Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

Raggstrumpornas revansch

Foto: Scanpix
Liberalfeministen Louise Persson om vem som är den verkliga gubben:

Ella Bohlin är mer bakåtsträvande än Alf Svensson

Flera debattörer hävdar att kristdemokraternas EU-kandidat Ella Bohlin misslyckades i valet för att hon är ung och kvinna. Men tänk om Bohlins nederlag inte inte har ett dugg att göra med hennes kön, utan bara för att hennes politiska åsikter upplevs som risigare än Alf Svenssons? Den frågan ställer den liberala debattören och författaren Louise Persson.


Om författaren

Feminist, libertarian, debattör och författare till boken "Klassisk feminism". Absolut inte kristdemokrat, men fascinerad över män som implicit försöker hävda att kvinnor har speciella kvaliteter som gör att de är mer värda än gubbar.

Per Garthon och Bert Karlsson har under de senaste dagarna upprörts av att kristdemokraternas förstakandidat Ella Bohlin petades bort med hjälp av personkryssen till förmån för Alf Svensson. Närmare bestämt är de upprörda av att en "föredetting" och "gubbe" skulle ha hindrat den unga tjejen. Felet är personkampanjerna, hävdar Garthon, och Karlsson kontrar med att vi behöver tjejer i politiken.

Jag förstår tanken att det finns ett gubbvälde som hindrar kvinnor att nå framgång. Vi kan kalla det för informell kvotering eller strukturella barriärer. Om detta är intet nytt. Men det komiska i denna iver att kritisera detta gubbvälde är den märkliga kvinnosyn som skymtar fram och blir tämligen manschauvinistiskt i retur. För att inte tala om denna jantelagsmässiga åldersfixering.

Å ena sidan frammanas bilden av manliga riddare som kommer till de väna kvinnornas undsättning från eldsprutande drakar. Å den andra den där underliggande synen att det är ett värde i sig att vara ung och/eller kvinna. Hur kommer man fram till något sådant? Hur nedlåtande är det inte också? Ellas bakgrund är inom PR och marknadsföring, jag skulle tro att hon är kompetent nog att driva en politisk kampanj. Men kampanj är faktiskt inte allt. Att synas och höras betyder inte för den sakens skull att människor övertygas eller känner förtroende. Att jobba dygnet runt, säga upp sig från sitt arbete, driva kampanj så fotsulorna blöder är verkligen ingen garanti för att det ger resultat.

Tänk om faktumet att Ella Bohlin inte nådde enda fram inte har ett endaste dugg att göra med hennes kön, utan helt enkelt för att hennes åsikter och ståndpunkter upplevts som risigare än Affes? Eller är den tanken för jobbig?

Det är lätt att skylla på patriarkala gubbstrukturer när kvinnor inte når fram, och det finns all anledning att fundera på sådana mekanismer. Men varför är det så otänkbart att det är idéer och åsikter som medför att en del kvinnor inte når fram? Varför rusar så många iväg och tar första billiga analys som finns till hands, det vill säga gubbväldet?

Ta bara detta med Bohlins kreationism - förnekandet av evolutionen och tron på Bibens skapelseberättelse som vetenskapligt relevant - det är ju högst besvärande att ha med sig i bagaget. Tänk om det faktiskt är Bohlins kreationism som är hindret? Varför inte ställa den frågan istället för att rasa iväg i fullkomligt befängda analyser om hur personvalskampanjerna gynnar gubbar. Faktum är ju att många kristna inte alls är kreationister och anser till och med att den typen av idéer är dem främmande och ytterst besvärande i politiska sammanhang. Se hur det gick för Sarah Palin under amerikanska presidentvalet, också en kreationist i likhet med Bohlin. Nu kryllar ju USA av kreationister, men inte tillräckligt många för att det inte var en besvärande omständighet. Det blev också ett himla liv.

Att i det läget peka på gubbvälde gör att kvinnliga politiker aldrig behöver känna något som helst ansvar för sina misslyckanden, det finns ju en bekväm förklaring att ta till. På ett liknande sätt snurrade analyser iväg kring amerikanska presidentvalet, där Hillary Clintons misslyckande inte berodde på att Barack Obama var den bättre kandidaten utan för att hon var kvinna.

Detta är inte heller riktigt sant om man kan släppa gubbteorin. Se bara på folkpartiets förstanamn Marit Paulsen, och varför inte moderaternas Anna Maria Corazza Bildt? Här fanns massor av gubbar som kunnat "hindra" dem, men så blev ju inte riktigt fallet. Det har på varierande sätt gått fantastiskt bra för dem i valet.

Om vi nu ska tro på det där gubbväldet och personkampanjernas olidliga varande, hur var det ens möjligt att Paulsen och Corazza Bildt fick så många personröster? Tillräckligt många ansåg att de hade så vettiga idéer att det verkade rimligt att rösta på dem istället för en gubbe. Så blev det inte för Bohlin, några tusen tyckte att Affe var bättre. Det kan man göra en analys av, men skippa konspirationsteorierna, de trivialiserar kvinnor i politiken.

Med det sagt måste man också syna Per Garthons totalt hopplösa demokratisyn som sådan. Han skriver att han beslutade att stå tillbaka från att kampanja för att han tyckte att det fanns bättre kandidater än honom själv. Detta torde vara det mest löjliga som hitills sagts i detta val. Varje röst som någon lägger på kandidat A förlorar naturligtvis en annan kandidat på. Men Garthon är fiffig, och menar att risken var obefintlig i praktiken att någon skulle personrösta på honom. Nej, i teorin möjligen, den hade varit obefintlig i praktiken om Garthon avstått från att kandidera, men det föresvävade honom tydligen inte.

Det minst onda gäller lika mycket kristdemokraterna som för något annat parti. Ella Bohlin må vara kvinna och ung, vill man förledas att tro att det är tunga och avgörande kvaliteter så behöver man faktiskt fundera på både sin kvinnosyn och sin demokratiska hållning. Kvinnor är inte en sorts människor med en speciell sorts kvalitet.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/7939

71 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Utmärkt inlägg, tack för det !

Permalänk | Anmäl #1 Björn, 2009-06-10, 15:33

KD frontade med en snygg brud för att dra gubbsjuka väljare.

Det funkade!

Om Moderaterna bara hade varit hälften så kreativa som KD hade M fått fler väljare än S. Varför inte visa upp superstjärnan Christoffer Fjellner istället för den gamla uven Gunnar Hökmark?

Permalänk | Anmäl #2 Bo T, 2009-06-10, 15:35

En klockren artikel. Tack för den!

Permalänk | Anmäl #3 Yossarian, 2009-06-10, 15:44

Tanken är god med artikeln; att åldern inte spelar någon roll, utan vad individen vill med sina åsikter. dvs. den politiska innebörden som är den viktiga.

Men sedan barkar det åt helvete. Att hävda att det finns kristna som inte tror på kreationen är som att hävda att en som kallar sig feminist inte alls behöver tro på jämställdhet.

Att en Gud, i vilken form det än må vara har skapat människorna och universum, är grundstenen i den judiska/kristna läran. Säger någon att han inte tror på kreationen och samtidigt är kristen så är den här personen inte kristen alls.

Det lyser igenom hela artikeln en rädsla från författarens sida att en ung kvinna kan faktiskt vara kristen. Detta går givetvis stick i stäv med hur en feminist föreställer sig sin omvärld; nämligen att unga kvinnor MÅSTE vara feminister och ateister medans gamlingar är traditionalister och kristna.

mvh
admico@telia.com

Ledsen me

Permalänk | Anmäl #4 ad, 2009-06-10, 15:57

Mitt i prick!

Det fattar väl alla, åtminstone borde alla fatta, att Ella Bohlin är ett hopplöst kandidatnamn om man bara få veta att hon är kreationist och abortmotståndare. Precis som Sara Palin i USA.

Mari Paulsen är oöverträffad. Hon är ett fenomen. Men hur kunde Anna Maria Corizza Bildt samla ihop tillräckligt många personröster? Det är en gåta.

Permalänk | Anmäl #5 Lovisa, 2009-06-10, 16:04

En kreationist mindre.

Permalänk | Anmäl #6 Darwin, 2009-06-10, 16:06

Behöver nog påpekas: Rubriken blev inte så bra satt eftersom den inte följer det jag skrev - jag hävdar givetvis inte att Ella Bohlin är mer "bakåtsträvande", utan att hon torskade mot Alf Svensson för att hon upplevdes som ett sämre val och det kan förstås bero på fundementalismen som kreationismen är. Det är dock ingen analys av deras politik som sådan utan en kommentar till det påstådda gubbväldet som analys.

Till ad: Alla kristna är inte kreationister, vilket är en extrem bibeltrogen tolkning som menar att jorden är 5 000 år gammal. Jag syftar inte på skapelseberättelsen som sådan.

Sedan verkar du mer läsa in något som inte är sagt.. Jag har inget emot kristna eller andra religiösa (så länge de utövar sin tro fredligt), jag hyser inte heller den bisarra idén att kristna inte kan vara feminister, så klart de kan.

Permalänk | Anmäl #7 Louise Persson, 2009-06-10, 16:19

ad, 2009-06-10, 16:57

Kreationen eller vilket begreppet det nu var som i atikeln förknippades med Ella är en specifik inriktning inom kristendomen. En del kristna skulle tex hävda att Gud skapade Big Bang, medan kreationisterna ansera att den inte funnits.

Permalänk | Anmäl #8 Johan Nilssonn Svensson, 2009-06-10, 16:25

Bäst är om KD försvinner från svensk politik för gott. Alf kanske har bidragit till det nu.

Permalänk | Anmäl #9 Sr, 2009-06-10, 16:34

Ad.
Att påstå att alla kristna är kreationister är som att påstå att alla Svenskar älskar kungen.

De flesta kristna tror på big bang (som ett resultat av Guds agerande).

Permalänk | Anmäl #10 Antropos, 2009-06-10, 16:48

Alf Svensson har väldig erfarenhet och är väldigt bra. Jag såg Ella Bohlin i TV ett antal gånger och tyckte hon var också väldigt bra, bra åsikter bra debattör. Jag var imponerad ett fleratl gånger och tyckte hon var bra.

Problemet var väl i viss mån den här TV-reklamen när hon vill reglera införsel av en populär dryck. Som jag ser det är väl nästan enda anledning till att vi överhuvudtaget lyckades få ett ja till EU i Sverige var väl de ökade möjligheter att köpa alkohohaltiga drycker och att Sossarna tiigde svenskarna om att tacka ja i sista stund.

TV reklamen visade på intet sätt den duktiga tjej som jag såg i TV-soffan och debatter. Tyvärr.

Permalänk | Anmäl #11 Catarina, 2009-06-10, 16:48

Svenne (sic), du vet förståss att just kristdemokrater är en oerhört stor och stabil rörelse i Europa i jämförelse med vilka socialismer som helst?

Permalänk | Anmäl #12 Tom Croker, 2009-06-10, 17:00

"Kvinnor är inte en sorts människor med en speciell sorts kvalitet"

Ovanstående påstående implicerar att det inte går att göra en distinktion mellan kvinnor och män. Men det gör det ju så klart. Alltså är påståendet falskt.

Permalänk | Anmäl #13 Pep Berg, 2009-06-10, 17:11

Kreationisten Bohlin ger mig kalla kårar! Alf däremot är en enorm trygghetssymbol.

Permalänk | Anmäl #14 Charlotte T., 2009-06-10, 17:40

Hurra vad bra!!

Permalänk | Anmäl #15 Alice Teodorescu, 2009-06-10, 17:48

Inte bara det - hon har ju också varit medlem i livets ord. Jag röstade inte på KD den här gången därför att jag inte trodde Alf skulle fixa det. Man får ju inte stryka namn på valsedeln

Permalänk | Anmäl #16 Eulalius, 2009-06-10, 18:09

Tack för det. Den här klartänkta kontringen gjorde gott.

Permalänk | Anmäl #17 Claes Samson, 2009-06-10, 18:18

Intressant artikel. Personligen tycker jag egentligen att ett såpass renodlat religiöst parti som Kristdemokraterna inte har varken i riksdagen eller i EU att göra men om jag tvunget måste välja så är väl bra med fler unga och fler kvinnor i EU-parlamentet.

De står ju för samma politik och tycker antagligen ganska lika om kristendomen också. Alf Svensson har ett förflutet som pingstpastor.

Permalänk | Anmäl #18 Kaj, 2009-06-10, 18:31

Klockrent svar. Stort grattis till KD som har visat att de tokkristna inte har greppet om partiet!

Permalänk | Anmäl #19 SurMange, 2009-06-10, 18:34

De som kritiserar Alf för gubbvälde glömmer två av valets stjärnor som hamnat högre än en massa gubbar: Marit Paulsen och Anna Maria Corizza Bildt. Oj, vilket gubbvälde som pushat igenom dem?

Permalänk | Anmäl #20 Zac, 2009-06-10, 19:36

Tur att det var en kvinna som skrev den här artikeln, hade det varit en man hade det blivit ramaskri. Pia-Fia Manshautur på FI hade laddat älgstudsaren.

Permalänk | Anmäl #21 Lurvas, 2009-06-10, 19:38

Per Gahrton är lika blåst som vanligt. Att påstå att han inte ställde upp för att det fanns bättre kandidater kan väl ingen tro. Sanningen är ju att Miljöpartiet har den där larviga reglen (som snart fäller Wetterstrand) att man inte får sitta fler än två perioder i parlament. Nu är han bara bitter, på heltid dessutom. Huuu!

Permalänk | Anmäl #22 läraren, 2009-06-10, 20:37

Utan Alf Svensson hade inte KD kommit in i parlamentet och det ska bli mycket intressant och se hur partiet kommer att klara valet till riksdagen.

Jag kommer i alla fall dricka ett stort glas champange om KD får mindre än 4 %

Mats Å

Permalänk | Anmäl #23 Mats Åkesson, 2009-06-10, 20:51

Jag tycker hon är bra som partiledare och har aktuella
och viktiga frågor som berör oss alla, om
hon är troende gör ju inte att hennes partifrågor blir mindre
aktuella...

Permalänk | Anmäl #24 Peter Granström, 2009-06-10, 21:00

Hej hej, tänkte bara påpeka det uppenbara att du iklär Per Garthon och Bert Karlsson en självpåtagen roll som manliga riddare som undsätter en ungmö...och du gör därmed samma fadäs som du anklagar de två männen för att ha gjort. De kanske bara var genuint upprörda och deras upprördhet hade kanske inget alls att göra med att de var män.

Permalänk | Anmäl #25 Hans, 2009-06-10, 21:10

Hej hej, tänkte bara påpeka det uppenbara att du iklär Per Garthon och Bert Karlsson en självpåtagen roll som manliga riddare som undsätter en ungmö...och du gör därmed samma fadäs som du anklagar de två männen för att ha gjort. De kanske bara var genuint upprörda och deras upprördhet hade kanske inget alls att göra med att de var män.

Permalänk | Anmäl #26 Hans, 2009-06-10, 21:17

Lysande skrivet. Shit vad bra du är Louise!

Permalänk | Anmäl #27 Johan Öbrink, 2009-06-10, 21:18

Det problematiska i att Ella Bohlin kryssades bort har inte att göra med att hon är ung eller kvinna utan i att kd för sin överlevnad måste matcha andra politiker än Alf Svensson. Detta förstod de partimedlemmar som nominerade kandidater, men de utgör en försvinnande liten del av kds väljarbas som väl får antas vara någon slags kyrkokaffedrickande trygghetsnarkomaner. Att hon skulle straffas för att hon är kreationist är rent nys, det är väl en naturlig inställning i kd. Om kd nominerat Lennart Sacredeus om så på 20:e plats hade han kryssats in om man fått 2 mandat. Den risken vågade kd inte ta, men man kanske borde satt stopp för AS också.

Permalänk | Anmäl #28 Ricky Tarr, 2009-06-10, 21:50

Se det så här i stället. KD:s partiledning - alltså herr Partiledaren - gjorde en jätteblunder genom att sätta den unga piffiga (politiskt oerfarna och med en halvskum religiös åsikt) kvinnan högst på listan.
De mer erfarna och begåvade väljarna - vi talar nu givetvis om KD-sympatisörer - korrigerade herr Partiledarens fadäs. Varför klaga?

Det är alltså herr Partiledaren som bör skämmas en smula att han lurade in flickan i detta. Men flickan själv fick lära sig ett och annat, tex. att det inte räcker med att vara ung och söt för att bli EU-parlamentariker.

Permalänk | Anmäl #29 Joppe Dobbe, 2009-06-10, 22:17

Haha, många verkar tydligen tro att "kreationister" är en särskild sorts människor och att det är helt okej att vräka ur sig vad som helst av dem.

Själv är jag agnostiker men skulle tvinga min gudlöshet på någon annan. Tycker att kristna många gånger är mer sekulära än humanister och andra sanningsivrare som verkar besatta av att förolämpa, driva med och racka ner på kristna. Det lär bara få motsatt effekt.

Att jämföra med Palin är helkorkat av Louise Persson. Om man tagit del av seriös nyhetsrapportering vet man att hon är mer sekulär än t.ex. Brack Obama (som var presidentsvalet mest religiösa kandidat med präster på kampanjmötena som snarare liknade ett väckelsemöte från 50-talet) och verken vill förbjuda abort eller öka religionens roll i statsapparaten.
I egenskap av guvunör har hon också varit mer progressiv och genomfört reformer i både gayfrågor och kvinnofrågor.
Det är annat än No-action-Obamas babbliga retorik

Permalänk | Anmäl #30 Charlie Levin, 2009-06-10, 22:31

Äntligen!
Tänk att det kan vara så svårt att förstå att det inte bara räcker att vara kvinna utan att man måste vara kompetent dessutom. Inte bara kompetent i allmänhet utan för den specifika uppgiften! Man behöver inte heller vara vacker , ung eller svensk.

Permalänk | Anmäl #31 ma, 2009-06-10, 22:31

Tror bara att gud helt enkelt gillar Alf mer, och därför skickade han till eu.....

Permalänk | Anmäl #32 JohanA, 2009-06-10, 23:16

Ja tänk om det vore så.
Tyvärr var det inte så i detta fallet.
Folk röstade på Alf för att han verkar vara en trevlig gubbe.
Nån skulle ta in Christer Sjögren på sin lista, då ska ni få se på personröster

Permalänk | Anmäl #33 Markus Johansson, 2009-06-10, 23:34

Louise har örat mot rälsen,
helt underbart skrivet för att rikta ljuset åt rätt håll.

Ella Bohlin verkar ypperlig på många sätt men det finns något som hon använder för att balansera upp sin ringa erfarenhet - mängder av teoretiska fakta.

Hon når inte fram för att hon envisas - och förstör för sig själv - genom att lägga fram siffror, rapporter som stöd för varje ord.

Politik är ett människospel, ge oss en människa så ger vi denna person vårt förtroende.

Permalänk | Anmäl #34 Ernst, 2009-06-10, 23:50

Båda teorierna (Berts och Louises) är lika sneda. Det är enkelt. Alf är en känd och respekterad person. Ella är relativt okänd.

För oss som vill att Sverige skall ha en stor chans att påverka i parlamentet är Alf helt rätt val. Flertalet parlamentariker (och t ex Ella) vittnar och gissar att enskilda parlamentsledamöter kan ha stort inflytande om de är duktiga på att knyta kontakter och bilda allianser. Alf är redan mycket välkänd och respekterad i EPP (kristdemokrater), dvs parlamentets största partigrupp. Min gissning är att han får större chans att påverka än samtliga övriga svenska parlamentariker tillsammans.

Permalänk | Anmäl #35 Patrick Vigren (kd), 2009-06-11, 00:16

Ad: på sätt och vis har du rätt i att man som troende kristen per automatik formellt sett är kreationist. Men om man i detta läser in att man förnekar evolutionen som vetenskaplig teori är det helt fel. Det finns ingen motsättning i att TRO att det finns en Gud som representerar den absoluta verkligheten och att vårt bästa sätt att BESKRIVA denna verklighets utveckling med vetenskapliga metoder är evolutionsteorin.

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=164342
http://seb0.wordpress.com/2009/03/12/mer-om-tron/

Och att sätta likhetstecken mellan troende kristen och bakåtsträvare är en ren fördomsfull dumhet.

Permalänk | Anmäl #36 Patrick Vigren (kd), 2009-06-11, 00:25

Grymt bra artikel, väldigt direkt och klarsynt. Tacka valfri skapare för att det finns människor som dig Louise.

Permalänk | Anmäl #37 Lars Andren, 2009-06-11, 01:50

Politik och kristendom hör inte ihop!
Kan någon vettig människa tänka sig Jesus sitta i en världslig regering! Han som själv är regeringen och styr alla konungars hjärtan! En sannt kristen är barn till den allsmäktige konungen och därför har vi andra effektivare vapen än de världsliga människorna har!

Permalänk | Anmäl #38 alert, 2009-06-11, 04:24

"Att hävda att det finns kristna som inte tror på kreationen är som att hävda att en som kallar sig feminist inte alls behöver tro på jämställdhet."

Påven ringde, han har ett och annat att säga om det där.

Permalänk | Anmäl #39 Zlatan, 2009-06-11, 07:23

Usel artikel. Du har i princip bara gjort en resumé av kommentarerna till Garhons inlägg. Kan du inte hitta på något eget?

Permalänk | Anmäl #40 Carina, 2009-06-11, 07:39

Det kanske var taktik, som fällde utslaget.Ung och skärpt som
ansiktet utåt. När man såg att det kanske inte skulle räcka kastade man in Alf som ankare.
Men det går nog inte att göra om det i riksdagsvalet.
Sacrédeus hade nog inte fungerat för att KD skulle hålla näsan över vattenytan.

Permalänk | Anmäl #41 Leif Ekstedt, 2009-06-11, 08:08

Hennes förnekandet av evolutionen och den falska övertygelsen att Bibens skapelseberättelse skulle vara vetenskapligt relevant gör att hon inte borde fått vara förstakandidat.

Det måste ha funnits någon med mindre skeva åsikter som kunde dra även de som inte är bibelradikala. Såväl manliga som kvinnliga kandidater.

Permalänk | Anmäl #42 Viktor, 2009-06-11, 08:11

Ella har ett dugligt yttre men ett mycket smutsigt inre. Jag tycker det var en viktig markering från Sverige att inte skicka en indoktrinerad sektmedlem till EU. Utöver det så kommer jag njuta offantligt om Kds:arna åker ut ur riksdagen nästa val. Det om något skulle visa att 3000 år gamla ökenmyter är just 3000 år gamla myter.

Permalänk | Anmäl #43 Trött, 2009-06-11, 08:20

Jämförelsen mellan Pahlin och Bohlin haltar (även om deras efternamn är skrämmande lika) då det faktum att Pahlin var kreationist var väldigt öppet.

Bohlin verkar snarare vilja dölja detta faktum, något som hon lyckats förvånansvärt bra med. Det är få personer som har uppmärksammat att denna söta tjej med ett ständigt leende är en stenhård abortmotståndare som tror att jorden är 6000år gammal.

Det roliga är kreationister som engagerar sig i klimatet, för om jorden vore 6000år så vore all "klimatforskning" felaktig... Men det tänker självklart inte människor som Ella Bohlin på!

Permalänk | Anmäl #44 Okunnig, 2009-06-11, 08:26

Underbart, stort TACK!

Permalänk | Anmäl #45 Petra Öderyd, 2009-06-11, 08:34

Tack för en utmärkt artikel, Louise! Precis som allt du skriver för övrigt.

Permalänk | Anmäl #46 Andreas Larsson, 2009-06-11, 08:49

Bra artikel. Beträffande Bert K:s försvar för Ella, så grundas det säkert på att hon är den som starkast argumenterat emot Piratpartiet och fri nedladdning för privatpersoner. Bert blir ju helt rabiat varje gång man pratar om fildelning.

Permalänk | Anmäl #47 Jeje, 2009-06-11, 08:54

Rätt, alldeles förträffligt!

Permalänk | Anmäl #48 spectator, 2009-06-11, 09:16

Tack för ett väldigt bra inlägg, Louise! Du har helt rätt, det är självklart idéerna och politiken som ska avgöra, inte ålder eller kön på kandidaten. Tänk om fler kunde se bakom sådana yttre faktorer och istället koncentrera sig på innehållet.

Permalänk | Anmäl #49 Joakim Runnedal, 2009-06-11, 09:42

Tack för ett väldigt bra inlägg, Louise! Du har helt rätt, det är självklart idéerna och politiken som ska avgöra, inte ålder eller kön på kandidaten. Tänk om fler kunde se bakom sådana yttre faktorer och istället koncentrera sig på innehållet.

Permalänk | Anmäl #50 Joakim Runnedal, 2009-06-11, 09:43


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  2. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  3. Sveland gör feminismen en otjänst
  4. Därför är otrohetstrenden här
  5. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  6. Reinfeldt gör samma misstag som Fogh Rasmussen
  7. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  8. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  9. Nu öppnar vi fjärrvärmenäten för restvärme
  10. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  1. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  2. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  3. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  4. Reinfeldt gör samma misstag som Fogh Rasmussen
  5. Sveland gör feminismen en otjänst
  6. Genomtänkta gymnasieval kan minska ungdomsarbetslösheten
  7. Medier som är beroende av poliser för information är inte oberoende
  8. Ny miljöbilsdefinition drabbar kommunerna
  9. Lägre lön för unga är värt att pröva
  10. Invandringens betydelse ignoreras i pensionsdebatten
  1. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  2. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  3. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  4. Nya skatter på flygtransporter skadar Sveriges konkurrenskraft
  5. Det långa maktinnehavet bäddade för S-krisen
  6. S sammanbrott är dåligt för Sverige och demokratin
  7. Ta makten över pensionskapitalet!
  8. Socialdemokratin måste stå emot högerns världsbild
  9. Carema-debatten visar att högern är rökt
  10. Därför måste demokratin försvara sig mot islamismen

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.