Ingenting blir bättre för att ett företag slutar med sina planerade marknadsföringsinsatser. Titta på hur banan för VOR är lagd: precis genom de länder där Volvo bör öka sina marknadsandelar. Verkligheten sträcker sig längre än bara till individens situation.
Vad spelar det för roll att Volvo pumpar in pengar i anställda om man snart inte säljer några fordon? Är det rätt att verklighetsförneka och skjuta upp det oundvikliga ett litet tag till? Vad tjänar en titel som Sveriges bästa arbetsgivare till annat än hålla folk i nån slags trygghetsinhägnad om företaget inte tjänar pengar?
Du pratar om att "pengarna verkar finnas" - men de pengar som gått till VOR var förmodligen öronmärkta långt innan uppsägningarna. Det är inte en och samma pengapåse vi pratar om.
De pengar som gått till marknadsföringen kring VOR är knappast "slösade". Lika lite som det är Volvos skyldighet att hålla någon med jobb, lika lite spenderas marknadsföringsbudgeten för att det är kul med prestigesegling. Faktum är, ska du och andra få chansen att få tillbaka jobben så finns det en god möjlighet att VOR faktiskt har gjort sitt för att på lång sikt öka chanserna till det.
Permalänk | Anmäl
A.L, 2009-06-16, 15:05
"Volvo rage boy" är tillbaka, med lika världsfrånvända åsikter som tidigare.
Det är väl precis nu som Volvo måste stärka sitt varumärke och ta marknadsandelar. Att sitta hemma på kammaren och putsa på något gammalt pris för "bästa arbetsgivare" hjälper föga. Volvo Ocean Race är en lysande marknadsföringsinsats och det är just marknadsföring som måste till. Det spelar absolut ingen som helst roll hur bra bilar Volvo tillverkar eller hur bra de anställda har det om ändå ingen vill köpa bilarna. Då blir det inga anställningar alls.
De Souza skriver vidare om att satsa på de anställda. Var någonstans i de volvoanställdas avtal stod det att företaget var skyldiga att hålla dem med sysselsättning från vaggan till graven. Lite ansvar för sin egen kompetens får man allt ta själv också och inte bara gapa som gökungar. Det står var och en fritt att vidareutbilda sig. Utbildning är kostnadsfri i Sverige så det är bara att ta tag i sitt liv och sluta vänta på att någon annan ska komma och skedmata.
Permalänk | Anmäl
A.Jonsson, 2009-06-16, 15:27
Herr de Souza,
.
Du förstår säkert att Volvos huvuduppgift är att sälja fordon och därmed förnöja de som äger Volvo med utdelning (ränta på insatt kapital) och den övriga glädje ett bilmärke har att erbjuda. Företaget har intäkter och kostnader där en marknadsföringsbudget knutet till ett långsiktigt varumärkesarbete ingår.
.
När lagerstocken överskrider alla tidigare nivåer och man inte får avsättning för de fordon man bygger utan riskerar att tvingas att skrota fordon så är kostnad nedskärningar i den direkta produktionen ett självklart val.
.
Att samtidigt inte lägga det krut man har på att hålla varumärke intakt och sälja och synas, särskilt med ett så långsiktigt och integrerat engagemang som Volvo Ocean Race skulle vara rätt korkat.
.
Jag är säker på att du inte håller med mig och föreslår att du och dina vänner köper aktier i Ford och engagerar i ert företag.
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2009-06-16, 15:39
Det finns ett litet problem med grundförutsättningen för hela artikeln: "Det spelar ingen roll om företaget går med vinst i miljarder, det är hanterandet av vinsten som är det viktiga." Det behövs en vinst. För att ens ha en möjlighet att Volvo skall gå med vinst så måste man sälja. Att i kris dra ner på marknadsföringen för att kasta pengar över de uppsagda är vansinne och leder till att fler (alla?) blir uppsagda. Nä, inte i det kommunistiska paradiset förstås - men här i verkligheten.
Permalänk | Anmäl
Christer E, 2009-06-16, 15:44
När Volvo arrangerar VOR är en det en del av en noga genomtänkt marknadsförings strategi med syfte att skapa en känsla av vad Volvo står för och vad Volvo och Volvoägare vill bli förknippade med.(äventyr) Volvo har länge associerats med begrepp som säker och tråkig (boxy but safe).
Vill man byta image och bredda kundbasenr i USA och europa så måste Volvo framstå som ett äventyrligt och säkert alternativ och då är ett VOR ett utmärkt sätt att positionera Volvo och Volvoägarna.
Dessutom går det inte att bromsa sig ur en uppförsbacke.
Permalänk | Anmäl
Robert, 2009-06-16, 17:47
En eller några tusen arbetslösa volvoarbetare spelar ingen roll så länge det blir bra TV och utmärkt underhållning av VOR. Och nej, det är inte cynism eller egoism - det handlar om marknadsföring och försäljningspotential.
Om så Volvo kunde klara sig utan varenda mutterdragare i Torslanda så skulle man göra det. För det vill man. Det finns inget egenvärde att folk går och är ineffektiva på Torslanda.
Och illojala kommentarer som SdS kommer med här är ytterligare bevis FÖR att det behövs färre volvoanställda och fler evenemang av den här sorten. Imorgon skall vi titta på båtarna, dricka skumpa och äta snittar. DET ger mervärden för Volvo som får sälja fler bilar och kanske några få inte blir arbetslösa i Göteborg. Det är BRA.
Kan du argumentera emot kapitalism så varsågod och försök, men du kommer inte att lyckas.
Permalänk | Anmäl
Stock Konservativ, 2009-06-16, 19:57
Vid Gud vad trött jag blir på alla moral tanter/gubbar. Sebastian - du är som vilken förkunnare som helst!
Ni vet väl alla att arvsynden är starkare än nån sin. Vi nu levande har skuld för vad alllt elakt som gjorts i everinnerliga tider. Mot samer, mot afrikaner, mot romer, mot.. mot vad som helst. Skämmas - vi skall!
Volvo skall sälja lastbilar. Ericsson skall sälja mobilsystem. Saab skall sälja bilar.
Hur många lastbilar mer säljer Volvo på racet? Hur många telesystem säljer Ericsson på ocean race?
Knappast några. Eller bevisa motsatsen! Den som kan. Klart att bolagen måste smörja kunder - men är inte det här segleriet lite i dyraste laget?
Fast6 Svanstedt&Johansson gillar ju segling. Dessutom har jag hört att dom numera är klimatsmarta.
I all hast.
Måste ut och mjölka/Igor
Numera bonde (roligare än att vara börsdirektör)
Permalänk | Anmäl
Igor Butwartz, 2009-06-16, 21:08
Tycker att svenska företag satsar för mycket på snobbsporter som golf, segling och hästhoppning. Kanske det är många svenskar som utövar dessa sporter, men hur är det med amerikaner, eller europeer i övrigt? Det är nog ändå så att märket syns mer om man satsar på fotboll.
Permalänk | Anmäl
Khan, 2009-06-16, 21:22
Khan,
.
Du fattar vilket jävla Business Case du sitter på va? Sätt igång, ut och skörda!
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2009-06-16, 21:54
Det som behövs är att arbetarna själva tar över Volvo. Sparkar kapitalisterna i röva och börjar bygga elbilar. För det är det som är framtiden. Små nätta elbilar och några större.
För övrigt är det bästa att alla arbetare tar över hela Sverige, sparkar ut alla giriga chefer och gör dem arbetslösa. Är de snälla kan de få sopa golvet på fabrikerna sedan. Är de dumma får de gå i tjära och fjädrar!
Upp till kamp emot kvalen, sista striden det är.....
Permalänk | Anmäl
Dan, 2009-06-16, 23:00
Utan marknadsföring skulle det inte säljas några bilar och det skulle inte behövas några volvoarbetare. Självklart finns det bra och dålig marknadsföring men jag tror nog att det är en genomtänkt strategi hos Volvo att förknippas med statussporter som segling, hästhoppning och golf. Facket och arbetarna borde vara glada om knösarna köper Volvo.
Permalänk | Anmäl
Håkan Thorsell, 2009-06-16, 23:11
Kahn.
Att Volvo satsar på statussporterna kan nog också ha att göra med att de inte är vanliga Svenssons (eller Average Joes) Volvo vill nå ut med reklamen till (i detta fallet). Volvo har en stor andel av de bilar som säljs som tjänstefordon. Även som Håkan här ovan skriver, att det förknippas med status. Att äga en Volvo i t.ex. USA har betydligt större status än att äga en Volvo i Sverige.
Dan.
Sista striden har varit. Ni förlorade.
Permalänk | Anmäl
Antropos, 2009-06-17, 03:57
Efter en snabb genomläsning kan jag konstatera att de flesta inläggen kommer från Volvos ledning.
Permalänk | Anmäl
Elisabeth, 2009-06-17, 07:11
@Elisabeth:
Eller så har alla fattat att vettig, långsiktig, planerad och varumärkesförflyttande marknadsföring behövs för att rädda det där företaget, förutom du.
Tror knappast att Volvos ledning ens hittar hit, faktiskt.
Permalänk | Anmäl
A.L, 2009-06-17, 09:30
Seriöst.
Tror du att de säljer mer bilar om de slutar med marknadsföring? De kanske ska sluta helt med marknadsföring och satsa allt på löner? Massa välbetalda människor säljer tyvärr inte bilar, det gör efterfrågan och den får man genom marknadsföring.
Permalänk | Anmäl
Oscar, 2009-06-17, 10:17
Oscar har givetvis rätt. Det handlar inte om moral, utan om affärer. Volvo sponsrar ju inte ocean race för att volvo tycker det är mysigt, utan för att göra affärer, vilket i sin tur gagnar volvoarbetarna som på så sätt får ökade chanser att behålla jobbet etc. Sen gör artikelförfattaren en rad påståenden utan att redovisa minsta sakunderlag eller bärande argument för dessa. Det gör han för att på så sätt framställa sig själv som en moraiskt högtstående person. Det är skenheligt strunt. Usch, vilka dumma människor det finns!
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-06-17, 11:41
@Elisabeth
.
Och du bevisar intelligensen hos den genomsnittlige socialdemokraten.
.
QED
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2009-06-17, 11:52
Hur kan man ens släppa igenom den här typen av Aftonposten-artiklar?
Det är väl uppenbart att Volvo bygger varumärke med tävlingen och inte gör det för att bränna pengar på sina hobbyprojekt!
Volvo är utomlands inte en sossebil (även alla de gråsossar som köpte sig en skinande blank 245:a drömde om annat än gröt och fabriksgolv när de plockade ut dessa kolosser - även om de kunde hävda patriotism/socialdemokrati i köpet på gatan i Säffle) utan skall stå för något lite mer raffinerat och spännande - doktorer kör Volvo i filmerna och segeltävlingar bär dess namn. Detta måste till när man inte kan konkurrera med Audi/BMW om kvalitetskänsla el. dyl.
Permalänk | Anmäl
Jon Santos, 2009-06-17, 12:38
Sebastian De Souza,
jag tycker att din artikel var klockren, och jag hoppas att alla i Volvos ledning läser den - och att de har mer öppna sinnen än direktörskramarna här i kommentatorsspalten ;-)
Mycket bra, och skriv fler artiklar!
Permalänk | Anmäl
johnny, 2009-06-17, 14:12
Avtalet om VOR skrevs för flera år sedan, och är i mitt tycke ett bra sätt att visa sig. Hur många gånger har inte Volvo nämnts i detta samanhang, Se på förra sponsorn, dom flesta kommer ihåg vilka det var.
Permalänk | Anmäl
Gustav Nilsson, 2009-06-17, 14:45
Avtalet om VOR skrevs för flera år sedan, och är i mitt tycke ett bra sätt att visa sig. Hur många gånger har inte Volvo nämnts i detta samanhang, Se på förra sponsorn, dom flesta kommer ihåg vilka det var.
Permalänk | Anmäl
Gustav Nilsson, 2009-06-17, 14:46
Det är lätt att glömma bort att Volvo i första hand har kommit till utifrån ägarnas affärside att erbjuda marknaden en produkt som efterfrågas på marknaden. Volvo har således inte uppstått för att skapa sysselsättning åt anställda. De anställda är bara en förutsättning för affärsidens genomförande. Om de anställda anser att de kan göra detta bättre, med eller utan reklam; än nuvarande ägare så var så goda och lägg ett bud.
Björn
Permalänk | Anmäl
Björn, 2009-06-17, 15:18
Håkan Thorsell
Sista striden har inte varit. De generationer som nu kommer upp har inte strid i blodet eller har mycket mer tålamod än tidigare generationer. Vänta bara tills måget verkligen är rågat. Då handlar det inte längre om att demonstrera.....
Permalänk | Anmäl
Nils-Erik Olsson, 2009-06-17, 16:23
Håkan Thorsell
Om det som ska hända då är att alla ska börja köpa volvo så är det ju jättebra.
Björn
Permalänk | Anmäl
Björn, 2009-06-17, 18:32
Förlåt min kommentar till Håkan Thorsell skulle varit till Nils-Erik Olsson.
Med tillägget att ingen skulle vara gladare än vi som äger Volvo (vilket nästan hela befolkningen gör) om Du fick igång försäljningen av de produkter Volvo tillverkar. Du kanske är bättre skickad än de som har beteendevetande och marknadsförings-bakgrund.
Björn
Permalänk | Anmäl
Björn, 2009-06-17, 18:47
Förlåt min kommentar till Håkan Thorsell skulle varit till Nils-Erik Olsson.
Med tillägget att ingen skulle vara gladare än vi som äger Volvo (vilket nästan hela befolkningen gör) om Du fick igång försäljningen av de produkter Volvo tillverkar. Du kanske är bättre skickad än de som har beteendevetande och marknadsförings-bakgrund.
Björn
Permalänk | Anmäl
Björn, 2009-06-17, 18:48
Marknadsföring är givetvis viktigt. Att synas i ”rätt” sammanhang kan vara guld värt. Men frågan är ju vad som egentligen är rätt sammanhang för en volymtillverkare av svenssonbilar?
-
Att förknippas med sporter som hästhoppning, segling, tennis och golf har givetvis viss prestige. Men Volvo är inget prestigemärke, och kan därför inte konkurrera med varken BMW eller Mercedes på någon punkt — eller ersätta en Range Rover som dragbil till hästsläpet för den delen — utan deras köpare har andra prioriteringar.
-
Därför skulle nog Volvo (precis som signaturen ”khan” menar) tjäna mer på att förknippas med fotboll, ishockey och ett och annat skojigt familjeäventyr än med segling i svindyra båtar specialtillverkade för ändamålet... Inte minst med tanke på att det trots allt bara är namnet- och inte deras produkter som är kopplat till tävlingen. Så de enda som möjligtvis kan finna nöje i denna nautiska referens kör redan Volvo.
För inte får väl en sådan sak varken ägare till BMW, Mercedes, Audi, Porsche eller ens Toyota att fundera på ett inbyte? Givetvis inte... och därför lockar det heller inga nya kunder.
-
Nej, bättre då att koncentrera sin medverkan till sammanhang där bilarna framstår som ett användbart-, säkert- och inte minst väldigt prisvärt alternativ, och helt undvika sponsring av exklusiva begivenheter i huvudsak riktat mot ett fåtal penningstarka personer som ändå inte tillhör deras faktiska kundkrets. Än mindre deras realistiska. För grisar lär flyga innan BMW- eller Mercedesägare byter till Volvo, den saken är klar. Så att försöka plocka andelar i det segmentet är dömt att misslyckas. Om det var möjligt skulle det nämligen skett för länge sedan...
Permalänk | Anmäl
Citat, 2009-06-17, 20:24
Citat A. Jonsson: "Utbildning är kostnadsfri i Sverige så det är bara att ta tag i sitt liv och sluta vänta på att någon annan ska komma och skedmata."
Tack för din prutthurtiga kommentar! Kostnadsfri utbildning? Vet du något om verkligheten du? I början ja men inte på högskolan och inte om man måste utbilda om sig hela tiden för att olika branscher går ner sig eller helt enkelt bara rationaliserar som man gör alltmer nuförtiden. Alliansen har ju t.o.m. dragit ner på stödet till dem som läser mer än fyra år efter gymnasiet. Och utbildningar ska vara både speciella och finns det ofta för många som har gått när man söker jobb så det är inte enkelt att veta vad som leder rätt.
Jag håller med om att vi inte ska betrakta enskilda företag som några sociala inrättningar på det viset att de förser oss med jobb och lön livet igenom som de Souza tycks anse. Men om samhället i stort inte fungerar särskilt bra för vanliga människor utan bara för dem som kapar åt sig på andras bekostnad så finns inte den där dynamiken som gör att människor verkligen får nya möjligheter när de behöver det. Se bara på dagens arbetslöshet: var finns jobben för alla som nu sägs upp i så stort antal? Upp till bevis, A. Jonsson!
Det tråkiga är att diskussionerna på sådana här bloggar domineras av en massa tomatkastande gnällspikar som ser allt ur sitt eget grodperspektiv och varken bryr sig om att ha ett helhetsperspektiv eller vara sakligt nyanserade. Ett av många många exempel är A. Jonsson. Ditt och dina gnällkollegors respektlösa besserwisserinlägg för inte framåt. Inte ett dugg. Ditt inlägg var ändå inte det värsta jag sett i det avseendet. Långtifrån. Om det nu är någon tröst för dig att läsa. Men jag är så trött på sådana debattörer som dig så jag borde väl sluta gå in på dessa bloggar. För att skona mig själv från all sorglig tankesmörja.
Permalänk | Anmäl
iffe, 2009-06-18, 06:13
iffe,
jag gillade ditt inlägg, men det här funderar jag över:
"Jag håller med om att vi inte ska betrakta enskilda företag som några sociala inrättningar på det viset att de förser oss med jobb och lön livet igenom som de Souza tycks anse."
Har du verkligen läst hela artikeln? Ingenting i den ger stöd för att de Souza anser att företag är en "social inrättning".
Däremot är det väl naturligt att en arbetare känner sig som en del av det företag han eller hon jobbar i? Det gäller för övrigt även chefer och direktörer, naturligtvis känner man sig delaktig i företaget. Och självklart har man som delaktig synpunkter på hur företaget sköts.
De Souza tar upp, det säger han ju själv, moralfrågor.
På ett nyanserat och bra sätt enligt min uppfattning.
Sen till er som tycker att arbetare ska hålla käften och vara tacksam resurs:
er uppfattning är människofientlig, obildad och extremt omogen.
Permalänk | Anmäl
johnny, 2009-06-18, 08:22
Jag tycker De Souza har en viktig poäng: God marknadsföring är inte samma sak som en hög PR-budget. Det här är första gången i år jag hör talas om Volvo Ocean Race. Ur PR-synpunkt är det alltså pengar som "har slängts i sjön" (avsiktlig ordvits).
Däremot har jag läst en hel del om hur Volvo varslar anställda, och på andra ställen har jag läst om ledningsgruppens bonus (en bonus som de kanske inte uppenbart har gjort sig förtjänta av, med tanke på Volvos nuvarande sits?). Det ger dålig PR.
Uppsägningar är som de Souza antyder ibland oundvikliga. Då gäller det att de uppsagda inte upplever sig ha blivit orättvist eller likgiltigt behandlade. För det ger långsiktigt dålig PR. I synnerhet om företaget marknadsför sig själv med ledorden "trygghet" och "ansvarstagande". Det behöver man inte vara varumärkesexpert för att förstå.
Permalänk | Anmäl
P2, 2009-06-18, 09:38
I en tid när det finns fler duktiga bilproducenter än vad det finns behov av bra bilar så är den enda sättet att lyckas sticka ut från mängen att bygga sig ett starkt varumärke. Volvoemblemet måste förknippas med "den rätta känslan" i fråga om kvalitet och image. Därför är sådana här evenemang viktiga för att bygga varumärket. Och vi kommer förmodligen att få se fler "jippon" i framtiden.
Hade man gått ur volvo ocean race nu skulle man dessutom signalerat att man har stora konomiska problem och det skulle defenetivt inte gjort att man sålt fler bilar i dagens konjunkturläge.
Permalänk | Anmäl
Felixor, 2009-06-27, 11:57
Det skulle vara omoralisk att lägga pengarna på arbetare som inte behövs i stället för denna fantastiska möjlighet till marknadsföring, eftersom det i förlängningen skulle försvaga Volvos positionen och medföra att ennu flera arbetare skulle behöva gå. Jag jobbar ute i världen och sett vilken enorm genomslagskraft Volvo Ocean Race har haft, och med Ericsson som vinnare blir det dubbel pott för svensk industri. Snart behöver dom nyanställa. Socialism har visat sig vara ett effektivt sätt att skapa fattigdom, men Volvos djärva marknadsföring kommer att gynna svensk välfärd.
Permalänk | Anmäl
Dag, 2009-06-27, 20:28
32 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Ingenting blir bättre för att ett företag slutar med sina planerade marknadsföringsinsatser. Titta på hur banan för VOR är lagd: precis genom de länder där Volvo bör öka sina marknadsandelar. Verkligheten sträcker sig längre än bara till individens situation.
Vad spelar det för roll att Volvo pumpar in pengar i anställda om man snart inte säljer några fordon? Är det rätt att verklighetsförneka och skjuta upp det oundvikliga ett litet tag till? Vad tjänar en titel som Sveriges bästa arbetsgivare till annat än hålla folk i nån slags trygghetsinhägnad om företaget inte tjänar pengar?
Du pratar om att "pengarna verkar finnas" - men de pengar som gått till VOR var förmodligen öronmärkta långt innan uppsägningarna. Det är inte en och samma pengapåse vi pratar om.
De pengar som gått till marknadsföringen kring VOR är knappast "slösade". Lika lite som det är Volvos skyldighet att hålla någon med jobb, lika lite spenderas marknadsföringsbudgeten för att det är kul med prestigesegling. Faktum är, ska du och andra få chansen att få tillbaka jobben så finns det en god möjlighet att VOR faktiskt har gjort sitt för att på lång sikt öka chanserna till det.
"Volvo rage boy" är tillbaka, med lika världsfrånvända åsikter som tidigare.
Det är väl precis nu som Volvo måste stärka sitt varumärke och ta marknadsandelar. Att sitta hemma på kammaren och putsa på något gammalt pris för "bästa arbetsgivare" hjälper föga. Volvo Ocean Race är en lysande marknadsföringsinsats och det är just marknadsföring som måste till. Det spelar absolut ingen som helst roll hur bra bilar Volvo tillverkar eller hur bra de anställda har det om ändå ingen vill köpa bilarna. Då blir det inga anställningar alls.
De Souza skriver vidare om att satsa på de anställda. Var någonstans i de volvoanställdas avtal stod det att företaget var skyldiga att hålla dem med sysselsättning från vaggan till graven. Lite ansvar för sin egen kompetens får man allt ta själv också och inte bara gapa som gökungar. Det står var och en fritt att vidareutbilda sig. Utbildning är kostnadsfri i Sverige så det är bara att ta tag i sitt liv och sluta vänta på att någon annan ska komma och skedmata.
Herr de Souza,
.
Du förstår säkert att Volvos huvuduppgift är att sälja fordon och därmed förnöja de som äger Volvo med utdelning (ränta på insatt kapital) och den övriga glädje ett bilmärke har att erbjuda. Företaget har intäkter och kostnader där en marknadsföringsbudget knutet till ett långsiktigt varumärkesarbete ingår.
.
När lagerstocken överskrider alla tidigare nivåer och man inte får avsättning för de fordon man bygger utan riskerar att tvingas att skrota fordon så är kostnad nedskärningar i den direkta produktionen ett självklart val.
.
Att samtidigt inte lägga det krut man har på att hålla varumärke intakt och sälja och synas, särskilt med ett så långsiktigt och integrerat engagemang som Volvo Ocean Race skulle vara rätt korkat.
.
Jag är säker på att du inte håller med mig och föreslår att du och dina vänner köper aktier i Ford och engagerar i ert företag.
Det finns ett litet problem med grundförutsättningen för hela artikeln: "Det spelar ingen roll om företaget går med vinst i miljarder, det är hanterandet av vinsten som är det viktiga." Det behövs en vinst. För att ens ha en möjlighet att Volvo skall gå med vinst så måste man sälja. Att i kris dra ner på marknadsföringen för att kasta pengar över de uppsagda är vansinne och leder till att fler (alla?) blir uppsagda. Nä, inte i det kommunistiska paradiset förstås - men här i verkligheten.
När Volvo arrangerar VOR är en det en del av en noga genomtänkt marknadsförings strategi med syfte att skapa en känsla av vad Volvo står för och vad Volvo och Volvoägare vill bli förknippade med.(äventyr) Volvo har länge associerats med begrepp som säker och tråkig (boxy but safe).
Vill man byta image och bredda kundbasenr i USA och europa så måste Volvo framstå som ett äventyrligt och säkert alternativ och då är ett VOR ett utmärkt sätt att positionera Volvo och Volvoägarna.
Dessutom går det inte att bromsa sig ur en uppförsbacke.
En eller några tusen arbetslösa volvoarbetare spelar ingen roll så länge det blir bra TV och utmärkt underhållning av VOR. Och nej, det är inte cynism eller egoism - det handlar om marknadsföring och försäljningspotential.
Om så Volvo kunde klara sig utan varenda mutterdragare i Torslanda så skulle man göra det. För det vill man. Det finns inget egenvärde att folk går och är ineffektiva på Torslanda.
Och illojala kommentarer som SdS kommer med här är ytterligare bevis FÖR att det behövs färre volvoanställda och fler evenemang av den här sorten. Imorgon skall vi titta på båtarna, dricka skumpa och äta snittar. DET ger mervärden för Volvo som får sälja fler bilar och kanske några få inte blir arbetslösa i Göteborg. Det är BRA.
Kan du argumentera emot kapitalism så varsågod och försök, men du kommer inte att lyckas.
Vid Gud vad trött jag blir på alla moral tanter/gubbar. Sebastian - du är som vilken förkunnare som helst!
Ni vet väl alla att arvsynden är starkare än nån sin. Vi nu levande har skuld för vad alllt elakt som gjorts i everinnerliga tider. Mot samer, mot afrikaner, mot romer, mot.. mot vad som helst. Skämmas - vi skall!
Volvo skall sälja lastbilar. Ericsson skall sälja mobilsystem. Saab skall sälja bilar.
Hur många lastbilar mer säljer Volvo på racet? Hur många telesystem säljer Ericsson på ocean race?
Knappast några. Eller bevisa motsatsen! Den som kan. Klart att bolagen måste smörja kunder - men är inte det här segleriet lite i dyraste laget?
Fast6 Svanstedt&Johansson gillar ju segling. Dessutom har jag hört att dom numera är klimatsmarta.
I all hast.
Måste ut och mjölka/Igor
Numera bonde (roligare än att vara börsdirektör)
Tycker att svenska företag satsar för mycket på snobbsporter som golf, segling och hästhoppning. Kanske det är många svenskar som utövar dessa sporter, men hur är det med amerikaner, eller europeer i övrigt? Det är nog ändå så att märket syns mer om man satsar på fotboll.
Khan,
.
Du fattar vilket jävla Business Case du sitter på va? Sätt igång, ut och skörda!
Det som behövs är att arbetarna själva tar över Volvo. Sparkar kapitalisterna i röva och börjar bygga elbilar. För det är det som är framtiden. Små nätta elbilar och några större.
För övrigt är det bästa att alla arbetare tar över hela Sverige, sparkar ut alla giriga chefer och gör dem arbetslösa. Är de snälla kan de få sopa golvet på fabrikerna sedan. Är de dumma får de gå i tjära och fjädrar!
Upp till kamp emot kvalen, sista striden det är.....
Utan marknadsföring skulle det inte säljas några bilar och det skulle inte behövas några volvoarbetare. Självklart finns det bra och dålig marknadsföring men jag tror nog att det är en genomtänkt strategi hos Volvo att förknippas med statussporter som segling, hästhoppning och golf. Facket och arbetarna borde vara glada om knösarna köper Volvo.
Kahn.
Att Volvo satsar på statussporterna kan nog också ha att göra med att de inte är vanliga Svenssons (eller Average Joes) Volvo vill nå ut med reklamen till (i detta fallet). Volvo har en stor andel av de bilar som säljs som tjänstefordon. Även som Håkan här ovan skriver, att det förknippas med status. Att äga en Volvo i t.ex. USA har betydligt större status än att äga en Volvo i Sverige.
Dan.
Sista striden har varit. Ni förlorade.
Efter en snabb genomläsning kan jag konstatera att de flesta inläggen kommer från Volvos ledning.
@Elisabeth:
Eller så har alla fattat att vettig, långsiktig, planerad och varumärkesförflyttande marknadsföring behövs för att rädda det där företaget, förutom du.
Tror knappast att Volvos ledning ens hittar hit, faktiskt.
Seriöst.
Tror du att de säljer mer bilar om de slutar med marknadsföring? De kanske ska sluta helt med marknadsföring och satsa allt på löner? Massa välbetalda människor säljer tyvärr inte bilar, det gör efterfrågan och den får man genom marknadsföring.
Oscar har givetvis rätt. Det handlar inte om moral, utan om affärer. Volvo sponsrar ju inte ocean race för att volvo tycker det är mysigt, utan för att göra affärer, vilket i sin tur gagnar volvoarbetarna som på så sätt får ökade chanser att behålla jobbet etc. Sen gör artikelförfattaren en rad påståenden utan att redovisa minsta sakunderlag eller bärande argument för dessa. Det gör han för att på så sätt framställa sig själv som en moraiskt högtstående person. Det är skenheligt strunt. Usch, vilka dumma människor det finns!
@Elisabeth
.
Och du bevisar intelligensen hos den genomsnittlige socialdemokraten.
.
QED
Hur kan man ens släppa igenom den här typen av Aftonposten-artiklar?
Det är väl uppenbart att Volvo bygger varumärke med tävlingen och inte gör det för att bränna pengar på sina hobbyprojekt!
Volvo är utomlands inte en sossebil (även alla de gråsossar som köpte sig en skinande blank 245:a drömde om annat än gröt och fabriksgolv när de plockade ut dessa kolosser - även om de kunde hävda patriotism/socialdemokrati i köpet på gatan i Säffle) utan skall stå för något lite mer raffinerat och spännande - doktorer kör Volvo i filmerna och segeltävlingar bär dess namn. Detta måste till när man inte kan konkurrera med Audi/BMW om kvalitetskänsla el. dyl.
Sebastian De Souza,
jag tycker att din artikel var klockren, och jag hoppas att alla i Volvos ledning läser den - och att de har mer öppna sinnen än direktörskramarna här i kommentatorsspalten ;-)
Mycket bra, och skriv fler artiklar!
Avtalet om VOR skrevs för flera år sedan, och är i mitt tycke ett bra sätt att visa sig. Hur många gånger har inte Volvo nämnts i detta samanhang, Se på förra sponsorn, dom flesta kommer ihåg vilka det var.
Avtalet om VOR skrevs för flera år sedan, och är i mitt tycke ett bra sätt att visa sig. Hur många gånger har inte Volvo nämnts i detta samanhang, Se på förra sponsorn, dom flesta kommer ihåg vilka det var.
Det är lätt att glömma bort att Volvo i första hand har kommit till utifrån ägarnas affärside att erbjuda marknaden en produkt som efterfrågas på marknaden. Volvo har således inte uppstått för att skapa sysselsättning åt anställda. De anställda är bara en förutsättning för affärsidens genomförande. Om de anställda anser att de kan göra detta bättre, med eller utan reklam; än nuvarande ägare så var så goda och lägg ett bud.
Björn
Håkan Thorsell
Sista striden har inte varit. De generationer som nu kommer upp har inte strid i blodet eller har mycket mer tålamod än tidigare generationer. Vänta bara tills måget verkligen är rågat. Då handlar det inte längre om att demonstrera.....
Håkan Thorsell
Om det som ska hända då är att alla ska börja köpa volvo så är det ju jättebra.
Björn
Förlåt min kommentar till Håkan Thorsell skulle varit till Nils-Erik Olsson.
Med tillägget att ingen skulle vara gladare än vi som äger Volvo (vilket nästan hela befolkningen gör) om Du fick igång försäljningen av de produkter Volvo tillverkar. Du kanske är bättre skickad än de som har beteendevetande och marknadsförings-bakgrund.
Björn
Förlåt min kommentar till Håkan Thorsell skulle varit till Nils-Erik Olsson.
Med tillägget att ingen skulle vara gladare än vi som äger Volvo (vilket nästan hela befolkningen gör) om Du fick igång försäljningen av de produkter Volvo tillverkar. Du kanske är bättre skickad än de som har beteendevetande och marknadsförings-bakgrund.
Björn
Marknadsföring är givetvis viktigt. Att synas i ”rätt” sammanhang kan vara guld värt. Men frågan är ju vad som egentligen är rätt sammanhang för en volymtillverkare av svenssonbilar?
-
Att förknippas med sporter som hästhoppning, segling, tennis och golf har givetvis viss prestige. Men Volvo är inget prestigemärke, och kan därför inte konkurrera med varken BMW eller Mercedes på någon punkt — eller ersätta en Range Rover som dragbil till hästsläpet för den delen — utan deras köpare har andra prioriteringar.
-
Därför skulle nog Volvo (precis som signaturen ”khan” menar) tjäna mer på att förknippas med fotboll, ishockey och ett och annat skojigt familjeäventyr än med segling i svindyra båtar specialtillverkade för ändamålet... Inte minst med tanke på att det trots allt bara är namnet- och inte deras produkter som är kopplat till tävlingen. Så de enda som möjligtvis kan finna nöje i denna nautiska referens kör redan Volvo.
För inte får väl en sådan sak varken ägare till BMW, Mercedes, Audi, Porsche eller ens Toyota att fundera på ett inbyte? Givetvis inte... och därför lockar det heller inga nya kunder.
-
Nej, bättre då att koncentrera sin medverkan till sammanhang där bilarna framstår som ett användbart-, säkert- och inte minst väldigt prisvärt alternativ, och helt undvika sponsring av exklusiva begivenheter i huvudsak riktat mot ett fåtal penningstarka personer som ändå inte tillhör deras faktiska kundkrets. Än mindre deras realistiska. För grisar lär flyga innan BMW- eller Mercedesägare byter till Volvo, den saken är klar. Så att försöka plocka andelar i det segmentet är dömt att misslyckas. Om det var möjligt skulle det nämligen skett för länge sedan...
Citat A. Jonsson: "Utbildning är kostnadsfri i Sverige så det är bara att ta tag i sitt liv och sluta vänta på att någon annan ska komma och skedmata."
Tack för din prutthurtiga kommentar! Kostnadsfri utbildning? Vet du något om verkligheten du? I början ja men inte på högskolan och inte om man måste utbilda om sig hela tiden för att olika branscher går ner sig eller helt enkelt bara rationaliserar som man gör alltmer nuförtiden. Alliansen har ju t.o.m. dragit ner på stödet till dem som läser mer än fyra år efter gymnasiet. Och utbildningar ska vara både speciella och finns det ofta för många som har gått när man söker jobb så det är inte enkelt att veta vad som leder rätt.
Jag håller med om att vi inte ska betrakta enskilda företag som några sociala inrättningar på det viset att de förser oss med jobb och lön livet igenom som de Souza tycks anse. Men om samhället i stort inte fungerar särskilt bra för vanliga människor utan bara för dem som kapar åt sig på andras bekostnad så finns inte den där dynamiken som gör att människor verkligen får nya möjligheter när de behöver det. Se bara på dagens arbetslöshet: var finns jobben för alla som nu sägs upp i så stort antal? Upp till bevis, A. Jonsson!
Det tråkiga är att diskussionerna på sådana här bloggar domineras av en massa tomatkastande gnällspikar som ser allt ur sitt eget grodperspektiv och varken bryr sig om att ha ett helhetsperspektiv eller vara sakligt nyanserade. Ett av många många exempel är A. Jonsson. Ditt och dina gnällkollegors respektlösa besserwisserinlägg för inte framåt. Inte ett dugg. Ditt inlägg var ändå inte det värsta jag sett i det avseendet. Långtifrån. Om det nu är någon tröst för dig att läsa. Men jag är så trött på sådana debattörer som dig så jag borde väl sluta gå in på dessa bloggar. För att skona mig själv från all sorglig tankesmörja.
iffe,
jag gillade ditt inlägg, men det här funderar jag över:
"Jag håller med om att vi inte ska betrakta enskilda företag som några sociala inrättningar på det viset att de förser oss med jobb och lön livet igenom som de Souza tycks anse."
Har du verkligen läst hela artikeln? Ingenting i den ger stöd för att de Souza anser att företag är en "social inrättning".
Däremot är det väl naturligt att en arbetare känner sig som en del av det företag han eller hon jobbar i? Det gäller för övrigt även chefer och direktörer, naturligtvis känner man sig delaktig i företaget. Och självklart har man som delaktig synpunkter på hur företaget sköts.
De Souza tar upp, det säger han ju själv, moralfrågor.
På ett nyanserat och bra sätt enligt min uppfattning.
Sen till er som tycker att arbetare ska hålla käften och vara tacksam resurs:
er uppfattning är människofientlig, obildad och extremt omogen.
Jag tycker De Souza har en viktig poäng: God marknadsföring är inte samma sak som en hög PR-budget. Det här är första gången i år jag hör talas om Volvo Ocean Race. Ur PR-synpunkt är det alltså pengar som "har slängts i sjön" (avsiktlig ordvits).
Däremot har jag läst en hel del om hur Volvo varslar anställda, och på andra ställen har jag läst om ledningsgruppens bonus (en bonus som de kanske inte uppenbart har gjort sig förtjänta av, med tanke på Volvos nuvarande sits?). Det ger dålig PR.
Uppsägningar är som de Souza antyder ibland oundvikliga. Då gäller det att de uppsagda inte upplever sig ha blivit orättvist eller likgiltigt behandlade. För det ger långsiktigt dålig PR. I synnerhet om företaget marknadsför sig själv med ledorden "trygghet" och "ansvarstagande". Det behöver man inte vara varumärkesexpert för att förstå.
I en tid när det finns fler duktiga bilproducenter än vad det finns behov av bra bilar så är den enda sättet att lyckas sticka ut från mängen att bygga sig ett starkt varumärke. Volvoemblemet måste förknippas med "den rätta känslan" i fråga om kvalitet och image. Därför är sådana här evenemang viktiga för att bygga varumärket. Och vi kommer förmodligen att få se fler "jippon" i framtiden.
Hade man gått ur volvo ocean race nu skulle man dessutom signalerat att man har stora konomiska problem och det skulle defenetivt inte gjort att man sålt fler bilar i dagens konjunkturläge.
Det skulle vara omoralisk att lägga pengarna på arbetare som inte behövs i stället för denna fantastiska möjlighet till marknadsföring, eftersom det i förlängningen skulle försvaga Volvos positionen och medföra att ennu flera arbetare skulle behöva gå. Jag jobbar ute i världen och sett vilken enorm genomslagskraft Volvo Ocean Race har haft, och med Ericsson som vinnare blir det dubbel pott för svensk industri. Snart behöver dom nyanställa. Socialism har visat sig vara ett effektivt sätt att skapa fattigdom, men Volvos djärva marknadsföring kommer att gynna svensk välfärd.