Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Socialdemokratins framtid

En Löfven-effekt går att tyda i United Minds opinionsmätning som presenteras idag. Ser framtiden ljus ut för S?  Läs (105) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Kvotering

Fyra av tio börsbolag saknar kvinnor i sina ledningsgrupper, visar en rapport från stiftelsen Allbright. Dags för kvotering?  Läs (9) Skriv

Därför Piratpartiet

Foto: Scanpix
P O Ågren om Därför Piratpartiet

Falkvinge bryr sig bara om de privilegierade

Det var på håret att jag hade kommit ut som piratpartist lagom till EU-valet, precis som Lars Gustafsson, Isobel Hadley-Kamptz och Linda Skugge. Men Rick Falkvinges utopiska blogginlägg i fredags fick mig att bestämma mig, skriver P O Ågren.


Om författaren

P O Ågren har under många år följt och skrivit om nätets framväxt i samhället och kallar sig gärna IT-kritiker.

Det var på håret att jag hade kommit ut som piratpartist vid EU-valet, likt filosofen Lars Gustafsson på Expressens kultursida och publicisten Linda Skugge på Newsmill. I princip delar jag de argument som de för fram i sina artiklar. Jag kan även, likt Isobel Hadley-Kamptz på Expressens ledarsida, fördra att partiet har en "pajas till partiledare" och ett tilltal som liknar "teknologoverallig nollningsmaskulinitet". Men jag kan inte fördra att partiets främste talesman äger en sådan naiv och ignorant syn på makt som Rick Falkvinge.

Även om piratpartiet är ett uttryck för kollektiv nätaktivism går det inte att komma ifrån att utan Rick Falkvinges engagemang och arbete skulle inte piratpartiet ha en (eller kanske två) parlamentsledamöter i EU. Det är Falkvinge som inte bara har skrikit högst och mest (även om han är bäst på detta), utan även i högsta grad bidragit till att utveckla argument bortom den gratisdiskussion kring fildelning som snarare är kontraproduktiv än produktiv.

Trots min genuina ovilja mot fåfrågepartier har det varit uppfriskande med ett parti som tar ställning i sina kärnfrågor, men vägrar låtsas vara ett allroundparti med svar i alla tänkbara och otänkbara frågor.

Men när jag läste Falkvinges blogg i lördags morse bestämde jag mig. Det blir ingen röst på PP. I sitt blogginlägg formulerar Falkvinge en synnerligen naiv utopisk beskrivning av en dag på jobbet 2029:

"
Jag minns en tid när alla var tvungna att arbeta samtidigt. Så… onödigt. Men det var ju också innan svärmarbete slog igenom i näringslivet. Vilket slöseri! Hur kunde folk jobba så instängt? Utan kreativitet och innovationsförmåga? Och så… begränsade av geografi?"

Och så fortsätter han, utan tanke på att många arbeten kräver personalens närvaro och viss personaltäthet. Om sjuksköterskan, likt Falkvinge, vill sova till klockan elva en dag, kan väl klinikens patienter vänta med sina mediciner och sitt omsorgsbehov. Eller? Detsamma gäller ungarna på dagis – de får väl klara sig själva tills personalen ids komma. Och kunden på Konsum får väl anpassa sina inköp tills affärsbiträdet behagar dyka upp.

Falkvinge talar enbart till de privilegierade, de som tillhör den symbolbehandlande samhällsklassen, som om han inte såg annat. Han visar en fullständig klassblindhet och därmed en förbluffande maktignorans. En partiledare får inte brista i politikens fundamenta; att politik handlar om makt, hur den fördelas, utövas, påverkas, upplevs. Särskilt inte när de frågor detta fåfrågeparti engagerar sig i närmast uteslutande handlar om makt.

Den form av utopisk vision som Falkvinge tecknar såg vi i parti och minut i mitten av det teknikeuforiska nittiotalet. Jag trodde väl inte att dylika visioner skulle formuleras av en IT-kunnig partiledare femton år senare.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/7891

19 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Jag röstade Pirat men håller med dig, Falkvinge är helt ute och cyklar med det här, klarade inte ens av att läsa klart hela inlägget, det var bara så hemskt uselt och trångsynt.
Som tur är så är PP så otroligt mycket mer än Falkvinge, det som gör partiet är medlemmarna inte ledaren.

Permalänk | Anmäl #1 Joel, 2009-06-08, 16:21

För det första får man ta det för vad det är "naiv" utopisk beskrivning av framtiden.
Att som du beskriver att detta av gjorde ditt val av parti så får det stå för dig och jag kan hålla med om att än tunnare orsaker har legat till grund för val av våra politiker.
Som tex min farmor som valde Alf Svensson för att han ser så snäll ut!!
Kan känna att det har samma djup!

Jag kan nog garantera att PP invalda är hårt granskade och hård diskuterade av sina anhängare. För första gången känns det som anhängarna har en viss insyn och en viss chans till påverkan.
Då (enligt mig) de bästa debatterna kring PP och de bästa debattörerna finns på olika bloggar på nätet och det är där den egentliga makten ligger.
För första gången känns det som ledarna i partiet är mer beroende av basen än tvärt om, detta kanske kommer att visa sig som en naiv tanke av mig men det får framtiden utvisa.

Permalänk | Anmäl #2 Petter, 2009-06-08, 19:15

Naivt att vilja påverka regering/riksdag? Bättre att bara sitta still och dömma andra. "Armchair quarter backing" eviga melodi att visst är det bra att PP framför sina åsikter som författaren i princip håller med men...saknar cohones att stå upp för. De som inte gilla vad som hänt med de lagar som stiftats men inte gillar Piratpartiet borde lämna era bekväma fåtöljer och verkligen tala om vad ni tycker om ert partis ny liberala hållning till rättsäkerhet och medborgliga rättigheter. Folk glömmer, orkar inte, tycker att "det var ju ett år sen", såna veka ursäkter, gör nåt istället!

Permalänk | Anmäl #3 Hob, 2009-06-09, 09:49

Se dig omkring. I snart sagt varenda bransch finns idag system för åtminstone delvis egen läggning av semester och schema. Det är möjligt att det fortfarande finns arbeten som består av exakt 8-17 med tre veckors semester i juli, men jag tvivlar. Människor har fått mer inflytande över sin egen arbetstid och -situation idag, och jag kan inte för mitt liv se att det skulle vara något dåligt. Sedan ondgör du dig över den "symbolbehandlande samhällsklassen". Gissa vad: våra jobb har förändrats även där. Du kanske är nöjd med att alltid stoppa samma pinne i samma skål hela din arbetsdag, hela din karriär, men din arbetsgivare är det inte. I princip alla jobb kräver idag "symbolbehandling", vilket t.ex. i fråga om sjuksköterskor drivits som en medveten satsning för att höja yrkets status och lönemöjligheter. Till sist har vi även fått en större och större marknad för bemanningsjobb, något som gjort underverk för både arbetstagare och företag.

Jag förstår att du inte tycker detta är bra saker, men samhället lär aldrig igen bli det du hellre vill ha. När människor smakat på frihet glömmer de det aldrig.

Permalänk | Anmäl #4 Svempa, 2009-06-09, 10:59

PO Ågren synes vara upprörd, därför att om man är positiv till flexibla arbetstider så är detta inget som kan gynna sjuksköterskor. Men är detta sant i sak? Kan ett stort sjukhus med tusentals anställda inte ha någon planering av arbetstider? Klart att de kan. Så PO pratar strunt.

Permalänk | Anmäl #5 Mats Forssblad, 2009-06-09, 11:06

Haha PO hur gammal är du egentligen? Så du valde att inte rösta på PP p.g.a. en vision om framtiden?

Och varför skulle det inte kunna vara så i framtiden. Det handlar väl inte om att vissa är mer "priviligierade" än andra. Var får du sånt strunt ifrån? Det handlar snarare om att med teknikens utveckling så kommer vi ha möjlighet att automatisera en massa arbetsupggifter som möjliggör att strikta tider inte spelar så stor roll. Vad han syftar på är att vi med teknologins hjälp kommer få en otrolig frihet. Vad är det som är fel med det?

Och våra gränser kommer att suddas ut. Speciellt när det gäller arbete.

Du borde läsa på lite om hur snabbt teknologin utvecklas. Du har nog inte förstått varför man skulle rösta pirat och varför man ska göra det i riksdagsvalet också. Informationsreglerandet är flaskhalsen för vår teknologiska och mänskliga utveckling.

Permalänk | Anmäl #6 Olle Goop, 2009-06-09, 13:03

Börjar få svårt att skilja fiction från verklighet? Svårt med nytänkande och visioner?

Det är medlemmarna som gör partiet, inte tvärtom. Du blandar ihop PP med Socialdemokrater kanske?

Ber om ursäkt, jag brukar försöka hålla mig nyanserad och undvika att raljera. Men detta var nog veckans dravel, så nu brast det.

Inget mer att kommentera här. Ger mig tillbaka till de seriösa artiklarna igen.

Permalänk | Anmäl #7 pr1vat3, 2009-06-09, 13:50

Rick Falkvinge, Lars Gustafsson, Isobel Hadley-Kamptz och Linda Skugge känner jag till. Men vem är P O Ågren?

Permalänk | Anmäl #8 cnab, 2009-06-09, 14:31

Varför inte svärmarbeta i äldrevården? Det finns förstås flera skäl mot, bland annat är det inte så kul att nya personer sköter en persons intimhygien varje dag. Självklart inte.

Finns det några skäl för? Ja! Många gamla är till exempel isolerade, och skulle alldeles säkert hänga på facebook om de var 60 år yngre. Nu kan de inte det, men visst vore det roligt om man, som ung och frisk, blev ihopmatchad med en åldring att gå och hälsa på någon gång. Som ett couchsurfing för social samvaro med äldre.

När jag blir gammal skulle jag bli glad om det fanns något sånt.

Permalänk | Anmäl #9 Linus Ericsson, 2009-06-09, 14:52

cnab: P O Ågren är en namnkändis i Umeå som bl.a. skriver vettiga krönikor i Västerbottens Kuriren!

P O Ågren: Jag har, trots mitt kandiderande till EU för PP, helt och hållet ignorerat så gott som samtliga scifi-historier som skrivs på PP-bloggar. Jag tycker de är löjliga och det lilla jag läst har mest bara verkat dumt, oavsett avsändare.

Jag kommer från den ideella kultursektorn. Där har vi växt upp med att man ska tycka och snacka skit - gärna öppet - om koordinatörerna. De är ett nödvändigt ont. Man ska knappt hålla med om något och ens drivkraft kommer endast från viljan att göra något för besökarna på ett arrangemang (i politiken blir det för väljarna).

Detsamma gäller inom politiken för min del och det hade varit trevligt om folk inte såg "PP = Falkvinge", för jag är övertygad om att så inte är fallet i mångas ögon. Han representerar inte min uppfattning av den genomsnittliga piraten, så att säga. Så att rösta på PP vore inte en röst på partiet Falkvinge. .)

Permalänk | Anmäl #10 Mikael "MMN-o" Nordfeldth, 2009-06-09, 23:35

Alla har väl sina anledningar till de val man gör...
Själv tyckte jag det blogginlägget var naivt, och långt ifrån välbetänkt eller heltäckande, men en smula roande.

F.ö. skulle väl visst tex sjuksköterskor kunna jobba hemifrån !?
Läkare jobbar ju redan idag från andra sidan jordklotet där man både kan assistera via videolänk, och t.o.m har utfört operationer med fjärrstyrda robotarmar !

Jag kan se att man kan få en diagnos tex hemifrån via videolänk, om man tex har en uppkopplad febertermometer etc - varför inte. Tänk så mkt besvär och pengar det skulel spara om man slapp ringa för att boka en tid, vänta i telefonkö/vänta på att bli uppringd i 1 h, åka till en vårdcentral, vänta 40 minuter på att få komma in, vara inne i 1 minut och få rådet: ta en alvedon och hör av det om det blir sämre 9 ggr av 10.
Och istället kunna koppla upp sig online, legiitmera sig via e-leg (eller ngt sånt) - beskriva sitt ärende, bli "kopplad" till en läkare/sjuksköterska som tar reda på en diagnos tillsammans med dig (ev. mha viss billig elektronik som alla kan ha råd att köpa in hemma)

Sen kanske bara sjuksköterskan behöver åka till 9-17 jobbet EN dag av 5 i veckan - resten kan man jobba hemma ?

/K

Permalänk | Anmäl #11 Klas2k, 2009-06-10, 12:18

Ett mycket sannolikt framtidsscenario är att industriarbetarna på golvet försvinner på samma sätt och i minst samma omfattning som lantarbetarna och småjordbruken på 1900-talet. All tillverkning omvandlas till processindustrier med mycket begränsad bemanning. Så gott som alla fysiska produkter beställs av de kommande användarna innan några delar och moduler börjar tillverkas. När produkterna beställs och betalas innan de börjar tillverkas så är det naturligtvis helt onödigt med butiker och varuhus. Det räcker med att alla har närbelägna hämtställen, där man själv hämtar eller anlitar något bud. De miljoner människor som jobbar med allt detta idag, måste alltså syssla med något annat!!! Sjuksköterskor och förskollärare kan ju då dela på jobben hur enkelt som helst.

Permalänk | Anmäl #12 Uno Hansson, 2009-06-10, 18:02

Mycket korkad argumentation!

Om man drar ut konsekvenserna av Ågrens tanke är det förbjudet att tala om de mesta. Pratar man om bättre arbetsvillkor så förnedrar man de arbetslösa, pratar man om bättre villkor för idrotten föredrar man de handikappade osv osv.

Jag tror att Falkvinge, felaktigt i Ågrens fall, utgår från att läsaren kan tänka själv och inser att hans vision gäller på tillämpliga områden!

Fler rader är det inte värt att lägga på detta inlägg...

Permalänk | Anmäl #13 AndersS08, 2009-06-10, 18:10

Jag håller faktiskt inte med dig, trots att jag annars är kritisk till Piratpartiets stenhårt cyniskt nyliberala inställning till välfärdsstaten - dvs 'tar ingen ställning' (samhällets fattiga får klara sig bäst de vill utan hjälp från samhället).

Tidsslaveriet från industrialismens barndom däremot skulle behöva luckras upp, för att öka friheten. Det var fabrikerna och maskinerna som tvingade människor till tidsdisciplinering. I bondesamhället var det årstiderna och mjölkpiskan som tvingade människor till anpassning - dock inte minut- och sekundstressen. Så det var ett cykliskt tempo istället för ett linjärt och atomistiskt.

Varför inte använda datorerna för att öka möjligheterna för människor att följa sin inre klocka. Naturligtvis skall de inte gå ut över vårdbehövande eller de exemplen som du tar.

Dock skulle man kunna börja diskutera skolorna - t ex varför tvinga gymnasie och högstadieelever att börja så tidigt på morgonen? De har en biologisk klocka som gör att de är kvällspigga och morgontrötta. Mycket bättre då att ha lite flexibilitet där eller åtminstone en senare start på dagen med frukost på skolan, då det visat sig att många elever faktiskt struntar i dagens viktigaste mål. De tänker och skolarbetar bättre om skolan blir mer anpassade till dem. Dock anser jag det viktigt med en gemensam skolstart på dagen - just för gemenskapens skull.

Tidsdisciplineringen i industrialismens barndom - det var ju verkligen något som ökade stressen och känslan av fångenskap i grottekvarnen. Ingenting att romantisera direkt.

Permalänk | Anmäl #14 Nemokrati, 2009-06-11, 00:40

Tjaa, jag skulle heller inte vilja ha piratpartiet med >51% av rösterna i riksdagen. Ej heller miljöpartiet för den delen (men hellre dem än PP, för MP har ett stabilt program för andra frågor också). PP är bättre som ett litet, hårt fokuserat parti. Jag har inget förtroende för dem i frågor om "vård-skola-omsorg-fred-jobbtillfällen", men det behöver jag inte ha heller.

Ändå sympatiserar jag starkt med både PP och miljöpartiet. De driver livsviktiga frågor med ett perspektiv som är går längre än vad andra partiers gör.

Hur menar jag? Miljöfrågan är klockren, eller hur? Om vi inte skärper oss så har vi goda möjligheter att utrota oss själva, och ta med oss alla andra utom kackerlackorna på vägen. Eller åtminstone göra livet här på jorden skitjobbigt.

Och tillåter vi obegränsad övervakning och olikhet inför lagen så får vi oundvikligen förr eller senare ett mörker-samhälle. Det enda som skiljer FRA från övervakningen i George Orwells 1984 är att vi har bättre teknik nu än vad han kunde föreställa sig. Och just för stunden en något mer benign regering. Det enda som krävs är dock en katastrof-situation -Varför inte ett terrorattentat, eller vapenskrammel från Ryssland?- så är den godheten borta och då finns verktygen för totalt åsiktsförtryck redo att användas. Och IPRED ger oss olikhet inför lagen. Jag envisas med att tjata om den lagen men snälla ni, läs lagtexten själva. Och inse att i civilrätten finns inget sådant som oskyldig tills bevisat skyldig eftersom den rätten är avsedd att avgöra mellan två likstarka personer/företag. Resultatet blir att en privatperson som går upp mot ett gigantiskt företag i civilrätten alltid förlorar. Titta på hur det brukar gå när någon stämmer sitt försäkringsbolag i civilrätten, så får ni se hur det fungerar i praktiken.

Faktiskt. Gå och ta reda på det själva, så ni vet.

Jodå, lagen ger fördelar för dagen. Piratkopieringen tycks minska och det blir säkert finfina vinster för de stora mediaföretagen. Kostar det vår rättsäkerhet så gör det väl inte så mycket, eller? Det lär ändå inte drabba någon rik och mäktig. Vinsten über alles.

PiratPartiet är det enda parti som ser problemen. Javisst, sen finns det gratisnedladdarna också. De ser jag som allierade, deras intresse av gratis underhållning stödjer mitt intresse av frihet. Och nöjesindustrin tycks ha överlevt piratkopieringen utan större problem. Ja, de har till och med vuxit stadigt. Piratkopiering är helt enkelt en skitfråga när man börjar tala om sådant som faktiskt är viktigt.

Skulle jag hellre vilja rösta på något annat parti som tar dessa frågor på allvar? Tjaa, kanske det. Men det är lång väg att gå innan något av dem har den minsta trovärdighet i integritetsfrågor. Allianspartierna i synnerhet har gjort det utmärkt klart att de endast hyser förakt för integritetsfrågor. Centern försöker nu vända 180 grader och påstå sig stå för integritet, men det är naturligtvis bara att se på hur de röstat i FRA och IPRED så vet man sanningen.

Permalänk | Anmäl #15 Johannes E, 2009-06-12, 11:26

Det är till att ställa höga krav må jag säga, hur många flera av de gamla allfrågepartiernas standardvinklingar tycker du att han borde ha fått in på en kortnovell light-light för att du skulle ha varit nöjd?

När såg vi för övrigt någon annan svensk partiledare skriva en novell, eller någonting överhuvudtaget som man inte omedelbart fick en känsla av att det låg en spökskrivare/talskrivare bakom?

Falkvinge må framstå som naiv på vissa sätt ibland - men är inte motsatsen till naiv någon som är så blasse att den har slutat vara nyfiken och slutat utvecklas överhuvudtaget? Och vilket är i så fall att föredra?

Permalänk | Anmäl #16 Elias Borr, 2009-06-13, 10:00


Att vara naiv är väl åt hållet detsamma som att vara Intelligent - eller ?

Permalänk | Anmäl #17 Josef Boberg, 2009-07-18, 19:21

sistent as tissot regular apart blot out Speedmaster 311.32.42.30.04.001 prime price, exquisite estimation replica watches materials & wonderful workmanship, Jubilee 1755 85250.000G which secure transport watches Just Added & Hard To Find Models 0605853 are a carry through cheap replica watches case from the actual tissot ones. The almanac metier replica tag watches spring of the supervise Maxi Marine 266-66-8-62 intention confidential owing to breitling watches replica BaselWorld attracts crowded attendees from C

Permalänk | Anmäl #18 dai278350493@gmail.com, 2010-07-22, 04:40

replica chanel replica chanel
replica gucci replica gucci
replica hermes replica hermes
replica louis vuitton replica louis vuitton
discount handbags discount handbags
designer handbags designer handbags

Permalänk | Anmäl #19 k247br, 2010-07-28, 04:41

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.