Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Socialdemokratins framtid

En Löfven-effekt går att tyda i United Minds opinionsmätning som presenteras idag. Ser framtiden ljus ut för S?  Läs (105) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Kvotering

Fyra av tio börsbolag saknar kvinnor i sina ledningsgrupper, visar en rapport från stiftelsen Allbright. Dags för kvotering?  Läs (9) Skriv

LO:s lyxhotell

Foto: Scanpix
Lars Törnman rasar mot att LO:s ordförande låter maken bo gratis på hotell:

Wanja Lundby-Wedins fasoner är en skam för arbetarrörelsen

Har själv varit facklig ordförande i en av Sveriges mest anrika fackföreningar - gruvtolvan - och också ledande kommunpolitiker. Har aldrig ens funderat över att ha med frun på resor som jag har gjort i tjänsten. Har heller aldrig mött någon annan som har haft med sin partner och låtit andra betala delar av familjens kostnader. Det skriver fackföreningsmannen LARS TÖRNMAN efter att Expressen avslöjat att LO:s ordförande låtit maken bo gratis på hotell på arbetarrörelsens bekostnad.


Om författaren

Lars Törnman är fackföreningsman och politiker. Han har bland annat varit kommunalråd i Kiruna.

Skrev inför 1 maj om Wanjas klavertramp i AMF:s styrelse. Tyckte då att hon hade gått alldeles för långt från arbetarrörelsens värdegrund. Upprörande var hennes delaktighet i dåvarande vd:s fallskärm och minst lika pinsam var hennes bortförklaringar om att hon inte fann anledning att rota i pensionsuppgörelsen för att hon hade fått nöjaktiga svar från vd och ordförande. Summan av uppgörelsen fanns årligen i bolagets verksamhetsberättelse och tydligen inte enligt henne på något sätt alarmerande. Först när media uppmärksammade historien började hon själv tycka att summan var hög. Och då var karusellen igång. Hon åkte sedan runt landet och bad om ursäkt och lugnade övriga förbundspampar som många säkerligen själva också lever långt från medlemmarnas moraliska värderingar med att stormen kommer att bedarra. Kraven om avgång skallade runt landet. Även jag tyckte då att hon borde avgå. Och då främst för att hennes trovärdighet i för medlemmarna så viktiga frågor som bonusar och fallskärmar hade för alltid förintats. Hur skulle hon kunna beröra dessa avarter utan att folk direkt tänkte på henne själv som en av dessa samhällets förstörare. Vad jag har förstått har även en av hennes föregångare som LO ordförande Stig Malm tyckt likadant.

Nu har knappt flaggorna från 1 maj hunnits plockats in så står hon där igen. Vad är det för människa som sitter och leder arbetarrörelsen? Kan någon förstå henne efter det som nu har uppdagats? Nog borde väl förra stormen ha väckt henne och påmint henne om sitt uppdrag. Tydligen inte. Nu tror jag att även hennes mest frälsta beskyddare börjar fly henne. Så här kan det inte fortgå. Har själv varit facklig ordförande i en av Sveriges mest anrika fackföreningar - gruvtolvan. Jag har också under många år varit ledande kommunpolitiker. Har under alla dessa år aldrig ens funderat över att ha med frun på någon av alla de resor som jag gjort i tjänsten. Har inte heller någonsin mött någon annan som har haft med sin partner och låtit andra betala delar av familjens kostnader. Det här visar i alla fall för mig att i stort alla inser vikten av att sköta sina förtroendeuppdrag på bästa sätt. Alla utom en enda som egentligen borde vara den som skall föregå som det bästa exemplet, nämligen Wanja Lundby Wedin.

Nu orkar vi inte längre med skiten. Packa ihop dina pinaler och hitta på något annat att försörja din familj med. Förtroendet är förbrukat och kommer inte tillbaka hur mycket Wanja än ber om det.

 






Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/7378

70 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Erik Blatte sa...
Jag sätter en hundring på att Wanja och Mona har avgått inom 2 veckor. Någon som sätter emot?
Permalänk | Anmäl Av: Erik Blatte, 2009-05-10, 19:27

Uppenbarligen hade jag fel

Permalänk | Anmäl #1 Erik Blatte, 2009-05-23, 16:56

"The human beings did not hate Animal Farm any less now that it was prospering; indeed, they hated it more than ever."

Animal Farm

Permalänk | Anmäl #2 E Mattias Bengtsson, 2009-05-23, 17:16

Men det är ju så här socialdemokratin är uppbyggd. Makthavarna står och pekar med hela handen och förklarar med guppande dubbelhakor vitt och brett om "solidaritet" samtidigt som de roffar åt sig på ett sätt som är helt verklighetsfrämmande för dem de påstår sig representera. Att vuxna människor med rösträtt inte har genomskådat detta galopperande hyckleri som pågått i årtionden är inget annat än ett mysterium. Men svenskar i allmänhet är ett räddhågat folk som behöver någon som talar om för dem hur de ska leva, då passar de röda utmärkt in i bilden.

Skillnaden hos moderaterna är att där kommer belöningen efter hårt arbete och uppoffring. Hos sossarna är man berättigad till den utan motprestation.

Permalänk | Anmäl #3 Lurvas, 2009-05-23, 17:28

Heja Törnman!

Jag är politiskt åt höger men jag förstår absolut din irritation över att arbetarna inte har en schysst företrädare. Det är de värda!

Permalänk | Anmäl #4 Mattias E, 2009-05-23, 18:08

Äsch, varför betala själv när någon annan kan göra det. Allt ska ju vara gratis och så skickar man vidare notan till någon annan. Snart ska man inte ens behöva jobba för att få rejält betalt. Men hon kanske inte hade råd?

Permalänk | Anmäl #5 Stenberg, 2009-05-23, 18:13

Instämmer med Mattias E. Röstar höger men är definitivt inte "höginkomsttagare". Släng ut den förlegade vänstern som - liknelsen ovan med Orwell är fantastisk - är passé. Konstigt att inte arbetarrörelsen protesterade massivt under första maj...

Permalänk | Anmäl #6 Tjomme, 2009-05-23, 18:26

Makt korrumperar. Men för all del, giljotinera och tillsätt nya fackpampar tills ni hittar en människa som kan stå emot biologins påtryckningar.

Permalänk | Anmäl #7 Björn Westerberg, 2009-05-23, 18:36

Ja ja desa perssoner förnekar sig aldrig. Nyss varit ute i blåsväder. Tror att dom är så skyddad pga sin maktställning. Nej nu får det fanimej vara nog. Hon är ingen bra representan för arbetarrörelsen, och har aldrig varit. Vi i arbetarröelsen måste rensa utt dessa rötägg, för vår egen skull.

Permalänk | Anmäl #8 Kennetth Jonsson kenneth per, 2009-05-23, 18:59

Makt korrumperar och absolut makt korrumperar absolut.
Att fundera över.

Men, för Sveriges bästa så borde Wanja sitta kvar i LO-toppen, helst på ett livstidsmadat (borde väl gå att greja). Duon Mona-Wanja är det bästa som hänt Sveriges fortsatta intereuropeiska utveckling. Mera av sådant. Här är det inte ens tal om att skjuta sig själv i foten, här gäller det snarare hjärtat.
BRAVO! (eller "brava" som det egentligen heter).

Permalänk | Anmäl #9 Christer, 2009-05-23, 19:02

Varför är ni så upprörda? Alla vet väl att det är så det går till. Har själv varit fackligt aktiv och avnjutit magnifika middagar på b.l.a. Marifreds Värdshus. Allt bekostat av medlemmarna. Så funkar det!

Permalänk | Anmäl #10 Man, 2009-05-23, 19:12

Partipolitik är som att välja mellan pest och kolera - i mitt mer än 68-årade livsperspektiv sett i vart fall, tyvärr tyvärrr... :cry:

Permalänk | Anmäl #11 Josef Boberg, 2009-05-23, 19:20

Mycket finns att vara upprörd över. Men att ta med make/maka på tjänsteresa tycker jag är en självklarhet när det är möjligt. Det är ju ibland enda sättet att få privatliv att fungera för såväl fackpampar som resande tjänstemän. Restid är inte arbetstid. Men väl frånvaro från hemmet.
Har inte Svenska Jante lagen sprungit lite väl långt nu.
Före detta resande och fackpamp.
Erik

Permalänk | Anmäl #12 Erik Aversten, 2009-05-23, 19:23

...och Törnman går som vanligt i de Bonnierägda mediernas ledband.

Permalänk | Anmäl #13 Jens O, 2009-05-23, 19:41

Pamparna vill ha era röster så att de kan fortsätta vara pampar. Rösta inte i EU-valet. Vägra dem era röster. Det är det enda de begriper!

Permalänk | Anmäl #14 Jonte Kasslinger, 2009-05-23, 19:47

Nu är det ju så här hotellverksamheten fungerar tyvärr, och detta fall kan jag inte se att Vanja har gjort något fel.

Om man ska på tjänsteresa och bokar ett rum så vill hotellet oftast ha betalt för hotellrummet. Enligt deras sätt att se på det hela så spelar det ingen roll om man bor en eller två personer på rummet eftersom det är rummet i sig som kostar.

Däremot kan man ha en del att invända mot hotellens snikna affärsidé, nämligen att hyra ut ett standard rum (som oftast rymmer 2 personer) till en person. Och detta utan någon som helst reducering på priset. Det gör de för att de vet att företagen måste betala i vilket fall som helst.

De hyr gladeligen ut ett rum avsett för 2 personer till ett standardpris som inte går att pruta på, även om de vet att endast 1 person ska bo där.

Jag kan inte förstå varför inte Vanjas make (eller annan närstående) skulle kunna nyttja den säng som Vanja (eller arbetsgivaren) faktiskt har betalt för. Möjligen skulle man kunna tänka sig att maken i så fall betalar en liten summa till arbetsgivaren (i detta fall facket) för att ha nyttjat sängplatsen.

Jag reser ofta i mitt arbete och det är guld värt att ibland kunna ha glädjen att ha en familjemedlem med sig. Jag unnar faktiskt Vanja att ha gubben med sig när det ändå i slutändan blir samma pris för rummet oavsett hur många de bor på rummet.

Skatta till viss del som löneförmån? OK det kan man kanske tycka men å andra sidan om man väljer (eller tvingas) att ha ett jobb som medför att man måste vara borta från hemmet och familjen i veckorna, så tycker jag faktiskt att man redan har betalt ett tillräckligt högt pris.

Permalänk | Anmäl #15 Ewa, 2009-05-23, 19:55

Socialism är en form av stöld via skattsedeln. Socialisterna har dock lyckats övertyga sig själva om alltsammans är en form av moral och rättvisa. Faller skenet av moral och rättvisa, avslöjas hela systemet och allt blir bara stöld. Förödande.
Korrupta är dom, de lite klyftigare arbetarungarna, bara dom får chansen, och ju högre dom stiger i graderna, dess då tydligare märks det. SSU ger en bra grund att stå på när det gäller fiffel.

Permalänk | Anmäl #16 Nils, 2009-05-23, 20:24

Hon är en tjuv precis som ALLA andra makthavare i Sverige.

Men skyll er själva nI har valt dom ....

M Gren

Permalänk | Anmäl #17 M gren, 2009-05-23, 20:26

Två fackliga företrädare Wanja och Thomas Gorin, SEKO har idag setts i media.

Gorin har uttalat sig i radion (se deras hemsida) och debatten går hög på bla Flashback och Fria Nyheter.

Jag kommer nu att lämna mitt fackförbund.

Permalänk | Anmäl #18 Bertil, 2009-05-23, 20:37

Det är så sjukt patetiskt, och ändå så ICKE förvånande. Sånt här har ju lite nu och då uppdagats från företrädare inom LO och S toppen.
Ibland stora skandaler, ibland små. Alla brukar bedarra, ofta med andra inom samma topp som går ut och liksom bortförklarar det hela som lite fjantigt att uppröras över. Se bara på Monas bravader under åren.

Och trots detta har denna topp arbetarnas stöd i och med att man helt enkelt röstar på S (Vanja ingår ju även där i VU).
Och det är DET jag tycker det är jävligt märkligt.

När får hederligt folk nog av dessa asgamar som påstår sig stå på "småfolkets sida" och år efter år bedrar sina löften. Alliansens jobbskatteavdrag har gjort mer för låglönearbetarnas inkomster än vad S och LO någonsin gjort i nutida lönepåslag, är inte det ironiskt?

När ska arbetarna begripa att man är inte tvingad att rösta på S p.g.a. att man är arbetare, eller av tradition. Hur fan kan man lägga sin röst av tradition? Är det verkligen så illa att den genomsnittlige arbetaren inte kan tänka med egen skalle, utan måste få hjälp av t.ex. sin fackklubb? LO dessutom...börjar ni fatta sammanhanget??

Jodå, jag är låglöne arbetare dessutom. Också ganska ironiskt, eller hur? Nej, jag röstar inte rött.

Permalänk | Anmäl #19 DogWalker, 2009-05-23, 20:35

Heder år Vanja som gör som alla andra

Permalänk | Anmäl #20 Jan Lindblom, 2009-05-23, 20:46

Tja, åter ett exempel på den kända devisen att "somliga är jämlikare än andra".

Permalänk | Anmäl #21 jens, 2009-05-23, 20:55

Vanja har fått vanor efter flera år då hon umgåtts i styrelserummen. Att så helt sakna förnuft gör att hon förstör för de hon sägs tillhöra rent politiskt.

Permalänk | Anmäl #22 Marängen, 2009-05-23, 21:06

Dom flesta är förbannade på denna typ av gambeteende, men en del menar på att det inte var så farligt; att man ändå måste betala för dubbelrummet fastän man är själv, så varför inte ta med maken, eller att det är synd om den som reser mycket så att denne gott kan unna sig lite extra förmån och ta med sig maken på tjänsteresan.

Problemet ligger inte på ett moraliskt plan dvs. vad som kan tillåtas eller inte. Detta handlar om rättvisa i en modern stat. Skattemyndigheterna jagar sedan 70-talet alla småföretagare i Sverige med blåslampa så att dessa eller deras familjer inte kan nyttja minsta favör ur sitt eget företag. Tjänstebilsreglerna är en snårskog av bestämmelser för att ingen jävel ska kunna köra privat med sin tjänstebil. Skatteregler för på vilket sätt man får lov att dra av företagets kontorsyta med tillhörande kostnader i egen bostad är ett helvete att tillfredställa. Det ska vara egen ingång separat toalett och jag vet inte vad. Det är detta som folk är förbannade på; att vanligt småfolk har hundratals skatteregler att förhålla sig till och vet hut om man sätter ett kommatecken fel i sin deklaration, medans storföretag och olika organisationer har obeskattade förmåner i oändlighet utan att skattemyndigheterna reagerar.

Det sjuka och orättvisa ligger inte i vad folk får lov att göra eller inte, utan det sjuka och orättvisa ligger i att en del är tvungna att följa lagen till minsta pricka medan det verkar som en del människor lite godtycklig gör vad som faller dom in, utan en tanke på moralisk eller laglig skyldighet och alltid klarar sig undan.

Permalänk | Anmäl #23 ad, 2009-05-23, 21:09

Törnman har rätt i det han skriver, men Wanja är inte unik för LO-ledningen eller den socialdemokratiska aristokratin, hon är bara i en del av den kultur som utvecklats i den socialdemokratiska eliten. Vi kan läsa om stiftelser som skall ge lägenheter till utblottade arbetorskor, där bor (s) topparna, industriarbetarna betalar 700 kronor i månaden för att LO topparna skall bo på lyxhotel och äta gåslever, medan de tackar arbetarna för deras generositet. Den vanliga knegarn får hyra stuga i sälen, om han har råd. vad skall LO-ledningen säga till knegarn som betala sin höga medlemsavgift varje månad? Det är inte konstigt att många lämnar facket!

Permalänk | Anmäl #24 Pirat för Fritt internet, 2009-05-23, 21:44

Har ni fullständigt tappat vettet?

Om vederbörande reser i tjänsten, och redan har ett dubbelrum, vem f-n bryr sig om det är hennes man eller hennes älskare eller hennes son, bästa väninna, hunden elller mor som sover i den andra sängen?

För det första kostar det inte någonting extra, och för det andra, om jag hade en högt uppsatt tjänsteman i mitt företag, som reste mycket i tjänsten, skulle jag givetvis tycka det var positivt om han/hon då o då hade med sin andra hälft, en glad och lycklig medarbetare, är en bra medarbetare.

Lägg ner hårklyveriet och häckla pressen som har nyhetstorka (även newsmill, osannolikt lågt!!).

Permalänk | Anmäl #25 John, 2009-05-23, 21:51

Hyckleri hyklera. Dagens Sverige, genomsocialiserat! Visste du inget om Wanjas affärer och alla andra i LO förut TÖRNMAN? Jaså, inte det...........verkligen trovärdigt!
Hur vet jag det? Jo, jag var själv vald styreleseledamot för ett fackförbund och satt med i centrala förhandlingar. Korruption!!!!!!!
Far åt helvete Törnman din djävla hycklare!

Permalänk | Anmäl #26 Quantrill, 2009-05-23, 22:24

Varför klagar ni!
Varför väljer ni i LO en usk. Saknar utbildning, kan inte läsa årsberättelser om vd bonus vad begär ni?
Har man fått sin utbildning på Bommersvik vet man väl att skatteregler och moral gäller de andra. !
wanja är då ändå ett under av intellegens , hon är ju en usk !
Så bevare oss för Måna är ju inte ens det.
men hon brukar väl ta sin familj till ngn ö när det stormar!

Jag tycker i alla fall att Måna skall få några personliga p platser till sig och sin man om hon blir statsminister.

Permalänk | Anmäl #27 viking, 2009-05-23, 23:02

Skäms! Men jo det här var gammalt. Arbetarrörelsen har ofta långt gått över alla de gränser man kan föreställa sig. Vad de säger och vad de gör är långt ifrån samma, det är en läpparnas bekännelse.

Samtidigt. Klart även de ska ha rätt att tjäna pengar. Men hyckla då inte med det!

Hyckla helst inte med politiken heller. Att det inte funkade med arbetslöshetsheten förra gången, trots högkonjunktur, det vet vi. "Jobben kommer" var tomma ord. At ha en återställare nu, tillbaka till samma politik, ni måste väl förstå att det kommer funka bara riktigt illa, nu i lågkonjunktur.

ALI, dom som lades ned nu. Dom satt faktiskt inne med metoder för hur man bäst löser det. Det var väl vad som retade er opposition. De fanns, de hade forskning, de var närmast socialdemokrater allihop, ändå lyssnade inte ni. S körde på den populistiska sidan, vad de trodde gav mest röster. Om politiken gav jobb, mindre viktigt.

Har läst ämnet och lärarna hade mycket roligt åt att jag trodde det var moderater som skapat forskningen. De var ju stone hård S. Men var skitförbannade att ingen lyssnade.

De verkade ha en chef som struntade i vad de kom fram till. Och bara sa ja till allt vad partiledningen förreslog, oavsett. "Jobben kommer" sa han.

Varifrån då?

Genom fler regler? Att skicka Ulvskog till EU-Parlamentet känns ju verkligen som en eloge får lång och trogen tjänst. Miljö, säger hon. Hm. Finns det någonting i henes tidigare liv som pekar på att hon har minsta kunskap om det? Känns som de vill bli av med henne, och hon inte tackar nej till så hög lön.

Pinsamt

Åsa B

Permalänk | Anmäl #28 Åsa Backman, 2009-05-23, 23:08

Wanja Lundby-Wedin och Mona Sahlin är de största tillgångarna Alliansen har! Länge leve det totala moraliska och etiska förfallet inom Vänsterrörelsen. Inget förvånar mig längre...

Permalänk | Anmäl #29 zopzork, 2009-05-23, 23:16

Jag kan bara hålla med John. Det är väl självklart att om man reser i tjänsten så betalar arbetsgivaren för hotellrummet? Lika självklart är det att om det finns plats i rummet så kan man låta valfri person dela detta rum.

För första gången är en nyhet om en politikers "fifflande" faktiskt mindre viktig än vad de senaste deltagarna i Robinson har med sig för personlig sak. Ett nytt lågvattenmärke i debatten.

Permalänk | Anmäl #30 Rickard R, 2009-05-23, 23:18

Detta är ett normalt beteende av nomenklaturan i Stockholm och den består definitivt inte bara av socialdemokrater. Den består av ett frälse av wannabe´s som flyter omkring i tron att de är dem vi andra har att tacka för all utveckling här i landet.

Permalänk | Anmäl #31 Per Andersson, 2009-05-23, 23:33

WANJA LUNDBY-WEDIN AVGÅ NU!

Dina lismande krumbukter har de flesta genomskådat vid det här laget. Jaså, du visste inte att man fick ha med sig maken gratis på fasconabla Riva del Sole på Italiens soliga guldkust.
Vi vet att du är troende kristen. Hur passar de här turneringarna in i bilden som en god facklig chef tycker du?

Permalänk | Anmäl #32 Sanna, 2009-05-23, 23:34

Det är inte sängplatsen det här handlar om. Det är moral och etik, något som saknats i svensk politik i många decennier.

Sossarna skapade systemet där staten tar hand om oss alla.
Vi, folket, lutade oss mot de trygga röda sossepamparna. Inte kunde väl vi tro att de satt och skrattade åt oss i regeringshuset, men det har dom gjort redan på Per-Albins tid.

Korruptionen slog sen igenom även inom näringslivet, som i mångt och mycket styrt och kontrollerat sittande regeringar.

Det har fått till följd att alla som kommer till "köttgrytorna" gör allt för att få behålla sin plats, så gör även Wanja. Inget är mer naturligt för en "pamp".

Jag bor själv i en glesbygdskommun och ser hur korrupta man är redan på den här låga nivån, men tro inte att det är någon skillnad, annat än att beloppen är lägre.

MEN, det viktigaste i den här debatten är ändock att det som gäller är den totala bristen på etik och moral.

I och med att den inte existerar så kan dessa människor t o m klara sig undan vilka brott som helst bara för att de VET att deras kollegor skyddar dom.
Varför? Jo alla känner till varandras lik i garderoberna! Så vilket parti eller företag man tillhör spelar ingen roll.

Köttgrytementaliteten bestämmer i ALLA lägen. Brott lönar sig i Sverige, tyvärr.

Därför är jag personligen glad över att det nu dykt upp 2 st partier som kan röra om ordentligt i dessa grytor (SD & PP).

Jag hoppas av hela mitt hjärta att dessa 2 så olika partier får majoriteten av ALLA röster, både nu inför EU-valet och senare vårt eget avslagna riksdagsval.

Låt skrällarna och nykomlingarna vinna!!!

Permalänk | Anmäl #33 Stig Olsson, 2009-05-24, 00:01

Blir så trött på allt gnäll på sossar fast jag själv röstar på högern.

Avundsjuka och gnäll. Låt vänstermänniskorna ha monopol på sånt.

Permalänk | Anmäl #34 Gunnar Bergquist, 2009-05-24, 03:07

Blir så trött på allt gnäll på sossar fast jag själv röstar på högern.

Avundsjuka och gnäll. Låt vänstermänniskorna ha monopol på sånt.

Permalänk | Anmäl #35 Gunnar Bergquist, 2009-05-24, 03:08

Kan ingen barmhärtig människa fixa den här sidan så man slipper se jocket man skrivit åka flera gånger för att man inte kan fatta att det redan är fixat?

Direkt kränkande!

Permalänk | Anmäl #36 Gunnar Bergquist, 2009-05-24, 03:12

Man kan ju förvänta sig att efter all uppmärksamhet runt AMF-skandalen, skulle hon vara extra noggrann att göra rätt för sig. Att hon ändå trampar över på det här sättet, är ett tecken på att hennes moral och etik helt har upplösts under för många år i den s.k. rörelsens alltför utbredda "roffa åt dig allt du kan"-kultur. Hon HAR faktiskt så här dåligt omdöme! Vilken slutsats man ska dra av det är upp till medlemmarna och inte mig. Men nu har vi fakta.

Permalänk | Anmäl #37 Lasse2, 2009-05-24, 06:32

Egentligen så kan man tycka att det vore ok att göra så här!

Men så länge socialisterna skapat en skattemyndighet som jagar och förtrycker oss småföretagare, så ska samma hårda regler gälla alla, åtala Wanja för skattebrott!

Som småföretagare vågar jag knappt åka på tjänsteresa utan oroas över att skatteverket skall ifrågasätta min tjänsteresa. Min revisor har sagt åt mig att om jag besöker en mässa så ska jag lägga lite broschyrer och annat från mässan som bevis i min bokföring. Om möjligt så åker jag på en vardag, tjänsteresor som går över helgen hatar skatteverket de misstänker direkt att du kan ha fått ut några minuter av privat nöje under resan. Tar alltid ut kontakter så de inte kan titta på kontokortet om man handlar något privat i en butik under tjänsteresan.

Men när det kommer till bidragsrörelsens representanter då kan man säga att man jobbar 3 dagar och 3 dagar ser man sig runt för att lära sig om hur verksamheten fungerar! Tänk om jag kunde säga så till skatten när de frågar, vi såg oss runt i ett par dagar i italien för att se hur det fungerar här nere och få inspiration!, 40% skattetillägg direkt.

Permalänk | Anmäl #38 michael svensson, 2009-05-24, 07:03

jag tror att wanja känner sig lurad igen,hon börjar att fatta att hennes rådgivare vill henne illa ,de sa aldrig till henne att man måste göra rätt för sig,att var och en betalar för sig ,eftersom hon är van att betala med pengar från facket då tror hon att allt är ok,så hon tänker inte avgå nu,nej det finns så mycket pengar att hämta från facket ännu.

Permalänk | Anmäl #39 erasmo bernales, 2009-05-24, 07:14

tror inte att wanja kommer att avgå nu heller ,eftersom LO styrs av en liten grupp som ser att fackets pengar är deras tyvärr.

Permalänk | Anmäl #40 erasmo bernales, 2009-05-24, 07:18

Jag blir mer och mer övertygad om att Sverige är den sista Sovjetstaten.

Permalänk | Anmäl #41 Helena Palén Olofsson, 2009-05-24, 08:02

Jag håller med dig LARS TÖRNMAN,men hur ska man få bukt med dessa parasiter?

Permalänk | Anmäl #42 Farsan Baloo, 2009-05-24, 08:02

När överklassen festar och försöker tysta internet då är det bara piratpartiet som växer,utan fri internet försvinner nog alla kritiska röster,som det här .

Permalänk | Anmäl #43 Stasi-lever, 2009-05-24, 08:11

"Stå emot biologins påtryckningar", det var ta mig fan det dummaste jag har hört! Skulle det vara en ursäkt för att vara en korrupt skurk som de som sitter och styr våra fackföreningar?

Jag var ordförande på heltid i min fackklubb i nästan fyra år. Ofta såg jag förtroendevalda som inte åkte tillbaka till expeditionen när de varit ute på möten som bara tog halva dagen utan istället åkte hem med fullt betalt! Jag åkte alltid tillbaka till min egen expedition, hälsade på en annan medlem som arbetade ensam eller satte mig på avdelningen för att läsa på om eventuella fall vi drev just då.

Det handlar om att ha arbetsmoral och att aldrig glömma varifrån man kommer, då undviker man enkelt korruption. Dessutom handlar det om att våga/orka gå tillbaka till sitt jobb när man har gjort ett par mandatperioder och inte leva som välbetald ombudsman sen, för att sedan ha hela korruption, förlåt, karriärstegen klar.

Uttalandet om biologi säger mer om Björn Westerberg än om hur det faktiskt ligger till.

Permalänk | Anmäl #44 Nicklas Eriksson, 2009-05-24, 08:30

Lurvas! (3e kommentaren) är fantastiskt bra och sammanfattande. Jag behöver inte tillägga någonting :)

Ha det

Permalänk | Anmäl #45 Snake, 2009-05-24, 08:49

Tanten lever i en maktfullkommlig fantasivärld.
Hon har ej heller förstånd att omedelbart ställa sin plats till förfogande.

Permalänk | Anmäl #46 AquaVera, 2009-05-24, 09:09

Hur har hon tid att ägna sex arbetsdagar om året att leda ett litet hotell i Italien när hon har hela LO att ta hand om?
Hur prioriterar hon?

Permalänk | Anmäl #47 Jimmy H., 2009-05-24, 09:08

Det finns några kommentarar på temat att om man hyr ett dubbelrum så betalar man oiavsett om en eller två bor i det. Har ni som skriver det läst artikeln i Expressen?

Det står tydligt att hon bara bott i dubbelrum för hon trodde inte det fanns enkelrum. Anläggningschefen får sufflera och säger att det visst finns 15 enkelrum.

Frågan uppstår ju dock då: Hon sitter i styrelsen, från 4900 Euro/år för besväret och åker minst en gång om året till anläggningen för att se hur det fungerar i verkligheten. Det har hon gjort sedan 2001! Jag får då säga att hon har studerat verksamheten väldigt noga!

Att hon inte fattar förmånsregler är ju skam, Hon har väl som facklig företrädare diskuterat avtal utan och innan. Förmåner är ju en del av ersättningarna så sådant borde hon ha funderat över förr. Men varför äger LO mfl en semesteranläggning? För att medlemmarna ska kunna åka på semester? Yeah right!

I denna stund saknar jag Anders Isaksson med sin kritik av den politiska klassen. Han antingen vrider sig i sin grav eller så skrattar han uppgivet åt att garnityuret på arbetartoppen kan sko sig på medlemmarna.

Permalänk | Anmäl #48 Tobbe, 2009-05-24, 09:40

Tänk vad MÄNNISKOR GLÖMMER snabbt!

Kommer väl ihåg början av 70talet då SOSSERIET tillsammans med LO skulle ta över allt inom MYNDIGHETER - LAGSTIFTANDE FÖRSMLINGAR och dessutom LÖNTAGARFONDER.
Horhusen i Stockholm och PORRKLUBBARNA var tilldragande och inte ett besök som "förtroendevald" i stan, utan obligatoriska NATTKLUBBSdito.
Vem kommer inte ihåg "HasseTransport" och hans besök på SAFS hotell i Spanien? Något som maktens herremän inom rörelsen blåste upp för att få bort den på den tidens "bästa och SÄKRASTE" fackpamp som trots alla brister troligen var den minst besudlade, men den som slogs för sina medlemmar.

DAGENS fackliga företrädare är resultatet av 70talets "aktiviteter" då man var på väg mot ett KOMMUNISTSAMHÄLLE av sällan skådat slag.
Valförlusten 1976 blev räddningen, lika väl som sista valet då ALLIANSEN tog över.

Vem som är lite insatt i det FACKLIGA och SOSSERIETS aktiviteter de senaste 40 åren, har kunnat undgå verkligheten och VEM som är ansvariga för samhällsutvecklingen?

Själv har jag länge väntat på det "stålbad" vi nu går igenom och har man läst BIOGRAFIN: "EnsamVargen" om Fredrik Reinfelths engagemang och personlighet, så förstår man att han blev vår räddning! Åren före honom kan vi alla tacka Göran Persson för hans insatser.
Vi som varit med under många år och följt, upplevt verkligheten, ska vara tacksamma för ALLIANSREGERINGENS medvetna, KUNNIGA insatser för SVENSKA FOLKETS bästa!
Wanja Lundby Wedin är inget annat än ohyggligt falsk människa som omedvetet (medvetet) är det största exemplet på vad "En Nyttig Idiot" är för något. Det dräller av småpåvar i detta land som har henne som förebild. Allvarligt, mycket allvarligt om inte massmedia och medvetna medlemmar nu tar kommandot inom FACKFÖRENINGAR och inom politiken.
Det ser mörkt ut för Svensk Fackföreningsrörelse och därtill den EUROPEISKA som lär ha "En Nyttig Idiot" som Ordföranden!

Permalänk | Anmäl #49 KarlBertil Jonsson, 2009-05-24, 09:45

Tänk vad MÄNNISKOR GLÖMMER snabbt!

Kommer väl ihåg början av 70talet då SOSSERIET tillsammans med LO skulle ta över allt inom MYNDIGHETER - LAGSTIFTANDE FÖRSMLINGAR och dessutom LÖNTAGARFONDER.
Horhusen i Stockholm och PORRKLUBBARNA var tilldragande och inte ett besök som "förtroendevald" i stan, utan obligatoriska NATTKLUBBSdito.
Vem kommer inte ihåg "HasseTransport" och hans besök på SAFS hotell i Spanien? Något som maktens herremän inom rörelsen blåste upp för att få bort den på den tidens "bästa och SÄKRASTE" fackpamp som trots alla brister troligen var den minst besudlade, men den som slogs för sina medlemmar.

DAGENS fackliga företrädare är resultatet av 70talets "aktiviteter" då man var på väg mot ett KOMMUNISTSAMHÄLLE av sällan skådat slag.
Valförlusten 1976 blev räddningen, lika väl som sista valet då ALLIANSEN tog över.

Vem som är lite insatt i det FACKLIGA och SOSSERIETS aktiviteter de senaste 40 åren, har kunnat undgå verkligheten och VEM som är ansvariga för samhällsutvecklingen?

Själv har jag länge väntat på det "stålbad" vi nu går igenom och har man läst BIOGRAFIN: "EnsamVargen" om Fredrik Reinfelths engagemang och personlighet, så förstår man att han blev vår räddning! Åren före honom kan vi alla tacka Göran Persson för hans insatser.
Vi som varit med under många år och följt, upplevt verkligheten, ska vara tacksamma för ALLIANSREGERINGENS medvetna, KUNNIGA insatser för SVENSKA FOLKETS bästa!
Wanja Lundby Wedin är inget annat än ohyggligt falsk människa som omedvetet (medvetet) är det största exemplet på vad "En Nyttig Idiot" är för något. Det dräller av småpåvar i detta land som har henne som förebild. Allvarligt, mycket allvarligt om inte massmedia och medvetna medlemmar nu tar kommandot inom FACKFÖRENINGAR och inom politiken.
Det ser mörkt ut för Svensk Fackföreningsrörelse och därtill den EUROPEISKA som lär ha "En Nyttig Idiot" som Ordföranden!

Permalänk | Anmäl #50 KarlBertil Jonsson, 2009-05-24, 09:53


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.