[...] för att ta de riktigt svåra påhoppen live. Och det är i verkligheten, precis som nätnestorn Mymlan skriver, som de mest sexistiska påhoppen sker. Den politiska debatten är manlig, även om den numeriska [...]
Blogg:Trakasserier i verkligheten slår nätet « , 2009-07-09, 21:55
[...] Mymlan på Bloggvärldsbloggen och Mymlanbloggen ger sitt stöd åt Gynning och Birro och skriver i Bloggvärldsbloggen: Nätkärleken vinner över näthatet – alla gånger och på Newsmill: Birro och Gynning, ta åt er av alla som älskar er istället. [...]
Blogg:Näthatet en runda till, Värnpliktsnytt läggs ned och Google , 2009-07-08, 17:55
[...] Birro och Gynning, ta åt er av alla som älskar er istället | NewsmillDet här var riktigt bra skrivet. Det fick mig verkligen att tänka i nya banor kring hur vi visar känslor och förhåller oss till varandra i de bägge världarna. [...]
Blogg:Surftips | Doktor Spinn, 2009-07-08, 07:17
[...] Birro och Gynning, ta åt er av alla som älskar er istället | Newsmill- Mymlan visar bloggspegeln – en spegel av verkligheten. [...]
Blogg:Beta Alfa » Blog Archive » Noterat 2009-, 2009-07-08, 05:02
[...] om bloggar och s.k. “kändisars” åsikter i den här diskussionen, som jag gillar. Den här gången är det Mymlan som knackar ner en text som gör mig nöjd och glad. (Och som jag dessutom känner igen mig [...]
Blogg:Tonårsmorsa » Mer nätkärlek till Mymlan, 2009-07-07, 18:40
Jävla gnäll hur tror du att det är om man har ett utländskt efternaman eller är mörkhyad.... Om du är gift med en icke europee är du automatiskt mistännkt för sken äktenskap. Dessutom måste du betala rasbiologiska avgifter till migrationsverket för att få dina mänskliga rättigheter tilgodosedda.
Därutöver kommer du att bli hotad av svenska myndigheter, de kommer att medvetet ge felaktig information eller direkt ljuga för dig .
Eller som företagare ...bli vägrad upphandlingunderlag efter som du måste betala för dem ... men ringer du som svenne 15 min senare o pratar med samma person så kommer det på mailen om ett par minuter gratis. O detta är från riksdagskansliet...
Det är vardagen ... i det normala sverige.
M Gren
Permalänk | Anmäl
M gren, 2009-07-07, 18:24
Bra skrivet. Du har helt rätt. I stället för att gnälla så kan de ta bort de kommentarer som inte passar. Dessutom är du varken tjock eller ful. Glöm inte det.
Permalänk | Anmäl
Karin Rebell, 2009-07-07, 20:08
Bra skrivet!
De kränkande idioterna är just idioter och de gör att nätet blir självsanerade.
De som förolämpa tappar sitt sting just genom att de uppfattas som idioter av det stora flertalet och ignoreras!
Man ska nog inte tappa förtroendet för det stora flertalet och deras förmåga och omdöme när det gäller att identifiera idioter.
Permalänk | Anmäl
Petter, 2009-07-07, 20:49
TACK Sofia- bra skrivet, härligt. naturligt och rakt!
Grym slutkläm:
"Bloggvärlden är en spegel av verkligheten. Bra och dålig, ful och vacker, god och elak."
Shysst helt enkelt :)
Permalänk | Anmäl
florries, 2009-07-07, 21:09
Bra sagt! Skönt med nån som har ett positivt och stolt perspektiv på tillvaron istället för detta eviga gnäll och dessa eviga patetiska kränkta offer som det kryllar av i svensk massmedia.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-07-07, 22:06
En mycket bra artikel.
Jag överensstämmer till fullo.
Permalänk | Anmäl
Alexander Verdier, 2009-07-08, 00:13
En mycket bra artikel! Jag instämmer till 10 procent!
Permalänk | Anmäl
Robert Rosén, Utkik Media, 2009-07-08, 00:31
Vad är det här för inställsamt dravel!
.
Den där Gynning, som minsann är nog så "sexistisk" på sitt sätt, inte sant, är en hänsynslös karriärist som berikar sig framgångsrikt, det är inte ett dugg synd om henne och hon förtjänar ingen respekt. Har berömmelsen sin baksida, ja, vaddå? Smakar det, så kostar det! Det hade gått så bra att sitta i en snabbköpskassa eller nåt, om man nu velat undvika närgången uppmärksamhet. Det är vad många andra får göra, och gör, sexism eller ej, men deras problem är det minsann ingen som skriver svulstiga artiklar om.
.
"Sexism", vad. Jo, den brutala profitjakten smaksätts med Politisk Korrekthet, natuuuurligtvis. Det är ganska vämjeligt.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-07-08, 06:47
Ja, jag håller alltså med Mirjamsdotter i princip. Vi vänder oss mot samma dravel.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-07-08, 06:50
Finns verkligen dom som de insinueras om i titeln?
Permalänk | Anmäl
Tärningskastaren, 2009-07-08, 07:47
Ey! Jag tycker också att man ska vara snäll och trevlig, även som anonym, på eller utanför nätet! :)
Bra text, medhåll på den.
Permalänk | Anmäl
Anonym fegis, 2009-07-08, 09:32
Allt är inte så enkelt.
Jag förstår att du bara menar väl men jag tycker att du i det här fallet borde lämna både Birro och Gynning utanför. Det dom upplever som kränkande, det kan du aldrig ta ifrån dom. En kränkning ÄR en kränkning när någon känner sig kränkt och att vara charmerande kanske inte är det första man tänker på i det läget.
Kanske hade det varit bra om alla var så hårdnackade att elakheter och direkta förolämpningar bara rann av, men om det är de utsatta som ska tuffa till sig istället för tvärtom så får vi en värld som i alla fall jag inte vill leva i.
I övrigt håller jag med om det du skriver, det finns otroligt mycket gott att hämta på internet, precis som i resten av livet!
Permalänk | Anmäl
RuggigHund, 2009-07-08, 10:25
@RuggigHund: En kränkning är en kränkning, absolut. Men jag anser att ordet är missbrukat och har förlorat sin kraft. Det är svårt att lämna Gynning utanför när hon är själva ämnet för artikeln, och eftersom sexism och kvinnohat var en annan ingrediens använde jag Birro som exempel på att det inte bara behöver handla om det.
Permalänk | Anmäl
Sofia Mirjamsdotter, 2009-07-08, 10:33
Rätt. Kausalitet är vad det handlar om. Människor som får kritik för sina handlingar får det antagligen för att det någonstans skett ett missförstånd. Antingen saknar personen som uttrycker sig självinsikt och blir förvånad och "kränkt" när kritiken kommer, detta misstänker jag är fallet med Gynning. Det kan också vara så att personen riktar sig till en annan målgrupp än den som nås och då missförstår målgruppen avsikten med budskapet och kritiserar därför avsändaren/budskapet.
Personligen har jag aldrig blivit i närheten av kränkt på nätet, inte ens förolämpad, och då har jag funnits här sedan 1998. Anledningen till detta är att jag dels inte uttalar mig om saker som jag inte har den blekaste aning om, dels för att jag inte uttalar mig utan att faktiskt tänka igenom vad jag vill ha sagt, samt dels för att jag är beredd på andras avvikande åsikter de gånger jag faktiskt uttalar mig och därför ser den eventuella kritik som uppstår snarast som bekräftelse på mina påståenden.
Att ta åt sig av de anonymt utförda personangrepp som förekommer känns ju oerhört korkat och kontraproduktivt. Gör man det så ligger, precis som Mymlan skriver, felet hos en själv och inte hos avsändaren. Kanske bör man då faktiskt ta en paus från nätet tills man har rett ut sin självkänsla.
Permalänk | Anmäl
littlejay, 2009-07-08, 10:46
"Att ta åt sig av de anonymt utförda personangrepp som förekommer känns ju oerhört korkat och kontraproduktivt. Gör man det så ligger felet hos en själv och inte hos avsändaren" /kommentar #18
Jamen, grejen är att det ena inte utesluter inte det andra. Allt är inte svart eller vitt, fel av den ena - rätt av den andra. Om det Birro gör är förhastat och överdrivet är en diskussion för sig. Genom att skylla allt på den som tar åt sig förflyttar man för mycket fokus från det som är intressant, nämligen de anomyna personangreppen. Man vet liksom inte om man ska skratta eller gråta. Om angreppen nu är så harmlösa och lätta att ignorera, samt att mottagaren inte ska ta åt sig av dem, varför bemödar sig avsändarna med att skriva dem över huvud taget?
Permalänk | Anmäl
pallainrete, 2009-07-08, 13:09
Klokt talat. Och fenomenet som gör att det är enklare att vara än mer elak när man kan vara anonym fungerar faktiskt även åt andra hållet - det kan vara lättare att våga uttrycka stöd och kärlek till någon som anonym: det blir kravlöst och liksom garanterat utan baktankar.
Permalänk | Anmäl
meme, 2009-07-08, 14:33
Utmärkt skrivet, Sofia.
Ordet "känkt" har det gått inflation i de senaste åren.
Jag får intrycket att vi har blivit mer lätt stötta och tåler knappt någon kritik eller skämt.
Permalänk | Anmäl
js, 2009-07-08, 14:38
Svar till #19 pallainrete >
Givetvis innebär det faktum att man tar åt sig av personangrepp inte att den som skriver angreppen på något sätt har rätt. Personligen så tycker jag närmast synd om folk som använder sig av personangrepp. Det får mig genast att sortera in dom i facket "oviktiga/överflödiga" och sannolikheten är stor att jag därefter ignorerar allt de har att komma med.
Angående anledningen till att avsändaren skriver personangrepp så tror jag definitivt det beror på att avsändaren helt enkelt inte förstår bättre. Många har ganska begränsade lingvistiska färdigheter och det i kombination med kort stubin gör att de enkelt retar upp sig på andra människor och uttrycker sin irritation på det sätt de kan. Hade t ex. Gynning hållit ett offentligt tal framför en folksamling så är det antagligen samma personer som hade kastat ägg och skrikit "håll käften" (om de hade vågat) som på internet får nöja sig med personangrepp.
Slutligen så är min övertygelse att många, kanske de flesta, faktiskt har så dålig självkänsla och självinsikt att dom tar åt sig av personangreppen så därför får personangreppen i vissa fall önskad effekt. Nämligen att mottagaren slutar uttrycka sig. Många tycks ha en sjuklig dragning mot konflikter och kan inte lämna ostört det som borde få ligga ifred. Är dom där med käppen och petar så får dom i min mening skylla sig själva när dom väcker det fula.
Permalänk | Anmäl
littlejay, 2009-07-08, 14:58
Vi lever i ett fritt land och i ett fritt land sa kommer man vid nagot tillfalle att kanna sig krankt, sarad, ledsen eller forbannad av diverse handelser/ord, men jag blev uppfostrad till att vanda andra kinden till och ga vidare i livet, sa ar det bara. Alex har alla ratt att saga vad han vill till Birro, och Birro har all ratt att skita i vad han sager och vara nojd och glad med sina vanner, blogg och familj. Ingen med lite hjarna hatar Birro bara for att en stor bloggare sager sa - istallet gar man ju in pa Birros blogg och ser vad han har att saga och bildar sig en egen uppfattning. Det ar iallafall vad jag gjorde.
Man kan inte vara alskad av alla.
De flesta manniskor pa var jord har formodligen nagon gang i sitt liv blivit mobbad, mer eller mindre, och man maste faktiskt kunna ignorera & strunta i de elaka orden och vara den storre mannen.
Permalänk | Anmäl
Sandra, 2009-07-08, 15:15
Kom att tänka på Kar de Mummas ord (Mina föräldrar fick arbeta hela livet så det ska mina barn också få göra) , vilket på Internet (Bland Svenska nätanvändare) skulle kunna bytas ut mot (Jag ser bara mig själv och mina egna ideal som de mest lämpliga och det ska resten av nätet också göra). :)
En önska är väl en mellanskillnad där vi är ett och samma folk med en förmodad strävan i grund och botten efter idealvärlden utan att någon kommer ikläm där vi dagligen försöker genomdriva detta med den egendomliga formeln (skit du i mig så skiter jag i dig).
Ha det gott sötnos. :)
Permalänk | Anmäl
NetRunner, 2009-07-08, 15:28
Nyanserat, genomtänkt och moget, Sofia. Tack för de orden.
Jag måste hänga på fel bloggar, eftersom jag oftare ser rätt så klyftiga kommetarer från diverse folk. Ok, visst finns det idioter, men det har det alltid gjort.
Kan det vara så att innehållet styr? De bloggar jag följer har mer innehåll (Enligt min humla, Farmorgun, osv) än veckotidningsversionen av bloggandet.
Nu har jag inte läst vare sig Birros eller Grynnings bloggar, men Alexander Shumanns måste jag nog tillstå var mest tröttsam rappakalja. Kommentarerna där verkade spegla innehållet i en mycket begränsad värld.
Men eftersom det var folk som var tydligen läste hans blogg måste det vara av intresse för någon.
Det är väl det som är bra med nätet och bloggvärdlen. Ingen kan vara älskad av alla, alla kan inte vara intresserade av samma sak.
Permalänk | Anmäl
Sin T, 2009-07-08, 16:30
Bloggar, B-"kändisar", Robinsson o dokusåpa deltagare.
Vem fan bryr sig?
Fixa ett eget liv!
Permalänk | Anmäl
JB, 2009-07-08, 19:07
Bra skrivet! Äntligen en kvinna som skriver så att man kan respektera henne. Många kvinnor av idag är otroliga "crybabies" och tror att varje misslyckande eller ogillande är tecken på diskriminering. En del tjejer förväntar sig särbehandling just för att de är det och i en del fall ställer även samhället upp på det med speciella event och mentorer till kvinnorna. Vem tänker på att det finns män som inte heller lyckas, som inte är framåt. Vem fixar en mentor till honom?
Permalänk | Anmäl
asdf, 2009-07-08, 21:36
Mymlan, anledningen till att du har inställningen att det inte är så farligt med nätmobbing är att du sällan tycks bli utsatt för den. Och det i sin tur beror ju på att du är oerhört politiskt korrekt i blogg-och nätklientelets ögon...
Du avviker aldrig en tum från åsiktsregistret för frisinnade liberaler med blogg, och då får du heller inte spö.
Så kom igen när du råkar ut för verkligt näthat.
Permalänk | Anmäl
Linda, 2009-07-09, 00:05
Mymlan, anledningen till att du inte råkat ut för näthat ännu, är ju att du är så oerhört politiskt korrekt i nät-och bloggklientelets ögon...
Du avviker aldrig en tum från "Åsiktsregistret För Frisinnade Liberaler med Blogg", och därmed får du heller inte spö i nämnvärd utsträckning.
Permalänk | Anmäl
Anonym, 2009-07-09, 00:09
GYnning slutar blogga? Jaha och vem läser hennes trams? tjejer i åldern 12-20 som hoppas bli lika snygga och (framgångsrika)? Bloggar man får man kritik så är det sen att vissa är prinsessor på ärten är så komiskt. Se på riksmobbaren Schulman och den kvasiintellektulle Birro tex. Eller varför inte Linda Skugge som inte haft något vettigt att säga på över tio år.
Permalänk | Anmäl
Robbe74, 2009-07-09, 07:35
Jag håller med Sofia i hennes argument om att man som bloggare bör tåla att bli förolämpad och ibland till och med känna sig kränkt. Jag håller också med om att graden av förolämpning inte konstigt nog ofta korrelerar med blogg innehållet, dvs skriver man kritiskt om andra personer eller personligt om sig själv så bör man räkna med att folk använder sig av detta när de kritiserar.
När kritiken går över till dödshot och andra idiotier så är det en helt annan sak. Om kritiken inte har med blogg innehållet att göra, så bör det för bloggens bästa raderas bort. Men som Sofia nämner så bör detta absolut inte leda till att man lägger ner sin blogg, och offentliggör att anledningen till detta är att man är ett offer eller känner sig kränkt. Vad för signaler sänder detta till dessa fega ryggradslösa förolämpare? Att de kan rucka på yttrandefriheten med hjälp av kränkningar. Jag tycker att Birro och Gynning gör andra bloggare en stor otjänst genom att agera på detta sättet. Om de känner sig kränkta och stänger sin blogg pga detta så håll det till er själva!
Jag håller inte med Sofia när hon skriver om ”verkligheten” och ”Internet” som två skilda fenomen. Eller att ”Internet speglar verkligheten”. Internet är en del av verkligheten! Det är en del som radikalt förändrar vår verklighet. Jag tror snarare att man bör närma sig en förståelse av de egenskaper som Internet som medium har. Och inse som McLuhan att ”the medium is the message”, kanske anonymitet (som nämns av Sofia flera gånger) och nya kommunikationssätt är viktigt delar i en sådan förståelse.
Permalänk | Anmäl
O.T, 2009-07-09, 08:39
Mycket bra skrivet mymlan, det satte ord på många av mina tankar!
Permalänk | Anmäl
Dexter Ward, 2009-07-09, 08:52
Svar till #30
mymlan oerhört pk?
Måste säga ifrån där. Min bild av mymlan (har läst henne i fyra-fem år) är precis den motsatta.
mymlan är ju faktiskt en av få som vågar säga precis det hon tycker och tänker.
Dessutom backar hon inte från kritik och påhopp utan, som hon själv säger, lyfter upp och bemöter.
Och vad är "rikitigt näthat"?
mymlan har fått sin del av troll på nätet och andra kufer som "hatar" det hon skriver och står för.
I slutändan handlar allt om hur man bemöter och tar till sig illasinnade kommentarer.
På bloggen eller i livet för övrigt.
Vi är bara människor, inga maskiner, men man KAN välja inställning.
Ungefär som du gjorde nu.
Ha en bra dag.
Permalänk | Anmäl
Sandra Gustafsson, 2009-07-09, 12:32
En oerhört förenklat resonemang. Det anonyma näthatet är helt enkelt oacceptabelt och ett hot mot yttrandefriheten. Alla är faktiskt inte lika starka och kränkningsimmuna som du, Sofia.
Om det nu finns mer nätkärlek än näthat så hjälper väl inte det den som drabbas av hatet ett enda dugg. Varför ska människor behöva stå ut med anonym terror och personförföljelse? Varför är den anonymes yttrandefrihet viktigare att skydda än andras? Vad är det för fel med att vara känslig? Är inte känslighet bra? För mig är det i alla fall ett positivt ord. Jag förknippar det med kärlek.
Permalänk | Anmäl
Johan L, 2009-07-09, 15:08
Jaha, och vem bryr sig.
Permalänk | Anmäl
Tord sandbladh, 2009-07-09, 19:10
Kanonbra skrivet inlägg som jag stöder FULLT UT!!!
Permalänk | Anmäl
SephoraBaby, 2009-07-10, 04:56
Sandra Gustafsson, du bevisar ju mitt påstående genom din kommentar.
Det är precis detta jag menar:
Mymlan är en maskot för nästan alla, för dig med. Speciellt för den liberalt sinnade eliten i bloggosfären är hon det.
De som hyllar henne är dem som just gynnas av hennes attityd. Kanske förstår hon inte det själv, att hon blivit en köpt, nyttig idiot för diverse intressen på mediaarenan i tron att hon "säger som hon tycker", men så är det ju faktiskt inte.
Det viktiga är att vi andra förstår och inte tappar vårt kritiska sinne. Mymlan säger aldrig något radikalt som inte strider mot den rådande "mobbens" inställning. om någon blir illa behandlad på nätet, kommer Mymlan aldrig att lägga ett finger i kors, om det nu inte händelsevis råkar vara så att alla andra protesterar mot tilltaget.
Kärnan i inlägget är oerhört arrogant, och Mymlan har drabbats av hybris, då hon dömer andras upplevleser.
Permalänk | Anmäl
Anonym, 2009-07-10, 07:20
Apropå detta att bli kallad för ful och att eventuellt ta åt sig, så säger Mymlan följande:
"Det är snarare något jag borde ta itu med hos mig själv, knappast något jag kan skylla en anonym fegis för."
Tonen utgör genomgående ett ursäktande av mobbarens beteende, av den som tar sig rätten att uttrycka sig så.
Reagerar man, så är man "töntig", och man är dum som reagerar, ungefär. Kan inte tänka mig ett mer fascistoid betraktelsesätt.
Alla är väl överrens om att det är fel att i en debatt kalla någon för ful, och att det blir förödande för debatten om sådana avarter ges utrymme och aktivt försvaras?
Det är sådant vi försöker lära barnen att inte göra, men det blir nog svårt om vuxna försvarar samma beteende hos vuxna...
Det handlar dock inte bara om att kunna "hantera" sådant på individnivå, utan att vi inte ska ha ett samhälle där sådant accepteras i för stor utsträckning, eftersom det ger avtryck långsiktigt på debatten vilken också får konskevenser i människors vardag, i vad som blir tillåtet och inte.
Varför är det så farligt att säga nej till den här typen av beteende?
Det är vi som väljer hur vi vill ha det på nätet, och om ingen väljer, gör andra det åt oss.
Permalänk | Anmäl
anonym, 2009-07-10, 13:49
Kränkt som bloggare? Snart räcker det inte att lämna nätet, alla dessa stackare borde kanske lämna hela landet - läs denna lysande och informativa samhällsskildring av Håkan Eriksson och Jacob Rennerfelt:
http://www.expressen.se/debatt/1.1444416/snart-ar-vi-alla-diskriminerade
Bon voyage?
Permalänk | Anmäl
Pertti Johannes, 2009-07-12, 14:44
Jag läste några av Gynnings bidrag till världslitteraturen efter att hon meddelat att hon skulle lägga ner bloggen. Konstigt nog så kände jag att det förmodligen inte skulle bli ett så enormt avbräck eller att vi skulle förpassas till medeltiden igen om hon slutar. Jag läste en grundkurs i bloggning för ett tag sedan. Där stod- "skriv så att din mor inte skäms för dig om hon läser det". Om jag varit mor till Gynning så skulle jag skämts. Utan att fördjupa mig i vad som hänt eller varför det hänt eller ens om det borde hänt eller vems felet var... Så kan jag bara konstatera att gynning brutit mot regeln att man ska skriva så att mor sin slipper skämmas. Jag tror i all min enfald att det är därför hon har svårt att komma överens med sin läsarkrets... Kanske är det hennes mor som anlitat dem att jäklas!!! :D
Permalänk | Anmäl
Persifal, 2009-07-12, 23:17
Vah, är Mirjamsdotter dendär Mymlan...!? :o/ Det har gått mig virrpanna förbi. Nå, så är hon ingen Anonym fegis i alla fall. (Såna ska skjutas! :o(...) Poängen är att det är bättre med frihet än utan och att man får ta det onda med det goda. För övrigt är all publicitet bra, varför man skall vara glad för all smutskastning man får utstå. :o) Sen är det bara att lära sig vara lika elak tillbaka som Lilla My. Bo Rothstein har alldeles rätt, nätet är rena kloakbrunnen många gånger. Allt slödder som sticker upp sina anonyma fegishuven! Sånadär nyliberaler & andra Untermenschen. Den stupida illviljan bara strömmar ur käften på dem ju, det ser man gång på gång. Men så går det ju också i dagen vad folk verkligen går för, om vi säger så. Det är viktig kunskap. Den får vi tack vare friheten på internet. Kloka Mymlan har alltså också rätt. (Det har iofs Lilla My med.)
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-07-15, 19:49
Hat och fientlighet finns överallt.
En anledning av människor slutar blogga kan ju vara att det blir för jobbigt att hinna med. Får man då dessutom mest otack för mödan så känns det väl inte värt så mycket kanske...
Permalänk | Anmäl
Mats Andersson, 2009-07-16, 22:41
Varför hymla med att Gynning är en idiot? Hon är känd för att hon är snygg och att hon knullat på TV. That's it!
Det är hennes prestationer.
På dessa grunder har hon byggt en karriär.
Och om sådana som jag ifrågasätter det så räknas jag som en hatare. Märkligt...
Jag vill ha kompetens inte en blåst bimbo på TV som inspiration och förebild. Just nu kan jag bara säga "kom med i TV och sug av någon" till min dotter som karriärstips.
Permalänk | Anmäl
Danne, 2009-07-18, 09:45
Grejen är att alla hetsas på nätet, men bara kvinnor hetsas pga kön. Är hon snygg=korkad bimbo, ful=manshatare, feminist. Jag läste en artikel av Marie Plosjö på Newsmill där flera kommentarer handlade om att de inte kunde förstå vad hon skrev. Mycket besynnerligt, för hon skrev hur redigt och lättförståeligt som helst. Jag har aldrig hört om människan, men jag förstod att eftersom hon är en Tutt-Lisa har hon ingen hjärna. Alltså MÅSTE det hon skriver vara obegripligt. Kvinnor kan inte vara snygga och visa upp sig, och samtidigt kräva att tas på allvar. DÄR har du pudelns kärna, Sofia Mirjamsdotter.
Permalänk | Anmäl
Mina, 2009-07-18, 19:08
@ #40 Anonym: Nej, mymlan är inte min maskot. Jag tycker bara att hon är på ett sätt, och du tycker att hon är på ett annat.
Permalänk | Anmäl
Sandra Gustafsson, 2009-07-25, 09:00
Sandra Gustafsson:
Ja precis. Du tycker som du gör, jag tycker på annat sätt. Fantastiskt att du lyckades tänka fram detta!
Mymlan kanske inte är din privata maskot, eller så vill du inte tillstå det, men hon är sannerligen maskot för aftonbladet, för vissa liberala åsiktsströmningar, och för bloggvärlden i stort. Därför kan det vara så att hon inte upplever mobbningen på samma sätt som den som verkligen blir utsatt, vilket var min poäng. Jag tycker inte att hon riktigt ska få uttala sig normativt om detta fenomen, eller åtminstone borde hon ha större ödmjukhet i kroppen. Hon lägger f.ö inte två fingrar i kors om någon blir mobbad,m vad jag förstått det som. Vi kanske ska vara försiktiga med vilka individer som vi upphöjer till "politiskt inkorrekta" och "sanningssägare", just därför. Gäller både dig och mig, Sandra Gustafsson.
Permalänk | Anmäl
Anonym, 2009-07-27, 10:15
Men oj...
Du anonym har ganska dålig koll, och vad menar du med att jag inte har rätt att uttala mig? Jag har mina erfarenheter, och även om jag skulle vara en "maskot" idag så har jag inte alltid varit det... Jag har nog fått ta min beskärda del av skit.
Sen att jag inte skulle stå upp för de som mobbas? Där har du fel. Vill du ha länkar med exempel kanske? :)
Permalänk | Anmäl
Sofia Mirjamsdotter, 2009-07-30, 17:01
51 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Jävla gnäll hur tror du att det är om man har ett utländskt efternaman eller är mörkhyad.... Om du är gift med en icke europee är du automatiskt mistännkt för sken äktenskap. Dessutom måste du betala rasbiologiska avgifter till migrationsverket för att få dina mänskliga rättigheter tilgodosedda.
Därutöver kommer du att bli hotad av svenska myndigheter, de kommer att medvetet ge felaktig information eller direkt ljuga för dig .
Eller som företagare ...bli vägrad upphandlingunderlag efter som du måste betala för dem ... men ringer du som svenne 15 min senare o pratar med samma person så kommer det på mailen om ett par minuter gratis. O detta är från riksdagskansliet...
Det är vardagen ... i det normala sverige.
M Gren
Bra skrivet. Du har helt rätt. I stället för att gnälla så kan de ta bort de kommentarer som inte passar. Dessutom är du varken tjock eller ful. Glöm inte det.
Bra skrivet!
De kränkande idioterna är just idioter och de gör att nätet blir självsanerade.
De som förolämpa tappar sitt sting just genom att de uppfattas som idioter av det stora flertalet och ignoreras!
Man ska nog inte tappa förtroendet för det stora flertalet och deras förmåga och omdöme när det gäller att identifiera idioter.
TACK Sofia- bra skrivet, härligt. naturligt och rakt!
Grym slutkläm:
"Bloggvärlden är en spegel av verkligheten. Bra och dålig, ful och vacker, god och elak."
Shysst helt enkelt :)
Bra sagt! Skönt med nån som har ett positivt och stolt perspektiv på tillvaron istället för detta eviga gnäll och dessa eviga patetiska kränkta offer som det kryllar av i svensk massmedia.
En mycket bra artikel.
Jag överensstämmer till fullo.
En mycket bra artikel! Jag instämmer till 10 procent!
Vad är det här för inställsamt dravel!
.
Den där Gynning, som minsann är nog så "sexistisk" på sitt sätt, inte sant, är en hänsynslös karriärist som berikar sig framgångsrikt, det är inte ett dugg synd om henne och hon förtjänar ingen respekt. Har berömmelsen sin baksida, ja, vaddå? Smakar det, så kostar det! Det hade gått så bra att sitta i en snabbköpskassa eller nåt, om man nu velat undvika närgången uppmärksamhet. Det är vad många andra får göra, och gör, sexism eller ej, men deras problem är det minsann ingen som skriver svulstiga artiklar om.
.
"Sexism", vad. Jo, den brutala profitjakten smaksätts med Politisk Korrekthet, natuuuurligtvis. Det är ganska vämjeligt.
Ja, jag håller alltså med Mirjamsdotter i princip. Vi vänder oss mot samma dravel.
Finns verkligen dom som de insinueras om i titeln?
Ey! Jag tycker också att man ska vara snäll och trevlig, även som anonym, på eller utanför nätet! :)
Bra text, medhåll på den.
Allt är inte så enkelt.
Jag förstår att du bara menar väl men jag tycker att du i det här fallet borde lämna både Birro och Gynning utanför. Det dom upplever som kränkande, det kan du aldrig ta ifrån dom. En kränkning ÄR en kränkning när någon känner sig kränkt och att vara charmerande kanske inte är det första man tänker på i det läget.
Kanske hade det varit bra om alla var så hårdnackade att elakheter och direkta förolämpningar bara rann av, men om det är de utsatta som ska tuffa till sig istället för tvärtom så får vi en värld som i alla fall jag inte vill leva i.
I övrigt håller jag med om det du skriver, det finns otroligt mycket gott att hämta på internet, precis som i resten av livet!
@RuggigHund: En kränkning är en kränkning, absolut. Men jag anser att ordet är missbrukat och har förlorat sin kraft. Det är svårt att lämna Gynning utanför när hon är själva ämnet för artikeln, och eftersom sexism och kvinnohat var en annan ingrediens använde jag Birro som exempel på att det inte bara behöver handla om det.
Rätt. Kausalitet är vad det handlar om. Människor som får kritik för sina handlingar får det antagligen för att det någonstans skett ett missförstånd. Antingen saknar personen som uttrycker sig självinsikt och blir förvånad och "kränkt" när kritiken kommer, detta misstänker jag är fallet med Gynning. Det kan också vara så att personen riktar sig till en annan målgrupp än den som nås och då missförstår målgruppen avsikten med budskapet och kritiserar därför avsändaren/budskapet.
Personligen har jag aldrig blivit i närheten av kränkt på nätet, inte ens förolämpad, och då har jag funnits här sedan 1998. Anledningen till detta är att jag dels inte uttalar mig om saker som jag inte har den blekaste aning om, dels för att jag inte uttalar mig utan att faktiskt tänka igenom vad jag vill ha sagt, samt dels för att jag är beredd på andras avvikande åsikter de gånger jag faktiskt uttalar mig och därför ser den eventuella kritik som uppstår snarast som bekräftelse på mina påståenden.
Att ta åt sig av de anonymt utförda personangrepp som förekommer känns ju oerhört korkat och kontraproduktivt. Gör man det så ligger, precis som Mymlan skriver, felet hos en själv och inte hos avsändaren. Kanske bör man då faktiskt ta en paus från nätet tills man har rett ut sin självkänsla.
"Att ta åt sig av de anonymt utförda personangrepp som förekommer känns ju oerhört korkat och kontraproduktivt. Gör man det så ligger felet hos en själv och inte hos avsändaren" /kommentar #18
Jamen, grejen är att det ena inte utesluter inte det andra. Allt är inte svart eller vitt, fel av den ena - rätt av den andra. Om det Birro gör är förhastat och överdrivet är en diskussion för sig. Genom att skylla allt på den som tar åt sig förflyttar man för mycket fokus från det som är intressant, nämligen de anomyna personangreppen. Man vet liksom inte om man ska skratta eller gråta. Om angreppen nu är så harmlösa och lätta att ignorera, samt att mottagaren inte ska ta åt sig av dem, varför bemödar sig avsändarna med att skriva dem över huvud taget?
Klokt talat. Och fenomenet som gör att det är enklare att vara än mer elak när man kan vara anonym fungerar faktiskt även åt andra hållet - det kan vara lättare att våga uttrycka stöd och kärlek till någon som anonym: det blir kravlöst och liksom garanterat utan baktankar.
Utmärkt skrivet, Sofia.
Ordet "känkt" har det gått inflation i de senaste åren.
Jag får intrycket att vi har blivit mer lätt stötta och tåler knappt någon kritik eller skämt.
Svar till #19 pallainrete >
Givetvis innebär det faktum att man tar åt sig av personangrepp inte att den som skriver angreppen på något sätt har rätt. Personligen så tycker jag närmast synd om folk som använder sig av personangrepp. Det får mig genast att sortera in dom i facket "oviktiga/överflödiga" och sannolikheten är stor att jag därefter ignorerar allt de har att komma med.
Angående anledningen till att avsändaren skriver personangrepp så tror jag definitivt det beror på att avsändaren helt enkelt inte förstår bättre. Många har ganska begränsade lingvistiska färdigheter och det i kombination med kort stubin gör att de enkelt retar upp sig på andra människor och uttrycker sin irritation på det sätt de kan. Hade t ex. Gynning hållit ett offentligt tal framför en folksamling så är det antagligen samma personer som hade kastat ägg och skrikit "håll käften" (om de hade vågat) som på internet får nöja sig med personangrepp.
Slutligen så är min övertygelse att många, kanske de flesta, faktiskt har så dålig självkänsla och självinsikt att dom tar åt sig av personangreppen så därför får personangreppen i vissa fall önskad effekt. Nämligen att mottagaren slutar uttrycka sig. Många tycks ha en sjuklig dragning mot konflikter och kan inte lämna ostört det som borde få ligga ifred. Är dom där med käppen och petar så får dom i min mening skylla sig själva när dom väcker det fula.
Vi lever i ett fritt land och i ett fritt land sa kommer man vid nagot tillfalle att kanna sig krankt, sarad, ledsen eller forbannad av diverse handelser/ord, men jag blev uppfostrad till att vanda andra kinden till och ga vidare i livet, sa ar det bara. Alex har alla ratt att saga vad han vill till Birro, och Birro har all ratt att skita i vad han sager och vara nojd och glad med sina vanner, blogg och familj. Ingen med lite hjarna hatar Birro bara for att en stor bloggare sager sa - istallet gar man ju in pa Birros blogg och ser vad han har att saga och bildar sig en egen uppfattning. Det ar iallafall vad jag gjorde.
Man kan inte vara alskad av alla.
De flesta manniskor pa var jord har formodligen nagon gang i sitt liv blivit mobbad, mer eller mindre, och man maste faktiskt kunna ignorera & strunta i de elaka orden och vara den storre mannen.
Kom att tänka på Kar de Mummas ord (Mina föräldrar fick arbeta hela livet så det ska mina barn också få göra) , vilket på Internet (Bland Svenska nätanvändare) skulle kunna bytas ut mot (Jag ser bara mig själv och mina egna ideal som de mest lämpliga och det ska resten av nätet också göra). :)
En önska är väl en mellanskillnad där vi är ett och samma folk med en förmodad strävan i grund och botten efter idealvärlden utan att någon kommer ikläm där vi dagligen försöker genomdriva detta med den egendomliga formeln (skit du i mig så skiter jag i dig).
Ha det gott sötnos. :)
Nyanserat, genomtänkt och moget, Sofia. Tack för de orden.
Jag måste hänga på fel bloggar, eftersom jag oftare ser rätt så klyftiga kommetarer från diverse folk. Ok, visst finns det idioter, men det har det alltid gjort.
Kan det vara så att innehållet styr? De bloggar jag följer har mer innehåll (Enligt min humla, Farmorgun, osv) än veckotidningsversionen av bloggandet.
Nu har jag inte läst vare sig Birros eller Grynnings bloggar, men Alexander Shumanns måste jag nog tillstå var mest tröttsam rappakalja. Kommentarerna där verkade spegla innehållet i en mycket begränsad värld.
Men eftersom det var folk som var tydligen läste hans blogg måste det vara av intresse för någon.
Det är väl det som är bra med nätet och bloggvärdlen. Ingen kan vara älskad av alla, alla kan inte vara intresserade av samma sak.
Bloggar, B-"kändisar", Robinsson o dokusåpa deltagare.
Vem fan bryr sig?
Fixa ett eget liv!
Bra skrivet! Äntligen en kvinna som skriver så att man kan respektera henne. Många kvinnor av idag är otroliga "crybabies" och tror att varje misslyckande eller ogillande är tecken på diskriminering. En del tjejer förväntar sig särbehandling just för att de är det och i en del fall ställer även samhället upp på det med speciella event och mentorer till kvinnorna. Vem tänker på att det finns män som inte heller lyckas, som inte är framåt. Vem fixar en mentor till honom?
Mymlan, anledningen till att du har inställningen att det inte är så farligt med nätmobbing är att du sällan tycks bli utsatt för den. Och det i sin tur beror ju på att du är oerhört politiskt korrekt i blogg-och nätklientelets ögon...
Du avviker aldrig en tum från åsiktsregistret för frisinnade liberaler med blogg, och då får du heller inte spö.
Så kom igen när du råkar ut för verkligt näthat.
Mymlan, anledningen till att du inte råkat ut för näthat ännu, är ju att du är så oerhört politiskt korrekt i nät-och bloggklientelets ögon...
Du avviker aldrig en tum från "Åsiktsregistret För Frisinnade Liberaler med Blogg", och därmed får du heller inte spö i nämnvärd utsträckning.
GYnning slutar blogga? Jaha och vem läser hennes trams? tjejer i åldern 12-20 som hoppas bli lika snygga och (framgångsrika)? Bloggar man får man kritik så är det sen att vissa är prinsessor på ärten är så komiskt. Se på riksmobbaren Schulman och den kvasiintellektulle Birro tex. Eller varför inte Linda Skugge som inte haft något vettigt att säga på över tio år.
Jag håller med Sofia i hennes argument om att man som bloggare bör tåla att bli förolämpad och ibland till och med känna sig kränkt. Jag håller också med om att graden av förolämpning inte konstigt nog ofta korrelerar med blogg innehållet, dvs skriver man kritiskt om andra personer eller personligt om sig själv så bör man räkna med att folk använder sig av detta när de kritiserar.
När kritiken går över till dödshot och andra idiotier så är det en helt annan sak. Om kritiken inte har med blogg innehållet att göra, så bör det för bloggens bästa raderas bort. Men som Sofia nämner så bör detta absolut inte leda till att man lägger ner sin blogg, och offentliggör att anledningen till detta är att man är ett offer eller känner sig kränkt. Vad för signaler sänder detta till dessa fega ryggradslösa förolämpare? Att de kan rucka på yttrandefriheten med hjälp av kränkningar. Jag tycker att Birro och Gynning gör andra bloggare en stor otjänst genom att agera på detta sättet. Om de känner sig kränkta och stänger sin blogg pga detta så håll det till er själva!
Jag håller inte med Sofia när hon skriver om ”verkligheten” och ”Internet” som två skilda fenomen. Eller att ”Internet speglar verkligheten”. Internet är en del av verkligheten! Det är en del som radikalt förändrar vår verklighet. Jag tror snarare att man bör närma sig en förståelse av de egenskaper som Internet som medium har. Och inse som McLuhan att ”the medium is the message”, kanske anonymitet (som nämns av Sofia flera gånger) och nya kommunikationssätt är viktigt delar i en sådan förståelse.
Mycket bra skrivet mymlan, det satte ord på många av mina tankar!
Svar till #30
mymlan oerhört pk?
Måste säga ifrån där. Min bild av mymlan (har läst henne i fyra-fem år) är precis den motsatta.
mymlan är ju faktiskt en av få som vågar säga precis det hon tycker och tänker.
Dessutom backar hon inte från kritik och påhopp utan, som hon själv säger, lyfter upp och bemöter.
Och vad är "rikitigt näthat"?
mymlan har fått sin del av troll på nätet och andra kufer som "hatar" det hon skriver och står för.
I slutändan handlar allt om hur man bemöter och tar till sig illasinnade kommentarer.
På bloggen eller i livet för övrigt.
Vi är bara människor, inga maskiner, men man KAN välja inställning.
Ungefär som du gjorde nu.
Ha en bra dag.
En oerhört förenklat resonemang. Det anonyma näthatet är helt enkelt oacceptabelt och ett hot mot yttrandefriheten. Alla är faktiskt inte lika starka och kränkningsimmuna som du, Sofia.
Om det nu finns mer nätkärlek än näthat så hjälper väl inte det den som drabbas av hatet ett enda dugg. Varför ska människor behöva stå ut med anonym terror och personförföljelse? Varför är den anonymes yttrandefrihet viktigare att skydda än andras? Vad är det för fel med att vara känslig? Är inte känslighet bra? För mig är det i alla fall ett positivt ord. Jag förknippar det med kärlek.
Jaha, och vem bryr sig.
Kanonbra skrivet inlägg som jag stöder FULLT UT!!!
Sandra Gustafsson, du bevisar ju mitt påstående genom din kommentar.
Det är precis detta jag menar:
Mymlan är en maskot för nästan alla, för dig med. Speciellt för den liberalt sinnade eliten i bloggosfären är hon det.
De som hyllar henne är dem som just gynnas av hennes attityd. Kanske förstår hon inte det själv, att hon blivit en köpt, nyttig idiot för diverse intressen på mediaarenan i tron att hon "säger som hon tycker", men så är det ju faktiskt inte.
Det viktiga är att vi andra förstår och inte tappar vårt kritiska sinne. Mymlan säger aldrig något radikalt som inte strider mot den rådande "mobbens" inställning. om någon blir illa behandlad på nätet, kommer Mymlan aldrig att lägga ett finger i kors, om det nu inte händelsevis råkar vara så att alla andra protesterar mot tilltaget.
Kärnan i inlägget är oerhört arrogant, och Mymlan har drabbats av hybris, då hon dömer andras upplevleser.
Apropå detta att bli kallad för ful och att eventuellt ta åt sig, så säger Mymlan följande:
"Det är snarare något jag borde ta itu med hos mig själv, knappast något jag kan skylla en anonym fegis för."
Tonen utgör genomgående ett ursäktande av mobbarens beteende, av den som tar sig rätten att uttrycka sig så.
Reagerar man, så är man "töntig", och man är dum som reagerar, ungefär. Kan inte tänka mig ett mer fascistoid betraktelsesätt.
Alla är väl överrens om att det är fel att i en debatt kalla någon för ful, och att det blir förödande för debatten om sådana avarter ges utrymme och aktivt försvaras?
Det är sådant vi försöker lära barnen att inte göra, men det blir nog svårt om vuxna försvarar samma beteende hos vuxna...
Det handlar dock inte bara om att kunna "hantera" sådant på individnivå, utan att vi inte ska ha ett samhälle där sådant accepteras i för stor utsträckning, eftersom det ger avtryck långsiktigt på debatten vilken också får konskevenser i människors vardag, i vad som blir tillåtet och inte.
Varför är det så farligt att säga nej till den här typen av beteende?
Det är vi som väljer hur vi vill ha det på nätet, och om ingen väljer, gör andra det åt oss.
Kränkt som bloggare? Snart räcker det inte att lämna nätet, alla dessa stackare borde kanske lämna hela landet - läs denna lysande och informativa samhällsskildring av Håkan Eriksson och Jacob Rennerfelt:
http://www.expressen.se/debatt/1.1444416/snart-ar-vi-alla-diskriminerade
Bon voyage?
Jag läste några av Gynnings bidrag till världslitteraturen efter att hon meddelat att hon skulle lägga ner bloggen. Konstigt nog så kände jag att det förmodligen inte skulle bli ett så enormt avbräck eller att vi skulle förpassas till medeltiden igen om hon slutar. Jag läste en grundkurs i bloggning för ett tag sedan. Där stod- "skriv så att din mor inte skäms för dig om hon läser det". Om jag varit mor till Gynning så skulle jag skämts. Utan att fördjupa mig i vad som hänt eller varför det hänt eller ens om det borde hänt eller vems felet var... Så kan jag bara konstatera att gynning brutit mot regeln att man ska skriva så att mor sin slipper skämmas. Jag tror i all min enfald att det är därför hon har svårt att komma överens med sin läsarkrets... Kanske är det hennes mor som anlitat dem att jäklas!!! :D
Vah, är Mirjamsdotter dendär Mymlan...!? :o/ Det har gått mig virrpanna förbi. Nå, så är hon ingen Anonym fegis i alla fall. (Såna ska skjutas! :o(...) Poängen är att det är bättre med frihet än utan och att man får ta det onda med det goda. För övrigt är all publicitet bra, varför man skall vara glad för all smutskastning man får utstå. :o) Sen är det bara att lära sig vara lika elak tillbaka som Lilla My. Bo Rothstein har alldeles rätt, nätet är rena kloakbrunnen många gånger. Allt slödder som sticker upp sina anonyma fegishuven! Sånadär nyliberaler & andra Untermenschen. Den stupida illviljan bara strömmar ur käften på dem ju, det ser man gång på gång. Men så går det ju också i dagen vad folk verkligen går för, om vi säger så. Det är viktig kunskap. Den får vi tack vare friheten på internet. Kloka Mymlan har alltså också rätt. (Det har iofs Lilla My med.)
Hat och fientlighet finns överallt.
En anledning av människor slutar blogga kan ju vara att det blir för jobbigt att hinna med. Får man då dessutom mest otack för mödan så känns det väl inte värt så mycket kanske...
Varför hymla med att Gynning är en idiot? Hon är känd för att hon är snygg och att hon knullat på TV. That's it!
Det är hennes prestationer.
På dessa grunder har hon byggt en karriär.
Och om sådana som jag ifrågasätter det så räknas jag som en hatare. Märkligt...
Jag vill ha kompetens inte en blåst bimbo på TV som inspiration och förebild. Just nu kan jag bara säga "kom med i TV och sug av någon" till min dotter som karriärstips.
Grejen är att alla hetsas på nätet, men bara kvinnor hetsas pga kön. Är hon snygg=korkad bimbo, ful=manshatare, feminist. Jag läste en artikel av Marie Plosjö på Newsmill där flera kommentarer handlade om att de inte kunde förstå vad hon skrev. Mycket besynnerligt, för hon skrev hur redigt och lättförståeligt som helst. Jag har aldrig hört om människan, men jag förstod att eftersom hon är en Tutt-Lisa har hon ingen hjärna. Alltså MÅSTE det hon skriver vara obegripligt. Kvinnor kan inte vara snygga och visa upp sig, och samtidigt kräva att tas på allvar. DÄR har du pudelns kärna, Sofia Mirjamsdotter.
@ #40 Anonym: Nej, mymlan är inte min maskot. Jag tycker bara att hon är på ett sätt, och du tycker att hon är på ett annat.
Sandra Gustafsson:
Ja precis. Du tycker som du gör, jag tycker på annat sätt. Fantastiskt att du lyckades tänka fram detta!
Mymlan kanske inte är din privata maskot, eller så vill du inte tillstå det, men hon är sannerligen maskot för aftonbladet, för vissa liberala åsiktsströmningar, och för bloggvärlden i stort. Därför kan det vara så att hon inte upplever mobbningen på samma sätt som den som verkligen blir utsatt, vilket var min poäng. Jag tycker inte att hon riktigt ska få uttala sig normativt om detta fenomen, eller åtminstone borde hon ha större ödmjukhet i kroppen. Hon lägger f.ö inte två fingrar i kors om någon blir mobbad,m vad jag förstått det som. Vi kanske ska vara försiktiga med vilka individer som vi upphöjer till "politiskt inkorrekta" och "sanningssägare", just därför. Gäller både dig och mig, Sandra Gustafsson.
Men oj...
Du anonym har ganska dålig koll, och vad menar du med att jag inte har rätt att uttala mig? Jag har mina erfarenheter, och även om jag skulle vara en "maskot" idag så har jag inte alltid varit det... Jag har nog fått ta min beskärda del av skit.
Sen att jag inte skulle stå upp för de som mobbas? Där har du fel. Vill du ha länkar med exempel kanske? :)