Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Ryssland och Eurovision

Foto: scanpix
Niklas Ekdal:

Varför ska just den ryska militarismen ha frikort?

SS-uniformer på kören, ett ljusblått Stuka-Plan och en rosa Tiger-tank hade inte varit humor i ett musikprogram från Berlin. Inte heller hade det känts kul med US Marines, F-16-plan och Abrams-tanks i pausen från Super Bowl, efter Vietnam och Irak, skriver Niklas Ekdal i en replik till Uggla.


Om författaren

Niklas Ekdal är författare och tidigare politisk redaktör på Expressen och Dagens Nyheter.

Jag önskar att Martin Uggla hade rätt, och att pausunderhållningen från semifinalen av Eurovision Song Contest i Moskva var satirisk regimkritik. Visst hade det varit toppen om TATU bara mimade till en låt om homosexuell kärlek, om Röda arméns kör tog i från fötterna för pacifismen och toleransen, medan stridsvagnen och stridsflygplanet på scenen var en drift med militarismen.

Tyvärr finns det en del som motsäger den tolkningen.

1/ Den ryska regimen kontrollerar medierna. Om regimkritiker tystas och nyhetsbevakningen likriktas, är det då troligt att Medvedev och Putin - som sägs ha varit på plats i arenan - skulle ha släppt kontrollen över årets största mediehändelse och de signaler den sänder ut? Självironi har inte varit KGB:s starkaste gren.

2/ Bara det senaste året har rysk gas används för utpressning mot Ukraina och den ryska militären satts in mot grannlandet Georgien. Det senaste decenniet har samma armé begått obeskrivliga grymheter i Tjetjenien. En tredjedel av de deltagande länderna i schlagerfinalen har varit i krig med eller koloniserade av Ryssland. Uppfattar man där en militärkör som sjunger "They're not gonne get us", flankerade av tanks och attackplan, som satir?

3/ Samtidigt som gayrörelsens älsklingsprogram spelades in i Moskva slog de homofoba ryska myndigheterna till mot människor som fredligt demonstrerade för sexuell tolerans. Handlingar smäller högre än sång. Skulle den ryska regimen ha släppt iväg sina mäktigaste röster, Röda arméns kör, till att lovsjunga homosexualitet just när samma fenomen slås ner på gatan utanför?

Men okej, låt oss bortse från dessa tre faktorer och anta att Martin Uggla har rätt i sin konstnärliga bedömning. Låt oss anta att de kreativa arrangörerna lurade dit militärkören till att driva med sig själv, och att pausunderhållningen var årets satiriska kupp.

Jag kan ändå inte hjälpa jämförelsen med Tyskland. SS-uniformer på kören, ett ljusblått Stuka-Plan och en rosa Tiger-tank hade inte varit humor i ett musikprogram från Berlin. Inte heller hade det känts kul med US Marines, F-16-plan och Abrams-tanks i pausen från Super Bowl, efter Vietnam och Irak.

Varför ska just den ryska militarismen ha frikort?





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/7222

23 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Kommunism är väl alltid kul? Eller?

Permalänk | Anmäl #1 Bo T, 2009-05-19, 12:31

Du är för rolig, Niklas. Hur föreställer du dig att Putins kontroll såg ut?
"Och så ska det vara en tank. En ROSA tank. "

Permalänk | Anmäl #2 Mats Forssblad, 2009-05-19, 18:22

Mats, det handlar naturligtvis om en kompromiss, och om att vara subtil på ett Ryskt sätt.

Permalänk | Anmäl #3 Robert, 2009-05-19, 20:50

1. Niklas Ekdal skriver att gasen nyttjas som utpressning mot Ukraina.
Fråga till Niklas: Varför betalar inte Ukraina ett marknadsmässigt pris för sin gas ? Vilka är dina kommentarer till detta ? Det vore roligt att höra. Idag erhåller Ukraina en kraftig rabatt på sin gas.

Ryssland ger Ukraina ett lägre belop för gasen är länderna i Västeuropa. Så länge Ukraina accepterar detta, tillerkänner Ukraina Ryssland en särställning.

Själv gillar jag verkligen Ukraina men detta är ingen bra politik. Om Ukraina önskar ett 100 procentigt oberoende till Ryssland, skulle landet betala marknadspris för gasen.

2. Angåede medierna. Tidningarna kan i Ryssland är inte styrda av Kreml. TV har dock makten i Kreml ett inflytande över.

Till sist. Jag uppskattar Niklas Ekdals genmäle här på Newsmill, ett debattforum som jag tycker stundtals är endast ett allmänt diskussionsforum där åsikter bara förs fram utan ett intellektuellt samtal.

Permalänk | Anmäl #4 Stockholmare, 2009-05-19, 21:03

1. Niklas Ekdal skriver att gasen nyttjas som utpressning mot Ukraina.
Fråga till Niklas: Varför betalar inte Ukraina ett marknadsmässigt pris för sin gas ? Vilka är dina kommentarer till detta ? Det vore roligt att höra. Idag erhåller Ukraina en kraftig rabatt på sin gas.

Ryssland ger Ukraina ett lägre belop för gasen är länderna i Västeuropa. Så länge Ukraina accepterar detta, tillerkänner Ukraina Ryssland en särställning.

Själv gillar jag verkligen Ukraina men detta är ingen bra politik. Om Ukraina önskar ett 100 procentigt oberoende till Ryssland, skulle landet betala marknadspris för gasen.

2. Angåede medierna. Tidningarna kan i Ryssland är inte styrda av Kreml. TV har dock makten i Kreml ett inflytande över.

Till sist. Jag uppskattar Niklas Ekdals genmäle här på Newsmill, ett debattforum som jag tycker stundtals är endast ett allmänt diskussionsforum där åsikter bara förs fram utan ett intellektuellt samtal.

Permalänk | Anmäl #5 Stockholmare, 2009-05-19, 21:04

1. Niklas Ekdal skriver att gasen nyttjas som utpressning mot Ukraina.
Fråga till Niklas: Varför betalar inte Ukraina ett marknadsmässigt pris för sin gas ? Vilka är dina kommentarer till detta ? Det vore roligt att höra. Idag erhåller Ukraina en kraftig rabatt på sin gas.

Ryssland ger Ukraina ett lägre belop för gasen är länderna i Västeuropa. Så länge Ukraina accepterar detta, tillerkänner Ukraina Ryssland en särställning.

Själv gillar jag verkligen Ukraina men detta är ingen bra politik. Om Ukraina önskar ett 100 procentigt oberoende till Ryssland, skulle landet betala marknadspris för gasen.

2. Angåede medierna. Tidningarna kan i Ryssland är inte styrda av Kreml. TV har dock makten i Kreml ett inflytande över.

Till sist. Jag uppskattar Niklas Ekdals genmäle här på Newsmill, ett debattforum som jag tycker stundtals är endast ett allmänt diskussionsforum där åsikter bara förs fram utan ett intellektuellt samtal.

Permalänk | Anmäl #6 Stockholmare, 2009-05-19, 21:05

Det verkar som om Niklas Ekdal vill att Ryssland ska vara som Sverige, fast endast något större.

Själv besöker jag ibland Ryssland och tycker att det är positivt att detta land skiljer sig från Sverige.

Visst kan jag ha åsikter om Ryssland, men jag har även åsikter om Sverige.

Ekdals ideal är den svenska modellen och att denna ska appliceras på Ryssland. Ekdal glömmer dock bort en mängd väsentligheter. Länderna har en helt annan historia.

Ryssland är ett enormt land, världens största till ytan. Här samlas inte bara ryssar utan en mängd olika folk, som en konsekvens av rysk erövringspolitik århundraden igenom.

Ekdal bör ta den ryska historien och erfarenheten i beaktande när han gör sin bedömning av landet.

Permalänk | Anmäl #7 SKRIBENT, 2009-05-19, 21:21

Aj, aj, aj

Du har så rätt Niklas E. Så lätt människan glömmer :-). Det är klart att alla gamla ....ister iinte gav upp sin makt bara för att en lätt omstuvning av ett ruttet statsskick skedde. Det är fortfarande en Diktatur som röjer undan motståndare medelst Mord. En Diktatur som fortfarande har full kontroll av Media.

Men det är en Diktatur som om tid ges kan bli en Demokrati, om Gud så vill. Tills dess ska vi nog vara på vår vakt.

Permalänk | Anmäl #8 Fd. Moskvabo, 2009-05-19, 21:34

Jag ber om ursäkt om jag verkar vara otrevlig med mina synpunkter.

Jag tror att Niklas inte har någon känsla för musiken, och musikaliskt är han döv helt enkelt. Det är precis som hans äldre kollega, f.d.Rysskands skribent Disa Håstad. Båda är politiska skribenter, Båda har samma arbetsskada: handlar ämnet inte om politik men t.ex. om musik, så skriver dom ändå bara om politik, politik och politik...... De rider bara sin käpphäst! Tröttsamt och inskränkt!
Hörde du inte, Niklas, vad den här militära Alexandrov Kören sjöng för något? Jag är utbildad musiker, jag hörde, och jag kan berätta: Det var helt fredliga och vakra traditionella ryska sånger. Det handlade inte om hotet mot Sverige alls! Och de sjöng mjukt, vackert bra. Märkte du inte det? Du verkligen ser (men ej hör!) bara det, vad du vill se.
Kalla kriget är ändå över, Berlinmuren är borta. Vi, utbildat folk reser, migrerar, ser och hör själva numera med ägna ögon och öron. Och ni på DN, Niklas och Disa, ni skriver som ni ändå vet bättre, ni skriver för naiva ensliga barn, när ni inte tillräckligt behärskar aktuella ämnet!

Permalänk | Anmäl #9 Ivan, 2009-05-20, 00:15

Niklas Ekdal; att du ändå inte kan hjälpa jämförelesen med SS-uniformer gör mig bekymrad, du har varit en av landets mest inflytesreika opinonsbildare och du du kan inte hjälpa att du gör den denna absurda jämförelse, Du har haft ett stort ansvar som ledarskribent på DN och så skriver du sådana förolämpande osanningar, varför? Man undrar vad med du åren på DN och expressen skrivit utan kunna hjälpa det. Håll dig till fakta, jag förstår mig ej på slutledningsförmåga.
Alla vet vi det här laget att Ukraina köper gas från Ryssland till ett lägre pris än västereuropa gör. Varför utelämnar du det när du skriver om gaskonflikten? Är det sådant som har bestämmts på DN ledarredaktion?
EU har kritiserat Ryssland för att ge Ukraina ett lägre pris på gas för det missgynnar fri konkurens. Ukrina ska förväntas betala sina gasräkningar i tid,
Georgiens president Saakasvjili beordrade beskjutning av Sydottsesien, en utbrytarregion som aldrig erkänt sig tillhöra Georgien, Att Ryssland skulle besvara denna handling var helt förväntat och kalkylerat från Saakasvjilli, det är hans sätt ta hand om sitt land !

Permalänk | Anmäl #10 Katarina, 2009-05-21, 16:07

Bra Niklas!

Här är mera "skämt" i KGB-TV på vad Putins fasciststat menar med fredligt internationellt samarbete :
http://www.kniivila.net/2009/forsmak-pa-gaskriget/
eller här:
http://www.youtube.com/watch?v=A7RD5ONjv8M

Permalänk | Anmäl #11 Ali Baba, 2009-05-21, 16:29

@ Ivan: 1. Vad vet du om Ekdals musiköra och hur blev det relevant här? 2. Om det hade varit en SS-kör, hade det då spelat någon roll hur musikaliskt vackert det var? Ekdal har väl rätt att skriva om politik om han vill? Han har redan uttryckt sin beundran inför den ryska kulturen. Men däremot vill nog inte du heller heja på en regim som mördar oliktänkande.

Permalänk | Anmäl #12 Hans, 2009-05-21, 16:52

@ Katarina : Känner du till hur Putin undanröjer oliktänkare? Känner du till hur Putin har skaffat sig kontroll över Duman så att demokratin är satt ur spel? Känner du till Röda Arméns mörka förflutna? I så fall vill du väl inte försvara allt detta? Tyskarna gjorde ju upp med sitt förflutna och har lämnat nationalsocialismen och hakkorsen. Men i Moskva finns fortfarande hammaren och skäran och Lenin och röda armén och så vidare. Är inte Ryssland värd en bättre framtid där man gör upp med dessa hemskheter?

Permalänk | Anmäl #13 Erik77, 2009-05-21, 17:11

Till Hans från Ivan
1) Det är relevant, eftersom Ryska Militära Alexandrov kören uppträdde som kör. Den är inte ett soldatförband. Eurovision är en musiktävling med underhållningsinslag. Niklas Ekdals reaktion grundar sig här enbart på det visuella: HUR kören såg ut, HUR de var klädda, HUR deras mössor såg ut, men inte på VAD de sjöng rent konkret och HUR de sjöng. För Niklas var det "solklart", att ryska militärer kan inte sjunga annat, än något ur en militaristisk repertoir. Därför tror jag att han betraktar kören enbart utifrån sina politiska värderingar. Jag lyssnade noggrant, eftersom jag behärskar ryska. Musiken, vi hörde, var sångerna "Solovji" (Näktergalarna) och "Kalinka"...... Inte särskilt militaristiska sånger, måste jag skämtsamt konstatera.
2) "Om det hade varit SS-kör"
Snälla, jämställ inte någon spökmytisk SS-kör med denna kör! Ryska militära körer fyller en annan funktion, än den funktion som du tror dig se.
Vi ( du och jag) uppfattar begreppet "musikaliskt vackert" olika, eftersom vi förmodligen har olika kulturell bakgrund. Med "musikaliskt vackert" menar jag det konkreta innehållet i stycket, som för mig avgör om framförandet stämmer väl med tanken i kompositionen.
Jag kan ha fel men får ofta intrycket att endast klassisk rysk kultur uppskattas i västvärlden. Ju äldre och dödare konstnärer, desto bättre?
Jag associerar inte Alexandrov Militära kör med Putin-Medvedev regimen, lika lite som jag förknippar Strängnäs militära blåsorkester med Reinfeldts regering.

Permalänk | Anmäl #14 Ivan, 2009-05-21, 18:33

Till Ivan från Hans:
1. Givetvis var Alexandrov Militära kör där för att sjunga och inte för att kriga. Det förstår jag också. Men faktum kvarstår dock att de framträdde i uniform och att ett stridsflygplan och en pansarvagn fanns på scenen av någon anledning (även om de var målade i rosa och ljusblå barnfärger för att budskapet inte skulle bli alltför stötande). Det är svårt att bortse från den militära symboliken vilken med nödvändighet blir visuell när det står en stor och mäktig armékör med en pansarvagn och ett stridsflygplan på scenen och sjunger "you're not gonna get us". Men vi tycks ha olika uppfattningar om detta.

2. Vi pratar förbi varandra angående ss-kören. Jag tänker inte på någon mytisk ss-kör eller någon funktion. Och jag tror inte heller att eventuella kulturella skillnader mellan oss spelar in här. Vad jag menar är att det hade varit lika kränkande mot ss-arméns offer om Tyskland hade haft Eurovision och stått med en militärkör i ss-uniformer med en pansarvagn och ett stridsflygplan på scenen. Det hade varit smaklöst. Tingeling-sketchen drev lite med fördomar mot den totalitära ryska regimen om att de skulle komma dragande med en gammal sovjet-liknande armékör igen. Tyvärr blev det så också. Det är kränkande mot alla offer för den armén. Det är mycket intressant det du beskriver musikaliskt, men min poäng är att det för arméns offer inte blir mindre smaklöst - hur fint de än sjunger.

Permalänk | Anmäl #15 Hans, 2009-05-21, 22:11

Till Hans från Ivan

Jag håller faktiskt med dig, Hans: det är ändå tveksamt och smaklöst att Armékören överhuvudtaget borde uppträda vid Eurovision-sammanhanget.

Permalänk | Anmäl #16 Ivan, 2009-05-21, 23:27

Erk77: Berätta gärna för mig hur Putin undanröjer oliktänkande, det vill jag gärna veta. Berätta gärna vilken demokrati som satts ur spel, menar du olgarkväldets demokrati under 90-talet som präglades av politisk, ekonomisk kaos och dränering av Rysslands naturtillgångar.

Under Putins tid som president har ryska folket fått det bättre.och är verkligen värda att det blir bättre i framtiden också.

Det är tragiskt att du jämför Ryssland med natzityskland.. Tyskalnd startade andra världskriget, ockuperade stora delar av Västeuropa de mördade systematiskt judar, zigenare och andra grupper, Sovjetunionen besegrade natzityskland och räddade Europa från natzitisk diktatur. Ska Ryssland göra upp med den delen av sitt förflutna tycker du? Över 20 miloner ryssar fick sätta livet till i andra världskriget.

Ryssland har gjort enorma framsteg under de snart 20 sen som Sovjetunionen föll samman, men Ryssland är långt ifrån perfekt , mycket återstår att förbättra, korrupption, brottslighet, måste bekämpas.
Ryssland har trots sina förbättrringar utsätts till en hackkyckling som det alltid är legitimt att racka ner och skälla på. Ryssarna gör kanske så gott de kan, men får bara skäll, hånas smutskastas och misstänkligörs i Sverige. Detta är en pågående rysskräckpopaganda som gynnar upprustning.

Permalänk | Anmäl #17 Katarina, 2009-05-22, 08:27

Till Ivan från Hans: Vad uppfriskande och överraskande att någon vågar ge en annan person rätt i en debatt. Det tyder på ett gott självförtroende att man är beredd att ändra ståndpunkt eller pröva någon annan persons argument.
Angående rysk kultur: Hoppas att intresset i Sverige ökar för mer nutida sådan!

Permalänk | Anmäl #18 Hans, 2009-05-22, 09:45

Katarina: Du kan t.ex. läsa Anna Politkovskaja. Hon är inte den första regimkritiska journalist som mördas. Hon beskriver hot mot tidningar och bestraffningar för eller mord av de som inte håller med Kreml. Idag är tidningen hon jobbade på nedlagd. Om du tycker att den ryska Duman fungerar med fria partier och inte tycker att Putins valresultatet är för högt för att vara sant, då respekterar jag din åsikt men håller inte med.
Oligarkväldet var inte lyckat, men det rättfärdigar väl inte Putins terror mot oliktänkare idag?
Jag kan förstå lockelsen i kombinationen av en stark ledare och ett ökat ekonomiskt välstånd för vanliga människor. Och att man uppskattar detta så mycket att man är beredd att inte prata om yttrandefrihet och demokrati. Men just detta är en livsfarlig väg att gå. Jag ber om ursäkt till dig men absolut inte till Putin för en parallell: Hitler blev också väldigt uppskattad bland vanligt folk. Äntligen en stark ledare efter allt kaos. Arbetslösheten sjönk och allt tycktes bli bättre. Vad spelar det då för roll att hans valresultat var overkligt höga? Eller att regimkritiker tystades eller mördades? Det är ingen hållbar väg - varken i Tyskland då, eller i Ryssland idag att inte låtsas om att oliktänkare dödas.

Angående Röda Armén:
All heder åt de män och kvinnor i Röda Armén som räddade Europa från nazismens diktatur. Däremot var det tur att USA fanns där - annars hade vi hamnat under sovjets diktatur. Och du känner nog till alla grymheter som har begåtts efter revolutionen och framåt: alltifrån Lenin och Stalins massutrensningar av oliktänkare, tribunaldomstolarna, svälten i bördiga Ukraina medan Sovjet exporterade deras egen skörd, Gulaglägren, kosackutrensningarna, angreppet på Finland, ockupationen av Polen, av Tjeckoslovakien, av Afghanistan, av Baltikum, angrepp mot Georgien osv. osv. Vad blir det nästa gång? Baltikum igen?
Problemet idag är att Ryssland sätter sig i samma båt som befängda regimer som Venezuela och Iran. För att inte tala om tokstollarna i Nordkorea. Det kan knappast vara så att Ryssland delar deras uppfattningar. Det verkar mest handla om att vara mot USA.

Jag tycker fortfarande att ryssarna förtjänar något bättre. Jag förstår att många ryssar tycker att man hånar dem och deras land. Men det är oftast regimen - inte ryssar man hånar, även om det uttrycks som "ryssar". Och precis som att norrmännen får höra av svenskar att de är korkade så får nog ryssarna höra detsamma, just för att vi gillar att bråka med de vi egentligen gillar.

Nej till Putin - ja till Ryssland!

Permalänk | Anmäl #19 Erik77, 2009-05-22, 11:00

Var kommer röda armén ifrån? Det finns ingen röd armé! Att Niklas ser kören som en symbol för militärt hot får stå för honom, man ska inte hetsa upp sig över paranoida människors vanföreställningar.

Permalänk | Anmäl #20 Per, 2009-05-22, 12:57

Du forsätter att jämföra dagens Ryssland med natzityskland, men det är lika med att hålla på med rysskräckpropaganda och det behöver världen mindre av .

Rysska folket känner sig trygga med Medeved och Putin som herdliga och anständiga personer som vill ryska folket väl, därför röstade de på Medeved i presidentvalet.

Ryssarna har gått igenom mycket. De har levt i ett postraumatiskt tillstånd efter Sovjetdiktaturen, fallet av den och därpå oligarkväldet på nittiotalet. Under detta tillstånd blir de ständigt utskällda och hackade på. Klart att de känner sig missförstådda.

Ryssland har en annan historia än Sverige, det är ett tusenårigt rike som återkommande blivit anfallet, tex av Sverige, Tyskland Frankrike , Osmanska riket. De har alltid kunnat försvara sig och kommer att forsätta att göra det. Det har varit feodalt och sedan kommuniskt diktatur, när Sovjetuninen föll samman fredligt så hade man ju uppnått något helt fantastiskt, att därefter genast bilda oppinon för sakens skull kanske inte händer första tiden, eftersom man är så och glad och lättad över att ha blivit fria från sovjetdikaturen och därefter oligarkväldet då landet höll på att förblöda, tusentals miljarder stals från ryska folket.

Kom ihåg att det var oligarkerna som utsåg Putin till Jelstins efterträdare.

Allt Ryssland företar sig tycks alltid vara fel, det spelar ingen roll vad de gör, allt är fel. Jag tycker det är så tröttsamt och orättvist. Vi i Svergie behöver mycket mer kunskap om Ryssland. Nu skildras landet ständigt bara som ont.
Mord är alltid tragiskt. Och det är hemskt att Anna Politskvaja blev mördad, Det är tyvärr ej officiellt känt vem som låg bakom mordet på vad som framkommit är att det kan ha göra med hennes kritiska artiklar mot den lokala tjetjenska regimen.
Anna Politkvskaja blev erbjuden att vistas/bo i Sverige, men tackade nej, då hon inte skulle känna sig fri i Sverige.

Det är nu så att Rysslands folk säjer ja tilL Putin, vad ska vi göra åt den saken? Ska du tala om för dem vad de förtjänar? Du tycker iallafall att det är ok forsätta att håna dem och deras ledare.

Permalänk | Anmäl #21 Katarina, 2009-05-23, 13:31

Kära Niklas Ekdal, f.d. politisk redaktör på DN och en av sveriges viktigaste opinionsbildare.

Du har just verifierat Godwins lag.

Välkommen till internet.

Permalänk | Anmäl #22 Nicke Nyfiken, 2009-05-26, 23:52

Det där med Godwins lag låter ju fyndigt.
Men var och en får bedöma om min jämförelse var allmän pajkastning eller om det låg något i den. För övrigt fanns nazistjämförelsen med redan i Ekdals artikel.

Permalänk | Anmäl #23 Erik77, 2009-05-30, 19:47

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.