Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

Vi som inte får vara med i TV

Christian Engström, Piratpartiet

Missnöjesrösta på Piratpartiet

Regeringen och allianspartierna har svikit sina liberala ideal och en hel ungdomsgeneration. De tror att vi väljare har glömt. Men de kommer inte att komma undan, skriver Christian Engström, toppkandidat för Piratpartiet.


Om författaren

Christian Engström är kandidat i EU-valet för Piratpartiet.

 


 

Att missnöjesrösta har dålig klang. Det borde det inte ha. Det är precis för att vi ska kunna visa vårt missnöje som vi har rösträtt.

I en del länder finns det inget sätt att visa att man är missnöjd med regeringen. De länderna kallas för diktaturer. Vi lever i en demokrati. Rätten att missnöjesrösta är hela skillnaden.

Just nu finns det anledning att vara missnöjd med regeringen. Allianspartierna gick till val på att värna den personliga integriteten. De införde FRA-lagen. Moderaterna lovade före valet att inte jaga en hel ungdomsgeneration. De införde Ipred.

De tror att de kommer komma undan med det. De tror att vi väljare har glömt.

- FRA, herregud, det var ju ett helt år sedan. Beslutet är redan fattat. Det är bäst för alla om debatten lägger sig. Vårt parti värnar integriteten, säger Moderaterna nu.

Men vi har inte glömt vad ni gjorde förra sommaren. Då kunde ni gömma er bakom väggarna i Rosenbad, och nöja er med att säga att alla hade missförstått men att debatten var över.

Men på söndag kan ni inte gömma er längre. Då är det val. Då kan vi medborgare visa vårt missnöje.

EU-valet på söndag är viktigt på två sätt. Dels handlar det om att välja representanter som kan driva viktiga frågor nere i Bryssel. Men det sänder också en tydlig signal till regeringen här hemma.

Klarar sig allianspartierna bra i EU-valet, kommer de att tolka det som att motståndet mot både FRA och Ipred inte var någonting att bry sig om. En liten högljudd grupp, men ingenting de behöver ta på allvar. Och de kommer ha rätt i så fall.

Visar det sig att de inte förlorar särskilt många röster på integritetsfrågan i EU-valet, då har de ärligt talat ingen större anledning att oroa sig inför riksdagsvalet 2010 heller. Det är ett betydligt större steg att byta parti i riksdagsvalet än i EU-valet. Om få visar sitt missnöje mot regeringens politik i det här valet, kommer ännu färre göra det i nästa.

Partistrategerna hos allianspartierna kan räkna. Det är precis det de sysslar på dagarna. Resultatet i EU-valet kommer att analyseras på längden och tvären, för att försöka räkna ut vilken politik som kan ge dem ett tillräckligt bra läge inför riksdagsvalet. Tappade man inga röster på integriteten behöver man inte bry sig om den. Men ger integritetsfrågorna utslag i valresultatet kommer saken i ett helt annat läge.

Det är statsministerposten som är det stora förstapriset för alla riksdagspartierna. Det märker vi om inte annat på hur lite fokus de lägger på EU-valet. De rullar visserligen ut sina kampanjer för att värva röster, men de pratar nästan bara om inrikesfrågor.

Moderaterna vill värna jobben. Socialdemokraterna vill underlätta för de arbetslösa. Utmärkta inrikespolitiska frågor bägge två. Men ingenting som EU-parlamentet har något särskilt med att göra.

Att de kampanjar på det här viset beror på att de i första hand ser EU-valet som ett övningsval inför riksdagen 2010. Det gör att vi har chansen att ge regeringen en ordentlig tankeställare.

En röst på Piratpartiet sänder en tydlig signal till allianspartierna att de har misskött frihetsfrågorna. Blir signalen tillräckligt stark finns chansen att regeringspartierna vaknar. Att de inser att de inte kan gå till val 2010 med både FRA och Ipred som kvarnstenar runt halsen. Då kan det börja hända saker inrikespolitiskt före riksdagsvalet.

Piratpartiet ställer upp i EU-valet i första hand för att vi vill komma till Bryssel. Det är där slaget om friheten i informationssamhället står, och vi behövs där. Men alldeles bortsett från det behöver regeringen en rejäl väckarklocka.

EU-valet är det perfekta tillfället, speciellt för den som tycker att regeringen skött sig bra på andra områden, och därför troligen kommer rösta på dem i riksdagsvalet trots allt. En röst på Piratpartiet i EU-valet sänder en tydlig signal utan att sätta regeringsmakten på spel. Det blir ett varningsskott framför bogen.

Att vi kan visa vårt missnöje genom att fredligt gå och rösta är själva kärnan i demokratin. Men för att det ska vara någon mening med det, måste vi utnyttja den rätten när vi faktiskt är missnöjda. Den som tiger han samtycker.

Gå och rösta i EU-valet.











Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/7749

58 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

+1

Permalänk | Anmäl #1 Zac, 2009-06-04, 18:33

+2

Att inte glömma är oerhört viktigt just nu!

Rösta på Piratpartiet på söndag!

Permalänk | Anmäl #3 pbn, 2009-06-04, 19:04

När debatten om FRA lagen gick som hetast för ett år sedan insåg jag, efter 30 år som trogen moderatväljare att moderaterna hade bränt den liberala fanan på FRA bålet och att mitt primära skäl att rösta på M eller annat Alliansparti inte längre fanns. Jag kommer aldrig mer att rösta på M men är sedan ett år tillbaka stolt Piratpartist av precis detta skäl. Jag kommer självklart att rösta PP i EU valet och kommande och kommande nationella val. Det bör alla andra som fortfarande håller den liberala fanan högt göra också!

Permalänk | Anmäl #4 Peter, 2009-06-04, 19:12

PP är en missnöjesfluga som snart fryser ihjäl när vintern kommer.
Vänsterpartiet har samma frågor och ännu mer substans bakom.
FI behövs i debatten för att få lite drag i det hela.
SD behövs verkligen i Sverige men i EU är det inte lika viktigt.

Permalänk | Anmäl #5 Drutt, 2009-06-04, 19:19

Hoppas innerlige att PP blir något mer än en spark i rumpan för de etablerade politikerna. Tror nämligen inte det räcker!
Tycker mig se en tendens de senaste 20 åren på allt mer och mer av urholkning av demokrati och integritet. En slätstrukenhet med ett förakt för de som satte dem till makten.
Det behöv en ny form av "liberalt" parti (som inte smyger omkring med en unken lukt av populistisk nymoralism).
Ett nytt "socialdemokratiskt" parti som kan ta ett klart ställningstagande och sticka ut hakan och våga satsa på riktigt nya idéer.

Permalänk | Anmäl #6 Petter, 2009-06-04, 19:27

@Drutt jag tror inte att PP blir en missnöjesfluga, speciellt inte om man gissar att Alliansen har Frankrikes Sarkozy som idol och hans framfart över internet och övriga integritets och demokrati inskränkande som förebild.

Permalänk | Anmäl #7 Petter, 2009-06-04, 19:33

klart att jag röstar på piratpartiet! de är de enda som vet vad det handlar om.De andra tror att de kan lura mig för att de kan uttala ordet SPOTIFY..Jo,tjena.

Permalänk | Anmäl #8 micael calmén, 2009-06-04, 19:35

Absolut, fins det något alternativ till PP!
Vem har bestämt att missnöjesrösta har dålig klang? Jo de etablerade partierna som inte vill ha någon konkurens från partier som spettsar till det hela med att lyfta frågor som är viktiga för väljarna.
Gammelmedia som också blir allt mer värde konservativa och är totalt insyltade med de etablerade partierna brukar också ha åsikter om missnöjesröster men det är bara samma uppmaning till rättning i ledet som från politikerna.

Jag hoppas vi är många som visar vårt missnöje och går och missnöjesröstar i EU-valet.

Permalänk | Anmäl #10 Jakobsson, 2009-06-04, 19:49

"PP är en missnöjesfluga som snart fryser ihjäl när vintern kommer.
Vänsterpartiet har samma frågor och ännu mer substans bakom.
FI behövs i debatten för att få lite drag i det hela.
SD behövs verkligen i Sverige men i EU är det inte lika viktigt."

Jag tror att du måste inse att piratpartiet är flera år gammalt nu och man har sagt att det är en fluga i flera år nu. Tills vi tar hand om integritetsfrågor på allvar så kommer piratpartiet inte att försvinna om du tror det. Tvärtom så växer piratpartiet varje gång regeringen skiter i sina medborgare och åldern varierar från 18 till 80 åringar.

Permalänk | Anmäl #11 ptc sites, 2009-06-04, 19:50

Om vi vill visa att våra rättigheter, vår integritet och rättssäkerhet är viktiga för oss så finns bara Piratpartiet.
Frågorna är bland de allra viktigaste på mycket länge. Inskränkningar i dessa frågor gör att våra fria och öppna möjligheter att påverka alla andra frågor riskerar att begränsas. Ett fritt internet är det mest demokratiska och fria verktyg för vanligt folk som någonsin funnits. Låt vår möjlighet att yttra oss fritt, att bilda opinion, att påverka, skaffa information och kunskap fritt, låt den möjligheten få vara kvar och växa. Rösta på Piratpartiet.
Hos de andra partierna är risken för stor att de kompromissas bort, eller hos vissa "glöms" bort när valet är över.

Permalänk | Anmäl #12 pr1vat3, 2009-06-04, 19:59

Intressant, om PP kommer in i Bryssel (där det förövrigt inte kommer kunna uträtta mycket), så är det en väckarklocka för det andra partierna. Men summan av kardemumman är ju att det redan finns partier som har samma idéer som PP (förutom att göra små frågor som "förbud av DRM" till en EU fråga). Det kommer inte med något nytt (förutom DRM frågan då). FRA hur skulle den hanterats i EU (är ju en nationell lagstiftning). Vad kommer PP göra för rumänernas integritet i EU, hur vill det ge mänskliga rättigheter till flyktingar från andra länder (just det ja, större frågor än DRM behandlas visst i EU).

Permalänk | Anmäl #13 Frlhet, 2009-06-04, 20:22

Mona Salin upprepar ordagrant Reinfelds löfte att inte jaga hel undomsgeneration, nu presis före valet vill alla vara PIRATPARTISTER men lita inte på falska profetor.Vi vet så väl hur mycket Reinfelds löfte var värd.

Permalänk | Anmäl #14 stasi-Lever, 2009-06-04, 20:48

Staten mot medborgarna,.
Jag får uppfattningen att vårt samhälle börjar gå åt ett håll där staten är till för att kontrollera och övervaka medborgarna, och inte till för att skydda och hjälpa dem.
Ipred, FRA etc är ju tydliga tecken på det, men även i andra frågor, tex något så enkelt som VAB, så har man övergått till att ha som utgångspunkt att misstro medborgarna.
När det gäller skyddet av medborgarna så har ju alla typer av brott ökat kraftigt, och ingen vav de befintliga politiska partierna verkar var pigg på att hitt på lösningar för att bekämpa brottsligheten.
Istället så kör man med argumet som att "man måste övervaka alla medborgare för att kunna fånga grova brottslingar och terrorister". Men faktum är att polisen redan har en lista på de flesta grova brottslingar, problemet är att rättsystemet är för inneffektivt för att sätt dem inom lås och bom. Islamsk terrorism tor ju inte ens Säpo på, och det känns väldigt avlägset att Sverige skulle bli föremål för något sådant.
Min förhoppning är att PP, som verkar vara på väg att bli ett klassiskt liberalt parti, kan ändra på detta. Åtminstånde när det gäller frågorna om medborgerlig frihet pekar det ju åt det hållet, så därför tänker jag rösta på dem på söndag

Permalänk | Anmäl #15 Mårten, 2009-06-04, 21:08

Det nya som PP erbjuder dig som väljare är enkelt och tydligt:

De kommer inte att sälja ut din integritet, dina merborgerliga fri- och rättigheter.

Nytt, fräscht... och tyvärr unikt. Man får vara mer än lovligt dum för att tro något av de sju gamla partierna när de nu står och säger att "vi värnar om integriteten". Det sa de inför valet 2006 också, vi vet alla vad som hände sedan.

Permalänk | Anmäl #16 Svempa, 2009-06-04, 21:12

Piratpartiet är just nu endast en osund hype och kommer hålla ungefär lika länge som Junilistan. Deras möjlighet att påverka i de gå få frågor de trots allt kommer ta ställning till är obefintlig, men den höga lönen för parlamentarikerna blir det samma. Kan bli mycket över att ge i bidrag till Attac.

Permalänk | Anmäl #17 ÄRRHÅ, 2009-06-04, 21:12

Mmm...Men vad har Piratpartiet att komma med vad gäller dessa punkter
en skola som är rättvis och lika oavsett vart man bor i landet
en barnomsorg där förskolelärarna får en lön som är högre än 19000 (med en studieskuld på 250000 och ett ansvar och betydelse som är enorm för våra barns framtid)
allmän vård och vårdgarantier för svårt sjuka som väntat länge på operation samt äldrevården

Har de något att komma med där, då visar de inte bara ett intresse för sitt eget intresse (att kunna ladda ner saker som man vill se/höra/läsa) utan också ett intresse för männsiskan och att vi alla ska göra vad vi kan för att få en bra tid tillsammans. Någon som vet om det har det intresset? Eller är de mest intresserade av sina egna (små) bekymmer?

Permalänk | Anmäl #18 AK, 2009-06-04, 21:20

Tycker att miljöpartiets syn på ipred och fra får mig att fundera på att rösta mp istället för pp.

Permalänk | Anmäl #19 regnbågen, 2009-06-04, 21:26

+ 8

Permalänk | Anmäl #20 Oscar, 2009-06-04, 21:27

@ Drutt

En röst på kommunisterna/vänstern är en röst på sossarna och betyder lika lite som en röst på borgarna i dessa frågor. Om man verkligen vill visa sitt missnöje mot de etablerade partierna i dessa frågor så ska man självklart rösta på Piratpartiet!

Permalänk | Anmäl #21 Liberalast, 2009-06-04, 21:33

Jag kommer att rösta på Piratpartiet i EU-valet. Inte för att jag är övertygad om att Piratpartiet är världens bästa parti, utan för att jag är övertygad om att den integritet, rättssäkerhet och yttrandefrihet som generationer de senaste 100 åren framgångsrikt kämpat för att uppnå, inte får gå förlorad för att tillfredställa ekonomiska vinstintressen eller andra särintressen. Vinstmaximering och behoven för olika gruppers särintressen får uppfyllas på bekostnad av något annat än våra grundläggande rättigheter som medborgare.
Ett fritt internet betyder att vi kan skaffa information och kunskap och samla oss i andra viktiga frågor för att sätta press på beslutsfattare av alla slag.
Idag är det bara Piratpartiet som någorlunda står upp för de medborgerliga rättigheter som är grunden för våra möjligheter att påverka alla andra frågor.
Det finns andra partier som säger ungefär samma saker, men i deras fall är risken alltför stor att frågorna om rättigheter kompromissas, eller tvingas bort i olika uppgörelser.
Så länge socialdemokraterna och moderaterna inte vänt i uppfattning är deras stödpartiers åsikt inte så mycket värd, tyvärr.

Permalänk | Anmäl #22 pr1vat3, 2009-06-04, 21:39

Ni som tänker rösta på Piratpartiet bör ha koll på vad det är för slags personer ni röstar in i Bryssel. Här är en artikel om partiledaren.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/euvalet/article5269005.ab

Själv tänker jag rösta på de rekorderliga människorna i SD. SD är emot IPRED-lagen för övrigt. Jag vet eftersom jag har frågat Sven-Olof Sällström personligen om saken.

Permalänk | Anmäl #23 Bob, 2009-06-04, 21:43

Jag brinner intensivt för den personliga integriteten, trots att jag själv inte fildelat sedan 90-talet.
FRA och IPRED är hårda slag mot svenska folket. Vi är rättslösa. FRA har öppnat för obegränsat spioneri med en massiv budget. Ingen som inte tillhör spionernas inre cirkel har någon som helst insyn där och de har tekniska möjligheter att spionera på vem som helst och när som helst. För att ge ett exempel finns det ingenting som hindrar dem att ta reda på vem "Johannes E" är, vad jag jobbar med och var jag bor. Utom det att de inte är intresserade, just nu.
Vilken diktator som helst skulle dräggla inför tanken på det fantastiska förtrycksverktyg som FRA är.

IPRED sålde en hel generation till nöjesindustrin i en sällan skådad orgie av korruption. Nöjesindustrins jurister fick själva skriva lagtexten och de tog verkligen den möjligheten i hand. De har fri möjlighet att utpressa vem de vill, på bevis de själva väljer och på vilken summa de vill. I civilrätten, för där råder inte det skydd vanligt folk tror ska finnas i en domstol. Inte minst finns där inget "oskyldig tills bevisat skyldig". Du kan på allvar hamna i den sitsen att du måste bevisa att du inte fildelat. Hur gör du det, även som fullständigt oskyldig?
Jag uppmanar alla att själva läsa vad som står i IPRED-lagen. Jag lovar er att det är hårresande läsning.

Vårt enda skydd är en naiv tro att "makthavarna skulle aaaaaldrig göra något omoraliskt".

Det värsta är att inget av de gamla partierna bryr sig. Alliansen står ansvariga för att lagen drevs igenom. Partipiskan låg tung över hela processen och så gott som alla alliansens riksdagsledamöter svek folket och röstade för. Till deras försvar kanske ska nämnas att de flesta av dem inte förstod vad de röstade på, utan bara följde order uppifrån.
Sossarna gillar både FRA och IPRED och har inga planer på att riva upp någon av dem. Som gammal sosse själv blir jag deprimerad av detta faktum.

Alliansen påstår sig, såhär i efterhand, värna om integriteten. Men sanningen är att de allihop röstade för både FRA och IPRED. Vackra ord betyder ingenting, titta på hur de faktiskt röstade. Där ser man sanningen.
De skiter i integriteten och blåljuger oss nu rätt upp i ansiktet.

Varför gör de det då? Jo, därför att det brukar fungera. Folk glömmer för det mesta ganska fort vad politiker tidigare gjort och sagt. Vi simmar i ett hav av information och måste sålla ganska hårt för att klara oss. Då sparar vi bara det som intresserar oss.
Och därför låter sig folk luras när politikerna såhär i efterhand påstår sig ha varit emot både IPRED och FRA.

Nåja. Den här gången ska vi inte låta oss luras. De smilande lögnhalsarna förtjänar inte våra röster.

Jag har redan lagt min röst på piratpartiet och jag hoppas att många andra gör detsamma.

( Det finns ytterliggare ett skäl att rösta på piratpartiet nu. Gammelpartierna betraktar EU-valet som en övning inför riksdagsvalet sägs det. Nå, låt oss väljare göra detsamma. Piratpartiet är fortfarande något av en stängd bok, utom i integritetsfrågan. Låt oss sätta dem i EU-parlamentet och se vad de gör. Låt oss följa vad de röstar för och emot och vilka förslag de jobbar för. Gillar vi vad vi ser så kanske vi ska rösta på dem här hemma också? Och om vi inte gillar det så... är det ju ändå bara ett övningsval.)

Permalänk | Anmäl #25 Johannes E, 2009-06-04, 21:50

"Intressant, om PP kommer in i Bryssel (där det förövrigt inte kommer kunna uträtta mycket), så är det en väckarklocka för det andra partierna. Men summan av kardemumman är ju att det redan finns partier som har samma idéer som PP (förutom att göra små frågor som "förbud av DRM" till en EU fråga). Det kommer inte med något nytt (förutom DRM frågan då). FRA hur skulle den hanterats i EU (är ju en nationell lagstiftning). Vad kommer PP göra för rumänernas integritet i EU, hur vill det ge mänskliga rättigheter till flyktingar från andra länder (just det ja, större frågor än DRM behandlas visst i EU)."

Det finns andra frågor ja. Exakt, det är ju där piratpartiet har en chans att lyckas ändra på något. Eftersom de andra partierna med största säkerhet bara säger att dom tycker som PP, men i praktiken kommer byta bort dem för att få någon annan att rösta som dom vill i någon fråga som dom tycker är viktigare, så har ju piratpartiet en chans att lyckas. Då kan de andra partierna byta frågor med PP istället, när dom ju ändå håller med om vad PP vill göra. Det är så politik funkar.

Permalänk | Anmäl #26 Micke, 2009-06-04, 21:54

@AK
Snälla lilla, finns det sånna som du kvar som tror att våran kamp handlar om att vi vill ha gratis film? Du är så okunnig att jag skäms över att ens ingå i samma djur art som dig.

Permalänk | Anmäl #28 Joel, 2009-06-04, 21:59

Varför får jag bara ut 3.23 Volt?? Miljontals kilometer med nedgrävda kablar. Tiotusentals antenner av av olika slag. Varför? För att internethästen skall bajsa ut demoskopanpassade kulor av rätt valör och färg? Inte! Den har till syfte att fånga upp kreatörer och innovatörer! Att ifrågasätta och intressera! Att engagera och publicera! Rick Falkvinge och folket bakom PirateBay visar att detta varit en lyckad satsning. Hela världen tittar nu på Piratpartiet med stor nyfikenhet. Även det iranska paret på Rosengård som har ideér om att odla vindruvor på Österlen. Eller Marita i Hässleholm som gjort en solcell av hemlagad sylt. Hoppas att dom fortsätter att drömma och förverkliga! Och har möjligheter att pröva sina ideér kommunikativt på ett fritt internet utan kränkande ofrivilliga registreringar av något slag! Piratpartiet är den enda klockrena garanten för detta.

Permalänk | Anmäl #29 Lennart, 2009-06-04, 22:05

Det är väl bara Piratpartiet som sagt exakt hur de kommer att agera i EU.
Inget annat parti har sagt exakt hur kommer att agera i EU. Hur de röstar i olika frågor är ingen som vet. Det säger en sak och gör helt annat i en hel del frågor.

Permalänk | Anmäl #30 Peter, 2009-06-04, 22:07

Både röda och blå blocket har straffat ut sig ur leken. De röda började rusta för Bodströmsamhället så många gick och röstade blått i valet -06. Men borgarna klubbade glatt igenom sosselagarna som visst var ok om man fick sitta på parkett och själv bestämma var det skall lyssnas och spanas.

Med ett starkt folkliga stöd är (pp) som en demokratisk gerilla (tänker särskilt på IPREDIA initiativet) som förhoppningsvis kommer få politruckerna att vakna.

-en som redan missnöjesröstat (+9)

Permalänk | Anmäl #31 Limpan, 2009-06-04, 22:08

Huh, vilket fel!

Borde väl rimligtvis förklara att det inte bara är allianspartierna som missköt sig.

***

Vi har inte glömt. Gör om, gör rätt!

Permalänk | Anmäl #32 ST, 2009-06-04, 22:26

Bra skrivet, som alltid av Christian Engström (som för övrigt har fått min röst redan). I en perfekt värld skulle inte Piratpartiet behövas. Men i dagens Sverige där etablerade partier lovar en sak och sedan gör en helt annan, måste jag som väljare utgå ifrån partiernas faktiska agerande. Och detta agerande har varit skrämmande under flera års tid, en utveckling som går åt helt fel håll.

Trots att det bevisligen begås brott på Sveriges vägar, så skulle ingen skulle komma på tanken att förbjuda fordonstrafik eller övervaka samtliga fordonsförare dygnet runt för att komma åt den lilla del som gör sig skyldig till fortkörning eller rattfylla. Men en motsvarande övervakning av all kommunikation på den digitala infrastruktur som internet är, motiveras med att det förhindrar brott! I Frankrike vill man till och med förbjuda människor från att överhuvudtaget vistas på det digitala vägnätet, med hänvisning till att misstanke finns att de har kört mot rött två gånger redan. Det är vansinne...

När Europa vaknar till liv måndagen den 8:e juni, vet vi om Sverige är landet där en del av befolkningen tog nävarna ur fickorna och sade ifrån på allvar - eller om vi valt att ge vårat fulla stöd åt de partier som infört den ena integritetskränkande lagen efter den andra. Och, för den delen, om de frågor SD och/eller FI driver är viktigare för folket än vad Piratpartiets frågor är.

Permalänk | Anmäl #33 Andreas Viklund (PP), 2009-06-04, 22:29

Moderaten högmark sitter i TV och säger att de ska reformera upphovsrätten och inte jaga folk med polis men samtidigt ge upphovsrättighetsinnehavarna ersättniing. Men snälla nån de vill ju vara piratpartister allihop nu. Lyssna ite på deras lögner. Vet ni inte att det är just DE som infört IPRD FRA och det andra. Jag har snart inget förtroende kvar för moderaterna tja alla andra partier. (S) som initierade och drev IPRED hårt i eu ska nu ändra sig. Ulvskog säger sig ha en linje som går på tvärs med sitt eget pati för att verka lite piratpartist. Nä. Jag e så bombsäker att mitt val i måndags var korrekt. Piratpartiet i EU-valet. Är ipred inte avskaffad (inga löften om att efter valet ta bort det kommer fungera) före september 2010 e det moderaterna som tappar min röst. Hycklare, lögnare, smilfinkar borde inte ha 30%och 22% utan 15%och 6% dvs (s) och (m)

Permalänk | Anmäl #34 Jörgen Frinell, 2009-06-04, 23:18

Det blir PP i detta val! Hoppas bara att ni sätter er i den gröna gruppen och inte den liberala kärnkrafts- och internetövervakningshörnan.

Föresten: Ner med borgarna och sossarna!!!!!! *hoppas jag inte får en svart säck över huvudet i natt när jag sover och släpas bort för avrättning för att jag skrev det där... vem vet... fra vet ju vad jag skrev iaf och staten är ju knappast att lita på*

Fuck it! Ner med de förbannade jävla medborgarföraktande översittarna och superstatsbeivrarna! Hm... that's that. Nu är man väl registrerad som terrorist livet ut.

Permalänk | Anmäl #35 Ohnonotme, 2009-06-04, 23:26

Hear, hear. People should not be afraid of their governments; governments should be afraid of their people. Rösta PP.

Permalänk | Anmäl #36 V, 2009-06-05, 00:24

Hear, hear. People should not be afraid of their governments; governments should be afraid of their people. Rösta PP.

Permalänk | Anmäl #37 V, 2009-06-05, 00:25

Bob, här har du lite egen läsning, som svar på tal: http://www.newsmill.se/artikel/2009/06/03/melin-gor-en-bra-analys-av-pir...

Permalänk | Anmäl #38 Magnus Orest, 2009-06-05, 01:11

Ni har till på söndag förmiddag på er att lova grön grupp, annars får ni inte min röst. En röst på PP är även en röst på den grupp PP tillhör och jag soffligger hellre än att stödja fascistliberalerna...

Permalänk | Anmäl #40 Jonatan, 2009-06-05, 08:27

Jag håller med Johannes E i varje stavelse, det var mycket bra och utförligt skrivet. Jag har lagt min röst på Piratpartiet. Läs Johannes inlägg och begrunda vad han skriver. Rösta på Piratpartiet.

Permalänk | Anmäl #41 Stickan, 2009-06-05, 08:33

re: DRUTT
Var du riktigt nykter när du skrev att
""PP är en missnöjesfluga som snart fryser ihjäl när vintern kommer. Vänsterpartiet har samma frågor och ännu mer substans bakom.""

Det räcker ju att titta på vad förre vänsterledaren C-H Hermansson sa om historiens störste mördare, Josef Stalin:
""Stalin har varit läraren och ledaren inte blott för Sovjetunionens folk, utan för arbetarklassen i alla världens länder. I vårt partis fortsatta arbete måste vi bättre än hittills utnyttja och i handling omsätta Stalins lära. Lenin och Stalin är och förblir också den svenska arbetarklassens främste lärare.""
Även Vänsterpartiets nuvaramde ledare har ju sagt sig vara anhängare av Leninismen. Vänsterpartiet är ju inte ett parti som inte alls står för personlig integritet och frihet vilket PP gör

Permalänk | Anmäl #42 Lars Johansson, 2009-06-05, 09:03

Jag kommer rösta pirat på söndag för att det är den enda grisen som vågar visa sig i ljuset, med alla sina skavanker. Nej man tänker inte engagera sig i majoriteten av frågorna. Det VET vi. Vad vet vi om S och M? Det enda jag vet är att de ljuger en del.

Förövrigt vill jag uppmana alla som tror att PP är en fluga att läsa Lena Mellins röda propaganda artiklar som anfaller PP på alla tänkbara sätt. Skrattretande uppenbart att hon precis som övriga av AB jobbar för att S ska få många högavlönade mandat i EU.

PP behövs, varje röst på PP innebär en förlorad röst för de etablerade partierna, en röst de vill ha. Och visst kan de få min röst, men då ska de förtjäna den.

Permalänk | Anmäl #43 Okunnig, 2009-06-05, 09:28

Piratpartiet tänker bara jobba med en enda fråga - internet. I övrigt erkänner de själva att de inte har någon politik. Men hallå, telekompaketet är redan beslutat, vad tänker PP göra mer än rulla tummarna och tjäna pengar? Jag fattar inte hur man kan rösta på ett Parti utan Politik.

Permalänk | Anmäl #44 Lars Eriksson, 2009-06-05, 10:36

@ Roger Falk
"Piratpartiet tänker bara jobba med en enda fråga - internet"
"Bara Internet"?? Inser du vad internet betyder i samhället idag? Det är en stor del av världsekonomin, journalistiken, det sociala livet, ja inom nästan alla områden. Ta inte detta för givet. Frihet på internet = demokratiskt frihet. Någon måste sparka övriga politker i röven när de helt förbiser detta och går mot en ökad begränsning och övervakning. Tänk bort nedladdning av senaste bondfilmen en sekund och tänk igenom hur friheten på internet dagligen har betydelse för ditt eget liv och att någon måste stå upp för denna frihet.

Permalänk | Anmäl #45 JP, 2009-06-05, 11:04

Signaturen "Bob" tycker att vi borde veta vem vi röstar på och hänvisar till en artikel på aftonbladet.se. Det är humor! Vet inte om det här kommer som en nyhet för dig, men det mesta du läser i kvällstidningar är vinklat så hårt att det helt enkelt inte kan sägas vara sant!

Jag har ibland läst saker som skrivits om människor jag känner väl, och hade man maskerat namnet skulle jag inte haft en aning om vem de skrev om. De hittar helt enkelt på en storry och skriver den.

Det är inte seriöst att hänvisa till en kvällstidning för någon form av sanning!

Permalänk | Anmäl #46 Per R, 2009-06-05, 11:14

"PP är en missnöjesfluga som snart fryser ihjäl när vintern kommer"

Det finns vissa som sa att Internet var en fluga också...

Permalänk | Anmäl #47 Mr President, 2009-06-05, 11:15

Vad vill PP göra angående Lissabonfördraget, angående Turkiets medlemskap i EU och angående andra eu-politikers ambition att öppna upp EU för en invandring av 50 mijloner människor? Jag ser inga svar på dessa frågor på PPs hemsida. SD ger dock svar på dessa frågor och är det enda parti förutom de redan etablerade - inklusive PP - som opponerar sig mot dessa förslag. Dessa förslag kommer nämligen att ha en mycket låntgående verkan på de friheter som vi i Sverige idag betraktar som självklara. Kolla bara in Omars artikel här på newsmill för några dagar sedan angående sexualundervisning. More to come. Och PP vare sig vill eller kommer göra ett dugg åt det. Istället driver PP frågor som huvudsakligen hanteras inrikespolitiskt. För er som vill missnöjesrösta rekommenderar jag SD istället.

Permalänk | Anmäl #48 Klirker, 2009-06-05, 13:16

Obama har gjort slut på 250 års rasism i USA och att han lyckades emot alla odds bli ett svart president och genom det räddade USA från den ras krig (Islamaphobin) som växa i Europa medvetna stöddade av cyniska Europeiska politiker (cyniskt för att de först var rätt när de kritiserade Bush men som är nu nya entusiastiskt terrorist krigare) som inser hur rädsla och hat gynna deras försök att döda hela Europas demokrati med ett oligarkic EU som utan folks insyn eller rätt till att rösta på Lissabon fördraget som kommer at ta slut på alla europeiska länders 200 års national demokratiska utveckling.
Vad tror du 'Trygghets kamera, FRA, Ipred lagan och andra inskränknigar sfter till. Att gör det omöjligt för Europa's vita slavar (Arbetaklassan) att gör motstånd mot denne nya odemokratiskt oligarchiskt adeln som de flesta ville inte har.
Nu att USA har slutit sitt ras krig för att de vita där inser att de är också ett grupp i världens först underbara multikulturell DEMOKRATI medan Europa översvämmade at nya Nazisterna som kalla sig Islamaphobes ska i förvandlas till ett gigantiskt vit etniskt totalitär polis stat. Titta hur Englands police behandla sitt eget medborgare som 'fienden' i april G 20 mötet.
Du borde vet hur svenska media älska att demonisera politiskt aktiva ungdomer som demonstrera mot orättvisan eller olagligt krig här i Sverige ('Skit ungar, 'de bara förstår våld, 'låt de smakar batong' 'lår blodet flödar', 'värre än Nazisterna' etc etc). De hade rätt förstås medan DN och andra som aklagade de att vara 'AL Quaida 's stöd trupper' och sa att Iraq Kriget skulle välkomas i IRAQ och gör slut på terrorism och befria kvinnor som nu tack vare Bush lever med Sharia lagan som de inte gjorde under Saddam Hussein. Det var establissemang som var barnsligt och orealistiskt inte de ungdomer som har visat sig står på demokratis sida. Rädda demokrati rösta Pirat Partiet och bekämpa den rasism som är makthavarnas mest äckligt vertyg.
Och sista till alla nya Nazisterna som kalla sig ND eller SD vad tror ni kommer hända om vi skapa denne perfekt vit etniskt totalitär EU som Hitler ville *Fästning Europa' i hans eget ord. Kommer du att vara fria när de nya adeln som titta ner på du och andra 'vanliga svensson' som genetiskt underlägsna djur som ska alltid bevakas och mätas med ras hat så att ni inte ser hur föraktade ni är av överhögheterna. För då är det sent för alla folkligt Politiskt organisationer kommer att bli sett som hot eller terrorism.
Denne kontrol som ska kommer med signal i kroppen, kameras i hemmet för att skydda kvinnor från mäns våld, barnponografer eller arbeta klassens 'terrorister eller 'skitunger' som laddar ner Darins senaste. Det är redan på gång och det är ingen Sci-fi. Vakna till, växa upp, inser att vi är alla människor och börja kämpa för Frihet istället för rasism för det finns bara ett ras, den mänskliga, och ondskan och godhet existera i individer inte i grupper. Det är samma överklass som med deras 'gudomlighet' har tröttnade dela resurser med andra (socialism) eller att ta hänsyn till det vi ville och behöver (demokrati) de ville som Berlusconni och alla andra var totalt fria att lever som gudar med alla frihet medan du har ingen. Därför media skapa hot bild från invandrare och problemisera det. Invandrare är varken bättre eller sämre än oss. Jag älka Sundbyberg med mina underbara granner av alla bakgrund. Jag är fria även som europeer tack vare deras närvaro och rika kultur.
De många araber jag har träffade är mer civiliserade, jobba hårdare för mindre pengar och är mer civiliserade och kultiverade än många dumma svenssons som du som är ett skam på oss vita!

Permalänk | Anmäl #49 Vlad-Drakul, 2009-06-05, 15:59

@Drutt
Om PP är en missnöjesfluga så är den väldigt permanent! Partiet skapades nämligen 2006.Varken Vänsterparitet eller Miljöpartiet kommer att prioritera integritetsfrågorna i första hand, och absolut inte kräva att de efterlevs i förhandlingar.

@ÄRRHÅ
Innan du kommer hit med dina fördomar kanske du kan förklara vad som är osunt med Piratpartiet. Är det för att de är de enda som helhjärtat slåss för integritet, fri kultur och fri kunskap? Jag tror personligen att de har mycket att tillföra i EU, de har mycket kunskap i dessa frågor. Ju fler som röstar på dom, desto större utslag.

@AK
Att du kallar dagens utveckling (mot mer bevakning) för små bekymmer är väl ändå att ta i. Dessutom är det inte partiets bekymmer, utan hela det svenska folkets! Det är sant att det finns många viktiga frågor utöver de som partiet bedriver, men det viktigaste är att först säkerställa demokratins fundament, rätten till ett privatliv, integritetsskydd, yttrandefrihet, etc. Jag tycker att de frågor som de driver är så viktiga att partiet inte bör driva några andra för närvarande.

@Bob
Allt som framgår av den där artikeln är att Rick är en helt vanlig person som brinner för att förändra världen.

Permalänk | Anmäl #50 kras, 2009-06-05, 22:41


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  2. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  3. Sveland gör feminismen en otjänst
  4. Därför är otrohetstrenden här
  5. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  6. Reinfeldt gör samma misstag som Fogh Rasmussen
  7. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  8. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  9. Nu öppnar vi fjärrvärmenäten för restvärme
  10. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  1. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  2. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  3. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  4. Reinfeldt gör samma misstag som Fogh Rasmussen
  5. Sveland gör feminismen en otjänst
  6. Genomtänkta gymnasieval kan minska ungdomsarbetslösheten
  7. Medier som är beroende av poliser för information är inte oberoende
  8. Ny miljöbilsdefinition drabbar kommunerna
  9. Lägre lön för unga är värt att pröva
  10. Invandringens betydelse ignoreras i pensionsdebatten
  1. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  2. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  3. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  4. Nya skatter på flygtransporter skadar Sveriges konkurrenskraft
  5. Det långa maktinnehavet bäddade för S-krisen
  6. S sammanbrott är dåligt för Sverige och demokratin
  7. Ta makten över pensionskapitalet!
  8. Socialdemokratin måste stå emot högerns världsbild
  9. Carema-debatten visar att högern är rökt
  10. Därför måste demokratin försvara sig mot islamismen

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.