Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

Partipiska

Foto: scanpix
Anne-Marie Pålsson, m:

"Meningslöst att vara riksdagsledamot i moderaterna"

Jag tycker inte att det är meningsfullt att verka i riksdagen under nuvarande omständigheter. Riksdagen fungerar inte på det sättet jag förväntat mig. Partiledningarna bestämmer allt och utrymmet för oss ledamöter att representera våra väljare är obefintligt. Det skriver moderaternas Anne-Marie Pålsson som idag meddelar att hon inte ställer upp för omval.



Om författaren

Anne-Marie Pålsson är nationalekonom och arbetade tidigare vid Lunds universitet. Hon har varit riksdagsledamot sen 2002.

Idag har jag till den moderata valberedningen i Skåne meddelat att jag inte vill kandidera till riksdagsvalet 2010. Med nästa år har jag gjort 8 år av politisk värnplikt.

Det har varit minst sagt händelserika och stimulerande år. På nära håll har jag haft förmånen att få uppleva politikens och politikernas villkor och hur de stolta parollerna i vår grundlag om demokrati och folkstyre omsatts till praktisk politik.

Jag har gjort det bästa för att leva upp till era förväntningar. Kanske har jag inte alltid lyckats men min ambition har varit att agera i ert intresse och den ambitionen har jag ännu drygt 1½ år.

Mot bakgrund av de villkor som gäller för riksdagsarbetet anser jag emellertid inte att det är meningsfullt att representera er i rikets högsta beslutande organ ännu en mandatperiod.

Den uppgift som våra grundlagsfädrar gett riksdagen som folkets främste representant - som lagstiftare och kontrollant av makten - har nämligen inte många likheter med verkligheten.

Istället har riksdagen med dess ledamöter underordnat sig partiernas och/eller regeringens vilja beroende på majoritetsförhållandena. Mycket sällan vågar eller vill någon ledamot agera självständigt och öppet hävda och försvara riksdagens ställning eller sina väljares intressen mot partiledningens uppfattning. Trist och allvarligt ty riksdagen utgör ju hjärtat i den svenska demokratin.

Att vi underkastat oss regeringens vilja är illa - mera problematiskt är dock att vi också underkastat oss partiets. Det är ju inte partiets tjänstemän som av väljarna utkrävs ansvar, utan vi valda. I konsekvensens namn borde ju också vi själva fått avgöra hur vi vill besluta - men det så är det alltså inte.

Varför det har blivit så är inte alldeles enkelt att avgöra. En rad faktorer samverkar. Partierna förfogar över pengarna. Också de ekonomiska medel som avsätts av våra skattepengar för att underlätta riksdagsledamöternas arbete betalas till partierna. Den ordning som gäller i de flesta civiliserade länderna - att de ekonomiska medlen betalas direkt till parlamentarikern - gäller sålunda inte Sverige.

Genom att utbetalningen sker till partierna och inte till riksdagsgrupperna undgås därtill all granskning. Också i detta avseende avviker Sverige dramatiskt från omvärlden. Regel för andra länder är att de parlamentariska grupperna är egna juridiska organisationer med särskilt regelverk. En sådan författningsreglering saknas alltså i Sverige och med det blir det helt omöjligt för utomstående att granska och kontrollera den verksamhet som bedrivs där.

Partiet ansvarar för de viktiga utnämningarna. Den som vill något gör sålunda klokt i att gå i takt med partiledningen snarare än att tillvarata sina uppdragsgivares intressen. I annat fall uteblir belöningarna.

Inte ens den person som skall leda gruppen och representera oss i olika spörsmål inklusive vilken uppfattning vi skall ha i viktiga frågor - gruppledaren - utses av riksdagsgruppen utan av partiledaren. I regeringsställning är detta konstitutionellt sett en mycket intressant ordning. Den som skall bli granskad utser den som skall leda de som granskar!

Partiet sätter också dagordningen - ett mycket viktigt instrument i makthänseende - och befinner sig därför alltid steget före riksdagsgruppen.

Istället för att fungera som ett självständigt organ har riksdagsgrupperna mest kommit att fungera som ett dotterbolag till sitt respektive parti. Min uppgift som ledamot blir därefter - ambassadörens eller försäljarens. Som företrädare för regeringsunderlaget förväntas jag därtill att utan knot se till att regeringens förslag "baxas" igenom riksdagen. Detta åtminstone om jag skall tro på en av allianspartiernas ledare.

Att det inte ingick bland våra normala uppgifter att vara med och utforma politiken stod klart för mig på ett tidigt stadium. Tråkigt för oss i riksdagen men i grunden inte alls konstigt. Regeringen är ju det verkställande organet och riksdagens uppgift är att ta ställning till regeringens förslag - inte att hitta på egna förslag.

Kvar återstår dock den mest centrala funktionen - den att granska och kontrollera regeringsmakten. Men den uppgiften tar riksdagens ledamöter mycket lätt på - särskilt i majoritetsställning.

Vi tolererar i stort allt från regeringens sida. Visst skall vi vara lojala mot regeringen och det är vi också, men det betyder inte att vi skall acceptera konstitutionella övertramp från statsrådens sida eller när de agerar med missaktning mot riksdagen.

För mig är det en självklarhet att skilja mellan innehåll och form. Oenighet i enskilda sakfrågor, betyder inte att vi också måste vara oeniga i vår syn på hur riksdagen skall behandlas.

Istället borde att alla ledamöter i riksdagen enas i sitt försvar av riksdagens ställning. Så har jag tänkt och så har jag agerat när jag ansett det nödvändigt.

Men sorgligt nog tycks viljan att följa partilinjen vara starkare än viljan att följa grundlagen och regeringen försvaras energiskt av riksdagsmajoriteten i alla lägen oavsett vad som förevarit.

Lagrådets yttranden - som kan ses som en granskning utifrån grundlagens tankar - följs i det fall passar regeringen i annat fall lämnas synpunkterna därhän. Och riksdagsmajoriteten tiger.

Riksrevisionens granskningsrapporter behandlas med ett förstrött intresse och KU:s utfrågningar verkar mest ha blivit ett massmedialt jippo för oppositionen.

Information som lämnas till riksdagen kan vara undermålig utan att detta påtalas. Ibland händer det att vi inte får någon information alls utöver den som ges på DN Debatt och i värsta fall vet berörda intresseorganisationer mera och på ett tidigare stadium än vi i riksdagen.

Men vi tiger och många lider i det tysta. Oppositionen klagar naturligtvis högljutt, men vad hjälper det så länge som deras kritik inte omfamnas av en majoritet lämnas kritiken därhän.

Jag tycker inte att det är meningsfullt att verka under dessa omständigheter. Riksdagen fungerar inte på det sättet jag förväntat mig. Därför var beslutet att inte stå till förfogande ännu en period inte svårt att ta. Perspektivet att avsluta min långa yrkeskarriär som försäljare av idéer som andra format tedde sig helt enkelt inte som särskilt lockande.

Men det har varit ett privilegium att få ha varit med på denna resa. Väljarnas förtroende är jag mycket stolt över. Och vad jag skall göra efter september 2010 vet jag inte - men någon "fallskärm" lär skattekollektivet inte behöva betala ut mig. Mitt beslut att behålla mina icke politiska uppdrag under åren i riksdagen, har resulterat gjort att jag fortfarande besitter ett visst mått av attraktivitet på arbetsmarknaden. Hur stort det sedan är återstår att se.

























Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/7300

109 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Ja vad hände egentligen med de gamla moderaterna, har de alla hoppat från ättestupan..det är så tyst... Ska moderaterna också kapas av nyliberalerna? I ungdomsförbundet är det naturligtvis redan så.

Permalänk | Anmäl #1 Calle Bengtsson, 2009-05-21, 15:57

Äntligen en rakryggad politiker som vågar ta bladet från munnen.
Knappast någon av riksdagsledamöterna ansersig representera väljarna uta majoriteten anser att de representerar ett parti.
Riksadagen har blivit ett slags gisslan för och alibi för beslut som fattas av den inre kretsen i partiernas ledningsgrupper.
Vill vi ha ett livaktigt politiskt liv måste det bli ett stopp för att rösta enligtpartilinjen.

Permalänk | Anmäl #2 Lars, 2009-05-21, 16:06

Welcome to the club Anne-Marie!

Jag var moderat ledamot av kommunfullmäktige när de nya moderaterna lanserades och såg vartåt det barkade. Ställde heller inte upp för omval.

Allt i det nya moderaterna styrs av trojkan Reinfeldt, Borg, Littorin och Schlingman. Övriga är väskdängare.

Se bara på valet till EU-parlamentet. Trojkan har gjort en att-göra-lista till de moderata kandidaterna. Bara att verkställa och rapportera tillbaks till ledningen. Det individuella utrymmet är minimalt.

Det har nu samlats så många moderata avhoppare att det finns utrymme för ett nytt liberalkonservativt parti i Sverige.

Permalänk | Anmäl #3 Gunnar, 2009-05-21, 16:20

Bryt då mot partidisciplinmetoden i voteringar när så anses motiverat utifrån väljarunderlaget, och verka för ett valsystem med majoritetsval i enmansvalkretar.

Permalänk | Anmäl #4 E Mattias Bengtsson, 2009-05-21, 16:40

Du bekräftar en bild många har målat upp och helt plötsligt tycks M och övriga allianspartier stå med byxorna nere. Vem minns inte rabaldret i samband med FRA-lagens genomröstande? Vi är många som inte glömmer.

Dags att förnya politiken och det första steget är att skicka ner minst två representanter för Piratpartiet till Bryssel. Sedan tar vi tag i riksdagsfrågan till 2010, då blir det andra bullar av!

Permalänk | Anmäl #5 Nypirat, 2009-05-21, 16:55

Hm, 2 perioder är minimum som krävs för riksdagspension resten av livet, eller hur?

Permalänk | Anmäl #6 Martin A, 2009-05-21, 17:08

Är inte en riksdagsplats en fantastisk plattform för att göra något åt detta? Jag önskar fler självständiga och rakryggade riksdagspolitiker och tycker du borde sitta kvar just för att du vill förändra.

Permalänk | Anmäl #7 Johan Y, 2009-05-21, 17:11

Pålssons inlägg belyser med all skärpa behovet av ett reformarbete av det svenska partisystemet. Rösta på Piratpartiet!

Permalänk | Anmäl #8 yastory, 2009-05-21, 17:19

Låter som snudd på parlamentarisk diktatur..

Tyvärr så struntar de nog fullständigt i om någon hoppar av i protest, det vore bättre att stå på dig och inte ge inte upp i första hand om det är möjligt annars kommer hjulen bara snurra på som förut utan förändring. Det finns nog även ett stort intresse bland väljarna och kanske även partimedlemmarna kring ett nytt reformparti... Gäller bara komma överens om sakfrågorna.

Permalänk | Anmäl #9 Mike Nilson, 2009-05-21, 17:16

Jag köper inte resonemanget. Som riksdagsledamot har hon ingen pistol riktad mot sig utan kan rösta med eller emot sitt parti som hon vill. Det kanske kan vara skadligt för hennes karriär så klart, men om alla röstade efter övertygelse istället för partipiska skulle systemet snart fungera bättre igen. Krokodiltårar med andra ord. Jag tycker inte hon varit rakryggad och jag tycker inte synd om henne.

Permalänk | Anmäl #10 Daniel S, 2009-05-21, 17:32

Rakryggat, välmotiverat och sant. En eloge från mig.

Permalänk | Anmäl #11 Numera piratpartiet, 2009-05-21, 17:36

Jag tycker att, har man blivit vald att representera en för en viss politik så skall man ju stå för den, det gäller alla politiska intressen även som moderat. Då skall man inte svaja hit och dit som en politisk vilde. Som moderat blir man oerhört besviken att inte ens moderata åsikter kommer fram genom dig. Det är ju därför man väljer representanter för en viss politik och inte för en enskilds åsikter .
Undertecknad
Rune

Permalänk | Anmäl #12 Rune Tedblad, 2009-05-21, 17:40

Har anat ett pyrande missnöje lite varstans inom moderaterna. Äntligen talar någon ut. Tack!

Permalänk | Anmäl #13 Nils2, 2009-05-21, 17:49

Anne-Marie, när du, som en av de få ledamöterna som har en egen ryggrad lämnar riksdagen pga. att landets styrning har blivit för odemokratisk, är vi riktigt illa ute!

Som tidigare påpekats, varför skall en riksdagsledamot överhuvudtaget lägga ned någon tid på att skaffa insikt i dom frågor h*n röstar på, när partitoppen ändå kommer att komma ut med en stallorder hur röstningen skall utföras?

Vad kallar man ett sådant land?

Permalänk | Anmäl #14 Sjöholm, 2009-05-21, 17:49

Bra talat! Detta var det bästa jag läst på hela veckan; det skänker visst hopp.

Permalänk | Anmäl #15 Mikael, 2009-05-21, 18:01

Gäller inte endast moderaterna utan alla partier styrs av en trojka
som bestämmer, övriga är bara knapptryckare på order. Är detta demokrati?

Permalänk | Anmäl #16 Kryckan, 2009-05-21, 18:04

Ett avhopp och en artikel på newmill glöms snabbt. Effektivare hade varit att stanna kvar i riksdagen, men rösta självständigt.

Permalänk | Anmäl #17 Tomas Evaeus, 2009-05-21, 18:05

1) Jag uppfattar rubriken som missvisande. Din kritik gäller inte endast moderaterna, den är generell.
2) Jag håller inte med dig. När jag röstar i riksdagsval, så röstar jag i första hand på parti, inte person.
3) En riksdagsman kan agera i sitt parti, i riksdagsgruppen osv för att få gehör för sin uppfattning. Du ger upp alldeles för lätt.

Permalänk | Anmäl #18 nestor, 2009-05-21, 18:08

Att det är lågt i tak i nya moderaterna är ingen nyhet men så måste det kanske vara när ett helt parti blir kidnappat av ett gäng makthungriga ickemoderater! Reinfeldts utskällning av sin riksdagsgrupp när några vågade andas om att de inte gillade FRA-lagen säger väl allt! Men med två bruna hundögon som enda tillgång blir man framknuffad av Borg & Schlingmann som driver något typ av sossarna light! Jag röstade på dem i 30 år - nu blir det PIRATPARTIET!!

Permalänk | Anmäl #19 AndersS08, 2009-05-21, 18:16

Ja, så är vi där igen. Partipiskan d v s den inre kretsen eller den
självutnämnda eliten styr Sverige. De så kallade allianserna kräver detta för att man inte utåt vågar utstråla den minsta skiljaktighet, vilket är godbitar både för både press och politiska
motståndare. Det är för dåligt att så är det tyvärr över hela linjen.
Inte i minsta småsak får de enskilda riksdagsmännen visa på
egna initiativ. I övrigt styr EU och på samma sätt via sina s k
kommissionärer och marknaden allt över huvudet på medborgarna. Vadå demokrati. Visst förstår man den enskilde
väljaren som är helt bortkollrad lägger sig på soffelocket när det
kommer till det stundande EU-valet som vi har inpå knutarna och
alltmer struntar i vilket när det kommer till riksdagsvalen.

Permalänk | Anmäl #20 Butte Rix, 2009-05-21, 18:29

Det är bra att du berättar detta, Anne-Marie Pålsson.
Visa nu allvaret bakom anklagelser om "konstitutionella övertramp från statsrådens sida eller när de agerar med missaktning mot riksdagen" - påpeka dessa på rikdagsgolvet, när de händer!
Detta gäller även övriga anklagelser. Påpeka offentligt just vilka frågor du uppmanas 'baxa utan knot'.
Det finns en sak du inte nämner i artikeln: ingen kan tvinga riksdagsmännen formellt. Du och dina kollegor kan utan hinder berätta om allt detta. Så passa på, den tid som är kvar.
Du kanske även kan bilda en protestgrupp tillsammans med t ex Federley, och med alla de riksdagsmän som är överkörda och kritiska mot de vansinniga inskränkningar av friheten som de borgerliga genomfört det senaste året. För det är faktiskt ni som har den formella makten.

Permalänk | Anmäl #21 Mats Forssblad, 2009-05-21, 18:33

Jaha ytterligare en som skall bedra skattebetlarna med sin livstids pention.

Eller kanske har du fått någon ny lyxtjänst på någon ny myndighet?

M Gren

Permalänk | Anmäl #22 M gren, 2009-05-21, 18:44

hallå, jag är verkligen inte moderat men detta handlar om ALLA partier!!!! jag har oxå varit med lite i kommunpolitik och man märkte ju hur sossarna gick i ledband (jag var med i mp, där var väl ganska bra då på 80 o 90 talet, vet ej nu)

Detta är ju en hyperviktig demokratifråga som jag tycker det är väldigt bra att Ann-Marie säger ifrån om!!!!!!!!

Permalänk | Anmäl #24 Mantram, 2009-05-21, 18:54

Jag förstår inte ditt problem, tyvärr. Kanon att du berättar hur du uppfattar det och det enda sättet att göra något åt det är genom att ------- sitta i riksdagen och trycka som Du själv vill. Att ta strid och kanske bilda allianser med andra partiers kandidater som tycker samma sak.
Jag håller med dig i din beskrivning och tycker inte den beskriver en god demokrati med gör detta till en valfråga och driv den i Ditt personval. Vem ska man annars rösta på? Förresten är det väl det vi svarar på i stundande EU val genom lågt valdeltagande. Och till vilken nytta för även om bara 30% röstar blir alla platser besatta. Du har möjligheten att påverka(som riksdagsledamot) och ger mig möjlighet (som väljare) att tro på något om du ställer upp i valet igen.

Permalänk | Anmäl #25 Göran N, 2009-05-21, 19:02

"Det har nu samlats så många moderata avhoppare att det finns utrymme för ett nytt liberalkonservativt parti i Sverige."

Slå era påsar ihop med Sd, det vore det bästa som kunde hända Sverige. Eller konkurera ur Sd med liknande frågeställningar, men med er bättre mognad.

Permalänk | Anmäl #26 Calle Bengtsson, 2009-05-21, 19:10

En kul ide eller en del av en lösning?

En Remissnämnd [RN] med oberoende aktiva jurister.

En helt opolitisk nämnd vars uppgift är att bedöma lagförslag i relation med övriga lagda/föreslagna lagar samt med hänsyn till integritets och
resursfrågor samt EU konventioner enligt strikta kriterier.

Denna tänkta nämnd föreslås att sköta all remisshantering samt ha rätten att lägga till remissinstanser vid behov.

En tänkt arbetsgång:

-Lagförslag med önskade remissinstanser lämnas in till RN av förslagställaren.

-RN analyserar förslaget och kan i förekommande fall vända sig till externa experter, t.ex Riksrevisionen för rådfrågning.

-När lagförslaget fyller RN's kriterier, skickas det ut på remiss.

-RN sammanfattar remiss svaren och lämnar sitt tvingande utlåtande till förslagställaren.

Läs gärna remissvaret för FRA 2.0 från Advokatsamfundet, det är en total sågning av lagförslaget, det borde finnas ett filter för att inte uppta remissinstansernas resurser i onödan!

Vill vi ha en massa Ombudsmän som skall mildra dåliga lagars effekter, vilket de flesta partier nu går ut med?

Permalänk | Anmäl #27 Sjöholm, 2009-05-21, 19:12

Mats Forssblad: "de vansinniga inskränkningar av friheten som de borgerliga genomfört det senaste året".

Det finns ett säkert bra ordspråk att man inte ska bemöta troll, men det är bra om du konkretiserar frihetsinskränkningen för mig (jag tror nämligen att alla måste bemötas i debatter). FRA betyder verkligen ingen frihetsinskränkning för mig. Den lagen stärker min integritet på ett sätt som inte andra länder som fiskar data på samma sätt gör.

Den enda frihetsinskränkning jag upplevt senaste året har med åsiktsfrihet att göra och att man med fel åsikter stigmatiseras. Dels beträffande invandring och islamisering och dels beträffande klimatfrågan. I klimatfrågan diskuterade vi här, och du skrev detta efter ett inlägg som hade sakliga argument:

"Varför någon skulle vara så rabiat och demagogiskt mot detta [vindkraft] tyder på att något slagit slint i skallen."

-
Magnus A

Permalänk | Anmäl #28 Magnus A, 2009-05-21, 19:15

Det är sannolikt meningslöst att vara riksdagsledamot i de flesta partierna. Jag minns inte minst de socialdemokratiska företrädarna för Jämtland som inte röstade mot nedläggningen av förbanden i Östersund med motiveringen att det inte hade någon praktisk betydelse, detta trots att de var emot nedläggningen och att den hade stor betydelse för deras väljare.
Det svenska demokratiska systemet har stort behov av förnyelse, ett steg i rätt riktning vore att införa person istället för partival till såväl riksdag som kommuner.

Permalänk | Anmäl #29 giraffen, 2009-05-21, 19:15

Bra skrivet!
Detta är anledningen till att jag aldrig engagerat mig i ett politiskt parti trots ett stort politiskt intresse; för om man gör det så måste man agera svansviftande nickedocka åt partiledningen, och inte som en självständigt tänkande individ som kan påverka utifrån sina egna övertygelser och idéer. Det är dags att den svenska kohandlande halvdemokratin ifrågasätts på allvar!

Permalänk | Anmäl #30 Stefan Andersson, 2009-05-21, 19:27

Det var intressant läsning, men skriven på anmärkningsvärt dålig svenska!

Gösta

Permalänk | Anmäl #31 Gösta (Edholm), 2009-05-21, 19:37

Detta trista gäller ju alla partier och rubriksättnigen visar att hon inte satt denna själv , om man läser det övriga!

Permalänk | Anmäl #32 SL, 2009-05-21, 19:42

Detta inger ett visst hopp, eftersom det är så att det uppenbarligen finns åtminstone en individ med ryggraden i behåll inom dessa kretsar. Vilket innebär att det möjligen kan finnas fler som är beredda att reformera detta fullkomligt idiotiska system av politrucker och antidemokratiskt verkande partistrukturer.

Permalänk | Anmäl #33 Carl Norberg, 2009-05-21, 19:57

Heder åt dig. Rakryggat.

Permalänk | Anmäl #34 larsa, 2009-05-21, 19:56

Jo, allt stämmer ju givetvis vilket är en larmrapport om demokratin.
Men varför följde du - efter vad jag förstår - själv partipiskan och röstade ja till ratificeringen av Lissabonfördraget. Det är ju en katastrof.
Det och detta avskedsbrev till demokratin gör att man faktiskt fasar för framtiden. Vi har ju ingen demokrati längre.
Det känns som demokratin har blivit kapad - och hur kan det komma sig att man röstat igenom alla dessa odemokratiska antiterrorlagar - riksdagen fick väl knappt dokumenten översatta förrän det skulle stiftas lagas lagar. Verkligen obehagligt.

Permalänk | Anmäl #35 Nemokrati, 2009-05-21, 19:58

Vi såg ju hur självständiga våra politiker var vid FRA omröstningen, påminde om skolan med mobbare, offer och gnällspikar. Vill ingen stå på sig så är det väl lika bra att vi har lika många i riksdag som vi har partier och så kan de få olika många poäng de kan använda för omröstningen.

Permalänk | Anmäl #36 Carn, 2009-05-21, 20:18

Magnus A,

Forsblad kan lika bra ha menat privatpolislagen IPRED

När det gäller FRA lagen så övervakas trafiken på nätet av datorer med sökprogram som inget annat syfte har än att ständigt övervaka det svenska nätet dygnet runt och hitta säkerhetsfall. Om man gillar den typen av utveckling och känner sig tryggare av att militären och säkerhetstjänsten övervakar alla på internet då är det inte så mycket att diskutera. Däremot om man tycker det är fel med ett militärt övervakningssamhälle som påminner om KGB STASI Gestapo övervakning så är man emot det.

Svårare än så är det inte.

Permalänk | Anmäl #37 Mike Nilson, 2009-05-21, 20:24

Flera av kommentarerna till A.M Pålssons inlägg röjer tyvärr bristande kunskap och insyn.

1. Majoritetsval i enmansvalkretsar kunde vara en väg för att lätta något på den slaviska partikopplingen. Den senaste grundlagsutredningen avstod dock framför allt därför att småpartierna motsätter sig för allt vad tygen håller. De skulle nämligen riskera att utraderas.
2. Partiernas toppstyrning sträcker sig även över nomineringskommittéer o motsv. Den som för ofta röstar efter eget samvete och egen övertygelse - och inte andras - får kanske inte tillfälle att bli omnominerad för en ny period, trots att vederbörande kanske i längden vore nyttigare för en del sakfrågor, demokratin och det kritiska tänkandet än oreflekterade, osjälvständiga och räddhågade "ja-sägar-karriärister".
3. Pålsson har god insikt, är en god demokrat och sätter träffsäkert fingret på flera ömma punkter som kräver bot och bättring om vi ska utveckla och förfina våra demokratiska arbetsformer.

Permalänk | Anmäl #38 Observer, 2009-05-21, 20:29

Magnus A, med "inskränkningar av friheten" syftar jag på FRA, Ipred och en rad andra lagar. Mina åsikter om detta återfinns i många andra diskussioner här på Newsmill, så jag utvecklar det inte mer på denna sida, utan förutsätter det bekant.

Permalänk | Anmäl #39 Mats Forssblad, 2009-05-21, 20:35

Allt det du säger är väl känt för var och en som orkar studera hur riksdagen arbetar i Sverige. "All offentlig makt utgår från folket"? Jo, pyttsan! Inte i bananmonarkin Sverige. Vi kommer allt längre och längre ifrån något som kan likna Montesquieus idéer om maktdelning. Men den som har makten föredrar naturligtvis maktkoncentration...

Permalänk | Anmäl #40 Oldtimer, 2009-05-21, 20:36

Flera av kommentarerna till A-M Pålssons artikel röjer tyvärr bristande kunskap och/eller insikt.

1. Majoritetsval i enmansvalkretsar vore ett, av flera, sätt att i någon mån distansera sig från den starka partikopplingen. Den senaste grundlagsutredningen avstod dock från att föreslå något sådant, framför allt därför att småpartierna värjer sig mot detta för allt vad tygen håller. Ett sådant valsystem skulle nämligen i hög grad hota deras existens.
2. Partiernas toppstyrning når även nomineringskommittéer inom partiorganisationen. Den ledamot som envisas med att både nu och då rösta efter eget samvete och egen övertygelse - snarare än efter andras - löper risken att inte bli omnominerad för en ny mandatperiod, trots att vederbörande kanske i längden vore nyttigare för vissa sakfrågor, demokratin och den kritiska eftertänksamheten än den beställsamt oreflekterade, osjälvständiga och räddhågade “ja-röstar-karriäristen.”
3. Pålsson har god insikt, är en god demokrat och har träffsäkert satt fingret på ett antal ömma punkter som fordrar snar bot och bättring om vi ska utveckla och förbättra våra demokratiska arbetsformer.

Permalänk | Anmäl #42 Observer, 2009-05-21, 21:01

Heder åt dig Anne-Marie. Hoppas att fler riksdagsledamöter tänker till och kanske tillsammans kan göra något för att rädda vår demokrati.
Jag är ingen politiker, men insåg som många andra när FRA röstades igenom att riksdagen inte riktigt fungerade som den är tänkt att göra. Du satte ord på mina tankar.
Jag har röstat moderat i många val fram tills Bodström tilläts härja fritt och när FRA lagen trumfades igenom i alliansregeringen skapades ett politikerförakt.
Nu tillhör jag dem som kommer att rösta på piratpartiet såväl till EU som Riksdag.
Allt fler beslut fattas utan att vare sig folket eller riksdag får veta de riktiga underliggande skälen. Nu skall ju till och med lagar arbetas fram hemligstämplade tillsammans med företag (beställare) i och med t ex ACTA.
Ta bara telekompaket som nu gått tre vändor, ministrarna vägrar att acceptera parlamentets villkor på rättssäkerhet och tänker komma med ny kompromiss (att kompromissa med rättssäkerhet går dock inte att göra utan att lämna den). Varför vägrar man lyssna på folket, det är inget gott tecken.

Permalänk | Anmäl #43 Mikael, 2009-05-21, 21:01

Re. Observer

Via din inledning kan man uppenbarligen dra slutsatsen att du själv står för såväl kunskap som insyn.

Är inte hela ditt resonemang egentligen en bekräftelse på vad många andra kommentatorer redan på olika sätt har formulerat.

Eftersom det svenska partiväsendet är toppstyrt så kontrollerar de inte enbart riksdagen utan också de offentligt tillsatta utredningarna samt som du säger nomineringsförfarandet.

Slutsatsen skulle kunna vara att de enda som har makten och möjligheten att förändra det nuvarande systemet är de som mest tjänar på att den nuvarande strukturen består.

Med detta som utgångspunkt tror jag inte att din förhoppning om att utveckla och förfina de demokratiska arbetsformerna kommer att råda bot på situationen.

Jag är personligen av den övertygelsen att det svenska partiväsendet har överlevt sig självt. Vi kan inte längre tala om folkrörelsepartier utan snarare om resterna av dessa som dessutom ideologiskt har närmat sig varandra till den grad att att de mest framstår som konkurrerande företag på en oligopolmarknad.

Permalänk | Anmäl #44 giraffen, 2009-05-21, 21:03

Re: Giraffen
Jo, jag vände mig mot vissa av inläggen, dock inte alla.
Jag kan dela Din skeptiska inställning till partistsytemet. Vi har ju
i praktiken redan blockpolitik och frågan är väl om den inte i längden leder fram till färre partier, kanske bara två...?
Det är nog individer som AMP som i så fall får gå i bräschen för förändringsprocesser snarare än sådana som mer eller mindre okritiskt föredrar att traska patrullo med "flocken"...

Permalänk | Anmäl #46 Observer, 2009-05-21, 21:32

Re. Giraffen
Jag vände mig bara mot en del inlägg, förvisso inte alla.
Jag kan dela Din skeptiska hållning till partiväsendet. Vi har redan konturerna till en blockpolitik och det skulle inte förvåna mig om det i längden naturligen reducerar antalet partier till - kanske - bara två stora. Det avhjälper dock inte alla problem.
Vad beträffar förändringsprocesser så tror jag nog att det just är individer av AMP:s snitt som måste gå före och lysa stigen snarare än systemkramare och hovsamma anpasslingar med egen vinning som främsta ledstjärna.

Permalänk | Anmäl #48 Observer, 2009-05-21, 21:50

Tack för din öppenhet! Har nyligen gått med i ett parti, som 44-åring och det var en tråkig upplevelse. Verkar mest vara en klubb för inbördes beundran, att söka nå mer makt för sig själv snarare än att försöka arbeta med det politik ska göra; organisera samhället på så sätt att det gynnar folket på bästa sätt. Man kan skriva motioner, det är bra. I övrigt känns det meningslöst för jag har inte varit medlem sen ungdomsåren. Motioner kan de inte nonchalera, däremot.

Permalänk | Anmäl #49 Åsa Backman, 2009-05-21, 22:06

Till Gunnar.

"Allt i det nya moderaterna styrs av trojkan Reinfeldt, Borg, Littorin och Schlingman"

Reinfeldt=1, Borg=2, Littorin=3 och Schlingman =4

Troika?

Permalänk | Anmäl #50 per, 2009-05-21, 22:16

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  2. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  3. Sveland gör feminismen en otjänst
  4. Därför är otrohetstrenden här
  5. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  6. Reinfeldt gör samma misstag som Fogh Rasmussen
  7. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  8. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  9. Nu öppnar vi fjärrvärmenäten för restvärme
  10. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  1. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  2. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  3. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  4. Reinfeldt gör samma misstag som Fogh Rasmussen
  5. Sveland gör feminismen en otjänst
  6. Genomtänkta gymnasieval kan minska ungdomsarbetslösheten
  7. Medier som är beroende av poliser för information är inte oberoende
  8. Ny miljöbilsdefinition drabbar kommunerna
  9. Lägre lön för unga är värt att pröva
  10. Invandringens betydelse ignoreras i pensionsdebatten
  1. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  2. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  3. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  4. Nya skatter på flygtransporter skadar Sveriges konkurrenskraft
  5. Det långa maktinnehavet bäddade för S-krisen
  6. S sammanbrott är dåligt för Sverige och demokratin
  7. Ta makten över pensionskapitalet!
  8. Socialdemokratin måste stå emot högerns världsbild
  9. Carema-debatten visar att högern är rökt
  10. Därför måste demokratin försvara sig mot islamismen

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.