[...] Lagstiftningen vill inte ta i marknaden ens med tång trots att det finns massor av problem i den. Liv Öberg menar att nästan 90 procent av de prostituerade utsätts för våld i sitt arbete. Det kan inte [...]
Blogg:Isolering och förbud fungerar sällan « Odelberg, 2009-05-09, 17:37
Det är möjligt att din statistik stämmer - bl.a. den om att risken för att bli mördad som prostituerad ökar med 40%, men detta är ju siffror baserade på hur samhället ser ut just nu; dvs. när staten egentligen har noll insyn i hur sexhandeln ser ut!
Den analytiska förmågan är definitivt inte på topp.
Permalänk | Anmäl
Helena Klinkert Ziegenfeldt, 2009-05-09, 14:01
Det är dags att inse vad som hänt med Centerpartiet. Det har blivit kapat av nyliberaler. Ett lätt byte förvisso. Efter bondeförbund och miljökämparparti som tappat gnistan stod C utan politik men med trogna väljare. Nyliberalt förblindade ungdomar tog chansen förstås. Ingen annan ville ha dom.
Så vad kännetecknar en nyliberal?
Först och främst en häpnadsväckande historielöshet eftersom dom inte kan se likheten mellan sin egen revolutionära utopi och andra rörelser som litat mer på teoretisk ideologi än på verkligheten.
Lenin, Mao och Pol Pot trodde också att en ny ekonomiskt ordning skulle göra människan fri och lycklig.
Nyliberaler tror att alla människor kan göra fria val bara staten inte lägger sig i.
Dom inbillar sig att marknaden är fri.
Dom menar att ekonomiskt tvingande situationer inte finns eftersom en människa alltid kan välja att avstå från att överleva.
Inte konstigt att dom tror att prostitution är en frivillig verksamhet utförd av medvetna individer som ägnar sig åt att optimera sin livskvalitet.
Tänk på att samma cyniska människosyn och brist på förståelse för makt- och klass-strukturer också genomsyrar deras syn på alla andra delar av samhället.
I en nyliberal hjärna är arbetslöshet ett personligt val, vidriga arbetsförhållanden resultat av ett frivilligt avtal mellan parterna, ekonomisk makt inte tvång, skatt stöld, ekonomisk omfördelning en form av våld och staten en fiende.
Låt inte såna dårar få politisk makt.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2009-05-09, 15:23
Jag håller helt med Olof i din kommentar. "låt inte nyliberaler med sin cyniska människosyn få politisk makt. Det säger väl allt om deras bristande insikt när de låter sig företrädas i TV av en sån person som har noll koll, nämligen Alexander Bard.
Permalänk | Anmäl
Gun Svahn, 2009-05-09, 15:47
Precis som Öberg Nilsson skriver så är CUF och LUF helt emot människohandel, men självklart är man även emot förtryck och utnyttjande också.
-
För att kunna bedömma källmaterialet skulle det förstås vara bra att veta vilken studie det handlar om, och även få en länk.
Jag kan tänka mig att man inte har tagit någon hänsyn till att bordeller, trots att de nu är lagliga i Tyskland, ibland har kopplingar till organiserad brottslighet. Jag kan också tänka mig att statistiken baseras på samtilga prostituerade, inklusive dem som prostituerar sig för att betala ett beroende och de som har hallickar (hallickar är olagliga i Tyskland).
-
Om man istället för att släppa prostitutionen lös skulle reglera den från statens sida, med statliga bordeller, tror jag att de prostituerades situation skulle bli mycket bättre. Både gäster och anställda skulle kunna testas för sexuellt överförbara sjukdomar, narkotikamissbrukare skulle kunna få hjälp och rehabilitering och den som vill ta sig ur prostitution skulle kunna lämna arbetet utan att bli uppsökt av en hallick.
-
Till skillnad från de som säger att staten inte ska lägga sig i föreslår jag alltså att staten skaffar monopol på prostitution; inte i vinstsyfte, inte för att skydda kunderna, utan för att skydda de som är mest utsatta: De prostituerade.
-
Tyvärr så förlorar du eventuell trovärdighet som neutral debattör när du drar in "könsmaktsordning" och andra feministiska begrepp. Att du dessutom utelämnar kvinnor från köpare är också talande, även om män är i majoritet bland sexköpare. När du sedan påstår att barn skulle ingå i de liberala ungdomsförbundens legala prostitution spårar du helt ur - det är ju inte alls vad de förespråkar!
-
Trots att du verkar tro att man måste vilja betala sex för att stödja legaliserad prostitution så kan jag berätta att jag åtminstone inte är intresserad av att göra det. Däremot ser jag att prostitution aldrig har stoppats, och då är det kanske dags att göra det bästa av situationen.
-
Ditt slutcitat från O'Connel Davidson om att människor på höga platser betalar prostituerade för sex men aldrig säger upp sig från sitt jobb och prostituerar sig kanske stämmer (eller har ytterst få undantag).
Men samma sak stämmer väl för andra saker de betalar för, men aldrig skulle lämna sitt jobb för att göra istället, exempelvis städning - ett annat, i mångas ögon, dåligt jobb som de säkert betalar för.
---
Eftersom både du och Newsmill tycks har missat att nämna det så är Maria Robsahm fd folkpartist som hoppade av till Feminstiskt Initiativ. Ävet du är medlem i FI och en av deras kandidater till Europaparlamentet i årets val.
Det kanske kan vara relevant för debatten?
Permalänk | Anmäl
Stefan Siverud, 2009-05-09, 16:27
Självklart är det bättre att sex försäljning bedrivs under jord utan insyn. Då förbättras förmodligen ovanstående statistik och sex entreprenörerna kan känna sig mer trygga.
Permalänk | Anmäl
Cindy, 2009-05-09, 16:41
Bra rutet Liv! Och bra att man visar att motståndet finns både till höger och vänster av mittenlinje.
Permalänk | Anmäl
Aloe vera, 2009-05-09, 16:54
Jag undrar om Liv Öberg Nilsson är medveten om att hon skrev att 12% av Tysklands kvinnor har blivit våldtagna. Dvs nästan var åttonde kvinna.
Det är inget konstigt med att det finns folk som vill köpa sex men inte vill ha detta som yrke. Dels för att de kanske har ett bättre jobb och dels pga det sociala stigmat som är kopplat till att sälja sex. Om samhället tog bort stigmat kanske skulle fler av dessa säkerligen börja sälja.
Och om statistiken ovan faktist ger en riktig verklighetsbild tycker jag det är ett av de bästa argumenten till varför samhället måste göra stora ansträgningar för att förbättra förutsättningarna för de som säljer sex och för de som under sådana nya förutsättningar skulle börja.
Permalänk | Anmäl
Johan Nilsson Svensson, 2009-05-09, 17:32
Säkert skulle fler under en period sälja sex om det sociala stigmat försvan, men prisera på tjänsterna skulle också sjunka så på sikt skulle nog prostitutionen gå ner när det inte ger lika snabba pengar längre. Jag tror det är mycket det som ligger bakom feministernas hat mot prostitutionen som företeelse. Feministrörelsen har länge kämpat för kvinnans rätt till utbildning och yrkeskarriär på samma villkor och till och med bättre villkor än mannen (kvoterings kraven), Vi lever i ett samhälle där storleken på lönekuveret ger status. Prostituerade kan lätt komma upp i samma inkomster som en person på högre chefsbeafattning utan någon som hellst utbildning. Klart att denna grupp måste stigmatiseras för att inte rubba balansen.
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2009-05-09, 18:33
Jag vet vem det är som pratar trams . Och det är inte ungliberalerna.
Liv Öberg är inget annat än en extremfeminist i ROKS anda. Och i artikeln rörs som brukligt är ihop det ena med de andra för att passa deras verklighetsfrånvända världsbild. Kryddat med deras favorituttryck "könsmaktsordning" .
Hon har ju dessutom varit assistent åt Maria Robsahm. Mer känd med det tidigare efternamnet Carlshamre. En extrem enfrågeperson (ni kan säkert gissa vilka frågor) vars "världsbild" givetvis är densamma som hennes assistent och ROKS.
Denne Robsahm (Carlshamre) som knappt varit i Bryssel mer än någon dag då och då under flera år men ändå glatt lyfter lönen och har dessutom TVÅ assistenter anställda.
Permalänk | Anmäl
Kaj, 2009-05-09, 19:10
Tja det är ju klart billigare och enklare att bjuda en tjej på en drink eller två i baren ;)
Varför är det en så hätskt debatt från folk som antagligen aldrig horat eller torskat? Kan inte bägge sidorna komma fram till ett undersökningsformulär så man kan samla in information av de som är berörda, horor och torskar.
Hur är det med de andra som horar? männen, kanske inte så intressant för Liv.
Permalänk | Anmäl
Seb, 2009-05-09, 19:59
"Wealthy, powerful individuals do not typically elect to prostitute themselves. We hear stories about government ministers, senior executives, bishops, movie stars, directors of public prosecution, university vice-chancellors and so on using prostitutes. We do not hear them giving up their careers in order to become prostitutes".
Nä, det är ju rätt sällan välbeställd medelklass ägnar sig åt det.
Och snacket om att legalisering skulle göra sexarbetet för kvinnor säkrare verkar inte stämma med de siffror som redovisas här.
För det är väl tillåtet att köpa och sälja sex Tyskland!?
"enligt den tyska regeringsstudien från 2004 så har 87 % av kvinnor i prostitution utsatts för fysiskt våld (att jämföra med 32 % av vanliga kvinnor) och 59 % har blivit våldtagna (i jämförelse med 12 % va vanliga tyska kvinnor). Jag upprepar: 87 % har utsatts för fysiskt våld, och 59 % har utsatts för sexuellt våld. Därtill så är risken att bli mördad 40 % större som prostituerad."
Men det är ju klart, en del anser inte att sexarbetare kan våldtas.
Jag kan börja ta Cuf och Luf på allvar i denna fråga när de ägnat ett halvår åt att sälja sexuella tjänster.
Lycka till med, hörrni!
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2009-05-09, 20:35
jag skulle gärna vilja ha länk till den där tyska regeringsstudien, tack!
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2009-05-09, 20:39
http://en.wikipedia.org/wiki/Prostitution_in_Germany
Legaliseringen trädde igång 2002. Rapporten gjorde 2004. Hur var frågeformuleringen egentligen? Med stor sannolikhet så blev dessa kvinnor slagna och utnyttjade innan lagen ens har trätt ikraft.
"Jag upprepar: 87 % har utsatts för fysiskt våld, och 59 % har utsatts för sexuellt våld."
Borde man nu inte koncentrera sig för att få ner dessa tal? Dvs att horan inte ska behöva vara rädd att få stryk eller bli utnyttjad?
Det verkar som att rabiata feminister VILL att hororna ska fara illa ut så de får en anledning att kriminalisera all sexhandel från prostitution till porrfilmer. Ett ständigt hycklande rättare sagt.
Permalänk | Anmäl
Freedom , 2009-05-09, 21:30
Jag läste detta som en engelsk kommentar till den senaste statistiken från EU om våldtäkt:
”Ah, so finally the Swedish policies towards escort services pay-off.”
Det är så att Tyskland har 0,09 rapes/1000 medan Sverige har 0,46. Även om man anser att den svenska definitionen är bredare och drar bort hälften så är fallen i Sverige 2.5x högre. Antalet invandrare är minst lika högt i Tyskland
Vad är det som skiljer--- jo den svenska sexköpslagen som har fördyrat och försvårat för vissa män att sänka sin spänningsnivå.
Detta innebär att ca 500-1000 kvinnor extra per år våldtas för att tillfredställa feministiska värderingar. Fruktansvärt!
Ta ansvar för denna icke önskvärda bieffekt och förtig den inte.
Permalänk | Anmäl
perG, 2009-05-09, 21:34
Detta ständiga tjatande om att sexköpslagen ökar det sociala stigmat av prostituerade. Var det mindre stigma på 1800-talet? Stgmat har ingenting med hur lagstiftningen ser ut, och det upprätthålls av sexköparna som anser att kvinnor som säljer sig inte är värda vatten. Så har det alltid varit. Får vi bort efterfrågan = att män köper prostituerades kroppar (utan intresse för om de har "valt det" eller är offer för sexslavhandel), så får vi också bort stigmat.
Permalänk | Anmäl
Anna Svensson, 2009-05-09, 21:49
@ Anna Svensson
"sexköparna anser att kvinnor som säljer sig inte är värda vatten"
"Så har det alltid varit"
Vad grundar du dessa tvärsäkra uttalanden på ?. Jag tror inte riktigt på dem ser du. Jag anser mig faktiskt också veta att en stor majoritet av kontakterna går schyst till och att kunderna visar en normal mänsklig vänlighet och respekt för kvinnorna.
Att kunderna inte skulle bry sig om glädjeflickan gör det frivilligt eller under tvång är inte helt korrekt. Nämligen av den anledningen att en kvinna som gör det frivilligt oftast är mer aktiv, avslappnad och mån om kunden än en tvångsprostituerad som mera vill det ha undanstökat så fort som möjligt utan några som helst "krusiduller".
Den frivilligprostituerade vill ju gärna ha tillbaka kunden om han är schyst medan den tvångsprostituerade inte kunde bry sig mindre. Med vetskapen att hon inte kan välja vem hon ska knulla med.
Permalänk | Anmäl
Kaj, 2009-05-09, 22:15
Anna Svensson, 2009-05-09, 22:49
Det är många orsaker som har bidragit till det sociala stigmat för prostituerade. Sexköpslagen är bara ytterligare en liten droppe. Kristendomen, kyrkan, kvinnor som känt sig hotade av konkurrensen om sina män, feminismen, män med dålig kvinnosyn, folk som velat ha någon att se ner på, och många andra orsaker. Det är i allra högsta grad ett kulturellt fenomen. Så där har du fel. Och du har ännu mer fel när du beskriver köparna som en homogen grupp.
Permalänk | Anmäl
Johan Nilssonn Svensson, 2009-05-09, 22:17
Susanna Svensson, du verkar dåligt påläst eller så är du bara korkad. Javisst, det är självklart så att feministerna är avundsjuka på hororna, eftersom horor kan komma upp i så höga löner som man finner på chefsbefattningar. Höga löner? Det är naturligtvis avund det handlar om. De prostituerade har det ju i övrigt jättebra och en väldigt eftertraktad position i samhället, NOT. Och mig veterligen tjänar inte prosituerade storkovan. Hört talas om hallickar, tex.?
Man häpnar inför denna absurda argumentering. Jag skulle må bättre om jag förstod att du var ironisk, men inser tyvärr att så inte är fallet. Vilken planet kommer du ifrån?
Permalänk | Anmäl
Anonym, 2009-05-10, 01:20
Anna Svensson:
"Får vi bort efterfrågan = att män köper prostituerades kroppar (utan intresse för om de har "valt det" eller är offer för sexslavhandel), så får vi också bort stigmat."
Nu är det ju inte så att man köper kroppen, eventuellt "hyr" man den. Sådana feministiska klyschor hjälper knappast debatten.
Hur hade du tänkt att "få bort efterfrågan"? Många försök har gjorts genom historien, men inte ens i de mest hårdföra diktaturer har man lyckats.
Att påstå att det bara skulle vara sexköpare som behandlar prostituerade dåligt är en lögn, själv skulle jag tro att det omvända är närmare sanningen.
Jag kan tänka mig att många långvariga sexköpare blir stamkunder och bryr sig mycket om "sin" hora, medan så kallat "vanligt folk" ser ner på prostituerade och inte skulle dra sig för att spotta på dem.
Permalänk | Anmäl
Stefan Siverud, 2009-05-10, 10:42
" [...] enligt den tyska regeringsstudien från 2004 så har 87 % av kvinnor i prostitution utsatts för fysiskt våld (att jämföra med 32 % av vanliga kvinnor) och 59 % har blivit våldtagna (i jämförelse med 12 % va vanliga tyska kvinnor)."
Att nästan en åttondel av hela den kvinnliga populationen skulle ha blivit våldtagen låter förhållandevis osannolikt. I vilket fall vore det mycket intressant om Öberg Nilsson kunde berätta hur en sexköpslag skulle hjälpa mot dessa övergrepp och med vilken rätt staten implicit äger rätten över våra kroppar? Är det inte så att ett förbud bara gör det värre, då verksamheten sker i det dolda och det blir svårare att kontrollera och beskydda sexsäljarna?
"Det är i den här kontexten som det blir tydligt hur låg kunskapsnivån är hos Wästberg och Pettersson när det skriver att så länge sexköp 'sker mellan samtyckande individer är det inte ett problem och inget som staten ska lägga sig i'"
Vidare blandar Öberg Nilsson här ihop två saker, frivillighet och tvång. Så snabbt någon form av tvingat våld kommer in i bilden kan vi inte längre tala om frivillighet. Wästberg och Pettersson syftade snarare på när tjänsten utförs helt och hållet frivilligt samt fritt från våld.
"Och exakt vad är det som är så frigörande i att män betalar kvinnor, barn och andra män för sexuella tjänster? Snälla, göm er inte bakom något liberalt trams som det fria valet, utan säg som det är: Ni vill kunna köpa sex och har inte något problem med att den patriarkala uppdelningen av goda och dåliga flickor och kvinnor består. En att respektera och gifta sig med, och en att förkasta och köpa sex av."
Vad är det här för jävla larv? Har Öberg Nilsson någonsin övervägt tanken på att det kanske finns prostituerade som säljer sex av fri vilja, och att det är just dessa man vill tillåta sälja sex vid upphävandet av lagen? Det är ju den "hemska" verksamheten som tjänar på att det är illegalt. Och om Wästberg och Pettersson nu vill köpa sex, vad spelar det för roll? Vem har bestämt att det gör dem till sämre människor?
De som till största del står för förtrycket av kvinnor är, i det här fallet, de som inte kan acceptera en kvinnlig sexsäljares yrkesval.
Permalänk | Anmäl
Erik Hansson, 2009-05-10, 10:46
Nej Liv, jag har inte för avsikt att köpa sex oavsett om det är legalt eller inte. Jag har personligen aldrig behövt betala för den här typen av tjänster. Däremot vill jag inte förneka andra rätten att sälja eller köpa tjänster av den här typen. Än viktigare är att lagen, enligt de människor som idag är prostituerade, har gjort att deras situation har blivit farligare. Detta är ett starkt argument för att avskaffa lagen, men istället för att skriva allt igen så hänvisar jag till vår artikel helt enkelt.
Jag är också uttalad feminist (eller som LUF brukar säga, "liberal feminist" för att skilja oss från kvoteringsivrare och andra saker som vänsterfeminister propagerar för) och anser att de patriarkala strukturerna måste motarbetas aktivt. För mig personligen som HBT-person är det också viktigt eftersom jag också är utsatt för de patriarkala normerna. Jag vänder mig dock emot att det skulle finnas bra och dåliga flickor eller pojkar. Vilka val människor gör vad gäller sex är inget vi ska "godkänna" eller för den delen fördöma.
Sexköpslagen cementerar snarare än motverkar patriarkala värderingar, även om den nu minskar en delvis patriarkal praktik. Jag anser att prostitutionen i sig inte är något att motarbeta, det är viktigare att förändra attityder och strukturer i samhället som helhet så att handeln med sexuella tjänster i större utsträckning än idag ska kunna ske mellan jämlika, samtyckande parter.
Glöm heller inte prostitutionen mellan människor av samma kön, denna typ av prostitution har ju enligt statliga utredningar och annat beskrivits som mestadels positiv. Troligen beror detta på att parterna är mer jämlika. Är inte detta något att eftersträva istället för att införa förbud och ytterligare stigmatisera framför allt de kvinnor som säljer sexuella tjänster?
Permalänk | Anmäl
Per Pettersson, 2009-05-10, 15:30
Inte förvånande blev det tyst, och någon källhänvisning blev det aldrig.
Permalänk | Anmäl
Stefan Siverud, 2009-05-12, 00:26
23 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Det är möjligt att din statistik stämmer - bl.a. den om att risken för att bli mördad som prostituerad ökar med 40%, men detta är ju siffror baserade på hur samhället ser ut just nu; dvs. när staten egentligen har noll insyn i hur sexhandeln ser ut!
Den analytiska förmågan är definitivt inte på topp.
Det är dags att inse vad som hänt med Centerpartiet. Det har blivit kapat av nyliberaler. Ett lätt byte förvisso. Efter bondeförbund och miljökämparparti som tappat gnistan stod C utan politik men med trogna väljare. Nyliberalt förblindade ungdomar tog chansen förstås. Ingen annan ville ha dom.
Så vad kännetecknar en nyliberal?
Först och främst en häpnadsväckande historielöshet eftersom dom inte kan se likheten mellan sin egen revolutionära utopi och andra rörelser som litat mer på teoretisk ideologi än på verkligheten.
Lenin, Mao och Pol Pot trodde också att en ny ekonomiskt ordning skulle göra människan fri och lycklig.
Nyliberaler tror att alla människor kan göra fria val bara staten inte lägger sig i.
Dom inbillar sig att marknaden är fri.
Dom menar att ekonomiskt tvingande situationer inte finns eftersom en människa alltid kan välja att avstå från att överleva.
Inte konstigt att dom tror att prostitution är en frivillig verksamhet utförd av medvetna individer som ägnar sig åt att optimera sin livskvalitet.
Tänk på att samma cyniska människosyn och brist på förståelse för makt- och klass-strukturer också genomsyrar deras syn på alla andra delar av samhället.
I en nyliberal hjärna är arbetslöshet ett personligt val, vidriga arbetsförhållanden resultat av ett frivilligt avtal mellan parterna, ekonomisk makt inte tvång, skatt stöld, ekonomisk omfördelning en form av våld och staten en fiende.
Låt inte såna dårar få politisk makt.
Jag håller helt med Olof i din kommentar. "låt inte nyliberaler med sin cyniska människosyn få politisk makt. Det säger väl allt om deras bristande insikt när de låter sig företrädas i TV av en sån person som har noll koll, nämligen Alexander Bard.
Precis som Öberg Nilsson skriver så är CUF och LUF helt emot människohandel, men självklart är man även emot förtryck och utnyttjande också.
-
För att kunna bedömma källmaterialet skulle det förstås vara bra att veta vilken studie det handlar om, och även få en länk.
Jag kan tänka mig att man inte har tagit någon hänsyn till att bordeller, trots att de nu är lagliga i Tyskland, ibland har kopplingar till organiserad brottslighet. Jag kan också tänka mig att statistiken baseras på samtilga prostituerade, inklusive dem som prostituerar sig för att betala ett beroende och de som har hallickar (hallickar är olagliga i Tyskland).
-
Om man istället för att släppa prostitutionen lös skulle reglera den från statens sida, med statliga bordeller, tror jag att de prostituerades situation skulle bli mycket bättre. Både gäster och anställda skulle kunna testas för sexuellt överförbara sjukdomar, narkotikamissbrukare skulle kunna få hjälp och rehabilitering och den som vill ta sig ur prostitution skulle kunna lämna arbetet utan att bli uppsökt av en hallick.
-
Till skillnad från de som säger att staten inte ska lägga sig i föreslår jag alltså att staten skaffar monopol på prostitution; inte i vinstsyfte, inte för att skydda kunderna, utan för att skydda de som är mest utsatta: De prostituerade.
-
Tyvärr så förlorar du eventuell trovärdighet som neutral debattör när du drar in "könsmaktsordning" och andra feministiska begrepp. Att du dessutom utelämnar kvinnor från köpare är också talande, även om män är i majoritet bland sexköpare. När du sedan påstår att barn skulle ingå i de liberala ungdomsförbundens legala prostitution spårar du helt ur - det är ju inte alls vad de förespråkar!
-
Trots att du verkar tro att man måste vilja betala sex för att stödja legaliserad prostitution så kan jag berätta att jag åtminstone inte är intresserad av att göra det. Däremot ser jag att prostitution aldrig har stoppats, och då är det kanske dags att göra det bästa av situationen.
-
Ditt slutcitat från O'Connel Davidson om att människor på höga platser betalar prostituerade för sex men aldrig säger upp sig från sitt jobb och prostituerar sig kanske stämmer (eller har ytterst få undantag).
Men samma sak stämmer väl för andra saker de betalar för, men aldrig skulle lämna sitt jobb för att göra istället, exempelvis städning - ett annat, i mångas ögon, dåligt jobb som de säkert betalar för.
---
Eftersom både du och Newsmill tycks har missat att nämna det så är Maria Robsahm fd folkpartist som hoppade av till Feminstiskt Initiativ. Ävet du är medlem i FI och en av deras kandidater till Europaparlamentet i årets val.
Det kanske kan vara relevant för debatten?
Självklart är det bättre att sex försäljning bedrivs under jord utan insyn. Då förbättras förmodligen ovanstående statistik och sex entreprenörerna kan känna sig mer trygga.
Bra rutet Liv! Och bra att man visar att motståndet finns både till höger och vänster av mittenlinje.
Jag undrar om Liv Öberg Nilsson är medveten om att hon skrev att 12% av Tysklands kvinnor har blivit våldtagna. Dvs nästan var åttonde kvinna.
Det är inget konstigt med att det finns folk som vill köpa sex men inte vill ha detta som yrke. Dels för att de kanske har ett bättre jobb och dels pga det sociala stigmat som är kopplat till att sälja sex. Om samhället tog bort stigmat kanske skulle fler av dessa säkerligen börja sälja.
Och om statistiken ovan faktist ger en riktig verklighetsbild tycker jag det är ett av de bästa argumenten till varför samhället måste göra stora ansträgningar för att förbättra förutsättningarna för de som säljer sex och för de som under sådana nya förutsättningar skulle börja.
Säkert skulle fler under en period sälja sex om det sociala stigmat försvan, men prisera på tjänsterna skulle också sjunka så på sikt skulle nog prostitutionen gå ner när det inte ger lika snabba pengar längre. Jag tror det är mycket det som ligger bakom feministernas hat mot prostitutionen som företeelse. Feministrörelsen har länge kämpat för kvinnans rätt till utbildning och yrkeskarriär på samma villkor och till och med bättre villkor än mannen (kvoterings kraven), Vi lever i ett samhälle där storleken på lönekuveret ger status. Prostituerade kan lätt komma upp i samma inkomster som en person på högre chefsbeafattning utan någon som hellst utbildning. Klart att denna grupp måste stigmatiseras för att inte rubba balansen.
Jag vet vem det är som pratar trams . Och det är inte ungliberalerna.
Liv Öberg är inget annat än en extremfeminist i ROKS anda. Och i artikeln rörs som brukligt är ihop det ena med de andra för att passa deras verklighetsfrånvända världsbild. Kryddat med deras favorituttryck "könsmaktsordning" .
Hon har ju dessutom varit assistent åt Maria Robsahm. Mer känd med det tidigare efternamnet Carlshamre. En extrem enfrågeperson (ni kan säkert gissa vilka frågor) vars "världsbild" givetvis är densamma som hennes assistent och ROKS.
Denne Robsahm (Carlshamre) som knappt varit i Bryssel mer än någon dag då och då under flera år men ändå glatt lyfter lönen och har dessutom TVÅ assistenter anställda.
Tja det är ju klart billigare och enklare att bjuda en tjej på en drink eller två i baren ;)
Varför är det en så hätskt debatt från folk som antagligen aldrig horat eller torskat? Kan inte bägge sidorna komma fram till ett undersökningsformulär så man kan samla in information av de som är berörda, horor och torskar.
Hur är det med de andra som horar? männen, kanske inte så intressant för Liv.
"Wealthy, powerful individuals do not typically elect to prostitute themselves. We hear stories about government ministers, senior executives, bishops, movie stars, directors of public prosecution, university vice-chancellors and so on using prostitutes. We do not hear them giving up their careers in order to become prostitutes".
Nä, det är ju rätt sällan välbeställd medelklass ägnar sig åt det.
Och snacket om att legalisering skulle göra sexarbetet för kvinnor säkrare verkar inte stämma med de siffror som redovisas här.
För det är väl tillåtet att köpa och sälja sex Tyskland!?
"enligt den tyska regeringsstudien från 2004 så har 87 % av kvinnor i prostitution utsatts för fysiskt våld (att jämföra med 32 % av vanliga kvinnor) och 59 % har blivit våldtagna (i jämförelse med 12 % va vanliga tyska kvinnor). Jag upprepar: 87 % har utsatts för fysiskt våld, och 59 % har utsatts för sexuellt våld. Därtill så är risken att bli mördad 40 % större som prostituerad."
Men det är ju klart, en del anser inte att sexarbetare kan våldtas.
Jag kan börja ta Cuf och Luf på allvar i denna fråga när de ägnat ett halvår åt att sälja sexuella tjänster.
Lycka till med, hörrni!
jag skulle gärna vilja ha länk till den där tyska regeringsstudien, tack!
http://en.wikipedia.org/wiki/Prostitution_in_Germany
Legaliseringen trädde igång 2002. Rapporten gjorde 2004. Hur var frågeformuleringen egentligen? Med stor sannolikhet så blev dessa kvinnor slagna och utnyttjade innan lagen ens har trätt ikraft.
"Jag upprepar: 87 % har utsatts för fysiskt våld, och 59 % har utsatts för sexuellt våld."
Borde man nu inte koncentrera sig för att få ner dessa tal? Dvs att horan inte ska behöva vara rädd att få stryk eller bli utnyttjad?
Det verkar som att rabiata feminister VILL att hororna ska fara illa ut så de får en anledning att kriminalisera all sexhandel från prostitution till porrfilmer. Ett ständigt hycklande rättare sagt.
Jag läste detta som en engelsk kommentar till den senaste statistiken från EU om våldtäkt:
”Ah, so finally the Swedish policies towards escort services pay-off.”
Det är så att Tyskland har 0,09 rapes/1000 medan Sverige har 0,46. Även om man anser att den svenska definitionen är bredare och drar bort hälften så är fallen i Sverige 2.5x högre. Antalet invandrare är minst lika högt i Tyskland
Vad är det som skiljer--- jo den svenska sexköpslagen som har fördyrat och försvårat för vissa män att sänka sin spänningsnivå.
Detta innebär att ca 500-1000 kvinnor extra per år våldtas för att tillfredställa feministiska värderingar. Fruktansvärt!
Ta ansvar för denna icke önskvärda bieffekt och förtig den inte.
Detta ständiga tjatande om att sexköpslagen ökar det sociala stigmat av prostituerade. Var det mindre stigma på 1800-talet? Stgmat har ingenting med hur lagstiftningen ser ut, och det upprätthålls av sexköparna som anser att kvinnor som säljer sig inte är värda vatten. Så har det alltid varit. Får vi bort efterfrågan = att män köper prostituerades kroppar (utan intresse för om de har "valt det" eller är offer för sexslavhandel), så får vi också bort stigmat.
@ Anna Svensson
"sexköparna anser att kvinnor som säljer sig inte är värda vatten"
"Så har det alltid varit"
Vad grundar du dessa tvärsäkra uttalanden på ?. Jag tror inte riktigt på dem ser du. Jag anser mig faktiskt också veta att en stor majoritet av kontakterna går schyst till och att kunderna visar en normal mänsklig vänlighet och respekt för kvinnorna.
Att kunderna inte skulle bry sig om glädjeflickan gör det frivilligt eller under tvång är inte helt korrekt. Nämligen av den anledningen att en kvinna som gör det frivilligt oftast är mer aktiv, avslappnad och mån om kunden än en tvångsprostituerad som mera vill det ha undanstökat så fort som möjligt utan några som helst "krusiduller".
Den frivilligprostituerade vill ju gärna ha tillbaka kunden om han är schyst medan den tvångsprostituerade inte kunde bry sig mindre. Med vetskapen att hon inte kan välja vem hon ska knulla med.
Anna Svensson, 2009-05-09, 22:49
Det är många orsaker som har bidragit till det sociala stigmat för prostituerade. Sexköpslagen är bara ytterligare en liten droppe. Kristendomen, kyrkan, kvinnor som känt sig hotade av konkurrensen om sina män, feminismen, män med dålig kvinnosyn, folk som velat ha någon att se ner på, och många andra orsaker. Det är i allra högsta grad ett kulturellt fenomen. Så där har du fel. Och du har ännu mer fel när du beskriver köparna som en homogen grupp.
Susanna Svensson, du verkar dåligt påläst eller så är du bara korkad. Javisst, det är självklart så att feministerna är avundsjuka på hororna, eftersom horor kan komma upp i så höga löner som man finner på chefsbefattningar. Höga löner? Det är naturligtvis avund det handlar om. De prostituerade har det ju i övrigt jättebra och en väldigt eftertraktad position i samhället, NOT. Och mig veterligen tjänar inte prosituerade storkovan. Hört talas om hallickar, tex.?
Man häpnar inför denna absurda argumentering. Jag skulle må bättre om jag förstod att du var ironisk, men inser tyvärr att så inte är fallet. Vilken planet kommer du ifrån?
Anna Svensson:
"Får vi bort efterfrågan = att män köper prostituerades kroppar (utan intresse för om de har "valt det" eller är offer för sexslavhandel), så får vi också bort stigmat."
Nu är det ju inte så att man köper kroppen, eventuellt "hyr" man den. Sådana feministiska klyschor hjälper knappast debatten.
Hur hade du tänkt att "få bort efterfrågan"? Många försök har gjorts genom historien, men inte ens i de mest hårdföra diktaturer har man lyckats.
Att påstå att det bara skulle vara sexköpare som behandlar prostituerade dåligt är en lögn, själv skulle jag tro att det omvända är närmare sanningen.
Jag kan tänka mig att många långvariga sexköpare blir stamkunder och bryr sig mycket om "sin" hora, medan så kallat "vanligt folk" ser ner på prostituerade och inte skulle dra sig för att spotta på dem.
" [...] enligt den tyska regeringsstudien från 2004 så har 87 % av kvinnor i prostitution utsatts för fysiskt våld (att jämföra med 32 % av vanliga kvinnor) och 59 % har blivit våldtagna (i jämförelse med 12 % va vanliga tyska kvinnor)."
Att nästan en åttondel av hela den kvinnliga populationen skulle ha blivit våldtagen låter förhållandevis osannolikt. I vilket fall vore det mycket intressant om Öberg Nilsson kunde berätta hur en sexköpslag skulle hjälpa mot dessa övergrepp och med vilken rätt staten implicit äger rätten över våra kroppar? Är det inte så att ett förbud bara gör det värre, då verksamheten sker i det dolda och det blir svårare att kontrollera och beskydda sexsäljarna?
"Det är i den här kontexten som det blir tydligt hur låg kunskapsnivån är hos Wästberg och Pettersson när det skriver att så länge sexköp 'sker mellan samtyckande individer är det inte ett problem och inget som staten ska lägga sig i'"
Vidare blandar Öberg Nilsson här ihop två saker, frivillighet och tvång. Så snabbt någon form av tvingat våld kommer in i bilden kan vi inte längre tala om frivillighet. Wästberg och Pettersson syftade snarare på när tjänsten utförs helt och hållet frivilligt samt fritt från våld.
"Och exakt vad är det som är så frigörande i att män betalar kvinnor, barn och andra män för sexuella tjänster? Snälla, göm er inte bakom något liberalt trams som det fria valet, utan säg som det är: Ni vill kunna köpa sex och har inte något problem med att den patriarkala uppdelningen av goda och dåliga flickor och kvinnor består. En att respektera och gifta sig med, och en att förkasta och köpa sex av."
Vad är det här för jävla larv? Har Öberg Nilsson någonsin övervägt tanken på att det kanske finns prostituerade som säljer sex av fri vilja, och att det är just dessa man vill tillåta sälja sex vid upphävandet av lagen? Det är ju den "hemska" verksamheten som tjänar på att det är illegalt. Och om Wästberg och Pettersson nu vill köpa sex, vad spelar det för roll? Vem har bestämt att det gör dem till sämre människor?
De som till största del står för förtrycket av kvinnor är, i det här fallet, de som inte kan acceptera en kvinnlig sexsäljares yrkesval.
Nej Liv, jag har inte för avsikt att köpa sex oavsett om det är legalt eller inte. Jag har personligen aldrig behövt betala för den här typen av tjänster. Däremot vill jag inte förneka andra rätten att sälja eller köpa tjänster av den här typen. Än viktigare är att lagen, enligt de människor som idag är prostituerade, har gjort att deras situation har blivit farligare. Detta är ett starkt argument för att avskaffa lagen, men istället för att skriva allt igen så hänvisar jag till vår artikel helt enkelt.
Jag är också uttalad feminist (eller som LUF brukar säga, "liberal feminist" för att skilja oss från kvoteringsivrare och andra saker som vänsterfeminister propagerar för) och anser att de patriarkala strukturerna måste motarbetas aktivt. För mig personligen som HBT-person är det också viktigt eftersom jag också är utsatt för de patriarkala normerna. Jag vänder mig dock emot att det skulle finnas bra och dåliga flickor eller pojkar. Vilka val människor gör vad gäller sex är inget vi ska "godkänna" eller för den delen fördöma.
Sexköpslagen cementerar snarare än motverkar patriarkala värderingar, även om den nu minskar en delvis patriarkal praktik. Jag anser att prostitutionen i sig inte är något att motarbeta, det är viktigare att förändra attityder och strukturer i samhället som helhet så att handeln med sexuella tjänster i större utsträckning än idag ska kunna ske mellan jämlika, samtyckande parter.
Glöm heller inte prostitutionen mellan människor av samma kön, denna typ av prostitution har ju enligt statliga utredningar och annat beskrivits som mestadels positiv. Troligen beror detta på att parterna är mer jämlika. Är inte detta något att eftersträva istället för att införa förbud och ytterligare stigmatisera framför allt de kvinnor som säljer sexuella tjänster?
Inte förvånande blev det tyst, och någon källhänvisning blev det aldrig.