Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Socialdemokratins framtid

En Löfven-effekt går att tyda i United Minds opinionsmätning som presenteras idag. Ser framtiden ljus ut för S?  Läs (105) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Kvotering

Fyra av tio börsbolag saknar kvinnor i sina ledningsgrupper, visar en rapport från stiftelsen Allbright. Dags för kvotering?  Läs (9) Skriv

Därför Piratpartiet

Foto: scanpix, Dan Hansson
Linda Skugge bryter rösthemligheten:

Därför röstar jag på Piratpartiet

Företagare och Alliansväljare borde rösta på Piraterna därför att vi bara kan nå framgång och skapa nya jobb genom att bejaka teknikutvecklingen. Att gå med arschlet först har i alla fall mig veterligen inte varit någon väg till framgång. Ny teknik har alltid i alla tider öppnat för nya spännande möjligheter och företeelser som ingen kunnat ana. Det skriver författaren och entreprenören Linda Skugge.


Om författaren

Linda Skugge är vd på www.vulkan.se och medverkar i kommande antologin Gratis? (Volante QNB Publishing)

Författare och personer med landets bästa för ögonen borde omfamna Piraterna. Författare därför att yrket i dag är ett ekonomiskt skämt. Det är en ytterst liten krets som kan leva på sitt författarskap. Och av dem som säljer bra är det en ännu mindre del som faktiskt kan sägas skapa Litteratur med ambitioner. Det mesta av storsäljarna är tidsfördriv mellan två pärmar att konsumeras och kastas. (Nej jag dissar inte våra deckardrottningar, jag skulle gärna ha en fet deckarsucce på min meritlista och ni är värda varenda krona ni drar in. Men jag tror inte någon av er anser er skapa Litteratur).

Det är därför underligt när fattiga författare tror att de skulle få mer i plånboken för att man hjälper förlagen i kampen mot fildelning. Det är inte förlagen det är synd om, det är som om statarna skulle demonstrera för sin rätt att daglöna för brukspatron på 1800-talet. Helt absurt, alla författare har allt att vinna på att det nu kommer att skapas helt nya affärsmodeller som är sprungna ur vår tid. Det är hej då för den affärsmodell som storförlagen bygger på. Teknikutvecklingen har gjort att förlagen inte längre kan kontrollera nyttjandet av sina produkter (som produktionsenheterna - författarna slitit ihop). Tidigare kontrollerades hela kedjan: skapande, distribution och konsumtion, i dag krackelerar kontrollen i alla led, framför allt har kontrollen havererat i konsumtionsledet.

För författare är internet, framför allt alla spännande sociala medier som skapats, ett fantastiskt tillfälle att skapa kreativa allianser över både avstånd och kulturella barriärer. Författaren har själv makten över sitt verk, samt inte minst äganderätten! I många fall behövs inget förlag i dag.

Författare borde ta tillvara de nya möjligheter som kommer att utkristalliseras. Förlagen kommer att finnas kvar men naturligtvis anpassade till den nya verkligheten. En del författare kommer fortfarande ha stor nytta av förlag, men många kommer att kunna nå sina läsare utan förlaget. Fram till nu har förlagen levt mycket gott på andras skapande, giganten Strindbergs tiggarbrev till Bonnier finns bevarande, hans verk var en av grundpelarna i familjeförmögenheten. Dostojevskij tvingades skriva romaner som följetong i pressen för att hålla svälten och kronofogden borta, tror inte att hans förläggare tvingades svälta.

Det är också mycket riktigt förlagen som driver frågan, riktigt rabiat är nöjesindustrin i Hollywood vilket man naturligtvis förstår eftersom den omsätter mer än bilindustrin. Det är många sköna slantar som riskeras. Men principiellt är det precis samma sak som att hästdroskorna fick det tufft när bilen blev var mans egendom, att Posten drabbades när email slog igenom osv.

Det går inte att bortse från teknikutvecklingen. Att tro att vi kan leva i ett samhälle där vi låtsas som om teknikutvecklingen stannade av si så där 1995 är ju faktiskt inte långsiktigt trovärdigt. I alla samhällen har verkligheten tillslut fått lagen att anpassa sig. Det gäller inte bara teknik, tänk kvinnlig rösträtt, tänk medborgarrättsrörelsen i USA.

Företagare och Alliansväljare borde rösta på Piraterna därför att vi kan bara nå framgång och skapa nya jobb genom att bejaka teknikutvecklingen. Att gå med arschlet först har i alla fall mig veterligen inte varit någon väg till framgång. Ny teknik har alltid i alla tider öppnat för nya spännande möjligheter och företeelser som ingen kunnat ana. Vem trodde att internet skulle skapa en våg av bloggar, ett Facebook, eller ett Google. De två sistnämnda är globala företag värda miljarder som skapar enorma värden. Om historien lär oss något så är det just att bejaka framtiden.

Det ironiska är att många som anser sig stå på förändringens sida, för fria spelregler och marknadskrafternas obevekliga förändringsagenda, bromsar Internets möjligheter med ny lagstiftning som ska bevara en gammal elits privilegier. I själva verket är det de unga fildelande grabbarna som är dagens "osynliga hand" som ger förlagsskråna en fet käftsmäll! De golvar en välgödd representant för industrisamhällets elit.

På söndag seglar jag och vulkan.se tillsammans med Piraterna mot den digitala soluppgången.
























Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/7769

121 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Jag är ju en enkel människa. Det är kanske därför jag inte riktigt förstår. Men PP säger ju rätt tydligt att de vill förändra balansen mellan upphovsrätts innehavarna och "samhället". Till upphovrättsinnehavarans nackdel.
Hur skulle det kunna förbättra villkoren för författare? När de får sämre rättigheter och svårare att etablera nya affärsmodeller?

På vilket vis underlättar PP's förslag att bygga nya företag?

Permalänk | Anmäl #1 Thomas L, 2009-06-05, 07:32

Gunnar:
Fildelning i stor skala av framför allt upphovsrättsskyddad musik har varit verklighet i över 10 år!
Enligt ditt resonemang skulle alltså inga nya musikverk längre skapas, musikkulturen skulle alltså vara på väg att dö ut. Märkligt nog kan jag konstatera att musiklivet lever och frodas, trots 10 års storskalig illegal fildelning!
Att du sedan försöker koppla ihop piratpartister med våldtäktsmän är ju bara tragiskt. Har inte våldtäktsoffer blivit tillräckligt utnyttjade utan att du måste använda dem som slagträ i debatter om upphovsrätt?

Permalänk | Anmäl #2 Melkor, 2009-06-05, 07:49

Det går inte att stoppa utvecklingen, helt sant. I alla tider har nyheter upprört folk, tåg va skadligt för nerverna på 1800-talet, videon skulle göra en hel generation tonåringar till våldsverkare osv. Det enda vi vet att allt blev riktigt bra. Intressant med liknelsen till rösträtt. Det är ju samma tänk. "Hur ska det gå om kvinnor får rösta...." ja huuu va hemskt om förlagen måste tänka fram nya affärsmodeller.....

Permalänk | Anmäl #3 Anders Skoog, 2009-06-05, 07:53

Domedags profeterna predikar sitt vanliga monotona budskap utan ens minsta kunskap om vad som skett i världen. Att Hollywood skulle gå bankrutt på grund av fildelning finner jag otroligt. Vidare har IPRED lagen mycket mer långt gående konsekvenser än vad oinformerade som ni tror mediaföretag har genom den lagen rätt att själv skicka ut räckningar för påstodd fildelning något som inte verifieras av oberoende källor och kan därmed skickas ut godtyckligt. All makt till företagen är ingen bra paroll den enskilda individen har fått stå tillbaka för både stat och bolag genom lagar som FRA, ACTA, TELEKOMLAGEN och IPRED. Vad blir rättsäkerheten i såna fall? Att bestrida kostar pengar och om räkningen är på "bara" några hundra den här gången hur stora blir kostnaderna om man motsätter sig räkningen och blir kronofogden tillslut inblandad om summan/summorna blir tillräckligt stora? Själv betvivlar jag att detta är slutet på både stat och bolags ambition det kommer säkerligen mer med tanke på hur lätt det var att få igenom dessa lagar som bara 30 tidigare fått ilskna demostrationer överallt i Sverige och tvingat staten att ta tillbaka dem. Nu går det lätt, alltför lätt att ta bort rättsäkerhet och individuella rättigheter, det börjar likna Tyskland 1933. Var är kampandan som drev igenom allmän rösträtt, kvinnlig rösträtt, rättvisare löner och beskattning? Borta? Nej inte helt Piratpartiet väcker en sovande "Svensk tiger" i sin kamp för individens rättigheter till frihet mot stat övervakning, kränkning och bolagens rätt att godtyckligt skicka räkningar.

Permalänk | Anmäl #4 Hob, 2009-06-05, 07:56

Arnkvists våldtäktsargument är bara grövsta demagogi. När man våldtar någon lämnar man vanligen sperma som kan åstadkomma både sjukdomar och graviditeter. Dessutom ofta blåmärken, sår och sådant som pajade "slidkransar". Och så ett psyke som har utsatts för en ruskigt skrämmande, obehaglig och kränkande upplevelse. Och inte sällan livslånga trauman. En fildelare far inte hem till författaren, kompositören eller regissören och bankar skiten ur honom. Så försök använda argument som är värda någonting, snarare än att bevisa bristen på argument genom att använda riktigt genomusla argument! Det är faktiskt snäppet värre att våldta än att fildela!

Permalänk | Anmäl #5 Filofil, 2009-06-05, 07:56

Linda,
Rysligt bra uttryckt. Precis så är det. Välkommen ombord!

Permalänk | Anmäl #6 Christian Engström (pp), 2009-06-05, 08:05

det handlar gott folk om att tekniken som alla kämpat för att alla ska få tillgång till t o m i djupaste Afrika med handdrivna laptops ska kunna utvecklas fullt ut. en direkt konsekvens av att alla har ett tekniskt underverk hemma i sängen uppkopplat till ett internationellt supersnabbt nätverk är att man kan -använda det-. så enkelt är det. sug på det en stund. för 25 år sedan var situationen en annan. nu har verkligheten sprungit ifrån mediebolagen. dessa kan inte längre förhindra massiv 100%-effektiv förmedling av deras produkter (som de aningslöst frigjort på ett medium den tekniska maskinen i din säng kan hantera! dvs en digital cd). det enda sättet att förhindra användning som inte är tillåten enligt dagens regler är att övervaka alla förehavanden på den tekniska maskinen via dess kommunikation med det internationella nätverket. det är samma sak som att öppna din post anser piratpartiet, men det är nys anser riksdagen som vet att post levereras av Posten AB och att det internationella nätverket inte hanteras av Posten AB (som brevhemligheten man vurmar för verkar begränsas till). man kan här unna sig att notera att brevhemlighet är en vital del i en demokrati... riksdagen anser vidare att privata företag med snabb handräckning av tingsrätt ska kunna stämma privatpersoner (den sk ungdomsgenerationen) för att det bryter mot gällande regler och med skadestånd kunna förhindra upprepning. piratpartiet anser att det är Polisens uppgift att verka som rättsvårdande instans.
riksdagen anser dessutom i en annan fråga att det är fullt godkänt att avlyssna all digital kommunikation (i terrorismstävjande syfte/spioneri/o dyl) som den statliga myndigheten kan fånga upp med sin tekniska utrustning för att avlyssnas och analyseras av maskiner och personal. lagring av statistik, innehåll och sociogram (relationer mellan människor) kommer att byggas upp för alla medborgare och övriga som har en teknisk maskin kopplad till nätverket. detta kommer att leda till informationsöverflöd för underrättelsetjänst och övriga myndigheter med tillgång. ett överflöd som alla som studerat underrättelsearbete vet inte kan användas preventivt (studera 6-dagarskriget) utan mer deskriptivt. men det kan också användas för godtyckliga ingripanden a la stasi och IB. Piratpartiet anser inte att avlyssning av all digital kommunikation är ok.
jag hoppas detta kan räta ut ett och annat frågetecken för den som genuint vill veta varför tokpellar röstar på det enda frihetliga partiet i detta val.

Permalänk | Anmäl #7 Mattias, 2009-06-05, 08:06

De etablerade artisternas upphovsorganisation STIM slog nytt rekord i intäkter. I MILJARD kronor. 1000 miljoner till låtskrivare och artister under ett år.

Permalänk | Anmäl #8 Jörgen Frinell, 2009-06-05, 08:07

Tack Linda.
Äntligen någon som skriver lättförståeligt vad det handlar om. Tyvärr sitter våra politiker och jurister i knät på mediaindustrin och lyckas inte förstå vad det hela gäller. Läs bara Lena Mellin i Aftonbladet, som inte förstått något, i likhet med hela det politiska etablissemanget.

Om PirateBay kan distribuera musik billigt med modern teknik, så kan mediaindustrin det också. Det ligger inte i deras intresse så de gör det inte. Då tycker inte jag att de skall ha sina rättigheter kvar. De har fått dem för att möjliggöra distribution av kultur, och nu behövs de inte längre.

Permalänk | Anmäl #9 Gunnar, 2009-06-05, 08:09

Borde inte Skugge rösta på Fi och flytta till talibanerna tillsammans med en viss annan person som ej entrar Europaparl.valet?

Permalänk | Anmäl #10 Fredrik, 2009-06-05, 08:15

Thomas L:

"På vilket vis underlättar PP's förslag att bygga nya företag?"

Inte på ett konkret direkt sätt. Men indirekt.
De stora etablerade musik- och filmindustrier som finns försöker med lobbyverksamhet befästa sina affärsmodeller som har fungerat utmärkt tidigare. För att kunna bevara affärsmodeller som tekniken sprungit förbi måste det till fler och fler drakoniska lagar och regler. Ju tidigare vi inser att det enda rimliga är att reformera(inte avskaffa!) upphovsrätten desto tidigare kommer nya affärsmodeller att utvecklas, och nya företag att skapas.

Permalänk | Anmäl #11 Melkor, 2009-06-05, 08:32

Liknelsen med NyDemokrati är ju inte helt bort i tok. Dessvärre behövs såna som PP i EU för att nån nånstans skall räcka upp handen och säga "vänta nu lite..". Med den typ av lagar som den lille Napolen i Frankrike instiftat måste nån opponera sig. Och alla andra partier har ju i denna fråga vikt ner sig för Hollywood och IFPI och deras handgånga män och kvinnor inom den svenska domarkåren.

Permalänk | Anmäl #12 mike rossi, 2009-06-05, 08:37

Gunnar - Du är fast i ett föråldrat tankesätt. Det går inte att lösa upphovsrättsfrågan på nätet genom att banka lagar från 1900-talet i skallen på folk. När omvärlden förändras måste vi förändras med den. Internet innebär en lika stor omställning för vårt samhälle som industrialiseringen. Tyvärr verkar PP vara det enda parti som bejakar utvecklingen och förstår att det inte går att tillämpa den fysiska världens affärsmodeller på den digitala världen rakt av. Förändring är alltid jobbigt, speciellt för dem som sitter på strukturer som snabbt tappar i värde, men förändring är oundvikligt.

PP har inte alla svaren på hur framtida affärsmodeller ska se ut. Ingen har de svaren. Men PP är det parti som försöker medan övriga partier tenderar att köra ner hälarna i backen och skrika "jag vill inte".

Permalänk | Anmäl #13 Patrik, 2009-06-05, 08:45

Är det inte ett tecken på civilisatorisk dekadens när det blir viktigt huruvida man gratis eller inte ska få ladda ner nöjesalster som musik och film? Visst kan man ha en åsikt, men vad är det för pajaser som gör detta till en livsfråga, som om det faktiskt verkligen betydde mycket?

Permalänk | Anmäl #14 Sten Nilsson, 2009-06-05, 09:00

Piratpartiet tänker bara jobba med en enda fråga - internet. I övrigt erkänner de själva att de inte har någon politik. Men hallå, telekompaketet är redan beslutat, vad tänker PP göra mer än rulla tummarna och tjäna pengar? Jag fattar inte hur man kan rösta på ett Parti utan Politik.

Permalänk | Anmäl #15 Cilla, 2009-06-05, 09:09

Till Gunnar:

Precis samma argument att inget mer kommer skapas framfördes när man ville införa bibliotek, reklamradio, VHS, etc etc.. och det är fortfarande ett lika löjligt argument.
Fildelningen underlättar kulturkonsumtionen och kulturkonsumtionen göder ett behov efter mer konsumtion. Jag är fildelare och efter pirate bay domen och IPRED bestämde jag mig för att bojkotta mediekonsumtion. Jag klarade mig i kanske en månad sen var det dags att se Star Trek på bio och direkt när jag köpt biljetterna så kände jag en endorfinkick och jag insåg att jag aldrig kommer att kunna sluta gå på bio, lyssna på musik eller läsa böcker.
Är för närvarande "beroende" av ett antal tv-serier som jag laddar ner från TPB. Varför laddar jag då ner istället för att skaffa dem på lagligt sätt? Därför att det helt enkelt inte går! Visas de i Sverige över huvud taget så är det flera månader efter att de senaste avsnitten kommit ut. Fast som jag är kan jag inte vänta så länge.

Kultur skapades långt innan det fanns upphovsrätt och kommer att fortsätta att skapas även om vi tar bort den helt. Musik och film behöver inga nya affärsmodeller eftersom de inte har tappat något på fildelning. Musiker tjänar mer på konserter idag och biograferna har aldrig gått så bra. Jämför bara målgruppen för de filmer som tjänar mest pengar idag (Sci-fi) med demografin för de som fildelar mest (unga män) och du har svaret svart på vitt.

De som kanske behöver nya affärsmodeller är de kulturyttringar som har svårt att framföras "live" som tex böcker. Jag är övertygad om att det kommer lösningar på detta område men även om det inte gjorde det så är det inte ett så stort probelm att vi måste stifta nya integritetskränkande lagar bara för att se till att ett fåtal storsäljande författare ska kunna fortsätta att leva på sina böcker. Jag kan lova att det kommer skrivas böcker i framtiden även om det inte finns några pengar i branchen.

Permalänk | Anmäl #16 Z, 2009-06-05, 09:12

Nu finns det faktiskt ett parti till som är lika framtidsinriktade som PP men som förutom fildelning och integritet även bryr sig om t ex företagande, hav och livsmedel. Kolla in miljöpartiet ni som inte har gjort det tidigare. En del av er kommer att bli förvånade över att det inte är det bakåtsträvande EU-fientliga parti som ni kanske trodde (i alla fall om ni gått på Hökmarks retorik).

Permalänk | Anmäl #17 Indianen, 2009-06-05, 09:24

Gunnar Arnkvist, 2009-06-05, 08:13

"Jag tänker inte rösta på ett parti som förespråkar kriminella handlingars legaliserande."

Du menar som när riksdagspartierna förr i tiden förespråkade legalisering av abort? Nä det var ju riktigt oseriöst.

Permalänk | Anmäl #18 Johan Nilsson Svensson, 2009-06-05, 09:24

Jag håller med. Piratpartiet är nåt så ovanligt i Sverige som riktiga utvecklingsoptimister. Alla andra säger "vi tycker det är bra som det är, det ska vara som det alltid varit, vi ska jobba med samma saker, tycka som vi alltid gjort, förändring är så JOBBIGT". Visst är förändring jobbigt och smärtsamt men samtidigt ack så nödvändigt.

Permalänk | Anmäl #19 Lars-Åke, 2009-06-05, 09:35

Cilla, 2009-06-05, 10:09

"Jag fattar inte hur man kan rösta på ett Parti utan Politik."

Jag fattar inte varför man väljer mellan att rösta på partier vars politik är så snarlik att man träter om huruvida A-kassan ska höjas eller sänkas med 100 kr. Om procentsatsen ska vara 80 eller 75 %. Och som röstar lika dant 90% av fallen i EU. Och största skillnaden i integrationspolitiken: ska flyktningar få bo vart de vill eller inte utan att förlora bidrag. I skolan: ska vi ha betyg tidigare än årskurs 6 eller inte, och ska praktikerna få 100 timmar mindre svenskautbildning under gymnasiet eller inte.

Att rösta på PP handlar inte om att rösta på ett parti utan politik. Det handlar om att rösta på ett parti som vill göra skillnad.

Permalänk | Anmäl #20 Johan Nilssonn Svensson, 2009-06-05, 09:38

Heja Linda! Välkommen ombord!

Fantastisk bra artikel. Sedan att det i kommentarerna finns diverse av skivbolagen avlönade muppar, det ändrar ingenting.

Permalänk | Anmäl #21 Svempa, 2009-06-05, 09:40

Sten Nilsson:

Frågan om hurvida man ska kunna "ladda ner gratis" är i sig rätt ointressant.
Men när man med integritetskränkande och rättsosäkra lagar försöker bekämpa "problemet" blir det högintressant. Till vilket pris är du beredd att försvara dagens upphovsrätt?
De lagar och regler som underhållningsbrancherna via lobbyorganisationer beställer av lagstiftarna är i mina ögon rent samhällsfarliga.

Permalänk | Anmäl #22 Melkor, 2009-06-05, 09:46

Jag trodde aldrig detta skulle hända. Linda Skugge har skrivigt
något bra. Mycket bra till och med.
Välkommen!

Permalänk | Anmäl #23 pbn, 2009-06-05, 09:53

Linde Skugge blir piratpartist... Återigen ett tydligt kvitto på att det är en rörelse som bara lockar snedseglare och tankevurpare. Inte Sveriges hjärntrust direkt...

En skyddad upphovsrätt är inte lika med teknikfientlighet! Tvärtom - utan upphovsrätt ingen teknikutveckling.

Permalänk | Anmäl #24 Skugge nej tack!, 2009-06-05, 10:06

"Jag tänker inte rösta på ett parti som förespråkar kriminella handlingars legaliserande."

Vad annorlunda vår omvärld hade varit om detta faktiskt hade varit ett legitimt argument. Jag tänker kvinnlig rösträtt, jag tänker HBT-människors rättigheter.

Lagar finns för samhällets bästa, när en lag inte längre kan fylla detta syfte så bör man se över den.

Sedan får man vara hur okunnig som helst, men då får man oxå räkna med att det man säger inte tas på allvar. Som alla dinosaurier som svalt APBs propaganda som har syftat till att likställa upphovsrätt intrång med stöld.

Det bolagen gör nu kan liknas med vad 1700-talets textilarbetare i England gjorde när "Spinning Jenny" gjorde entré. Man använder all sin makt för att försvara sitt levebröd. Skillnaden är att dessa fattiga arbetare endast hade sina nävar att förfoga över, våra kära kolosser till mediadistributörer avsätter miljarder till kampen mot tekniken.

Att arbetarna under den industriella revolutionen inte klarade av att besegra teknikutvecklingen var kanske inte så konstigt. Men mediabolagen har en betydligt större chans att lyckas. Det om något är skrämmande.

Permalänk | Anmäl #25 Okunnig, 2009-06-05, 10:23

Gunnar Arnkvist: Jag är själv fritidsmusiker, jag har en morfar som är fd. konsertpianist och en mor som är konstnär. Majoriteten av mina vänner sysslar med någon form utav kulturskapande, musik, konst, film, foto och skrivande. Inte en enda som jag känner gör det för att de räknar med eller ens hoppas på att kunna försörja sig på det. De skapar, liksom jag, för att de vill uttrycka sig. Man skapar för att man älskar det.

Du tror altlså folk som genuint älskar att göra något kommer sluta med det bara för att man inte får betalt eller snarare, inte lika bra betalt? Vilken genuin musiker, som vill nå ut till människor med budskapet i sin musik, blir inte glad ifall de ser att 5 miljoner människor har lyssnat på dennes verk (oavsett betalning)? Jag kan svara på den frågan åt dig, jo de musikerna som inte vill förmedla något, eller de musikerna som inte har skapat något till att börja med. Jag talar om de musikerna som är skivbolagens kreationer, Backstreet Boys, Westlife, Britney Spears, artister som inte skriver sina egna texter, inte skriver sin egen musik utan enbart är rekryterade för att de kan sjunga och är kommersiellt gångbara (ser bra ut). Dessa kommer nog beklaga sig när skivbolagen som skapat de utan att de behövt skapa någonting börjar gå sämre.

Men hur är det med de riktiga kreatörerna? Hade Bob Dylan skippat att skriva samhällskritiska texter på 60-talet ifall han vetat att han inte kunde bli snorrik på det? Neil Young? Buskowski?

Paul McCartney gick nyligen ut och sa att han bara blir glad ifall hans musik fortfarande når ut till människor, oavsett betalning eller inte. Förvisso är han ekonomiskt oberoende, men det är ändå den hållningen som borde vara gällande inom branschen för att jag ska kunna friskförklara den i egenskap av att själv syssla med musik.

Musiker kan nå ut till en bredare publik ifall musik blir mer lätt tillgängligt laglig väg, därmed får bra artister en större publik och kan därmed göra större turnéer med större intresse och tjäna pengar via konserter.

En vän till mig som är författare tjänade inte så ruskigt mycket på sin senaste bok, men han tjänar desto mer på att göra föreläsningar på universitet inom ämnet, tillräckligt för att försörja sig på några timmars föreläsningar per månad.

Det finns pengar för de som är skickliga och driftiga, alltid, det är dags att anpassa sig efter den nya tekniken och den nya spelplanen.

Permalänk | Anmäl #26 Fredrik, 2009-06-05, 10:27

YES !

Ytterligare en riktigt vettig människa som visar sig vara ännu vettigare.

Välkommen in i värmen!

Permalänk | Anmäl #27 Oscar, 2009-06-05, 10:27

@ Skugge nej tack!

Ja, Unni Drougge, Lars Gustafsson och Henrik Brändén är riktiga snedseglare. Eller hur tänkte du nu?

Permalänk | Anmäl #28 Pirre Rat, 2009-06-05, 10:31

Jag undrar om de som tänker rösta på PP vet hur EU-parlamentet fungerar i praktiken med sina partigrupper. Sverige är en randstat och avviker rätt kraftigt från den Europeoska gravitationen i en rad frågor.

Det viktiga för oss här hemma är att skicka ner politiker med ett brett politiskt spektrum och som kan bygga nätverk och påverka sina Europeiska kollegor i de stora frågorna, de frågor som är viktiga för Sverige och våra egna intressen. Man påverkar i de stora partigrupperna inte genom att skicka ner gröngölingar som inte fattat att upphovsrätten regleras av internationella konventioner och utgör en grund för bl.a. all mjukvaruindustri. Lycka till, de tär som när kommunisterna säger att de ska avskaffa ägandet, helt utan realism.

När Wijkman från KD nu slutar går vi måste om en mycket inflytelserik politiker som gjort mer för miljön i praktiken än tex mp, alltså i EU. Genom att vara en grön politiker i en konservativ grupp påverkar sina kollegor. EU-valet är ett personval i fråga om personlig duglighet.

Om vi nu skickar ner unga människor som företrädesvis tycker att vi ska lösa Sveriges intressen i EU genom att legalisera fildelning - dvs skriva om upphovsrätten därför att man inte vill betala vad någon annan producerat, bara för att det är möjligt - måste vi ställa frågan vad vi kan förlora? Priatpartiet kommer inte kunnat uträtta något enda vettigt, annat än minska Sveriges inflytande i andra frågor som är mycket viktigare.

PPär ett antietablissemangsparti, som jag tycker man kan rösta på hemma i Riksdagsvalet, men kanske inte skicka ner till EU att företräda oss på hemmaplan. Min egen analys är att media hanterar frågan så att de gör vad som helst, bara inte SD kommer in. PP tilldrar sig unga potentiella SD väljare, är tesen. Kanske är det rätt tänkte, men jag tycker nog man som väljare ska tänka sig för två gånger innan du lägger din röst på vilka som bäst tar sig fram i EU:s snårskog.

Här torde de etablerade politiska partierna med etablerade kontakter vara överlägsna. Dessvärre skickar flera partier ner kandidater som man vill bli av med eller som inte är särskilt kompetenta. På så sätt gör PP en insats. Våra partier måste ställa sig frågan om man kan behandla EU-parlamentet så sytyvmoderligt. Det är lite synd om Sverige skickar ner personer som inte förstår hur politik och nätverk fungerar. Vi kan inte gnälla på EU om vi skickar ner en massa pulver. Nästa val kanske vi får förmånen att skickar ner politiker vi kan vara stolta över.

Mp:s schlyter tror jag på, moderate Hökmark har inflytande och begriper hur det fungerar, och så Marit så klart. Möjligen fru Bildt eftersom hon har bra nätverk. De övriga ger jag inte mycket för i den Europeiska varggropen. Den som vill proteströsta kan rösta på Gudrun, hon väcker i alla fall uppmärksamhet och är socialt begåvad. Att rösta på PP, för att via EU-parlamentet upplösa upphovsrätten visar hur lite Svenska unga väljar beriper om EU och hur illa EU-politiken sköts av våra befintliga politiker.

Alltså, alla potentiella PP-väljare. En röst på PP kommer inte påverka fildelningsfrågan ett dugg. Immaterialrätt är lite som sjörätt, något de flesta väljare och politiker är okunniga i, och vet de något så tiger de eftersom de vet att vi sitter fast. Det handlar om internationella villkor för handel som regleras via avtal. Sverige är exportberoende, försöker vi ändra på spelreglerna finns bara förluster.

Däremot är det är en tydlig signal till befintliga partier att de ska sluta skicka ner C-kandidater och att de inte klarat av att förklara hur EU eller EU-parlamentet fungerar. På så sätt är en röst på PP ändå inte bortkastad. Däremot förlorar vi jobb, inflytande och framgång om vi inte skickar ner våra ess.

Permalänk | Anmäl #29 Sven Svensk, 2009-06-05, 10:31

"En röst på PP kommer inte påverka fildelningsfrågan ett dugg."

Jag tror du har fel, jättefel. Enbart att/om PP kommer in i EU så kommer det röra om ordentligt på nationellt plan i många länder. Se bara hur otroligt mycket som skrivs i utländsk media om PP och vilket intresse partiet har utomlands. I Frankrike, som kanske har de vidrigaste antiintegritetslagarna, ser man med förundran på vad som håller på att hända i landet uppe i norr.

Kanske har du rätt i att PP:s knapptryckningar i EU:s parlament inte i sak genererar direkt förändring, men se vilka ringar på vattnet partiet redan nu orsakar i debatten. De "etablerade" partierna börjar vrida sig som maskar och krumbukta och försöka påstå att PP kopierat deras politik, inte bara i Sverige. Det uppstår också PP-partier i andra länder just nu.

Så visst påverkar PP, redan innan de ens finns representerade i EU-parlamentet.

Permalänk | Anmäl #30 Pirre Rat, 2009-06-05, 10:52

Mitt inlägg var förstås riktat till Sven Svensk.

Permalänk | Anmäl #31 Pirre Rat, 2009-06-05, 10:57

Sven Svensk:
Var skulle Sverige stå i miljöfrågor om inte Miljöpartiet startats?
Var hade Sverige varit om inte Socialdemokraterna startats?

Båda var en-fråges-partier som grundades av folk som fått nog.
Och fått stor genomslagskraft efteråt.

Samma sak gäller röster på PiratPartiet, röster på dom kanske inte får inverkan direkt, Men det kommer att få andra politker att förstå att deras egen linje inte ger dom röster och då måste dom ta efter samma åsikter.

Oavsätt om det är i EU-val eller riksdagsval så är en röst på PiratPartiet ett bevis på att dom etablerade politikerna har fel i deras uppfattning om integritet och demokrati.

Permalänk | Anmäl #32 geiko, 2009-06-05, 11:01

Jag har alltid tyckt att Linda Skugge verkar rätt smart och trevlig men efter det här...ja vad säger man.

Linda....en direkt fråga till dig.

Skall man kunna promenera in en bio och sätta sig med en HD kamera och filma hela filmen. När man kommer hem laddar man upp filmen på sin webbsida så att alla kan ladda ner den?

Jag menar det är ju ny teknik och jag har ju sett filmen?

De artiklar du skriver i SVD kan väl kopieras och delas ut gratis på stan...ny teknik juh?

Nej jag hoppas i ärlighetens namn att SVD river ditt kontrakt efter detta lågfvattenmärke. Hur tänkte du?

Permalänk | Anmäl #33 Amerikanen, 2009-06-05, 11:08

Ta tillvara nyteknik...

Ahh man kanske skulle uppfinna något som man kunde kalla Itunes....fast det finns väl redan?

Permalänk | Anmäl #34 Alex, 2009-06-05, 11:26

Piratpartiet är en typisk dagsslända fast de kommer att verka i fem år.
Liksom Junilistan nu säkert åker ur EU-parlamentet kommer Piratpartiet göra detsamma om fem år.
Att bara driva en enda fråga går endast kortsiktigt.

Permalänk | Anmäl #35 Skogstokig, 2009-06-05, 11:31

En annan analys skulle kunna var den här (japp jag har lånat den rakt av från Gudrun Schyman), vilka kriterier behöver uppfyllas för att ett nytt politiskt parti ska gå från noll och rakt in i ett parlamentet?

Schyman ser ett mönster av förutsättningar;
1. Det ska vara en eller flera män i ledningen (Ny demokrati, Junilistan, Piratpartiet)
2. Man ska ha pengar (Ny demokrati hade näringslivet eller i alla fall Wachtmaister. Bert var inte barskrapad han heller. Junilistan hade tre erkända ekonomer, varav två från bankvärlden, Piratpartiet har en miljonär.)
3. Det ska handla om “mansfrågor” (företagarnas frihet, bankdirektörer som kan prata pengar, tekniknördar)
4. Man får medias gunst ( vilket underlättas av att det är män, att det finns tydligt förenklade frågeställningar och att det kan presenteras som en nyhet) .

Samtliga partier har det gemensamt att man avstått från traditionell organisering, med partimedlemmar som har demokratiskt inflytande över partiets utveckling och politik.
Är detta friskt nytänkande eller gammal patriarkal praktik i politisk tappning? Det kan ju kanske vara intressant att reflektera över inför söndagens val.
Du som vill bryta med traditionella maktmönster har ett långsiktigt hållbart alternativ. Som dessutom är demokratiskt uppbyggt med medlemmar. Våga vara feminist den 7:e juni. Skicka Schyman till Bryssel.

Permalänk | Anmäl #36 Eva, 2009-06-05, 11:44

"Att gå med arschlet först har i alla fall mig veterligen inte varit någon väg till framgång."
Väl formulerat, men Tiffany Persson säger det kanske ännu bättre:
"Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke."
Två kloka citat från två kloka kvinnor ;)

Permalänk | Anmäl #38 Kristoffer, 2009-06-05, 12:03

@ Skogstokig: Du menar precis som miljöpartiet som kom infarandes på politikens isbana och halkade rakt in i avbytarbåset med dunder och brak? Eller inte....

Permalänk | Anmäl #39 Pirre Rat, 2009-06-05, 12:33

Jag håller med Amerikanen. Det Linda skriver är oseriöst, ogenomtänkt och populistiskt. I likhet med Piratpartiets partiprogram.

Men det är ganska gulligt när det är 20-åringar som brinner för en knasig idé. Det hör ungdomen till... Ungdomen, Linda...

Permalänk | Anmäl #40 Nilsson Piraten, 2009-06-05, 12:54

Vi Pirater borde genast hacka Lindas bokförlag vulkan för att kunna sprida kulturen till massorna, ingen borde få ta betalt för/ eller tjäna pengar på kultur, särskilt inte en av oss vilket nu Linda är.
Så blås klartskepp var beredda med änterhakarna, gör er redo att plundra... Moa ha ha ha ha.

Permalänk | Anmäl #43 von Pirat, 2009-06-05, 13:03

"utan upphovsrätt ingen teknikutveckling"

Det enda det argumentet kan åstadkomma är att idiotförklara den som yttrar det, eftersom det är så uppenbart felaktigt. Det hade inte ens gått att skriva den kommentaren utan icke upphovsrättsskyddad teknik eftersom internet i stora delar bygger på öppna standarder, öppna protokoll och öppen källkod.

Det går att debattera vilken utvecklingsmetod som är effektivast, proprietär eller öppen, men att påstå att upphovsrätt är en förutsättning för teknisk utveckling är bara dumt.

Permalänk | Anmäl #44 Patrik, 2009-06-05, 13:22

Sven Svensk, "våra ess"??? Hjärndöda zombier som bara håller med allt eu klicken vill utan en tanke på vad som gynnar det egna landet. En signal måste sändas, Bryssel blir en försmak sedan riksdagen där jag hoppas se Piratpartiet med många platser. Förstår inte hur du och andra bara kan ignorera vad som skett iform av ny lagstiftning (som kommer ursprungligen från eu). På frågan jobben så har dina "ess" noll koll, jämför man det med ingen bestämd politik från PP så ser Piraterna allt bättre ut. Vad för nytta gör det att rösta på samma parti oavsett vad de gör? Är det värt att rösta på Moderaterna trots deras politik bara för att man ogillar/hatar Socialdemokraterna eller vise versa? De borgliga partierna är fastlimmade till ett homogent block så om någon tänker rösta på ett annat borgligt parti och hur är det med Vänster partiet resp. Miljöpartiet? I eu frågor är vänster fortfarande kritisk till eu men Miljöpartiet har bytt sida där (t o m flirtat med borgarna), båda är prospekts för en allians med Socialdemokraterna i kommande riksdagsval, frågan hur måste de anpassa sig för att vara med och leka? I eu valet tillhör de 3 sistnämnda olika partigrupper och där finns en del skillnader V & MP är för mer restriktiva "miljö" åtgärder bla. Ända sen EG blev EU så har "samarbetet" förvandlats till toppstyrning.

Permalänk | Anmäl #45 Hob, 2009-06-05, 13:23

@ Sven Svensk:

"Om vi nu skickar ner unga människor som företrädesvis tycker att vi ska lösa Sveriges intressen i EU genom att legalisera fildelning - dvs skriva om upphovsrätten därför att man inte vill betala vad någon annan producerat, bara för att det är möjligt - måste vi ställa frågan vad vi kan förlora? ."

Ditt påstående där är ungefär lika verklighetsfrämmande som kreationism.

För det första så är PPs toppkandidat inte någon oerfaren "ung människa". För det andra så handlar det inte om legalisering av fildelning, har aldrig gjort.

Jag är fildelare, precis som den övergripande delen av min umgängeskrets. Jag kan inte på rak arm komma på en enda person som jag känner som inte fildelar, eller någon som känner någon oro över IPRED-lagen.

Vi är inte heller snåla, samtliga skaffade vi tillgång till VPN-servrar för att kunna fortsätta konsumera kultur. Många åker på festivaler och live-spelningar, de allra flesta går regelbundet på bio. Ett fåtal betalar en dryg hundralapp i månaden för tillträde till World of Warcraft.

Vi är inte snåla eller rädda för att betala, vi är bara inte intresserade av plastskivor.

Permalänk | Anmäl #46 Okunnig, 2009-06-05, 13:27

Eva:
Av alla låga argument tar nog det där priset. Skilj mellan sak och person! Folk tycker att Schyman är en bra retoriker, men det enda hon gör är ju att begå en massa argumentationsbrott.

Permalänk | Anmäl #47 Martin Carlsson, 2009-06-05, 14:32

Vad otroligt glad jag blir när jag läser din artikel.
Jag har stått på torget och propagerat för piratpartiet och jag brukar ta upp Vulkan som ett bra exempel på vad den nya tekniken kan föra med sig.

Som programmerare och mjukvaruutvecklare så gick jag med i PP för att kämpa mot horribel copyrightlagstiftning och mjukvarupatent. Det hotar små utvecklare och är nåt som stora företag använder för att hålla små företag nere.

Rösta in PP i Europaparlamentet så fattar dom andra partierna att dom förlorar röster, det är den enda röst från folket som dom andra partierna lyssnar på.

Permalänk | Anmäl #48 Göran Axelsson, 2009-06-05, 14:48

@Eva

En annan analys skulle kunna var den här (japp jag har kommit på den här helt själv), vilka kriterier behöver uppfyllas för att ett nytt politiskt parti ska gå från noll och rakt in i ett parlamentet?

1, En lucka. Partiet måste driva frågor som har folkligt stöd men som riksdagspartierna har missat betydelsen av.

That's it.

Sluta vifta snoppar är du snäll.

Permalänk | Anmäl #49 Opid, 2009-06-05, 14:52

@ Nilsson Piraten och många andra piratmotståndare
Nilsson Piraten skriver "Men det är ganska gulligt när det är 20-åringar som brinner för en knasig idé. Det hör ungdomen till... Ungdomen, Linda..."

Skrattretande och fruktansvärt förnedrande argumentering; som när Beatrice Ask säger "Nu ska branscherna och vuxna se till att vi får ordning på det här" . Jag är själv i 30-årsåldern, de flesta piratpartister må möjligen vara unga men det handlar om många välutbildade människor, uppvuxna med en annan syn på vad frihet kan vara, som är långt mer beresta och allmänbildade än vad 40- och 50-talisterna var i samma ålder. Det är också dessa människor som är mest drivande på internet som utvecklar och använder internet. Som delvis har utvecklat internet till vad det är idag, dvs en stor mötesplats för sociala relationer och handel. Världen bygger till stor del idag på internet, och politik och journalistik förs på internet. Visa gärna lite tacksamhet till vad ett fritt internet erbjuder dig och ta inte ny teknik för givet, utan ungdomen idag inget fritt internet imorgon. Det är alldeles för många personer av de som kommenterar som är helt oinsatta i vad piratpartiets politik egentligen handlar om; frihet på det plan där många människor lever en stor del av sina liv, direkt eller indirekt. Detta kan vi inte bara förbise och slarva bort, varken på nationell nivå eller på EU-nivå. Denna slutsatsen har såklart även många äldre människor med ett öppet sinne dragit, detta är inget ungdomsfenomen.

Permalänk | Anmäl #50 Jonas, 2009-06-05, 14:57

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  2. Sveland gör feminismen en otjänst
  3. Reinfeldt gör samma misstag som Fogh Rasmussen
  4. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  5. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  6. Det är snarare feministerna som vill censurera mig
  7. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  8. Nu öppnar vi fjärrvärmenäten för restvärme
  9. Genomtänkta gymnasieval kan minska ungdomsarbetslösheten
  10. Invandringens betydelse ignoreras i pensionsdebatten
  1. Reinfeldt gör samma misstag som Fogh Rasmussen
  2. Sveland gör feminismen en otjänst
  3. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  4. Medier som är beroende av poliser för information är inte oberoende
  5. Genomtänkta gymnasieval kan minska ungdomsarbetslösheten
  6. Lägre lön för unga är värt att pröva
  7. Invandringens betydelse ignoreras i pensionsdebatten
  8. Den svenska schlagern är död
  9. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  10. Orättvisa är vad människorna gör – inte vad de är
  1. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  2. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  3. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  4. Det långa maktinnehavet bäddade för S-krisen
  5. S sammanbrott är dåligt för Sverige och demokratin
  6. Nya skatter på flygtransporter skadar Sveriges konkurrenskraft
  7. Ta makten över pensionskapitalet!
  8. Socialdemokratin måste stå emot högerns världsbild
  9. Därför måste demokratin försvara sig mot islamismen
  10. Carema-debatten visar att högern är rökt

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.