Förbjud den kommersiella stordriften med tamrenar. Återinplantera vildrenen som samerna utrotade för hundra år sedan.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-05-29, 10:04
Klok kommentar av Carlgren.
Enligt undersökning av jägareförbundet (tror jag) kostar varg och lodjursstammarna ungefär 1 miljard kronor i minskade intäkter och slagna tamdjur per år.
Jag föreslår att de som tycker att en stor varg- och lostam är viktigt får möjlighet att frivilligt kompensera markägarna för inkomstbortfallet.
Då får vi en exakt siffra på hur högt varg och lo värderas, och kan anpassa jakten efter detta. (Dvs om kompensationerna uppgår till en halv miljard, följer att vi borde skjuta av hälften av vargarna och lodjuren).
Vad tycks om förslaget?
Permalänk | Anmäl
Johan Låga, 2009-05-29, 10:23
re profanum_vulgus
Kan du backa upp din siffra på 20000 vargar i Polen med något? Jag har sett estimat på mellan 500-1000djur. Den största vargpopulationen i Europa är den rumänska och den är på ~3000 djur.
I övrigt så håller jag med dig om att jägarkåren inte är särskilt trovärdig i vargfrågan.
Permalänk | Anmäl
fuw, 2009-05-29, 10:36
Det finns ingen som helst anledning med en dyrbar Svensk vargstam.
Vi som bor ytanför storstäderna finner inget roligt eller facinerande med dessa rovdjur runt lekande barn och husdjur.
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-05-29, 10:40
Problemet är inte den begränsande jakten utan den illegala som strävar mot utrotning.
Vilka rovdjur har ett existensberättigande?
Är toleransen mot för oss exotiska djur som tiger, lejon större än för exempelvis varg och lo?
Har värsta rovdjuret människan egentligen den som skall sätta agendan?
Jonny
Permalänk | Anmäl
eagletrade, 2009-05-29, 10:46
Re: Johan Låga
Spännande förslag! Jag antar vi jägare i sådana fall blir ansvariga för kostnaden för viltstängsel, trafikolyckor och betesskador... Sammanlagda kostnaden är mer än 10 miljarder per år. Naturligtvis skall vi skjuta bort alla älgar, rådjur, vildsvin och hjortar som det inte betalas för.
Jag tror Sverige skulle bli ett ganska tråkigt land för oss jägare... Kanske lite av småvilt jakten blir kvar. Harar är ganska billiga i drift trots allt...
Sverige har plats för livskraftiga rovdjursstammar. Jag tycker det är patetiskt att så många av våra "viltvårdande" vänner inte klarar av att inse det. Ännu mer patetiskt är Jägareförbundet som fortfarande tror på rödluvan och vargen. "Vargen mördade älg!" var rubriken för 20 år sedan och är rubrikerna idag.
När det finns en livskraftig vargstam i Sverige kan vi diskutera jakt. 200 individer är inte livskraftigt, särskilt inte som stammen är kraftigt inavlad. Skulle Jägareförbundet kräva jakt på älg om det fanns 200 utsprida i Sverige?
Permalänk | Anmäl
Jägare, 2009-05-29, 11:01
Markägarna "äger" inget vilt, och därför har de inga förluster pga rovdjur. Däremot dör ca 15 personer/år och hundratals sakdas pga viltolyckor, något som den svenska jägarkåren (som av ekonomiska skäl håller viltstammarna uppe), borde ersätta - detta kostar samhället ca 1 miljard /år. Till det kommer de skador som viltet orsakar på växande gröda och skog, vilket utgör ytterligare ca 1 miljard, som jägarna borde ersätta. Riksdagen har bestämt ett första etappmål på 200 vargar, nu har miljöminister Anders Carlgren satt maxnivån till 210 vargar, men med lokal förvaltning så kommer det naturligtvis inte stanna där utan det kommer att bli slakt på varg. Detta är bara ytterligare en av otaliga frågor där alliansregeringen visar att det inte har möjlighet att ta till sig vetenskapliga fakta.
Permalänk | Anmäl
Mållgan, 2009-05-29, 11:10
Upprörande utspel!
Vargen är akut hotad i Sverige, och utökad jakt borde vara helt uteslutet!
Permalänk | Anmäl
ingenstans, 2009-05-29, 11:17
Bra att införa nytt blod i vargstammen. Men man måste komma ihåg att samerna och övriga grupper med orepresentativt hat mot vargen måste hållas mycket kort i frågan, eftersom de är extremt partiska och saknar respekt för biologisk diversitet. Så enkelt är det.
Permalänk | Anmäl
Viktor, 2009-05-29, 11:57
Dags att skjuta ner människor för att hålla nere denna stam, med sin cyniska, mekinska och logistiska syn på livet.
Permalänk | Anmäl
Varulf, 2009-05-29, 12:40
Ingenstans:.........
Elefanten är ännu värre hotad i Sverige än vargen. Det finns inte en enda elefant i våra Svenska skogar.
Under de åren vi hade rent på varg i Sverige så blev vad jag vet inget i naturen skadat eller något annat djur led av saknad.
Nu dödas älgar, rådjur och ytamdjur av varg och ofta på ett plågsamt sätt.
När detta visas i TV hyllas vargen och dess metoder ifrågasätts inte.
Men att sitta i hörnsoffan i trygga lägenheten är ju bekvämare än att hitta halvdöda får som med sina inälvor ute ur kroppen eller med sönderrivna kroppar kämpar för livet.
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-05-29, 12:56
Trist att särintresset jägarna får fritt spelrum. Trist för miljöministern som blir den som förknippas med utrotningen av vargen i Sverige (för andra gången). För ingen tror väl att jägarna är nöjda förrän det sista rovdjuret har skjutits. Särskilt när besluten skall fattas av de som avskyr konkurrenter om viltet. Hoppet står till EU som kanske kan styra upp det hela.
Permalänk | Anmäl
HS, 2009-05-29, 13:17
Jag bor i ett vargrevir. Jag har lärt mig om vargar och även varit ute och spårat varg (man spårar bakåt för att inte råka träffa på något djur). Och jag anser att vi har plats för fler vargar i Sverige.
Det pratas mycket om kostnader. Vilka kostnader? För vem? Baserat på vad? Den som har perspektiv kan även hitta en mängd minskade kostander därför att vargen finns. Kan vi avgöra vargfrågan genom att mäta det i pengar? Jag tror inte det. Kostnaderna är uppskattningar utifrån vissa kriterier. Ändra ett kriterium och vips så har "kostanden" ändrats.
Att dela upp oss i Naturen mot Människan är en skapad konflikt. Vi är en del av Naturen och utan den är vi intet. Tanken att vi ska kunna röra oss fritt utan hot i skog och mark, utan hänsyn eller hinder, känns som en bambifiering av frågan. Jag rör mig inte fritt ens i en stad utan varg, lo eller björn, för jag vet att vid vissa tider och på vissa platser kan det vara förenligt med livsfara att uppehålla sig. Man får helt enkelt lära sig att vara "street-wise". Detsamma gäller i naturen.
Permalänk | Anmäl
Amema, 2009-05-29, 13:24
Vansinnigt!
Kostnaden för vargstammen uppskattas till miljarder av jägarförbunden i Sverige. Trams! Vargen håller nere mängden klövvilt och reducerar skadorna för skogsnäringen! Speciellt i renbetesområdena har ju skogsägarna tidigare klagat högljutt på den skada som renarna åsamkar skogen, och situationen är naturligtvis inte det minsta skild vad gäller det vilda klövviltet på övriga ställen.
För skogsnäringen är en starkt och stor vargstam förmodligen rena rama ekonomiska fullträffen.
Skador på tamboskap i övrigt är helt negligerbar och det finns utförlig statistik över sådana skaor. Det finns statistik på mängden riven tamboskap och det är otroligt få tamdjur som årligen rivs av varg (ersättningen till rennäringen baseras på förekomst av rovdjur inom området och inte direkt på påvisade rivna djur, så rivna renar är uteslutna ur statistiken).
Det kan i sammanhanget nämnas att mängden tamboskapsskador orsakade av tamhundar, däribland jakthundar, inte är negligerbar och ökar under jaktsässongen.
Alltså, DJÄVLA TRAMS från jägarorganisationerna vars enda orsak till detta är att försöka hindra konkurrens om viltet i skogarna och skydda sin fritidssysselsättning, och nu har vår miljöminister hakat på. PINSAMT är det enda ord som kommer i tanke. Tänk att en politiker så fullständigt kan haverera för IDIOTI !!!
Carlgren, du är en sorglig patetisk sak!
Permalänk | Anmäl
Johan32, 2009-05-29, 14:22
Beskyll inte Andreas Carlgren för att vara bonde jag kan tala om att det är mycket sällan hans långa näsa vänds mot mål utanför Stureplan. Detta är väl ett av alla populisthungriga utspel som sker med ett vått finger i luften och nu har han råkat snubbla över ett gäng som lobbar för vargstammens utrotning och hokus pokus så är han för utrotning i det heliga röstfiskets namn.
Jag lever just nu med en ensam varg i grannskapet men inte är det någon stor uppståndelse för det. Det finns betydligt många fler björnar och nog skulle jag oroas betydligt mer av risken för att möta björn.
Visst har vi råd med en vargstam i Sverige men frågan är hur det är med kostnader för Samernas rennäring.
Uppenbarligen är det en otrolig gräddfil att vara ursprungsbefolkning.
Det skall ge rätten
att hålla ren på annans skog med stora kostnader för skogsägaren
till jakt och fiske genom släktskap medan den icke samiske grannen skall fråntas samma rätt
det skall ge rätten att genom utrotning styra kulturlandskapet
samtidigt som Svenska staten skall ersätta allt bortfall utan att ifråga sätta riktigheten.
Permalänk | Anmäl
Jakobsson, 2009-05-29, 14:45
Johan32:..........Det är inte trevligt att se djur som lever efter en vargattack. Det är inte roligt att se bilder och höra berättelser om människor som dödats av varg..........
Det är betydligt lättare att vara besserwisser.....
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-05-29, 15:16
Att de ca 100 vargar som finns i Sverige skulle vara ett stort problem kan jag bara inte fatta.
1. Har någon människa någonsin blivit dödad av en varg i Sverige?
2. Det dör nått tiotal hundar varje år av vargattacker (fler dör av jägarehusses vådaskott).
3. Självklart ska de som får boskap dödad få full ekonomisk ersättning för detta, men så är det väl redan. Att det skulle vara av medlidande för de rivna djuren tror jag inte på. De som vill skjuta av vargen brukar inte direkt försvara djurens rättigheter i andra sammanhang
Vad är problemet???
Permalänk | Anmäl
Kristoffer, 2009-05-29, 16:07
Idiotisk kommentar från någon som uppenbarligen inte förstår det hela. Det naturliga urvalet har verkat under hel den långa tid som jorden har haft liv, ca 2 miljarder år, utan att någon försökt styra över detta. Är det Centerpartist-ateisten som vill blåsa upp sig själv till gud, kanske? Nej, naturen måste råda själv, människan kan aldrig begripa hur den fungerar, och skall heller inte det. Naturen åt Naturen!
Permalänk | Anmäl
Jan Anders, 2009-05-29, 16:22
Men HERREGUD!!!!! Jägarinstinkten att döda allt som rör sig därute i skogarna? Vem har sagt att "jägarna" och de som inte det minsta värnar om sina får eller kossor? Eller bygger Elstängsel m.m ska få döda Vargen!!!. Det leder bara till att de snart också vill ta BORT/döda Järv.Lodjur och till slut Rovfåglarna...Jisess...maken till förakt för naturen får man leta efter.
NEJ fram för att bevara våra svenska ROVDJUR...Tänk så märkligt, att det finns folk därute...som bär på ett sånt HAT, att det låter det gå ur över våra rovdjur.Den starke över den svage.FY
Permalänk | Anmäl
Katrin Andersson, 2009-05-29, 16:55
En så pass liten population låter inte bra. Spanien, som har ungefär samma yta har 10 ggr så mycket vargar, och en spansk biolog [med intresse för rovdjurens bevarande, dock], Juan Carlos Blanco, betecknade 1995 populationen som "vulnerable" på nätet beroende på dess litenhet.
Men jag antar att förslaget är ett politiskt utspel för att låsa upp hårda positioner och köpa utsättning av friska avelsdjur mot viss avskjutning; bra så, så länge den framtida populationsstorleken lämnas öppen. Huruvida det stimulerar eller minskar tjuvjakten lär ju vara en öppen fråga; min egen misantropiska misstanke är det förra.
"Ännu mer patetiskt är Jägareförbundet"
Tack, "patetiskt" var just vad jag tänkte när jag läste att de motsatte sig inplantering.
Vad tänker de på, livskraftigare rovdjurpopulationer torde både vara bättre på att jaga och att jagas på? Sjuka rovdjur lär av nödtvång predatera andra populationer än friska, och istället för en sund åldersstruktur på bytesdjuren kan man i värsta fall få samma typ av evolutionseffekter som när fiskarna trålar, vilket inte gagnar någon och absolut inte jägarna själva.
Skulle vara kul att läsa motiveringen.
Permalänk | Anmäl
Torbjörn Larsson OM, 2009-05-29, 16:56
Okej, det här var så fel att jag måste korrigera (SIWOTI: Someone Is Wrong On The Internet).
Förutom att religion inte hör hemma i en faktadiskussion, så har vi detta:
"Det naturliga urvalet har verkat under hel den långa tid som jorden har haft liv, ca 2 miljarder år, utan att någon försökt styra över detta."
Naturligtvis har människan styr urvalet av många populationer, det finns det massiva belägg för. Framför allt hos oss själva, där man kan se att just urvalet av alla evolutionsmekanismer ökat flera storleksordningar de senaste 100 000 åren i och med att vår population ökat. (Selektion fungerar bättre då slumpmässiga faktorer relativt sett minskar.) [Se till exempel John Hawks forskning.] Människan är en av de snabbast evolverande populationerna.
Framför allt visar genomstudier att immunitet och sexualitet har varit under stark utveckling. Något som påverkats av våra kulturer (till exempel trångboddhet och sexualvanor). Men man kan ju också nämna laktostolerans som ett exempel på hur vi styrt oss själva.
Sedan har man också sett att både plantor och husdjur stått under kraftig selektion åtminstone de senaste 10 000 åren. Typexemplet hunden mycket längre har jag för mig (40 000 år?), och nog kan man se skillnad raserna emellan, eller mot ursprungsrasen vargen.
För övrigt kan man diskutera mycket hur länge jorden haft liv. Man kan se inkonklusiva tecken på det till och med före de första överlevande nativa bergarterna, isotopkvoter som tyder på biologisk metabolism (anrikar lättare kolisotoper) i diamanter inbäddade i zirkoner som överlevt plattektoniken i ~ 4.3 miljarder år har jag för mig. (Ett delvist svenskt resultat har jag för mig, kudos till oss! :-o) På samma sätt ser forskarna inkonklusiva isotopkvoter som tyder på fotosyntes i ~ 3.8 miljarder år urberg.
De konklusiva bevisen med mångahanda stromatoliter och mikrofossil är 3.5 miljarder år gamla. Se till exempel här.
Abiogenes-teoretikerna tror att det tog max ~ 10 000 år från prebiotisk kemi till de första celler av olika anledningar. Påpekas bör då att just urval är en av de mekanismer man tror verkat hela tiden, även innan lokalt arv i form av ett genom funnits. Förra veckan kom ett papper som visar att livet klarar det ursprungligen stora infallet av asteroider, så det var heller inget hinder.
Det är alltså troligt att naturligt urval är en naturlig process som funnits ungefär lika länge som jorden existerat, cirka 4.5 miljarder år.
"människan kan aldrig begripa hur den fungerar"
Vi har en väldigt bra insikt i biologi i synnerhet (evolutionsteorin är faktiskt den kraftigast understödda vetenskapen av alla eftersom den är så komplex och detaljrik vilket lett till överlägset antal tester), men också sånt som fysik till exempel. Om vi inte begrep naturen skulle vi inte kunna ha den här diskussionen via nätet.
Permalänk | Anmäl
Torbjörn Larsson OM, 2009-05-29, 17:31
Det underliga är att dom som ÄR rädda för vargarna är jägare...jägare med vapen.
Bärplockare är inte rädda eller ser problem med de få vargar som finns i landet.
Jägarna är rädda för konkurensen.
Bara det att jägarna inte föstår något om jakt. Dom borde lära sej av vargen.
Jägare älskar att jaga dom största och starkaste tjurarna. Dom har ju fräcka horn. Tänka sej. VIKTIGT för fåfängan.
Vargen gör tvärtom. Dom väljer ut dom svaga individerna till mat. Dvs dom som inte är bäst till att göra sina gener vidare.
Jägarna skjuter bort dom finaste avelsdjuren, till älgstammens fördärv.
Att vargen tar en och annan lösspringande hund är ju sant men bara en bråkdel av det antal som jägarna själva skjuta, av misstag.....eller inte.
Permalänk | Anmäl
Ted, 2009-05-29, 18:40
Tack Amema....Jag bor i ett vargrevir. Jag har lärt mig om vargar och även varit ute och spårat varg (man spårar bakåt för att inte råka träffa på något djur). Och jag anser att vi har plats för fler vargar i Sverige.
Kan kan bara hålla med dig till 100%. Har en före.d.svåger...som är Varghatare..han vill UTPLÅNA DEM totalt...han är jägare så klart..och dessutom fylld av HAT för alla våra rovdjur...SORGLIGT värre...`Suck
Permalänk | Anmäl
Karin Rebell, 2009-05-29, 19:59
När man läser kommentarerna här inser man att det inte är vargen som är hatad utan det är jägare, bönder och landsbygdsfolk som bör utrotas eller drivas in till städerna och tämjas. S. k. djur- och naturvänner vräker sitt har mot dessa grupper och de anklagas för alla tänkbara brott och grymheter. Vi minns alla när paragraf 28 ändrades härom året, hur naturmupparna skrek i högan sky att "nu kommer de elaka jägarna att utrota vargen". Vad hände? Antalet vargar som fälldes för att skydda tamdjur var väldigt få och dessutom har tjuvjakten minskat och vargstammen ökat!
Vill man ha acceptans för vargen ska man självklart tillåta en liten kontrollerad jakt, äntligen har miljöministern vågat ta steget. Jaktmöjligheten har enorm psykologisk effekt, vi på landsbygden känner att vi har möjlighet att påverka vår egen situation istället för styras från Sthlm. Dessutom är vargen inte längre ett "skadedjur" utan ett värdefullt jaktbart vilt. Jämför hur läget är i andra länder med vargstam, där är det inget hallå och heta debatter. Varg är inget märkvärdigt, när de blir besvärliga så skjuts de utan vidare och så är lugnet återställt.
Björnen är mycket farligare än vargen för människor, med ett antal dukumenterade angrepp på bl a motionärer och skogsarbetare. Ändå accepteras den och de som bor i björnland tar det lugnt. Varför? Jo den får jagas...
Hela debatten handlar egentligen om jakthat och människohat, i vårt urbaniserade samhälle finns ingen förståelse för den som lever på jord- och skogsbruk eller för den som skördar ett överskott från naturen i form av kött och skinn.
Permalänk | Anmäl
Arne, 2009-05-29, 21:23
Är det verkligen vargen som är det stora problem, det som orsaker störst lidande, kostar samhället och medborgarna mest i kronor och ören?
Här är ett liten axplock av vad jägarnas kelgrisar (älgen) ställer till med
--------------------------------------
Januari 2009
Två personer fick föras till sjukhus efter kollision med en älg.
En personbil kolliderade på eftermiddagen med en älg vid Hemling norr om Örnsköldsvik. Enligt uppgift så fick två personer föras till sjukhus med okända skador.
Tyskar till sjukhus efter älgkrock på E6
Ett tyskt medelålders par fick föras till sjukhus på måndagsmorgonen, efter att ha krockat med en älg strax söder om Frillesås.
Föraren fick föras till sjukhus efter en kollision med en älg
Föraren av en personbil på riksväg 26 vid Tidaholm fick föras till sjukhus i ambulans efter en kollision med en älg vid Gimmene
Föraren fördes till Eksjö lasarett efter älgkrock.
Flera viltolyckor inträffade på länets vägar under tidiga onsdagsmorgonen. Utanför Nässjö krockade en bilist med en älg och föraren fördes till Eksjö lasarett. Bilen totalkvaddades vid olyckan.
Skadades vid älgkrock på rv 32 utanför Eksjö
Vid 21-tiden larmades ambulans och räddningstjänst till Skullaryd vid rv 32 norr om Eksjö. En personbil hade där kolliderat med en älg. Föraren, som var ensam i bilen, hade fått lindriga skador
Viltolycka på E 4 - Alvik
En viltolycka inträffade lägst E4, vid Alvik, på onsdagseftermiddagen. Det var ett rådjur som blev påkörd. Ingen person skadades i olyckan men rådjuret avled dock.
En till sjukhus efter älgkrock
En person fick föras till sjukhus efter en krock med en älg på E14 natten mot söndagen.
En skadad efter att ha kört på en älg
En person skadades i en på väg 370 vid Rengård mellan Norsjö och Boliden strax förre klockan sex i morse.
En person fördes till sjukhus efter älgolycka.
Vid halvniotiden på söndagskvällen inträffade en älgolycka på E14 i Uppland, mellan Mörsil och Järpen. Enligt vakthavande befäl vid Östersundspolisen fördes en person till sjukhus med lindriga
En person skadad vid viltolycka.
En viltolycka ledde till att två bilar frontalkrockade i Kroksjö utanför Umeå. En person uppges vara skadad. Räddningsarbetet har påbörjats.
Kvinna skadad i älgkrock
En 40-årig kvinna skadades då hon vid 18.30-tiden på söndagen kolliderade med en älg i Radnejaur i Arjeplog. Vilka skador hon ådragit sig och hennes tillstånd är ej känt. Älgen dog
Bilist skadades vid älgolycka
En personbilsförare kolliderade med en älg längs väg 99 i höjd med Korva vid 6-tiden på söndagsmorgonen. Föraren skadades lindrigt och fördes med ambulans till vårdcentral.
Lindriga skador efter älgolycka
En person skadades lindrigt i samband med en kollision mellan en personbil och en älg vid 17-tiden på tisdagen.
Två personer till sjukhus efter krock med älg
Två personer fick föras med ambulans till sjukhus efter en älgolycka utanför Sveg vid 18.30-tiden i kväll. Framrutan på bilen var intryckt och personerna uppges ha skador främst i ansiktet.
Två lindrigt skadade vid älgolycka.
En personbil krockade med en älg på länsväg 215 vid Doverstorp vid 13-tiden under lördagen.
Februari 2009
Två personer fördes till sjukhus efter krock med en älg
Två personer fördes till sjukhus efter krock med en älg i jämnhöjd med Kattarp på söndagskvällen.
Älgolycka. En person skall vara skadad.
En personbil har kolliderat med en älg på riksväg 27 väster om Värnamo. En person skall vara skadad.
En lindrigt skadad i älgkrock
Under natten inträffade en viltolycka på väg 570 mellan Yxbodarna och Dammskog utanför Leksand. En älg blev påkörd och dödad av en bil. En person skadades lindrigt.
Man skadades lindrigt i viltolycka
En man skadades lindrigt vid en viltolycka på väg 87 i höjd med Mörtån på onsdagsmorgonen. Olyckan orsakade vissa trafikproblem. Mannen fick skjuts till hälsocentral av en förbipasserande.
Kvinna chockskadad vid älgkrock mellan Moraklockan och Fu
En kvinna chockskadades då hennes fordon krockade med en älg på söndagskvällen mellan Moraklockan och Fu på riksväg 70 söder om Mora.
Bilist skadad i älgkrock
En kraftig kollision mellan en personbil och en älg inträffade vid 16-tiden på fredagseftermiddagen på riksväg 76 norr om Östhammar.
En person skall vara skadad vid viltolycka på väg 25
Det har inträffat en trafikolycka på väg 25 utanför Simlångsdalen. En personbil har kört av vägen då man väjt för ett djur. En person skall vara skadad, dock inte allvarligt. Publicerad av Fia,
Mars 2009
Två till sjukhus efter viltolycka.
En kvart efter midnatt natten till söndag inträffade en på väg 13. Två personer fick föras till sjukhus.
En person skadad vid en älgolycka på väg 56
En personbil har kolliderat med en älg på väg 56 mellan Kvicksund och Västerås. Djuret har hamnat inne i bilen och en person skall vara skadad.
En person skadades efter att ha krockat med en älg
En person skadades under torsdagsmorgonen efter att ha krockat med en älg ute på Hornslandet.
Två vuxna och ett barn fick föras till Borås lasarett, sedan de krockat med en älg
En familj med två vuxna och ett barn fick föras till Borås lasarett, sedan de krockat med en älg på riksväg 27 mellan Tranemo och Borås.
Personbil kolliderade med två älgar
Tre personer skadades vid en älgolycka på riksväg 25 under natten.
Tre personer skadades vid en älgolycka på riksväg 25
Tre personer skadades vid en älgolycka på riksväg 25 under natten.
En person skadades vid en krock mellan personbil och älg.
En person skadades vid en krock mellan personbil och älg på riksväg 23 på söndagen.
En person har förts till sjukhus efter en viltolycka.
En person har förts till sjukhus efter en viltolycka på E10 vid Abisko. Det var vid 19:30 tiden som en personbil kolliderade med en älg.
April 2009
Två barn och fyra vuxna fick föras till sjukhus efter en krock med en älg
Två barn och fyra vuxna fick föras till sjukhus efter en krock med en älg på E22, strax norr om Oskarshamn. De skadade färdades i två bilar som kom körande norr i från vid halv niotiden.
Person till sjukhus efter viltolycka
En person fick föras till sjukhus efter en viltolycka på väg 19 utanför Tomelilla. Bilisten körde på ett rådjur som landade inuti bilen.
Älgkrock i Årjäng. Två personer skadades.
En älgkrock inträffade på E18 vid Årjäng på lördagskvällen. Två personer skadades.
---------------------------------
http://www.vargreviret.com/viltolyckor_2009.htm
Varför ska vi acceptera sånt, sånt som skulle minska avsevärd om vi decimerade älgstammen, när jägare och bönder kan få decimera vargstammen på grund av några hundra vargdödade får och ett dusin vargdödade jakthundar.
Är dessa tamdjur mer värd än de 10-12 människor som dödas och hundratals som skadas svårt varje år i trafiken som en direkt följ av en enorm älgstam, eller ska även älgstammen skjutas ner ordentligt?
(Jägare, hundägare och bosatt mitt i Hasselforsvargarnas revir)
Permalänk | Anmäl
Allan Jacobsen, 2009-05-29, 21:46
Om man nu tänkt att en del av de vargar som finns här ska skjutas och nya ska föras hit för att förbättra en mindre stam, hur kan man då veta att det inte blir de nyinförda vargarna som skjuts?
Jag tror det här är början till slutet för de vargar som finns i Sverige.
Att det måste vara fruktansvärt för den som får sin jakthund ihjälsliten eller hittar döda lamm ute i fårhagen kan jag förstå och jag tycker synd om dem, men skulle vet inte gå att kunna hitta på något som skyddar tamdjuren?
Permalänk | Anmäl
Jan-Åke, 2009-05-29, 23:00
Läser nu på Expressen.se om en fårägares upptäkt av hunddödade får. Ingen trevlig upptäkt.
Däremot verkar det som vargälskare inte bryr sig om bytesdjurens lidande.
Märkligt.........
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-05-30, 07:52
Vad är det som ger landets jägare rätt att skjuta våra rovdjur?
Den frågan har Vargens tid ställt flera gånger, och nu finns det anledning att ställa den igen.
Jägarna har fått igenom i princip alla sina krav på rovdjursjakt i det förslag till ny rovdjursförvaltning som regeringen nästa vecka presenterar för riksdagen.
Det enda som inte gått deras väg är att regeringen kan tänka sig en regelrätt inplantering av varg om inte den spontana naturliga invandringen skulle fungera, hur den nu skulle kunna göra det med urskiljningslös licensjakt.
Man kan verkligen fråga sig hur jägarna har kunnat få så stort inflytande på en så viktig fråga vilka arter som ska få jagas. Jägarens främsta intresse, att döda djur, går inte ihop med god förvaltning av t ex varg.
Svaret finns i det ständiga tjatet från Jägareförbundet, att glesbygdens människor lider under rovdjurtrycket.
Regeringen har tagit ett felaktigt beslut på en bluff.
Visst kan den jagande delen av glesbygdsbefolkningen ha vissa störningar på grund av vargen, men det är enbart när de jagar. I den normala vardagen får de vara glada om de någonsin får se en varg.
Myten om glesbygdsbefolkningens lidande har Jägareförbundet byggt upp under 25 år för att få gehör för sina outtalade krav att kunna skjuta bort vargen som tar deras älgar och hindrar dem från att jaga med löshund.
Ni politiker som går jägarnas intressen, åk ut i de skogar där vargen etablerat sina revir och ni kommer att upptäcka att där finns varken jägare eller glesbygdsbor. Det är skog så långt ögat når. Problemet är inte vargen, problemet är jägarna som klampar in i deras revir med hundar, vapen och suvar när det drar ihop sig till jakt.
Kanske det är dags att reglera jakten istället för att utöka tillstånden att döda fler arter. Förbjud jakt i de områden där det finns kända vargrevir, vilka är väl kartlagda av Grimsö. Och framför allt förbjud löshundsjakt. Då är alla de problem som jägarna pekar på ur världen.
Självklart ska vi inte ha vargar som inte håller sig i skogen, men dessa individer ska skyddsjagas och riktas mot rätt individer.
Med en licensjakt som nu planeras kommer jägarna att kunna rikta in sig på föräldraparen i reviren och därmed stoppa vidare föryngring i just det reviret. Blir det licens på låt oss säga 50 vargar i vinter kan jägarna halvera antalet revirmarkerande par bara under en säsong.
Sveriges jägare har tagit sig för stor plats i vår natur och i de politiska korridorerna, det är dags att ändra på det.
Vargens tid
Permalänk | Anmäl
Vargens tid, 2009-05-30, 10:44
Gode Gud.. Jag hoppas verkligen att ni håller vad ni lovar. Detta enorma djurplågeri i skogarna måste minskas. Helst få ett stopp helt. Men, jakt på vargarna är iallafall bättre än att få dem att föröka sig utan gräns. Ni vargtokiga som pratar om älgar. Vad är det ned er? Är era växter mer värda än människoliv och djurliv? Och de som pratar om trafikdödade människor. Kan älgarna rå för att ni inte kan lätta på gasen??... utan istället kör många km i timmen för fort. Skulle folk minska bilåkandet så skulle olyckorna minska drastiskt. Med vargar i skogen så rör sig älgarna mer.. och det blir fler olyckor i trafiken... för att NI inte kan lätta på gasen. Hade alla bilar försetts med en svart låda som flygplan så hade sanningen avslöjats. Jag har hellre en hel hop älgar som trampar ner min tomt än vargar i skogen. Vargar äter levande djur. Älgar äter lövsly. Respekterar man älgarna så är de helt ofarliga. Det är INTE vargen. Vargantalet måste minska. Men för min del så kunde gärna överskottet vargar få släppas lösa mitt i Stockholm eller i Malmö. Stadsborna har hamnat alldeles för långt ifrån verkligheten. De behöver vakna till. En intressant artikel från 2003 visade att en varg i Stockholm fick till följd att föräldrar inte vågade låta sina barn gå till skolan. Men... hur ser verkligheten ut för dem på landsbygden? Är det bara stadsbor som har rätt att värna om sina barn?
Permalänk | Anmäl
KG, 2009-05-30, 11:21
Om ni nu är så rädda för vargen varför flyttar ni inte till storstan då, det finns massor av arbetslösa storstadsbor som gärna vill byta sina problem med era. Vargar kan inte bryta upp lägenhets eller husdörrar, dom stjäl inte bilar eller cyklar dom bränner inte ner daghem o.s.v "Det finns ingen som helst anledning med en dyrbar Svensk vargstam." säger ni, hur dyrbara är inte Sveriges alla kriminella då?
"Vi som bor ytanför storstäderna finner inget roligt eller facinerande med dessa rovdjur runt lekande barn och husdjur" säger ni också. Välkommna hit till "storstan" då, det finns betydligt fler farliga galningar och pedofiler i Stockholm som med nöje skulle skada eller döda er eller era barn än vad det finns vargar i hela landet.
Men om ni säljer gård, husdjur, skog och jaktmarker, så räcker det kanske till en liten lägenhet i någon förort till Stockholm, och sen kan ni ju försöka hitta jobb också...
Nej problemet är som vanligt att mycket vill ha mer.
Permalänk | Anmäl
Vargkramare, 2009-05-30, 11:43
Till Skogstokig:
Vet inte om jag fattar dig rätt. Är det vargens fel att fåren blev hunddödade? Jag bryr mig om bytesdjurens lidande. Men då måste du väl kräva skyddsjakt på hundar också, eller?
Utanför Hässleholm var det någon som tjuvslaktade en ko genom att skära halsen av den. Då måste du väl kräva skyddsjakt på människor, eller? Eller är det bara när djuren rivs av varg som skyddsjakt är aktuellt ?
När jägare skadeskjuter djur så plågas de väl ? Skyddsjakt på jägare ?
Permalänk | Anmäl
HS, 2009-05-30, 18:24
Så klart att besluten om antal vargar i ett område måste tas på lokal nivå av folk som just bor där-De vet ju bäst hur mycket området tål angående beskattning av vilt OCH tamdjur!Bra beslut av regeringen-SÅ typiskt att alla för ökad vargstam bor i storstäder!
Permalänk | Anmäl
Ernst, 2009-05-30, 18:58
Antalet riksdagsmän fler än antalet vargar i landet - en problematisering som heter duga - stor fråga för en tapper skara jägare och centerpartister - den sanna naturälskaren är nog inte i skogen så ofta - jägarförbundet påminner om en mobb av nationalromantiker - kanske landbygdsbefolkningen även behöver lite hjälp på traven då det gäller genetiken - de normalbegåvade har redan hunnit flytta
Permalänk | Anmäl
Matsi, 2009-05-30, 21:14
Vilda vargar är INTE farliga för människor!
Det finns belägg för att fem (5 !!!) människor dödats av ej rabiessmittad varg i Europa sedan 1950, och ungefär lika många till av rabies sedan de blivit bitna av varg. Detta samtidigt som det i detta område funnits ca 10 000 vargar och i storleksordningen några hundra miljoner människor.
Det enda säkra fallet i Sverige där varg dödat människa härstammar från 1821, då en EJ VILD varg dödade en människa.
Om man är ute i skogen så är det UPPENBARLIGEN mer befogat att vara rädd för att bli skjuten av en jägare, då i storleksordningen en eller ett par människor dödas pga vådaskott från jägare årligen.
Om motivet till att skjuta varg sålunda skulle vara dess farlighet, så finns det många fler saker som behöver skjutas eller ändras.
Vilda vargar är helt enkelt i praktiken ofarliga!
Det är farligare att gå över gatan. Det är farligare att ha hund. Getingar och bin i nuvarande populationsstorlek är betydligt farligare, för att inte tala om fästingar, sorkar (nefropatia epidemica efter sorkspillning), älg, rådjur, kor, hästar etc. Det är farligare att bada.
Fler människor skadas eller dödas av blixtnedslag. Att köra bil måste närmats betraktas som rena rama självmordsförsöket i jämförelse med faran med en stark vargstam.
Vilda vargar är i princip ofarliga för människor. I jämförelse med alla andra risker vi tar i samhället är risken pga en stark vargstam helt negligerbar. Risken med en stor vargstam är t.o.m. så närmast obefintlig att det är näst intill *oändligt* mycket farligare att gå nerför trappan i egna huset.
Vilda vargar är inte farliga!
Permalänk | Anmäl
Johan32, 2009-05-30, 23:36
Hur många människor har vargen dödat de senaste hundra åren respektive hur många människor har jägare dödat med sina jaktvapen de senaste hundra åren? Avväpna jägarna!!!
Permalänk | Anmäl
mia, 2009-06-01, 15:53
Ska naturen vara en lekpark för småbarn, eller kan vi acceptera att naturen innebär ett visst mått av risk?
Finns det ingen annan åtgärd förutom utplåning av alla rovdjur som kan få de med rovdjur nära inpå sig att känna sig trygga?
Riskkalkyl, statistik och rationella argument verkar inte räcka.
Är dessa otrygga människor i majoritet? Är rädslan befogad?
Permalänk | Anmäl
Ola Gleshammar, 2009-06-02, 10:44
Jag blir så irriterad på de som säger sig prata för glesbygdsbefolkningen. Jag bor i glesbyggd och är inte det minsta rädd för vargen, om jag fick se en varg skulle jag bli överlycklig. Björn däremot skulle jag inte vilja träffa på i skogen, det är väl inte så stor risk, men om björnen vill så har den ihjäl mig i en handvändning, är björnen skadeskjuten så är risken stor. En varg skulle inte ens lyckas ha ihjäl mig om den försökte, och risken att den skulle försöka är ungefär lika stor som att en sork skulle göra det.
Jag är också jägare och jag ser inget som helst problem med att rovdjuren käkar upp de mindre lämpliga djuren. Detta kan bara leda till starkare stammar. Jägarkåren är för inkompetent för att sköta om stammarna. Trots 20-30 år av ständig propaganda kring vilka djur som ska skjutas så skjuter 95% av jägarna det första djur de ser.
Permalänk | Anmäl
profanum_vulgus, 2009-06-03, 07:56
Naturens gång. Ja vargar äter får! Ja vargar äter älgar, vargar äter alla djur den kan döda. Enkelt. Vargen är ett rovdjur och rovdjur äter andra djur. Så är naturen.Däremot tar vargar sällan FRISKA djur utan skadade (av en jägare kanske, eller en bilist) djur som renar och älgar. Och inhägnade djur som går ute på natten. Men tänk, i andra länder (där man inte har djur ute på natten, eller under uppsikt) där slår vargen inga tamdjur. Det är våra slappa fårfarmare och samer som är bovarna i detta. Antingen får man ta in djuren på natten = dyrt, eller låta vargen ta en och annan. Vargen fanns här före oss och ett land av Sveriges storlek skulle väl lätt kunna rymma ett par tusen vargar utan att stammen skulle vara för stor.
Permalänk | Anmäl
Pär, 2010-01-03, 22:16
Pinsamt Carlgren i ditt framförande i P1 idag. Du hävdar att vargstammen måste räddas genom att ta bort de som har genetiska fel. Men när du släppte lös jägarna fick de skjuta vilka vargar som helst. Om du menar det du sa skulle det först skjutits med bedövning, tagits prover och därefter tagits ställning om det djuret skulle få finnas eller tas bort. Du kunde alltså inte svara själv varför vargarna skulle få skjutas. Däremot tycker jag att debatten om jägarförbundet ska upp. Regeringen ger dem 50,2 miljoner kr varje år.
Varför de har så stort inflytande vet jag inte. Med något för media att granska.
Permalänk | Anmäl
Varga, 2010-01-04, 10:39
Men ge dig!! Vi är 9 miljoner och de är 200!!!!!!!!
Permalänk | Anmäl
Mantram, 2010-01-04, 17:49
Vargjakten har förvaltats pinsamt dåligt. Oförberedda och uppjagade jägare som kan träffa älg men skadeskjuter varg. Låt viltvårdare eller andra proffs ta hand om jakten, ett urval av att "rätt" individer skjuts är ett MÅSTE!
Permalänk | Anmäl
KJ, 2010-01-08, 21:54
42 kommentarerSkriv kommentar
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Förbjud den kommersiella stordriften med tamrenar. Återinplantera vildrenen som samerna utrotade för hundra år sedan.
Klok kommentar av Carlgren.
Enligt undersökning av jägareförbundet (tror jag) kostar varg och lodjursstammarna ungefär 1 miljard kronor i minskade intäkter och slagna tamdjur per år.
Jag föreslår att de som tycker att en stor varg- och lostam är viktigt får möjlighet att frivilligt kompensera markägarna för inkomstbortfallet.
Då får vi en exakt siffra på hur högt varg och lo värderas, och kan anpassa jakten efter detta. (Dvs om kompensationerna uppgår till en halv miljard, följer att vi borde skjuta av hälften av vargarna och lodjuren).
Vad tycks om förslaget?
re profanum_vulgus
Kan du backa upp din siffra på 20000 vargar i Polen med något? Jag har sett estimat på mellan 500-1000djur. Den största vargpopulationen i Europa är den rumänska och den är på ~3000 djur.
I övrigt så håller jag med dig om att jägarkåren inte är särskilt trovärdig i vargfrågan.
Det finns ingen som helst anledning med en dyrbar Svensk vargstam.
Vi som bor ytanför storstäderna finner inget roligt eller facinerande med dessa rovdjur runt lekande barn och husdjur.
Problemet är inte den begränsande jakten utan den illegala som strävar mot utrotning.
Vilka rovdjur har ett existensberättigande?
Är toleransen mot för oss exotiska djur som tiger, lejon större än för exempelvis varg och lo?
Har värsta rovdjuret människan egentligen den som skall sätta agendan?
Jonny
Re: Johan Låga
Spännande förslag! Jag antar vi jägare i sådana fall blir ansvariga för kostnaden för viltstängsel, trafikolyckor och betesskador... Sammanlagda kostnaden är mer än 10 miljarder per år. Naturligtvis skall vi skjuta bort alla älgar, rådjur, vildsvin och hjortar som det inte betalas för.
Jag tror Sverige skulle bli ett ganska tråkigt land för oss jägare... Kanske lite av småvilt jakten blir kvar. Harar är ganska billiga i drift trots allt...
Sverige har plats för livskraftiga rovdjursstammar. Jag tycker det är patetiskt att så många av våra "viltvårdande" vänner inte klarar av att inse det. Ännu mer patetiskt är Jägareförbundet som fortfarande tror på rödluvan och vargen. "Vargen mördade älg!" var rubriken för 20 år sedan och är rubrikerna idag.
När det finns en livskraftig vargstam i Sverige kan vi diskutera jakt. 200 individer är inte livskraftigt, särskilt inte som stammen är kraftigt inavlad. Skulle Jägareförbundet kräva jakt på älg om det fanns 200 utsprida i Sverige?
Markägarna "äger" inget vilt, och därför har de inga förluster pga rovdjur. Däremot dör ca 15 personer/år och hundratals sakdas pga viltolyckor, något som den svenska jägarkåren (som av ekonomiska skäl håller viltstammarna uppe), borde ersätta - detta kostar samhället ca 1 miljard /år. Till det kommer de skador som viltet orsakar på växande gröda och skog, vilket utgör ytterligare ca 1 miljard, som jägarna borde ersätta. Riksdagen har bestämt ett första etappmål på 200 vargar, nu har miljöminister Anders Carlgren satt maxnivån till 210 vargar, men med lokal förvaltning så kommer det naturligtvis inte stanna där utan det kommer att bli slakt på varg. Detta är bara ytterligare en av otaliga frågor där alliansregeringen visar att det inte har möjlighet att ta till sig vetenskapliga fakta.
Upprörande utspel!
Vargen är akut hotad i Sverige, och utökad jakt borde vara helt uteslutet!
Bra att införa nytt blod i vargstammen. Men man måste komma ihåg att samerna och övriga grupper med orepresentativt hat mot vargen måste hållas mycket kort i frågan, eftersom de är extremt partiska och saknar respekt för biologisk diversitet. Så enkelt är det.
Dags att skjuta ner människor för att hålla nere denna stam, med sin cyniska, mekinska och logistiska syn på livet.
Ingenstans:.........
Elefanten är ännu värre hotad i Sverige än vargen. Det finns inte en enda elefant i våra Svenska skogar.
Under de åren vi hade rent på varg i Sverige så blev vad jag vet inget i naturen skadat eller något annat djur led av saknad.
Nu dödas älgar, rådjur och ytamdjur av varg och ofta på ett plågsamt sätt.
När detta visas i TV hyllas vargen och dess metoder ifrågasätts inte.
Men att sitta i hörnsoffan i trygga lägenheten är ju bekvämare än att hitta halvdöda får som med sina inälvor ute ur kroppen eller med sönderrivna kroppar kämpar för livet.
Trist att särintresset jägarna får fritt spelrum. Trist för miljöministern som blir den som förknippas med utrotningen av vargen i Sverige (för andra gången). För ingen tror väl att jägarna är nöjda förrän det sista rovdjuret har skjutits. Särskilt när besluten skall fattas av de som avskyr konkurrenter om viltet. Hoppet står till EU som kanske kan styra upp det hela.
Jag bor i ett vargrevir. Jag har lärt mig om vargar och även varit ute och spårat varg (man spårar bakåt för att inte råka träffa på något djur). Och jag anser att vi har plats för fler vargar i Sverige.
Det pratas mycket om kostnader. Vilka kostnader? För vem? Baserat på vad? Den som har perspektiv kan även hitta en mängd minskade kostander därför att vargen finns. Kan vi avgöra vargfrågan genom att mäta det i pengar? Jag tror inte det. Kostnaderna är uppskattningar utifrån vissa kriterier. Ändra ett kriterium och vips så har "kostanden" ändrats.
Att dela upp oss i Naturen mot Människan är en skapad konflikt. Vi är en del av Naturen och utan den är vi intet. Tanken att vi ska kunna röra oss fritt utan hot i skog och mark, utan hänsyn eller hinder, känns som en bambifiering av frågan. Jag rör mig inte fritt ens i en stad utan varg, lo eller björn, för jag vet att vid vissa tider och på vissa platser kan det vara förenligt med livsfara att uppehålla sig. Man får helt enkelt lära sig att vara "street-wise". Detsamma gäller i naturen.
Vansinnigt!
Kostnaden för vargstammen uppskattas till miljarder av jägarförbunden i Sverige. Trams! Vargen håller nere mängden klövvilt och reducerar skadorna för skogsnäringen! Speciellt i renbetesområdena har ju skogsägarna tidigare klagat högljutt på den skada som renarna åsamkar skogen, och situationen är naturligtvis inte det minsta skild vad gäller det vilda klövviltet på övriga ställen.
För skogsnäringen är en starkt och stor vargstam förmodligen rena rama ekonomiska fullträffen.
Skador på tamboskap i övrigt är helt negligerbar och det finns utförlig statistik över sådana skaor. Det finns statistik på mängden riven tamboskap och det är otroligt få tamdjur som årligen rivs av varg (ersättningen till rennäringen baseras på förekomst av rovdjur inom området och inte direkt på påvisade rivna djur, så rivna renar är uteslutna ur statistiken).
Det kan i sammanhanget nämnas att mängden tamboskapsskador orsakade av tamhundar, däribland jakthundar, inte är negligerbar och ökar under jaktsässongen.
Alltså, DJÄVLA TRAMS från jägarorganisationerna vars enda orsak till detta är att försöka hindra konkurrens om viltet i skogarna och skydda sin fritidssysselsättning, och nu har vår miljöminister hakat på. PINSAMT är det enda ord som kommer i tanke. Tänk att en politiker så fullständigt kan haverera för IDIOTI !!!
Carlgren, du är en sorglig patetisk sak!
Beskyll inte Andreas Carlgren för att vara bonde jag kan tala om att det är mycket sällan hans långa näsa vänds mot mål utanför Stureplan. Detta är väl ett av alla populisthungriga utspel som sker med ett vått finger i luften och nu har han råkat snubbla över ett gäng som lobbar för vargstammens utrotning och hokus pokus så är han för utrotning i det heliga röstfiskets namn.
Jag lever just nu med en ensam varg i grannskapet men inte är det någon stor uppståndelse för det. Det finns betydligt många fler björnar och nog skulle jag oroas betydligt mer av risken för att möta björn.
Visst har vi råd med en vargstam i Sverige men frågan är hur det är med kostnader för Samernas rennäring.
Uppenbarligen är det en otrolig gräddfil att vara ursprungsbefolkning.
Det skall ge rätten
att hålla ren på annans skog med stora kostnader för skogsägaren
till jakt och fiske genom släktskap medan den icke samiske grannen skall fråntas samma rätt
det skall ge rätten att genom utrotning styra kulturlandskapet
samtidigt som Svenska staten skall ersätta allt bortfall utan att ifråga sätta riktigheten.
Johan32:..........Det är inte trevligt att se djur som lever efter en vargattack. Det är inte roligt att se bilder och höra berättelser om människor som dödats av varg..........
Det är betydligt lättare att vara besserwisser.....
Att de ca 100 vargar som finns i Sverige skulle vara ett stort problem kan jag bara inte fatta.
1. Har någon människa någonsin blivit dödad av en varg i Sverige?
2. Det dör nått tiotal hundar varje år av vargattacker (fler dör av jägarehusses vådaskott).
3. Självklart ska de som får boskap dödad få full ekonomisk ersättning för detta, men så är det väl redan. Att det skulle vara av medlidande för de rivna djuren tror jag inte på. De som vill skjuta av vargen brukar inte direkt försvara djurens rättigheter i andra sammanhang
Vad är problemet???
Idiotisk kommentar från någon som uppenbarligen inte förstår det hela. Det naturliga urvalet har verkat under hel den långa tid som jorden har haft liv, ca 2 miljarder år, utan att någon försökt styra över detta. Är det Centerpartist-ateisten som vill blåsa upp sig själv till gud, kanske? Nej, naturen måste råda själv, människan kan aldrig begripa hur den fungerar, och skall heller inte det. Naturen åt Naturen!
Men HERREGUD!!!!! Jägarinstinkten att döda allt som rör sig därute i skogarna? Vem har sagt att "jägarna" och de som inte det minsta värnar om sina får eller kossor? Eller bygger Elstängsel m.m ska få döda Vargen!!!. Det leder bara till att de snart också vill ta BORT/döda Järv.Lodjur och till slut Rovfåglarna...Jisess...maken till förakt för naturen får man leta efter.
NEJ fram för att bevara våra svenska ROVDJUR...Tänk så märkligt, att det finns folk därute...som bär på ett sånt HAT, att det låter det gå ur över våra rovdjur.Den starke över den svage.FY
En så pass liten population låter inte bra. Spanien, som har ungefär samma yta har 10 ggr så mycket vargar, och en spansk biolog [med intresse för rovdjurens bevarande, dock], Juan Carlos Blanco, betecknade 1995 populationen som "vulnerable" på nätet beroende på dess litenhet.
Men jag antar att förslaget är ett politiskt utspel för att låsa upp hårda positioner och köpa utsättning av friska avelsdjur mot viss avskjutning; bra så, så länge den framtida populationsstorleken lämnas öppen. Huruvida det stimulerar eller minskar tjuvjakten lär ju vara en öppen fråga; min egen misantropiska misstanke är det förra.
"Ännu mer patetiskt är Jägareförbundet"
Tack, "patetiskt" var just vad jag tänkte när jag läste att de motsatte sig inplantering.
Vad tänker de på, livskraftigare rovdjurpopulationer torde både vara bättre på att jaga och att jagas på? Sjuka rovdjur lär av nödtvång predatera andra populationer än friska, och istället för en sund åldersstruktur på bytesdjuren kan man i värsta fall få samma typ av evolutionseffekter som när fiskarna trålar, vilket inte gagnar någon och absolut inte jägarna själva.
Skulle vara kul att läsa motiveringen.
Okej, det här var så fel att jag måste korrigera (SIWOTI: Someone Is Wrong On The Internet).
Förutom att religion inte hör hemma i en faktadiskussion, så har vi detta:
"Det naturliga urvalet har verkat under hel den långa tid som jorden har haft liv, ca 2 miljarder år, utan att någon försökt styra över detta."
Naturligtvis har människan styr urvalet av många populationer, det finns det massiva belägg för. Framför allt hos oss själva, där man kan se att just urvalet av alla evolutionsmekanismer ökat flera storleksordningar de senaste 100 000 åren i och med att vår population ökat. (Selektion fungerar bättre då slumpmässiga faktorer relativt sett minskar.) [Se till exempel John Hawks forskning.] Människan är en av de snabbast evolverande populationerna.
Framför allt visar genomstudier att immunitet och sexualitet har varit under stark utveckling. Något som påverkats av våra kulturer (till exempel trångboddhet och sexualvanor). Men man kan ju också nämna laktostolerans som ett exempel på hur vi styrt oss själva.
Sedan har man också sett att både plantor och husdjur stått under kraftig selektion åtminstone de senaste 10 000 åren. Typexemplet hunden mycket längre har jag för mig (40 000 år?), och nog kan man se skillnad raserna emellan, eller mot ursprungsrasen vargen.
För övrigt kan man diskutera mycket hur länge jorden haft liv. Man kan se inkonklusiva tecken på det till och med före de första överlevande nativa bergarterna, isotopkvoter som tyder på biologisk metabolism (anrikar lättare kolisotoper) i diamanter inbäddade i zirkoner som överlevt plattektoniken i ~ 4.3 miljarder år har jag för mig. (Ett delvist svenskt resultat har jag för mig, kudos till oss! :-o) På samma sätt ser forskarna inkonklusiva isotopkvoter som tyder på fotosyntes i ~ 3.8 miljarder år urberg.
De konklusiva bevisen med mångahanda stromatoliter och mikrofossil är 3.5 miljarder år gamla. Se till exempel här.
Abiogenes-teoretikerna tror att det tog max ~ 10 000 år från prebiotisk kemi till de första celler av olika anledningar. Påpekas bör då att just urval är en av de mekanismer man tror verkat hela tiden, även innan lokalt arv i form av ett genom funnits. Förra veckan kom ett papper som visar att livet klarar det ursprungligen stora infallet av asteroider, så det var heller inget hinder.
Det är alltså troligt att naturligt urval är en naturlig process som funnits ungefär lika länge som jorden existerat, cirka 4.5 miljarder år.
"människan kan aldrig begripa hur den fungerar"
Vi har en väldigt bra insikt i biologi i synnerhet (evolutionsteorin är faktiskt den kraftigast understödda vetenskapen av alla eftersom den är så komplex och detaljrik vilket lett till överlägset antal tester), men också sånt som fysik till exempel. Om vi inte begrep naturen skulle vi inte kunna ha den här diskussionen via nätet.
Det underliga är att dom som ÄR rädda för vargarna är jägare...jägare med vapen.
Bärplockare är inte rädda eller ser problem med de få vargar som finns i landet.
Jägarna är rädda för konkurensen.
Bara det att jägarna inte föstår något om jakt. Dom borde lära sej av vargen.
Jägare älskar att jaga dom största och starkaste tjurarna. Dom har ju fräcka horn. Tänka sej. VIKTIGT för fåfängan.
Vargen gör tvärtom. Dom väljer ut dom svaga individerna till mat. Dvs dom som inte är bäst till att göra sina gener vidare.
Jägarna skjuter bort dom finaste avelsdjuren, till älgstammens fördärv.
Att vargen tar en och annan lösspringande hund är ju sant men bara en bråkdel av det antal som jägarna själva skjuta, av misstag.....eller inte.
Tack Amema....Jag bor i ett vargrevir. Jag har lärt mig om vargar och även varit ute och spårat varg (man spårar bakåt för att inte råka träffa på något djur). Och jag anser att vi har plats för fler vargar i Sverige.
Kan kan bara hålla med dig till 100%. Har en före.d.svåger...som är Varghatare..han vill UTPLÅNA DEM totalt...han är jägare så klart..och dessutom fylld av HAT för alla våra rovdjur...SORGLIGT värre...`Suck
När man läser kommentarerna här inser man att det inte är vargen som är hatad utan det är jägare, bönder och landsbygdsfolk som bör utrotas eller drivas in till städerna och tämjas. S. k. djur- och naturvänner vräker sitt har mot dessa grupper och de anklagas för alla tänkbara brott och grymheter. Vi minns alla när paragraf 28 ändrades härom året, hur naturmupparna skrek i högan sky att "nu kommer de elaka jägarna att utrota vargen". Vad hände? Antalet vargar som fälldes för att skydda tamdjur var väldigt få och dessutom har tjuvjakten minskat och vargstammen ökat!
Vill man ha acceptans för vargen ska man självklart tillåta en liten kontrollerad jakt, äntligen har miljöministern vågat ta steget. Jaktmöjligheten har enorm psykologisk effekt, vi på landsbygden känner att vi har möjlighet att påverka vår egen situation istället för styras från Sthlm. Dessutom är vargen inte längre ett "skadedjur" utan ett värdefullt jaktbart vilt. Jämför hur läget är i andra länder med vargstam, där är det inget hallå och heta debatter. Varg är inget märkvärdigt, när de blir besvärliga så skjuts de utan vidare och så är lugnet återställt.
Björnen är mycket farligare än vargen för människor, med ett antal dukumenterade angrepp på bl a motionärer och skogsarbetare. Ändå accepteras den och de som bor i björnland tar det lugnt. Varför? Jo den får jagas...
Hela debatten handlar egentligen om jakthat och människohat, i vårt urbaniserade samhälle finns ingen förståelse för den som lever på jord- och skogsbruk eller för den som skördar ett överskott från naturen i form av kött och skinn.
Är det verkligen vargen som är det stora problem, det som orsaker störst lidande, kostar samhället och medborgarna mest i kronor och ören?
Här är ett liten axplock av vad jägarnas kelgrisar (älgen) ställer till med
--------------------------------------
Januari 2009
Två personer fick föras till sjukhus efter kollision med en älg.
En personbil kolliderade på eftermiddagen med en älg vid Hemling norr om Örnsköldsvik. Enligt uppgift så fick två personer föras till sjukhus med okända skador.
Tyskar till sjukhus efter älgkrock på E6
Ett tyskt medelålders par fick föras till sjukhus på måndagsmorgonen, efter att ha krockat med en älg strax söder om Frillesås.
Föraren fick föras till sjukhus efter en kollision med en älg
Föraren av en personbil på riksväg 26 vid Tidaholm fick föras till sjukhus i ambulans efter en kollision med en älg vid Gimmene
Föraren fördes till Eksjö lasarett efter älgkrock.
Flera viltolyckor inträffade på länets vägar under tidiga onsdagsmorgonen. Utanför Nässjö krockade en bilist med en älg och föraren fördes till Eksjö lasarett. Bilen totalkvaddades vid olyckan.
Skadades vid älgkrock på rv 32 utanför Eksjö
Vid 21-tiden larmades ambulans och räddningstjänst till Skullaryd vid rv 32 norr om Eksjö. En personbil hade där kolliderat med en älg. Föraren, som var ensam i bilen, hade fått lindriga skador
Viltolycka på E 4 - Alvik
En viltolycka inträffade lägst E4, vid Alvik, på onsdagseftermiddagen. Det var ett rådjur som blev påkörd. Ingen person skadades i olyckan men rådjuret avled dock.
En till sjukhus efter älgkrock
En person fick föras till sjukhus efter en krock med en älg på E14 natten mot söndagen.
En skadad efter att ha kört på en älg
En person skadades i en på väg 370 vid Rengård mellan Norsjö och Boliden strax förre klockan sex i morse.
En person fördes till sjukhus efter älgolycka.
Vid halvniotiden på söndagskvällen inträffade en älgolycka på E14 i Uppland, mellan Mörsil och Järpen. Enligt vakthavande befäl vid Östersundspolisen fördes en person till sjukhus med lindriga
En person skadad vid viltolycka.
En viltolycka ledde till att två bilar frontalkrockade i Kroksjö utanför Umeå. En person uppges vara skadad. Räddningsarbetet har påbörjats.
Kvinna skadad i älgkrock
En 40-årig kvinna skadades då hon vid 18.30-tiden på söndagen kolliderade med en älg i Radnejaur i Arjeplog. Vilka skador hon ådragit sig och hennes tillstånd är ej känt. Älgen dog
Bilist skadades vid älgolycka
En personbilsförare kolliderade med en älg längs väg 99 i höjd med Korva vid 6-tiden på söndagsmorgonen. Föraren skadades lindrigt och fördes med ambulans till vårdcentral.
Lindriga skador efter älgolycka
En person skadades lindrigt i samband med en kollision mellan en personbil och en älg vid 17-tiden på tisdagen.
Två personer till sjukhus efter krock med älg
Två personer fick föras med ambulans till sjukhus efter en älgolycka utanför Sveg vid 18.30-tiden i kväll. Framrutan på bilen var intryckt och personerna uppges ha skador främst i ansiktet.
Två lindrigt skadade vid älgolycka.
En personbil krockade med en älg på länsväg 215 vid Doverstorp vid 13-tiden under lördagen.
Februari 2009
Två personer fördes till sjukhus efter krock med en älg
Två personer fördes till sjukhus efter krock med en älg i jämnhöjd med Kattarp på söndagskvällen.
Älgolycka. En person skall vara skadad.
En personbil har kolliderat med en älg på riksväg 27 väster om Värnamo. En person skall vara skadad.
En lindrigt skadad i älgkrock
Under natten inträffade en viltolycka på väg 570 mellan Yxbodarna och Dammskog utanför Leksand. En älg blev påkörd och dödad av en bil. En person skadades lindrigt.
Man skadades lindrigt i viltolycka
En man skadades lindrigt vid en viltolycka på väg 87 i höjd med Mörtån på onsdagsmorgonen. Olyckan orsakade vissa trafikproblem. Mannen fick skjuts till hälsocentral av en förbipasserande.
Kvinna chockskadad vid älgkrock mellan Moraklockan och Fu
En kvinna chockskadades då hennes fordon krockade med en älg på söndagskvällen mellan Moraklockan och Fu på riksväg 70 söder om Mora.
Bilist skadad i älgkrock
En kraftig kollision mellan en personbil och en älg inträffade vid 16-tiden på fredagseftermiddagen på riksväg 76 norr om Östhammar.
En person skall vara skadad vid viltolycka på väg 25
Det har inträffat en trafikolycka på väg 25 utanför Simlångsdalen. En personbil har kört av vägen då man väjt för ett djur. En person skall vara skadad, dock inte allvarligt. Publicerad av Fia,
Mars 2009
Två till sjukhus efter viltolycka.
En kvart efter midnatt natten till söndag inträffade en på väg 13. Två personer fick föras till sjukhus.
En person skadad vid en älgolycka på väg 56
En personbil har kolliderat med en älg på väg 56 mellan Kvicksund och Västerås. Djuret har hamnat inne i bilen och en person skall vara skadad.
En person skadades efter att ha krockat med en älg
En person skadades under torsdagsmorgonen efter att ha krockat med en älg ute på Hornslandet.
Två vuxna och ett barn fick föras till Borås lasarett, sedan de krockat med en älg
En familj med två vuxna och ett barn fick föras till Borås lasarett, sedan de krockat med en älg på riksväg 27 mellan Tranemo och Borås.
Personbil kolliderade med två älgar
Tre personer skadades vid en älgolycka på riksväg 25 under natten.
Tre personer skadades vid en älgolycka på riksväg 25
Tre personer skadades vid en älgolycka på riksväg 25 under natten.
En person skadades vid en krock mellan personbil och älg.
En person skadades vid en krock mellan personbil och älg på riksväg 23 på söndagen.
En person har förts till sjukhus efter en viltolycka.
En person har förts till sjukhus efter en viltolycka på E10 vid Abisko. Det var vid 19:30 tiden som en personbil kolliderade med en älg.
April 2009
Två barn och fyra vuxna fick föras till sjukhus efter en krock med en älg
Två barn och fyra vuxna fick föras till sjukhus efter en krock med en älg på E22, strax norr om Oskarshamn. De skadade färdades i två bilar som kom körande norr i från vid halv niotiden.
Person till sjukhus efter viltolycka
En person fick föras till sjukhus efter en viltolycka på väg 19 utanför Tomelilla. Bilisten körde på ett rådjur som landade inuti bilen.
Älgkrock i Årjäng. Två personer skadades.
En älgkrock inträffade på E18 vid Årjäng på lördagskvällen. Två personer skadades.
---------------------------------
http://www.vargreviret.com/viltolyckor_2009.htm
Varför ska vi acceptera sånt, sånt som skulle minska avsevärd om vi decimerade älgstammen, när jägare och bönder kan få decimera vargstammen på grund av några hundra vargdödade får och ett dusin vargdödade jakthundar.
Är dessa tamdjur mer värd än de 10-12 människor som dödas och hundratals som skadas svårt varje år i trafiken som en direkt följ av en enorm älgstam, eller ska även älgstammen skjutas ner ordentligt?
(Jägare, hundägare och bosatt mitt i Hasselforsvargarnas revir)
Om man nu tänkt att en del av de vargar som finns här ska skjutas och nya ska föras hit för att förbättra en mindre stam, hur kan man då veta att det inte blir de nyinförda vargarna som skjuts?
Jag tror det här är början till slutet för de vargar som finns i Sverige.
Att det måste vara fruktansvärt för den som får sin jakthund ihjälsliten eller hittar döda lamm ute i fårhagen kan jag förstå och jag tycker synd om dem, men skulle vet inte gå att kunna hitta på något som skyddar tamdjuren?
Läser nu på Expressen.se om en fårägares upptäkt av hunddödade får. Ingen trevlig upptäkt.
Däremot verkar det som vargälskare inte bryr sig om bytesdjurens lidande.
Märkligt.........
Vad är det som ger landets jägare rätt att skjuta våra rovdjur?
Den frågan har Vargens tid ställt flera gånger, och nu finns det anledning att ställa den igen.
Jägarna har fått igenom i princip alla sina krav på rovdjursjakt i det förslag till ny rovdjursförvaltning som regeringen nästa vecka presenterar för riksdagen.
Det enda som inte gått deras väg är att regeringen kan tänka sig en regelrätt inplantering av varg om inte den spontana naturliga invandringen skulle fungera, hur den nu skulle kunna göra det med urskiljningslös licensjakt.
Man kan verkligen fråga sig hur jägarna har kunnat få så stort inflytande på en så viktig fråga vilka arter som ska få jagas. Jägarens främsta intresse, att döda djur, går inte ihop med god förvaltning av t ex varg.
Svaret finns i det ständiga tjatet från Jägareförbundet, att glesbygdens människor lider under rovdjurtrycket.
Regeringen har tagit ett felaktigt beslut på en bluff.
Visst kan den jagande delen av glesbygdsbefolkningen ha vissa störningar på grund av vargen, men det är enbart när de jagar. I den normala vardagen får de vara glada om de någonsin får se en varg.
Myten om glesbygdsbefolkningens lidande har Jägareförbundet byggt upp under 25 år för att få gehör för sina outtalade krav att kunna skjuta bort vargen som tar deras älgar och hindrar dem från att jaga med löshund.
Ni politiker som går jägarnas intressen, åk ut i de skogar där vargen etablerat sina revir och ni kommer att upptäcka att där finns varken jägare eller glesbygdsbor. Det är skog så långt ögat når. Problemet är inte vargen, problemet är jägarna som klampar in i deras revir med hundar, vapen och suvar när det drar ihop sig till jakt.
Kanske det är dags att reglera jakten istället för att utöka tillstånden att döda fler arter. Förbjud jakt i de områden där det finns kända vargrevir, vilka är väl kartlagda av Grimsö. Och framför allt förbjud löshundsjakt. Då är alla de problem som jägarna pekar på ur världen.
Självklart ska vi inte ha vargar som inte håller sig i skogen, men dessa individer ska skyddsjagas och riktas mot rätt individer.
Med en licensjakt som nu planeras kommer jägarna att kunna rikta in sig på föräldraparen i reviren och därmed stoppa vidare föryngring i just det reviret. Blir det licens på låt oss säga 50 vargar i vinter kan jägarna halvera antalet revirmarkerande par bara under en säsong.
Sveriges jägare har tagit sig för stor plats i vår natur och i de politiska korridorerna, det är dags att ändra på det.
Vargens tid
Gode Gud.. Jag hoppas verkligen att ni håller vad ni lovar. Detta enorma djurplågeri i skogarna måste minskas. Helst få ett stopp helt. Men, jakt på vargarna är iallafall bättre än att få dem att föröka sig utan gräns. Ni vargtokiga som pratar om älgar. Vad är det ned er? Är era växter mer värda än människoliv och djurliv? Och de som pratar om trafikdödade människor. Kan älgarna rå för att ni inte kan lätta på gasen??... utan istället kör många km i timmen för fort. Skulle folk minska bilåkandet så skulle olyckorna minska drastiskt. Med vargar i skogen så rör sig älgarna mer.. och det blir fler olyckor i trafiken... för att NI inte kan lätta på gasen. Hade alla bilar försetts med en svart låda som flygplan så hade sanningen avslöjats. Jag har hellre en hel hop älgar som trampar ner min tomt än vargar i skogen. Vargar äter levande djur. Älgar äter lövsly. Respekterar man älgarna så är de helt ofarliga. Det är INTE vargen. Vargantalet måste minska. Men för min del så kunde gärna överskottet vargar få släppas lösa mitt i Stockholm eller i Malmö. Stadsborna har hamnat alldeles för långt ifrån verkligheten. De behöver vakna till. En intressant artikel från 2003 visade att en varg i Stockholm fick till följd att föräldrar inte vågade låta sina barn gå till skolan. Men... hur ser verkligheten ut för dem på landsbygden? Är det bara stadsbor som har rätt att värna om sina barn?
Om ni nu är så rädda för vargen varför flyttar ni inte till storstan då, det finns massor av arbetslösa storstadsbor som gärna vill byta sina problem med era. Vargar kan inte bryta upp lägenhets eller husdörrar, dom stjäl inte bilar eller cyklar dom bränner inte ner daghem o.s.v "Det finns ingen som helst anledning med en dyrbar Svensk vargstam." säger ni, hur dyrbara är inte Sveriges alla kriminella då?
"Vi som bor ytanför storstäderna finner inget roligt eller facinerande med dessa rovdjur runt lekande barn och husdjur" säger ni också. Välkommna hit till "storstan" då, det finns betydligt fler farliga galningar och pedofiler i Stockholm som med nöje skulle skada eller döda er eller era barn än vad det finns vargar i hela landet.
Men om ni säljer gård, husdjur, skog och jaktmarker, så räcker det kanske till en liten lägenhet i någon förort till Stockholm, och sen kan ni ju försöka hitta jobb också...
Nej problemet är som vanligt att mycket vill ha mer.
Till Skogstokig:
Vet inte om jag fattar dig rätt. Är det vargens fel att fåren blev hunddödade? Jag bryr mig om bytesdjurens lidande. Men då måste du väl kräva skyddsjakt på hundar också, eller?
Utanför Hässleholm var det någon som tjuvslaktade en ko genom att skära halsen av den. Då måste du väl kräva skyddsjakt på människor, eller? Eller är det bara när djuren rivs av varg som skyddsjakt är aktuellt ?
När jägare skadeskjuter djur så plågas de väl ? Skyddsjakt på jägare ?
Så klart att besluten om antal vargar i ett område måste tas på lokal nivå av folk som just bor där-De vet ju bäst hur mycket området tål angående beskattning av vilt OCH tamdjur!Bra beslut av regeringen-SÅ typiskt att alla för ökad vargstam bor i storstäder!
Antalet riksdagsmän fler än antalet vargar i landet - en problematisering som heter duga - stor fråga för en tapper skara jägare och centerpartister - den sanna naturälskaren är nog inte i skogen så ofta - jägarförbundet påminner om en mobb av nationalromantiker - kanske landbygdsbefolkningen även behöver lite hjälp på traven då det gäller genetiken - de normalbegåvade har redan hunnit flytta
Vilda vargar är INTE farliga för människor!
Det finns belägg för att fem (5 !!!) människor dödats av ej rabiessmittad varg i Europa sedan 1950, och ungefär lika många till av rabies sedan de blivit bitna av varg. Detta samtidigt som det i detta område funnits ca 10 000 vargar och i storleksordningen några hundra miljoner människor.
Det enda säkra fallet i Sverige där varg dödat människa härstammar från 1821, då en EJ VILD varg dödade en människa.
Om man är ute i skogen så är det UPPENBARLIGEN mer befogat att vara rädd för att bli skjuten av en jägare, då i storleksordningen en eller ett par människor dödas pga vådaskott från jägare årligen.
Om motivet till att skjuta varg sålunda skulle vara dess farlighet, så finns det många fler saker som behöver skjutas eller ändras.
Vilda vargar är helt enkelt i praktiken ofarliga!
Det är farligare att gå över gatan. Det är farligare att ha hund. Getingar och bin i nuvarande populationsstorlek är betydligt farligare, för att inte tala om fästingar, sorkar (nefropatia epidemica efter sorkspillning), älg, rådjur, kor, hästar etc. Det är farligare att bada.
Fler människor skadas eller dödas av blixtnedslag. Att köra bil måste närmats betraktas som rena rama självmordsförsöket i jämförelse med faran med en stark vargstam.
Vilda vargar är i princip ofarliga för människor. I jämförelse med alla andra risker vi tar i samhället är risken pga en stark vargstam helt negligerbar. Risken med en stor vargstam är t.o.m. så närmast obefintlig att det är näst intill *oändligt* mycket farligare att gå nerför trappan i egna huset.
Vilda vargar är inte farliga!
http://blogg.aftonbladet.se/25229
Hur många människor har vargen dödat de senaste hundra åren respektive hur många människor har jägare dödat med sina jaktvapen de senaste hundra åren? Avväpna jägarna!!!
Ska naturen vara en lekpark för småbarn, eller kan vi acceptera att naturen innebär ett visst mått av risk?
Finns det ingen annan åtgärd förutom utplåning av alla rovdjur som kan få de med rovdjur nära inpå sig att känna sig trygga?
Riskkalkyl, statistik och rationella argument verkar inte räcka.
Är dessa otrygga människor i majoritet? Är rädslan befogad?
Jag blir så irriterad på de som säger sig prata för glesbygdsbefolkningen. Jag bor i glesbyggd och är inte det minsta rädd för vargen, om jag fick se en varg skulle jag bli överlycklig. Björn däremot skulle jag inte vilja träffa på i skogen, det är väl inte så stor risk, men om björnen vill så har den ihjäl mig i en handvändning, är björnen skadeskjuten så är risken stor. En varg skulle inte ens lyckas ha ihjäl mig om den försökte, och risken att den skulle försöka är ungefär lika stor som att en sork skulle göra det.
Jag är också jägare och jag ser inget som helst problem med att rovdjuren käkar upp de mindre lämpliga djuren. Detta kan bara leda till starkare stammar. Jägarkåren är för inkompetent för att sköta om stammarna. Trots 20-30 år av ständig propaganda kring vilka djur som ska skjutas så skjuter 95% av jägarna det första djur de ser.
Naturens gång. Ja vargar äter får! Ja vargar äter älgar, vargar äter alla djur den kan döda. Enkelt. Vargen är ett rovdjur och rovdjur äter andra djur. Så är naturen.Däremot tar vargar sällan FRISKA djur utan skadade (av en jägare kanske, eller en bilist) djur som renar och älgar. Och inhägnade djur som går ute på natten. Men tänk, i andra länder (där man inte har djur ute på natten, eller under uppsikt) där slår vargen inga tamdjur. Det är våra slappa fårfarmare och samer som är bovarna i detta. Antingen får man ta in djuren på natten = dyrt, eller låta vargen ta en och annan. Vargen fanns här före oss och ett land av Sveriges storlek skulle väl lätt kunna rymma ett par tusen vargar utan att stammen skulle vara för stor.
Pinsamt Carlgren i ditt framförande i P1 idag. Du hävdar att vargstammen måste räddas genom att ta bort de som har genetiska fel. Men när du släppte lös jägarna fick de skjuta vilka vargar som helst. Om du menar det du sa skulle det först skjutits med bedövning, tagits prover och därefter tagits ställning om det djuret skulle få finnas eller tas bort. Du kunde alltså inte svara själv varför vargarna skulle få skjutas. Däremot tycker jag att debatten om jägarförbundet ska upp. Regeringen ger dem 50,2 miljoner kr varje år.
Varför de har så stort inflytande vet jag inte. Med något för media att granska.
Men ge dig!! Vi är 9 miljoner och de är 200!!!!!!!!
Vargjakten har förvaltats pinsamt dåligt. Oförberedda och uppjagade jägare som kan träffa älg men skadeskjuter varg. Låt viltvårdare eller andra proffs ta hand om jakten, ett urval av att "rätt" individer skjuts är ett MÅSTE!