Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Feminism

Författaren Maria Sveland går till hårt angrepp mot "antifeminister" på DN Kultur. Har hon rätt?  Läs (34) Skriv

Pensionerna

Reinfeldt menar att svenskarna måste ställa in sig på att arbeta längre. Bör vi arbeta till 75 år?  Läs (33) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Alex Schulmans blogghat

Bloggaren Elias Giertz om gammelmedias nye försvarare:

Alex Schulman säger emot sig själv

För mig är Alex Schulman en människa med otroligt högt inflytande över svenskar överlag och en människa med otroligt mycket makt. Idag skriver Alex Schulman i Dagens Nyheter en debattartikel med rubriken "Den onödiga bloggen" där han hävdar att den svenska bloggarenan består av en liten grupp unga tjejer som bloggar om mode. Idioti, hävdar jag.


Om författaren

Elias Giertz är 13 år och har bloggat i drygt ett halvår på bloggen Elkers. Han är en flitig användare av sociala medier.

Alltså. Det Alex Schulman går ut med är ju bara så ironiskt. Här ser vi en man som i ett inlägg kritiserade människor som ville ha fri fildelning, och på det viset i princip väckte upp massor av bloggar som replikerade och gav motargument mot hans (visserligen väldigt felaktiga) argument. Här utövade Alex Schulman makt. Han hade makten att bestämma agendan i en stor del av den svenska bloggosfären i en dag. Det är stort, det är makt.

"Enligt en undersökning som Göteborgs universitet presenterade för några veckor sedan är det bara fem procent av svenskarna som dagligen läser bloggar. Det är alltså en av tjugo människor. Att säga att bloggarna och bloggläsarna utgör en kritisk massa är alltså direkt felaktigt. Det är en mycket perifer del av svenska folket som antingen läser bloggar eller skriver dem."

Det där skrev Alex Schulman i sin debattartikel. Han hävdar, med hänvisning till en undersökning, att en av tjugo människor läser bloggar dagligen. Och därför, just därför, har bloggarna ingen makt, hävdar Alex. Alltså, Alex? What!? Bara för att alla inte läser bloggar, betyder inte det att bloggarna har inflytande och påverkan på samhällsdebatten som förs. Jag vet flera riksdagspolitiker som dagligen läser bloggar, och det skulle förvåna mig om dessa inte blev påverkade av diskussionen som förs.

Vad jag försöker säga är att även om man som enskild individ inte läser bloggar, påverkas du vare sig du vill eller inte av innehållet! Om vi då har 60,000 aktiva bloggar i Sverige, som du säger, läses säkert varje blogg av minst 5 personer. Varje person påverkas av ämnet, tar säkert upp det i fikarummet eller whatever, och spridningen är igång. Och tänk om en av dessa personer är journalist på Aftonbladet och får en idé att skriva ett reportage om ämnet, då gör han det, och genast har i princip hela Sverige påverkats.

Det förvånar mig att Alex Schulman fullständigt skiter i och bortser från hans egen framgång och förmåga att påverka svenska folket.

Idioti, Alex, idioti.








Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/8619

30 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Utav dom 60,000 aktiva bloggarna så är det möjligtvis 5% som har ett innehåll som skulle påverka nåt annat än att köpa en ny mascara eller en mp3 spelare.
Och när du läser bloggar som refererar till DN eller liknade tidning så är det också väldigt sällan som bloggaren har nåt att tillföra.
Även om det absolut finns en del intressanta debattörer.
Skulle vilja säga att din analys har lika många hål som Alex.

Tror absolut att bloggarna tillskrivs större betydelse än va som är fallet. Däremot så kan jag se en poäng i Iran och i liknade situationer.

Permalänk | Anmäl #2 kesey, 2009-07-05, 10:43

Givetvis finns det många bloggar som påverkar folk med mer oviktiga saker (såsom mascara/mp3-exemplet du använde), men fortfarande - det är en makt som har utövats. Jag som bloggare har lyckats påverka en, för mig helt okänd, person att köpa en produkt. Vad är det om inte makt?

Nej, det är inte ofta bloggare tillför något när de länkar till DN/whatever tidning, men Alex hävdar att bloggar inte speglar samhällsdebatten. Det gör dem.

Du skriver att du tror att bloggarna tillskrivs större betydelse än vad de egentligen har, men jag menar, vi har sett den senaste tidens uppgång för bloggarna - Blondinbella med sina besökare har makt att påverka såväl företag som konsumenter. Även jag, som driver en relativt liten blogg, sätter självklart igång tankebanor hos läsare. Det är makt, end of discussion.

I Iran, håller jag med dig fullständigt om, där har bloggarna spelat en mycket stor roll! :)

Permalänk | Anmäl #3 Elias Giertz, 2009-07-05, 11:11

Ja, det är väl ungefär det här Alex menar. En trettonåring som totalt missuppfattat Alex artikel får lika mycket uppmärksamhet som allt annat i bloggarnas nya sköna värld. Alla har samma rätt att säga nåt infantilt.
Nej Elias, Alex har inte nekat till att bloggarna speglar samhällsdebatten. Han menar att bloggarna inte STYR samhällsdebatten. Och det har han rätt i.

Permalänk | Anmäl #4 Karlsson, 2009-07-05, 15:30

Du har en väldigt konstig definition av ordet "makt" om du jämställer det med att få folk att tänka ett varv till, eller köpa en viss produkt. Den definitionen är så vidöppen att den helt saknar relevans. (Jag skulle kunna lägga till "end of discussion", men gör inte det, eftersom det knappast är främjande för debattklimatet...)

När det gäller ursprungsfrågan, dvs om svenska bloggar är en maktfaktor eller inte, så slår Schulman huvudet på spiken: maken till överhypat fenomen är svårt att hitta. Det är först när "gammelmedia" lyfter fram en viss blogg/bloggare som det har en chans att bli en "maktfaktor". I övriga fall gäller att i bloggträsket kan ingen höra dig skrika.

Vem är du, t.ex.?

Permalänk | Anmäl #5 AndersH, 2009-07-05, 15:41

Karlsson: Så du menar alltså att bloggstormen kring FRA, IPRED, Telekompaketet, ACTA, etc. inte påverkade samhällsdebatten på något vis? Nej, just det, Piratpartiet, de kom ju inte in i Europaparlamentet...

AndersH: Från Wikipedia: Makt är ett relativt begrepp, som förutsätter minst två parter: en part A som begär något, och en annan part B som uppfyller denna begäran.

Och, sen. Om jag som bloggare har 100 läsare en dag, tror jag visst att jag har makt att påverka folk. Skriver jag en politisk blogg, till exempel, lär jag ju ha övertygat någon om att byta ståndpunkt eller liknande. Jag förstår verkligen inte hur bloggen INTE skulle kunna vara ett verktyg för maktutövning!

Permalänk | Anmäl #6 Elias Giertz, 2009-07-05, 16:21

Visst kan bloggarna genom ett samlat ställningstagande i en specifik fråga som intresserar just dem, t.ex FRA, få "gammelmedia" att ta upp saken. Men det är det stora antalet som får debatten att svänga, inte innehållet, ingen läser 10 000 bloggar om IPRED eller 800 kommentarer om försäljningen av Pirate Bay, alla skriver ju ändå samma sak.
Det handlar mer om en slags nätdemonstration.
Och det är först när "gammelmedia" reagerar på denna demonstration som den får genomslag.
En överväldigande majoritet av bloggarna har överhuvudtaget inte ambitionen att bära den funktionen, utan nöjer sig likt BlondinBella med att rekommendera det spa som senast gav henne gratis inträde.

Piratpartiet kom in i EU för att Piratebay upplevdes bli orättvist behandlade i domstol och att en del av befolkningen tycker att upphovsrätten är föråldrad. Vad har det med bloggar att göra?

För övrigt tycker jag att du uttrycker dig väldigt väl i jämförelse med en majoritet av bloggarna. En eloge för det.

Permalänk | Anmäl #7 Karlsson, 2009-07-05, 17:01

Visst kan bloggarna genom ett samlat ställningstagande i en specifik fråga som intresserar just dem, t.ex FRA, få "gammelmedia" att ta upp saken. Men det är det stora antalet som får debatten att svänga, inte innehållet, ingen läser 10 000 bloggar om IPRED eller 800 kommentarer om försäljningen av Pirate Bay, alla skriver ju ändå samma sak.
Det handlar mer om en slags nätdemonstration.
Och det är först när "gammelmedia" reagerar på denna demonstration som den får genomslag.
En överväldigande majoritet av bloggarna har överhuvudtaget inte ambitionen att bära den funktionen, utan nöjer sig likt BlondinBella med att rekommendera det spa som senast gav henne gratis inträde.

Piratpartiet kom in i EU för att Piratebay upplevdes bli orättvist behandlade i domstol och att en del av befolkningen tycker att upphovsrätten är föråldrad. Vad har det med bloggar att göra?

För övrigt tycker jag att du uttrycker dig väldigt väl i jämförelse med en majoritet av bloggarna. En eloge för det.

Permalänk | Anmäl #8 Karlsson, 2009-07-05, 17:02

Karlsson: I många ämnen är det kanske så, men... hm, om vi tar ACTA som exempel. Det spreds på bloggar först, och jag var då en av de som läste det. Först veckor senare spreds detta i "gammelmedia". Men, jag snackade runt om detta med mina vänner, och när detta väl dök upp i "gammelmedia" så hade bloggarna redan påverkat! Alla var ju emot det här förslaget (okej, inte alla)!

Blondinbellas blogg är visserligen ingen jag aktivt kan säga att jag följer, eller kollar på alls, men... skriver hon om det där spa:et så får hon säkert gratis inträde igen, och där har vi det - makt! Hon påverkar part B som påverkar part C som i sin tur påverkar part A, dvs Blondinbella, som får gratis inträde. Hon har lyckats!

Upphovsrättsdebatten/TPB-rättegången hade inte behandlats lika mycket om det inte vore för bloggarna.

Tack! :)

Permalänk | Anmäl #9 Elias Giertz, 2009-07-05, 17:15

Här är ett utdrag ur Elias egen samhällspåverkande blogg:

"Ja, mina föräldrar lämnade ju mig alldeles ensam här igår. Men som tur var fick jag sällskap av lite kompisar senare på kvällen och in på natten. Det var skojigt och vi hade faktiskt riktigt roligt. Haha. Idag är jag riktigt trött, men ändå har jag hållt igång riktigt ordentligt idag tycker jag. Ja, liksom.. jag har lagat mat. Det är sååå inte mig, haha. Makaroner och köttbullar. Smakade asbra för att vara tillagade av mig."

I anslutning till denna samhällsomstörtande text finns ett klipp på en katt som spelar piano. Bloggvärldens betydelse i ett nötskal.

Permalänk | Anmäl #10 Tomas, 2009-07-05, 17:29

Tomas: Ja, och de två nästkommande inläggen berör politik och samhälle i allra högsta grad. Du verkar dessutom inte ha följt min blogg så länge, eftersom mitt mål alltid varit att blanda politik, vardag och teknik på ett roligt och lättsamt sätt.

Sedan har jag nog aldrig heller uppgett att min blogg är en "samhällspåverkande blogg". Jag säger inte heller att alla bloggar påverkar samhället. Men Schulman säger å andra sidan att det är tvärtom - ingen gör.

Permalänk | Anmäl #11 Elias Giertz, 2009-07-05, 17:44

mycket bra skrivet!

Permalänk | Anmäl #12 Jakobsson, 2009-07-05, 18:36

Jakobsson: Tack!

Permalänk | Anmäl #13 Elias Giertz, 2009-07-05, 18:39

Läste du artikeln? Ni verkar ju hålla med varandra.

Permalänk | Anmäl #14 A, 2009-07-06, 21:34

Läste du artikeln? Ni verkar ju hålla med varandra.

Permalänk | Anmäl #15 A, 2009-07-06, 21:35

Läste du artikeln? Ni verkar ju hålla med varandra.

Permalänk | Anmäl #16 A, 2009-07-06, 21:35

Läste du artikeln? Ni verkar ju hålla med varandra.

Permalänk | Anmäl #17 A, 2009-07-06, 21:36

Läste du artikeln? Ni verkar ju hålla med varandra.

Permalänk | Anmäl #18 A, 2009-07-06, 21:37

Thomas, har nog inte skrattat så på nätet på ett bra tag. "Bloggen: för alla vill så gärna höra om din katt!"

Permalänk | Anmäl #19 A, 2009-07-06, 21:42

Och om du läser fortsättningen på wikipedias definition av makt och inte bara första meningarna, så ser du att maktbegreppet är beroende (no pun intended) av att någon är i *beroendeställning* gentemot en annan part... Om du kan hävda att jag som bloggläsare står i beroendeställning till bloggaren, så bör du genast slå dig på att sälja sand till araber.
Man kan alltid diskutera om wikipedias definition är korrekt eller inte, men jag tenderar nog att hålla med när det gäller att ge beroendeställningen en central plats.

(jodå, det finns öppningar i wikipedia-definitionen som skulle gå att applicera på enstaka bloggar/bloggare, men inte på hela kollektivet. Man kan ju även vända på det och säga att bloggaren står i beroendeställning till sina läsare och därmed har man vänt på kuttingen och visat att begreppet 'makt' saknar relevans i sammanhanget)

Permalänk | Anmäl #20 AndersH, 2009-07-06, 21:56

A: Jag ser ingen anledning till varför du måste spamma, men men. I alla fall, jag förstår inte. Hur menar du?

Permalänk | Anmäl #21 Elias Giertz, 2009-07-07, 11:48

Alla bloggar är titthål ut i universum. Mycket bra! Livlinor för såna som håller på att gå under. Kan vara. Alex Schulman gillar inte bloggosfären - men tänker skriva om sin baby i densamma. Tänker vika ut ungen till allmän beskådan. Vad ska man kalla sånt? Ett utspel - och han kommer undan med det.

Permalänk | Anmäl #22 Helena Palén Olofsson, 2009-07-07, 13:12

[EDIT]

Och nu såg jag att du var tretton år. Förlåt. Keep up the good work! :)

Permalänk | Anmäl #25 Joans, 2009-07-11, 23:07

Great guy!!! I like to hear more about him!!!
free advertising |job listings|tempurpedic

Permalänk | Anmäl #26 jessie31, 2010-06-03, 08:46

that Designer Handbags and Louis Vuitton Handbagsvery cheap at our site .so Cheap Louis Vuitton Handbags andLouis Viutton Handbags or Ladies Handbags.Cheap Louis Viutton handbags let us save some money.Cheap Chanel handbags or Cheap Gucci handbags very good base on the good quality. Designer handbags also.Ladies Handbag as you know. Gucci handbags and Chanel handbags very popular. good luck for you.and this Replica Handbags|Replica Handbag|Replica bags.buy Ladies Handbags
Replica Handbags very good. Replica bags let you cost little money for you want buy an and Gucci Handbags or Chanel Replica Handbags .also you can choose it. good serive is Important for buy Replica Handbag . Leather Handbag and mens will found at this sits.some cheap Leather Handbags as Louis Vuitton Replica Handbags and Chanel Replica bags
replica Jimmy Choo handbags|Mulberry handbags|Fake Mulberry handbags|Cheap Mulberry handbags|Thomas Wylde handbags|Fake Thomas Wylde handbags|Cheap Thomas Wylde handbags|Valentino handbags|Fake Valentino handbags|Cheap Valentino handbags|Versace handbags||Fashion Loewe Handbags|Replica Mulberry Handbags|Fashion Mulberry Handbags|Replica Thomas Wylde Handbags|Thomas Wylde Handbags|Fashion Thomas Wylde Handbags|Replica Valentino Handbags|Fashion Valentino Handbags|Replica Versace Handbags|Versace Handbags|Fashion Versace Handbags|Replica Christian Dior Handbags|Christian Dior Handbags|Fashion Christian Dior Handbags|Replica Wallets|Discount Wallets|Fashion Wallets
Replica Louis Viutton Handbags|Discount Louis Viutton Handbags |Fashion Louis Viutton Handbags|Louis Viutton Handbags |Gucci Handbags |Fashion Gucci Handbags|Gucci Handbags|Gucci bags|Chanel Handbags |Fashion Chanel Handbags|Hermes Handbags |Fashion Hermes Handbags

Permalänk | Anmäl #27 samenzhen, 2010-07-22, 10:23

utopia
Wow, a quick glance at NPR today reveals a bad day for the art World. Michael Jordan Shoes was a true pioneer, a too-often unsung hero of Reggae. His Rock MBT Discount was All Good, and I absolutely LOVE the old Dance Hall stuff. Love it. I'll never forget meeting people like UGGS,Ugg Boots and people like Pere Ubu's Allen Ravenstine, Roldo Bartimole. cheap ugg boots, ugg classic boots, John Ettore. Anastasia Pantsios. Fred Coach Purses,Coach Handbags in Coach Outlet Store And Gucci Shoes. Pekar was, well..... one funny brother with a social conscience. Pam Arvidson/Hambone...... 1988 we were all working at or in some air max,nike air max contributing to the Cleveland Edition, Cleveland's first real Independent newspaper, and we said and did what we nike dunk, we just didn't give a shot, kept it Real. Thanks to Bill Gunlocke.

Permalänk | Anmäl #28 dxc, 2010-07-24, 01:34

data, with some models breitling even offering the day of the week in up to thirteen different languages - a tag heuer really nifty feat for the time. Then there was the "jet cartier setter version" that kept track of different time worldwide. hublot One interesting Databank even doubled as a universal remote for home patek philippe entertainment units such as cable boxes, television sets, cartier watches and VCR players! The Databank line has proved so popular that omega watches it's still being made today,

Permalänk | Anmäl #29 erer, 2010-07-26, 02:02

despite all the do-it-all fake watches convergence devices previously mentioned. In fact, one current audemars piguet bestseller is the retro-chic model, looking just omega like an original Databank. Today, you can find a large variety of Casio fake rolex watches with all the features and styles you might breitling watches expect from a leader in the industry. A few of the most replica watches popular styles of Casio watches for men includes the rolex G-Shock Blue Dual Function, the G-Shock Radio Controlled

Permalänk | Anmäl #30 erer, 2010-07-26, 02:02

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.