Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Skolan och integrationen

Foto: scanpix
Charlie Levin om Skolan och integrationen

Närvarokraven på sexualundervisningen stärker de religiösa friskolorna

Utbildningsminister Jan Björklund (FP) och integrationsminister Nyamko Sabuni (FP) går idag (31-05-09) ut med att befrielsen från sexual- och simundervisning av kulturella skäl nu helt ska hävas på DN Debatt. Beslutet är ett steg i rätt riktning men riskerar att få motsatt effekt så länge det är lagligt för religiösa intresseorganisationer att driva friskolor. Det är hög tid för Björklund och Sabuni att en gång för alla stryka den religiösa imperialismen från schemat.


Om författaren

Charlie Levin är medlem i folkpartiet.

Alla svenska barn ska lära sig simma och få grundläggande information om sex och samlevnad i skolan. En skärpning av delaktigheten i simundervisningen är behövlig och inga hänsyn ska tas av skäl med religiösa förtecken i en så gedigen del av skolplikten som att lära sig simma. Björklund och Sabuni låter det dock vara fritt fram att dela upp pojkar och flickor i de fall skolorna kan och vill.  Det undergräver utspelets trovärdighet. Redan idag är det en realitet med särundervisning för några eller samtliga flickor, på en rad mångkulturella skolor idag. Skälet att flickor annars tvingas stanna hemma av föräldrarna för att de inte får vistas i baddräkt bland pojkar eller manliga lärare. Att tillåta segregation kan få spridningar - vad händer om en etnisk eller kulturell grupp börjar motsätta sig att vara i samma klassrum som en annan?

Frånvaron bland invandrarflickor är även hög på sexualundervisningen runt om i landet. Visserligen är det inte helt oproblematiskt när staten tar sig rätten att avgöra saker som samtalet kring det sexuella med barn och unga. Föräldrar ska rimligen själva ta beslut när barnen är mogna och redo att möta sexualitetens ofta snåriga och svårnavigerade värld. I de allra flesta fall löser det sexuella sig för ungdomar ganska bra utan skolans intervention. Information om preventivmedel brukar vanligtvis ges i samband biologin eller genom en extern föreläsare från RFSU. Att föräldrar i högre grad får vara med och besluta om vad deras barn får för sexualupplysning i skolorna är en nog så viktig fråga, men det ska hållas inom de ramar samhället gemensamt satt upp.

Skolväsendet har ett särskilt ansvar att se till att inte vissa barn befrias från skolplikten av kulturella anledningar. Det måste bara finnas en egalitär skolundervisning i Sverige, inte flera.

Men frågan är om inte beslutet om totalt obligatorisk närvaro på sexualundervisningen får motsatt verkan så länge det är fritt fram för religiösa intressegrupper att bedriva skolor. För de föräldrar som går så långt som att hålla sina barn hemma från skolan för att de ska prata om kondomer lär inte steget att välja islamiska eller andra trosinriktade skolor vara långt. I en sådan skola kan sexualundervisning relativt skymt ges på ett sätt som knappast bottnar i den värdegrund vi gemensamt beslutat om.

Ministrarnas utspel riskerar därför att bli ett slag i luften så länge det saknas ett förbud mot religiösa eller kulturella friskolor. Förkämpen Nyamko Sabuni och partiledaren Jan Björklund har opinionen i ryggen att reformera och vända sina föregångares misslyckade integrationspolitik och säkra traditionen av sekulariserade offentliga institutioner för alla. Samtidigt har socialdemokraterna omprövat sin syn på religiösa skolor och flåsar redan Sabuni och Björklund i nacken.

Offentlig sekularism är en liberal kärnfråga för folkpartiet, det är en god idé att på allvar skrida till verket och avskaffa möjligheterna att bedriva religiösa friskolor.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/7603

29 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Det är väl upp till föräldrarna att bestämma innehållet i undervisningen.

Det är en demokratifråga.

Permalänk | Anmäl #1 Erik Blatte, 2009-05-31, 23:12

Förbjud religiösa friskolor. Förbjud även extrema friskolor, som t ex feministiska sådana som bara tar in tjejer.

Permalänk | Anmäl #2 Mats Forssblad, 2009-06-01, 00:59

Befrielsen skall hävas på DN debatt. Äntligen..

Permalänk | Anmäl #3 Gunnar Bergquist, 2009-06-01, 02:45

Du skriver om om en sexualundervisning som bottnar i en värdegrund vi gemensamt beslutat om . Är värdegrund något man beslutar om? För mig är värdegrund något som växt fram genom påverkan av andra, personliga erfarenhet, hur samhället fungerar och dess normer. De beslut som du säjer har tagits angående sexualundervisningen stämmer kanske inte med den allmäna uppfattningen om hur den ska bedrivas. T.ex så borde det heta samlevnad-och-sexualundervisning, istället för sex-och-samlevnad.
Varför inte dela upp undervisningen i simmning och samlevnad- och-sex mellan pojkar och flickor, varför inte ändra på sexualundervisningen så att den blir mindre inriktad på teknikaliteter och mer på riktiga relationer. Hur svårt kan det vara? Att RFSU håller i undervisningen är olämpligt då de är en lobbyorganisation som blint predikar sex i alla lägen och former, utan att tala om vad konsekvenserna kan bli både fysiskt och psykiskt om man inte är mogen nog att veta vad man håller med egentligen, utan de lär ut att man måste ha sex oavsett.
Det är inte underligt att det finns en marknad för friskolor.

Permalänk | Anmäl #4 Elisa, 2009-06-01, 06:25

Detta förslag kommer aldrig att bli mera än ett förslag.
Ingen politiker i dagens riksdag vågar ta i med hårdhandskarna med detta problem.
Inte ens Gudrun Schyman kommer att ta i denna diskriminering.
Detta försök att ta röster från SD i EU-valet är allt för genomskinligt.....

Permalänk | Anmäl #5 Skogstokig, 2009-06-01, 07:11

Va, ska det svenska apartheid-systemet avskaffas? Ska svenskar och muslimer leva under samma lagar?

Det var det värsta rasistförslaget jag någonsin hört talas om.

Fy skäms, Folkpartiet!

Permalänk | Anmäl #6 Bo T, 2009-06-01, 07:22

Förslagt är bra.Det handlar om att anpassa sig till det allmänt gällande här i Sverige.Jag har bara så svårt att förstå varför många invandrare som uppenbarligen föraktar vårt västerländska levnadssätt reser över hela jorden för att komma just hit! Vad beror det på? Kan svaret vara att här blir man försörjd hela sitt liv av hårt arbetande skattebetalare,utan någon som helst motprestation?!

Permalänk | Anmäl #7 Ulrika, 2009-06-01, 08:16

Även äldre asylsökande bör få en omedelbar och intensiv
undervisning i sexualundervisning. Många förstår nog inte
från vilka primitiva förhållanden en stor del av dessa kommer
ifrån, och vilken för oss skev bild på sexualitet exempelvis en
muslimsk yngre man som tidigare livnärt sig som fåraherde har.

Permalänk | Anmäl #8 peter s-n, 2009-06-01, 08:58

Vi behöver fastslå att det är föräldrarnas rätt att uppfostra och undervisa sina barn. Religiösa friskolor finns därför att föräldrar vill ge sina barn en trygg miljö och en skola som de kan lita på, en skola som inte fostrar barnen i kommunistisk anda.

Det är viktiga att föräldrarna känner sig trygga med den undervisning och de värderingar som lärs ut.

Permalänk | Anmäl #9 Föräldrar har rättigheter, 2009-06-01, 09:10

Erik Blatte: Jag tror att Du förenklar problematiken en aning. Visst skall föräldrar kunna påverka vilken utbildning barnet skall ha. Problemet är när föräldrarnas rätt krockar med barnets rätt till utbildning. Vi har en skolplikt i det här landet av en anledning, nämligen att det krävs viss utbildning och vissa kunskaper för att klara det moderna samhällets krav. Tänk om någon förälder t ex ej vill låta sitt barn delta i biologi- eller fysikundervisningen för att de anser att evolution eller de metoder för datering av fynd inte är förenliga med bibeln. Eller som inte vill att deras dotter skall delta i skolundervisning över huvud taget eftersom hon kan få drömmar om vidare studier när föräldrarna beslutat att hon bara ska gifta sig. Det är givetvis extremexempel som förhoppningsvis är sällsynta men principen kvarstår. Att föräldrarna skall kunna välja förutsätter att de kan göra rationella och informerade val i det enskilda fallet. Om föräldrar däremot vill ta till åtgärder som inkräktar på barnets rättigheter kan inte vi som samhälle riskera att dessa barn får sämre utbildning bara för att de är födda av "fel" föräldrar.

Permalänk | Anmäl #10 LR, 2009-06-01, 09:16

jag tror att de föräldrar som har något emot att deras barn får veta hur man använder en kondom är ytterst få. att ens ta med dem i denna diskussion känns som fördomsfrämjande mot religiösa. dessutom, de föräldrar som beter sig på det viset kommer ha barn som får spel på dem och med största sannolikhet gör uppror. problemet löser sig självt.

barnen behöver inte nödvändigtvis ha undervisning i svenska skolor. de flesta ungdomar är ju intresserade av sex och hur man gör, jag förutsätter att nästan alla vill ha information och med internet blir ju inte det svårt att ordna...

Permalänk | Anmäl #11 zantedeschia, 2009-06-01, 10:03

@ peter s-n:
det är ju oerhört vilka fördomar du när om vissa folkgrupper... så muslimska fåraherdar vet inget om sex? eller har de helt enkelt en annan åsikt om sex än du, en du inte gillar? det kanske finns en kvinna med samma åsikter som fåraherden och finner honom attraktiv?

jag är inte muslim utan en vanlig svensk. dock ganska allergisk mot folk som nedvärderar andra och när fördomar.

Permalänk | Anmäl #12 Zantedeschia, 2009-06-01, 10:08

svar:Erik Blatte, Föräldrarna är nog de som bäst känner sitt barns behov, staten har knappast varit den som fattat de klokaste besluten, när det gäller hur utbildningar skall utformas, det finns det många exempel på, även statens beslut fattas av människor. Om föräldrarna väljer "Fel" kan individen åtgärda det när hon är myndig. skolplikten finns för att garantera alla grundläggande utbildning, läsa,räkna skriva samt en orientering i naturvetenskap och samhälle.

Problemet med svenska skolan är att man försöker att lära ut värderingar, detta är föräldrarnas uppgift och rättighet.

Permalänk | Anmäl #13 Föräldrar har rättigheter, 2009-06-01, 10:16

Föräldrar har rättigheter: Skolans uppdrag är att lära ut kritiskt tänkande och demokratiska värderingar. Vad vore alternativet? Speciella skolor utefter föräldrarnas åsikter i om till exempel religion och politisk ideologi?

Permalänk | Anmäl #14 ÄRRHÅ, 2009-06-01, 11:03

@ Föräldrar har rättigheter

"Problemet med svenska skolan är att man försöker att lära ut värderingar, detta är föräldrarnas uppgift och rättighet."

Skolan lär inte ut värderingar, men för er religiösa så blir allt en värdering. Att vara ateist är att vara troende, att inte undervisa sexualkunskap baserad på religion är att odla sekulära värderingar etc etc. Detta är bara absurt.

Dessutom så anser jag att det är individens rätt att skapa sig egna värderingar. Men tyvärr har sällan barn till starkt religiösa människor något val, de får lära sig en av alla eviga sanningar från livets början.

Permalänk | Anmäl #15 Okunnig, 2009-06-01, 12:22

@ Okunnig:
sant att föräldrarna lär sina barn om sina uppfattningar om världen, det gör ateister precis som religiösa. båda kategorierna lär ut att vad de lär är sant, eftersom att de ju naturligtvis inte skulle lära ut en uppfattning de inte tror på.

jag växte själv upp med religiösa föräldrar som gav mig deras syn på saken. men ingen människa är ett får, man går inte dit man blir ombedd bara för att man blir ombedd, speciellt inte som tonåring. för stor tonvikt läggs på "indoktrinering" och "begränsningar". man har ju som människa faktiskt ett eget val.

det är propaganda att de som växer upp i religiösa hem inte har ett eget val. man kunde likagärna kalla dem korkade eller i avsaknad av egna förmågor att tänka och fundera.

de människor som blint går på vad de blir tillsagda blir ju blint ledda genom vad som helst i livet och dem kan man ju inte sörja. ingen kan ju barnpassa dem hela livet och ständigt coacha dem att göra egna val om de är för oengagerade att göra det själva.

sedan vill jag nämna offerkategorin förutom den lata kategorin också. jag vet folk som i åratal beklagat sig över att "alla andra vill ju att jag ska göra såhär" när de faktiskt av flera olika personer blivit ombedda att göra som de vill. den som känner ett tryck inifrån snarare än av omgivningen eller helt enkelt inte kan ta till sig vad folk säger kan man inte göra något åt, de får faktiskt skylla sig själva. tyvärr är livet ens eget ansvar, men dessa personer vill helst lasta av sig på andra.

jag tror att i dagens sekulariserade sverige har nog få en egentlig inblick i hur uppväxt i religiösa hem kan vara och då frodas fördomarna. men kom ihåg att folk faktiskt har egna tankeförmågor. sedan är det ju en annan sak om hot om våld eller annat allvarligt är inblandat, men det har jag ingen erfaranhet av och kan inte uttala mig om.

Permalänk | Anmäl #16 zantedeschia, 2009-06-01, 13:01

DEN NYA SMYGRELIGIONEN

Är det islam man vill åt - gå då rakt på sak.

Är det kristendom man vill åt - gå då rakt på sak!

Är det statlig åsiktskontroll man vill ha - säg det rent ut.

Och vill man förhindra ansvarsfulla icke-troendes, kristna eller islamiska föräldrars försök att uppmuntra sina barn att värdera sina kroppar högt (och inte låta dem besudlas av alla som går förbi) - gå då rakt på sak.

Eller är det bara vissa detaljer man stör sig på - säg det då rakt ut.

Jag är infödd kristen svensk med sju barn (som gått i kommunala skolor) som hemifrån lärt sig värdera sina kroppar och sin integritet så högt som deras Gud värderar dem. Dvs skyhögt mycket högre än Björklunds och Sabunis sekulära samhälle.

Men svenska sekulära politiker skall naturligtvis INTE få tvångs indoktrinera mina barn eller barnbarn med sina gudlösa moraliska värderingar.

Den svenska sekulära religiösa intoleransen försöker på detta sätt smygpolitisera religionen. Politik håller på att bli en ny sorts smygreligion.

Förbjud totaltär "offentlig sekularism" enligt folkpartistisk modell. Annars återstår snart bara alternativa friskolor eller hemundervisning.

// Rolf Lampa

Permalänk | Anmäl #17 Rolf Lampa, 2009-06-01, 13:44

Klockrent Rolf Lampa. Politiken (eller "den politiska korrektheten", kanske?) är dessutom en religion som saknar verklighetsförankring, metafysisk förankring eller folklig förankring.

Befria oss för den sekulära förtryckarstaten! Leve friheten!

(Lite ironi, lite allvar)

Permalänk | Anmäl #18 Simon, 2009-06-01, 14:24

Jag hoppas att skolministerns nästa steg är att förbjuda de religiösa friskolorna. Religiös indoktrinering av barn borde kriminaliseras.

Permalänk | Anmäl #19 Charlie Darwin, 2009-06-01, 14:26

Rolf Lampa, det är du som predikar indoktrinering. Dagens skola ger barnet ett val att själv döma. Såvida det inte är en dotter till fanatiska muslimska föräldrar som dessutom har en klanledare som håller ett öga på dem. Då sviker skolan genom att hjälpa föräldrarna att undanhålla henne kunskap som borde vara obligatorisk för alla.

Permalänk | Anmäl #20 Charlie Darwin, 2009-06-01, 14:29

Självklart måste vi stoppa religiösa friskolor.

Skolan skall syssla med endast en sak. Kunskap.

Permalänk | Anmäl #21 Anders B Westin, 2009-06-01, 15:26

det vissa vänder sig emot är inte sexualundervisning, utan att de känner att svenska skolor lär ut att en mängd sexpartners inte är fel, vilket de ju också gör.

folk är olika. vissa gillar one night stands, andra är asexuella, det finns ett brett spektrum. om folk gavs full frihet skulle fortfarande inte alla vilja ha en mängd sexpartners, vissa skulle nog vara nöjda med att gifta sig för livet och spara sig tills de finner sin stora kärlek.

låt folk ha sina värderingar i fred, de behöver faktiskt inte vara tvingade till att ha de värderingar vi kan ha invändningar emot.

Permalänk | Anmäl #22 zantedeschia, 2009-06-01, 16:10

Tinotony:
"Dagens skola ger barnet ett val att själv döma."

Du har inte förstått. *Vuxna* väljer åt barnen så länge de är ansvariga, barn väljer inte, och har inte ansvaret.

Detta är en av skillnaderna mellan vuxen och barn.

Föräldrar har ansvaret, och *därför* väljer föräldrarna. Så småningom väljer barnen själva, när de är vuxna.

// Rolf Lampa

Permalänk | Anmäl #23 Rolf Lampa, 2009-06-01, 17:52

Föräldrar har inga "rättigheter" till sina barn!
De är inte er egendom bara för att ni fött dem - hur svårt skall det vara att fatta det?!
Barn har rättigheter, kodifierade i bla FN:s Barnkonvention och det är alla vuxnas ansvar att se till att de följs.
Därför har samhället rätt att gripa in när barn far illa och på samma sätt definierar samhället hur en god undervisning för alla barn ser ut.
Dina ungar är inte annorlunda bara för att du inte tror på evolutionen eller vill be fem gånger om dagen - det står dig fritt, men du har ingen som helst "rätt" att prångla på dina ungar det!

Barns uppväxt är alldels för viktig och barn situation alldeles för utsatt för att lämnas helt i händerna på föräldrar helt enkelt.

Därmed inte sagt att samhället skall eller vill bestämma allt, eller att alla eller ens de flesta föräldrar är dåliga, men det är en första mest grundläggande punkten alla måste inse - Föräldrar har inga rättigheter till sina barn!

Vad gäller en fråga så viktig som barn utbildning har vi som samhälle kodifierat vad den skall innehålla i Skollagen och de olika läroplanerna - vad du tycker som enskild förälder har inte med det att göra helt enkelt, reglerna gäller alla.

De senaste åren har vi dock pga folkpartiets populistiska politik gått ifrån den enda garanten för att denna lagstiftning verkligen följs, iom införandet av friskolor.
Så länge friskolorna består kommer dessa övergrepp mot barns rättigheter att bestå för förbjuds de öppet religiösa kommer de snart igen under annan beteckning - kulturell tex.

Den enda garanten för en humanistisk, demokratisk och vetenskapligt förankrad undervisning för alla är att återgå till enhetsskolan under statligt huvudmannaskap.

Allt annat är ett svek mot alla Sveriges barn och ungdomar alldeles oavsett vad deras föräldrar tror och tycker.

Permalänk | Anmäl #24 Johannes, 2009-06-01, 18:52

Rolf Lampa :
Håller helt med dig i båda dina kommentarer. Jag är helt sekulariserad, om någon undrar.

Timothy:
"Dagens skola ger barnet ett val att själv döma." Barnet väljer inte utan gör så som det blivit lärt till största delen, därför är det viktigt att skolan ger kunskap om verkligheten och inte om RFSU.s visioner.

Permalänk | Anmäl #25 Elisa, 2009-06-01, 20:59

Det räcker inte med att förbjuda vissa friskolor, Förbud åt överhuvudtaget alla friskolor eftersom dom i grunden är elitistiska.
Alla ska ha lika rätt till samma utbildning, men man ska i den kommunala skolan satsa på att alla elever ska bli studiemotiverade, Ha gärna lite högre krav vad man ska kunna när man slutar 9:an. Satsa samtidigt på de svagare eleverna och kosta på rersurser för dem, då kommer skolan fungera.
Samtidigt var klara med att det är en svensk skola där man har vissa traditioner där enstaka elever får utgå att delta. Men i skolor där det inte finns en enda svensk får man plocka från alla elevers kulturer och skapa nya traditioner, som man har gjort i USA tillexempel.

Permalänk | Anmäl #26 Micke, 2009-06-02, 09:35

Är det en liberal kärnfråga att förbjuda människor att ha en egen friskola? Är värderingar något man beslutar om kollektivt en gång för alla? Bör vi i ett upplyst samhälle förbjuda människor att ha egna värderingar? Självklart ska vi inte tillåta könsstympning och dylika övergrepp. Men värderingar som att samhället är nog sexualiserat som det är, är den uppfattningen inte tillåten? Ska vi förbjuda föräldrarna rätten att välja bort den förhärskande politiska ideologin med RFSU i spetsen? I så fall blir det lite sovjet över det hela.

Permalänk | Anmäl #27 Oskar, 2009-06-02, 10:04

Ironiskt att samma parti som drev fram friskolorna nu är emot vissa av dem.. Blind liberalism kontra socialliberalism, vindflöjelpartiet FP i ett nötskal. Aldrig förmått mig rösta på FP pga just detta..

Permalänk | Anmäl #28 Mike Nilson, 2009-06-02, 11:35

Den här kommentaren är egentligen respons till Omar's artikel men jag och moderatorn är inte så värst kompis nu för tiden så jag skriver den här istället :)

"Sexualundervisningen är propaganda för promiskuitet"

http://skepticsannotatedbible.com/quran/women/long.html

"Obs allting är givetvist satt ur sitt sammanhang, feltolkat och felöversatt från arabiska."

Permalänk | Anmäl #29 Mike Nilson, 2009-06-02, 12:06

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.