Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Socialdemokratins framtid

En Löfven-effekt går att tyda i United Minds opinionsmätning som presenteras idag. Ser framtiden ljus ut för S?  Läs (105) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Kvotering

Fyra av tio börsbolag saknar kvinnor i sina ledningsgrupper, visar en rapport från stiftelsen Allbright. Dags för kvotering?  Läs (9) Skriv

Vårdnadstvister

Hillevi Engström och Anti Avsan svarar Joakim Ramstedt:

Alla pappor måste kräva sin rätt till barnen

"De pappor som inte får vara föräldralediga så mycket som de vill därför att barnets mamma motsätter sig det, måste våga vara modernare än barnets mamma och kräva sin rätt. Det är viktigt för barn att få möjligheten att bygga upp en nära och god kontakt med båda sina föräldrar." Det skriver moderaterna Hillevi Engström och Anti Avsan i ett svar till Joakim Ramstedt.


Om författaren

Anti Avsan är riksdagsledamot för moderaterna. Hillevi Engström är riksdagsledamot för moderaterna och talesperson i jämställdhetsfrågor.

I en artikel på Newsmill (7/5) ställer Joakim Ramstedt ett antal frågor. Vi uppfattar att vissa att frågorna är ställda till oss. Vi ska försöka att besvara dem efter bästa förmåga.

En av Ramstedts frågor är hur snabbt en lagändring kan komma till stånd. Det korta svaret – med tanke på hur lagstiftningsarbete går till – är att det inte är realistiskt att tro att någon förändring kan ske under denna mandatperiod.

Inom Moderaterna har vi inom arbetsgruppen ”Lika villkor för kvinnor och män” identifierat en del problem med dagens processuella regelverk men också i någon del när det gäller bestämmelserna i föräldrabalken. Vi vill därför se över lagstiftningen i syfte att den ska bli mer ändamålsenlig och fungera bättre i familjemål. I arbetsgruppens slutrapport finns sex stycken åtgärdspunkter. En av dessa är förändrad processordning.

Vi vill betona att det förslag som finns i slutrapporten är arbetsgruppens förslag. Formellt sett är inte något av förslagen antagna vare sig av vår partistyrelse eller av partistämman.

När vi som parti har bestämt oss om vi ska gå vidare, vilket naturligtvis är vår starka ambition, startar det arbete som kommer att leda till ändringar i lagstiftningen. Arbetsgången är att det först tillsätts en utredning vars betänkande sedan remissbehandlas. Därefter – när relevanta remissynpunkter har beaktats – kan det bli en lagrådsremiss och sedan en proposition som överlämnas till riksdagen för behandling. Därefter kan riksdagen fatta beslut om eventuella lagändringar. Vår bedömning är att det inte finns möjlighet att hinna med detta arbete före valet 2010. Svenskt lagstiftningsarbete tar tid, men håller typiskt sett en hög kvalitet.

En annan frågeställning gäller huruvida det ska ”löna sig” att obstruera den andra förälderns rätt till umgänge. Där är svaret att innehållet i gällande rätt innebär att det definitivt inte ska löna sig att göra det. Svårigheten i denna del är dock att lagstiftningen – enligt vår mening – i någon mån överfokuserar på samarbetssårigheter. I denna del borde det förenklat uttryckt vara mer så att kapabla föräldrar ska ta sitt ansvar och samarbeta kring barnen – punkt slut. Vi menar att det i praktiken kan vara så att påstådda samarbetssvårigheter, som egentligen kanske inte ens existerar, kan få genomslag därför att den som påstår samarbetssvårigheter gör det därför att han eller hon inte vill samarbeta.

Även i sådana fall där det otvetydigt föreligger samarbetssvårigheter är det lätt att det sker en överfokusering på de påstådda svårigheterna vilket typiskt sett skärper konflikten. I sådana fall borde fokus mycket tydligare sättas på att finna lösningar mer en än på ömsesidiga synpunkter från parternas sida om varför det inte går att samarbeta.

Avslutningsvis vill vi framföra något som av många kan komma att uppfatta som både moraliserande och tillrättalagt. Pappans enda ansvar är inte att sörja för familjen rent ekonomiskt. Lika lite som det bara är en mammas ansvar att vara hemma med barnet under föräldraledigheten och vid vård av sjukt barn. Detta med föräldrapenning och vård av sjuka har betydelse i sammanhanget. Skälet är att om båda föräldrarna har tagit en rimligt stor del av sitt respektive ansvar för den dagliga omvårdnaden av barnen kan en av dem senare vid en vårdnadstvist inte skapa sig fördelar mot den andre föräldern på just den grunden. En vanlig inställning är: ”Tidigare när vi bodde tillsammans brydde du dig inte om barnen, det var jag som fick göra allt. Först nu kommer du och påstår att du vill ta lika stort ansvar. Jag tror inte på vad du säger.”


I sammanhanget kan sägas att båda föräldrarna har lika stor rätt till föräldrapenningen. Båda föräldrarna har dock två månader i föräldraförsäkringen som inte får föras över på den andra föräldern.

De pappor som inte får vara föräldralediga så mycket som de vill därför att barnets mamma motsätter sig det, måste våga vara modernare än barnets mamma och kräva sin rätt. Det är viktigt för barn att få möjligheten att bygga upp en nära och god kontakt med båda sina föräldrar. Därför bör båda föräldrarna utnyttja de – sett ur ett internationellt perspektiv – generösa möjligheterna att ta ansvar för sina barn redan från början.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/6899

12 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Joakim sa att det inte går att vända en oljetanker på en femöring. Anti Avsan och Hillevi Engström har redogjort för tågordningen i sin artikel. Många blir säkert besvikna att det tar så lång tid, men dom säger som det är, så vi har ingen tid att förspilla. Vi kan alltid diskutera om hur det kan förbättras eller skrivas om och det finns säkert många olika synpunkter. Man kan tycka att det är för många moralkakor i förslaget och artikeln, men icke dess förty det är det bästa som finns för närvarande. I en slutgiltig proposition så får man ju anta att man tar in experter som Vibeke Bing och AnnBritt Grünewald, exempelvis, till förarbetena.

Förslaget är bara ett förslag inom moderaterna. Men det är det mest genomarbetade som jag sett till dags dato, plus Fredrik Schulte et al motion förstås. Alla som kan och tycker att det är en bra ide, skicka själva förslaget till er lokala riksdagsman eller kvinna, säg att ni tycker att det är ett bra förslag. Det behöver ju förstås inte vara en moderat representant, alla partier är ok. Då sätter vi tryck på systemet och stöttar förslaget. Skicka det också till er lokala partiorganisation och säg samma sak.

Det kanske är ett av det bästa sättet att hjälpa barn i nöd i Sverige som finns för närvarande och det kostar ingenting. Det är många steg som måste tas fortfarande, men vi måste påbörja vandringen. Det är inte bara Riksdagen som har ett ansvar att förändra lagar, det har vi alla.

Det finns dom i vår omedelbara närhet som var beredda att offra sina liv för friheten och demokratin för inte så länge sedan, som Skogsbröderna. Vi behöver inte det, för vi lever redan i en demokrati, men vi måste försvara den och bygga upp den. Det bygget tar aldrig slut.

http://www.moderat.se/web/Forslag_pa_moderat_politik_for_jamstallt_foral...

Cuben

Permalänk | Anmäl #1 Cuben, 2009-05-08, 15:50

Bra förslag men jag måste anmärka på en sak. Hur är det möjligt att den person som står för huvuddelen av familjens försörjning inte anses bidra med något till familjen? Har det gått så långt i Sverige att det anses finare att gå på bidrag och passa sina barn än att arbeta och själv försörja barnen?

Permalänk | Anmäl #2 Q, 2009-05-08, 23:02

Visst kan man ändra redan nu på en gång genom att handläggarna vid kommunala familjerätter får möjlighet och direktiv från Socialstyrelsen och B.O som göratt det inte längre handlar om frivilliga åtgärder utan ger utredare rätt att kräva deltagande och ätt att temitera til flerpartssamtal myndigheter e mellan. Vuxna skall kunna få veta att vilket språk och så som är möjligt. Inte som nu att en historia skall få förindra barn från att träffa sin pappa som i Joakims fall.

Finns viljan så ger man nya direktiv så får lagen ändras enlligt den beskrivning ni givit.

Först skall man se till så att det inte lönar sig att fara med osanning eller påstå. Joakims dotter skall inte behöva sitta i kläm för att man inte agerar.

Leroy

Permalänk | Anmäl #3 Leroy, 2009-05-08, 23:54

Leroy du har rätt att vissa saker skulle kunna lösas redan idag. Men domen i HD om enskild vårdnad har nog mer genomslag i rättstillämpning än BO eller Socialstyrelsen. Jag håller med att ett steg i rätt riktning och ett önskvärt sådant vore just att BO och Socialstyrelsen agerar. Dessutom bör den kommunala revisionen ändras så att den blir mer självständig och oberoende, i linje med vad Inga-Britt Ahlenius indikerar. Idag är granskningen av vad de egentligen sysslar med i kommunerna bristfällig.

Jag tänkte ta några exempel ur det moderata förslaget för att visa delar där jag tycker det är bra. Först delar av förslaget sedan mina egna kommentarer.

1. ”Samarbetssvårigheter – som ofta anges som grund för att utesluta gemensam vårdnad – får inte ”löna sig”.”

Man uppmärksammar hur det faktiskt är idag. Just nu lönar det sig.

2. ”Gemensam vårdnad bör återfå en starkare ställning som huvudregel när föräldrar separerar.”

Det här borde vara självklart!

3. ”Processreglerna bör utformas så att rättegången tydligt fokuserar på barnets bästa och inte i så stor utsträckning kretsar kring vem som är bra och vem som är dålig förälder. Dagens ordning påverkar ofta negativt föräldrarnas förutsättningar till fortsatt samarbete kring barnet och riskerar därigenom att skada barnet.”

Idag går det ut på att smutskasta den andre föräldern i domstolarna för att få enskild vårdnad. De uppmärksammar att barnen tar skada.

4. ”Det var liberala kvinnor som en gång startade arbetet för ett jämställt och därigenom rättvist samhälle. Tyvärr har den svenska vänstern under de senaste decennierna allt mer tagit över frågan och försökt att göra den till sin. Detta är mycket olyckligt eftersom det har medfört att många moderater och andra borgerligt sinnade människor har backat från frågan.”

Insikt om att de borgerliga har sovit! Det är ett bra sundhetstecken och att man vill ändra detta nu.

5. ”Alla människors lika värde är en grundläggande liberal värdering. Ett samhälle där en människas kön i stor grad avgör vilka val individen kan göra är inte förenligt med grundläggande liberala värderingar. Jämställdhet får därför varken ses som en renodlad kvinno- eller vänsterfråga. Det är en frihetsfråga som båda könen måste driva tillsammans och där både kvinnor och män är vinnare.”

Helt överens.

6. ”Bör inte barnbidrag betalas ut med hälften till respektive förälder som är vårdnadshavare för ett barn?”

Precis, borde det inte det? Det är ju väldigt värdekonservativt att ha det som vi har i dagens samhälle, med alla pengar till modern.

7. ”Konfliktlösningen var bland annat utformad som samtal i olika grupper och leddes av erfarna och kunniga personer med stor förståelse för och kunskap om den problematik som ofta ger sig till känna när föräldrar separerar. Som exempel på metodik kan nämnas hanteringen av en situation där en kvinna inte vill tillåta barnens far att träffa sina barn. Kvinnan placerades med fördel i en grupp tillsammans med – bland andra – en annan man som har motsvarande problem med en annan kvinna. Under gruppsamtalen kunde mannen i samtalsgruppen beskriva sin frustration och sina känslor med anledning av att han utestängts från möjligheten att träffa sina barn och detta påverkade ofta kvinnan att fundera på sitt eget agerande och sin egen situation utifrån andra utgångspunkter än de ursprungliga.”

När föräldraalienation (PAS) förekommer, vilka lösningar finns det. Det finns andra lösningar när PAS förekommer, men här har de sett en lösning.

8. ”Att det förekommer falska påståenden om sexuella övergrepp och annat är inte någon hemlighet. Sådant är naturligtvis helt förkastligt och går ytterst alltid ut över barnet.”

Joakim är just ett exempel. Det här ska inte heller löna sig. De säger rakt ut falska påståenden. Det var modigt.

9. ”I 6 kap. 5 § föräldrabalken står det bland annat följande: Står barnet under vårdnad av båda föräldrarna eller en av dem och vill någon av dem få ändring i vårdnaden, skall rätten besluta att vårdnaden skall vara gemensam eller anförtro vårdnaden åt en av föräldrarna. Vid bedömningen av om vårdnaden skall vara gemensam eller anförtros åt en av föräldrarna skall rätten fästa avseende särskilt vid föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som rör barnet. Rätten får inte besluta om gemensam vårdnad, om båda föräldrarna motsätter sig det. ett antal TV-program och i andra sammanhang har det – framförallt under förra hösten – förts på tal att pappor diskrimineras på grund av den aktuella regeln.”

Jag tycker själv att det är främst barnen som diskrimineras och som konsekvens också pappan. Idag är ”samarbetssvårighet” satt i system och barnen får lida.

10. ”Det kan till och med vara så att det finns ett intresse av att utestänga den andre föräldern i syfte att skapa sig ett eget försteg gentemot den andre. Sådant kan naturligtvis inte accepteras.”

Umgängessabotage ska inte löna sig.

Cuben

Permalänk | Anmäl #4 Cuben, 2009-05-09, 08:30

Jag vet kommuner där man dröjer med beslutade sattsningar om utbyggnad och införande av familjecentraler.

Det är tragiskt. För Vibeke har så rätt.

Vibeke Bing´s studier om folkhälsa och familj är central för ett friskt och sunt samhälls klimat men då måste Socialstyrelsen och B.O omgående gå ut med direktiv och se till så att systemet för familjerätts sekreterare görs om på en gång.

Socialsekreterare får kalla till samtal som är obligatoriska i familje samtal och utredningar, beordra oss vuxna att delta i flerpartssamtal både hos Socialtjänst och Landsting. Ibland med parter från såväl kommun som landsting närvarande med föräldrar som tjafsar.

De måste bli möjligt att remitera och att man gör konsekvensanalyser.

Den förälder som vill ge får en möjlighet till det även om den andra försöker förhindra det för barnen och framtidens skull.

Dessutom bör lagen om GV och EV göras om så att ogifta föräldrar per automatik erhåller GV från start inte att moderns ev. godkännande skall avgöra det. Det är ju barnets rätt till skydd och stöd det handlar om. Det är väl bättre att två delar på hela ansvaret från början .

Leroy

Permalänk | Anmäl #5 Leroy, 2009-05-09, 10:19

Det stämmer inte det där med föräldraförsäkringen att " man har 2 månader som inte får överföras". När barnen förlorat en vårdnadshavare så kan den ena föräldern (läs;mamman) ta ut samtliga dagar.

Vilket samhälle vi lever i!

Permalänk | Anmäl #6 Mats Lind, 2009-05-09, 12:07

Mats !

Man behöver inte frånta.

Lagstiftningen idag gör att det räcker med att inte godkänna en pappa som förälderav modern och sen låta bli att gå med på gemensam vårdnad om man inte är gift.

Hur som hellst för djäkligt för de barn som inte får 2 sociala baser att bygga sin framtid på med hjälp av lag och myndighet.

De social sekrerare som säger att det är bra att mamman har ensam vårdnad eftersom Ni inte kan sammarbetea och det är modern som valt detta sa jag.

För Vems skull?

Då först ramlade poletten ner. jag tänkte så klar på framtiden och om mitt barn ex vis lånat böcker på biblioteket och hamnar i skuld är det då inte bättre att det finns 2 ansvariga som kan träda in i stället för kanske en ostabil grund.

Därför skall det baske mig nu ske ändringar i direktiv och lagförslag från J.K. till B.O och via Socialstyrelsen som arbtar med alla dessa komplicerade ärenden.

Det skall inte längre vara frivilligt att delta i samtal. Det skall vara obligatoriskt.

Daddys dotter skall få med en gång eftersom sabbotage eller insuiniation fördröjande anklagelser skall löna sig.

Det skall handla om Vilja, Lämplighet och förmåga och att få en chans att visa att man är lämpad. Anklagar eller påstår någon utan stabil grund så skall det så klart få konsekvens för den som hittar på eller fördröjer.

Leroy

Permalänk | Anmäl #7 Leroy, 2009-05-10, 22:24

Att räkna hur många föräldradagar som tagits ut är inte alltid ett adekvat sätt att avgöra hur mycket tid en förälder tillbringat med barnet. Mina barns pappa tex, var utan arbete när barnen föddes och därför endast berättigad till lägstanivå-ersättningen. Vi hade därmed ingen möjlighet att låta honom ta några dagar alls. Däremot tog han ett stort ansvar från första början och under barnens tidiga år. Men detta syns inte i statistiken.

Ofta är nog också förhållandet det omvända. En man med hög lön och en arbetslös kvinna. Men i det fallet kan det ju vara så att pappan jobbar mycket hemifrån och därmed tar ett större ansvar i hemmet. Sådana familjer känner man ju till.

Statistik är bara statistik, men jag får en känsla av att den missbrukas å det grövsta i vårdnadstvistsammanhang. I detta fallet där man bara ser på utbetalda dagar och hur de statisktiskt sett brukar fördela sig.

Men även vad gäller de falska anklagelserna sker en mental statisk förskjutning av sökandet efter sanningen. Eftersom vi tror att många män är våldsamma och förgriper sig på barn så är det "ytterst sannolikt" att även denna man också gjort det, fast han enligt alla dokument och vittnen lever ett oförvitligt liv.

Det är också så att mammor statisktiskt sett är goda föräldrar, alltså är det "sannolikt" att denna mamma också är det trots att ingen lyckas få till ett vettigt samtal med henne.

Jag är glad att ni moderater tar den här frågan på allvar. Själv har jag aldrig röstat på borgare, men efter att ha blivit insatt i den här frågan om svansk statsfeminism och hur den förvanskar fakta och biter ifrån alla argument, så förstår jag att vi inte kan låta socialdemokraterna bilda regering mer. Jag kommer att rösta borgeligt nästa gång och jag hoppas att ni borgeliga fortsätter att ha en dialog med oss som drabbats av sossarnas familjepolitik. Tillsammans ska vi nog kunna finna lösningar!

Med vänlig hälsning

"Moa" (pappaliv.se)

Permalänk | Anmäl #8 Moa, 2009-05-11, 06:43

Det är inte utan att man blir lite mörkrädd när man ser hur domstolar och andra myndigheter resonerar när det gäller både påstådda brott och verkliga brott som faller under allmänt åtal.
En tjej kan gå hem från krogen lite salongsberusad, bli antastad och i värsta fall utsatt för våldtäckt eller våldtäckts försök. OM polisen nu råkar gripa personen i fråga och det hela hamnar i tingsrätten så är det inte ovanligt att en försvarsadvokat försöker lägga skulden på kvinnan då hennes klädsel har varit lite för utmanande och sex och pruttfulle ”svensson” anser då att detta villebråd är lovligt. Det finns många rättsfall där en gärningsman har identifierats och senare ställts inför rätta MEN inte fällts just på grund av ovanstående text.
Svenska domstolar kan idag inte upprätthålla den rättsäkerhet som krävs.

Lika genusrelaterat är det i domstolar när det gäller boende och vårdnadsfrågor. Rabiat advokater som envisas med att råda sina klienter att söka EGEN vårdnad när barnen defakto behöver tillgång till båda föräldrar. Om det finns missbruk och våld med i bilden så bör egen vårdnad kanske vara det bästa för barnet, OCH detta gäller såväl kvinnor som män. Idag är det alldeles för lätt för en mamma att hävda att hon har blivit utsatt för våld eller dyl., Det finns många kvinnor som har blivit utsatta för våld i hemmet så det råder det inga tvivel om, men det finns de kvinnor som påstår att det har blivit utsatt för än det ena än det andra, allt för att vinna fördelar i vårdnadssammanhang. Detta tycks domstolar i dagsläget inte förstå eller ha viljan och förmågan att inse.

Epitetet Barnet i, Centrum, främsta rummet kan med FRI tolknings-
rätt tolkas som att ”skit i föräldrarna” ”frikoppla/befria” barnet från någon av dessa föräldrar, vilket till stora delar är verklighet i Skymningslandet Sverige.

Se SOU 2 005:43. Varvid följande ordalydelse återfinns i FB, förälder har inte någon absolut rätt till umgänge med sina barn! Med innebörden att förälder kan, eventuellt bör, ifrågasättas, utredas. Vilket också görs av dem som har rätt där till nämligen familjerätten.
Varpå bland annat BO motsatte sig förslag om AGV, Automatisk Gemensam Vårdnad, för föräldrar.

Lite intressanta siffror i bidrags Sverige

Brottsofferjourernas Riksförbund 325 000:-

Män för jämställdhet (Fd Manliga Nätverket) 850 000:-

ROKS, Riksorg för Kvinnojourer i Sverige 9 100 000:-
Sveriges Kvinnojourers riksförbund 6 800 000:-

Sveriges Mansjourers riksförbund 150 000:-

Mansmottagningen mot våld 250 000:-

Totalt statligt bidrag: 18.375.000:-

Totalt tilldelat ur statens mansdiskrimineringspåse:

Detta redovisar då sannerligen ett politiskt frågetecken där ordet totalitärt inte ens platsar som svordom.

Tankar om kvinnors våld och girighet riktad mot barn och män, får inte finnas. Denna budget får tanken att ovillkorligen minnas ett demokratiskt underskott totalitärt jämförbart med ett otal totalitära regimer under de sista 100 åren.
Män som grupp ska raderas och förtryckas till tystnad eller undergivelse.

Nu har Sverige gett en borglig majoritet mandatet att förbättra familjers situation tack och lov för det, med denna majoritet ursäktar sig med samma svada som den socialistiska, i sin iver att undertrycka barns rätt till båda föräldrar. Hoppas att det blir bättre.
En pappa kontaktade mig för ett par veckor sedan och sa
”Jag upplever att många anser att män är svin som ska undertryckas, det är doktrinen i dagens politiska Sverige.

Viljan att diskriminera män i vårdnads och umgängesmål är inte alltför osynlig, Domstolar och andra myndigheter är inte ens förståndig nog att göra det på ett diskret sätt.

Kampen går vidare för barnens rätt till båda föräldrar.

Anders Dahlberg

pappaliv.se

Permalänk | Anmäl #9 Ackman, 2009-05-11, 21:23

Det är inte alldeles enkelt för en pappa att kräva sin rätt till barnen, i det fall socialkontoret sedan många år har en "lustiger" tradition av att vara på mammans sida och t.ex. har hållit s.k. barnsamtal, som enbart har handlat om pappans umgänge med barnen, utan att först ens fråga honom (trots att Socialstyrelsens allmänna råd från 2003 så föreskriver: SOSFS:14 => "Snabbupplysningar").

Det är inte heller alldeles enkelt för en pappa att kräva sin rätt till barnen, när samhället SANKTIONERAR umgängessabotage och när hans barn, efter fyra månaders boende i sträck hos mamman, frågas ut om sin "oförfalskade vilja", av en, av tingsrätten förordnad men tyvärr tvivelaktig s.k. medlare (till vardags även ordf. i RFFR, om någon undrar: VARNING!), som i sin osakliga, med 100% koncentrerat hat fyllda, skrift till rapport (innehållande en uppsjö sakfel) kommer fram till att umgänge är oförenligt med "barnens bästa" samt att inget tyder på att modern har påverkat barnen, trots att det finns MÅNGA tecken som tyder på just det, t.ex. de plötsligt har brutit kontakten med ALLA personer i pappans familj.

Jag ska skriva kortare satser nästa gång, lovar.

/
B12 ,
representant för Sällskapet Bur-q-ua - för allas lika värde, emot rättsröta -

BB - bröd och bur-q-ua åt folket -

Permalänk | Anmäl #10 Bur-q-ua12, 2009-05-23, 21:48

[smärre rättelse:]

För den intresserade, så har de Socialstyrelsens allmänna råd (ur myndighetens författningssamling), som hänvisades till, beteckningen: SOSFS 2003:14
och återfinns på följande sida:
http://www.sos.se/sosfs/2003_14/2003_14.htm.

I de råden kan läsas om hur det BORDE gå till men tyvärr inte går till i praktiken.

Permalänk | Anmäl #11 Bur-q-ua12, 2009-05-23, 22:01

Men för guds skull....det handlar om vuxna människor som borde kunna fatta kloka beslut om vad just deras familj behöver.....tvångslagar även inom detta område är dömt att skapa fler ensamstående kvinnor där mannen kommer in i bilden officiellt först efter att barnet börjat på dagis. Alla män vill inte vara hemma, alla kvinnor vill inte vara hemma med barn.....skapa förutsättningar så att föräldrarna kan välja det som är det bästa alternativet för just dem....och det betyder inte nödvändigtvis att dagarna skall delas på hälften......

Permalänk | Anmäl #12 Monica Björkman, 2009-09-01, 17:17


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  2. Sveland gör feminismen en otjänst
  3. Reinfeldt gör samma misstag som Fogh Rasmussen
  4. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  5. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  6. Det är snarare feministerna som vill censurera mig
  7. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  8. Nu öppnar vi fjärrvärmenäten för restvärme
  9. Genomtänkta gymnasieval kan minska ungdomsarbetslösheten
  10. Invandringens betydelse ignoreras i pensionsdebatten
  1. Reinfeldt gör samma misstag som Fogh Rasmussen
  2. Sveland gör feminismen en otjänst
  3. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  4. Medier som är beroende av poliser för information är inte oberoende
  5. Genomtänkta gymnasieval kan minska ungdomsarbetslösheten
  6. Lägre lön för unga är värt att pröva
  7. Invandringens betydelse ignoreras i pensionsdebatten
  8. Den svenska schlagern är död
  9. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  10. Orättvisa är vad människorna gör – inte vad de är
  1. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  2. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  3. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  4. Det långa maktinnehavet bäddade för S-krisen
  5. S sammanbrott är dåligt för Sverige och demokratin
  6. Nya skatter på flygtransporter skadar Sveriges konkurrenskraft
  7. Ta makten över pensionskapitalet!
  8. Socialdemokratin måste stå emot högerns världsbild
  9. Därför måste demokratin försvara sig mot islamismen
  10. Carema-debatten visar att högern är rökt

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.