[...] 9, 2009 av Thomas Läser Anders Wijkmans inlägg på Newsmill om att “Maria Wetterstrands kvaliteter är unika i svensk politik” och blir lite varm i hjärtat. När Wijkman skriver om Maria att hon “är hälsosamt [...]
Blogg:Miljön är mer än bara en höger-vänsterfråga « a Di, 2009-06-09, 12:48
[...] föresten, en valanalys har jag sett från vårt partis håll (eller något liknande). Anders Wijkman skriver en analys som inte förvånar mig, men som sätter fingret än tydligare på varför jag [...]
Blogg:Eftervalskommentarernas kranka blekhet « Traditio , 2009-06-09, 11:33
[...] 9, 2009 KDs avgående EU-parlamentariker Anders Wijkman skriver om de Gröna och klimatfrågan på Newsmill. Det är mycket läsvärt, men inte primärt på grund [...]
Blogg:Wijkman om de Gröna och klimatfrågan « Jakop Dalun, 2009-06-09, 09:57
Siktar Wijkman på partibyte månne?
Permalänk | Anmäl
HC, 2009-06-09, 09:23
Sänkt bensinskatt och bidrag för att köpa nya bilar är ju annars tunga miljöargument från KD.
Permalänk | Anmäl
Mållgan, 2009-06-09, 09:49
Nej det gör han inte, och jag måste hålla med honom. Maria är strålande.
Permalänk | Anmäl
barlow, 2009-06-09, 09:57
Maria Wetterstrand är en manipulativ karriärist vilket hela hanteringen av Miljöpartiets "omvändelse" visavi EU visar.
Men det är inte alla som bländas.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-06-09, 10:04
Från moderaterna till kristdemokraterna. Är Anders Wijkman på väg till miljöpartiet nu?
Permalänk | Anmäl
Bertil, 2009-06-09, 10:06
Vilken uppvärmning är det Wijkman hänvisar till? den reella nedkylningen som pågått i snart 9år eller den uppdiktade uppvärmningen som endast återfinnes i klimatmodellerna och som mer och mer avviker från uppmätta värden.
Myter om klimatet och co2
1 Det finns ett ideal klimat
2 Klimatet är statiskt
3 Jorden blir varmare pga mänskliga co2 utsläpp
4 co2 är en giftgas
5 Det råder konsensus bland klimat forskare om att det överhuvudtaget existerar en klimat kris.
Fakta om klimat och co2
1 Klimatet har alltid varierat, ibland är det istider
2 Jordens temperatur och atmosfärens co2 halt korrelerar inte, om det vore fallet skulle allt liv på jorden dött av värmeslag redan på dinosauriernas tid.
3 co2 är en nyckelkomponent i fotosyntesen
4 Isarna runt polerna är inte på väg att försvinna inte isbjörnarna heller.
Permalänk | Anmäl
Robert, 2009-06-09, 10:32
Robert,
Intressanta påståenden. Ett par frågor:
1) Några källor kanske?
2) Hur kommer det sig att en överväldigande majoritet av forskare, politiker, institutioner och allmänhet tycker "fel" i denna fråga?
Mvh Cristian
Permalänk | Anmäl
Cristian Norlin, 2009-06-09, 11:04
NEJ!
Snälla klimatförändringsförnekare, håll er borta från denna tråd - det brukar bli så enormt långdraget när ni kommer med era "vetenskapliga" uttalanden och 1000 länkar och referenser.
Diskutera det i en annan tråd tack!
Nu är det Wetterstrand det handlar om.
Och min åsikt om henne överenstämmer med artikelförfattarens - hon är mycket duktig!
Permalänk | Anmäl
Ubbe, 2009-06-09, 11:11
Jag anmäler Roberts, Christians och mina egna inlägg för att öka chansen att inte diskussionen ballar ur.
Permalänk | Anmäl
Ubbe, 2009-06-09, 11:13
Att Anders Wijkmans engagemang för klimatfrågan sträcker sig över blockgränsen är hedrande. Hatten av!
Permalänk | Anmäl
Jakop Dalunde, 2009-06-09, 11:20
Vi (och Naturskyddsföreningen) gillar dig också Anders.
Tack för din klara analys, din ödmjukhet och framför allt dina sunda åsikter.
Du är välkommen till oss!
Permalänk | Anmäl
En grön, 2009-06-09, 11:27
Jag är så sjukt trött på signaturen Bo.T och hans cyniska kvinnofientliga och närmast fundamentalistiska åsikter.
Personpåhopp, jag anmäler mig själv. Jag var bara tvungen att skriva det.
Permalänk | Anmäl
King, 2009-06-09, 11:36
Kan man anmäla artikelförfattaren för inställsamt lismande?
Permalänk | Anmäl
Anders Gustavsson, 2009-06-09, 12:00
Jag är ingen miljöpartist och har aldrig övervägt att rösta på dem, men jag håller med om att Maria Wetterstrand är en mycket bra politiker med trovärdighet.
Permalänk | Anmäl
Anders Fahl, 2009-06-09, 12:22
Även jag tycker att Bo T är ett fascistkräk, och så undrar jag hur han ALLTID kan vara närvarande på Newsmill!
:-)
Vad gör karlen? Inget jobb?
Och i likhet med King anmäler jag nu mig själv.
Permalänk | Anmäl
sune, 2009-06-09, 12:39
Jag tror inte att han siktar på partibyte. Han ger snarast intryck av att flörta med MP, på det att de ska samarbeta med allianspartierna, t ex så som det där borgerliga partiet vad det nu hette samarbetat med socialdemokraterna. Tänk er en alliansregering med MP, och med Piratpartiet som vågmästare och samarbetspartner. Det skulle kunna bli ett starkt kort. Vad skulle S/V kunna sätta emot det?
Permalänk | Anmäl
Roffe, 2009-06-09, 12:42
King. Jag tycker att det är helt legitimt att kritisera politiker som manipulerar sig fram till toppositioner.
En gång i tiden fanns det en stark demokratisk kraft i partiet.
Idag verkar Miljöpartiets enda mål vara att eliten ska besätta ministerposter i EU-parlamentet och i kommande socialdemokratiska regeringar.
Förr var Miljöpartiet för lika rättigheter för män och kvinnor.
Idag prioriterar Miljöpartiet islamiseringen av Sverige och driver hatkampanjer mot den enda demokratin i Mellanöstern, Israel.
Snacka om degeneration...
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-06-09, 12:48
"Även jag tycker att Bo T är ett fascistkräk..."
Hur många gånger ska jag behöva deklarera att jag är mot socialism, Sune, för du känner väl till att fascism är en socialistisk variant?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-06-09, 12:52
Ubbe
Wijkman tar alla chanser till att exponera sina åsikter, här klämmer han in ett för ämnet(att hylla Miljöpartiet) helt ovidkommande skrämskott om den kommande katastrofen som vi bara kan betala oss ur med höga skatter, det är klart att man får kommentera det. Jag tar också chansen att föra fram min åsikt.
Cristian
Lita inte på mig sök dina egna källor, all information finns där ute på nätet, om du vill ha lite starthjälp kan du börja här: http://stockholmsinitiativet.se/
för att sedan fortsätta här:
http://www.moderna-myter.se/ och här:
http://wattsupwiththat.com/
Det finns mer
Permalänk | Anmäl
Robert, 2009-06-09, 12:53
Men klimatkrisen är ju en stor bluff. Skickligt ändå att kunna lura medelklassen.
Permalänk | Anmäl
tidosss44, 2009-06-09, 13:03
Bertil,
AW tog faktiskt vägen över folkpartiet från moderaterna till kristdemokraterna och nu står miljöpartiet på tur. Eftersom Mp snart byter språkrör gäller det att positionera sig.
AW är dyr i drift så han måste hitta någon som betalar alla hans flygbiljetter när han åker världen runt och klimatnätverkar. Vi får se om MP vill betala nu när inte Kd och EU-paralamentet längre står för fiolerna?
Tydligen räknar AW med att Mp går förbi sossarna i nästa val, annars hade han nog prisat Mona. Kanske har han rätt på den punkten. MW är en klart mer slipad politiker än stackars Toblerone Mona.
Permalänk | Anmäl
Lars Bern, 2009-06-09, 13:22
Bo T, så du menar att Mussolini var kommunist?
Och att nationalismen är en socialistisk rörelse?
Du har vänt världen upp och ner för att passa in i din bild av hur du vill ha det - likt många andra SD personer gärna gör.
Ska du inte kalla feminister för nazister också? Hitler var ju en stor feminist...
Permalänk | Anmäl
sune, 2009-06-09, 13:35
Sen kan det ju faktiskt också vara så att AW bara tycker att Maria Wetterstrand är en bra politiker och att han genom sitt starka engagemang i miljöfrågor tycker det är viktigt att lyfta fram henne.
Men det är säkert som ni säger, det är karriären han tänker på. Inget annat. Och isbjörnarna har det så skönt så.
Permalänk | Anmäl
K, 2009-06-09, 13:50
ANDERS WIKMAN - " I takt med att den ekologiska krisen blir allt mera tydlig - och behovet att göra om ekonomins regler allt mera uppenbart - kommer ett sakligt och förnuftigt agerande Miljöparti att vinna flera segrar. ..." - slut citat ifrån inlägget.
Permalänk | Anmäl
Josef Boberg, 2009-06-09, 13:56
Om Anders Wijkman är något så är det hederlig, det är hedervärt att byta parti över ett liv. Eller menar någon att ett medlemskap i MUF är oåterkallerligt ?
Permalänk | Anmäl
Kenneth, 2009-06-09, 14:06
NÄHÄ!
Det verkar som om Newsmill inte plockar bort mina anmälda kommentarer.
Nå då så.
Låt oss se fram emot en URTRÅKIG DEBATT om KLIMATUPPVÄRMNINGEN istället för att diskutera Maria Wetterstrand!
Jag kommer tillbaka hit om ett par veckor och ser hur långt ni kommit, grabbar... (ja, det är ju nästan bara grabbar, förutom pr-konsulten (vetenskapligt outbildad) på climate scam)
Permalänk | Anmäl
Ubbe, 2009-06-09, 14:57
Anders, du är en bättre politiker än vad KD förtjänar! De gräver sin egen grav när de nu skickar Alf Svensson till parlamentet. Du är en av de få politiker från andra partier än Miljöpartiet som faktiskt har arbetat för miljön, inte bara talat om det i valtider. Respekt!
Permalänk | Anmäl
Thomas D, 2009-06-09, 15:23
Nej nej, stanna här, Ubbe! Vi är förresten många som tycker att MW är duktig. MP är ju inte heller fastlåst av någon gammal mossig ideologi som är över 100 år gammal. Jag önskar, hoppas och tror att vi i framtiden kan få se även en grön statsministerkandidat. DET vore bra det! :-)
Permalänk | Anmäl
Kerstin, 2009-06-09, 15:29
Om media gjorde sitt "jobb" och förmedlade lite fakta och ställde några ( som helst ) frågor/följdfrågor, skulle Fröken Wetterstrand och Anders Wijkman ( och inte att förglöma MP ) inte vara på banan så värst länge.
Tack kära media! Är det den sortens samhälle vi ska lämna vidare till barn och barnbarn?
Bara vi slutar andas ut CO2 så är allt tillåtet.
Permalänk | Anmäl
Leif, 2009-06-09, 15:51
Trevlig artikel. Det är bra att ärliga politiker lyfts fram, och dit tycker jag även att AW hör. Trots att jag aldrig någonsin skulle rösta på Kd så tycker jag att AW verkar vara en politiker med äkta övertygelse och passion, som faktiskt menar vad han säger. Jag tror att han skulle göra större nytta i ett annat parti. Oftast när jag lyssnar på svenska politiker så försöker jag hela tiden lista ut vad de egentligen tycker, istället för att lyssna på vad de säger. Just relationen mellan vad en politiker säger, vad de tror att väljarna vill höra, och vad de egentligen tycker är inte alltid en enkel sak att bena ut.
Både MW och AW hör dock till den politikergrupp där det verkar vara nära mellan övertygelse och ord, och det respekterar jag. Tyvärr så tillhör de en ack så liten minoritet.
Permalänk | Anmäl
T J, 2009-06-09, 16:04
Hej, jag har en fråga till alla klimatskeptiker: varför är ni till 98 procent män? Känns som ni tangerar samma engagemang som klimatförnekare som männen som dömmer ut sexköplagen och vill legalisera prostitutionen - dvs ser er som antifeminister?
Nyfiken
Permalänk | Anmäl
Åke, 2009-06-09, 16:44
Det som är unikt med Maria Wetterstrand som politiker är att hon är relativt begåvad, och var tidigare den enda riksdagsledamoten som lyckats skriva 2.0 på högskoleprovet.
Sverige har annars världens förmodligen mest obegåvade politiker, oftast med medelbetyg från grundskola och gymnasium och i avsaknad av längre akademisk utbildning. Att kunna mer språk än svenska och dålig engelska är sällsynt.
Begåvade människor står förmodligen inte ut med den intellektuella torftigheten i politikerfabrikerna. Därför höjs begåvningsnivån dramatiskt när det kommer in nya partier vars företrädare inte politiska broilers. Ian Wachtmeister var på sin tid den ende civilingenjören i riksdagen, och partier som Junilistan och Piratpartiet har företrädare med en begåvning som vida överstiger den genomsnittlige broilerns. Men det finns undantag, och Maria Wetterstrand är ett av dessa.
Permalänk | Anmäl
Anders Bondensson, 2009-06-09, 17:17
Wijkamam har något friskt över sig som kan berömma en sk meingsmotståndare, det är lovvärt
Permalänk | Anmäl
Patric andersson, 2009-06-09, 18:59
Det man missar på bergådalbanan tar man igen på karusellerna: Bo_T, Robert och de andra tomtarna gör sitt bästa att kompensera sin brist på vetenskaplighet med att påpeka "bluffen" i vartenda inlägg som ens berör miljö - och Bo_T lyckas tillochmed få in religiös uppvigling i sitt inlägg. Snälla moderator: ta bort dessa inlägg här. Det här handlar om Maria Wetterstrand.
Som helt klart är en briljant politiker och förhoppningsvis en framtida statsminister. Reinfeldt är också en briljant politiker - så Maria behövs för att kunna fixa till ett maktskifte nästa år.
Permalänk | Anmäl
Carl Nordlund, 2009-06-09, 19:43
Bo_T är enbart ute efter att förstöra och reta upp människor, hans ip-nummer borde bli bannat snarast.
Permalänk | Anmäl
barlow, 2009-06-09, 20:08
Är det 1:a april i dag igen? På newsmill är varje dag 1:a april!
Permalänk | Anmäl
TÅGMICKE, 2009-06-09, 20:44
Äntligen!
Åh, vad jag saknat det här, en politiker
som har egna åsikter och vågar uttrycka dom, även om dom "skadar imagen".
Mera sånt här och vi får en mycket bättre och finare demokrati
Oberoende MP-liberal
Permalänk | Anmäl
Johan Bergqvist, 2009-06-09, 21:00
Äntligen!
Åh, vad jag saknat det här, en politiker
som har egna åsikter och vågar uttrycka dom, även om dom "skadar imagen".
Mera sånt här och vi får en mycket bättre och finare demokrati
Oberoende MP-liberal
Permalänk | Anmäl
Johan Bergqvist, 2009-06-09, 21:00
Nog är Wetterstrand unik. Ja, hela Miljöpartiet är unikt genom sin totala ignorans av fakta i miljöfrågor. Vissa låter sig luras och röstar på dem, men för oss andra framstår det som obegripligt att partiet kan nå några framgångar alls.
Nog lever de på en annan planet, de som tror att det finns ett klimathot. Trenderna i den verkliga världen visar ingenting som tyder på att någon klimatkatastrof är på väg.
Ett sluttande plan är ju verkligen en bra beskrivning. Av hur temperaturkurvan ser ut alltså. Världens medeltemperatur är nämligen på väg nedåt sedan flera år tillbaka. Det blir alltså kallare. Detta är bara en av en rad inte alls oviktiga detaljer som klimatmodellerna har misslyckats med. De finns också på en annan planet, och inte på vår.
Naturligtvis är läget under kontroll, eftersom det aldrig har funnits något klimathot i den verkliga världen hur som helst
De industrialiserade länderna borde verkligen visa ledarskap nu och säga att det är dags att sluta med klimathysterin. Det finns verkliga problem att ägna sig åt, i stället för påhittade.
Permalänk | Anmäl
Lars Kaméll, 2009-06-09, 21:01
Enfrågepartier verka gå bra nu förtiden. Jag kanske skulle starta ett parti för dem som inte tror på klimatreligionen? Vi skulle lätt komma in i riksdagen!
Permalänk | Anmäl
TÅGMICKE, 2009-06-09, 21:22
"Att sedan EU måste förändras i grunden för att klara miljö- och klimatkrisen är en annan sak. Den typ av marknadstänkande som nu råder går inte att förena med en hållbar utveckling. Att fortsätta tro, att samhället blir bättre enbart för att konsumtionen mätt i volym går upp, är naivt. BNP må vara en bra måttstock för aktivitetsnivån i ekonomin. Något välfärdsmått är det inte. Vi måste rikta fokus på tillväxtens innehåll och kvalitet; därtill ge Naturkapitalet och ekosystemen ett värde - inte bara som varor på en marknad."
"Vi måste rita om ekonomins ramverk, men det är en fråga som Sverige inte kan lösa på egen hand. Här kan bara ett proaktivt medlemskap i EU hjälpa till."
"Därtill kommer att utvecklingsländerna behöver exempel på att det går att minska utsläppen utan alltför stora uppoffringar. Dessa exempel måste komma från länder som Sverige - vem annars?"
Jag måste säga att jag älskar det jag läser speciellt då det kommer från en avgående europaparlamentariker, det ger mig lite hopp och tro på EU som jag tidigare aldrig kunnat se som annat en en tillväxt-union.
För om du tänker så efter din tid som europaparlamentariker så kan jag fantisera att det finns sådana tankar och åsikter i cirkulation. Kanske en mindre kultur med insikt i hur omöjligt en storskalig effektiv miljöpolitik är omöjlig med nuvarande sätt att styra och se på världen.
"Det är svårt att invända mot själva principen att reduktionerna bör göras där de kostar minst."
I kampen på tillväxt så blir det nästan omöjligt att invända mot principen. Att försöka stärka så mycket som möjligt genom att offra så lite som möjligt skulle potentiellt kunna ge EU ett försprång i den globala tävling som är tillväxt.
Men det är så svårt att se varför vi tävlar när det är hela vår planet som är priset för att hålla denna tävlingen vid liv. I jakten på övertag har vi helt tappat perspektiven.
Vi måste, som du säger, rita om ekonomins ramverk. Jag är övertygad att det går att finna en väg till ett ekonomiskt system där vi sätter social och ekonomisk rättvisa och miljö i första rummet. Det håller inte att bara låtsas att det är det vi gör. Vi kan inte längre tävla när människor svälter, djur plågas och vi håller på att förstöra hela vår egna planet och det enda vi jagar är kostnadseffektivitet.
Alla kan se att det inte är värt det.
Men jag är övertygad att goda medborgare håller på att vakna för problemet och börjar inse att det inte finns någon individuell syndabock utan bara en marknad som har spårat ur. Jag hoppas det i alla fall.
Sedan vill jag tillägga att jag tycker Maria Wetterstrand verkar vara en underbar människa och hon skulle säkert bli en fantastisk statsminister, eller delad statsminister.
Permalänk | Anmäl
Magnus Lyssnar, 2009-06-09, 22:08
Det verkar som att klimathysterin håller i sig ett tag till. Vore det inte bättre att anpassa världen för nytt klimat än att försöka stoppa uppvärmingen som kanske tom är irreversibel trots att vi slutar släppa ut CO2 idag? Västvärlden vill kräva Afrika och Asien att inte använda kol och fossilbränslen trots att vi har använt dessa i flera decennier och lyckats skapa en välfärd? Men nu ska de stackarna bygga sina industrier på vindkraft? Det kommer garanterat förlänga deras välfärdsambitioner med några decennier iaf, fast det är kanske det klimathysterikerna vill?
Permalänk | Anmäl
Freedom, 2009-06-09, 22:13
Miljöpartiet bör verka för att de svenska kolkraftverken inom EU stängs - på så vis kan Sverige snabbt visa globalt ansvar - svårt att hävda nödvändigheten av minskade utsläpp av andra länder när man själv väljer att smutsa ner - inget att skylla på marknad eller omständigheter - bara politisk vilja till förändring och egen ekonomisk uppoffring - den vanliga retoriken kan nog käna sina syften - här finns dock något exklusivt svenskt att åtgärda i- se till att visa lite handling för en gång skull - de svenska verken står inte på svensk mark men skammen har inga nationella gränser - de drabbade vet inte att ägarna saknar moral - skenheligt och skamligt - ett pennstreck kan avvärja denna förstörelse - svårt uppenbarligen att åtgärda det man kan - sverioge och svenska politiker älskar att ha åsikter om vad andra bör göra - gör först rätt själv - andra kanske vill föjja efter
Permalänk | Anmäl
Matsi, 2009-06-09, 22:52
Utmärkt och klarsynt artikel av AW!
Har bara en kommentar: det är knappast mp:s fel att de samarbetar med vänstern. Alliansen har sedan 2004 helt uteslutit alla andra alternativ vilket i praktiken tvingar mp att samarbeta med s för att kunna bilda regering.
Minns att mp förhandlade med fp och c om att bilda regering 2002. Idag gör både fp och c en sådan möjlighet omöjlig.
Permalänk | Anmäl
Tharand, 2009-06-10, 07:37
Det är klart att han siktar på partibyte.
En opportunist som A.W tror att mänskligheten behöver honom, när det i själva verket är tvärt om!
Det är för bedrövligt med politiker som tycks kunna göra vad som helst för att få synas och vara med!
Permalänk | Anmäl
Wolter, 2009-06-10, 09:27
Och varför lyfter du fram Maria Wetterstrand och inte Carl Schlyter som du arbetar med i EU? Carl Schlyter att fått ett opartiskt omdöme att vara den bästa och mest effektiva miljöpoltikern i EU.
Du behöver inte säga något men vi förstår alla att kd har ingen framtid.
Permalänk | Anmäl
Lovisa, 2009-06-10, 10:34
71 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Siktar Wijkman på partibyte månne?
Sänkt bensinskatt och bidrag för att köpa nya bilar är ju annars tunga miljöargument från KD.
Nej det gör han inte, och jag måste hålla med honom. Maria är strålande.
Maria Wetterstrand är en manipulativ karriärist vilket hela hanteringen av Miljöpartiets "omvändelse" visavi EU visar.
Men det är inte alla som bländas.
Från moderaterna till kristdemokraterna. Är Anders Wijkman på väg till miljöpartiet nu?
Vilken uppvärmning är det Wijkman hänvisar till? den reella nedkylningen som pågått i snart 9år eller den uppdiktade uppvärmningen som endast återfinnes i klimatmodellerna och som mer och mer avviker från uppmätta värden.
Myter om klimatet och co2
1 Det finns ett ideal klimat
2 Klimatet är statiskt
3 Jorden blir varmare pga mänskliga co2 utsläpp
4 co2 är en giftgas
5 Det råder konsensus bland klimat forskare om att det överhuvudtaget existerar en klimat kris.
Fakta om klimat och co2
1 Klimatet har alltid varierat, ibland är det istider
2 Jordens temperatur och atmosfärens co2 halt korrelerar inte, om det vore fallet skulle allt liv på jorden dött av värmeslag redan på dinosauriernas tid.
3 co2 är en nyckelkomponent i fotosyntesen
4 Isarna runt polerna är inte på väg att försvinna inte isbjörnarna heller.
Robert,
Intressanta påståenden. Ett par frågor:
1) Några källor kanske?
2) Hur kommer det sig att en överväldigande majoritet av forskare, politiker, institutioner och allmänhet tycker "fel" i denna fråga?
Mvh Cristian
NEJ!
Snälla klimatförändringsförnekare, håll er borta från denna tråd - det brukar bli så enormt långdraget när ni kommer med era "vetenskapliga" uttalanden och 1000 länkar och referenser.
Diskutera det i en annan tråd tack!
Nu är det Wetterstrand det handlar om.
Och min åsikt om henne överenstämmer med artikelförfattarens - hon är mycket duktig!
Jag anmäler Roberts, Christians och mina egna inlägg för att öka chansen att inte diskussionen ballar ur.
Att Anders Wijkmans engagemang för klimatfrågan sträcker sig över blockgränsen är hedrande. Hatten av!
Vi (och Naturskyddsföreningen) gillar dig också Anders.
Tack för din klara analys, din ödmjukhet och framför allt dina sunda åsikter.
Du är välkommen till oss!
Jag är så sjukt trött på signaturen Bo.T och hans cyniska kvinnofientliga och närmast fundamentalistiska åsikter.
Personpåhopp, jag anmäler mig själv. Jag var bara tvungen att skriva det.
Kan man anmäla artikelförfattaren för inställsamt lismande?
Jag är ingen miljöpartist och har aldrig övervägt att rösta på dem, men jag håller med om att Maria Wetterstrand är en mycket bra politiker med trovärdighet.
Även jag tycker att Bo T är ett fascistkräk, och så undrar jag hur han ALLTID kan vara närvarande på Newsmill!
:-)
Vad gör karlen? Inget jobb?
Och i likhet med King anmäler jag nu mig själv.
Jag tror inte att han siktar på partibyte. Han ger snarast intryck av att flörta med MP, på det att de ska samarbeta med allianspartierna, t ex så som det där borgerliga partiet vad det nu hette samarbetat med socialdemokraterna. Tänk er en alliansregering med MP, och med Piratpartiet som vågmästare och samarbetspartner. Det skulle kunna bli ett starkt kort. Vad skulle S/V kunna sätta emot det?
King. Jag tycker att det är helt legitimt att kritisera politiker som manipulerar sig fram till toppositioner.
En gång i tiden fanns det en stark demokratisk kraft i partiet.
Idag verkar Miljöpartiets enda mål vara att eliten ska besätta ministerposter i EU-parlamentet och i kommande socialdemokratiska regeringar.
Förr var Miljöpartiet för lika rättigheter för män och kvinnor.
Idag prioriterar Miljöpartiet islamiseringen av Sverige och driver hatkampanjer mot den enda demokratin i Mellanöstern, Israel.
Snacka om degeneration...
"Även jag tycker att Bo T är ett fascistkräk..."
Hur många gånger ska jag behöva deklarera att jag är mot socialism, Sune, för du känner väl till att fascism är en socialistisk variant?
Ubbe
Wijkman tar alla chanser till att exponera sina åsikter, här klämmer han in ett för ämnet(att hylla Miljöpartiet) helt ovidkommande skrämskott om den kommande katastrofen som vi bara kan betala oss ur med höga skatter, det är klart att man får kommentera det. Jag tar också chansen att föra fram min åsikt.
Cristian
Lita inte på mig sök dina egna källor, all information finns där ute på nätet, om du vill ha lite starthjälp kan du börja här: http://stockholmsinitiativet.se/
för att sedan fortsätta här:
http://www.moderna-myter.se/ och här:
http://wattsupwiththat.com/
Det finns mer
Men klimatkrisen är ju en stor bluff. Skickligt ändå att kunna lura medelklassen.
Bertil,
AW tog faktiskt vägen över folkpartiet från moderaterna till kristdemokraterna och nu står miljöpartiet på tur. Eftersom Mp snart byter språkrör gäller det att positionera sig.
AW är dyr i drift så han måste hitta någon som betalar alla hans flygbiljetter när han åker världen runt och klimatnätverkar. Vi får se om MP vill betala nu när inte Kd och EU-paralamentet längre står för fiolerna?
Tydligen räknar AW med att Mp går förbi sossarna i nästa val, annars hade han nog prisat Mona. Kanske har han rätt på den punkten. MW är en klart mer slipad politiker än stackars Toblerone Mona.
Bo T, så du menar att Mussolini var kommunist?
Och att nationalismen är en socialistisk rörelse?
Du har vänt världen upp och ner för att passa in i din bild av hur du vill ha det - likt många andra SD personer gärna gör.
Ska du inte kalla feminister för nazister också? Hitler var ju en stor feminist...
Sen kan det ju faktiskt också vara så att AW bara tycker att Maria Wetterstrand är en bra politiker och att han genom sitt starka engagemang i miljöfrågor tycker det är viktigt att lyfta fram henne.
Men det är säkert som ni säger, det är karriären han tänker på. Inget annat. Och isbjörnarna har det så skönt så.
ANDERS WIKMAN - " I takt med att den ekologiska krisen blir allt mera tydlig - och behovet att göra om ekonomins regler allt mera uppenbart - kommer ett sakligt och förnuftigt agerande Miljöparti att vinna flera segrar. ..." - slut citat ifrån inlägget.
Om Anders Wijkman är något så är det hederlig, det är hedervärt att byta parti över ett liv. Eller menar någon att ett medlemskap i MUF är oåterkallerligt ?
NÄHÄ!
Det verkar som om Newsmill inte plockar bort mina anmälda kommentarer.
Nå då så.
Låt oss se fram emot en URTRÅKIG DEBATT om KLIMATUPPVÄRMNINGEN istället för att diskutera Maria Wetterstrand!
Jag kommer tillbaka hit om ett par veckor och ser hur långt ni kommit, grabbar... (ja, det är ju nästan bara grabbar, förutom pr-konsulten (vetenskapligt outbildad) på climate scam)
Anders, du är en bättre politiker än vad KD förtjänar! De gräver sin egen grav när de nu skickar Alf Svensson till parlamentet. Du är en av de få politiker från andra partier än Miljöpartiet som faktiskt har arbetat för miljön, inte bara talat om det i valtider. Respekt!
Nej nej, stanna här, Ubbe! Vi är förresten många som tycker att MW är duktig. MP är ju inte heller fastlåst av någon gammal mossig ideologi som är över 100 år gammal. Jag önskar, hoppas och tror att vi i framtiden kan få se även en grön statsministerkandidat. DET vore bra det! :-)
Om media gjorde sitt "jobb" och förmedlade lite fakta och ställde några ( som helst ) frågor/följdfrågor, skulle Fröken Wetterstrand och Anders Wijkman ( och inte att förglöma MP ) inte vara på banan så värst länge.
Tack kära media! Är det den sortens samhälle vi ska lämna vidare till barn och barnbarn?
Bara vi slutar andas ut CO2 så är allt tillåtet.
Trevlig artikel. Det är bra att ärliga politiker lyfts fram, och dit tycker jag även att AW hör. Trots att jag aldrig någonsin skulle rösta på Kd så tycker jag att AW verkar vara en politiker med äkta övertygelse och passion, som faktiskt menar vad han säger. Jag tror att han skulle göra större nytta i ett annat parti. Oftast när jag lyssnar på svenska politiker så försöker jag hela tiden lista ut vad de egentligen tycker, istället för att lyssna på vad de säger. Just relationen mellan vad en politiker säger, vad de tror att väljarna vill höra, och vad de egentligen tycker är inte alltid en enkel sak att bena ut.
Både MW och AW hör dock till den politikergrupp där det verkar vara nära mellan övertygelse och ord, och det respekterar jag. Tyvärr så tillhör de en ack så liten minoritet.
Hej, jag har en fråga till alla klimatskeptiker: varför är ni till 98 procent män? Känns som ni tangerar samma engagemang som klimatförnekare som männen som dömmer ut sexköplagen och vill legalisera prostitutionen - dvs ser er som antifeminister?
Nyfiken
Det som är unikt med Maria Wetterstrand som politiker är att hon är relativt begåvad, och var tidigare den enda riksdagsledamoten som lyckats skriva 2.0 på högskoleprovet.
Sverige har annars världens förmodligen mest obegåvade politiker, oftast med medelbetyg från grundskola och gymnasium och i avsaknad av längre akademisk utbildning. Att kunna mer språk än svenska och dålig engelska är sällsynt.
Begåvade människor står förmodligen inte ut med den intellektuella torftigheten i politikerfabrikerna. Därför höjs begåvningsnivån dramatiskt när det kommer in nya partier vars företrädare inte politiska broilers. Ian Wachtmeister var på sin tid den ende civilingenjören i riksdagen, och partier som Junilistan och Piratpartiet har företrädare med en begåvning som vida överstiger den genomsnittlige broilerns. Men det finns undantag, och Maria Wetterstrand är ett av dessa.
Wijkamam har något friskt över sig som kan berömma en sk meingsmotståndare, det är lovvärt
Det man missar på bergådalbanan tar man igen på karusellerna: Bo_T, Robert och de andra tomtarna gör sitt bästa att kompensera sin brist på vetenskaplighet med att påpeka "bluffen" i vartenda inlägg som ens berör miljö - och Bo_T lyckas tillochmed få in religiös uppvigling i sitt inlägg. Snälla moderator: ta bort dessa inlägg här. Det här handlar om Maria Wetterstrand.
Som helt klart är en briljant politiker och förhoppningsvis en framtida statsminister. Reinfeldt är också en briljant politiker - så Maria behövs för att kunna fixa till ett maktskifte nästa år.
Bo_T är enbart ute efter att förstöra och reta upp människor, hans ip-nummer borde bli bannat snarast.
Är det 1:a april i dag igen? På newsmill är varje dag 1:a april!
Äntligen!
Åh, vad jag saknat det här, en politiker
som har egna åsikter och vågar uttrycka dom, även om dom "skadar imagen".
Mera sånt här och vi får en mycket bättre och finare demokrati
Oberoende MP-liberal
Äntligen!
Åh, vad jag saknat det här, en politiker
som har egna åsikter och vågar uttrycka dom, även om dom "skadar imagen".
Mera sånt här och vi får en mycket bättre och finare demokrati
Oberoende MP-liberal
Nog är Wetterstrand unik. Ja, hela Miljöpartiet är unikt genom sin totala ignorans av fakta i miljöfrågor. Vissa låter sig luras och röstar på dem, men för oss andra framstår det som obegripligt att partiet kan nå några framgångar alls.
Nog lever de på en annan planet, de som tror att det finns ett klimathot. Trenderna i den verkliga världen visar ingenting som tyder på att någon klimatkatastrof är på väg.
Ett sluttande plan är ju verkligen en bra beskrivning. Av hur temperaturkurvan ser ut alltså. Världens medeltemperatur är nämligen på väg nedåt sedan flera år tillbaka. Det blir alltså kallare. Detta är bara en av en rad inte alls oviktiga detaljer som klimatmodellerna har misslyckats med. De finns också på en annan planet, och inte på vår.
Naturligtvis är läget under kontroll, eftersom det aldrig har funnits något klimathot i den verkliga världen hur som helst
De industrialiserade länderna borde verkligen visa ledarskap nu och säga att det är dags att sluta med klimathysterin. Det finns verkliga problem att ägna sig åt, i stället för påhittade.
Enfrågepartier verka gå bra nu förtiden. Jag kanske skulle starta ett parti för dem som inte tror på klimatreligionen? Vi skulle lätt komma in i riksdagen!
"Att sedan EU måste förändras i grunden för att klara miljö- och klimatkrisen är en annan sak. Den typ av marknadstänkande som nu råder går inte att förena med en hållbar utveckling. Att fortsätta tro, att samhället blir bättre enbart för att konsumtionen mätt i volym går upp, är naivt. BNP må vara en bra måttstock för aktivitetsnivån i ekonomin. Något välfärdsmått är det inte. Vi måste rikta fokus på tillväxtens innehåll och kvalitet; därtill ge Naturkapitalet och ekosystemen ett värde - inte bara som varor på en marknad."
"Vi måste rita om ekonomins ramverk, men det är en fråga som Sverige inte kan lösa på egen hand. Här kan bara ett proaktivt medlemskap i EU hjälpa till."
"Därtill kommer att utvecklingsländerna behöver exempel på att det går att minska utsläppen utan alltför stora uppoffringar. Dessa exempel måste komma från länder som Sverige - vem annars?"
Jag måste säga att jag älskar det jag läser speciellt då det kommer från en avgående europaparlamentariker, det ger mig lite hopp och tro på EU som jag tidigare aldrig kunnat se som annat en en tillväxt-union.
För om du tänker så efter din tid som europaparlamentariker så kan jag fantisera att det finns sådana tankar och åsikter i cirkulation. Kanske en mindre kultur med insikt i hur omöjligt en storskalig effektiv miljöpolitik är omöjlig med nuvarande sätt att styra och se på världen.
"Det är svårt att invända mot själva principen att reduktionerna bör göras där de kostar minst."
I kampen på tillväxt så blir det nästan omöjligt att invända mot principen. Att försöka stärka så mycket som möjligt genom att offra så lite som möjligt skulle potentiellt kunna ge EU ett försprång i den globala tävling som är tillväxt.
Men det är så svårt att se varför vi tävlar när det är hela vår planet som är priset för att hålla denna tävlingen vid liv. I jakten på övertag har vi helt tappat perspektiven.
Vi måste, som du säger, rita om ekonomins ramverk. Jag är övertygad att det går att finna en väg till ett ekonomiskt system där vi sätter social och ekonomisk rättvisa och miljö i första rummet. Det håller inte att bara låtsas att det är det vi gör. Vi kan inte längre tävla när människor svälter, djur plågas och vi håller på att förstöra hela vår egna planet och det enda vi jagar är kostnadseffektivitet.
Alla kan se att det inte är värt det.
Men jag är övertygad att goda medborgare håller på att vakna för problemet och börjar inse att det inte finns någon individuell syndabock utan bara en marknad som har spårat ur. Jag hoppas det i alla fall.
Sedan vill jag tillägga att jag tycker Maria Wetterstrand verkar vara en underbar människa och hon skulle säkert bli en fantastisk statsminister, eller delad statsminister.
Det verkar som att klimathysterin håller i sig ett tag till. Vore det inte bättre att anpassa världen för nytt klimat än att försöka stoppa uppvärmingen som kanske tom är irreversibel trots att vi slutar släppa ut CO2 idag? Västvärlden vill kräva Afrika och Asien att inte använda kol och fossilbränslen trots att vi har använt dessa i flera decennier och lyckats skapa en välfärd? Men nu ska de stackarna bygga sina industrier på vindkraft? Det kommer garanterat förlänga deras välfärdsambitioner med några decennier iaf, fast det är kanske det klimathysterikerna vill?
Miljöpartiet bör verka för att de svenska kolkraftverken inom EU stängs - på så vis kan Sverige snabbt visa globalt ansvar - svårt att hävda nödvändigheten av minskade utsläpp av andra länder när man själv väljer att smutsa ner - inget att skylla på marknad eller omständigheter - bara politisk vilja till förändring och egen ekonomisk uppoffring - den vanliga retoriken kan nog käna sina syften - här finns dock något exklusivt svenskt att åtgärda i- se till att visa lite handling för en gång skull - de svenska verken står inte på svensk mark men skammen har inga nationella gränser - de drabbade vet inte att ägarna saknar moral - skenheligt och skamligt - ett pennstreck kan avvärja denna förstörelse - svårt uppenbarligen att åtgärda det man kan - sverioge och svenska politiker älskar att ha åsikter om vad andra bör göra - gör först rätt själv - andra kanske vill föjja efter
Utmärkt och klarsynt artikel av AW!
Har bara en kommentar: det är knappast mp:s fel att de samarbetar med vänstern. Alliansen har sedan 2004 helt uteslutit alla andra alternativ vilket i praktiken tvingar mp att samarbeta med s för att kunna bilda regering.
Minns att mp förhandlade med fp och c om att bilda regering 2002. Idag gör både fp och c en sådan möjlighet omöjlig.
Det är klart att han siktar på partibyte.
En opportunist som A.W tror att mänskligheten behöver honom, när det i själva verket är tvärt om!
Det är för bedrövligt med politiker som tycks kunna göra vad som helst för att få synas och vara med!
Och varför lyfter du fram Maria Wetterstrand och inte Carl Schlyter som du arbetar med i EU? Carl Schlyter att fått ett opartiskt omdöme att vara den bästa och mest effektiva miljöpoltikern i EU.
Du behöver inte säga något men vi förstår alla att kd har ingen framtid.