[...] skriva om. Jag ser att tidningar har anammat på något som heter ACAP. Intressant. Titta där, ett bloggbråk, ett till och är det ännu ett där borta? Det blir mycket att kommentera. Ojvoj, TPB har blivit [...]
Blogg:Bronson bloggar också. Tankar från en webbyrå i Malmö &r, 2009-07-16, 08:24
[...] om “bloggdebatten”: 1, 2, 3, 4, 5, 6. Läs även andra bloggares intressanta åsikter om genus, bloggar, bloggosfären, utanförskap, [...]
Blogg:Bloggosfären är den nya kvinnofällan – del II &, 2009-07-10, 14:08
[...] på. Jag gör det nu. Linda Skugge gjorde det här. Journalisten Isobel Hadley-Kamptz driver en tes om att Alex Schulmans debattinlägg var en kupp mot gammelmedia i allmänhet och DN i synnerhet. Jag [...]
Blogg:Rolf van den Brink » Arkiv » Isobel hade, 2009-07-08, 12:59
[...] noterar idoga skribenters terrierliknande gläfsanden och småskall, beträffande andra i gebitet självutnämnda alfahannars mediala utspel. Det intresserar mig inte. Inte särskilt, inte ens i [...]
Blogg:Sovrums-slampa, rump-slampa, slamp-lampa… &laq, 2009-07-08, 06:33
[...] Alla pratar om att Alex Schulman skrev en provocerande artikel i DN om ”den onödiga bloggen”. Den fick många att reagera. I mitt tycke en hafsig och alldeles för generell text om bloggen (som om det finns än?). Flera svarade snabbt på detta. Så här gjorde t.ex. Isobel: I förmiddags ringde finaste Leo och frågade om jag kunde skriva något om Alex Schulmans hatattack på bloggvärlden. ”Men det var väl ett skämt?” svarade jag. ”Ja, men skriv om det då” svarade han, och sen gjorde jag det. [...]
Blogg: Jonas Mosskin» Blog Archive » Too cool , 2009-07-07, 09:20
[...] har sett historien utvecklas. Debattartikeln i DN, upprörda röster från DN själva och sedan Isobel Hadley-Kamptz som räknar ut vad det handlar om. Det är en klassisk Schulman, två fingrar i vädret åt de av [...]
Blogg:Alex Schulman och Aftonbladets publicistiska uppdrag, 2009-07-06, 08:18
[...] Schulmans attack mot bloggarna är en kupp | Newsmill- Se även Isobels blogg:http://isobelsverkstad.blogspot.com/2009/07/schulmans-skamt-avslojar-dns-folkforakt.html [...]
Blogg:Beta Alfa » Blog Archive » Noterat 2009-, 2009-07-05, 05:01
Vad vill den här människan säga? Jag förstår ingenting.
Permalänk | Anmäl
dorian, 2009-07-04, 13:07
Alex Schulman är en patetisk mobbare som lever på att få uppmärksamhet (dvs mediah*ra).
Allt är en provokation som borde tas för vad den är...provokation!
Han lever på reta upp folk, mobba och nedvärdera, med andra ord ett troll.
Att han nu på DN debatt försöker sig på att intellektualisera sin provokation gör inte saken bättre!
Gratis till Alex Schulman du lyckas få ditt namn att cirkulera runt i media men det du säger är inte speciellt revolutionerande eller intelligent.
Fast det är nog inte tanken heller, utan det är uppmärksamheten du får!
Permalänk | Anmäl
Petter, 2009-07-04, 13:12
Ja jag håller med dig med förbehållet att även tanter skriver på Newsmill och använder bloggossfären. Jag räknar mig själv dit. Tant då i stolt bemärkelse. Jag tror inte att den gode Alex har problem med sin syn på kvinnor, varken unga eller gamla, men han slår alltid åt alla håll, ståuppare som han egentligen är.
För övrigt röstade alla i min familj på Piratpartiet. Själv var jag för slö för att orka gå och rösta, men jag tyckte det räckte med att jag visste att tre andra gjorde det. Röstade rätt alltså.
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2009-07-04, 14:10
intressant det där att unga kvinnor som skriver om mode och dylikt är så provocerande, gjorde samma reflektion på min blogg http://lilith.blogg.se
Permalänk | Anmäl
Lilith Svensson, 2009-07-04, 14:13
Alex Schulman är normalt inte min favorit, men i artikeln om bloggar i Sverige så har han många träffsäkra kommentarer. Isobel Hadley-Kamptz tycks inte ha förstått någonting och lyckas visa detta på ett avslöjande sätt.
Permalänk | Anmäl
Nestor, 2009-07-04, 14:16
Ville bara säga att jag tycker du skriver bra.
Permalänk | Anmäl
Toby av Wasaätt, 2009-07-04, 14:36
Vem är denne alex?
Permalänk | Anmäl
Matsi, 2009-07-04, 14:46
Varför ha så stor respekt för vad Alex Schulman skriver?? Jag ställer mig helt frågande till Isobel Hadley-Kamptz inlägg.
Schulman svamlar ju bara på som den blajbloggare han är. Är det någon som har det minsta förtroende för Alex Schulman och hans bloggar??
Det faktum att jag själv är 50+ och har bloggat i över 3 år visar att det inte bara är en tonårsgrej! Jag skriver inte om mode och smink men däremot om allt aktuellt inom samhällsdebatten - och - jag har många läsare. Därmed tror jag också att jag påverkar. Det visar för övrigt kommentarerna och diskussionerna på min blogg ligksom personligen i vardagslivet.
Jag läser också själv bloggar - intressanta, livfulla bloggar om sådant som intresserar mig - och de handlar aldrig om mode och är inte det minsta tramsiga.
GLÖM vad Alex Schulman skriver! Det finns ingen som helst anledning att ta notis om artikeln.
Den är INTE kvinnokränkande och den har INGENTING med verklighetens bloggande att göra.
Den enda anledningen till att Alex Schulman puliceras i DN är att han har ett känt efternamn och kända föräldrar. För vad han själv åstadkommit under sin livstid borde sannerligen inte förära honom en plats bland DN:s skribenter.
Permalänk | Anmäl
Susanne Linde, 2009-07-04, 15:01
Isobel, du har så rätt - som vanligt!!
Du var dessutom helt suverän på integritetsseminariet i torsdags som Fores ordnade! Det är så gravt skevt att påstått seriösa skribenter lägger tid på att smutskasta framgångsrika bloggare. Inte minst med tanke på att 1000apor gått i graven. Blondinbella har uppenbarligen en affärsidé som fungerar, hon har lyckats kapitalisera på sin äkthet och det är få förunnat.
Många hälsningar
Annika Beijbom
Permalänk | Anmäl
Annika Beijbom, 2009-07-04, 15:51
Att bloggarna saknar betydelse kan bemötas med dels Liza Marklund-affären och "Glömda", FRA-debatten och PM Nilsson och Expressens (misslyckade) försök att avsätta Carl Bildt.
I alla dessa fall har bloggandet och även annan media som Flashback mfl spelat roll.
Den gode Schulman motsäger sig själv när han säger att FRA-debatten saknar intresse bland vanligt folk. Varför röstade då 7% på av svenskarna på Piratpartiet?
Permalänk | Anmäl
Ola, 2009-07-04, 15:55
Utan tvekan är Schulmans analys (som egentligen börjar utmärkt och provocerande) felaktig på många punkter, och den då inte överraskande felaktiga slutsatsen kan också direkt bemötas på många sätt. Själv gjorde jag det i anslutning till hans artikel.
Huruvida Schulman, som jag inte känner, är en mediahora/provokatör vet jag inte. Men i så fall så utgör en accepterande respons som ovan, hur emotionellt förståelig, rolig och avslöjande den än kan vara, enbart en passiv-aggressiv [ursäkta] nigning [/ursäkta] till honom.
Permalänk | Anmäl
Torbjörn Larsson OM, 2009-07-04, 16:40
Jag tror Schulman har rätt och håller med honom. Jag uppfattade varken ungdomsförakt eller kvinnoförakt i hans text. Den makt han skriver om och ifrågasätter är inte den makt de unga populära tjejer han "viftar bort" möjligen besitter.
Har ni läst texten eller bara skummat igenom den?
Toppen Schulman!
Permalänk | Anmäl
Jonas, 2009-07-04, 17:23
Det fungerar inte at säga att Schulman typ gör en Borat och låter sin egen person smyga tätt inpå sin måltavla tills de blir till förväxling lika. Och varför inte det? Jo, "Alex Schulman" har inte tillräckligt skarpa konturer för det, hans inlägg kommer att ge en mängd instämmanden från olika håll - både från tidningar och diverse webbcelebs - och Schulmans kärnpublik har aldrig varit Web 2-.0-folket: de som läste hans skandalblogg i Aftonbladet var inte någar sofistikerade storstadssbloggare utan oskolade bönder som trodde att det han skrev var sant (eller gjorde anspråk på att vra sant).
Om hans text skule vara satir, som Isobel föreslår, så är det en uselt genomförd satir: den har ingen tydlig måltavla och inget av den kognitiva laddning som bra satir behöver för att fungera. Däremot är det lätt att förstå den som en medial dribbling om man antar att den är allvar. Schgulman har insett att han inte kan fp mer av webbpossen just nu och intygar sin lojalitet mot tidningar och den "fina litteratur" där han aldrig hört hemma.
Permalänk | Anmäl
Rolf Höök, 2009-07-04, 17:43
Det kan ju tänkas att DN har lite nyhetstorka och då skickar de fram Alex för att skriva något provokativt och vips så länkar hela blogg-sverige till hans artikel i... just det, DN...
Permalänk | Anmäl
Patrik, 2009-07-04, 17:53
Schulmans artikel har vi här:
.
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/schulman-blogg-1.904970
.
Så talar en dålig förlorare som är livrädd för konkurrens och ser sitt eget kravlösa åsiktsmonopol, sin skyddade verkstad och sina oförtjänta privilegier hotade. Hans reaktion är hysterisk. Tankeredan saknas totalt., Numerären, var det? Visst, de aktiva bloggarna är få, men ännu färre trorde de gammalmediala kulturknuttarna av Schulmans eget märke vara, bara en sådan sak. Svenska företagsledare är inte heller särskilt många men har ändå mycket makt, osv. Schulman pratar kort sagt i nattmössan. Att DN inte refuserar dylik smörja får nog också anses signifikativt.
.
Bloggeriet är i hög grad stingsligt, skitigt, rörigt, virrigt och tål inte alls kritik, rena "kakofonin", många gånger, det är sant, men det är åtminstone åtskilligt bättre än det gammalmediala slappdravel som vi såg här.
.
Och framför allt är bloggeriet fritt, än så länge. Ocensurerat. Än så länge. Dock! Storebror ser oss. Och Alex Schulman, han är inte nådig, han.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-07-04, 18:15
Alla tidningar som har med den här nissen som är mediakåt och hycklare av största rang bojkattar jag.
Jag gick till Newsmill för jag trodde ert innehåll hade hög kvalite men detta är riktigt sunkigt. DN har dessvärre också blivit sunkigt på sistone. Hejdå
Permalänk | Anmäl
Bojkott, 2009-07-04, 19:03
Kan se hur vissa bloggare kan ta åt sig av Alex inlägg, men det centrala är att bloggen normalt sett inte konkurrerar med gammelmedia.
Visst finns det användning för bloggen som kommunikatör mellan folk i liknande stadier av livet och dess vikt ska inte trivialiseras men där ersätter bloggen snarast vecko/månadstidningar och har mycket liten inverkan på dagspressen (möjligen finns lite skvaller åt AB/GT et al).
När det kommer uppror från folket har däremot bloggen en möjlighet att i enskilda frågor påverka samhällsdebatten (som t.ex. angående FRA) och det missar Alex helt.
Hans slutsats att media ger bloggen för stor vikt håller jag personligen för sant, men den är viktig - i sitt sammanhang.
Permalänk | Anmäl
Jonas Fermefors, 2009-07-04, 19:10
Alex schulman försöker göra sig av med
elake-bloggaren-stämplen, genom att dömma ut hela bloggvärlden.
Jag tror inte att han driver med eller parodierar DN eller något annat gammelmedia.
Men jag tror att du Isobel Hadley-Kamptz driver med Alex Schulman...
Permalänk | Anmäl
Katarina, 2009-07-04, 19:46
... han vill ju bara ha uppmärksamhet på vilket sätt som helst. Nu har han 50.000 mindre i månadslön efter mångmiljonfiaskot aporna avslutats så i vanlig stil rör han om lite. Inte för att han har något att säga el bör tas på allvar, enbart för uppmärksamheten. Det är det han lever på - och nu fick han lite av mej med, varsågod, nu kanske värdet gick upp en spänn! :)
Permalänk | Anmäl
HelenMari, 2009-07-04, 20:24
Jag tycker att Alex artikel var klockren och Isobel förstår jag inte alls. Vadå "anknyter han till etablissemangets typiska hat mot unga kvinnor med makt"??
Han skriver helt korrekt att unga kvinnor som skriver om mode inte påverkar den politiska agendan. Det betyder inte att de bloggarna betyder mycket för många unga kvinnor. Men de poitiska partierna rättar knappast sin politik efter dem..
Permalänk | Anmäl
Pelle karlsson , 2009-07-04, 21:47
Å nej, I-lands problem..
Permalänk | Anmäl
Mike Nilson, 2009-07-04, 22:34
@Peter Ingestad
"Bloggeriet är i hög grad stingsligt, skitigt, rörigt, virrigt och tål inte alls kritik, rena "kakofonin", många gånger, det är sant, men det är åtminstone åtskilligt bättre än det gammalmediala slappdravel som vi såg här.
.
Och framför allt är bloggeriet fritt, än så länge. Ocensurerat. Än så länge. Dock! Storebror ser oss. Och Alex Schulman, han är inte nådig, han."
-Håller med!
Etablerad media känns som de inte representerar mig.
Deras krönikörer verkar köpta (är väl egentligen köpta!).
Artiklar som bygger på TT, ena artikeln lik den andra.
Kränker folk och missar bakgrunds fakta och ber aldrig om ursäkt.
Artikel serier som är sponsrade.
Tidningar som inte vill ställa sig i konflikt med sina ägare.
Nä! Alex om du ska representera någon form av motpol till bloggen så misslyckas du kapitalt.
Jag tror personligen att folk kommer att använda sig mer och mer av bloggar för att få ut ett mer värde av flödet av den korta debatten och de korta nyheter som flödar
Permalänk | Anmäl
Petter, 2009-07-04, 22:48
Jag tror inte Schulman har rätt, PP framgångar visar det. Men jag förstår inte upprörheten. Bloggarna får väl inte större eller mindre betydelse oavsett vad denne Schulman säger? Jag själv hörde hans tal från Almedalen när han sade exakt samma sak, jag bara ryckte på axlarna. Har han rätt så förändrar det knappast saken att han säger som det är, har han fel (vilket jag tror) så vad spelar det för roll vad han säger? Ni ger unge Schulman alldeles för stor betydelse, en enda stor kvasidiskussion egentligen.
Permalänk | Anmäl
Robsten, 2009-07-04, 23:26
Jag tror inte Schulman har rätt, PP framgångar visar det. Men jag förstår inte upprörheten. Bloggarna får väl inte större eller mindre betydelse oavsett vad denne Schulman säger? Jag själv hörde hans tal från Almedalen när han sade exakt samma sak, jag bara ryckte på axlarna. Har han rätt så förändrar det knappast saken att han säger som det är, har han fel (vilket jag tror) så vad spelar det för roll vad han säger? Ni ger unge Schulman alldeles för stor betydelse, en enda stor kvasidiskussion egentligen.
Permalänk | Anmäl
Robsten, 2009-07-04, 23:29
Schulman har ju rätt. Vem bryr sig om bloggar, annat än egotrippade ungdomar som manipulerats att tro att smink och märkeskläder är det viktigaste i livet.
Permalänk | Anmäl
Max, 2009-07-04, 23:32
Jag blir förvånad hur du - ni alla - skyddar honom. Ni tar varje tillfälle att ta honom till dager. Han är inte för jämställdhet och han är ingen samhällskritiker. Han är en nöjesjournalist som vet hur man använder media för sitt eget syfte. Det är många som är rädda för honom. Jag blir uppriktigt förvånad: är du allvarlig? Har du inte förstått?
Permalänk | Anmäl
Adam, 2009-07-04, 23:49
Vill bara tillägga att du måste ha missat 1000apor fullständigt. Andel hat som han har gett Blondinbella är nästan otroligt. Helt monstruösa, vidriga inlägg som bara grundar sig i hans oförmåga att förstå hur en ung tjej kunde vara mer framgångsrik än honom. Antingen är du själv ironisk eller så visar du häpnadsväckande okunnighet.
Permalänk | Anmäl
Adam, 2009-07-04, 23:55
Alex är för dum för att ha skrivit det med något annat än uppriktighet. Räcker med en snabb glimt av bla bla apor för att konstatera det.
Permalänk | Anmäl
T oB, 2009-07-05, 00:54
Den som har följt med vad Alex har skrivit tidigare om bloggandet som folkrörelse vet att han motsäger sig själv i DN-artikeln. Varför han gör det vet jag inte. Jag tror dock inte att han är ironisk. Vad kan det då vara? En känsla av nederlag för att hans 1000apor gick i konkurs?
I övrigt tycker jag Isobels inlägg är briljant. Bara en sån sak som att jag nu fått lära mig ett nytt begrepp: "DN-ism". Klockrent!
Permalänk | Anmäl
Fredrik Arvidsson, 2009-07-05, 04:01
kan någon förklara vad som menas med "DN-ism"?
Permalänk | Anmäl
tootsie, 2009-07-05, 13:54
Läs Robin Höök's kommentar ovan era tolvåriga schulman lovers så fattar ni att Alex varken har kommit till någon insikt eller är så djupsinnig att han med texten i DN skulle vara satirisk och gestaltat en högt uppsatt DN-chef, som Isobel här på nåt konstigt vänster verkar ha tolkat...
Eller är det i själva verket Isobel som är ironisk, för annars kan hon inte läst mycket av Alex "alster" genom åren. Han är ingen djuplodande tänkare precis. Bara en osäker opportunist.
Permalänk | Anmäl
mag1, 2009-07-05, 17:42
hallå???
kan ingen berätta vad DN-ism betyder? eller är det ingen som vet?
isobel??
Permalänk | Anmäl
tootsie, 2009-07-06, 20:39
@Isobel Hadley-Kamptz
Ja Alex lyckades med att få dig att skriva 500 ord om just Alex - där du uppenbarligen tolkat in saker som Alex inte skrivit. Han har inte lagt in ngt värde i sin text vad det gäller modebloggande tjejer. Han säger varken att de är värdelösa, mediokra eller meningslösa - det är du själv som på något sätt läst in detta i Alex text. Undrar varför du reagerat så starkt? hmmmmm
Permalänk | Anmäl
Martin.M, 2009-07-07, 07:26
Ursäkta mig, men - vem är denne Alex Schulman?
Permalänk | Anmäl
Pertti Johannes, 2009-07-10, 10:40
Det verkar som om Schulman hittat en känslig punkt här! Börjar inte Newsmill kännas lite överspelat nu? Upp som en sol, men lika fort ner igen. Vad gör ni om ett år allesammans? Alex Schulman är kanske inte något geni, men nog är han väl den smartaste svenske bloggaren i alla fall.
Permalänk | Anmäl
Jomon Denki, 2009-07-10, 11:39
cking is replica Concord Les Palais the Wall of Democracy best omega watches replica on Baynard Street, which replica Baume Mercier capeland is festooned with posters best omega watches replica and newspaper cuttings documenting replica watches sale the changing situation in Breitling Navitimer China. Colombus Park, at replica Rolex Sea Dweller the corner of Mulberry Breitling Windrider sale and Baynard streets offers Baume Mercier Baume and Mercier Riviera an opportunity to unwind cheap watches in a green oasis and watch Chinatown's residents play Chi
Permalänk | Anmäl
omega watches, 2010-07-17, 04:20
Everyone wants be noticed and be an icon of the latest fashion. This is now everyone’s wish to be the centre of attention on any social gathering. This wish is most of the times satisfied with the help of clothing, jewelry and get up. Branding is the prompt and most effective way to accomplish this wish. It is a known fact that only trendy clothes do not make you stand out. So, what is the other accessory which is equally important? Yes, it is a striking watch. It is well known saying that a man is distinguished with his pen and his watch. However, not everyone can afford the high end branded watches and it remains as a dream for most people. It is now not as much difficult for an individual to buy a branded watch. Replica watches are now easily available with the same quality and features and one can easily get his favorite branded watch on remarkable price fraction. Not only are they designed attractively, but also are of superior quality. And what's more, they come with reasonable price tags too! What else could anyone have asked for?So we shopreplica watches
rolex
rolex watches
omega watches
fake rolex
rolex replicaQuality is very good
Permalänk | Anmäl
liumang, 2010-07-21, 13:09
Unsere Produktreihe beinhaltet ein komplettes Sortiment an Störsendern, einschließlich Handy-Störsendern (inklusive tragbare Handy-Störsendern, (inklusive tragbare Handy-Störsender, Tisch-Störsender für Handys, an der Wand montierte Störsender für Handys, Störsender für Handys in Gefängnissen, Störsender für Handys an Tankstellen, Bomben-Störsender), Handy-Jammer (inklusive tragbare Handy-Jammer, Tisch-Jammer für Handys, an der Wand montierte Jammer für Handys, Jammer für Handys in Gefängnisszellen), GPS-Jammer und Jammer für Abhörgeräte (inklusive HF-Jammer, Bluetooth-Jammer, WiFi-Jammer, Audio-Jammer, Video-Jammer und Drahtlos-Jammer). Wir produzieren Handy-Blocker und Mobilfunktelefon-Blocker Wir produzieren Handy-Blocker und Mobilfunktelefon-Blocker für sehr geringe und sehr hohe Ausgangsleistungen für verschiedene Anwendungen, wie kleine Besprechungsräume und Regierungsanlagen. Wir stellen außerdem zusätzliche Produkte in diesem Bereich her, einschließlich ein vollständiges Produktsortiment an Signalerkennungsgeräten (Geräte zum Erkennen von Handysignalen, Signalen von Mobilfunkgeräten, WiFi-Geräten, HF-Geräten, Bluetooth-Geräten und Abhörgeräten) sowie Taschen zum Blockieren von Signalen.
Permalänk | Anmäl
samenzhen, 2010-07-22, 12:34
utopia
Wow, a quick glance at NPR today reveals a bad day for the art World. Michael Jordan Shoes was a true pioneer, a too-often unsung hero of Reggae. His Rock MBT Discount was All Good, and I absolutely LOVE the old Dance Hall stuff. Love it. I'll never forget meeting people like UGGS,Ugg Boots and people like Pere Ubu's Allen Ravenstine, Roldo Bartimole. cheap ugg boots, ugg classic boots, John Ettore. Anastasia Pantsios. Fred Coach Purses,Coach Handbags in Coach Outlet Store And Gucci Shoes. Pekar was, well..... one funny brother with a social conscience. Pam Arvidson/Hambone...... 1988 we were all working at or in some air max,nike air max contributing to the Cleveland Edition, Cleveland's first real Independent newspaper, and we said and did what we nike dunk, we just didn't give a shot, kept it Real. Thanks to Bill Gunlocke.
Permalänk | Anmäl
dxc, 2010-07-24, 01:42
53 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Vad vill den här människan säga? Jag förstår ingenting.
Alex Schulman är en patetisk mobbare som lever på att få uppmärksamhet (dvs mediah*ra).
Allt är en provokation som borde tas för vad den är...provokation!
Han lever på reta upp folk, mobba och nedvärdera, med andra ord ett troll.
Att han nu på DN debatt försöker sig på att intellektualisera sin provokation gör inte saken bättre!
Gratis till Alex Schulman du lyckas få ditt namn att cirkulera runt i media men det du säger är inte speciellt revolutionerande eller intelligent.
Fast det är nog inte tanken heller, utan det är uppmärksamheten du får!
Ja jag håller med dig med förbehållet att även tanter skriver på Newsmill och använder bloggossfären. Jag räknar mig själv dit. Tant då i stolt bemärkelse. Jag tror inte att den gode Alex har problem med sin syn på kvinnor, varken unga eller gamla, men han slår alltid åt alla håll, ståuppare som han egentligen är.
För övrigt röstade alla i min familj på Piratpartiet. Själv var jag för slö för att orka gå och rösta, men jag tyckte det räckte med att jag visste att tre andra gjorde det. Röstade rätt alltså.
intressant det där att unga kvinnor som skriver om mode och dylikt är så provocerande, gjorde samma reflektion på min blogg http://lilith.blogg.se
Alex Schulman är normalt inte min favorit, men i artikeln om bloggar i Sverige så har han många träffsäkra kommentarer. Isobel Hadley-Kamptz tycks inte ha förstått någonting och lyckas visa detta på ett avslöjande sätt.
Ville bara säga att jag tycker du skriver bra.
Vem är denne alex?
Varför ha så stor respekt för vad Alex Schulman skriver?? Jag ställer mig helt frågande till Isobel Hadley-Kamptz inlägg.
Schulman svamlar ju bara på som den blajbloggare han är. Är det någon som har det minsta förtroende för Alex Schulman och hans bloggar??
Det faktum att jag själv är 50+ och har bloggat i över 3 år visar att det inte bara är en tonårsgrej! Jag skriver inte om mode och smink men däremot om allt aktuellt inom samhällsdebatten - och - jag har många läsare. Därmed tror jag också att jag påverkar. Det visar för övrigt kommentarerna och diskussionerna på min blogg ligksom personligen i vardagslivet.
Jag läser också själv bloggar - intressanta, livfulla bloggar om sådant som intresserar mig - och de handlar aldrig om mode och är inte det minsta tramsiga.
GLÖM vad Alex Schulman skriver! Det finns ingen som helst anledning att ta notis om artikeln.
Den är INTE kvinnokränkande och den har INGENTING med verklighetens bloggande att göra.
Den enda anledningen till att Alex Schulman puliceras i DN är att han har ett känt efternamn och kända föräldrar. För vad han själv åstadkommit under sin livstid borde sannerligen inte förära honom en plats bland DN:s skribenter.
Isobel, du har så rätt - som vanligt!!
Du var dessutom helt suverän på integritetsseminariet i torsdags som Fores ordnade! Det är så gravt skevt att påstått seriösa skribenter lägger tid på att smutskasta framgångsrika bloggare. Inte minst med tanke på att 1000apor gått i graven. Blondinbella har uppenbarligen en affärsidé som fungerar, hon har lyckats kapitalisera på sin äkthet och det är få förunnat.
Många hälsningar
Annika Beijbom
Att bloggarna saknar betydelse kan bemötas med dels Liza Marklund-affären och "Glömda", FRA-debatten och PM Nilsson och Expressens (misslyckade) försök att avsätta Carl Bildt.
I alla dessa fall har bloggandet och även annan media som Flashback mfl spelat roll.
Den gode Schulman motsäger sig själv när han säger att FRA-debatten saknar intresse bland vanligt folk. Varför röstade då 7% på av svenskarna på Piratpartiet?
Utan tvekan är Schulmans analys (som egentligen börjar utmärkt och provocerande) felaktig på många punkter, och den då inte överraskande felaktiga slutsatsen kan också direkt bemötas på många sätt. Själv gjorde jag det i anslutning till hans artikel.
Huruvida Schulman, som jag inte känner, är en mediahora/provokatör vet jag inte. Men i så fall så utgör en accepterande respons som ovan, hur emotionellt förståelig, rolig och avslöjande den än kan vara, enbart en passiv-aggressiv [ursäkta] nigning [/ursäkta] till honom.
Jag tror Schulman har rätt och håller med honom. Jag uppfattade varken ungdomsförakt eller kvinnoförakt i hans text. Den makt han skriver om och ifrågasätter är inte den makt de unga populära tjejer han "viftar bort" möjligen besitter.
Har ni läst texten eller bara skummat igenom den?
Toppen Schulman!
Det fungerar inte at säga att Schulman typ gör en Borat och låter sin egen person smyga tätt inpå sin måltavla tills de blir till förväxling lika. Och varför inte det? Jo, "Alex Schulman" har inte tillräckligt skarpa konturer för det, hans inlägg kommer att ge en mängd instämmanden från olika håll - både från tidningar och diverse webbcelebs - och Schulmans kärnpublik har aldrig varit Web 2-.0-folket: de som läste hans skandalblogg i Aftonbladet var inte någar sofistikerade storstadssbloggare utan oskolade bönder som trodde att det han skrev var sant (eller gjorde anspråk på att vra sant).
Om hans text skule vara satir, som Isobel föreslår, så är det en uselt genomförd satir: den har ingen tydlig måltavla och inget av den kognitiva laddning som bra satir behöver för att fungera. Däremot är det lätt att förstå den som en medial dribbling om man antar att den är allvar. Schgulman har insett att han inte kan fp mer av webbpossen just nu och intygar sin lojalitet mot tidningar och den "fina litteratur" där han aldrig hört hemma.
Det kan ju tänkas att DN har lite nyhetstorka och då skickar de fram Alex för att skriva något provokativt och vips så länkar hela blogg-sverige till hans artikel i... just det, DN...
Schulmans artikel har vi här:
.
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/schulman-blogg-1.904970
.
Så talar en dålig förlorare som är livrädd för konkurrens och ser sitt eget kravlösa åsiktsmonopol, sin skyddade verkstad och sina oförtjänta privilegier hotade. Hans reaktion är hysterisk. Tankeredan saknas totalt., Numerären, var det? Visst, de aktiva bloggarna är få, men ännu färre trorde de gammalmediala kulturknuttarna av Schulmans eget märke vara, bara en sådan sak. Svenska företagsledare är inte heller särskilt många men har ändå mycket makt, osv. Schulman pratar kort sagt i nattmössan. Att DN inte refuserar dylik smörja får nog också anses signifikativt.
.
Bloggeriet är i hög grad stingsligt, skitigt, rörigt, virrigt och tål inte alls kritik, rena "kakofonin", många gånger, det är sant, men det är åtminstone åtskilligt bättre än det gammalmediala slappdravel som vi såg här.
.
Och framför allt är bloggeriet fritt, än så länge. Ocensurerat. Än så länge. Dock! Storebror ser oss. Och Alex Schulman, han är inte nådig, han.
Alla tidningar som har med den här nissen som är mediakåt och hycklare av största rang bojkattar jag.
Jag gick till Newsmill för jag trodde ert innehåll hade hög kvalite men detta är riktigt sunkigt. DN har dessvärre också blivit sunkigt på sistone. Hejdå
Kan se hur vissa bloggare kan ta åt sig av Alex inlägg, men det centrala är att bloggen normalt sett inte konkurrerar med gammelmedia.
Visst finns det användning för bloggen som kommunikatör mellan folk i liknande stadier av livet och dess vikt ska inte trivialiseras men där ersätter bloggen snarast vecko/månadstidningar och har mycket liten inverkan på dagspressen (möjligen finns lite skvaller åt AB/GT et al).
När det kommer uppror från folket har däremot bloggen en möjlighet att i enskilda frågor påverka samhällsdebatten (som t.ex. angående FRA) och det missar Alex helt.
Hans slutsats att media ger bloggen för stor vikt håller jag personligen för sant, men den är viktig - i sitt sammanhang.
Alex schulman försöker göra sig av med
elake-bloggaren-stämplen, genom att dömma ut hela bloggvärlden.
Jag tror inte att han driver med eller parodierar DN eller något annat gammelmedia.
Men jag tror att du Isobel Hadley-Kamptz driver med Alex Schulman...
... han vill ju bara ha uppmärksamhet på vilket sätt som helst. Nu har han 50.000 mindre i månadslön efter mångmiljonfiaskot aporna avslutats så i vanlig stil rör han om lite. Inte för att han har något att säga el bör tas på allvar, enbart för uppmärksamheten. Det är det han lever på - och nu fick han lite av mej med, varsågod, nu kanske värdet gick upp en spänn! :)
Jag tycker att Alex artikel var klockren och Isobel förstår jag inte alls. Vadå "anknyter han till etablissemangets typiska hat mot unga kvinnor med makt"??
Han skriver helt korrekt att unga kvinnor som skriver om mode inte påverkar den politiska agendan. Det betyder inte att de bloggarna betyder mycket för många unga kvinnor. Men de poitiska partierna rättar knappast sin politik efter dem..
Å nej, I-lands problem..
@Peter Ingestad
"Bloggeriet är i hög grad stingsligt, skitigt, rörigt, virrigt och tål inte alls kritik, rena "kakofonin", många gånger, det är sant, men det är åtminstone åtskilligt bättre än det gammalmediala slappdravel som vi såg här.
.
Och framför allt är bloggeriet fritt, än så länge. Ocensurerat. Än så länge. Dock! Storebror ser oss. Och Alex Schulman, han är inte nådig, han."
-Håller med!
Etablerad media känns som de inte representerar mig.
Deras krönikörer verkar köpta (är väl egentligen köpta!).
Artiklar som bygger på TT, ena artikeln lik den andra.
Kränker folk och missar bakgrunds fakta och ber aldrig om ursäkt.
Artikel serier som är sponsrade.
Tidningar som inte vill ställa sig i konflikt med sina ägare.
Nä! Alex om du ska representera någon form av motpol till bloggen så misslyckas du kapitalt.
Jag tror personligen att folk kommer att använda sig mer och mer av bloggar för att få ut ett mer värde av flödet av den korta debatten och de korta nyheter som flödar
Jag tror inte Schulman har rätt, PP framgångar visar det. Men jag förstår inte upprörheten. Bloggarna får väl inte större eller mindre betydelse oavsett vad denne Schulman säger? Jag själv hörde hans tal från Almedalen när han sade exakt samma sak, jag bara ryckte på axlarna. Har han rätt så förändrar det knappast saken att han säger som det är, har han fel (vilket jag tror) så vad spelar det för roll vad han säger? Ni ger unge Schulman alldeles för stor betydelse, en enda stor kvasidiskussion egentligen.
Jag tror inte Schulman har rätt, PP framgångar visar det. Men jag förstår inte upprörheten. Bloggarna får väl inte större eller mindre betydelse oavsett vad denne Schulman säger? Jag själv hörde hans tal från Almedalen när han sade exakt samma sak, jag bara ryckte på axlarna. Har han rätt så förändrar det knappast saken att han säger som det är, har han fel (vilket jag tror) så vad spelar det för roll vad han säger? Ni ger unge Schulman alldeles för stor betydelse, en enda stor kvasidiskussion egentligen.
Schulman har ju rätt. Vem bryr sig om bloggar, annat än egotrippade ungdomar som manipulerats att tro att smink och märkeskläder är det viktigaste i livet.
Jag blir förvånad hur du - ni alla - skyddar honom. Ni tar varje tillfälle att ta honom till dager. Han är inte för jämställdhet och han är ingen samhällskritiker. Han är en nöjesjournalist som vet hur man använder media för sitt eget syfte. Det är många som är rädda för honom. Jag blir uppriktigt förvånad: är du allvarlig? Har du inte förstått?
Vill bara tillägga att du måste ha missat 1000apor fullständigt. Andel hat som han har gett Blondinbella är nästan otroligt. Helt monstruösa, vidriga inlägg som bara grundar sig i hans oförmåga att förstå hur en ung tjej kunde vara mer framgångsrik än honom. Antingen är du själv ironisk eller så visar du häpnadsväckande okunnighet.
Alex är för dum för att ha skrivit det med något annat än uppriktighet. Räcker med en snabb glimt av bla bla apor för att konstatera det.
Den som har följt med vad Alex har skrivit tidigare om bloggandet som folkrörelse vet att han motsäger sig själv i DN-artikeln. Varför han gör det vet jag inte. Jag tror dock inte att han är ironisk. Vad kan det då vara? En känsla av nederlag för att hans 1000apor gick i konkurs?
I övrigt tycker jag Isobels inlägg är briljant. Bara en sån sak som att jag nu fått lära mig ett nytt begrepp: "DN-ism". Klockrent!
kan någon förklara vad som menas med "DN-ism"?
Läs Robin Höök's kommentar ovan era tolvåriga schulman lovers så fattar ni att Alex varken har kommit till någon insikt eller är så djupsinnig att han med texten i DN skulle vara satirisk och gestaltat en högt uppsatt DN-chef, som Isobel här på nåt konstigt vänster verkar ha tolkat...
Eller är det i själva verket Isobel som är ironisk, för annars kan hon inte läst mycket av Alex "alster" genom åren. Han är ingen djuplodande tänkare precis. Bara en osäker opportunist.
Alex är sponsrad av AIK http://marianova.com/users/annikamarusarz/blog/charlie-schulman
hallå???
kan ingen berätta vad DN-ism betyder? eller är det ingen som vet?
isobel??
@Isobel Hadley-Kamptz
Ja Alex lyckades med att få dig att skriva 500 ord om just Alex - där du uppenbarligen tolkat in saker som Alex inte skrivit. Han har inte lagt in ngt värde i sin text vad det gäller modebloggande tjejer. Han säger varken att de är värdelösa, mediokra eller meningslösa - det är du själv som på något sätt läst in detta i Alex text. Undrar varför du reagerat så starkt? hmmmmm
Ursäkta mig, men - vem är denne Alex Schulman?
Det verkar som om Schulman hittat en känslig punkt här! Börjar inte Newsmill kännas lite överspelat nu? Upp som en sol, men lika fort ner igen. Vad gör ni om ett år allesammans? Alex Schulman är kanske inte något geni, men nog är han väl den smartaste svenske bloggaren i alla fall.
cking is replica Concord Les Palais the Wall of Democracy best omega watches replica on Baynard Street, which replica Baume Mercier capeland is festooned with posters best omega watches replica and newspaper cuttings documenting replica watches sale the changing situation in Breitling Navitimer China. Colombus Park, at replica Rolex Sea Dweller the corner of Mulberry Breitling Windrider sale and Baynard streets offers Baume Mercier Baume and Mercier Riviera an opportunity to unwind cheap watches in a green oasis and watch Chinatown's residents play Chi
Everyone wants be noticed and be an icon of the latest fashion. This is now everyone’s wish to be the centre of attention on any social gathering. This wish is most of the times satisfied with the help of clothing, jewelry and get up. Branding is the prompt and most effective way to accomplish this wish. It is a known fact that only trendy clothes do not make you stand out. So, what is the other accessory which is equally important? Yes, it is a striking watch. It is well known saying that a man is distinguished with his pen and his watch. However, not everyone can afford the high end branded watches and it remains as a dream for most people. It is now not as much difficult for an individual to buy a branded watch. Replica watches are now easily available with the same quality and features and one can easily get his favorite branded watch on remarkable price fraction. Not only are they designed attractively, but also are of superior quality. And what's more, they come with reasonable price tags too! What else could anyone have asked for?So we shopreplica watches
rolex
rolex watches
omega watches
fake rolex
rolex replicaQuality is very good
Unsere Produktreihe beinhaltet ein komplettes Sortiment an Störsendern, einschließlich Handy-Störsendern (inklusive tragbare Handy-Störsendern, (inklusive tragbare Handy-Störsender, Tisch-Störsender für Handys, an der Wand montierte Störsender für Handys, Störsender für Handys in Gefängnissen, Störsender für Handys an Tankstellen, Bomben-Störsender), Handy-Jammer (inklusive tragbare Handy-Jammer, Tisch-Jammer für Handys, an der Wand montierte Jammer für Handys, Jammer für Handys in Gefängnisszellen), GPS-Jammer und Jammer für Abhörgeräte (inklusive HF-Jammer, Bluetooth-Jammer, WiFi-Jammer, Audio-Jammer, Video-Jammer und Drahtlos-Jammer). Wir produzieren Handy-Blocker und Mobilfunktelefon-Blocker Wir produzieren Handy-Blocker und Mobilfunktelefon-Blocker für sehr geringe und sehr hohe Ausgangsleistungen für verschiedene Anwendungen, wie kleine Besprechungsräume und Regierungsanlagen. Wir stellen außerdem zusätzliche Produkte in diesem Bereich her, einschließlich ein vollständiges Produktsortiment an Signalerkennungsgeräten (Geräte zum Erkennen von Handysignalen, Signalen von Mobilfunkgeräten, WiFi-Geräten, HF-Geräten, Bluetooth-Geräten und Abhörgeräten) sowie Taschen zum Blockieren von Signalen.
utopia
Wow, a quick glance at NPR today reveals a bad day for the art World. Michael Jordan Shoes was a true pioneer, a too-often unsung hero of Reggae. His Rock MBT Discount was All Good, and I absolutely LOVE the old Dance Hall stuff. Love it. I'll never forget meeting people like UGGS,Ugg Boots and people like Pere Ubu's Allen Ravenstine, Roldo Bartimole. cheap ugg boots, ugg classic boots, John Ettore. Anastasia Pantsios. Fred Coach Purses,Coach Handbags in Coach Outlet Store And Gucci Shoes. Pekar was, well..... one funny brother with a social conscience. Pam Arvidson/Hambone...... 1988 we were all working at or in some air max,nike air max contributing to the Cleveland Edition, Cleveland's first real Independent newspaper, and we said and did what we nike dunk, we just didn't give a shot, kept it Real. Thanks to Bill Gunlocke.