ned andra.
Generic Amoxicillin