[...] Björkman, styrelseledamot för Svensk-Koreanska föreningen, skriver idag på Newmill att; “Nordkorea är ett exempel på ett humant högtstående liv. USA vet att landet åter [...]
Blogg:You’re With Stupid Now » Vi skall alla l, 2009-05-26, 20:07
Artikeln är nästan lika rolig och skruvad som den senaste Randroid-betraktelsen -- http://newsmill.se/artikel/2009/05/25/massmediernas-personfixering -- men har tyvärr enstaka poänger.
Permalänk | Anmäl
Pop, 2009-05-26, 13:21
@ Torbjörn Björkman
Detta var det klart mest idiotiska inlägg jag någonsin läst på Newsmill och då har jag ändå läst en del. Ensidig propaganda för Nordkorea som är av världens sista diktaturer och vars folk lider i det tysta.
"DFRK belastar det globala ekosystemet mindre än något annat modern stat. DFRK är ett exempel på ett humant högtstående liv."
Snälla söta rara, flytta dit. Att kalla en totalitär stat som terroriserar sina invåndare för "humant högtstående" är helt befängt.
Permalänk | Anmäl
Freedom, 2009-05-26, 13:39
Torbjörn Björkman har just gett nyttiga idioter ett ansikte. Tänk att skriva denna artikel och sedan underteckna den. Jag hoppas det är ett skämt.
- Torbjörn, har du kallat till Svensk-Koreanska föreningens årsmöte i telefonkiosken ?
Permalänk | Anmäl
Mats, 2009-05-26, 13:42
Hur är det med yttrandefriheten och demokratin i Nordkorea? Är de också "humant högtstående liv"?
Permalänk | Anmäl
drE, 2009-05-26, 13:39
Är det här skrivet 1969 eller 2009?
Kampen mot högeravvikare går vidare.
Permalänk | Anmäl
Stalin, 2009-05-26, 14:11
Svensk-koreanska föreningens webbsida:
http://www.svenskkoreanska.se/dw/doku.php
Deras FAQ är stor humor. Värre, mer skamlösa apologeter för en av jordens värsta diktaturer ser man inte ofta.
Om Nordkorea är så bra, varför riskerar tusentals människor livet för att fly därifrån? Om de fångas avrättas de eller sätts i arbetsläger. SVT visade en dokumentär om detta nyligen:
http://svtplay.se/v/1535636/dokument_utifran/flykten_fran_nordkorea
Permalänk | Anmäl
Kaonashi, 2009-05-26, 14:10
Ni som till äventyrs står och tvekar om ni skall rösta för en fortsatt alliansregering eller en ny röd dylik bör läsa Björmans artikel jävligt noga.
.
Det är denna typ av väljare som kommer att kräva ministerposter för VPK i en Monaisk regering.
.
De är på riktigt, jag trodde det var ett sjukt skämt men karln är uppenbart allvarlig.
.
Ni som tänker ett snäpp längre, se till att de inte får inflytande.
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2009-05-26, 14:27
En sann humorist eller en komplett galning?
Om någon mot förmodan skulle tro på ett enda ord som står i artikeln ovan så ta en tipp på "The vice guide to North Korea" http://www.vbs.tv/shows.php?show=1442318652
Permalänk | Anmäl
Fundamentus, 2009-05-26, 14:39
Total katastrof att Newsmill, som har samarbete med DN, kan publicera något sånt här! Snälla, ta ert förnuft till fånga på redaktionen! Hur många inlägg har ni från nynazister och historierevisionister?
Permalänk | Anmäl
JA, 2009-05-26, 14:51
sverige och svenskar är ett skämt, varför tror ni inte att det som står här ovan kan vara sant och väljer att avvisa det utan närmare eftertanke. varför ska vissa länder utan kritik få göra saker och ting men inte länder så som nordkorea? ni åberopar yttrandefrihet och demokrati men den mäktigaste staten (USA) har varken, men jag hör ingen som riktar någon massiv kritik mot de för det. största hotet mot jordens majoritetsbefolkning är USA inte ett land som nordkorea...men vad spelar det för roll så länge ni dansar efter imperialismens pipa
Permalänk | Anmäl
tom, 2009-05-26, 14:56
Svensk-kubanska föreningen är historierevisionister och lever i en helt annan verklighet än den som utspelar sig på planeten jorden. Det är klart det hade varit en sak om det verkligen hade varit en satellit Nordkorea ville skicka upp, men så var ju inte fallet!
Permalänk | Anmäl
ÄRRHÅ, 2009-05-26, 15:14
Var inte så lättlurade. Det fattar ni väl att detta är ett sätt att uppvigla folk att inte rösta vänster. Det är väl en ärkemoderat som sitter där på kammaren som författat artikeln och skrattar åt det hela.
Permalänk | Anmäl
Johnny M, 2009-05-26, 15:16
Tom: Tycker du inte det är lite patetiskt att kritisera USA:s yttrandefrihet i samma kommentar som du försvarar Nordkorea, som är förtryckets högborg här på jorden?
Permalänk | Anmäl
ÄRRHÅ, 2009-05-26, 15:16
Jag såg en video där strafffångar var tvugna att äta sin egen avföring för att överleva, där kan man snacka om ekologisk återvinning. Vi har så mycket att lära av Nordkorea och Stalinismen, de har fått ett oförtjänt dåligt rykte.
Permalänk | Anmäl
Mike Nilson, 2009-05-26, 15:17
Kan hålla med om att det är till en viss del pro Nordkorea propaganda. MEN ingen människa på jorden är berättigad att inneha kärnvapen, vare sig ''demokratins källa'' USA eller det totalitära Nordkorea. MEN om idioterna USA har kärnvapen, eller massmördarna Israel har kärnvapen, då skall fan i mej alla få ha kärnvapen. Varför är vi så tysta när det kommer till USA. Är det så att det fortfarande är Svensk Tiger. Och när det kommer till Israel är vi rädda för att bli kallade för antisemitister. Men när det kommer till Islam är ingen rädd för att bli kallad för Islamofob.
Ska en idiot ha kärnvapen skall alla andra idioter också ska ha den. Det är enligt mig en fredlig lösning. Då är alla rädda och alla avvaktar!
Permalänk | Anmäl
Rida Ashir, 2009-05-26, 15:18
Vilka dårar det finns här i världen.
"Högstående humant liv"?!?!?!?!
Jag undrar om de 20 tal fiskare som blev avrättade håller med skribenten om det?
Deras brott var att dom drev in i sydkoreanskt vatten under sitt arbete. När dom återvände till nordkoreanskt vatten blev dom gripna och arkebuserade.
Anklagelsepunkten (inte för att det behövs i nordkorea) känner jag inte till, men det borde vara spioneri och högförräderi. Att det fortfarande finns rödförblindade personer a´la Myrdal i vårat moderna samhälle är ofattbart, men även dom har ju rätt att höras. Vi bor ju inte i nordkorea tack och lov!
Permalänk | Anmäl
KalleK, 2009-05-26, 15:23
Det är en sak att kritisera USA, men vad har man i huvudet när man skriver saker som detta:
Fråga: Är Nordkorea en diktatur?
Svar: Nej, DFRK är en konstitutionell flerpartidemokrati som garanterar yttrande och församlingsfrihet för alla medborgare. DFRK:s medborgare spelar en aktiv roll i nationens politiska liv på lokal, regional och nationell nivå genom sina fackföreningar eller som medlemmar av ett av landets tre politiska partier – Koreas arbetarparti, Chondoistiska chongupartiet och Koreanska socialdemokratiska partiet.
(taget från skribentens hemsida)
Permalänk | Anmäl
ÄRRHÅ, 2009-05-26, 15:28
Jag har skrattat gott i dag, först åt Niklas Wykmans artikel där han tycker att vi skall starta ett krig mot Eritrea, och nu åt denna artikeln.
Skrattet satte sig dock i halsen när jag insåg att detta är människor som seriöst menar det de skriver.
Min egen tokiga idé blir nu att det är dags att terraformera månen, fixa vatten och atmosfär. Låt sedan vettiga människor få flytta dit (galningarna kan inte flytta dit, för så stor är inte månen).
Permalänk | Anmäl
Bo Jensen, 2009-05-26, 15:30
@ Johnny M
Torbjörn Björkman är knappast ärkemoderat - styrelseledamot i Svensk-Koreanska föreningen och engagerad i Svensk-Kubanska föreningen. Kort sagt kompis med Ohly och kompani som Mona vill bilda regering med.
Permalänk | Anmäl
Mats, 2009-05-26, 16:03
Som 42-åring vill jag ge ett litet perspektiv. I dag häpnar vi inför den här typen av kommunistisk desinformation och kan skratta åt den. Newsmill publicerar artikeln som en rolig freakshow.
Men så har det inte alltid varit.
På 1970-talet när jag växte upp publicerades sådana här texter dagligen och på fullaste allvar på de ledande kultursidorna. Torbjörn Björkman har uppenbarligen studerat in samtliga av "Mästaren" Jan Myrdals retoriska knep och skamgrepp.
Sedan den tiden har kulturklimatet, debatten, Sverige och världen blivit så otroligt mycket bättre. Jag fylls av tacksamhet när jag påminns om det.
Permalänk | Anmäl
Martin Kreuger, 2009-05-26, 16:01
Det är lustigt att folk klagar på artikeln utan att anföra något stöd eller några argument.
Om man bortser från den högtravande demagogiken och det helt reservationslösa stödet för Nordkorea så har ju grabben rätt. Varför ska Nordkorea behandlas annorlunda än andra länder? Om USA, Pakistan, Israel m.fl. skaffar sig kärnvapen så kan man väl inte klaga på att Nordkorea gör samma sak?
De länderna är ju dessutom många gånger mer aggressiva än Nordkorea.
Sedan är det ju jävligt svårt att hitta riktig info om Nordkorea. Det mesta man läser är ju lika trovärdigt som det som regimen i Landet påstår.
Det är ju bara en massa blaj om hur underlig Kim Il är, att han skulle ha platåskor (trots att man kan se på alla bilder att han inte har det) att den lustiga frisyren skulle vara ett försök att se längre ut, att han äter barn och bajs osv.
Sedan är det väl ganska många svenskar som flyr Sverige varje år också, är Sverige också en tokig diktatur där alla sitter i arbetsläger?
Permalänk | Anmäl
profanum_vulgus, 2009-05-26, 16:10
Kreuger:
Ja nu handlar samma skit om USA istället, och om varför vi måste terrorbomba afghanska civila för att flickor ska få gå i skolan. Samma skit men från andra sidan.
Fö så är inte nordkorea kommunistiskt och kallar sig inte heller det, det är bara högermedia som tycker att det passar att ljuga om det. Ideologin heter Juche.
Permalänk | Anmäl
profanum_vulgus, 2009-05-26, 16:12
"kalleK
jag förstår inte, blev fiskarna arkebuserade för att dem misstänktes för spioneri? och detta eftersom de av misstag hamnade i sydkoreansk vatten? du vet så mycket som att de blev avrättade med all säkerhet men vet inte varför...jag undrar(misstror dig ej) var man kan hitta denna information och vem som konstruerat den?
Permalänk | Anmäl
tom , 2009-05-26, 16:24
Vårt ubildningssystem har tydligen misslyckats rejält.
Alternativt har denne debattör sovit sig igenom samtliga samhällskunskapslektioner.
Var finns det demokratiska i Nordkorea?
Möjligen att alla dör på samma sätt om de får en kula i nacken....
Permalänk | Anmäl
Hulda, 2009-05-26, 16:33
Hej Torbjörn!
Jag tar för givet att du är elev på Konstfack och artikeln är en av komponenterna i en större konstinstallation.
Vad du vill säga med ditt alster är dock än så länge höljt i dunkel.
- Kanske att vilken person som helst kan ta sig rätten att devalvera värdet på relativt seriösa debattportaler, såsom Newsmill?
Permalänk | Anmäl
Olle, 2009-05-26, 16:31
@profandum_vulgus.
Du anför den gamla kålsuparteorin, som vänstern så gärna gör. Den går ut på att västländerna också har demokratiska och rättsliga brister och beter sig illa ibland, vilket ger slutsatsen att alla är lika goda kålsupare. Därmed har vaken USA eller någon annan moralisk rätt att kritisera kommunistdiktaturer.
Det är skicklig retorik men nonsens i verkligheten.
Låt säga att vi tar ifrån en dömd bankrånare hans vapenlicens. Är det då ett moraliskt problem att vi samtidigt låter en älgjägare ha kvar sin licens – trots att han har begått ett trafikbrott? Nej, just det. Och av samma skäl är FN inte inkonsekvent när det låter USA ha kärnvapen men inte Nordkorea.
Ingen är oskyldig. Men vissa är helt enkelt väldigt mycket mer opålitliga än andra.
Permalänk | Anmäl
Martin Kreuger, 2009-05-26, 16:34
Tom,
Det är självklart bara ett rykte, precis som den där Sydkoreanska turisten som blev skjuten när hon gick för nära en militärpostering vid stranden. Bara rykten till för att smutskasta den store Kim Jung IL!
Permalänk | Anmäl
Mike Nilson, 2009-05-26, 16:36
Vad är detta för trams? Demokratiska folkrepubliken Korea ÄR en blomstrande industrination!!! Torbjörn Björkman sprider lögner om Demokratiska folkrepubliken Korea och går imperalismens ärenden . Demokratiska folkrepubliken Koreas folk kommer att ställa Torbjörn Björkman tills svars för dessa illasinnade insinueranden.
Permalänk | Anmäl
Johan L, 2009-05-26, 17:02
Jättegulligt!
Karln är ju jättesöt med sin förförande naivitet, samma som man ser hos treåriga grabbar när de tar världen i besittning.
Länder som har "folk" eller "demokrati" i sina officiella namn, VARNING!
Nordkorea är inget undantag och behöver som alla "folkdemokratier" låsa in sina medborgare. Eftersom dessa inte förstår sitt eget bästa så vill de dra.
Långt bort och snabbt.
Permalänk | Anmäl
Annika B, 2009-05-26, 17:02
@ profanum_vulgus
"Om USA, Pakistan, Israel m.fl. skaffar sig kärnvapen så kan man väl inte klaga på att Nordkorea gör samma sak?"
Det är beklagligt att länder skaffar sig kärnvapen men när diktaturer med väldigt oförutsägbara ledare också vill skaffa sig kärnvapen blir man ännu med rädd. Risken att USA skulle använda sina kärnvapen är oerhört liten däremot är risken klart större när en envåldshärskare med längdfobi och patologiska störningar skaffar dem. Vi borde alla se till att stater avvecklar sina kärnvapen istället för att uppmuntra alla andra att också skaffa. Men det håller du förmodligen inte med om utan verkar vara glad över Nordkoreas planer på kärnvapen och du tom rättfärdigar de.
"Sedan är det väl ganska många svenskar som flyr Sverige varje år också, är Sverige också en tokig diktatur där alla sitter i arbetsläger?"
Ska detta föreställa ett försvar för Nordkorea? Det är INGEN som flyr Sverige utan folk flyttar medvetet till tex Spanien eftersom det är bättre klimat där. Att flytta självmant och att fly är inte samma sak, eller vad säger du? Vill du likställa de tiotusentals som försökt fly Nordkorea men blivit skjutna med svenska pensionärer som köper bostäder i Spanien?
"Fö så är inte nordkorea kommunistiskt och kallar sig inte heller det, det är bara högermedia som tycker att det passar att ljuga om det. Ideologin heter Juche."
Vad tycker du att Nordkorea har för styrelseskick? Är de nyliberala kanske? Om man kallar kommunism för att annat ord medför inte att själva konceptet har ändrats. Allt är statligt i Nordkorea och marknadskrafterna är helt satta ur spel, diktaturen bestämmer allt och det råder ingen yttrandefrihet eller pressfrihet. En sann kommunistisk dystopi och inget annat!
Permalänk | Anmäl
Freedom, 2009-05-26, 17:23
Hej Tom.
Här har du en länk om dom nordkoreanska fiskarna.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-522899/North-Korea-executes-22-f...
Permalänk | Anmäl
KalleK, 2009-05-26, 17:28
Efter att ha besökt Sydkorea och gränsområdet i norr (se massor av bilder i mitt bloggarkiv) kan jag inte annat än dra på munnen åt den oerhört naiva beskrivningen av Nordkorea som görs i artikeln. Sanningen är att Sydkorea sänder långtradare efter långtradare till Nordkorea med ris för att lindra svälten. Nordkorea prioriterar att bygga kärnvapen i stället för att köpa mat år sin svältande befolkning. Det är det mest cyniska jag kan tänka mig av en regering.
Torbjörn Björkman måste vara den mest hjärntvättade supportern av Nordkorea i hela Sverige.
Permalänk | Anmäl
Jan Ericson, riksdagsledamot (m), 2009-05-26, 17:29
Krig är fred!
Frihet är slaveri!
Okunnighet är styrka!
Kim Il Sung ser dig.
Permalänk | Anmäl
Jonas, 2009-05-26, 17:34
Apropå krigföringApropå krigföring...
Permalänk | Anmäl
Josef Boberg, 2009-05-26, 17:35
Kreuger:
Men USA är ju en större skurk än Nordkorea. Enbart övergreppen i Irak (ett av de 50! länder USA bombat sedan andra världskriget) slår vad Nordkorea gjort.
Så du har helt rätt, det är ju de stora skurkarna som man ska ifrån vapenlicensen först.
Freedom:
Nej jag har inte skaffat min bildning från sagan om ringen. Jag kan påpeka att andra är värre skurkar utan att försvara de mindre skurkaktiga. Jag kan också kritisera Nordkorea utan att förfalla åt galen uppenbart påhittad högerpropaganda.
Nordkorea är betydligt mer förutsägbart än t.ex. USA. Vem skulle t.ex. före 2001 kunna förutse att USA skulle angripa sina allierade i Afghanistan?
De där tiotusentals skjutna nordkoreanerna har du ju hittat på själv. Jag kollade på en länk i tråden om några som "flydde" från nordkorea, med allmänna kommunikationsmedel! Verkade mer som att de "flyttade".
Och det var ju argumentet att folk flyttade därifrån som användes som bevis för att Kim Il har brigader av småflickor som han ligger med.
Nordkorea är Jucheistiskt. Vad skulle vara kommunistiskt med det?
Hur har du fått all din insatta kunskap om nordkorea och deras marknadssystem och politiska system? Jag som ändå är intresserad av landet vet mycket lite. Men någonstans mitt emellan den amerikanska och den nordkoreanska propagandan borde det ju vara.
Permalänk | Anmäl
profanum_vulgus, 2009-05-26, 17:50
I Vilda svanar av Jung Chang skriver hon att när hon fick kännedom om utlänningar som hyllade Mao, tog hon det som ett tecken på att västerlandet måste vara underbart. Det betydde nämligen att medborgare i västerländska länder inte bara kunde kritisera sin egen regim - en omöjlighet i Maos Kina - det betydde också att de kunde hylla fiender till sitt lands regim – också det en omöjlighet i Maos Kina.
Om nordkoreaner skulle få kännedom om att det i Sverige finns en förening som stödjer regimen i Nordkorea, att den föreningen får skriva artiklar som publiceras online, och som en av Sveriges största dagstidningar länkar till den artikeln via sin internetsida, hoppas jag de nordkoreaner inser samma sak som Jung Chang: att vi i väst har friheter de saknar, som att kritisera sin regim och jag hoppas att de börjar eftersträva dessa friheter.
Permalänk | Anmäl
Anders E., 2009-05-26, 17:54
Att kalla kriget propaganda fortfarande ekar genom hela västvärlden så klart är svårbegripligt.
Är ganska säker på att ingen som kommenterar har någon riktig information om Nordkorea annat än den som har sitt ursprung ur Amerikansk media och än mindre egna erfarenheter av hur landet styrs.
Sedan säger man att det är farligt att en sådan här stat skaffar sig kärnvapen för man kan inte veta hur dess ledare resonerar. Det är sant. Med väldigt få band till världsmarknaden och alltså ett lågt beroende till omvärlden gör att man inte kan kontrollera honom. Men det är väl där skon klämmer..
"Torbjörn Björkman sprider lögner om Demokratiska folkrepubliken Korea och går imperalismens ärenden ."
Det finns bara ett land i världen som idag driver riktigt imperialistisk politik och det är precis samma land som vill att världen ska känna fruktan gentemot Nordkorea, Iran, Afghanistan och tills för några år sedan Irak.
"Risken att USA skulle använda sina kärnvapen är oerhört liten däremot är risken klart större när en envåldshärskare med längdfobi och patologiska störningar skaffar dem."
Den enda nation i världen som använt kärnvapen, två gånger.
Jag menar precis vad baserar du uttalandet på? Att Amerika inte för krig till skillnad från Nordkorea?
Permalänk | Anmäl
Magnus Lyssnar, 2009-05-26, 18:00
Anders E:
Eller så garvar de läppen av sig för din kommentar, som du skrivit utan att veta ett smack om Nordkorea och vad man får och inte får göra där.
Permalänk | Anmäl
profanum_vulgus, 2009-05-26, 18:02
profanum_vulgus,
Juche bygger på kommunism. Enda orsaken att Nordkorea har ett eget namn för det är att de inte kom överens med Sovjet. I praktiken är det samma sak som Stalinism.
Permalänk | Anmäl
Jonas, 2009-05-26, 18:12
@KalleK
förstår fortfarande inte att du här skriver att de 20 fiskarna blev avrättade och ger en bild som om det var ett faktum. som jag förstår av artikeln har sydkoreanerna "hört" att de har blivit dödade då de valde att återvända.
och om det är så att, som jag förstår det, varje nordkorean flyr landet så fort de får chansen, varför valde fiskarna att återvända till sitt land? Det är nåt som inte stämmer med artikeln, om man så att säga läser den lite kritiskt men det kanske bara är jag...
http://www.dailymail.co.uk/news/article-522899/North-Korea-executes-22-f...
Permalänk | Anmäl
afstor, 2009-05-26, 18:20
Torbjörn Björkman kandiderar med sin artikel på Leninpriset? 100000:- är inte dåligt? Kanske han vinner även Peter Englunds Pol-pot pris! Jag önskar bara lycka till!
Vänligen Laszlo
Permalänk | Anmäl
Laszlo Donath, 2009-05-26, 18:29
Helt rätt. Nordkorea har bedrivit en förhållandevis ansvarsfull utrikespolitik och inte skickat trupper runt jorden till konstruerade krig. USA däremot har gjort allt detta och mer därtill. Om det finns någon stat på jorden som borde avväpnas så är det USA. Ingen annan stat har till närmelsevis bedrivit en så oansvarig utrikespolitik, varken nu eller i historien. Då räknar jag även in Tyskland. Även om Nordkoreas respekt för mänskliga rättigheter lämnar övrigt att önska så är i alla fall deras utrikespolitik en solskenshistoria jämfört med USAs. Det är helt OK om USA vill att Nordkorea ska lägga ned sitt kärnvapenprogram. Men då får de lägga ned sitt eget först.
Permalänk | Anmäl
L.J., 2009-05-26, 18:41
Sen kan man titta på hur Nordkorea fått sina kärnvapen. Jo, genom teknik från lättvattenreaktorer som sålts in av en viss Donald Rumsfeld via det inte helt okända bolaget ABB...
Permalänk | Anmäl
L.J., 2009-05-26, 18:43
Den Nordkoreanska kärnprovsprängningen kan i värsta fall leda till tiotusentals människors död och stor materiell förstörelse.
Konsekvensen kommer vi se de närmaste dagarna.
SENAST den 7 MAJ kommer vi få se en stor JORDBÄVNING orsakad av provsprängningen. Har vi tur kommer den ske till havs eller i ett glest befolkat område. Har vi otur kommer den att drabba ett tättbefolkat område och då leda till massdöd och oerhört stort mänskligt lidande.
Permalänk | Anmäl
Ein Stein, 2009-05-26, 19:11
profanum_vulgus skrev ”Anders E:
Eller så garvar de läppen av sig för din kommentar, som du skrivit utan att veta ett smack om Nordkorea och vad man får och inte får göra där.”
Min ovanstående kommentar är, bortsätt från ett slarvfel, en av de bättre jag har skrivit här, tyvärr verkar du inte förstå den. Att Nordkorea har problem med yttrandefriheten trodde jag vara allmän kunskap, men för att få en källa gick jag in på amnestys hemsida och sökte på Nordkorea:
”Nordkorea
Mänskliga rättigheter – en bristvara
[...]
Yttrandefrihet
Ingen som helst form av opposition tolereras. Varje person som uttrycker en åsikt som går emot det styrande partiets ståndpunkt, riskerar stränga straff och det gör även deras familjer.”*
Det ska i och för sig sägas att den artikeln är skriven 2006. Menar du alltså att det är fel, att nordkoreaner har yttrandefrihet, åsiktsfrihet, m.m.?
* http://www2.amnesty.se/hem.nsf/a59a4c8104f60e6ec12572030074b9c6/98d133d2...
Permalänk | Anmäl
Anders E., 2009-05-26, 19:19
Är artikeln allvarlig, eller ville du bara se om vad som helst gick att få publicerat? Vill ha svar innan jag ens funderar på att skriva en seriös kommentar.
Permalänk | Anmäl
Stefan Siverud, 2009-05-26, 19:29
Nordkorea är en nekro-tatur (nekrofil plus diktatur) då statens överhuvud är död men fortfarande sitter som chef - på något sätt. Vilket är rätt komiskt. Kim är bara ordförande, "chairman" som amerikanarna tilltalar honom. När Kim dör och någon av sönerna tar över har vi en hel treenighet likt kristendomen.
...
Artikeln är, om än sorglig på sitt sätt, ett bra exempel på hur ofantligt roligt det kan vara när någon beskriver hemskheter motsatser. Man ska inte vara ytlig men föreningens hemsida fick mig verkligen att sätta i halsen av skratt. För det tackar jag, men annars kan jag bara önska att vi snart befriar denna stackars befolkning.
Permalänk | Anmäl
Ohly, 2009-05-26, 19:47
Anders E och Jonas samt ni andra med skruvarna på rätt ställe. Det är förmodligen fullkomligt meningslöst att argumentera med stalinister. De är uppenbarligen helt förblindade av USA-hat och mörkröd retorik. Det är både ledsamt och facinerande samtidigt.
Permalänk | Anmäl
Mats, 2009-05-26, 19:49
214 kommentarerSkriv kommentar
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Artikeln är nästan lika rolig och skruvad som den senaste Randroid-betraktelsen -- http://newsmill.se/artikel/2009/05/25/massmediernas-personfixering -- men har tyvärr enstaka poänger.
@ Torbjörn Björkman
Detta var det klart mest idiotiska inlägg jag någonsin läst på Newsmill och då har jag ändå läst en del. Ensidig propaganda för Nordkorea som är av världens sista diktaturer och vars folk lider i det tysta.
"DFRK belastar det globala ekosystemet mindre än något annat modern stat. DFRK är ett exempel på ett humant högtstående liv."
Snälla söta rara, flytta dit. Att kalla en totalitär stat som terroriserar sina invåndare för "humant högtstående" är helt befängt.
Torbjörn Björkman har just gett nyttiga idioter ett ansikte. Tänk att skriva denna artikel och sedan underteckna den. Jag hoppas det är ett skämt.
- Torbjörn, har du kallat till Svensk-Koreanska föreningens årsmöte i telefonkiosken ?
Hur är det med yttrandefriheten och demokratin i Nordkorea? Är de också "humant högtstående liv"?
Är det här skrivet 1969 eller 2009?
Kampen mot högeravvikare går vidare.
Svensk-koreanska föreningens webbsida:
http://www.svenskkoreanska.se/dw/doku.php
Deras FAQ är stor humor. Värre, mer skamlösa apologeter för en av jordens värsta diktaturer ser man inte ofta.
Om Nordkorea är så bra, varför riskerar tusentals människor livet för att fly därifrån? Om de fångas avrättas de eller sätts i arbetsläger. SVT visade en dokumentär om detta nyligen:
http://svtplay.se/v/1535636/dokument_utifran/flykten_fran_nordkorea
Ni som till äventyrs står och tvekar om ni skall rösta för en fortsatt alliansregering eller en ny röd dylik bör läsa Björmans artikel jävligt noga.
.
Det är denna typ av väljare som kommer att kräva ministerposter för VPK i en Monaisk regering.
.
De är på riktigt, jag trodde det var ett sjukt skämt men karln är uppenbart allvarlig.
.
Ni som tänker ett snäpp längre, se till att de inte får inflytande.
En sann humorist eller en komplett galning?
Om någon mot förmodan skulle tro på ett enda ord som står i artikeln ovan så ta en tipp på "The vice guide to North Korea" http://www.vbs.tv/shows.php?show=1442318652
Total katastrof att Newsmill, som har samarbete med DN, kan publicera något sånt här! Snälla, ta ert förnuft till fånga på redaktionen! Hur många inlägg har ni från nynazister och historierevisionister?
sverige och svenskar är ett skämt, varför tror ni inte att det som står här ovan kan vara sant och väljer att avvisa det utan närmare eftertanke. varför ska vissa länder utan kritik få göra saker och ting men inte länder så som nordkorea? ni åberopar yttrandefrihet och demokrati men den mäktigaste staten (USA) har varken, men jag hör ingen som riktar någon massiv kritik mot de för det. största hotet mot jordens majoritetsbefolkning är USA inte ett land som nordkorea...men vad spelar det för roll så länge ni dansar efter imperialismens pipa
Svensk-kubanska föreningen är historierevisionister och lever i en helt annan verklighet än den som utspelar sig på planeten jorden. Det är klart det hade varit en sak om det verkligen hade varit en satellit Nordkorea ville skicka upp, men så var ju inte fallet!
Var inte så lättlurade. Det fattar ni väl att detta är ett sätt att uppvigla folk att inte rösta vänster. Det är väl en ärkemoderat som sitter där på kammaren som författat artikeln och skrattar åt det hela.
Tom: Tycker du inte det är lite patetiskt att kritisera USA:s yttrandefrihet i samma kommentar som du försvarar Nordkorea, som är förtryckets högborg här på jorden?
Jag såg en video där strafffångar var tvugna att äta sin egen avföring för att överleva, där kan man snacka om ekologisk återvinning. Vi har så mycket att lära av Nordkorea och Stalinismen, de har fått ett oförtjänt dåligt rykte.
Kan hålla med om att det är till en viss del pro Nordkorea propaganda. MEN ingen människa på jorden är berättigad att inneha kärnvapen, vare sig ''demokratins källa'' USA eller det totalitära Nordkorea. MEN om idioterna USA har kärnvapen, eller massmördarna Israel har kärnvapen, då skall fan i mej alla få ha kärnvapen. Varför är vi så tysta när det kommer till USA. Är det så att det fortfarande är Svensk Tiger. Och när det kommer till Israel är vi rädda för att bli kallade för antisemitister. Men när det kommer till Islam är ingen rädd för att bli kallad för Islamofob.
Ska en idiot ha kärnvapen skall alla andra idioter också ska ha den. Det är enligt mig en fredlig lösning. Då är alla rädda och alla avvaktar!
Vilka dårar det finns här i världen.
"Högstående humant liv"?!?!?!?!
Jag undrar om de 20 tal fiskare som blev avrättade håller med skribenten om det?
Deras brott var att dom drev in i sydkoreanskt vatten under sitt arbete. När dom återvände till nordkoreanskt vatten blev dom gripna och arkebuserade.
Anklagelsepunkten (inte för att det behövs i nordkorea) känner jag inte till, men det borde vara spioneri och högförräderi. Att det fortfarande finns rödförblindade personer a´la Myrdal i vårat moderna samhälle är ofattbart, men även dom har ju rätt att höras. Vi bor ju inte i nordkorea tack och lov!
Det är en sak att kritisera USA, men vad har man i huvudet när man skriver saker som detta:
Fråga: Är Nordkorea en diktatur?
Svar: Nej, DFRK är en konstitutionell flerpartidemokrati som garanterar yttrande och församlingsfrihet för alla medborgare. DFRK:s medborgare spelar en aktiv roll i nationens politiska liv på lokal, regional och nationell nivå genom sina fackföreningar eller som medlemmar av ett av landets tre politiska partier – Koreas arbetarparti, Chondoistiska chongupartiet och Koreanska socialdemokratiska partiet.
(taget från skribentens hemsida)
Jag har skrattat gott i dag, först åt Niklas Wykmans artikel där han tycker att vi skall starta ett krig mot Eritrea, och nu åt denna artikeln.
Skrattet satte sig dock i halsen när jag insåg att detta är människor som seriöst menar det de skriver.
Min egen tokiga idé blir nu att det är dags att terraformera månen, fixa vatten och atmosfär. Låt sedan vettiga människor få flytta dit (galningarna kan inte flytta dit, för så stor är inte månen).
@ Johnny M
Torbjörn Björkman är knappast ärkemoderat - styrelseledamot i Svensk-Koreanska föreningen och engagerad i Svensk-Kubanska föreningen. Kort sagt kompis med Ohly och kompani som Mona vill bilda regering med.
Som 42-åring vill jag ge ett litet perspektiv. I dag häpnar vi inför den här typen av kommunistisk desinformation och kan skratta åt den. Newsmill publicerar artikeln som en rolig freakshow.
Men så har det inte alltid varit.
På 1970-talet när jag växte upp publicerades sådana här texter dagligen och på fullaste allvar på de ledande kultursidorna. Torbjörn Björkman har uppenbarligen studerat in samtliga av "Mästaren" Jan Myrdals retoriska knep och skamgrepp.
Sedan den tiden har kulturklimatet, debatten, Sverige och världen blivit så otroligt mycket bättre. Jag fylls av tacksamhet när jag påminns om det.
Det är lustigt att folk klagar på artikeln utan att anföra något stöd eller några argument.
Om man bortser från den högtravande demagogiken och det helt reservationslösa stödet för Nordkorea så har ju grabben rätt. Varför ska Nordkorea behandlas annorlunda än andra länder? Om USA, Pakistan, Israel m.fl. skaffar sig kärnvapen så kan man väl inte klaga på att Nordkorea gör samma sak?
De länderna är ju dessutom många gånger mer aggressiva än Nordkorea.
Sedan är det ju jävligt svårt att hitta riktig info om Nordkorea. Det mesta man läser är ju lika trovärdigt som det som regimen i Landet påstår.
Det är ju bara en massa blaj om hur underlig Kim Il är, att han skulle ha platåskor (trots att man kan se på alla bilder att han inte har det) att den lustiga frisyren skulle vara ett försök att se längre ut, att han äter barn och bajs osv.
Sedan är det väl ganska många svenskar som flyr Sverige varje år också, är Sverige också en tokig diktatur där alla sitter i arbetsläger?
Kreuger:
Ja nu handlar samma skit om USA istället, och om varför vi måste terrorbomba afghanska civila för att flickor ska få gå i skolan. Samma skit men från andra sidan.
Fö så är inte nordkorea kommunistiskt och kallar sig inte heller det, det är bara högermedia som tycker att det passar att ljuga om det. Ideologin heter Juche.
"kalleK
jag förstår inte, blev fiskarna arkebuserade för att dem misstänktes för spioneri? och detta eftersom de av misstag hamnade i sydkoreansk vatten? du vet så mycket som att de blev avrättade med all säkerhet men vet inte varför...jag undrar(misstror dig ej) var man kan hitta denna information och vem som konstruerat den?
Vårt ubildningssystem har tydligen misslyckats rejält.
Alternativt har denne debattör sovit sig igenom samtliga samhällskunskapslektioner.
Var finns det demokratiska i Nordkorea?
Möjligen att alla dör på samma sätt om de får en kula i nacken....
Hej Torbjörn!
Jag tar för givet att du är elev på Konstfack och artikeln är en av komponenterna i en större konstinstallation.
Vad du vill säga med ditt alster är dock än så länge höljt i dunkel.
- Kanske att vilken person som helst kan ta sig rätten att devalvera värdet på relativt seriösa debattportaler, såsom Newsmill?
@profandum_vulgus.
Du anför den gamla kålsuparteorin, som vänstern så gärna gör. Den går ut på att västländerna också har demokratiska och rättsliga brister och beter sig illa ibland, vilket ger slutsatsen att alla är lika goda kålsupare. Därmed har vaken USA eller någon annan moralisk rätt att kritisera kommunistdiktaturer.
Det är skicklig retorik men nonsens i verkligheten.
Låt säga att vi tar ifrån en dömd bankrånare hans vapenlicens. Är det då ett moraliskt problem att vi samtidigt låter en älgjägare ha kvar sin licens – trots att han har begått ett trafikbrott? Nej, just det. Och av samma skäl är FN inte inkonsekvent när det låter USA ha kärnvapen men inte Nordkorea.
Ingen är oskyldig. Men vissa är helt enkelt väldigt mycket mer opålitliga än andra.
Tom,
Det är självklart bara ett rykte, precis som den där Sydkoreanska turisten som blev skjuten när hon gick för nära en militärpostering vid stranden. Bara rykten till för att smutskasta den store Kim Jung IL!
Vad är detta för trams? Demokratiska folkrepubliken Korea ÄR en blomstrande industrination!!! Torbjörn Björkman sprider lögner om Demokratiska folkrepubliken Korea och går imperalismens ärenden . Demokratiska folkrepubliken Koreas folk kommer att ställa Torbjörn Björkman tills svars för dessa illasinnade insinueranden.
Jättegulligt!
Karln är ju jättesöt med sin förförande naivitet, samma som man ser hos treåriga grabbar när de tar världen i besittning.
Länder som har "folk" eller "demokrati" i sina officiella namn, VARNING!
Nordkorea är inget undantag och behöver som alla "folkdemokratier" låsa in sina medborgare. Eftersom dessa inte förstår sitt eget bästa så vill de dra.
Långt bort och snabbt.
@ profanum_vulgus
"Om USA, Pakistan, Israel m.fl. skaffar sig kärnvapen så kan man väl inte klaga på att Nordkorea gör samma sak?"
Det är beklagligt att länder skaffar sig kärnvapen men när diktaturer med väldigt oförutsägbara ledare också vill skaffa sig kärnvapen blir man ännu med rädd. Risken att USA skulle använda sina kärnvapen är oerhört liten däremot är risken klart större när en envåldshärskare med längdfobi och patologiska störningar skaffar dem. Vi borde alla se till att stater avvecklar sina kärnvapen istället för att uppmuntra alla andra att också skaffa. Men det håller du förmodligen inte med om utan verkar vara glad över Nordkoreas planer på kärnvapen och du tom rättfärdigar de.
"Sedan är det väl ganska många svenskar som flyr Sverige varje år också, är Sverige också en tokig diktatur där alla sitter i arbetsläger?"
Ska detta föreställa ett försvar för Nordkorea? Det är INGEN som flyr Sverige utan folk flyttar medvetet till tex Spanien eftersom det är bättre klimat där. Att flytta självmant och att fly är inte samma sak, eller vad säger du? Vill du likställa de tiotusentals som försökt fly Nordkorea men blivit skjutna med svenska pensionärer som köper bostäder i Spanien?
"Fö så är inte nordkorea kommunistiskt och kallar sig inte heller det, det är bara högermedia som tycker att det passar att ljuga om det. Ideologin heter Juche."
Vad tycker du att Nordkorea har för styrelseskick? Är de nyliberala kanske? Om man kallar kommunism för att annat ord medför inte att själva konceptet har ändrats. Allt är statligt i Nordkorea och marknadskrafterna är helt satta ur spel, diktaturen bestämmer allt och det råder ingen yttrandefrihet eller pressfrihet. En sann kommunistisk dystopi och inget annat!
Hej Tom.
Här har du en länk om dom nordkoreanska fiskarna.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-522899/North-Korea-executes-22-f...
Efter att ha besökt Sydkorea och gränsområdet i norr (se massor av bilder i mitt bloggarkiv) kan jag inte annat än dra på munnen åt den oerhört naiva beskrivningen av Nordkorea som görs i artikeln. Sanningen är att Sydkorea sänder långtradare efter långtradare till Nordkorea med ris för att lindra svälten. Nordkorea prioriterar att bygga kärnvapen i stället för att köpa mat år sin svältande befolkning. Det är det mest cyniska jag kan tänka mig av en regering.
Torbjörn Björkman måste vara den mest hjärntvättade supportern av Nordkorea i hela Sverige.
Krig är fred!
Frihet är slaveri!
Okunnighet är styrka!
Kim Il Sung ser dig.
Apropå krigföringApropå krigföring...
Kreuger:
Men USA är ju en större skurk än Nordkorea. Enbart övergreppen i Irak (ett av de 50! länder USA bombat sedan andra världskriget) slår vad Nordkorea gjort.
Så du har helt rätt, det är ju de stora skurkarna som man ska ifrån vapenlicensen först.
Freedom:
Nej jag har inte skaffat min bildning från sagan om ringen. Jag kan påpeka att andra är värre skurkar utan att försvara de mindre skurkaktiga. Jag kan också kritisera Nordkorea utan att förfalla åt galen uppenbart påhittad högerpropaganda.
Nordkorea är betydligt mer förutsägbart än t.ex. USA. Vem skulle t.ex. före 2001 kunna förutse att USA skulle angripa sina allierade i Afghanistan?
De där tiotusentals skjutna nordkoreanerna har du ju hittat på själv. Jag kollade på en länk i tråden om några som "flydde" från nordkorea, med allmänna kommunikationsmedel! Verkade mer som att de "flyttade".
Och det var ju argumentet att folk flyttade därifrån som användes som bevis för att Kim Il har brigader av småflickor som han ligger med.
Nordkorea är Jucheistiskt. Vad skulle vara kommunistiskt med det?
Hur har du fått all din insatta kunskap om nordkorea och deras marknadssystem och politiska system? Jag som ändå är intresserad av landet vet mycket lite. Men någonstans mitt emellan den amerikanska och den nordkoreanska propagandan borde det ju vara.
I Vilda svanar av Jung Chang skriver hon att när hon fick kännedom om utlänningar som hyllade Mao, tog hon det som ett tecken på att västerlandet måste vara underbart. Det betydde nämligen att medborgare i västerländska länder inte bara kunde kritisera sin egen regim - en omöjlighet i Maos Kina - det betydde också att de kunde hylla fiender till sitt lands regim – också det en omöjlighet i Maos Kina.
Om nordkoreaner skulle få kännedom om att det i Sverige finns en förening som stödjer regimen i Nordkorea, att den föreningen får skriva artiklar som publiceras online, och som en av Sveriges största dagstidningar länkar till den artikeln via sin internetsida, hoppas jag de nordkoreaner inser samma sak som Jung Chang: att vi i väst har friheter de saknar, som att kritisera sin regim och jag hoppas att de börjar eftersträva dessa friheter.
Att kalla kriget propaganda fortfarande ekar genom hela västvärlden så klart är svårbegripligt.
Är ganska säker på att ingen som kommenterar har någon riktig information om Nordkorea annat än den som har sitt ursprung ur Amerikansk media och än mindre egna erfarenheter av hur landet styrs.
Sedan säger man att det är farligt att en sådan här stat skaffar sig kärnvapen för man kan inte veta hur dess ledare resonerar. Det är sant. Med väldigt få band till världsmarknaden och alltså ett lågt beroende till omvärlden gör att man inte kan kontrollera honom. Men det är väl där skon klämmer..
"Torbjörn Björkman sprider lögner om Demokratiska folkrepubliken Korea och går imperalismens ärenden ."
Det finns bara ett land i världen som idag driver riktigt imperialistisk politik och det är precis samma land som vill att världen ska känna fruktan gentemot Nordkorea, Iran, Afghanistan och tills för några år sedan Irak.
"Risken att USA skulle använda sina kärnvapen är oerhört liten däremot är risken klart större när en envåldshärskare med längdfobi och patologiska störningar skaffar dem."
Den enda nation i världen som använt kärnvapen, två gånger.
Jag menar precis vad baserar du uttalandet på? Att Amerika inte för krig till skillnad från Nordkorea?
Anders E:
Eller så garvar de läppen av sig för din kommentar, som du skrivit utan att veta ett smack om Nordkorea och vad man får och inte får göra där.
profanum_vulgus,
Juche bygger på kommunism. Enda orsaken att Nordkorea har ett eget namn för det är att de inte kom överens med Sovjet. I praktiken är det samma sak som Stalinism.
@KalleK
förstår fortfarande inte att du här skriver att de 20 fiskarna blev avrättade och ger en bild som om det var ett faktum. som jag förstår av artikeln har sydkoreanerna "hört" att de har blivit dödade då de valde att återvända.
och om det är så att, som jag förstår det, varje nordkorean flyr landet så fort de får chansen, varför valde fiskarna att återvända till sitt land? Det är nåt som inte stämmer med artikeln, om man så att säga läser den lite kritiskt men det kanske bara är jag...
http://www.dailymail.co.uk/news/article-522899/North-Korea-executes-22-f...
Torbjörn Björkman kandiderar med sin artikel på Leninpriset? 100000:- är inte dåligt? Kanske han vinner även Peter Englunds Pol-pot pris! Jag önskar bara lycka till!
Vänligen Laszlo
Helt rätt. Nordkorea har bedrivit en förhållandevis ansvarsfull utrikespolitik och inte skickat trupper runt jorden till konstruerade krig. USA däremot har gjort allt detta och mer därtill. Om det finns någon stat på jorden som borde avväpnas så är det USA. Ingen annan stat har till närmelsevis bedrivit en så oansvarig utrikespolitik, varken nu eller i historien. Då räknar jag även in Tyskland. Även om Nordkoreas respekt för mänskliga rättigheter lämnar övrigt att önska så är i alla fall deras utrikespolitik en solskenshistoria jämfört med USAs. Det är helt OK om USA vill att Nordkorea ska lägga ned sitt kärnvapenprogram. Men då får de lägga ned sitt eget först.
Sen kan man titta på hur Nordkorea fått sina kärnvapen. Jo, genom teknik från lättvattenreaktorer som sålts in av en viss Donald Rumsfeld via det inte helt okända bolaget ABB...
http://www.guardian.co.uk/world/2003/may/09/nuclear.northkorea
http://www.youtube.com/watch?v=RsrBBJTXnsU
Den Nordkoreanska kärnprovsprängningen kan i värsta fall leda till tiotusentals människors död och stor materiell förstörelse.
Konsekvensen kommer vi se de närmaste dagarna.
SENAST den 7 MAJ kommer vi få se en stor JORDBÄVNING orsakad av provsprängningen. Har vi tur kommer den ske till havs eller i ett glest befolkat område. Har vi otur kommer den att drabba ett tättbefolkat område och då leda till massdöd och oerhört stort mänskligt lidande.
profanum_vulgus skrev ”Anders E:
Eller så garvar de läppen av sig för din kommentar, som du skrivit utan att veta ett smack om Nordkorea och vad man får och inte får göra där.”
Min ovanstående kommentar är, bortsätt från ett slarvfel, en av de bättre jag har skrivit här, tyvärr verkar du inte förstå den. Att Nordkorea har problem med yttrandefriheten trodde jag vara allmän kunskap, men för att få en källa gick jag in på amnestys hemsida och sökte på Nordkorea:
”Nordkorea
Mänskliga rättigheter – en bristvara
[...]
Yttrandefrihet
Ingen som helst form av opposition tolereras. Varje person som uttrycker en åsikt som går emot det styrande partiets ståndpunkt, riskerar stränga straff och det gör även deras familjer.”*
Det ska i och för sig sägas att den artikeln är skriven 2006. Menar du alltså att det är fel, att nordkoreaner har yttrandefrihet, åsiktsfrihet, m.m.?
* http://www2.amnesty.se/hem.nsf/a59a4c8104f60e6ec12572030074b9c6/98d133d2...
Är artikeln allvarlig, eller ville du bara se om vad som helst gick att få publicerat? Vill ha svar innan jag ens funderar på att skriva en seriös kommentar.
Nordkorea är en nekro-tatur (nekrofil plus diktatur) då statens överhuvud är död men fortfarande sitter som chef - på något sätt. Vilket är rätt komiskt. Kim är bara ordförande, "chairman" som amerikanarna tilltalar honom. När Kim dör och någon av sönerna tar över har vi en hel treenighet likt kristendomen.
...
Artikeln är, om än sorglig på sitt sätt, ett bra exempel på hur ofantligt roligt det kan vara när någon beskriver hemskheter motsatser. Man ska inte vara ytlig men föreningens hemsida fick mig verkligen att sätta i halsen av skratt. För det tackar jag, men annars kan jag bara önska att vi snart befriar denna stackars befolkning.
Anders E och Jonas samt ni andra med skruvarna på rätt ställe. Det är förmodligen fullkomligt meningslöst att argumentera med stalinister. De är uppenbarligen helt förblindade av USA-hat och mörkröd retorik. Det är både ledsamt och facinerande samtidigt.